sjaool schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 01:18:
[...]
Niet leuk vinden is prima maar sommige mensen gaan veel verder dan dat. Die zien niet eens de goede dingen in een aflevering. Zo vond ik de onderonsjes tussen de Hound, Sansa en Arya een mooi iets en zo zaten er wel meer mooie subtiele dingen in de aflevering.
Maar sommige mensen zijn zo gefixeerd op fouten vinden dat ze in de negativiteit blijven hangen en meteen de hele serie niks meer vinden en dat is zo verschrikkelijk jammer.
De hedendaagse maatschappij in een notendop

En ja, de Night King is dood daar zijn een paar woorden over gesproken en dat is meer dan genoeg. Nu feest vieren en blij wezen dat je nog leeft.

Toch is het wel vreemd. Er is zojuist het grootste gevecht ooit gevochten. Honderden of zelfs duizenden doden aan de menselijke kant. Je kasteel deels gesloopt, overal lijken en Arya, de persoon waar praktisch niemand het van verwacht, vermoordt ninja-style de NK. Oké, lijken verbranden, paar keer benoemen dat Arya een held is en party mode /on.
Deze aflevering heb je niet het gevoel dat er zojuist een gigantisch gevecht is geweest met ondoden, de NK en dat 'onschuldige' Arya hem vermoord heeft. Paar stapeltjes met lijken in de hens en feesten. Het stuk na het enorme gevecht duurt 5 minuten en er zit een speech in van 1 minuut. That's it. Je ziet gedurende de aflevering ook nergens de schade aan Winterfell, of ook maar iets van bewijs dat er een enorme veldslag geweest is. Nu kan het zijn dat er een paar weken zijn verstreken, maar dan kom je weer bij een punt dat ik eerder aanhaalde, namelijk dat je een begin, midden en einde moet hebben. Aflevering 3 heeft nooit echt een einde gehad.
Aflevering 1 - Intro van het seizoen (Proloog)
Aflevering 2 - Opzet van het grote gevecht (Intro hoofdstuk A)
Aflevering 3 - Het grote gevecht (Midden hoofdstuk A)
Aflevering 4 - Opzet van het tweede grote gevecht (Intro hoofdstuk B )
Je mist dus een flink stuk tijd tussen aflevering 3 en 4 terwijl aflevering 4 voor je gevoel vlak na aflevering 3 komt, wat dus niet klopt. Afleveringen 1, 2 en 3 volgen elkaar qua tijdlijn ook snel op, dus om dan opeens een aantal weken te skippen terwijl dat niet echt duidelijk is is gewoon raar.
Het zou beter geweest zijn als aflevering 3 begon met een stukje puinruimen en dan vervolgens naar Kings Landing en Cercei waar gemeld wordt dat het noorden de Army of the Dead verslagen heeft, grote verliezen heeft geleden en bezig is met puinruimen. Cercei en Euron happy want meer kans dat zij dan uiteindelijk gaan winnen. Is het ook meteen duidelijk waarom ze zo zelfverzekerd zijn bij de ontmoeting met Dany. Vervolgens een stukje over de mensen naar de Red Keep halen en het leger opstellen. Dán weer terug naar Winterfell, het stukje over het verbranden van de lijken en dan het feest. Dan heb je een veel betere tijdlijn. Je weet dan alsnog niet hoeveel tijd er precies verstreken is, maar je weet wel dat terwijl ze in Winterfell bezig zijn met puinruimen dat ze in Kings Landing bezig zijn met voorbereidingen op het gevecht. Dat doe je niet in een paar dagen
Ga ik er nu te diep op in? Waarschijnlijk wel, maar het laat wel zien dat je veel van de slordigheden redelijk makkelijk op kunt lossen. Ik vind de serie nog steeds vet en ik kan nog altijd niet wachten tot maandag, maar aflevering 4 is gewoon slordig van begin tot eind. Teveel willen stoppen in één aflevering.
Edit: met de huidige opzet qua afleveringen ben ik trouwens bang voor twee opties:
Optie 1 is dat aflevering 5 het gevecht is en aflevering 6 de afsluiting daarvan waardoor het einde van de serie als geheel afgeraffeld wordt en veel vragen onbeantwoord blijven.
Optie 2 is dat aflevering 5 het gevecht is en aflevering 6 de afsluiting van de serie waardoor de impact van aflevering 5 uiteindelijk tegenvalt.
Gezien afleveringen 3 en 4 en hoe die op elkaar aansluiten ben ik bang dat we optie 2 gaan krijgen. Hoop personages dood, daar niet echt op in gaan, dit is de rotzooi waar we nu mee zitten en zo gaan we verder. Einde. Ik hoop héél erg dat ik het mis heb en dat GoT een curveball weet te werpen.
[
Voor 11% gewijzigd door
SomerenV op 07-05-2019 02:07
]