analogworm schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:49:
[...]
Mwah, tijd aangeven in film is altijd vrij lastig. vroeger had je van die balkjes '4 jaar later'. Soms worden er beeld truukje gedaan: bijvoorbeeld vliegtuig wat opstijgt en weer land, of iets subtieler door de kleurschema's per tijdzone anders te doen. In veel films en series is het niet eens belangrijk of ze al 2 dagen of twee weken bezig zijn het plot op te lossen.
In got, werd het vaak gewoon gezegd en soms nog wat opgevuld met andere verhaallijnen die ook belangrijk waren. Nu wordt het nog steeds wel eens gezegd. Maar om nou filler te gaan doen met Jamie en Cersei...
Ergens wordt door Sam gezegd dat hij 5 jaar geleden bran door de muur heen hielp.. Toen had ik zoiets van: wow, zoo lang roepen ze al dat winter komt.. ?! Dus ik ben het wel met je eens dat het tijdsbesef soms wat weg valt. En dat de white walkers erg langzaam lopen
Maar ik denk dat je het moet zoeken in creatieve vrijheid. Dit seizoen heeft tot noch toe een erg lekker tempo, geen tot weinig irrelevant gezeur.. Alle karakters hebben al een uitgediepte achtergrond, er hoeft niemand geïntroduceerd te worden en wat er getoond wordt is gewoon belangrijk voor het verloop van de verhaallijn.
De tijdsbeleving is wel oké, ook omdat de acteurs (zeker degene die nog "kinderen" waren in seizoen 1) ook snel gegroeid zijn (sommigen in meerdere opzichten). Het tempo van de serie vind ik wel teleurstellend, al begrijp ik ook dat je a) tempo maakt als je niet meer op GRRM kan terugvallen en b) je in het verleden meer aandacht hebt besteed aan zaken die mogelijk relevant zouden worden maar dit (nog) niet bleken te zijn (weet je ook maar nooit met GRRM)...
Toch is er m.i. veel beeld "verloren" gegaan aan bepaalde verhaallijnen in het verleden. Ook momenten gehad dat je overweegt door te spoelen of even iets te drinken te pakken, haha (nooit gedaan zonder pauze-knop hoor). Je maakt keuzes en vaak is het te begrijpen, maar persoonlijk vond ik de kwestie met de Sparrows erg veel beeld consumeren en bleef Arya ook wel erg lang bezig om Face/Off te spelen

Dat laatste had vooral als nut natuurlijk dat ook verhaallijnen (zoals die met Bran, die niet zomaar even naar het eind van het Noorden loopt) weer op de juiste chronologie te laten eindigen...
Oh en ten aanzien van seizoen 8 hebben de schrijvers nog geen maximale lengte doorgekregen, maar als je nagaat dat GRRM zelf heeft geopperd dat ze de bioscoop in zouden kunnen (althans, dat leek hem gaaf) hoop ik op minimaal 1,5 uur per aflevering (mijn vrouw hoopt dan weer dat ze seizoen 8 niet gaan maken... en de prequels ook niet

)...
[
Voor 6% gewijzigd door
ralphilosophy op 16-08-2017 19:29
]