Ach toe
Je haalt bij de Praxis/Brezan/Motoroutlet zo eentje:
en zo'n ding:
En je regelt een filter + voldoende olie.
Motor even warmdraaien, (niet loeiheet, gewoon dat het vloeit) en je draait de bout die daartoe dient los onderop je blok. Even rechtop zetten, middenbok is handig, anders gewoon wat blokjes hout onder je standaard. Uiteraard de eerder vermelde pan eronder houden.
Zodra de olie er helemaal uit is gelopen draai je met die sleutel het olie filter los. Nieuwe filter even insmeren met nieuwe olie (zit een rubberen ring in) en erop schroeven, goed handvast draaien (niet met de sleutel!).
Daarna opnieuw vullen met olie tot aan de 'max'.
Dat is quick & dirty. Sommigen laten het blok even een paar seconden draaien (max 3~5 seconden) bij het leeglopen om de laatste restjes eruit te krijgen maar dat ga ik niet riskeren. Je kunt zoals hierboven ook flushen maar dat kost weer extra olie.
Klusje van een uurtje. Olie in flessen gieten (of een oude emmer met deksel oid) en naar de milieustraat brengen.
Ik deed het vroeger met mijn peugeootjes ook zelf, stukken goedkoper dan de garage. Die rekenen behalve de uren en de marge op de onderdelen ook nog eens verwijderingsbijdrage voor de oude vloeistof(fen). Oliefilter is bij mij vrij makkelijk toegankelijk maar het moet makkelijk te vinden zijn op jouw motor.
[
Voor 8% gewijzigd door
HTT-Thalan op 26-04-2017 09:39
]