FunkyTrip schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:07:
Ik dacht juist dat Sansa een karakterontwikkeling doormaakte in de vorm van ' I can play the game too!', maar de laatste 2 afleveringen bewijzen dat ze nog steeds dezelfde naieve punching bag is die ze altijd al was. Voor shock effect zou het eigenlijk mooi zijn als ze volgende aflevering het loodje legt zonder 'revanche-mogelijkheid' op LF. Haar rol is niet echt nodig meer.
Verder mis ik in de serie die prachtige monologen van weleer. Van Tywin toen hij een paard aan het slachten was. Of van Littlefinger, met 2 vrijende hoeren op de voorgrond. Of de subtiele steekjes van Varys.
Het is echt allemaal rechttoe rechtaan geworden zonder de diepere lagen die het vroeger had. Goed, ze moeten lijntjes afronden, maar dat kan ook op een andere manier.
Sansa blijft een vreemd verhaal. Iedere keer hoor je D&D en Sophie vertellen hoe Sansa is gegroeid en hoe ze sterker wordt. Maar er is maar weinig van terug te zien. Ze wordt vooral achterdochtiger, maar niet sterker of slimmer.
Over de monologen, die zijn kwalitatief inderdaad achteruit gegaan, maar er zijn nog steeds behoorlijke monologen. Jaime en Olenna bijvoorbeeld.
Overigens was Tywin een Hert (stag, het wapen van de Baratheons) aan het slachten, geen paard. Over symboliek gesproken.
De vrijende hoeren voegden dan wat mij betreft weer weinig toe aan de verschillende scenes. Was soms meer tieten in beeld om de tieten (net als de 'You want a good girl, but you need the bad pussy' uitspraak van een van de sandsnakes).
Ja, er is veel diepgang verloren gegaan sinds de serie de boeken heeft ingehaald. Hierdoor mis je inderdaad wat kwaliteit en worden er allerlei bizarre theoriën verzonnen (bijvoorbeeld de 'ogen' van Longclaw) om toch maar wat diepgang erbij te krijgen.
Ja, dit is jammer. Ik blijf er echter bij dat de serie als geheel nog steeds een van de beste TV series tot nu toe is. Zelfs met het slechtere seizoen 5 en de mindere diepgang van dit moment.
De boel moet afgerond worden, er is (om voor mij complete onbegrijpelijke redenen) gekozen voor 7 afleveringen in seizoen 7 en 6 in seizoen 8. Dus relatief minder tijd om dit allemaal goed in te vullen.
De scriptschrijvers moeten nu aan de hand van bulletpoints (betreffende de grove lijn van GRRM) zelf de nodige scenario's gaan schrijven.
Dit kan nooit de diepgang hebben die GRRM in zijn boeken biedt, want ze hebben gewoon veel minder tijd om de scenario's te schrijven en reviseren. GRRM neemt gewoon alle tijd die hij nodig vind te hebben. De scriptschrijvers moeten de scripts (voor 80%) klaar hebben voordat de opnames beginnen.
Ik ben een fan van de boeken, had (de eerder uitgekomen) boeken ook al gelezen ruim voordat de TV serie begon. Ik ben ook een fan van de TV serie.
Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen de twee, waardoor (zeker op dit moment) er compleet andere dingen in de serie zijn gebeurd dan in de boeken (Greyjoys en Ironborn, de gehele Dorne verhaallijn, Sansa die uitgehuwelijkt wordt aan Ramsay).
Feit is wel dat er in zowel de boeken als de TV serie heel weinig filler zit. Bijna alles gebeurd met een behoorlijk goede reden, wat niet altijd direct merkbaar is.
Maakt dit het ene beter dan het andere, volgens mij niet, volgens anderen wel.
We hebben nog 7 (lange) afleveringen te gaan totdat de serie voltooid is. Laten we hopen dat er in deze afleveringen genoeg spektakel is (en dan bedoel ik dus niet alleen optisch, maar ook qua verhaallijn).
P.S. De titel van de laatste aflevering is "The Dragon and the Wolf" en is geschreven door GRRM zelf. Dus wellicht dat we daar nog mooie dingen kunnen verwachten.
Is in te zien op:
http://www.hbo.com/schedule?date=2017-08-27
Screenshot:
https://i.redd.it/evfyyuzufehz.png
[
Voor 3% gewijzigd door
walteij op 23-08-2017 14:21
]