Bij 1000cc fietsen die een bak vermogen hebben is het vooral jij die bepaald of het gevaarlijk is. Ga je veel gas geven en hard rijden is een 1000cc inderdaad gevaarlijker, maar een 600 gaat ook hard zat en dan moet je gewoon niet op een motor gaan zitten. Los van dat is het verder puur hoe makkelijk of moelijk een blok rijd. Een dikke 1 of 2 cilinder rijd gewoon een stuk lastiger, vandaar dat ik eerder een 1000cc 4 cilinder zou aanraden dan een zware 1 of 2 cilinder.cyntax schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:34:
[...]
Daarom komen moderne A2 fietsen met slipper clutches. Maar je hebt wel gelijk, alleen is de kans dat je op hoge snelheid verongelukt kleiner denk ik, dus ook met een blokkerend achterwiel.
Zwaaitopic 
Ik zwaai eigenlijk naar alles wat niet met vier wielen op de weg rijdt. Dus ook scooters, MP3's en heel soms een Spyder.
Vooral leuk omdat die berijders het blijkbaar helemaal niet verwachten, dan zie je ze meestal een beetje verbaasd kijken
Agenten, ambulance, brandweer en marechaussee zwaai ik ook altijd naar.
Wordt niet altijd teruggezwaaid maar dat vind ik verder niet zo boeiend. Het is niet precies een type, genoeg Harley/custom/cruiser/GS1200 rijders die vrolijk terugzwaaien hoor
Ik zwaai eigenlijk naar alles wat niet met vier wielen op de weg rijdt. Dus ook scooters, MP3's en heel soms een Spyder.
Vooral leuk omdat die berijders het blijkbaar helemaal niet verwachten, dan zie je ze meestal een beetje verbaasd kijken
Agenten, ambulance, brandweer en marechaussee zwaai ik ook altijd naar.
Wordt niet altijd teruggezwaaid maar dat vind ik verder niet zo boeiend. Het is niet precies een type, genoeg Harley/custom/cruiser/GS1200 rijders die vrolijk terugzwaaien hoor
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik reed laatst op snelweg met een normaal gangetje, komt me een sportmotor voorbij (van achter), schiet een beetje naar rechts en stak zijn hele been uit. Wat nou handje?
[ Voor 3% gewijzigd door mamorunl op 08-06-2017 16:51 ]
Been uitsteken op de snelweg doe ik ook vaak op die manier als ik iemand inhaal. Handje is nogal lastig, dus het rechterbeen is dan veel makkelijker. Als je links van iemand zit met de linkerhand zwaaien is nogal lastig.mamorunl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:51:
Ik reed laatst op snelweg met een normaal gangetje, komt me een sportmotor voorbij (van achter), schiet een beetje naar rechts en stak zijn hele been uit. Wat nou handje?
Toevallig een zwarte motor, zwart pak en een rugtasje ?mamorunl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:51:

Ik zwaai en steek mijn been ook uit naar alles wat 2 wielen heeft.
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
Zwart/rode motor volgens mij. Mijn geheugen is niet mijn sterkste punt.byn124 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:55:
[...]
Toevallig een zwarte motor, zwart pak en een rugtasje ?![]()
Ik zwaai en steek mijn been ook uit naar alles wat 2 wielen heeft.
Ah nee, dat is niet met territoriummamorunl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:56:
[...]
Zwart/rode motor volgens mij. Mijn geheugen is niet mijn sterkste punt.Ging allemaal wat snel
A28 bij Groningen en ging er af bij de IKEA.
Ik hou het onveilig tussen Apeldoorn en omstreken
Arm, been, als het even kan zwaai ik en als ik net mijn koppeling inknijp geef ik een overdreven knikje.
Wel vervelemd is soms dat als ik alleen rij het altijd lijkt alsof ik tegen de route inrij van de lokale motorclub. Na een stuk of 20 keer je hand op steken over 1km is de lol er wel vanaf.
Wel vervelemd is soms dat als ik alleen rij het altijd lijkt alsof ik tegen de route inrij van de lokale motorclub. Na een stuk of 20 keer je hand op steken over 1km is de lol er wel vanaf.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
IdemEthirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:04:
Arm, been, als het even kan zwaai ik en als ik net mijn koppeling inknijp geef ik een overdreven knikje.
Steek ook mijn been uit als ik iemand inhaal.
Of als ik van het werk naar huis rijd en ik steek in de file een collega (in een auto) voorbij
Helemaal mee eens!PilatuS schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:39:
[...]
Bij 1000cc fietsen die een bak vermogen hebben is het vooral jij die bepaald of het gevaarlijk is. Ga je veel gas geven en hard rijden is een 1000cc inderdaad gevaarlijker, maar een 600 gaat ook hard zat en dan moet je gewoon niet op een motor gaan zitten. Los van dat is het verder puur hoe makkelijk of moelijk een blok rijd. Een dikke 1 of 2 cilinder rijd gewoon een stuk lastiger, vandaar dat ik eerder een 1000cc 4 cilinder zou aanraden dan een zware 1 of 2 cilinder.
Toen ik op zoek was naar een motor had ik al de voorkeur voor een R6, maar toch werd ik aan het twijfelen gebracht door alle boehoe-verhalen over de super sport. Uiteindelijk het gezegde 'Je hebt minder te vrezen van de paarden in het blok, dan de ezel op het zadel' (of zoiets) maar ter harte genomen en wat mij betreft is dat precies wat het is.
De R6 is onder de 8k-10k RPM vrij mak waardoor je bij een foutje niet gelijk wordt afgestraft en dat geeft je als beginnende rijder de ruimte om ervaring op te doen. Uiteindelijk draait het toch daar om.
)
Morgen maar eens een nieuwe helm aan gaan schaffen, heb m'n X802 (X-Lite) zojuist stuk gemaakt door iets te grondig te poetsen waardoor ik het ventilatie stuk op de kin gesloopt heb. Drukte 't schuifje naar binnen en bij het weer naar buiten proberen te halen brak er meer uit dan m'n bedoeling was
Importeur even gebeld en ik krijg gratis en voor niets een nieuw stuk opgestuurd maar ik wilde al langer óók een systeem helm voor erbij hebben dus nou een goede rede om de nieuwe Shoei Neotec aan te schaffen
.
Heb ik zometeen keuze uit 4 helmen.... (Shark RSF2-R, X-Lite X702, X-Lite X802 én een Shoei Neotec)
Hoezo lastig? Op de snelweg heb ik meestal de Cruise-Control op 130Km/h staan en kan ik vrolijk met rechts zwaaien naar de motorrijders welke ik inhaalPilatuS schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:54:
[...]
Been uitsteken op de snelweg doe ik ook vaak op die manier als ik iemand inhaal. Handje is nogal lastig, dus het rechterbeen is dan veel makkelijker. Als je links van iemand zit met de linkerhand zwaaien is nogal lastig.
Morgen maar eens een nieuwe helm aan gaan schaffen, heb m'n X802 (X-Lite) zojuist stuk gemaakt door iets te grondig te poetsen waardoor ik het ventilatie stuk op de kin gesloopt heb. Drukte 't schuifje naar binnen en bij het weer naar buiten proberen te halen brak er meer uit dan m'n bedoeling was
Importeur even gebeld en ik krijg gratis en voor niets een nieuw stuk opgestuurd maar ik wilde al langer óók een systeem helm voor erbij hebben dus nou een goede rede om de nieuwe Shoei Neotec aan te schaffen

Heb ik zometeen keuze uit 4 helmen.... (Shark RSF2-R, X-Lite X702, X-Lite X802 én een Shoei Neotec)
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Jij met je electronicawimmel_1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:08:
)
[...]
Hoezo lastig? Op de snelweg heb ik meestal de Cruise-Control op 130Km/h staan en kan ik vrolijk met rechts zwaaien naar de motorrijders welke ik inhaal
ABS? Bestaat dat op een motor !?
Sterker nog: 't Is verplicht op nieuwe motoren van ná 01-01-2016
Krijg nou tietuuh, ik rem voorlopig lekker met mij 'normale' rem!wimmel_1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:29:
[...]
Sterker nog: 't Is verplicht op nieuwe motoren van ná 01-01-2017
Klopt zeker. De S1000RR is n mak ding onder de 6000rpm, maar nog steeds vlotter dan de meeste wagens. Slipperclutch, abs, esp, rijmodi.. Op de zithouding na een ideale beginnersmotorPilatuS schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:39:
[...]
Bij 1000cc fietsen die een bak vermogen hebben is het vooral jij die bepaald of het gevaarlijk is. Ga je veel gas geven en hard rijden is een 1000cc inderdaad gevaarlijker, maar een 600 gaat ook hard zat en dan moet je gewoon niet op een motor gaan zitten. Los van dat is het verder puur hoe makkelijk of moelijk een blok rijd. Een dikke 1 of 2 cilinder rijd gewoon een stuk lastiger, vandaar dat ik eerder een 1000cc 4 cilinder zou aanraden dan een zware 1 of 2 cilinder.

Grootste nadelen van supersport zijn dat je niks mee kan nemen behalve in je rugzak of externe tassen, de jatkans groot is, afschrijving wat hoger en langzaam rijdend wordt het wel es wat zwaar op de polsen. Duo is er ook niet zo ideaal mee.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Vanochtend op de A2 richting Amsterdam, zag ik een wannabe motoragent. Volledig fluorgeel pak en op een motor die leek op eentje waar agenten op rijden.
T was uiteindelijk een Yamaha met top en zijkoffers met daarop een rode streep en op zn topkoffer een zwaailicht.
zag verder geen naam van een dienst op de motor staan.
Ook later een Harley die met 100 lekker tussen de autos doorging...
T was uiteindelijk een Yamaha met top en zijkoffers met daarop een rode streep en op zn topkoffer een zwaailicht.

Wat dat betreft zijn de "naked" varianten van dat soort fietsen eigenlijk veel leuker om mee te rijden. Ik rijd met een MT-10 (oftewel een Naked 2017 Yamaha R1) en daarmee is het gewoon leuk spelen in Duitsland, het zelfde geldt ook voor de BMW S1000R wat feitelijk weer een naked S1000RR is.noes schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:32:
[...]
Klopt zeker. De S1000RR is n mak ding onder de 6000rpm, maar nog steeds vlotter dan de meeste wagens. Slipperclutch, abs, esp, rijmodi.. Op de zithouding na een ideale beginnersmotor
Grootste nadelen van supersport zijn dat je niks mee kan nemen behalve in je rugzak of externe tassen, de jatkans groot is, afschrijving wat hoger en langzaam rijdend wordt het wel es wat zwaar op de polsen. Duo is er ook niet zo ideaal mee.
Hier in Nederland heb je aan dát soort apparaten overigens ook niet zo veel. We kwamen afgelopen maandag bij Lobith Nederland weer binnen en werden vanaf een 100Km/h weg vanuit Dld. Nederland weer in gelanceerd met een drempel OP de grens

Hoi, ik heb even een vraag voor wie er al eens een nieuwe motor heeft gekocht.
Hoe zit het precies met de beurten die deze motor nodig heeft. Voor zover als ik weet heb je na de eerste 1000 al een beurt nodig (ivm inloopolie), en dan rond de 5000 nog een? Of is het dan al onderhoudsinterval met bijv (kawasaki) 6000 klein/12000 groot aanhouden?
En hoe zit het met deze beurten, is dat kosten eigenaar, of is de dealer voor de eerste grote beurt de betalende partij? DIt ivm de fabrieksgarantie.
En dien je per se ivm garantie bij die merkdealer te blijven of kun je ook naar een andere merkdealer?
Of is dit net wat je afspreekt? Ga zaterdag naar 2 motoren kijken waarvan 1 nieuwe, en wil me een beetje voorbereiden voordat ik de dealer ook deze vragen voorleg.
Hoe zit het precies met de beurten die deze motor nodig heeft. Voor zover als ik weet heb je na de eerste 1000 al een beurt nodig (ivm inloopolie), en dan rond de 5000 nog een? Of is het dan al onderhoudsinterval met bijv (kawasaki) 6000 klein/12000 groot aanhouden?
En hoe zit het met deze beurten, is dat kosten eigenaar, of is de dealer voor de eerste grote beurt de betalende partij? DIt ivm de fabrieksgarantie.
En dien je per se ivm garantie bij die merkdealer te blijven of kun je ook naar een andere merkdealer?
Of is dit net wat je afspreekt? Ga zaterdag naar 2 motoren kijken waarvan 1 nieuwe, en wil me een beetje voorbereiden voordat ik de dealer ook deze vragen voorleg.
Als ik dat soort nepagenten zie geef ik dat altijd door. Dat is namelijk verboden en rete irritant.Ari Gold schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:41:
Vanochtend op de A2 richting Amsterdam, zag ik een wannabe motoragent. Volledig fluorgeel pak en op een motor die leek op eentje waar agenten op rijden.
T was uiteindelijk een Yamaha met top en zijkoffers met daarop een rode streep en op zn topkoffer een zwaailicht.zag verder geen naam van een dienst op de motor staan.
Als ze naderen in mijn spiegel ga ik toch aan de kant of ik zoek echt ruimte en dan haalt zon klaphark mij in. (Daarom doet hij het ook zo natuurlijk, niet voor zijn veiligheid)
Staat allemaal in het boekje die je erbij krijgt.Eoghlear schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:42:
Afhankelijk van de dealer, maar bij de éérste (1000Km) beurt betaal je meestal alleen het materiaal, dus een paar liter olie en een filter, als je die beurt uit laat voeren door de dealer welke je die fiets verkocht heeft. De volgende beurt is daarna pas bij 10.000 Km bij de meeste merken tegenwoordig.Eoghlear schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:42:
Beurten hoeven niet persé bij de dealer uitgevoerd te worden welke de fiets verkocht heeft als je er maar voor zorgt dat het onderhoudsboekje netjes bijgewerkt wordt door een (merk) erkende garage (hoeft dus geen officieel dealer te zijn).
Bij kawa is het zelfs pas 12Mm op de meeste modellen.wimmel_1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:49:
[...]
Afhankelijk van de dealer, maar bij de éérste (1000Km) beurt betaal je meestal alleen het materiaal, dus een paar liter olie en een filter, als je die beurt uit laat voeren door de dealer welke je die fiets verkocht heeft. De volgende beurt is daarna pas bij 10.000 Km bij de meeste merken tegenwoordig.
Beurten hoeven niet persé bij de dealer uitgevoerd te worden welke de fiets verkocht heeft als je er maar voor zorgt dat het onderhoudsboekje netjes bijgewerkt wordt door een (merk) erkende garage (hoeft dus geen officieel dealer te zijn).
Never ride faster than your guardian angel can fly.
Zit de superstock uitzending van gisteravond te kijken en hoor dit nu pas. Is alweer de tweede derde, deze TT als ik het goed heb... Bizar dat dat er in deze tijd nog steeds bij hoort. Maar aan de andere kant, ik kijk het wel weer gewoon...Anoniem: 249002 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:33:
Hier een interview met Jochem voor zijn dood.
[video]

Geld alleen voor Amerikanen, zie laatste alinea. Tegen de tijd dat je in NL je rijbewijs hebt, heb je er al flink wat kilometers opzitten en ben je goed opgeleid (bij een goede rijschool). Ik ben dit jaar ook op een 600cc supersport begonnen en heb echt geen spijt.cyntax schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:29:
Kwam deze laatst weer tegen in mijn bookmarks, nog van toen ik net begon te rijden.
Ben toch lekker op een 600cc super sport begonnen.
[afbeelding]
[ Voor 39% gewijzigd door Erapaz op 08-06-2017 19:51 ]
Gisteren kwamen daar tijdens start-stop verkeer 3 toeristen op dik bepakte GS'en over de linkervluchtstrook, op hoge snelheid. 1 uitwijkende filerijder en ze leren vliegen als supermanAri Gold schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:41:
T was uiteindelijk een Yamaha met top en zijkoffers met daarop een rode streep en op zn topkoffer een zwaailicht.zag verder geen naam van een dienst op de motor staan.

Sinds wanneer is het verboden gele kleding te dragen op een toerbuffel? Meestal zijn het verkeersregelaars oid, al dan niet hobbymatig.GeeMoney schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:44:
[...]
Als ik dat soort nepagenten zie geef ik dat altijd door. Dat is namelijk verboden en rete irritant.
Als ze naderen in mijn spiegel ga ik toch aan de kant of ik zoek echt ruimte en dan haalt zon klaphark mij in. (Daarom doet hij het ook zo natuurlijk, niet voor zijn veiligheid)
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het is verboden om blauwe/oranje fluoriderende strepen te voeren tezamen met een geel pak en helm doet dit naast dat het verboden is, ook de indruk wekken dat het ambulance/politie betreft.Ethirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:12:
[...]
Sinds wanneer is het verboden gele kleding te dragen op een toerbuffel? Meestal zijn het verkeersregelaars oid, al dan niet hobbymatig.
Dit is strafbaar.
Er heeft een tijdlang op de A7 (traject Hoorn-Amsterdam) ook een motor rijder gereden en deze is ook staande gehouden en moest de strepen verwijderen. Is dacht ik zelfs een krantenartikel over geweest.
Je hebt ook gasten die hun uiterste best doen om op het randje van legaal een motor en kleding er uit te laten zien alsof ze een motoragent zijn. Zie dit bijvoorbeeld: http://www.motor-forum.nl...Nepagent-op-de-A27-1.htmlEthirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:12:
[...]
Sinds wanneer is het verboden gele kleding te dragen op een toerbuffel? Meestal zijn het verkeersregelaars oid, al dan niet hobbymatig.
Dan snap ik niet waarom de Z1000SX het met 6k moet doenDragonSlayer666 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:16:
[...]
Bij kawa is het zelfs pas 12Mm op de meeste modellen.

Dat het op het randje is, naast bloedirritant, maakt het op zich niet illegaal. Blauwe zwaailampen, sirenes, volledige rood/blauwe bestickering etc, daar kan ik nog wel in mee.GeeMoney schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:17:
[...]
Het is verboden om blauwe/oranje fluoriderende strepen te voeren tezamen met een geel pak en helm doet dit naast dat het verboden is, ook de indruk wekken dat het ambulance/politie betreft.
Dit is strafbaar.
Er heeft een tijdlang op de A7 (traject Hoorn-Amsterdam) ook een motor rijder gereden en deze is ook staande gehouden en moest de strepen verwijderen. Is dacht ik zelfs een krantenartikel over geweest.
#team_UTC+1
Was dat niet die kerel die blauwe en oranje stippen er op had zitten met achterop een tank met daarop "motoropgas.nl" ofzoiets? Vanaf afstand lijkt dat ook een motoragent, je ziet dan niet dat het stippen zijn ipv strepen. Ik ben ook al eens van het gas gegaan door hemGeeMoney schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:17:
[...]
Het is verboden om blauwe/oranje fluoriderende strepen te voeren tezamen met een geel pak en helm doet dit naast dat het verboden is, ook de indruk wekken dat het ambulance/politie betreft.
Dit is strafbaar.

Italiaanse rommel...
Ok beetje eigen schuld, had ook in NL wat onderhoud kunnen doen.
Maar ik doe het liever onder de luifel van de camper in een warm land.
Maar het was wel nodig

Vandaag maar weer een stukje samen met mijn vrouw op pad geweest.
We zijn nu aan het Lago D'Orta in Noord Italië, paar dagjes vakantie. Voor Pinksteren zijn we even een weekendje terug naar NL gekomen om met een groep vrienden te kamperen.
Op de terug weg dus even hier geland.

Steeds smaller en slechter wordend weggetje een of ander dal in, op pad naar een lunch tentje.
Dat bleek helaas gesloten en aangezien het dal doodlopend was moesten we met lege magen terug afdalen.
Gelukkig in een of ander mini dorpje vonden we nog wat te eten.

Zaterdag weer door naar ons werk adres in Spigno Monferrato.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@Chakotay ,@Willem30 ,@maximiliaan_nl , bedankt allemaal voor de tips!
Heb nog ergens een pdf van een Haynes werkplaatshandboek liggen, die zal ik eens door gaan kijken en dan eens de garage bellen die m'n achterband laatst vervangen heeft. Dat was toen wel een positieve ervaring en viel me financieel reuze mee
Heb nog ergens een pdf van een Haynes werkplaatshandboek liggen, die zal ik eens door gaan kijken en dan eens de garage bellen die m'n achterband laatst vervangen heeft. Dat was toen wel een positieve ervaring en viel me financieel reuze mee
Klopt!EBOOZ schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:41:
[...]
Was dat niet die kerel die blauwe en oranje stippen er op had zitten met achterop een tank met daarop "motoropgas.nl" ofzoiets? Vanaf afstand lijkt dat ook een motoragent, je ziet dan niet dat het stippen zijn ipv strepen. Ik ben ook al eens van het gas gegaan door hem

Clip-ons worden vervangen door een superbike-stuur
Gelijk een remontluchtertje erbij gehaald... al verwacht ik daar geen wonderen van, toch wil ik het eerst zelf geprobeerd hebben. Als 't niet 100% naar wens is rijd ik wel voorzichtig naar een garage
hekjeHoeken hekjeRug hekjePolsen
En nu maar even m'n Duits ophalen...
(crosspost)
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Sportief toeren noemen we dat toch? 
@Bommes remmen is voor mietjes toch?
Maar ziet er goed uit daar.
@Bommes remmen is voor mietjes toch?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Als ik ooit 5% van de motorbeheersing van McNeil zou hebben, dan is mijn leven al geslaagd.
Wat een held. Die kan met een RT of een GT rijden alsof het een bmx is.
Kleine rondvraag:
Ik draai mijn stuur altijd helemaal naar links als ik hem op de jiffy zet.
Mijn vader draait zijn stuur altijd helemaal naar rechts.
Is er een 'juiste' manier of zijn beiden ok?
[ Voor 21% gewijzigd door Anoshky op 09-06-2017 08:25 ]
Het voelt m.i. veel stabieler om de kant op te sturen waar je jiffy zit, dus naar links. Geen idee of stuurslot ook aan de andere kant werkt. Heb eigenlijk nog nooit gezien dat iemand met zn stuur de 'verkeerde' kant op parkeert.Anoshky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:12:
[...]
Als ik ooit 5% van de motorbeheersing van McNeil zou hebben, dan is mijn leven al geslaagd.
Wat een held. Die kan met een RT of een GT rijden alsof het een bmx is.
Kleine rondvraag:
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik draai mijn stuur altijd naar rechts. Dan staat de motor minder schuin namelijk, want dat is bij de 749/999 echt eng. Grappige is dat ik het bij de CB1 van mijn vriendin inmiddels ook doe en ze er afgelopen weekend nog een opmerking over maakte 
Hier kun je het een beetje zien. Als de grond dan ook nog een beetje schuin loopt durf ik hem echt niet alleen te laten...

Stuurslot werkt aan beide kanten btw
Hier kun je het een beetje zien. Als de grond dan ook nog een beetje schuin loopt durf ik hem echt niet alleen te laten...

[ Voor 23% gewijzigd door lolgast op 09-06-2017 08:44 ]
Onveilig? Ik zie je nooit rijden!byn124 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:58:
[...]
Ah nee, dat is niet met territorium![]()
Ik hou het onveilig tussen Apeldoorn en omstreken
Hopelijk van het weekend weer eens een beetje fatsoenlijk weer om die trage Honda (volgens sommigen hier) uit te laten. Ook maar eens kijken naar een RAM mount oid.
Ik zet mijn stuur altijd helemaal naar links, want stuurslot.Anoshky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:12:
Kleine rondvraag:
Nog steeds tevreden met de R3?Aschtra schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:35:
Voelt idd stabieler als ik hem naar links doe.
Jou ook nog niet gespot trouwens!
[ Voor 42% gewijzigd door InZane op 09-06-2017 08:58 ]
Rij zoveel mogelijk savonds als het kinderbedtijd is geweestInZane schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:56:
[...]
Onveilig? Ik zie je nooit rijden!
Hopelijk van het weekend weer eens een beetje fatsoenlijk weer om die trage Honda (volgens sommigen hier) uit te laten. Ook maar eens kijken naar een RAM mount oid.
Ok ergens tussen 1900u en 2200u het liefst, minder volk, lekkerder door de bochtjes. En nee, ik heb geen luide uitlaat naar mijn bescheiden mening.
Binnenkort maar eens een rondje doen dan!?
@Aschtra Ik ook helemaal links want stuurslot
[ Voor 3% gewijzigd door byn124 op 09-06-2017 09:17 ]
Mag ik hier even op reageren?Erapaz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:27:
[...]
..... Tegen de tijd dat je in NL je rijbewijs hebt, heb je er al flink wat kilometers opzitten en ben je goed opgeleid (bij een goede rijschool)....
Met alle respect naar iedereen en ik schaar mezelf niet tot de beste motorrijders van de wereld, maar "goed opgeleid" kun je niet worden in een land als NL en zeker niet na een paar gevolgde lessen.
Ons wegennet en landschap kunnen ons niet leren hoe je echt met een motor kunt/moet omgaan (circuits daargelaten, alhoewel dat ook een vorm van herhaling is). Inschatten hoe een bocht verloopt of knijpt, met al dan niet een haarspeld opvolgend, naar beneden of naar boven, snelheid aanpassen, remtechniek voor en in de bocht, kijktechniek/zicht halen in onoverzichtelijke bochten.
Heb veel mensen meegemaakt die dachten even de Eiffel (toch niet het meest uitdagende gebied) te overwinnen. Die kwamen uitgeput en enigszins teleurgesteld terug, omdat het vies tegenviel.
Mijn mening is nog steeds dat je pas leert motorrijden in heuvel- en zeker berggebieden, niet hier waar je van drempel naar drempel stuitert. En die ene haarspeld op de Posbank telt niet
Droplets of yes and no in an ocean of maybe
Jazeker. Rijden zelf gaat ook steeds beter. Door de bochten kijken doe ik nu een stuk meer en daardoor ga je automatisch lager / beter door de bocht. Vriendin heeft sinds vorige week ook kleding en inmiddels al 2 ritjes samen gereden. Is wel wennen maar erg leuk.InZane schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:56:
[...]
Onveilig? Ik zie je nooit rijden!
[...]
Ik zet mijn stuur altijd helemaal naar links, want stuurslot.
[...]
Nog steeds tevreden met de R3?
Jou ook nog niet gespot trouwens!
Ik ook vooral 's avonds en in het weekend, als het lekker weer is tenminste. Helaas zijn de avondjes wel altijd wat korter bij mij. Iets met kinderen die eerst even naar bed moeten enzobyn124 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:16:
[...]
Rij zoveel mogelijk savonds als het kinderbedtijd is geweesten in het weekend.
Ok ergens tussen 1900u en 2200u het liefst, minder volk, lekkerder door de bochtjes. En nee, ik heb geen luide uitlaat naar mijn bescheiden mening.
Binnenkort maar eens een rondje doen dan!?
@Aschtra Ik ook helemaal links want stuurslot
Maar we moeten inderdaad maar eens een rondje doen ja!
Nouhou!Least Inkling schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:29:
[...]
En die ene haarspeld op de Posbank telt niet

Aschtra schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:35:
[...]
Jazeker. Rijden zelf gaat ook steeds beter. Door de bochten kijken doe ik nu een stuk meer en daardoor ga je automatisch lager / beter door de bocht. Vriendin heeft sinds vorige week ook kleding en inmiddels al 2 ritjes samen gereden. Is wel wennen maar erg leuk.
Mijn vrouw heeft inmmiddels laarzen, helm en handschoenen aangeschaft en is begonnen met lessen. Ze is zelfs al op zoek naar een motor
Met respect voor je mening, aan je leeftijd in je profiel te zien ga ik er van uit dat je je rijbewijs al een poosje hebt. De laatste jaren zijn de examens echt verbeterd en wordt er echt wat van je verwacht tijdens het examen. Alle punten die jij noemt worden meegenomen tijdens het examen. Ze verwachten geen Rossi of politietraining kwaliteiten maar als ik zie waar mensen op zakken en hoe er geëxamineerd wordt heb ik er vertrouwen in dat leerlingen die slagen zich kunnen redden in het verkeer in NL!Least Inkling schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:29:
[...]
Mag ik hier even op reageren?![]()
Met alle respect naar iedereen en ik schaar mezelf niet tot de beste motorrijders van de wereld, maar "goed opgeleid" kun je niet worden in een land als NL en zeker niet na een paar gevolgde lessen.
Ons wegennet en landschap kunnen ons niet leren hoe je echt met een motor kunt/moet omgaan (circuits daargelaten, alhoewel dat ook een vorm van herhaling is). Inschatten hoe een bocht verloopt of knijpt, met al dan niet een haarspeld opvolgend, naar beneden of naar boven, snelheid aanpassen, remtechniek voor en in de bocht, kijktechniek/zicht halen in onoverzichtelijke bochten.
Heb veel mensen meegemaakt die dachten even de Eiffel (toch niet het meest uitdagende gebied) te overwinnen. Die kwamen uitgeput en enigszins teleurgesteld terug, omdat het vies tegenviel.
Mijn mening is nog steeds dat je pas leert motorrijden in heuvel- en zeker berggebieden, niet hier waar je van drempel naar drempel stuitert. En die ene haarspeld op de Posbank telt niet
Ben wel met je eens dat in de bergen rijden een heel andere ervaring vereist en op een hoger level zit. Ervaring komt ook pas als je zelf gaat rijden maar de basis die je meekrijgt bij een ( je hebt zelfs rijscholenwaar soms nog extra kennis meegegeven wordt) rijschool is prima!
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Offerte is binnen nu de knoop doorhakken en kan ik volgend weekend hopelijk ook rijden.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik heb nu 8500km op mijn Versys en mijn achterband begint op zijn einde te komen.
Voorband is nog ruim voldoende qua profiel, maar deze morgen voor het eerst sinds langs weer in regen gereden.
Ik heb het gevoel dat mijn voorkant enorm weinig grip krijgt op een nat wegdek.
Ben nu aan het twijfelen om gewoon beide banden te vervangen.
Op het droge vind ik ze goed, maar ik zit met de bibber in mijn benen als het nat is...
Voorband is nog ruim voldoende qua profiel, maar deze morgen voor het eerst sinds langs weer in regen gereden.
Op het droge vind ik ze goed, maar ik zit met de bibber in mijn benen als het nat is...
Bij twijfel doen. Dit blijft anders tussen de oren zitten.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Inderdaad, positie op de weg en goed bochten doorkijken wordt wel zo hard op gehamerd tegenwoordig. Ben zelf een maand geleden bij de 3e poging geslaagd voor mijn AVD. 2 Keren daarvoor gezakt op positie op de weg terwijl die naar mijn idee toch echt goed was. Blijkbaar niet goed genoeg.Rick-Jan schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:00:
[...]
Met respect voor je mening, aan je leeftijd in je profiel te zien ga ik er van uit dat je je rijbewijs al een poosje hebt. De laatste jaren zijn de examens echt verbeterd en wordt er echt wat van je verwacht tijdens het examen. Alle punten die jij noemt worden meegenomen tijdens het examen. Ze verwachten geen Rossi of politietraining kwaliteiten maar als ik zie waar mensen op zakken en hoe er geëxamineerd wordt heb ik er vertrouwen in dat leerlingen die slagen zich kunnen redden in het verkeer in NL!
Ben wel met je eens dat in de bergen rijden een heel andere ervaring vereist en op een hoger level zit. Ervaring komt ook pas als je zelf gaat rijden maar de basis die je meekrijgt bij een ( je hebt zelfs rijscholenwaar soms nog extra kennis meegegeven wordt) rijschool is prima!
Mijn rijschool zit enkele kilometers van de Duitse grens, instructeur heeft ook Duitse papieren en zodoende heb ik ook een aantal keren door Duitsland gereden met lessen. Het is hier in de omgeving sowieso al heuvelachtig (regio Venlo) en over de grens is dat nog wat meer. Geen Eifel taferelen maar het rijden is, ook tijdens lessen, echt wel anders dan op vlakke wegen.
Morgen wil ik samen met mijn vriendin gaan kijken voor motorkleding. Zij heeft alles al maar wil er nog een spijker-motorbroek met bescherming bij. Voor mij helm, jas en broek. Handschoenen heb ik al van lessen en ik wil in eerste instantie op mijn Meindl bergschoenen gaan rijden en zo de uitgaven een klein beetje spreiden. Vooralsnog van plan om naar Louis in Mönchengladbach of Duisburg te gaan. Goed idee of iemand betere tips?
Louis heeft een zeer ruim assortiment, dus dat is altijd wel een goed idee.
Kijk ook even of er een Polo in de buurt zit. Is net zoiets als Louis.
Dat mag en ik ben het nog met je eens ookLeast Inkling schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:29:
[...]
Mag ik hier even op reageren?![]()
Wat ik bedoel is dat je in de USA praktisch zonder ervaring kunt opstappen op elke motor die je wilt. Als je dus gaat zoeken of het verstandig is om een bepaald type motor te kopen en je komt op een Amerikaans artikel of forum, dan is het advies niet geheel relevant voor onze situatie.
Wij krijgen zaken als remmen en sturen bijvoorbeeld goed uitgelegd. Tegen de tijd dat je examen doet heb je al 20 uur onder begeleiding op om een motor gezeten. Het verschil tussen een 4 in lijn met 75 pk (cb600) en één met 110 (mijn zx6r, eerste motor) is nou ook weer niet gevaarlijk groot.
Uiteraar leer je pas echt motorrijden na je examen, maar dat betekent niet dat je op een 250 cc hoeft te beginnen als je graag supersport wilt rijden.
Heb je nog de Dunlops er op vanuit de fabriek? Die krengen waren een ramp met nat weer, heel erg onzeker. Sinds ik op de Versys nieuwe PR4 banden heb gezet stuurt het echt ontzettend veel beter. Voelt ook heel erg zeker bij regen, laatste paar dagen totaal geen problemen mee gehad.Anoshky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:42:
Ik heb nu 8500km op mijn Versys en mijn achterband begint op zijn einde te komen.
Sterker nog: als ik 1 teveel terugschakel (of de koppeling laten schieten) is het ook gelijk een blokkerend achterwiel voor een aantal meters. Moet je nagaan hoe dat bij een Duke 690 is....PilatuS schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:28:
[...]
Ben ik niet met je eens. Een 350cc 1 cilinder rijd veel moeilijker dan een 1000cc 4 cilinder. Schakel een beetje lomp terug met die 350cc en je achterwiel blokkeerd. Doe hetzelfde met een 1000cc en er gebeurt niets.
Opzich vind ik dat een 1000cc 4 cilinder prima kan als eerste motor. Een 1000+cc V-Twin zou ik dan wel weer sterk afraden.
Volgens de EU en onze regering (helaas) toch wel...Erapaz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:57:
[...]
Uiteraard leer je pas echt motorrijden na je examen, maar dat betekent niet dat je op een 250 cc hoeft te beginnen als je graag supersport wilt rijden.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Lekker buitje vanochtend onderwer naar kantoor, de motor is weer mooi schoon. Nog iemand hier wezen zwemmen?
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Hangt ervan af, Ik ben na mijn examen vrijwel direct op de voorloper van de ZX6R gaan rijden... 
Mijn motor ligt gedeeltelijk uit elkaar. Afgelopen weekend onderuit gegaan tijdens een tourtochtje.. Langzame bocht, dus weinig schade. Alleen wat krassen op de spiegel en een kap van het motorblok, dus die ben ik aan het bijwerken + dat de bout van de valdop krom is. Die heb ik nu dus bij mij, straks maar even langs bauhaus voor een nieuwe bout(M10*35, 10 cm lang)
Mijn motor ligt gedeeltelijk uit elkaar. Afgelopen weekend onderuit gegaan tijdens een tourtochtje.. Langzame bocht, dus weinig schade. Alleen wat krassen op de spiegel en een kap van het motorblok, dus die ben ik aan het bijwerken + dat de bout van de valdop krom is. Die heb ik nu dus bij mij, straks maar even langs bauhaus voor een nieuwe bout(M10*35, 10 cm lang)
[ Voor 65% gewijzigd door darkkingll op 09-06-2017 11:30 ]
Laatste 2 dagen door de regen gereden omdat ik geen andere keuze had, vandaag toch maar lekker de auto gepakt. Is toch wel fijn als het water zo hard de lucht uit komt vliegen, lekker warm en droogChakotay schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:21:
Lekker buitje vanochtend onderwer naar kantoor, de motor is weer mooi schoon. Nog iemand hier wezen zwemmen?
Zal der vanavond wel weer spijt van hebben als ik vast sta in de file...
aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:04:
[...]
Heb je nog de Dunlops er op vanuit de fabriek? Die krengen waren een ramp met nat weer, heel erg onzeker. Sinds ik op de Versys nieuwe PR4 banden heb gezet stuurt het echt ontzettend veel beter. Voelt ook heel erg zeker bij regen, laatste paar dagen totaal geen problemen mee gehad.
Ja nog de stock Dunlop D222.aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:26:
[...]
Laatste 2 dagen door de regen gereden omdat ik geen andere keuze had, vandaag toch maar lekker de auto gepakt. Is toch wel fijn als het water zo hard de lucht uit komt vliegen, lekker warm en droog
Zal der vanavond wel weer spijt van hebben als ik vast sta in de file...
Ik twijfel nog tussen PR4 of de Metzeler Roadtec Z8 waar je heel goeie reviews over terugvind, alleen spreekt iedereen altijd van PR4 en nooit van die Z8's
En ik ken het gevoel, 's morgens slecht weer, je besluit om met de auto te gaan.
Op mijn traject is er weinig verkeerd 's morgens, maar als ik dan 's avonds naar huis rijd, sta ik altijd in file en dan heb je er spijt van
Polo Krefeld ligt op 58km Louis megastore in Duisburg op 56km. De kleinere Louis in Mönchengladbach op 46km maar denk dat het wel de moeite waard is om die 10km verder te rijden naar de grotere winkel met waarschijnlijk meer keus.darkkingll schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:55:
Louis heeft een zeer ruim assortiment, dus dat is altijd wel een goed idee.Kijk ook even of er een Polo in de buurt zit. Is net zoiets als Louis.
Werk in Capelle dus mag vanavond weer over de A16 / A20 richting Rotterdam. Daar staat het altijd vast, noemen ze niet eens meer op in de file berichten. Het is gewoon "normaal" dat het daar vast staat
Ach van het weekend wordt het weer beter weer, lekker met de motor er op uit!
Ach van het weekend wordt het weer beter weer, lekker met de motor er op uit!
Anoniem: 249002
Michelin Pilot Road 4 aanschaffen en je rijdt nooit meer met bibber in je benen als het nat isAnoshky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:42:
KTM 690 heeft volgens mij op alle uitvoeringen een slippercluch..caesar1000 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:15:
[...]
Sterker nog: als ik 1 teveel terugschakel (of de koppeling laten schieten) is het ook gelijk een blokkerend achterwiel voor een aantal meters. Moet je nagaan hoe dat bij een Duke 690 is....
Blijft echt wel staan hoor, op de veerboot naar terschelling staan ze ook gewoon op de jiffy te wankelen. Mijn GSXR1000 is zo vaak mee geweest met baggage achterop zonder problemen en staat net zo schuin Als het stormt eventueel een bokje eronder aan de andere kant en in de 1e versnelling.lolgast schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:35:
Ik draai mijn stuur altijd naar rechts. Dan staat de motor minder schuin namelijk, want dat is bij de 749/999 echt eng. Grappige is dat ik het bij de CB1 van mijn vriendin inmiddels ook doe en ze er afgelopen weekend nog een opmerking over maakte
[afbeelding]
[ Voor 52% gewijzigd door Ghostrider op 09-06-2017 12:42 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Nee ja, klopt. Al heel wat jaren hebben de 690's een slipperclutch. Als je gewoon geconcentreerd terugschakelt is het niet perse nodig. Wel handig voor op de track natuurlijk.Ghostrider schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:37:
[...]
KTM 690 heeft volgens mij op alle uitvoeringen een slippercluch..
[...]
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
(Niet omdat ik per sé gelijk wil hebben maar:) Ik weet niet hoor, het is in mijn ogen echt vrij extreem.Ghostrider schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:37:
[...]
Blijft echt wel staan hoor, op de veerboot naar terschelling staan ze ook gewoon op de jiffy te wankelen. Mijn GSXR1000 is zo vaak mee geweest met baggage achterop zonder problemen en staat net zo schuin Als het stormt eventueel een bokje eronder aan de andere kant en in de 1e versnelling.
Zie ook: http://www.ducati.org/forums/999-749/51443-kickstand.html (en er zijn meer topics als deze
En kijk hier maar naar, je ziet de afstand tussen de motoren gewoon kleiner worden naarmate je hoger kijkt

Daarom had ik op de RSV Mille ook altijd iets bij me voor onder de zijstandaard zodat hij wat rechtsop staat, bij sommige sportfietsen is dat ding eng instabiel.
Racefietsen willen gewoon zo plat mogelijk
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Helemaal mee eens hoor. Heb zelf op een Yamaha XJ6N gelest. Dat is een 4 pitter met ca. 80pk. Daarna als eerste brommer een CBR600 met 100pk en 4 cilindertjes aangeschaft. Het zit natuurlijk wel een stuk sportiever, want clipons ipv een stuur en hij is inderdaad wel sneller dan de Yamaha, maar om nou te zeggen dat het een levensgevaarlijk verschil is..Erapaz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:57:
[...]
Wij krijgen zaken als remmen en sturen bijvoorbeeld goed uitgelegd. Tegen de tijd dat je examen doet heb je al 20 uur onder begeleiding op om een motor gezeten. Het verschil tussen een 4 in lijn met 75 pk (cb600) en één met 110 (mijn zx6r, eerste motor) is nou ook weer niet gevaarlijk groot.
Uiteraar leer je pas echt motorrijden na je examen, maar dat betekent niet dat je op een 250 cc hoeft te beginnen als je graag supersport wilt rijden.
Prima band, de Z8 - heb hem voor en achter op mijn K1300R en heeft mij altijd prima vertrouwen gegeven.Anoshky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:35:
[...]
[...]
Ik twijfel nog tussen PR4 of de Metzeler Roadtec Z8 waar je heel goeie reviews over terugvind, alleen spreekt iedereen altijd van PR4 en nooit van die Z8's
Achter heeft hij het een kleine 10.000km uitgehouden en is nu aan vervanging toe; ik weet nog niet of ik weer een Z8 erop leg omdat hij in het midden tot aan de staalkabels is opgereden terwijl de zijkanten nog prima zijn. Dit ligt natuurlijk voor een groot deel hoe ik rijd (heb nog altijd schaamrandjes op mijn banden bijvoorbeeld) maar weet ook weer niet of bijvoorbeeld een MPR4 dit ook (of niet) zou hebben en even lang mee zou gaan..
moeilijk moeilijk
Hoe is deze in de regen?
Kan ook terugschakelen met tussengas.caesar1000 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:53:
[...]
Nee ja, klopt. Al heel wat jaren hebben de 690's een slipperclutch. Als je gewoon geconcentreerd terugschakelt is het niet perse nodig. Wel handig voor op de track natuurlijk.
Ik heb zelf op een Kawa ER6N les gehad en daarna ook een CBR600F4i gekocht maar merkte toch wel degelijk verschil. (van 70pk naar 110pk) .InZane schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:28:
[...]
Helemaal mee eens hoor. Heb zelf op een Yamaha XJ6N gelest. Dat is een 4 pitter met ca. 80pk. Daarna als eerste brommer een CBR600 met 100pk en 4 cilindertjes aangeschaft. Het zit natuurlijk wel een stuk sportiever, want clipons ipv een stuur en hij is inderdaad wel sneller dan de Yamaha, maar om nou te zeggen dat het een levensgevaarlijk verschil is..
De houding en beleving is totaal anders op de CBR dan op de ER6N en tussen acceleratie is behoorlijk heftiger op de CBR.
Komt wellicht ook omdat de ER6N al wat jaartjes meeging dus ik gok dat er van die 70 paarden niet veel meer over was
Ook zat ik op de lesmotor met een stuk meer vertrouwen de eerste keren dan op mijn CBR. (lees: geen valbeugels en begeleiding)
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2017 13:39 ]
Het grootste verschil zal zijn dat de ER6N een parallel twin is. Die geeft z'n vermogen heel anders af.GeeMoney schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:37:
[...]
Ik heb zelf op een Kawa ER6N les gehad en daarna ook een CBR600F4i gekocht maar merkte toch wel degelijk verschil. (van 70pk naar 110pk) .
De houding en beleving is totaal anders op de CBR dan op de ER6N en tussen acceleratie is behoorlijk heftiger op de CBR.
Komt wellicht ook omdat de ER6N al wat jaartjes meeging dus ik gok dat er van die 70 paarden niet veel meer over was.
Jep, hele week al met de motor naar het werk. Constant kunnen kiezen, auto of motor, behalve vandaag. En uitgerekend vandaag was ik toch liever met de auto gegaan. Onderbroek is nog steeds niet helemaal droogChakotay schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:21:
Voor mij prima; nogmaals: ik ben geen rossi dus ook in de regen niet - ik heb mijn wiel, ook in de regen, geen uitstapjes voelen maken (maar ja.. n=1...)
Met mijn huidige band (D222) voelde ik op een rotonde aan 20-30km/h vanmorgen al mijn voorwiel zweven, dan heb ik geen vertrouwen meerImperial_Master schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:05:
[...]
Voor mij prima; nogmaals: ik ben geen rossi dus ook in de regen niet - ik heb mijn wiel, ook in de regen, geen uitstapjes voelen maken (maar ja.. n=1...)
@Chakotay Band lijkt er in alle testen van de voorbije jaren telkens bovenaan uit te komen in het sport/tour segment, kort gevolgd door de MPR4. Vreemd dat we de Metzeler niet vaker tegenkomen.
@Anoshky Heel simpel. Metzeler is minder populair dan Michelin.
Beetje vergelijkbaar met Samsung Galaxy en iPhones.. Worden het meest verkocht, terwijl er vaak goedkopere telefoons te vinden zijn die beter zijn. Metzeler is dus een beetje de LG/Oneplus/Huawei onder de banden
Metzelers komen dacht ik ook uit dezelfde fabriek als Pirelli, dus vandaar dat er aan de kwaliteit niks zal schelen.
Beetje vergelijkbaar met Samsung Galaxy en iPhones.. Worden het meest verkocht, terwijl er vaak goedkopere telefoons te vinden zijn die beter zijn. Metzeler is dus een beetje de LG/Oneplus/Huawei onder de banden
Metzelers komen dacht ik ook uit dezelfde fabriek als Pirelli, dus vandaar dat er aan de kwaliteit niks zal schelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Leviathius op 09-06-2017 14:46 ]
Ik heb 2 paar Z8's versleten op mijn Fazer en ben nu toe aan mijn tweede paar PR4's (GT) op mijn RT. Qua grip verschillen ze naar mijn mening niet veel, al heb ik met de PR4's echt nog nooit een moment van gripverlies gehad, ook niet met regen/natte sneeuw. De Z8's sleten wel wat sneller, en de voorband wou nog wel eens gaan cuppen. Maar dat de PR4's langer meegaan komt misschien omdat ik de GT variant erom heb liggenAnoshky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:35:
Ja nog de stock Dunlop D222.
Hoe lang gaat trouwens bij jullie gemiddeld een ketting/tandwiel set mee? Ze gaven gisteren bij de dealer aan dat ze volgende beurt (dus dan zijn ze 18000km oud) waarschijnlijk wel vervangen moeten worden.
In het vervolg ga ik ook zelf lekker de olie / filter wissel doen, daar betaal je grof geld voor bij een dealer pff.. Het was dat ik even zelf niet de mogelijkheid en tijd hiervoor had.
In het vervolg ga ik ook zelf lekker de olie / filter wissel doen, daar betaal je grof geld voor bij een dealer pff.. Het was dat ik even zelf niet de mogelijkheid en tijd hiervoor had.
30-40k toch zeker wel, zowel op een 600cc viercylinder als een 1000ccV-twin. 18k lijkt me wat snel, smeer je het ding wel eens?aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:21:
Hoe lang gaat trouwens bij jullie gemiddeld een ketting/tandwiel set mee? Ze gaven gisteren bij de dealer aan dat ze volgende beurt (dus dan zijn ze 18000km oud) waarschijnlijk wel vervangen moeten worden.
Ja smeer gewoon altijd op 600km interval (2 tankbeurten) en bij slecht weer of wanneer ik de ketting lichter grijs zie worden dus aan onderhoud ligt het denk ik niet. Daarom was ik nogal verbaasd toen ze zeiden dat ze dan aan vernieuwing toe zouden zijn.Chakotay schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:23:
[...]
30-40k toch zeker wel, zowel op een 600cc viercylinder als een 1000ccV-twin. 18k lijkt me wat snel, smeer je het ding wel eens?
En wat zegt een andere dealer/monteur?aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:25:
[...]
Ja smeer gewoon altijd op 600km interval (2 tankbeurten) en bij slecht weer of wanneer ik de ketting lichter grijs zie worden dus aan onderhoud ligt het denk ik niet. Daarom was ik nogal verbaasd toen ze zeiden dat ze dan aan vernieuwing toe zouden zijn.
Ik vind 18k km ook wel kort hoor..
XBL: DonFrans
Hebben ze überhaupt gekeken of willen ze gewoon geld verdienen?...waarschijnlijk wel vervangen moeten worden..
Lijkt me niet te weinig inderdaad... Een Versys 650 heeft ook niet de hoeveelheden koppel waar je een ketting snel mee kapot trekt, of geef je vaak erg aggressief gas?aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:25:
[...]
Ja smeer gewoon altijd op 600km interval (2 tankbeurten) en bij slecht weer of wanneer ik de ketting lichter grijs zie worden dus aan onderhoud ligt het denk ik niet. Daarom was ik nogal verbaasd toen ze zeiden dat ze dan aan vernieuwing toe zouden zijn.
Om te controleren wat de dealer zegt, als je de ketting achteraan het kettingwiel vastpast (waar deze eromheen zit dus), kan je hem dan een stukje naar achteren trekken? Een versleten ketting heeft hier duidelijk speling wat ook niet opgelost word met het afstellen van de ketting, een nog goede ketting blijft hier solide op zijn plek.
Gok vooral dat laatste. Kwamen al met een factuur aanzetten van 380 euro voor:
- Bougies (2 st.)
- Oliewissel
- Oliefilter
- Nieuwe remvloeistof
- Mileu afvoer gezeik
- Klein materiaal
totaal 3:45 uur werktijd
Naar mijn mening nogal veel gezien ze iets van 100 euro rekende voor het bovenstaande. Volgende keer een kleinere dealer / zaak vinden en deels zelf doen.
- Bougies (2 st.)
- Oliewissel
- Oliefilter
- Nieuwe remvloeistof
- Mileu afvoer gezeik
- Klein materiaal
Naar mijn mening nogal veel gezien ze iets van 100 euro rekende voor het bovenstaande. Volgende keer een kleinere dealer / zaak vinden en deels zelf doen.
HOLY shit
Volgens mij hebben ze de verkeerde olie gebruikt en gefactuureert op basis van de naam van het product
Volgens mij hebben ze de verkeerde olie gebruikt en gefactuureert op basis van de naam van het product

Hmm... 3:45 uur daarvoor?aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:32:
Gok vooral dat laatste. Kwamen al met een factuur aanzetten van 380 euro voor:
- Bougies (2 st.)
- Oliewissel
- Oliefilter
- Nieuwe remvloeistof
- Mileu afvoer gezeik
- Klein materiaal
Oliewissel: effectief een kwartiertje, olie loopt er vanzelf wel uit terwijl je andere dingen doet namelijk, en er hoeft bij zo'n Versys ook geen plastic vanaf om erbij te komen volgens mij.
Remvloeistof voor & achter met een vaccuumpomp waarvan ik mag hopen dat een dealer deze toch wel heeft: kan ook wel in een kwartier.
Neem een half uur voor wat algemene checks die bij een beurtje horen, en dan hebben ze nog 2:45 over om de bougies te wisselen... Daarvan weet ik niet hoe ver die verstopt zitten bij een Versys, maar het lijkt me sterk dat dat meer dan een uur kost.
Voor de kosten: zou me niet vebazen als zo'n dealer 75 euro per uur rekent, dus 3.75x75 = 281. 4 liter olie, euro of 40. Tientje voor het filter, nog een tientje voor klein materiaal en afvoer, 25 euro voor de bougies, kom ik nog niet aan die 380 euro...
[ Voor 10% gewijzigd door Chakotay op 09-06-2017 15:40 ]
Is inderdaad wel een hoop tijd voor een paar simpele dingen.
Zelf doen is trouwens ook gewoon leuk vind ik. Heb zelf aan het begin van die seizoen ook voor het eerst zelf de olie gewisseld. Ben er wel vrij lang mee bezig geweest, maar vond het leuk om te doen en lekker goedkoop.
Zelf doen is trouwens ook gewoon leuk vind ik. Heb zelf aan het begin van die seizoen ook voor het eerst zelf de olie gewisseld. Ben er wel vrij lang mee bezig geweest, maar vond het leuk om te doen en lekker goedkoop.
Ik ga van het weekend de oliewissel doen
Ook voor het eerst, dus het zal vast lang duren, maar ik vind het ook leuk om te sleutelen!
Kijk even of je een filmpje op YouTube kan vinden van jouw fiets. Heb dat zelf ook gevonden voor mijn fiets wat toch wel erg handig was.Frans92 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:41:
Ik ga van het weekend de oliewissel doenOok voor het eerst, dus het zal vast lang duren, maar ik vind het ook leuk om te sleutelen!
Dat zat ik dus ook al te denken. Bougies zijn geloof ik niet al te lastig om bij te komen dus dan daar heb je ook geen 2:45 uur voor nodig.Chakotay schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:37:
[...]
Hmm... 3:45 uur daarvoor?
Oliewissel: effectief een kwartiertje, olie loopt er vanzelf wel uit terwijl je andere dingen doet namelijk, en er hoeft bij zo'n Versys ook geen plastic vanaf om erbij te komen volgens mij.
Remvloeistof voor & achter met een vaccuumpomp waarvan ik mag hopen dat een dealer deze toch wel heeft: kan ook wel in een kwartier.
Neem een half uur voor wat algemene checks die bij een beurtje horen, en dan hebben ze nog 2:45 over om de bougies te wisselen... Daarvan weet ik niet hoe ver die verstopt zitten bij een Versys, maar het lijkt me sterk dat dat meer dan een uur kost.
Dus mooi even goed opgeligt of ze hebben een stagair het werk laten doen...
Het is dat ik geen tuin of goede werkplek om het zelf te doen. Kreeg wel al van een maat hulp aangeboden om in ieder geval de oliewissel in de toekomst zelf lekker te doen, die had al zo'n lekbak. Wil het wel zelf doen, maar als je niet de plek of gereedschap hebt dan kom je niet erg verPilatuS schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:39:
Ben zelf op de oprit aan de slag gegaan. Een lekbak had ik niet dus heb een plastic bewaardoos gepakt die ik na het overgieten weer schoongemaakt heb. Wat karton onder de motor gelegt om alles schoon te houden. Qua gereedschap was er voor mijn motor niet veel meer nodig dan 2 verschillende doppen. Dat samen met het filmpje was genoeg voor mij om het zelf te doen. Was voor het eerst maar ging prima in een uurtje tijd.aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:43:
[...]
Het is dat ik geen tuin of goede werkplek om het zelf te doen. Kreeg wel al van een maat hulp aangeboden om in ieder geval de oliewissel in de toekomst zelf lekker te doen, die had al zo'n lekbak. Wil het wel zelf doen, maar als je niet de plek of gereedschap hebt dan kom je niet erg ver
Bij de Triumph zit het oliefilter pontificaal aan de voorkant van het blok, Dat zou ik dus ook nog wel zelf kunnen wisselen. Dingen als remmen vervangen ben ik wel wat voorzichtiger mee. Heb liever dat dat goed gedaan word door iemand die het veel vaker gedaan heeft. 
Ik weet dat je ook heel eenvoudig zelf een lekbak kunt maken, door een jerrycan door te snijden. Scheelt weer wat geld voor een 'officiële'
Ik weet dat je ook heel eenvoudig zelf een lekbak kunt maken, door een jerrycan door te snijden. Scheelt weer wat geld voor een 'officiële'
Nu ga ik morgen het balhoofdlager van mijn Caponord laten vervangen, en de (kleine) garage waar ik dat laat doen gaf ook aan daar wel een goede 3 uur voor nodig te hebben...Voor een balhoofdlager moet er wel aardig wat los natuurlijk, maar 3 uur lijkt me ook weer wat overdreven.
Voor een wiellager kan ik wel het wiel eruit trekken om die los weg te brengen om het even erin/uit te laten persen, maar met een balhoofd gaat dat niet echt zonder slijptol en lasapparaat
Zelf de lagers eruit slaan en weer erin persen zonder fatsoenlijk gereedschap durf ik toch niet aan.
Voor een wiellager kan ik wel het wiel eruit trekken om die los weg te brengen om het even erin/uit te laten persen, maar met een balhoofd gaat dat niet echt zonder slijptol en lasapparaat
Goede tip, ga ik zeker doen! Samen met de handleiding moet ik er wel uitkomen danPilatuS schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:43:
[...]
Kijk even of je een filmpje op YouTube kan vinden van jouw fiets. Heb dat zelf ook gevonden voor mijn fiets wat toch wel erg handig was.
Gereedschap had ik ook niet, maar elke klus is een excuus om een nieuw setje te kopen. Dan wordt de collectie vanzelf compleet
Heb ook vorig jaar een momentsleutel gekocht omdat de remmen begonnen te piepen. 2 van de 8 zuigers zaten vast door remstof dus heb die schoongemaakt. De momentsleutel komt dan wel van pas omdat ik anders de neiging heb alles veel te hard aan te draaien. Koop zelf liever een momentsleutel en dat ik een uurtje bezig ben met de klauwen schoon te maken dan de motor voor zoiets lulligs weg te moeten brengen.lolgast schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:49:
Gereedschap had ik ook niet, maar elke klus is een excuus om een nieuw setje te kopen. Dan wordt de collectie vanzelf compleet
Gewoon doen, na het lassen is het weer dicht toch?Chakotay schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:49:
Nu ga ik morgen het balhoofdlager van mijn Caponord laten vervangen, en de (kleine) garage waar ik dat laat doen gaf ook aan daar wel een goede 3 uur voor nodig te hebben...Voor een balhoofdlager moet er wel aardig wat los natuurlijk, maar 3 uur lijkt me ook weer wat overdreven.
Voor een wiellager kan ik wel het wiel eruit trekken om die los weg te brengen om het even erin/uit te laten persen, maar met een balhoofd gaat dat niet echt zonder slijptol en lasapparaatZelf de lagers eruit slaan en weer erin persen zonder fatsoenlijk gereedschap durf ik toch niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 09-06-2017 15:55 ]
Anoniem: 249002
Voor een vier cylinder kun je rekenen op een gemiddelde levensduur tussen de 20k en de 30k kilometer bij dagelijks gebruik.aidanl schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:21:
Vandaag lekker de Bandijk tot en met de Werverdijk gereden (en weer terug) omdat ik in Zwolle moest zijn en de snelweg saais is.
Mijn eerste echte regenrit vol met bochten. Vond het soms een beetje spannend, maar dat zat meer tussen mijn oren dan dat er iets technisch niet in orde was. Mijn tweewielertje heeft het heerlijk gedaan!
Ik heb overigens ook PR3's om de wielen, geen moment vertrouwen verloren. Ik voelde alleen de achterband een klein beetje zwabberen als ik per abuis over zo'n teernaad reed.
Alleen mijn handschoenen zijn drijfnat, iemand een tip om ze snel te drogen voor morgenochtend ? Heb dan de hele dag VRO-1 en doe dat liever met warme handen.
Nee, mijn vriendin heeft geen haardroger
Mijn eerste echte regenrit vol met bochten. Vond het soms een beetje spannend, maar dat zat meer tussen mijn oren dan dat er iets technisch niet in orde was. Mijn tweewielertje heeft het heerlijk gedaan!
Ik heb overigens ook PR3's om de wielen, geen moment vertrouwen verloren. Ik voelde alleen de achterband een klein beetje zwabberen als ik per abuis over zo'n teernaad reed.
Alleen mijn handschoenen zijn drijfnat, iemand een tip om ze snel te drogen voor morgenochtend ? Heb dan de hele dag VRO-1 en doe dat liever met warme handen.
Oven aanzetten, klep open zetten (horizontaal) en op de klep leggen, of nog beter, op een rack dat uitsteekt zodat de warme lucht erlangs stroomt. Zo droog ik de knuffels van de kindjes wel eens als die een impromptu wasbeurt nodig hebben.byn124 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:46:
Vandaag lekker de Bandijk tot en met de Werverdijk gereden (en weer terug) omdat ik in Zwolle moest zijn en de snelweg saais is.
Dit topic is gesloten.