ViezeVis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:22:
[...]
Je badkamer lijkt optisch ineens een stuk groter

Mooi hoor!
Heb je nog tips voor het slopen van een badkamer? Gewoon aan de gang met een hamer, beitel en een klopboor? Heb je zelf daarna ook de muren nog gladgestreken of heb je dat overgelaten aan de tegelzetter?
Dank, we zijn zelf ook erg blij met het eindresultaat. Zowel de meubels als de tegels zitten er super strak in. Zo lopen de voegen precies in elkaar door, heeft de douchecabine een nauwelijks merkbaar en zichtbaar afschot en lopen de tegels gelijk aan het (deur) kozijn qua diepte. Dus geen diepte verschil.
Het verschil in grootte viel ons ook op. Dat komt met name door het bad dat er uit is (is +- 2m2 op een badkamer van 7m2) en door de glazen wanden van de douche cabine. Daar kijk je immers mooi doorheen, waardoor het minder dicht is dan de gipsbeton wand die er eerder stond.
Slopen hebben we inderdaad met een moker en schroevendraaier/beitel gedaan. De klopboor durfden we op sommige muren niet aan, aangezien kennissen eens de muur hebben ontzet met een klopboor. Sommige tegels zaten muurvast en anderen vielen zo van de muur. Met 2 personen was het 2 dagen sloopwerk voor de badkamer en toilet samen.
We hadden met de badkamerboer afgesproken dat zij zouden bepalen of er nog gladgestreken moest worden, maar dat bleek niet nodig. Ik denk dat de kans op beschadigingen met een klopboor groter was geweest aangezien je dan minder goed 'voelt' wat je doet.
Mijn beste tip is toch om je vinger niet onder de moker te houden tijdens het slopen. Dat heb ik in mijn enthousiasme wel vergeten; met een gespleten vingertopje en een nieuwe nagel tot gevolg

Stiggy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:55:
[...]
Ah dank voor je post! Onze badkamer is ongeveer even groot en we zitten ook zo tegen offertes van €30.000,- aan te kijken. Dat is dan incl. slopen. Weten we in ieder geval dat dit geen rare bedragen zijn.
Sjah, ligt natuurlijk enorm aan de keuzes die je maakt. Ik heb de offerte van de badkamerboer vorig jaar naast de internetprijzen gelegd en toen zag ik dat hij zo'n 20% marge pakte op de sanitaire materialen tov de internetprijs. Dat is te verwachten als je niet zelf bestelt.
Ook heb ik bijgehouden hoeveel uren er ongeveer in de badkamer en toilet zijn gaan zitten. Installateur en tegelzetten zijn samen ongeveer 100 uren bij ons bezig geweest in 3 weken tijd. Geen idee of je iets kunt met die informatie.
t14wo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:47:
[...]
Hoe bevalt het verkorte toilet? Ik neig daar ook aan omdat ons toilet ook een meter diep is. Ik heb al een geberit 720 inbouwresservoir, die een paar cm dunner is en een ruimtebesparend toilet geeft dan weer een paar cm.
Maar vraag me af of je er iets van merkt in het ‘gebruik’.

Ik merk daar helemaal niets van en ben blij dat ik die keuze gemaakt heb. Helaas konden we de formaten van de toilet beneden niet aanpassen en zaten we vast aan die 1x1 meter. Dan telt inderdaad elke centimeter.
Tov de toilet die er zat, die niet was verkort, merk ik geen verschil en de rest van mijn huishouden ook niet. Van visite heb ik ook niets vernomen. Het enige waar ik wel aan moet wennen is dat de toilet iets lager hangt dan eerder. Als je een toilet vervangt, meet dan even goed op hoe hoog die nu hangt en of je die misschien lager of hoger terug wilt.
[
Voor 33% gewijzigd door
m181087 op 23-08-2023 09:29
]