Playa del C. schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:55:
[...]
Gaat mij niet over de cores, maar over de opmerking van CHBF dat iedereen die laatst een 7700K heeft gekocht er volgens hem niet goed over heeft nagedacht of geen geduld heeft. In ieder geval in mijn geval totaal onjuist. Maar omdat ik eerder in een wat grote discussie zat, mag ik hier niet meer op reageren? Maar zolang mensen over cores praten in het voordeel van AMD, mag het wel? Je hebt ondertussen wel door wat ik hiermee bedoel.
Dit topic is niet eigendom van AMD-fanboys. Je kan blijven schreeuwen, maar mensen zoals ik zullen het blijven relativeren. Als ik ergens niet tegen kan, zijn het fanboys en gelovigen. Omdat ze allebei in een illusie zitten.
Om nog even in te haken op dit verhaal, helaas moet ik je toch teleurstellen. De algemene consensus was en is dat Kaby Lake met de 7700K geen top aanbod is, en dat Kaby Lake als geheel ook niet echt een goede koop is. Dat was zo, dat is nu zo, en met Ryzen in het vooruitzicht is dat nog veel sterker het geval. Het klinkt misschien vervelend voor je, maar Skylake was een beter aanbod, zelfs nu de 7700K uit is, is dat het geval. Het enige dat Kaby Lake voorstelt is een clock bump, en als je toch een K proc koopt kun je dat zelf ook. Mensen die wel roepen dat de 7700K dé gaming CPU is (geweest), hebben niet heel erg goed research gedaan, een paar modjes in dit topic incluis. Het enige goede advies was vanaf eind vorig jaar:
wacht op Ryzen.
De discrepantie tussen de twee websites die een aantal pagina's geleden gelinkt werden is heel simpel te verklaren. Computerbase.de test daadwerkelijk de CPU en jouw link testte een 'realistisch scenario'. Jouw link *was helemaal geen CPU benchmark* maar een reguliere gaming-benchmark. Een gaming-benchmark legt de nadruk op de GPU, met games op hoge settings, en ook op hoge resoluties zoals 1440p.
Een CPU benchmark, en daar gaat het uiteindelijk om als je iets wil kunnen zeggen over de CPU, is op lage grafische settings zoals 720p, 1080p @ low/medium. Dán ga je CPU bottlenecks zien. maar je ziet ook tot waar de CPUs daadwerkelijk kunnen komen qua max/avg FPS en dat is zéér zinvol met name voor 120-144hz gaming, wat toch wel de norm begint te worden als je op dit prestatieniveau wil gamen en op 1080p blijft (zoals ik). Pas dán heb je inzichtelijk wat er daadwerkelijk gebeurt. Het is overigens ook de enige mogelijkheid om iets te kunnen zeggen over de CPU prestaties wanneer je je volgende GPU in het systeem drukt, die krachtiger is. En dan kun je de volgende conclusies trekken:
- 4c/4t zit aan z'n max, en de 7700K moet het hebben van superhoge clocks om gelijk te komen met lager geklokte 6c/12t / 4c/8t en andere hoge core-count CPUs. Conclusie: meer dan 4 cores zijn nuttig en bieden bij een lagere clock, gelijke of betere prestaties. Maar: die 6 en 8 core CPUs hebben nog OC headroom en jouw 7700K niet.
- meer cores geeft je een flexibelere CPU, die beter inzetbaar is in een breder scala aan use cases (zoals de genoemde use case met browser + streamen + gamen, misschien nog een discord ernaast. Totaal realistisch te noemen anno 2017, maar vijf jaar geleden ook al. Sterker nog, ik loop hier zelf geregeld tegenaan als ik MMO's speel.
- zoals The_Mask al aangaf, de IPC jumps zijn er wel een beetje uit tegenwoordig. CPUs worden steeds beter clock-voor-clock te vergelijken, met Ryzen is dat zelfs zo tegenover een Intel evenknie. Ook gebruiken beide kampen nu HT / SMT.
Kortom nu nog quadcores kopen voor gaming, zéker met het Ryzen aanbod dat er nu ligt, is gewoon onverstandig. De reden dat we nog quadcores KOCHTEN voor gaming, was omdat die het hoogst klokken én omdat de meerprijs voor 6 of 8 cores niet proportioneel was aan de prestatiewinst - maar de winst was er natuurlijk al wel voor een steeds groter wordende game suite. Het is ook de reden dat ik en hele volksstammen gamers met mij nog rustig doorgamen op een i5 2500k, 3570k of Haswel, de prestatiewinst was er gewoon niet, en Skylake/Kaby Lake hebben daar vrij weinig aan veranderd. Dat is nu wel zo, en daarmee is er dus een verschuiving gaande in wat de beste gaming CPU van dit moment is.
Illusies zijn het dus niet; cijfers liegen niet, mits je ze goed weet te lezen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Vayra op 27-02-2017 13:38
]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG