Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote motortopic deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 107 Laatste
Acties:
  • 290.579 views

Onderwerpen

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Mauritsvdb schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:32:
Ja ja, de eerste stap is gezet! Er was (volgende week al) nog een plekje vrij bij het CBR voor m'n theorie, dus deze heb ik iet wat impulsief maar ingepland :+. Drie dagen daarna ook maar een twee uur durende proefles geregeld (a2).

Ik hoop dit seizoen nog te kunnen rijden :).
Lekker bezig! Hoe vers is je autotheorie? Een vriend van mij heeft er 6x over gedaan omdat hij er van overtuigd was dat hij genoeg auto reed om zijn motor theorie te kunnen halen zonder te leren.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13
Voor je motortheorie heb je eigenlijk niks aan je auto theorie kennis vind ik. Alleen de voorrangsregels weet je dan al, maar alle andere vragen zul je waarschijnlijk niet kunnen beantwoorden :p

@Mauritsvdb Leuk dat je gaat rijden! Veel plezier!

YouTube: MotorcycleGeek

• byn124
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 10:05

byn124

Thunderace

Ook ben je soms langer bezig met de vraag te interpreteren dan echt na te denken over het antwoord. 8)7 :r

Gelukkig in 1 maal gehaald.

Veel succes @Mauritsvdb ! *O*

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-11 16:22
byn124 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:46:
[...]

Ik doe graag met je mee! 8 liter is wel erg veel, mag ik ook 5 liter bestellen ?
Eens ff kijken. Ik zag gisteren een website waar je korting kreeg aan de hand van hoevel je besteld.
Waar woon je? Is misschien handig qua levering.

Ik heb hieronder een website gevonden waarbij ik dacht dat je meer korting kreeg aan de hand van het aantal liters. Helaas is de totale prijs dan alsnog hoger dan bij een concurrent:
http://www.oliehandel.nl/motul/motul-5100-10w40-4t

Hier kost 4L 5100 32,50: https://www.deolieconcurr...-4%252dT-MA2-4-Liter.html

Je kan wel bellen voor een betere deal. Ik kan natuurlijk altijd even bellen als ik weet hoeveel liter we in totaal kunnen bestellen?

[ Voor 40% gewijzigd door Bioflap op 25-04-2017 10:21 ]

• Mauritsvdb
  • Laatst online: 12-11 15:35
Leviathius schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:04:
Voor je motortheorie heb je eigenlijk niks aan je auto theorie kennis vind ik. Alleen de voorrangsregels weet je dan al, maar alle andere vragen zul je waarschijnlijk niet kunnen beantwoorden :p

Nu ik erover nadenk is dat alweer vier jaar terug :o. Eén foutje en de eerste keer geslaagd, dat wel. Vanmiddag maar even een theorieboekje halen bij de ANWB; eens kijken hoe het allemaal werkt met tweewielerts :+

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:14
Leviathius schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:04:

Mja, zoals wat de max toelaatbare kogeldruk is voor het geval je een aanhanger achter je motor wilt hangen :+

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

InZane schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:06:
[...]

Mja, zoals wat de max toelaatbare kogeldruk is voor het geval je een aanhanger achter je motor wilt hangen :+
zowel neerwaarts als opwaarts 8)7

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Leviathius
InZane schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:06:
[...]

Haha ja inderdaad, of de afstand dat de aanhanger, gemeten vanuit je achteras, achter de motor mag zitten.

Of het verschil tussen deze twee borden:
Afbeeldingslocatie: https://www.theoriecursus.nl/verkeersborden/geboden/borden/F01.gifAfbeeldingslocatie: https://www.theoriecursus.nl/verkeersborden/geslotenverklaring/borden/C06.gif
spoiler:
Links telt ook voor motorrijders, rechts mag je als motorrijder gewoon inrijden. (tenzij zijspan..)

• byn124

byn124

Thunderace

Bioflap schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:17:
[...]

Eens ff kijken. Ik zag gisteren een website waar je korting kreeg aan de hand van hoevel je besteld.
Waar woon je? Is misschien handig qua levering.

Ik heb hieronder een website gevonden waarbij ik dacht dat je meer korting kreeg aan de hand van het aantal liters. Helaas is de totale prijs dan alsnog hoger dan bij een concurrent:
http://www.oliehandel.nl/motul/motul-5100-10w40-4t

Hier kost 4L 5100 32,50: https://www.deolieconcurr...-4%252dT-MA2-4-Liter.html

Je kan wel bellen voor een betere deal. Ik kan natuurlijk altijd even bellen als ik weet hoeveel liter we in totaal kunnen bestellen?
Als je dat wil doen, vindt ik het goed. Zoniet, laat maar weten! _/-\o_

Ik woon vlakbij Apeldoorn.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Na nu meer dan een maand allemaal spannende avonturen met mijn nieuwe TDM850 uit 1992 te hebben gehad. Denk aan accu dood (door gare handverwarming), zonder benzine staan en niet starten omdat de standaard uit stond vond ik het eens tijd om wat oefeningen te doen. Halve cirkel, achtje en de noodstop.

Met name met het rijden heb ik soms het gevoel dat het achterwerk weg slipt, met name met duo rijden. Toen ik gisteren mijn noodstop oefende viel me 2 dingen op, ten eerste brak het achterwerk uit dus ging een beetje naar links of rechts, maar niets spannends. Ten tweede kreeg ik het gevoel dat de achterband gleed over het asfalt ipv zich echt er in graven.

Er zitten 2 pilot banden op, met voldoende profiel zover ik kan zien. Zit het allemaal tussen mijn oren of hebben jullie nog tips of ideeen?

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 13:14

Estoque

Turbobrick Owner

Speling op de Achtervork / Wiellagers?
De achteras wel vast zitten? Ook beide stelschroeven in de achtervork?

Respect to the man in the icecream van!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chakotay schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:12:
Op het moment ben ik zijn uitgebreide review van de TomTom 400 serie aan het bekijken, die zien er wel erg interessant uit eigenlijk. Gaat goed om met GPX-tracks, maar heeft wel de TomTom-voordelen van de betere/snellere interface & goede traffic/flitser-info wat bij dagelijks gebruik toch wel erg prettig is.

Daarnaast geeft hij aan dat de kronkelwegenfunctie van vooral de nieuwe 420/450 aardig in de buurt komt van de kwalitieit van de OnRoute Motorkaart, wat ik als hij als maker van dat ding het zegt zeker geloof :)
Gezien ik een originele TomTom Rider had (met Rider 2 software) heb ik ook weer een nieuwe TomTom Rider 410 gekocht.

Ik heb veel gereden met anderen (die eigenlijk allemaal een Garmin hadden) en ik was dan toch het meest tevreden over de routes zoals mijn TomTom ze maakte (bijvoorbeeld met de kronkelwegen opties).

• Bioflap
byn124 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:22:
[...]

Als je dat wil doen, vindt ik het goed. Zoniet, laat maar weten! _/-\o_

Ik woon vlakbij Apeldoorn.
Net contact gehad. Ze kunnen niets doen met de prijs.. Dus ik bestel het nu gewoon bij https://www.deolieconcurr...-4%252dT-MA2-4-Liter.html

Iemand een "betrouwbare" website voor het bestellen van een oliefilter?

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
De onroute motorkaart van 2015 is een flinke verbetering tov van die van 2012 overigens. 2017 heb ik nog niet kunnen vinden als download :+

• byn124

byn124

Thunderace

Bioflap schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:42:
[...]

Net contact gehad. Ze kunnen niets doen met de prijs.. Dus ik bestel het nu gewoon bij https://www.deolieconcurr...-4%252dT-MA2-4-Liter.html

Iemand een "betrouwbare" website voor het bestellen van een oliefilter?
Danku voor de moeite.

Louis.de voor het filter ??

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
it0 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:15:
Na nu meer dan een maand allemaal spannende avonturen met mijn nieuwe TDM850 uit 1992 te hebben gehad. Denk aan accu dood (door gare handverwarming), zonder benzine staan en niet starten omdat de standaard uit stond vond ik het eens tijd om wat oefeningen te doen. Halve cirkel, achtje en de noodstop.

Met name met het rijden heb ik soms het gevoel dat het achterwerk weg slipt, met name met duo rijden. Toen ik gisteren mijn noodstop oefende viel me 2 dingen op, ten eerste brak het achterwerk uit dus ging een beetje naar links of rechts, maar niets spannends. Ten tweede kreeg ik het gevoel dat de achterband gleed over het asfalt ipv zich echt er in graven.

Er zitten 2 pilot banden op, met voldoende profiel zover ik kan zien. Zit het allemaal tussen mijn oren of hebben jullie nog tips of ideeen?
Volgens mij is dat niet raar bij een noodstop en dus volkomen normaal. Het gewicht wordt naar de voorband verplaatst waarbij de achterband automatisch iets omhoog komt en dus minder grip heeft. En dan ook gaat slippen als je hard genoeg remt met je achterrem.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:52

steveman

Comfortabel ten onder

it0 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:15:

Ik heb ook eens een versleten wiellager gehad, met een *klonk* wisselde het achterwiel dan plots van stand. Ook bleek bij nadere inspectie de ketting de band te raken.

Wellicht iets om bovenstaande check uit te voeren. Als je zelf niets vindt, even bij een garage langs!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

gebruikershaes schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:44:
[...]

Volgens mij is dat niet raar bij een noodstop en dus volkomen normaal. Het gewicht wordt naar de voorband verplaatst waarbij de achterband automatisch iets omhoog komt en dus minder grip heeft. En dan ook gaat slippen als je hard genoeg remt met je achterrem.
Ik weet niet of de TDM850 ABS heeft (ik gok van niet) maar dat is doodnormaal. Mijn achterwiel breekt ook lichtjes uit bij de noodstop, simpelweg omdat ik mijn achterwiel blokkeer, wat ook vrij snel gebeurd als er zoveel gewicht naar voren verplaatst.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zag dat m'n loon gestort was, ietsjes meer dan ik had verwacht :o

Dus onmiddelijk Ebay maar opgedoken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/inQAAOSw2gxYt~3W/s-l1600.jpg

+

Afbeeldingslocatie: https://i5.ebayimg.com/02/i/000/ee/08/9134_12.JPG?set_id=7

+

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/a/(KGrHqYOKp0E25q(LzTWBN3kTIQKhQ~~/s-l500.jpg

:+

HID's voor dimlicht, LED's voor grootlicht (signaleren e.d.) en een setje pilot lights, omdat ze anders zo geel zijn :P

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 25-04-2017 13:58 ]

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-11 08:46

Least Inkling

Product of the cold war

Mooi hoor!

Wat is het...? :?

Edit: ufcurse :+

[ Voor 24% gewijzigd door Least Inkling op 25-04-2017 14:19 ]

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

• Maegrim
quanto costa?

• Osiris
  • Niet online
LED-setje £ 90, HID-setje £ 70 en pilot-light-setje £ 9. :)

Besteld bij toko waar ik eerder ook al een HID-setje had gehaald en gezien de prima ervaring heb ik eerlijk gezegd ook niet verder gekeken :+

[ Voor 64% gewijzigd door Osiris op 25-04-2017 14:40 ]

• Bioflap
Maegrim schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:48:
De onroute motorkaart van 2015 is een flinke verbetering tov van die van 2012 overigens. 2017 heb ik nog niet kunnen vinden als download :+
Hoe werkt dat nou eigenlijk? Ik heb een Garmin 660, en heb daar ook Onroute motorkaarten op staan. Is dit een toevoeging van mijn "normale" kaarten? Of kan ik het ook gewoon als "standalone" gebruiken op de 660?

Ik heb hem verkregen bij het inruilen van mijn motor, en er stond nog software + mappen op van de vorige eigenaar. Hierdoor dus ook OnRoute met veel routes..

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
Iemand nog belang bij een 10% kortingscode voor Datona?

• Maegrim
Bioflap schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:01:
[...]

Hoe werkt dat nou eigenlijk? Ik heb een Garmin 660, en heb daar ook Onroute motorkaarten op staan. Is dit een toevoeging van mijn "normale" kaarten? Of kan ik het ook gewoon als "standalone" gebruiken op de 660?

Ik heb hem verkregen bij het inruilen van mijn motor, en er stond nog software + mappen op van de vorige eigenaar. Hierdoor dus ook OnRoute met veel routes..
het is een standalone kaart waarbij de leuke motorwegen groen staan aangegeven, en de andere wegen als tolweg staan ingesteld zodat die genegeerd worden bij het maken van een route

https://www.onroute.nl/in...e-motorkaart-2015-2016-sd

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Osiris schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:39:
LED-setje £ 90, HID-setje £ 70 en pilot-light-setje £ 9. :)

Besteld bij toko waar ik eerder ook al een HID-setje had gehaald en gezien de prima ervaring heb ik eerlijk gezegd ook niet verder gekeken :+
Lol beetje overpriced niet? _O- En voor dimlicht kun je prima led nemen hoor. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Osiris
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:15:
[...]

Lol beetje overpriced niet? _O-
Werkelijk géééén idee! :D Do tell? Niet dat 't wat uit gaat maken voor mij :+
Joopieboy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:15:
En voor dimlicht kun je prima led nemen hoor. :)
Meh, heb wat rond zitten neuzen en men zéi dat LED toch nog wel te kampen had met bereik enzo. Plus, geen blauwe gloed enzo.. :+ De ZZR heeft projectoren, dus qua strooilicht zal 't wel meevallen gelukkig :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nja dat is dus wat ik al meerdere malen heb geprobeerd te ontkrachten. Dat is dus niét zo.

Logisch ook want je hebt meer lichtopbrengst maar dan zou het minder ver komen?

En sterkte in Duitsland dan. :+

Ik was zelf trouwens omgerekend een 20 euro per lamp kwijt. Die stadsledjes die jij hebt zijn dollarknallers en vallen binnen no time uit. En hopelijk heb jij geen canbus? :) Een voordeel is dat jij ze in Engeland heb besteld dus binnen een paar werkdagen binnen hebt dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 25-04-2017 15:20 ]

• Osiris
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:20:
Nja dat is dus wat ik al meerdere malen heb geprobeerd te ontkrachten. Dat is dus niét zo.

Logisch ook want je hebt meer lichtopbrengst maar dan zou het minder ver komen?
Dan nog mis je de blauwe gloed :P
Niet van plan heen te gaan gelukkig :P Besides, kan ze evt. zo ompluggen :+
Joopieboy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:20:
Ik was zelf trouwens omgerekend een 20 euro per lamp kwijt. Die stadsledjes die jij hebt zijn dollarknallers en vallen binnen no time uit. En hopelijk heb jij geen canbus? :) Een voordeel is dat jij ze in Engeland heb besteld dus binnen een paar werkdagen binnen hebt dan.
Volgens de beschrijvingen zou 't allemaal met CAN-bus moeten kunnen werken :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Stadslichtjes sowieso niet (ik ken ze en heb ze gehad), kan je wel een link geven van een setje wat wél werkt en heel blijft gaan. Canbus voor het dimlicht is wel wat duurder idd, zou ik even moeten kijken wat het verschil dan is, maar ik vind het vrij fors? :)

• Osiris
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:26:
Stadslichtjes sowieso niet (ik ken ze en heb ze gehad) (…)
De plaatjes van de verkoper zijn altijd vrij generiek, terwijl de producten die aangekocht worden dan wel weer motorfiets-specifiek zijn, waarbij 't plaatje dus niet altijd overeenkomt met wat je krijgt. Daar er ook T10 LED-units beschikbaar zijn voor CAN-bus-systemen, neem ik aan dat ik de juiste krijg ;)

Antwoord van de verkoper:
Hello the ZZR1400 does not use canbus on the lighting circuit only engine management circuits so everything will be fine thanks, iain
Weer wat geleerd :+
(…) kan je wel een link geven van een setje wat wél werkt en heel blijft gaan.
Altijd goed :)
Canbus voor het dimlicht is wel wat duurder idd, zou ik even moeten kijken wat het verschil dan is, maar ik vind het vrij fors? :)
Oh dat mag. Zoals ik al zei, heb niet eens verder gekeken dan m'n neus lang was :P

Heb nu al een tracking nummer, paar uurtjes geleden besteld :o

Service kost ook wat :+

Al zijn op een willekeurige Nederlandse site een setje nog 30 euro duurder.. Maar wellicht heb jij een mannetje ergens :P

Hehe, bedankte de verkoper voor de snelle reactie, krijg ik weer een reactie terug:
No worries all your items have just shipped, thank you for the order. Cheers iain
Dat noem ik toch netjes :)

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 25-04-2017 16:07 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is wel een verschil ja, hoewel ik het ook binnen een week of 3 binnen had en de beste verkopers wel goed zijn tegenwoordig. :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/04/2017-04-25-16.25.04-Custom-e1493134837576.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.memesuper.com/a40036406bc6a9606a7549d856e34ff5_fry-take-my-money-memes-quickmeme-take-my-money-meme_496-281.jpeg
:P

Net terug uit Schijndel, brommer achtergelaten, vrijdagmiddag ophalen. Blijft onder de 800 euro dus dat is mooi. Mark had 2 USB voedingen liggen, maar beiden gingen niet werken op de Gixxer. Dus hij ging kijken voor een van SW Motech met een custom beugeltje voor bij de kroonplaat.

Komt goed, ben heel benieuwd. :)

En vrijdag de uitlaat ophalen. *O*
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/04/IMG-20170423-WA0014.jpg
Leovince SBK, toch ;)

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
En vrijdag de uitlaat ophalen. *O*
[afbeelding]
Leovince SBK, toch ;)
[/quote]

Lekker, bolt-on scheelt je hoop werk ;-)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat weer wel gelukkig. :P Op de F was slip-on, misschien nog makkelijker. :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@Osiris Dit zijn de spullen die ik gebruikt hebt:

http://m.ebay.com/itm/4X-...08253?txnId=1360354990020
T10 stadslicht

http://m.ebay.com/itm/201...69793?txnId=1499967351010
H7 dimlicht

http://m.ebay.com/itm/60W...69783?txnId=1496012458010
H4 grootlicht

Zijn alweer wat goedkoper geworden in die tijd dat ik ze besteld heb, anyway. :)

Ik zie trouwens nu pas dat jij de originele Lumileds van Philips besteld hebt van eBay af. Dus dan zit je altijd goed. :)

Dikke kans dat je met output hebt dan de leds die ik heb (60 vs 80W) maar voor het geld ga ik echt niet klagen en is dat en goede keuze. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Joopieboy op 26-04-2017 06:28 ]

• Osiris
  • Niet online
@Joopieboy Ze zien d'r ook wel wat cheaper uit idd :+ Geen idee of de door mij bestelde meuk ook écht Lumileds bevat natuurlijk :') :P

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Das waar, en ik heb geleerd om niet naar de afwerking te kijken bij de chinezen. Deze hebben iig goeie leds en meerderen ook op mf gebruiken ze. :)

• Bioflap
Just wondering. Wat gebruiken jullie om de olie op te vangen? De scooter van mijn vriendin komt 0,8L uit, maar mijn motor 5L. Wat is dan het handigste?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Olie opvang bak.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Bioflap
Zou je wel denken he :+
Ik heb ze ooit wel eens langs zien komen. Eens ff kijken waar ik zoiets kan bestellen

• Tylen

Tylen

Bioflap schreef op woensdag 26 april 2017 @ 07:51:
[...]

Zou je wel denken he :+
Ik heb ze ooit wel eens langs zien komen. Eens ff kijken waar ik zoiets kan bestellen
https://www.zamro.nl/prod...IWDmYW3wdMCFVUz0wodKKcHMQ

Lekker cheap.

• Bioflap
Nice! Is toch alweer een tientje goedkoper dan bij de Gamma :) Dankjewel! _/-\o_

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:08

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Heh, ik heb dezelfde, werkt prima :)

Ik zit echter achteraf wel altijd te kloten om de olie daarna in een lege fles te gieten om het weg te gooien. Somehow gaat er altijd wel iets langs de rand ipv netjes in de fles. Heeft iemand daar nog tips voor (direct doen als de olie nog een beetje warm is ipv achteraf bij het opruimen pas als het inmiddels weer afgekoeld & dik is bijvoorbeeld), of ben ik gewoon motorisch gestoord? :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat laatste? :+

Nee stuk papier als een trechter op de fles zetten, en dan de olie erin. :)

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:03
Chakotay schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:02:

Ik zit echter achteraf wel altijd te kloten om de olie daarna in een lege fles te gieten om het weg te gooien. Somehow gaat er altijd wel iets langs de rand ipv netjes in de fles. Heeft iemand daar nog tips voor (direct doen als de olie nog een beetje warm is ipv achteraf bij het opruimen pas als het inmiddels weer afgekoeld & dik is bijvoorbeeld), of ben ik gewoon motorisch gestoord? :+
Ik gebruik altijd een trechter. En de randjes daarna even afvegen met een doekje.

• Tylen

Tylen

Ik heb ook dezelfde ;). Daar gebruik ik een trechter voor.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Somehow krijg ik het ook met trechter vaak alsnog voor elkaar dat er wat olie aan de rand van de bak blijft plakken en daardoor erlangs loopt :P Krantje eronder scheelt echter meestal wel. Het liefst zou ik zo'n grote oliedrum hebben zoals op de paddock in Assen regelmatig staat om alles in 1x in te dumpen :+

• Tylen

Tylen

Daar dump ik ook altijd alles in ;). En die staat er niet "regelmatig". Die staan er altijd ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Als er hier nog mensen interesse hebben: Aanstaande zaterdag 29 april is het gratis 'try the bike' bij Motoport Breda op het Spinveld, tesamen met Motorskills, de nieuwe organisatie van de instructeur die eerder bij Yellow les gaf.

• Leviathius
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:36:
Als er hier nog mensen interesse hebben: Aanstaande zaterdag 29 april is het gratis 'try the bike' bij Motoport Breda op het Spinveld, tesamen met Motorskills, de nieuwe organisatie van de instructeur die eerder bij Yellow les gaf.
Me vriendin ben ik aan het pushen om zich op te geven. Heb d'r nu al in een paar maanden tijd van 'ik ga nooit motorrijden' naar 'Misschien is het toch wel leuk' gekregen :9.

@olieverhaal Is er een soort van vuistregel van om de hoeveel kilometer ongeveer je je olie moet verwisselen?

[ Voor 9% gewijzigd door Leviathius op 26-04-2017 08:48 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Tylen schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:19:
Daar dump ik ook altijd alles in ;). En die staat er niet "regelmatig". Die staan er altijd ;)
Beetje verkeerde woordkeuze, ik bedoelde 'regelmatig' als in 'om de zoveel meter' :P

• Tylen

Tylen

Mijn vrouw zit toch een beetje te pushen dat ze weer wilt rijden. Dus aanstaande vrijdag breng ik de motor naar de garage. Dan laat ik hem daar repareren. Kunnen we iig weer rijden daarop ;).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:44:
[...]

Me vriendin ben ik aan het pushen om zich op te geven. Heb d'r nu al in een paar maanden tijd van 'ik ga nooit motorrijden' naar 'Misschien is het toch wel leuk' gekregen :9.

@olieverhaal Is er een soort van vuistregel van om de hoeveel kilometer ongeveer je je olie moet verwisselen?
Dat geeft de fabrikant meestal wel op voor haar motoren. Ik kan het zelf ook wel aan de kleur van de olie zien bij het peilen (wat je nou eenmaal vaak moet met zo'n oud beest). Ik geloof dat de interval bij mij op 12.000 kilometer ligt.

Verwijderd

Aangezien mijn rijbewijs steeds dichterbij komt heb ik 2 keuzes gemaakt van motor die ik wel zou willen kopen namelijk onderstaande:

Yamaha R6 2000 - 2003
Yamaha fz6s 2000 - 2003

Nu vraag ik me af waar ik op moet letten bij bovenstaande modellen en welke bouwjaren ik echt niet moet kopen i.v.m. bekende issues

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:54:
[...]

Dat geeft de fabrikant meestal wel op voor haar motoren. Ik kan het zelf ook wel aan de kleur van de olie zien bij het peilen (wat je nou eenmaal vaak moet met zo'n oud beest). Ik geloof dat de interval bij mij op 12.000 kilometer ligt.
Als je geen flush doet, is je olie snel weer donker. En het verschil tussen 5000km en 10.000km zie je ook niet aan de kleur, vooral niet door een peilglaasje.
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:11:
Aangezien mijn rijbewijs steeds dichterbij komt heb ik 2 keuzes gemaakt van motor die ik wel zou willen kopen namelijk onderstaande:

Yamaha R6 2000 - 2003
Yamaha fz6s 2000 - 2003

Nu vraag ik me af waar ik op moet letten bij bovenstaande modellen en welke bouwjaren ik echt niet moet kopen i.v.m. bekende issues
Die R6 staat bekend om scheurende cylinderwanden, zou ik dus zeker niet doen. Zoek maar eens op motor-forum. Dus als je graag Yamaha supersport wil, zou ik de R1 kiezen, als je budget dat toelaat.

Die FZ6S heette toen nog FZS Fazer geloof ik, zijn leuke motoren. Redelijk bulletproof, grooste manco zijn de uitlaat bochten die rotten, maar als je daar een aftermarket uitlaat opzet ben je daar vanaf. Ook schijnt de achterrem nog wel es aan te lopen, er kan iets te makkelijk vuil in komen door de plaatsing. Zelf heb ik een eerste model Fazer als pekel & stads fiets en het is een lekker allround motortje met nog best wat pit, maar de R6 zal wel sneller zijn :)

[ Voor 51% gewijzigd door noes op 26-04-2017 09:20 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• byn124

byn124

Thunderace

Leviathius schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:44:
[...]

Staat voor je motor in de owners of service manual. Voor de CB500F staat er 12.000 km. ;)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Ja aantal km of een keer per jaar dacht ik.

• Leviathius
@HTT-Thalan @byn124 thanks guys. 12.000km is precies goed, want komt overeen met de servicebeurten. Ben helaas niet zo handig dat ik dat zelf kan doen, dus dat gebeurt nog bij de garage helaas.

• byn124

byn124

Thunderace

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:36:
Zag net het inschrijfformulier. Meerdere vestigingen hebben een 'Try the bike'. Thanks voor de tip:

Ga mijn vriendin eens overhalen :*)

[ Voor 5% gewijzigd door byn124 op 26-04-2017 09:36 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:30:
@HTT-Thalan @byn124 thanks guys. 12.000km is precies goed, want komt overeen met de servicebeurten. Ben helaas niet zo handig dat ik zelf kan doen, dus dat gebeurt nog bij de garage.
Ach toe :9

Je haalt bij de Praxis/Brezan/Motoroutlet zo eentje:

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8966779109406-424-424.jpg

en zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/racingwebshop/image/cache/full/93b555b72f3f2dd924f30a08e6e010cc10b09dd2.jpg

En je regelt een filter + voldoende olie.

Motor even warmdraaien, (niet loeiheet, gewoon dat het vloeit) en je draait de bout die daartoe dient los onderop je blok. Even rechtop zetten, middenbok is handig, anders gewoon wat blokjes hout onder je standaard. Uiteraard de eerder vermelde pan eronder houden.

Zodra de olie er helemaal uit is gelopen draai je met die sleutel het olie filter los. Nieuwe filter even insmeren met nieuwe olie (zit een rubberen ring in) en erop schroeven, goed handvast draaien (niet met de sleutel!).

Daarna opnieuw vullen met olie tot aan de 'max'.

Dat is quick & dirty. Sommigen laten het blok even een paar seconden draaien (max 3~5 seconden) bij het leeglopen om de laatste restjes eruit te krijgen maar dat ga ik niet riskeren. Je kunt zoals hierboven ook flushen maar dat kost weer extra olie.

Klusje van een uurtje. Olie in flessen gieten (of een oude emmer met deksel oid) en naar de milieustraat brengen.

Ik deed het vroeger met mijn peugeootjes ook zelf, stukken goedkoper dan de garage. Die rekenen behalve de uren en de marge op de onderdelen ook nog eens verwijderingsbijdrage voor de oude vloeistof(fen). Oliefilter is bij mij vrij makkelijk toegankelijk maar het moet makkelijk te vinden zijn op jouw motor.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-04-2017 09:39 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:36:
[...]

Ach toe :9

Je haalt bij de Praxis/Brezan/Motoroutlet zo eentje:

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8966779109406-424-424.jpg

[...]
Alternatief daarvoor is zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.booglassen.com/wp-content/uploads/2015/01/Platte-schroevendraaier-2-maat-5-300x300.jpg

En zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.talentinontwikkeling.org/img/hamer.jpg

Schroevendraaier in het filter tikken en je hebt een handvat om hem los te draaien :+

Tip: doe dit alleen met het oude filter, niet met de nieuwe. Geeft zo'n rommel anders tijdens het rijden.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 17:02

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ja en monteer even een nieuw koperen ringetje bij je olie aftapbout. Draai de afapbout op het juiste moment vast. Bij veel enduro motorfietsen moet dit echt volgens het boekje ivm alumium delen.

Laat verder je motor wel eens bij de dealer of vering specialist bekijken. Ook afgelopen keer met vering afstellen weer verschillende gebreken ontdekt bij motoren, oa: Voorvork onjuist inelkaar (veert niet goed en volledig., gaskabel loop onjuist (haakt vast etc), wielllagers versleten, bandenspanning onjuist..

Asus Zenbook i7 256gb

• Leviathius
@HTT-Thalan Hmm misschien toch maar eens overwegen dat zelf te doen inderdaad.

De overige grote beurt klusjes laat ik denk ik voorlopig nog wel over aan de garage. Kleppen stellen, bougies vervangen etc is echt onbekend gebied voor mij :9

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kleppenstellen enzo begin ik zelf niet aan, buiten het feit dat ik hier in een gemeenschappelijke garage moet tobben. Bougies zijn kunnen alleen moet je bij de gixxer achterlijk veel verwijderen. Thnx but no thnx. :)
Ghostrider schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:46:
Ja en monteer even een nieuw koperen ringetje bij je olie aftapbout. Draai de afapbout op het juiste moment vast. Bij veel enduro motorfietsen moet dit echt volgens het boekje ivm alumium delen.

Laat verder je motor wel eens bij de dealer of vering specialist bekijken. Ook afgelopen keer met vering afstellen weer verschillende gebreken ontdekt bij motoren, oa: Voorvork onjuist inelkaar (veert niet goed en volledig., gaskabel loop onjuist (haakt vast etc), wielllagers versleten, bandenspanning onjuist..
Juist :) Goeie tip en iets wat ik ook regelmatig laat doen. Sowieso als je naar een goeie specialist gaat kijken ze wat dingen na ipv even snel een bandje wisselen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 26-04-2017 09:50 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:46:
@HTT-Thalan Hmm misschien toch maar eens overwegen dat zelf te doen inderdaad.

De overige grote beurt klusjes laat ik denk ik voorlopig nog wel over aan de garage. Kleppen stellen, bougies vervangen etc is echt onbekend gebied voor mij :9
Ook dat is erg... straightforward (als ik simpel zeg klinkt het gelijk alsof je dat allang had moeten snappen).

Ik heb nog een bougiesleutel liggen en een set voelermaatjes, je mag ze lenen als je dat wil.
De enige 'maar' is dat je er soms moeilijker bij komt op een motor vergeleken met een auto.

Bougiekabel eraf, bougie eraf draaien en controleren op kleur (al heb jij injectie dus dan zit het meestal wel goed). Zwart is te rijk, wit is te arm, licht bruin is prima. Zorg dat je weet wat de vonkafstand moet zijn voor jouw blok, controleer de oude daarop en zorg dat de nieuwe die afstand hebben (daar zijn de voelermaatjes voor) door eventueel wat bij te buigen.

Erin draaien en kabel er weer op.

Voor de kleppen heb je ook de voelermaatjes nodig, en die kleppen stel je vervolgens bij met een sleuteltje. Er staat me wel bij dat je dit met een warme motor moet doen, maar ik laat me graag verbeteren/aanvullen door iemand met meer ervaring op dit vlak.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:55
Zelfde ervaring hier. Ben eind maart bij hyperpro in Alphen a/d Rijn geweest en aangezien de voorkant toch uit elkaar lag kreeg ik gelijk wat op- en aanmerkingen over de staat van de gehele voorkant. Het bleek o.a. dat de vorige eigenaar heeft lopen beunhazen met de borgmoer van het balhoofd, dus dat is meteen een dingetje dat ik meeneem bij de eerst volgende beurt bij de dealer (aangezien ik 12 maanden garantie erbij heb gekocht).

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 17:02

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Meest opmerkelijk wat ik tegenkwam bij mijn eigen motor, is een voorvork die klemde. Blijkbaar komt de volgorde en methode erg precies van vastzetten... Dit geld ook voor remmen centreren..

Asus Zenbook i7 256gb

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:36
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:11:

Yamaha R6 2000 - 2003
Yamaha fz6s 2000 - 2003

noes schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:14:

Die R6 staat bekend om scheurende cylinderwanden, zou ik dus zeker niet doen. Zoek maar eens op motor-forum. Dus als je graag Yamaha supersport wil, zou ik de R1 kiezen, als je budget dat toelaat.
Dat klopt niet helemaal, want de jaartallen die jouden noemt bij de R6 zijn 2 modellen ;)

De 2000-2002 is inderdaad het model met scheurende cilinderwanden ergens rond de 25-30k km. Als ie daar ruim boven zit is ie waarschijnlijk wel safe :+

Vanaf 2003 hebben R6jes injectie ipv carb, die dingen zijn prima! (2003-2005 loopt dat model, waarbij de 2005 versie een lichte update heeft gehad qua elektronica, remmen en voorvork)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Het Vosje schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:49:
[...]

[...]

Dat klopt niet helemaal, want de jaartallen die jouden noemt bij de R6 zijn 2 modellen ;)

De 2000-2002 is inderdaad het model met scheurende cilinderwanden ergens rond de 25-30k km. Als ie daar ruim boven zit is ie waarschijnlijk wel safe :+

Vanaf 2003 hebben R6jes injectie ipv carb, die dingen zijn prima! (2003-2005 loopt dat model, waarbij de 2005 versie een lichte update heeft gehad qua elektronica, remmen en voorvork)
Goede aanvulling! Maar.. ik zou er nog steeds niet op vertrouwen na de 30k. Zou dan eerder kijken naar bijv een CBR600RR of een GSX600R.

Ook moet je je er van bewust zijn dat soms bij een motor '2003' in de verkoop advertentie staat, maar gewoon in 2002 gebouwd is en een jaartje bij een dealer in de hal heeft gestaan. Het is dan dus ook het kwetsbare model. Let daar dus goed op!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:50:
[...]
Voor de kleppen heb je ook de voelermaatjes nodig, en die kleppen stel je vervolgens bij met een sleuteltje. Er staat me wel bij dat je dit met een warme motor moet doen, maar ik laat me graag verbeteren/aanvullen door iemand met meer ervaring op dit vlak.
Warme of koude motor is type afhankelijk. Staat in de manual en soms op het kleppendeksel.
Bij niet alle motoren is het stellen een simpele klus overigens.
Mijn cb600f werkt met shims. Dat is een regelrechte rampenklus om te doen.
Het meten gaat nog wel maar voor het corrigeren moeten de nokkenassen eruit. Dat wordt ivbm met timing toch al wel een gevorderde klus. En niet iets wat je in vijf minuten doet. :P

Voor het oliefilter heb ik een soort oversized waterpomptang. Voornamelijk voor het los draaien. Vast draaien handvast. Zolang het niet lekt is het goed.

[ Voor 8% gewijzigd door wilco1985 op 26-04-2017 11:22 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Zoals altijd zit ik regelmatig te kijken naar opties voor een wat meer praktische motor in plaats van de GSX-R & de RSV-Mille. Mijn oog is nu weer op iets anders gevallen, de allroad-versie van mijn RSV... De Caponord :) Die zijn met dezelde leeftijd maar 1/3e van de kilometers die mijn RSV heeft gelopen voor zo'n 3-4k al te krijgen. Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n fiets?

Afbeeldingslocatie: http://images.mcn.bauercdn.com/upload/627/images/158264apriliacaponord.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Chakotay op 26-04-2017 11:22 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wilco1985 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:20:
[...]

Warme of koude motor is type afhankelijk. Staat in de manual en soms op het kleppendeksel.
Bij niet alle motoren is het stellen een simpele klus overigens.
Mijn cb600f werkt met shims. Dat is een regelrechte rampenklus om te doen.
Het meten gaat nog wel maar voor het corrigeren moeten de nokkenassen eruit. Dat wordt ivbm met timing toch al wel een gevorderde klus. En niet iets wat je in vijf minuten doet. :P
Nog een reden waarom ik op zo'n oud beest begonnen ben, simpel onderhoud :P.

Iemand ervaring met het onderhoud op een nieuwe Twin? Want dat zou wel mijn eerste go-to keuze zijn voor een nieuw apparaat.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Chakotay schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:21:
Zoals altijd zit ik regelmatig te kijken naar opties voor een wat meer praktische motor in plaats van de GSX-R & de RSV-Mille. Mijn oog is nu weer op iets anders gevallen, de allroad-versie van mijn RSV... De Caponord :) Die zijn met dezelde leeftijd maar 1/3e van de kilometers die mijn RSV heeft gelopen voor zo'n 3-4k al te krijgen. Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n fiets?

[afbeelding]
Gaaf ding! Geen ervaring mee echter :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Chakotay schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:21:

[afbeelding]
Ervaring niet in de zin van met die specifieke motor. Maar wel met een vergelijkbare Varadero. Jij komt nu van leuk speelgoed af en dan ga je op een logge tank stappen met weliswaar leuk vermogen onderin maar verder? :P

• spruit89
Ik vind het heel jammer dat bij nieuwe motoren al de garantie vervalt als je niet het onderhoud uitvoert bij officiële dealers...

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:14
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:26:
[...]

Nog een reden waarom ik op zo'n oud beest begonnen ben, simpel onderhoud :P.

Iemand ervaring met het onderhoud op een nieuwe Twin? Want dat zou wel mijn eerste go-to keuze zijn voor een nieuw apparaat.
Dat was ook mijn aankomende nieuwe fiets... maar heb nu een ktm duke 690R gereden en begin nu wel te twijfelen om de oude twin te houden en te gebruiken als crossfiets en de duke als "snel ff pakken" en "speelfiets".

Als je alleen maar rechtdoor gaat of niet geeft om krassen en kapschade is de nieuwe twin prima, maar ik zie wel voor me dat je huilend thuis komt als je ding neerlegt. En dat gaat hoe dan ook gebeuren als je er echt mee gaat crossen >:)
En een twin kopen om asfalt mee te rijden is ook pijnlijk ;)

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Joopieboy schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:55:
[...]

Ervaring niet in de zin van met die specifieke motor. Maar wel met een vergelijkbare Varadero. Jij komt nu van leuk speelgoed af en dan ga je op een logge tank stappen met weliswaar leuk vermogen onderin maar verder? :P
Zo'n logge tank lijkt me met woonwerkverkeer e.d. juist prettiger, en geeft wat meer opties op vakantie (qua bagage en wegen zonder asfalt)

De sportfietsen blijven altijd leuk, maar eigenlijk alleen op hoge snelheid. Daarnaast heb ik er nu 2, kan er altijd nog eentje naast houden natuurlijk :)

• byn124

byn124

Thunderace

spruit89 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:04:
Ik vind het heel jammer dat bij nieuwe motoren al de garantie vervalt als je niet het onderhoud uitvoert bij officiële dealers...
Want, er is wat vervelends gebeurd en deelt graag je ervaringen hier ? :9~

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@Chakotay Mja het rijden moet je ook aanstaan. Ik vind de nieuwe generatie zoals de MT09 Tracer echt super, veel lichter en beter is sturen. De Tracer is mss een slecht voorbeeld vanwege zijn vering maar in de basis niet slecht. En zo zie je meer dst veel motoren lichter worden. :)

• kneusteun
Chakotay schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:20:
[...]

Zo'n logge tank lijkt me met woonwerkverkeer e.d. juist prettiger, en geeft wat meer opties op vakantie (qua bagage en wegen zonder asfalt)

De sportfietsen blijven altijd leuk, maar eigenlijk alleen op hoge snelheid. Daarnaast heb ik er nu 2, kan er altijd nog eentje naast houden natuurlijk :)
Je kan ook kijken naar een xt660z of iets dergelijks. Kan je prima afstanden mee doen, de zit is heerlijk ontspannen en licht genoeg om mee te smijten af en toe.
De echt zware oude allroads zijn eigenlijk gewoon toerfietsen, die het uiterlijk hebben van een dakar fiets maar af en toe wat onverhard is de max. Je gaat een Varadero niet sportief door mulzand en eventueel een bos heen knallen. Het kan maar dan heb je door al het zweten en duwen en trekken aanzienlijk minder lol dan een iets lichtere fiets.

Maar als je hem echt wil gebruiken voor kilometers dan zijn het wel heerlijke fietsen omdat je genoeg power hebt en heerlijk stabiel met 140 over de snelweg jaagt.

Of als je toch een sportieve appie wil met goede zit: :)
Afbeeldingslocatie: https://images.moto.it/images/146500/x574/testdrive-5773-2-tst.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kneusteun op 26-04-2017 12:40 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
kneusteun schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:38:
[...]

Je kan ook kijken naar een xt660z of iets dergelijks. Kan je prima afstanden mee doen, de zit is heerlijk ontspannen en licht genoeg om mee te smijten af en toe.
De echt zware oude allroads zijn eigenlijk gewoon toerfietsen, die het uiterlijk hebben van een dakar fiets maar af en toe wat onverhard is de max. Je gaat een Varadero niet sportief door mulzand en eventueel een bos heen knallen. Het kan maar dan heb je door al het zweten en duwen en trekken aanzienlijk minder lol dan een iets lichtere fiets.

Maar als je hem echt wil gebruiken voor kilometers dan zijn het wel heerlijke fietsen omdat je genoeg power hebt en heerlijk stabiel met 140 over de snelweg jaagt.

Of als je toch een sportieve appie wil met goede zit: :)
[afbeelding]
Ik heb een tijdje terug een winter op de BMW F650GS (de oude thumper) van mijn schoonzus gereden, in totaal zo'n 10k km. De zithouding, wendbaarheid en de mogelijkheid om de berm als extra rijbaan te gebruiken vond ik daarvan geweldig. Voor woonwerk-verkeer vond ik het echter niet ideaal, met 140-150 op de teller (wat ik toch meestal wel als cruisesnelheid aanhou als het rustig is) zit je bijna tegen de redline aan op zo'n ding wat niet prettig rijden is. Vandaar dat ik opzoek was naar iets wat tussen de categorie van de F650GS / Tenere / etc en de R1200GS / SuperTenere / etc in zit :) F800GS zou ideaal zijn, maar die zijn te kort op de markt om binnen budget (tot 4k maximaal) te vallen.

• kneusteun
Chakotay schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:52:
[...]

Ik heb een tijdje terug een winter op de BMW F650GS (de oude thumper) van mijn schoonzus gereden, in totaal zo'n 10k km. De zithouding, wendbaarheid en de mogelijkheid om de berm als extra rijbaan te gebruiken vond ik daarvan geweldig. Voor woonwerk-verkeer vond ik het echter niet ideaal, met 140-150 op de teller (wat ik toch meestal wel als cruisesnelheid aanhou als het rustig is) zit je bijna tegen de redline aan op zo'n ding wat niet prettig rijden is. Vandaar dat ik opzoek was naar iets wat tussen de categorie van de F650GS / Tenere / etc en de R1200GS / SuperTenere / etc in zit :) F800GS zou ideaal zijn, maar die zijn te kort op de markt om binnen budget (tot 4k maximaal) te vallen.
Snap het volledig, heb naast mijn africa twin ook een bmw f650 en dat rotax blok is echt de ultieme thumper, dus bokken en relatief (in vergelijking met de twin) weinig topsnelheid.
Nu schijnt wel dat het blok van die strada van aprillia (zelfde blok als xt660) soepeler schijnt te zijn, maar dat blijft een thumper natuurlijk.
Nadeel van die 900 tot 1200 cc adventure bikes is dat het wel een flinke learning curve heeft om er beetje offroad mee te kunnen gaan.

Eigenlijk is het jammer dat bijna alle adventure bikes nu 1000cc of meer zijn en dus lomp zwaar.
Is de tiger van triumph niet iets? ik dacht dat die lichter was.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
kneusteun schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:58:
[...]

Snap het volledig, heb naast mijn africa twin ook een bmw f650 en dat rotax blok is echt de ultieme thumper, dus bokken en relatief (in vergelijking met de twin) weinig topsnelheid.
Nu schijnt wel dat het blok van die strada van aprillia (zelfde blok als xt660) soepeler schijnt te zijn, maar dat blijft een thumper natuurlijk.
Nadeel van die 900 tot 1200 cc adventure bikes is dat het wel een flinke learning curve heeft om er beetje offroad mee te kunnen gaan.

Eigenlijk is het jammer dat bijna alle adventure bikes nu 1000cc of meer zijn en dus lomp zwaar.
Is de tiger van triumph niet iets? ik dacht dat die lichter was.
Offroad gaat zeker even wennen zijn, maar als ik met de RSV Mille 10km bergpas door een bos met een ondergrond van een combinatie van gras en grof grind / stenen kan doen moet het met zo'n tank na wat oefening ook lukken lijkt me :P

De Tiger 900/955 staat ook nog op het lijstje om naar te kijken inderdaad. Voordeel van de Caponord is echter dat het redelijk wat techniek deelt met de RSV, en die ken ik van buiten inmiddels.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:17:
[...]

Dat was ook mijn aankomende nieuwe fiets... maar heb nu een ktm duke 690R gereden en begin nu wel te twijfelen om de oude twin te houden en te gebruiken als crossfiets en de duke als "snel ff pakken" en "speelfiets".

Als je alleen maar rechtdoor gaat of niet geeft om krassen en kapschade is de nieuwe twin prima, maar ik zie wel voor me dat je huilend thuis komt als je ding neerlegt. En dat gaat hoe dan ook gebeuren als je er echt mee gaat crossen >:)
Mwoah, uiteraard zal het ook mij gaan gebeuren dat ze plat gaat, maar een fatsoenlijke set beugels en koffers voorkomt al veel leed. Als de TA om gaat heb ik een kapotte of beschadigde (als het dat al is) koffer en, omdat er alleen nog maar windkappen op zitten, misschien een afgebroken hendel. Er zit weinig op dat uitsteekt en af kan breken. Zeg nooit nooit, maar ik ben al een stuk minder angstig voor schade dan in het begin.

En ik heb drie soorten 'gebruik' voor mijn motor. Zakelijk: om file te mijden naar verre/drukke plaatsen, Prive: omdat het niet anders kan (auto vol met kinderen) bij familie uitjes + vakanties en Prive: de plezierritten. En voor die laatste categorie zal ik meer en meer het terrein opzoeken, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik rijd permanent op hybride banden en vind het allroad concept ook gewoon mooi om te zien.

Er zijn gelukkig ook heel veel merken en typen allroad motor te koop, ik heb de Twin gewoon bovenaan mijn lijstje staan omdat ik Honda-fan ben en ik het een heel vet apparaat vind.
En een twin kopen om asfalt mee te rijden is ook pijnlijk ;)
Zeker :P. Ik heb de Alp al voorzichtig in het terrein geprobeerd (bosgrond, bladeren, zandpaden e.d.) en dat geeft echt een heel goed gevoel, lekker brullen en de troep alle kanten op laten vliegen. Als ik moet kiezen tussen volgas op asfalt of volgas in het bos, dan weet ik het wel :9.

Het is vanwege mijn specifieke gebruik dat ik gewoon een alleskunner wil, en max 150 op de snelweg is voor mij prima.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bioflap schreef op woensdag 26 april 2017 @ 07:49:
Just wondering. Wat gebruiken jullie om de olie op te vangen? De scooter van mijn vriendin komt 0,8L uit, maar mijn motor 5L. Wat is dan het handigste?

Heb een paar weken terug een plastic bewaardoos gebruikt om de olie in op te vangen. Had geen zin om er iets voor te gaan kopen en dit ging ook prima. Later deze weer schoongemaakt met wat dreft.

Heb de olie pas later toen het weer koud was terug in de flessen gedaan. Dit met een trechter in de flessen en daarna gieten. Heb dit op de grond gedaan met wat oud karton er op. Niet heel veel gemorst, maar wel een paar druppels, vandaar het karton. Op die manier zonder problemen de oude olie weer netjes in de flessen gekregen. Dit was voor mij voor het eerst dat ik zelf de olie vervangen heb van een motor en het ging zonder problemen.

Is voor mij ook wel weer een voordeel van geen KTM dealer in de buurt hebben. Vroeger liet ik een hoop dingen doen, maar nu moet ik 80km enkele reis rijden naar de dealer die het meest in de buurt zit. Dat is dus de motor wegbrengen en een paar dagen later weer ophalen, dan kost het nogal wat tijd en geld aan reistijd. Doe nu dus maar zoveel mogelijk zelf en dat bevalt wel goed :)

• Het Vosje
  • Laatst online: 19:36
noes schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:08:
[...]

Goede aanvulling! Maar.. ik zou er nog steeds niet op vertrouwen na de 30k. Zou dan eerder kijken naar bijv een CBR600RR of een GSX600R.

Ook moet je je er van bewust zijn dat soms bij een motor '2003' in de verkoop advertentie staat, maar gewoon in 2002 gebouwd is en een jaartje bij een dealer in de hal heeft gestaan. Het is dan dus ook het kwetsbare model. Let daar dus goed op!
Het gaat inderdaad om het modeljaar, niet om het jaar dat ie toevallig op kenteken is gezet. Gelukkig is het verschil tussen een 00-02 en 03-05 model vrij duidelijk te zien, dus als hij z'n ogen gebruikt komt het wel goed :9

Ik zou ook geen 00-02 carb model kopen nee, die 03+ injectiemodellen kosten ook de wereld niet meer en rijden heerlijk (heb er ook 1 in de schuur staan, naast m'n eigen GSXR) :)

• kneusteun
Chakotay schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:04:
[...]

Offroad gaat zeker even wennen zijn, maar als ik met de RSV Mille 10km bergpas door een bos met een ondergrond van een combinatie van gras en grof grind / stenen kan doen moet het met zo'n tank na wat oefening ook lukken lijkt me :P

De Tiger 900/955 staat ook nog op het lijstje om naar te kijken inderdaad. Voordeel van de Caponord is echter dat het redelijk wat techniek deelt met de RSV, en die ken ik van buiten inmiddels.
Ja tuurlijk erdoorheen komen is best te doen.
Maar toen ik begon op de tenere (eerste fiets) dan was het stapvoets door het mulle zand en verkrampt zitten.
Nu inmiddels op de AT is het gewoon lekker volgas met slingerende kont driftend door de bochten geworden en dat is echt :9~
Ben van de week voor het eerst door overmoedig een bocht in te knallen bruut aan het einde van de veerweg gekomen doordat ik ruim een meter hoog kwam 8)7 zo lang dat goed gaat is het geweldig, maar je moet er natuurlijk altijd rekening mee houden dat je wel 250kg onder controle probeert te houden.

En het gekke is dat het in het begin heel onnatuurlijk is dat hoe harder je gaat hoe beter/makkelijker het wordt. Eerst rijd je stapvoets en vecht je met het stuur om de juiste richting op te gaan en dan langzaam aan rij je steeds harder tot je ontdekt dat als je gewoon goede trekkracht blijft houden je altijd rechtdoor gaat.

Na jaartje ga je 60 door het zand en ben je geconcentreerd aan het zoeken naar de "gevaarlijke" sporen.

Na 2 jaar gas je gewoon volle bak over alles heen en zijn je hersenen veranderd van langzaam is veilig naar snelheid houden is veilig. Daardoor ga je weer verder vooruit kijken en dat is sowieso hetgeen wat je wil.

• spruit89
byn124 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:25:
[...]

Want, er is wat vervelends gebeurd en deelt graag je ervaringen hier ? :9~
Neen maar ik vind het jammer dat ik nu voor een olie wissel de komende 2 jaar telkens naar de dealer mag terwijl ik dit perfect zelf kan doen.

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

xos schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:30:
[...]
Vandaag trouwens nieuwe handschoenen gekocht. Afgelopen week 5 dagen geraced in Spanje en was iets sneller door de banden heen dan verwacht. Dus de boel alvast ingepakt voor transport en zelf Barcelona ingedoken. Blijkt bij terugkomst dat de handschoenen weg zijn :/. Snap dat echt niet, hele week ga je goed met elkaar om en deel je gereedschap en kennis en dan gap je zomaar spul mee van een ander op de laatste dag. Behalve dat een fantastische week gehad. Zijn er hier eigenlijk mensen die racen/trackdays doen behalve Tylen?
Zuur! Is het gewoonlijk dat een ruimte bij de paddock gewoon open is als je gaat rijden en dat dan de mensen die ook bij jouw die ruimte hebben dan op je spullen letten of hoe gaat dit in z'n werking? Vooral met duur gereedschap/kleding/motor zou dat toch wel beveiligd moeten zijn? :/

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tW7QsonSouk&t=0s]

Yammie_noob heeft alweer een crash gehad... Als je de crash ziet (foto's in de video) dan is het wel een wonder dat hij er zo 'goed' van af is gekomen. Lijkt erop dat hij verder geen echt blijvend letsel er aan over heeft gehouden. In de meeste gevallen is zo'n crash een dood bij impact.

Volgens mij overschat hij zichzelf nogal... O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lbPsfMVI19HMLSko81js9M6D/full.png :+

[ Voor 9% gewijzigd door caesar1000 op 26-04-2017 14:34 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-11 08:51
spruit89 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:11:
[...]

Neen maar ik vind het jammer dat ik nu voor een olie wissel de komende 2 jaar telkens naar de dealer mag terwijl ik dit perfect zelf kan doen.
Staat dat bij de voorwaarden dan, dat je niet zelf de olie mag wisselen?

Dat is normaal onderhoud in mijn beleving, net als bandenspanning/remvloeistof op peil houden..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

caesar1000 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:25:
[...]

Zuur! Is het gewoonlijk dat een ruimte bij de paddock gewoon open is als je gaat rijden en dat dan de mensen die ook bij jouw die ruimte hebben dan op je spullen letten of hoe gaat dit in z'n werking? Vooral met duur gereedschap/kleding/motor zou dat toch wel beveiligd moeten zijn? :/

[video]

Yammie_noob heeft alweer een crash gehad... Volgens mij overschat hij zichzelf nogal... O-)

[afbeelding] :+
Pff die dude (Yammie_noob) praat mij iets te snel en veel te veel ;)

• spruit89
spruit89 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:11:
[...]

Van de sita van KAWA:
Mag ik zelf onderhoud plegen of onderhoud door een niet-officiële Kawasaki-dealer laten uitvoeren?
Nee, hoewel van u verwacht wordt, zelf actief deelneemt aan het onderhoud van uw motorfiets zoals o.a. wassen en poetsen, dient het periodieke onderhoud zoals in uw garantieboekje staat beschreven altijd door een officiële Kawasaki dealer te worden uitgevoerd. Wanneer u het onderhoud niet door een officiële Kawasaki-dealer laat uitvoeren heeft Kawasaki hierover geen controle meer. Dit heeft voor u als consequentie dat u geen aanspraak meer kunt maken op de officiële fabrieksgarantie.

Dus om de 6000 naar de dealar voor de olie wissel.

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:25:

[video]

Yammie_noob heeft alweer een crash gehad... Als je de crash ziet (foto's in de video) dan is het wel een wonder dat hij er zo 'goed' van af is gekomen. Lijkt erop dat hij verder geen echt blijvend letsel er aan over heeft gehouden. In de meeste gevallen is zo'n crash een dood bij impact.

Volgens mij overschat hij zichzelf nogal... O-)
[afbeelding] :+
Geniaal filmpje. Sowieso prachtig om zo te praten over jezelf na zo'n crash.
spruit89 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:36:
[...]
Wanneer u het onderhoud niet door een officiële Kawasaki-dealer laat uitvoeren heeft Kawasaki hierover geen controle meer. Dit heeft voor u als consequentie dat u geen aanspraak meer kunt maken op de officiële fabrieksgarantie.
Niet zo vreemd toch. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het onderhoud wat ze doen net zo goed uitvoeren als een dealer. Er zijn ook genoeg mensen die de boel verpesten en dan garantie willen claimen. Zou jij garantie willen geven aan een idioot die geen idee heeft wat ie doet ? Litertje olie te weinig bijvoorbeeld na een wissel.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 26-04-2017 14:42 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

spruit89 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:36:
[...]

[...]

Dus om de 6000 naar de dealar voor de olie wissel.
Dat klinkt wel als erg vaak in de oren, gaat dat over een versys :?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-11 08:46

Least Inkling

Product of the cold war

Mijn Kawa GTR 1400 moest ook elke 6000 km nieuw glijmiddel

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mijn gixxer ook officieel maar met de lange afstanden die ik maak en weinige slijtage daardoor gaat ie zo rond iedere 10dkm straks zijn beurtjes krijgen. :)

• PilatuS
  • Niet online
Mijn KTM gelukkig maar iedere 10.000 nieuwe olie en om de 20.000 kleppenstellen. Iedere 6.000 is wel erg snel. Als je dan woon/werk gaat doen ben je iedere paar maanden de olie aan het vervangen.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Least Inkling schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:09:
Mijn Kawa GTR 1400 moest ook elke 6000 km nieuw glijmiddel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/72WFvgm.png

pagina 47: http://mototh.com/files/k...400GTR-Service-Manual.pdf

Geen wonder dat het altijd zo druk is bij die garages :X

[ Voor 9% gewijzigd door steveman op 26-04-2017 15:48 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:34:
Mijn KTM gelukkig maar iedere 10.000 nieuwe olie en om de 20.000 kleppenstellen. Iedere 6.000 is wel erg snel. Als je dan woon/werk gaat doen ben je iedere paar maanden de olie aan het vervangen.
Ja precies, maar die km's zijn met name te wijten aan het hoogtoerige en veel korte ritjes of ritten met zware belasting. Gelukkig is in de basis het blok hetzelfde als een paar jaar jonger en daar kan 10dkm standaard. Monteur kon dat mooi uitleggen en verwoorden, dus daar vertrouw ik dan ook op. :) Anders wordt het idd een erg dure hobby ja. :P

Pagina: 1 ... 37 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.