Vond iemand anders trouwens ook het geflits tussen Arya en Clegane Bowl irritant? Ik snap dat ze het bijzonder willen filmen door dezelfde houdingen die de Hound en Arya in beide scenes aannemen maar het flitste mij wel iets te veel heen en weer.
Die overgangen waren vroeger leuke easter eggs, maar nu is het ongeveer elke scene (Varys die brand en vervolgens een vuur ergens anders, etc).Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:59:
Vond iemand anders trouwens ook het geflits tussen Arya en Clegane Bowl irritant? Ik snap dat ze het bijzonder willen filmen door dezelfde houdingen die de Hound en Arya in beide scenes aannemen maar het flitste mij wel iets te veel heen en weer.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ben een beetje verbaasd dat iedereen de actie van Daenerys raar vindt. Ze liet Jon de keuze toen ze hem kuste, hij beantwoorde die door haar los te laten. Toen zei ze dat ze mercy zou hebben met de volgende generatie, dus niet met de huidige en dat er enkel wraak over bleef. Dus het was te verwachten dat ze de hele stad in as zou leggen. Ze zat volgens mij op haar draak toen de bel ging en twijfelde juist nog even of ze zich aan haar eigen afspraak zou houden of niet. Wel dus en dat was het einde.
In die zin is het wel een beetje Jon zijn schuldFrijns.Net schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:04:
Ben een beetje verbaasd dat iedereen de actie van Daenerys raar vindt. Ze liet Jon de keuze toen ze hem kuste, hij beantwoorde die door haar los te laten. Toen zei ze dat ze mercy zou hebben met de volgende generatie, dus niet met de huidige en dat er enkel wraak over bleef. Dus het was te verwachten dat ze de hele stad in as zou leggen. Ze zat volgens mij op haar draak toen de bel ging en twijfelde juist nog even of ze zich aan haar eigen afspraak zou houden of niet. Wel dus en dat was het einde.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
@FunkyTrip meningen verschillen. Ik vond het te zoet 

In welke fase had die moord plaats kunnen vinden? Volgens mij was er prima tijd om nog eventjes aan te zien voordat hij Varys zou verraadden. In ieder geval om even af te wachten welk gezicht Dany zou laten zien.k995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:55:
[...]
Neen omdat als je goed ziet die scene met het eten /boodschappen maakt het duidelijk dat varys van twijfelaar overgeschakeld is om effectief Daenerys te vermoorden . Tyrion heeft dus de keuze om actief mee te werken aan het vermoorden van die die hem redde en jon op de troon te zetten (die dat duidelijk maakte dat hij dat niet wil EN die nog verliefd is op Daenerys of varys als verrader te ontmaskeren.
Logischerwijs doe je echt wel het laatste hoor dat past gewoon overal in.
Meningen verschillenOmdat ze beide beseffen dat er weinig kans is dat ze hier levend gaan uitgeraken laat staan elkaar zien.
Komaan dat is gewoon die menselijk.
The Hound stond ooit op haar lijstje. Ze hebben een zekere mate van respect naar elkaar ontwikkeld en er was voor The Hound geen enkele reden om het niet te doen. Cersie loopt als een bang kind langs hem op. Een duw van de trap was genoeg geweest, zoals ik ook al zei, desnoods alleen maar om zijn broer te provoceren.Juist niet de hound red arya en arya krijgt terug een beetje van haar leven dat ze kwijt was. The hound wil gewoonweg niks anders en niet verde rmeer leven vermoed ik teveel gebeurd .
Ik denk niet dat dit verschil gaat maken, want van die andere toekomstige vijanden had ze al weinig te duchten. De Lanisters waren de laatste.De rest van westeros, als je de geschiedneis ziet is dat 1 lang opstand tegen de heersende leider.
Je besfet toch dat er nog miljoenen mensen in westeros leven en nog een heleboel huizen zijn die allemaal in dergelijke chaos wel hun kans willen wagen?
Haar karakter om sociaal dictator te worden. Niet de brute dictator. Daar is ze in gekenterd en dat vind ik ongeloofwaardig. Dat ze als een idioot in haar eentje alle kruisbogen neerhaalt en daarbij ook een zwik soldaten tot daar aan toe, maar dat ze zo van haar principes wordt gebracht om ook het volk te vermoorden vond ik raar.Je ziet haar visie en de realiteit steeds botsen en elke keer komt haar karakter om als dictator op te treden naar boven, elke keer word dat door anderen tegengehouden. Wel er is nu niemand meer, iedereen is dood of heeft haar verraden.
Dat is te simpel, want dat zou direct de Starks haar belangrijkste vijand maken omdat die nobel zijn gebleken. Dat wil ze volgens mij niet. In ieder geval niet John en als hij moet kiezen, dan is dat nu zeker tegen Dany.Het is niet zo zwart of wit, het is EN het verraad EN wraak EN angst in westeros zaaien alles wat ze haar hele leven meemaakte en onder leed waar ze nu wraak voor kan neven en uithaalt naar alles en iedereen zichwel wijsmaken dat dit de beste koers is omdat het haar lot is en omdat dit vrede zal brengen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Vond dit overigens een geniaal cinematografisch shot. Het begin van Cleganebowl wordt ingeluid door een flyby van een ontketende Drogon!
Overigens ben ik dan wel weer benieuwd of Brienne haar zwaard weer inlevert en die samen met dat van Jaime laat omsmelten tot een Ice 2.0 (het longsword van de Starks). Dan is het familiezwaard weer terug, nadat Tywin Lannister er 2 zwaarden van had laten maken...
Moeten ze die van Jaime wel onder een hoop puin uithalen.Kenny_NL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:16:
Overigens ben ik dan wel weer benieuwd of Brienne haar zwaard weer inlevert en die samen met dat van Jaime laat omsmelten tot een Ice 2.0 (het longsword van de Starks). Dan is het familiezwaard weer terug, nadat Tywin Lannister er 2 zwaarden van had laten maken...
Ze was de grootste, nog levende, oorlogsmisdadiger op dat moment. Ramsey Bolton was in totaal de grootste, maar ik gok dat Dany er nu wel dik overheen zal gaan..CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:29:
[...]
Het Rode Kruis had overigens al wel vastgesteld dat zij de grootste oorlogsmisdadiger is uit de serie beschouwd vanuit de oorlogsregels van Geneve

[ Voor 30% gewijzigd door TheFes op 14-05-2019 11:24 ]
Jaime had zijn zwaard aan Brienne gegeven. De andere (kleinere) was eerst voor Joffrey en daarna Tommen. Daarna ben ik een beetje kwijt of Jaime hem weer had.
Heeft Drogon geen groene ogen? Is hij dan ook niet degene met de groene ogen die Arya gaat doden?
No matter the age, never lose the Kramer inside
Op zich is het wel begrijpelijk dat Dany in een soort van isolement terecht komt.
Mormont en Missandei dood, verraden door Varys, Tyrion die d'r keer op keer slechte raad geeft en Jon die ineens moeite heeft met dat Dany z'n tante is.
Ze geeft Jon nog de keuze of ze met liefde of angst moet regeren. Hij kiest niet voor liefde dus dan wordt het angst.
Het in de as leggen van een paar plebs is puur gedaan om Dany af te schilderen als "gek", ik denk dat zij het meer ziet als het maken van een statement.
Van mij had het in de as leggen van de stad niet zo lang hoeven duren. Ik had graag meer verhaal gezien zodat het allemaal wat begrijpelijker wordt voor de kijker. Nu moeten we naar de motivatie van Dany gissen.
Mormont en Missandei dood, verraden door Varys, Tyrion die d'r keer op keer slechte raad geeft en Jon die ineens moeite heeft met dat Dany z'n tante is.
Ze geeft Jon nog de keuze of ze met liefde of angst moet regeren. Hij kiest niet voor liefde dus dan wordt het angst.
Het in de as leggen van een paar plebs is puur gedaan om Dany af te schilderen als "gek", ik denk dat zij het meer ziet als het maken van een statement.
Van mij had het in de as leggen van de stad niet zo lang hoeven duren. Ik had graag meer verhaal gezien zodat het allemaal wat begrijpelijker wordt voor de kijker. Nu moeten we naar de motivatie van Dany gissen.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Jaime had na het omsmelten inderdaad zijn zwaard aan Brienne gegeven, maar hij heeft later Widow's Wail (het zwaard van Joffrey) in bezit gekregen.Señor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:22:
Jaime had zijn zwaard aan Brienne gegeven. De andere (kleinere) was eerst voor Joffrey en daarna Tommen. Daarna ben ik een beetje kwijt of Jaime hem weer had.
Als je kan herbekijk die scene met dat kleine meisjes die zegt dat Daenerys niet wil eten. Varys is een meester met vergif, de manier waarop die scene is opgezet en de dialoog laat toch echt vermoeden dat hij probeert Daenerys te vermoorden.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:07:
In welke fase had die moord plaats kunnen vinden? Volgens mij was er prima tijd om nog eventjes aan te zien voordat hij Varys zou verraadden. In ieder geval om even af te wachten welk gezicht Dany zou laten zien.
Idd maar menselijk gezien klopt het gewoon de meeste zouden zo reageren .Meningen verschillen
Als mensen eenmaal bezeten zijn van iets en effectief hun leven opgeven maakt zoiets weinig uit. Dit is toch echt gewoon kritiek geven om kritiek te geven en kan je op elke episodes van de hele reeks doen.The Hound stond ooit op haar lijstje. Ze hebben een zekere mate van respect naar elkaar ontwikkeld en er was voor The Hound geen enkele reden om het niet te doen. Cersie loopt als een bang kind langs hem op. Een duw van de trap was genoeg geweest, zoals ik ook al zei, desnoods alleen maar om zijn broer te provoceren.
Het is duidelijk dat the mountain niks om cersei geeft
Komaan gebruik toch je verstand watIk denk niet dat dit verschil gaat maken, want van die andere toekomstige vijanden had ze al weinig te duchten. De Lanisters waren de laatste.
Dan had je toch wat beter moeten opletten in vorige afleveringen komt toch regelmatig naar boven dat ze extreem geweld als oplossing ziet voor problemen. En dat was voordat zowat iedereen en alles van haar afgenomen was.Haar karakter om sociaal dictator te worden. Niet de brute dictator. Daar is ze in gekenterd en dat vind ik ongeloofwaardig. Dat ze als een idioot in haar eentje alle kruisbogen neerhaalt en daarbij ook een zwik soldaten tot daar aan toe, maar dat ze zo van haar principes wordt gebracht om ook het volk te vermoorden vond ik raar.
Sansa breekt haar woord in de minuut, arya is een moordenaar en bran heeft zich teruggetrokken en leeft in zijn eigen wereldje. Niet echt "nobel" te noemen imho.Dat is te simpel, want dat zou direct de Starks haar belangrijkste vijand maken omdat die nobel zijn gebleken. Dat wil ze volgens mij niet. In ieder geval niet John en als hij moet kiezen, dan is dat nu zeker tegen Dany.
Jon is zelfs geen stark en heeft zijn keuze al gemaakt we zullen zien of die nu verandrde maar ik betwijfel of Daenerys iemand buiten grey worm zal vertrouwen.
Dus neen dat is helemaal niet simpel maar past wel. Zie maar wat tyrion zichzelf wijsmaakt (en jon ook trouwens) net zoals cersei en zovele anderen. Weeral heel menselijk
Brienne heeft nog steeds Oathkeeper.Señor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:22:
Het andere zwaard, Widow's Wail, was inderdaad bij Jaime. Heb niet opgelet of hij het in Euron heeft laten zitten of meegenomen heeft naar de Red Keep ...
Ben ik de enige die verwachtte dat Arya na deze battle een brandwond in haar gezicht over zou houden? The Hound zei nog tegen haar, keer nu om of je eindigt als ik. Maar goed, wat niet is kan nog komen. Arya zal ongetwijfeld achter Dany aan gaan na deze traumatische ervaring.
Vergif had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Goed punt. Ik ben wat dat betreft op mijn plek gezetk995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Als je kan herbekijk die scene met dat kleine meisjes die zegt dat Daenerys niet wil eten. Varys is een meester met vergif, de manier waarop die scene is opgezet en de dialoog laat toch echt vermoeden dat hij probeert Daenerys te vermoorden.
Daar veranderd dit toch niks aan? Future generations laten zich echt niet tegenhouding door wat Dany nu gedaan heeft. Zie maar hoe snel sommige zijn vergeten waar de EU voor is opgerichtKomaan gebruik toch je verstand watWesteros is groot en mensen groeien toch echt wel op en worden geboren hoor. Ze zegt het zelf voor "volgende generaties" ze wil decenia/generaties regeren dan zullen er meer dan genoeg mensen zijn die denken haar van de troon te willen stoten. Als dit geen domper op dat zet weet ik ook niet wat wel zal doen.
Klopt, maar geen onrechtvaardig geweld (in haar ogen). Nu had de stad zich al overgegeven. Eerder geweld was toen de stad zich niet wilde overgeven.Dan had je toch wat beter moeten opletten in vorige afleveringen komt toch regelmatig naar boven dat ze extreem geweld als oplossing ziet voor problemen. En dat was voordat zowat iedereen en alles van haar afgenomen was.
Niet zomaar. Arya is geen doorsnee moordenaar zoals Bronn en Sansa niet een doorsnee leugenaar zoals LittleFingers. Bran geen doorsnee wierdo. Allemaal ten behoeve van de eerlijke vrede.Sansa breekt haar woord in de minuut, arya is een moordenaar en bran heeft zich teruggetrokken en leeft in zijn eigen wereldje. Niet echt "nobel" te noemen imho.
Is hij wel, en hij voelt naast Dany de meeste loyaliteit naar de Starks. Net als die Theon dat voelde naast die naar zijn eigen zus.Jon is zelfs geen stark en heeft zijn keuze al gemaakt we zullen zien of die nu verandrde maar ik betwijfel of Daenerys iemand buiten grey worm zal vertrouwen.
Even een opfrisser voor sommige hier: John is 50% Stark en 50% Targaryen 
Mama is Lyanna Stark, papa is Rhaegar Targaryen.
Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black
The Hound bedoelt overduidelijk de dood.3raser schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:35:
Ben ik de enige die verwachtte dat Arya na deze battle een brandwond in haar gezicht over zou houden? The Hound zei nog tegen haar, keer nu om of je eindigt als ik. Maar goed, wat niet is kan nog komen. Arya zal ongetwijfeld achter Dany aan gaan na deze traumatische ervaring.
Ja laten we hem vanaf nu Aegon noemen.nickko schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:43:
Even een opfrisser voor sommige hier: John is 50% Stark en 50% Targaryen
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Er lag trouwens nog flink wat 'green fire' opgeslagen in King's Landing, zo te zien ...
Zou dat een onderdeel zijn van een evt. verschroeide aarde tactiek van Cersei of gewoon slordig opgeslagen ?
Zou dat een onderdeel zijn van een evt. verschroeide aarde tactiek van Cersei of gewoon slordig opgeslagen ?
Overblijfsel van Aerys II die de hele stad wou opblazen.Goner schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:54:
Er lag trouwens nog flink wat 'green fire' opgeslagen in King's Landing, zo te zien ...
Of medogenloos: moordenaar, kei hard, “hond”, kouwe zak
Nou had hij wel gevoel/genade voor beide stark dames.
[ Voor 9% gewijzigd door nickko op 14-05-2019 12:00 ]
Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black
Ja precies wat ik dacht. Het plot uit deze post - waarschijnlijk verzonnen in een uurtje - zou al zoveel beter zijn. Hetzelfde verhaal maar wel geloofwaardig in beeld gebracht. Dan zou ze ook meteen een hele duidelijke trigger hebben voor haar rage.algalid schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:12:
In een post op /r/asoiaf is wel een verandering geopperd om de madness beter te doen uitkomen.
Vele kijkers stellen voor om de dood van Rhaegal in deze episode te doen (wat die kruisbogen beter doet uitkomen ipv helemaal nutteloos). De bevolking juicht en dan ziet Daenerys dat die smallfolk van KL ondankbare lui zijn en ze mogen branden in de hel. Een mix van wraak, afkeer en waanzin. Het is dan wat duidelijker waarom ze keert.
Ik vind het niet zo'n slecht idee, uiteindelijk moeten we wel bij het punt komen dat ze een waanzinnige heerser is.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Jaime had Widow's Wail niet bij zich nadat hij is vrijgelaten. Nadat hij niet door de poort komt pakt hij een zwaard wat ergens bij een voorraad wapens ligt. Euron werd dus ook niet genakt door Widow's Wail.Goner schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:30:
[...]
Brienne heeft nog steeds Oathkeeper.
Het andere zwaard, Widow's Wail, was inderdaad bij Jaime. Heb niet opgelet of hij het in Euron heeft laten zitten of meegenomen heeft naar de Red Keep ...
Ik gok dat het zwaard óf in het kamp ligt waar hij werd vastgehouden, óf nog in Winterfell is bij Brienne.
Echter verwacht ik niet dat er een Ice 2.0 komt, daar is plotwise geen enkel nut voor.
@k995 Was dat niet hetzelfde meisje als die we later in KL zagen? En later als geroosterde variant. Ik dacht eerst dat het op Cersei sloeg. Teleporting is ook doorgedrongen bij de plebs.
Nee, dat was AryaSeñor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:06:
@k995 Was dat niet hetzelfde meisje als die we later in KL zagen? En later als geroosterde variant. Ik dacht eerst dat het op Cersei sloeg. Teleporting is ook doorgedrongen bij de plebs.
De extra's worden wel eens gerecycleerd, hoewel ze meestal per aflevering 1 bepaalde rol spelen. een van de meer bekendere is een "naamloze" soldaat die afhankelijk van de situatie meeloopt bij de Night's Watch, Northerners of Brotherhood without banners
Ze heeft John geen echte keuze laten maken, maar zijn reactie en de kus was duidelijk genoeg voor haar. Ze wist al lang dat ook hij haar vertrouwen had geschonden en ze nooit had kunnen regeren als het echte verhaal naar buiten komt. De enige optie was om te laten zien dat ze met haar draak de sterkste is. Ze had haar keus al lang gemaakt volgens mij.WillemAtHome schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:25:
Op zich is het wel begrijpelijk dat Dany in een soort van isolement terecht komt.
De motivatie van Dany heb je de afgelopen afleveringen toch al gekregen. Alles wat ze graag wilde hebben is haar afgenomen en onmogelijk gemaakt doordat John zijn afkomst moest doorvertellen. Hoewel Brann het uiteindelijk verteld heeft, vraag ik mij af of hij ook de consequenties wist.
Je merkt gewoon aan alles dat men dit snel heeft willen afsluiten. Hoe indrukwekkend sommige beelden ook zijn, je mist gewoon de echte diepgang wat de vorige seizoenen zo interessant maakte.
Heel erg benieuwd hoe het nu gaat aflopen, maar gezien de acties van Dany is het nu wel zeker dat ze niet zal regeren.
Maar meestal niet in dezelfde aflevering.algalid schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:10:
De extra's worden wel eens gerecycleerd, hoewel ze meestal per aflevering 1 bepaalde rol spelen. een van de meer bekendere is een "naamloze" soldaat die afhankelijk van de situatie meeloopt bij de Night's Watch, Northerners of Brotherhood without banners
Neen niet echt want dat kind zegt toch "die wacht hield me echt veel in de gaten" . En ja, tyrion neemt daar een enorme gok hij kent varys en wacht dus veel te lang eigenlijk. mogelijk wou hij niet naar Daenerys gaan omdat hij ten slotte al over verraad gesproken had en hij weet dat ze daar niet goed mee omgaat.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:37:
[...]
Vergif had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Goed punt. Ik ben wat dat betreft op mijn plek gezetMaar dat betekent eigenlijk dat Tyrion al te laat was had Dany wel gegeten. Maar Tyrion kon ook niet weten dat Varys al daadwerkelijk aan het moorden was geslagen. En als Varys daadwerkelijk had willen vergiftigen, waarom dan alleen via het eten? Er zijn toch zat manieren waarop zo'n kind dat had kunnen doen? Vergiftigde nagels? Misschien denk ik hier wel te ver na
Oh jawel vroeger toen ze draken hebben waren de enige opstandelingen andere Targaryens met draken, eens de draken weg waren zie je ook andere families proberen aan de macht te komen.Daar veranderd dit toch niks aan? Future generations laten zich echt niet tegenhouding door wat Dany nu gedaan heeft. Zie maar hoe snel sommige zijn vergeten waar de EU voor is opgericht
Draken zijn ook een ongekende macht, ja het staat wel in boeken beschreven maar elkeen die king landing zal zien of de verhalen hoort van mensen die er waren zal toch echt niet gaan denken dat opstand iets goed is.
Ik denk dat haar beslissing al vast stond voor ze vertrok, dit was nodig voor 'toekomstige generaties' hopenlijk laten ze ook wat ruimte om te zien hoe ze haar eigen acties verwerkt. Bedoel ze is nu een massamoordenaar dat moet toch iets van effect hebben.Klopt, maar geen onrechtvaardig geweld (in haar ogen). Nu had de stad zich al overgegeven. Eerder geweld was toen de stad zich niet wilde overgeven.
Arya heeft er op los gemoord, sansa is gevormd door littlefinger/bolton en je ziet haar woord direct breken,...Niet zomaar. Arya is geen doorsnee moordenaar zoals Bronn en Sansa niet een doorsnee leugenaar zoals LittleFingers. Bran geen doorsnee wierdo. Allemaal ten behoeve van de eerlijke vrede.
Hun vader was misschien dan nobel/plichtsbewust maar buiten jon zijn al zijn kinderen anders uitgekomen.
Ja maar ongetwijfeld weet ze dat haar acties kwaad bloed gezet zullen hebben bij jon, sansa kon haar al amper uitstaan en had ze al conflict mee voordat ze ene stad tot as herleide .Is hij wel, en hij voelt naast Dany de meeste loyaliteit naar de Starks. Net als die Theon dat voelde naast die naar zijn eigen zus.
Ik denk dat het duidelijk is dat ze all banden verbreekt en nu echt op zichzelf is aangewezen.
Ach ja na vogels/personages/legers en vloten nu insta travel plebsSeñor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:06:
Vind ik nu niet, nu zie je een complexe geheel van gedachten die gevormd zijn over de vorige seizoenen om zichzelf stevig in de troon te zetten. Dan zou het louter 'oh kijk meisje is boos en brand alles plat'.MrFl0ppY schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:58:
[...]
Ja precies wat ik dacht. Het plot uit deze post - waarschijnlijk verzonnen in een uurtje - zou al zoveel beter zijn. Hetzelfde verhaal maar wel geloofwaardig in beeld gebracht. Dan zou ze ook meteen een hele duidelijke trigger hebben voor haar rage.
[ Voor 43% gewijzigd door k995 op 14-05-2019 12:28 ]
Wat mij betreft de beste samenvatting.
edit: geluid aan.
edit: geluid aan.
[ Voor 7% gewijzigd door Sharky op 14-05-2019 12:32 ]
This too shall pass
Daar was laatst een briljante instant travel (zoals Far Cry e.d.) GIF van.
Of iemand krijgt wildfire op z'n kop en wordt daarna afgemaakt, dan is de voorspelling in ieder geval wat minder voorspelbaar :-DHmtsjmftsch schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:23:
Heeft Drogon geen groene ogen? Is hij dan ook niet degene met de groene ogen die Arya gaat doden?
Maar The Hound wist ook op dat moment al dat niemand in The Red Keep dat zou gaan overleven gezien de destructie waar Dany mee bezig was en het feit dat het al half uit elkaar lag. Waarom daar nog je tijd aan verdoen als het enige waar je ooit om gegeven hebt, het krijgen van wraak op je broer is.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:07:
[...]
The Hound stond ooit op haar lijstje. Ze hebben een zekere mate van respect naar elkaar ontwikkeld en er was voor The Hound geen enkele reden om het niet te doen. Cersie loopt als een bang kind langs hem op. Een duw van de trap was genoeg geweest, zoals ik ook al zei, desnoods alleen maar om zijn broer te provoceren.
Ik heb nooit echt de indruk gehad dat ze een sociaal dictator was (wellicht in Essos nog een beetje, maar sinds ze in Westeros is niet). Ze zei wel dat ze zo wilde worden maar uit haar acties sprak meer dan genoeg. Iedereen die niet als een mak lammetje achter haar aan ging is door haar vermoord. Ze wilde met name geliefd zijn door het volk en hier is in de afgelopen afleveringen ook redelijk de nadruk op gelegd. Bijvoorbeeld de jaloezie naar Jon dat hij wel geliefd is. Ook geeft ze tijdens gesprekken in Dragonstone aan dat ze de mensen in KL wil redden van een tiran.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:07:
[...]
Haar karakter om sociaal dictator te worden. Niet de brute dictator. Daar is ze in gekenterd en dat vind ik ongeloofwaardig. Dat ze als een idioot in haar eentje alle kruisbogen neerhaalt en daarbij ook een zwik soldaten tot daar aan toe, maar dat ze zo van haar principes wordt gebracht om ook het volk te vermoorden vond ik raar.
Als ze dan op haar draak op de stadsmuur staat te wachten tot de bellen gaan luiden begint het bij haar langzaam te dagen dat het volk niet van haar houdt zoals ze dat wil. In niks blijkt dat ze zelf van Cersei af willen of dat ze blij zijn dat Dany er is. Dit gecombineerd met haar recente verliezen (Rhaegal, Missandei, Jon als geliefde) en verraad (Varys, Jon, Tyrion) en ze breekt.
Omdat jullie de actie allemaal veel te groot maken. Cersie loopt bijna letterlijk op haar tenen als een bang kind langs hem op. Een simpele zwaai met zijn arm was genoeg geweest om haar een flinke klap van die trap te laten maken. "Ahhh, you stupid helpless bitch". Niks tijdverspilling en prima passend in de ondergang van Cersie.Noiz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:18:
[...]
Maar The Hound wist ook op dat moment al dat niemand in The Red Keep dat zou gaan overleven gezien de destructie waar Dany mee bezig was en het feit dat het al half uit elkaar lag. Waarom daar nog je tijd aan verdoen als het enige waar je ooit om gegeven hebt, het krijgen van wraak op je broer is.
Het niet overleven was overigens nog maar de vraag. Het was ook gewoon stomme pech dat alle vluchtwegen in de kelders dicht waren. De gewelven stortte pas in nadat Jaimy en Cersie er waren. Het is ook niet alsof er niks de slachting overleefd heeft. Zie Arya en het paard.
Tuurlijk zijn ze dat niet, maar ze had die status snel genoeg kunnen verwerven door zich opnieuw sociaal op te stellen.Bijvoorbeeld de jaloezie naar Jon dat hij wel geliefd is. Ook geeft ze tijdens gesprekken in Dragonstone aan dat ze de mensen in KL wil redden van een tiran.
Als ze dan op haar draak op de stadsmuur staat te wachten tot de bellen gaan luiden begint het bij haar langzaam te dagen dat het volk niet van haar houdt zoals ze dat wil. In niks blijkt dat ze zelf van Cersei af willen of dat ze blij zijn dat Dany er is.
Sponsored by Aegon
"When you grow up your heart dies"
Is het niet zo dat ze in episode 4 verrast werdt door Euron? In ep 5 heeft ze wel een bepaalde tactiek (burn them allSmurfLink schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:49:
[...]
Truemaar ik ben redelijk van de sole focus, dus als ik iemand kapot wil hebben dan gaat ook echt diegene kapot. in dit geval zou mijn hyperfocus echt Cersei zijn en als zij dood is, tja, dan kan ik nog altijd besluiten dat 't gepeupel ook maar plat moet. maar eerst Cersei. Branden zal ze!
[...]
Het gaat dus juist om die inconsistentie. Als ze in Ep 4 zo OP zijn.... dan moeten ze dat in 5 ook zijn. hoe bullshit het ook was, dan hadden ze Drogon ook moeten slopen. En nu opeens kunnen die dingen niks meer? Dat slaat best wel nergens op... OF IMBA in beide eps, of in geen van beiden.
Oorzaak en aanleiding. De oorzaak was al lang in verschillende scenes aan bod gekomen en die blijven ook staan. Echter was de aanleiding nu onduidelijk. Ze kwam duidelijk niet met intentie om direct alles plat te branden. Maar nu zag ze aanleiding in datgene wat juist de minste rede ertoe gaf. Het doodgaan van een draak/kind en de bevestiging van de mensen dat ze niet van haar houden ondanks de tirannie van Cersei had ik mooie aanleiding geweest voor de berzerk actie. Ik bedoel ze gaat ook wel full retard hier, niet enkele of tientallen om angst te zaaien maar ze draait helemaal door door de gehele stad af te branden.k995 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:25:
[...]
Vind ik nu niet, nu zie je een complexe geheel van gedachten die gevormd zijn over de vorige seizoenen om zichzelf stevig in de troon te zetten. Dan zou het louter 'oh kijk meisje is boos en brand alles plat'.
En dat zag Bran niet aankomen?Aight! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:30:
[...]
Is het niet zo dat ze in episode 4 verrast werdt door Euron? In ep 5 heeft ze wel een bepaalde tactiek (burn them all)
Bran heeft eigenlijk alles al zien gebeuren, incl. draak boven KL.
Hij heeft de mogelijkheid gehad om met alle overgebleven Starks in het Godswood te overleggen wat er te gebeuren stond, en óf Jon/Aegon geloofde het niet, óf hij wist het niet.
Dan speelt er dus iemand (mét Bran) 'the long game', om Daenerys zichzelf (moreel) te laten elimineren.
Maar over zoveel lijken? Sansa/Bran/Arya/Jon zouden dat toch niet willen?
(alhoewel, Jon zegt "I've never been a Stark"...)
En het onderonsje van Bran met Tyrion dan?
[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 14-05-2019 13:45 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
In die zin kan Bran dus ook het spel meespelen/bepalen en zelf de macht willen pakken. Hij is immers 'close' met de CoF, en dus originele bewoners van Westeros. Met Bran aan de macht, hebben ze eindelijk de macht terug over het continent.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:41:
[...]
En dat zag Bran niet aankomen?
Hij heeft de mogelijkheid gehad om met alle overgebleven Starks in het Godswood te overleggen wat er te gebeuren stond, en óf Jon/Aegon geloofde het niet, óf hij wist het niet.
Dan speelt er dus iemand (mét Bran) 'the long game', om Daenerys zichzelf (moreel) te laten elimineren.
Bran heeft niets met macht.JPM85 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:44:
[...]
In die zin kan Bran dus ook het spel meespelen/bepalen en zelf de macht willen pakken. Hij is immers 'close' met de CoF, en dus originele bewoners van Westeros. Met Bran aan de macht, hebben ze eindelijk de macht terug over het continent.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Het is niet bekend of Bran de toekomst ziet. Hij weet alles wat er is gebeurd (mits hij zich er op focust), maar het lijkt me niet dat hij in de toekomst kan kijken op een visioen hier en daar na.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:41:
[...]
Misschien dat Bran weet dat als hij het wel zegt het nog erger word?Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:41:
[...]
Ben het eens met de plotholes van de afgelopen afleveringen, maar wacht ep 6 af in de (ijdele) hoop dat er dan nog wat uitleg en verklaringen komen.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Verwijderd
Ik snap niet hoe iedereen na 7 seizoenen en weet-niet-meer hoeveel boeken nog op zoek zijn naar Jip en Janneke niveau plotwendingen en verklaringen.MrFl0ppY schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:58:
[...]
Ja precies wat ik dacht. Het plot uit deze post - waarschijnlijk verzonnen in een uurtje - zou al zoveel beter zijn. Hetzelfde verhaal maar wel geloofwaardig in beeld gebracht. Dan zou ze ook meteen een hele duidelijke trigger hebben voor haar rage.
Is de hele clue van de serie van GRRM niet dat er af en toe gewoon géén verklaring is voor bepaald gedrag?
Daenerys heeft groene ogen ...Hmtsjmftsch schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:23:
The hound heeft geen interesse in Cersei en wat ze doet, dat blijkt duidelijk uit zijn acties en woorden.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:25:
[...]
Omdat jullie de actie allemaal veel te groot maken. Cersie loopt bijna letterlijk op haar tenen als een bang kind langs hem op. Een simpele zwaai met zijn arm was genoeg geweest om haar een flinke klap van die trap te laten maken. "Ahhh, you stupid helpless bitch". Niks tijdverspilling en prima passend in de ondergang van Cersie.
Hij heeft dus geen enkele reden om iets met Cersei te doen, hij is alleen gefocussed op zijn broer.
Is dat zo moeilijk voor te stellen?
Bran ziet alleen flashes van de toekomst, niet hele visioenen met uitleg wat er gaat gebeuren.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:41:
[...]
....
Daenerys Targaryen heeft paarse ogen.
Eén van de vreemde missers van de serie, van begins af aan.
Ja, dat vind ik moeilijk voor te stellen in die situatie. De gedachtegang: "Arya wil haar dood. Ze loopt me toch langs. Arya is op zich best tof. Het kost me 0 moeite. Arya heeft NK doodgemaakt en daarmee ook mij gered. Eigenlijk kan ze best goed vechten. Staat ze alsnog quitte na me achtergelaten te hebben." Duwt Cersie.Jbk23 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:53:
[...]
The hound heeft geen interesse in Cersei en wat ze doet, dat blijkt duidelijk uit zijn acties en woorden.
Hij heeft dus geen enkele reden om iets met Cersei te doen, hij is alleen gefocussed op zijn broer.
Is dat zo moeilijk voor te stellen?
Maar dan was er wel het commentaar geweest dat dat wel erg gemakkelijk zou zijn geweest. Dat een dergelijk machtig karakter even door The Hound (welke toch een stuk minder belangrijk karakter is in dit hele verhaal) wordt geduwd/getrapt en daardoor dood gaat.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:25:
[...]
Omdat jullie de actie allemaal veel te groot maken. Cersie loopt bijna letterlijk op haar tenen als een bang kind langs hem op. Een simpele zwaai met zijn arm was genoeg geweest om haar een flinke klap van die trap te laten maken. "Ahhh, you stupid helpless bitch". Niks tijdverspilling en prima passend in de ondergang van Cersie.
We zitten op een punt dat een gedeelte van de kijkers bij ieder willekeurig scenario wel iets heeft op te merken. Sommig commentaar kan ik zeker begrijpen maar men lijkt compleet doorgeslagen te zijn.
Zie de situatie met de ballista's. Vorige episode klagen dat die draak zo makkelijk te raken was (was onverwacht/niet voorbereid) en nu klagen dat het zo makkelijk ging (terwijl ze er nu vanaf wist en zich er dus kon voorbereiden.
Cleganebowl volgende voorbeeld. Al vanaf het begin wordt er om geroepen. Nu is het gebeurd en klaagt men over fan-service.
Waarom zou Sandor Cersei moeten vermoorden omdat Arya dat wil? Hij wil er alleen voor zorgen dat Arya zelf niet dood gaat tijdens dit gebeuren ondanks alle trainingen/acties die zij heeft gehad. In zijn ogen heeft Arya nog genoeg om voor te leven, iets dat hij zelf toch al niet meer heeft (zijn enige doel is wraak op Gregor).CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:57:
[...]
Ja, dat vind ik moeilijk voor te stellen in die situatie. De gedachtegang: "Arya wil haar dood. Ze loopt me toch langs. Arya is op zich best tof. Het kost me 0 moeite. Arya heeft NK doodgemaakt en daarmee ook mij gered. Eigenlijk kan ze best goed vechten. Staat ze alsnog quitte na me achtergelaten te hebben." Duwt Cersie.
[ Voor 23% gewijzigd door Noiz op 14-05-2019 14:03 ]
Ik las dat de kleurlenzen minder emotie tonen en er daarom voor gekozen is het niet te doen.. Al heeft dit een hoog tabbloid gehalte.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:55:
[...]
In the books, they’re purple.
In the show, they’re green.
Emilia Clarke and Harry Lloyd were going to have purple contacts, but it stunted their acting because they couldn’t act through their eyes, so it was scrapped. Harry and Emilia both have green eyes anyway so it was passable for them to be siblings.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dan ligt Cersie dus half dood onder aan de trap, met een miskraam wegens de val. Jaimy vind haar. The Hound en broer liggen al beneden in het vuur. Red Keep stort in. Dus voordat Cersie de dood vind is niet alleen KL van haar afgenomen, maar ook haar kind.Noiz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:57:
[...]
Maar dan was er wel het commentaar geweest dat dat wel erg gemakkelijk zou zijn geweest. Dat een dergelijk machtig karakter even door The Hound (welke toch een stuk minder belangrijk karakter is in dit hele verhaal) wordt geduwd/getrapt en daardoor dood gaat.
Ik klaag dat het verschil zo groot is. In de vorige aflevering waren het net machine geweren, nu koste herhalen enorm veel tijd. Had een keuze gemaakt. Beide keren de draak makkelijk doden of beide keren niet.Zie de situatie met de ballista's. Vorige episode klagen dat die draak zo makkelijk te raken was (was onverwacht/niet voorbereid) en nu klagen dat het zo makkelijk ging (terwijl ze er nu vanaf wist en zich er dus kon voorbereiden.
Verwijderd
Dit bedoel ik dus. Van die kant-en-klare logica, de beste stuurlui aan de wal. Met karakters die nooit fouten maken en voor de hand liggende keuzes maken.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:57:
[...]
Ja, dat vind ik moeilijk voor te stellen in die situatie. De gedachtegang: "Arya wil haar dood. Ze loopt me toch langs. Arya is op zich best tof. Het kost me 0 moeite. Arya heeft NK doodgemaakt en daarmee ook mij gered. Eigenlijk kan ze best goed vechten. Staat ze alsnog quitte na me achtergelaten te hebben." Duwt Cersie.
Kijk dan Friends ofzo.
Nergens in de serie is gezegd dat ze paarse ogen heeft, noch heeft ze nooit paarse ogen gehad. Daardoor is het geen "misser" in de serie. Aangezien GRRM vrij weinig met het huidige seizoen te maken heeft kan het dus prima dat de "groene" ogen op Danaerys slaan.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:55:
[...]
De serie en de boeken moeten los van elkaar gezien worden, al is het alleen al omdat bepaalde plotlijnen niet overeen schijnen te komen (boeken niet gelezen).
Neen bran kan niet de toekomst zien, hij kan enkel het verleden zien en dan nog als hij weet wat hij moet naar zoeken. De toekomst was beperkt tot wat flashes die onbetrouwbaar zijn zoals mellisandra ondervind.Ramzzz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:41:
[...]
Lees mijn reacties eens terug en je zult zien dat ik helemaal voor complexiteit en diepgang ben. In GoT werden sommige zaken ook pas later duidelijk en dat vond ik alleen maar mooi. Nu gaat het echter ergens anders over, namelijk dat in episode 4 de scorpions dodelijk waren en draken echt kwetsbaar maar dan in episode 5 is de draak onoverwinnelijk en zijn de scorpions ineens niks meer waard. Had ook vermeden dat Dany de vloot was "vergeten" en toevallig niet in de gaten had ondanks dat ze in de lucht zat. Het zou ook wat spanning terug brengen in episode 5, nu ging het zonder enige tegenstand. Het had ook de welbekende "druppel" beter uitgelegd. Nu werd er juist water uit te emmer gehaald!Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:53:
[...]
Ik snap niet hoe iedereen na 7 seizoenen en weet-niet-meer hoeveel boeken nog op zoek zijn naar Jip en Janneke niveau plotwendingen en verklaringen.
Is de hele clue van de serie van GRRM niet dat er af en toe gewoon géén verklaring is voor bepaald gedrag?
Kijk, dat het snel moest; oke, prima. Maar een beetje consistentie is wel mooi meegenomen.
Daar mag je niet met elkaar over van gedachten wisselen? Ik vind het tof dat ik dat bij de seizoenen waar GRRM nog betrokken was helemaal niet had. Dat zegt iets over zijn kwaliteit. Dat het moeilijk is om alternatieve scenario's te vinden voor zijn werk omdat het allemaal zo verfijnd in elkaar steekt en de karakterontwikkeling incl. de fouten gewoon beter kloppen.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:01:
[...]
Dit bedoel ik dus. Van die kant-en-klare logica, de beste stuurlui aan de wal. Met karakters die nooit fouten maken en voor de hand liggende keuzes maken.
Kijk dan Friends ofzo.
En om sommige punten laat ik me ook terecht wijzen. Zo had ik nog niet door dat Varys al een moordpoging had ondernomen.
Verwijderd
Ja prima, maar dat is niet wat ik bedoelde. Ik kan nog mee met "lucky shot" maar de combi met plot armour is snel gemaakt.MrFl0ppY schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:04:
[...]
Lees mijn reacties eens terug en je zult zien dat ik helemaal voor complexiteit en diepgang ben. In GoT werden sommige zaken ook pas later duidelijk en dat vond ik alleen maar mooi. Nu gaat het echter ergens anders over, namelijk dat in episode 4 de scorpions dodelijk waren en draken echt kwetsbaar maar dan in episode 5 is de draak onoverwinnelijk en zijn de scorpions ineens niks meer waard. Had ook vermeden dat Dany de vloot was "vergeten" en toevallig niet in de gaten had ondanks dat ze in de lucht zat. Het zou ook wat spanning terug brengen in episode 5, nu ging het zonder enige tegenstand. Het had ook de welbekende "druppel" beter uitgelegd. Nu werd er juist water uit te emmer gehaald!
Kijk, dat het snel moest; oke, prima. Maar een beetje consistentie is wel mooi meegenomen.
Maar die opmerkingen van mensen in de trand van "ja maar in seizoen zag je dat je linksaf moet in de kelder en waarom heeft Arya niet bla bla bla" alsof die karakters op de bank zitten en nadenken over hun keuzes.
En dan wil ik niet ontkennen dat het slecht schrijfwerk is maar laten we daar eens niet mee beginnen.
Ondanks dat een aantal scenes mijn wenkbrouwen wel deden fronsen (Jamie vs Euron, plot armor van Arya), heb ik me prima vermaakt met aflevering 5. Overige kritiek kan ik me in mindere mate in vinden, alhoewel een aantal character ontwikkelingen wel snel escaleerden.
De madness van Denearys zag ik al wel van ver aankomen en aangezien die, zoals eerder gezegd, al behoorlijk lang aan het sluimeren is geweest. Ik vond alleen de omslag naar blinde rage wel erg abrubt, maar stoorde me er niet enorm aan.
Ik dacht na vorige aflevering eerlijk gezegd dat Jamie op weg zou gaan om Cercei te vermoorden, maar dat ie ineens alles uit zijn handen liet vallen om haar te redden vond ik ook wat abrupt. Het klopt wel dat hij eigenlijk altijd alles zou doen voor haar, maar had toch wel het idee dat hij daar aan het begin van dit seizoen van was afgestapt.
Andere zaken waren voor mij misschien wat kort door de bocht, maar prima verklaarbaar.
Het verraad van Tyrion vond ik wel kloppen als je weet dat hij vertrouwen in Dany bleef hebben. Ik had het idee dat ie dit moment aangreep op Varys te verraden omdat hij na het gesprek van varys en Jon bang was dat Jon Dany op de hoogte zou brengen van het verraad. Dit wilde Tytion voor zijn om zijn eigen hagje te redden.
Dat Dany nu met één draak onoverwinnelijk leek, kon ik ook wel inkomen. Die Balista's waren dan wat OP in de vorige aflevering (dat wil ik nog wel gooien op de verrassingsfactor), maar dit keer wist Dany waar ze stonden en wat de beperkingen ervan waren. Tactiek aanpassen en zodra die balista's in de as lagen kon niemand haar meer wat doen.
Cleganebowl was tof gedaan, eerst de dood van Qyburn en daarna nog een keer the mountain met zijn signature watermeloen move. Uiteindelijk een passend einde door beiden neer te laten storten in het vuur (waardoor hun verhouding tot stand is gekomen in hun jeugd).
Wat mij betreft had Cercei nog wel een wat toepasselijker einde mogen hebben, ik vond haar dood nu niet veel voldoening geven.
Die scene van Arya met dat witte paard had voor mij niet gehoeven, dat wel wel erg over de top en paste mi totaal niet in een serie zoals dit. Ik miste nog de witten duiven die wegvlogen op de achtergrond...
[rantmodus]
Overigens verbaast het me wel hoeveel mensen het niet eens zijn met de verhaal lijnen, tuurlijk in de eerste seizoenen zat het alemaal veel intrigerender in elkaar en waren er een hoop onverwachte wendingen. Echter, dit is nu eenmaal het laatste seizoen en het verhaal moet toch een keer worden afgerond. Deze serie is geen thriller waarbij er last minute nog een plottwist uit de hoed kan worden getoverd om iedereen op het verkeerde been te zetten. Op een gegeven moment is het wel duidelijk hoe het zich gaat uitvouwen.
Sommigen vinden dat het onverwachte wendingen in het verhaal typisch zijn voor GoT en dat is in zekere zin ook wel zo natuurlijk. Voor GoT kon je er vrij zeker van zijn dat de main characters bleven leven, dat is nu wel anders. Echter waren de plotwending in GoT bijna nooit een doel op zich, maar altijd veroorzaakt door (stomme) keuzes van characters. Nu verwacht iedereen dat er steeds maar nieuwe onverwachte wendingen langskomen, maar hoe realistisch is het om dat nu nog te eisen? Eerst pluist het hele internet elke scene en de boeken uit op zoek naar forshadowing en worden de meest uiteenlopende fantheorieen geopperd en als die dan grotendeels worden bevestigd of aan bod komen in de laatste afleveringen dan is het voorspelbaar en lazy writing, want dat hadden we met zijn allen al lang aan zien komen... Ik vrees dat het voor een hoop mensen nooit goed is.
Hebben de sterke dialogen en intriges plaats gemaakt voor meer actie? Zeker. Is dat jammer? In zekere zin wel, want dat was een van de sterkste punten van de serie. Maar mijns inziens zorgen de ontwikkelingen in het verhaal ervoor dat we hier niet aan ontkomen. Als je het verhaal begint met een leger van ondoden aan de ene kant en een meisje met drie draken die recht denkt te hebben op de troon aan de andere kant, dan eindigt dat vroeg of laat in epische gevechten. Het zou naar mijn idee echt een domper zijn als we dat dan niet te zien zouden krijgen.
[/rantmodus]
De madness van Denearys zag ik al wel van ver aankomen en aangezien die, zoals eerder gezegd, al behoorlijk lang aan het sluimeren is geweest. Ik vond alleen de omslag naar blinde rage wel erg abrubt, maar stoorde me er niet enorm aan.
Ik dacht na vorige aflevering eerlijk gezegd dat Jamie op weg zou gaan om Cercei te vermoorden, maar dat ie ineens alles uit zijn handen liet vallen om haar te redden vond ik ook wat abrupt. Het klopt wel dat hij eigenlijk altijd alles zou doen voor haar, maar had toch wel het idee dat hij daar aan het begin van dit seizoen van was afgestapt.
Andere zaken waren voor mij misschien wat kort door de bocht, maar prima verklaarbaar.
Het verraad van Tyrion vond ik wel kloppen als je weet dat hij vertrouwen in Dany bleef hebben. Ik had het idee dat ie dit moment aangreep op Varys te verraden omdat hij na het gesprek van varys en Jon bang was dat Jon Dany op de hoogte zou brengen van het verraad. Dit wilde Tytion voor zijn om zijn eigen hagje te redden.
Dat Dany nu met één draak onoverwinnelijk leek, kon ik ook wel inkomen. Die Balista's waren dan wat OP in de vorige aflevering (dat wil ik nog wel gooien op de verrassingsfactor), maar dit keer wist Dany waar ze stonden en wat de beperkingen ervan waren. Tactiek aanpassen en zodra die balista's in de as lagen kon niemand haar meer wat doen.
Cleganebowl was tof gedaan, eerst de dood van Qyburn en daarna nog een keer the mountain met zijn signature watermeloen move. Uiteindelijk een passend einde door beiden neer te laten storten in het vuur (waardoor hun verhouding tot stand is gekomen in hun jeugd).
Wat mij betreft had Cercei nog wel een wat toepasselijker einde mogen hebben, ik vond haar dood nu niet veel voldoening geven.
Die scene van Arya met dat witte paard had voor mij niet gehoeven, dat wel wel erg over de top en paste mi totaal niet in een serie zoals dit. Ik miste nog de witten duiven die wegvlogen op de achtergrond...
[rantmodus]
Overigens verbaast het me wel hoeveel mensen het niet eens zijn met de verhaal lijnen, tuurlijk in de eerste seizoenen zat het alemaal veel intrigerender in elkaar en waren er een hoop onverwachte wendingen. Echter, dit is nu eenmaal het laatste seizoen en het verhaal moet toch een keer worden afgerond. Deze serie is geen thriller waarbij er last minute nog een plottwist uit de hoed kan worden getoverd om iedereen op het verkeerde been te zetten. Op een gegeven moment is het wel duidelijk hoe het zich gaat uitvouwen.
Sommigen vinden dat het onverwachte wendingen in het verhaal typisch zijn voor GoT en dat is in zekere zin ook wel zo natuurlijk. Voor GoT kon je er vrij zeker van zijn dat de main characters bleven leven, dat is nu wel anders. Echter waren de plotwending in GoT bijna nooit een doel op zich, maar altijd veroorzaakt door (stomme) keuzes van characters. Nu verwacht iedereen dat er steeds maar nieuwe onverwachte wendingen langskomen, maar hoe realistisch is het om dat nu nog te eisen? Eerst pluist het hele internet elke scene en de boeken uit op zoek naar forshadowing en worden de meest uiteenlopende fantheorieen geopperd en als die dan grotendeels worden bevestigd of aan bod komen in de laatste afleveringen dan is het voorspelbaar en lazy writing, want dat hadden we met zijn allen al lang aan zien komen... Ik vrees dat het voor een hoop mensen nooit goed is.
Hebben de sterke dialogen en intriges plaats gemaakt voor meer actie? Zeker. Is dat jammer? In zekere zin wel, want dat was een van de sterkste punten van de serie. Maar mijns inziens zorgen de ontwikkelingen in het verhaal ervoor dat we hier niet aan ontkomen. Als je het verhaal begint met een leger van ondoden aan de ene kant en een meisje met drie draken die recht denkt te hebben op de troon aan de andere kant, dan eindigt dat vroeg of laat in epische gevechten. Het zou naar mijn idee echt een domper zijn als we dat dan niet te zien zouden krijgen.
[/rantmodus]
Dat zeg ik nu al 10x. Uit respect voor Arya en als beloning voor het doodmaken van de NK. En omdat het 0 moeite had gekost. Ik ben het met jullie eens dat hij niet actief naar Cersie had gezocht of actief zijn leven had gewaagd om haar te vinden. Zo belangrijk vind hij Arya of wat dan ook anders dan zijn wraak ook niet. Maar ze was er al, kwetsbaar.Noiz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:57:
[...]
Waarom zou Sandor Cersei moeten vermoorden omdat Arya dat wil?
[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 14-05-2019 14:10 ]
In episode 4 vlogen de draken rustig/gewond en konden ze makkelijk richten initieel. In episode 5 kwam ze vanuit de zon van heel hoog wat veel moeilijker was.MrFl0ppY schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:04:
[...]
Lees mijn reacties eens terug en je zult zien dat ik helemaal voor complexiteit en diepgang ben. In GoT werden sommige zaken ook pas later duidelijk en dat vond ik alleen maar mooi. Nu gaat het echter ergens anders over, namelijk dat in episode 4 de scorpions dodelijk waren en draken echt kwetsbaar maar dan in episode 5 is de draak onoverwinnelijk en zijn de scorpions ineens niks meer waard. Had ook vermeden dat Dany de vloot was "vergeten" en toevallig niet in de gaten had ondanks dat ze in de lucht zat. Het zou ook wat spanning terug brengen in episode 5, nu ging het zonder enige tegenstand. Het had ook de welbekende "druppel" beter uitgelegd. Nu werd er juist water uit te emmer gehaald!
Het is ook moeilijk om nu nog zaken te beginnen die kan je nooit meer afwerken. Alle verhaallijnen worden 1 voor 1 afgewerkt die seizoen met al de complexiteit en diepgang gebaseerd op de vorige.
Maar The Hound zelf heeft in de hele serie vrij weinig met Cersei van doen. De nadruk wordt iedere keer gelegd op het feit dat zijn broer hem heeft verminkt en dat hij daar de nodige hinder van ondervind. Als Sandor degene was geweest die zo goed als de dood van Cersei had veroorzaakt had ik dat heel erg raar gevonden.CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:01:
[...]
Dan ligt Cersie dus half dood onder aan de trap, met een miskraam wegens de val. Jaimy vind haar. The Hound en broer liggen al beneden in het vuur. Red Keep stort in. Dus voordat Cersie de dood vind is niet alleen KL van haar afgenomen, maar ook haar kind.
Daarnaast vergeet men voor het gemak even dat Cersei al 3 kinderen verloren heeft. In die kelder geeft ze aan dat alles wat ze wil, is dat haar ongeboren kind blijft leven. Door het instorten van die gewelven wordt duidelijk dat dat niet zal gebeuren. De dramatiek hierin is meer dan genoeg. Het is echt niet nodig dat men nog een keer de nadruk legt op een miskraam of iets van die soort.
Punt is dat een goed kijker (aka, de tweede keer dat je het bekijkt.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:53:
[...]
Ik snap niet hoe iedereen na 7 seizoenen en weet-niet-meer hoeveel boeken nog op zoek zijn naar Jip en Janneke niveau plotwendingen en verklaringen.
Zullen we het er maar op houden dat er een verschil van mening is in dit punt
Mwah, hij had het er al wel eerder over, maar subtieler: dat hij zich zorgen maakt en voor de realm kiest (ergens vorig seizoen al). Dat is al een stevig signaal. De reactie van Dany was toen overigens ook al stevig...Señor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:12:
[...]
Punt is dat een goed kijker (aka, de tweede keer dat je het bekijkt.) je soms al de zaadjes kon zien voor acties 2-3 seizoenen later. Als een verfijnd 7 gangen-diner ontvouwde het verhaal zich, terwijl het nu veel sneller gaat. Wat ik al zei over Varys. Eind Ep4 praat ie voor het eerst over verraad en begin Ep5 is ie dood. Ja, hij 'serves the Realm". maar dat is niet genoeg als je het vergelijkt met eerdere seizoenen, zeker niet voor een geslepen karakter als hij is.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Ik weet niet of ik zo'n moeite zou hebben met de horizontale tango als Danaerys mijn tante was.
Voor Targaryens was het juist vreemd, zo ver uit elkaar.
Ik zou Cleganebowl wel iets anders hebben aangepakt dat de Mountain rond de Hound cirkelde en Cersei achter zijn rug kon ontsnappen. Nu leek ze daar wel knullig weg te lopen terwijl Sandor wat zat te grommen.
Ik zie 3 strekkingen van de Cleganebowl: fans die ervan houden, critici die het fanservice vinden en dan halfhartige fans die het wilden zien maar het onnodig lang uitgerokken vonden.
Uiteindelijk was het wel te verwachten maar mij deed het weinig. Een aantal mensen merkten ook op dat het wat zinloos was, er was niets te redden enkel zijn fixatie (wat uiteraard helemaal kan, wij mensen doen soms ook zinloze acties).
Ik zie 3 strekkingen van de Cleganebowl: fans die ervan houden, critici die het fanservice vinden en dan halfhartige fans die het wilden zien maar het onnodig lang uitgerokken vonden.
Uiteindelijk was het wel te verwachten maar mij deed het weinig. Een aantal mensen merkten ook op dat het wat zinloos was, er was niets te redden enkel zijn fixatie (wat uiteraard helemaal kan, wij mensen doen soms ook zinloze acties).
Dat weet ik, maar die is al door iedereen voorspeld. Ik zoek naar alternatieven...
No matter the age, never lose the Kramer inside
Dat zeggen dictators wel vaker.
Elke episode van dit seizoen is nog slechter geschreven dan de vorige.
Met 1 draak al deze schade zonder een krasje.
Toen ze de Iron Fleet vernietigde had ik toch wel een massa aan harpoenen ofzo van die scorpions verwacht maar nop.
Euron was blijkbaar ook vergeten hoe hij met dat ding moest richten aangezien ze maar met dat dingen bleven rond draaien achter de draak aan inplaats van dat ze naar de vlieglijn kijken en dan gewoon opwachten.
En de scorpions op de muur hetzelfde, er werd niet massaal op de draak geschoten, de meeste van die dingen bewogen geeneens.
Het leger van Jon Snow leek me toch aardig binnen bereik van de scorpions te zijn maar toen de draak aanviel was er geen schot op het leger.
De Golden Company buiten de muur opstellen was ook een geniale zet.
Lijkt er steeds meer op dat die 2 schrijvers eerst bepaald hebben hoeveel afleveringen ze gingen maken in seizoen 8, toen de laatste aflevering geschreven hebben (dus het einde) en toen gekeken hebben hoe ze alles in die paar afleveringen gaan duwen.
En deze 2 gasten gaan een Star Wars trilogie schrijven.
Hij heeft het in seizoen 6 er toch ook al eens over gehad? Ik meen mij te herinneren dat Dany ooit gezegd heeft tegen Varys dat ze hoopte dat hij eerst met haar zou praten als hij vond dat ze de Realm zou bedreigen ipv haar afzetten/vermoorden..Señor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:12:
[...]
Punt is dat een goed kijker (aka, de tweede keer dat je het bekijkt.) je soms al de zaadjes kon zien voor acties 2-3 seizoenen later. Als een verfijnd 7 gangen-diner ontvouwde het verhaal zich, terwijl het nu veel sneller gaat. Wat ik al zei over Varys. Eind Ep4 praat ie voor het eerst over verraad en begin Ep5 is ie dood. Ja, hij 'serves the Realm". maar dat is niet genoeg als je het vergelijkt met eerdere seizoenen, zeker niet voor een geslepen karakter als hij is.
Nu heeft hij dat de afgelopen afleveringen (en seizoen 7) gedaan => ze luistert niet => hij trekt zijn eigen plan.
Deze serie is door de showrunners compleet verpest.
Wat een prutswerk. Ik kan in een middag een betere verhaallijn verzinnen. Dit is van het kaliber Transformers. Al de logica is overboord. Gehele verhaallijnen van 8 seizoenen lang zijn compleet overbodig.
Echt jammer.
Het allerdomste vind ik wel dat voor de tweede keer een kasteel/fortificatie buiten de poort wordt verdedigd..
Wat een prutswerk. Ik kan in een middag een betere verhaallijn verzinnen. Dit is van het kaliber Transformers. Al de logica is overboord. Gehele verhaallijnen van 8 seizoenen lang zijn compleet overbodig.
Echt jammer.
Het allerdomste vind ik wel dat voor de tweede keer een kasteel/fortificatie buiten de poort wordt verdedigd..
[ Voor 36% gewijzigd door TLLRS op 14-05-2019 14:33 ]
Dat kan iedereen, maar kan jouw verhaallijn ook 10 uur televisie vullen?TLLRS schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:31:
Deze serie is door de showrunners compleet verpest.
Wat een prutswerk. Ik kan in een middag een betere verhaallijn verzinnen.
Yeah maar hoe word je in vredesnaam verrast als je op een draak vliegt en WEET dat die vloot bij King's Landing rondhangt en dus ook naar jou toe kan varen. Dat is het punt dat ik echt niet begrijp... je weet dat Cersei en Euron weten dat jij komt... dus die gaan iets doen om je welkom te heten. Dan vlieg je op een draak, lekker hoog om te scouten, zie je die schepen van een kilometer afstand en heb je ze al verbrand voor ze 1 pijl kunnen schieten...Aight! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:30:
[...]
Is het niet zo dat ze in episode 4 verrast werdt door Euron? In ep 5 heeft ze wel een bepaalde tactiek (burn them all)
maar oke, Dany is geen tacticus verder, dat was al duidelijk in de rest van de serie. Maar dat ze het vervolgens in 1 aflevering later wel kan... dat is toch wel een beetje gek.
I have stability. The ability to stab.
De huidige verhaal lijn kan dit ook niet, tenminste niet met kwaliteit.Droefsnoet schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:33:
[...]
Dat kan iedereen, maar kan jouw verhaallijn ook 10 uur televisie vullen?
Het beperkte aantal afleveringen voor dit seizoen was een keuze van de schrijvers. HBO bood hun aan om nog meer afleveringen te financieren.
En het gevecht met de Night King hadden ze echt wel over 2 afleveringen kunnen maken, hetzelfde met het gevecht in Kings Landing.
De extra tijd hadden ze dan kunnen gebruiken om het niet allemaal zo af te raffelen.
Want de laatste afleveringen word er gewoon heel veel in een veel te korte tijd geduwt waardoor de kwaliteit gewoon ver te zoeken is.
Echt niet.TLLRS schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:31:
Wat een prutswerk. Ik kan in een middag een betere verhaallijn verzinnen.
ze was het vergetenSmurfLink schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:36:
[...]
Yeah maar hoe word je in vredesnaam verrast als je op een draak vliegt en WEET dat die vloot bij King's Landing rondhangt en dus ook naar jou toe kan varen. Dat is het punt dat ik echt niet begrijp... je weet dat Cersei en Euron weten dat jij komt... dus die gaan iets doen om je welkom te heten. Dan vlieg je op een draak, lekker hoog om te scouten, zie je die schepen van een kilometer afstand en heb je ze al verbrand voor ze 1 pijl kunnen schieten...
maar oke, Dany is geen tacticus verder, dat was al duidelijk in de rest van de serie. Maar dat ze het vervolgens in 1 aflevering later wel kan... dat is toch wel een beetje gek.
Rule schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:38:
[...]
ze was het vergeten
[YouTube: Daenerys forgot the iron fleet]

I have stability. The ability to stab.
Ja... als je losse commentaartracks moet gaan bekijken van de makers om uit te leggen wat ze eerder verprutst hebben, dan is het programma wel wat heen.Rule schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:38:
[...]
ze was het vergeten
Yup, dit is duidelijk verhaal opofferen om Dany zsm "Mad" te krijgen. Ze kan dat nooit vergeten zijn omdat ze in de scene ervoor het nog over die vloot hebben...
More like, we needed a cheap way to write a dragon out of the show and this was the first thing that came to our mind.Rule schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:38:
[...]
ze was het vergeten
Zo zijn de schrijvers ook vergeten dat die Elleria Sand in de gevangenis zit in Kings landing, dat in ik dacht aflevering 4 de nieuwe prins van Dorne aangaf Daenerys te steunen, en hier hebben ze dan niets meer mee gedaan.
Van waarom laat je dit in aflv 4 langs komen als je er niets mee doet in aflv 5, waar een leger van Dorne wel handig had kunnen zijn.
Ok er zijn een paar vaste gegevens:
- De serie stopt
- Er zijn veel verhaallijnen die afgerond 'moeten' worden.
- ja kan nooit iedereenn blij maken.
- Niet zeuren om GRRM, want die weet zelf ook niet hoe hij verder moet met z'n boeken.
Dit seizoen is gewoon echt een prima seizoen. Mijn probleem zit enkel in aflevering 4. Als je een aantal figuren in aflevering 3 (The Long Night) had dood had laten gaan en Rhaegal ook had laten sterven die aflevering, dan had je je in aflevering 4 (The Last of the Starks) niet in rare bochten moeten wringen om onduidelijke redenen.
Dat er Unsullied en Dothraki over waren was ook duidelijk. Het waren er ook niet veel. En dat hebben ze m.i. ook goed weergegeven.
Dat je met 1 draak zoveel schade aan kan richten is juist ook logischer dan t.o.v. wat er in aflevering 4 gebeurde. Dat was eerder ook al duidelijk in seizoen 7.
Dus buiten aflevering 4 gewoon goed seizoen waar de schrijvers toch een hoop aan het afronden zijn. Dat dit niet beter kan, is logisch. Je kan niet èn intriges en dialogen houden èn afronden.
Ik vond een paar dingen minder deze aflevering:
- Niemand heeft door dat Jaime ontsnapt is en Tyrion staat gewoon aan de start vd aanval (had 't mooi gevonden als je hem in 1 shot gevangen had zien zitten of zo)
- Dany had meteen achter Cercei aan moeten gaan na de overgave
- Arya die zich nu ineens met moeite staande kon houden maar daar tussen 500.000 wights minder moeite mee had.
- Arya die zich in eens makkelijk weg liet sturen.
- Golden Army toch...Had daar wat meer van verwacht.
Verder gewoon een topaflevering!
Varys die eraan gaat. Wel ok uitgewerkt in de beperkt beschikbare tijd.
De slimme inzet van Drogon. Tegen de zon, onder de hoek van de ballista's en tegen de zon in. Met een deel van de ballista's die kapot zijn, heeft ze meteen al vrij spel. Vanaf de onbeschermde hoeken, leg je alles in as.
De gedachtes van Cercei dat ze die draken wel eventjes kon pareren, zich niet realiseerde hoe slecht ze ervoor stond.
De dood van Jamie en Cercei...Samen, in elkaars armen, maar anoniem onder het puin. Beiden niet het heroïsche dat ze graag zouden willen. Perfect juist!! Juist erg GoT waardig.
Cleganebowl. Ach omdat het moest. Heeft mij nooit zoveel gedaan (vind het ook echt vreemd dat veel critici hier dan wel weer naar uitkeken). Mooi hoe ze laten zien hoe diep de haat tussen die 2 zit. Zelfs zover dan zelfs 'The Mountain' oncontroleerbaar is geworden. Het einde van die 2 is ook wel mooi: Geen winnaar. En misschien zelfs stiekem beiden wel voldaan met hun lot.
Met KL in as. Is de vraag hoe de commandanten reageren op Dany wanneer ze weer bij elkaar zijn.
Nogmaals...Dit is een TV serie! Welke TV serie brengt dingen zo ontzettend goed en gaaf in beeld als deze?
Ben benieuwd. Het is afgelopen na volgende week...
- De serie stopt
- Er zijn veel verhaallijnen die afgerond 'moeten' worden.
- ja kan nooit iedereenn blij maken.
- Niet zeuren om GRRM, want die weet zelf ook niet hoe hij verder moet met z'n boeken.
Dit seizoen is gewoon echt een prima seizoen. Mijn probleem zit enkel in aflevering 4. Als je een aantal figuren in aflevering 3 (The Long Night) had dood had laten gaan en Rhaegal ook had laten sterven die aflevering, dan had je je in aflevering 4 (The Last of the Starks) niet in rare bochten moeten wringen om onduidelijke redenen.
Dat er Unsullied en Dothraki over waren was ook duidelijk. Het waren er ook niet veel. En dat hebben ze m.i. ook goed weergegeven.
Dat je met 1 draak zoveel schade aan kan richten is juist ook logischer dan t.o.v. wat er in aflevering 4 gebeurde. Dat was eerder ook al duidelijk in seizoen 7.
Dus buiten aflevering 4 gewoon goed seizoen waar de schrijvers toch een hoop aan het afronden zijn. Dat dit niet beter kan, is logisch. Je kan niet èn intriges en dialogen houden èn afronden.
Ik vond een paar dingen minder deze aflevering:
- Niemand heeft door dat Jaime ontsnapt is en Tyrion staat gewoon aan de start vd aanval (had 't mooi gevonden als je hem in 1 shot gevangen had zien zitten of zo)
- Dany had meteen achter Cercei aan moeten gaan na de overgave
- Arya die zich nu ineens met moeite staande kon houden maar daar tussen 500.000 wights minder moeite mee had.
- Arya die zich in eens makkelijk weg liet sturen.
- Golden Army toch...Had daar wat meer van verwacht.
Verder gewoon een topaflevering!
Varys die eraan gaat. Wel ok uitgewerkt in de beperkt beschikbare tijd.
- Maar...'Hij heeft wat briefjes geschreven al'. Voor wie waren die? Zijn ze verstuurd? aan wie
De slimme inzet van Drogon. Tegen de zon, onder de hoek van de ballista's en tegen de zon in. Met een deel van de ballista's die kapot zijn, heeft ze meteen al vrij spel. Vanaf de onbeschermde hoeken, leg je alles in as.
De gedachtes van Cercei dat ze die draken wel eventjes kon pareren, zich niet realiseerde hoe slecht ze ervoor stond.
De dood van Jamie en Cercei...Samen, in elkaars armen, maar anoniem onder het puin. Beiden niet het heroïsche dat ze graag zouden willen. Perfect juist!! Juist erg GoT waardig.
Cleganebowl. Ach omdat het moest. Heeft mij nooit zoveel gedaan (vind het ook echt vreemd dat veel critici hier dan wel weer naar uitkeken). Mooi hoe ze laten zien hoe diep de haat tussen die 2 zit. Zelfs zover dan zelfs 'The Mountain' oncontroleerbaar is geworden. Het einde van die 2 is ook wel mooi: Geen winnaar. En misschien zelfs stiekem beiden wel voldaan met hun lot.
Met KL in as. Is de vraag hoe de commandanten reageren op Dany wanneer ze weer bij elkaar zijn.
Nogmaals...Dit is een TV serie! Welke TV serie brengt dingen zo ontzettend goed en gaaf in beeld als deze?
Ben benieuwd. Het is afgelopen na volgende week...

letterlijk 1 aflevering erna, en 1 aflevering er voor de perfecte kans gehad om een dragon te vermoorden.. maar noooooooo....Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:44:
[...]
More like, we needed a cheap way to write a dragon out of the show and this was the first thing that came to our mind.
Zo zijn de schrijvers ook vergeten dat die Elleria Sand in de gevangenis zit in Kings landing, dat in ik dacht aflevering 4 de nieuwe prins van Dorne aangaf Daenerys te steunen, en hier hebben ze dan niets meer mee gedaan.
Van waarom laat je dit in aflv 4 langs komen als je er niets mee doet in aflv 5, waar een leger van Dorne wel handig had kunnen zijn.
Zelfs dat slaat vrijwel nergens op, haar redenen zijn vooralsnog best goed te verantwoorden.. tot op het laatst in de laatste aflevering was ze niet echt 'mad'Terranova schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:44:
[...]
Yup, dit is duidelijk verhaal opofferen om Dany zsm "Mad" te krijgen. Ze kan dat nooit vergeten zijn omdat ze in de scene ervoor het nog over die vloot hebben...

[ Voor 23% gewijzigd door Rule op 14-05-2019 14:47 ]
Die zal nu ook wel Extra Crispy zijn?Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:44:
[...]
Zo zijn de schrijvers ook vergeten dat die Elleria Sand in de gevangenis zit in Kings landing.
Het gaat denk ik niet zozeer om de verhaallijnen maar meer om de uitwerking ervan, het voelt allemaal afgeraffeld aan. Door de verhaallijnen beter uit te werken zoals in voorgaande seizoenen en meer aandacht te geven aan de details zou voor veel kijkers meer voldoening geven. Zoals de dood van Cersei, Missandei, Lord Varys, de tweede draak etc.ruurd v. schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:07:
[rantmodus]
[/rantmodus]
Als de makers i.p.v. 6 afleveringen er 10 hadden gemaakt met een totale speelduur van 600 tot 700 minuten in de final season, en de eerder aangehaalde punten beter hadden uitgewerkt c.q. meer aandacht hadden gegeven aan de details dan had Game of Thrones een waardige afsluiting gehad i.p.v. een afgeraffelde einde en veel teleurgestelde fans/ kijkers.
@readytoflow
Hoe de commandanten reageren zal afhankelijk zijn van of Danny een draak achter zich heeft staan op het moment dat ze met haar praten.
Betwijfel dat ze nog zonder unsullied of draak met andere mensen zal praten.
Dus zal Jon het moeten doen.
En de beperkte tijd waar je het over hebt was de keuze van de schrijvers.
HBO had graag meer afleveringen gehad en had hier ook meer geld/budget voor over.
Dus het had in mijn mening echt wel beter kunnen zijn dan wat we nu gekregen hebben.
Genoeg om mee te werken, Dorne, de Iron Islands de Second Sons etc.
Waarmee je vrij leuke twists had kunnen maken in de strijd om Kings Landing.
Maar in plaats daarvan is besloten met al deze dingen niets meer te doen.
Zo had bv toen ik zag dat ze de Golden Company ingehuurd hadden het idee dat deze waarschijnlijk vol zou zitten met Second Sons ofzo
Hoe de commandanten reageren zal afhankelijk zijn van of Danny een draak achter zich heeft staan op het moment dat ze met haar praten.
Betwijfel dat ze nog zonder unsullied of draak met andere mensen zal praten.
Dus zal Jon het moeten doen.
En de beperkte tijd waar je het over hebt was de keuze van de schrijvers.
HBO had graag meer afleveringen gehad en had hier ook meer geld/budget voor over.
Dus het had in mijn mening echt wel beter kunnen zijn dan wat we nu gekregen hebben.
Genoeg om mee te werken, Dorne, de Iron Islands de Second Sons etc.
Waarmee je vrij leuke twists had kunnen maken in de strijd om Kings Landing.
Maar in plaats daarvan is besloten met al deze dingen niets meer te doen.
Zo had bv toen ik zag dat ze de Golden Company ingehuurd hadden het idee dat deze waarschijnlijk vol zou zitten met Second Sons ofzo
Ik denk dat de brieven van Varys twee functies hebben: resterende Houses aanmanen om naar KL te gaan en dan discussiëren wie de rechtmatige koning moet zijn. Nu KL in de as ligt is de vergaderzaal wel niet beschikbaar...
Hebt ook geen zaal nodig, Klein kamertje is genoeg want ik denk niet dat er nog veel houses zijn.algalid schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:55:
Ik denk dat de brieven van Varys twee functies hebben: resterende Houses aanmanen om naar KL te gaan en dan discussiëren wie de rechtmatige koning moet zijn. Nu KL in de as ligt is de vergaderzaal wel niet beschikbaar...
En als je zegt dat de nieuwe koning ook even Kings Landing moet repareren zullen denk ik veel mensen bedanken voor de eer
Grey Worm leek behoorlijk pissig toen hij zag dat Jon probeerde zijn manschappen tegen te houden. Ik vraag me af in hoeverre Dany dit nog tolereert. Het lijkt er namelijk op dat zowel Dany als Grey Worm aardig op elkaar waren afgestemd. Alsof ze al wisten dat ze iedereen af wilden maken. Jon had andere plannen en je weet hoe Dany reageert als iemand andere plannen heeft.readytoflow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:45:
In de volgende aflevering zal Tyrion wel dood gaan. Zijn rol is ondertussen ook wel afgeschreven en hij heeft zijn broer ook nog vrijgelaten. Gevalletje dracarys. Jon en Dany liggen op ramkoers dus de vraag is of hij zich nu direct afsplitst van Dany of dat daar eerst nog een dom gesprek aan vooraf zal gaan.
Wat ik me verder afvraag is, waar is nu de Iron Throne? Ligt die onder het puin? Want na de laatste aflevering lijkt het erop dat er voorlopig niemand op zal zitten.
Het probleem wat ik er mee heb is niet hoe het verhaal zich ontvouwt maar hoe het gebracht wordt.SmurfLink schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:36:
[...]
Yeah maar hoe word je in vredesnaam verrast als je op een draak vliegt en WEET dat die vloot bij King's Landing rondhangt en dus ook naar jou toe kan varen. Dat is het punt dat ik echt niet begrijp... je weet dat Cersei en Euron weten dat jij komt... dus die gaan iets doen om je welkom te heten. Dan vlieg je op een draak, lekker hoog om te scouten, zie je die schepen van een kilometer afstand en heb je ze al verbrand voor ze 1 pijl kunnen schieten...
In de boeken wordt letterlijk uitgelegd dat het wel leuk en aardig is om een wapen te maken tegen draken, maar dat je een draak niet zomaar kunt raken als 'ie hoog in de lucht is.
Om het beter te brengen hadden ze het enkel anders in beeld hoeven te brengen; meer schepen van Euron die half verscholen zitten achter de rotsen en Dany die de wapens er niet direct op ziet staan. Alle schepen die tegelijk hun wapens vuren waardoor er veel pijlen zijn, en dan één lucky shot wat raak gaat en de draak uitschakelt.
Hetzelfde met dat gevecht rond Winterfell; in GoT hebben de belangrijke personages nooit plot armor gehad. Dat was het mooie van die hele serie, iedereen kan er aan gaan. Ik heb er geen problemen mee dat alle belangrijke personages het gevecht met de NK overleven maar wel dat ze in onmogelijke situaties getoond worden met honderden undead er omheen en het dan nog overleven. Zet ze op veiligere locaties, zet er nog een klein leger omheen of wat dan ook maar breng het fatsoenlijk in beeld...
Je merkt gewoon keihard aan deze hele serie dat het materiaal van de boeken op is; en ze heel snel vervallen in standaard hollywood schrijfwerk. Niet perse slecht, maar het mist het detailniveau wat GoT zo fantastisch maakte in de eerdere seizoenen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Joh, die verhaallijn is keurig afgesloten. Ellaria en dochter zitten opgesloten in een cel in Kings Landing nadat ze door Euron gepakt zijn. Ellaria moest toekijken hoe Cersei een kiss of death aan Ellaria haar dochter gaf. Ze hebben precies zoveel ruimte tussen elkaar dat ze elkaar net niet kunnen aanraken. Ellaria moet dus toekijken hoe haar dochter doodgaat en wegrot... Is keurig uitgelegd en (op het doodgaan etc. na) ook erg sterk in beeld gebracht.Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:44:
[...]
More like, we needed a cheap way to write a dragon out of the show and this was the first thing that came to our mind.
Kennelijk is het geheugen net zo goed als de veronderstelde schrijfskills
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Dat weet ik, wat ik bedoel is dat het best wel prettig geweest was als ze dit in deze aflevering in beeld gebracht hadden.Goverman schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:11:
[...]
Joh, die verhaallijn is keurig afgesloten. Ellaria en dochter zitten opgesloten in een cel in Kings Landing nadat ze door Euron gepakt zijn. Ellaria moest toekijken hoe Cersei een kiss of death aan Ellaria haar dochter gaf. Ze hebben precies zoveel ruimte tussen elkaar dat ze elkaar net niet kunnen aanraken. Ellaria moet dus toekijken hoe haar dochter doodgaat en wegrot... Is keurig uitgelegd en (op het doodgaan etc. na) ook erg sterk in beeld gebracht.
Kennelijk is het geheugen net zo goed als de veronderstelde schrijfskills
Hoe ze daar ellendig in haar cel zit en opeens mensen hoort schreeuwen etc.
Kleine glimlach wanneer het allemaal in elkaar stort en ze dood mag gaan.
Waarschijnlijk was de actrice bezet.
Ze zit al best lang in een cel naar een rottend lijk te staren. Jon Snow is in de tussentijd van Dragonstone, naar north of the wall naar Kings landing en weer naar Winterfell gegaan, heeft daar het leger van de Night King verslagen en is weer naar Kings landing gekomen.
Zou me verbazen als ze na al die tijd niet al aan de ziektes of mogelijke verdere marteling is doodgegaan.
Zou me verbazen als ze na al die tijd niet al aan de ziektes of mogelijke verdere marteling is doodgegaan.
Wat ik even niet begreep is dat bijvoorbeeld met de situatie met Jon en de draak het 'vuur' om de muur ging en Jon zo steeds kon schuilen tijdens de gevechten met de NK. Maar nu het vuur hele stenen gebouwen in 1 keer omver kan blazen?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Je begrijpt hopelijk dat 90% van de kijkers die link totaal niet zou leggen? Dit is ook gewoon klagen om het klagen, prima dat je het er niet mee eens bent dat het meer mainstream is geworden maar dan had je het bij de boeken moeten laten.Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:17:
[...]
Dat weet ik, wat ik bedoel is dat het best wel prettig geweest was als ze dit in deze aflevering in beeld gebracht hadden.
Dat is een plot shield wat andere kijkers al na de 3e aflevering opmerkten. We moeten aannemen dat Jon een spannende scène had waarin hij niet mocht overlijden.Martinusz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:22:
Wat ik even niet begreep is dat bijvoorbeeld met de situatie met Jon en de draak het 'vuur' om de muur ging
Die kritiek is al best vaak gegeven. De NK draak wist ook half winterfell omver te blazen met zijn ijs. Verklaring zat hem volgens sommigen in de verwondingen van de NK draak. Gaten in zijn nek enzo. Hij had er de kracht niet meer voor.Martinusz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:22:
Wat ik even niet begreep is dat bijvoorbeeld met de situatie met Jon en de draak het 'vuur' om de muur ging en Jon zo steeds kon schuilen tijdens de gevechten met de NK. Maar nu het vuur hele stenen gebouwen in 1 keer omver kan blazen?
Dat zou totaal random en overbodige info geweest. Ze doet niet meer mee in het verhaal punt.Deadsy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:17:
[...]
Dat weet ik, wat ik bedoel is dat het best wel prettig geweest was als ze dit in deze aflevering in beeld gebracht hadden.
Denk dat Cersei wel het type is welke ervoor zou zorgen dat ze in leven zou blijven, om de pijn erger en erger te maken.Flamesz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:21:
Ze zit al best lang in een cel naar een rottend lijk te staren. Jon Snow is in de tussentijd van Dragonstone, naar north of the wall naar Kings landing en weer naar Winterfell gegaan, heeft daar het leger van de Night King verslagen en is weer naar Kings landing gekomen.
Elke paar dagen even naar beneden gaan en genieten.
Om het mogelijk te maken dat ze zo lang in leven blijft had ze altijd nog Qyburn
@shoombak
Als ze er wat mee hadden gedaan was de link vrij eenvoudig te leggen door ook Dorne te betrekken in het gevecht om Kings Landing.
Dan had je ergens in een dialoog vrij eenvoudig langs kunnen laten komen dat ze nog in die cel zou zitten.
En waar ik op doelde, was dat de schrijvers er door heen zitten te jagen.
En dat er echt wel genoeg materiaal was om het allemaal iets uitgebreider te doen.
Er zit dit seizoen nul diepte in. En dat is niet omdat er geen materiaal is om mee te werken.
Let op:
De spelregels:
Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.
Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.
Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.
Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic
De spelregels:
Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.
Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.
Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.
Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic