Gisteren ook de episode eens bekeken en ik moet zeggen dat ik season 8 tot nu toe een van de mindere vindt. Er was gisteren heel wat mis met de episode, dat het te donker was is al tal van keren aangehaald, gelukkig had ik niet al teveel last van (OLED tv met HDR beeldmodus aan scheelde best veel).
Echter vond ik zoveel dingen niet lekker lopen/uitgewerkt. Ten eerste de "spanningsboog". Spanning werd hier en daar opgebouwd, en dan had je ineens weer een loze scene ertussen met veel minder spanning. Tegen het einde werd dit helemaal een zooitje... spanning bij verschillende shots (verschillende hoofdpersonages), alles naar de climax toewerken... en dan een imo heel slappe scene waar Theon zichzelf killt (sloeg nergens op), gevolgd door de grootste anti-climax: Arya die de NK killt.
Ik heb de boeken niet gelezen en er werden hier en daar dingen gehint dat er een speciale connectie was tussen Bran en de NK... maar niets. Bran zat er de hele tijd voor spek en bonen bij, het is totaal niet duidelijk waarom de NK nu speciaal achter Bran aan ging op het einde, geen extra info over wie de NK is...helemaal niets. En nu is de NK er niet meer (of wellicht komt ie nog terug, je weet maar nooit). Dit vond ik zo slap geschreven.
Daarnaast was het hele gevecht mijn inziens ook nodeloos chaotisch, deels door de slechte belichting. Natuurlijk, een echte oorlog is dat vaak ook, maar het gaat hier om een film/tv productie, een uur lang chaos en nauwelijks kunnen zien wat en waar iets gebeurd is niet plezierig. Mijn gedachte tijdens het eerste uur van de episode was "ach, ik zie op het einde wel wie het nu overleeft", puur omdat je het nauwelijks kon volgen en ook slecht kon inschatten in hoeveel gevaar bepaalde personages nu waren.
De muziek in de episode vond ik in ieder geval wel een positieve bijdrage leveren aan de spanning. In bepaalde shots/scenes werkte de belichting wel goed en dat was dan ook direct erg mooi, maar dat was helaas eerder de uitzondering dan de regel.
Ik ben nog altijd benieuwd hoe GoT gaat aflopen, maar gezien de laatste 3 episodes denk ik dat ik na afloop eerder met gemengde gevoelens achterblijf, dan met een gevoel van "ja, dit was awesome". Jammer, want alle voorgaande seizoenen van GoT waren subliem.
F_J_K schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:49:
Seizoen 1: onverwacht gaat badass Ned zomaar dood. Iedereen onder de indruk
Seizoen 3: onverwacht gaat half fam Stark zomaar dood op een feestje. Iedereen onder de indruk
Seizoen 6: onverwacht gaat half KL zomaar dood in de sept of Baelor / een sprong. Iedereen onder de indruk
Seizoen 8: onverwacht gaat de NK dood. Boeee
Ik vond dat (in tegenstelling tot het plot armour bij anderen maar vooruit) nu juist wel goed passen. Een epic battle tegen de biggest baddy in het laatste halfuur van de serie, dat is een standaard Hollywood einde.
Als er geen NK meer is dan.
Er zit toch wel wat verschil in de personages die dood gaan en de manier waarop/de opbouw. Bijvoorbeeld Ned, dat was een van de "good guys", mensen hadden een positieve band en vonden het gewoon jammer, maar het gaf het verhaal wel een boost (oorlog tussen de families).
De NK wordt al seizoenen lang aangekondigd en afgeschilderd als de grote eindbaas, vrees voor hem, hij lijkt ongenaakbaar (ook gedurende deze laatste episode), men wacht nog op meer info van "wie is hij" en "wat is zijn doel/verhaal".... en dan valt dat ineens weg op een veel te makkelijke manier. In plaats van dat dit nu het algehele verhaal een boost geeft, laat het juist een gat achter "...en nu?".