cheiron schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:31:
"Verwoest" vind ik behoorlijk overdreven, maar dat het allemaal wat gehaast en minder doordacht aanvoelt dan de verhaallijnen in eerdere seizoenen vind ik wel. Daar heb ik tijdens de afleveringen overigens niet zo een last van, dan zit ik gewoon midden in de ervaring.
Ik kan me goed vinden in deze samenvatting. Tijdens de afleveringen heb ik nergens last van, zit ik er middenin en geniet ik er echt van. Wat dat betreft vind ik het ook een heel vet seizoen. De actie is super dik, de characters staan omdat die in vorige seizoenen ijzersterk opgebouwd zijn, het verhaal blijft hartstikke interessant en als geheel ziet het er in mijn ogen echt fenomenaal uit. Is het echter net zo doordacht, gedetailleerd en goed uitgewerkt als de seizoenen die gemaakt zijn op basis van de boeken? Daar zou ik nee op moeten antwoorden, maar dat vind ik ook weer niet heel raar. Kijk alleen maar naar hoe lang GRRM met de boeken bezig is; dan is het niet verwonderlijk dat hij de wereld en het verhaal zo gedetailleerd en kloppend uit kan werken en dat er, nu ze de boeken niet meer kunnen volgen, zo her en der foutjes insluipen. Natuurlijk is dat jammer en wellicht had de serie er anders uit kunnen zien als het pas verfilmd was als de hele serie geschreven was.
We kunnen dus best concluderen dat de serie een andere insteek heeft gekregen en ik denk dat het handig is om dat te realiseren. Het is nu meer actiegericht en de verdieping is enigszins verdwenen. De ene persoon zal daar meer last van hebben dan de ander. Ik geniet er, zoals gezegd, nog steeds heel erg van in ieder geval.
Om even in te haken op een probleem waar veel mensen tegenaan lopen, ook ik vond dat het tijdsverloop van Gendry, Daenerys en Fellowship of Wights (precies wat wij dachten @
Puc van S.) wat snel ging. Gendry wordt weggestuurd, hij komt aan bij Eastwatch, er wordt een raaf gestuurd, die komt op Dragonstone aan, Daenerys besluit om te gaan en uiteindelijk is zij de reddende engel, terwijl de Fellowship de hele tijd op dat eiland heeft gebivakkeerd. Dit ging voor Game of Thrones begrippen super snel (ondanks dat het theoretisch misschien wel zou kunnen) en dat is een groot verschil met het gevoel dat je in vorige seizoenen kreeg. Waar dit nu in 1 aflevering wordt gedaan werd zoiets in eerdere seizoenen waarschijnlijk verspreid over meerdere afleveringen. Ook toen zaten er wel grote tijdsprongen in, maar daar was je je minder van bewust omdat er dan een hoop andere verhaallijnen behandeld werden in de tussentijd en op het moment dat je dan weer terugkwam bij die eerdere verhaallijn was er voor je gevoel ook veel tijd verstreken wat het realistischer maakte. (Als iets wordt verspreid over meerdere afleveringen heb je waarschijnlijk sowieso al sneller het idee dat er meer tijd tussen heeft gezeten.) Dus ja, het viel me op dat het erg snel ging, maar verder heb ik me er ook niet echt aan gestoord eerlijk gezegd.
Tegen de mensen die beweren dat die mannen daar niet kunnen overleven mochten ze er 4 dagen hebben gezeten zou ik willen zeggen dat het fantasy blijft. Jon is al doodgegaan, maar leeft, Beric is al 6 keer doodgegaan en leeft en Beric en Thoros zijn in staat om hun zwaard in de fik te zetten. Dus terwijl dit allemaal mogelijk is zouden we er wel over moeten vallen dat zij daar wellicht 4 dagen in de kou overleven? Dat gaat voor mij echt een brug te ver en ik denk ook niet dat je je daar aan moet gaan storen. Dan ga je de serie voor jezelf verpesten lijkt me. Bovendien was Tormund mee en wildlings weten als geen ander hoe je moet overleven ten noorden van de muur.
De andere fout die nu veel besproken wordt over de figuranten is wel slordig inderdaad. Dit is ook iets dat ze makkelijk op hadden kunnen lossen en onnodig is.
Om verder nog even inhoudelijk op de aflevering in te gaan: van het hele Winterfell gebeuren kan ik echt geen chocola maken. Heb geen flauw idee waar ze met die verhaallijn naartoe willen of hoe het af gaat lopen. Ik hoop nog steeds dat Littlefinger aan het kortste eind zal gaan trekken, maar ik vraag me af of dit echt gaat gebeuren. (Dat laatste zou dan wel weer bij Game of Thrones passen, want juist zulke, onaangename, verrassingen horen bij de serie en het wordt nu wel een klein beetje te voorspellend.) Ik vond het ook opvallend dat ondanks dat er behoorlijk wat scènes waren in Winterfell we Bran niet gezien hebben. Hij heeft sowieso nog maar erg weinig screentime gehad dit seizoen, terwijl hij in mijn ogen super belangrijk is. Overigens denk ik dat ze een complex verhaal rondom Bran nog makkelijk zouden kunnen vertellen. Stel dat de afleveringen van volgend jaar rond de 1,5 uur gaan duren en je trekt er één volledige aflevering voor uit om het hele verhaal rondom Bran uit te lichten dan denk ik dat je al behoorlijk ver komt. We zullen het gaan zien in ieder geval...