Ik ben geen die-hard iPhone gebruiker dus kan je niet helemaal helpen. Toch weet ik wel dat ik beide systemen waardeer. Soms vind ik de iPhone weer beter en de andere keer een Android. Voor mij zou een combinatie mooi zijn maar dat is toekomst.
Qua hardware vind ik de S8 beter dan de iPhone kijkend naar scherm, accu, camera, design etc.
Qua software heeft iOS voordelen wat betreft de updates en het loopt allemaal erg goed en soepel wat je vooral merkt bij scrollen en veel wisselen tussen apps. Het is op zich een eenvoudig toestel met weinig instellingen om te spelen, tenminste zo out of the box. Ga je wat dieper in de instellingen dan kan er zeker wat aangepast worden maar is niet echt nodig.Standaard werkt het gewoon zoals Apple het bedacht heeft en dat werkt goed.
Backup functionaliteit van iOS is ook nog ongeëvenaard. Bij Android zul je dit nog niet vinden, dus bij een reset zul je diverse instellingen of inlog gegevens van apps zelf weer in moeten voeren.
Aan de andere kant kun je met Android veel aanpassen en dat moet je leuk vinden. Het hoeft niet maar wil je het maximale eruit halen dan zou ik dat wel doen.
Android heeft minder restricties en dat heeft zn nadelen en voordelen. Om een voorbeeld te noemen ondersteund Bluetooth van iOS alleen bepaalde protocollen waardoor niet alles werkt. Ik had een OBDII apparaat om foutcodes van een auto uit te lezen en dat werkte gewoon niet met iOS omdat Apple dat protocol niet ondersteund terwijl het met een Android geen probleem was. NFC hetzelfde verhaal.
Ander voorbeeld is dat wanneer ik met een iPhone iets wil downloaden zoals van mijn NAS, dan komt het niet direct op mijn telefoon te staan in een map. Nee het komt in een sandboxed map van de app en van daaruit kan ik het gebruiken. Maar dit wil ik helemaal niet. Ik hou van een mappen structuur waarbij ik zelf mappen kan maken en daar inzet wat ik wil.
Android is een beetje als Windows wat dat betreft. Veel mogelijkheden maar het kan ook wel eens pielen zijn om het goed te krijgen.
Nu is iOS wel steeds beter geworden want ik kan me herinneren dat je geen quick toggeles (control center) of deel opties had. Wilde je iets delen dan moest dat vanuit de app zelf. Nu is dat al een stuk beter geworden.
De dialer of contacten van iOS vind ik wat minder werken. Ik was smart dialing gewend dus moest wel wennen dat ik steeds een naam moest intypen.
Dus het zal best wennen zijn maar ik zou gewoon een paar maanden de tijd nemen.