Teijgetje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:02:
@
unezra
Maar je hebt dus geen budget aangegeven?
Waarom niet? Bang dat de offerte dan daar op uitkomt?
Ik denk dat dat beter is. Geef een budget aan en kijk wat je daar voor krijgt ipv een mooie luxe badkamer in kleur huppeldepup.
Of lever zelf het meubilair aan.
Verwachten dat hetzelfde plotseling voor de helft kan is onrealistisch. Dat komt inderdaad terug in goedkoop meubilair (grotere kans op productiefouten/retour) en mindere afwerking (bv voegen van 5-6 mm ipv 2,5)
Zij hebben nooit gevraagd naar een specifiek budget. Eigenlijk ook goed, want ik had oorspronkelijk gehoopt dat het voor €1000, €1500 wel had gekund. Juist door zaterdag en het feit dat zij aangaven dat het een totale rebuild werd van een week, heb ik terplekke mijn verwachtingen bijgesteld.
Dat meubilair kan zéker voor de helft. Er zijn onderdelen (kranen) gebruikt die van hetzelfde merk maar net een ander type, voor 1/3e tot de helft in de reguliere partikuliere handel verkocht worden. Niets mis met een beetje marge, maar óf er zit een belachelijke marge op van meerdere honderden procenten, óf ze hebben een top-end model gepakt terwijl een low-end model ook prima had gekund.
Een Ikea badmeubel was ook prima geweest. Een badmeubel met wasbak van €900 vind ik vrij absurd.
Ik heb nog nooit een badkamer kunnen renoveren in een week, incl alles. Vaak worden droogtijden vergeten, materiaal halen/voorbereiden is ook zo iets.
En er zijn inderdaad zat kleine werkzaamheden die relatief weinig kosten, maar de levensduur van de badkamer verlengen, die soms overgeslagen kunnen worden om de prijs te drukken.
Droogtijd is irrelevant. Als het 2 dagen moet drogen, kun je 2 dagen aan een andere klus besteden. Je gaat niet zitten wachten tot de badkamer droog is en vervolgens die uren doorbelasten. Er is gesproken over een totale doorlooptijd van een week. Dan stel ik me voor dat er 5 mandagen werk in zit (het is een eenmansklus) en nog een droogtijd van 2 dagen.
Gemiddeld kost een mooie badkamer 10k en duurt twee-drie weken.
Dus als je een offerte binnen budget wil dan geef je dat budget aan, dat is minder frustrerend voor beide partijen. Een offerte maken en alles uitzoeken kost ook tijd.
Daar zijn ze misschien een half uur mee bezig geweest. Veel langer zal het niet zijn. Het is een kleine badkamer waarbij de layout niet veranderd hoeft te worden. Die kan niet anders dan 'ie nu is.
Op genoemde websites zie ik 5K max. staan en wat steekproeven op prijzen leren mij dat de prijzen van materiaal minimaal 2x zo hoog zijn als ik zelf zou betalen als ik het bij pak 'm beet de Hornbach zou kopen. Voor vergelijkbaar materiaal. (Dus ook gewoon Grohe kranen, maar niet het duurste model.)
Onze eigen badkamer haalde volgens mij de 15K, alleen is dat een compleet andere badkamer met bad, custom cabine, dubbele wasbak, verwarmde spiegel, etc. Ook is die 3x zo groot. (De exacte prijs is niet goed te bepalen omdat we bijvoorbeeld zowel in badkamer, toilet, washok en keuken dezelfde vloertegels hebben gebruikt en de wandtegels in toilet, badkamer en washok zijn gebruikt.) Ook hadden wij andere eisen qua afwerking en materiaal.
Dus los van een veel kleinere ruimte, is het gewenste afwerkingsniveau ook veel lager.
Daarom ben ik onprettig verrast door deze prijs.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.