Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-08 22:50
Waah schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:55:
[...]

Dat lijkt momenteel wel de beste keuze. Al lijkt het in de praktijk weinig uit te maken. Maar de prijs is dan wel weer beter van de 7700K. Al is het nog afwachten of de 1700 niet net zo simpel hoog te clocken als een 1800x. Dan zou het verschil wel eens een stuk kleiner kunnen worden.
Als ik gamers nexus review zie komt de 1800x in battlefield 1 er wel stukken slechter uit. verschil van 20 fps meer of minder door een cpu.

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 00:38
Guru3D test hem tegen een 5960x (hoeveel jaar oud? in bf1 en watch dogs 2, maar niet tegen een 7700k 8)7 )
Andere CPU's staan er niet tussen, die 5960x loopt op 3GHz of 3.5GHz max.

Het lijkt er bijna op dat Guru3D die resultaten niet wil laten zien, want bij alle andere benchmarks staan ze er wel tussen? alleen bij minder zware CPU intensieve games zoals Hitman staat de rest er wel bij zoals 7700k.

GamerNexus heeft veel uitgebreidere game benchmarks.

[ Voor 68% gewijzigd door Minaaj op 02-03-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ryzen was toch juist niet 'handig' voor gamen, omdat de core clock vrij laag ligt en veel games not niet profiteren van 4+ cores.
Niet heel gek dus dat in veel reviews dit terug te zien is.
Ik ben vooral benieuwd hoe over een paar jaar de multithreading apps/games zich ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06
Zeara schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:59:
[...]
En dan vergeet je toch mooi even de 1700(x).
Die 1700X is niet sneller dan een 1800X, dus verschil tussen een 1700X en een 7700K zal alleen maar meer zijn dan een 1800X vs een 7700K. Je betaald voor een 1700X iets minder meer, maar dan presteert die ook minder.
Zeara schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:59:
[...]
Dat verschil kun je er wel bij overklokken.
Gelijke monniken, gelijke kappen, de 1800X en 7700K moet je dan ook overklokken om het eerlijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
AMD heeft de top spot in PW ook weer terug. categorie: Processors
Allemaal AMD klikken. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
quote: HardwareCanucks
Neither of these games allow Ryzen to catch much of a break but they do highlight why I’ve repeated time and again that Intel’s i5-series processors are absolute gangbusters in the gaming price / performance category. They may not have all those fancy cores but their lack of hyper threading leads to substantially better resource allocation in many games. Perhaps DX12 will change this situation in some way but right now, buying an 8-thread or higher processor exclusively for gaming is a phenomenal waste of money.
Naar mijn gevoel nog 1 van beste samenvattingen die ik tegengekomen hebben

Oh yeah opnieuw is anandtech dé review om te negeren .. tjeez :/ Gaming performance slecht? Het knelpunt van de architectuur? Lets just not mention it at all ...

Is niet de eerste keer dat ik teleurgesteld ben in de reviews van Anandtech, sinds Anand vertrokken is hebben ze precies nood aan een extra reviewer.

PS: Je kan wel hier en daar verwijzingen zien naar "Zen2" waar ze easy wins beloven van 5-15% en meer in sommige "randgevallen" (lees gaming).
Dus voor diegene die zich niet lieten vangen door de hype en nog wat kunnen wachten met het upgrade van hun gaming rig ist misschien voordelig wat langer te wachten tot de volgende generatie.

[ Voor 15% gewijzigd door lightdestroyer op 02-03-2017 16:12 . Reden: Zen2 opmerking ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:00

Phntm

Tlingelingeling

apocalypsa schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:55:
[...]

Zoals ik dus al zei, de Kraken x61/62 hebben geen AM3 backplate (voor achter het moederbord), alleen de bracket (voor op de koeler), aangezien AMD moederborden standaard een backplate gemonteerd hebben.
Wat voor soort bracket gebruikt de Kraken? Bij de corsair is het van die rechthoekige ringen die om die clips gaan. Als je zo iets hebt moet je lukken zonder die AM3 backplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 22:33
lightdestroyer schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:09:
[...]

Naar mijn gevoel nog 1 van beste samenvattingen die ik tegengekomen hebben

Oh yeah opnieuw is anandtech dé review om te negeren .. tjeez :/ Gaming performance slecht? Het knelpunt van de architectuur? Lets just not mention it at all ...

Is niet de eerste keer dat ik teleurgesteld ben in de reviews van Anandtech, sinds Anand vertrokken is hebben ze precies nood aan een extra reviewer.
Inderdaad heel goed samengevat door de canucks. We zullen in Q2 zien hoe de R5 1600X het zal doen tegen de 7700K en 7600K, ik denk dat we dan toch wat betere resultaten zullen zien voor gamers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:42
Uiteindelijk is deze conclusie toch ook wat te verwachten was? Vind dat AMD zich redelijk goed houdt met zo'n enorm opgebouwde hype als deze en het aantal lekken waardoor het zeeniveau een halve meter is gezakt.. :+

Prestatie gewijs zijn ze terug op de kaart gezet en kunnen we een mooie evolutie verwachten gedurende de komende jaren. Natuurlijk moet je je i7 7700K nu niet in de vuilbak kieperen als je alleen maar ligt te gamen. Dat was ook wel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 11:33
Ziet ernaar uit dat we op Ryzen 5 moeten wachten, hopelijk is dat beter opgewassen tegen de Core i5 qua prijs/performance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:16:
[...]

Uiteindelijk is deze conclusie toch ook wat te verwachten was? Vind dat AMD zich redelijk goed houdt met zo'n enorm opgebouwde hype als deze en het aantal lekken waardoor het zeeniveau een halve meter is gezakt.. :+

Prestatie gewijs zijn ze terug op de kaart gezet en kunnen we een mooie evolutie verwachten gedurende de komende jaren. Natuurlijk moet je je i7 7700K nu niet in de vuilbak kieperen als je alleen maar ligt te gamen. Dat was ook wel te verwachten.
Ik vind het eigenlijk wel een beetje een afgang van AMD. Ze hebben benchmarks gemanipuleerd om te laten zien dat een sample al beter was dan Intel. Nu blijkt dat allemaal gebakken lucht te zijn en komt de 1800X niet eens een i5 voorbij.
Aan de andere kant zijn ze natuurlijk wel weer keihard terug in de race, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
De reviews bevestigen eigenlijk wat we al wisten. Ryzen komt goed mee met veel duurdere Intel CPU's, oftewel ze zijn terug! De consument is hier eigenlijk de grootste winnaar, je kan nu voor veel minder geld gelijke prestaties krijgen.
Is er verder iemand hier die van de winkel te horen heeft gekregen dat het pakketje is verzonden? Ik heb voorlopig weinig geluk bij Azerty, ze geven nog steeds bar weinig info. Ik hoop dat ze snel kunnen beginnen met leveren en dat ik niet nog een week moet wachten. Op 15 maart begin ik weer met werken, dus ik hoopte eigenlijk in die tijd met mijn nieuwe spullen aan de gang te gaan:
#Product
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed
1Asus Prime X370-Pro
1Asus DUAL-RX460-2G
1Noctua NH-U12 SE-AM4
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ
1Samsung 960 Pro 512GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:42
Kaap schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:58:
6 reviews bekeken, die van OC3D bewaar ik nog even want die is 1 uur lang, maar voorzichtig durf ik nu wel een conclusie te trekken.

Ben je contentcreator, dan is de 1800X een absolute nobrainer. In relevante workload is die beter/gelijk aan de 6800/6900K maar prijstechnisch natuurlijk veel interessanter.

Is je ding puur games met misschien wat non-professioneel streaming, dan is het niet alleen zo dat de i7 7700K over het algemeen de vloer aanveegt met de 1800X, de 1800X lijkt in sommige games zelfs achter te blijven op de i5 7600 maar ook een OC'd i3. Op 1440P in BF1 deed de 1800X overigens prima mee met de 7700K. Parkeer daar dan tegenover dat de 1800X momenteel €200 duurder is dan een 7700K, met Intel prijsverlagingen in het verschiet, maakt voor gamers de 7700K nog steeds de beste keus.
Voor wat betreft de gaming performance, ik heb het idee dat veel hier afhangt van de snelheid van je geheugen. Velen, waaronder Guru3D, hebben getest met DDR4 op lage snelheden (rond 2133Mhz of 2400Mhz). Een andere Youtube reviewer Joker Productions lijkt zo te zien/lezen 3000Mhz DDR4 gebruikt te hebben en de resultaten: vrijwel gelijk aan een i7 7700k bij tests met een overclocked GTX1080. Zie ook de geschreven review hierbij.

Meerdere reviewers (Linus o.a.) hebben aangegeven dat er op dit moment, met de huidige BIOS versies, nog redelijk wat issues zijn om DDR4 met hoge snelheid te draaien. Zover ik weet heeft AMD ook at random verschillende moederborden verstuurd, van Asus, Gigabyte, MSI etc. De kans is dus aannemelijk dat het ene moederbord/manufacturer het BIOS al goed op orde heeft, terwijl er bij de ander nog wat bugs in zitten.

Het is misschien nog even wachten tot na de eerste vloedgolf aan reviews, totdat iemand een review maakt waarin verschillende geheugen snelheden worden getest (b.v. vanaf 2133Mhz tot op 3000Mhz of meer). Tot die tijd blijft het koffiedik kijken.

Echter, zelfs al mocht sneller geheugen Ryzen niet (veel) helpen, zelfs dan nog zou ik niet heel erg geschrokken zijn. Hoge singlecore snelheden en performance is nog altijd de belangrijkste factor bij gaming, als je puur en alleen dat doet. Doe je echter tegelijk streamen of heb je meerdere schermen met daarop tegelijk andere CPU intensieve taken draaien (Twitch stream, bluray filmpje b.v.), dan worden meer cores snel interessanter (lees: de performance impact is met meer cores dan aanzienlijk kleiner).

Dit heb ik ooit getest met mijn oude pc met een i7 3770K: WoW gamen op het hoofdscherm en tegelijk 2 Twitch streams + wat andere zaken op mijn andere 2 monitoren. Met een i7 was de impact niet zo groot, klein zelfs. Schakelde ik echter Hyperthreading uit (in principe dan dus een i5 3570K) en deed ik exact hetzelfde, dan was de impact op de ingame FPS vele malen groter. Ik heb de cijfers helaas niet meer bij de hand (staan ergens onder een WoW artikel hier op Tweakers), maar ik meen dat de performance impact met de i7 iets van 5% was, met de "nep" i5 eerder in de richting van 25%.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ze hebben iig een goeie basis om op voort te borduren. Als Intel met hetzelfde slakkentempo als nu performance winsten haalt met nieuwe processors is AMD binnen een paar jaar op hetzelfde niveau.

[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 02-03-2017 16:25 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 18:16
Ik werk nu nog steeds met een Lynnfield I7 860 - uit 2009(!). Voor mij zou Ryzen een prima upgrade zijn omdat ik met name software ontwikkel en incidenteel game.

Haal nu al 60 frames per seconde met Titanfall 2 op 2560x1440 met een AMD RX480 dus over de gaming performance maak ik me niet zo druk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
Sardaukar schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:23:
Ik werk nu nog steeds met een Lynnfield I7 860 - uit 2009(!). Voor mij zou Ryzen een prima upgrade zijn omdat ik met name software ontwikkel en incidenteel game.

Haal nu al 60 frames per seconde met Titanfall 2 op 2560x1440 met een AMD RX480 dus over de gaming performance maak ik me niet zo druk :-)
Juist als software ontwikkelaar zal je goed moeten opletten .. vele compilers/ontwikkelaarstools zijn namelijk Intel minded (to say it nicely).

Zoals je als anime encoder veel beter af bent met een tragere intel 4 core dan een snellere 8 core AMD (spreek uit ervaring).
Je cpu mag dan nog wel superieur zijn .. als je tools niet meewillen werken zit je dermee :(
(Specifiek voor anime encoding zijn vele filters.. je weet wel die stappen waardoor je 12 uur encode ipv 120fps zoals je bij die x286 bechmarks kan zien (anime's zijn ongeveer 20-24 min a 23.97 fps) enkel geoptimaliseerd voor intel en werkt het wel op een AMD maar zonder enige optimalisatie.
Een tool herschrijven/heroptimaliseren kan mss wel in een weekje of twee .. maar ben je nog steeds trager af dan die intel cpu :/
Dus "superieur voor contentgeneratie" dien je zelf op multimedia vlak best met een korrel zout te nemen.

Anime encoding voorbeeld, is gewoon een voorbeeld in praktijk, vele minder mainstream compilers hebben namelijk hetzelfde probleem: geoptimaliseerd voor snelheid voor intel Architecturen maar op AMD kan je enkel maar hopen dat uw cpu het gewoon met bruut force af kan handelen :'(

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Moi_in_actie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:22:
[...]

Voor wat betreft de gaming performance, ik heb het idee dat veel hier afhangt van de snelheid van je geheugen. Velen, waaronder Guru3D, hebben getest met DDR4 op lage snelheden (rond 2133Mhz of 2400Mhz). Een andere Youtube reviewer Joker Productions lijkt zo te zien/lezen 3000Mhz DDR4 gebruikt te hebben en de resultaten: vrijwel gelijk aan een i7 7700k bij tests met een overclocked GTX1080. Zie ook de geschreven review hierbij.
Bij NexusGamers hebben ze vermeld dat er geen performance verschil zat tussen DDR2666 of DDR2933 (waar ze op benchmarkte)

Die geven ook aan "Ryzen officially supports ~2666MHz right now. This is straight from an AMD presentation at last week’s San Francisco event. Ryzen officially supports:

Dual-channel, dual rank: 1866-2133
Dual-channel / single rank: 2133-2400
Single-channel / dual rank: 2400-2667
Single-channel / single rank: 2667"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Laatst online: 11-09-2024
Moi_in_actie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:22:
[...]

Meerdere reviewers (Linus o.a.) hebben aangegeven dat er op dit moment, met de huidige BIOS versies, nog redelijk wat issues zijn om DDR4 met hoge snelheid te draaien. Zover ik weet heeft AMD ook at random verschillende moederborden verstuurd, van Asus, Gigabyte, MSI etc. De kans is dus aannemelijk dat het ene moederbord/manufacturer het BIOS al goed op orde heeft, terwijl er bij de ander nog wat bugs in zitten.

Het is misschien nog even wachten tot na de eerste vloedgolf aan reviews, totdat iemand een review maakt waarin verschillende geheugen snelheden worden getest (b.v. vanaf 2133Mhz tot op 3000Mhz of meer). Tot die tijd blijft het koffiedik kijken.
Vraag hierover: ik lees vooral dat 2R memory een probleem is. Ryzen lijkt dual rank memory niet te willen accepteren als snelheden boven de 2400/2666MHz gaan, of de snelheden blijven beperkt tot dat niveau. Dat lees ik hier: http://www.hardwarecanuck...performance-review-5.html

Is dit iets wat te patchen valt? Of is dit gewoon een hardware probleem? Ik zit namelijk met 16GB, dus dan heb je altijd dual rank :/ Gaat m'n mooie 3200MHz CL16 geheugen... Dat zou me niet zó veel uitmaken, maar als Ryzen veel vooruit gaat bij snel geheugen, dan ben je wel mooi de klos.

Hier nog een overzichtje, voor ieder die wil zien of z'n RAM single of dual rank is: http://download.gigabyte....mory_ga-z270x-gaming5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardaukar
  • Laatst online: 16-09 18:16
lightdestroyer schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:31:
[...]

Juist als software ontwikkelaar zal je goed moeten opletten .. vele compilers/ontwikkelaarstools zijn namelijk Intel minded (to say it nicely).

Zoals je als anime encoder veel beter af bent met een tragere intel 4 core dan een snellere 8 core AMD (spreek uit ervaring).
Je cpu mag dan nog wel superieur zijn .. als je tools niet meewillen werken zit je dermee :(
(Specifiek voor anime encoding zijn vele filters.. je weet wel die stappen waardoor je 12 uur encode ipv 120fps zoals je bij die x286 bechmarks kan zien (anime's zijn ongeveer 20-24 min a 23.97 fps) enkel geoptimaliseerd voor intel en werkt het wel op een AMD maar zonder enige optimalisatie.
Een tool herschrijven/heroptimaliseren kan mss wel in een weekje of twee .. maar ben je nog steeds trager af dan die intel cpu :/
Dus "superieur voor contentgeneratie" dien je zelf op multimedia vlak best met een korrel zout te nemen.

Anime encoding voorbeeld, is gewoon een voorbeeld in praktijk, vele minder mainstream compilers hebben namelijk hetzelfde probleem: geoptimaliseerd voor snelheid voor intel Architecturen maar op AMD kan je enkel maar hopen dat uw cpu het gewoon met bruut force af kan handelen :'(
Als je tooling inderdaad Intel specifiek geoptimaliseerd zul je daar inderdaad rekening mee moeten houden. De dingen die ik ontwikkel (webdevelopment, standaard LOB applicaties) hebben daar wat minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@Who Am I? moet je even je order status bekijken wat al leverbaar is.
Heb namelijk zelfde geheugen als jouw besteld en dit is nog niet binnen van de leverancier af. Ze sturen de order pas als alles compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 16:42
De review van toptengamer is inderdaad een heel verschil op games als de rest. Blij dat ik geen pre order gedaan heb en ga dus nog een paar dagen wachten tot er wat meer duidelijkheid is over de game performance en de invloed van het geheugen hierbij. En waar ik eerst de 1700x wou bestellen, lijkt de 1700 het zeker zo goed te doen en spaar ik nog flink wat uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
caanova1984 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:37:
@Who Am I? moet je even je order status bekijken wat al leverbaar is.
Heb namelijk zelfde geheugen als jouw besteld en dit is nog niet binnen van de leverancier af. Ze sturen de order pas als alles compleet is.
Het geheugen en de videokaart staan al als gereserveerd in mijn order, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. De CPU, moederbord en SSD helaas nog niet. Op de website staat inderdaad dat het niet leverbaar is, maar bij bijvoorbeeld Alternate zijn de CPU's wel al leverbaar.
De koeler heb ik wel al in huis, die had ik bij 4Launch besteld.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik vermoed eigenlijk dat de 1600X vrijwel hetzelfde gaat presteren in de meeste games als de 1800X nu doet. De twee extra cores/ vier threads worden nog niet gebruikt door de meeste games.

De RAM is veel interessanter. De BIOS software van de fabrikanten lijkt nog niet klaar te zijn geweest. Features missen of werken nog niet goed en AMD lijkt laat te zijn geweest met de precieze data en gegevens door te geven. De fabrikanten waren kennelijk ook betrokken bij de betere sites om de reviews optimaal te krijgen.

Ik denk dat een paar maanden wachten dan ook zinvol is op het moment. Laat de mobo's eens uitontwikkeld worden, wacht op de hexa's, kijk hoe het met de RAM gaat en wat de prijzen van Intel doen. Ik vermoed namelijk voorlopig helemaal niks. De AMD octocores lijken meer geschikt te zijn voor videobewerking op een niet extreem budget waar je genoegen moet nemen met dual channel RAM. Voor gaming zijn ze er denk ik niet echt en dat vermoeden is hier al vaker uitgesproken. Overclocken doen ze ook niet echt, net zoals de Intel octa's omdat ze al snel te heet worden. Nee, voor gaming moet je waarschijnlijk bij de hexacores zijn en die afwegen tegen de I7 7700K/i5 7600K.

Het is zo alleen wel een beetje een halve launch, niet echt optimaal maar ook niet rampzalig zoals Bulldozer die vanaf dag een achterhaald waren...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Minaaj schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:34:
[...]

Bij NexusGamers hebben ze vermeld dat er geen performance verschil zat tussen DDR2666 of DDR2933 (waar ze op benchmarkte)

Die geven ook aan "Ryzen officially supports ~2666MHz right now. This is straight from an AMD presentation at last week’s San Francisco event. Ryzen officially supports:

Dual-channel, dual rank: 1866-2133
Dual-channel / single rank: 2133-2400
Single-channel / dual rank: 2400-2667
Single-channel / single rank: 2667"
Het zou kunnen zijn dat het inderdaad weinig uitmaakt, heb door een paar reviews gebladerd, maar die van Gamers Nexus nog niet. Het is ook maar een gedachtenspinsel, omdat ik wel al her en der las/hoorde dat reviewers problemen hebben/hadden met het geheugen. Ik denk echter dat dit door de moederborden komt, aangezien AMD "niet bang" was voor sneller DDR4, aangezien ze alle review kits hebben voorzien van DDR4 3000Mhz, met daarbij een R7 1700, 1700X of 1800X en een random moederbord.

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar de later uitkomende CPU's, de 6c/12t en 4c/8t varianten. Als die qua gaming performance weinig zullen afwijken van de grote broers, maar wel een stuk minder duur zullen zijn (rond Core i5 prijs), dan zullen die waarschijnlijk het meest interessant worden voor gamers.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 15-09 17:21
MrCharming schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:35:
[...]

Vraag hierover: ik lees vooral dat 2R memory een probleem is.......
.....
Gamersnexus heeft een mooie review gemaakt. Hij test met Corsair LPX 32GB DRAM 3000MHz C15 geheugen wat ik ook al heb liggen. Dit werkt blijkbaar goed op zijn ASUS Crosshair bord.
Verder is het toch nog even afwachten ben ik bang :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Hoor net van Azerty dat verwacht wordt dat begin volgende week de CPU's en moederborden binnen komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 02-03-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 03:56
Ik had er qua gaming toch meer van verwacht. Vooralsnog zit een 1800x rond een 6600k/7600k en daar gaat een 1700(x) zeker niet boven zitten, laat staan een Ryzen 5. De vraag is vooral hoeveel performance ze gaan verliezen, en dat zou wel eens een stuk minder scherp zijn dan we zien bij Kaby Lake en Skylake. Een Ryzen 5 of 3 is dan ineens een stuk interessanter.

Ook vallen mij de Ryzen Premiere Pro benchmarks mij erg tegen. Het kan haast niet anders dan dat niet alle cores volledig gebruikt worden door Premiere Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Who Am I? schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:22:
Hoor net van Azerty dat verwacht wordt dat begin volgende week de CPU's en moederborden binnen komen.
Da's leuk om te horen. Mijn order staat nog op 'wacht op producten'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

De resultaten moet ik nog steeds verteren ("we’re left with the impression that AMD’s boiled down a server CPU to the desktop level"), maar een video als de volgende mag ik graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
“As we presented at Ryzen Tech Day, we are supporting 300+ developer kits with game development studios to optimize current and future game releases for the all-new Ryzen CPU. We are on track for 1,000+ developer systems in 2017. For example, Bethesda at GDC yesterday announced its strategic relationship with AMD to optimize for Ryzen CPUs, primarily through Vulkan low-level API optimizations, for a new generation of games, DLC and VR experiences,” Taylor said. “Oxide Games also provided a public statement today on the significant performance uplift observed when optimizing for the 8-core, 16-thread Ryzen 7 CPU design—optimizations not yet reflected in Ashes of the Singularity benchmarking. Creative Assembly, developers of the Total War series, made a similar statement today related to upcoming Ryzen optimizations.

“CPU benchmarking deficits to the competition in certain games at 1080p resolution can be attributed to the development and optimization of the game uniquely to Intel platforms—until now. Even without optimizations in place, Ryzen delivers high, smooth frame rates on all ‘CPU-bound’ games, as well as overall smooth frame rates and great experiences in GPU-bound gaming and VR. With developers taking advantage of Ryzen architecture and the extra cores and threads, we expect benchmarks to only get better, and enable Ryzen to excel at next-generation gaming experiences as well. Game performance will be optimized for Ryzen and continue to improve from at-launch frame rate scores.”

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrCharming schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:35:
[...]

Vraag hierover: ik lees vooral dat 2R memory een probleem is. Ryzen lijkt dual rank memory niet te willen accepteren als snelheden boven de 2400/2666MHz gaan, of de snelheden blijven beperkt tot dat niveau. Dat lees ik hier: http://www.hardwarecanuck...performance-review-5.html

Is dit iets wat te patchen valt? Of is dit gewoon een hardware probleem? Ik zit namelijk met 16GB, dus dan heb je altijd dual rank :/ Gaat m'n mooie 3200MHz CL16 geheugen... Dat zou me niet zó veel uitmaken, maar als Ryzen veel vooruit gaat bij snel geheugen, dan ben je wel mooi de klos.

Hier nog een overzichtje, voor ieder die wil zien of z'n RAM single of dual rank is: http://download.gigabyte....mory_ga-z270x-gaming5.pdf
Vrijwel elke mobo fabrikant heeft per moederbord een supportpage met daarop ook een QVL document met ondersteund ram en bijbehorende specs. Zeker bij de Ryzen's erg belangrijk om te checken voordat je aan de gang gaat.

Wat bedoel je met ik heb 16GB :? 1*16GB :? Neem aan dat je 2*8GB hebt. Daar staat echt wel een variant met Single Sided tussen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De echte release is tijdens de E3 ???

Nog veel dingen die erop lijken dat het wachten daarop de moeite waard zal zijn.

1 Release Vega. (Gpu`s krijgen over het algemeen niet zovaak een refresh, clockbump als een CPU, kan dus met minder risico meteen gekocht worden)
2 Prijzenverlaging voor Polaris (voor als je een hele nieuwe pc koopt)
3 Verkrijgbaarheid van MB`s
4 Kosten Memory
5 Mem timing probs
6 Bios updates
7 Cpu clockspeedbump en of betere poweruseage
8 CPU met minder cores, met potentieel meer clockspeed net released. (misschien beter voor gaming op korte termijn)
9 Gamestudio`s hebben enigszins hun code kunnen optimaliseren, kunnen wennen aan nieuwe CPU architecture
10 Mogelijke prijzen strijd/oorlog met Intel

[ Voor 10% gewijzigd door enchion op 02-03-2017 18:31 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minaaj
Iedereen is zo gek op Guru3D, maar wat ik niet snap is dat ze eerst allemaal non-CPU relevante games gaan testen tegen allerlei CPU's en daar de resultaten van laten zien.

Maar dan komen ze aan bij de games die wel wat vereisen van de CPU (WD2, BF1) en dan besluiten ze hem nog alleen nog maar te benchmarken tegen een i7 5960x (3.5ghz max)

Waarom? waarom laat Guru3D bij de zware CPU games geen i7 7700k meer zien? of het hele lijstje wat ze er de pagina's er voor hadden.

Er is maar 1 pagina waar ze niet alle resultaten laten zien en dat is op de pagina met de CPU intensive games. De pagina erna is weer met alle cpus. 8)7

Beetje vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:24
Net de 1700X opgehaald bij Alternate. Mijn Ryzen: Diffused in the USA en made in Maleysia.

Helaas hebben ze geen X370 moederboarden. Dus het is helaas even wachten wanneer ze binnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door polli_ op 02-03-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 22:58
Voor de mensen hier die nog vragen hebben over RyZen, AMD houdt op dit moment een AMA op reddit. https://www.reddit.com/r/..._athlon_radeon_and_other/
Tot half 8 beantwoord de Lisa Su (AMD ceo) de vragen en hierna zullen andere medewerkers het overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@regmaster

Via http://www.hardocp.com/ar...md_ryzen_1700x_cpu_review de 1800X reviewers guide:

https://drive.google.com/...tR0U1Skk/view?usp=sharing

Kan je het zelf nalezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 02-03-2017 18:52 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Sp3dy schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:47:
Voor de mensen hier die nog vragen hebben over RyZen, AMD houdt op dit moment een AMA op reddit. https://www.reddit.com/r/..._athlon_radeon_and_other/
Tot half 8 beantwoord de Lisa Su (AMD ceo) de vragen en hierna zullen andere medewerkers het overnemen.
Ook wel leuk om te vermelden is dat er een giveaway wordt gehouden onder de top level comments

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Weet niet of die al voorbij gekomen was, maar LinusTechTips heft ook handson review specs
Ze komen dus niet boven de 2666, alles daarboven geeft een no-post op een Asus bord X370 chipset

[ Voor 54% gewijzigd door Viper® op 02-03-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Viper® schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:06:
Weet niet of die al voorbij gekomen was, maar LinusTechTips heft ook handson review specs
[video]
Die Linus benchmarked de CPU's voor games dus helemaal verkeerd he, snap niet hoe populair en mainstream die is, zitten we hier op tweakers.net?

Hij benchmarked op 4K resolutie, dit zeker op aanraden van AMD (dit advies had AMD GamersNexus gegeven) en wat je dan krijgt is een GPU bottleneck.

In CS:GO waar je amper een GPU kan bottlenecken zie je het resultaat, de 7700k haal veel meer fps.
Het klopt dat een Ryzen goed is in multimedia/coding/encoding maar gaming valt hij toch helaas tegen, geloof mij ik had dit graag anders gezien maar het is gewoon niet anders.

Er zijn veel benchmark sites die dus ook op 4K reso benchmarken en dus aardig irrelevant zijn omdat dan gewoon weg de GPU het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Ik vraag me toch steeds meer af of de tegenvallende prestaties niet toch wat te maken hebben met de problematische RAM situatie en softwareproblematiek. De verschillende reviews zeggen ook allemaal net iets anders over RAM en hadden ook andere ervaringen terwijl ze allemaal hetzelfde setje kregen. Dat Ryzen goede RAM wil is wel duidelijk, de vraag is, wat is goede RAM?

Maar voor op het moment blijft het de kat uit de boom kijken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:14:
Ik vraag me toch steeds meer af of de tegenvallende prestaties niet toch wat te maken hebben met de problematische RAM situatie en softwareproblematiek. De verschillende reviews zeggen ook allemaal net iets anders over RAM en hadden ook andere ervaringen terwijl ze allemaal hetzelfde setje kregen. Dat Ryzen goede RAM wil is wel duidelijk, de vraag is, wat is goede RAM?

Mogelijke is SMT ook een probleem, bij Tomshardware is deze uitgezet en werd preformance beter.

http://www.tomshardware.c...n-7-1800x-cpu,4951-6.html

[ Voor 5% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 02-03-2017 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:15:
[...]

Mogelijke is SMT ook een probleem, bij Tomshardware is deze uitgezet en werd preformance beter.
Dat deden ze bij guru3d ook en daar werkte het ook, maar niet het hele gat. De vraag blijft dus de RAM want daar spelen ook dingen denk ik. Bij guru3d viel wel op dat de game veel vloeiender liep op Ryzen terwijl Intels iets meer scherpe drops in fps hadden. Cache verschil gok ik maar dat zou wel fijn zijn. Framedrops zijn uiteindelijk irritanter dan iets lagere fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Vergeet niet dat RAM op dit moment een issue lijkt, ze kwamen niet boven de 2666 uit, terwijl de chipset tot 3200+ zou "ondersteunen".
Dat heeft best een impact.

Dat Ryzen niet ideal is voor gamen lijkt me logisch, een I7 was ook lang overkill, een i5 met hogere base clock was effectiever.

Maar vergeet niet dat je ook vooruit moet kijken. Ryzen heeft naar de toekomst gezien een mooi vooruitzicht, hogere ram snelheden en software die meer cores kan gebruiken.

Ik heb zelf overigens een i7 sinds 2010 en naar mijn idee een van de betere chips die intel gemaakt heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet netjes vindt wat amd laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:17:
[...]

Dat deden ze bij guru3d ook en daar werkte het ook, maar niet het hele gat. De vraag blijft dus de RAM want daar spelen ook dingen denk ik. Bij guru3d viel wel op dat de game veel vloeiender liep op Ryzen terwijl Intels iets meer scherpe drops in fps hadden. Cache verschil gok ik maar dat zou wel fijn zijn. Framedrops zijn uiteindelijk irritanter dan iets lagere fps.
Ik heb heel veel review gezien, mijn conclusie dat sommige software en spellen alleen Intel optimized zijn. Zelf Windows 10 kan er nog niet goed mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:20:
[...]

Ik heb heel veel review gezien, mijn conclusie dat sommige software en spellen alleen Intel optimized zijn. Zelf Windows 10 kan er nog niet goed mee omgaan.
Ik denk dat zo ongeveer elke game van de afgelopen vijf jaar Intel optimised is. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Voor mensen die op 1440p of 4k gamen is Ryzen misschien nog wel een betere optie dan Intel? Ik bedoel dan ontlopen de framerates elkaar niet zo heel veel? Dan maakt het eigenlijk vrij weinig uit. En in alle andere applicaties is de Ryzen zo'n beetje sneller.

Edit: het maakt mij persoonoijk niet uit wat voor merk CPU ik heb (als ie maar snel is, haha), maar als je kijkt naar GPU reviews, dan is 1080p niet interessant, en nu de 1080p resultaten op Ryzen vooralsnog wat tegenvallen is het ineens so so. Ik denk dat het allemaal niet zo'n drama is en dat het na wat optimalisaties nog wel wat kan verbeteren.

Als Vega uit is zal ik wel zien hoe het ervoor staat, en dan hak ik de knoop wel door. Ik geef toe dat ik de 1080p gaming resultaten ook wel ietwat vind tegenvallen, maar als je op 1080p gamed heb je ook geen cpu nodig van 350 euro met zoveel cores lijkt mij. En kan je wel / beter een 100 euro goedkopere 7600k oid kopen. Iets goeskopers dus. (Een 1600 bijv.) En dan heb je waarschijnlijk ook geen 1080 van 500 euri oid lijkt me. Misschien zijn de kinderziektes er wel uit als de 6 core en quad core Ryzen cpu's uitkomen. Die imho eigenlijk meer voor de 1080p gamers zijn (kijkende naar budget). We shall see.

En:

AMD responds to 1080p gaming tests on Ryzen
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:21:
[...]

Ik denk dat zo ongeveer elke game van de afgelopen vijf jaar Intel optimised is. O-)
Dat dus.

[ Voor 78% gewijzigd door Format-C op 02-03-2017 19:46 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:14:

Volgens meerdere reviewers een lagere frequency + lagere latency. Maar er zijn ook een paar die juist het tegenovergestelde beweren. Al vind ik dat lastiger te geloven gezien de (beperkte) memcontroller van Ryzen.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Hoe dan ook ik wacht nog een paar maanden en ga 1800X bestellen. Dan heeft AMD hopelijk de meeste niet hardware gelimiteerde kinken uit de kabel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Xadeon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:25:
Volgens meerdere reviewers een lagere frequency + lagere latency. Maar er zijn ook een paar die juist het tegenovergestelde beweren. Al vind ik dat lastiger te geloven gezien de (beperkte) memcontroller van Ryzen.
En dat is dus ook mijn vraag. Hoe zit dit nu precies? Het lijkt gedeeltelijk software te kunnen zijn voor de moederborden en/of onduidelijkheid wat Ryzen nu precies graag wil als RAM. AMD is daar ook niet duidelijk over.

Kijk, dat AMD 10%+ achterligt op singlethread/IPC wisten we toch al, maar sommige games liggen wel wat meer achter.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2017 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:41:
Ik vermoed eigenlijk dat de 1600X vrijwel hetzelfde gaat presteren in de meeste games als de 1800X nu doet. De twee extra cores/ vier threads worden nog niet gebruikt door de meeste games.

De RAM is veel interessanter. De BIOS software van de fabrikanten lijkt nog niet klaar te zijn geweest. Features missen of werken nog niet goed en AMD lijkt laat te zijn geweest met de precieze data en gegevens door te geven. De fabrikanten waren kennelijk ook betrokken bij de betere sites om de reviews optimaal te krijgen.

Ik denk dat een paar maanden wachten dan ook zinvol is op het moment. Laat de mobo's eens uitontwikkeld worden, wacht op de hexa's, kijk hoe het met de RAM gaat en wat de prijzen van Intel doen. Ik vermoed namelijk voorlopig helemaal niks. De AMD octocores lijken meer geschikt te zijn voor videobewerking op een niet extreem budget waar je genoegen moet nemen met dual channel RAM. Voor gaming zijn ze er denk ik niet echt en dat vermoeden is hier al vaker uitgesproken. Overclocken doen ze ook niet echt, net zoals de Intel octa's omdat ze al snel te heet worden. Nee, voor gaming moet je waarschijnlijk bij de hexacores zijn en die afwegen tegen de I7 7700K/i5 7600K.

Het is zo alleen wel een beetje een halve launch, niet echt optimaal maar ook niet rampzalig zoals Bulldozer die vanaf dag een achterhaald waren...
Klopt, het was al wel eerder bekend dat Ryzen nog een probleem heeft met RAM. Hun focus lag eerst op de prestaties en zal nu verschuiven naar de RAM-problematiek. Zie ook onderstaand bericht van ASUS:
A comment from Asus:

"
I've decided to provide some recommendations on DDR4 limitations concerning AM4 currently.

As it stands the AMD code has restricted RAM tuning options which means many RAM kits at launch will not be compatible. This is the same for our competitors also.
What we recommend is the following:
If fully populating a system with 4 DIMMs (2DPC), use memory up to a max of 2400MHz.
If using 1DPC (2 DIMMs) ensure they are installed in A2/B2 and use memory up to max of 3200MHz.

The indication I have received from HQ is that AMD has focused all their efforts on CPU performance so far and will release updated code in 1~2 months when we expect improved DDR4 compatibility and performance."

In short if filling all 4 DIMM's set your speed to 2400MHz and work up from there.
If using 2 DIMM's put them in the A2/B2 slots and a max of 3200MHz should be possible.

In our testing only the Crosshair board achieved 3000-3200MHz, the others were in the 2400-2666MHz range.

BIOS updates will come!
Bron: https://forums.overclocke...0248/page-3#post-30533843

1~2 maand wachten vind ik nog wel aardig lang, maargoed ik wacht gelukkig toch op de 1600X :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ECC RAM support is confirmed!

Vraag van /u/Minkipunk:
Hello AMD! This question is a very short one.
Do Ryzen CPUs support ECC Memory, yes or no? ;)
Antwoord van Dr. Lisa Su:
Yes they do!
En deze comment thread gaat er nog verder op in: https://www.reddit.com/r/...radeon_and_other/def5ayl/
Gevraagd door /u/whatever0601 en antwoord van /u/AMD_Robert:
Could you speak to ECC being disabled in these CPUs?
ECC is not disabled. It works, but not validated for our consumer client platform.
Het lijkt dus zo te zijn dat het aan de moederbord fabrikanten ligt en dat Zen het ondersteund. Wel is het niet validated zoals dalijk zal gebeuren voor de server chips, maar het zou prima moeten zijn voor thuis gebruiken (kleine servers, workstations, eigen NAS etc).

Van /u/AMD_James:
Validated means run it through server/workstation grade testing. For the first Ryzen processors, focused on the prosumer / gaming market, this feature is enabled and working but not validated by AMD. You should not have issues creating a whitebox homelab or NAS with ECC memory enabled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Zag zojuist deze post op Reddit voorbij komen, m.b.t. de enorme verschillen in gaming performance tussen verschillende reviews. Een van de commenters merkte iets op dat mijn eerdere vermoeden (mogelijke) bevestigd; bij computerbase.de hebben ze al opgemerkt dat nieuwere BIOS versies een enorm verschil kunnen maken in de performance, tot wel 25%.

Redelijke kans dus dat er onder de reviewers heel wat moederborden zijn met oudere, slecht geoptimaliseerde, BIOSen en het tevens kan het prima zijn dat de ene fabrikant heeft hun BIOS al beter op orde heeft dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor deze prijs van het mobo en cpu heb je echt een kickass workstation setje voor encoding en renderen competatief met intel, inc de single core snelheid, en dit zelfs nu al, want ik geloof best dat het sofware/firwarematig allemaal wat beter geoptimaliseert kan worden. En gamen op hq/high res is ook prima. (Het zou pas vervelend zijn als zo'n cpu op 4k HQ een onwijze bottleneck blijkt te zijn) Voor de echte gamerts leken deze 3 cpu's toch al niet de beste keuze te worden. Als je de context een beetje meeneemt kan ik me niet voorstellen dat je teleurgesteld kan zijn, maar die figuren waren vast onrealistisch hypie. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:47:
Zag zojuist deze post op Reddit voorbij komen, m.b.t. de enorme verschillen in gaming performance tussen verschillende reviews. Een van de commenters merkte iets op dat mijn eerdere vermoeden (mogelijke) bevestigd; bij computerbase.de hebben ze al opgemerkt dat nieuwere BIOS versies een enorm verschil kunnen maken in de performance, tot wel 25%.

Redelijke kans dus dat er onder de reviewers heel wat moederborden zijn met oudere, slecht geoptimaliseerde, BIOSen en het tevens kan het prima zijn dat de ene fabrikant heeft hun BIOS al beter op orde heeft dan de ander.
Klopt dat dan heeft AMD zojuist een gigantische PR blunder begaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:52:
[...]

Inderdaad, Lisa Su heeft net verklaard dat het zou liggen aan games die zijn geoptimaliseerd voor Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:52:
[...]

AMD of de moederbord fabrikanten? Aangezien b.v. Joker Productions, wiens gaming performance zeer positief uitvalt voor Ryzen, een Gigabyte moederbord heeft gekregen, kan je dan niet beter stellen dat Gigabyte de zaakjes goed op orde heeft en een Asus dat niet heeft? (die het moederbord voor Guru3D heeft geleverd). :?
Ik bedoel, stel we hebben het over GPU's, daar had je recentelijk een kleine blunder bij EVGA, waar ik meen de VRM veel te warm werd op de GTX10xx kaarten (door ontbreken van thermal tape). Daardoor presteerden die kaarten ook minder dan de concurrentie (warmer, luider, lagere boost clocks) en dit werd dan ook EVGA aangerekend, niet NVidia.

Natuurlijk, onder de streep gezien is het voor AMD niet bepaald handig en hadden ze, mocht dit waar zijn, beter pro-actief kunnen zijn, door per vendor te controleren of de resultaten van benchmarks enigszins overeen kwamen met eigen interne tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

De reviewers zijn halve beta testers die hebben moeten werken met alpha BIOSSEN. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:00:
[...]

AMD of de moederbord fabrikanten? Aangezien b.v. Joker Productions, wiens gaming performance zeer positief uitvalt voor Ryzen, een Gigabyte moederbord heeft gekregen, kan je dan niet beter stellen dat Gigabyte de zaakjes goed op orde heeft en een Asus dat niet heeft? (die het moederbord voor Guru3D heeft geleverd). :?
Ik bedoel, stel we hebben het over GPU's, daar had je recentelijk een kleine blunder bij EVGA, waar ik meen de VRM veel te warm werd op de GTX10xx kaarten (door ontbreken van thermal tape). Daardoor presteerden die kaarten ook minder dan de concurrentie (warmer, luider, lagere boost clocks) en dit werd dan ook EVGA aangerekend, niet NVidia.

Natuurlijk, onder de streep gezien is het voor AMD niet bepaald handig en hadden ze, mocht dit waar zijn, beter pro-actief kunnen zijn, door per vendor te controleren of de resultaten van benchmarks enigszins overeen kwamen met eigen interne tests.
Het punt is dat je moederborden in de regel niet benchmarked tenzij je echt in extreme overclocking bent. Nee, de CPU die bench je. Als Gigabyte wel haar zaakjes op orde heeft en MSI en ASUS niet dan had AMD de reviews uit moeten stellen want die lopen nu imagoschade op voor hun nieuwe CPU's die niet goed getest kunnen worden op deze manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47
Ik weet nog dat ik er hard van langs kreeg toen ik op Tweakers aangaf dat Ryzen waarschijnlijk nog wat kinderziektes zou hebben bij release. En ondertussen komen overal de berichten binnen over 'early adopter'-probleempjes.
Ook weet ik nog dat ik er nog harder van langs kreeg toen ik zei dat een i7-7700K een prima keus is voor high-end gamen. En ondertussen is duidelijk geworden dat de i7-7700K voorlopig nog een prima aankoop is daarvoor. (Edit: een Ryzen-7 ook trouwens)
Sorry voor de arrogantie, maar er zijn een paar fanboys mensen hier die misschien nog eens goed over hun reacties en beschuldigingen zouden moeten nadenken.

Los van dat, het blijft een zeer knappe prestatie. Dat Intel zijn prijzen moet verlagen is uiteindelijk voor iedereen voordelig. AMD fans kunnen eindelijk weer een degelijke AMD-cpu kopen en anderen besparen geld bij Intel.
Voor mensen die een octocore willen of nodig hebben is Ryzen natuurlijk zeker interessant. Op dat gebied heeft AMD Intel qua prijs dik verslagen op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Na wat reviews doorgespit te hebben moet ik zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Nee, ze verslaan Intel niet altijd en overal. De 7700K blijft ze vaak toch nog voor met lightly-threaded workloads, met name doordat deze gewoon minimaal op 4,2+ GHz blijft tikken. Beetje overklokken verhelpt dat dan ook, want XFR zal niet vaak genoeg een enkele core naar z'n maximum kunnen tillen.

Maar dan kijk ik naar de prijs van bijvoorbeeld de 1700X en dan heb je gewoon voor zo'n €60 meer dan een 7700K het dubbele aan cores. Voor games niet zo boeiend, voor alle andere dingen wel. En dan is de dichtstbijzijnde concurrentie ineens de 6850K van Intel op €600.

Wat mij betreft hebben ze hier een heel mooi product in handen - en dit is nog maar de eerste iteratie. AMD staat weer in de ring, fitter dan ooit zo te zien *O*

En tja, die software problemen..dat is toch even iets anders tegenwoordig. AMD heeft nu die release date al maanden geleden vast gesteld, dus daar moesten ze zich aan houden. Dat zou niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat wij tegenwoordig verwachten dat er reviews op release date zijn. Als je dan dus zo'n splinternieuw product uit moet brengen, kan het gebeuren dat je errata niet op tijd aan komen of verwerkt worden. 15 jaar geleden was dat geen probleem geweest, want dan hoefden er niet zo veel reviews meteen op release date te zijn. Dat is bij Intel, Nvidia en ATI/AMD/RTG ook vaker dan eens gebeurd, dus ik denk dat dit nu allemaal weer wordt overtrokken alleen omdat het weer AMD betreft. Dan is het meteen weer rampzalig :P

Skylake bug is toch nog niet zo lang geleden, of wel? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 02-03-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:24
Moi_in_actie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:00:
[...]

Ik heb vandaag een 1700x opgehaald en Gigabyte was het enigste moederboard wat ze direct kunnen leveren. De andere merken waren nog onderweg volgens de medewerker waarschijnlijk zijn ze nog niet klaar voor massa gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:03:
[...]

Het punt is dat je moederborden in de regel niet benchmarked tenzij je echt in extreme overclocking bent. Nee, de CPU die bench je. Als Gigabyte wel haar zaakjes op orde heeft en MSI en ASUS niet dan had AMD de reviews uit moeten stellen want die lopen nu imagoschade op voor hun nieuwe CPU's die niet goed getest kunnen worden op deze manier.
Moederborden worden inderdaad nauwelijks meer head-to-head vergeleken, aangezien het qua performance bijna niets scheelt. Maar toch zou ik in dit geval niet volledig de schuld bij AMD leggen. Het in orde krijgen van een BIOS is de taak van de moederbord fabrikant, niet van AMD. Even heel basaal gezegd kan je als AMD dan wel iedereen achter de vodden aanzitten en alle moederborden van alle fabrikanten zelf ook nog testen, maar dat is onbegonnen werk. Zeker in zo'n vroeg stadium (voor de release), waar er elke paar dagen, of misschien zelfs elke dag, een nieuwe BIOS update komt, terwijl er tegelijk een hele organisatie op gang komt van samples sturen naar reviewers.

hypothetisch:
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer AMD dan vlak voor de release aan b.v. Asus vraagt "gaat het lukken om de boel op orde te krijgen?", dat Asus dan zegt "ja hoor, dat komt wel goed :Y ". Dit terwijl men nog volop bezig is met BIOS finetuning, die BIOS versie dan ook nog op de moederborden voor de reviewers gezet moet worden of, later in het proces, ze per email naar de reviewers moet sturen, maar alleen AMD heeft de contactgegevens, dus durven ze niet last minute, half in paniek, AMD te bellen en te zeggen "kunnen jullie a.u.b. deze BIOS versie snel doorsturen...oeps.. foutje |:( ".

Oke, klinkt allemaal heel erg dramatisch en van "maar bij zulke bedrijven gebeurt zoiets toch niet".... nou...

Achja, we zullen het allemaal wel zien hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat het de mobo fabrikanten gewoon goed gemotiveerd waren maar dat het ook voor hen een enorme challenge was om een supergepolijst bios neer te zetten voor een compleet nieuw platform.

Denk dat ook voor hen de tijd behoorlijk beperkt was.

Het valt me eerlijk gezegd nog behoorlijk mee en verwacht dat dit vrij snel beter zal worden.

Als je het op Ryzen releasedate meest gepolijste platform wilde wist je vantevoren al dat je Intel moet kopen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
[/quote]
Compizfox schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:52:[/b]
[...]

Inderdaad, Lisa Su heeft net verklaard dat het zou liggen aan games die zijn geoptimaliseerd voor Intel.
[/quote]

Tuurlijk, zou ik ook gezegd hebben als ik door de mand zou zijn gevallen. Een ander heeft altijd de schuld van het eigen falen. Maar Lisa Su moet even goed in de spiegel kijken want er zijn ook games speciaal voor AMD geoptimaliseerd waar heel toevallig AMD beter uit de buis komt dan Nvidia. Gek he? Pot verwijt de ketel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Help!!!! schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:33:
Als je het op Ryzen releasedate meest gepolijste platform wilde wist je vantevoren al dat je Intel moet kopen.
Precies. Core had in de eerste generatie ook wat BIOS problemen. Is heel normaal met een volledig nieuwe architectuur. Bij de volgende generatie zal dat allemaal alweer een stuk minder zijn.
[b]regmaster schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:33:
want er zijn ook games speciaal voor AMD geoptimaliseerd waar heel toevallig AMD beter uit de buis komt dan Nvidia. Gek he? Pot verwijt de ketel dus.
Verkeerde topic, maar...zoals welke dan? BF1 heeft een AMD sticker maar draait toch echt gewoon beter op Nvidia. Of bedoel je die paar DX12 games die in het begin DX12 gewoon gebruikten zoals het hoorde en toen ineens duidelijk werd dat Nvidia de benodigde hardware toch echt niet had?

Want voor de rest schiet mij niets te binnen ;)

Terwijl in dit geval Intel gewoon inderdaad een jarenlange voorsprong heeft omdat AMD niet relevant was. Ik betwijfel of we het dan over 20% hebben, maar er zijn heel veel instructiesets bij CPU's waar niet elke instructie set even goed presteert op verschillende modellen. Zoals eerder genoemd in dit topic is AVX2 in Ryzen vrij traag, dus software die dat gebruikt kan wellicht hun data structuren optimaliseren voor het gebruik op Ryzen; kleiner maar verspreid over meer cores omdat AMD die heeft. Niet dat AVX2 voor games van groot belang is, maar het is een voorbeeld ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
*knip* niet reageren maar reporten

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 04-03-2017 08:58 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik vermoed dat Ryzen misschien ietswat 'te vroeg' gereleased is, of althans ze hadden liever nog even gewacht om wat laatste puntjes op te lossen.
Maar goed zoals elk ICT project begaat, als je planned voor maart voel je de stress in februari, als je echter in het begin al planned voor juni voel je de druk pas in mei.
Pas als je tegen een deadline aankijkt worden de last-minute zaken blootgelegd.

Of misschien is dat meer mijn persoonlijke beleving :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:10:
Ik vermoed dat Ryzen misschien ietswat 'te vroeg' gereleased is, of althans ze hadden liever nog even gewacht om wat laatste puntjes op te lossen.
Maar goed zoals elk ICT project begaat, als je planned voor maart voel je de stress in februari, als je echter in het begin al planned voor juni voel je de druk pas in mei.
Pas als je tegen een deadline aankijkt worden de last-minute zaken blootgelegd.

Zo kan je bezig blijven. Had men later gereleased, dan was de performance wellicht nog iets beter geweest, maar dan had Intel zijn volgende product alweer op stapel staan. Dan was het gat misschien juist weer groter geworden.

Als ik het zo zie is er een volwassen en marktgereed product gereleased. Iedereen wil altijd nog een maand extra om de punten op de i te zetten, maar als je dat niet hebt ben je dus waarschijnlijk te laat :P

Sowieso verbaast de release-cyclus in de hardwarewereld me regelmatig. Als je ziet hoe complex producten zijn en er ieder jaar eigenlijk wel een grote release is, valt bijna niet voor te stellen welke technologische macht daarachter steekt.

*knip*

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 04-03-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Ik zei alleen maar dat dit niet verstandig is als de cpu's echt onderpresteren vanwege bios problemen.
Punt blijft dat AMD hier Intel uitdaagt en het is niet dat AMD gewoon met een volgende concurrerende serie CPU's komt. Prestatie verminderde omstandigheden zijn dan niet handig.

Als het klopt dan kan het hersteld worden, bij de release van de R5 cpu's maar nu krijg je slechte PR in de gamemarkt en valse conclusies dat Intel veel beter is. Dat valt dus nu te betwijfelen en dat is zonde als het klopt dat bios problemen wat snelheid kosten.

Neemt niet weg dat het een behoorlijke sprong voorwaarts is voor AMD op andere terreinen. Voor videobewerking, multithreaded applicaties of gaming en streaming naast elkaar is dit een winnaar van een CPU voor een heel wat zachter prijsje. Wat nu rest is wat Intel gaat doen met Broadwell-E. Die komen nu behoorlijk onder druk te staan. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Sowieso is er nog iets vreemds aan de hand: Waarom is Ryzen zo goed in benchmarks als CB15, maar moeten ze het laten afweten in games? Ik krijg bijna het gevoel dat er ergens een enorme bottleneck zit die met name bij games lijkt op te spelen... Maar het is dan niet de SCP van de cores zelf zou je zeggen gezien de prestaties van een verder vergelijkbare i7 6900K.

En zo zijn er nog wel een paar, wat te denken van AES met AIDA:
https://nl.hardware.info/...r-intel-benchmarks-aida64
Zelfs een bulldozer maakt daar met 2 vingers in de neus gehakt van Ryzen 8)7

Ik heb sterk de indruk dat er nog ergens een enorme bug zit die hopelijk softwarematig op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:18:
Sowieso is er nog iets vreemds aan de hand: Waarom is Ryzen zo goed in benchmarks als CB15, maar moeten ze het laten afweten in games? Ik krijg bijna het gevoel dat er ergens een enorme bottleneck zit die met name bij games lijkt op te spelen... Maar het is dan niet de SCP van de cores zelf zou je zeggen gezien de prestaties van een verder vergelijkbare i7 6900K.

Ik heb sterk de indruk dat er nog ergens een enorme bug zit die hopelijk softwarematig op te lossen is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GEmdc1G.png

Wat betreft games, je kunt een 4 of 6 core straks gewoon in huis halen, met wat hogere clockspeeds.

Net zoals een 8350, of een 1090T, kan je enkele cores uitschakelen om zo een hogere algemene clockspeed te bemachtigen. Ik heb liever de volle mep (8C/16T) dan een 4C/8T ding.

Dit weekend maar eens bestellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:53:
Als het klopt dan kan het hersteld worden, bij de release van de R5 cpu's maar nu krijg je slechte PR in de gamemarkt en valse conclusies dat Intel veel beter is. Dat valt dus nu te betwijfelen en dat is zonde als het klopt dat bios problemen wat snelheid kosten.
Dit is niet anders met iedere generatie videokaarten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:18:

HWI zegt:
Overigens gebruiken we omwille van de vergelijking voor deze test een wat oudere versie van AIDA64 - we hebben deze test ook gedraaid met een nieuwere versie, waarin de resultaten opmerkelijk veel beter zijn. Dit is iets waar we nog nader onderzoek naar moeten doen.
Beter in nieuwere versie van AIDA64 dus. Misschien dat het programma niet goed kon omgaan met Ryzen.
Voor de rest, over een paar weken weten we het echt... Nog een keer even wachten. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
@Verwijderd Ik vind die "code optimized for competitor" een te zwak excuus in deze. Er zit hier meer achter. De andere benchmarks van die HWI pagina zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Sommigen zijn te verklaren, anderen niet. Wel soms een "logische winst" ten opzichte van Bulldozer, tot je bedenkt dat het om floatingpoint gaat, net waar Bulldozer de modules moest delen...

Edit
@Saturnus Thanks, die had ik niet gezien 8)7 . Dat gaat dan wel een grof gat zijn zeg 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 02-03-2017 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Over 1 minuut start er een livestream van Joker Productions samen met GamersNexus m.b.t. Ryzen. Geen idee wat er precies aan bod gaat komen, maar wellicht interessant om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Viper® schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:10:

Nee.

Maar als ze de release uit hadden gesteld zou t ook niet goed zijn... (wat is er aan de hand??????? Vraagt iedereen zich dan af) dus ja. Ze moeten wat. En de hype was zo groot!

Met een beetje geluk gaat het net zoals bij de GPU's van AMD. En zijn de CPU's (ook) net als wijn. >> Ze worden beter naarmate de tijd vordert. Lets hope so. Zou graag zien dat ze ook in games nog net ff wat dichterbij komen. :) :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het geval jullie het nog niet hebben meegekregen, bij Ryzen kan het erg lonen om multithreading uit te schakelen voor sommige spellen (BF1, minimale FPS tegen de 50% hoger, en Total Warhammer bijvoorbeeld, 55%). :)
De hyperthreading heeft dus een flinke overhead, weet wanneer je het aan en uit moet hebben staan als je een Ryzen CPU koopt.
YouTube: AMD Ryzen R7 1800X Review: An i5 in Gaming, i7 in Production
http://www.gamersnexus.ne...der-fps-benchmarks/page-3

edit: Blijkbaar denkt Su - zij kan het weten - dat het eraan ligt dat toen de code voor de spellen werd geschreven er geen rekening werd gehouden voor AMD-CPU's. Het zou kunnen aangezien in die tijd AMD geen highend CPU's had.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:26:
@Verwijderd Ik vind die "code optimized for competitor" een te zwak excuus in deze. Er zit hier meer achter.
Waarom? Ben je vergeten dat compilers applicaties jarenlang in het voordeel van Intel compileerden? Zeker bij wat oudere applicaties ga je daar mogelijk nog last van hebben.

Dat is nog los van dat de markt jarenlang door Intel gedomineerd is en dat het daarmee vrij logisch is dat alles tegen die chips aangebouwd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Leuk detail: Steve van Gamers Nexus bevestigd net op de stream dat alle Asus moederborden die naar reviewers zijn gestuurd voorzien waren van een ouder, not finalized, UEFI. Er is wel al een nieuwere UEFI/BIOS versie beschikbaar voor die moederborden. Ook hij zegt dat dit een enorm verschil in benchmarks kan maken, zo'n 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:49:
Leuk detail: Steve van Gamers Nexus bevestigd net op de stream dat alle Asus moederborden die naar reviewers zijn gestuurd voorzien waren van een ouder, not finalized, UEFI. Er is wel al een nieuwere UEFI/BIOS versie beschikbaar voor die moederborden. Ook hij zegt dat dit een enorm verschil in benchmarks kan maken, zo'n 20%.
Heb je een link of bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Zie de livestream, ongeveer 2 minuten na het begin praat hij hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Laatst online: 11-09-2024
Help!!!! schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:23:
[...]

Vrijwel elke mobo fabrikant heeft per moederbord een supportpage met daarop ook een QVL document met ondersteund ram en bijbehorende specs. Zeker bij de Ryzen's erg belangrijk om te checken voordat je aan de gang gaat.

Wat bedoel je met ik heb 16GB :? 1*16GB :? Neem aan dat je 2*8GB hebt. Daar staat echt wel een variant met Single Sided tussen.
2x8GB inderdaad. De 2x8GB die ik heb is deze: http://www.gskill.com/en/product/f4-3200c16d-16gvk

Volgens MSI zou de X370 Carbon dit wel moeten ondersteunen. Ik lees echter in reviews, dat er veel problemen zijn en het vaak niet boven de 2666MHz gaat, ondanks dat het wel supported zou moeten zijn. Daarom mijn vraag of dit een permanent probleem gaat zijn of dat het waarschijnlijk met een BIOS update gefixed gaat worden.

Wat ik begreep, is dat single sided 2x8GB problematisch is om te vinden?
From a consumer point-of-view, there is no reason to buy dual rank modules, unless you need 16GB modules, in which case you currently have no other option
uit http://www.hardwarecanuck...performance-review-5.html waar ook nog meer informatie is over Ryzen en RAM.

Dit is niet echt een gebied waar ik veel expertise heb, om het zwak uit te drukken, dus mijn excuses als het allemaal onzin is wat ik hier vertel.

[ Voor 4% gewijzigd door MrCharming op 02-03-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Wat maken games nu toch ook uit ;) Ik wil sneller (en met name goedkoper!) het heelal simuleren :)
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:40:
Voor het geval jullie het nog niet hebben meegekregen, bij Ryzen kan het erg lonen om multithreading uit te schakelen voor sommige spellen (BF1, minimale FPS tegen de 50% hoger, en Total Warhammer bijvoorbeeld, 55%). :)
De hyperthreading heeft dus een flinke overhead, weet wanneer je het aan en uit moet hebben staan als je een Ryzen CPU koopt.
Klinkt als een scheduling-probleempje. Is zoiets te verbeteren per bios/microcode update? Kun je HT eigenlijk per core aan/uitzetten?

[ Voor 72% gewijzigd door Brent op 02-03-2017 22:56 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:40:
Dit lijkt me geen overhead in de cpu, want in andere applicates doet SMT wat het moet doen, tot blijkbaar 30+% extra geven. Dit is gewoon software die een nieuwe cpu tegenkomt en daar nog wat aan moet wennen lijkt me.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

regmaster schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:33:
[/quote]
[...]

[/quote]

Tuurlijk, zou ik ook gezegd hebben als ik door de mand zou zijn gevallen. Een ander heeft altijd de schuld van het eigen falen. Maar Lisa Su moet even goed in de spiegel kijken want er zijn ook games speciaal voor AMD geoptimaliseerd waar heel toevallig AMD beter uit de buis komt dan Nvidia. Gek he? Pot verwijt de ketel dus.
We hebben het hier over CPU-optimalisatie: dus Intel vs AMD. Nvidia (en AMD's GPUs) heeft hier niets mee te maken.

Maar begrijp me niet verkeerd: het zou inderdaad nogal een blunder zijn als Lisa Su zonet Intel de schuld van iets heeft gegeven waarvoor de moederbordfabrikanten verantwoordelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:56:
[...]

Dit lijkt me geen overhead in de cpu, want in andere applicates doet SMT wat het moet doen, tot blijkbaar 30+% extra geven. Dit is gewoon software die een nieuwe cpu tegenkomt en daar nog wat aan moet wennen lijkt me.
Steve sprak over overhead.
Ik hoop dat het in ieder geval met softwareupdates kan worden opgelost, waar de oorzaak ook precies ligt.
Brent schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:54:
Klinkt als een scheduling-probleempje.
Mogelijk.
Is zoiets te verbeteren per bios/microcode update? Kun je HT eigenlijk per core aan/uitzetten?
Geen idee, voor nu is het in ieder geval aan te raden om HT uit te schakelen voor games, het geeft gigantisch grote verschillen en niet enkel voor de minima, soms ook voor het gemiddelde.

edit: Blijkbaar denkt Su - zij kan het weten - dat het eraan ligt dat toen de code voor de spellen werd geschreven er geen rekening werd gehouden voor AMD-CPU's. Het zou kunnen aangezien in die tijd AMD geen highend CPU's had.
regmaster schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:33:
[/quote]
[...]

[/quote]

Wat denk jij ervan om eerst eens eventjes de feiten te leren kennen alvorens jij wild met beschuldigingen gaat strooien? Eerst eens even afwachten wat precies de oorzaken zijn en wat er gebeurt met beter geheugenbeheer op het moederbord, patches voor spellen etc. , tot die tijd ben je wild aan het speculeren.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:01:
[...]

Wat denk jij ervan om eerst eens eventjes de feiten te leren kennen alvorens jij wild met beschuldigingen gaat strooien? Eerst eens even afwachten wat precies de oorzaken zijn en wat er gebeurt met beter geheugenbeheer op het moederbord, patches voor spellen etc. , tot die tijd ben je wild aan het speculeren.
*knip* niet op de man

[ Voor 46% gewijzigd door br00ky op 04-03-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:20:
@Graficon Zoals ook in de topicstart staat heeft een Ryzen CPU maar 16 PCI Express 3.0 lanes voor de PCI Express sloten van de videokaarten. Dus de enige manier om beide PCI Express sloten 16 lanes te geven is via een bridge chip tussen de CPU en PCI Express sloten. Echter is in de praktijk twee maal 8 PCI Express 3.0 lanes prima en daarnaast raad niemand meer CrossFire of SLI aan.

En voor NVMe wordt daarnaast ook nog door de CPU ondersteund. De 16 PCI Express lanes gaan daar dus niet vanaf.
Begrijp ik dan goed dat als je NVMe M.2. disks gebruikt je niet tegen issue's zal aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Regmaster, ik ben klaar met jou in deze draad. Het heeft geen zin dus ik stop voorlopig met met jou hier te discussiëren.
init6 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Begrijp ik dan goed dat als je NVMe M.2. disks gebruikt je niet tegen issue's zal aanlopen?
Voor de grafische kaart(en) heeft het geen enkele impact. Wat betreft de grafische kaarten, dit artikeltje is interessant: https://www.pugetsystems....-PCI-E-3-0-x8-vs-x16-851/
Het heeft minimale impact voor 1 Titan XP.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:16:
Regmaster, ik ben klaar met jou in deze draad. Het heeft geen zin dus ik stop voorlopig met met jou hier te discussiëren.

[...]
Voor de grafische kaart(en) heeft het geen enkele impact. Wat betreft de grafische kaarten, dit artikeltje is interessant: https://www.pugetsystems....-PCI-E-3-0-x8-vs-x16-851/
Het gaat er mij om dat ik 2 M.2 Disks wil hebben in het systeem, ik ben bang voor een bottleneck. (2x M.2. naast mijn GPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
init6 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Nee geen issues aangezien de CPU zelf NVMe mogelijkheden heeft, staat ook in de topicstart.

In nieuwe slides welke nu zijn vrijgegeven met de reviews zie je het ook terug.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001424931.png

Zijn dus meerdere mogelijkheden hoe een moederbord fabrikant het NVMe slot aansluit, maar SLI of CrossFire met acht PCI Express 3.0 voor beide videokaarten en een NVMe SSD aangeslote via PCI Express is dus geen probleem. De moederbord fabrikant zelf geeft wel aan met hoeveel PCI Express lanes het NVMe slot is aangesloten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

init6 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:23:
[...]

Het gaat er mij om dat ik 2 M.2 Disks wil hebben in het systeem, ik ben bang voor een bottleneck. (2x M.2. naast mijn GPU)
Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CES/amd/AM4-block-diagram-gn_1.png
Alsjeblieft, nu kan jij het met jouw ogen zien. Het schema is gemakkelijk te volgen. Zie het als verschillende snelwegen die de M.2 (NVMe) en je grafische kaarten gebruiken. Dat PCIe 3.0 geeft aan om wat voor soort weg het gaat maar het gaat om verschillende snelwegen. Een analogie om het meer begrijpelijk te maken.
Het enige waar je je zorgen om hoeft te maken is of dat je ene M.2 schijf je andere M.2 schijf kan bottlenecken als je ze beide tegelijkertijd op volle kracht laat 'draaien'.
http://www.gamersnexus.ne...comparison-x370-b350-a320
Gamersnexus is in het algemeen een goede bron.

Oh ja, dGPU staat voor discrete GPU om het te onderscheiden van geïntegreerde graphics, dGPU is dus een grafische kaart zoals een RX 480.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:26:
[...]
Oh ja, dGPU staat voor discrete GPU om het te onderscheiden van geïntegreerde graphics, dGPU is dus een grafische kaart zoals een RX 480.
Oh, dus niet voor die igp die niet aanwezig is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:32:
[...]

LOL
Het zou inderdaad voor zich moeten spreken maar ik ben liever te duidelijk dan te weinig duidelijk voor de mensen die er wat minder kennis over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

regmaster schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:13:
[...]

Beetje lange tenen mister AMD fanboy? Kun je het niet hebben dat AMD wellicht de zaken iets rooskleuriger heeft voorgesteld dan jij in gelooft hebt? Tja, de waarheid is nu eenmaal hard en net als Intel vaak door de mand valt is dat met AMD nu ook het geval. Toen ze die demo gaven, waarbij hun sample van een niet geoptimaliseerde Ryzen cpu bovenmatig scoorde tegenover die van Intel in BF1 hoorde ik geen geklaag over dat BF1 voor Intel was geoptimaliseerd. Achteraf bezien hebben ze die benchmarks een beetje in hun eigen voordeel geregeld en nu dat allemaal uitkomt gaan AMD en hun fanboys ineens klagen dat het aan Intel ligt.
Tja, zo lust ik er nog wel een paar.
Face it, AMD heeft een prima cpu uitgebracht maar op gaming gebied scoort deze nog niet optimaal.
Voor huidige DX11 games als bunnyhop CPU bound moet hoge FPS online gamen ga je voor een 4c/8t

Dat is markt segment daar heeft AMD nog niks dus is RyZen slecht? Valt het tegen nou nee als voor 8 Core wilt gaan niet. En als je GPU bound HQ settings op 1440p of hoger gamed doen alle 8 cores het opeens ook niet slecht. zo ook de iNtel zo ook die 10 core.

Waar RyZen last van heeft is de latere introductie van 4 en 6cores.

Er is dus een groot gat tussen de 8370 E en de 1700 waar een vreemde eend rond hangt dichter bij de 8370 en dat is de 9390. Een groot gat waar de 7700K in vallen. Van onderen met de ouwe gen is faal van boven voor non gamen zelfs beter in goed multithreaden taken maar CPU bound gamen voor hoge FPS niet.

AMD moet even dus met hun top lijn ook tegen die 4 en 6 cores met hun 8 core op boksen.

Dat doen ze redelijk en als TDM online games je ding is dan kan je beter voor de 7700 gaan vooral als je binnen 3 jaar weer upgrade.

Zelf ga ik voor 8 core en ook voor gamen als zijnde 5 of meer jaren future proof en
TDM online doe ik op de PS4

Singleplay emersive games in hoge HQ en 1440P waar 30FPS nog te doen is. Voldoet Ryzen

Ja de Lijn is nog niet compleet.

Vele AMD fans vinden het ook jammer dat niet de algehele lijn al uit is. De Gamende fans.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

-The_Mask- schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:24:
[...]

Nee geen issues aangezien de CPU zelf NVMe mogelijkheden heeft, staat ook in de topicstart.

In nieuwe slides welke nu zijn vrijgegeven met de reviews zie je het ook terug.

[afbeelding]
Heeft het eigenlijk zin om voor X370 te kiezen als je geen Crossfire wil gaan draaien? Ik begrijp dat overclocken ook kan op B350, of is het zo dat je voor de beste overclocking support bv. toch X370 wilt hebben?

spNk schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:32:
[...]

Bristol Ridge en Raven Ridge (die ook gebruik maken van AM4) hebben wel een iGPU ;)

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.