Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:38
Ik had niet verwacht dat Bran koning wilde zijn. Hij was zo emotieloos geworden en leek vooral in het verleden te (willen) leven. En nu wil die de grootste rol die er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
@walteij De NW was altijd al opgericht ter verdediging tegen de Wildlings. Jon kwam er echter achter dat die Wildlings prima lui zijn en het sprookje van de NK toch waar bleek te zijn en dus hun echte vijand. Dus zodra hij wordt verbannen, weet hij dat hij vrij man is, want hij kan het prima vinden met de Wildlings en de NK is er niet meer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:26:
Ik had niet verwacht dat Bran koning wilde zijn. Hij was zo emotieloos geworden en leek vooral in het verleden te (willen) leven. En nu wil die de grootste rol die er is?
Hij wilde het niet, dat heeft ie meermaals gezegd. Maar blijkbaar was het verhaal van Tyrion overtuigend genoeg om het te accepteren. Het was ook redelijk unaniem op Sansa na die niet echt een uitspraak deed.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 08:20

3raser

⚜️ Premium member

Gunner schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Hij wilde het niet, dat heeft ie meermaals gezegd. Maar blijkbaar was het verhaal van Tyrion overtuigend genoeg om het te accepteren. Het was ook redelijk unaniem op Sansa na die niet echt een uitspraak deed.
Nadat Sansa daadkrachtig haar oom vertelde om te gaan zitten dacht ik even gelijk te gaan krijgen, namelijk dat Sansa zou gaan regeren op de troon. Ze heeft erg veel invloed gekregen. Ik vond het praatje van Tyrion nu niet echt zo overtuigend dat Bran in eens 180 graden zou keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Gunner schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Hij wilde het niet, dat heeft ie meermaals gezegd.
Ik dacht dat die iets zei in de trant van 'why do you think I'm here?' op de vraag of die koning wilde worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 15:28
CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:28:
@walteij De NW was altijd al opgericht ter verdediging tegen de Wildlings. Jon kwam er echter achter dat die Wildlings prima lui zijn en het sprookje van de NK toch waar bleek te zijn en dus hun echte vijand. Dus zodra hij wordt verbannen, weet hij dat hij vrij man is, want hij kan het prima vinden met de Wildlings en de NK is er niet meer.
De eerste 2 zinnen ben ik het helemaal mee eens.Maar je ziet aan Jon dat hij, zodra hij voor de poorten van Castle Black staat, duidelijk opziet tegen terugkeren bij de Nightswatch. De mokkende uitdrukking op zijn gezicht (die we kennen uit seizoen 1 t/m 6) sprak boekdelen. Zijn opluchting is dan ook groot zodra hij Tormund op de plek van de Lord Commander ziet staan.
Pas bij binnenkomst in Castle Black heeft Jon pas echt door dat hij nu een vrij man is.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Ik dacht dat die iets zei in de trant van 'why do you think I'm here?' op de vraag of die koning wilde worden.
Yup, dat is inderdaad wat hij zegt.

[ Voor 18% gewijzigd door walteij op 21-05-2019 10:37 ]

Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Klopt, dat is gezegd. Maar wellicht zag hij dat hij dat als er voldoende steun was dat ie het dan wel zou aanvaarden. Verder is het een beetje speculeren over de motivatie.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik dacht eigenlijk dat het cirkeltje (soort van) rond werd gemaakt met weer een verbannen Targaryen in Castle Black van wie men de echte identiteit niet weet. Hiervoor zat Maester Aemon er al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:37:
Ik dacht eigenlijk dat het cirkeltje (soort van) rond werd gemaakt met weer een verbannen Targaryen in Castle Black van wie men de echte identiteit niet weet. Hiervoor zat Maester Aemon er al :)
Aemon was niet verbannen. Hij was juist vrijwillig Maester geworden (om zo zijn broer niet dwars te zitten in de troonsopvolging).
Toen er een discussie kwam over de troonsopvolging en Bloodraven naar de Wall werd verbannen, omdat hij de laatste Blackfyre pretendent had vermoord, na de plechtige belofte hem niet te kwetsen, besloot Aemon om met Bloodraven mee te gaan en daarmee ook al het gekonkel om hem te kronen (en zijn maesterstitel af te nemen) een halt toe te roepen.

Aemon is vrijwillig naar de muur gegaan, was ook geen geheime Targaryen, alleen was er niemand meer in Castle Black in leven die wist dat de achternaam van Aemon was welke het was.
Bloodraven is verbannen naar de muur, maar alles wijst er op dat dit een door hemzelf vooropgezet plan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Gunner schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:37:
[...]

Klopt, dat is gezegd. Maar wellicht zag hij dat hij dat als er voldoende steun was dat ie het dan wel zou aanvaarden. Verder is het een beetje speculeren over de motivatie.
Bran kent het hele verleden, het heden en kijkt ook in de toekomst. Hij wist dat hij king zou moeten worden. Vandaar "why do you think I am here".

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:13:
[...]

In de series verwijst Ned er in seizoen 1 wel naar. Hij waarschuwt zijn kinderen ervoor, omdat hij zelf winter heeft meegemaakt. En hij verteld hoe zwaar het was. Terwijl Ned nooit tegen de NK of de WW heeft gevochten. Dat was ook genoeg indicatie voor de duur van de seizoenen. Hij had het lang geleden meegemaakt en het zat er weer aan te komen.
Ja het word vermeld om uit te leggen dat de seizoenen daar grillig zijn en nu dat de zomder/herfst vele jaren duurde iedereen strenge/lange winter verwacht.

Wat ik bedoelde was dat dit eigenlijk nooit uitgewerkt was in de wereld zelf : in de boeken staat dat zowat eidereen naar winterfell komt (wat dus miljoenen mensen zouden zijn) echter dat is niet groot genoeg laat staan kan dat genoeg eten opslaan voor zoiets, klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 08:20

3raser

⚜️ Premium member

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:43:
[...]

Bran kent het hele verleden, het heden en kijkt ook in de toekomst. Hij wist dat hij king zou moeten worden. Vandaar "why do you think I am here".
Waar in de serie wordt het duidelijk dat Bran de toekomst kan zien? Dat heb ik even gemist volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Bran had een visioen van de toekomst gezien, waarin hij koning van KL was, en hij vermoord werd. Dus dacht ie bij zichzelf, 'Hey, als ik die malle Dany eerst flink huis laat houden, dan zal de veel kleinere bevolking van KL mij niet om zeep helpen als ik koning ben'
En dus hield Bran zich van den domme, en toen de klus geklaard was kwam ie aanrijden in z'n Mercedes Beuk, om de kroon te accepteren.
Easy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wow...Ok...Het is klaar nu. Dat is al mooi! Daarmee bedoel ik dat er tientallen series zijn die geen einde hebben maar gewoon stoppen/geannuleerd worden.

Deze aflevering was de op 1 na minste (4e vond ik de minste).
Aflevering 1, 2, 3 en 5 waren echt prima afleveringen gezien de gegeven tijd.

Het begin was prima van deze aflevering. Daarnaast denk ik dat weinig mensen Bran nog op de troon hadden voorspeld. Zelfs ik niet... :+

Paar minpuntjes deze aflevering:
- Het begin met Tyrion, dat hij zo snel z;n broer en zus vond...Dat ging mij een beetje te ver.(ook dat had na 3 afleveringenof zo plaats kunnen vinden als er meer tijd was geweest)
- na de dood van Dany ging het toch wat te snel.
- Waarom zat die 'council' daar toen Tyrion berecht werd? Ik bedoel waarom die samenstelling?
- de small council. Waarom zat Bron daar in vredesnaam weer bij. Kom op.... |:(

Wat is de rol van Brienne, Bran, Arya, Samwell, Davos daar?

Zij hebben toch nauwelijks rechten in Westoros? Brienne was daar nog gewoon een ridder, Bran was 3ER in Winterfell in z'n torenkamertje, Arya is de zus van Lady of Winterfell, Samwell is 'een maester'(als ie dat al officieel was daar?), Davos is ook gewoon niet meer dan een ridder.

Paar van die anderen herkende ik niet eens (meer).

Kan iemand mij de logica van die samenstelling uitleggen? Want misschien zie ik het verkeerd?

Bran was wel erg 'eager' om koning te worden.

Dat Sansa zo makkelijk los kon komen van de 7 kingdoms vond ik het meest absurde. Dat vond ik echt tenenkrommend. Want daar zou je normaal al 6 afleveringen over kunnen vullen om dat voor elkaar te krijgen.

En het einde? Leidt Jon nu de freefolk naar een nieuwe plek? of ontsnapt hij van The Nightswatch?
Sowieso is het absurd natuurlijk voor iemand die ALLES heeft gegeven om het land veilig te houden levenslangs gestraft wordt voor het vermoorden van een oorlogsmisdadigster.

Maar het einde an sich: prima. Enkel de weg ernaar toe was te kort. Dat blijft erg jammer voor zo'n geweldige serie. Maar ik ben zoals gezegd er tevreden over het geheel van GoT _/-\o_

Ik hoop dat het even stil is maar dat er kwalitatief goede spin-offs komen. Kans is nihil...dat besef ik (zowel op kans als kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik vond de aflevering super spannend beginnen en had er echt zin. Tot Dany vermoord werd. Toen werd het voor mij een slappe hap.

Voor mij draaide Game of Thrones om het spel, de intriges, plottwists en de verrassingen. Die zaten er in dit laatste seizoen niet in. Heel erg jammer. Maar we moeten het ermee doen.

Mooie beelden maar een verhaal dat niet compleet voelt. Ik heb al die tijd wel van genoten.

Belangrijke aanvulling van het de serie was voor mij ook dit forum. Alle theorieën en uitleg hier, dank allen hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
Nou ja, een spin-off kan natuurlijk met een verse lei beginnen. Het hoeft niet aan dezelfde eisen te voldoen waar we de latere seizoenen aan probeerden te houden gebaseerd op de eerdere seizoenen.
Ik zou prima tevreden zijn met een snellere serie die meer actie georiënteerd is, zolang het maar constant is qua kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@k995 Dat is een dom excuus natuurlijk. “Beeld het je maar in”, kom op zeg. Zo kan je elke film met gigantische plotholes en losse eindjes wel goed gaan praten of de problemen onder het tapijt vegen. :+ Nee, ik ga me helemaal niets inbeelden waar nog geen adequaat bewijs voor is - ik wacht wel gewoon tot de boeken het verhaal op een goede manier afsluiten ipv deze enorm trieste aanfluiting. Want hopen dat Dumb&Dumber dat nog gaan doen is idle hope, die hebben nu wel genoeg laten zien dat ze niet kunnen schrijven zonder bronmateriaal. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

3raser schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Waar in de serie wordt het duidelijk dat Bran de toekomst kan zien? Dat heb ik even gemist volgens mij.
Het precieze waar heb ik niet voor je, maar een three eyed raven heeft toegang tot alle herinneringen van verleden, heden en toekomst. Hij is gewoon alziend (:+)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Probleem is dat de spin-off onderdeel is van Hollywood writing en je dus hetzelfde krijg als S7 en S8. Daar ga ik niet nogmaals in investeren. Na Ep3 had Arya geen nut meer eigenlijk. Bronn ook nauwelijks tekst en Cersei was ook 2 afleveringen AWOL. Zoveel karakters waar echt niks meer mee gedaan werd.

Iemand anders constateerde ook al dat de Unsullied en Dothraki aardig gegroeid waren in aantal ondanks alle tegenslagen. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
readytoflow schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:49:
Kan iemand mij de logica van die samenstelling uitleggen? Want misschien zie ik het verkeerd?
Mocht je denken dat de logica ging over "enkel regioleiders mogen komen", dan is dat niet de reden. Ze hebben gewoon de overblijvende hoofdpersonages op het dek geroepen, zowel de A- als B-lijst. Dan krijg je daar idd Davos en Brienne die er eigenlijk weinig toe doen.

Maar het lijkt erop dat ze toch moeite deden om de meeste regio's erbij te zetten:
- Sansa, North
- Yara, Iron Islands
- Prince of Dorne
- Edmure, Riverlands
- Robin + Royce, Vale
- Gendry, Stormlands

Bronn ontbreekt van Highgarden. Dus uiteindelijk kan je het eerder zien als een mix van adviseurs en gouverneurs. Bevredigend? Wss niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbk23
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 13:16
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:58:

Iemand anders constateerde ook al dat de Unsullied en Dothraki aardig gegroeid waren in aantal ondanks alle tegenslagen. :+
kun je dan even exacte nummers aanvoeren van de unsullied en de dothraki die doodgegaan zijn en die het overleefd hebben in het noorden?
Er waren er tenslotte ook in Dragonstone achter gebleven toen ze tegen de Night King vochten.
Gezien jou zekerheid over het aantal heb je daar vast wel wat meer informatie over voor de rest van ons.
Of was het toch speculatie over wat je dacht te hebben gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 10:31

Mon0lith

Yes Herr Flick

Nu we weten hoe het eindigt, vat deze meme het precies goed samen.

Shame :N

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aqKVo3Y_460swp.webp

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:00

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Op zich prima einde, maar wel een paar grote WTF's van dingen die ze dit seizoen introduceerden maar vervolgens niets mee doen. Waarom?

- Bran die tijdens de battle of Winterfell verdwijnt.. Had dus nergens mee te maken..
- Arya een "groene ogen" die uiteindelijk niets doet in de laatste afleveringen..
- Varys die briefjes lijkt te versturen maar waar ook niets mee gedaan wordt..
- Compleet nutteloze bijdrage van Bronn..
- Hele Jon Snow/Targaryen stuk wordt werkelijk niets mee gedaan, en voegde ook helemaal niets toe aan het verhaal..

Had zelf verwacht dat de Throne naar niemand zou gaan en dat er 7 losse kingdoms zouden komen. Bran had ik zeker niet verwacht, maar vind het ook weer geen hele dramatische keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door Angeloonie op 21-05-2019 11:08 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walteij
Wow...Ok...Het is klaar nu. Dat is al mooi! Daarmee bedoel ik dat er tientallen series zijn die geen einde hebben maar gewoon stoppen/geannuleerd worden.

Het begin was prima van deze aflevering. Daarnaast denk ik dat weinig mensen Bran nog op de troon hadden voorspeld. Zelfs ik niet... :+

- Het begin met Tyrion, dat hij zo snel z;n broer en zus vond...Dat ging mij een beetje te ver.(ook dat had na 3 afleveringenof zo plaats kunnen vinden als er meer tijd was geweest)
- Waarom zat die 'council' daar toen Tyrion berecht werd? Ik bedoel waarom die samenstelling?

Zij hebben toch nauwelijks rechten in Westoros? Brienne was daar nog gewoon een ridder, Bran was 3ER in Winterfell in z'n torenkamertje, Arya is de zus van Lady of Winterfell, Samwell is 'een maester'(als ie dat al officieel was daar?), Davos is ook gewoon niet meer dan een ridder.

Brienne is de erfgenaam van house Tarth, Samwell is erfgenaam van house Tarly (het enige grote huis in the Reach). Sweetrobin zat er als erfgenaam van the Vale, samen met Bronze Yohn, Bran, Sansa & Arya als vertegenwoordigers van the North (en algehele redders van de wereld), de nieuwe Prince of Dorne was aanwezig, Gendry als Lord Gendry Baratheon, heerser van de Stormlands, Edmure Tully als Lord Tully, heerser over de Riverlands Yara namens de iron Islands, Man 1 t/m 3 zullen vertegenwoordigers zijn van Oldtown en wellicht de Westerlands (waar de Lannisters vroeger de scepter zwaaide).
Ser Davos is ondertussen een redelijk geaccepteerde raadgever, die met zijn nuchtere en heldere kijk vaak een beslissing de juiste kant op kan sturen. Hij neemt zelf geen beslissingen, maar is overduidelijk een klankbord van de bevolking.

[ Voor 5% gewijzigd door walteij op 21-05-2019 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jbk23 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:04:
[...]

kun je dan even exacte nummers aanvoeren van de unsullied en de dothraki die doodgegaan zijn en die het overleefd hebben in het noorden?
Er waren er tenslotte ook in Dragonstone achter gebleven toen ze tegen de Night King vochten.
Gezien jou zekerheid over het aantal heb je daar vast wel wat meer informatie over voor de rest van ons.
Of was het toch speculatie over wat je dacht te hebben gezien?
Dothraki met vlammende zwaarden?

Daenarys begon met 8k Unsullied. Haar troepen zijn bij Casterly Rock verrast, een deel van de vloot is gepakt door de Iron Fleet in S7 (toen de Sands waren gevangen), bij Winterfell is alles gehalveerd, want dat telt makkelijk... vervolgens nog een keer door Euron verrast en zo heb je grofweg 1/3e tot 1/4e over als KL gevallen is. Tijdens haar speech die men kon horen zonder versterking (:+) leken het er wel een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
  • Laatst online: 27-08 22:07
Het feit dat D&D na een aflevering uitleg moeten geven en verklaren waarom dingen gebeuren is gewoon slecht. Dat geeft aan dat ze te gehaast gewerkt hebben en er dus meer verhaal in de serie had gekund.

Los daarvan vind ik de inconsistentie van bepaalde zaken echt storend. Dat mensen gekke dingen doen, prima, het had echter logischer en beter verfilmd kunnen worden binnen het geen wat nu getoond is. Maar onder andere die scorpions die van overpowered naar usless gaan tussen afleveringen daar stoor ik mij aan (simpelste voorbeeld).

Ik vond de laatste aflevering zeker niet slecht, het seizoen is gewoon te gehaast neergezet en dat valt te veel op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jbk23
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:07:
Op zich prima einde, maar wel een paar grote WTF's van dingen die ze dit seizoen introduceerden maar vervolgens niets mee doen. Waarom?

- Bran die tijdens de battle of Winterfell verdwijnt.. Had dus nergens mee te maken..
- Arya een "groene ogen" die uiteindelijk niets doet in de laatste afleveringen..
- Compleet nutteloze bijdrage van Bronn..
- Hele Jon Snow/Targaryen stuk wordt werkelijk niets mee gedaan, en voegde ook helemaal niets toe aan het verhaal..
hoe kijken sommigen van jullie series??
Kijken waar de Night King uithing, en mogelijk naar de Weirwood tree lokken

Jawel, Walder Frey, daarnaast is het wel een beetje overduidelijk als er werd gezegd "You will shut only blue eyes"

Heeft zwaar bijgedragen aan het feit dat Dany zich veraden voelde en doordraaide.

Heeft veel bijgedragen aan de struggle en doordraaien van Dany.

Ik kan ook niet alles (logisch) verklaren maar achter veel dingen zitten gewoon simpele redeneringen en geen hele vergaande gedachten.
Niet alles heeft een diepe betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbk23
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:11:
[...]

Dothraki met vlammende zwaarden?

Daenarys begon met 8k Unsullied. Haar troepen zijn bij Casterly Rock verrast, een deel van de vloot is gepakt door de Iron Fleet in S7 (toen de Sands waren gevangen), bij Winterfell is alles gehalveerd, want dat telt makkelijk... vervolgens nog een keer door Euron verrast en zo heb je grofweg 1/3e tot 1/4e over als KL gevallen is. Tijdens haar speech die men kon horen zonder versterking (:+) leken het er wel een stuk meer.
speculatie dus, dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zo kun je alles goedpraten ja.. "Bedenkt maar dat ze dit er mee bedoelen"
Jbk23 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:13:
[...]

hoe kijken sommigen van jullie series??
Kijken waar de Night King uithing, en mogelijk naar de Weirwood tree lokken
Tsja, daar wordt nergens referentie naar gemaakt, dus hoe weet je dit?
Jawel, Walder Frey, daarnaast is het wel een beetje overduidelijk als er werd gezegd "You will shut only blue eyes"
Mwah vind het wat slapjes, maar dit zou kunnen. Maar het was toch een profetie.. Al zat Melisandre er natuurlijk ook wel naast met Stannis :P
Heeft zwaar bijgedragen aan het feit dat Dany zich veraden voelde en doordraaide.
Ja, maar waarom die nadruk op de briefjes met "Targaryen" er in, dit impliceerde dat hij iemand ging informeren, maar was dus helemaal niet relevant.
Heeft veel bijgedragen aan de struggle en doordraaien van Dany.
Niet echt, want op het laatst is ze gewoon weer open naar Jon en vraagt ze of hij samen wil regeren. Tsjah... dan voegde het dus niets toe in feite.. Ze was er even boos en van slag door, maar uiteindelijk maakte het niets uit, en doen ze er dus niets mee.

Ik vind het prima om dingen met een korrel zout te nemen, maar er werden gewoon dingen uitdrukkelijk gebracht zonder dat het opvolging kreeg. Dat vind ik gewoon vreemd en het lijkt bijna wel alsof er geknipt is en dit in de "deleted scenes" zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Angeloonie op 21-05-2019 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jbk23 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:14:
[...]

speculatie dus, dank je wel.
Sorry, logica is blijkbaar disabled sinds S7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Zoveelste keer. Dat je het niet met de keuze eens bent is iets anders dan dat er niks mee wordt gedaan. Uiteindelijk was Jon de enige die weerstand kon bieden tegen Dany, want de draken. Ieder ander die verraad zou plegen zou zijn geroosterd. Niet voor niks gaat het waakhondje weer liggen zodra hij Jon ziet op dit speciale moment voor zijn baasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:31

Punkrocker

Mostly harmless

...
...
Heeft hij ze wel verstuurd?
Ik zag hem briefjes schrijven en die vervolgens verbranden...?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Zoveelste keer. Dat je het niet met de keuze eens bent is iets anders dan dat er niks mee wordt gedaan. Uiteindelijk was Jon de enige die weerstand kon bieden tegen Dany, want de draken. Ieder ander die verraad zou plegen zou zijn geroosterd. Niet voor niks gaat het waakhondje weer liggen zodra hij Jon ziet op dit speciale moment voor zijn baasje.
Dat hele gedoe met de draken is totaal niet relevant.. Waarom had Jon snow niet gewoon dood kunnen gaan door een draak dan?
Nu wordt het als excuus gebruikt zodat hij blijft leven, maar hij had zich net zo goed kunnen opofferen.
En hoe wist hij dat die draak ging komen? Hij had net zo goed weg kunnen sneaken..

Met de hele bloedlijn wordt gewoon niets gedaan.. Ja hij mag op de draakjes zitten, en hij maakt Daenerys wat van slag, maar that's it.
Punkrocker schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:20:
[...]

Ik kreeg de indruk dat dit een 2e briefje was, dus dat een eerdere mogelijk al verstuurd.

[ Voor 14% gewijzigd door Angeloonie op 21-05-2019 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• algalid
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:18:
Sorry, logica is blijkbaar disabled sinds S7.
Er zijn kijkers die aan één lijntje dialoog een hele motivatie kunnen doorgronden en andere kijkers die met hun ogen knipperen omdat de hele achtergrond er niet mee strookt. Je referentiekader schept je beeld van de serie.

Als boekenlezer (en wat GRRM zelf aanhaalt) vind ik dat je helemaal moet kunnen teruggaan tot de eerste pagina, maar in S8 is het meer de bedoeling om te aanvaarden dat er plotse ommekeer in personages zit. Ik kan er wel wat van distilleren maar van slecht gegist graan krijg ik geen goede drank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbk23
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:16:
Zo kun je alles goedpraten ja.. "Bedenkt maar dat ze dit er mee bedoelen"
Jij noemt het goedpraten, ik noem het een logische redenering.
Maar voor mij hoeft niet alles een (diepe) betekenis te hebben, dat is in het echte leven ook niet zo. Ook daar komen logische en onlogische zaken voor, dus mij storen ze niet zo veel.

[ Voor 0% gewijzigd door Jbk23 op 21-05-2019 11:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:21:
[...]

Dat hele gedoe met de draken is totaal niet relevant.. Waarom had Jon snow niet gewoon dood kunnen gaan door een draak dan?
Dat kan hij ook, maar Drogon deed dat niet omdat Jon een bloedlijn deelt met Dany.
En hoe wist hij dat die draak ging komen? Hij had net zo goed weg kunnen sneaken..
Omdat de draak voor de poort van The Red Keep ligt?
Met de hele bloedlijn wordt gewoon niets gedaan..
Via de draken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeph
[...]

Dit, we zien niet dat ze verstuurd worden, laat staan wat er werkelijk in verteld wordt. Hij stopt ze weg dus mogelijk weet initieel niemand van wat hij geschreven heeft (ook al zouden ze uiteindelijk wel gevonden worden).

Verder had Walder Frey geen bruine ogen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
WhatsappHack schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:56:
@k995 Dat is een dom excuus natuurlijk. “Beeld het je maar in”, kom op zeg. Zo kan je elke film met gigantische plotholes en losse eindjes wel goed gaan praten of de problemen onder het tapijt vegen. :+
Ik kan het me zo al voorstellen bij seven: "nee ik wil zien wat er in die doos zit"
Nee, ik ga me helemaal niets inbeelden waar nog geen adequaat bewijs voor is - ik wacht wel gewoon tot de boeken het verhaal op een goede manier afsluiten ipv deze enorm trieste aanfluiting. Want hopen dat Dumb&Dumber dat nog gaan doen is idle hope, die hebben nu wel genoeg laten zien dat ze niet kunnen schrijven zonder bronmateriaal. ;)
Ach met zo'n kinderachtige d&d
En de boeken gaan de grote lijnen van dit einde volgen hoor. Martin zei al dat louter bijpersonages andere invulling krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Ik heb even iets gemist denk ik, maar waarom zijn het nu 6 kingdoms, en geen 7 meer? (Bran wordt benoemd als "Lord of the 6 kingdoms")

Het valt me verder op dat de video's op het GoT yt kanaal achterblijven. Normaal kreeg je na elke aflevering gelijk een "inside the episode" en later een "Game Revealed". Nu alleen een korte video met de acteurs die hun dank uitspreken. Ik ben wel fan van making-of / behind the scenes video's.
Nu hebben ze al wel een 2 uur documentaire aangekondigd voor volgende week woensdagavond. Ben benieuwd of dat alleen op HBO zal zijn, of ook op yt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:23:
[...]

Dat kan hij ook, maar Drogon deed dat niet omdat Jon een bloedlijn deelt met Dany.

[...]

Omdat de draak voor de poort van The Red Keep ligt?

[...]

Via de draken dus.
Tsjah.. en hij zat al op een draak voordat dit bekend werd.. Dus waarom dat dan nog toevoegen.. Het had ook kunnen zijn dat de draken hem mochten omdat Daenerys hem lief vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Laatst online: 00:17
segil schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:24:
Ik heb even iets gemist denk ik, maar waarom zijn het nu 6 kingdoms, en geen 7 meer? (Bran wordt benoemd als "Lord of the 6 kingdoms")

Het valt me verder op dat de video's op het GoT yt kanaal achterblijven. Normaal kreeg je na elke aflevering gelijk een "inside the episode" en later een "Game Revealed". Nu alleen een korte video met de acteurs die hun dank uitspreken. Ik ben wel fan van making-of / behind the scenes video's.
Nu hebben ze al wel een 2 uur documentaire aangekondigd voor volgende week woensdagavond. Ben benieuwd of dat alleen op HBO zal zijn, of ook op yt.
Sansa wilde graag een onafhankelijk noorden behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Tsjah.. en hij zat al op een draak voordat dit bekend werd.. Dus waarom dat dan nog toevoegen.. Het had ook kunnen zijn dat de draken hem mochten omdat Daenerys hem lief vond.
Nee, omdat je als kijker als wist dat alleen Targaryens draken kunnen berijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Nee, omdat je als kijker als wist dat alleen Targaryens draken kunnen berijden.
Want dat wordt waar gezegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
Zeph schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:23:
Verder had Walder Frey geen bruine ogen? :X
Ik denk dat we achter die kleuren van de ogen (groen en bruin) niet moeten zoeken, het maakte enkel wat uit als motivatie om de NK te doden en dus enkel dat ene moment. Het was noch een voorspelling voor later (bvb Daenerys of Cersei vermoorden) noch een referentie naar het verleden (bvb Freys).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
algalid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:21:
[...]

Er zijn kijkers die aan één lijntje dialoog een hele motivatie kunnen doorgronden en andere kijkers die met hun ogen knipperen omdat de hele achtergrond er niet mee strookt. Je referentiekader schept je beeld van de serie.

Als boekenlezer (en wat GRRM zelf aanhaalt) vind ik dat je helemaal moet kunnen teruggaan tot de eerste pagina, maar in S8 is het meer de bedoeling om te aanvaarden dat er plotse ommekeer in personages zit. Ik kan er wel wat van distilleren maar van slecht gegist graan krijg ik geen goede drank.
Ik vind toch echt dat de meeste keuzes van personages teruggaan tot "de eerste pagina" en gewoonweg redelijk logisch in elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:27:
[...]

Want dat wordt waar gezegd?
Ergens in de afgelopen 8 seizoenen :p Ik weet niet meer precies waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
algalid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat we achter die kleuren van de ogen (groen en bruin) niet moeten zoeken, het maakte enkel wat uit als motivatie om de NK te doden en dus enkel dat ene moment. Het was noch een voorspelling voor later (bvb Daenerys of Cersei vermoorden) noch een referentie naar het verleden (bvb Freys).
Volgens mij hoort Cersei groene ogen te hebben (boeken). Er wordt teveel van dergelijke verhalen afgeweken in de show, dus 2/3 is al een goede eindscore ;) Het verhaal stopt niet, Arya leeft nog dus de missende kleuren kunnen nog komen ook al zien we dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Blijkbaar is er een behind the scenes waar D&D dat hebben gezegd. Aangezien ze zelf "unreliable narrators" zijn (bvb "essentially the end of the Dothraki") is de uitleg mss enkel van toepassing op de episode die ze zelf bespraken. Mss vind ik ergens nog de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Ergens in de afgelopen 8 seizoenen :p Ik weet niet meer precies waar.
Tsjah, dan is het nóg dommer met het hele Jon/Targaryan verhaal.. Want dan had Dany dat dus ook al moeten weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
algalid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Blijkbaar is er een behind the scenes waar D&D dat hebben gezegd. Aangezien ze zelf "unreliable narrators" zijn (bvb "essentially the end of the Dothraki") is de uitleg mss enkel van toepassing op de episode die ze zelf bespraken. Mss vind ik ergens nog de video.
En we hebben het hier over de serie en niet over de boeken, waarin het inderdaad niet exclusief Targaryen is. Just saying :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:23
Met de hele bloedlijn wordt gewoon niets gedaan.. Ja hij mag op de draakjes zitten, en hij maakt Daenerys wat van slag, maar that's it.
Het hele bloedlijn gebeuren is juist een van de oorzaken van het doordraaien.

In aflevering 4 is duidelijk te zien dat iedereen Jon geweldig vindt, en Danearys zit er maar een beetje bij. Dus ze heeft al door dat Jon geliefder is als zij. Als vervolgens uit zou komen dat hij een veel betere claim heeft op de troon... Nou dan kan zij het natuurlijk helemaal schudden. De bloedlijn wordt gebruikt voor deze spanning, en dus het verraad van Tyrion/Varys etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:23:
[...]

Ik kan het me zo al voorstellen bij seven: "nee ik wil zien wat er in die doos zit"
In se7en wordt door de verdachte tenminste nog keihard uitgesproken wat er in de doos zit, "I took a souvernir, her pretty head". Daar is op zich weinig verbeelding bij nodig, zeker na het zien van de reactie van Somerset (Freeman).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Bloodclot

Jawier!

analogworm schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Sansa wilde graag een onafhankelijk noorden behouden.
Het is toch altijd de 7kingdoms geweest?

Waren ze altijd onafhankelijk? Of alleen de afgelopen 20 jaar zaten ze bij de 7kingdoms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-09 18:56
Bloodclot schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:36:
[...]

Waren ze altijd onafhankelijk? Of alleen de afgelopen 20 jaar zaten ze bij de 7kingdoms?
Er was altijd een Warden in de North die onder de koning van de 7 kingdoms viel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Hij schreef briefjes tijdens het gesprek met het keukenmeisje. Ging vervolgens naar het strand om met Jon te praten en ging vervolgens weer verder schrijven. Tussen de drie opvolgende scenes kan 3 maanden zitten overigens, dat hebben we meer gezien dit seizoen. :+ Het laatste briefje verbrandde hij toen hij soldaten de trap op hoorde komen. Ook nam hij toen zijn ringen af, omdat ie wist dat hij ten dode was opgeschreven.
[...]

North was heel lang onafhankelijk en nu blijkbaar weer. Ned was Warden of the North, geen koning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
walteij schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:22:
Leuke vragen weer die overblijven.
Deserteert Jon nu een tweede keer van de Nightswatch of niet?
Ik denk van niet. De eerste keer deserteerde hij al niet, want hij heeft gediend tot zijn dood. na zijn dood was hij vrij om te gaan en staan waar hij wilde. Dat de meeste mensen dit niet kunnen (want dood) heeft Jon (met dank aan de Lord of Light) daar niet van weerhouden.
Het is wat mij betreft te makkelijk om te stellen dat hij de eerste keer niet deserteerde. In de wereld van GoT accepteert men echt niet dat iemand die uit de dood is herrezen zichzelf ontslaat van zijn eed. Hij wordt wat mij betreft gewoon als een deserteur gezien. De omstandigheden (het wonder en de dreiging beyond the wall) zorgen ervoor dat hij daarvoor niet wordt afgerekend en anderen hem gaan volgen i.p.v. afrekenen.
Nu over de laatste aflevering: Jon krijgt van Tyrion te horen dat hij wordt verbannen naar de Wall en de Nightswatch. Jons eerste vraag is: Is er dan nog wel een Nightswatch?

Daar komt geen direct antwoord op (Tyrion weet een duidelijk antwoord te ontwijken, door te zeggen "we will always need a place for bastards and broken men" een mooie verwijzing naar seizoen 1, waar Jon de bastard was, maar hij nu een broken man is, omdat hij zijn geliefde heeft vermoord), totdat Jon uiteindelijk aan komt in Castle Black. Daar ziet hij dat de Wildlings met de scepter zwaaien. De wildings zijn in seizoen 7 al aangewezen om te helpen met de verdediging van de Wall. Zoals Tormund al zei toen: "Guess we are the nightswatch now".
En daar zit de crux. De Nightswatch bestaat voortaan grotendeels uit wildlings en niet uit mensen uit de 7/6 kingdoms. De wildlings hebben ook geen eed gezworen over celibatair zijn en ga zo maar door. Wel hebben ze een eed gezworen aan Jon Snow. De man die nu voor straf wordt teruggestuurd naar Castle Black, de redder en verlosser van de wildlings.
Je geeft een mooie verklaring en onderbouwd deze ook. Echter zal de Night's Watch onder het gezag van het koninkrijk blijven vallen (immers de plek om "bastards and broken men" naartoe te sturen) en vanuit die hoedanigheid zouden de freefolk dus geen vrij volk meer zijn. Vanuit die gedachte, vind ik het niet logisch dat de freefolk in Castle Black zullen blijven en interpreteer ik de scenes dus niet zo dat de freefolk nu de Night's Watch 'scepter zwaaien' maar als een vertrek van de Night's Watch onder leiding van Tormund en Jon/Aegon. Dat beeld wordt voor mij ook bevestigd, gezien er kinderen en moeders tussen de groep lopen en dat is voor een expeditie ook niet logisch. De citaat "Guess we are te Night's Watch now" is wat mij betreft vooral ingegeven doordat de Wall verdedigd moet blijven en dat daar ter plekke geregeld wordt en zegt m.i. niets over de situatie nadat er "vrede" is, er weer een "rechtmatige" koning in Kingslanding en (in dit geval) een koningin in The North die bepalen wat er met The Wall zal gebeuren.
Jon wil niets te zoeken hebben in Kingslanding, of welke van de 'zuidelijke' koninkrijken dan ook, inclusief the North. Sansa is de juiste koningin daar. Jon heeft (wederom Tormund in S08E04) het ware Noorden door zijn bloed stromen. Hij kan niet meer knielen.

Nu ga je mij niet vertellen dat Bran dit niet ook bedacht heeft. Bran weet wat Jon heeft meegemaakt, weet ook wat de status bij de Wall is, weet dus ook hoe Jon daar ontvangen gaat worden.
Jon is misschien verbannen, maar hij is gewoon weer een vrij man, op precies de plek die zijn hart begeert, alleen wel een gebroken man, hij heeft 2 vrouwen liefgehad, 1 is er vermoord door zijn beschermeling, de ander door hemzelf.
Jon zoekt nu gewoon rust. Waar anders kan hij die vinden op de eerste plek waar hij ooit eerder rust heeft gevonden.
Precies de reden waarom ik ook denk dat hij vooral niet in Castle Black zal blijven maar verkiest om met de freefolk weg te trekken. Aangezien dat tegen zijn verbanning door koning Bran in is, heet dat deserteren. Dat neefje Bran als koning en Sansa als koningin daar niet op zal acteren, zolang Jon/Aegon niet voor problemen zorgt richting het koningkrijk of het noorden, lijkt mij evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Die bestaan enkel 300 jaar als eengemaakt rijk. En zelfs dan is Dorne pas 150 jaar in het rijk.

Ik vraag me nog altijd af hoe sterk de koning eigenlijk is. De regio's hebben een hoge mate van onafhankelijkheid en ze lijken meer op een soort van confederatie. Ik neem aan dat de meeste kijkers ervan uitgaan dat de koning een zeer sterke centrale macht heeft.
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:38:
Ook nam hij toen zijn ringen af, omdat ie wist dat hij ten dode was opgeschreven.
Er was nog de theorie dat er vergif zat in de ringen voor het kleine meisje Martha. Maar uiteindelijk doodde ze niet Dany dus het was denk ik meer een afsluitmoment voor Varys.

[ Voor 26% gewijzigd door algalid op 21-05-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Tsjah, dan is het nóg dommer met het hele Jon/Targaryan verhaal.. Want dan had Dany dat dus ook al moeten weten?
Niet alles wat wij wisten, wisten de karakters zelf ook (op dat moment). Dat wil niet zeggen dat de schrijvers die lijnen niet hebben gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58

Bran was wel erg 'eager' om koning te worden.

Dat Sansa zo makkelijk los kon komen van de 7 kingdoms vond ik het meest absurde. Dat vond ik echt tenenkrommend. Want daar zou je normaal al 6 afleveringen over kunnen vullen om dat voor elkaar te krijgen.

En het einde? Leidt Jon nu de freefolk naar een nieuwe plek? of ontsnapt hij van The Nightswatch?
Sowieso is het absurd natuurlijk voor iemand die ALLES heeft gegeven om het land veilig te houden levenslangs gestraft wordt voor het vermoorden van een oorlogsmisdadigster.

Maar het einde an sich: prima. Enkel de weg ernaar toe was te kort. Dat blijft erg jammer voor zo'n geweldige serie. Maar ik ben zoals gezegd er tevreden over het geheel van GoT _/-\o_

Ik hoop dat het even stil is maar dat er kwalitatief goede spin-offs komen. Kans is nihil...dat besef ik (zowel op kans als kwaliteit).
Tyrion (in het bijzonder Peter Dinklage) was briljant. Dat hij zijn broer en zus zo "snel" vond had ermee te maken dat de vluchtroute door hém was geadviseerd en dat de "hand" van Jaime boven het puin uitstak. Ik vond zijn verdriet over de dood van Jaime mooi neergezet en sterken in zijn groeiende overtuiging dat Daenerys het lot van King's Landing bezegelde zoals haar vader dat ooit van plan was te doen...

Tempo na de rol van Daenerys was snel, maar ik vond ook dat Jon hard werd aangepakt. Ter indicatie: toen Jaime Lannister de keel van Aerys II doorsneed, bleef hij lid van de Koningsgarde (ja, ook omdat hij de zwager was van de nieuwe koning): sterker nog, hij werd Lord Commander. Jon doodt zijn tante uit dezelfde motieven (maar op invoelende wijze), wordt door stel loyale huurlingen " ter dood" veroordeeld en zijn neef (die hij altijd als broer beschouwd) laat hem het zwart aannemen. Meten met twee maten?
Jon had ook zijn knie kunnen buigen als heer van Dragonstone en gelegaliseerd worden als Aegon Targaryen. Zonder macht en schatplichtig aan Bran the Broken. En zelfs als hij naar de Muur had gewild, had het als Aegon Targaryen kunnen zijn... Hij heeft Daenerys gedood, maar niet om er zelf beter van te worden bovendien heeft hij meermaals alles gedaan voor The Realm. Klein beetje ondankbaar? ;)

Wat gaat de Night's Watch doen? The Others zijn er niet meer (denk ik), het Free Folk is geen bedreiging meer. Gaan ze samen nieuwe Children of the Forrest maken? En is Jon nu opnieuw de Lord Commander? Dus hij was 998 en is nu ook de 1000e?

De samenstelling the Council is heel interessant, de uitkomst vond ik om meerdere redenen verrassend. In essentie had men gelijk: de Unsullied zijn niet gemachtigd een doodsvonnis uit te spreken (noch over Tyrion, noch over Jon/Aegon). De heren/dames van Westeros waren blijkbaar rijkelijk voorzien door adviseurs, wat bij Lord Arryn en Lord Tully heel verstandig lijkt maar het overige was wat vreemd. Waar kwam de Prince of Dorne ineens vandaan? Trystane Martell is dood... Daarbij blijkt Yara/Asha de enige te zijn die nog altijd loyaal aan Daenerys is en de enige die echt zou gaan rellen als Jon/Aegon gerehabiliteerd zou worden.

Trouwens, waar zijn de Dothraki gebleven? Terug naar Essos?

Bran als koning was goed beargumenteerd vanuit Tyrion, de afscheiding van the North ook. Maar hoe waarschijnlijk is het dat alleen Winterfell zich zou onttrekken uit de federatie van Koninkrijken? Dorne had altijd een moeizame verstandhouding met King's Landing en ging pas op in de 7 Koninkrijken toen er een huwelijksverband was met huis Targaryen. En na het verraad van de Lannisters, was de liefde ook wel over...
The Vale is loyaal aan het Noorden, waarom zouden ze niet zelfstandig of met het Noorden meegaan?
Bronn is als Lord of the Reach nogal eigengereid en gesteld op zijn onafhankelijkheid. Bovendien is The Reach een rijk land. Ook Yara heeft als Queen of the Iron Islands het voormalige koninkrijk met de Rivers opgedeeld...

Dat Westerlands (Lannister), Stormlands (Baratheon) en the Riverlands (Tully) zich bij de Crownloands verenigen is te begrijpen: die huizen zijn nagenoeg uitgestorven en sterk van elkaar afhankelijk.
Maar in feiten is het vertrek van het Noorden en de splitsing van de Iron Islands en Riverlands foutief bestempeld als de 6 Kingdoms: het zijn er nog altijd 7...
Ik had het logischer/passender gevonden als met het vernietigen/ballingschap van de Targaryens ook een eind kwam aan de alliantie die Aegon I 300 jaar geleden heeft gesmeed (net als aan dat stoeltje :+ )...

En dan de small council... Leuk dat Sam nu Grant Maester is... Maar hoe zit dat met het bezwangeren van Gilly? Waar is zij gebleven? En little Sam? Ik weet dat Pyrcelle het ook niet zo nauw nam, maar een heel gezin... :P
Bronn als Lord of the Reach / Master of Coins vond ik ergens wel geestig :*) Hij zou net zo goed Master of Whispers kunnen zijn, al heeft welke meester dan ook zijn meerdere te erkennen in Bran, haha _/-\o_
Davos als Master of Ships lijkt me ook logisch, maar hij had wel meer credits verdiend, toch? Had een Lord van hem gemaakt, Dragonstone toegewezen en een nobele naam passend bij het eiland gegeven, zou ik zeggen...
Brienne als Lady Commander of the King's Guard vond ik briljant, zeker met ser Podrick als ander lid! Leuke vondst.
Brandon zal het als koning vast een tijdje volhouden, daarna breekt ongetwijfeld de pleuris uit al was het maar omdat sommige van de koninkrijken nog hogere titels aanslaan (Queen Yara, Prince of Dorne) dan de andere (Lord Arryn, Lord Tully)...

En Ayra... tja... hoe erg Ayra's omzwervingen altijd waren, ze had wel altijd een doel. Nu is zwerven het doel? Ik had gehoopt dat ze echt een doel zou hebben in het westen anders dan nieuwsgierigheid.
algalid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:21:
[...]
Briljante vergelijking! _/-\o_

Ergo, behalve een paar prachtige prequals, kan je zeker ook nog een sequal of wat maken!

[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 21-05-2019 12:24 ]

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Niet alles wat wij wisten, wisten de karakters zelf ook (op dat moment). Dat wil niet zeggen dat de schrijvers die lijnen niet hebben gebruikt.
Snap ik.. maar ze vind het zelf ook niet vreemd dat de draakjes Jon lief vinden..

Maar goed, blijkbaar trap ik op wat teentjes hier als ik zeg dat bepaalde zaken die in S08 gebracht worden nauwelijk uitgewerkt zijn, dus vind het wel goed :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 23:22

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Even terugkomen op de eerdere poule die ik hier heb uitgezet.

Gemiddeld hebben de deelnemers 50,89% van de punten gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LKyxrJ2.png

De hoogste score is 74,29%, deze respondent had alleen de status van Brienne, Davos, Tormund en Bronn niet goed.

De slechts beantwoorde vraag is of Grey Worm dood zou gaan (maar 8% had goed dat hij zou blijven leven).

De best beantwoorde vragen zijn de status van Euron en the mountain waarbij 91% van de deelnemers het goed had dat deze het einde niet zouden halen.

Maar 26% dacht dat Daenerys niet zwanger zou raken, 10 mensen voorspelden correct dat Arya de NK zou omleggen.

Veel respondenten dachten dat Bran (38%) en de mountain (46%) zouden eindigen als white walker.

Ik wil niet de sheet opengooien omdat daar veel mailadressen instaan. Maar misschien hebben jullie meer vragen die ik kan laten zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:53:
[...]
Maar goed, blijkbaar trap ik op wat teentjes hier als ik zeg dat bepaalde zaken die in S08 gebracht worden nauwelijk uitgewerkt zijn, dus vind het wel goed :P
Nee hoor, want nu ben je al een stuk genuanceerder. Je zei eerst "Niks mee gedaan". Nu zeg je "nauwelijks uitgewerkt". Dat is een wereld van verschil. Nu zeg je tenminste dat je het niet eens bent met de uitwerking, i.p.v. te zeggen dat er geen uitwerking was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Alleen als je er van uitgaan dat elke verhaallijn in de laatste aflevering op zijn plaats moet vallen. Ik hou juist wel van meer open einden, dat heeft het verhaal leven. Het houdt niet 'op' zeg maar.

WOPR called it in 1983:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60499284_10157523260269789_5723219139405807616_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=b85510e1daa955a0396fe34a6362e481&oe=5D5ACEEA

[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 21-05-2019 12:04 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Nee hoor, want nu ben je al een stuk genuanceerder. Je zei eerst "Niks mee gedaan". Nu zeg je "nauwelijks uitgewerkt". Dat is een wereld van verschil. Nu zeg je tenminste dat je het niet eens bent met de uitwerking, i.p.v. te zeggen dat er geen uitwerking was.
Dat was algemeen op de punten die ik aandroeg. Het Jon/Targaryen verhaal blijf ik "niets mee gedaan" vinden.

Voor mij is het vrij simpel:
- Kun je het weglaten zonder dat het iets aan het verhaal veranderd? Ja? Dan voegt het dus niets toe.
Ik heb dat gevoel gewoon heel erg bij Jon/Targaryen.
- Daenerys was al wat gefrustreerd/boos omdat Jon gewoon geliefd was (zie afterparty in Winterfell) > niet gerelateerd aan Jon/Targaryen.
- Daenerys werd nog bozer doordat draak #2 dood ging > niet gerelateerd aan Jon/Targaryen.
- Daenerys werd nóg bozer doordat Missandei dood ging > niet gerelateerd aan Jon/Targaryen.
- Blijkbaar maakt het Daenerys niets uit wie het weet, want ze komt er achter dat Tyrion/Varys/Sansa het weten, maar doet er dan niets mee om het in de doofpot te stoppen. Als het echt belangrijk was dan was Jon of iedereen die het wist wel dood.

Voor mij is het weten dat Jon een Targaryen is niet echt veel toevoegend op bovenstaande zaken. Laat je dit weg dan veranderd er niets. Het platbranden van Kings Landing heeft _NIETS_ met Jon/Targaryen te maken..

Dus ja, dan vind ik dat er gewoon niets met deze "grote onthulling" gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:08:
[...]
- Kun je het weglaten zonder dat het iets aan het verhaal veranderd? Ja? Dan voegt het dus niets toe.
Dan had Jon Dany niet kunnen vermoorden. Daar waren namelijk maar twee opties voor:
1. Bewaakt door de Unsullied.
2. Bewaakt door Drogon.

Langs de Unsullied ging niet gebeuren. Jon was de enige die langs Drogon kon komen. De enige andere was mogelijk Arya. Ik weet alleen niet hoe de zintuigen van draken werken. Echter, als Arya het had gedaan, dan had Jon een rol moeten blijven spelen in het geheel na de dood van Dany en die was er niet echt. Dat hij nu een finale motivatie had om zich aan de sluiten bij de Wildlings vond ik juist mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:03:
[...]

Alleen als je er van uitgaan dat elke verhaallijn in de laatste aflevering op zijn plaats moet vallen. Ik hou juist wel van meer open einden, dat heeft het verhaal leven. Het houdt niet 'op' zeg maar.

WOPR called it in 1983:

[Afbeelding]
Een open einde is wat anders dan 6 seizoenen opbouwen naar iets en dat de laatste twee totaal negeren. Een heel groot gedeelte van het verhaal van Arya is haar skill (leren) van de faceless man, om na het ombrengen van Frey en de nazaten (begin S07) totaal genegeerd te worden. Ja, ze legt old blue eyes om, maar dat had in principe iedereen kunnen zijn, daar hielp die skill totaal niets bij.

Als jij 4 jaar traint voor een olympische sport, maar die win je uiteindelijk omdat de tegenstander uitvalt, is dat ook een teleurstelling. Zo voelt het waarschijnlijk nu ook voor vele kijkers, je bent 6 seizoenen meegenomen in een bepaalde ontwikkeling waarvan veel niet of nauwelijks terugkomt in de laatste twee seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:15:
[...]

Dan had Jon Dany niet kunnen vermoorden. Daar waren namelijk maar twee opties voor:
1. Bewaakt door de Unsullied.
Die kenden Jon al, en wisten dat Daenerys OK was met Jon, dus daar kon hij prima voorbij.
2. Bewaakt door Drogon.
Voordat we wisten dat Jon een Targaryen was kon hij ook al met ze knuffelen, dus ook dit is niet relevant voor het bekend maken van zijn Targaryen bloedlijn.

Je doet nu alsof hij daar alleen kon zijn doordat hij Targaryen was, maar dat raakt kant nog wal. Sterker nog, het zou eerder andersom zijn, omdat Dany hem misschien weg wilde houden/niet vertrouwde daardoor. Maar daar wordt dus niets mee gedaan.

Nogmaals: ik vind het einde prima, en vind ook het lot van Jon wel OK, maar dat had net zo goed kunnen gebeuren zonder het Targaryen verhaal. Sterker nog, zijn hele einde staat er in feite helemaal los van.

[ Voor 35% gewijzigd door Angeloonie op 21-05-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fly-guy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:16:
[...]
Ja, ze legt old blue eyes om, maar dat had in principe iedereen kunnen zijn, daar hielp die skill totaal niets bij.
Dus iedereen had langs een enorme horde WW langs kunnen komen?
Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:16:
[...]
Voordat we wisten dat Jon een Targaryen was kon hij ook al knuffelen, dus ook dit is niet relevant.
Waardoor er meer hints waren dat Jon dus een Targaryen was ;) Volgens mij heeft niemand de draken geknuffeld buiten Dany en Jon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Die kenden Jon al, en wisten dat Daenerys OK was met Jon, dus daar kon hij prima voorbij.

[...]

Voordat we wisten dat Jon een Targaryen was kon hij ook al met ze knuffelen, dus ook dit is niet relevant voor het bekend maken van zijn Targaryen bloedlijn.

Je doet nu alsof hij daar alleen kon zijn doordat hij Targaryen was, maar dat raakt kant nog wal. Sterker nog, het zou eerder andersom zijn, omdat Dany hem misschien weg wilde houden/niet vertrouwde daardoor. Maar daar wordt dus niets mee gedaan.
Die draken kunnen wel ruiken of het de goede bloedlijn is. Drogon zag de dolk uitsteken en dacht héee, die komt uit die troon met scherpe punten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Fly-guy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:16:
[...]
Als jij 4 jaar traint voor een olympische sport, maar die win je uiteindelijk omdat de tegenstander uitvalt, is dat ook een teleurstelling. Zo voelt het waarschijnlijk nu ook voor vele kijkers, je bent 6 seizoenen meegenomen in een bepaalde ontwikkeling waarvan veel niet of nauwelijks terugkomt in de laatste twee seizoenen.
Het probleem is dat iedereen zijn of haar <favourite character> iets wil laten bijdragen aan het einde. En dat alle gebeurtenissen epische proporties moeten hebben. Soms is het gewoon shit happens.

(Wat niet wil zeggen dat ik niet vind dat het op een aantal punten (veel) beter had gekund)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Welke optie had ze dan gehad? Jon tegen zich in het harnas jagen was nog desastreuzer geweest, want iedereen was al op zijn hand, niet de hare. Het enige waarop ze kon hopen is dat hij trouw zou blijven, net als Tyrion was toen hij Varys aangaf.
Nogmaals: ik vind het einde prima, en vind ook het lot van Jon wel OK, maar dat had net zo goed kunnen gebeuren zonder het Targaryen verhaal. Sterker nog, zijn hele einde staat er in feite helemaal los van.
Die mening deel ik dus (zoals je doorhad) niet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:19:
[...]

Waarom zij wel? Ze zal vast de nodige skills hebben geleerd, echter dat kun je zeggen van elke fatsoenlijke huurmoordenaar (zowel in de serie als in het echte leven).
Wat ze geleerd heeft in de vele afleveringen bij de faceless men draagt daar niet noodzakelijkerwijs wat aan bij.
Dus ja, dat had iedereen kunnen doen, gebaseerd op de beelden die we te zien kregen. Tenzij je er zelf allerlei factoren bij haalt die niet in het getoonde verhaal zaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walteij
bazzemans schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:40:
Je geeft een mooie verklaring en onderbouwd deze ook. Echter zal de Night's Watch onder het gezag van het koninkrijk blijven vallen.
Alleen deze regel even gequote, omdat ik je redenering helemaal niet slecht vind. We hebben ieder een ander perspectief gekozen en beiden kunnen juist zijn.

De vraag is alleen, onder welk koninkrijk valt de Wall nu? Sinds Jons dood (en het doorlaten van de Wildlings) is er erg veel veranderd.
Een kort lijstje:
  1. Bijna alle leden van de 'oude' Nightswatch zijn dood
  2. Er is nooit een nieuwe Lord Commander verkozen, Jon heet Edd gewoon simpelweg aangewezen en die is ook overleden.
  3. De Wildlings hebben land toegewezen gekregen ten zuiden van de Wall (the Gift en de New Gift) om daar land te bewerken, boerderijen te starten enzovoorts)
  4. Er zijn geen seven kingdoms meer. Het zijn 6 kingdoms en the North. De 6 kingdoms hebben geen enkele geografische binding met de Wall, alleen een historische
  5. De grote dreiging uit het Noorden (de White Walkers) is verdwenen
  6. De kleinere dreiging uit het noorden (de Wildlings) hebben al toegang tot het zuiden van de Wall
Alle redenen om de Wall te hebben, zijn dus effectief teniet gedaan. De enige reden dat je nu nog een Nightswatch zou moeten hebben, is als een soort van grenswachters/douane. Jons vraag en Tyrions ontwijkende antwoord (hij zegt geen ja of nee), geven eigenlijk al aan dat de nightswatch effectief niet meer bestaat. Het is een excuus voor Bran om Jon weg te sturen uit Kingslanding en hem de claim op de troon (die Jon niet eens wil maken) te ontnemen.
Jon zal ongetwijfeld met de Wildlings op gaan trekken, maar hij zal ongetwijfeld ook in de buurt van de Wall blijven. Dit omdat het grootste gedeelte van de Wildlings nu ook ten zuiden van de Wall is.

Het is een politieke oplossing, voor een politiek probleem. Ze kunnen Jon geen koning maken, omdat dit een nieuwe burgeroorlog zal veroorzaken. Ze kunnen eigenlijk ook niet om hem heen, omdat dit een nieuwe burgeroorlog kan veroorzaken (het Noorden en de Vale steunen Jon nog steeds). Jon wil geen kroon, Jon mag geen kroon, maar er zijn veel mensen die hem wel die kroon willen geven.
In plaats van hem dus vrij te spreken van de moord op Daenerys, wordt hij verbannen, naar de plek waar hij eigenlijk het meeste naar verlangt en waar hij geaccepteerd zal worden om wie hij werkelijk is, in plaats van om zijn naam en afkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ph4ge schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:45:
[...]
Niet mee eens, ze hadden bijv. Euron met een intelligent en uitgewerkt plan Rhaegal kunnen laten uitschakelen, in plaats van met 3 lucky shots op een rij. Dat had prima in een paar interessante scenes verspreid over een seizoen gekund, wellicht op bezoek op een interessante lokatie buiten Westeros. Ze hadden best wat interessante dialoog voor karakters als Cercei en Jon kunnen verzinnen, die hebben dit seizoen vrijwel niks gezegd. Ze hadden wat aandacht aan Dorne kunnen geven zodat we snappen waar die nieuwe prins vandaan komt. De Golden Company verdiende ook wel wat meer uitwerken. Ze hadden veel meer aandacht aan de lore rond de NK kunnen besteden. Ze hadden Brandon nog wat geschiedenisles kunnen laten geven. Jaime en Brienne hadden hun relatie beter uit kunnen werken. Etc. En waarom zou je niet een nieuw karakter of verhaallijn kunnen introduceren tegen het einde van het hoofdverhaal als het anders te eendimensionaal wordt? Of ze hadden niet zo rigoureus verhaallijnen moeten knippen of afkappen.

Ze hadden gewoon hetzelfde tempo met dezelfde nadruk als de eerste seizoenen kunnen doen als ze wilden. Dat was zeker niet saai of filler geweest.
Wat jij hier zegt is dat er allemaal extra dingen geintroduceerd moeten worden die enkel ook maar afgekapt moeten worden. Had enkel maar tot meer openstaande ploteindjes geleid en hadden ze dus nog rigoureuzer verhaallijnen moeten knippen of afkappen.

Plus dat al die dingen enkel maar overduidelijke fillers zijn, want je kan ze niet echt uitdiepen want hoe verder je ze gaat uitdiepen hoe meer plotlijnen je krijgt die je moet afkappen.

In een van de eerdere interviews werd het wel mooi gezegd, GRRM is een zaaier en B&B zijn oogsters...
Er is een reden dat GRRM al tig jaar niet verderkomt, hij kan niet eeuwig blijven zaaien.
En wat jij nu wilt is gewoon dat er meer gezaaid wordt en niets geoogst... Terwijl ook het oogsten tijd kost.

B&B zijn al sinds het begin van seizoen 7 bezig met niet meer zaaien en beginnen met oogsten en eigenlijk werkt het ook niet anders, je kan niet een andere zaaier neerzetten want dan krijg je weer andere lijnen etc terwijl er gewoon geoogst moest worden.
GRRM heeft in de boeken, maar ook in de 1e 6 seizoenen niets geoogst zonder steeds iets nieuws te zaaien, dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij vastzit qua boeken. Hij kan er gewoon geen goed einde meer aanbrijen zonder nieuwe plotlijnen te zaaien die weer open blijven staan.

Dat is de kracht geweest van de 1e 6 seizoenen, altijd waren er meer dan genoeg open plotlijnen voor iedereen om er iets in te zien. Alleen ergens moet het afgesloten worden en moeten er geen nieuwe plotlijnen meer gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fly-guy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:23:
[...]

Waarom zij wel? Ze zal vast de nodige skills hebben geleerd, echter dat kun je zeggen van elke fatsoenlijke huurmoordenaar (zowel in de serie als in het echte leven).
Nee, het geruisloos sluiten was onderdeel van die unieke skill. Dat zag je die EP ook in de bieb. En in een bos is geruisloos sluipen nóg moeilijk. Het was logisch dat zij het moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
Het is leuk om te zien hoe sommige mensen wel aannames mogen maken en anderen niet. Nog leuker is het wanneer die rollen ineens omdraaien.
Het goedpraten van allerlei onduidelijkheden gebeurt vooral met die aannames, het is maar net hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

Hier lopen ook een aantal verhaallijnen (lees discussies) door elkaar :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:20:
[...]

Het probleem is dat iedereen zijn of haar <favourite character> iets wil laten bijdragen aan het einde. En dat alle gebeurtenissen epische proporties moeten hebben. Soms is het gewoon shit happens.

(Wat niet wil zeggen dat ik niet vind dat het op een aantal punten (veel) beter had gekund)
Heb je absoluut gelijk in, echter ook hier zit een verschil tussen een episch eind en negeren. Arya had ook niet hoeven slagen in een eventuele moordpoging, echter een verwijzing naar haar hele verhaal had leuk geweest. Nu voelt het een beetje als verloren tijd.

Daarnaast zijn er meerdere voorbeelden, zo was ik persoonlijk emotioneel geïnvesteerd in Ed Sheeran, maar waar was hij toen hij het hardst nodig was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
walteij schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:23:
[...]

Alleen deze regel even gequote, omdat ik je redenering helemaal niet slecht vind. We hebben ieder een ander perspectief gekozen en beiden kunnen juist zijn.

[...]

Het is een politieke oplossing, voor een politiek probleem. Ze kunnen Jon geen koning maken, omdat dit een nieuwe burgeroorlog zal veroorzaken. Ze kunnen eigenlijkook niet om hem heen, omdat dit een nieuwe burgeroorlog kan veroorzaken (het Noorden en de Vale steunen Jon nog steeds). Jon wil geen kroon, Jon mag geen kroon, maar er zijn veel mensen die hem wel die kroon willen geven.
In plaats van hem dus vrij te spreken van de moord op Daenerys, wordt hij verbannen, naar de plek waar hij eigenlijk het meeste naar verlangt en waar hij geaccepteerd zal worden om wie hij werkelijk is, in plaats van om zijn naam en afkomst.
Plus het feit - en dat kwam ook in deze aflevering naar voren - dat Jon/Aegon altijd maar één doel écht heeft nagestreefd (en niet zoals Varys, die dat alleen maar zei): protecting the people of the Realm. Wat er ook aan onrust is, Jon is nog in de kop van Westeros te vinden om dát te doen. Vraag is of het Noorden ook de plaats is waar het meeste dreiging vandaan komt...

Gelet op de eerdere omzwervingen van Ayra en de gevolgen die dit had en de wankele vrede in Mereen zou ik op het (onbekende) westen of Essos gokken ;-)

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
Fly-guy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:27:
[...]

Heb je absoluut gelijk in, echter ook hier zit een verschil tussen een episch eind en negeren. Arya had ook niet hoeven slagen in een eventuele moordpoging, echter een verwijzing naar haar hele verhaal had leuk geweest. Nu voelt het een beetje als verloren tijd.

Daarnaast zijn er meerdere voorbeelden, zo was ik persoonlijk emotioneel geïnvesteerd in Ed Sheeran, maar waar was hij toen hij het hardst nodig was?
Verbrand in Field of Fire #2...…
Tenminste, dat wisten de hoertjes te vertellen waar Bronn mee zat te spelen, toen Qyburn hem de opdracht gaf om Jaime en Tyrion te vermoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
@mercapto De kijkers proberen ook maar iets zinnigs te maken van wat ze hebben gezien. Er is wel een lijn te trekken, maar je kan verstrikt raken in sommige pitfalls. Als je je ogen daarvoor sluit valt het mee, denk ik dan. Maar denk dat anderen tandenknarsen voor een paar weken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Fly-guy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:27:
[...]

Arya had ook niet hoeven slagen in een eventuele moordpoging, echter een verwijzing naar haar hele verhaal had leuk geweest.
Maar dat ze opeens naast Jon stond boven aan de trap was genoeg indicatie dat ze toch wel erg goed in sluipen is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
walteij schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:23:
[...]

De vraag is alleen, onder welk koninkrijk valt de Wall nu? Sinds Jons dood (en het doorlaten van de Wildlings) is er erg veel veranderd.
Een kort lijstje:
  1. Bijna alle leden van de 'oude' Nightswatch zijn dood
  2. Er is nooit een nieuwe Lord Commander verkozen, Jon heet Edd gewoon simpelweg aangewezen en die is ook overleden.
  3. De Wildlings hebben land toegewezen gekregen ten zuiden van de Wall (the Gift en de New Gift) om daar land te bewerken, boerderijen te starten enzovoorts)
  4. Er zijn geen seven kingdoms meer. Het zijn 6 kingdoms en the North. De 6 kingdoms hebben geen enkele geografische binding met de Wall, alleen een historische
  5. De grote dreiging uit het Noorden (de White Walkers) is verdwenen
  6. De kleinere dreiging uit het noorden (de Wildlings) hebben al toegang tot het zuiden van de Wall
Alle redenen om de Wall te hebben, zijn dus effectief teniet gedaan. De enige reden dat je nu nog een Nightswatch zou moeten hebben, is als een soort van grenswachters/douane. Jons vraag en Tyrions ontwijkende antwoord (hij zegt geen ja of nee), geven eigenlijk al aan dat de nightswatch effectief niet meer bestaat. Het is een excuus voor Bran om Jon weg te sturen uit Kingslanding en hem de claim op de troon (die Jon niet eens wil maken) te ontnemen.
Jon zal ongetwijfeld met de Wildlings op gaan trekken, maar hij zal ongetwijfeld ook in de buurt van de Wall blijven. Dit omdat het grootste gedeelte van de Wildlings nu ook ten zuiden van de Wall is.

Het is een politieke oplossing, voor een politiek probleem. Ze kunnen Jon geen koning maken, omdat dit een nieuwe burgeroorlog zal veroorzaken. Ze kunnen eigenlijk ook niet om hem heen, omdat dit een nieuwe burgeroorlog kan veroorzaken (het Noorden en de Vale steunen Jon nog steeds). Jon wil geen kroon, Jon mag geen kroon, maar er zijn veel mensen die hem wel die kroon willen geven.
Jouw redenering kan ik ook goed volgen :-). Volgens mij maakt het, nu alles ten einde is gekomen, ook niet zo heel veel meer uit. Ik heb er geen moeite mee om voor losse eindjes zelf mijn fantasie te gebruiken en deze in te vullen, als het gaat om of Jon in Castle Black blijft met de freefolk of vertrekt verder naar het noorden. Allebei kan je op een goede manier (en positief) uitleggen. Ik heb daar vrede mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 18:59

Goverman

not loaded

Angeloonie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Dat was algemeen op de punten die ik aandroeg. Het Jon/Targaryen verhaal blijf ik "niets mee gedaan" vinden.

Voor mij is het vrij simpel:
- Daenerys was al wat gefrustreerd/boos omdat Jon gewoon geliefd was (zie afterparty in Winterfell) > niet gerelateerd aan Jon/Targaryen.
- Daenerys werd nog bozer doordat draak #2 dood ging > niet gerelateerd aan Jon/Targaryen.
- Daenerys werd nóg bozer doordat Missandei dood ging > niet gerelateerd aan Jon/Targaryen.
- Blijkbaar maakt het Daenerys niets uit wie het weet, want ze komt er achter dat Tyrion/Varys/Sansa het weten, maar doet er dan niets mee om het in de doofpot te stoppen. Als het echt belangrijk was dan was Jon of iedereen die het wist wel dood.

Voor mij is het weten dat Jon een Targaryen is niet echt veel toevoegend op bovenstaande zaken. Laat je dit weg dan veranderd er niets. Het platbranden van Kings Landing heeft _NIETS_ met Jon/Targaryen te maken..

Dus ja, dan vind ik dat er gewoon niets met deze "grote onthulling" gedaan wordt.
Jon aka Aegon Targareyan kan niet een relatie aangaan met Dany, omdat ze neef/tante zijn. En dat vindt Jon (en the North) niet kunnen. Als dat gegeven niet bekend was geweest, was die relatie tussen beiden er mogelijk wel geweest en hadden Jon/Dany samen de afterparty gevierd, waren ze als stel verliefd geweest en was er wellicht geen vernietiging van Kings Landing.

Dany zou dan namelijk een reden hebben gehad om in Westeros te blijven en verliefd te zijn: de relatie met Jon Snow (ook mooie song van ice and fire enzo). Dat alles is dus onmogelijk geworden na de bekendmaking van de werkelijke afkomst van Jon Snow (de 'game changer').

[ Voor 9% gewijzigd door Goverman op 21-05-2019 12:44 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:19:
[...]

[...]

Waardoor er meer hints waren dat Jon dus een Targaryen was ;) Volgens mij heeft niemand de draken geknuffeld buiten Dany en Jon.
Tyrion vergeten in een eerder seizoen? ;) (Ook al was dat meer dat de draken hem tolereerden, dus niet roosterden omdat hij geen Targaryen is).

Dus ook in de serie is het dat alleen Targaryens goedgekeurd worden door de draken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
[...]

Heb je de serie wel gekeken of alleen van vernomen via memes?

Jon heeft het recht op de troon. Dat hij dat niet wil, doet er niet toe. Zolang er mensen weten dat hij de rechtmatige koning is, zal Daenerys haar claim worden betwist. En dat wil ze absoluut niet. Daarom vraagt ze aan Jon om aan niemand te vertellen dat hij een Targaryen is, zodat zij de troon kan bestijgen.
Jon vertelt het echter toch aan zijn familie. Sansa lult het meteen door aan Tyrion en die informeert Varys. Allemaal mensen die de poten van de ijzeren troon van Daenerys kunnen wegzagen. Zodra Varys weet dat Daenarys het recht op de troon niet heeft, wil hij meteen van haar af. Hierop wordt Varys geëxecuteerd. Zo doet Daenarys dat. Iedereen die haar niet erkend als koningin wordt vermoord, ze doet namelijk niet aan vergeven. Tyrion hamert in de laatste aflevering er ook nog eens op dat zijn zussen daarom gevaar lopen, met name Sansa die sowieso al geen fan van haar is. Die zal tot de laatste snik haar niet erkennen.

De hele serie gaat erover uit wie op die troon mag zitten. Nadat Robert Baratheon wordt vermoord is het chaos. Zijn twee broers claimen de troon, zijn onrechtmatige zoon krijgt de troon, zijn bastaardzonen met meer recht moeten dood en in Essos zijn er Targaryens die vinden dat zij op de troon moeten zitten. Seizoenen lang wordt gestreden wie nou het meeste recht heeft op die stomme ijzeren troon. Iets dat je krijgt via je bloed. En zolang niet degene met het juiste bloed op de troon zit, zal het recht op de troon worden betwist. Dat is het belang van Jon zijn bloedlijn. Enfin op het einde oppert Tyrion om een koning te kiezen, omdat werken met bloedlijnen niet zo goed heeft uitgepakt, en draagt hij zelfs iemand voort die geen kinderen kan krijgen, om zeker te weten dat het wiel gebroken blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Mooi einde. Maakt de voorgaande slechte afleveringen wat beter verteerbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingSig op 21-05-2019 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
Redelijk eind van een prachtige serie. Jammer dat de laatste seizoenen wat zakte qua kwaliteit maar ik vind het toch jammer dat het is afgelopen :'(.

Dat Dany dood zou gaan was te voorspellen. Bran als nieuwe koning is wat ver gezocht. De afgelopen aflevering liet ie juist telkens blijken zich eigenlijk niet meer druk te maken om de mensen omdat ie nu iets anders was geworden. En hij vond alles niet meer zo boeiend nu dat alles wist. De counsel ging er ook wel makkelijk aan voorbij dat men de nieuwe leiders ook wel moet accepteren, er zijn natuurlijk nog zat houses die niet zo blij zijn met Bronn als warden of the Reach of Gendry in the Stormlands. Ze doen net of politiek nu ineens niet meer bestaat.

Dat Sansa zo makkelijk kan uitstappen met the North is natuurlijk behoorlijk dom. Dat kan natuurlijk nooit zo makkelijk gaan. Dorne en The Iron Islands hebben ook een sterke drang naar onafhankelijkheid en hoeven voor de kroon niet bang te zijn. Die waren dan ook direct uitgestapt. Het doet sowieso ook meteen af aan de macht van de koning.

Grappig is trouwens dat ze Jon naar Nights Watch sturen maar dat na het vertrek van The North de Nights Watch eigenlijk geen onderdeel meer is van het kingdom.

En Bronn :'). Slaat kant noch wall dat die in the small counsel zit. Totaal ongeschikt en past totaal niet bij karakter.

Maar verder prima dat het voorbij is. Hopelijk geven de boeken ooit meer voldoening qua verhaal.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0k
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-03-2024

s0k

Terranova schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:45:
[...]

Tyrion vergeten in een eerder seizoen? ;) (Ook al was dat meer dat de draken hem tolereerden, dus niet roosterden omdat hij geen Targaryen is).

Dus ook in de serie is het dat alleen Targaryens goedgekeurd worden door de draken.
Is het niet eerder dat het gaat of iemand Valyrian is ipv Targaeryan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walteij
bazzemans schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Jouw redenering kan ik ook goed volgen :-). Volgens mij maakt het, nu alles ten einde is gekomen, ook niet zo heel veel meer uit. Ik heb er geen moeite mee om voor losse eindjes zelf mijn fantasie te gebruiken en deze in te vullen, als het gaat om of Jon in Castle Black blijft met de freefolk of vertrekt verder naar het noorden. Allebei kan je op een goede manier (en positief) uitleggen. Ik heb daar vrede mee!
Is het werkelijk waar? Een online topic, waarin 2 mensen elkaars meningen respecteren en ook nog eens begrijpen? 8)7 _/-\o_ 8) }:O
Waar moet het naartoe met de wereld :+
MrFl0ppY schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:48:
Redelijk eind van een prachtige serie. Jammer dat de laatste seizoenen wat zakte qua kwaliteit maar ik vind het toch jammer dat het is afgelopen :'(.

Dat Dany dood zou gaan was te voorspellen. Bran als nieuwe koning is wat ver gezocht. De afgelopen aflevering liet ie juist telkens blijken zich eigenlijk niet meer druk te maken om de mensen omdat ie nu iets anders was geworden. En hij vond alles niet meer zo boeiend nu dat alles wist. De counsel ging er ook wel makkelijk aan voorbij dat men de nieuwe leiders ook wel moet accepteren, er zijn natuurlijk nog zat houses die niet zo blij zijn met Bronn als warden of the Reach of Gendry in the Stormlands. Ze doen net of politiek nu ineens niet meer bestaat.
Gendry in de Stormlands is nog wel begrijpelijk. Hij is tenslotte de enige nog levende nakomeling van de Baratheon stamboom en hij is ook nog eens door een koningin gelegitimeerd.

Bronn vind ik ook te belachelijk voor woorden. De beste man is leuk om er als sidekick bij te hebben, maar heeft geen enkele kwaliteit die je in een lord (of lid van de small council) zou willen zien.

[ Voor 45% gewijzigd door walteij op 21-05-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
s0k schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:51:
[...]

Is het niet eerder dat het gaat of iemand Valyrian is ipv Targaeryan?
Volgens mij in de boeken wel, niet in de serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Ik weet niet goed wat doen nu. Na 9 jaar is het afgelopen :'(

Mooi verwoord gezien op internet: Het voelt als afstuderen en nooit meer je medestudenten terugzien.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/3c/91/23/3c91232ac817ee7c07d796e1436e6f53.jpg

Ik ga beginnen aan de boeken :9

[ Voor 75% gewijzigd door SmokingSig op 21-05-2019 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 15:48

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-08 13:22

Waywaith

Tja

SmokingSig schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:06:
Ik weet niet goed wat doen nu. Na 9 jaar is het afgelopen :'(
Yup, same :P

Wachten op de volgende serie die GoT honger zal vervullen.

-Pirate : "The cannons be ready Captain." -Captain: "Are."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walteij
Zo jammer dat ik maar 1 plusje kan geven!!
Want dit benadrukt juist het gevaar van profetien en hoe deze geinterpreteerd worden.

Jon is dus wel Azor Ahai, die zijn zwaard/dolk in zijn geliefde steekt en daarmee alle vijanden van het rijk verslaat. Alleen jammer dat veel mensen dit niet willen zien.

Ook denk ik dat er toch wat meer profetien uiteindelijk meer waar blijken te zijn dan iedereen op dit moment denkt. Bij opnieuw kijken van de show zijn me sommige dingen opgevallen die eerder complete aan mij voorbij zijn gegaan. Dat kan in seizoen 8 net zo goed het geval zijn geweest, zeker als stukken uit eerdere seizoenen er naast gaat leggen.

Ok zit me ineens nog veel meer te bedenken. Want Jon is dus ook de " Last Hero", die met 7 metgezellen naar het Noorden vertrekt om daar de Others te verslaan. Dit is de trip voorbij de muur, waarbij Dany Vyserion verliest.

Zo zijn er vast nog meer vergelijkingen te vinden, waarin Jon in andere profetien voorbij komt. Alleen niet zo letterlijk als het door veel mensen (in de serie, de boeken en in de echte wereld) wordt geinterpreteerd.

[ Voor 45% gewijzigd door walteij op 21-05-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LtMarx schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:56:
Even terugkomen op de eerdere poule die ik hier heb uitgezet.

Gemiddeld hebben de deelnemers 50,89% van de punten gehaald.
[Afbeelding]
[...]
Dit bewijst prachtig, dat het gewoon één grote gok is van iedereen. Een mooie 50%. Leven de kansberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniper-BoOyA-
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09-2019
Al met al een OK einde van een geweldige serie. Het is en blijft ontzettend jammer dat Dan en Dave niet meegingen met het plan om 100 afleveringen te maken (10 seizoenen).

Dit seizoen voelt in veel opzichten afgeraffeld. Iets wat het verhaal zeker niet altijd ten goede kwam.

Maar goed, misschien toch eens de boeken lezen..

Our Watch Has Ended...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
Gomez12 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:24:
En wat jij nu wilt is gewoon dat er meer gezaaid wordt en niets geoogst... Terwijl ook het oogsten tijd kost.
Ik denk dat we het hier over eens zijn, maar die tijd is niet genomen. Er is alleen gedacht aan wat doet het visueel goed.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
Droefsnoet schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:45:
[...]

Heb je de serie wel gekeken of alleen van vernomen via memes?

Jon heeft het recht op de troon. Dat hij dat niet wil, doet er niet toe. Zolang er mensen weten dat hij de rechtmatige koning is, zal Daenerys haar claim worden betwist. En dat wil ze absoluut niet. Daarom vraagt ze aan Jon om aan niemand te vertellen dat hij een Targaryen is, zodat zij de troon kan bestijgen.
Jon vertelt het echter toch aan zijn familie. Sansa lult het meteen door aan Tyrion en die informeert Varys. Allemaal mensen die de poten van de ijzeren troon van Daenerys kunnen wegzagen. Zodra Varys weet dat Daenarys het recht op de troon niet heeft, wil hij meteen van haar af. Hierop wordt Varys geëxecuteerd. Zo doet Daenarys dat. Iedereen die haar niet erkend als koningin wordt vermoord, ze doet namelijk niet aan vergeven. Tyrion hamert in de laatste aflevering er ook nog eens op dat zijn zussen daarom gevaar lopen, met name Sansa die sowieso al geen fan van haar is. Die zal tot de laatste snik haar niet erkennen.

De hele serie gaat erover uit wie op die troon mag zitten. Nadat Robert Baratheon wordt vermoord is het chaos. Zijn twee broers claimen de troon, zijn onrechtmatige zoon krijgt de troon, zijn bastaardzonen met meer recht moeten dood en in Essos zijn er Targaryens die vinden dat zij op de troon moeten zitten. Seizoenen lang wordt gestreden wie nou het meeste recht heeft op die stomme ijzeren troon. Iets dat je krijgt via je bloed. En zolang niet degene met het juiste bloed op de troon zit, zal het recht op de troon worden betwist. Dat is het belang van Jon zijn bloedlijn. Enfin op het einde oppert Tyrion om een koning te kiezen, omdat werken met bloedlijnen niet zo goed heeft uitgepakt, en draagt hij zelfs iemand voort die geen kinderen kan krijgen, om zeker te weten dat het wiel gebroken blijft.
Hij heeft gewoon gelijk hoor, als Jon geen Targaryen was geweest dan was het seizoen op kleine dingetjes na gewoon precies hetzelfde geweest. Alleen zou Jon dan niet op een draakje vliegen en dat het verraad van Varys later zou komen. Elke andere beslissingen die genomen is door karakters in de serie zijn niet genomen omdat hij een Targaryen is.
Pagina: 1 ... 64 ... 70 Laatste

Let op:
De spelregels:

Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.

Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.

Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.

Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic