PilatuS schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 23:36:
[...]
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Wat je wil is in het stuk van de vering zitten waar deze optimaal werkt. Dus ongeveer in het midden van het totale bereik van de vering. Mijn SV was vooral achter veel te zacht. In de bochten was de achterkant heel onstabiel, maar hij was niet maximaal ingeveerd. Mijn huidige motor is lomp hard en ligt perfect in de bochten. Een SAG van ongeveer 2 tot 3cm voor en achter is optimaal, meer of minder is niet goed. In mijn ervaring is aan de harde kant beter dan aan de zachte kant.
Zie ook:
[
video]
Ik heb het fimpje niet gezien dus weet niet precies wat je bedoelt. Maar SAG heeft vrij weinig te doen moet hoe hard of zacht je vering is. Dat is bedoelt om de negatieve veerweg te zetten omdat je motor ook moet kunnen uitveren in geval van een kuiltje of tijdens flink acceleren. Dat regel je met veersterkte en preload. Met een te harde veer kan je nooit genoeg SAG krijgen. Met een te zachte veer kan je met de preload wat verdoezelen tot bepaalde hoogte.
Hoe snel je vering kan in en uitveren en wat je voornamelijk ervaart als hardheid wordt demping genoemd. En dat regel je primair met compressie en rebound. Natuurlijk speelt veersterke en preload ook een rol in dit geheel maar als je de juiste veer hebt is dat van ondergeschikt belang. Naast compressie en rebound zijn er meer factoren zoals de luchtkamer, olie of frictie. Maar dat verander je niet zo makkelijk en/of hebben een hele specifieke functie.
Als jouw motor lomp hard is en je vind dat fijn is dat prima. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat lomp hard leuk lijkt totdat je op een motor hebt gereden die echt goed geveerd is. Comfortabeler, meer grip, beter stuurgedrag en minder bandenslijtage.
Voorbeelden waarom je vering niet te hard moet zijn:
- tijdens het remmen wil je dat je voorvering snel in veert en de motor op de neus komt te staan. Dat geeft meer gewicht op je voorband tijdens het remmen en dus meer grip.
-insturen in een bocht is makkelijker als de voorvering nog wat ingeveerd is. De naloop wordt daardoor kleiner en de motor wil makkelijker insturen.
Zo heb je diverse fases in een bocht met ieder andere eisen aan de vering en die kan dat alleen maar bijhouden als je vering niet lomp hard is maar gewoon goed en gecontroleerd kan in en uitveren.
Het mag duidelijk zijn dat te zacht niet goed is. Maar ik zeg ook zo zacht mogelijk, niet te zacht. Ik weet niet of de vering op je ktm de mogelijkheid heeft om compressie/rebound in te stellen. Maar probeer anders eens een stukje te rijden met de demping maximaal en daarna minimaal.
Het voorbeeld van je SV is zo niks van te zeggen. Jij bent een grote kerel en weegt waarschijnlijk ook een pak meer dan de gemiddelde SV rijder. Als de vering origineel was dan was die te zacht voor je en dan krijg je inderdaad problemen.