Goed, met het risico om afgefikt te worden na bovenstaande negatieve comments, toch maar gewoon m'n verhaal
offtopic:
(jullie maken het met die negativiteit niet aantrekkelijk om nieuwe ervaringen te delen, jongens
)
Dit weekend voor het eerst een F1-race bezocht! Spa 2017 dus, augustus 26-27. En ondanks dat ik een aantal dingen van @
ThaStealth's 'rant' herken, vond ik het wel een zeer leuke ervaring. Ik denk dat veel afhangt van met welke verwachting / instelling je het weekend in gaat. Uiteraard zijn er een hoop dingen voor verbetering vatbaar, maar als je je daarop instelt, dan zul je niet zo snel tegen een teleurstelling aanlopen (want: Je wist immers dat het ging komen).
We hadden al zeer op tijd kaartjes en overnachtingen geregeld (Oktober 2016). Al snel hadden we besloten dat we overdekt wilden zitten (je weet maar nooit met Spa... Regen en overmatige zonneschijn zijn daar immers geen uitzonderingen

), dus hadden gekozen voor een Gold-ticket
(gedeeltelijk een verjaardagscadeau, aangezien m'n verjaardag in het race-weekend viel
). Uiteindelijk uitgekomen op de Gold 7 tribune, halverwege / net na La Source. Hotelovernachting hadden we goedkoop in
Aken geboekt (zeer tevreden over trouwens, maar da's een andere review

). De vrijdag op het circuit hebben we uiteindelijk overgeslagen, dus zaterdag was onze eerste dag.
We dachten dat het met kwalificatie wat rustiger zou zijn, dus nadat we eerst ontbeten hadden vertrokken we rond 09:15 vanuit het hotel naar het circuit. Uiteindelijk bleek dat een verkeerde inschatting en hebben we de laatste 8km op de snelweg al in de file gestaan. De laatste vijf kilometer na de afslag gingen uiteraard ook langzaam, en toen kwamen we inderdaad op weggetjes die niet voor autoverkeer ingericht waren (laat staan tweerichtingsverkeer: Om de één of andere reden kwamen er auto's naar beneden terwijl wij in de file op een bijna-fietspad omhoog naar de parkeerterreinen reden.

). We stonden uiteindelijk vrij ver van het circuit, dus moesten nog een flink eind lopen
(bergafwaarts, dat scheelt. Gelukkig hoefde we niet datzelfde stuk weer omhoog aan het eind van de dag
). Uitzicht vanaf de parking:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Rond een uurtje of 11.30 waren we uiteindelijk op het terrein, waardoor we net de laatste vrije training misten. Jammer maar helaas. Konden we in ieder geval het terrein even verkennen

. Er was in de Fan-zone genoeg te doen en te zien (veel reclame-kraampjes, wat activiteiten zoals banden verwisselen, finish-vlag zwaaien en een reactie-test, een paar show-auto's zoals de Benetton van Schumacher), maar uiteindelijk draaide het daar vooral om de DJ
(met veel te harde muziek, maar ik word oud denk ik) en eten + drinken. Veel drinken. Ik kreeg hier wel een beetje een festival-gevoel: Veel groepjes die vooral bier aan het drinken waren op het terrein, maar minder oog hadden voor het race-gebeuren. Paar foto's van de fan-zone:
Members only:
Inloggen
Toen we naar de tribune wilden lopen bleek dit nog een stukje lopen te zijn, met een flinke bottle-neck op de plaats waar veel "Bronze-tickets" hun stoeltje hadden neergezet met uitzicht op Eau Rouge. Uiteindelijk op onze plaatsen aangekomen, en daar hadden we perfect zicht op de eerste bocht en op het grote scherm:
Members only:
Inloggen
Het geluid met de radio-verslaggeving was een positieve verrassing: We hadden niet verwacht dat er zo helder geluid te horen zou zijn, met duidelijk commentaar (afwisselend in het Frans, Nederlands en Engels). De kwalificatie viel uiteindelijk een beetje tegen: De strijd om de bovenste plaatsen kwam wel door, maar vooral de strijd om wie af zou vallen in Q1 en Q2 ging een beetje verloren. Ik denk dat de conclusie voor ons persoonlijk in ieder geval is dat we het heel leuk vonden om eens een
heel weekend mee te maken, maar een volgende keer zal de
zaterdag niet zoveel toevoegen en zullen we ons een eventuele volgende keer beperken tot alleen de race-dag.
Uiteindelijk na de kwalificatie nog even de Formule 2 bekeken, en zo hebben we de grootste massa
(de mensenmassa, niet die andere Massa) in ieder geval zien vertrekken; toen we uiteindelijk onze auto weer hadden gehaald (die berg omlaag moest immers ook weer omhoog genomen worden) ging het redelijk soepel naar de exit. Uiteraard een kilometer of 5 stapvoets rijden, met de nodige afzettingen, maar toen we een bordje Aken zagen stond daar geen afzetting meer, waardoor we konden ontsnappen uit de file.
De volgende dag waren we een stuk vroeger op pad. We zaten uiteindelijk even voor zevenen in de auto, en stonden deze keer pas
op de afrit stil (ipv 8km
voor de afrit). De rest van de rit ging vergelijkbaar met de dag ervoor, maar wel met het verschil dat we deze keer naar Yellow-P4/P5/P6 doorgestuurd werden waardoor we minder ver hoefde te lopen naar het circuit. Toen we rond half negen bij de ingang aankwamen stonden er inderdaad twee enorme rijen (naar twee verschillende ingangen), en daar kunnen de Belgen misschien nog wel één en ander aan verbeteringen doorvoeren, maar uiteindelijk kwamen we net voor negenen het terrein op.
Daar bij die vlag ongeveer is de
echte ingang

:
Members only:
Inloggen
Race-day was een stuk leuker dan de zaterdag. Wegens een verandering in het programma hadden we de GP3 net gemist (die zou pas beginnen om half tien, maar was al bezig toen wij om negen uur het terrein op kwamen),
Members only:
Inloggen
maar voor de rest hebben we een paar leuke races gezien. De Fan-zone hebben we op zondag links laten liggen (op het ontbijt na), maar in de buurt van onze tribunes was ook genoeg te knagen. Ik vond het leuk om rondom allerlei 'andere' fans te zitten (Hamilton / Mercedes was volop vertegenwoordigd, er zaten een paar Vettel-fans vlak achter ons, een hoop Belgen natuurlijk, en uiteraard Max / RBR-fans), maar wat ik dan weer jammer vind is de alcohol die van sommigen een beetje Tokkie lijkt te maken

. Zaterdag waren er een aantal Nederlanders die alleen maar op zaterdag kwamen zuipen, en 'nogal' luidruchtig waren. Zondag waren het een stel Belgen die al voor de race aan het schreeuwen en provoceren waren (dat werd niet beter nadat ze ruzie hadden gekregen met een Nederlands gezelschap vlak voordat Max uitviel

). Waar op zaterdag de steward nog erg goed optrad, leken de stewards op zondag wel afwezig. Jammer. Gelukkig liep het niet verder uit de hand

.
Na de race: (hint:
niet Verstappen

):
Members only:
Inloggen
Uiteindelijk bij het weggaan, zou ik nog een tip aan de Belgische organisatie willen meegeven: Zorg dat er ook nog iets te doen is
na de race. Nu wil iedereen op hetzelfde moment weg omdat er toch niets meer te doen is, op zaterdag ging het ietsje meer verspreid. We zijn even blijven zitten op de tribunen, rond uurtje of 16.00 zijn we gaan lopen naar de auto, rond een uurtje of 18.00 konden we uiteindelijk de file verlaten omdat we van te voren al hadden besloten om niet via de snelweg te gaan maar via Aken en Venlo terug naar huis te rijden.
All-in-all:
- Leuk om eens mee te maken!
- Het is volgens mij al eens eerder gezegd, maar: Eau Rouge is in het echt zoveel steiler dan dat het op afbeeldingen overkomt! Echt bizar.
- Race-day is veeeel leuker dan kwalificatie-zaterdag
- Het hele weekend hangt er een beetje een 'festival-sfeer': Je krijgt de indruk dat veel lui vooral komen om te zuipen / feesten, en het racen als 'excuus' gebruiken. Niets mis mee, maar het moet je 'ding' maar net zijn.
- Qua foto's: Om goede foto's te kunnen maken moet je moeite doen. Op de tribune waar ik zat zit er standaard een graatjes-rooster tussen de camera en de auto's. Er zijn vast betere plaatsen om foto's te maken, maar als dát je doel is zul je echt wat moeite moeten doen om een goed plekje te scoren.
- Zoals bij elk festival: Catering op het terrein is echt rammend duur. 10 muntjes door 3.50, en 2 muntjes voor een bakje friet patat (toegeveven: Een flinke bak) , 1 muntje voor een drankje (die mag je overigens wel zelf gewoon meebrengen), diverse 'overige' dingen voor veel-te-veel (zoals een pizza voor 4.5 muntje)
- Heb je er spijt van? Nee. Zou je het een tweede keer doen? Alleen de zondag. Ik zou de zaterdag niet gemist willen hebben (want dan weet je immers niet wat je gemist hebt), maar de zondag vond ik veel leuker dan de zaterdag).
- Ga met de verwachting van veeeeeeeel vertraging naar het circuit, dan kan het alleen maar meevallen. En: Het is een leuk weekend, dus windt je niet teveel op. Ga uit van veeeeel vertraging, dan kan het alleen maar meevallen
.
[
Voor 6% gewijzigd door
naitsoezn op 28-08-2017 17:19
]