Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Gaius schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:02:
[...]
Dat. Dat hele stuk met de white walkers was het minst interessante gedeelte van de serie. Als ik saaie zombies wil zien, kijk ik wel naar de Walking Dead.
Shit in = shit out. De HBO-stream konden veel TV's ook niks van maken.MazeWing schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:05:
[...]
Eindelijk worden de mensen eens gestraft die hun tv op dynamic laten staan met een volledig verkeerde witbalans en kleuren alsof je naar een neon-bord aan het kijken bent!
Ik zelf had nergens problemen mee. Ik keek dan ook in een verduisterde ruimte op een OLED die behoorlijk goed is afgesteld. Ik zag gewoon alle details die ik hoorde te zien. Het enige dat me een beetje stoorde was de banding; dit heeft grotendeels te maken met de bandbreedte...
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Naar verluid zou de HBO Go stream enkel 5Mbps zijn en de Amazon Prime Video versie 10Mbps, dat zal een groot verschil geven in deze donkere aflevering. Ik denk dat die 5Mbps nog extra lossy omgaat met de master. Wel beschamend dat ze er dan zo nonchalant mee omgaan.JvS schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:20:
Het lijkt vooral de hbo encode die heel gaar is.
Ik had een rip van >5GB en had wel wat last van banding als ze in de verte in het donker keken, verder was het goed te doen. Moet wel zeggen dat ik een oude LCD-tv heb en nooit iets heb gedaan aan de instelling ervan dus wellicht is het beter te krijgen. Ik dacht nog dat het aan de compressie lag en dat het een leuk idee zou zijn als "kopieerbeveiliging". Maak alles zo donker dat de compressie je verneukt met rips. Maar ik hoorde van een collega die het via HBO heeft gekeken dat het bij hem ook was.Montaner schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:21:
[...]
Same. De versie van 3+ GB per aflevering.. ik snapte al die zwarte plaatjes ook niet, totdat ik het geklaag elders las over dat alles te donker was. Kan me niet voorstellen dat bv. een Ziggo dezelfde kwaliteit uitzend.
Ik zie het al voor me:Shmoozer schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:16:
[...]
(los van het feit dat je ineens een vrij akward moment zou creeeren als hij naakt richting de tuin zou lopen voor zijn encounter met Bran
NK tegen Bran: Your cloths. Give them to me. Now.
Waarna één blauw oog heel even rood gloeit.
[ Voor 52% gewijzigd door Gaius op 02-05-2019 09:55 ]
Never ever financial advice...
En waarom was dat cruciaal? Wat was het plan nadat de NK in de tuin stond? Wist Bran dat Arya het ging afmaken met de dolk die hij haar had gegeven? Hij had dus alles al in een visioen gezien en alles was vanaf het begin in de serie al gepland?Shmoozer schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Hij heeft met de overgenomen vogels de NK naar zijn specifieke locatie gelokt.
Hoewel de NK wel wist waar Bran ongeveer was (hij "voelde zijn aanwezigheid") was het wel cruciaal dat de NK wel precies in de tuinen terecht kwam.
Bran zat voor de Weirwoodboom waar hij al gezien kan (zal?) hebben hoe het moest gaan gebeuren.joris1234 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:09:
[...]
En waarom was dat cruciaal? Wat was het plan nadat de NK in de tuin stond? Wist Bran dat Arya het ging afmaken met de dolk die hij haar had gegeven? Hij had dus alles al in een visioen gezien en alles was vanaf het begin in de serie al gepland?
Bran kent de regels van het tijdreizen, zo min mogelijk informatie delen, om te zorgen dat de tijdlijn niet verstoord wordt.
Dus daarom niets gezegd over de werkelijke toedracht, en zichzelf als lokaas gepositioneerd.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik heb nu een nieuw overzicht gemaakt, daarin wordt duidelijk dat S8 tot nu toe als meest slechte seizoen wordt beoordeeld, dat zegt natuurlijk nog weinig. Wel grappig vind ik dat S7, het seizoen dat hier enorm bekritiseerd is, het op één na beste seizoen is volgens de score op IMDB.
Zie hier de score per aflevering en rechtst de score per seizoen:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Komt aardig overeen met Rotten Tomatoes:miicker schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:45:
Een tijd terug heb ik gekeken naar wat nu (op IMDB) door het publiek als beste seizoen ervaren wordt. Dit is nog altijd onveranderd: seizoen 4. Ik heb dit toen in dit bericht laten zien.
Ik heb nu een nieuw overzicht gemaakt, daarin wordt duidelijk dat S8 tot nu toe als meest slechte seizoen wordt beoordeeld, dat zegt natuurlijk nog weinig. Wel grappig vind ik dat S7, het seizoen dat hier enorm bekritiseerd is, het op één na beste seizoen is volgens de score op IMDB.
[Afbeelding]
https://www.rottentomatoes.com/tv/game-of-thrones
Al is seizoen 7 daar niet het op één-na-beste seizoen.
Ja precies, ik vond het zelf ook alles behalve slecht hoorPiet_Piraat7 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:49:
Tja, wat is slecht. Als je geimddelde score een 8,7 is klinkt 'het meest slechte seizoen' wellicht wat heftiger dan het daadwerkelijk is.
En sowieso, een serie met straks 73 aflevering waar de slechtst beoordeelde aflevering een 8,1 scoort (en de op één na slechtst beoordeelde een 8,5) kun je nou niet bepaald slecht noemen
"Give me your cloths, your boots and your wheelchair..."Gaius schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:48:
Ik zie het al voor me:
NK tegen Bran: Your cloths. Give them to me. Now.
Waarna één blauw oog heel even rood gloeit.
Waarop Bran zegt: "You forgot to say please", waarop Arya opduikt
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
algalid schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:21:
The director's cut![]()
[YouTube: Game Of Thrones 8x03 WTF Edition]

En de volgende episode begint met stukjes ijs die weer langzaam aan elkaar smelten....MazeWing schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:06:
[...]
"Give me your cloths, your boots and your wheelchair..."
Waarop Bran zegt: "You forgot to say please", waarop Arya opduikt
Volgens sommige prima mogelijk binnen GoT "want het is toch fantasy en je moet niet zo kritisch kijken"
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ja daar kan ik me wel in vinden. Wellicht dat de NK het op het laatste moment ook zag, vandaar die verwarde blik vlak voordat hij Arya grijpt, maar toen was het al te laat.Ramzzz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:38:
[...]
Bran zat voor de Weirwoodboom waar hij al gezien kan (zal?) hebben hoe het moest gaan gebeuren.
Bran kent de regels van het tijdreizen, zo min mogelijk informatie delen, om te zorgen dat de tijdlijn niet verstoord wordt.
Dus daarom niets gezegd over de werkelijke toedracht, en zichzelf als lokaas gepositioneerd.
Dit lijkt me dan ook het einde van Bran in de serie. Aangezien Cercei, itt de NK, geen waarde hecht aan Bran en verder kan Bran ook niks delen van zijn visioenen.
Hij kan z'n raven gebruiken om te kijken waar het leger van Cersei is, of om mee te luisteren naar de gesprekken tussen Cersei en haar raadgevers. Hij zou het perfecte spionagemiddel zijn. Misschien kan ie zelfs The Mountain wargen, zoals dat ie met Hodor gedaan heeft.joris1234 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:53:
[...]
Dit lijkt me dan ook het einde van Bran in de serie. Aangezien Cercei, itt de NK, geen waarde hecht aan Bran en verder kan Bran ook niks delen van zijn visioenen.
Dunnoo.. ik heb zo'n vermoeden dat iets wel levend hoort te zijn om in te kunnen wargenGaius schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:56:
[...]
Misschien kan ie zelfs The Mountain wargen, zoals dat ie met Hodor gedaan heeft.
De vraag is vooral of hij partij wilt kiezen in dit conflict. Hij zou dan een tweede Bloodraven kunnen zijn maar dan moet hij wel vertrouwen hebben in Daenerys.Gaius schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:56:
[...]
Hij kan z'n raven gebruiken om te kijken waar het leger van Cersei is, of om mee te luisteren naar de gesprekken tussen Cersei en haar raadgevers. Hij zou het perfecte spionagemiddel zijn. Misschien kan ie zelfs The Mountain wargen, zoals dat ie met Hodor gedaan heeft.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Leuk dat ze het doen, maar moet er niet aan denken.. ik verbied mijn vriendin al anderhalf uur geluid te maken, laat staan als iemand naast mij popcorn gaat eten tijdens de finaleZeror schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:39:
Pathé en Ziggo gaan de laatste aflevering ook uitzenden in de Pathé bioscopen. Toegang is voor iedereen (en niet enkel voor Ziggo abonnees).
- NK was snel dood, suspens nihil
- Bran heeft in mijn ogen niets gedaan.. beetje verhaaltjes, maar heeft niet bijgedragen tot...
Tenzij dat bovenstaande nog gaat duidelijker worden in de toekomst, maar ik vrees ervoor. Diepgang is weg. Het is enkel gissen nu dat Ayra WW heeft overgenomen. Of dat Bran alles gepland had etc..
Dat is echt spijtig.
Never ever financial advice...
Als Total War-player was er wel veel meer dat me stoorde aan deze aflevering.kazzzdafke schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:11:
Enige wat me eerlijk gezegd stoorde aan heel deze "epische battle" of had moeten worden:
- NK was snel dood, suspens nihil
- Bran heeft in mijn ogen niets gedaan.. beetje verhaaltjes, maar heeft niet bijgedragen tot...
Tenzij dat bovenstaande nog gaat duidelijker worden in de toekomst, maar ik vrees ervoor. Diepgang is weg. Het is enkel gissen nu dat Ayra WW heeft overgenomen. Of dat Bran alles gepland had etc..
Dat is echt spijtig.
Strategie van een 12-jarige ... Hadden beter Tyrion geraadplaagd, die was wel slim genoeg geweest om hun 'light cavalry' niet recht op een massa soldaten zonder angst af te sturen, de infanterie +artillerie binnen de muren te zetten, of als je toch je Unsullied buiten zet, maak er dan een gesloten linie van, phalanx formatie ofzo.
De draken had de aanvallers in golven moeten snijden met hun vuur ipv van vanchter ze aan te vallen om de infanterie te ontzien.
De artillerie is zo weinig afgevuurd dat bouwen/opstellen geen zin had.
Veel meer vuur was nodig zodat eigen troepen iets konden zien.
Of de draken gewoon aan het kasteel houden, die kunnen toch de grootste getallen aan de het beetje wat er door komt kunnen de gewone troepen dan aan.
En geen back-up soldaten in de crypt?
De schrijvers wouden iets episch maken maar ik kon alleen maar denken, waar slaat dit op?
Zoals sommige theorien aangeven, de kans is groot dat aan het einde duidelijk word dat het verhaal verteld is op basis van boeken geschreven door Sam en/of Bran.miicker schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:07:
[...]
Waarom de NK Bran dood wilde hebben is juist héél duidelijk verteld: Bran is het collectieve geheugen van de mensheid. Als Bran uitgeroeid werd zou er veel kennis verloren gaan. Dat verklapt ook meteen het doel van Bran/3ER: kennis bewaren/overbrengen. Ik denk dat Bran (wellicht samen met Sam) nog boeken gaan schrijven over de geschiedenis. Maar dat is het belangrijkste doel van de 3ER.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De manier waarop de NK aan zijn einde is gekomen is te danken aan Bran. Maar het is interpreteerbaar gehouden. Het is niet zoals iemand hierboven al zei Hollywoodstyle afgerond waarbij Bran tegen de NK ging praten:
"ah je bent er, eindelijk. ik verwachte je al. Want ja je denkt dat je gewonnen hebt, maar ik heb je gelokt. Jij bent gemaakt om mensen uit te roeien, ik om ze te beschermen en dat doe ik ook. Ondanks dat je nog steeds denkt dat jij mij dood gaat maken. Ik heb namelijk een voorspelling. Kijk het zit zo...Ik viel van een toren en...…wilde me vermoorden, kreeg een mes...ontmoette bloodraven….die leerde mij...toen zagen wij elkaar...Dus toen hield Hodor de deur vast...was blij m'n zusje te zien, maar wist al dat dat ging gebeuren dus echt verrast was ik niet...Oh ik gaf haar een mes. Weet je welk mes? <insert attack> Dat mes. Bam Sucker" high five Arya.
Wat @davidov schreef hierbover ergens daar ben ik het volledig mee eens. Als je de serie hebt gevolgd is het allemaal best logisch. Het rare is dat iedereen die tegen 'hollywood' is, wel een episch gevecht met/tegen de NK lijkt te willen zien.
Ik las trouwens op IMDB dat deze aflevering meer (gemengde) reviews heeft dan alle andere afleveringen bij elkaar?
Ik ben wel echt benieuwd hoe de aftermath eruit ziet.
Winterfell meer kapot dan ooit. moet opgebouwd worden. Maar met name de legers.
De Dothraki waren met 100.000 toen ze aankwamen. Nu nihil
de Unsullied waren met 10.000 in het begin. Ik las ergens dat bij aankomst in KL dit rond de 7.000 was?
Dat is wel apart in de laatste aflevering. De unsullied lijken ook wel een leger van 60.000 man of meer. Maar het zijn er niet eens zoveel. Het leek ook alsof er maar enkele tientallen van hen het overleefd hebben. Die zijn juist extreem goed vanwege de formaties die ze vast houden.
Verwijderd
Ik kan de ruimte waarin de TV staat helaas niet verduisteren en dat maakte de laatste aflevering erg irritant.MazeWing schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:05:
[...]
Eindelijk worden de mensen eens gestraft die hun tv op dynamic laten staan met een volledig verkeerde witbalans en kleuren alsof je naar een neon-bord aan het kijken bent!
Ik zelf had nergens problemen mee. Ik keek dan ook in een verduisterde ruimte op een OLED die behoorlijk goed is afgesteld. Ik zag gewoon alle details die ik hoorde te zien. Het enige dat me een beetje stoorde was de banding; dit heeft grotendeels te maken met de bandbreedte...
Wel blij dat de kwaliteit beter is, heb een volledige reset van de mediabox moeten doen om het op te lossen. Alle zenders en movies XL zien er nu beter uit. Blijkbaar een software probleem?
Dat lijkt me sterk, daarvoor wordt echt veel te diep ingegaan op gedachten en gevoelens van personages.Bossie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:37:
[...]
Zoals sommige theorien aangeven, de kans is groot dat aan het einde duidelijk word dat het verhaal verteld is op basis van boeken geschreven door Sam en/of Bran.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zou er niet meer willen wonen, die geur van lijken krijg je daar nooit meer weg.readytoflow schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:38:
Ik ben wel echt benieuwd hoe de aftermath eruit ziet.
Winterfell meer kapot dan ooit. moet opgebouwd worden.
[ Voor 4% gewijzigd door s0kkie op 02-05-2019 13:08 ]
Verwijderd
in de serie wordt ook de nadruk gelegd dat mellisandre er vaak naast zit wat betreft voorspellingen en dat dingen anderes lopen dan verwacht.frickY schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:57:
[...]
In alle fan-theories werd "Azor ahai" veel genoemd. In de serie zelf is die naam hoogstens 3x gevallen. "Azor ahai" is een legende, iemand die al eens geleefd heeft. Alleen Melisandre meende dat er een nieuwe van zou bestaan (eerst Stannis, toen Jon).
ze kunnen nog wel een leger gebruikens0kkie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:07:
Zal Daario Naharis nog een onverwachte comeback maken?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2019 13:07 ]
Dit is een vergelijking met LotR, waarbij uiteindelijk het verhaal van de Hobbit door Bilbo in het rode boek wordt geschreven.Tsurany schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:45:
[...]
Dat lijkt me sterk, daarvoor wordt echt veel te diep ingegaan op gedachten en gevoelens van personages.
Het verhaal van Frodo en de fellowship wordt daarna door Samwise opgeschreven. De stijl van die boeken staat dat ook toe.
ASOIAF is alleen niet op die manier geschreven. Hierbij is ieder boek geschreven vanuit het oogpunt (en de gedachten) van de persoon naar wie het hoofdstuk is vernoemd. In hoofdstuk Tyrion 1 beschrijf Tyrion (als voorbeeld) hoe hij in Kingslanding een vergadering van de small council heeft bijgewoond en hoe hij de acties van Cersei erg voorspelbaar en dom vind.
2 hoofdstukken verder komt hoofdstuk Cersei 1, waarbij ze terugdenkt aan diezelfde vergadering en hoe haar acties daar goed aansloten op eerdere acties, maar ook op andere dingen die ze wil gaan (laten) uitvoeren.
En dat kun je als narratief schrijver (wat Samwise in LotR dus was) nooit voor elkaar krijgen.
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Ik roep al vanaf een aantal series terug dat Samwell alles overleeft en net als Samwise bij LOTR alles opschrijft...walteij schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:11:
[...]
Dit is een vergelijking met LotR, waarbij uiteindelijk het verhaal van de Hobbit door Bilbo in het rode boek wordt geschreven.
Het verhaal van Frodo en de fellowship wordt daarna door Samwise opgeschreven. De stijl van die boeken staat dat ook toe.
ASOIAF is alleen niet op die manier geschreven. Hierbij is ieder boek geschreven vanuit het oogpunt (en de gedachten) van de persoon naar wie het hoofdstuk is vernoemd. In hoofdstuk Tyrion 1 beschrijf Tyrion (als voorbeeld) hoe hij in Kingslanding een vergadering van de small council heeft bijgewoond en hoe hij de acties van Cersei erg voorspelbaar en dom vind.
2 hoofdstukken verder komt hoofdstuk Cersei 1, waarbij ze terugdenkt aan diezelfde vergadering en hoe haar acties daar goed aansloten op eerdere acties, maar ook op andere dingen die ze wil gaan (laten) uitvoeren.
En dat kun je als narratief schrijver (wat Samwise in LotR dus was) nooit voor elkaar krijgen.
Daar moet ik dan op terugkomen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ach, zo riep ik al jaren dat de NK pas verslagen zou worden in een veldslag bij de Trident, waar Rhaegar was verslagen.Punkrocker schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:15:
[...]
Ik roep al vanaf een aantal series terug dat Samwell alles overleeft en net als Samwise bij LOTR alles opschrijft...
Daar moet ik dan op terugkomen.
Daar zat ik ook vrij stevig naast kwam ik maandag achter

Weet je dat dit mij eigenlijk totaal niet boeit? Ik vind de serie geweldig goed en wat een ander daarvan vindt heb ik als kijker natuurlijk totaal niks aan. Het is leuk voor de staatjesmakers en statistici maar verder zie ik het nut er totaal niet van in om dit te doen.miicker schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:45:
Een tijd terug heb ik gekeken naar wat nu (op IMDB) door het publiek als beste seizoen ervaren wordt. Dit is nog altijd onveranderd: seizoen 4. Ik heb dit toen in dit bericht laten zien.
[Afbeelding]
"When you grow up your heart dies"
Dan ben je denk ik veroordeeld tot het kijken 's avonds of 's nachts. Je doet jezelf aardig wat tekort als je deze aflevering in te veel omgevingslicht kijkt, aangezien je toch aardig wat details gaat missen. Even los van heel de sfeer natuurlijk...Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:40:
[...]
Ik kan de ruimte waarin de TV staat helaas niet verduisteren en dat maakte de laatste aflevering erg irritant.
Wel blij dat de kwaliteit beter is, heb een volledige reset van de mediabox moeten doen om het op te lossen. Alle zenders en movies XL zien er nu beter uit. Blijkbaar een software probleem?
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Zegt mij ook niks. Las wel dat dit de meest gereviewde aflevering ooit is bij IMDB. Meer dan alle andere GoT alfevering bij elkaar blijkbaar.miicker schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:45:
[Afbeelding]
Maar als je filtert op de '1 star' reviews zie je overal hetzelfde. Mensen zijn teleurgesteld.
Geen main characters dood en NK te makkelijk gedood. Er is niks meer aan nu...
Persoonlijk denk ik: je denkt teveel aan de boeken en dit zijn geen boeken, en je wil spanning en onverwachte dingen maar dan toch ook weer niet te onverwacht (NK bijv.).
Maar...
Vergelijk ik een willekeurige aflevering dan zie ik dat die veel meer verdeeld is.
S5E2 8.6. Daar zitten veel meer 7's, 8'en en 9's in.
S8E3 dat bestaat zo ongeveer uit 10 of 1
Overigens deze 2 afleveringen: 18K stemmen S5E2, 100K stemmen S8E3.
Dus aflevering was een gigantisch succes. Nog nooit kreeg een aflevering zoveel 10'en i.c.m. reviews en werd er zoveel over gediscussieerd.
Kom je toch lekker binnen bij Coca Cola en Nike
En als laatste...Knights of the Vale die per starship aankwamen bij Battle of the Bastards hoor je relatief gezien bijna niemand over. Die aflevering is de hoogst gewaardeerde ooit.
Ik vond dit gevecht epischer hoor (maar ik heb dan ook wel alles goed kunnen zien via Ziggo)
Dus ja, wordt de aflevering dan wel beoordeeld op basis van dezelfde criteria of is het gewoon een richtpunt voor emotie "10 punten want spanning" en "1 want teleurstelling".
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vond het in ieder geval wel erg slecht afgekeken van de gondor/helmsdeep veldslagen, waardoor het voor mij niet echt meer goed overkwam, ik weet 't niet exact, maar het was alsof ik het al eens eerder beleefd had.
Het hele ding met Melisandre...ik werd er eerlijk gezegd niet warm of koud van. Ik herken me niet in de eerder gemaakte statements "wat goed en mooi afgerond" of "goeie emotie, ook bij Davos". Ik voelde het niet zo. We hebben haar dan ook al een tijd niet meer gezien waarin ze een key role speelde. Heel veel dingen werden volgens jullie goed afgemaakt/afgerond, en dat kan ook wel zo zijn, maar ik vond dat er veel te lang tussen het opzetten van een plot in S2 of S3 tot aan de afronding in S8. En normaal volg ik dat wel, maar doordat er zo ontzettend veel personages/families/intriges waren, was ik heel veel vergeten van vorige seizoenen.
Bran zijn we in invested in de eerste 2 of 3 seizoenen. Daarna niks meer, tot het laatste. Geen idee verder wat hij allemaal doet, waar het hem om gaat en waarom hij is zoals hij is. Weinig band voel ik met zijn personage.
Theon's dood vond ik voor hem mooi afgerond ja, hij was dan ook gedurende de hele linie van de seizoenen altijd wel ergens aanwezig. Van verraad tot marteling tot terugkering en redeeming for his mistakes. Lyanna Mormont...tja, daar voelde ik ook niks bij van oh jammer. Het enige wat ik écht leuk vind om te volgen is het Arya verhaal, het Sansa verhaal, Brienne, Jamie (maar nu ook minder) en vroeger ook het bekokstoven van Tyrion. De laatste tijd heeft hij eerder een trieste "ik onderga en accepteer 't maar allemaal"-attitude dan een "ik ben slim en ik ga wat bekokstoven"-attitude.
[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 02-05-2019 16:31 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat zou je denken ja, maar kijk eens naar de post waar ik naar link, dat is een week na de finale van S7, scores zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven, dus denk dat het een aardige indicatie is.Gonadan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:38:
Bij IMDb moet je sowieso een jaar wachten voordat de scores een beetje definitief zijn, S08 nu meerekenen is veel te vroeg.
Plasma tv's zijn toch juist slecht voor donkere scenes? Zie dit artikel van Popular Science dat deze GoT aflevering expliciet noemt:Deathchant schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:24:
Ik heb de aflevering ook gekeken...niet via Ziggo ofzoIk heb een plasma TV dus je zou denken dat ik wel goed zou zitten. Maar ik vond het één grote, donkere chaos en dat voor een 1080p goeie kwaliteit bestand. Voor mij nam het wel behoorlijk wat kijkervaring weg moet ik zeggen. der een trieste "ik onderga en accepteer 't maar allemaal"-attitude dan een "ik ben slim en ik ga wat bekokstoven"-attitude.
OLED TVs essentially allow each pixel to turn off completely when they’re supposed to be totally dark. That allows them to render as total black. A TV with a typical backlight, which is usually located either around the edges of the screen or in arrays behind the LCD panel, can’t really achieve true black because a small amount of light still seeps through. When those blacks can’t get “inky”—a term home theater writers used to love when talking about plasma TVs—the screen can’t show as much contrast, which is really what you need to see what’s going on.
https://www.popsci.com/ho...te-tv-dark-content#page-3
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd1 op 02-05-2019 16:45 ]
Ik kan me voorstellen dat je - zeker met een wachttijd van ruim 1½ jaar! - van seizoen 8 een knaller verwacht. En dat je nu misschien een beetje een 'meh'-gevoel hebt.Deathchant schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:24:
Ik heb de aflevering ook gekeken...niet via Ziggo ofzoIk heb een plasma TV dus je zou denken dat ik wel goed zou zitten. Maar ik vond het één grote, donkere chaos en dat voor een 1080p goeie kwaliteit bestand. Voor mij nam het wel behoorlijk wat kijkervaring weg moet ik zeggen. Tegelijkertijd moet ik dan ook zeggen dat ik best invested ben in Game of Thrones, maar zo enorm hyped als dat velen overkomen (verlof nemen/ziekmelden, extreme paniekaanvallen krijgen -gechargeerd- bij ook maar 1 lek van 1 spoiler, mijden van social media, constant op 't puntje van de stoel zitten, buzzen van de spanning etc) vond ik het allemaal niet.
Ik vond het in ieder geval wel erg slecht afgekeken van de gondor/helmsdeep veldslagen, waardoor het voor mij niet echt meer goed overkwam, ik weet 't niet exact, maar het was alsof ik het al eens eerder beleefd had.
Het hele ding met Melisandre...ik werd er eerlijk gezegd niet warm of koud van. Ik herken me niet in de eerder gemaakte statements "wat goed en mooi afgerond" of "goeie emotie, ook bij Davos". Ik voelde het niet zo. We hebben haar dan ook al een tijd niet meer gezien waarin ze een key role speelde. Heel veel dingen werden volgens jullie goed afgemaakt/afgerond, en dat kan ook wel zo zijn, maar ik vond dat er veel te lang tussen het opzetten van een plot in S2 of S3 tot aan de afronding in S8. En normaal volg ik dat wel, maar doordat er zo ontzettend veel personages/families/intriges waren, was ik heel veel vergeten van vorige seizoenen.
Bran zijn we in invested in de eerste 2 of 3 seizoenen. Daarna niks meer, tot het laatste. Geen idee verder wat hij allemaal doet, waar het hem om gaat en waarom hij is zoals hij is. Weinig band voel ik met zijn personage.
Theon's dood vond ik voor hem mooi afgerond ja, hij was dan ook gedurende de hele linie van de seizoenen altijd wel ergens aanwezig. Van verraad tot marteling tot terugkering en redeeming for his mistakes. Lyanna Mormont...tja, daar voelde ik ook niks bij van oh jammer. Het enige wat ik écht leuk vind om te volgen is het Arya verhaal, het Sansa verhaal, Brienne, Jamie (maar nu ook minder) en vroeger ook het bekokstoven van Tyrion. De laatste tijd heeft hij eerder een trieste "ik onderga en accepteer 't maar allemaal"-attitude dan een "ik ben slim en ik ga wat bekokstoven"-attitude.
Ik had zelf zeker hooggespannen verwachtingen, en bij mij is, zeker doordat ik ook de boeken lees (incl. alle 'prequel'-materialen), en vooral het gevoel aanwezig dat de TV-serie en de boeken een totaal ander einde zullen krijgen.
Ik ben niet teleurgesteld, en had dat misschien wel gehad, als ik de serie had opgespaard - hoe ik aan spoilers had moeten ontkomen, geen idee... - en 'gebinged', maar nu was het toch echt wel een 'puntje van mijn stoel-ervaring'.
Zelfs het toch wel betrekkelijk verrassende, alhoewel voorspelbare, einde van de NK, was voor mij geen teleurstelling.
Ik heb genoten van de afgelopen afleveringen, en ben tegelijkertijd met mijn gezin (incl. 2 kinderen!
En dan wordt het toch wel erg veel leuker, de verwijzingen die je - in retrospect - terug ziet naar de ontwikkelingen in de toekomst. Best leuk, en dan vul ik het nu aan met info uit diverse YouTube-kanalen en achtergrond-info die ik her en der opzoek (wiki's, etc.).
Het is dat ik momenteel (ongewild) een beetje veel tijd om handen heb thuis, anders zou ik er misschien anders over denken...
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

De uitzondering bevestigt de regel, ik hang m'n oordeel nog niet op aan zo'n trucje.miicker schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:33:
Dat zou je denken ja, maar kijk eens naar de post waar ik naar link, dat is een week na de finale van S7, scores zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven, dus denk dat het een aardige indicatie is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goede uitleg, ik zit er precies hetzelfde in als hoe jij beschrijft. er wordt gewoon zo weinig uitgelegd over Bran en zijn warging of avontuur als three-eyed-raven terwijl de characters in de serie het ook maar links lijken te laten liggen. Zijn hele story is doodgebloed en saai.Deathchant schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:24:
Ik heb de aflevering ook gekeken...niet via Ziggo ofzoIk heb een plasma TV dus je zou denken dat ik wel goed zou zitten. Maar ik vond het één grote, donkere chaos en dat voor een 1080p goeie kwaliteit bestand. Voor mij nam het wel behoorlijk wat kijkervaring weg moet ik zeggen. Tegelijkertijd moet ik dan ook zeggen dat ik best invested ben in Game of Thrones, maar zo enorm hyped als dat velen overkomen (verlof nemen/ziekmelden, extreme paniekaanvallen krijgen -gechargeerd- bij ook maar 1 lek van 1 spoiler, mijden van social media, constant op 't puntje van de stoel zitten, buzzen van de spanning etc) vond ik het allemaal niet.
Overigens heeft hij ook nog eens een heel seizoen geskipped (seizoen 5).
Waar vroeger veel gesprekken werden gevoerd met een diepere betekenis of plannetjes werden gesmeed achter elkaar om, lijkt allemaal vervangen te zijn met 'nutteloze' gesprekken en opvulling. Zoals Danearys en John die wegvlogen op hun draak een aflevering eerder, waarnaartoe?
Die hele scene met dat liedje aan het einde van vorige aflevering.. Het was het allemaal net niet zeg maar. Ik had liever meer over Bran gehoord.
1'en en 10'en tellen sowieso minder zwaar omdat IMDB een gewogen gemiddelde neemt. Volgens mij geven ze niet de precieze gewichten maar ze zeggen wel dat ze er wat mee doen:algalid schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:37:
Dus ja, wordt de aflevering dan wel beoordeeld op basis van dezelfde criteria of is het gewoon een richtpunt voor emotie "10 punten want spanning" en "1 want teleurstelling".
IMDb publishes weighted vote averages rather than raw data averages. The simplest way to explain it is that although we accept and consider all votes received by users, not all votes have the same impact (or ‘weight’) on the final rating. Various filters are applied to the raw data in order to eliminate and reduce attempts at vote stuffing by people more interested in changing the current rating of a movie than giving their true opinion of it. In order to ensure that our rating mechanism remains effective, we do not disclose the exact method used to generate the rating. However, please rest assured that the same calculations are used to generate the rating for every title listed in the database: we don’t adjust the rating for individual titles. There is no bias in how votes are weighted based on which title they have been cast for.
https://help.imdb.com/art...67Y87TFYYP6TWAV#calculate

Had dan iedereen die nog over was laten terugtrekken tot aan de Twins om vanuit dat strategisch sterke punt te gaan vechten. (of nog verder naar het zuiden om Cersie ermee te confronteren) Dan had je het gevecht een stuk meer uitgestrekt en had je wat meer de echte kracht van de NK en zijn leger kunnen uitbeelden, want nu lijkt het te snel afgeraffeld.

De winter kwam, de winter ging voorbij ... Jammer.
In preview voor de volgende episode staat de strijd tegen Cersie centraal.
Nu is sowieso meer dan 50% van je leger afgeslacht. Het lijkt mij raar dat je (zo snel) na zo'n afslachting denkt aan een volgende strijd.. Wil wel zien (en met uitleg) hoe zij aan nieuwe strijders komen.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Mja ik wilde kijken gelijk toen ik thuis kwamMazeWing schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:05:
[...]
I have stability. The ability to stab.
- Jon zal Daenerys doden (mss niet opzettelijk maar uit genade)
De schrijvers zeggen ook dat er nog iets ergers dan The Red Wedding komt. Ik gok dat er nog een hele hoop in petto is.
Ftfy.Tahref schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:24:
In preview voor de volgende episode staat de strijd tegen Cersie centraal.
Nu is sowieso meer dan 50% van je leger afgeslacht ff uit het verhaal geschreven. Het lijkt mij raar dat je (zo snel) na zo'n afslachting denkt aan een volgende strijd.. Wil wel zien (en met uitleg) hoe zij aan nieuwe strijders komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"Even bovenstaand in spoilertags; speculatie op basis van wat in een interview gezegd zou zijn.s0kkie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:48:
spoiler:iemandd gelezen dat volgens Emilia Clarke zei dat de 5e aflevering nog groter van schaal wordt?
De schrijvers zeggen ook dat er nog iets ergers dan The Red Wedding komt. Ik gok dat er nog een hele hoop in petto is.
Ow god, daar gaan de verwachtingen alweer. Kan alleen maar teleurstelling betekenen
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De vorige aflevering kan je nochtans wel omschrijven als een aflevering van een “alles komt goed” serie.boomr schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:34:
Hoewel ik de vorige aflevering TOP vond, maak ik me een beetje zorgen over het verdere verloop dan dit seizoen. Enerzijds omdat er in 3 afleveringen nog ontzettend veel moet gebeuren, anderzijds omdat het GOT is, en ik me ernstige zorgen maak over de afloop van dit verhaal. We weten allemaal dat GOT geen traditionele "alles komt goed" serie is. Ned stark, Rob stark, dode draak etc. Veel vreselijke en vaak onverwachte shit gebeurd, en ik maak me ernstig zorgen over wat er nog gaat komen.
Mijn plasma kon anders prima met de aflevering overweg. De techniek achter plasma werkt in principe op dezelfde wijze als OLED, de pixel is aan of uit. Is de pixel uit dan is het scherm vrijwel zwart. Het enige waar ik last van had was wat banding in de lucht maar dat zal door de compressie gekomen zijn.Verwijderd1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:43:
[...]
Plasma tv's zijn toch juist slecht voor donkere scenes? Zie dit artikel van Popular Science dat deze GoT aflevering expliciet noemt:
[...]
Het stuk heeft het er dan ook over dat als een scherm niet inktzwart kan worden dan wordt het contrast niet goed weergegeven, een term die hometheaterschrijvers altijd leuk vonden om te gebruiken bij het praten over plasma-tv's. Oftewel een plasma of OLED televisie zijn juist perfect om naar deze aflevering te kijken.
Contrast is juist heel belangrijk voor een goede weergave. LCD heeft de neiging om in dit soort gevallen juist heel flets te worden. Zie de foto's in het stuk dat je linkt.
[ Voor 28% gewijzigd door sjaool op 03-05-2019 02:49 ]
Je hebt gelijk dat mijn quote inderdaad nergens op sloeg. Het punt wat ik probeerde te maken is dat OLED ook de backlight per pixel aan kan sturen. Afhankelijk van het type backlight is dat bij plasma is dat volgens mij niet. Het eerder genoemde artikel illustreert dat met het volgende plaatje:sjaool schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 02:44:
[...]
Mijn plasma kon anders prima met de aflevering overweg. De techniek achter plasma werkt in principe op dezelfde wijze als OLED, de pixel is aan of uit. Is de pixel uit dan is het scherm vrijwel zwart. Het enige waar ik last van had was wat banding in de lucht maar dat zal door de compressie gekomen zijn.
Het stuk heeft het er dan ook over dat als een scherm niet inktzwart kan worden dan wordt het contrast niet goed weergegeven, een term die hometheaterschrijvers altijd leuk vonden om te gebruiken bij het praten over plasma-tv's. Oftewel een plasma of OLED televisie zijn juist perfect om naar deze aflevering te kijken.
Contrast is juist heel belangrijk voor een goede weergave. LCD heeft de neiging om in dit soort gevallen juist heel flets te worden. Zie de foto's in het stuk dat je linkt.

Bijbehorende caption:
Bron: https://www.popsci.com/ho...te-tv-dark-content#page-4This screenshot from the Sony site shows the company's depiction of what an OLED (left) set looks like compared to a typical LED backlit display (right).
Sony
In dat geval zie je dat de lichtpuntjes minder fel zijn terwijl de pikzwarte stukken toch wat verlicht zijn. Kom je dat bij onze GoT scenes waarbij vrijwel geen licht is, maar toch wat karakters die niet helemaal zwart zijn, dan zijn die karakters denk ik moeilijker te zien dan op een OLED.
Maar wat ik zei over plasma is wellicht niet puur plasma-gerelateerd maar meer afhankelijk van het type backlight.

Steam ID = Ackerfiets
Het lijkt erop dat je weer gelijk hebt. Mijn vergelijking gaat dan denk ik meer om oudere lcd's?sjaool schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:09:
@Verwijderd1 Plasma wordt net als OLED per pixel aangestuurd en maakt ook geen gebruik van een backlight. De Pioneer Kuro lijn was op het laatst zo goed dat zwart ook gewoon zwart was. Mijn Panasonic 50 inch plasma heeft ook een zeer hoge contrastratio maar nog niet zo goed als de Kuro lijn. LCD maakt gebruik van verschillende soorten backlights.
Zeg maar gerust alle lcd's.Verwijderd1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:16:
[...]
Het lijkt erop dat je weer gelijk hebt. Mijn vergelijking gaat dan denk ik meer om oudere lcd's?
https://wren.co/join/Devian
Nog maar 2 nachtjes slapen en dat is het morgen alweer maandag!
Inderdaad, alleen nog even het weekend doorkomen, en dan is het weer maandag!walteij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:12:
[...]
Nog maar 2 nachtjes slapen en dat is het morgen alweer maandag!
Morgen seizoen 1 t/m 4 kijken dus en zondag 5 t/m 7 en afleveringen 1 t/m3 van seizoen 8?TheFes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:21:
[...]
Inderdaad, alleen nog even het weekend doorkomen, en dan is het weer maandag!
Ik denk dat je weekend dan wel voorbij is
Plama TV's zijn juist perfect voor donkere scenes, Plasma heeft net als OLED geen backlight. LCD is het type wat problemen hier mee heeft.Verwijderd1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:43:
[...]
Plasma tv's zijn toch juist slecht voor donkere scenes? Zie dit artikel van Popular Science dat deze GoT aflevering expliciet noemt:
[...]
Mij plasma had met deze aflevering alleen af en toe wat last van banding, maar ik heb ook een scherm dat al een jaar of 10 oud is, en het zal ook wel in de source hebben gezeten.
Ik had echt totaal geen problemen met deze aflevering, if vond juist de duisternis realistisch voor een veldslag in de nacht.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
SnowDude schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:54:
[...]
Plama TV's zijn juist perfect voor donkere scenes, Plasma heeft net als OLED geen backlight. LCD is het type wat problemen hier mee heeft.
Mij plasma had met deze aflevering alleen af en toe wat last van banding, maar ik heb ook een scherm dat al een jaar of 10 oud is, en het zal ook wel in de source hebben gezeten.
Ik had echt totaal geen problemen met deze aflevering, if vond juist de duisternis realistisch voor een veldslag in de nacht.
Tijd om Ser illyn Payne erbij te halenRamzzz schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:58:
[...]
[modbreak]Was ik niet duidelijk genoeg, met mijn vraag of het offtopic-geneuzel over TV-panelen nu kan stoppen?[/]
[ Voor 9% gewijzigd door walteij op 03-05-2019 10:15 ]
Die mensen hadden ook gewoon een TV moeten kopen via Coolblue.algalid schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:34:
Voor mensen die dachten dat het er te donker uit zag zeggen de makers "You're watching it wrong!"
The Verge - Game of Thrones cinematographer: it’s not me, it’s your TV settings
Die hebben in hun producten filter serieus een optie Aanbevolen televisie gebruik met als optie 'Game of Thrones S08E03 kijken'

Toch wel mooi dat ze het voor elkaar gekregen hebben dat mensen daadwerkelijk naar de maandag uitkijken.TheFes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:21:
[...]
Inderdaad, alleen nog even het weekend doorkomen, en dan is het weer maandag!
Hoewel ik deze maandag waarschijnlijk met een flinke kater op werk ga zitten.
I have stability. The ability to stab.
Of ze maken een tijdstapje waarbij al het off topic geneuzel over de doden geskipt wordt. Dat houdt ze nu al seizoenen bezig terwijl het toch echt over de troon hoort te gaan.algalid schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:18:
Maandag is het toch meer kijken naar kaarten, cremeren en andere praatjes, het is minder puntje van je stoel gevoel
En die hele wandeling hebben we in seizoen 1 al gezien, dus dat zulleb ze ook wel overslaan.
Toch zou het leuk zijn om te zien hoe het noorden nu naar Kingslanding vertrekt, en onderweg extra troepen weet te ronselen en/of tegenstanders weet te verslaan en ondertussen weer iets van een structuur terug in het land weet te krijgen.Verwijderd1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:22:
[...]
Of ze maken een tijdstapje waarbij al het off topic geneuzel over de doden geskipt wordt. Dat houdt ze nu al seizoenen bezig terwijl het toch echt over de troon hoort te gaan.
En die hele wandeling hebben we in seizoen 1 al gezien, dus dat zulleb ze ook wel overslaan.
In een ander forum zat laatst iemand te klagen dat Dorne, The Vale, The Stormlands, The Reach op dit moment volledig worden genegeerd.
Maar als je even wat verder kijkt dan dat, is er eigenlijk in geen enkele van de 7 bloody kingdoms nog een lord paramount of een grote familie over die geaccepteerd zal worden als heerser over dat gebied.
Dorne: Leider vermoord door bastaard vriendinnetje en haar dochters, de kans is klein dat moeder en dochter nog leven. Geen overgebleven erven.
The Vale: Robin Arryn, ongeschikt om te leiden, ziekelijk, zwak en geestelijk niet in orde.
The Stormlands, geen enkele Baratheon meer in leven, alleen Gendry is een (onbewezen) bastaardzoon van Robert.
The Reach: Tyrell uitgemoord, Tarly verbrand. Sam is een brother of the nightswatch en heeft dus alle rechten opgegegeven.
De Riverlands, alleen Edmure Tully heeft historisch gezien de rechten om het leiderschap te claimen, maar hij is nog steeds gevangene van de Lannisters, samen met zijn mooie Frey bruid. Daarnaast heeft hij Riverrun overgegeven aan de Lannisters.
De Westerlands, zijn van origine natuurlijk van de Lannisters, maar ondanks dat Jaime en Tyrion nu aan de kant van Jonaerys staan, is het maar de vraag of een van hen over die landen mag/kan gaan regeren.
De Iron islands, zowel Yara als Euron proberen hun claim op de seastone throne kracht bij te zetten, feitelijk dus een burgeroorlog op die eilanden.
Het Noorden, heeft Jon natuurlijk als Koning gekroond, maar die heeft zijn knie gebogen voor Daenarys, waarmee hij zijn kroon heeft ingeleverd.
Probleem is alleen dat Jon eigenlijk in volgorde voor Daenerys komt mbt de Iron Throne, waarmee hij dus king of the 7 bloody kingdoms moet worden, zodra hun gecombineerde legers Cersei hebben verslagen.
Eigenlijk is er dus geen enkel kingdom/regio waar ook maar een familie os overgebleven met de capaciteit om de 7 kingdoms voor langere tijd te regeren (er zal toch ook een erfgenaam moeten komen).
Interessante analyse!walteij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:49:
[...]
Toch zou het leuk zijn om te zien hoe het noorden nu naar Kingslanding vertrekt, en onderweg extra troepen weet te ronselen en/of tegenstanders weet te verslaan en ondertussen weer iets van een structuur terug in het land weet te krijgen.
In een ander forum zat laatst iemand te klagen dat Dorne, The Vale, The Stormlands, The Reach op dit moment volledig worden genegeerd.
Maar als je even wat verder kijkt dan dat, is er eigenlijk in geen enkele van de 7 bloody kingdoms nog een lord paramount of een grote familie over die geaccepteerd zal worden als heerser over dat gebied.
Dorne: Leider vermoord door bastaard vriendinnetje en haar dochters, de kans is klein dat moeder en dochter nog leven. Geen overgebleven erven.
The Vale: Robin Arryn, ongeschikt om te leiden, ziekelijk, zwak en geestelijk niet in orde.
The Stormlands, geen enkele Baratheon meer in leven, alleen Gendry is een (onbewezen) bastaardzoon van Robert.
The Reach: Tyrell uitgemoord, Tarly verbrand. Sam is een brother of the nightswatch en heeft dus alle rechten opgegegeven.
De Riverlands, alleen Edmure Tully heeft historisch gezien de rechten om het leiderschap te claimen, maar hij is nog steeds gevangene van de Lannisters, samen met zijn mooie Frey bruid. Daarnaast heeft hij Riverrun overgegeven aan de Lannisters.
De Westerlands, zijn van origine natuurlijk van de Lannisters, maar ondanks dat Jaime en Tyrion nu aan de kant van Jonaerys staan, is het maar de vraag of een van hen over die landen mag/kan gaan regeren.
De Iron islands, zowel Yara als Euron proberen hun claim op de seastone throne kracht bij te zetten, feitelijk dus een burgeroorlog op die eilanden.
Het Noorden, heeft Jon natuurlijk als Koning gekroond, maar die heeft zijn knie gebogen voor Daenarys, waarmee hij zijn kroon heeft ingeleverd.
Probleem is alleen dat Jon eigenlijk in volgorde voor Daenerys komt mbt de Iron Throne, waarmee hij dus king of the 7 bloody kingdoms moet worden, zodra hun gecombineerde legers Cersei hebben verslagen.
Eigenlijk is er dus geen enkel kingdom/regio waar ook maar een familie os overgebleven met de capaciteit om de 7 kingdoms voor langere tijd te regeren (er zal toch ook een erfgenaam moeten komen).
Ten aanzien van je leiderschapskeuzes kan ik wel een deel met je mee gaan, maar ik denk dat het wat plastischer wordt gevoerd. De lords van de huizen doen er niet (meer) toe op dit moment: veel macht hebben ze niet (meer). Er zijn eigenlijk twee 'kampen' en troepen die bij een huis horen/hoorden:
- kamp Cersei, met als enige bekende ally Euron Greyjoy (voor zover we weten uit de serie), maar wel een flink Lannister leger en de Golden Company. Sterkte van de Lannisters zelf is niet helemaal duidelijk trouwens. Ook de status van Twins / Riverlands is onduidelijk. De Lannisters hebben het voor Frey veroverd, maar vertrokken daarna weer. En het lot van Frey is ook duidelijk...
- kamp Stak/Targareyan (Jon/Dany), met veel allies, maar weinig troepen. Uit de beelden van Brienne in ep 3 konden we afleiden dat er troepen van de Vale bij Winterfell waren. Aantallen zijn niet bekend, wel bekend is dat ze cavalerie hebben. Daar valt dus wat te halen voor kamp Stark/Targareyan. Yara Greyjoy hoort ook bij dit kamp en die zit in Pike (of iig dichtbij).
- Dorne: tja, daar valt wel wat te halen. Ze haten de Lannisters en zullen dus kiezen voor Stark/Targareyan. Troepensterkte is niet bekend.
- Riverlands: de troepen van Tully zijn vertrokken. Heeft wellicht nog wel wat (niet veel) en zal waarschijnlijk kiezen voor kamp Targareyan.
Wat hebben we verder nog aan mogelijkheden:
- iron bank: hebben geen schulden meer uitstaan bij Lannister en zijn dus 'vrij' om een kamp te kiezen. Zullen als het er op aan komt niet voor Cersei kiezen denk ik (twee andere Lannisters zitten in het andere kamp, Cersei heeft weinig vrienden meer)
- Daario en de slave cities (Astapor, Yunkai, Meereen): ja, daar valt wel wat te halen. Maar ja, schepen?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Het ging mij dan ook niet direct om de kampen enhoe de strijd gaat uitvallen, maar meer over wat er gaat/moet gebeuren nadat er een winnaar uit deze 2 kampen komt. Het is duidelijk dat het feodale systeem dat er was nu compleet is ingestort, doordat alle erfgenamen en (bijna) alle leiders van (bijna) alle grote families zijn verdwenen.Goverman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:09:
[...]
Interessante analyse!
Ten aanzien van je leiderschapskeuzes kan ik wel een deel met je mee gaan, maar ik denk dat het wat plastischer wordt gevoerd. De lords van de huizen doen er niet (meer) toe op dit moment: veel macht hebben ze niet (meer). Er zijn eigenlijk twee 'kampen' en troepen die bij een huis horen/hoorden:
- kamp Cersei, met als enige bekende ally Euron Greyjoy (voor zover we weten uit de serie), maar wel een flink Lannister leger en de Golden Company.
- kamp Stak/Targareyan (Jon/Dany),
Het zou dus mooi zijn als aflevering 4 in ieder geval het leiderschap in het noorden, de Riverlands en de Vale op een of andere manier wordt hersteld. Dan aflevering 5 de grote slag met Cersei en aflevering 6 de aftermath, leiding in de andere landen herstellen en een mokkende man op de ijzeren troon, de daar helemaal niet wil zitten.
Memento dank, ga ik vanavond uitproberen. (kijken of het aan mn monitor/beamer/tv lag of aan de bron.miicker schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:11:
Ik heb tot nu toe iedere keer de Memento versie gekeken, die is echt top. Kon deze aflevering alles goed zien. Deze versie heeft soms ook een recap van de vorige aflevering en tot nu toe iedere keer een preview val de volgende aflevering en ongeveer 10 minuten toelichting van de makers van de serie wat ook altijd erg interessant is. Geen idee of de Amazon versie dit ook heeft.
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Hoe oud zijn ze?Ramzzz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:45:
[...]
Ik heb genoten van de afgelopen afleveringen, en ben tegelijkertijd met mijn gezin (incl. 2 kinderen!) heel GoT opnieuw aan het kijken. En dan kan ik met mijn inmiddels opgedane achtergrondkennis nogal eens wat uitleg geven, om het begrijpelijker te maken.
Sweetrobin kan met een handjevol lui the Vale blijven verdedigen want de ligging daarvan is uitermate ongeschikt voor aanvallen (behalve uit de lucht, maar tot voor kort was dat geen probleem en als Royce niet anti-Dany is blijft dat zo).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
18 en 15.
En dan alleen UHD tv's tonen.. terwijl er geen enkele UHD source isSo_Surreal schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:13:
[...]
Die mensen hadden ook gewoon een TV moeten kopen via Coolblue.
Die hebben in hun producten filter serieus een optie Aanbevolen televisie gebruik met als op 'Game of Thrones S08E03 kijken'
[Afbeelding]

Sorry ramzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
De Vale zelf op 2 manieren aan te vallen. Via de Bloodgate (deze poort doet zijn naam eer aan, een smalle poort die de enige toegang over land vormt, deze is inderdaad met 200 man prima te verdedigen tegen welke aanvaller dan ook).Poekie schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:52:
Ser Yohn Royce van the Vale stond in ep. 1 met Sansa te praten toen Tyrion naar haar toe kwam. De lui uit the Vale die tijdens the Battle of the Bastards hebben geholpen (die Baelish had meegenomen om Sansa te redden) lijken er dus nog te zijn. Hoeveel daar nu nog van over is, is natuurlijk maar de vraag.
Sweetrobin kan met een handjevol lui the Vale blijven verdedigen want de ligging daarvan is uitermate ongeschikt voor aanvallen (behalve uit de lucht, maar tot voor kort was dat geen probleem en als Royce niet anti-Dany is blijft dat zo).
Maar de Vale is juist erg kwetsbaar voor aavallen over zee, de Fingers zijn immers maar licht bewoond, waardoor een zee invasie tussen Baelish Keep en Old Anchor ongemerkt en ongehinderd veel mensen aan land kan brengen. De gehele Vale kan dan snel worden overlopen door een sterke troepenmacht.
Er is slechts 1 kasteel dat dan niet ingenomen kan worden en dat is the Eyrie. Door de hoge ligging en de goede verdedigingswerken (en het feit dat er alleen een ezelspaadje naar de top gaat), is dit kasteel inderdaad voor legers zonder draken onneembaar.
Alleen wordt the Eyrie in de winter verlaten, het is namelijk (doordat het zo hoog ligt) erg winderig en koud, zelf in de zomer is het er niet heel warm. In de Winter is het in the Eyrie net zo koud als bovenop de Wall.....
Ik acht de kans vrij groot dat uiteindelijk de Royces als heersers van de Vale worden aangesteld.
De Tyrell bannermen zijn er ook nog. Hightower en Redwyne, bijvoorbeeld, die beiden ook een flink leger hebben, en nog niets gedaan hebben. Hightower zou me niet verbazen als ze ineens voor de Targaryens zouden verklaren, in de sept in Oldtown, welke in hun landen valt, is Aegon na z'n landing als 'true king of the seven kingdoms' verklaart. Ook gezien hoe de Lannisters de Tyrell's hebben uitgemoord, zou dat zeker mogelijk zijn.Goverman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:09:
[...]
Interessante analyse!
- kamp Cersei, met als enige bekende ally Euron Greyjoy (voor zover we weten uit de serie), maar wel een flink Lannister leger en de Golden Company. Sterkte van de Lannisters zelf is niet helemaal duidelijk trouwens. Ook de status van Twins / Riverlands is onduidelijk. De Lannisters hebben het voor Frey veroverd, maar vertrokken daarna weer. En het lot van Frey is ook duidelijk...
- kamp Stak/Targareyan (Jon/Dany), met veel allies, maar weinig troepen. Uit de beelden van Brienne in ep 3 konden we afleiden dat er troepen van de Vale bij Winterfell waren. Aantallen zijn niet bekend, wel bekend is dat ze cavalerie hebben. Daar valt dus wat te halen voor kamp Stark/Targareyan. Yara Greyjoy hoort ook bij dit kamp en die zit in Pike (of iig dichtbij).
- Dorne: tja, daar valt wel wat te halen. Ze haten de Lannisters en zullen dus kiezen voor Stark/Targareyan. Troepensterkte is niet bekend.
- Riverlands: de troepen van Tully zijn vertrokken. Heeft wellicht nog wel wat (niet veel) en zal waarschijnlijk kiezen voor kamp Targareyan.
Wat hebben we verder nog aan mogelijkheden:
- iron bank: hebben geen schulden meer uitstaan bij Lannister en zijn dus 'vrij' om een kamp te kiezen. Zullen als het er op aan komt niet voor Cersei kiezen denk ik (twee andere Lannisters zitten in het andere kamp, Cersei heeft weinig vrienden meer)
- Daario en de slave cities (Astapor, Yunkai, Meereen): ja, daar valt wel wat te halen. Maar ja, schepen?
en dan de Redwyne's, welke familie met die van de Tyrell's is vervlochten. Daar staat wel een ver familielid op die claim heeft op die titel, en dan nog wel een rekening met de Lannisters wilt vereffenen.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Hightower en Redwyne zijn geen hele grote vrienden van elkaar en zouden alletwee graag de leiding in handen willen krijgen.
De Hightowers hebben alleen nog wel een probleem. Ze zijn in het verleden beschildigd van Alchemie en Necromantie (vooral dat laatste zou wel eens in het verkeerde keelgat van Jon kunnen schieten).
De huidige lord Redwyne is overigens getrouwd met een zus van Mace Tyrell. Olenna Tyrell (meisjesnaam Redwyne) is zijn tante , dus op die manier kan hij zijn claim nog wat kracht bij zetten.
De Redwynes hebben het probleem dat ze, als ze de leiding over the Reach zouden krijgen, wel eens teveel macht zouden krijgen in die regio. Zij hebben tenslotte ook de grootste vloot in Westeros, die in de boeken ook uitgebreid gebruikt werd om de ironborn een beetje in toom te houden (overigens jammer dat dit huis nergens terug komt in de tv serie).
Beide huizen kunnen dus in theorie de leiding in the Reach krijgen, maar de ene heeft een wat dubieuze achtergrond, terwijl de ander al een zeer sterke positie heeft, die niet te sterk mag worden, want dat ondermijnt dan de koning weer.
In ieder geval, in het licht van de TV-serie gezien is dit allemaal niet heel relevant. De 'mindere' huizen/bannermen die we zagen waren vooral in het Noorden. Verder zagen we eigenlijk alleen Tarly. Ik zie het eigenlijk niet gebeuren dat we 'ineens' nog bannermen van the Reach of Riverlands geïntroduceerd krijgen.
Het zal hooguit zijn dat Jon/Dany of Cersei hier terloops een opmerking over maken, waarna de aantallen troepen weer toenemen (voorzien van een ander schildje/helmpje o.i.d.). Zelf denk ik dat de Vale met die maffe Robin Arryn nog wat gaat doen. Die moet op een of andere manier nog vernederd worden in een veldslag. Er is namelijk iets te veel op gehint eerdere seizoenen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Het lijkt mij ook dat het feodale systeem ook in Westeros nu overduidelijk heeft gefaald en dat ze dus met een andere oplossing moeten komen.
GRRM vond ook dat de afsluiting van LotR te makkelijk was. Jippie, er is een nieuwe koning en daarmee is alles opgelost en zijn alle problemen verdwenen.
Volgens GRRM beginnen dan de problemen pas echt, want je zult je als koning moeten bewijzen, allerlei beslissingen moeten nemen en ga zo maar door.
Ik betwijfel alleen of dat dit ook in de TV serie op een of andere manier behandeld kan gaan worden.
Zoals het er nu uitziet, met de 3 overgebleven afleveringen, lijkt het mij dat het nu nog gaat over:
E04: Opruimen chaos Winterfell en optrekken naar Kingslanding
E05: Slag om Kingslanding
E06: Ze leefden nog lang en (on)gelukkig
Als shockeffect zou het natuurlijk leuk zijn als de Vale door Euron en de Golden Company wordt aangevallen, want Robin Aryn moet gewoon hard vervangen worden, maar ik heb geen idee wanneer dat dan plaats zou moeten vinden.
Ook zou het natuurlijk zomaar kunnen dat de GC ineens niet meer zo heel trouw aan Cersei is, als ze er achter komen dat de aanvallers worden geleid door niet 1 maar 2 targaryens en ze ook 2 draken hebben.
De GC is tenslotte opgericht door een Targaryen bastaard.
Cringeworthy zeg. Manalgalid schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:02:
Als je jezelf wil amuseren (of irriteren)
[YouTube: Game of Thrones Creators David Benioff & D.B. Weiss Answer All Your Questions]
(niet echt een spoiler, maar toch maar in tags voor de zekerheid)
Jaded schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:30:
Korte opmerking over Episode 4 van Vladimir Furdik:
spoiler:Episode 4 is going to have a mysterious twist. There's something twisted and uncomfortable about it. It's so Shakespearian.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Phusebox schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:32:
[...]
spoiler:Episode 3 was gewoon een droom van Bran en uiteindelijk gaan ze nog allemaal dood.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Phusebox schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:32:
[...]
spoiler:Episode 3 was gewoon een droom van Bran en uiteindelijk gaan ze nog allemaal dood.
Als één van deze 2 waar is dan gaat er een burgeroorlog uitbrekenSnoeiKoei schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:39:
[...]
spoiler:Vrijwel heel GoT was gewoon een droom van Bran en uiteindelijk wordt hij toch niet door Jaime uit het raam van een toren geduwd.
Volgens mij brak de burgeroorlog juist uit omdat Bran uit het raam gegooid was. Was dat niet geweest danNotna schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:41:
[...]
[...]
Als één van deze 2 waar is dan gaat er een burgeroorlog uitbreken
en dan was er helemaal geen verhaal.
The Battle of the Bad Plots.Notna schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:41:
[...]
[...]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Notna schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:41:
[...]
[...]
Hint over de spoiler: pure fanfiction die geen onderbouwing heeft...
Het zou niet de eerste serie of film zijn die die kant op gaatNotna schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:41:
Ik verwacht de komende afleveringen nog wat fricties en acties, een afsluiting van het geheel. Of het voldoening gaat geven, voor mij persoonlijk wss niet. Maar het is een einde.
The great war of the fans against D&D. The screen is dark and the plot full of errors.
[ Voor 21% gewijzigd door algalid op 03-05-2019 13:46 ]
Dat wordt een heel erg korte belegering...walteij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:14:
[...]
Er is slechts 1 kasteel dat dan niet ingenomen kan worden en dat is the Eyrie. Door de hoge ligging en de goede verdedigingswerken (en het feit dat er alleen een ezelspaadje naar de top gaat), is dit kasteel inderdaad voor legers zonder draken onneembaar.
Alleen wordt the Eyrie in de winter verlaten, het is namelijk (doordat het zo hoog ligt) erg winderig en koud, zelf in de zomer is het er niet heel warm. In de Winter is het in the Eyrie net zo koud als bovenop de Wall.....
Ik acht de kans vrij groot dat uiteindelijk de Royces als heersers van de Vale worden aangesteld.

Ik kan me niet echt voorstellen dat de Eyrie nog van enig belang kan zijn, in de komende afleveringen...
Het zal toch grotendeels komen op de strijd tussen Daenerys en Cersei, alsof dat de enige bewoners zijn van Westeros.
Jaded schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:30:
Korte opmerking over Episode 4 van Vladimir Furdik:
spoiler:Episode 4 is going to have a mysterious twist. There's something twisted and uncomfortable about it. It's so Shakespearian.
Dus dat zou betekenen dat de NK acteur ook speelt in E04 en daardoor weet dat er een twist zit aan te komen.
De spelregels:
Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.
Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.
Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.
Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic