- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:05
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik draai die van goofball222. Heeft ook verschillende tags/versies, zelf draai ik op sc (dus momenteel 5.8).Tallguy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:00:
Zijn er tweakers die de Controller software op hun NAS draaien? Ik heb de 'linuxserver/unifi' versie netjes draaien, maar die loopt nog wat achter tov latere releases.
Die van 'jacobalerti' bijv heeft een nieuwere versie waar oa GeoIP blocking in zit.
Je kunt ook zoals ik gisteren al aangaf eerst een backup maken/downloaden en die dan tijdens het opzetten van het nieuwe image importeren. Dan zou de forget niet nodig hoeven te zijn.Draait die ook goed nav jullie eigen ervaring? Als ik die in Docker zou toevoegen, moet ik zeker weer mijn huidige ubi spul op 'forget' zetten en dan adopten in de 'jacobalberti' versie, toch?
Ja, dat had je gezegd, maar verder niet meer over nagedacht omdat het forget en adopt prima werkteRobertMe schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:36:
[...]
Je kunt ook zoals ik gisteren al aangaf eerst een backup maken/downloaden en die dan tijdens het opzetten van het nieuwe image importeren. Dan zou de forget niet nodig hoeven te zijn.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Uiteraard moet je dan wel de volledige configuratie opnieuw instellen. Als je een backup maakt en importeert op de nieuwe instance hoeft dat niet.Tallguy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:46:
[...]
Ja, dat had je gezegd, maar verder niet meer over nagedacht omdat het forget en adopt prima werkte
Niet meteen het antwoord waar ik op hoopte, maar dat is momenteel ook mijn enige 'oplossing'... Op zich hoeft het doorsturen zelfs niet op de Ubiquiti gear te gebeuren; ik kan gerust een extra VM inschakelen die op beide VLANs zit, met wat linux magic ertussen. Maar ik ben niet goed thuis in dit soort netwerkzaken, ik heb geen idee hoe/waar te beginnenSypher schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 07:50:
Uiteindelijk heb ik de Xiaomi gateway weer op het gewone netwerk gezet, want dat werkte tenminste. Ik hou me zeker aanbevolen mocht iemand een fix weten!
Ik had hiervoor een andere versie en die moest met docker, deze versie niet alleen JDK8 nodig, oude data geëxporteerd en weer geïmporteerd op de nieuwe zonder problemen.Tallguy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:30:
@Slux Thx! Dan ga ik die in mijn Docker erbij hangen en dan de boel overzetten naar die van Jacobalberti.
[ Voor 100% gewijzigd door roT- op 10-06-2018 10:30 ]
Volgens mij kan je een export maken van de huidige controller. Deze uitzetten en de nieuwe controller installeren en opstarten.Tallguy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:00:
Zijn er tweakers die de Controller software op hun NAS draaien? Ik heb de 'linuxserver/unifi' versie netjes draaien, maar die loopt nog wat achter tov latere releases.
Die van 'jacobalerti' bijv heeft een nieuwere versie waar oa GeoIP blocking in zit.
Draait die ook goed nav jullie eigen ervaring? Als ik die in Docker zou toevoegen, moet ik zeker weer mijn huidige ubi spul op 'forget' zetten en dan adopten in de 'jacobalberty' versie, toch?
Als je dan de export(backup) terugzet gaan al je devices terug normaal zichtbaar zijn in je nieuwe controller.
Sorry voor de bump, heb er een beetje haast bij, wil niet weer iets verkeerd kopenSlux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:50:
Weet iemand wat ik het beste kan gebruiken als client bridge en AP voor buiten in een drukke wifi omgeving ?
Ik had een Engenius setje EXS202 die je als CB en AP kon gebruiken, maar dat werkt voor geen meter.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
IIRC hoef je in jouw geval dus alleen Site export te doen en dan die file meteen importeren in de nieuwe controller, dit kan dus tijdens een van de eerste stappen tijdens de setup (die je dus uiteraard daardoor niet helemaal hoeft te doorlopen met 'dummy' gegevens). De rest van de migratie wat daar staat hoeft volgens mij dan ook niet.Tallguy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:51:
Een migrate kan ook en is wellicht nog eenvoudiger: https://help.ubnt.com/hc/...s-with-Site-Export-Wizard. Die ga ik dus vanavond of morgen maar eens uitvoeren.
Ik kan alleen via SSH (Putty) nog als admin inloggen, maar geen idee hoe ik dit nou weer kan fixen.
Robomongo optie (zoals her en der wordt geadviseerd) helpt niet want er is geen entry maar het nieuwe password in geplakt kan worden.
Lekker dan.
Dan maar een factory reset...Is sneller dan lopen k#tten
Dit weekend nog overstappen naar controller 5.7 stable en dan ben ik geloof ik klaar. Toch wel jammer want het is best leuk puzzelen.
Wellicht off-topic, maar heb je in je synology wel aangegeven dat ie timemachine moet adverteren via smb ipv AFP? Configuratiescherm, bestandsservices, tab geaveranceerd en dan onder bonjour. Ik heb t namelijk gewoon werkend, ook met een USGLaagheim schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:05:
Nog even een update van mijn time machine/synology probleem na installatie van de USG: bleek niets te maken te hebben met het netwerk, was een apple dingetje. AFP werkt alleen als je een gebruiker opgeeft als je verbinding wilt maken met de server (verbinding maken tussen time machine en de nas met samba werkt helemaal niet, gek genog wel met de finder). Tsja.
En daarna verzin je ook wel weer iets nieuws om te spelen hoor, zo ging/gaat t hier ook.Dit weekend nog overstappen naar controller 5.7 stable en dan ben ik geloof ik klaar. Toch wel jammer want het is best leuk puzzelen.
Als je de USG op een ander IP dan default wil benaderen!!Tallguy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:26:
@RobertMe Omdat de USG default op 192.168.1.xyz zit, en mijn LAN niet, heb ik de USG even aan mijn PC gehangen (nadat die uit het 192.168.0.xyz was gehaald (kabel eruit, andere erin).
Op die manier kreeg mijn PC een 192.168.1.xyz address en kon ik hem benaderen. Daarna de IP settings aangepast zodat de USG voortaan op 192.168.0.xyz ging zitten.
Dat is allemaal goed gegaan. Alles teruggeprikt zodat PC weer in 192.168.0.xyz zit. Hij vindt de USG uiteraard nog steeds.Jij zegt dus dat ik voor de USG (en de AC Lite?) moet aangeven dat ik ze wil 'vergeten'?
Daarna via de Unifi Controller op de NAS opnieuw zoeken?
De Unifi Controller op de NAS heeft ze dus nooit gezien omdat die in het 192.168.0.xyz zit.
De Unifi Controller op de NAS geeft ook heel snel (1seconde) al de reactie dat hij niks kan vinden
Stel de pc waar de controller op draait een fixed IP address.. bv 172.16.1.201
Hang de USG nu in het netwerk. je werkstation waarvanuit je de controller en de nas wil benaderen stel je in op het default subnet van de USG in. start putty of andere SSH terminal de verbinding naar de USG op..
user ubnt wachtwoord ubnt.
nu je ingelogd ben op de console..
type volgende comando's in.
- configure
- set intefaces ethernet eth1 address (new ip address/24)
- delete interfaces ethernet eth1 address 192.168.1.1/24
commit;save;exit
je verliest je ssh verbinding.
start de controller op en je kan nu de USG opnemen in je netwerk.
Mocht de USG nog een config hebben doe dan eerst een set-default om de USG terug naar factory defauts te zetten en/of hardwarematige facory default.
[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 07-06-2018 22:32 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik heb "gewoon" een extra ip adres aan m'n laptop gehangen.. extra ip in 192.168.1.x gegeven, USG aanpassen, lappert terug naar normale settings en met de controller aan de gang gegaan. Zolang dat een gewoon "plat" netwerk is, geen enkel probleem.To_Tall schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:24:
[...]
- configure
- set intefaces ethernet eth1 address (new ip address/24)
- delete interfaces ethernet eth1 address 192.168.1.1/24
commit;save;exit
helaas helaas,Frankie20 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:22:
[...]
Ik gebruik deze: https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn met usg 4.4.18. werkt perfect.
Ik heb nu de USG wel aan de praat maar moet dan de USG stuk of 4 a 5x herstarten eer ik wel verkeer krijg voor ipTV..
Grappige workaround gevonden.. schakel naar een zender en druk dan de play knop op de AB in. blijkbaar gaat begin gemist over de PPPOE verbinding en niet via VLAN4
Denk dat ik ng wel eens middagje moet gaan zitten om indien ik geen IPTV heb het subnet te controleren. momenteel zit ik in de reeks..
interface : eth0.4
ip address : 10.146.116.212 [Active]
subnet mask: 255.255.240.0
router : 10.146.112.1
dhcp server: 10.146.112.1
lease time : 86400
last update: Thu Jun 7 18:28:34 CEST 2018
expiry : Fri Jun 08 18:28:30 CEST 2018
reason : RENEW
Dat kan, als de controller ook op je werkstation zit waar achter je op dat moment aan het configureren ben.ed1703 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:34:
[...]
Ik heb "gewoon" een extra ip adres aan m'n laptop gehangen.. extra ip in 192.168.1.x gegeven, USG aanpassen, lappert terug naar normale settings en met de controller aan de gang gegaan. Zolang dat een gewoon "plat" netwerk is, geen enkel probleem.
Staat de controller op b.v een headless Raspberry-Pi en hangt deze in een ander subnet dat de default 192.168.1.xxx dan zal je toch eerst eth1 ip moeten aanpassen.
anders zal de controller nooit bij de USG kunnen komen.
Daarom ook pas je de USG aan.. wat ik ook schrijf. Dan heb je met de controller nog niets van doen. Dat komt daarna pas, als hij na de aanpassing in het juiste netje zitTo_Tall schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:40:
[...]
Dat kan, als de controller ook op je werkstation zit waar achter je op dat moment aan het configureren ben.
Staat de controller op b.v een headless Raspberry-Pi en hangt deze in een ander subnet dat de default 192.168.1.xxx dan zal je toch eerst eth1 ip moeten aanpassen.
anders zal de controller nooit bij de USG kunnen komen.
Althans zo heb ik het gedaan icm een CK (die via de oude dhcp-server al een juist subnet-ip' tje had) en dat werkt gewoon..Maar deze maniertjes werken uiteraard ook.
Over CK gesproken, die van mij heeft nogal een wild leven, besluit soms uit zichzelf te rebooten.
Soms na 3 dagen, soms uptime van 30 dagen, dan weer 7, 13.. geen peil op te trekken wat dat ding doet.
Ik ga dat ding maar eens remote sysloggen of ik zet de controller op een droplet van digitalocean oid..
[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 07-06-2018 22:55 ]
Ja dan schrijven we het zelfde toch? extra ip address op je nic of gewoon ip addres aanpassen.ed1703 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:47:
[...]
Daarom ook pas je de USG aan.. wat ik ook schrijf. Dan heb je met de controller nog niets van doen. Dat komt daarna pas, als hij na de aanpassing in het juiste netje zit(of ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt)
Althans zo heb ik het gedaan icm een CK (die via de oude dhcp-server al een juist subnet-ip' tje had) en dat werkt gewoon..Maar deze maniertjes werken uiteraard ook.
Over CK gesproken, die van mij heeft nogal een wild leven, besluit soms uit zichzelf te rebooten.
Soms na 3 dagen, soms uptime van 30 dagen, dan weer 7, 13.. geen peil op te trekken wat dat ding doet.
Ik ga dat ding maar eens remote sysloggen of ik zet de controller op een droplet van digitalocean oid..
Ik pas dan de interface address via cli aan. vind ik net iets sneller gaan dan via de web interface
over je ck, zou je logging eens nakijken al wordt deze bij een reboot leeg gegooit. zou zomaar kunnen zijn dat hij over zijn geheugen gaat. volgens mij hebben sommige USG's hier ook wel eens last van. al zou dit in 4.4.22 opgelost moeten zijn.
Helaas al ondervonden met de USG en 4.4.22 dat dit niet voor iedereen zo is. Staat het ubnt-forum helaas ook redelijk vol mee. Ik heb nog steeds 4.4.23dev draaien en op het betaforum kun je 4.4.24 downloaden, daar is het inderdaad in opgelost.To_Tall schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:26:
[...]
over je ck, zou je logging eens nakijken al wordt deze bij een reboot leeg gegooit. zou zomaar kunnen zijn dat hij over zijn geheugen gaat. volgens mij hebben sommige USG's hier ook wel eens last van. al zou dit in 4.4.22 opgelost moeten zijn.
Deze nacht is deze weer herstart maar ik vind niet waar de reden hiervoor staat.
Ik zou eens op het officiele forum kijken. Volgens mij zijn ze bezig om allerlei issues zoals hierboven op te lossen. Ik neem zelf even voorlief dat mijn L2TP soms ineens niet meer werkt voor een windows client terwijl mijn iOS dan nog wel werkt. Even een reboot en klaar.Yoki1985 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:17:
Is er een manier waar ik kan zien waarom mijn USG af en toe herstart?
Deze nacht is deze weer herstart maar ik vind niet waar de reden hiervoor staat.
Wil wel beta testen maar gezien wat ze melden wacht ik maar even
There are no secrets, only information you do not yet have
Vandaag komen er 2 accespoints binnen die ik dan via wireless uplink hoop te verbinden zodat het laatste stukje non-ubiquiti ook uit het bedrijfsnetwerk kan

Maak backup van 5.6 controller
Docker stop unifi
Docker run XXXXX --name unifi57 lsioarmhf/unifi-aarch64:unstable (odroid dus vandaar aarch64)
Browse naar controller:8443
Klik op het blauwe linkje om je backup te importeren (staat onder het veld waar je land kunt kiezen)
Wacht tot de server herstart is en klaar
Is dat niet zo met alle docker containersLaagheim schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:56:
De update naar controller 5.7.23 was een eitje.
Maak backup van 5.6 controller
Docker stop unifi
Docker run XXXXX --name unifi57 lsioarmhf/unifi-aarch64:unstable (odroid dus vandaar aarch64)
Browse naar controller:8443
Klik op het blauwe linkje om je backup te importeren (staat onder het veld waar je land kunt kiezen)
Wacht tot de server herstart is en klaar
Upgrade's zijn hiermee zo makkelik geworden. en dan met jenkins een script maken die dan ook nog een auto config doe helemaal goud.
Apt-get upgrade
Nog makkelijker
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
[ Voor 98% gewijzigd door Slux op 09-06-2018 07:32 ]
Het werkt uitstekend.
Mijn vraag, weet iemand of deze package ook op DSM6.2 draait?
https://www.icttipsandtri...lleren-op-synology-dsm-6/
Momenteel heb ik nog een asus n66u (deze heeft al wat problemen) en een ac66u.
Mijn oog is gevallen op ubiquiti, hier zit wel wat meer configuratie werk aan maar dat moet wel lukken.
De volgende configuratie lijkt mij goed:
- Usg, aangezien ik een firewall wil, met de asus moest dit lastig met ip tables. Deze sluit ik aan met de dmz functie van mijn experiabox V8 aangezien ik VoIP nog nodig heb.
- Switch 8 poort 60w, ik heb 9 poorten nodig maar gebruik mijn oude tp-link 1gb 8poorts er nog bij.
- 1 of 2 AP’s van ubiquiti.
- unifi op mijn raspberry pi, deze heb ik gisteren al geïnstalleerd.
Voor de AP’s ben ik nog aan het twijfelen of ik er 1 of 2 nodig heb.
Ik kan er 1 ophangen op de begane grond in de hal voor de meterkast, dit is midden in het huis.
Waarschijnlijk kan ik er ook nog 1 in de hal hangen op de eerste verdieping, ook dit is midden in het huis.
Als 1 AP genoeg is was ik aan het kijken naar de nanoHD, waar zou ik deze dan het beste op kunnen hangen, boven of beneden?
Als ik er 2 nodig heb zou ik de ac pro beneden hangen en de ac lite boven.
Wat is jullie ervaring hierin?
[ Voor 89% gewijzigd door Slux op 09-06-2018 13:08 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Soepele kabel moet je nooit trekken, dan trek je (potentieel) de kabel kapot. Door leidingen leg je altijd stugge kabel. Vervolgens kun je hier of een stekker aan zetten (let op dat je hiervoor stekkers pakt die geschikt zijn voor stugge kabel), of je zet een keystone erop en dan een korte patchkabel.YinYang schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:26:
Kort vraagje: ben momenteel de leidingen aan het trekken: voor een AP lite moet ik gewoon een soepele FTP kabel trekken van switch naar het AP toch? En is cat 5 E voldoende hiervoor en ook voor POE? Die ligt er namelijk al...
Edit:
Iets te snel gereageerd
Voor PoE maakt het overigens niet uit, zolang het maar een kabel met 8 aders is (maar met minder haal je sowieso de 1Gb/s niet)
[ Voor 32% gewijzigd door RobertMe op 09-06-2018 18:55 ]
CAT 5E zoals omgeschreven in TIA/EIA 568-5-A is nooit FTP. En in buizen of goten leg je 'plenum'-kabel, ofwel de variant met een stugge kern.YinYang schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:26:
Kort vraagje: ben momenteel de leidingen aan het trekken: voor een AP lite moet ik gewoon een soepele FTP kabel trekken van switch naar het AP toch? En is cat 5 E voldoende hiervoor en ook voor POE? Die ligt er namelijk al...
Je gaat voor je soepele kabel geen geschikte wandcontactdoos vinden. Het vervelende is dat het in eerste instantie goed lijkt te werken en pas na een paar jaar gaan er problemen komen.
POE werkt zonder problemen, zowel passief als actief, als je koperen kabel gebruikt en geen CCA of CCF, en netjes alle 8 de draadjes aansluit.
I don't like facts. They have a liberal bias.
plenum is niet gelijk aan stug. Je kan best stugge kabel zonder plenum rating krijgen.burne schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:59:
[...]
CAT 5E zoals omgeschreven in TIA/EIA 568-5-A is nooit FTP. En in buizen of goten leg je 'plenum'-kabel, ofwel de variant met een stugge kern.
Je gaat voor je soepele kabel geen geschikte wandcontactdoos vinden. Het vervelende is dat het in eerste instantie goed lijkt te werken en pas na een paar jaar gaan er problemen komen.
POE werkt zonder problemen, zowel passief als actief, als je koperen kabel gebruikt en geen CCA of CCF, en netjes alle 8 de draadjes aansluit.

Inmiddels alles up&running:

Coreswitch waar ook het glasvezel op binnenkomt betreft een Planet Gsd-1020s switch.
Geen ubiquiti, wilde perse een 10 inch switch die vastgezet kon worden, dan is de keuze vrij beperkt.
De UAP AC LR hangt in de meterkast, diverse metingen gedaan maar ik haalde geen winst tov het plaatsen van dat ding in de woonkamer.
Nr 2 hangt op zolder op mn 'kantoor', optimaal bereik nu.
Tot zover zeer tevreden!
4 vlans maken momenteel de dienst uit: Management (default), domotica, WiFi Corp en WiFi gasten.
Vandaag vpn naar tevredenheid gefixt op de usg, binnenkort maar kijken wat ik qua mogelijkheden nog kan en wil.
Ik vraag me alleen wel af wat ik qua routing regels nog moet doen, standaard lijkt alles al zeer goed te werken namelijk.
App via Cloudkey werkt leuk, mis wel wat subtiele opties maar verder wel interessant.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik weet dat je inderdaad stugge kabel tussen het patch panel en de wcd gebruikt, maar de AP loopt niet vanaf de patch panel maar vanaf de switch, dus vandaar dat ik twijfelde, omdat ik dacht dat je vanaf de switch altijd soepele kern pakt?burne schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:59:
[...]
CAT 5E zoals omgeschreven in TIA/EIA 568-5-A is nooit FTP. En in buizen of goten leg je 'plenum'-kabel, ofwel de variant met een stugge kern.
En de kabel komt op het einde dus ook niet aan een wcd, maar er komt een keystone op, welke rechtstreeks de AP in gaat.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
No offense, maar ik zou me nog even goed inlezen, of het laten aansluiten.YinYang schreef op zondag 10 juni 2018 @ 07:17:
[...]
Ik weet dat je inderdaad stugge kabel tussen het patch panel en de wcd gebruikt, maar de AP loopt niet vanaf de patch panel maar vanaf de switch, dus vandaar dat ik twijfelde, omdat ik dacht dat je vanaf de switch altijd soepele kern pakt?
En de kabel komt op het einde dus ook niet aan een wcd, maar er komt een keystone op, welke rechtstreeks de AP in gaat.
Een keystone kun je niet op een soepele kabel monteren, en een keystone kun je niet ergens insteken, want deze bevat een female connector en dus geen stekker.
Ook ga je voorbij aan mijn opmerking dat soepele kabel helemaal niet is gemaakt om te trekken, dus met een beetje pech trek je die over.
Sterk afhankelijk van je eisen (bandbreedte, clients en hun ondersteuning voor ac) en wensen (WAF). Kan je beginnen met aangeven wat deze eisen en wensen zijn?TheMystery schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:05:
Als 1 AP genoeg is was ik aan het kijken naar de nanoHD, waar zou ik deze dan het beste op kunnen hangen, boven of beneden?
Als ik er 2 nodig heb zou ik de ac pro beneden hangen en de ac lite boven.
Wat is jullie ervaring hierin?
Persoonlijk geef ik voorkeur aan line-of-sight, dit levert de beste performance op. Bedenk dat de "schotels" aan het plafond bevestigd moeten worden (ook al werkt het ook als ze aan de muur hangen, maar dit is verre van optimaal). Verder vind ik de toegevoegde waarde van de Unifi vooral zitten in het managen (een beheer omgeving) en de ondersteuning vanuit de community. Maar als je op zoek bent naar één accesspoint voor het totale draadloze netwerk, dan zou ik niet voor Unifi kiezen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
iemand een idee, advies?grotegok schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:53:
Ik kan helaas geen docker op mijn nas DS214+ draaien en zit vast aan de package 5.7.28 Unifi controller.
Het werkt uitstekend.
Mijn vraag, weet iemand of deze package ook op DSM6.2 draait?
https://www.icttipsandtri...lleren-op-synology-dsm-6/
Ik heb de volgende eisen / wensenlier schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:31:
[...]
Sterk afhankelijk van je eisen (bandbreedte, clients en hun ondersteuning voor ac) en wensen (WAF). Kan je beginnen met aangeven wat deze eisen en wensen zijn?
Persoonlijk geef ik voorkeur aan line-of-sight, dit levert de beste performance op. Bedenk dat de "schotels" aan het plafond bevestigd moeten worden (ook al werkt het ook als ze aan de muur hangen, maar dit is verre van optimaal). Verder vind ik de toegevoegde waarde van de Unifi vooral zitten in het managen (een beheer omgeving) en de ondersteuning vanuit de community. Maar als je op zoek bent naar één accesspoint voor het totale draadloze netwerk, dan zou ik niet voor Unifi kiezen.
- stabiel netwerk, zowel bedraad als draadloos
- overal WiFi dekking, begane grond, 1e verdieping, tuin. Voor de toekomst misschien nog de zolder en de kelder.
- firewall mogelijkheden
- security
- goede streaming van media (plex, Netflix)
- gasten netwerk over meerdere componenten, met 2 asus routers was dit niet mogelijk.
Draadloze clients zijn
- iPhone 8
- iPad air 2
- MacBook
- sonos/Heos, deze wil ik nog aanschaffen
Bedraad
- Nas ds415+
- aantal media players (shield tv)
- CCTV
- pi (pi-hole, unifi)
- sat ontvanger, maakt opnames op de Nas
Het netwerk moet dus wel uit te breiden zijn, zodat ik eventueel in de toekomst buiten nog een ap kan hangen of ergens een in-wall.
De ap’s wil ik ook aan het plafond hangen voor het beste bereik.
Met deze redenen kwam ik dus bij unifi uit.
Cat5e heb je zowel in FTP als STP als in UTP.burne schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:59:
[...]
De TIA/EIA 568-5-A is als guide om bekabeling te leggen binnen in gebouwen en tussen gebouwen. Het geeft niet aan welke type kabel je moet gebruiken.
UTP = unshielded twisted pair
FTP = foiled twisted pair
STP = shielded twisted pair
dit zegt verder niets over het catogorie van de kabel.. dus CAT5e-UTP of CAT5e-STP
Zo hard zeggen dat je nooit soepele kabels moet gebruiken vind ik een beetje kort door de bocht. dit is geheel afhankelijk van de situatie.. Soepele kabel moet je idd niet over 10, 15 meter buis heen trekken. Maar buisje van 2 meter waar je zelf de kabel doorheen kan duwen is gewoon mogelijk.
daarnaast zou ik persoonlijk nooit vaste kern kabels willen gebruiken om eind apparatuur op aan te sluiten. ook al is het een apparaat op een vaste plaats. maar dit is geheel gebruiker en eisen afhankelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 10-06-2018 11:04 ]
Ik zeg dat je geen soepele kabel in een buis of goot moet leggen. Heel eenvoudig: je kunt het niet aansluiten. Het uiteinde werk je af op een patchpaneel of wandcontactdoos. Die heeft een IDC-connector en die maken geen goede verbinding met soepele kabel. Je zit dus met een aansluiting die stuk zal gaan, als 'ie überhaupt al goed werkt.To_Tall schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:02:
Zo hard zeggen dat je nooit soepele kabels moet gebruiken vind ik een beetje kort door de bocht.
Ik mag hopen dat je daar gewoon een los soepel patchkabeltje van een paar euro voor koopt. Dat soort dingen zelf maken is valse zuinigheid.daarnaast zou ik persoonlijk nooit vaste kern kabels willen gebruiken om eind apparatuur op aan te sluiten. ook al is het een apparaat op een vaste plaats. maar dit is geheel gebruiker en eisen afhankelijk.
Bedoelde ook keystone op de stugge kabel. Dat ik die keystone dan niet op de AP aan kon sluiten wist ik niet....RobertMe schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:47:
[...]
No offense, maar ik zou me nog even goed inlezen, of het laten aansluiten.
Een keystone kun je niet op een soepele kabel monteren, en een keystone kun je niet ergens insteken, want deze bevat een female connector en dus geen stekker.
Ook ga je voorbij aan mijn opmerking dat soepele kabel helemaal niet is gemaakt om te trekken, dus met een beetje pech trek je die over.
Maar hoe ik de AP nu dan wel aansluit is me nog steeds niet duidelijk? Sowieso dus met stugge kabel, maar dan? Ene kant begrijp ik dat je een keystone moet gebruiken, maar die past niet in de AP. Wat sluit ik dan wel aan aan het eind vd kabel om de AP aan te kunnen sluiten?
Keystone:YinYang schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:52:
[...]
Bedoelde ook keystone op de stugge kabel. Dat ik die keystone dan niet op de AP aan kon sluiten wist ik niet....

Ja dat gaat idd niet werken, denk dat ik nog aan het slapen was...

Maar wat bevestigen jullie dan aan het eind van de kabel om de AP aan te bevestigen? Ik ken de connectors van de stranded kabels (welke je dus in de keystones kunt doen), maar die maak je niet aan een solid kabel lijkt me...?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Je hebt speciale connectors voor stugge kabel (en ook connectors die zowel met stugge als soepele kabel werken). Je kunt dus wel een stekker aan de kabel zetten. Echter wordt dit standaard niet gedaan, omdat een stugge kabel "vast" ligt en je niet teveel mee moet bewegen. Maar voor een AP op een vaste plek (dus direct aan muur/plafond) kan het wel. Alternatief is bv bij plafondmontage als je een verlaagd plafond hebt om een keystone eraan te zetten en het laatste stukje wel soepele kabel van keystone naar AP. Welke optie je voor gaat is aan jouw en puur op basis van voorkeur.YinYang schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:37:
[...]
Ja dat gaat idd niet werken, denk dat ik nog aan het slapen was...![]()
Maar wat bevestigen jullie dan aan het eind van de kabel om de AP aan te bevestigen? Ik ken de connectors van de stranded kabels (welke je dus in de keystones kunt doen), maar die maak je niet aan een solid kabel lijkt me...?
Note: dit betekend dus niet dat het ook meteen een goed idee is om ook aan de kant van de switch een connector aan de kabel te maken. Zeker met een switch zul je vaker aan de kabels zitten etc en dat vindt een stugge kabel niet fijn. Daarbij zou ik dus wel afmonteren op een patchpaneel/WCD (als kinda 1 of 2 poorts patchpaneel) of keystone (meteen aan einde van de leiding) en dan dus laatste stukje met soepele / patchkabel.
Thnx voor je uitgebreide reactie! Daar kan ik wel wat mee!RobertMe schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:48:
[...]
Je hebt speciale connectors voor stugge kabel (en ook connectors die zowel met stugge als soepele kabel werken). Je kunt dus wel een stekker aan de kabel zetten. Echter wordt dit standaard niet gedaan, omdat een stugge kabel "vast" ligt en je niet teveel mee moet bewegen. Maar voor een AP op een vaste plek (dus direct aan muur/plafond) kan het wel. Alternatief is bv bij plafondmontage als je een verlaagd plafond hebt om een keystone eraan te zetten en het laatste stukje wel soepele kabel van keystone naar AP. Welke optie je voor gaat is aan jouw en puur op basis van voorkeur.
Note: dit betekend dus niet dat het ook meteen een goed idee is om ook aan de kant van de switch een connector aan de kabel te maken. Zeker met een switch zul je vaker aan de kabels zitten etc en dat vindt een stugge kabel niet fijn. Daarbij zou ik dus wel afmonteren op een patchpaneel/WCD (als kinda 1 of 2 poorts patchpaneel) of keystone (meteen aan einde van de leiding) en dan dus laatste stukje met soepele / patchkabel.
Ik denk dat ik dan maar die speciale connector haal, want aan de AP ga ik als het goed is toch nooit meer zitten.
Ik dacht wel even dat de AP direct op de switch moest ivm POE, maar in principe maakt het voor POE dus niet uit als het gaat van switch -> patch panel -> AP als ik het goed begrijp?
Maar wel goed om nu al te weten ivm bepalen aantal poorten switch/patch panel. Want elke poort die ik nu dus gebruik op de switch, moet ik ook oo het patch panel gaan gebruiken (had namelijk even in gedachte dat ik alleen de AP’s aan ging sluiten op de switch en de rest 1 op 1 van switch naar patch panel.
oh boy welke patchkast is dit ?Quad schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:15:
Paar weekjes terug onderstaand binnengekregen:
[afbeelding]
Inmiddels alles up&running:
[afbeelding]
Coreswitch waar ook het glasvezel op binnenkomt betreft een Planet Gsd-1020s switch.
Geen ubiquiti, wilde perse een 10 inch switch die vastgezet kon worden, dan is de keuze vrij beperkt.
De UAP AC LR hangt in de meterkast, diverse metingen gedaan maar ik haalde geen winst tov het plaatsen van dat ding in de woonkamer.
Nr 2 hangt op zolder op mn 'kantoor', optimaal bereik nu.
Tot zover zeer tevreden!
4 vlans maken momenteel de dienst uit: Management (default), domotica, WiFi Corp en WiFi gasten.
Vandaag vpn naar tevredenheid gefixt op de usg, binnenkort maar kijken wat ik qua mogelijkheden nog kan en wil.
Ik vraag me alleen wel af wat ik qua routing regels nog moet doen, standaard lijkt alles al zeer goed te werken namelijk.
App via Cloudkey werkt leuk, mis wel wat subtiele opties maar verder wel interessant.
RobertMe schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:48:
en het laatste stukje wel soepele kabel van keystone naar AP.

[ Voor 7% gewijzigd door burne op 10-06-2018 22:52 ]
Betreft deze: https://netwerkproducten....glazendeur-p-4358767.html
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Situatie als volgt: Connectbox -> Sophos XG router (Vmware ESX) -> TP-Link WDR3600 AP (Gargoyle 1.10 firmware, staat in het tv-meubel). Sophos XG is router en DHCP server, clients hebben .253 primair als dns (pi-hole).
Merk af en toe onverklaarbare vertragingen vooral via wifi. Kan in de webinterface niet goed nagaan waar het probleem vandaan komt. Pingtesten vanaf een virtuele machine naar 2wifi webcams gaan prima, geen packet loss.
Is er hier iemand recent overgestapt van TP-Link ap's naar Ubiquiti? Hoe zijn de ervaringen?
Ben van plan om alles binnenkort samen te brengen, Vmware server in de kelder en eventueel een AP aan het plafond in de hal.
Whatever.
Ik heb het bijna voor elkaar. Het laatste had ik ook ff over het hoofd gezien, $email en $domain, dacht eerst dat het interne variabelen waren. Maar ik krijg de volgende foutmelding wanneer ik naar mijn site ga:Jaguar645 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:25:
[...]
Tuurlijk geen probleem!
Moet wel zeggen ik maak ook gebruik van Cloudflare voor mijn DNS hosting. Mede daardoor kan ik het volledig automatiseren:
[...knip...]
Vervang alleen het volgende dan:
$email = je email adres die je bij LE ACME wilt gebruiken'
$domain = domain naam waar je cert voor wilt aanvragen.
En het zal vast nog mooier kunnenmaar ik ben hier al tevreden mee!

Ik weet zo niet waar het fout gegaan is. Iemand een idee?
Edit: Zo te zien moet ik het certificaat ook gaan laden op mijn Windows web server en in Exchange 2013. Deze laatste doet het nu niet via web.
[ Voor 7% gewijzigd door ardvark99 op 11-06-2018 22:06 ]
Dat is volgens mij omdat je cloudflare ook laat proxyen? als je hun dns gebruikt iigardvark99 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:56:
[...]
Ik heb het bijna voor elkaar. Het laatste had ik ook ff over het hoofd gezien, $email en $domain, dacht eerst dat het interne variabelen waren. Maar ik krijg de volgende foutmelding wanneer ik naar mijn site ga:
[afbeelding]
Ik weet zo niet waar het fout gegaan is. Iemand een idee?
Edit: Zo te zien moet ik het certificaat ook gaan laden op mijn Windows web server en in Exchange 2013. Deze laatste doet het nu niet via web.
Omdat cloudflare nu proxied zie je hun cert ipv je eigen cert iig!
Mijn webmail werkt idd weer. Ik zag dat er nog meer subdomains niet door de proxy heen moeten.Jaguar645 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:15:
[...]
Dat is volgens mij omdat je cloudflare ook laat proxyen? als je hun dns gebruikt iigbij status moet je op dat wolkje klikken zodat er DNS only staat.
Omdat cloudflare nu proxied zie je hun cert ipv je eigen cert iig!
Maar de Unifi controller werkt nu ook niet, ook lokaal niet:
Can’t connect securely to this page
This might be because the site uses outdated or unsafe TLS security settings. If this keeps happening, try contacting the website’s owner.
Zijn er nog mensen met wat advies?sheane schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:35:
Ik zit met een dilemma om mijn Ubiquiti assortiment uit te breiden. Ik heb de USG en Cloud Key nog steeds op de verlanglijst (AP AC Lite en 16 Poort 150w switch al in bezit).
Wat me tegenhoud is de complexe materie om te regelen dat de USG vóór de Experia box van KPN Glas te zetten. Immers zie ik niet echt het nut in om de USG achter de Experia box te plaatsen. Omdat ik alles-in-1 heb, en dus bellen en IPTV gebruik, zit ik volgens mij vast aan de complexe variant van de USG configuratie.
Hoe hebben jullie dit ervaren? Is het echt lastig om dit te regelen? Of zie ik meer beren dan er daadwerkelijk zijn? Een configuratie aanpassen zoals ik hier en daar lees (bijv. op byluke.nl of hier op tweakers) is al redelijk pittig voor mij. Is dit dan te hoog gegrepen zonder wat extra kennis te vergaren?
Heb t momenteel via de USW24 lopen (daar de VLAN van TV er uit pikken en direct door naar de TV) maar wil dit wat netter hebben lopen en t direct via de USG hebben.
Heb alleen geen zin in t ge-etter dat voor de IPTV van KPN nodig is (die commando's in putty om de next-hop te bepalen, wat eens in de zoveeltijd @ random moet).
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik krijg de AP Lite niet goed aan de praat bij mijn ouders. Als het AP bij mij thuis inprik werkt het direct.
Wat al vreemd was, is dat ik bij mijn ouders wel de laptop kon verbinden met de AP maar geen mobiele apparaten. iemand daar een oorzaak voor?
USG 3
US 8-60 switch
Unifi LR
Unifi 2 Lite
Controller key.
Deze managen 4 wifi netwerken. 1 voor mijzelf/vriendin, 1 voor de kids (down na 21.00), 1 gasten en 1 overig voor de niet relevante wifi dingen waarvan de beveiliging soms twijfelachtig is (IoT, zonneomvormer en andere dingen die nog niet bedacht zijn)
Instellen was eenmaal op de goede rit een fluitje van een cent. De portal is daarvoor ideaal voor de minder handige installer
Is die Cisco modem er wel een met router? Klinkt mij in de oren alsof hij een publiek IP op die ene "LAN"-aansluiting gooit en je er dus een router op aan moet sluiten waar je vervolgens het AP in steekt.MrNiles schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:01:
Is het bekend of de Unifi Lite problemen heeft met een oude UPC modem. De CISCO modem heeft maar 1 LAN aansluiting.
Ik krijg de AP Lite niet goed aan de praat bij mijn ouders. Als het AP bij mij thuis inprik werkt het direct.
Wat al vreemd was, is dat ik bij mijn ouders wel de laptop kon verbinden met de AP maar geen mobiele apparaten. iemand daar een oorzaak voor?
Nu alles werkend, even gereset en power down. Zat allicht toch even een hickup.jantje112 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:38:
Nu alles up and running.
USG 3
US 8-60 switch
Unifi LR
Unifi 2 Lite
Controller key.
Deze managen 4 wifi netwerken. 1 voor mijzelf/vriendin, 1 voor de kids (down na 21.00), 1 gasten en 1 overig voor de niet relevante wifi dingen waarvan de beveiliging soms twijfelachtig is (IoT, zonneomvormer en andere dingen die nog niet bedacht zijn)
Instellen was eenmaal op de goede rit een fluitje van een cent. De portal is daarvoor ideaal voor de minder handige installer
Toch een probleem, weet iemand waar de problemen ontstaan op een Android device. Deze ziet alleen mijn eerst aangemaakte Wifi Netwerk. Maar niet de rest.
[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 13-06-2018 10:16 ]
Verwijderd
Ik gebruik deze. Je moet dan alleen nog een vlan only netwerk aanmaken in de controller en op de switch poorten zetten. TMT heeft alleen bridged Iptv, mocht je een nettere oplossing zonder bridge weten hou ik me aanbevolenHellStorm666 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:24:
Is er al een werkende json waarin IPTV van T-Mobile werkt, waarbij de fiber direct in de USG-Pro4 gaat?
Heb t momenteel via de USW24 lopen (daar de VLAN van TV er uit pikken en direct door naar de TV) maar wil dit wat netter hebben lopen en t direct via de USG hebben.
Heb alleen geen zin in t ge-etter dat voor de IPTV van KPN nodig is (die commando's in putty om de next-hop te bepalen, wat eens in de zoveeltijd @ random moet).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| { "interfaces": { "bridge": { "br0": { "aging": "300", "bridged-conntrack": "disable", "hello-time": "2", "max-age": "20", "priority": "32768", "promiscuous": "disable", "stp": "false" } }, "ethernet": { "eth0": { "vif": { "640": { "bridge-group": { "bridge": "br0" } } } }, "eth1": { "vif": { "640": { "bridge-group": { "bridge": "br0" } } } } } } } |
Wel een mooie plain and simple oplossing.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:08:
[...]
Ik gebruik deze. Je moet dan alleen nog een vlan only netwerk aanmaken in de controller en op de switch poorten zetten. TMT heeft alleen bridged Iptv, mocht je een nettere oplossing zonder bridge weten hou ik me aanbevolen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 { "interfaces": { "bridge": { "br0": { "aging": "300", "bridged-conntrack": "disable", "hello-time": "2", "max-age": "20", "priority": "32768", "promiscuous": "disable", "stp": "false" } }, "ethernet": { "eth0": { "vif": { "640": { "bridge-group": { "bridge": "br0" } } } }, "eth1": { "vif": { "640": { "bridge-group": { "bridge": "br0" } } } } } } }
Maar was t niet zo dat hardware offloading disabled werd zodra je een bridge aan maak?
Scientia Potentia Est
Je moet even je SSL settings controleren in cloudfare. Via de proxy is het mogelijk om een selfsigned certificaat te gebruiken en cloudflare zorgt voor een sigend certificaat. Zie de mogelijke instellingen hier https://support.cloudflar...-do-the-SSL-options-mean-ardvark99 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:58:
[...]
Mijn webmail werkt idd weer. Ik zag dat er nog meer subdomains niet door de proxy heen moeten.
Maar de Unifi controller werkt nu ook niet, ook lokaal niet:
Can’t connect securely to this page
This might be because the site uses outdated or unsafe TLS security settings. If this keeps happening, try contacting the website’s owner.
Verwijderd
Ja volgens mij wel. Nu heb ik daar niet veel last van op een DSL100 abbo. Maar als je een hogere snelheid op glas hebt kan het inderdaad een probleem zijn. Ik ben nog opzoek naar een oplossing zonder de brigde, maar die heb ik nog niet gevonden.HellStorm666 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:10:
[...]
Wel een mooie plain and simple oplossing.
Maar was t niet zo dat hardware offloading disabled werd zodra je een bridge aan maak?
Kanalen stonden op auto, maar zeker bij 5GHz pakt hij dan gewoon een van de drukste kanalen... Zendvermogen stond eerst voor 2,4GHz op low en 5GHz op high, maar dan was het een kamertje verder helemaal bagger. Channel width van resp. 40 & 80. Bandsteering en airtime fairness beiden uit.
Als ik de WiFi op m'n Experiabox weer aanzet heb ik op de hele BG geen enkel probleem, en die red het zelfs matig tot de slaapkamer op de eerste verdieping, waar je gezien de layout van het huis betere ontvangst zou verwachten van die AC-AP-PRO op zolder.
Ik hoop dat ik wat fout doe, want als dit is wat ze te bieden hebben en je dus eigenlijk 'out-of-the-box' al betere performance hebt met je gratis KPN routertje...
Ik heb een 750Mbit up/down dus dan gaat dat wel een probleem worden.Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:10:
[...]
Ja volgens mij wel. Nu heb ik daar niet veel last van op een DSL100 abbo. Maar als je een hogere snelheid op glas hebt kan het inderdaad een probleem zijn. Ik ben nog opzoek naar een oplossing zonder de brigde, maar die heb ik nog niet gevonden.
Scientia Potentia Est
Thanks, ik zal er eens mee spelen (Mijn Unifi controller is nog steeds niet bereikbaar, op mijn Exchange server heb ik de Cloudflare cert geïnstalleerd, maar hierop geeft ie een certificaat error, wel van Cloudflare CA).glenn456 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:49:
[...]
Je moet even je SSL settings controleren in cloudfare. Via de proxy is het mogelijk om een selfsigned certificaat te gebruiken en cloudflare zorgt voor een sigend certificaat. Zie de mogelijke instellingen hier https://support.cloudflar...-do-the-SSL-options-mean-
Heb nu SSL op Full (strict) gezet (stond op Flexible), maar als ik het goed begrijp kan het tot 24 uur duren voordat het actief wordt.
En heb een cloud key,
Nu zat ik een van de filmpjes te kijken van de OP en zag dat daar de cloud key tevoorschijn komt in de client lijst.
Werkt dat alleen als hij aangesloten zit aan een UniFi switch ?
Of behoort hij altijd zichtbaar te zijn daar ?
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Wannneer die ergens in het netwerk zit, dan kan je deze benaderen. Werkt trouwens over poe, dus heb je geen extra spanning nodig wanneer je switch/router poe ondersteund.TRaSH schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:56:
Ik ben nieuw in het gebied van UniFi,
En heb een cloud key,
Nu zat ik een van de filmpjes te kijken van de OP en zag dat daar de cloud key tevoorschijn komt in de client lijst.
Werkt dat alleen als hij aangesloten zit aan een UniFi switch ?
Of behoort hij altijd zichtbaar te zijn daar ?
Hij zit in het zelfde netwerk bij mij,
Alleen de AP is zichtbaar als device,(cloudkey komt niet als device tevoorschijn had ik gelezen)
Wat via Wifi nu verbonden is met de AP kan ik wel zien in de client list
Maar de cloud key komt niet voor in de client list.
Heb helaas nog geen UniFi switch of een andere switch met POE,
Dus de AP is met de POE adapter aangesloten en de cloudkey met een externe voeding (voeding van een RaspberryPi.)
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als je nu geen USW noch USG hebt is dat de meest waarschijnlijke reden waarom de Cloud Key niet in de client list verschijnt. Dit zal er ook vast mee te maken hebben dat de controller (en dus ook Cloud Key) zich niet in hetzelfde LAN netwerk hoeven te bevinden als de apparatuur zelf.TRaSH schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:51:
Hij is trouwens al aangemeld en functioneel de cloudkey.
Hij zit in het zelfde netwerk bij mij,
Alleen de AP is zichtbaar als device,(cloudkey komt niet als device tevoorschijn had ik gelezen)
Wat via Wifi nu verbonden is met de AP kan ik wel zien in de client list
Maar de cloud key komt niet voor in de client list.
Heb helaas nog geen UniFi switch of een andere switch met POE,
Dus de AP is met de POE adapter aangesloten en de cloudkey met een externe voeding (voeding van een RaspberryPi.)
Zelf heb ik een combi met USG + USW + UAPs en dan verschijnt sowieso alle apparatuur in de client list, dus ook computers, TVs, ... die via een kabel zijn aangesloten. De Cloud Key zal op dat moment dus een apparaat als elk ander zijn en daardoor ook verschijnen in de client list.
Zo een vermoeden had ik al.
Binnenkort nog een AP en een USG aanschaffen,
Liefst ook nog een USW maar ben bang dat mijn vrouw dat iets teveel van het goeie vind op dit moment.
Verwijderd
Jaa dat wordt inderdaad een probleem. Dan zou ik niet de bridge gebruikenHellStorm666 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:33:
[...]
Ik heb een 750Mbit up/down dus dan gaat dat wel een probleem worden.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Grote kans dat de client list uit de USG komt, omdat die immers alle verkeer ziet en ook DHCP doet.TRaSH schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:02:
Thnx,
Zo een vermoeden had ik al.
Binnenkort nog een AP en een USG aanschaffen,
Liefst ook nog een USW maar ben bang dat mijn vrouw dat iets teveel van het goeie vind op dit moment.
USW is alleen het laatste beetje, zoals zien waar een apparaat is aangesloten (switch X poort Y) en eenvoud in instellen VLANs (switch port profiles waarbij je aangeeft wat het native VLAN is en welke tagged VLANs er zijn, evt. PoE instellingen, bij per poort kunt aangeven welk profile erbij hoort).
finally

AC Pro met Dlink DWA192. Zat alweer wat maanden te knoeien je geeft vaak de schuld aan bijv. de AP, maar hier was mijn Windows 10 me de DLINK drivers en wat foute instellingen op de NAS toch wel de boosdoener. Nu heb ik 3 nasjes en die zijn identiek (OpenMediaVault) maar een versie daar had ik samba opties niet gebruikt en die gaf dus wel redelijke performance, alleen nu nog even geen idee waarom de download snelheid nog wat tegenvalt.
+/- 248Mbit (31MB/s) download (test 1) windows 10 (6GB file)
schrijf actie naar nas tussen de 65 en 70MB/s dus dan tussen de 520Mbit en 560Mbit
met iperf kan eea wat beter gemeten worden, maar ik wilde SMB weten
[ Voor 220% gewijzigd door zeroday op 13-06-2018 21:39 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Nu heeft iemand die ik ken zijn IPTV aan de gang gekregen door rechtstreeks een verbinding te maken vanaf waar de glasvezel binnenkort naar de TV.
Zitten daar nog nadelen aan? Want het werkt blijkbaar wel gewoon. Enige wat ik me kan bedenken is dat het wat minder veilig is, maar verder...?
Dat is iptv in bridge mode, dat werkt ongeveer zo: https://community.ubnt.co...niFi-Devices/td-p/1951454YinYang schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:23:
Ik lees overal dat het erg lastig is om IPTV aan de gang te krijgen ivm met een USG. Dit is ook een van de redenen dat ik Ziggo neem en (nog) geen KPN (glasvezel).
Nu heeft iemand die ik ken zijn IPTV aan de gang gekregen door rechtstreeks een verbinding te maken vanaf waar de glasvezel binnenkort naar de TV.
Zitten daar nog nadelen aan? Want het werkt blijkbaar wel gewoon. Enige wat ik me kan bedenken is dat het wat minder veilig is, maar verder...?
![]() | ![]() |
Werken ze ook aan een usg hd versie? dit kwam ik ook ergens tegen.Balance schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:13:
Kwam deze tegen op FCC ID, zo te zien werkt Ubiquiti ook aan een 'reguliere' Cloud Key Gen2 en aan een In-Wall versie van de HD.
[afbeelding] [afbeelding]
Het zou echter logisch zijn om een EdgeRouter 4 of EdgeRouter 6P om te bouwen tot USG.
Edit: UBNT-cmb heeft inderdaad gesproken over een USG-HD-4. Maar daar hebben we nu al maanden niks meer van gehoord.
[ Voor 38% gewijzigd door Balance op 14-06-2018 12:21 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ja, er werd gewerkt aan een USG-HD-4. Deze is een hele tijd terug benoemd in een changelog en bij navraag bleek dat de USG variant van de EdgeRouter 4 te zijn. Echter is later aangegeven dat deze in de koelkast is gezet totdat de USG-XG klaar was (wat sinds kort zo is, deze is nu verkrijgbaar).TheMystery schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:14:
[...]
Werken ze ook aan een usg hd versie? dit kwam ik ook ergens tegen.
Overigens gaat de FCC niet over straling gebeuren? Voor nieuwe UAPs spreekt het dan voor zich dat ze die keuren, maar voor de Cloud Key hoeft dat dan toch niet? (En hetzelfde voor nieuwe USGs).
Edit:
Precies wat ik dacht, de UniFi Cloud Key Gen2 Plus blijkt dus over Bluetooth te beschikken:
https://fccid.io/SWX-UCKG2P (te zien bij de Operation Frequencies)
Zal dus zijn voor de nieuwe hardware die ook Bluetooth heeft zoals de USG-XG-8.
[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 14-06-2018 12:37 ]
Vind de huidige usg toch wat weinig throughput hebben met ips aan.
De oude regefiber connecties met twee separate aansluitingen maken het een stuk gemakkelijker inderdaad. Je kunt dan precies doen zoals jij het beschrijft. (Niet echt ERL-3 gerelateerd aangezien in toen der tijd mijn DD-WRT zo had ingesteldsignificant schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:10:
Met de oude propositie van Telfort heb je geen vlan maar twee aansluitingen. Zou het ook mogelijk zijn op een EdgeRouter Lite een WAN Internet en een WAN TV samen te voegen op het uitgaande LAN netwerk, waarbij TV een vlan tag krijgt zodat je dit via je switches kunt uitspugen bij je TV?
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Ja maar mijn vraag is juist hoe dan, ik kan wel load balancing vinden maar wil juist twee wan porten binden op een eth port en de tv WAN taggen met een vlan. Any tipsj1nx schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:29:
[...]
De oude regefiber connecties met twee separate aansluitingen maken het een stuk gemakkelijker inderdaad. Je kunt dan precies doen zoals jij het beschrijft. (Niet echt ERL-3 gerelateerd aangezien in toen der tijd mijn DD-WRT zo had ingesteld
Ik heb een IPsec site-to-site VPN tunnel tussen 2 ERL. Op site 1 heb ik 3 /24 subnetten. Op site 2 ook.
Ik moet in de lijst met site-to-site peers dus 9 verwijzingen aanmaken om al deze subnetten met elkaar te laten communiceren. Ik krijg er nu echter een site bij en zit er eigenlijk niet echt op te wachten om er nog eens 9 per router bij te krijgen.
De 3 /24 subnetten vallen per site binnen een /22 subnet. Ik zou dan toch ook op een of andere manier die VPN tunnels als /22 moeten kunnen configureren en dan via routing regels oid ervoor zorgen dat het juiste subnet aan de andere kant bereikt word?
Site 1:
- 192.168.8.1/24 (eth0)(lan)
- 192.168.15.1/24 (eth2)(wifi clients)
- 192.168.16.1/24 (eth2)(wifi AP)
ETH1 is WAN met DHCP met DDNS.
Site 2:
- 192.168.8.1/24 (eth0)(lan)
- 192.168.15.1/24 (eth2)(wifi clients)
- 192.168.16.1/24 (eth2)(wifi AP)
ETH1 is WAN met DHCP met DDNS.
Ik ben denk al 2 jaar met deze ERL's aan het stoeien om diverse dingen voor elkaar te krijgen.
Maar dit probleem heb ik nog niet op kunnen lossen
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Waarom maak je er geen route-based IPSec VPN van ?NBK schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:57:
Ik heb een vraagje over routing met een EdgeRouter Lite (v1.10.0)
Ik heb een IPsec site-to-site VPN tunnel tussen 2 ERL.
..
Ik ben denk al 2 jaar met deze ERL's aan het stoeien om diverse dingen voor elkaar te krijgen.
Maar dit probleem heb ik nog niet op kunnen lossen
https://help.ubnt.com/hc/...ed-Site-to-Site-IPsec-VPN
Hiermee krijgt de VPN zegmaar een eigen, routable interface en kun je verkeer naar een subnet over de VPN-interface routeren en definieer je dus niet van te voren welke subnets er aan de andere kant zijn.
Hier een video, waarbij er ook van OSPF gebruik gemaakt wordt om elkaars subnets automatisch te leren kennen: http://www.vibrantbuzz.co...e-ipsec-site-to-site-ospf
Ik heb die VTI wel eens voorbij zien komen maar ik liep toen volgens mij vast op het punt dat ik geen vast WAN IP heb. Maar het kan ook zijn dat ik het verhaal verkeerd heb begrepen.VHware schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:05:
[...]
Waarom maak je er geen route-based IPSec VPN van ?
https://help.ubnt.com/hc/...ed-Site-to-Site-IPsec-VPN
Hiermee krijgt de VPN zegmaar een eigen, routable interface en kun je verkeer naar een subnet over de VPN-interface routeren en definieer je dus niet van te voren welke subnets er aan de andere kant zijn.
Hier een video, waarbij er ook van OSPF gebruik gemaakt wordt om elkaars subnets automatisch te leren kennen: http://www.vibrantbuzz.co...e-ipsec-site-to-site-ospf
Volgens mij gaf het instellen van de volgende regel een probleem:
Die 192.0.2.1 en 203.0.113.1 moeten volgens mij IP adressen zijn en mogen geen FQDN zijn. Maar kan zijn dat dit bij een latere versie is veranderd.set vpn ipsec site-to-site peer 192.0.2.1 local-address 203.0.113.1
Ik loop bij de huidige methode ook steeds aan tegen het feit dat in de webinterface vpn / ipsec / site-to-site / peer / <hostname>/ local-address niet meer 0.0.0.0 of 'any' mag zijn en ik de dhcp-interface niet in kan vullen. Dat moet dan altijd weer via de CLI worden gecorrigeerd en ik loop dan zomaar weer het risico dat ik weer uren aan het zoeken ben waarom het niet meer werkt en hoe ik dit ook alweer oploste.
Dat is ook een rede waarom ik pas kort over ben naar de v1.10.0. Ik ben in het verleden wel eens een aantal avonden bezig geweest om die VPN tunnel weer actief te krijgen nadat een update iets had 'gefixed' wat officieel niet goed was maar wat er bij mij juist voor zorgde dat het wel werkte.
[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 15-06-2018 00:37 ]
Je mag wel FQDN gebruiken, maar volgens mij niet met een pre-shared key. maar RSA keys welk kijken naar host id.NBK schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 00:29:
[...]
Ik heb die VTI wel eens voorbij zien komen maar ik liep toen volgens mij vast op het punt dat ik geen vast WAN IP heb. Maar het kan ook zijn dat ik het verhaal verkeerd heb begrepen.
Volgens mij gaf het instellen van de volgende regel een probleem:
[...]
Die 192.0.2.1 en 203.0.113.1 moeten volgens mij IP adressen zijn en mogen geen FQDN zijn. Maar kan zijn dat dit bij een latere versie is veranderd.
[…]
https://help.ubnt.com/hc/...ite-IPsec-VPN-using-FQDNs
Helaas nog niet ondersteund i.c.m. een VTI-interface zover mij bekend, maar dat heb ik niet getest.
Edit: laatste post op het community forum is uit maart 2016, waarop er inderdaad wordt gezegd dat dynamic peers met VTI nog niet ondersteund zijn. Maar we zijn al ruim 2 jaar verder, who knows?
[ Voor 16% gewijzigd door VHware op 15-06-2018 07:36 ]
Met de Policy-Based VPN using FQDNs lijkt het erop dat je alsnog per subnet een vpn moet opzetten.
Of snapt hij dan wel die /22 ?
Kom net wel deze tegen: https://community.ubnt.co...p/1649932/thread-id/18083
[ Voor 28% gewijzigd door NBK op 15-06-2018 17:19 ]
/22 zou gewoon moeten werken. Heb ook een site met veel 10.8.x.x /24 subnets als 1 /16 opgegeven en dat werkt primaNBK schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:16:
Maar met VTI + OSPF snapt m'n router de meerdere subnet's.
Met de Policy-Based VPN using FQDNs lijkt het erop dat je alsnog per subnet een vpn moet opzetten.
Of snapt hij dan wel die /22 ?
Kom net wel deze tegen: https://community.ubnt.co...p/1649932/thread-id/18083
Vakantie voor de deur. Heb nog een oude range extender die ik wil vervangen. Nu heb ik hier thuis alles van unifi dus ben aan het zoeken naar oplossing binnen dit merk
Wat ik wil. Extender die de hotspot van de camping oppikt versterkt en met eigen wifi weer uitzendt zodat meerder er gebruik van kunnen maken.
Hebben jullie ideale hardware hiervoor.
Het zou helemaal mooi zijn als ik dit via vpn thuis kan laten lopen (alleen dit zal ik later wel vragen want deze config kan ik niet zelf)
bedankt alvast
Dit topic is gesloten.
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.