Leviathius schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:07:
Zeker in Nederland heb je in principe méér dan genoeg aan een A2-motor mits hij wel meer dan 25kw heeft. De mijne heeft exact 35kw (48pk) en vMax is ±180km/u. 0-100 is ±6s (met goed poken sneller). Dat is naar mijn mening meer dan voldoende om plezier mee te hebben in Nederland. Ga je naar Duitsland dan is het een ander verhaal. Eigenlijk zou je dus met 50-80pk meer dan voldoende pret kunnen beleven. (wauw zouden daarom de 'middenklasse' nakeds zo goed verkopen?

)
Maar even een vraag aan al die mannen (en vrouwen!) met motoren van 100pk+.. wanneer heb je dat nou écht nodig? (behalve op circuit of ontsnappen aan de politie

). De acceleratie verschillen tot de 130km/u zijn verwaarloosbaar, de topsnelheden zijn vaak onhaalbaar in ons kikkerlandje. Dan blijft over dat je het fijn vind om zo min mogelijk te hoeven schakelen of gewoon voor het idee een 1000cc blok tussen je benen te hebben? Ben daar wel nieuwsgierig naar

Ik heb wat van de reacties gelezen, maar zal voor het overzicht op jouw post reageren.
- 100pk vanwege het koppel: Ik heb zat koppel op 50pk.
- Schakellui rijden: Ik rijd vanaf 60 tot 150 in zijn 5.
- Acceleratie: Mijn motor is sneller dan ik, en zeker met de DRC koppelingsset is hij te zwaar om te blippen (en ik ga mijn blok van 30+ jaar niet slopen door constant zonder koppeling op te schakelen)
- Topsnelheid: Mijn auto is veel sneller dan mijn motor (top end dan) en die rijd ik ook geregeld op .. hogere snelheden, zullen we maar zeggen. Mijn motor niet. Ik ken de topsnelheid alleen van papier, heb hem nooit opgezocht en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen.
- Posen: Dat doen we allemaal wel, want we zijn allemaal trots op onze motoren.
Als ik ooit een 1000cc of meer ga rijden is dat omdat ik dan toevallig dat type motorfiets wil kopen omwille van andere kenmerken zoals looks, veerweg, allroad capabiliteit en de kit die erop zit, maar niet vanwege de cylinderinhoud.
Jij weet als geen ander dat ik marginaal boven jouw waardes zit dus als de mijne naar A2 zou gaan merk ik er waarschijnlijk niks van. En geloof maar dat ik bergen lol heb met deze motor. Ik denk er eerder over om er iets met mínder CC bij te kopen dan méér, gewoon omdat ook mijn omafiets al te snel is om overal ongegeneerd open te trekken.
Nu vind ik op de MP3 na geen enkele motor lelijk, ongeschikt, saai of minderwaardig, ze zijn allemaal interessant. Ik was gisteren bij een privecollectie van een verzamelaar (Motormuseum Hagenstein, voor de liefhebber) met wat leden van de motorclub, en die had een originele BMW 1000RR staan waar een of andere duitser op geraced heeft. Stond er nog precies zo bij als na de laatste race, slicks en al. Uiteraard was ik hartstikke benieuwd hoe zoiets rijd, en ik vond het een machtig mooie machine.
Maar hij is niet "mij". Ik ben geen (cafe)racer, geen harleyrijder en scootertype. Ik wil gewoon iets waar ik me mee identificeer. Zet me elke motor voor en ik probeer hem, van 50cc tot 1800cc, maar ik ben het met je eens dat lol niks te maken hoeft te hebben met hoeveel pk de motor heeft.
Ik denk dat je mis bent met "boven de
230 nog even vlot inhalen", want vanaf 130 trek ik met mijn net-niet-a2-motor nog hard genoeg weg om al het verkeer voor te zijn, in ieder geval tot aan de ~155 (harder niet geprobeerd).
[
Voor 6% gewijzigd door
HTT-Thalan op 11-05-2017 20:18
]