Ik vind het ook wel tof dat de regisseur(s) er zo nuchter en eerlijk mee om gaat. Gewoon eerlijk zeggen dat ze inderdaad wat shortcuts nemen en dat het juist goed is dat mensen kritiek hebben. Als je ratings gewoon goed zijn en honderden/duizenden kijkers gaan zó diep in op de details, dan doe je het gewoon goed. En dat ze doen wat ze nu doen is ook niet heel gek. Het verhaal wordt steeds epischer en de strijd steeds grootser, en dat kost gewoon bakken met geld. Locaties, figuranten, acteurs, stuntmannen, veiligheidsteams, grote productieteams, en ga zo maar door. Als je dan ook nog scenes wilt waarin het reizen wat meer getoond wordt, dan hakt dat flink in het budget van de rest. Ik heb ook liever dat de schaal en de brutaliteit van de strijd goed in beeld komt, dan dat ik naar mensen moet kijken die wat meer aan het reizen zijn.
De enige 'maar' is dat alles nu teveel aan begint te voelen als een 13-in-het-dozijn Hollywood-film. In eerdere seizoenen hadden de makers nog het lef om belangrijke personages te vermoorden. Maar van de andere kant... wie van de personages waar we echt om geven kunnen nu nog sterven?
Jon: flinke opbouw, nog geen einde (de ontdekking dat ie geen Stark is, het verbond met Daenerys, de strijd tegen de White Walkers, de macht in het Noorden).
Sam: moet nog wat dingen doen met z'n boeken en achter wat zaken komen.
Arya: heeft haar lijstje nog. Je laat iemand niet jarenlang trainen om vervolgens uit de serie te schrijven.
Sansa: het hele gedoe met LF moet nog een einde krijgen
Jamie: hij zit nu middenin een strijd met zichzelf. Vechten voor Cercei of in zien dat ze gestoord is?
The Hound: na een periode vol zelfhaat en wraakgevoelens heeft ie het licht gezien en is ie op het rechte pad, maar wat is z'n eindbestemming?
Daenerys: net aangekomen in Westeros, net een verbond gesloten met Jon, en net de echte dreiging in levende lijve gezien.
Tormund: we willen weten of hij 'the big woman' in kan palmen.
Tyrion: zit middenin de driehoeksverhouding tussen Jon, Daenerys en Jamie/Cercei.
Voorheen was de lijst geliefde personages een stuk groter en de impact van een sterfgeval was toen een stuk intenser. Robb, de vriendin en moeder van Robb, Joffrey, Ramsey, Tywin, die Martell dude, Highgarden meisje, Ned, en vast nog een stuk meer. We hebben nu in principe de personages over die belangrijk zijn voor het einde dus die kun je niet zomaar uit de serie schrijven met een sterfscene. Misschien dat sommige wel weg kunnen, zoals The Hound of Tormund maar er zijn nog teveel open eindes bij veel personages. Als je die nu laat sterven zal de reactie veel negatiever zijn dan wanneer je ze laat leven.
Maar áls je ze dan laat leven, doe het dan goed. Zo vond ik de scene dat Tormund naar het water getrokken werd echt intens omdat ik serieus niet wist of ie het zou overleven. En ik was best blij dat ie niet het loodje legde. Maar de scene dat Benjen opeens Jon kwam redden....

Maar goed, de rest van de serie is vet en absolute perfectie verwacht ik niet dus dat zie ik door de vingers.