Qu3st schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:47:
Er lijkt weer wat intrige terug te komen, Tyrion en Varys die al over verraad hebben.
Ik vond het een leuke aflevering, leuk begin met een feestje. Door het intrige erin kreeg ik wel weer een GoT gevoel, die massale veldslagen zijn niet voor mij weggelegd.
Tyrion die weer zijn favoriete drankspelletje mocht spelen, deze keer waren de tegenstanders een stuk leuker dan de eerdere 2.
Leuk voor Lord titel van Gendry, jammer dat hij niet zijn gewenste Lady krijgt, maar dat was wel te verwachten. Arya en Jaime gaan nog ruzie krijgen over wie Cersei mag vermoorden
Voor de mensen die niet blij waren met de tactiek vorige aflevering, kun je het beste over lopen naar Cersei, zij heeft haar verdediging flink op orde zo lijkt het. Zij zal zich njet zi snel uit de kast lokken, en lekker in de stad blijven zitten. En met de Iron Fleet is ze oppermachtig op de zee, qua voedsel kan ze daar makkelijk de stad mee bevoorraden.
Wat ik wel jammer vind is hoe Daenerys zich nu opstelt. Eerdere seizoenen toen ze aan de andere kant van de Narrow Sea bezig was deed ze alles om het volk te sparen, maar nu lijkt het erop dat ze geen ene moer er meer omgeeft. Ze wil die troon koste wat kost.
Laat dat verraad maar werken, Jon aka Aegon mag van mij het echte spel gaan winnen!
#TeamJon/Aegon
Oohja en dan mis ik ook nog dat draak 2 dood is
Slimme zet van Cersei en co om zoveel mogelijk van die Ballista's neer te zetten, was wel een heftige scène. En Dany die nu echt alleen maar vanuit emotie gaat reageren, en amper luistert naar goede adviezen.
Ik vond het een briljant vervolg. Voldoende aandacht voor de verliezen voor vorige episode, wat drama en humor en vervolgens terug naar dat gekonkel dat de mensheid zo eigen maakt. Ook Varys laat weer zijn meest opportunistische kant zien. Dany zal niets meer van hem pikken en als dit uitkomt (en daar ga ik vanuit) krijgt zijn hoofd dezelfde behandeling als zijn zaakje
Jaime heeft volgens mij door Brienne beseft dat hij wat goed te maken heeft ten overstaan van al het slechts dat hij voor zijn zuster heeft gedaan. Vraag wordt wie het eerder is: Jaime of Ayra, maar ik houd het op de eerste die Cersei een kopje kleiner maakt. De verdediging van KL is ook dusdanig dat verraad de enige methode lijkt om de Iron Throne te veroveren...
Dany verliest de realiteit en is in Westeros duidelijk niet opgewassen tegen de andere cultuur vergelijkende Essos. Dat drijft haar richting wat eigenschappen van haar vader. Dat wordt haar einde en dat zal wel met flink wat drama gepaard gaan. Jon zal als heerser tegen wil en dank (en als treurende weduwnaar) de troon vernietigen en er een andere voor in de plaats zetten waar hij op gaat zitten.
Tyrion blijft zijn hand, Varys verliest zijn hoofd, Sam wordt als Lord Tarly leider van High Garden, Sansa wordt Warden of the North, Jaime claimt zijn geboorterecht als Lord Lannister of Casterly Rock (en Master of Coins) en dan hebben we Gendry nog als nieuwe heer van Storm's End. Ayra kan mooi op Dragon Stone passen zonder dat ze Lady hoeft te worden ;-)
Houden we nog over Bronn (kop eraf door één van de Lannisters), Yara (Queen of Iron Islands en in Jon's kleine raad als Master of Ships), de Cleganes maken elkaar af. Lord Arryn wordt eindelijk volwassen maar blijft schatplichtig aan Sansa. Uiteindelijk zal Jon/Aegon het verbond met Dorne opnieuw leven inblazen door één van de prinsessen (tot nu toe buiten beeld) te bezwangeren...
De overeenkomsten van Jon/Aegon doen mij hoe langer hoe meer aan Aragorn (uit LotR) denken. Heerser tegen wil en dank, maar met alle capaciteiten. Geheime/schimmige identiteit etc. Het is bekend dat GRRM (maar zeker de makers van de serie) nogal fan zijn van LotR...