[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.382 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Inderdaad, normaal wel, maar just in case het niet zou werken, is het op te lossen met twee commando's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 16:26
@SmokingCrop Ik denk niet dat ik problemen krijg om de switch te zien in de controller, het is meer het adopteren dat problemen gaat opleveren. Denk ik, mischien valt het allemaal wel mee :) Het was ook even puzzelen hoe ik mijn aps moest adopteren. Arm64 wordt niet ondersteund door ubiquity en er zijn problemen met java.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:27:
[...]

Laatste dagen via PM op het forum van UBNT contact gehad met 1 van de developers van de USG-firmware.
Gisteren een update geinstalleerd via een link die ik gekregen heb om de problemen met de mcad-memory op te lossen. De memoryproblemen zijn nu weg, alleen is nu de CPU idle continue boven de 10%, waar dat voorheen 3 of 4% was. Vanavond gaan we 4.4.23dev eens uitproberen, hopelijk met positief resultaat.
Ziet er nu een stuk beter uit..
Upgrade is duidelijk te zien, daarna nog aardig wat verkeer waardoor de cpu wat hoger is.
MCAD ook keurig op 0.8%.
3638 root 20 0 15136 4052 2848 S 0.0 0.8 4:20.98 mcad

CPU nu op 3-5% idle. Binnenkort zal dus wel 4.4.23 uitkomen :Y
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/ff1bbrnyj/Screenshot_20180526_082952.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Zo, dat is een flink verschil. Ook maar uitrollen als ie beschikbaar is, mijn load is aardig wat hoger:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HmW4iQU.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 23:33

svijf

b5beveiliging.nl

Iemand het volgende werkend gekregen?
Telfort VDSL > USG > Unifi 8-poort poe switch > Unifi 8-poort poe switch
Op de laatste 2x tv ontvangers?

Zonder de USG ertussen gaat het prima.
Maar wat ik ook probeer/ configureer (zoals voorbeelden genoeg voor glas), ik krijg het niet werkend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
svijf schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:14:
Iemand het volgende werkend gekregen?
Telfort VDSL > USG > Unifi 8-poort poe switch > Unifi 8-poort poe switch
Op de laatste 2x tv ontvangers?

Zonder de USG ertussen gaat het prima.
Maar wat ik ook probeer/ configureer (zoals voorbeelden genoeg voor glas), ik krijg het niet werkend...
Heb het zelf voor KPN ADSL en IPTV maar dan met EdgeSwitches.
Het zelfde zou ook moeten werken voor UniFi.

Je moet een kabel van KPN in je Switch doen de VLAN's juist instellen en zorgen dat die tagged door de 1e switch naar de 2e switch gaan en dan tagged en untagged uitkomen op de laatste switch.

Bij de Ontvanger moet VLAN 4 Tagged en VLAN 5 Untagged 5 is bij mij dan dus KPN Modem zeg maar.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

Kavaa schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:58:
[...]

Heb het zelf voor KPN ADSL en IPTV maar dan met EdgeSwitches.
Het zelfde zou ook moeten werken voor UniFi.

Je moet een kabel van KPN in je Switch doen de VLAN's juist instellen en zorgen dat die tagged door de 1e switch naar de 2e switch gaan en dan tagged en untagged uitkomen op de laatste switch.

Bij de Ontvanger moet VLAN 4 Tagged en VLAN 5 Untagged 5 is bij mij dan dus KPN Modem zeg maar.
Met swiches gaat ook prima.
Maar met de USG er tussen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 16:26
Laagheim schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:43:
@SmokingCrop Ik denk niet dat ik problemen krijg om de switch te zien in de controller, het is meer het adopteren dat problemen gaat opleveren. Denk ik, mischien valt het allemaal wel mee :) Het was ook even puzzelen hoe ik mijn aps moest adopteren. Arm64 wordt niet ondersteund door ubiquity en er zijn problemen met java.
Update: Ik was binnen 5 minuten klaar :) Het truukje (L3 adoptie) dat voor de APs werkt, werkt ook voor de US.

Omdat vorige week mijn KPN experiabox kapot ging en ik een nieuwe kreeg heb ik voor het eerst in jaren weer eens gekeken naar mijn netwerkje. Toen maar besloten om de ouwe switch te vervangen en ik moet zeggen dat het prima werkt. De speedtest app (over wifi) naar de ipad meet ongeveer 10% sneller. Vreemd eigenlijk want ik had de APs rechtstreeks (met een poe injector ertussen) op de Ebox aangesloten en nu loopt het via de switch. Ik had wel wat verbetering verwacht maar niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
svijf schreef op zondag 27 mei 2018 @ 00:13:
[...]

Met swiches gaat ook prima.
Maar met de USG er tussen niet ;)
Klopt, maar is een manier om het werkend te krijgen met Glas kan het idd wel. Bij ADSL is het niet routed IPTV

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 11:31
Gisteren toegetreden tot de ‘ubiquiti-club’:
nu eindelijk mijn Asus RT-N66 met pensioen gestuurd (fungeerde in accesspointmodus en rechtstreek bekabeld aangesloten op connectbox van ziggo die niet in bridgemodus staat) drama met bereik en snelheid met dat ding! Bij een streamende youtube icm normale websites laden ging het ding compleet over de jank.
Gisteren UAP-ac-pro geconfigureerd als standalone via iphone app en wat een stabiliteit en snelheid! Ben er heel tevreden mee. Ook het bereik is zo veel beter in onze ‘betonnen bunker’. Ik kom zelfs tot op de tweede verdieping terwijl de ac-pro op begane grond ligt in cv-ruimte!
Ik vrees echter dat ik komend jaar nog meer ga uitbreiden: USG, Poe switch en minimaal nog 1 UAP-ac-pro 😁

[ Voor 22% gewijzigd door austin_77 op 27-05-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
Tja ook besmet geraakt he

Zeer fijn hoor deze besmetting

austin_77 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:18:

Gisteren toegetreden tot de ‘ubiquiti-club’:
nu eindelijk mijn Asus RT-N66 met pensioen gestuurd, drama met bereik en snelheid met dat ding! Bij een streamende youtube icm normale websites laden ging het ding compleet over de jank.
Gisteren UAP-ac-pro geconfigureerd als standalone via iphone app en wat een stabiliteit en snelheid! Ben er heel tevreden mee. Ook het bereik is zo veel beter in onze ‘betonnen bunker’. Ik kom zelfs tot op de tweede verdieping terwijl de ac-pro op begane grond ligt in cv-ruimte!
Ik vrees echter dat ik komend jaar nog meer ga uitbreiden: USG, Poe switch en minimaal nog 1 UAP-ac-pro 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Ja, in mijn omgeving ben ik zo’n beetje de ‘ict’er’ (vriendenkring bestaat voornamelijk uit mensen die net als ik in de zorg werken maar soms digibeten zijn) en het verbaast me hoe weinig mensen van Ubiquiti gehoord hebben. Stabiliteit en weinig fuss hebben mijn voorkeur. Dit merk voorziet daarin, ik ben wat dat aangaat wel klaar met de consumentenproducten op wifi gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Welk file format moet de sd kaart in een cloud key hebben. Denk dat het kaartje op ene of andere manier corrupt is. Zodra ik deze erin stop kan ik de cloud key niet meer bereiken, zonder is het geen enkel probleem.

Mooi spul he @austin_77 . Ik heb zelf een UAP-Pro met een ERL3 al een behoorlijke tijd. Laatst een USG, CloudKey en een US-8-150W gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

Zijn hier paar links geplaatst van de cloud key gen2 en de NVR met iets kleinere HD, echter als je ze volgt krijg je access denied of je moet in de beta program zijn.
Hoe raak je daar in ? Anders heel vervelend.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Falcon10 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:37:
Zijn hier paar links geplaatst van de cloud key gen2 en de NVR met iets kleinere HD, echter als je ze volgt krijg je access denied of je moet in de beta program zijn.
Hoe raak je daar in ? Anders heel vervelend.
Edit Ubnt account—> beta program—> join (zelf geen lid overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
@MdBruin Absoluut! Zo mooi dat ik stiekem naar de usg pro en de 24 ports switch al ben ah kijken. Sowieso volgend jaar bekabeling in huis vervangen, wil van cat5e naar cat6 en alles in een 19” 6U patchkast afwerken. De Unifi lijn vind ik erg mooi qua gemak en esthetiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3MC02010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
Hi all,

Vrijdag ook toegetreden tot de unifi familie

Wat een verademing, alles was zo op gezet
Nu heb ik weer wat te hobbeyen 😉

Nu viel mij op in de events list dat de iphone van mij vriendin om de minuut wisseld van kanaal

Van kanaal 1 naar kanaal 44

Iemand enig idee waarom?
En of ik het kanaal vast kan zetten voor die iphone.

Alle andere wireless apparatuur blijven wel netjes op kanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UVDMbiD3NBJv6yjDXCu7gptV/thumb.jpg

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
R3MC02010 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 06:30:
Hi all,

Vrijdag ook toegetreden tot de unifi familie

Wat een verademing, alles was zo op gezet
Nu heb ik weer wat te hobbeyen 😉

Nu viel mij op in de events list dat de iphone van mij vriendin om de minuut wisseld van kanaal

Van kanaal 1 naar kanaal 44

Iemand enig idee waarom?
En of ik het kanaal vast kan zetten voor die iphone.

Alle andere wireless apparatuur blijven wel netjes op kanaal.

[afbeelding]
Hij schiet van 2.4GHz (kanaal 1) naar 5GHz(kanaal 44).
Staat je 'prefer 5GHz' aan bij band steering? Daarmee spelen zou misschien de oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3MC02010
Drawer schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:27:
[...]

Hij schiet van 2.4GHz (kanaal 1) naar 5GHz(kanaal 44).
Staat je 'prefer 5GHz' aan bij band steering? Daarmee spelen zou misschien de oplossing kunnen zijn.
Thnx 👍

Band steering stond off
Heb hem nu op prefer 5GHz

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R3MC02010 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:55:
[...]

Thnx 👍

Band steering stond off
Lost dat het dan op? Blijkbaar is er een reden waarom de iPhone de hele tijd blijft wisselen. Het enige wat prefer 5GHz, als ik het mij goed herinner, doet is een apparaat wat verbinding wil maken met het 2,4GHz netwerk de eerste keer eraf gooien in de hoop dat het apparaat dan verbinding maakt met het 5GHz netwerk. Echter heb jij al last van (teveel) disconnects.

Wat ik vermoed dat de oorzaak in jouw geval is dat de iPhone op 5GHz een zwak bereik heeft, dit heeft dan ook als gevolg dat de onderhandelde snelheid tussen AP en de iPhone laag is. Het AP zal daarbij standaard ook de verbinding verbreken. De iPhone verbind dan vermoed ik opnieuw met het 2,4GHz netwerk, en even later ziet deze het 5GHz netwerk en maakt opnieuw verbinding daarmee. Echter is dan de onderhandelde snelheid weer (te) laag en gooit het AP de iPhone eraf en zo kom je dus in een cyclus terecht waarbij telkens opnieuw verbinding wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Als ik een AP Lite neem, is 24V of 48V dan beter? Ik heb daar eens een discussie over gelezen, maar kan het niet meer terug vinden.

Als het POE is, dan maakt 24V of 48V toch niet uit ofwel? In beiden gevallen is het toch alléén een UTP kabel erin en klaar is kees?

Had wifimedia ook alvast even gemaild met de vraag of die van hun 24V of 48V zijn en kreeg dit als antwoord: "Ze zijn 24V: 802.3af/A PoE 24V Passive PoE." Maar nu weet ik dus niet meer of dit goed is of niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3MC02010
RobertMe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Lost dat het dan op? Blijkbaar is er een reden waarom de iPhone de hele tijd blijft wisselen. Het enige wat prefer 5GHz, als ik het mij goed herinner, doet is een apparaat wat verbinding wil maken met het 2,4GHz netwerk de eerste keer eraf gooien in de hoop dat het apparaat dan verbinding maakt met het 5GHz netwerk. Echter heb jij al last van (teveel) disconnects.

Wat ik vermoed dat de oorzaak in jouw geval is dat de iPhone op 5GHz een zwak bereik heeft, dit heeft dan ook als gevolg dat de onderhandelde snelheid tussen AP en de iPhone laag is. Het AP zal daarbij standaard ook de verbinding verbreken. De iPhone verbind dan vermoed ik opnieuw met het 2,4GHz netwerk, en even later ziet deze het 5GHz netwerk en maakt opnieuw verbinding daarmee. Echter is dan de onderhandelde snelheid weer (te) laag en gooit het AP de iPhone eraf en zo kom je dus in een cyclus terecht waarbij telkens opnieuw verbinding wordt gemaakt.
Ik zou vanavond even moeten testen
Mijn vriendin is nu werken.

Maar waarom blijven de ipad's, samsung tv, mij galaxy s7, wel gewoon netjes op 1 kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:09:
Als ik een AP Lite neem, is 24V of 48V dan beter? Ik heb daar eens een discussie over gelezen, maar kan het niet meer terug vinden.

Als het POE is, dan maakt 24V of 48V toch niet uit ofwel? In beiden gevallen is het toch alléén een UTP kabel erin en klaar is kees?

Had wifimedia ook alvast even gemaild met de vraag of die van hun 24V of 48V zijn en kreeg dit als antwoord: "Ze zijn 24V: 802.3af/A PoE 24V Passive PoE." Maar nu weet ik dus niet meer of dit goed is of niet 8)7
Je wilt een model hebben wat 802.3af complient is. Dan kun je ook elke PoE injector/switch/... gebruiken die met die standaard werkt. 24V of 48V maakt verder dus niet uit.

Vroeger was de AC Lite (en AC LR) echter met (24V) passive PoE waardoor je alleen de bijgeleverde PoE injector of een Ubiquiti Switch kon gebruiken. Het extreem grote nadeel van passive PoE is echter dat er altijd stroom op de kabel staat, dus je kunt niet de kabel uit het AP trekken en in een PC steken, want dan blaas je (de netwerkkaart van) de PC op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
RobertMe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:13:
[...]

Je wilt een model hebben wat 802.3af complient is. Dan kun je ook elke PoE injector/switch/... gebruiken die met die standaard werkt. 24V of 48V maakt verder dus niet uit.

Vroeger was de AC Lite (en AC LR) echter met (24V) passive PoE waardoor je alleen de bijgeleverde PoE injector of een Ubiquiti Switch kon gebruiken. Het extreem grote nadeel van passive PoE is echter dat er altijd stroom op de kabel staat, dus je kunt niet de kabel uit het AP trekken en in een PC steken, want dan blaas je (de netwerkkaart van) de PC op.
Oké, ze zijn 802.3af complient, dus dat is goed denk ik dan. Ik moet bij het aansluiten op de switch wel letten op 24/48V zie ik: https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch

Bovenaan staat: "Deze Ubiquiti switch werkt standaard op basis van 48V PoE. Wilt u de switch gebruiken met
24V apparatuur, dan dient u deze handmatig per poort te configureren naar 24V passieve PoE.
Controleer dus altijd op welk voltage uw apparatuur werkt om beschadigingen te voorkomen."

Ik neem straks ook de USG + de cloudkey. Als ik alles aan ga sluiten moet ik die 2 + de switch dus eerst aansluiten en vervolgens kan ik connectie maken via de cloudkey en een poort die ik voor de AP ga gebruiken op 24V zetten neem ik aan?

Weet je toevallig of er een soort van stappenplan bestaat mbt aansluiting/configuratie? Ga er overigens vanuit dat er ook duidelijke beschrijvingen meegeleverd worden met de producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3MC02010 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:12:
[...]

Ik zou vanavond even moeten testen
Mijn vriendin is nu werken.

Maar waarom blijven de ipad's, samsung tv, mij galaxy s7, wel gewoon netjes op 1 kanaal?
Enige "vreemde" in dat lijstje vind ik dan de iPads. De rest draait sowieso allemaal andere software die wellicht beter om gaat met de manier waarop het AP de verbinding verbreekt. Maar mogelijk dat de iPads vs iPhone een andere iOS versie draaien?

Daarnaast was het sowieso een gok, maar iets als een te zwak signaal waardoor het AP de verbinding verbreekt en de iPhone steeds opnieuw daarmee verbind is de enige oorzaak die ik mij kan bedenken die te herleiden is tot een "probleem" met de APs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:29:
[...]

Oké, ze zijn 802.3af complient, dus dat is goed denk ik dan. Ik moet bij het aansluiten op de switch wel letten op 24/48V zie ik: https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch

Bovenaan staat: "Deze Ubiquiti switch werkt standaard op basis van 48V PoE. Wilt u de switch gebruiken met
24V apparatuur, dan dient u deze handmatig per poort te configureren naar 24V passieve PoE.
Controleer dus altijd op welk voltage uw apparatuur werkt om beschadigingen te voorkomen."

Ik neem straks ook de USG + de cloudkey. Als ik alles aan ga sluiten moet ik die 2 + de switch dus eerst aansluiten en vervolgens kan ik connectie maken via de cloudkey en een poort die ik voor de AP ga gebruiken op 24V zetten neem ik aan?

Weet je toevallig of er een soort van stappenplan bestaat mbt aansluiting/configuratie? Ga er overigens vanuit dat er ook duidelijke beschrijvingen meegeleverd worden met de producten.
Zowel de switch als APs zijn dus 802.3af complient. Gewoon kabel insteken en klaar, verder hoef je niks aan te passen.

Het aanpassen van de switch poort/PoE is alleen nodig als je nog een (heel oud) AP hebt dat alleen 24V passive ondersteund, en aangezien je alles nieuw koopt (en al bij de webshop hebt gevalideerd dat het AP ook een 802.3af model is) is dat niet aan de orde.

Zolang het allemaal aan de 802.3af (of 802.3at) standaard voldoet hoef je je dus geen zorgen te maken over 24V, 48V etc. Daarom is het immers een standaard :) Die daarnaast ook nog eens slim genoeg is waarbij beide apparaten zelf "communiceren" over of en hoeveel stroom er geleverd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-08 10:51
Ik ben al een tijdje aan het pogen om mijn T-Mobile glasverbinding rechtstreeks aan te sluiten op mijn Edgerouter X SFP. Vooralsnog niet gelukt, zowel niet via de SFP module die in de Draytek zit als middels een custom module van FS.com. Ik heb nog geen link op zien gaan. Heeft iemand deze toevallig wel aan de praat gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
pushnoi schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:43:
Ik ben al een tijdje aan het pogen om mijn T-Mobile glasverbinding rechtstreeks aan te sluiten op mijn Edgerouter X SFP. Vooralsnog niet gelukt, zowel niet via de SFP module die in de Draytek zit als middels een custom module van FS.com. Ik heb nog geen link op zien gaan. Heeft iemand deze toevallig wel aan de praat gekregen?
Bij KPN moet je alleen de link speed op 1000 zetten en duplex op 'full' en verder is alles default. Bij T-Mobile wordt ook die snelheid vermeld en duplex zal dan ook wel gelijk zijn. Zonder deze settings komt de link in ieder geval niet op. Daarna uiteraard ervoor zorgen dat alle overige settings goed aangepast worden, maar de link zelf zou connected moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
RobertMe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Zowel de switch als APs zijn dus 802.3af complient. Gewoon kabel insteken en klaar, verder hoef je niks aan te passen.

Het aanpassen van de switch poort/PoE is alleen nodig als je nog een (heel oud) AP hebt dat alleen 24V passive ondersteund, en aangezien je alles nieuw koopt (en al bij de webshop hebt gevalideerd dat het AP ook een 802.3af model is) is dat niet aan de orde.

Zolang het allemaal aan de 802.3af (of 802.3at) standaard voldoet hoef je je dus geen zorgen te maken over 24V, 48V etc. Daarom is het immers een standaard :) Die daarnaast ook nog eens slim genoeg is waarbij beide apparaten zelf "communiceren" over of en hoeveel stroom er geleverd moet worden.
Fijn om te horen, want dat was inderdaad het enige waar ik me even druk om maakte. Niet dat ik straks de nieuwe apparatuur meteen verniel haha.

Bij de AP is het dus ook alléén een UTP van switch naar AP laten lopen en het werkt toch (door POE krijgt ie dus stroom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:55:
[...]

Fijn om te horen, want dat was inderdaad het enige waar ik me even druk om maakte. Niet dat ik straks de nieuwe apparatuur meteen verniel haha.

Bij de AP is het dus ook alléén een UTP van switch naar AP laten lopen en het werkt toch (door POE krijgt ie dus stroom)?
Correct, en alle poorten staan standaard ingesteld op "PoE+" (802.3at, de nieuwere standaard / opvolger van 802.3af, die backwards compatible is). Daardoor hoef je dus maar de kabel in te steken en klaar. Verder is dit als default dus veilig omdat 802.3af/at zoals gezegd dus onderhandelen of er stroom geleverd moet worden, steek je de kabel in een PC is de conclusie dat dat niet nodig is en gebeurd er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
kevertje1977 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:17:
Ik weet het even niet meer ;-)

heb xs4all met glas , glas gaat direct de fritz in dus.

nu wil ik graag de USG maar die heeft geen SFP
wat is het beste alternatief, en zoals gezegd, dashboard in de controller met alles in het groen zou wel aardig zijn...
Bij XS4ALL is het mogelijk om (achteraf) nog een NTU aan vragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:20
R3MC02010 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:55:
[...]

Thnx 👍

Band steering stond off
Hou er ook rekening mee dat 2.4GHz veel verder reikt dan 5GHz en dus zal de 2.4 band makkelijker opgepakt worden door de iphone. Ik had dat in het begin ook toen ik beide zendvermogens op 'high' had staan. Nu de 2.4GHz flink terug en presto perfect roamen naar 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:15
EricDH schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:46:
[...]

Hou er ook rekening mee dat 2.4GHz veel verder reikt dan 5GHz en dus zal de 2.4 band makkelijker opgepakt worden door de iphone. Ik had dat in het begin ook toen ik beide zendvermogens op 'high' had staan. Nu de 2.4GHz flink terug en presto perfect roamen naar 5GHz.
Heb je ook fast roaming aan gezet, 802.11r (beta)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
grotegok schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:57:
[...]

Heb je ook fast roaming aan gezet, 802.11r (beta)?
Nee die heb ik uitstaan; niet alleen hadden mijn apple producten er moeite mee maar ook sommige IoT spullen. Werkt overigens perfect zonder fast roaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hebben jullie ook wel eens dat apparaat op langzamere snelheid blijf hangen? Ik zit met laptop op de bank, line of sight van 2m naar AP AC Lite. Toch zie ik bij de wifi-kaart (Intel AC 8260) dat hij op 144Mbps is verbonden. Wifi even aan/uit zetten op laptop en hij pakt hem weer op 866Mbps....

Settings:
2G op low
5G op high, VHT80, prefer 5G, kanaal 120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
ThinkPadd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:10:
Hebben jullie ook wel eens dat apparaat op langzamere snelheid blijf hangen? Ik zit met laptop op de bank, line of sight van 2m naar AP AC Lite. Toch zie ik bij de wifi-kaart (Intel AC 8260) dat hij op 144Mbps is verbonden. Wifi even aan/uit zetten op laptop en hij pakt hem weer op 866Mbps....

Settings:
2G op low
Heel soms maar hooguit voor enkele minuten... ik zie het device dan alsnog naar 5 GHz gaan. Overigens heb ik 2.4GHz op alle APs maar op 8dBm sterkte staan; low bleek alsnog 18dBm te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door EricDH op 28-05-2018 21:21 . Reden: dBi moet dBm zijn ... duhhh :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40

lier

MikroTik nerd

Hebben jullie ook wel eens dat apparaat op langzamere snelheid blijf hangen?
Een hele enkele keer, maar vrijwel nooit. Ik heb overigens band steering uitgezet en heb daar betere ervaringen mee.

Welke firmware versie draai je? En welke controller versie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
EricDH schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:18:
[...]

Heel soms maar hooguit voor enkele minuten... ik zie het device dan alsnog naar 5 GHz gaan. Overigens heb ik 2.4GHz op alle APs maar op 8dBi sterkte staan; low bleek alsnog 18dBi te zijn.
dBm geen idee, waar kun je dat zien?
lier schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:19:
[...]

Een hele enkele keer, maar vrijwel nooit. Ik heb overigens band steering uitgezet en heb daar betere ervaringen mee.

Welke firmware versie draai je? En welke controller versie?
FW 3.9.27.8537 op het AP en controller 5.5.24. Ben controller nu aan het bijwerken, hij is 5.7.23 aan het installeren nu.

En hoe reageert het spul met band steering uit? Gaan je clients dan nog wel over naar 5G als je dichtbij het AP zit (in de range van 2G dus nog)?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40

lier

MikroTik nerd

ThinkPadd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:35:
En hoe reageert het spul met band steering uit? Gaan je clients dan nog wel over naar 5G als je dichtbij het AP zit (in de range van 2G dus nog)?
Afgezien van een Surface 2 zitten alle andere apparaten uit zichzelf op 5G.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
ThinkPadd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:35:
[...]

dBm geen idee, waar kun je dat zien?
[...]

FW 3.9.27.8537 op het AP en controller 5.5.24. Ben controller nu aan het bijwerken, hij is 5.7.23 aan het installeren nu.

De dBm waarde kun je vinden onder het access point en dan onder radio (2.4 of 5) en transmit power.
Je kunt het ook zien in de configuratie uiteraard.

Ik heb bandsteering gewoon aanstaan en geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@EricDH Staat voor 2G op 7 dBm en voor 5G op 20 dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

Kavaa schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Klopt, maar is een manier om het werkend te krijgen met Glas kan het idd wel. Bij ADSL is het niet routed IPTV
vdsl ;)
Maar net even gekeken.
Staat echt Routed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 17:16
Toevallig in Windows de energiebesparing aan staan als je op de accu werkt?
Merkte hier dat hij dan lagere snelheid pakt (Intel ac7265)

Settings:
2G op low

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
glenn456 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:00:
Toevallig in Windows de energiebesparing aan staan als je op de accu werkt?
Merkte hier dat hij dan lagere snelheid pakt (Intel ac7265)

[...]
Was met oplader aangesloten. En je doelt op de energiebesparing bij de netwerkkaart denk ik? Die heb ik wel uitgezet (MIMO Power Save Mode, stond op 'Auto' o.i.d., heb die op 'No SMPS' gezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Naar aanleiding van de ervaringen hier m.b.t. 2,4 Ghz. en 5 Ghz. en het wel of niet kiezen van de 5 Ghz. band ben ik er ook eens mee gaan spelen.

Merkte namelijk dat de laatste tijd (het leek sinds 3.9.27 'erger' geworden) twee Android smartphones er, ondanks band steering, toch nog vaker voor kozen om op 2,4 Ghz. verbinding te maken met het netwerk. Zowel aan een UAP AC LR als een UAP AC PRO. Vooral na het roamen van het ene AP naar het andere.

Ik had al 5 ghz. op 'high' staan en 2,4 ghz. op 'medium'. Ik heb nu 5 ghz. op 22 dBm gezet en 2,4 ghz. op 9.

En waarempel, Smartphone verbindt nu inderdaad weer netjes en vrijwel direct op 5 ghz. Volgens WIFI Analyzer lijkt het signaal op 2,4 ghz. nog nieteens zo heel veel minder te zijn geworden en de paar 2,4 Ghz. only apparaten in het netwerk hebben ook nog steeds een goede verbinding (waaronder de camera op de kamer van de kleine).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ik begin ook een hekel te krijgen aan de Experiaboxen, piep dingen....

Had afgelopen vrijdag een bestelling binnengekregen van wat mooie Unifi producten waaronder de CloudKey. Heb vanochtend ontdekt waarom de CloudKey niet te bereiken was. Mijn experiabox staat op x.x.254 en dacht zet lekker het IP van de CloudKey op x.x.x.253. Geen vuiltje aan de lucht, alleen daarna is de CloudKey slecht te bereiken. Op mijn telefoon geen probleem maar op de laptop, CloudKey is offline. Niet meer te bereiken. Wat blijkt nu, even in de experiabox gekeken. De DHCP range loopt maar door tot 252 en niet tot 253. Even geprobeerd om deze op 253 mocht dit het probleem veroorzaken (zou het niet mogen doen aangezien deze gewoon in de range zit). Wordt niet geaccepteerd, het 253 is gereserveerd voor de USB functionaliteit. Snap nu waarom er problemen ontstaan, 2 apparaten die antwoord gaan geven is niet echt bevorderlijk. Waarom mijn android telefoon er geen last van heeft, waarschijnlijk wordt het 2de antwoord gewoon genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 12-09 16:41
Mjah, das natuurlijk net zoveel je eigen schuld als van de Experiabox... en die range liep dus niet voor niets maar .252 ;) Ze zullen daar wel een adresje reserveren dat als je er een USB-disk aan hangt je op .253 wat simpele NAS-functionaliteiten hebt. Volgens mij zie je bij een IP-scan in je netwerk ook al dat dat nummer naar de Experiabox gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Ik zit een klein beetje te twijfelen. Ik heb momenteel een edgerouter x en 2x een unifi ap A-C pro de controller staat op een pi 3b+

Daarnaast heb ik een 24 port netgear switch waar de hue 3x raspi en 16 patch poorten door het huis heen lopen.

Nu sta ik op het punt een unifi 24 port switch te kopen. De raspi’s gaan naar zolder uiteindelijk. Er worden nog 2 kabels getrokken naar de schuur ivm de AC pro die nu via een powerline op het netwerk is aangesloten.

Liefst heb ik geen poe injectors. Maar voor de 3 ap pro’s de dure poe 24 switch te kopen is ook weer wat.

Wat ik nu wil doen is achter de edge router komt een unifi 8 port switch te hangen en als soort coreswitch wordt gebruikt naar de ap’s De switch in de meterkast en een 8 port unifi die op zolder komt tbv de raspi’s en de 2 vaste pc’s. (Kantoortje).

Is dit wel verstandig?? If kan ik beter paar porten op de unifi 24 reserveren en die als downlink gaan gebruiken naar de switches. De 8 port unifi poe 60w zal wel weer de ap’s Voorzien van netwerk en power.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik een USG-PRO-4 koop en ik daar BGP op wil instellen dan kan dat kennelijk via het instellen van een JSON file. Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als ik daarna iets via de controller instel. Gaan dan mijn JSON instellingen verloren of worden ze aangevuld?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:41

darkrain

Moderator Discord

Geniet

ocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:51:
Als ik een USG-PRO-4 koop en ik daar BGP op wil instellen dan kan dat kennelijk via het instellen van een JSON file. Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als ik daarna iets via de controller instel. Gaan dan mijn JSON instellingen verloren of worden ze aangevuld?
Dan worden zowel de instellingen via de controller en de json ingesteld, de json blijft dus staan en wordt niet aangevuld. Zowel de instellingen op de controller als de json worden doormiddel van provisionen doorgevoerd (lees gemaakt op diverse plekken in de diverse apparaten).
Welke voorrang krijgt bij conflicten weet ik even niet, maar dat is vast ergens te vinden...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@The_Admin
Doordat mijn telefoon wel gewoon verbinding maakte heb ik niet in de router gekeken. Anders had ik mogelijk het eerder ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
OKAY!!

Ik heb eindelijk ontdekt waarom VPN via de USG niet werkte.. en ik schaam me om het te vertellen 8)7 maar uiteindelijk stond een vpn poort nog naar een interne server. Echter, in de tutorials die ik tegen kwam stond nergens welke poorten ervoor gebruikt worden, dus pas nadat ik daar eens over googlede kwam eea goed :Y

Wat mij alleen nog niet duidelijk is.. kan ik 2 accespoints draadloos met elkaar laten verbinden?
AP01 zit verbonden aan de WAN kant, AP03 zit verbonden aan een rijdende kar waar helaas geen kabel naartoe kan, wat ik nu heb is een oude linksys met ddWRT erop die aan de kar vast zit, en verbind met AP01, maar dat ding loopt steeds vaker vast (logisch, is oud en krakkemikkig) dus ik zou er eigenlijk een Ubiquiti AP aan hangen, zodat het laatste restje non-ubnt ook uit mijn netwerk is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Ben onlangs overgestapt naar een andere internetprovider in België en internet gaat nu over VDSL2 met een FritzBox 7490 modem. Alles werkt goed alleen kan ik van buitenaf niet meer op het netwerk via VPN of wat dan ook. Heb dus volgende apparaten:
- Fritzbox 7490 (192.168.178.1) modem voor internet.
- USG verbonden met FB via WAN (192.168.178.2/Static IP) LAN 1 (192.168.1.1/18).
- US-8-150W verbonden op lan poort 1 met USG (192.168.1.2/Static IP).
Verder zijn er nog twee AC points en een CloudKey.

Op mijn FB heb ik VPN ingesteld en deze werkt perfect maar geraak niet op het interne netwerk (zowel niet op 192.168.178.2 als 192.168.1.2) . Heb geprobeerd om NAT uit te schakelen op usg door middel van json bestand en volgens deze https://community.ubnt.co...ity-Gateway/td-p/1941182# maar wanneer ik de json file in de controller zet en ik opnieuw een provision doe heb ik geen internet meer na de usg (usg zelf heeft wel connectie).
USG wil ik geen PPOE sessie laten doen want dan heb ik geen VoIP meer via FB.
Kan (wil) er iemand mij hiermee verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 13:13

rally

Deyterra Consultancy

Aherin schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:01:
Wat mij alleen nog niet duidelijk is.. kan ik 2 accespoints draadloos met elkaar laten verbinden?
AP01 zit verbonden aan de WAN kant, AP03 zit verbonden aan een rijdende kar waar helaas geen kabel naartoe kan, wat ik nu heb is een oude linksys met ddWRT erop die aan de kar vast zit, en verbind met AP01, maar dat ding loopt steeds vaker vast (logisch, is oud en krakkemikkig) dus ik zou er eigenlijk een Ubiquiti AP aan hangen, zodat het laatste restje non-ubnt ook uit mijn netwerk is :D
Dat kan en heet Wireless Uplink en is heel eenvoudig. Ik gebruiken het voor de meterkast (waar geen netwerkkabel naar toe kan) i.c.m. een AP AC LR en een AP AC-IW (zodat ik twee LAN poorten in de meterkast heb)

Een how-to kan je hier vinden

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Zo productief weekend gehad hier! :) Ik draai al tijden de Unifi software op mijn NAS erbij en opzich werkt dat prima maar sommige dingen gaan wat lastiger. Nu heb ik echter ook een MSDN account en dus tegoed om wat op Azure te kunnen doen.

Time to investigate! :P

Blijkt dat met de nieuwe B1s VMs de prijs voor een Linux VM op +-10 euro de maand uitkomt (storage/netwerk/compute). Gelijk dus maar aan de knutsel gegaan en een Debian 9 VM uitgerold.

Unifi installeren en upgraden naar unstable is zo gepiept natuurlijk en toen ging ik met Letsencrypt certificaten aan de gang..... wat een hel was dat zeg om de juiste installs/info te kunnen vinden....

Maargoed! na een herinstall van de VM (want gesloopt enzo O-) ) alles juist op orde en LetsEncrypt doet nu ook auto renewal.

End result dus erg blij mee! Controller in de cloud en netjes beveiligd met certificaat.

Als je dan toch bezig bent gelijk maar verder aan het tweaken gegaan :)

* Guest wifi aangemaakt
* IoT wifi aangemaakt (want al die insecure appliances tegenwoordig wil je niet in het netwerk hebben)
* Guest portal aangemaakt en ingericht -> simpel inlog wachtwoord met ToS en een userprofile

Nu zijn er ook nog wat todo's/wishlist punten over:

* Na certificaat renewal ook de java keystore automatisch laten rolloveren (wat een K klus blijft dat....)
* Radius/802.1x op intern netwerk

Liefst zou ik ook nog iets van een VPN naar Azure doen maar prijs technisch is dat niet interessant…. dan zijn de NSG rules op mijn internet IP voldoende :P

Nu alleen even mijn MSDN in de gaten houden kosten technisch maar als dit binnen de perken blijft wil ik eigenlijk ook wel mijn piHole verhuizen erna toe blijf ik daarmee ook altijd overall van de ads weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:46
Jaguar645 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:36:

[...knip...]

Gelijk dus maar aan de knutsel gegaan en een Debian 9 VM uitgerold.

Unifi installeren en upgraden naar unstable is zo gepiept natuurlijk en toen ging ik met Letsencrypt certificaten aan de gang..... wat een hel was dat zeg om de juiste installs/info te kunnen vinden....

Maargoed! na een herinstall van de VM (want gesloopt enzo O-) ) alles juist op orde en LetsEncrypt doet nu ook auto renewal.

End result dus erg blij mee! Controller in de cloud en netjes beveiligd met certificaat.

[...knip...]
Interessant, ik heb mijn controller sinds kort in een HyperV VM op mijn server draaien met Debian.

Is het mogelijk dat je hier een handson plaatst over hoe je LetsEncrypt met renewall aan de gang hebt gekregen, of handvaten (links). Ik ben wel eens vaker bezig geweest encryption keys voor mijn Echange server, maar dat is idd geen pretje als je er niet dagelijks mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
@Kavaa Je merkt in dit topic op dat de ER X SFP het zwaar krijgt bij hogere internetsnelheden+firewall. Ik heb T-mobile 750/750 en wil de Draytek vervangen met een goede wifi oplossing.
Ik had al helemaal uitgedacht de ER X SFP met 2x een UAP-AC-LITE. Als ik ooit weer overstap naar KPN dan gebruik ETH0 voor mijn WAN verbinding.

Niet dat ik je commentaar in twijfel trek maar waarom zakt de router door de hoeven? Ik lees hier dat hij hapert maar niet helemaal meteen tot zijn strot vol zit. Wellicht handiger te kijken voor de toekomst eentje die wel makkelijk 1G aan kan.

Ik zit even snel te denken wat een alternatief zou zijn; SFP module naar standaard router en de POE injector voor de UAP-AC-LITE maar wil graag mijn netwerk minimalistisch houden. De glasvezel komt namelijk binnen in mijn woonkamer :|

Misschien heb ik nog ergens de oude KPN Genexis op zolder liggen. Dan zou ik niet perse de ER X SFP nodig hebben maar wel een POE Router/Managed Switch. Morgen maar even uitzoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door houtig op 29-05-2018 22:56 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Flitzer schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:49:
[...]

Bij KPN moet je alleen de link speed op 1000 zetten en duplex op 'full' en verder is alles default. Bij T-Mobile wordt ook die snelheid vermeld en duplex zal dan ook wel gelijk zijn. Zonder deze settings komt de link in ieder geval niet op. Daarna uiteraard ervoor zorgen dat alle overige settings goed aangepast worden, maar de link zelf zou connected moeten zijn.
Enig idee hoe je dit doet @ Edgerouter X SFP? Ik kan 10/half, 10/full, 100/half, 100/full en Auto Negotiate zetten in de web gui...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
pushnoi schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:07:
[...]

Enig idee hoe je dit doet @ Edgerouter X SFP? Ik kan 10/half, 10/full, 100/half, 100/full en Auto Negotiate zetten in de web gui...
Standaard staan de porten op 1Gbps. Dus je hoeft niets te doen. Of wel Auto Negotiate

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 30-05-2018 11:26 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Standaard staan de porten op 1Gbps. Dus je hoeft niets te doen. Of wel Auto Negotiate
Voor glasverbinding moet dit juist NIET op 'auto' staan. Dit weet ik uit ervaring met KPN en staat ook ergens in het T-Mobile topic vermeld.
Via CLI (of SSH) kan dit in ieder geval bij de ER4 door 'speed' op '1000' te zetten en 'duplex' op 'full'. Geen idee of de GUI dit ook zo toelaat. Zover ik me kan herinneren ging de SFP ethernet poort ook meteen naar connected in de GUI van de ER4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
To_Tall schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Klopt. Maar dan komt de link dus niet op.
Flitzer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:39:
[...]

Voor glasverbinding moet dit juist NIET op 'auto' staan. Dit weet ik uit ervaring met KPN en staat ook ergens in het T-Mobile topic vermeld.
Via CLI (of SSH) kan dit in ieder geval bij de ER4 door 'speed' op '1000' te zetten en 'duplex' op 'full'. Geen idee of de GUI dit ook zo toelaat. Zover ik me kan herinneren ging de SFP ethernet poort ook meteen naar connected in de GUI van de ER4.
Enig idee wat hier het commando voor is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
ardvark99 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:16:
[...]

Interessant, ik heb mijn controller sinds kort in een HyperV VM op mijn server draaien met Debian.

Is het mogelijk dat je hier een handson plaatst over hoe je LetsEncrypt met renewall aan de gang hebt gekregen, of handvaten (links). Ik ben wel eens vaker bezig geweest encryption keys voor mijn Echange server, maar dat is idd geen pretje als je er niet dagelijks mee bezig bent.
Tuurlijk geen probleem! :)

Moet wel zeggen ik maak ook gebruik van Cloudflare voor mijn DNS hosting. Mede daardoor kan ik het volledig automatiseren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
Certbot-auto/LetsEncrypt

For requesting certificates automatically:

* Create a scripts directory
    sudo mkdir /opt/scripts

* Navigate to the scripts directory
    cd /opt/scripts

* Download certbot-auto
    sudo wget https://dl.eff.org/certbot-auto

* Set permissions for certbot-auto
    sudo chmod a+x ./certbot-auto

* Let certbot-auto install packages needed for certificate requests
    sudo ./certbot-auto --install-only

* Check the installed version by certbot-auto
    sudo /opt/scripts/certbot-auto --version

This should be displaying you a version number!

* Check for installed plugins:
    sudo /opt/scripts/certbot-auto plugins

* To install the Cloudflare DNS plugin
    sudo /opt/eff.org/certbot/venv/bin/pip install certbot-dns-cloudflare

* Check for installed plugins again to verify:
    sudo /opt/scripts/certbot-auto plugins

Cloudflare DNS should be installed:

* Create the cloudflare settings file:
    sudo nano /opt/eff.org/certbot/dnscloudflare.ini

Paste the following config:
    # CloudFlare API key information
    dns_cloudflare_api_key = blahblahblah44399342234bland
    dns_cloudflare_email = mylogin@example.com

Change the data to your API data!

* Secure the file:
    sudo chmod 600 /opt/eff.org/certbot/dnscloudflare.ini

* Create the certbot-auto configuration file
    sudo nano /opt/eff.org/certbot/cli.ini

Paste the following config data:
    # Let's Encrypt site-wide configuration
    dns-cloudflare-credentials = /opt/eff.org/certbot/dnscloudflare.ini
    # Use the ACME v2 staging URI for testing things
    #server = https://acme-staging-v02.api.letsencrypt.org/directory
    # Production ACME v2 API endpoint
    server = https://acme-v02.api.letsencrypt.org/directory

Remember to switch server if you want to test!
    * To request a new certificate:
    sudo /opt/scripts/certbot-auto certonly --agree-tos -m $email --no-eff-email --domains $domain --cert-name $domain --dns-cloudflare --config /opt/eff.org/certbot/cli.ini

Certificate is ready for use!

* To renew the certificate:
    /opt/scripts/certbot-auto renew --cert-name $domain --force-renewal --dns-cloudflare --config /opt/eff.org/certbot/cli.ini

Renewal is done!

Schedule for auto renewal

* Open crontab
    Crontab -e

* Paste the following for a daily check
    00 04 * * * /opt/scripts/certbot-auto renew --quiet

This will let certbot-auto check if a cert needs renewal and auto renews is when needed

-----------

Change Unifi SSL Cert

* Delete the old keystore and cert file
    sudo rm -f "/var/lib/unifi/cert_and_key.p12" "/var/lib/unifi/keystore"

* Export LE Cert for use in Unifi:
    sudo openssl pkcs12 -export -in "/etc/letsencrypt/live/$domain/fullchain.pem" -inkey "/etc/letsencrypt/live/$domain/privkey.pem" -out "/var/lib/unifi/cert_and_key.p12" -name tomcat -CAfile "/etc/letsencrypt/live/$domain/chain.pem" -caname root -password pass:aaa

* Import exported cert into new java keystore:
    sudo keytool -importkeystore -srcstorepass aaa -deststorepass aircontrolenterprise -destkeypass aircontrolenterprise -srckeystore "/var/lib/unifi/cert_and_key.p12" -srcstoretype PKCS12 -alias tomcat -keystore "/var/lib/unifi/keystore"

* Import the cert chain into the keystore:
    sudo keytool -import -trustcacerts -alias unifi -deststorepass aircontrolenterprise -file "/etc/letsencrypt/live/$domain/fullchain.pem" -noprompt -keystore "/var/lib/unifi/keystore"

* Set keystore permissions
    sudo chown unifi:root "/var/lib/unifi/keystore"

* Restart Unifi service
    sudo service unifi restart

Vervang alleen het volgende dan:

$email = je email adres die je bij LE ACME wilt gebruiken'
$domain = domain naam waar je cert voor wilt aanvragen.

En het zal vast nog mooier kunnen :P maar ik ben hier al tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
pushnoi schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Klopt. Maar dan komt de link dus niet op.

[...]

Enig idee wat hier het commando voor is?
Nevermind, found it. En het werkt! Top, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Jaguar645 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:25:
[...]

Moet wel zeggen ik maak ook gebruik van Cloudflare voor mijn DNS hosting. Mede daardoor kan ik het volledig automatiseren:
[...knip...]
Thanks. Dit is in ieder geval een leidraad voor mij om te beginnen. Ik draai de controller thuis in een VM machine, waar ook een VM domain server draait op W12kR2, en ik maak gebruik van Webreus als web hosting. Volgens mij kan ik daar ook wel het e.e.a. instellen.
En het zal vast nog mooier kunnen :P maar ik ben hier al tevreden mee!
Het kan natuurlijk altijd mooier :9 Maar ik heb de komende weken (afhankelijk van het weer ;) ) weer wat om uit te zoeken.
pushnoi schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:33:
[...]
Nevermind, found it. En het werkt! Top, dank!
Niet dat het voor mij van toepassing is, maar ik ben altijd benieuwd wat de oplossing is. Kan ik, maar ook anderen van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Is er al meer duidelijkheid ivm het bereik van de nieuwe Ubiquity NanoHD versus de AC Pro, AC LR?
In mijn huis zit behoorlijk wat beton, metaal en steen, dus een goed bereik is belangrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
jphermans schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:16:
Ben onlangs overgestapt naar een andere internetprovider in België en internet gaat nu over VDSL2 met een FritzBox 7490 modem. Alles werkt goed alleen kan ik van buitenaf niet meer op het netwerk via VPN of wat dan ook. Heb dus volgende apparaten:
- Fritzbox 7490 (192.168.178.1) modem voor internet.
- USG verbonden met FB via WAN (192.168.178.2/Static IP) LAN 1 (192.168.1.1/18).
- US-8-150W verbonden op lan poort 1 met USG (192.168.1.2/Static IP).
Verder zijn er nog twee AC points en een CloudKey.

Op mijn FB heb ik VPN ingesteld en deze werkt perfect maar geraak niet op het interne netwerk (zowel niet op 192.168.178.2 als 192.168.1.2) . Heb geprobeerd om NAT uit te schakelen op usg door middel van json bestand en volgens deze https://community.ubnt.co...ity-Gateway/td-p/1941182# maar wanneer ik de json file in de controller zet en ik opnieuw een provision doe heb ik geen internet meer na de usg (usg zelf heeft wel connectie).
USG wil ik geen PPOE sessie laten doen want dan heb ik geen VoIP meer via FB.
Kan (wil) er iemand mij hiermee verder helpen?
Even zien of ik je goed begrijp:

Hoe heb je de USG uiteindelijk ingesteld? Gewoon je 192.168.1.1/18 netwerkje op een nieuw 'LAN' in Unifi achter de USG en heeft je USG dus een WAN verbinding met de Fritz? (dus het WAN IP, dat normaal publiek zou zijn indien direct aan internet, is nu een IP in het subnet van je Fritz? ).

Dat zou op zich een goede setup kunnen zijn die mogelijk zelfs VPN e.d. gewoon mogelijk maakt (indien je dat door je USG laat regelen), maar dan moet je nog wel een "exposed host" (DMZ) in de Fritz!box open zetten richting je USG.

Je kan idd misschien ook NAT uitzetten in de USG (en dan dus ook DHCP), zodat het gewoon een soort 'client' wordt in hetzelfde subnet al sje Fritz. Maar dat lijkt me zonde van je USG.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
ardvark99 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:10:

Niet dat het voor mij van toepassing is, maar ik ben altijd benieuwd wat de oplossing is. Kan ik, maar ook anderen van leren.
Met standaard wizard ETH5 / SFP als WAN verbinding gekozen op VLAN 300. Vervolgens PoE weer toegekend aan m'n eth3 / 4 (voor m'n Unifi AP's). Toen in de cli:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ubnt@ubnt:~$ configure
[edit]
ubnt@ubnt# edit interfaces ethernet eth
eth0  eth1  eth2  eth3  eth4  eth5
[edit]
ubnt@ubnt# edit interfaces ethernet eth5
[edit interfaces ethernet eth5]
ubnt@ubnt# set speed 1000
ubnt@ubnt# set duplex full

Gevolgd door een commit en save.
_/-\o_

EDIT:
Overigens vind ik de snelheid wat tegenvallen. ~310 mbit down / ~360 mbit up toen ik ff rap testte. Heb een 500/500 lijn. Heb hardware offloading ook aangezet, maar ik kon hier geen noemenswaardig verschil in ontdekken. ER X SFP zal toch wel wat beperkt zijn. Iemand enig idee of dit beter gaan met de standaard USG?

[ Voor 22% gewijzigd door pushnoi op 31-05-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
eymey schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Even zien of ik je goed begrijp:

Hoe heb je de USG uiteindelijk ingesteld? Gewoon je 192.168.1.1/18 netwerkje op een nieuw 'LAN' in Unifi achter de USG en heeft je USG dus een WAN verbinding met de Fritz? (dus het WAN IP, dat normaal publiek zou zijn indien direct aan internet, is nu een IP in het subnet van je Fritz? ).
Zo is het ingesteld. USG heeft 192.168.178.2
Dat zou op zich een goede setup kunnen zijn die mogelijk zelfs VPN e.d. gewoon mogelijk maakt (indien je dat door je USG laat regelen), maar dan moet je nog wel een "exposed host" (DMZ) in de Fritz!box open zetten richting je USG.
USG staat inderdaad in exposed host in mijn fritzbox.
Je kan idd misschien ook NAT uitzetten in de USG (en dan dus ook DHCP), zodat het gewoon een soort 'client' wordt in hetzelfde subnet al sje Fritz. Maar dat lijkt me zonde van je USG.
Deze code zet ik in een json file maar dan heb ik na usg geen internet meer. USG zelf heeft wel internet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{
    "service": {
        "nat": {                                       
            "rule": {                   
                "5999": {                        
                    "exclude": "''",        
                    "outbound-interface": "eth0",
                    "type": "masquerade"
                }
            }
        }
    }
}

Wanneer ik json terug verwijder een een provision doe heb ik na USG ook weer internet.
Op een ander forum ook eens deze vraag gesteld en krijg ik onderstaand antwoord, die ik helemaal niet begrijp maar dat misschien wel zou kunnen werken. Iemand een idee hierover?
FWIW, EDPnet met 2 PPPoE sessies (1 voor de FB en VOIP, 1 voor de USG) werkt perfect, mits een gepaste FB config om de nodige VLAN tag in te stellen (of een voldoende recente firmware, zoals hier op forum gedocumenteerd). En met wat manuele configuratie (ie. buiten de unifi controller om) kan je de USG WAN ook nog een 2e adres geven zodat de FB bereikbaar blijft.

[ Voor 16% gewijzigd door jphermans op 30-05-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

Jaguar645 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:25:
[...]

Dat is wel een belangrijke, heb je geen DNS provider die door acme.sh ondersteund wordt dan zal je het handmatig moeten blijven doen (zoals ik) ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de edgerouter 4 & 6 straks ook een 12 poorts!
Nu nog in early access
https://store.ubnt.com/products/edgerouter-12

Ziet er interssant uit met de switch poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik probeer elke nacht de USG te herstarten om zo hopelijk te zorgen dat IPTV niet uitvalt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
"system": {
    "task-scheduler": {
        "task": {
            "update_iptv_route": {
                "executable": {
                    "path": "/config/scripts/post-config.d/update_iptv_route.sh"
                },
                "interval": "30m"
            },
            "reboot": {
                    "path": "/config/scripts/reboot.sh"
                },
                "crontab-spec": "0 3 * * *"
            }
        }
    }
}

en in reboot.sh (met rechten voor execute) zit:

code:
1
2
3
#!/bin/bash

/sbin/reboot 1>/dev/null 2>&1

Maar de reboot lijkt niet te gebeuren...iemand een idee wat er verkeerd is aan bovenstaande?

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 30-05-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

Cartman! schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:02:
Ik probeer elke nacht de USG te herstarten om zo hopelijk te zorgen dat IPTV niet uitvalt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
"system": {
    "task-scheduler": {
        "task": {
            "update_iptv_route": {
                    "path": "/config/scripts/post-config.d/update_iptv_route.sh"
                },
                "interval": "30m"
            },
            "reboot": {
                    "path": "/config/scripts/reboot.sh"
                },
                "crontab-spec": "0 3 * * *"
            }
        }
    }
}

en in reboot.sh (met rechten voor execute) zit:

code:
1
2
3
#!/bin/bash

/sbin/reboot 1>/dev/null 2>&1

Maar de reboot lijkt niet te gebeuren...iemand een idee wat er verkeerd is aan bovenstaande?
Misschien helpt een wijziging in de aanroep?
zie:
https://community.ubnt.co...P-etc/idc-p/1862838#M9186

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
houtig schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:28:
@Kavaa Je merkt in dit topic op dat de ER X SFP het zwaar krijgt bij hogere internetsnelheden+firewall. Ik heb T-mobile 750/750 en wil de Draytek vervangen met een goede wifi oplossing.
Ik had al helemaal uitgedacht de ER X SFP met 2x een UAP-AC-LITE. Als ik ooit weer overstap naar KPN dan gebruik ETH0 voor mijn WAN verbinding.

Niet dat ik je commentaar in twijfel trek maar waarom zakt de router door de hoeven? Ik lees hier dat hij hapert maar niet helemaal meteen tot zijn strot vol zit. Wellicht handiger te kijken voor de toekomst eentje die wel makkelijk 1G aan kan.

Ik zit even snel te denken wat een alternatief zou zijn; SFP module naar standaard router en de POE injector voor de UAP-AC-LITE maar wil graag mijn netwerk minimalistisch houden. De glasvezel komt namelijk binnen in mijn woonkamer :|

Misschien heb ik nog ergens de oude KPN Genexis op zolder liggen. Dan zou ik niet perse de ER X SFP nodig hebben maar wel een POE Router/Managed Switch. Morgen maar even uitzoeken.
Als je nu al 750Mbit hebt. Dan zou ik gaan voor een Edgerouter 4.
Dan heb je meer dan genoeg power voor de toekomst kost wat meer maar daar ga je geen issues mee hebben.

Als je dat niet wil moet je een media converter nemen en een Edgerouter lite, maar dan zit je met die kosten alweer aan de kosten van een Edgerouter 4 >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
jphermans schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:40:
[...]

Zo is het ingesteld. USG heeft 192.168.178.2

[...]

USG staat inderdaad in exposed host in mijn fritzbox.

[...]

Deze code zet ik in een json file maar dan heb ik na usg geen internet meer. USG zelf heeft wel internet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{
    "service": {
        "nat": {                                       
            "rule": {                   
                "5999": {                        
                    "exclude": "''",        
                    "outbound-interface": "eth0",
                    "type": "masquerade"
                }
            }
        }
    }
}

Wanneer ik json terug verwijder een een provision doe heb ik na USG ook weer internet.
Op een ander forum ook eens deze vraag gesteld en krijg ik onderstaand antwoord, die ik helemaal niet begrijp maar dat misschien wel zou kunnen werken. Iemand een idee hierover?

[...]
Lijkt mij overigens vrij logisch dat, als je tussen twee gescheiden netwerksegmenten NAT uit zet, dat je van achter de USG dan geen internet meer hebt. Daar is NAT namelijk nou eenmaal voor bedoeld. Zonder NAT/masquerading krijgt de Fritz!box ineens 192.168.1.x adressen te zien ipv het WAN IP van de USG, en Fritz kan daar standaard niets mee.

Dus de vraag moet zijn: Wat is je doel nou eigenlijk?

Zoals je het nu aangesloten hebt moet je de USG gewoon als gateway behouden (en daar hoort een vorm van NAT/masquerading bij).

Ik weet overigens niet of de USG ook in plaats van NAT/masquerading gewoon met static routes zonder NAT kan werken (maar dus wel met alle gateway/firwall functies van de USG). Misschien is dat wat je nu probeert. Maar dan wordt het dus gewoon een static route op de USG, specifiek richting het subnet van de Fritz, en met een route naar overige adressen met het adres van de Fritz als default gateway. Maar dan moet je op de Fritz dus ook een static route kunnen instellen zodat hij weet waar pakketjes voor 192.168.1.x heen moeten.

Overigens, ik verwacht eerdaags ook een USG te ontvangen. Op dit moment zit ook ik bij een provider die een Fritz!box gebruikt (maar dan een 5490) en dan zou ik dus evt het e.e.a. voor je kunnen testen. De USG heb ik aangeschaft omdat ik binnen afzienbare termijn wil switchen naar een provider die router levert die ik in Bridge modus wil laten zetten, maar zo lang ik nog niet overgeschakeld ben wil ook ik dus een USG achter een Fritz gebruiken (als dat lukt, anders blijft de USG nog even in de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Heb gisteren mijn Intel NUCje geinstalleerd met de Ubiquiti Video software om als NVR dienst te doen.
Vervolgens men 2 G3 Micro cameras op het netwerk gezet en in de NUC NVR toegevoegd.
Daarna via de Video app op men GSM ook alles in orde gekregen, al bij al allemaal vrij vlotjes.

Kan de beelden van de camera thuis via het wifi netwerk bekijken, werkt super, echter als ik elders ben, kan ik de beelden niet oproepen.
Ik open de Video app, log in met men Unifi Video account, vervolgens vraagt ie met welke NVR ik wil verbinden, daar kies ik men Intel NUCje ( staat wel het interne IPadres van het toestel bij, dus 192.x.x.x ), en als ik daar wil sign in bij doen, krijg ik te zien : https://192.x.x.x:7443 ) en het account + ww om erop in te loggen. Druk ik op sign in, dan zegt iet : app error, failed to connect.
Vermoed dat aangezien ik van extern probeer te connecten dat bij dit adres eerder iets a la : https://mijnnvr.mijndyndns.com:7443 moet zijn, en dat ik in men USG een route moet aanmaken die port 7443 forward naar het IP van men Intel NUCje ?

Of denk ik dat fout ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Falcon10 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:01:
Heb gisteren mijn Intel NUCje geinstalleerd met de Ubiquiti Video software om als NVR dienst te doen.
Vervolgens men 2 G3 Micro cameras op het netwerk gezet en in de NUC NVR toegevoegd.
Daarna via de Video app op men GSM ook alles in orde gekregen, al bij al allemaal vrij vlotjes.

Kan de beelden van de camera thuis via het wifi netwerk bekijken, werkt super, echter als ik elders ben, kan ik de beelden niet oproepen.
Ik open de Video app, log in met men Unifi Video account, vervolgens vraagt ie met welke NVR ik wil verbinden, daar kies ik men Intel NUCje ( staat wel het interne IPadres van het toestel bij, dus 192.x.x.x ), en als ik daar wil sign in bij doen, krijg ik te zien : https://192.x.x.x:7443 ) en het account + ww om erop in te loggen. Druk ik op sign in, dan zegt iet : app error, failed to connect.
Vermoed dat aangezien ik van extern probeer te connecten dat bij dit adres eerder iets a la : https://mijnnvr.mijndyndns.com:7443 moet zijn, en dat ik in men USG een route moet aanmaken die port 7443 forward naar het IP van men Intel NUCje ?

Of denk ik dat fout ?
Je moet extern idd via jouw externe IP adres connecten, en de poort forwarden naar het IP adres van jouw NUC. Als jij een dns host provider hebt, kan je een url koppelen aan jouw externe IP adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
rally schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:19:
[...]

Dat kan en heet Wireless Uplink en is heel eenvoudig. Ik gebruiken het voor de meterkast (waar geen netwerkkabel naar toe kan) i.c.m. een AP AC LR en een AP AC-IW (zodat ik twee LAN poorten in de meterkast heb)

UGH! soms zou ik mezelf bijna onder mn hol schoppen :D
Ik heb idd gelezen over uplinks, maar om de een of andere redenen besloot ik te denken dat dat alleen wired kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:00
rally schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:19:
[...]

En dan voorzie je de AP AC-IW met een poe injector van stroom?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
precies ;-)

*zucht*

Rondje bellen levert weinig succesvols op.. MAAR:
Ik heb thuis een zakelijke verbinding, want vaste IP etc etc. Nou zit ik bij ZIGGO vast aan hun, nogal brakke Hitronhub modem/router, die helaas niet in bridge modem te zetten is (want dan verlies je je vaste IP.
Uiteindelijk kan Telfort wel een oplossing aanbieden met PPPoE Passthtough.

Zijn er hier mensen die daar ook gebruik van maken? en werkt dat goed met de USGW?

[ Voor 95% gewijzigd door Aherin op 31-05-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:00

Totaalgeflipt

De enige echte

Aherin schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:38:
precies ;-)

*zucht*

Rondje bellen levert weinig succesvols op.. MAAR:
Ik heb thuis een zakelijke verbinding, want vaste IP etc etc. Nou zit ik bij ZIGGO vast aan hun, nogal brakke Hitronhub modem/router, die helaas niet in bridge modem te zetten is (want dan verlies je je vaste IP.
Uiteindelijk kan Telfort wel een oplossing aanbieden met PPPoE Passthtough.

Zijn er hier mensen die daar ook gebruik van maken? en werkt dat goed met de USGW?
Wij hebben hier ook Ziggo Zakelijk met een Hitron Modem, staat wel gewoon in bridge modus.
Heb Ziggo de keus gegeven of hij komt in bridge of we gaan naar een ander en toen was het wel mogelijk. Duurde wel een paar dagen omdat het via een speciale afdeling moest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Klopt, de mijne kan ook wel in bridge modem, maar Ziggo blijft vol houden dat ik dan mijn vaste IP verlies. Heb jij wel een vast IP adres dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Kavaa schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:13:
[...]

Als je nu al 750Mbit hebt. Dan zou ik gaan voor een Edgerouter 4.
Dan heb je meer dan genoeg power voor de toekomst kost wat meer maar daar ga je geen issues mee hebben.

Als je dat niet wil moet je een media converter nemen en een Edgerouter lite, maar dan zit je met die kosten alweer aan de kosten van een Edgerouter 4 >:)
Ah had over die heen gekeken. Bedankt. Zal net moeten kunnen met 3 eth poorten icm mijn netwerk. Moet ik maar Poe injectors gebruiken bij patchpaneeltje.

Andere vraag: ik zie bij een website voorbij komen dat de AC LITE niet over seamless roaming beschikt. Hoe merken jullie als een telefoon wisselt van de ene naar andere accesoint? Valt de wifi verbinding kortstondig weg, stokt hij alleen ff of kan je de MB's blijven verstoken?
En hoe snel wordt er gewisseld tussen AP's? Of blijft hij met pijn en moeite zijn eerste AP vasthouden?

Sorry ik heb alleen ervaring met simpele AP's die ook niet goed geconfigureerd waren door de eigenaar...(niet ik ;) )

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
houtig schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:10:
[...]

Ah had over die heen gekeken. Bedankt. Zal net moeten kunnen met 3 eth poorten icm mijn netwerk. Moet ik maar Poe injectors gebruiken bij patchpaneeltje.

Andere vraag: ik zie bij een website voorbij komen dat de AC LITE niet over seamless roaming beschikt. Hoe merken jullie als een telefoon wisselt van de ene naar andere accesoint? Valt de wifi verbinding kortstondig weg, stokt hij alleen ff of kan je de MB's blijven verstoken?
En hoe snel wordt er gewisseld tussen AP's? Of blijft hij met pijn en moeite zijn eerste AP vasthouden?

Sorry ik heb alleen ervaring met simpele AP's die ook niet goed geconfigureerd waren door de eigenaar...(niet ik ;) )
Beter om de Edgerouter -> Switch te doen en dan dus 1 Poort als WAN en 1 Poort als LAN.
Anders ga je je Edgerouter laten switchen en de Edgerouter 4 heeft geen switcboard zoals de X en Edgerouter PoE dus dat gaat niet lekker werken.

Roaming gaat gewoon prima zal ik me niet druk over maken.
Tenzei je echt VOIP gaat gebruiken over WiFi etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
houtig schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:10:
Waarschijnlijk wordt daarbij verwezen naar een legacy techniek van Ubiquiti zelf.

Intussen wordt AFAIK op alle gen2 (AC Lite/AC LR/AC Pro) 802.3r ondersteund. Echter is dat niet echt relevant. Het enige wat 802.3r doet is zorgen dat de overgang tussen 2 APs een heel klein beetje sneller gaat. Echter merk je dit alleen tijdens VOIP of andere real time toepassingen waarbij elk verloren packet merkbaar is. In de real world ga je dit dus niet merken, tenzij je dus VOIP gebruikt en tijdens het bellen rondloopt en dus van AP wisselt. (zoals @Kavaa dus ook al aangaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Totaalgeflipt schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:29:
[...]

Wij hebben hier ook Ziggo Zakelijk met een Hitron Modem, staat wel gewoon in bridge modus.
Heb Ziggo de keus gegeven of hij komt in bridge of we gaan naar een ander en toen was het wel mogelijk. Duurde wel een paar dagen omdat het via een speciale afdeling moest >:)
Ze hebben gewoon meteen de afdeling opzeggingen terug laten bellen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

Morpheusk schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:28:
[...]

even op inhaken;
kan ik dan aan de ap die bvb in de schuur hangt een ipcam aansluiten via een (welke dan? main?) netwerk poort van de ap?

heb hier namelijk nog 2 APpro's

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 13:13

rally

Deyterra Consultancy

Morpheusk schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:28:
[...]

Yup. Die had ik toch nog over van mijn AP-AC-LR.
Mocht ik meer apparaten willen aansluiten kan ik er altijd nog een Unifi Switch 8-60P voor gebruiken.

Maar nu gebruik ik hem alleen nog maar om een Youless te bridgen, dus dat zou overkill zijn.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
Falcon10 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:01:

Of denk ik dat fout ?
Welke NUC gebruik je?

Ik heb nu tijdelijk een vm ingericht om te testen, en heb deze aan de Ubiquiti Cloud gehangen. Kan net als de UniFi controller gewoon connecten met de NVR vm zonder poorten open te zetten. Inloggen in de app doe ik ook met mijn Ubiquiti account. Dit staat netjes in de handleiding beschreven.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
eymey schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:47:
[...]
Dus de vraag moet zijn: Wat is je doel nou eigenlijk?
Zoals je het nu aangesloten hebt moet je de USG gewoon als gateway behouden (en daar hoort een vorm van NAT/masquerading bij).
Ik weet overigens niet of de USG ook in plaats van NAT/masquerading gewoon met static routes zonder NAT kan werken (maar dus wel met alle gateway/firwall functies van de USG). Misschien is dat wat je nu probeert. Maar dan wordt het dus gewoon een static route op de USG, specifiek richting het subnet van de Fritz, en met een route naar overige adressen met het adres van de Fritz als default gateway. Maar dan moet je op de Fritz dus ook een static route kunnen instellen zodat hij weet waar pakketjes voor 192.168.1.x heen moeten.
Bedankt voor de reply, maar wat ik wil is simpel. Ik wil van buitenaf aan mijn netwerk kunnen. Ik zou de fritzbox kunnen in bridge mode zetten en de usg de connectie laten maken maar dan ben ik mijn Voip kwijt en kan ik dus niet meer bellen. Ik gebruik namelijk de fb ook in combinatie met een dect telefoon om te kunnen bellen en gebeld worden. En dit ligt blijkbaar toch moeilijk. Ik heb ergens anders gelezen om de usg toch een pppoe connectie te laten maken zonder de fb in bridge mode te zetten, maat of dit zal werken weet ik toch echt niet. Iemand zo al iets geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
jphermans schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 19:04:
[...]

Bedankt voor de reply, maar wat ik wil is simpel. Ik wil van buitenaf aan mijn netwerk kunnen. Ik zou de fritzbox kunnen in bridge mode zetten en de usg de connectie laten maken maar dan ben ik mijn Voip kwijt en kan ik dus niet meer bellen. Ik gebruik namelijk de fb ook in combinatie met een dect telefoon om te kunnen bellen en gebeld worden. En dit ligt blijkbaar toch moeilijk. Ik heb ergens anders gelezen om de usg toch een pppoe connectie te laten maken zonder de fb in bridge mode te zetten, maat of dit zal werken weet ik toch echt niet. Iemand zo al iets geprobeerd ?
Ik gebruik een USG als router met daarachter een Fritzbox (waarvan alle andere functies dus zijn uitgeschakeld) als SIP gateway. Dat werkt prima met XS4all, geen idee of dat met jouw provider ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
slooffmaster schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 19:22:
[...]
Ik gebruik een USG als router met daarachter een Fritzbox (waarvan alle andere functies dus zijn uitgeschakeld) als SIP gateway. Dat werkt prima met XS4all, geen idee of dat met jouw provider ook werkt.
Bij jou is het waarschijnlijk geen vdsl ? Bij mijn provider is het dus vdsl en de fritzbox is absoluut nodig. Wil dit wel eens proberen hoor maar vermoedelijk zal het niet werken. Misschien hier wel nog bij zeggen dat ik ook mijn fritzphone wil blijven gebruiken omdat dit een dect system is. Toch bedankt voor de tip.

[ Voor 9% gewijzigd door jphermans op 31-05-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
jphermans schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 19:04:
[...]

Dat laatste zal knutselen vergen in een internet configfile van de Fritz!box en is sowieso vrij ingewikkeld. En het verschilt denk ik ook per provider of ze meerdere PPPoE internetsessies vanaf dezelfde lijn toestaan (want dat is dan in feite wat je doet).

Maar goed, als bij je interne netwerk komen je doel is, dan moet je in principe met Exposed Host richting je USG, en evt protocollen zoals GRE ook forwarden naar je USG (als exposed host dat niet al doet), al een heel eind komen. Dan moet je dus echter niet de VPN functionaliteit op de Fritz gebruiken want dan kom je op het netwerk van je Fritz, en dat zit nog aan de 'buitenzijde' van je netwerk dat je achter de USG hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jphermans
eymey schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:25:
[...]
Dat laatste zal knutselen vergen in een internet configfile van de Fritz!box en is sowieso vrij ingewikkeld. En het verschilt denk ik ook per provider of ze meerdere PPPoE internetsessies vanaf dezelfde lijn toestaan (want dat is dan in feite wat je doet).
Dat dacht ik dus al dat het niet simpel zou zijn. Of er meerdere pppoe zijn toegelaten dat weet ik dus niet.Maar als je niet probeert dan weet je het niet.
Maar goed, als bij je interne netwerk komen je doel is, dan moet je in principe met Exposed Host richting je USG, en evt protocollen zoals GRE ook forwarden naar je USG (als exposed host dat niet al doet), al een heel eind komen. Dan moet je dus echter niet de VPN functionaliteit op de Fritz gebruiken want dan kom je op het netwerk van je Fritz, en dat zit nog aan de 'buitenzijde' van je netwerk dat je achter de USG hebt.
USG staat al als exposed host. Maar zal nu eens proberen om vpn in te richten op usg en zien wat dit geeft. Kom hierop terug mochten er problemen zijn. Toch bedankt voor de reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Schakel dan wel ook vpn op de fritz uit / trek vpn van FB users in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
eymey schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:25:
[...]

Dat hoeft niet: zie bijv http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge/
Door de lijn op DHCP in te stellen zet het modem geen PPPOE meer op, maar de router kan via PPPOE forwarding wel een PPPOE opzetten. De nadelen: geen WIFI of DECT meer in het modem (dat doet echt alleen nog de modem functionaliteit. En als je provider TV doet over een ander VLAN werkt dat ook niet meer helaas. En VPN op het modem werkt ook niet meer, maar dat kan de router overnemen (OpenVPN or IPSEC)

Bovenstaande geldt voor VDSL. Voor een glasvezel heb je de hele Fritz niet nodig als modem en kun je alles direct op de router regelen en hang je de Fritzbox ACHTER de router voor de Dect functionaliteit. De router kan dan ook de TV van het aparte VLAN halen. Veel flexibeler dus....

[ Voor 14% gewijzigd door llagendijk op 31-05-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, optie 1 is dus geen optie voor @jphermans want gij wil de dect functionaliteit behouden.

USG op glasvezel zou idd kunnen, maar daarvoor heb ik te weinig kennis van de betreffende provider :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
eymey schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:10:
Tsja, optie 1 is dus geen optie voor @jphermans want gij wil de dect functionaliteit behouden.
USG op glasvezel zou idd kunnen, maar daarvoor heb ik te weinig kennis van de betreffende provider :).
Is inderdaad geen optie omwille van dect functie. Provider heeft wel al een fiber verbinding maar nog niet in mijn straat. Is nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Gisteren dus een geniaal iets uitgespookt met men Ubiquiti Video PCtje en de daarop hangende G3-Micro cameras ( niet dus ) :

Ik heb zo een bepaalde vaste interne IP lijst voor al men toestellen : netwerkequipment zit tussen range 1-20, NAS 20-30, IPcam 30-50, Sonos 50-60, ..... DHCP 150-255 of iets in die aard.

Nu had ik men Intel NUCje dat dienst doet als NVR video server voor de IPcameras van Ubiquiti eerst via DHCP alles geinstalleerd, IPadres zat dus in de DHCP range. Gisteren het IP veranderd naar een fixed IP.
Was dat dus even een stom idee !

Eerst natuurlijk de verbinding met de android app kwijt naar de NVR. Terug ingesteld, dan natuurlijk, de G3-Micro IPcams niet meer gekoppeld aan de NVR, want die stonden gekoppeld aan een NVR met een ander IP. De G3's dus dan maar geunmanaged en verwijderd op de NVR. Gevolg, als ik ze terug wou toevoegen, niet meer mogelijk, want had ze wel verwijderd, maar de config staat nog altijd zo in de G3's zelf zo.
Resetten van de G3's gaat dan blijkbaar op 2 manieren : terwijl ze opstaan, maar dat doet geen factory reset, als ze uitgeschakeld zijn en je reset ze dan terwijl je ze in de stroom steekt, gaan ze wel naar factory default, maar ik krijg ze nu niet goed gepaired met de NVR. Je hoort ze wel pingen en hoor td eping veranderen dat je ze aan het configureren bent, maar bij mij zitten ze oa op een eigen dedicated WIFI SSID, wil je ze daar mee verbinden door het paswoord er van in te geven, krijg je steeds : paswoord incorrect.
Rond half 12 heb ik er gisteren de brui aan gegeven.
Vanavond zullen we eens terug een poging ondernemen en het huis weer doen klinken als een Uboot met al dat geping dat die dingen maken in config mode.

Weet iemand trouwens was het nut is van die QR-code op die dingen ? Als je het inscand, geeft het gewoon een tekst ( soort serienr heb ik het idee ), maar je kan er verder niets mee lijkt het.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:50:
Weet iemand trouwens was het nut is van die QR-code op die dingen ? Als je het inscand, geeft het gewoon een tekst ( soort serienr heb ik het idee ), maar je kan er verder niets mee lijkt het.
Op de UAPs zit een QR-code waarmee je ze kunt opnemen in de UniFi smartphone app (die een mini controller bevat). Mogelijk dat hetzelfde dus ook geldt voor de cameras? Dat je i.p.v. auto-discovery dus een QR-code kunt scannen om het apparaat toe te voegen.

Verder kan ik je helaas niet helpen omdat ik geen ervaring heb met UniFi Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hier een kleine update vanuit Rusland...
2 weken geleden hier advies gevraagd over de draadloze point to point verbinding.
Uiteindelijk 2x een Loco 5ACL gekocht.

Uiteraard... aangekomen in Rusland is de Serverruimte nog een grote zandbak, dus hele spul uiteindelijk buiten de hal in een bouwkeet geplaatst.
Ene Loco met een houten paal op het dak van de keet geplaatst (krijgt regen, harde wind en zandstormen te voorduren).
De andere Loco hangt in de hal aan een hek gemonteerd.

Verbinding moet door een flink geisoleerde wand van de hal heen (van dat staal met foam er tussen, totale dikte iets van 40cm) en door 2 machines (stalen droog oven van 4m breed).
Totale afstand tussen de 2 units is 300m a 400m.
Verbinding ingesteld op 80mhz, rest op Auto... En moet zeggen, valt me niet tegen.

Uiteindelijk ergens tussen de -81dbm en -70dbm, dus niet echt super signaal (niet heel vreemd) maar verbinding blijft wel stabiel.
Haal zo'n 20 tot 60Mbit met speedtests en latency van 14 tot 40ms.

Met een week of 2 a 3 is de serverruimte klaar, dan hoef ik niet meer door de buitenwand heen.
Dan is het een binnenwandje van 15cm, of zelfs geen wand.
En daarna, zodra de bouw klaar is en de kabelwegen er zijn, kan de glasfiber natuurlijk geplaatst worden.

Al met al kan ik zeggen dat die Loco's voor net €40 a €50,- per stuk het echt geweldig doen.
Opstellen, instellen, enz. gaat ook super makkelijk.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.