[F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?

Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ga zelf met het vliegtuig, voor die paar dagen vind ik die afstand een beetje too much.
Hoop dat ik op tijd ben voor de public pit walk.

Nog even twijfel of ik de 18-70 of 55-200 meeneem. Neig naar de laatste, maar misschien wel allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog een vraagje over de pitwalk... In het schema wat ik bij de kaartjes heb gekregen staat 1700 tot 1900. Op de site staat 1600-1800... Wie heeft er gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
Iemand wel eens in Maleisië geweest ? Laatste keer F1 dit jaar!

zou graag wat tips/ervaringen willen lezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vandaag tickets binnen gekregen voor Spa :*) Nu toch wel extra zin in gekregen :) . Jammer dat we er donderdag en vrijdag niet bij kunnen zijn, maar vanaf zaterdag zijn we present :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVTRIK
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05 14:12

PVTRIK

Local Lead

Hallo allen, ik ga a.s. race in Spa voor het eerst naar een Formule 1 om het een keer van dichtbij mee te maken. Ik heb een bronzen ticket en vraag mij af wat volgens jullie de beste plek is om te staan/zitten?

Persoonlijk lijkt het me niet leuk om bijvoorbeeld op Kemmel straight te zitten (of dat kan met brons doet er even niet toe), omdat je ze dan voor een paar seconden kan bekijken en dat je weer een rondje mag wachten.

Mijn collega heeft me bijvoorbeeld verteld dat ze vorig jaar met een brons ticket onder aan Eau Rouge konden staan. Dit was echter wel tijdens de vrije training en ik gok zo dat de controle tijdens de race iets strenger is dan tijdens de vrije training.

Graag ontvang ik dus wat tips van jullie :)

Local Lead - Krijg meer leads voor je business!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 22:24

Spotmatic

Ken sent me

Blijkbaar leven de Gamma Racing Days hier niet zo erg, en dit is natuurlijk ook een beetje offtopic (maar: Nico Hülkenberg komt wel! ;) ). Ik heb van m'n leven nog nooit een motorsport-evenement bezocht en vraag me af of iemand nog tips heeft over waar ik en mijn zoontje het beste kunnen gaan zitten in Assen. Op de tribunes of op de grastaluds, en indien dat laatste: stoeltjes meenemen (of mag dat niet)?

Gewoon een vraag van een simpele n00b op motorsportgebied. O-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:20:
Nog een vraagje over de pitwalk... In het schema wat ik bij de kaartjes heb gekregen staat 1700 tot 1900. Op de site staat 1600-1800... Wie heeft er gelijk?
Het was vanaf 1600 dus, in het vervolg zou ik of niet meer gaan naar de Pitwalk (ivm de drukte, was erg slecht geregeld) of echt al een uur van te voren er gaan staan.. Hoe was jouw ervaring?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVTRIK
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05 14:12

PVTRIK

Local Lead

Spotmatic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:25:
Blijkbaar leven de Gamma Racing Days hier niet zo erg, en dit is natuurlijk ook een beetje offtopic (maar: Nico Hülkenberg komt wel! ;) ). Ik heb van m'n leven nog nooit een motorsport-evenement bezocht en vraag me af of iemand nog tips heeft over waar ik en mijn zoontje het beste kunnen gaan zitten in Assen. Op de tribunes of op de grastaluds, en indien dat laatste: stoeltjes meenemen (of mag dat niet)?

Ik ben de laatste jaren ook geweest en heb bijna altijd bij de haarbocht gezeten. Hier heb je goed zicht op de 3 bochten erna en het rechte stuk. Hier staan overig ook stoeltjes, niet de beste maar toch. Vorig jaar heb ik bij de Geert Timmer bocht gezeten op de hoofdtribune, wat ook een goeie plek is. Hier heb je dan vooral zicht op de Ramshoek, Geert Timmer bocht en het rechte stuk.

Dit jaar ga ik weer, maar dan paddock. _/-\o_ Het team van m'n werk racet mee dus heb ik wat moois kunnen regelen.

Local Lead - Krijg meer leads voor je business!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gynnad schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:13:
[...]

Het was vanaf 1600 dus, in het vervolg zou ik of niet meer gaan naar de Pitwalk (ivm de drukte, was erg slecht geregeld) of echt al een uur van te voren er gaan staan.. Hoe was jouw ervaring?
Ja, dat was niet zo handig.
UIteindelijk zijn we van het vliegveld rechtstreeks naar het circuit gegaan. Met rolkoffer en al.
Daar bleek inderdaad dat het allemaal niet zo heel erg lekker door liep.
Ze hadden inmiddels opgegeven om het publiek maar vanaf 1 kant de pits in te laten lopen, dus dat liep allemaal tegen elkaar in.
Tel daarbij op dat er grote groepen gewoon twee uur stil blijven staan voor een garagebox, en van een Walk is niet echt sprake.

M.b.t. Het raceweekend zelf; erg gaaf om eens mee te maken! Maar ik moet wel zeggen; je volgt het thuis op de bank beter. We bleken uiteindelijk een combinatiekaart te hebben, met vrijdag Gold, zaterdag Supergold en zondag Redbull tribune. Dus wel leuk dat we verschillende plekken gezien hebben.

Over het bezoek aan de Hungaroring:
- Eten en drinken is goed geregeld
- Vervoer is vrijdag en zaterdag goed te doen. In ons geval was het nog best een trip vanaf het hotel (half uur metro, half uur trein, half uur lopen), maar dat was te doen. Op zondag hadden we geluk dat we de eerste trein na de race hadden, anders is het oppassen.
- Op het circuit zelf was het op vrijdag en zaterdag best druk. Was soms lastig om je te verplaatsen, maar dat hoort erbij.
- Het is warm in Hongarije in Juli! En zonder schaduw moet je dan erg goed smeren. Was blij dat ik een pet bij me had, .Op zondag alsnog met een t-shirt in m'n nek gezeten. Wel iets om rekening mee te houden.
- Boedapest is echt een leuke stad! Helemaal niet zo verwacht, maar het is schoon, ruim, en zelfs met de f1 fans en de zwem-bezoekers was het lekker rustig.

Zou -als je een race wilt bezoeken- deze zeker aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 15:30
Spotmatic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:25:

Je kunt makkelijk op meerdere plekken gaan zitten, stoeltjes meenemen heb ik nooit gedaan en zie ik ook niet veel, maar is volgens mij geen probleem. De hoofdtribune is vaak al vroeg helemaal vol, maar er zijn ook veel andere tribunes met stoeltjes (die niet overdekt zijn). Ikzelf zit graag bij de Geert Timmer bocht (laatste bocht voor rechte stuk). Hier heb je ook goed zicht voor de demonstraties (donuts draaien ze vaak net na deze bocht) en zie je redelijk wat inhaalacties en crashes doorgaans.

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:40
PVTRIK schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:30:
Hallo allen, ik ga a.s. race in Spa voor het eerst naar een Formule 1 om het een keer van dichtbij mee te maken. Ik heb een bronzen ticket en vraag mij af wat volgens jullie de beste plek is om te staan/zitten?

Persoonlijk lijkt het me niet leuk om bijvoorbeeld op Kemmel straight te zitten (of dat kan met brons doet er even niet toe), omdat je ze dan voor een paar seconden kan bekijken en dat je weer een rondje mag wachten.

Mijn collega heeft me bijvoorbeeld verteld dat ze vorig jaar met een brons ticket onder aan Eau Rouge konden staan. Dit was echter wel tijdens de vrije training en ik gok zo dat de controle tijdens de race iets strenger is dan tijdens de vrije training.

Persoonlijk ben ik fan van een plekje bij de busstop. De chicane voor start/finish. Ze komen daar net wat langzamer voorbij en grote kans op uitrem/inhaalacties.

Maar wil je een beetje vanalles zien, kan ik gewoon een wandeling aanbevelen.
Als je vanaf lasource richting Kemmel loopt kom je en zie je vanzelf eau rouge. Erg indrukwekkend.
Aan het einde van de kemmelstraight kun je onder het circuit door en vervolg je je weg naar pouhon. Fantastisch hoe ze die bocht doorkomen en nog leuker om te zie dan de heuvels helemaal vol zitten met toeschouwers.
Daarna kun je binnendoor rechtstreeks naar de busstop of via blanchimont richting de busstop.
Het is een flinke wandeling. Maar dan krijg je, vind ik, een echte indruk van het circuit in de heuvels van de Ardennen.

Live is mooi om mee te maken. De race volgen doe je het beste thuis voor de buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:59

Crazy D

I think we should take a look.

Jaren terug stond er een tribune boven aan Les Combes (einde van Kemmel straight dus), dat was best een leuke plek (met een huge ass crash tijdens de Mini Cup in het voorprogramma, en de nodige andere actie). Die tribune heeft er maar 1 jaar gestaan, dus weet niet hoe het zicht is vanaf achter de hekken (of eventueel vanaf de binnenkant van de baan).

Maar ga vooral op vrijdag rondlopen dat is de beste manier om te kijken waar je mooi zicht hebt op de baan. Mijn 1e Spa hebben we in Pouhon gezeten. Vooral ook fijn omdat we goed zicht op een scherm hadden en je hebt de auto's redelijk lang in beeld. Iets verder bij Stavelot op een tribune gezeten, kwamen ze recht op ons af maar voor de rest gebeurde er geen zak in die bocht. Stuk daarna op weg naar Busstop is wel een mooi stuk maar zelfde idee als bij Kemmel: ze komen vooral hard voorbij (al ben ik daar wel op m'n muil gegaan in de modder :X).

Busstop en Eau Rouge zijn leuk maar ook mega druk. Als je daar op zondag wilt staan mag je je wel om 7u melden bij de poort.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Laatst online: 20:05
Monza! Vanavond geboekt. Ik ga in me uppie en overnacht in de buurt van het circuit. Wie gaat er nog meer?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17

Het is sinds vorig jaar echt extreem veel drukker geworden op Spa. Op zondag zou ik het daarom bij 1 plek houden en vroeg aanwezig zijn. Pouhon is een mooie bocht waar je een redelijk comfortabel plekje kunt vinden (het talud is daar vrij stijl). De busstop is mooier qua actie, maar erg druk en je ziet door het hoogteverschil maar een klein stukje van de baan. Vorig jaar zat ik daar wel lekker in de schaduw tussen de bomen.

Vanaf de busstop ben je wel op tijd bij het podium na de race.

Op vrijdag en zaterdag zou ik rondlopen, dan kun je inderdaad bij Eau Rouge / Radillion staan. Kemmel straight is dan ook wel gaaf omdat ze daar met een rotgang voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 18:36
Quantor schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:26:
Ik heb al geboekt uitgaande dat de niet premium max tribune, dezelfde was als dit jaar...
Dat is dus niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://www.sportstadion.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/l/plattegrond_circuit_oostenrijk_1_4.jpg

Wij zijn alleen nog heel erg aan het twijfelen wat we gaan doen. De prijzen zijn inderdaad wederom verhoogd. En het is maar de vraag hoe goed uitzicht je hebt vanaf deze nieuwe tribune. Ik ben bang dat de tribune zo breed word en ver naar voren geplaatst dat je eigenlijk alleen het mini-rechte stukje kunt zien in de bocht van de stier, plus een gedeelte van het rechte stuk. Wij zitten dan ook te twijfelen om maar niet op de Max Verstappen tribune te gaan zitten zodat we dezelfde plekken als dit jaar kunnen hebben. We zaten dit jaar in G. Dit waren hele goede plaatsen, alleen zouden we liever wat naar rechts zitten (bijv D) zodat je meer kunt zien van de start.

Meer mensen met deze twijfels over volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LoeWn schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

Dat is dus niet het geval.

[afbeelding]

Wij zijn alleen nog heel erg aan het twijfelen wat we gaan doen. De prijzen zijn inderdaad wederom verhoogd. En het is maar de vraag hoe goed uitzicht je hebt vanaf deze nieuwe tribune. Ik ben bang dat de tribune zo breed word en ver naar voren geplaatst dat je eigenlijk alleen het mini-rechte stukje kunt zien in de bocht van de stier, plus een gedeelte van het rechte stuk. Wij zitten dan ook te twijfelen om maar niet op de Max Verstappen tribune te gaan zitten zodat we dezelfde plekken als dit jaar kunnen hebben. We zaten dit jaar in G. Dit waren hele goede plaatsen, alleen zouden we liever wat naar rechts zitten (bijv D) zodat je meer kunt zien van de start.

Meer mensen met deze twijfels over volgend jaar?
Die twijfels had ik dus ook en heb gecancelled en die "premium" tribune geboekt, nog steeds goedkoper dan zelf een ticket op de red bull tribune kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

KingCrash

Angry Rabbit

Kaarten voor Spa in de pocket, tribune bij Pouhon, Eerste F1 GP bezoek dus ben erg benieuwd. Ik lees dat vorig jaar Grandprix radio live te beluisteren was via een FM frequentie op het circuit. Nu databundels in het buitenland minder spannend zijn kan ik dit natuurlijk ook via de app beluisteren. Maar heeft er iemand meer info over commentaar beluisteren via FM of scanners?

Angry Rabbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
KingCrash schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:08:
Kaarten voor Spain de pocket, tribune bij Pouhon, Eerste F1 GP bezoek dus ben erg benieuwd. Ik lees dat vorig jaar Grandprix radio live te beluisteren was via een FM frequentie op het circuit. Nu databundels in het buitenland minder spannend zijn kan ik dit natuurlijk ook via de app beluisteren. Maar heeft er iemand meer info over commentaar beluisteren via FM of scanners?
Het is precies zoals je het zegt, via FM of via de app.

Olav mol twittert dat soort dingen vaak in de aanloop naar het weekend, en anders even op grandprixradio.nl kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Vrijdag en zaterdag naar Spa toe! 8) Vorig jaar waren we het hele weekend geweest (wel gewoon elke dag op en neer gereden, zoveel tijd win je niet als je in een hotel ofzo gaat slapen), maar van de race zie je geen snars. :+ Dus die kijk ik mooi thuis. :P Sfeer @ Spa is wel echt geweldig (volgens mij nu de 3e of 4e keer dat ik erheen ga).

*knip* 1x posten is genoeg ;) .

Zijn de werkzaamheden bij Luik nu al voorbij trouwens? Denk dat ik sowieso weer via Aken rij.

[ Voor 29% gewijzigd door naitsoezn op 20-08-2017 13:05 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:12
Jurgen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Olav mol twittert dat soort dingen vaak in de aanloop naar het weekend, en anders even op grandprixradio.nl kijken :-)
Via de FM-Radio heeft de minste vertraging. (met de app loop je al snel een seconde of 20 achter.)

Tip: neem een kleine transistor radio & batterijen mee.@Olav_Mol twittert voor de race de juiste frequenties nog wel een keertje door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
nachtnet schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:42:
[...]

Via de FM-Radio heeft de minste vertraging. (met de app loop je al snel een seconde of 20 achter.)

Tip: neem een kleine transistor radio & batterijen mee.@Olav_Mol twittert voor de race de juiste frequenties nog wel een keertje door.
De FM frequentie voor GP-radio op het circuit is 88,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Bart-Willem schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:59:
Zijn de werkzaamheden bij Luik nu al voorbij trouwens? Denk dat ik sowieso weer via Aken rij.
Bij Luik wel dacht ik, maar andere werkzaamheden op de route duren nog tot eind 2019.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingCrash
  • Laatst online: 22:30

KingCrash

Angry Rabbit

Jurgen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Jurgen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

De FM frequentie voor GP-radio op het circuit is 88,8.
top. inmiddels ook gevonden inderdaad.

GP Radio nieuwsbericht

Even bij de Action een FM radiootje en poncho's scoren. Ik ga dit topic nog eens goed lezen wat nog meer handig is om mee te nemen.

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:02

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Wij (2 vaders en 2 zoontjes van 7) zitten dit weekend (vrijdag-zondag met de camper op camping geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

KingCrash schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

[...]

top. inmiddels ook gevonden inderdaad.

GP Radio nieuwsbericht

Even bij de Action een FM radiootje en poncho's scoren. Ik ga dit topic nog eens goed lezen wat nog meer handig is om mee te nemen.
Poncho's? Volgens de voorspellingen die ik gezien heb blijft het droog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:05:
[...]

Uitgaande van de weersvoorspellingen vijf dagen voor de race zouden we al minimaal 6 wet races gehad moeten hebben dit seizoen :+ Het blijft de Ardennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961433

Hoi Allen,

Aanstaande vrijdag ga ik naar Spa om de vrije training te bekijken, dit is mijn 1e keer dat ik Spa bezoek. Hebben jullie tips en adviezen waar ik bijvoobeeld het beste kan parkeren en waar kunnen we mooi kijken etc. alle tips zijn welkom.

Zou het ook heel druk zijn of zal dat nog meevallen qua verkeer enzo?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groet Manuel,

Gemerged met het bestaande topic.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-08-2017 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken? ?

Vrije trainingen zijn vaak rustiger dan zaterdag/zondag maar als je geen parkeerkaart hebt aangeschaft, is er een goede kans dat je zomaar ergens in de naburige dorpen moet parkeren. Sommige bewoners/ondernemers hebben hun eigen terrein als parkeerterrein ingericht; reken op prijzen tussen de 5 en 20 Euro per dag.

Lopen is dan een optie maar reken erop dat je dan rustig een half uur moet lopen. Er is geen openbaar vervoer naar het circuit maar je komt wel regelmatig taxi's tegen die toch wel aardig geld durven te vragen. Zelfs de genummerde parkeerterreinen van Spa, heb je kans dat je 10 tot 20 minuten moet lopen van auto naar entree.

Kijken doe je ook op basis van je toegangskaart; ik denk dat voor Spa het uitermate duidelijk is dat je met alleen General Entrance ook je bergschoenen aan moet hebben en vooral lekker zelf moet uitzoeken waar je wil gaan staan/kijken. Spa is wel een enorm groot circuit; als je van Eau Rouge de wandelpaden volgt naar Les Combes, trek daar rustig een kwartier voor uit.

Vorige maand had ik overal toegang; zelfs als je direct van de hoofdingang kan doorlopen onder het paddock door naar de hoofdtribune, moet je al rekenen op 10 tot 15 minuten tenzij je aan snelwandelen doet.

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 23-08-2017 10:15 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:05:
[...]

MAX3400 in "[F1 2017] Race 12 - GP van België" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:32
Iemand hier ervaring met het vooraf kopen van parking tickets? Ik moet een yellow kaart hebben voor a.s. vrijdag. Echter kan ik via de website alleen betalen met een creditcard, en die heb ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Bioflap schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:38:
Iemand hier ervaring met het vooraf kopen van parking tickets? Ik moet een yellow kaart hebben voor a.s. vrijdag. Echter kan ik via de website alleen betalen met een creditcard, en die heb ik niet..
Mijn ervaring van vorig jaar is dat je ze beter niet op de site kan kopen, daar kosten ze 15 euro. Terwijl je aan de poort gewoon een kaartje kan kopen, deze kost dan 10 euro. (P - les Combes, groen).

Plaatsen zijn in de weilanden toch niet gereserveerd. Dus wie het eerst komt, het eerst maalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aan de poort kopen? Dat is nieuw voor me. :P Ik koop ze altijd online voor 16 Euro.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zie dat de RED AREA PARKING - AUTOS - (STAVELOT) parkeertickets al uitverkocht zijn. Wij hebben Bronze tickets en overnachten in Baelen. Zodoende lijkt GREEN AREA PARKING - AUTOS (MALMEDY) mij de beste optie. Iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Bart-Willem schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:43:
Aan de poort kopen? Dat is nieuw voor me. :P Ik koop ze altijd online voor 16 Euro.
Ja afgelopen jaren stond daar bij de controle ook iemand met een portemonnee die de tickets uitdeelde voor een tientje. ging prima.

Ninjaedit: Was wel parking groen

[ Voor 5% gewijzigd door Jurgen op 23-08-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
Vorig jaar heb ik ook bij een weiland een tientje betaald om te parkeren. Ideaal, maar een beetje zekerheid is niet verkeerd.

Anoniem: 961829

Hallo mensen,

Dit jaar gaan we voor het eerst naar de camping bij de f1 in spa. Wegens werkzaamheden kunnen we pas zaterdagmorgen vertrekken en hebben we dus ook een camping plaats voor 1 nacht.

Nu is mijn vraag dat wanneer we hier zaterdagmorgen vroeg aankomen op de camping of er dan plaatsen gereserveerd zijn aan de hand van je kaart, of moet je hopen dat niet iemand te breed opgesteld staat en je helaas geen plek meer hebt.

Alvast bedankt

Gr Sjalevaeger1

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
1 tip voor Spa: Waze! Wij reden daardoor om alle files heen. Overnachting deden we in Keulen, was ook prima te doen! En je komt dan van de rustige kant!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Iemand ervaring met hoe druk het is op de zaterdag? Ik moet ongeveer een uur rijden naar spa, hoe laat is het aanbevolen om aan te komen op het circuit?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• Ferra
  • Niet online
iantje31 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:46:
Iemand ervaring met hoe druk het is op de zaterdag? Ik moet ongeveer een uur rijden naar spa, hoe laat is het aanbevolen om aan te komen op het circuit?
Zaterdag vond ik goed te doen vorig jaar... wij waren er een uur of 10. Zondag moet je er zijn voordat de hekken open gaan!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:49
Sbakker1982 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:03:
[...]

Zaterdag vond ik goed te doen vorig jaar... wij waren er een uur of 10. Zondag moet je er zijn voordat de hekken open gaan!
Ik even niet snel vinden hoe laat de hekken open gaan. Is dat 6 uur?

• Ferra
  • Niet online
Thom2289 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Ik even niet snel vinden hoe laat de hekken open gaan. Is dat 6 uur?
Geloof het wel. Wij stonden vorig jaar voor de hekken al in een "koninginnedag menigte". Gelukkig een mooi plekje kunnen bemachtigen op het rechte stuk na eau rouge op de berg 😎

• Ramonkey
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07-2022
Waar kan ik het beste parkeren? En moet je de parkeerkaart online kopen of kan het daar ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iantje31 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:46:
Verkeersberichten van vorig jaar:
Voor de tweede dag op rij stonden er lange files richting het Belgische Spa-Francorchamps, waar de Nederlandse coureur Max Verstappen zondag deelneemt aan de Grand Prix van België. Op het hoogtepunt zondagochtend telde de Verkeersinformatiedienst 26 kilometer file. Later zondag op de weg terug naar huis was het niet veel beter, daar is 23 kilometer file genoteerd.

Op de wegen tussen Spa-Francorchamps en Luik kon de vertraging zondagochtend volgens de ANWB oplopen tot zo'n twee uur. Ook op de E25, de snelweg van Maastricht naar Luik liep het vol. Door wegwerkzaamheden is aan beide zijden maar een rijstrook open. Veel Nederlanders kwamen op de terugweg niet eens van de parkeerplaats af. Sommigen stonden volgens de Verkeersinformatiedienst al drie uur vast door overbelaste wegen en te weinig organisatie.

De Belgische politie liet op Twitter weten dat met veel mankracht wordt gezorgd voor een "vlotte uitstroom". Ook adviseerde ze Nederlanders nog even te wachten met de terugreis om het verkeer zo te spreiden. Veel Nederlanders kochten een toegangskaart voor de race omdat de 18-jarige Verstappen meedoet. Ook zaterdag ontstonden al veel files richting Spa-Francorchamps.

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:49
MAX3400 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:34:
[...]

Verkeersberichten van vorig jaar:

[...]
Het zal op de heenweg nu wel iets vlotter verlopen doordat de werkzaamheden bij Luik er niet meer zijn.

• MAX3400

MAX3400

Thom2289 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Het zal op de heenweg nu wel iets vlotter verlopen doordat de werkzaamheden bij Luik er niet meer zijn.
Paar weken geleden waren er anders nog wel werkzaamheden op de E42 tussen Maastricht en Verviers. Niet dat ik er echt last van heb gehad maar ik kan me voorstellen dat snelheidsbeperkingen en wisselende stroken toch echt wat roet in het eten kunnen gooien.

En heel stom; ook de N62 (langs het circuit) was 2 middagen gewoon afgezet. Niet vanwege de drukte ofzo. Nee, gewoon dicht. Dus afslag 11 Malmedy kon niet eens gebruikt worden van/naar het circuit.

Just saying :)

• Jurgen
Thom2289 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

De grootste opstopping was voor zo ver ik weet op de snelweg, thv de afrit. Dit komt puur omdat de weggetjes naar het circuit al het verkeer niet aan kunnen.

Zo hebben op 4km van het circuit een aantal collega's 4 uur vast gestaan in de bus puur omdat er een enorme trechter was op dat punt.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

MAX3400 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:19:
[...]

Paar weken geleden waren er anders nog wel werkzaamheden op de E42 tussen Maastricht en Verviers. Niet dat ik er echt last van heb gehad maar ik kan me voorstellen dat snelheidsbeperkingen en wisselende stroken toch echt wat roet in het eten kunnen gooien.

En heel stom; ook de N62 (langs het circuit) was 2 middagen gewoon afgezet. Niet vanwege de drukte ofzo. Nee, gewoon dicht. Dus afslag 11 Malmedy kon niet eens gebruikt worden van/naar het circuit.

Just saying :)
Precies, die werkzaamheden op de E42 gaan voor genoeg problemen zorgen.

Succes allemaal :P

[ Voor 22% gewijzigd door TommyGun op 24-08-2017 11:31 ]

• spartacusNLD
  • Laatst online: 20:46

spartacusNLD

This is Sparta!!

nou mooi.. ik wou zondag om 6 uur uit maastricht vertekken.. gaat dat vroeg genoeg zijn? :P

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Jurgen
spartacusNLD schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:40:
nou mooi.. ik wou zondag om 6 uur uit maastricht vertekken.. gaat dat vroeg genoeg zijn? :P
Vorig jaar vertrokken we om 5 uur vanuit maastricht, we waren mooi om 6 uur op het circuit... maar we waren niet de enigste. uiteindelijk zaten we om half 9 op onze plekken.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik heb mijn kaarten voor zondag ook binnen! Ik heb een parkeerkaart voor P15, maar waar is dit? Weet iemand een kaartje te vinden waar de parkeerplaatsen op aangegeven staan? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Danielson schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:12:
Ik heb mijn kaarten voor zondag ook binnen! Ik heb een parkeerkaart voor P15, maar waar is dit? Weet iemand een kaartje te vinden waar de parkeerplaatsen op aangegeven staan? :)
Werkelijk? http://www.spa-francorcha...l/SF_access-organiser.pdf

En langs het circuit staan overal borden waar je moet zijn. Ze staan zelfs als op de snelweg (3 afslagen van te voren) bij grote evenementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

• Danielson
Thx! :)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben de parkeerkaart vergeten te kopen stom genoeg. Iemand ervaring met er gewoon heen rijden en daar je auto ergens droppen? Vorig jaar werd er overigens niet eens gekeken naar die parkeerkaart, maar dat risico neem ik liever niet. Ik verblijf in Spa zelf overigens, dus het OV als er een bus gaat zou ook nog een optie zijn.

• Jurgen
Rev! schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:44:
Ik ben de parkeerkaart vergeten te kopen stom genoeg. Iemand ervaring met er gewoon heen rijden en daar je auto ergens droppen? Vorig jaar werd er overigens niet eens gekeken naar die parkeerkaart, maar dat risico neem ik liever niet. Ik verblijf in Spa zelf overigens, dus het OV als er een bus gaat zou ook nog een optie zijn.
Een pagina terug staan mijn ervaringen van vorig jaar :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Jurgen op 24-08-2017 15:55 . Reden: typo ]

• Rev!
  • Niet online
Jurgen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Een pagina terug staan mijn ervaringen van volgend jaar :-)
Ah ok ze verkopen ze ook gewoon daar dus, naja even zien wat het handigst is dan!

Vorig jaar kwam ik overigens uit op de verkeerde parkeerplaats omdat mijn navigatie me om de file heel probeerde te sturen, had een kaart voor Malmedy maar ik kwam ergens anders uit omdat ze alle wegen afsluiten, gewoon op de snelweg blijven als je naar Malmedy wil dus ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Rev! op 24-08-2017 15:56 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nog een gouden tip voor mensen die een draagbaar digitenne-mini-tv'tje hebben (ik heb zo'n 3,5 inch ding wat eruit ziet als een soort navigatiesysteempje): O.a. VRT zendt zaterdag en zondag de kwalificatie en race live uit, dus dan kan je met zo'n tv'tje prima op het circuit meekijken (VRT is gratis te ontvangen via de Belse digitenne/dvb-t omdat het een publieke omroep is), en de Waalse tv zendt het ook uit. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:14
Iemand die weet of de "bronze" tribune van vorig jaar net voorbij Pouhon dit jaar er ook weer staat? Of is dit de Max Verstappen tribune geworden? Volgens mij zag ik net op de beelden ook in Pouhon een nieuwe tribune staan. Net naast de berg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:44
XNL073 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:00:
Iemand die weet of de "bronze" tribune van vorig jaar net voorbij Pouhon dit jaar er ook weer staat? Of is dit de Max Verstappen tribune geworden? Volgens mij zag ik net op de beelden ook in Pouhon een nieuwe tribune staan. Net naast de berg.
Ja, tussen Les Combes en Bruxelles hebben ze een bronze tribune neergezet.

Vandaag last minute toch maar besloten om te gaan, bekende van me zit er het hele weekend en appte me dat bronze kaarten voor €125,- verkocht werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 962511

A.s. zondag 27 augustus ga ik naar de GP van België. Ik wil in bocht Pouhon (Max Verstappenbocht) gaan staan, maar nu vroeg ik mij af of je daar speciale kaartjes voor nodig had. Ik heb kaartjes voor de Bronze (staan)plaatsen. Ik hoor graag jullie reactie en/of ervaring in deze bocht.
...

Dit soort vragen kunnen in het vervolg hier: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-08-2017 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:27
Ja dat kan, er is naast de tribune bij Pouhon ook een heuvel met sta plaatsen voor Bronze kaartjes. Zie ook: http://www.enterf1.com/be...-sit-at-spa-francorchamps

Daarnaast anders even een kijkje nemen in het F1 topic, daar kunnen we je verder helpen met meer tips :)

[F1 2017] Race 12 - GP van België

[ Voor 9% gewijzigd door Grimmie187 op 25-08-2017 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 14:20
Grimmie187 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:26:
Daarnaast anders even een kijkje nemen in het F1 topic, daar kunnen we je verder helpen met meer tips :)

[F1 2017] Race 12 - GP van België
Correctie : [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?

Juist liever niet het GP België topic voor tribunes ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zo, weer terug uit Spa en morgen weer er opnieuw heen. :P

Nu had ik alleen een discussie met 1 van de figuren die mee was: ik ga morgen het liefst meteen na de kwalificatie direct naar huis, omdat ervaringen van voorgaande jaren leert dat als je meteen weg bent je nog relatief weinig file hebt en dus behoorlijk op tijd thuis. Maar die persoon beweert dat we beter nog de GP2-race kunnen kijken en dan naar huis "want dan zijn de files gegarandeerd weg, bovendien kunnen we toch gratis kijken". Ik denk dat hij daar zéér optimistisch in is: de files zijn dan niet opgelost en je sluit dan mooi achter aan en dan sta je gewoon nog een paar uur vast (zeker omdat het vrijdags rustig is en dit jaar zowel de zaterdag als zondag volledig uitverkocht zijn en dus topdrukte). Heeft iemand ervaring hierin?

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nee, omdat ik voor het laatst op Spa ben geweest voor de F1 toen ene Max nog niet reed.

Op zaterdag moet je je nergens druk over maken; zeker niet als het goed weer is, want dan zijn er alsnog horden met mensen die wel blijven kijken, horden die rustig nog eens langs de winkels struinen of een biertje doen en de rest gaat wel naar huis.

Het maakt ook enorm uit waar je precies geparkeerd staat; zoals ik eerder zei en anderen ook al meldden, kan het zomaar zijn dat een doorgaand weggetje ineens dicht is. En zeker als op de weilanden staat, is er geen houden aan en mag je stapvoets rijden.

No offense maar ik denk dat je gewoon je eigen lijn moet trekken of dit van te voren had moeten afspreken met je carpoolers; samen uit, samen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

We hadden het afgesproken (gewoon na kwalificatie naar huis, as usual), maar er zit een partyp00per tussen: de vader van een vriend van me die nogal een stempel drukt op wat we moeten doen, en we niet moeten doen, en waar we moeten gaan zitten etc etc "en GP2 kijken moet want het is ook gratis!!" (ik was al niet echt voorstander ervan dat 'ie meeging maar zijn zoon had het hem kado gedaan omdat 'ie nogal F1-fan is en nooit zoiets live gezien heeft). Iets met een gegeven paard. . Parkeerplaatsen zijn slechter dan die van afgelopen jaren: voorheen stond ik naast de merchandise-shops in de groene zone, nu staan we achter de camping. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bart-Willem schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:27:

Nu had ik alleen een discussie met 1 van de figuren die mee was: ik ga morgen het liefst meteen na de kwalificatie direct naar huis, omdat ervaringen van voorgaande jaren leert dat als je meteen weg bent je nog relatief weinig file hebt en dus behoorlijk op tijd thuis. Maar die persoon beweert dat we beter nog de GP2-race kunnen kijken en dan naar huis "want dan zijn de files gegarandeerd weg, bovendien kunnen we toch gratis kijken". Ik denk dat hij daar zéér optimistisch in is: de files zijn dan niet opgelost en je sluit dan mooi achter aan en dan sta je gewoon nog een paar uur vast (zeker omdat het vrijdags rustig is en dit jaar zowel de zaterdag als zondag volledig uitverkocht zijn en dus topdrukte). Heeft iemand ervaring hierin?
Mijn ervaring met Gp's is dat juist na de kwali en de race de meesten weggaan. Dan kun je of lekker op t circuit blijven en op zaterdag nog andere klassen bekijken en op zondag lekker ontspannen luieren, of direct weggaan en met een beetje stinkmazzel kom je vooraan de file (:P) en anders is het aansluiten... Het had mijn voorkeur altijd om lekker op het circuit te blijven. Andere klassen zijn ook leuk om te kijken, loop nog eens wat rond, het is rustig dus je kunt nog weleens een andere tribune op, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Ik moet morgen om 8:30 uur op het circuit zijn, ik was van plan om rond 4:00 uur uit Twente te vertrekken, moet lukken toch?

Iemand nog tips qua route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
Bart-Willem schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:27:

Vanuit mijn Boedapest ervaring kan ik zeggen dat het tijdens de GP2 race vrij rustig is, leuke race om te kijken en daarna gaan is het al lang niet meer zo druk aangezien de meeste na de kwalificatie gaan, maar dat was in Boedapest..

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Net de kwalificatie bekeken in bocht 12, dus net na de Verstappen tribune. Prima plekje om te zitten met Bronze tickets en er staat nog een groot scherm aan de zijkant zodat je de rest nog een beetje kunt volgen.

Ik heb overigens nog nooit zoveel campingstoeljes e.d. gezien! In een aantal bochten gewoon 4 rijen dik achter elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dan zat je bij mij op de tribune. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.d.akkerman
En nu aftellen voor monza.

Voor mij nog 2 en een half nachtje slapen. We rijden woensdag rond 00:30 weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Zo, weer thuis van Spa. We zaten een half uur na de finish al in de camper voor de menigte uit. Gelukkig maar want ik hoorde dat de files nogal lang waren.
Op zaterdag hebben we voor de zilveren tribune in Double Gauche/Pouhon gezeten (mooi scherm recht voor ons) en vandaag onder de bomen naast de Chicanes met 2 schermen in zicht. Voordeel van die plek is dat je na afloop direct achter de gouden tribune langs kan lopen naar Francorchamps. Dus niet met 50.000 man het tunneltje door.
Het commentaar van Olav Mol op FM 88.8MHz was geweldig maar ook de eigen circuit-radio op 106.5MHz is erg goed. Verder genoeg eetstandjes en toilethokken. Erg goed geregeld allemaal! Volgend jaar weer!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 14:51
Ik ben in de afgelopen jaren al naar verschillende races geweest (Hockenheim, Monza, Spanje, Hongarije, Silverstone, Spa in de Schumachertijd), ik beschouw mezelf dus wel als doorgewinterde F1 bezoeker.

Dit weekend weer eens naar Spa geweest, maar ik weet zeker dat ik dit nooit meer ga doen, de Walen zijn gewoon compleet incapabel om dit fatsoenlijk te organiseren.
  • Toegangswegen zijn landweggetjes en bospaadjes die niet geschikt zijn voor de hoeveelheid verkeer.
  • Bij Verviers zijn op dit moment wegwerkzaamheden waardoor er smallere rijstroken en verkeer over de vluchtstrook moet. Het is blijkbaar niet mogelijk om dit buiten een F1 weekend te plannen, of speciale maatregelen te nemen zodat het verkeer zo min mogelijk hinder hiervan heeft
  • Om onduidelijke redenen worden hoofdwegen afgesloten waardoor je door opgefokte verkeersregelaars gedwongen word om de landwegen te gebruiken.
  • Parkeerterreinen zijn hellingen waar 20-30 cm gras staat, in de Ardennen is s'nachts vochtig, gras is dus elke ochtend zeiknat, het is dus al glibberen naar de parkeerplek toe, als het overdag regent is het bijna onmogelijk om er nog heelhuids vanaf te komen (zeker omdat de uitgang op een paar parkeerterreinen bergop was...) Alle andere circuits hebben gravel (in ieder geval op de "hoofdwegen" van de terreinen.
  • De toegangscontrole is een ramp, ik kwam om 6:15 aan bij de Les Combes ingang (sowieso maar 4 ingangen voor zo'n groot circuit), er stond toen al een mensenmassa van +- 5000 man. Er waren maar 4 ticketcontroleurs + tassencontroleurs. Op elk ander circuit waren er minstens 10-20 rijen waar je kon aansluiten. Geen enkele keer stond ik langer dan 20 minuten in de rij. Dit keer heb ik er 1 uur en 45 min gestaan.
  • Vanaf de camping was een paadje waardoor je vooraan bij de ticketcontrole uitkwam, de fans die al een tijd in de rij stonden accepteerde dit niet en onder luid geroep en gescheld werden deze voordringers teruggestuurd, de politie stond erbij, keek erna, en maakte filmpjes.... Toen de sfeer minder begon te worden (lees: toen de fans het zat waren) werd er een hogere agente bijgehaald die besloot dat er maar een hek geplaatst moest worden en de agenten de voordringers moesten terugsturen.
  • Om 7:00 kwam een paar ambulances, politieauto's en bevoorradingsauto's naar de ingang (dezelfde als de tassencontrole...) en wilde zich een weg door de mensenmassa banen, ze vonden het raar dat niemand schoof (omdat er geen ruimte was). en dat ze dus tot 7:30 nodig hadden om 10-20 meter af te leggen. Als er dus iemand dringend medische hulp nodig had op het circuit had diegene dus een dik probleem gehad. Om 7:15 kwam er ook nog een septictank truck (of hoe die heten) aan, die werd er helemaal niet tussen gelaten :D
  • Toen ik eindelijk bij de tassencontrole kwam was dit ook nog een lachertje, een 18 jarig meisje voelde aan de buitenkant van mijn bomvolle uitpuilende tas en concludeerde dat de inhoud in orde was (whut?), ik werd helemaal niet gefouilleerd, waarschijnlijk vanwege de stress van de drukte.
  • Het verlaten van het circuit was een drama, 's ochtends stonden er 10 verkeersbegeleiders op 100 meter aan te geven waar ik de auto moest parkeren (zo dicht mogelijk naast en op mijn voorganger) en die bijna uit hun vel sprongen toen ik teveel ruimte overliet en weigerde verder naar voren te gaan. 's middags was er geen verkeersbegeleider te zien waardoor iedereen zo snel mogelijk naar de uitgang wilde gaan met als resultaat dus 5-6 rijen breed auto's die door naar een toegangsweg moesten die 1 auto breed was. Aangezien alles vaststond vanaf de oprit naar de snelweg (5 km verderop, met nog tientallen parkeerplaatsen/campings waar mensen probeerde vanaf te komen) zat hier ook geen snelheid in (10 auto's per 10 minuten). Heb er 1,5 uur over gedaan om de parkeerplaats af te komen. Gevolg: voordringers en mensen die elkaar geen millimeter ruimte gunde (heb wel paar bumper op bumper "touchés" gezien).
  • Nadat we de parkeerplek af waren was het niet beter, heeft nog eens 50 minuten geduurd voordat we eindelijk een beetje uit de drukte waren. We hadden (achteraf slim) gekozen om niet meteen de snelweg op te gaan, maar binnendoor naar Verviers te rijden en hier pas de snelweg op te gaan. Tussen Malmedy en Verviers stond het muurvast. Elk ander circuit heeft fatsoenlijke toegangsroutes, de politie gooit zelfs de snelweg in 2 richtingen open (dus 1 richting spookrijden) om ervoor te zorgen dat de drukte zo snel mogelijk weg is.
Uiteraard waren de "goede" zitplekken (zicht op scherm en baan) op Kemmel straight al allemaal bezet toen ik eindelijk aankwam (dit is geen klacht, had ik maar eerder moeten zijn of tribuneplek moeten hebben). De mensen zaten tot op de looppaden 4-5-6 rijen dik achter de bovenste rij (die je op TV ziet). Resultaat is dat iedereen gaat staan en niemand achter de 2e rij meer wat ziet. De looppaden (die ook gebruikt werden voor auto's, quads en scooters voor bevoorrading) zijn dus totaal niet meer te gebruiken, en iedereen moet over de modderstrook die naast het pad ligt, wederom, als iemand dringend door moet met een auto is dit geen doen...
Tijdens de GP3 race had ik al het gevoel dat dit met F1 niet goed ging komen en ben ik naar de andere kant van Kemmel straight gelopen (binnenbaan kant). Dit was wel een leuke wandeling, wel mijn schoenen verprutst omdat ik door de modder moest lopen, maar had wel plekje direct aan de baan.

Het is naar mijn mening te danken aan het soort fans wat op F1 wedstrijden afkomt dat dit niet uitgelopen is op een massale knokpartij in sommige gevallen. Als de harde kern van een aantal voetbalclubs waren geweest was het prijs geweest.

Als iemand naar Spa wil raad ik diegene sterk aan om een campingplaats te boeken, zondag ver voor 6:00 in de rij te staan en pas op maandag terug te reizen naar Nederland. Of even doorsparen en naar een andere race te gaan, ervaring is 10x beter, en je komt net zo goed Nederlanders tegen...

[/rant]

[ Voor 4% gewijzigd door ThaStealth op 28-08-2017 09:56 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaStealth
Crosspost

Ik ben in de afgelopen jaren al naar verschillende races geweest (Hockenheim, Monza, Spanje, Hongarije, Silverstone, Spa in de Schumachertijd), ik beschouw mezelf dus wel als doorgewinterde F1 bezoeker.

Dit weekend weer eens naar Spa geweest, maar ik weet zeker dat ik dit nooit meer ga doen, de Walen zijn gewoon compleet incapabel om dit fatsoenlijk te organiseren.
  • Toegangswegen zijn landweggetjes en bospaadjes die niet geschikt zijn voor de hoeveelheid verkeer.
  • Bij Verviers zijn op dit moment wegwerkzaamheden waardoor er smallere rijstroken en verkeer over de vluchtstrook moet. Het is blijkbaar niet mogelijk om dit buiten een F1 weekend te plannen, of speciale maatregelen te nemen zodat het verkeer zo min mogelijk hinder hiervan heeft
  • Om onduidelijke redenen worden hoofdwegen afgesloten waardoor je door opgefokte verkeersregelaars gedwongen word om de landwegen te gebruiken.
  • Parkeerterreinen zijn hellingen waar 20-30 cm gras staat, in de Ardennen is s'nachts vochtig, gras is dus elke ochtend zeiknat, het is dus al glibberen naar de parkeerplek toe, als het overdag regent is het bijna onmogelijk om er nog heelhuids vanaf te komen (zeker omdat de uitgang op een paar parkeerterreinen bergop was...) Alle andere circuits hebben gravel (in ieder geval op de "hoofdwegen" van de terreinen.
  • De toegangscontrole is een ramp, ik kwam om 6:15 aan bij de Les Combes ingang (sowieso maar 4 ingangen voor zo'n groot circuit), er stond toen al een mensenmassa van +- 5000 man. Er waren maar 4 ticketcontroleurs + tassencontroleurs. Op elk ander circuit waren er minstens 10-20 rijen waar je kon aansluiten. Geen enkele keer stond ik langer dan 20 minuten in de rij. Dit keer heb ik er 1 uur en 45 min gestaan.
  • Vanaf de camping was een paadje waardoor je vooraan bij de ticketcontrole uitkwam, de fans die al een tijd in de rij stonden accepteerde dit niet en onder luid geroep en gescheld werden deze voordringers teruggestuurd, de politie stond erbij, keek erna, en maakte filmpjes.... Toen de sfeer minder begon te worden (lees: toen de fans het zat waren) werd er een hogere agente bijgehaald die besloot dat er maar een hek geplaatst moest worden en de agenten de voordringers moesten terugsturen.
  • Om 7:00 kwam een paar ambulances, politieauto's en bevoorradingsauto's naar de ingang (dezelfde als de tassencontrole...) en wilde zich een weg door de mensenmassa banen, ze vonden het raar dat niemand schoof (omdat er geen ruimte was). en dat ze dus tot 7:30 nodig hadden om 10-20 meter af te leggen. Als er dus iemand dringend medische hulp nodig had op het circuit had diegene dus een dik probleem gehad. Om 7:15 kwam er ook nog een septictank truck (of hoe die heten) aan, die werd er helemaal niet tussen gelaten :D
  • Toen ik eindelijk bij de tassencontrole kwam was dit ook nog een lachertje, een 18 jarig meisje voelde aan de buitenkant van mijn bomvolle uitpuilende tas en concludeerde dat de inhoud in orde was (whut?), ik werd helemaal niet gefouilleerd, waarschijnlijk vanwege de stress van de drukte.
  • Het verlaten van het circuit was een drama, 's ochtends stonden er 10 verkeersbegeleiders op 100 meter aan te geven waar ik de auto moest parkeren (zo dicht mogelijk naast en op mijn voorganger) en die bijna uit hun vel sprongen toen ik teveel ruimte overliet en weigerde verder naar voren te gaan. 's middags was er geen verkeersbegeleider te zien waardoor iedereen zo snel mogelijk naar de uitgang wilde gaan met als resultaat dus 5-6 rijen breed auto's die door naar een toegangsweg moesten die 1 auto breed was. Aangezien alles vaststond vanaf de oprit naar de snelweg (5 km verderop, met nog tientallen parkeerplaatsen/campings waar mensen probeerde vanaf te komen) zat hier ook geen snelheid in (10 auto's per 10 minuten). Heb er 1,5 uur over gedaan om de parkeerplaats af te komen. Gevolg: voordringers en mensen die elkaar geen millimeter ruimte gunde (heb wel paar bumper op bumper "touchés" gezien).
  • Nadat we de parkeerplek af waren was het niet beter, heeft nog eens 50 minuten geduurd voordat we eindelijk een beetje uit de drukte waren. We hadden (achteraf slim) gekozen om niet meteen de snelweg op te gaan, maar binnendoor naar Verviers te rijden en hier pas de snelweg op te gaan. Tussen Malmedy en Verviers stond het muurvast. Elk ander circuit heeft fatsoenlijke toegangsroutes, de politie gooit zelfs de snelweg in 2 richtingen open (dus 1 richting spookrijden) om ervoor te zorgen dat de drukte zo snel mogelijk weg is.
Uiteraard waren de "goede" zitplekken (zicht op scherm en baan) op Kemmel straight al allemaal bezet toen ik eindelijk aankwam (dit is geen klacht, had ik maar eerder moeten zijn of tribuneplek moeten hebben). De mensen zaten tot op de looppaden 4-5-6 rijen dik achter de bovenste rij (die je op TV ziet). Resultaat is dat iedereen gaat staan en niemand achter de 2e rij meer wat ziet. De looppaden (die ook gebruikt werden voor auto's, quads en scooters voor bevoorrading) zijn dus totaal niet meer te gebruiken, en iedereen moet over de modderstrook die naast het pad ligt, wederom, als iemand dringend door moet met een auto is dit geen doen...
Tijdens de GP3 race had ik al het gevoel dat dit met F1 niet goed ging komen en ben ik naar de andere kant van Kemmel straight gelopen (binnenbaan kant). Dit was wel een leuke wandeling, wel mijn schoenen verprutst omdat ik door de modder moest lopen, maar had wel plekje direct aan de baan.

Het is naar mijn mening te danken aan het soort fans wat op F1 wedstrijden afkomt dat dit niet uitgelopen is op een massale knokpartij in sommige gevallen. Als de harde kern van een aantal voetbalclubs waren geweest was het prijs geweest.

Als iemand naar Spa wil raad ik diegene sterk aan om een campingplaats te boeken, zondag ver voor 6:00 in de rij te staan en pas op maandag terug te reizen naar Nederland.

[/rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

ThaStealth schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:45:
Me2, dus ik ben blij dat ik Spa (wederom) overslagen heb. Enkele jaren terug was het nog wel te doen, maar nu...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:34
Hierom (en vanwege de toegangsprijzen) heb ik in de 25 jaar dat ik F1 volg, pas 1 GP (Spa '98) bezocht. En dat is omdat ik die kaarten met een prijsvraag gewonnen had :+

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij gingen met de bus om 3.30 weg. En zonder enige file stonden we om 7.45 op de parkeerplaats. De bussen werden over wat landweggetjes geleid waar het de laatste 1km wat langzaam maar gestaag door reed. Ook kwamen we rond 08.00 in 15minuten door de toegangscontrole heen.

Goed plekje zoeken was een ander verhaal. Uiteindelijk hebben we de race bij bocht 13 in het gras gezien. Super groot scherm pal voor ons aan de andere kant van de baan.

Het circuit verlaten was wel een probleem. Ten eerste waren de twee tunneltjes die we door moeten lopen een ramp. (De politie regelde het wel door rijen tegen te houden)

En de bus zou om 17.00 weg rijden. Maar ja... Alle bussen eromheen dachten iets anders(voor en achter, links en rechts). Dus uiteindelijk 17.45 konden we langzaam wegrijden. Binnendoor naar viervier en daar de snelweg op.

Uiteindelijk 22.15 weer thuis. Maar wat een geweldige dag was het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap

[/rant]
Dit heb ik vorig jaar ook bij de kwalificatie gehad. Daarom dit jaar op vrijdag naar Spa geweest en op de Gold 3 tribune gezeten. Je ziet de auto's vaker/langer langs komen, mooie plekken en je zit droog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BioHazard
  • Laatst online: 13:53

BioHazard

*\o/*

Als iemand naar Spa wil raad ik diegene sterk aan om een campingplaats te boeken, zondag ver voor 6:00 in de rij te staan en pas op maandag terug te reizen naar Nederland. Of even doorsparen en naar een andere race te gaan, ervaring is 10x beter, en je komt net zo goed Nederlanders tegen...

[/rant]
Ik was er ook, en mijn ervaring was hetzelfde. Ik zat op de heuvel bij Pouhon, maar men bleef zich er maar bij proppen. Even naar het toilet kwam neer op een avontuurlijke klimtocht over stoelen/koelboxen/modder/nat gras en mensen. :P Dan had ik nog geluk dat ik bergschoenen aanhad, maar de mensen met gympen glibberden mooi de berg af. Ik heb de hele dag maar op eierkoeken geleefd, want warm eten naar beneden halen was geen doen.

Bij de toiletten stond een rij van minimaal een half uur, als je moest kakken. Toen de race af was en de massale uittocht begon, waren er meerdere groepen die heel stug gewoon in het gangpad in hun stoel bleven zitten.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar uiteindelijk vond ik het gaaf om er eens bij te zijn geweest. Maar ik weet wel dat de volgende GP die ik bij ga wonen niet op Spa zal zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
BlauweFles schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:51:
[afbeelding]

vast al gepost, maar toch.

Treffende foto. Allemaal fans, Max die nog even naar zijn auto kijkt, maar ondertussen suf op een brommertje zit.

Blijkbaar stond Frits van Eldik precies op de goede plek toen dit gebeurde.
Ah was hij dat, zag een fotograaf langs rennen en vroeg me af waarom hij zoveel interesse had, kwam volgens mij helemaal van Les Combes af.

Even nog wat context, want is niet "juiste tijd, juiste plek": Eerst ging Max op een Quad met de rijrichting mee naar de pits, halverwege stapte hij over op een scooter/motor (was op de TV te zien) en kwam hij weer teruggereden (toen is deze foto gemaakt). Frits had dus even de tijd om naar de plek te komen, maar wel geluk dat Verstappen terug kwam.
TheBrut3 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

En met al die dagjesmensen had jij iets anders verwacht? Dat is best naïef eigenlijk. Spa is absoluut de mooiste baan, maar ook absoluut niet de F1 race die je, zeker met Max nu, moet willen bezoeken.

Persoonlijk vind ik ook nog dat ze daar veel te weinig voorbij komen, 44 ronden en daarna gelijk via de pit terug. Hongarije heeft bijv. 70 ronden, Hockenheim 67, Oostenrijk 71. Vind ik persoonlijk aantrekkelijker dan 44x op Spa, ondanks dat Spa een aantal super mooie bochten er tussen heeft zitten.
In Hongarije kan je op de juiste plek ook echt een aardig stuk circuit zien.
Volgens mij snap je mijn schrijfsel niet helemaal, dat het druk zou worden had ik zeker verwacht, dat het als je te laat zou zijn er geen fatsoenlijke plek zou zijn had ik ook op gerekend, dat is ook niet iets waar ik op zeur, waar ik boos over ben is de gebrekkige organisatie van het hele event, een kind van 3 kan inschatten dat een massa Verstappen fans die uit het noorden komen en wegwerkzaamheden aan de noordkant van Spa geen succes gaan worden. Dus ja ik had anders verwacht van de organisatie, zeker gezien het allemaal verwacht is.

[ Voor 114% gewijzigd door ThaStealth op 28-08-2017 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
@alle rants op Spa:

Als jullie even hier (of in het topic van vorig jaar) had gezocht, dan wist je precies hoe het er aan toe ging. Hell, ik was er in 2015, en toen deed ik er ook ruim 4 uur over om van de camping af te komen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Laatst online: 15:44
Crosspost met het België topic.

Gisteren voor het eerst naar de GP van België geweest. Ondanks de negatieve verhalen viel het ons mee.

Om 07:30 vanuit Venlo vertrokken, bijrijder bewapend met de verkeersinfo van Google Maps. Op de E42 besloten om er bij Theux af te gaan. Vanuit daar binnendoor naar Spa (dorp, niet het circuit) en vervolgens naar beneden richting Cour en Borgoumont). Deze weg was compleet verlaten en zo kwamen we vanuit het zuid westen Francorchamps binnen. Nog voor het centrum gratis langs de weg geparkeerd (09:15). Vanuit daar was het nog zo'n 1,5 ~ 2 KM lopen naar de hoofd ingang.

Besloten om richting Kemmel straight te lopen, echter was het niet meer mogelijk om beneden bij de heuvel terecht te komen. Besloten om helemaal door te lopen (ingang Malmedy) en via de tunnel naar Pouhon te gaan. Daar kon je via de zijkant wel nog beneden aan het hek komen zodat je vanuit daar de heuvel omhoog kon lopen om een plekje te zoeken. Om 11:15 uiteindelijk een plekje gevonden en na wat graaf werkzaamheden de strandstoeltjes redelijk recht kunnen installeren.

Besloten om 5 ronden voor het einde de spullen te pakken en richting uitgang te lopen. Bij de tunnel onder Eau Rouge was de race afgelopen. Via het circuit zijn we toen naar La Source gelopen (podium interviews waren nog bezig) en doorgelopen naar de uitgang. Besloten dezelfde weg terug te rijden, enkel op de snelweg nog een file gehad bij de wegwerkzaamheden. Desondanks toch nog om 18:15 thuis.

Na Budapest 2015 was dit mijn tweede GP bezoek. Volgend jaar eens kijken of Hockenheim of Oostenrijk een optie is. Ga dan wel weer voor een tribune zodat je wat meer vrijheid hebt om eens wat rond te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In algemene zin; ik ben er voor mezelf wel achter dat ik geen vaste hobby ga maken van het bezoeken van F1 races. Misschien dat als ik een keer in het buitenland ben, dat ik me er nog eens aan waag (Canada, Singapore, Abu Dhabi enzo.), maar ik vind het een hoop tijd, geld en moeite voor een matige racebeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Ik ga voor de 3e keer naar monza.

Waarom? Omdat, gerekend met 3 man, MonzA 50,- pp duurder was dan een volledig weekend Spa.

Zo'n weekend begint op woensdagochtend vroeg (vertrek)en eindigt maadagavond (thuiskomst).

Niets geen files, hoge prijzen rondom het circuit. Op monza is je halve liter ook 4 a 5 euro.

Maar voor een dag? Dan moet je de drukte op de koop toe nemen. Vroeg vertrekken. Desnoods op het circuit een uilte knappen. En aan het einde, wat ik hier ook als foto zag, de sfeer proeven op eau rouge.
Daarna nog wat eten. Aan het begin van frachorchamps zit een friettent bij de voetbal vereniging Ster en dan rond 18-19u weer naar huis.

Maar dat is als je 1 dag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Dit jaar zaterdag & zondag gegaan. We zaten in Spa zelf en opzich was het wel goed te doen. Wel wat file gehad maar niet heel veel. Voor parkeren kun je blijkbaar beter geen kaarten van te voren kopen, kant richting de pre-sail stond beiden dagen helemaal vast, terwijl je richting de losse verkoop gewoon kon doorrijden. Bovendien sta je dan veel dichter bij het circuit (stond er nu denk ik 100m vandaan).

Op zaterdag op de tribune bij Les Combes gezeten, maar voor de race zelf toch maar onze stoeltjes gepakt, dit keer in de Les Combes bocht zelf en dat was veel beter uit te houden dan de tribune. Doordat we op de racedag erg vroeg waren (rond 8u) zaten we vooraan. Stoeltjes stonden op een gegeven moment denk ik 5 rijen dik achter ons :P. Zondag was wegkomen in het begin wel een drama, maar eenmaal op de hoofdweg reed het wel door. Mijn navigatie stuurde me gelukkig niet de E34 op, maar binnendoor en zelfs nog een stukje Duitsland waardoor we verder geen file meer hebben gehad.

Twijfel wel of ik voor volgend jaar weer kaarten ga halen, vorig jaar was het ook al na 1 ronde over, en dit jaar al na 7 ronden. Het is een leuke ervaring maar het kost wel erg veel geld (overnachten is ook niet erg goedkoop in die periode helaas).
Natuurlijk is de rest van de race ook erg leuk om te kijken (en de F2/F3/Porsche cup) maar als Max wel rijd is het extra spannend en de sfeer is dan ook veel beter. Vorig jaar was de sfeer binnen 1 ronde hetzelfde als op het Musuemplein toen Spanje scoorde(maar wat wil je ook op Kemmel), dit jaar zat ik tussen gemengd publiek(ironisch genoeg waren de groepen om me heen voor Verstappen, Ocon & Alonso :P) tijdens de race, had ook wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:12
Helemaal mee eens... Als je enkel voor de F1 komt heeft Spa compleet afgedaan. Jaren geleden al trouwens.

Ben altijd F1-fan geweest, maar merk dat het sinds de komst van Verstappen vreemd genoeg juist minder wordt. Natuurlijk hoop ik op een goed resultaat voor hem en vond het prachtig toen hij vorig jaar de successen aaneen reeg, maar merk dat nu hij een zaad-jaar heeft de rest van de sport me ook veel minder interesseert.

Een F1 race zoals gisteren vond ik altijd fantastisch boeiend om te zien, maar heb nu zelf ook dat als Max is uitgevallen de rest me lang niet meer zo boeit als voorheen. Wat dat betreft was het voor mijn persoonlijke F1 interesse wellicht beter geweest dat er geen Max Verstappen zou zijn geweest :) . Maar ja, weet zelf ook wel dat dat vrij onzinnig is.

Stoor me wel enorm aan het aantal successupporters dat de races nu komt 'opfleuren'. Voorheen mengden wij als Nederlands ons veel meer onder de racefans uit andere landen. Nu zie je meer en meer Nederlandse enclaves ontstaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
alexbl69 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:40:
[...]

Helemaal mee eens... Als je enkel voor de F1 komt heeft Spa compleet afgedaan. Jaren geleden al trouwens.

Ben altijd F1-fan geweest, maar merk dat het sinds de komst van Verstappen vreemd genoeg juist minder wordt. Natuurlijk hoop ik op een goed resultaat voor hem en vond het prachtig toen hij vorig jaar de successen aaneen reeg, maar merk dat nu hij een zaad-jaar heeft de rest van de sport me ook veel minder interesseert.

Een F1 race zoals gisteren vond ik altijd fantastisch boeiend om te zien, maar heb nu zelf ook dat als Max is uitgevallen de rest me lang niet meer zo boeit als voorheen. Wat dat betreft was het voor mijn persoonlijke F1 interesse wellicht beter geweest dat er geen Max Verstappen zou zijn geweest :) . Maar ja, weet zelf ook wel dat dat vrij onzinnig is.

Stoor me wel enorm aan het aantal successupporters dat de races nu komt 'opfleuren'. Voorheen mengden wij als Nederlands ons veel meer onder de racefans uit andere landen. Nu zie je meer en meer Nederlandse enclaves ontstaan.
Ja hier stoor ik me ook wel aan, type wij kijken <sport x> want daar doet een Nederlander Y aan mee die het goed doet, jaar erna als Nederlander Y gestopt is of een slecht seizoen heeft niet meer kijken, want het is een shitsport.

Genoeg fakers gezien die alleen maar kwamen omdat ze even van hun vrouw/vriendin af wilde zijn en een weekendje bier wilde zuipen met hun maten en ondertussen een Verstappen petje gekocht hebben of een Sneijder/Huntelaar shirtje aanhadden...

Ben bang dat we het toch echt wat verder weg moeten gaan zoeken als doorgewinterde fans.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Goed, met het risico om afgefikt te worden na bovenstaande negatieve comments, toch maar gewoon m'n verhaal :+
offtopic:
(jullie maken het met die negativiteit niet aantrekkelijk om nieuwe ervaringen te delen, jongens ;) )

Dit weekend voor het eerst een F1-race bezocht! Spa 2017 dus, augustus 26-27. En ondanks dat ik een aantal dingen van @ThaStealth's 'rant' herken, vond ik het wel een zeer leuke ervaring. Ik denk dat veel afhangt van met welke verwachting / instelling je het weekend in gaat. Uiteraard zijn er een hoop dingen voor verbetering vatbaar, maar als je je daarop instelt, dan zul je niet zo snel tegen een teleurstelling aanlopen (want: Je wist immers dat het ging komen).

We hadden al zeer op tijd kaartjes en overnachtingen geregeld (Oktober 2016). Al snel hadden we besloten dat we overdekt wilden zitten (je weet maar nooit met Spa... Regen en overmatige zonneschijn zijn daar immers geen uitzonderingen :P ), dus hadden gekozen voor een Gold-ticket (gedeeltelijk een verjaardagscadeau, aangezien m'n verjaardag in het race-weekend viel O-) ). Uiteindelijk uitgekomen op de Gold 7 tribune, halverwege / net na La Source. Hotelovernachting hadden we goedkoop in Aken geboekt (zeer tevreden over trouwens, maar da's een andere review :P ). De vrijdag op het circuit hebben we uiteindelijk overgeslagen, dus zaterdag was onze eerste dag.

We dachten dat het met kwalificatie wat rustiger zou zijn, dus nadat we eerst ontbeten hadden vertrokken we rond 09:15 vanuit het hotel naar het circuit. Uiteindelijk bleek dat een verkeerde inschatting en hebben we de laatste 8km op de snelweg al in de file gestaan. De laatste vijf kilometer na de afslag gingen uiteraard ook langzaam, en toen kwamen we inderdaad op weggetjes die niet voor autoverkeer ingericht waren (laat staan tweerichtingsverkeer: Om de één of andere reden kwamen er auto's naar beneden terwijl wij in de file op een bijna-fietspad omhoog naar de parkeerterreinen reden. 8)7 ). We stonden uiteindelijk vrij ver van het circuit, dus moesten nog een flink eind lopen (bergafwaarts, dat scheelt. Gelukkig hoefde we niet datzelfde stuk weer omhoog aan het eind van de dag :X ). Uitzicht vanaf de parking:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Rond een uurtje of 11.30 waren we uiteindelijk op het terrein, waardoor we net de laatste vrije training misten. Jammer maar helaas. Konden we in ieder geval het terrein even verkennen :) . Er was in de Fan-zone genoeg te doen en te zien (veel reclame-kraampjes, wat activiteiten zoals banden verwisselen, finish-vlag zwaaien en een reactie-test, een paar show-auto's zoals de Benetton van Schumacher), maar uiteindelijk draaide het daar vooral om de DJ (met veel te harde muziek, maar ik word oud denk ik) en eten + drinken. Veel drinken. Ik kreeg hier wel een beetje een festival-gevoel: Veel groepjes die vooral bier aan het drinken waren op het terrein, maar minder oog hadden voor het race-gebeuren. Paar foto's van de fan-zone:
Members only:

Toen we naar de tribune wilden lopen bleek dit nog een stukje lopen te zijn, met een flinke bottle-neck op de plaats waar veel "Bronze-tickets" hun stoeltje hadden neergezet met uitzicht op Eau Rouge. Uiteindelijk op onze plaatsen aangekomen, en daar hadden we perfect zicht op de eerste bocht en op het grote scherm:
Members only:

Het geluid met de radio-verslaggeving was een positieve verrassing: We hadden niet verwacht dat er zo helder geluid te horen zou zijn, met duidelijk commentaar (afwisselend in het Frans, Nederlands en Engels). De kwalificatie viel uiteindelijk een beetje tegen: De strijd om de bovenste plaatsen kwam wel door, maar vooral de strijd om wie af zou vallen in Q1 en Q2 ging een beetje verloren. Ik denk dat de conclusie voor ons persoonlijk in ieder geval is dat we het heel leuk vonden om eens een heel weekend mee te maken, maar een volgende keer zal de zaterdag niet zoveel toevoegen en zullen we ons een eventuele volgende keer beperken tot alleen de race-dag.

Uiteindelijk na de kwalificatie nog even de Formule 2 bekeken, en zo hebben we de grootste massa (de mensenmassa, niet die andere Massa) in ieder geval zien vertrekken; toen we uiteindelijk onze auto weer hadden gehaald (die berg omlaag moest immers ook weer omhoog genomen worden) ging het redelijk soepel naar de exit. Uiteraard een kilometer of 5 stapvoets rijden, met de nodige afzettingen, maar toen we een bordje Aken zagen stond daar geen afzetting meer, waardoor we konden ontsnappen uit de file.

De volgende dag waren we een stuk vroeger op pad. We zaten uiteindelijk even voor zevenen in de auto, en stonden deze keer pas op de afrit stil (ipv 8km voor de afrit). De rest van de rit ging vergelijkbaar met de dag ervoor, maar wel met het verschil dat we deze keer naar Yellow-P4/P5/P6 doorgestuurd werden waardoor we minder ver hoefde te lopen naar het circuit. Toen we rond half negen bij de ingang aankwamen stonden er inderdaad twee enorme rijen (naar twee verschillende ingangen), en daar kunnen de Belgen misschien nog wel één en ander aan verbeteringen doorvoeren, maar uiteindelijk kwamen we net voor negenen het terrein op.

Daar bij die vlag ongeveer is de echte ingang :P :
Members only:

Race-day was een stuk leuker dan de zaterdag. Wegens een verandering in het programma hadden we de GP3 net gemist (die zou pas beginnen om half tien, maar was al bezig toen wij om negen uur het terrein op kwamen),
Members only:

maar voor de rest hebben we een paar leuke races gezien. De Fan-zone hebben we op zondag links laten liggen (op het ontbijt na), maar in de buurt van onze tribunes was ook genoeg te knagen. Ik vond het leuk om rondom allerlei 'andere' fans te zitten (Hamilton / Mercedes was volop vertegenwoordigd, er zaten een paar Vettel-fans vlak achter ons, een hoop Belgen natuurlijk, en uiteraard Max / RBR-fans), maar wat ik dan weer jammer vind is de alcohol die van sommigen een beetje Tokkie lijkt te maken 8)7 . Zaterdag waren er een aantal Nederlanders die alleen maar op zaterdag kwamen zuipen, en 'nogal' luidruchtig waren. Zondag waren het een stel Belgen die al voor de race aan het schreeuwen en provoceren waren (dat werd niet beter nadat ze ruzie hadden gekregen met een Nederlands gezelschap vlak voordat Max uitviel :X ). Waar op zaterdag de steward nog erg goed optrad, leken de stewards op zondag wel afwezig. Jammer. Gelukkig liep het niet verder uit de hand :) .

Na de race: (hint: niet Verstappen :P ):
Members only:

Uiteindelijk bij het weggaan, zou ik nog een tip aan de Belgische organisatie willen meegeven: Zorg dat er ook nog iets te doen is na de race. Nu wil iedereen op hetzelfde moment weg omdat er toch niets meer te doen is, op zaterdag ging het ietsje meer verspreid. We zijn even blijven zitten op de tribunen, rond uurtje of 16.00 zijn we gaan lopen naar de auto, rond een uurtje of 18.00 konden we uiteindelijk de file verlaten omdat we van te voren al hadden besloten om niet via de snelweg te gaan maar via Aken en Venlo terug naar huis te rijden.

All-in-all:
  • Leuk om eens mee te maken!
  • Het is volgens mij al eens eerder gezegd, maar: Eau Rouge is in het echt zoveel steiler dan dat het op afbeeldingen overkomt! Echt bizar.
  • Race-day is veeeel leuker dan kwalificatie-zaterdag
  • Het hele weekend hangt er een beetje een 'festival-sfeer': Je krijgt de indruk dat veel lui vooral komen om te zuipen / feesten, en het racen als 'excuus' gebruiken. Niets mis mee, maar het moet je 'ding' maar net zijn.
  • Qua foto's: Om goede foto's te kunnen maken moet je moeite doen. Op de tribune waar ik zat zit er standaard een graatjes-rooster tussen de camera en de auto's. Er zijn vast betere plaatsen om foto's te maken, maar als dát je doel is zul je echt wat moeite moeten doen om een goed plekje te scoren.
  • Zoals bij elk festival: Catering op het terrein is echt rammend duur. 10 muntjes door 3.50, en 2 muntjes voor een bakje friet patat (toegeveven: Een flinke bak) , 1 muntje voor een drankje (die mag je overigens wel zelf gewoon meebrengen), diverse 'overige' dingen voor veel-te-veel (zoals een pizza voor 4.5 muntje)
  • Heb je er spijt van? Nee. Zou je het een tweede keer doen? Alleen de zondag. Ik zou de zaterdag niet gemist willen hebben (want dan weet je immers niet wat je gemist hebt), maar de zondag vond ik veel leuker dan de zaterdag).
  • Ga met de verwachting van veeeeeeeel vertraging naar het circuit, dan kan het alleen maar meevallen. En: Het is een leuk weekend, dus windt je niet teveel op. Ga uit van veeeeel vertraging, dan kan het alleen maar meevallen ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2017 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
naitsoezn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:03:
Goed, met het risico om afgefikt te worden na bovenstaande negatieve comments, toch maar gewoon m'n verhaal :+
offtopic:
(jullie maken het met die negativiteit niet aantrekkelijk om nieuwe ervaringen te delen, jongens ;) )

Uiteindelijk bij het weggaan, zou ik nog een tip aan de Belgische organisatie willen meegeven: Zorg dat er ook nog iets te doen is na de race. Nu wil iedereen op hetzelfde moment weg omdat er toch niets meer te doen is, op zaterdag ging het ietsje meer verspreid. We zijn even blijven zitten op de tribunen, rond uurtje of 16.00 zijn we gaan lopen naar de auto, rond een uurtje of 18.00 konden we uiteindelijk de file verlaten omdat we van te voren al hadden besloten om niet via de snelweg te gaan maar via Aken en Venlo terug naar huis te rijden.

All-in-all:
  • Leuk om eens mee te maken!
  • Het is volgens mij al eens eerder gezegd, maar: Eau Rouge is in het echt zoveel steiler dan dat het op afbeeldingen overkomt! Echt bizar.
  • Race-day is veeeel leuker dan kwalificatie-zaterdag
  • Het hele weekend hangt er een beetje een 'festival-sfeer': Je krijgt de indruk dat veel lui vooral komen om te zuipen / feesten, en het racen als 'excuus' gebruiken. Niets mis mee, maar het moet je 'ding' maar net zijn.
  • Qua foto's: Om goede foto's te kunnen maken moet je moeite doen. Op de tribune waar ik zat zit er standaard een graatjes-rooster tussen de camera en de auto's. Er zijn vast betere plaatsen om foto's te maken, maar als dát je doel is zul je echt wat moeite moeten doen om een goed plekje te scoren.
  • Zoals bij elk festival: Catering op het terrein is echt rammend duur. 10 muntjes door 3.50, en 2 muntjes voor een bakje friet patat (toegeveven: Een flinke bak) , 1 muntje voor een drankje (die mag je overigens wel zelf gewoon meebrengen), diverse 'overige' dingen voor veel-te-veel (zoals een pizza voor 4.5 muntje)
  • Heb je er spijt van? Nee. Zou je het een tweede keer doen? Alleen de zondag. Ik zou de zaterdag niet gemist willen hebben (want dan weet je immers niet wat je gemist hebt), maar de zondag vond ik veel leuker dan de zaterdag).
  • Ga met de verwachting van veeeeeeeel vertraging naar het circuit, dan kan het alleen maar meevallen. En: Het is een leuk weekend, dus windt je niet teveel op. Ga uit van veeeeel vertraging, dan kan het alleen maar meevallen ;) .
Mooi dat je het naar je zin gehad hebt! Als ik je verhaal lees is dit de eerste keer dat je naar een race gegaan bent?
De reden dat ze niets meer na de race doen is dat ze de race als hoogtepunt van de dag beschouwen, en erna de poorten open gooien. Ze willen graag een groot publiek bij de podiumceremonie, en dat publiek krijgen ze echt niet meer van de baan af erna.

Sinds Liberty de F1 overgenomen heeft proberen ze wat meer festival effect te krijgen door een DJ te plaatsen, spelletjes in de Fan zone te hebben, etc.
Als je professionele foto's wilt maken moet je hoog op de tribune zitten en een dikke zoomlens hebben

Ik denk dat je door de vertraging op zaterdag en het skippen van vrijdag wel een paar leuke dingen gemist hebt. De trainingen zijn echt de moeite waard om te zien, hier proberen de coureurs meer en gaat het sneller mis (uitstapjes buiten de baan). De andere klasses zijn 'wel leuk', vooral omdat ze wat onstuimiger zijn, en dus vaker crashen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ThaStealth schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Mooi dat je het naar je zin gehad hebt! Als ik je verhaal lees is dit de eerste keer dat je naar een race gegaan bent?
Klopt ;)
De reden dat ze niets meer na de race doen is dat ze de race als hoogtepunt van de dag beschouwen, en erna de poorten open gooien. Ze willen graag een groot publiek bij de podiumceremonie, en dat publiek krijgen ze echt niet meer van de baan af erna.
O, ongetwijfeld; Snap ik. Maar op zaterdag deden ze dat beter, met nog een race (twee races zelfs) er achteraan ;) . Misschien helpt het dan dat ze niet die ceremonie beginnen op het moment dat ze de hekken open zetten maar ff 5 minuten wachten :P . Plus: Misschien dat ze de fan shops dan wat langer open kunnen houden, want die waren ook al aan het sluiten (worden al actief leeggehaald). Maar goed: Besides the point, want de meeste mensen willen toch direct na F1 weg en het ging om m'n ervaring niet om een verbeter-sessie met die club te hebben :P
Sinds Liberty de F1 overgenomen heeft proberen ze wat meer festival effect te krijgen door een DJ te plaatsen, spelletjes in de Fan zone te hebben, etc.
Nieuwe realiteit ;)
Als je professionele foto's wilt maken moet je hoog op de tribune zitten en een dikke zoomlens hebben
Zoomlens is alleen nodig als je dat wilt, voor de rest kun je idd beter ergens zitten waar je niet ter hoogte van de hekken zit. De meeste kans maak je dan op een zilveren tribune of op een bronzen plekje.
Ik denk dat je door de vertraging op zaterdag en het skippen van vrijdag wel een paar leuke dingen gemist hebt. De trainingen zijn echt de moeite waard om te zien, hier proberen de coureurs meer en gaat het sneller mis (uitstapjes buiten de baan). De andere klasses zijn 'wel leuk', vooral omdat ze wat onstuimiger zijn, en dus vaker crashen :P.
Meh, vond ik juist tegenvallen. Misschien als je echt-echte fan bent, maar imho voor de overige 85% voegt de zaterdag weinig toe. Daarvoor zie je ze te weinig langskomen. Ik woon vlakbij Zandvoort en ben daar ook wel eens gaan kijken naar verschillende klasses, maar daar krijg je veel meer mee van 'de rest'. Ze komen op Spa gewoon niet zo vaak langs en de scores krijg je veel beter mee als je niet op het circuit bent. Maar dat zijn my two cents als 'doorsnee-fan' ;) . Wel kun je op die dagen (ik gok op Spa tijdens het F1-weekend vooral op vrijdag) veel beter rondlopen. Maar daar moet je maar net het gezelschap voor hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52

Niellie41

[object Object]

Ik kan je een weekend WEC of Total 24 uur van Spa aanbevelen. Vooral de 24 uur is heel gaaf. Voor €60 (WEC €30) mag je bijna overal komen (ook in het paddock en achter de pits). On track action vanaf woensdag. Zaterdagavond is er ook altijd een DJ.

Voor de echte festival sfeer zou je een naar de 24 uur van de Nürburgring moeten gaan. Daar zitten mensen ook al een week te kamperen in de bossen rond de Nordschleife, met zelf gemaakte podia etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Crazy D schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:06:
[...]

Mijn ervaring met Gp's is dat juist na de kwali en de race de meesten weggaan. Dan kun je of lekker op t circuit blijven en op zaterdag nog andere klassen bekijken en op zondag lekker ontspannen luieren, of direct weggaan en met een beetje stinkmazzel kom je vooraan de file (:P) en anders is het aansluiten... Het had mijn voorkeur altijd om lekker op het circuit te blijven. Andere klassen zijn ook leuk om te kijken, loop nog eens wat rond, het is rustig dus je kunt nog weleens een andere tribune op, etc.
Even hierop terugkomend: uiteindelijk had het geen drol uitgemaakt: de meeste mensen gingen juist naar de Fanzones en daar was het superdruk (er was zowaar een hele voetgangersfile). Uiteindelijk zijn we een uurtje tot een anderhalf uur gebleven en daarna volledig filevrij het terrein af gereden (wel wat file door wegwerkzaamheden bij Verviers, maar die had er ook zonder de GP gestaan). Als we meteen na de kwalificatie er vandoor waren gegaan dan was dat ook filevrij geweest heb ik begrepen :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:15
TommyGun schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Me2, dus ik ben blij dat ik Spa (wederom) overslagen heb. Enkele jaren terug was het nog wel te doen, maar nu...
Het was dit jaar echt merkbaar drukker dan voorgaande jaren, ook op de vrijdag. De laatste jaren op vrijdag rond 07:30 vertrokken vanuit Eindhoven en zaten we ruim voor start FP1 op de tribune na misschien een half uurtje file. Dit jaar besloten om op vrijdag om 06:30 te vertrekken en toch pas na 11:00 uur op de tribune... Het was dit jaar echt drama om er te komen vanuit Nederland via Luik. Wegwerkzaamheden, mensen die rijbanen blokkeren omdat ze ineens willen invoegen in een stilstaande file, nog meer wegwerkzaamheden, files op de smalle weggetjes rondom het circuit... Op een gegeven moment de auto maar gewoon op een parkeerterrein gezet (op 2,5km) en maar gaan lopen. Resultaat, bijna de hele FP1 gemist.
Op zaterdag om 06:00 uur vertrokken vanuit omgeving Düsseldorf (langs Aken gereden) en toen wonderwel vrijwel geen file gehad, om 07:30 de auto geparkeerd.

De zondag vind ik zelf op Spa niet echt de moeite. Ik ben niet zo van de staanplaatsen maar van de overdekte tribunes, dit omdat het regelmatig regent op Spa en je een vaste plek hebt wanneer je opstaat. Alleen vind ik de prijzen voor een fatsoenlijke tribune een beetje te gortig, 400+ euro voor zondag voor 44 rondjes. Voor dat geld heb je bijna een heel weekend Oostenrijk of Hongarije + overnachtingen en daar kies ik dan meestal ook voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:05
Spa is top om op te rijden, maar matig om te bezoeken met een race, 2009 voor het laatst gedaan, en toen kon ik letterlijk een film kijken in de auto voordat ik het parkeerterrein af kon om aan te sluiten in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ThaStealth schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:22:
Weet niet hoe het nu is, 10 jaar terug was er na de F1 op SilverStone nog 1 of andere klassieker-race (sowieso was het hele weekend destijds takkedruk met verschillende klassen). Erg leuk en zorgt er meteen voor dat niet iedereen tegelijkertijd weggaat. Ook de vrijdag en zaterdag was toen afgeladen, geloof dat als onze pendelbus naar het hotel niet na de GP2 (eigenlijk halverwege...) weg wilde, we tot 19u of zo nog races hadden kunnen kijken.

Exact expert nodig?

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 21:22
@TS De links naar de circuits onder het kopje bezoekers werken niet helemaal lekker meer.
On topic: morgenvroeg met Ryanair vliegen op Bergamo voor 3 dagen Monza, zin in!
Iemand nog tips mbt parkeren daar ter plaatse? Plan is om de (huur)auto neer te zetten op P16 indien mogelijk.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32
Ben ook benieuwd naar tips voor monza. Kom zondagochtend vanuit bergamo en heb geen idee waar ik het beste kan parkeren, of uberhaubt hoe vroeg ik er moet zijn. Heb tribune plaatsen bij de ascaribocht, bewust genomen omdat ik op google dacht te zien dat er een videowall stond, maar op de meegeleverde plattegrond zie ik geen scherm staan helaas, weet iemand hier het fijne van?

Andere vraag is of iemand weet waar je allemaal aan de binnenkant van het circuit kan komen, dus waar zitten de tunneltjes?

• ebis
  • Niet online
Er zit in ieder geval één ter hoogte van de uitgang pitsstraat, tussen de hoofdtribune en het zwembad. Verder weet ik niet welke allemaal in gebruik zijn tijdens een GP weekend.

• p.d.akkerman
Onder start/finish zijn 2 tunnels. Een einde startfinish, thv ingang pitstraat. De andere juist thv uitgang pitstraat.

Aan de andere kant zijn 2 bruggen over het circuit. Bijna in het verlengde van de tunnels.

Je kan bijna overal komen. 2 jaar geleden was de kombaan afgesloten.

Parkeren heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 56% gewijzigd door p.d.akkerman op 01-09-2017 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Neem extra dopjes voor je drinken mee
Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste