readytoflow schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:31:
Ik ben eens opnieuw begonnen met de serie. Het was
a) al heel lang geleden, dus ik wist een boel dingen niet meer
b ) Het is gewoon een goede serie
c) Ik ben benieuwd of ik nu ook de veranderingen in kwaliteit beter zie nu ik alles in een keer achter elkaar ga kijken.
Niet om je af te kraken, maar op deze vragen durf ik best wel wat antwoorden te geven.
Maar qua opvallende zaken:
- Hoe kwam in aflevering 1 die soldaat zover aan de andere kant van de muur terecht? rennend op een open veld. Ned kwam hem persoonlijk een kopje kleiner maken. Hoeveel tijd zat daar tussen dan? En vreemd dat ze niet even doorvragen hoe het zat met zijn verhaal over de WW? Zeker voor iemand als Ned, Hij had hem daarna alsnog kunnen onthoofden.
De afstand van King's Landing naar Winterfell is ongeveer 500 leagues (2500km), Robert deed hier in seizoen 1 ongeveer 1 maand over inclusief hele caravaan. Dit is ongeveer 2x de afstand van Winterfell naar The Wall.
Eens mens loopt in rust ongeveer 4 km/h, laten we houden dat hij 12 uur per dag 5 km/h heeft afgelegd. Te voet zou het dus +- 20 dagen lopen zijn, dan zit er nog een stukje bij ten noorden van The Wall, dus zeg 25 dagen. Daarnaast is het onbekend of hij zijn paard nog had, voor het stuk richting Castle Black terug.
En waarom zouden ze hem doorvragen over de WW's? Niemand in het zuiden gelooft dat ze bestaan, en de laatste historie ervan was 8000 jaar geleden. Als je nu iemand tegen komt die zegt dat hij een T-Rex heeft gezien, denk je ook dat hij gestoord is.
- Er wordt nu geklaagd over toevalligheden, maar de ontmoeting met Catelyn en Tryrion in die herberg is natuurlijk ook wel erg toevallig.
Die Inn 'The Crossroads' ligt exact op de route van King's Landing naar Winterfell, vlakbij de King's Road. Dus ja, het is een toevalligheid dat ze daar op dezelfde dag zijn, maar de plek eigenlijk niet.
De dood van Khal Drogo was natuurlijk al erg opvallend. Lijkt wel of Dany hem dood wilde hebben...Waarom zou je anders een onbekenden smurrie smeren op een klein sneetje. Ze slaan elkaar voortdurend de koppen in, en hij had genoeg littekens van eerdere verwondingen. Maar nu ineens dood (door Dany dus).
Dit is juist een belangrijk punt bij het ontwikkelen van het character van Dany, zei gelooft in de goedheid van het gewone (onderdrukte) volk. En waar denk je dat dat zwaard daarvoor in heeft gezeten, in het bloed van anderen en wellicht nog wel meer smerigheid. Bij een zware infectie ging je in die tijd gewoon dood, of er moest iets geamputeerd worden, dus dan is het zo snel mogelijk dichtmaken of ontsmetten van de wond gewoon belangrijk. De Dothraki waren geen volk met dokters en dergelijk; heel simpel daar if you die, you die. En dan pakt de sterkste de macht.
Hoe kan Tyrion met zijn mountain people zomaar bewapend en al de tent van Tywin inlopen?
Wellicht dat er off-screen gewoon een woorden wisseling is geweest met de guards. In de boeken is dit trouwens wel wat meer beschreven, in het kamp zijn er al meerdere opgehangen omdat ze waarschijnlijk dingen hadden gedaan die Tywin niet leuk vond. Wat zouden ze doen met iemand die de zoon van Tywin tegenspreekt?
Ik vind juist in het begin de tijdlijnen erg vreemd. Raven zijn altijd al supersonisch geweest. Reizen van KL naar WF duurt maanden (Cercei: we've been traveling for months now). Catelyn reist wel snel even op en neer. Jon hoort dat zijn vader (Ned toen nog

) gevangen is en wil hem redden vanaf castle Black. Nu zal hij vast snel rijden, maar toch zeker een maand onderweg zijn lijkt me?
Ja, het skippen van reistijd zat er al vanaf het begin van de serie in. Heb hier op een paar scenes na dan ook geen problemen mee. Vooral de aflevering achter The Wall met die draak klopt gewoon niet in de tijdslijn. En dat is nog veel meer een toevalligheid dan wat je hiervoor aanhaalt;
Dany weet opeens waar ze zich allemaal bevinden, terwijl dat gebied vol met bergen zit en je dus niet zo veel kan zien. Ze zaten ergens tussen Eastwatch en Hardhome in, waar is niet echt bekend gemaakt.
Daarnaast is de tijdslijn hier compleet zoek, aan de afstand te zien die is afgelegd (Gendry rent naar Eastwatch, raven van Eastwatch naar DragonStone, Dany van DragonStone naar ergens in het noorden). Wat dus zeker 2 dagen heeft moeten duren. Maar stilstaand hartje winter ten noorden overleef je niet zonder vuur. En ook dat ze letterlijk 5 minuten voordat Dany komt pas aanvallen.
Dus kort gezegd; ja sommige punten zijn ook niet 100% uitgewerkt in de vroege afleveringen, maar zijn vaak simpel te verklaren wat er gebeurt kan zijn en dus vaak een non-issue. In S7 en S8 waren dit soort punten zo vaak voorkomend en groot dat er niet meer omheen te kijken is.
[
Voor 4% gewijzigd door
PWSteal op 27-05-2019 20:40
]