Marijnsp schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:47:
[...]
bandwith staat gewoon op 20 voor 2.4Ghz en 40 voor 5Ghz
[...]
Het bereik en de snelheid van de LR, en het bereik en de snelheid van de Lite (15Mbit). Begrijpelijk dat hij in wireless uplink niet snel is. Maar 15 Mbit vond ik toch wel heel traag. Als ik mijn telefoon met een wifi analyzer op 5Ghz bij de Lite hield gaf hij een goed signaal weer. (de lite en LR
communiceren op 5GHz)
Daarbij zou wel of geen Wirelessuplink niet gigantisch veel effect op het bereik moeten hebben. Of vergis ik me daar in?
Hoe bedoel je of wireless uplink invloed heeft op het bereik? In principe heeft het daar geen invloed op idd omdat het hetzelfde signaal is als dat naar een gewone client gestuurd zou worden.
En dat goede signaal op 5GHz op de zolder, was dat naar de LR? Want dat je zo'n signaal kwaliteit haalt door een of meerdere betonnen vloeren (& muren?) lijkt mij vrij sterk. Ter vergelijking, het AP waarmee mijn tablet nu verbonden is hangt op zolder, en de vloer van de eerste verdieping naar de zolder is maar hout (balken met platen erboven en plafond eronder) en volgens Windows (quick & dirty check) heb ik maar 2 van de 3 balkjes, en dat is dus maar door wat hout heen.
M.b.t kanaalbreedte. Op 2,4GHz moet je deze inderdaad op HT20 laten staan. Bredere kanalen zorgen namelijk voor meer storing en op 2,4GHz heb je al zoveel last van storing. Op 5GHz kun je deze wel hoger zetten (VHT40 of VHT80 zelfs). Waarbij theoretisch de snelheid elke keer verdubbeld.
M.b.t. de 4.4.29 firmware. Deze heb ik ook sinds vanmorgen draaien, zonder problemen. Deze draait wel nog steeds zonder IPS, wat ik dan in eerste instantie aan had gezet op de 4.4.28 firmware, maar na de (vele) lastlopers ook weer uit gezet. En for what it's worth. Ja, dat is een beta/dev release. Maar het zou mij niks verbazen als deze vrij snel naar stable gaat juist omdat het de (belangrijke) fix voor het speedtest issue bevat. Nu is de niet goed werkende speedtest natuurlijk niet zo'n issue. Maar blijkbaar haalt het een belangrijk systeem plat waardoor de
communicatie met de controller ook spaak loopt. Zo las ik vanmorgen nog op het forum een reactie van
Ubnt-cmd (main USG dev) dat de 10 gevallen die door support waren geëscaleerd allemaal, m.b.t. adoption loops, allemaal het speedtest issue als onderliggende reden hadden.