Cersei wilde gewoon olifanten hebben om alle brandjes in KL te blussen
Het was letterlijk de opdracht van Cersei om de fakkels regelmatig te vervangen en haar desnoods te forcefeeden zodat ze haar dochter weg kon zien rotten.Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:32:
[...]
Denk dat Cersei wel het type is welke ervoor zou zorgen dat ze in leven zou blijven, om de pijn erger en erger te maken.
Elke paar dagen even naar beneden gaan en genieten.
Om het mogelijk te maken dat ze zo lang in leven blijft had ze altijd nog Qyburn
De naam van de nieuwe prins van Dorne was nog niet bekend.@shoombak
Als ze er wat mee hadden gedaan was de link vrij eenvoudig te leggen door ook Dorne te betrekken in het gevecht om Kings Landing.
Dan had je ergens in een dialoog vrij eenvoudig langs kunnen laten komen dat ze nog in die cel zou zitten.
En waar ik op doelde, was dat de schrijvers er door heen zitten te jagen.
En dat er echt wel genoeg materiaal was om het allemaal iets uitgebreider te doen.
Er zit dit seizoen nul diepte in. En dat is niet omdat er geen materiaal is om mee te werken.
--
Eigenlijk was Qyburn de echte NK. Gregory bleef maar gaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat vind jij en is het misschien ook wel. Maar het zou je meer materiaal geven om extra afleveringen te maken en zo hopelijk een betere verhaal lijn.sjaool schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:26:
[...]
Dat zou totaal random en overbodige info geweest. Ze doet niet meer mee in het verhaal punt.
Maar: Ze doet niet meer mee in het verhaal punt.
Is iets wat deze schrijvers met teveel dingen doen.
Zoals al gezegd Dorne en de Iron islands.
Waarom nog berichten langs laten komen dat Dorne je steund en dat Yara de Iron Islands heeft als je hier niets mee gaan doen.
Laat het dan niet langs komen, want zoals jij zegt:
Dat zou totaal random en overbodige info geweest. Ze doet niet meer mee in het verhaal punt.
Als je het ene detail gaat uitleggen, wordt er wel weer om het andere gevraagd...
We hebben 430 minuten om alles af te sluiten. Ja ik weet het. Dat is een keuze van de producers.
Het hadden er misschien ook 460 kunnen zijn. Maar dan krijg je ineens een willekeurige scene van een iemand in een cel die gelukzalig sterft, waarvan >80% denkt van: 'wie is dat?'
Ja, had men een deal kunnen maken om 860 minuten in 2 seizoenen te filmen was het beter geweest. Niemand weet waarom het zo moet. maar dat is nu eenmaal de keuze.
Oh..en ik denk dat GRRM's einde niet eens zoveel anders zou zijn geweest (zou zijn ja, want afmaken gaat ie het zelf niet meer doen natuurlijk). Alleen de aanloop er naartoe zou beter opgebouwd zijn.
We hebben 430 minuten om alles af te sluiten. Ja ik weet het. Dat is een keuze van de producers.
Het hadden er misschien ook 460 kunnen zijn. Maar dan krijg je ineens een willekeurige scene van een iemand in een cel die gelukzalig sterft, waarvan >80% denkt van: 'wie is dat?'
Ja, had men een deal kunnen maken om 860 minuten in 2 seizoenen te filmen was het beter geweest. Niemand weet waarom het zo moet. maar dat is nu eenmaal de keuze.
Oh..en ik denk dat GRRM's einde niet eens zoveel anders zou zijn geweest (zou zijn ja, want afmaken gaat ie het zelf niet meer doen natuurlijk). Alleen de aanloop er naartoe zou beter opgebouwd zijn.
Teveel moeite om een passende naam te bedenkenSeñor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:37:
[...]
Het was letterlijk de opdracht van Cersei om de fakkels regelmatig te vervangen en haar desnoods te forcefeeding zodat ze haar dochter weg kon zien rotten.
[...]
De naam van de nieuwe prins van Dorne was nog niet bekend.
--
Eigenlijk was Qyburn de echte NK. Gregory bleef maar gaan.
Hoe Gregor met Qyburn om ging vond ik wel goed in beeld gebracht.
Bedoel, we weten hoe sterk hij was maar lieten dit in een paar shots nog wel even goed langs komen.
@s0kkie
Wat zullen die dieren blij zijn dat ze er niet bij waren
[ Voor 5% gewijzigd door Deadsy op 14-05-2019 15:42 ]
Ach onzin de verhaallijnen kloppen gewoon en "tuurlijk" kan jij iets beter verzinnen.TLLRS schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:31:
Deze serie is door de showrunners compleet verpest.
Wat een prutswerk. Ik kan in een middag een betere verhaallijn verzinnen. Dit is van het kaliber Transformers. Al de logica is overboord. Gehele verhaallijnen van 8 seizoenen lang zijn compleet overbodig.
Echt jammer.
Wat jij had proberen de doden uit te hongeren door achter je muurtje te zitten? Schitterende verhaallijn .Het allerdomste vind ik wel dat voor de tweede keer een kasteel/fortificatie buiten de poort wordt verdedigd..
En ze hebben de lannisters om de stad te verdedigen die "golden company" kon gerust grote schade doen aan het leger vand e andere, beter dan een blokade en gewoon wachten .
Haar weer in het verhaal brengen heeft totaal geen zin en voegt echt niks meer toe behalve dan dat je weer een verhaallijn erbij hebt die je ook weer moet afsluiten. Soms heeft een verhaal vertellen ook te maken met dingen weglaten en dit is zoiets. Het gaat nu nog om de hoofdpersonages die naar een afsluiting toe werken en daar concentreer je je nu op verhaalschrijver.Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:38:
[...]
Dat vind jij en is het misschien ook wel. Maar het zou je meer materiaal geven om extra afleveringen te maken en zo hopelijk een betere verhaal lijn.
Maar goed, de meeste mensen kunnen de serie niet los van de boeken zien en dan wordt het heel lastig om objectief te kunnen blijven kijken. Ik heb nog maar 3 pagina's van het eerste boek gelezen en ben toen gestopt om de serie te volgen. De boeken lees ik later nog wel een keer. Misschien vind ik die dan beter dan de serie of misschien vind ik ze veel te langdradig als ik dingen lees als dat G.R.R. Martin 3 pagina's weet te vullen met hoe iemand zijn eten opeet.
"When you grow up your heart dies"
Lol dan was de commentaar "ze zeggen zelfs niks meer van dorn/iron islands" mensen kunnen altijd klagen over alles als je wil. Van het eerste tot de laatste aflevering kan je kritiek geven als je wil.Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:38:
[...]
Dat vind jij en is het misschien ook wel. Maar het zou je meer materiaal geven om extra afleveringen te maken en zo hopelijk een betere verhaal lijn.
Zoals al gezegd Dorne en de Iron islands.
Waarom nog berichten langs laten komen dat Dorne je steund en dat Yara de Iron Islands heeft als je hier niets mee gaan doen.
Laat het dan niet langs komen, want zoals jij zegt:
De eerste 3 zijn schitterend dan raakt hij de draad kwijt en word hetveel minder.sjaool schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:43:
De boeken lees ik later nog wel een keer. Misschien vind ik die dan beter dan de serie of misschien vind ik ze veel te langdradig als ik dingen lees als dat G.R.R. Martin 3 pagina's weet te vullen met hoe iemand zijn eten opeet.
[ Voor 18% gewijzigd door k995 op 14-05-2019 15:46 ]
Ik heb nog geen boek gelezen, net als legio anderen met kritiek. Het heeft niet zozeer met de boeken te maken, maar het afvlakkende niveau. Cinematografisch e.d. zal je mij niet horen (behalve die gecensureerde aflevering dan), maar over plottropes des te meer.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik vond de aflevering mooi! Ik heb echt hardop roepend in shock gezeten "waarom zou je dat doen?!?!!??" Prachtig! Ik had verwacht dat ze recht op Cersei zou afvliegen en haar zou verbranden, maar nee. De hele stad in as maar Cersei laat ze met rust. Dan ben je wel van het pad af.
De dood van Varys was snel en koud. Mooi en verwacht einde. Varys accepteert zijn lot en Tyrionneemt soort van afscheid. Vind hte wel apart dat Tyrion zo lang overeind blijft. Ik had verwacht dat ze hem al lang had verbrand.
Jon die niet intiem met haar kan zijn was voor Dany de druppel. Er lag de hele uitzending zo een nadruk op die bellen en overgave dat je al kon aanvoelen dat dit niet goed zou gaan.
De scene tussen Tyrion en Jamie vond ik sterk. Een mooi afscheid. Jamie die vervolgens Euron tegenkomt vond ik random en niet nodig, maar whatever. Wellicht ligt het aan mijn TV maar ik vond de charge van de Unsullied er nep uitzien? Jon die een ramp voor zijn ogen ziet voltrekken en niet kan geloven wat er gebeurt.
Arya en The Hound; geweldig! Mooi dat Arya kiest voor menselijkheid (stop met wraak zoeken). Dat The Hound tot op het einde haar blijft beschermen vond ik mooi. Cleganebowl schitterend gedaan. Eind precies zoals het zou moeten.
Het einde van Cersei en Jamie vond ik niet dramatisch genoeg. Had ze beiden een ander einde gegeven. Dit was te liefdevol, te mooi, te vreedzaam.
Overall heerlijke aflevering.
Wat er volgende aflevering ook gebeurt; ik hoop dat Bronn al zijn dromen in duigen ziet vallen. En ik hoop dat we Sansa terugzien. De master of the game.
De dood van Varys was snel en koud. Mooi en verwacht einde. Varys accepteert zijn lot en Tyrionneemt soort van afscheid. Vind hte wel apart dat Tyrion zo lang overeind blijft. Ik had verwacht dat ze hem al lang had verbrand.
Jon die niet intiem met haar kan zijn was voor Dany de druppel. Er lag de hele uitzending zo een nadruk op die bellen en overgave dat je al kon aanvoelen dat dit niet goed zou gaan.
De scene tussen Tyrion en Jamie vond ik sterk. Een mooi afscheid. Jamie die vervolgens Euron tegenkomt vond ik random en niet nodig, maar whatever. Wellicht ligt het aan mijn TV maar ik vond de charge van de Unsullied er nep uitzien? Jon die een ramp voor zijn ogen ziet voltrekken en niet kan geloven wat er gebeurt.
Arya en The Hound; geweldig! Mooi dat Arya kiest voor menselijkheid (stop met wraak zoeken). Dat The Hound tot op het einde haar blijft beschermen vond ik mooi. Cleganebowl schitterend gedaan. Eind precies zoals het zou moeten.
Het einde van Cersei en Jamie vond ik niet dramatisch genoeg. Had ze beiden een ander einde gegeven. Dit was te liefdevol, te mooi, te vreedzaam.
Overall heerlijke aflevering.
Wat er volgende aflevering ook gebeurt; ik hoop dat Bronn al zijn dromen in duigen ziet vallen. En ik hoop dat we Sansa terugzien. De master of the game.
readytoflow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:39:
...

GRRM kan en/of durft die volgende boeken niet meer te schrijven...
"What do you get if you multiply six by nine..."
De glijdende schaal van Daenerys (van vergevingsgezind naar wraakzuchtig) vind ik wel behoorlijk uit de hand gelopen.Lauryn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:47:
Ik vond de aflevering mooi! Ik heb echt hardop roepend in shock gezeten "waarom zou je dat doen?!?!!??" Prachtig! Ik had verwacht dat ze recht op Cersei zou afvliegen en haar zou verbranden, maar nee. De hele stad in as maar Cersei laat ze met rust. Dan ben je wel van het pad af.
Jorah Mormont heeft haar meerdere keren 'verraden'. Niets aan het handje...
Van zowel Tyrion als Varys heeft ze louter goed advies gehad. Goed advies voor zowel 'The Realm' als voor haar eigen overleven, uiteindelijke winst en een 'goed einde'.
Varys had overigens voor zichzelf op kunnen komen, aan kunnen geven hoe de vork in de steel zit. Een echte 'trial', misschien zelfs 'by combat' kunnen vragen. Het ging allemaal te gemakkelijk. Uiteraard zal het meewegen dat hij haar trachtte te vergiftigen (die suggestie wordt gedaan), maar het is echt in het algemeen belang...
Ze kwam zo wel erg goed weg, ja.Het einde van Cersei en Jamie vond ik niet dramatisch genoeg. Had ze beiden een ander einde gegeven. Dit was te liefdevol, te mooi, te vreedzaam.
Bronn als ultieme sellsword een turncloak, won tot nu toe altijd. Berekenend, altijd alleen maar voor zijn eigen hachie en gewin kiezen.Wat er volgende aflevering ook gebeurt; ik hoop dat Bronn al zijn dromen in duigen ziet vallen. En ik hoop dat we Sansa terugzien. De master of the game.
Het moe(s)t een keer fout gaan... aangezien er nu nogal kwistig met moraal wordt gestrooid, verwact ik ook dat hij niet echt meer dan een 'Pyrrusoverwinning' zal halen.
Harrenhall, of zo.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dus D&D leveren prima werk als ik het zo lees.k995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:45:
[...]
De eerste 3 zijn schitterend dan raakt hij de draad kwijt en word hetveel minder.
Euh nee hoor, ze stuurt hem weg en zegt hem te zullen doden als hij terug komt.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:10:
[...]
De glijdende schaal van Daenerys (van vergevingsgezind naar wraakzuchtig) vind ik wel behoorlijk uit de hand gelopen.
Jorah Mormont heeft haar meerdere keren 'verraden'. Niets aan het handje...
Enkel omdat hij blijvend zijn eigen leven riskeert is het haar duidelijk dat hij toch te vertrouwen is.
"goed" advies dat dikwijls heel slecht uitdraaide.Van zowel Tyrion als Varys heeft ze louter goed advies gehad. Goed advies voor zowel 'The Realm' als voor haar eigen overleven, uiteindelijke winst en een 'goed einde'.
Neen waarom zou ze dat toestaan ? slaat nergens op daarbij wie zou het voor varys opnemen.Varys had overigens voor zichzelf op kunnen komen, aan kunnen geven hoe de vork in de steel zit. Een echte 'trial', misschien zelfs 'by combat' kunnen vragen. Het ging allemaal te gemakkelijk. Uiteraard zal het meewegen dat hij haar trachtte te vergiftigen (die suggestie wordt gedaan), maar het is echt in het algemeen belang...
Neen zoals hij zei: hij gokte en verloor.
lord of baelish castleHet moe(s)t een keer fout gaan... aangezien er nu nogal kwistig met moraal wordt gestrooid, verwact ik ook dat hij niet echt meer dan een 'Pyrrusoverwinning' zal halen.
Harrenhall, of zo.
Ik zat te wachten op Needle die beiden zou zou spiezen op dat binnenplein nadat Arya daar toch maar even had gewacht op Cersei, maar dat gebeurde niet.Lauryn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:47:
Ik vond het wel een goede aflevering met momenten. Ik had alleen weinig een wow effect vanuit het verloop en de schaal van dingen. Vooral het burgers afslachten voelde wat vreemd en onnodig maar is er waarschijnlijk in gestopt omdat het 1. veel gebeurd bij oorlogen en 2. Jon / Arya enorm aan het denken moet zetten.
Volgens de boeken zijn draken ook vrijwel niet te raken. Dit is dus meer logisch dan 3 pijlen in een draak schieten zonder moeite. En waarom zou je met schorpions op een leger schieten terwijl een vuurspuwende monster boven je hangt. Het lijkt me logisch dat de draak je prio is. De golden company waren wel echt een grap. Maarja wellicht hadden ze toch de olifanten nodigDeadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:22:
[...]
Dat zeggen dictators wel vaker.
Elke episode van dit seizoen is nog slechter geschreven dan de vorige.
Met 1 draak al deze schade zonder een krasje.
Toen ze de Iron Fleet vernietigde had ik toch wel een massa aan harpoenen ofzo van die scorpions verwacht maar nop.
Euron was blijkbaar ook vergeten hoe hij met dat ding moest richten aangezien ze maar met dat dingen bleven rond draaien achter de draak aan inplaats van dat ze naar de vlieglijn kijken en dan gewoon opwachten.
En de scorpions op de muur hetzelfde, er werd niet massaal op de draak geschoten, de meeste van die dingen bewogen geeneens.
Het leger van Jon Snow leek me toch aardig binnen bereik van de scorpions te zijn maar toen de draak aanviel was er geen schot op het leger.
De Golden Company buiten de muur opstellen was ook een geniale zet.
Lijkt er steeds meer op dat die 2 schrijvers eerst bepaald hebben hoeveel afleveringen ze gingen maken in seizoen 8, toen de laatste aflevering geschreven hebben (dus het einde) en toen gekeken hebben hoe ze alles in die paar afleveringen gaan duwen.
En deze 2 gasten gaan een Star Wars trilogie schrijven.
Verder lees ik hier ook weinig over hoe 'prachtig de beelden waren van de verwoeste stad. Niet hier en daar een paar helden dood, maar ook onschuldige families, kinderen etc. Echt een warzone .
[ Voor 5% gewijzigd door 038Zwolle op 14-05-2019 16:20 ]
Sommige van de beste scenes en dialogen zijn compleet door hen verzonnen.
Ja dus, spijtig dat GRRM niet die boeken ook af had tesamen denk ik dat ze het beste werk afleverde.
Technologie gaat wel vooruit zeker met een genie als qyburn.038Zwolle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:17:
Volgens de boeken zijn draken ook vrijwel niet te raken.
[ Voor 25% gewijzigd door k995 op 14-05-2019 16:19 ]
Nu ik er terug aan denk, vorig seizoen wist Tyrion zijn zus te overtuigen om mee te doen tegen de WW. Ze was uiteraard niet te vertrouwen maar er zijn kijkers die denken dat Tyrion toen al verraad pleegde.
Aangezien Daenerys won lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een geheim pact was. Jaime vrij laten zal Dany wel straffen lijkt me.
Ze zei dan ook "You failed me for the last time".
Aangezien Daenerys won lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een geheim pact was. Jaime vrij laten zal Dany wel straffen lijkt me.
Daarom is het zo raar dat hij niet al gestraft was. Enige reden die je daarvoor kan bedenken is dat dat teveel naar wens van Cersie zou zijn.algalid schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:27:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Maar ondanks mijn lofzang over deze aflevering...
Even terugdenkend aan seizoen 7. Aangezien het gisteren in een paar uurtjes gefixed is met 1 draak en een gedecimeerd leger...
Ze had beter tegen Jon kunnen zeggen:
'Oh...? Knight King? White Walkers? En waar is dat?,
'het noorden...? wacht even...Ik pak even mn agenda'.
'Ja, dat kan wel. ik maak eerst hier nog even wat af, dan vertrek ik overmorgen'.
'Dan zie ik je de 13e in Winterfell...',
'oh enne, kleed het een beetje leuk aan, overmorgen ben ik queen of the seven kingdoms. Da's meteen wel zo handig want dan neem ik meteen al m;n nieuwe onderworpen legers mee...'
Even terugdenkend aan seizoen 7. Aangezien het gisteren in een paar uurtjes gefixed is met 1 draak en een gedecimeerd leger...
Ze had beter tegen Jon kunnen zeggen:
'Oh...? Knight King? White Walkers? En waar is dat?,
'het noorden...? wacht even...Ik pak even mn agenda'.
'Ja, dat kan wel. ik maak eerst hier nog even wat af, dan vertrek ik overmorgen'.
'Dan zie ik je de 13e in Winterfell...',
'oh enne, kleed het een beetje leuk aan, overmorgen ben ik queen of the seven kingdoms. Da's meteen wel zo handig want dan neem ik meteen al m;n nieuwe onderworpen legers mee...'
Het ging ook echt veel te makkelijk. Dany "verstopt" de draak even midden in de stad en valt de poort van achteren aan. Niemand op de muur die even naar achteren kijkt of mensen hoort schreeuwen als de draak van de keep over stad vliegt... Er zat echt 0 spanning in de episode. Op 1 pijl na had je ook nergens het idee dat de draak wellicht wel eens geraakt zou kunnen worden door een pijl.
Maarja je zag al vanaf het moment dat ze de vloot in hens had gezet dat de draak deze episode onsterfelijk was geschreven. Door telkens flitsen van de draak die weer iets in de hens zet te laten zien zonder enige tegenstand lieten ze al zien dat de draak met Dany gewoon even de battle ging winnen. Iedereen had thuis kunnen blijven.
Maarja je zag al vanaf het moment dat ze de vloot in hens had gezet dat de draak deze episode onsterfelijk was geschreven. Door telkens flitsen van de draak die weer iets in de hens zet te laten zien zonder enige tegenstand lieten ze al zien dat de draak met Dany gewoon even de battle ging winnen. Iedereen had thuis kunnen blijven.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik zat net wat na te denken. Stel dat Dany na het luiden van de bel naar de Red Keep was gevlogen. Drogon op de muur (of waar dan ook), Dany loopt naar Cercei toe terwijl de draak achter 'm wacht tot Dany het seintje geeft alles wat zich binnen de muren bevindt plat te branden.
Iets van tevoren is Qyburn samen met the Mountain vertrokken naar beneden in opdracht van Cercei met als doel wildfire aansteken en de Red Keep opblazen. Cercei denkt 'ik geen Iron Throne, die drakentrut ook niet', Jaime is nog onderweg naar boven en Arya verschijnt ten tonele in de Red Keep en is te zien in de achtergrond. Daarna spannende montage van een boze Dany die Cercei wil onderwerpen aan Drakaris, bange Cercei, aanvallende Arya, Jaime die zich naar boven haast en Qyburn die het wildfire aansteekt. Op het moment supreme ontploft de hele boel. Gevolg: Cercei, Dany, Jaime en Arya dood. Daarna dankzij Cleganebowl (want dat kan nu nog steeds) ook Qyburn, the Mountain en the Hound dood.
Jon ziet vanaf een afstand hoe de Red Keep compleet naar de klote gaat. Drogon wordt ook flink geraakt door de explosie en besluit te vertrekken en ondertussen nog wat van KL naar de klote te helpen vanwege de schrikreactie. Jon en wat consorten willen niet dood door een boze draak en moeten vluchten waarna je de scenes ziet die eerst ingevuld werden door Arya.
Op die manier heb je nog veel van de momenten die aflevering 5 zo goed maken. Persoonlijkheden blijven in stand, de horror van oorlog blijft in beeld, je kunt nog steeds gebruiken dat Dany leip wordt en onderweg naar de Red Keep wat van KL plat brand om vervolgens Cercei plat te willen branden én je verliest personages op de meest epische manier mogelijk. Arya zijn we dan wel kwijt, maar wel op een manier die past én shocking is.
Maar goed, het is wat 't is. Aflevering 5 was vet ondanks een aantal mindere momenten, maar het had wat mij betreft nog vetter kunnen zijn
Iets van tevoren is Qyburn samen met the Mountain vertrokken naar beneden in opdracht van Cercei met als doel wildfire aansteken en de Red Keep opblazen. Cercei denkt 'ik geen Iron Throne, die drakentrut ook niet', Jaime is nog onderweg naar boven en Arya verschijnt ten tonele in de Red Keep en is te zien in de achtergrond. Daarna spannende montage van een boze Dany die Cercei wil onderwerpen aan Drakaris, bange Cercei, aanvallende Arya, Jaime die zich naar boven haast en Qyburn die het wildfire aansteekt. Op het moment supreme ontploft de hele boel. Gevolg: Cercei, Dany, Jaime en Arya dood. Daarna dankzij Cleganebowl (want dat kan nu nog steeds) ook Qyburn, the Mountain en the Hound dood.
Jon ziet vanaf een afstand hoe de Red Keep compleet naar de klote gaat. Drogon wordt ook flink geraakt door de explosie en besluit te vertrekken en ondertussen nog wat van KL naar de klote te helpen vanwege de schrikreactie. Jon en wat consorten willen niet dood door een boze draak en moeten vluchten waarna je de scenes ziet die eerst ingevuld werden door Arya.
Op die manier heb je nog veel van de momenten die aflevering 5 zo goed maken. Persoonlijkheden blijven in stand, de horror van oorlog blijft in beeld, je kunt nog steeds gebruiken dat Dany leip wordt en onderweg naar de Red Keep wat van KL plat brand om vervolgens Cercei plat te willen branden én je verliest personages op de meest epische manier mogelijk. Arya zijn we dan wel kwijt, maar wel op een manier die past én shocking is.
Maar goed, het is wat 't is. Aflevering 5 was vet ondanks een aantal mindere momenten, maar het had wat mij betreft nog vetter kunnen zijn
[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 14-05-2019 17:01 ]
Heb bij aflevering 3,4 en 5 het gevoel dat ze het best uit de verf komen als je alle afleveringen ervoor en erna vergeet. De actie is goed en alles is prachtig in beeld gebracht, maar het is vaak niet consistent met de rest v/h verhaal. Belangrijk minpunt is onnodig plotarmor, Arya bijvoorbeeld wordt herhaaldelijk in dodelijke situaties geworpen waar ze vervolgens met puur geluk uit komt. Zelfde geldt in aflevering 3 voor eigenlijk alle hoofdpersonen. Dodelijke situatie -> nieuwe scene -> miraculeuze ontsnapping -> repeat.
-KL was blijkbaar prima over te nemen zonder (extreem) veel onschuldig bloedvergiet, tot Dany flipte ging het eigenlijk best prima. Dat morele dilemma sinds Dany in Westeros kwam deed er achteraf dus niet toe.
-De Golden Company had net zo goed met hun denkbeeldige olifanten kunnen vergaan op zee, ze waren enkel een plotdevice om Cersei sterker te laten lijken.
-Dood van Rhaegal deed er militair niet toe, was enkel om Dany mentaal over het randje te wippen.
-Slachtoffers in Winterfell boeiden niet, ze pakten de stad nog steeds met speels gemak.
-Jaime is alleen naar Winterfell gegaan om zonder consequenties geconfronteerd te worden met zijn daden uit het verleden en om Brienne te ridderen en ontmaagden. Daarna was hij weer terug bij af. Dat hij gevangen werd genomen zorgde alleen voor een momentje met Tyrion, verder wederom geen consequenties, had dit überhaupt invloed op zijn vervolgacties? Heeft hij de bellen laten rinkelen? Was passender geweest als hij dat had gedaan, waarna de stad alsnog in as werd gelegd.
-Euron is een uit de klauwen geëscaleerde grap, haalt iedere keer alle geloofwaardigheid uit het verhaal.
-Varys van master of whisperers naar hardop praten over hoogverraad in de throne room. Zijn gesprek met Jon op het strand kan nog op wanhoop en pakken van laatste strohalm gegooid worden.
Positief:
Cersei vond ik geloofwaardig als Mohammed Saïd al-Sahaf. Had wel verwacht dat ze nog wat laatste trucjes had, al lag haar joker (Euron) natuurlijk dood te bloeden.
De twijfel en afschuw van Jon was mooi, had daar graag meer van gezien.
De paniek op straat was sterk in beeld gebracht.
Ben bang dat de plotwendingen het terugkijken van afleveringen minder leuk gaat maken. Veel belangrijke gebeurtenissen en karakterontwikkelingen doen er achteraf simpelweg niet toe.
Dany flipt ineens zo ontiegelijk hard dat je moeilijk voor haar kan zijn. Toen zij bijvoorbeeld de slavenhouders liet ophangen was dat als represaille voor het ophangen van slaven, een overtrokken reactie, maar geen brutaliteit uit het niets. Als ze in KL een paar menselijke schilden verkoolde had je nog kunnen twijfelen, of na winst een lading vijandelijke soldaten (dat had ik eigenlijk verwacht). Haar ontwikkeling gaat mij te snel om me in te kunnen leven.
-KL was blijkbaar prima over te nemen zonder (extreem) veel onschuldig bloedvergiet, tot Dany flipte ging het eigenlijk best prima. Dat morele dilemma sinds Dany in Westeros kwam deed er achteraf dus niet toe.
-De Golden Company had net zo goed met hun denkbeeldige olifanten kunnen vergaan op zee, ze waren enkel een plotdevice om Cersei sterker te laten lijken.
-Dood van Rhaegal deed er militair niet toe, was enkel om Dany mentaal over het randje te wippen.
-Slachtoffers in Winterfell boeiden niet, ze pakten de stad nog steeds met speels gemak.
-Jaime is alleen naar Winterfell gegaan om zonder consequenties geconfronteerd te worden met zijn daden uit het verleden en om Brienne te ridderen en ontmaagden. Daarna was hij weer terug bij af. Dat hij gevangen werd genomen zorgde alleen voor een momentje met Tyrion, verder wederom geen consequenties, had dit überhaupt invloed op zijn vervolgacties? Heeft hij de bellen laten rinkelen? Was passender geweest als hij dat had gedaan, waarna de stad alsnog in as werd gelegd.
-Euron is een uit de klauwen geëscaleerde grap, haalt iedere keer alle geloofwaardigheid uit het verhaal.
-Varys van master of whisperers naar hardop praten over hoogverraad in de throne room. Zijn gesprek met Jon op het strand kan nog op wanhoop en pakken van laatste strohalm gegooid worden.
Positief:
Cersei vond ik geloofwaardig als Mohammed Saïd al-Sahaf. Had wel verwacht dat ze nog wat laatste trucjes had, al lag haar joker (Euron) natuurlijk dood te bloeden.
De twijfel en afschuw van Jon was mooi, had daar graag meer van gezien.
De paniek op straat was sterk in beeld gebracht.
Ben bang dat de plotwendingen het terugkijken van afleveringen minder leuk gaat maken. Veel belangrijke gebeurtenissen en karakterontwikkelingen doen er achteraf simpelweg niet toe.
Dany flipt ineens zo ontiegelijk hard dat je moeilijk voor haar kan zijn. Toen zij bijvoorbeeld de slavenhouders liet ophangen was dat als represaille voor het ophangen van slaven, een overtrokken reactie, maar geen brutaliteit uit het niets. Als ze in KL een paar menselijke schilden verkoolde had je nog kunnen twijfelen, of na winst een lading vijandelijke soldaten (dat had ik eigenlijk verwacht). Haar ontwikkeling gaat mij te snel om me in te kunnen leven.
Neh...
@SomerenV Wat doe je voor werk? Zou het nog niet opgeven om scriptschrijver te worden...
Maar ach de huidigen worden ook afgebrand dus...
Mischien hadden ze die netflix opties moeten gebruiken:
[Daenarys goes beserk] or [Daenarys accepts surrender] make your choice 5, 4, 3,...
@SomerenV Wat doe je voor werk? Zou het nog niet opgeven om scriptschrijver te worden...
[Daenarys goes beserk] or [Daenarys accepts surrender] make your choice 5, 4, 3,...
Het idee dat Cersei wild fire zou gebruiken om de stad in de fik te steken is niet uitgekomen. Wss zou het Dany iets te goed uit laten komen voor de beperkte tijdsspanne. Ik vraag me dan af wie het groene vuur in de scenes bedacht, Sapochnik of D&D "kinda forgot"?
En die smallfolk in de Red Keep, was dat nu iets? Je zag er niets meer van, of eerder, het maakte weinig uit.
En die smallfolk in de Red Keep, was dat nu iets? Je zag er niets meer van, of eerder, het maakte weinig uit.
Ik heb altijd grappige scene in gedachte: Aan het einde van GoT flasht men nog even met een nieuwe NK baby. Vervolgens is er over 1000 jaar weer een 'Winter is coming', waarin een leger ondoden richting de wall gaat...k995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:17:
Technologie gaat wel vooruit zeker met een genie als qyburn.
Waar ze vervolgens volslagen aan gort worden geknald door tanks en hypermoderne straaljagers met op de achtergrond 21e eeuwse wolkenkrabbers net boven de wall uitkomend
Dit dus.
Varys spills the beans: IndieWire - Conleth Hill Says ‘Thrones’ Was Frustrating for ‘Last Couple Seasons,’ Lost Something After Passing Books
the actor expressed disappointment with the series for sidelining his fan favorite character over the last couple seasons. When asked if there was something he wished Varys got to do on the show, Hill noted his character was robbed of having a last meeting with nemesis Littlefinger in Season 7.
Er lag toch nog gewoon Wildfire in de kelders althans. Daar stond mij iets van bij dat Tyrion niet alles had gebruikt.algalid schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:18:
Het idee dat Cersei wild fire zou gebruiken om de stad in de fik te steken is niet uitgekomen. Wss zou het Dany iets te goed uit laten komen voor de beperkte tijdsspanne. Ik vraag me dan af wie het groene vuur in de scenes bedacht, Sapochnik of D&D "kinda forgot"?
Kun je je een latere episode nog herinneren; iets met een kerk?Webgnome schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:05:
[...]
Er lag toch nog gewoon Wildfire in de kelders althans. Daar stond mij iets van bij dat Tyrion niet alles had gebruikt.
Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black
Voor de duidelijkheid: ik vroeg me af wie van het productieteam zich de wild fire herinnerde, niet wie in het Westeros verhaal dat deed
Het was een erg leuke toets maar ik dacht dat er meer zou in zitten dan een paar groene flashes.
Juist leuk aan gedacht. Restanten vd verstopte wildfire.
Iedereen in mijn omgeving... Ik spreek nog wel eens mensen buiten fora 🤔k995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:09:
[...]
Waar haal je dat? Wat internet trollen? IK vind het best prima. Die laatste aflevering was gewoon 1 van de beste. DIe scene waar arya vlucht alleen al zo prachtig gedaan. Heb mensen die de oorlog in kosovo/yougorlavie meegemaakt hebben zien beschrijven dat dit het dichste is dat ze ooit gezien hebben om de waanzin van oorlog te laten zien.
Cinematografisch, muzikaal en in acteerwerk kent GOT zijn gelijke niet. Het was ook zeker geen slechte aflevering, noch een slecht seizoen... Maar het voelt wel als “net niet”
En inderdaad, there’s no such thing as bad pizza 😌
Maar t moet wel herkenbaar zijn als pizza
“The greatest teacher, failure is”
De executie van Varys was helemaal prima. Varys wist dat hij verraad had gepleegd. Hoezo moet hij daar tegenin gaan? Had hij Daenarys moeten overtuigen dat het beter is dat ze dood is? Denk je dat er iemand op de wereld is die jou kan overtuigen dat je dood beter af bent? Varys wist dat hij 'fout' zat en nam het verlies als een echte vent.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:10:
[...]
Varys had overigens voor zichzelf op kunnen komen, aan kunnen geven hoe de vork in de steel zit. Een echte 'trial', misschien zelfs 'by combat' kunnen vragen. Het ging allemaal te gemakkelijk. Uiteraard zal het meewegen dat hij haar trachtte te vergiftigen (die suggestie wordt gedaan), maar het is echt in het algemeen belang...
Als je de serie had gevolgd dan was het je opgevallen dat Tyrion enkel een trial by combat aanvroeg als hij vals werd beschuldigd/veroordeeld. Eerst van de aanslag op Bran, daarna van de aanslag op Joffrey. In de wereld van GoT is vrijwel elk personage berust op zijn executie. Hetzij omdat ze martelaar zijn, hetzij omdat ze het verdienen. Het is uitzonderlijk dat iemand op het einde om genade smeekt. Zelfs Tyrion zou niet aankomen met trial by combat als hij zou worden veroordeeld voor bijvoorbeeld het vrijlaten van Jaime. Daarnaast, moet je voor een trial by combat een strijder hebben die voor je vecht. Wie zou garant hebben willen staan voor Varys?
Blijkbaar ben je meteen een troll als je kritisch bent over GoTralphilosophy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:31:
[...]
Iedereen in mijn omgeving... Ik spreek nog wel eens mensen buiten fora 🤔
Cinematografisch, muzikaal en in acteerwerk kent GOT zijn gelijke niet. Het was ook zeker geen slechte aflevering, noch een slecht seizoen... Maar het voelt wel als “net niet”
En inderdaad, there’s no such thing as bad pizza 😌
Maar t moet wel herkenbaar zijn als pizza
Vervolgens wordt er in seizoen 8 héél snel naar een einde gewerkt. Seizoen 7 ging al vrij rap vergeleken met eerdere seizoenen en daar was veel kritiek op. Seizoen 8 gooit de versnelling nog wat tandjes hoger dus logisch dat mensen dan nog meer gaan klagen. Vooral als blijkt dat veel verhaallijnen redelijk afgeraffeld (lijken te) worden, of dat personages opeens dingen doen die gezien hun ontwikkelingen in eerdere seizoenen niet heel logisch zijn. Of dingen die puur lijken te gebeuren om het verhaal een handje te helpen, of puur om het niet voorspelbaar te maken (waardoor het juist des te slechter overkomt).
En dat is juist wat seizoen 8 niet moet zijn. Het moet kwalitatief van hoog niveau zijn en dat is het nu op veel vlakken inderdaad net niet. Genoeg potentie, maar teveel momenten die daar flink afbreuk aan doen.Het was ook zeker geen slechte aflevering, noch een slecht seizoen... Maar het voelt wel als “net niet”
Ik ben cameraman en video-editorreadytoflow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:09:
Neh...
@SomerenV Wat doe je voor werk? Zou het nog niet opgeven om scriptschrijver te worden...![]()

[ Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 14-05-2019 19:14 ]
Slaat natuurlijk nergens op , dan pleegt cersei zelfmoord met haar ongeboren kind.SomerenV schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:58:
Ik zat net wat na te denken. Stel dat Dany na het luiden van de bel naar de Red Keep was gevlogen. Drogon op de muur (of waar dan ook), Dany loopt naar Cercei toe terwijl de draak achter 'm wacht tot Dany het seintje geeft alles wat zich binnen de muren bevindt plat te branden.
Iets van tevoren is Qyburn samen met the Mountain vertrokken naar beneden in opdracht van Cercei met als doel wildfire aansteken en de Red Keep opblazen. Cercei denkt 'ik geen Iron Throne, die drakentrut ook niet',
Cyburn ook en die zag er toch echt niet het fanatische type uit die zichzelf zou opofferen, eerder snel vluchten.
Dus dany heeft een draak en zou zich laten verleiden om af te stappen en zich in gevaar te begeven om een gesprekje te voeren? Waarom? Zolang Cercei leeft is ze een gevaar.Jaime is nog onderweg naar boven en Arya verschijnt ten tonele in de Red Keep en is te zien in de achtergrond. Daarna spannende montage van een boze Dany die Cercei wil onderwerpen aan Drakaris, bange Cercei, aanvallende Arya, Jaime die zich naar boven haast en Qyburn die het wildfire aansteekt. Op het moment supreme ontploft de hele boel. Gevolg: Cercei, Dany, Jaime en Arya dood. Daarna dankzij Cleganebowl (want dat kan nu nog steeds) ook Qyburn, the Mountain en the Hound dood.
Juist helemaal niet,dit gaat lijnrecht in tegen de personages zoals ze zijn. Hou je dagjob maar :-)Op die manier heb je nog veel van de momenten die aflevering 5 zo goed maken. Persoonlijkheden blijven in stand,
Cercei heeft wel vaker mensen opgeofferd voor haar doelen. Dit zou het ultieme offer zijn. Ze weet al dat ze verloren heeft en dat de stad vol zit met vijandelijke troepen. Ontsnappen is geen optie want dan wordt ze waarschijnlijk gevangen genomen. Dan maar de eer aan zichzelf houden en voorkomen dat Dany overleeft door zichzelf en Dany op te blazen. Qyburn offert zichzelf overigens ook niet op aangezien hij na het aansteken nog weg kan komen. Daarna komt ie echter The Hound tegenk995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:27:
[...]
Slaat natuurlijk nergens op , dan pleegt cersei zelfmoord met haar ongeboren kind.
Cyburn ook en die zag er toch echt niet het fanatische type uit die zichzelf zou opofferen, eerder snel vluchten.
Cercei is op dat moment geen gevaar meer en is alleen. Daarbij is ze wel vaker de confrontatie aan gegaan om vervolgens de draak het af te laten maken.Dus dany heeft een draak en zou zich laten verleiden om af te stappen en zich in gevaar te begeven om een gesprekje te voeren? Waarom? Zolang Cercei leeft is ze een gevaar.
Ik ben benieuwd waarom jij dat vindtJuist helemaal niet,dit gaat lijnrecht in tegen de personages zoals ze zijn. Hou je dagjob maar :-)
Lijkt mij redelijk plausibel. Nog plausibeler zou zijn dat ze een double body in de toren heeft. Dany lokt en opblaast terwijl ze zelf al ergens buiten KL is.SomerenV schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:04:
[...]
Cercei heeft wel vaker mensen opgeofferd voor haar doelen. Dit zou het ultieme offer zijn. Ze weet al dat ze verloren heeft en dat de stad vol zit met vijandelijke troepen. Ontsnappen is geen optie want dan wordt ze waarschijnlijk gevangen genomen. Dan maar de eer aan zichzelf houden en voorkomen dat Dany overleeft door zichzelf en Dany op te blazen. Qyburn offert zichzelf overigens ook niet op aangezien hij na het aansteken nog weg kan komen. Daarna komt ie echter The Hound tegen
[...]
Cercei is op dat moment geen gevaar meer en is alleen. Daarbij is ze wel vaker de confrontatie aan gegaan om vervolgens de draak het af te laten maken.
[...]
Ik ben benieuwd waarom jij dat vindt
Maar dan mag je je weer afvragen waar ze opeens een body double vandaan tovert. Iets te raar om dat opeens in te zetten terwijl je er nooit iemand over hebt gehoord.Verwijderd1 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:11:
[...]
Lijkt mij redelijk plausibel. Nog plausibeler zou zijn dat ze een double body in de toren heeft. Dany lokt en opblaast terwijl ze zelf al ergens buiten KL is.
QyburnSomerenV schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:12:
Maar dan mag je je weer afvragen waar ze opeens een body double vandaan tovert. Iets te raar om dat opeens in te zetten terwijl je er nooit iemand over hebt gehoord.
Hoeft niet heel goed te zijn, blonde vrouw met haar kleding en wat van de beveiligers om haar heen. Close-up lijkt dat totaal niet maar als het leger buiten de toren staat en zij binnen dan is dat (zeker met D&D schrijvers) genoeg om Dany te lokken. En dan Dany opblazen. Voor de kijker is het duidelijk dat het een neppert is, voor Dany ook, maar dan is het te laat.SomerenV schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:12:
[...]
Maar dan mag je je weer afvragen waar ze opeens een body double vandaan tovert. Iets te raar om dat opeens in te zetten terwijl je er nooit iemand over hebt gehoord.
om maar even op de stormtrooper meme terug te komen zouden ze dan een betere aimbot hebben dan de rest in EP5?algalid schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:14:
[...]
Qyburn"Your Grace, my latest innovation: cloning bodies. I am certain she will serve your grace well!"
Omdat het compleet niet bij de personages an de vorige afleveringen/seizoenen aansluit.SomerenV schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:04:
[...]
Cercei heeft wel vaker mensen opgeofferd voor haar doelen. Dit zou het ultieme offer zijn.
Ze weet al dat ze verloren heeft en dat de stad vol zit met vijandelijke troepen. Ontsnappen is geen optie want dan wordt ze waarschijnlijk gevangen genomen. Dan maar de eer aan zichzelf houden en voorkomen dat Dany overleeft door zichzelf en Dany op te blazen. Qyburn offert zichzelf overigens ook niet op aangezien hij na het aansteken nog weg kan komen. Daarna komt ie echter The Hound tegen
Cercei is op dat moment geen gevaar meer en is alleen. Daarbij is ze wel vaker de confrontatie aan gegaan om vervolgens de draak het af te laten maken.
Ik ben benieuwd waarom jij dat vindt
Cersei denkt dat ze zal winnen, ze dacht dat zelfs nog als de halve stad in brand stond en haar soldaten zich overgegeven haddden. Waarom zal ze zichzelf in risico zetten niet enkel door wildvuur onder zich te stapelen (als ze nog genoeg hebben) maar effectief zelfmoord willen plegen? Dat is compleet buiten haar karakter, ze wil overleven met haar kind en desnoods zal ze iedereen en alles opofferen opdat zij overleeft.
Daenerys heeft keer op keer te horen gekregen: 1 pijl of dart en je bent dood. Waarom zou ze tussen de vijanden landen en zich kwetsbaar opstellen om een babbeltje te doen met cersei? Haar initieele plan was gewoonweg alles platbranden. Waarom zou ze na de moord op haar vriendin daar plots vanaf zien?
Niet enkel zou dat compleet dom zijn, het is weeral niet haar karakter, ze praatte niet echt met varys voordat ze die dood deed gewoon: "condemn you to death" iets wat ze al lang voor cersei besloten heeft.
Dus neen dat scenario zou heel raar overkomen omdat het redelijk haaks staat op de acties van ervoor en de personages zelf.
Sorry waarom zou Daenerys zo een risico nemen?Verwijderd1 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:17:
[...]
Hoeft niet heel goed te zijn, blonde vrouw met haar kleding en wat van de beveiligers om haar heen. Close-up lijkt dat totaal niet maar als het leger buiten de toren staat en zij binnen dan is dat (zeker met D&D schrijvers) genoeg om Dany te lokken. En dan Dany opblazen. Voor de kijker is het duidelijk dat het een neppert is, voor Dany ook, maar dan is het te laat.
doorgedraaid != dom, if any zou Dany waarschijnlijk eerder in zo'n geval met de draak de kamer in de Red Keep opblazen waar Cersei en co staan.
Daarbij, is het zoals gezegd ook compleet out of character voor Cersei "I don't want to let my baby die" Lannister.
Ja, ze heeft mensen geslachtofferd in het verleden, maar altijd met doel om haar/house Lannister een betere positie in het spel te geven en jezelf + je ongeboren kind opofferen draagt daar nou niet echt aan bij.
Daarbij, is het zoals gezegd ook compleet out of character voor Cersei "I don't want to let my baby die" Lannister.
Ja, ze heeft mensen geslachtofferd in het verleden, maar altijd met doel om haar/house Lannister een betere positie in het spel te geven en jezelf + je ongeboren kind opofferen draagt daar nou niet echt aan bij.
Ik hoorde iets over documentaire en dacht "huh?" maar er is er dus een op 26 mei. Ik zie D&D er niet in dus denk dat het gaat over het verfilmingsproces en minder over script en karakters:
(of is dat hier al voorbijgekomen)
(of is dat hier al voorbijgekomen)
De body-double heeft haar ongeboren kind toch niet?Puc van S. schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:27:
doorgedraaid != dom, if any zou Dany waarschijnlijk eerder in zo'n geval met de draak de kamer in de Red Keep opblazen waar Cersei en co staan.
Wat dom betreft, dat valt ook te betwisten. Ze heeft haast geen allies meer, en met die laatste actie rond KL is ze Jon en Tyrion ook kwijt. Nu is het alleen nog dat ene draakje en een paar van die unsollied. Het is inderdaad nog maar een episode, maar daarmee red je het niet.
Vergeet niet dat de noordelingen haar sowieso al niet mochten en met het verbranden van al die onschuldigen zal haar populariteit rond KL ook wel niet veel verbeterd zijn. Als dit in Nederland gebeurd zou zijn dan waren er nu Kamervragen (waarom liep zij nog los?) en krijgt ze een enkeltje TBS met dwangverpleging (en waarschijnlijk nog wat gedoe met het ICC).
Verwijderd
Wat een geleuter over wat een karakter zou moeten doen. Als cersei daadwerkelijk alleen enkel wilde dat haar baby zou leven dan had ze zichzelf overgegeven met behoud van haar leven. Die optie lag er gewoon, maar dan zou ze niet meer regeren.
Door zo een The Making Off ga je zo een aflevering toch meer waarderen
[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 14-05-2019 22:21 ]
Het gaat erg hard, maar ik vind het verhaal er niet beter op worden.
De executie van Varys vond ik tegenvallen, dat was toch een van mijn favoriete karakters. Eigenlijk hoopte ik dat Varys ijskoud en ongeschonden uit de vlammen zou stappen om te onthullen dat hij ook wat drakenbloed heeft. Hij is per slot van rekening een wees en de wetten van de media schrijven voor dat wezen altijd koninklijk bloed hebben
Dan zou hij gecastreerd kunnen zijn vanwege z'n afstamming (om te voorkomen dat zijn kinderen ooit nog aanspraak maken op de troon).
Maar helaas....
De executie van Varys vond ik tegenvallen, dat was toch een van mijn favoriete karakters. Eigenlijk hoopte ik dat Varys ijskoud en ongeschonden uit de vlammen zou stappen om te onthullen dat hij ook wat drakenbloed heeft. Hij is per slot van rekening een wees en de wetten van de media schrijven voor dat wezen altijd koninklijk bloed hebben
Maar helaas....
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Euh...k995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:09:
[...]
Waar haal je dat? Wat internet trollen? IK vind het best prima. Heb mensen die de oorlog in kosovo/yougorlavie meegemaakt hebben zien beschrijven dat dit het dichste is dat ze ooit gezien hebben om de waanzin van oorlog te laten zien.
Geheel offtopic en een korte reactie van ook iemand die ik Kosovo is geweest tijdens de oorlog... Maar nee. Je kan het absoluut niet vergelijken. Snap ook niet dat je die vergelijking kan/durft te maken.

Ow kwa productie value is het absoluut goed. Als fotograaf zijnde vind ik het eeuwig fascinerend hoe ze shots opbouwen uit verschillende takes en cgi.frickY schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:20:
Door zo een The Making Off ga je zo een aflevering toch meer waarderen
[YouTube: Game of Thrones | Season 8 Episode 5 | Game Revealed (HBO)]
Ben toch w3l benieuwd naa4 volgende week. Wellicht had cercei wel een plan , maar ging ze er vanuit dat zij de stad niet zouden vernietigen omdat er zoveel onschuldige mensen aanwezig waren. Misschien is juist haar plan wel mislukt omdat de dragonqueen volledig los ging.🤔
Ik wil bijna niet volgende week zien.
Zo teleurgesteld, ik heb er geen woorden voor.
[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 15-05-2019 01:47 ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Martin has refuted these claims on his personal blog, saying “... for the record — no, The Winds of Winter and A Dream of Spring are not finished. Dream is not even begun; I am not going to start writing volume seven until I finish volume six. It seems absurd to me that I need to state this.”
“HBO did not ask me to delay them,” he continued. “Nor did [showrunners David Benioff and D. B. Weiss]. There is no “deal” to hold back on the books. I assure you, HBO and David & Dan would both have been thrilled and delighted if The Winds of Winter had been delivered and published four or five years ago… and no one would have been more delighted than me.”
Jammer, ergens gehoopt dat boek 6 al klaar lag
“HBO did not ask me to delay them,” he continued. “Nor did [showrunners David Benioff and D. B. Weiss]. There is no “deal” to hold back on the books. I assure you, HBO and David & Dan would both have been thrilled and delighted if The Winds of Winter had been delivered and published four or five years ago… and no one would have been more delighted than me.”
Inderdaad. Een gevalletje van flink onderschatten van je tegenstander. Tegen zoveel geweld was ook echt niks opgewassen trouwens. Blijkbaar was iedereen zo overdonderd dat het neerhalen van een draak al heel lastig bleek.038Zwolle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 01:16:
Ben toch w3l benieuwd naa4 volgende week. Wellicht had cercei wel een plan , maar ging ze er vanuit dat zij de stad niet zouden vernietigen omdat er zoveel onschuldige mensen aanwezig waren. Misschien is juist haar plan wel mislukt omdat de dragonqueen volledig los ging.🤔
Hopelijk gaat John dit nog even recht zetten al was het alleen maar om aan zijn naasten aan te tonen dat hij niet alles oké vind wat zijn koningin doet.
offtopic:
en Bran word een 🌲
en Bran word een 🌲
Blij dat volgende week de laatste is. Dan kunnen we het hoofdstuk afsluiten voor het helemaal naar de vaantjes is
Hij hoeft niet klaar te liggen, als het maar als de wiedeweerga verschijntPiet_Piraat7 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:06:
Martin has refuted these claims on his personal blog, saying “... for the record — no, The Winds of Winter and A Dream of Spring are not finished. Dream is not even begun; I am not going to start writing volume seven until I finish volume six. It seems absurd to me that I need to state this.”
“The greatest teacher, failure is”
Zou zomaar kunnen gebeuren dat John de nieuwe Kingslayer wordt... (Queenslayer)
[ Voor 9% gewijzigd door BlueSS50 op 15-05-2019 07:43 ]
Bittersweet ending! En als ze zwaard dan ook nog even vlam vat hebben we dat ook gelijk afgerond. Komt alleen wel 3 afleveringen te laat!BlueSS50 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:37:
Zou zomaar kunnen gebeuren dat John de nieuwe Kingslayer wordt...
Want Melissandre zag alleen maar Snow in de vlammen als ze wilde zien wie Azor Ahai was.
Ze is doorgedraaid en heeft systematisch een hele verdediging afgemaakt en eventjes haar koninkrijk veilig gesteld?
En dan zo de prince of light wordt uiteindelijkBlueSS50 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:37:
Of ik zie Snow en Danny doodgaan waarmee het einde van de Targaryen bloedlijn er is.
Ik zat net mijn lange kritiek nog eens terug te lezen. Daarbij vroeg ik me toch nog wel weer iets af af. Waarom zou Tyrion niet eerst geprobeerd hebben Varys te overtuigen te wachten met actie. Tyrion had kunnen aangegeven ook enigszins te twijfelen, maar het nog te vroeg te vinden voor die actie. Nadat Dany aankondigt een slachting te willen aanbrengen had hij alsnog met Varys een plan kunnen bedenken om haar daarvan te weerhouden, naast nog het plan van de klokken.
Dat heeft hij toch gedaan? Tyrion and Varys hadden dergelijk gesprek dat geen echte conclusie gaf, pas mater begon varys met vergiftigen.CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:12:
Ik zat net mijn lange kritiek nog eens terug te lezen. Daarbij vroeg ik me toch nog wel weer iets af af. Waarom zou Tyrion niet eerst geprobeerd hebben Varys te overtuigen te wachten met actie. Tyrion had kunnen aangegeven ook enigszins te twijfelen, maar het nog te vroeg te vinden voor die actie. Nadat Dany aankondigt een slachting te willen aanbrengen had hij alsnog met Varys een plan kunnen bedenken om haar daarvan te weerhouden, naast nog het plan van de klokken.
Ach komaan zoveel met zoveel dramabirdibird schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 01:44:
Ik wil bijna niet volgende week zien.
[ Voor 14% gewijzigd door k995 op 15-05-2019 08:20 ]
Klopt, maar juist het feit dat het geen echte conclusies gaf was reden dat het ook geen open en overtuigend gesprek was. Zover ik me dat gesprek kan herinneren verteld Tyrion niet dat hij zelf ook twijfelt, maar hij simpelweg meer tijd nodig heeft. Ook verteld hij niet dat wanneer Varys te vroeg in actie komt, Tyrion zich genoodzaakt voelt Dany op te hoogte te stellen, en dat een dode verzetsstrijder minder uithaalt dan een levende. Oftewel, ze spelen niet erg open kaart naar elkaar.k995 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:19:
[...]
Dat heeft hij toch gedaan? Tyrion and Varys hadden dergelijk gesprek dat geen echte conclusie gaf, pas mater begon varys met vergiftigen.
Met opzet denk dat varys weet dat tyrion nooit naar direct openlijk verraad zal gaan, en als hij het zelf toegeeft tyrion weinig keuze heeft.CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:22:
[...]
Klopt, maar juist het feit dat het geen echte conclusies gaf was reden dat het ook geen open en overtuigend gesprek was. Zover ik me dat gesprek kan herinneren verteld Tyrion niet dat hij zelf ook twijfelt, maar hij simpelweg meer tijd nodig heeft. Ook verteld hij niet dat wanneer Varys te vroeg in actie komt, Tyrion zich genoodzaakt voelt Dany op te hoogte te stellen, en dat een dode verzetsstrijder minder uithaalt dan een levende. Oftewel, ze spelen niet erg open kaart naar elkaar.
Ik ben benieuwd hoe het eigenlijk gaat met Bronn
hik heeft nog steeds geen kasteel. Zou tof zijn als hij Tyrion nog ff omlegt
Vaak bu'j te bang!
Hhaha hij kan Tyrion toch niet vermoorden?-tom-562 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:04:
Ik ben benieuwd hoe het eigenlijk gaat met Bronnhik heeft nog steeds geen kasteel. Zou tof zijn als hij Tyrion nog ff omlegt
spoiler:
plot armor
Maar serieus (echte spoiler)
spoiler:
Hij heeft een zetel op de (King's) counsel, dus dan kan hij niet dood zijn.
Ik had behoorlijk wat kritiek op de eerste vier afleveringen, maar heb mij prima vermaakt met de vijfde aflevering.
Gezien de kwaliteit van de eerste vier afleveringen ben ik vrij onbevangen de vijfde aflevering ingegaan. Dat wil zeggen: vergeten wat er de eerste vier afleveringen is gebeurd. Daarom stoorde de onoverwinnelijke draak en de opeens herrezen Dorthraki mij veel minder dan mijn vriendin die naast mij zat.
Ik had niet verwacht dat Dany Kings Landing zou afbranden. In ieder geval niet geheel. Ik vond het echt heel vet hoe ze dat in beeld hebben gebracht en heb er vijf minuten stil naar gekeken. Na in 2004 met de boeken te zijn begonnen had ik niet gedacht dat het zo zou eindigen.
Het gevecht tussen de Cleganes en Jaime vs Euron vond ik minder. Euron had zo te zien ook een flink eind moeten zwemmen eerst om bij Jaime uit te komen. Toen het masker van The Mountain afging dacht ik even dat Varys weer herrezen was. Die leek totaal niet meer op de eerdere versie
Ik had meer verwacht achter Undead Mountain, helaas.
Dat Arya opeens terug keerde past wat mij betreft ook niet echt bij haar karakteropbouw. Hoezo na al die moeite opeens afhaken? Daarbij werd ze opeens ook weer kwetsbaar bij het zien van alle vluchtende mensen. Vreemd.. Waarschijnlijk komen ze hier volgende episode nog wel op terug.
Gezien de kwaliteit van de eerste vier afleveringen ben ik vrij onbevangen de vijfde aflevering ingegaan. Dat wil zeggen: vergeten wat er de eerste vier afleveringen is gebeurd. Daarom stoorde de onoverwinnelijke draak en de opeens herrezen Dorthraki mij veel minder dan mijn vriendin die naast mij zat.
Ik had niet verwacht dat Dany Kings Landing zou afbranden. In ieder geval niet geheel. Ik vond het echt heel vet hoe ze dat in beeld hebben gebracht en heb er vijf minuten stil naar gekeken. Na in 2004 met de boeken te zijn begonnen had ik niet gedacht dat het zo zou eindigen.
Het gevecht tussen de Cleganes en Jaime vs Euron vond ik minder. Euron had zo te zien ook een flink eind moeten zwemmen eerst om bij Jaime uit te komen. Toen het masker van The Mountain afging dacht ik even dat Varys weer herrezen was. Die leek totaal niet meer op de eerdere versie
Dat Arya opeens terug keerde past wat mij betreft ook niet echt bij haar karakteropbouw. Hoezo na al die moeite opeens afhaken? Daarbij werd ze opeens ook weer kwetsbaar bij het zien van alle vluchtende mensen. Vreemd.. Waarschijnlijk komen ze hier volgende episode nog wel op terug.
Ik hoop voor je dat ze niet meeleest hierAequitasII schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:13:
Daarom stoorde de onoverwinnelijke draak en de opeens herrezen Dorthraki mij veel minder dan mijn vriendin die naast mij zat.
Steam ID = Ackerfiets
Mocht dit echt waar zijn, dan baal ik ervan dat HBO D&D niet de deur gewezen heeft. Waarom je serie aflaten hangen van twee regisseurs die 'er zelf wel klaar mee zijn'.Terranova schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:58:
[...]
Nope, HBO wilde nog lang door gaan en hebben D&D zelfs extra budget aangeboden voor meer afleveringen dit seizoen en zelfs nog meer seizoenen. Maar Dumb&Dumber zijn zelf klaar met de serie en rushen lekker snel naar het einde...
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
undead hound? undead mountain bedoel jeAequitasII schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:13:
Ik had behoorlijk wat kritiek op de eerste vier afleveringen, maar heb mij prima vermaakt met de vijfde aflevering.
Het gevecht tussen de Cleganes en Jaime vs Euron vond ik minder. Euron had zo te zien ook een flink eind moeten zwemmen eerst om bij Jaime uit te komen. Toen het masker van The Hound afging dacht ik even dat Varys weer herrezen was. Die leek totaal niet meer op de eerdere versie![]()
Ik had meer verwacht achter Undead Hound, helaas.
Hound = Sandor Clegane
Mountain = Gregor Clegane
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Wellicht lees je het verkeerd? Zijn vriendin stoorde zich wel aan het slechte plot maar hij kon de vijfde aflevering los van de rest zien..
Oh echt !?Verwijderd1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:29:
[...]
Wellicht lees je het verkeerd? Zijn vriendin stoorde zich wel aan het slechte plot maar hij kon de vijfde aflevering los van de rest zien..
Steam ID = Ackerfiets
Nou, ik had het pas door na drie keer lezen, vond het ook een beetje raar.
Maar goed, ik denk dat we volgende week nog wel meer familieruzies zullen zien. ^^
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd1 op 15-05-2019 09:33 ]
Waarom zou hij ? Z'n opdrachtgever heeft het loodje gelegd ...
Cersei was ook niet consistent. Staat Tyrion voor haar neus, er gebeurt niets. Staat Jaime voor haar, zit ze te grienen en knuffelen.Goner schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:03:
Waarom zou hij ? Z'n opdrachtgever heeft het loodje gelegd ...
Ik zou denken dat ze Bronn nog zelf zou ombrengen als hij het maar durfde... Dat projectje was snel achterhaald.
Ik zie Wilders al tekeer gaan: "Terug naar Essos waar ze vandaan komt! Dit tuig hoort hier niet! Westeros Nederland wordt wakker!"Verwijderd1 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:41:
[...]
Als dit in Nederland gebeurd zou zijn dan waren er nu Kamervragen (waarom liep zij nog los?) en krijgt ze een enkeltje TBS met dwangverpleging (en waarschijnlijk nog wat gedoe met het ICC).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
FTFYalgalid schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:15:
[...]
[willekeurige plotlijn in seizoen 8] was ook niet consistent.
Dat vermoeden heb ik al een hele poos.BlueSS50 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:37:
Het doordraaien van Daenerys tijdens het gevecht zat er al heel lang aan te komen. Ze is hartstikke megalomaan en had altijd al het idee dat iedereen haar met open armen als verlosser zou ontvangen. Als het het allemaal niet zo loopt als verwacht, raakt ze gefrustreerd en reageert ze heel rigoreus waarbij ze haar wrede reacties voor zichzelf rechtvaardigd. Deze ontaarding ging steeds makkelijker. Ze was al een hele tijd op weg naar de 'dark side'.
Met als hoogte-/dieptepunt natuurlijk het platbranden van heel King's Landing.
Ze had verwacht dat het gewone volk juichend de poorten voor haar zou openzetten.
Maar nee, die waren natuurlijk hartstikke bang voor een buitenstaander met een (nu nog maar 1) grote draak en een stel wilden en huurlingen. toen ze de bellen pas op het moment gingen luiden dat ze eigenlijk al verloren hadden had ze iets van .... wtf#$! stelletje ondankbare kl$#tz@kken.... nu wel zeker?... nog even proberen je huid te redden terwijl je me het licht niet in de ogen gunde... Krijg de rambam, branden zullen jullie.
Jon daarentegen heeft een heel sterk moreel kompas en ik denk dat nu het punt wel bereikt is dat zijn liefde voor Daenerys overtroffen is door deze actie. Het begon al te wankelen toen duidelijk was dat ze zijn tante was, maar een dergelijk wrede actie zal Jon nooit kunnen accepteren.
Ik denk dat hij geen andere mogelijkheid zal zien dan er zelf een eind aan te maken. Hoeveel verdriet hem dat zelf ook doet.
_NooT_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:18:
[...]
Dat vermoeden heb ik al een hele poos.
Het doordraaien van Daenerys tijdens het gevecht zat er al heel lang aan te komen. Ze is hartstikke megalomaan en had altijd al het idee dat iedereen haar met open armen als verlosser zou ontvangen. Als het het allemaal niet zo loopt als verwacht, raakt ze gefrustreerd en reageert ze heel rigoreus waarbij ze haar wrede reacties voor zichzelf rechtvaardigd.

Wait for it... and she self-destructed.
Ik denk niet letterlijk gezien. Daar is hij te eervol voor. Ik denk wel dat hij haar gevangen zal nemen. De draak luistert ook naar hem, dus dat is het probleem niet.BlueSS50 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:37:
Het beeld van de Khaleesi krijgt volgende week wel de finale doodsteek:
Vox - “Khaleesi” became shorthand for a strong, empowered woman
Ik vond haar altijd een betere generaal dan bestuurder. Het zijn toch aparte functies. In de serie staat ze minder stil dan in de boeken maar in die dikke volumes frustreerde het mij toch dat ze keer op keer de verkeerde beslissingen nam. Vroeger was het commentaar daarop dat ze op een leercurve zat, ze was zgz 13-14 jaar oud toen ze begon. Daarvan verwacht je geen spectaculaire Machiavelli beslissingen...
Vox - “Khaleesi” became shorthand for a strong, empowered woman
Ik vond haar altijd een betere generaal dan bestuurder. Het zijn toch aparte functies. In de serie staat ze minder stil dan in de boeken maar in die dikke volumes frustreerde het mij toch dat ze keer op keer de verkeerde beslissingen nam. Vroeger was het commentaar daarop dat ze op een leercurve zat, ze was zgz 13-14 jaar oud toen ze begon. Daarvan verwacht je geen spectaculaire Machiavelli beslissingen...
Same here. Vond aflevering 3 en 4 helemaal niets, maar aflevering 5 was prima. Uiteraard nog genoeg op aan te merken maar als stand-alone aflevering een van de betere GoT afleveringen. Als dit S10E09 was geweest, met een goede opbouw, was het echt een fantastische aflevering geweest a la de Red Wedding. Daarnaast zie ik dit ook wel in de boeken gebeuren.AequitasII schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:13:
Het gevecht tussen de Cleganes en Jaime vs Euron vond ik minder. Euron had zo te zien ook een flink eind moeten zwemmen eerst om bij Jaime uit te komen. Toen het masker van The Mountain afging dacht ik even dat Varys weer herrezen was. Die leek totaal niet meer op de eerdere versie![]()
Wat betreft Arya, de afgelopen seizoenen is ze getransformeerd in iemand die alleen nog maar gericht was op wraak. De scene met de Hound interpreteerde ik als dat ze nu toch inziet dat dit niet de juiste weg is.
Hoezo niet? Die wraak was toch niet weg. Ze werd alleen overtuigd dat Cersie het toch al niet gaat overleven. Hoeft ze het zelf niet te doen en mee onder te gaan.Blauwschaap schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:25:
[...]
Wat betreft Arya, de afgelopen seizoenen is ze getransformeerd in iemand die alleen nog maar gericht was op wraak. De scene met de Hound interpreteerde ik als dat ze nu toch inziet dat dit niet de juiste weg is.
Mocht Cersie wel hebben overleeft, dan was ze waarschijnlijk net zo goed weer achter haar aan gegaan.
Volgens mij werd ze overtuigd door de "You don't want to become like me" speech van The Hound. Niet omdat ze dacht dat Cersei het sowieso niet zou overleven.CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:26:
[...]
Hoezo niet? Die wraak was toch niet weg. Ze werd alleen overtuigd dat Cersie het toch al niet gaat overleven. Hoeft ze het zelf niet te doen en mee onder te gaan.
Mocht Cersie wel hebben overleeft, dan was ze waarschijnlijk net zo goed weer achter haar aan gegaan.
Maar goed, ik zeg alleen maar hoe ik het geïnterpreteerd heb.
Ik heb dus gisteravond pas gekeken, maar al wel enkele commentaren en reacties vooraf gelezen.
Hierdoor ben ik er dus iets anders in gaan zitten.
Wel met een kritische blik, maar vooral afwachtend.
Zoals heel veel anderen al eerder gemeld hebben, vond ik de berzerkermode van Daenarys eigenlijk helemaal niet onverwacht. Ze heeft eerder wrede dingen gedaan, op momenten dat ze boos werd.
Ook de intro (dus voor de titelsong) heeft heel veel referenties naar eerdere seizoenen (Aemon, Viserys, flip a coin en ga zo maar door). Hierdoor (in combinatie met het laatste shot van aflevering 4) wordt eigenlijk wel duidelijk gemaakt dat ook Daenerys gewoon het mad-gen geactiveerd heeft, net zoals haar vader en broer dit hadden.
Varys, was naar mijn mening toch vrij voorzichtig. Hij was een brief aan het schrijven, die hij verborg zodra hij iets op de gang hoorde. het meisje dat in de keukens werkte, was duidelijk een van zijn 'vogeltjes'. Ik geloof alleen niet dat Varys (zoals sommigen beweerden) probeerde om Daenerys te vergiftigen. Hij was volgens mij vooral geinteresseerd in haar gedrag. Ze bleef zich afzonderen, at niet en liet niemand toe. Dingen die de Mad King in zijn laatste jaren ook veelvuldig deed.
Voor Varys zijn dit signalen dat hij actie moet ondernemen. Dat doet hij, door Jon te verwelkomen zodra zijn schip arriveert. Varys heeft alleen de trouw van Tyrion en Jon aan Daenerys (tot dat moment) onderschat.
De aanval zelf, die draak is nu eenmaal een weapon of mass destruction, en eindelijk heeft Daenerys haar woede laten gaan, waardoor ze de draak eindelijk optimaal kan benutten. Misschien dat hierdoor ook enig taktsich inzicht hoe de draak tegen de scorpions te gebruiken is tevoorschijn is gekomen.
De Golden Company, werd door Cersei gezien als een manier om haar doel te bereiken, net zoals het opnemen van veel burgers in de Red Keep (menselijk schild). Het doel van Cersei is altijd duidelijk geweest: Macht, macht en meer macht, en dit mag ten koste gaan van al het andere.
Tyrion die Jaime bevrijdt, is ook gewoon logisch, net zoals dit eerder andersom gebeurde. Tyrion geeft ook duidelijk aan dat Jaime in zijn ogen de enige is geweest die om hem heeft gegeven en dat hij daarom alles zou doen om hem in leven te houden.
De strijd in de stad zelf is in het begin eigenlijk heel simpel. De overgebleven dothraki (zo heel veel waren dat er niet) slaan de eerste (en grootste) weerstand tegen de grond, waarna de unsullied en het Noordelijke leger de restjes oppikken.
Zodra deze tegenover een grote groep Lannister soldaten oplopen, staan beide legers stil, waarna de 3 leiders (wat doet de Onion knight daar??) naar voren komen. De soldaten van de Lannisters leggen hun zwaarden neer. Ene Grey Worm is alleen boos, heel boos, bijna net zo boos als zijn Koningin en hij is op zoek naar iets om die woede op te bekoelen, wat is er dan (voor iemand die van kinds af aan als soldaat en moordenaar is getraind) logischer dan die woede op je vijand los te laten. Een schaap over de dam, de rest volgt. Daar kan zelfs Jon niets meer aan doen. Zeker niet vlak na Grey Worms actie. Al zijn troepen zitten vol met adrenaline en woede, probeer een dergelijke bende maar eens tegen te houden als enige redelijke persoon.
Arya/The Hound: Een mooie afsluiter. De Hound geeft aan dat hij altijd en alleen maar heeft geleefd voor het wraak nemen op zijn broer. Hij geeft ook redelijk goed aan dat dit geen goede manier van leven is door de vraag "Do you want to end up like me?"
Dat Arya dus weggaat, vind ik ergens wel begrijpelijk. Hoe ze vervolgens alles overleefd, is wel wat wonderbaarlijk, maar niet wonderbaarlijker dan de Battle of the Bastards overleven met maar een paar krasjes.
CleganeBowl. EIN-DE-LIJK. Leuk om te zien hoe Sandor eerst de andere kingsguard even afslacht, om Gregor los te zien komen van Cersei en Qyburn (die op een prima wijze aan zijn einde komt).
Het had iets korter gemogen, maar de shots die wisselen tussen Arya en Sandor (alletwee in een soortgelijke positie) is wel aardig gedaan. Einde van CleganeBowl kreeg ik inderdaad een Harry Potter/Voldemort gevoel bij.
Jaime, hoe is hij weer uit de stad gekomen en onderaan het strand terecht gekomen? Je zou toch verwachten dat de alle poorten gesloten zijn, of dat hier vijanden doorheen stromen en/of bewaken.
Dat hij terug komt bij Cersei, vond ik ergens wel te verwachten. De 3 Lannister kinderen zijn veel sterker met elkaar verbonden dan ze ooit zouden kunnen hebben toegegeven.
Het gevecht tussen Euron en Jaime was belachelijk. Jaime zou niet eens fatsoenlijk kunnen vechten met links (zelfs niet na alle training tegen Bronn). Laten we het houden op plot-armour dat Jaime Euron heeft kunnen verslaan.
De reactie van Cersei toen ze Jaime zag was ook wel logisch. Ze heeft geen bewakers meer, ze weet dat ze waarschijnlijk dood zal gaan binnen enkele uren (als ze dat al haalt) en ineens staat haar tweeling broer (die haar altijd heeft beschermd en gered) voor haar neus, wie zou dan niet even een kleine instorting hebben en gaan janken.
De chaos in de stad was wel goed weergegeven (zeker in de shots met Arya). Dat ze een paard vind is niet zo vreemd. De Dothraki zijn ongetwijfeld in aardige getale gestorven, maar ook binnen de stad zullen meer dan voldoende paarden hebben rond gelopen.
Zo heel wit was het paard trouwens niet, benen onder het bloed, geen zadel. Duidelijk wat schade opgelopen onderweg.
Dat ze op een wit paard naar buiten rijdt, zou zomaar de aansluiting kunnen zijn naar volgende week, en een stevig potje foreshadowing.
Edit: enkele tiepfoutjes er uit gehaald
Hierdoor ben ik er dus iets anders in gaan zitten.
Wel met een kritische blik, maar vooral afwachtend.
Zoals heel veel anderen al eerder gemeld hebben, vond ik de berzerkermode van Daenarys eigenlijk helemaal niet onverwacht. Ze heeft eerder wrede dingen gedaan, op momenten dat ze boos werd.
Ook de intro (dus voor de titelsong) heeft heel veel referenties naar eerdere seizoenen (Aemon, Viserys, flip a coin en ga zo maar door). Hierdoor (in combinatie met het laatste shot van aflevering 4) wordt eigenlijk wel duidelijk gemaakt dat ook Daenerys gewoon het mad-gen geactiveerd heeft, net zoals haar vader en broer dit hadden.
Varys, was naar mijn mening toch vrij voorzichtig. Hij was een brief aan het schrijven, die hij verborg zodra hij iets op de gang hoorde. het meisje dat in de keukens werkte, was duidelijk een van zijn 'vogeltjes'. Ik geloof alleen niet dat Varys (zoals sommigen beweerden) probeerde om Daenerys te vergiftigen. Hij was volgens mij vooral geinteresseerd in haar gedrag. Ze bleef zich afzonderen, at niet en liet niemand toe. Dingen die de Mad King in zijn laatste jaren ook veelvuldig deed.
Voor Varys zijn dit signalen dat hij actie moet ondernemen. Dat doet hij, door Jon te verwelkomen zodra zijn schip arriveert. Varys heeft alleen de trouw van Tyrion en Jon aan Daenerys (tot dat moment) onderschat.
De aanval zelf, die draak is nu eenmaal een weapon of mass destruction, en eindelijk heeft Daenerys haar woede laten gaan, waardoor ze de draak eindelijk optimaal kan benutten. Misschien dat hierdoor ook enig taktsich inzicht hoe de draak tegen de scorpions te gebruiken is tevoorschijn is gekomen.
De Golden Company, werd door Cersei gezien als een manier om haar doel te bereiken, net zoals het opnemen van veel burgers in de Red Keep (menselijk schild). Het doel van Cersei is altijd duidelijk geweest: Macht, macht en meer macht, en dit mag ten koste gaan van al het andere.
Tyrion die Jaime bevrijdt, is ook gewoon logisch, net zoals dit eerder andersom gebeurde. Tyrion geeft ook duidelijk aan dat Jaime in zijn ogen de enige is geweest die om hem heeft gegeven en dat hij daarom alles zou doen om hem in leven te houden.
De strijd in de stad zelf is in het begin eigenlijk heel simpel. De overgebleven dothraki (zo heel veel waren dat er niet) slaan de eerste (en grootste) weerstand tegen de grond, waarna de unsullied en het Noordelijke leger de restjes oppikken.
Zodra deze tegenover een grote groep Lannister soldaten oplopen, staan beide legers stil, waarna de 3 leiders (wat doet de Onion knight daar??) naar voren komen. De soldaten van de Lannisters leggen hun zwaarden neer. Ene Grey Worm is alleen boos, heel boos, bijna net zo boos als zijn Koningin en hij is op zoek naar iets om die woede op te bekoelen, wat is er dan (voor iemand die van kinds af aan als soldaat en moordenaar is getraind) logischer dan die woede op je vijand los te laten. Een schaap over de dam, de rest volgt. Daar kan zelfs Jon niets meer aan doen. Zeker niet vlak na Grey Worms actie. Al zijn troepen zitten vol met adrenaline en woede, probeer een dergelijke bende maar eens tegen te houden als enige redelijke persoon.
Arya/The Hound: Een mooie afsluiter. De Hound geeft aan dat hij altijd en alleen maar heeft geleefd voor het wraak nemen op zijn broer. Hij geeft ook redelijk goed aan dat dit geen goede manier van leven is door de vraag "Do you want to end up like me?"
Dat Arya dus weggaat, vind ik ergens wel begrijpelijk. Hoe ze vervolgens alles overleefd, is wel wat wonderbaarlijk, maar niet wonderbaarlijker dan de Battle of the Bastards overleven met maar een paar krasjes.
CleganeBowl. EIN-DE-LIJK. Leuk om te zien hoe Sandor eerst de andere kingsguard even afslacht, om Gregor los te zien komen van Cersei en Qyburn (die op een prima wijze aan zijn einde komt).
Het had iets korter gemogen, maar de shots die wisselen tussen Arya en Sandor (alletwee in een soortgelijke positie) is wel aardig gedaan. Einde van CleganeBowl kreeg ik inderdaad een Harry Potter/Voldemort gevoel bij.
Jaime, hoe is hij weer uit de stad gekomen en onderaan het strand terecht gekomen? Je zou toch verwachten dat de alle poorten gesloten zijn, of dat hier vijanden doorheen stromen en/of bewaken.
Dat hij terug komt bij Cersei, vond ik ergens wel te verwachten. De 3 Lannister kinderen zijn veel sterker met elkaar verbonden dan ze ooit zouden kunnen hebben toegegeven.
Het gevecht tussen Euron en Jaime was belachelijk. Jaime zou niet eens fatsoenlijk kunnen vechten met links (zelfs niet na alle training tegen Bronn). Laten we het houden op plot-armour dat Jaime Euron heeft kunnen verslaan.
De reactie van Cersei toen ze Jaime zag was ook wel logisch. Ze heeft geen bewakers meer, ze weet dat ze waarschijnlijk dood zal gaan binnen enkele uren (als ze dat al haalt) en ineens staat haar tweeling broer (die haar altijd heeft beschermd en gered) voor haar neus, wie zou dan niet even een kleine instorting hebben en gaan janken.
De chaos in de stad was wel goed weergegeven (zeker in de shots met Arya). Dat ze een paard vind is niet zo vreemd. De Dothraki zijn ongetwijfeld in aardige getale gestorven, maar ook binnen de stad zullen meer dan voldoende paarden hebben rond gelopen.
Zo heel wit was het paard trouwens niet, benen onder het bloed, geen zadel. Duidelijk wat schade opgelopen onderweg.
Dat ze op een wit paard naar buiten rijdt, zou zomaar de aansluiting kunnen zijn naar volgende week, en een stevig potje foreshadowing.
spoiler:
"Death rides a pale mare" is een uitspraak die in een van de vele profetieen voorbij komt. Zou Arya dan uiteindelijk toch Daenerys vermoorden?
Edit: enkele tiepfoutjes er uit gehaald
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Is Jaimy eigenlijk in de serie wel iemand anders naar bed geweest dan zijn zus? Tyrion heeft het er volgens mij vaak met hem over gehad. Dat hij meer zou moeten genieten van de hoeren waarmee Tyrion zich omringt. Maar volgens mij deed Jaimy dat nooit. Als dat klopt, waarom dan toch met Brienne? Om te realiseren dat hij toch alleen maar iets voelt voor Cersie. Dus een test voor zichzelf?
Dit is wel een interessante benadering.walteij schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:42:
spoiler:"Death rides a pale mare" is een uitspraak die in een van de vele profetieen voorbij komt. Zou Arya dan uiteindelijk toch Daenerys vermoorden?
spoiler:
Ik denk (vind) dat ze Ayra niet nog een winning kill moeten geven om het zo maar te zeggen
De lyrics van Guy Sebastian's "Before i Go" is gewoon het hele verhaal van Jon en Daenerys. Dit besef ik mij net vanochtend. 
Man, al die negativiteit hier... Wat had Tyrion dan moeten doen? Varys probeerde Dany notabene te laten vergiftigen door dat meisje uit de keuken in het begin van de aflevering. Dan is alle loyaliteit die Tyrion naar Varys had toch wel voorbij?CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:51:
Tyrion verraadt opeens Varys, terwijl Tyrion dat in mijn ogen nooit zou doen. Wat eerder al is gezegd. Hij heeft iemand als Varys nodig als sparringpartner en in mijn ogen had hij een nobel karakter.
Echt kunnen we dergelijk kinderachtig gedoe hier achterwege laten?Terranova schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:58:
[...]
Nope, HBO wilde nog lang door gaan en hebben D&D zelfs extra budget aangeboden voor meer afleveringen dit seizoen en zelfs nog meer seizoenen. Maar Dumb&Dumber zijn zelf klaar met de serie en rushen lekker snel naar het einde...
Genoeg fora die in d&d haat omgeslagen zijn waar je die onzin kwijt kan .
Euh ja, jaime is de enige echte liefde die ze ooit gehad heeft . Haar tweeling broer weet je nog? Nadat ze denkt dat alles verloren is en ze iedereen kwijt is?algalid schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:15:
[...]
Cersei was ook niet consistent. Staat Tyrion voor haar neus, er gebeurt niets. Staat Jaime voor haar, zit ze te grienen en knuffelen.
Ik zou denken dat ze Bronn nog zelf zou ombrengen als hij het maar durfde... Dat projectje was snel achterhaald.
Tyrion is de broer die haar zoon vermoorde?
[ Voor 36% gewijzigd door k995 op 15-05-2019 11:03 ]
Heb je gelezen dat ik dat niet door had?!? Waarbij er sommigen niet overtuigd zijn dat dat de impliciete boodschap was van dat meisje zoals @walteij betoogd. Ik vind het aannemelijk, maar blijf het dan wel weer raar vinden dat Tyrion te laat zou zijn geweest met zijn waarschuwing.Brammos85 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:00:
[...]
Man, al die negativiteit hier... Wat had Tyrion dan moeten doen? Varys probeerde Dany notabene te laten vergiftigen door dat meisje uit de keuken in het begin van de aflevering. Dan is alle loyaliteit die Tyrion naar Varys had toch wel voorbij?
En dan nog steeds, mijn mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn
Neerschieten was ook een gepaste menselijke emotionele reactie geweestk995 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:02:
[...]
Euh ja, jaime is de enige echte liefde die ze ooit gehad heeft . Haar tweeling broer weet je nog? Nadat ze denkt dat alles verloren is en ze iedereen kwijt is?
Tyrion is de broer die haar zoon vermoorde?
[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 15-05-2019 11:08 ]
Oeps, aangepast.pyrofielo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:26:
[...]
undead hound? undead mountain bedoel je
Hound = Sandor Clegane
Mountain = Gregor Clegane
Dubbel oeps! Ik bedoel natuurlijk dat mijn vriendin zich meer ergerde aan de aflevering dan ik.
Maar hoe weet Arya dat Cersei dood is? Niemand heeft haar dood zien gaan en haar lichaam vinden zal ook niet eenvoudig worden.CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:26:
[...]
Hoezo niet? Die wraak was toch niet weg. Ze werd alleen overtuigd dat Cersie het toch al niet gaat overleven. Hoeft ze het zelf niet te doen en mee onder te gaan.
Maar Arya gaat nog wel een nieuw slachtoffer krijgen. Dany staat met stip op nummer 1 van haar lijstje denk ik zo.
Klopt, maar ik denk dat dat het o.a. het punt is dat The Hound wil maken. Ik ga mezelf de dood in vechten om mijn broer te wreken, als jij doorgaat, dan zal jij jezelf de dood in werken om Cersie te wreken, terwijl de kans aanzienlijk is dat ze het toch niet zal overleven. De boel is al aan het instorten. Dat The Mountain uit de KL had kunnen komen was iets aanzienlijk dan dat Cersie dat zou lukken.3raser schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:11:
[...]
Maar hoe weet Arya dat Cersei dood is? Niemand heeft haar dood zien gaan en haar lichaam vinden zal ook niet eenvoudig worden.
Wat mij tegenvalt is dat er nu een soort stemming is gekomen van: alles is kut. Daardoor ga je dus zelf opletten en vind je zelf ook alles kut.
Want het was gewoon een echte toffe aflevering. Ja, ik heb de boeken ook gelezen en mis ook wel wat diepgang maar dan nog.
In het verleden lette ik wat minder op dus wellicht zaten er toen ook hele vreemde dingen in die gewoon niet opgevallen zijn?
Want het was gewoon een echte toffe aflevering. Ja, ik heb de boeken ook gelezen en mis ook wel wat diepgang maar dan nog.
In het verleden lette ik wat minder op dus wellicht zaten er toen ook hele vreemde dingen in die gewoon niet opgevallen zijn?
Als de motivatie van de schrijvers is dat bijv. Dany de Iron Fleet vergeten is, wat moet je daar dan anders van vinden? Terwijl het bewijs dat dat onzin alomvattend is.KaiseRRuby schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:15:
Wat mij tegenvalt is dat er nu een soort stemming is gekomen van: alles is kut. Daardoor ga je dus zelf opletten en vind je zelf ook alles kut.
Niet zo zeer vergeten alswel verblind door het doel dat zij voor ogen had, totale vernietiging van de Lannisters en vooral Cersei.CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:18:
[...]
Als de motivatie van de schrijvers is dat bijv. Dany de Iron Fleet vergeten is, wat moet je daar dan anders van vinden? Terwijl het bewijs dat dat onzin alomvattend is.
Let op:
De spelregels:
Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.
Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.
Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.
Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic
De spelregels:
Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.
Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.
Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.
Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic