lolgast schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:59:
Omdat het nu toch deels over camera's gaat.
Ik heb een el-cheapo Action camera liggen die wel eens gebruikt wordt. Ik zit wel eens te kijken naar een GoPro 4/5 of bijvoorbeeld de Xiaomi Yi 2, maar vind het toch elke keer wel echt een smak geld. De mensen die zo'n apparaat hebben: Doen jullie ook daadwerkelijk iets met de beelden of is het uiteindelijk vooral een hebbedingetje?
Toevoeging: Ja natuurlijk zie ik af en toe beelden voorbij komen, dan is het best leuk en handig. Maar wat doe je met de 100+ uren die je niet in dit topic post

Zo'n el cheapo camera heb ik ook, van Salora. Mits voldoende licht komen er acceptabele beelden uit, maar het geluid is prut en het heeft geen beeldstabilisatie. In mijn laatste filmpje zijn daar de beelden mee geschoten naar boven toe (waar je mijn hoofd zit tijdens het rijden, gefilmd vanaf het stuur) en de lage beelden vanaf het voorwiel (gefilmd vanaf de crash bars).
Alle andere beelden zijn gefilmd met een Sony HDR-AS50. Doodnormaal full-hd 60FPS dingetje, 150 euro bij de BCC, maar wel met beeldstabilisatie (en dat doet een hoop).
Voor dit filmpje heb ik wat stukjes geknipt en achter elkaar gezet, paar transities erin, picture in picture voor het pijltje en wat ondertiteling. De muziek is gewoon erin geplakt daar waar het geluid van de camera gewoon pijn deed aan je oren.
Normaliter doe ik voor dit soort video's externe audio via mijn telefoon (met een audio recorder app) via de headset in mijn helm (waar een windbeschermde microfoon in zit) maar dat was ik die dag gewoon vergeten.
Als ik een normale woon-werk rit heb formatteer ik de kaart gewoon in de camera zodra ik thuis kom, standaard actie, net zoals aftanken voor ik thuis kom en olie peilen. Dan is alles klaar om te gaan als ik weg wil. Mochten er dingen gebeurd zijn onderweg trek ik die beelden er even af en formatteer ik hem daarna alsnog.
Of het filmpje leuk word valt of staat niet alleen met de (kwaliteit van de) camera, maar ook met wat je er daarna mee doet. Ik gebruik Powerdirector 15 omdat die heel veel features heeft die van pas komen als je beelden van action camera's gebruikt en meerdere tracks nodig hebt (picture in picture, audio los monteren etc).
Als je alleen met mooi weer rijd kun je (arguably) ook uit met 1 of 2 cheapo camera's (eentje 4k en eentje full hd bv) voor shots van diverse hoeken en een goedkoop (of gratis) editing programma (windows movie maker bv). Het ligt er maar net aan wat je er mee wilt doen.
Mijn insteek is dat als ik eenmaal bedreven word met de tools en in de gaten krijg hoe ik de video's interessant maak en hou, ik het vaker ga doen. Niet alleen is het leuk om op youtube te knallen (voor wellicht een beetje revenue), het is ook gaaf om (heel veel) later nog eens terug te zien.
Ik moet me er soms echt toe zetten. Maar dat is deels ook omdat het zoveel tijd kost, en ik niet altijd van te voren weet wat ik wil gaan maken. Het helpt om een duidelijk beeld te hebben van wat je wil. Tijdens de dag zelf moet je rekening houden met de accu's van je camera's - mijn Sony kan maximaal 2 uur non-stop filmen en moet dan ook weer ongeveer 2 uur opladen. Permanent op stroom houden kan niet vanwege de waterdichte behuizing (is ook voor valbescherming natuurlijk), bovendien past er maar ~5 uur op het SD kaartje (64gb).
De Salora houd er na anderhalf uur al mee op. Ik schakel ze dus uit en aan wanneer ik denk dat er wat leuks te zien zal zijn, en laad ze halverwege de dag (tijdens de lunch) terug op aan een powerbank (of via de 12v op de motor).
Simpel editwerk (zoals met movie maker) kost weinig kennis, moeite en tijd, maar wil je echt mooie dingen maken moet je er voor gaan zitten en de tooling die je gebruikt goed leren kennen.
Ik heb tot nu toe misschien een hele dollar aan adsense inkomsten verdiend met mijn kanaal, dat stelt natuurlijk helemaal niks voor (ze betalen zelfs pas uit als je over de 100 dollar gaat) maar het is wel bewijs dat het platform werkt, ik moet dus gewoon zorgen voor meer content, leukere content, en een beetje reclame maken door wat zaken hier en daar te posten.
Voor 30 euro heb je een (bedraad) headsetje wat je in je helm kan plakken met een redelijke mic. Zet een audio recording app op je telefoon (genoeg keuze in google play) en begin met opnemen. De files moeten WAV zijn, bij voorkeur. Zodra je de files op je PC hebt gezet plak je ze onder de beelden en gebruik je de 'sync by audio' feature van je programma (als je die hebt, powerdirector wel). Om te zorgen dat hij dit goed doet, helpt het om (zodra beide recorders aan staan) even te klappen in je handen terwijl je de apparaten dicht bij elkaar hebt, of desnoods even 3x kort toeteren. Die piek komt duidelijk terug in de audio score en daar synct hij dan op.
[
Voor 29% gewijzigd door
HTT-Thalan op 17-05-2017 09:26
]