Ik heb nog een beetje een haat/liefde verhouding met de career. Waar ik me erg aan stoor is dat ik de ai per race moet aanpassen. Zo was ik gisteren opnieuw begonnen, gestart met Formule Rookie, US championship. Eerste race op Long Beach. Eerst had ik nog een custom event aangemaakt om een goeie setup te creëren, daarbij merkte ik al dat ik een stuk vlotter reed dan de ai. Uiteindelijk na een uurtje testen kwam het er op neer dat ik de ai op 107 kon zetten, aggression op 90, en dan reed de snelste van de ai vergelijkbare tijden als ik. Ik wil wel een uitdaging hebben, maar het moet ook weer niet te moeilijk zijn.
Enfin, kwalificatie werd ik 11e, had veel beter kunnen zijn maar het was flink bewolkt, had daardoor veel minder grip en kon bijlange niet aan mijn tijden uit de vrije training komen, waar het zonnig weer was. Ai ook niet trouwens, maar ik had elke ronde wel een klein foutje waardoor ik dus 11e werd. Race gestart, binnen een halve ronde reed ik op kop, waar ik uiteindelijk de race met een seconde of 12 voorsprong op de nummer 2 heb gewonnen.
Tweede race is op Watkins Glen, short circuit. Voor de zekerheid ook eerst weer even custom event aangemaakt, om even goed te kunnen testen. Het circuit zelf stelt niet zoveel voor, je kent het zo dus je kan al snel aan je tijden gaan werken. En wat zie ik tot mijn verbazing, nu rijdt de ai ineens 4 tot 5 seconden sneller dan mij. Werd daar even erg gefrustreerd van dus heb niet meer verder getest, maar om de ai nu vergelijkbare tijden als mij te laten rijden moet ik de slider ineens weer een heel stuk verder terug zetten.
Dit had ik ook al opgemerkt tijdens de eerste keer dat ik aan die career was begonnen. Toen had ik ook Formule Rookie gepakt, UK championship, en daar was het ook al dat ik de ai de ene keer op 80 moest zetten, race erna weer op 100, echt totaal inconsistent. En dan heb ik het nog niet over als het regent, dan kan je de ai op 120 zetten, dan rijd je zelf nog een seconde of 2 per ronde sneller. Maar goed, dat is een bekende bug die hopelijk heel snel wordt gefikst.
Maar ik vind het echt mega vervelend dat ik iedere keer eerst moet testen op welke setting ik de ai moet zetten omdat het zoveel verschilt per circuit, ik snap dat echt niet. En natuurlijk kan het ene circuit je misschien iets beter liggen dan het andere, maar ik vind het echt wel een beetje extreem. En wat ik ook gemerkt heb is dat je bijvoorbeeld in de kwalificatie de ai nauwelijks bij kan houden, jezelf als laatste kwalificeert, maar dan tijdens de race weer met speels gemak naar voren rijd, naar het podium of zelfs de overwinning.
Heb er geen problemen mee om voordat ik aan een kampioenschap in de career even te testen op welk niveau ik de ai moet zetten, om wat weerstand te krijgen, hoef ook niet perse elke race te winnen, maar ik wil gewoon wel een uitdaging hebben. Maar omdat nou bij iedere race eerst te gaan doen, nee, dat hoefde in PC1 ook niet. Iemand andere ervaringen?
Playa del C. schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:44:
[...]
Ik ben zelf nog wel bezig met de career. Ik vind de career erg goed opgezet. Je kan alle kanten uit en alles is lekker kaal, simpel en duidelijk: gewoon racen (uiteraard met training en kwalificatie). Voor mensen als mij met (blijkbaar) genoeg tijd en lichte ocd, ben ik begonnen met karten en doe ik eerst ook de andere twee tier 6 klasses. Van plan om alles te doen en te winnen in deze career en eerst alles in een tier doen. Maar ik zie ook dat andere type gamers op een heel andere manier door de career kunnen gaan. Het is in ieder geval zo een stuk leuker dan gewoon losse races of time trial-achtige dingen.
Wel van plan om binnenkort ook online eens te kijken hoe dat gaat. Ik ben benieuwd hoe goed andere tweakers kunnen tunen en racen. Hoe dicht zitten jullie meestal bij het wereldrecord van een auto/baan? Waar staat jullie AI op?
De setups van die time trials zijn ontzettend gericht op die ene ronde, met uiteraard de radiator op 0% open en erg zachte banden. Dat houdt de auto prima een rondje vol natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dat wel wat flauw en onrealistisch. Hou mij tot nu toe meer bezig met de setups die een auto langdurig stabiel en effectief houden. Voor de beginnende tuner:
Begin met de loose setup. De stable setup is stabieler, maar over het algemeen daardoor ook iets trager.
1) Verlaag de brandstof (ongeveer 1 liter per lap), dus 10 L is voor korte sessies genoeg.
2) Stel de versnellingen zo in, dat je in de hoogste versnelling net niet de begrenzer raakt op het snelste punt van het traject. De rest van de versnellingen aanpassen zodat ze mooi verdeeld blijven (soms een losse versnelling aanpassen aan die ene bocht waar je dan net wel of net niet hoeft te schakelen. Schakelen maakt de auto onstabieler).
3) Radiator kan voor kortere sessies een flink stuk lager, waardoor je minder lucht vangt en dus iets sneller kan.
4) Op strakke banen kun je zonder problemen de auto verlagen naar het laagste punt. Daardoor ben je veel stabieler in de bochten. Meestal is het goed om dan de vering iets hoger te zetten, zodat de auto niet te ver door veert en dus de grond kan gaan raken.
5) Reminstellingen zijn ook belangrijk. Ik zet ze qua kracht het liefst zo hoog mogelijk, tenzij een wiel echt vaak blokkeert tijdens remmen. Verder balans. Handig om twee knoppen in te stellen, zodat je tijdens het rijden de rembalans kan verschuiven. Hoe beter de balans, hoe effectiever je remt. En ironisch genoeg: Snel rijden betekent goed remmen.
De rest van de setup is vooral gericht op meer of minder grip. Meer grip is meestal minder topsnelheid. Maar gezien de meeste banen vol met bochten zitten, ga ik zelf meestal voor iets meer grip.
Werken andere Tweakers ook op vergelijkbare manier bij het tunen? Of zien jullie valkuilen of hebben jullie andere tips? Moet eerlijk bekennen dat ik verder voor de kortere races geen zin heb om de dampers ook allemaal in te stellen EN te testen. Dat is zoveel werk, terwijl ik er weinig tot niks sneller van wordt. Alleen als een wegdek opvallend irritant rijdt door allerlei hobbels en curbs, dan kijk ik er eens naar. De setups van de wereldrecords hebben soms lichte wijzigingen bij de damping, maar niet zoveel dat het volgens mij echt het verschil maakt. En als je te gek doet met de setup kan je de hele auto onstabiel maken.
Qua tijden die ik rij zit ik totaal niet bij wereldrecords in de buurt, dat scheelt op zijn minst 2 seconden, maar vaker 4 of meer. Ik heb in PC1 nog eens een keer een wereldrecord gereden met een Formule Gulf op het oude circuit van Rouen, maar dat was meer omdat er toen met die auto op dat circuit praktisch geen tijden waren gereden, dan dat ik zo goed ben.

Dat record is inmiddels ook allang weer verbroken.
Je setup tips zijn wel erg tof, iets voor in de OP misschien zelfs. Toen ik de eerste keer de career deed had ik alle driver assists aan staan, maar dat voelt echt niet tof in bijvoorbeeld een Formule auto. Ik heb ze nu dus uitgezet, of op authentic staan geloof ik, en merk dat ik met het aanpassen van de setup de auto wel een stuk beter bestuurbaar maak. Waar ik eerst nog elke bocht spinde (bij wijze van), kan ik er nu lekker mee rijden.
Wat ik nu eigenlijk doe aan de setup is eerst een paar rondjes rijden, kijken waar ik bijvoorbeeld onder- of overstuur heb, wielen blokkeren en dat soort dingen. Dan ga ik naar die race engineer, bekijk ik welke tips ik dan krijg, maar laat ze niet door die engineer aanpassen, maar doe dat zelf, in iets grotere stappen. Bijvoorbeeld remdruk niet met 1% verlagen, maar gelijk met 5%. Anders duurt het allemaal wel heel lang. Ben nu eigenlijk dus ook meer de setup aan het aanpassen om de auto lekkerder te laten rijden, dan echt tunen voor snelheid. Zodra de auto beter rijdt ga je vanzelf harder. Dingen als gearing heb ik nog niks aan gedaan, maar dat zal ook vast te maken hebben met het feit dat ik nog niet echt veel in de snellere auto's heb gereden (buiten online een paar keer dan).
[
Voor 46% gewijzigd door
StefanvO op 05-10-2017 12:57
]