Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 22 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
Piet91 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:58:
[...]

Zoveel wel? Ik dacht met misschien 2 rijen van 3 ook wel voldoende zou zijn.

Ik zat alleen een beetje hoe ik die zou plaatsen/verdelen bij de douche (omdat hier vaak genoemd wordt om dat goed te doen i.v.m. de (regen)douchekop en de verlichting bij de spiegel.
Zorg dat je dimbare spotjes neemt dan heb je nooit teveel of te weinig licht.
Als je te weinig spotjes maakt en je hebt te weinig licht houd het op.
Teveel licht kan je wegdimmen :)

Ik zou bij de douchekop in de buurt 1 doen en dan tegenover de douche 1. In de ruimte bij je wastafel twee rijtjes van 3.

Uit mijn hoofd rekenen de meesten met elke 75cm een spot.
Je wastafel ruimte is 2m voor het gemak dus dan kom je niet weg met 2 spotjes daar, helemaal als de spiegel ook geen eigen verlichting heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:06

JT

VETAK y0

mark2000 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:56:
Ik vind het een hele nette prijs ten opzichte van ons meerwerk voor de badkamer. Wij hebben wel meer m2, maar waren alleen voor het tegelwerk als € 7.500,- kwijt
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 06:06
Ik snap dat je het prijzig vind dat ben ik geheel met je eens. Alleen voor de laagste internetprijs moet je iemand vinden die ze er in wil leggen en tegen welke prijs is dan het uurloon. Mocht het mis gaan is er problemen met de garantie. Daarnaast kan het nu maar zo even langer duren voordat je iemand hebt die je badkamer kan doen, met als gevolg dat je later je nieuwbouw woning in kan waardoor je extra dubbele lasten heb. Ik heb lopen rekenen maar ik kwam snel uit op dat ik dan ongeveer evenveel kwijt was. Dat waren redenen dat we de exorbitante prijzen van de aannemer maar accepteer. Leuk is het niet maar ze weten het precies zo te doen dat ze er zelf genoeg aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 16:38
Wij hebben op een badkamer van 2.50 x 3.00 ongeveer 6k meerwerk gehad. Dat is incl andere tegels, bad, en wat toilet spul. Wat ik vooral zag was dat er voor een badmeubel 1.5k gerekend werd, terwijl je die voor 400 bij een sanitair boer kon halen. Dus wij hebben met de standaard wastafel laten opleveren.

Ik vind het geen hele gekke prijs incl meubilair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Hier ook druk bezig met de badkamer. Onlangs een huis gekocht met een vrij recent geplaatste badkamer. Echter achteraf toch wat ontevreden over de indeling - dus daar gaan we wat aan doen. Tevens heb ik mijn twijfels over hoe netjes/volgens het boekje alles geplaatst is. We hebben namelijk twee mengkranen, één voor het bad en de douchekop en dan nog een losse mengkraan voor een soort van stortdouche uit het plafond, maar die is niet lekker bruikbaar vanwege de beperkte ruimte.

Badkamer is 281cm diep, 150cm breed. Zit nu een sanibroyeur in, hoge smalle kast, badmeubel bad van 150cm bij 70cm (over de achterwand dus).

Wat willen we? Bad er uit, inloopdouche(bak) er in met een schuifdeur.

2 opties:
1. Renoveren: badmeubel naar voren halen, dichter tegen de hoge smalle kast aan. Bad er uit, wat ruimte maakt voor een 90cm diepe en 150cm lange (langs de achterwand, op plaats van het bad) inloopdouche(bak). Hierbij een glazen schuifwand.

Qua kosten schat ik hier een 2k aan materialen, 3k aan arbeid - enig idee of dit correct is? Nadeel is dat we hier nog eens 5k aan een badkamer uitgeven die vervolgens gewoon 5 jaar oud blijft - oftewel; ik denk dat we hier niet veel aan waarde van terug gaan zien.

2. Nieuwe badkamer: zijn bij brugman geweest. Voor <10k hebben we een standaard nieuwe badkamer, die aan onze wensen voldoet. We zijn niet zulke 'badkamermensen' (als je al zo iets hebt), maar het moet wel netjes zijn.

Via Brugman is dit. Dan gaat de hele achterwand open, alle mengkranen er uit, stortdouche weg etc. De zekerheid dat het nu 'goed' gebeurd geeft mij persoonlijk een stuk meer zekerheid. Nadeel is hier wel dat we 10k uitgeven aan een ruimte van 5m2.

Wat denken jullie? Mis ik nog overwegingen, opties, whatever?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:29
SavageBrother schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:25:

Nadeel is dat we hier nog eens 5k aan een badkamer uitgeven die vervolgens gewoon 5 jaar oud blijft - oftewel; ik denk dat we hier niet veel aan waarde van terug gaan zien.
Voor optie 2 geldt dit natuurlijk ook hè. Als je nu een in beginsel prima badkamer hebt, ga je geen significante waardevermeerdering krijgen door de badkamer te vervangen. Tenzij je zit met hele smaakgevoelige dingen of compleet verouderd/verweerd/verkalkt etc. spul, is elke stuiver die je erin stopt puur en alleen voor je eigen genot.

Verder moet je bij optie 1 ook rekening houden met het tegelwerk. Een x aantal tegels zal vervangen moeten worden vanwege aanwezige gaten voor leidingen, ophanging, etc. Heb je de specifieke tegels nog en/of kun je die nog kopen? Hoe is het voegwerk, is het een standaard voegkleur?
Dit komt stiekem best nauw. Mijn ouders (vader met name) zijn zo eigenwijs geweest om "bijna toch wel zo'n beetje exact dezelfde tegels" te kopen. Dat ziet er puntje bij paaltje gewoon niet uit. Als je 5K ergens tegenaan gooit wil je niet een "net niet" gevoel eraan overhouden.

Als het om een complete wand gaat kun je wel overwegen om een contrasterende tegel te gebruiken, onder de voorwaarde dat dit dan de enige contrasterende tegel is in het geheel.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Laatst online: 10-05 09:51
Standaard voegkleur inderdaad, hebben nog genoeg tegels om de ruimte achter het bad op te vangen en eventueel verlies van extra tegels op te vangen.

Wat betreft waardevermeerdering bij optie 2: mocht er een Brugman badkamer in gaan dan gaat de kwaliteit wel omhoog tov wat er nu in zit. Over 5 jaar is de huidige badkamer 10 jaar oud en een nieuwe natuurlijk pas 5, wellicht dat dat nog wat verschil maakt. Overigens is dit niet mijn voornaamste overweging.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

mark2000 schreef op maandag 2 september 2019 @ 06:47:
Ik snap dat je het prijzig vind dat ben ik geheel met je eens. Alleen voor de laagste internetprijs moet je iemand vinden die ze er in wil leggen en tegen welke prijs is dan het uurloon. Mocht het mis gaan is er problemen met de garantie. Daarnaast kan het nu maar zo even langer duren voordat je iemand hebt die je badkamer kan doen, met als gevolg dat je later je nieuwbouw woning in kan waardoor je extra dubbele lasten heb. Ik heb lopen rekenen maar ik kwam snel uit op dat ik dan ongeveer evenveel kwijt was. Dat waren redenen dat we de exorbitante prijzen van de aannemer maar accepteer. Leuk is het niet maar ze weten het precies zo te doen dat ze er zelf genoeg aan verdienen.
Scr33x0r schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:51:
Wij hebben op een badkamer van 2.50 x 3.00 ongeveer 6k meerwerk gehad. Dat is incl andere tegels, bad, en wat toilet spul. Wat ik vooral zag was dat er voor een badmeubel 1.5k gerekend werd, terwijl je die voor 400 bij een sanitair boer kon halen. Dus wij hebben met de standaard wastafel laten opleveren.

Ik vind het geen hele gekke prijs incl meubilair.
Ik ben nog verder aan het rekenen. Sanitair via de projectleverancier is 6800. Precies hetzelfde online is 4200. Tja, ik vind het nogal wat. Vandaag ook tegelzetter langs gehad, die doet zelf bestelde tegels wel. Rekent 50e per m2.
SavageBrother schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:25:
Hier ook druk bezig met de badkamer. Onlangs een huis gekocht met een vrij recent geplaatste badkamer. Echter achteraf toch wat ontevreden over de indeling - dus daar gaan we wat aan doen. Tevens heb ik mijn twijfels over hoe netjes/volgens het boekje alles geplaatst is. We hebben namelijk twee mengkranen, één voor het bad en de douchekop en dan nog een losse mengkraan voor een soort van stortdouche uit het plafond, maar die is niet lekker bruikbaar vanwege de beperkte ruimte.

Badkamer is 281cm diep, 150cm breed. Zit nu een sanibroyeur in, hoge smalle kast, badmeubel bad van 150cm bij 70cm (over de achterwand dus).

Wat willen we? Bad er uit, inloopdouche(bak) er in met een schuifdeur.

2 opties:
1. Renoveren: badmeubel naar voren halen, dichter tegen de hoge smalle kast aan. Bad er uit, wat ruimte maakt voor een 90cm diepe en 150cm lange (langs de achterwand, op plaats van het bad) inloopdouche(bak). Hierbij een glazen schuifwand.

Qua kosten schat ik hier een 2k aan materialen, 3k aan arbeid - enig idee of dit correct is? Nadeel is dat we hier nog eens 5k aan een badkamer uitgeven die vervolgens gewoon 5 jaar oud blijft - oftewel; ik denk dat we hier niet veel aan waarde van terug gaan zien.

2. Nieuwe badkamer: zijn bij brugman geweest. Voor <10k hebben we een standaard nieuwe badkamer, die aan onze wensen voldoet. We zijn niet zulke 'badkamermensen' (als je al zo iets hebt), maar het moet wel netjes zijn.

Via Brugman is dit. Dan gaat de hele achterwand open, alle mengkranen er uit, stortdouche weg etc. De zekerheid dat het nu 'goed' gebeurd geeft mij persoonlijk een stuk meer zekerheid. Nadeel is hier wel dat we 10k uitgeven aan een ruimte van 5m2.

Wat denken jullie? Mis ik nog overwegingen, opties, whatever?
Ik zou zeggen, stel zelf eens wat samen aan materiaal, gezocht op internet. Ik lijk nu na onderzoek gewoon 2-3k goedkoper uit te komen. Ik denk dat veel mensen, of ze het nou bewust doen of niet, vaak kiezen voor het gemak en er een paar duizend extra aan uitgeven. Ik verzet zelf wel wat uitzoekwerk voor een maandloon :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@JT vergeet niet dat bij die internet prijzen wel nog even plaatsingskosten bij komen, afkitten, zwanenhalsje hier, koppelingetje daar. Iets waar je je helemaal niet druk om hoeft te maken als het gedaan wordt voor je in de bouw.

Ook ben je na oplevering dus nog weken bezig met zelf klussen en/of uberhaupt nog een klusser zien te vinden die het kan doen voor je. (Het is giga druk!)
Al die tijd heb je dus langer dubbele lasten en moet je zelf dus nog aan de gang met klussen en regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GeeMoney schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:41:
@JT vergeet niet dat bij die internet prijzen wel nog even plaatsingskosten bij komen, afkitten, zwanenhalsje hier, koppelingetje daar. Iets waar je je helemaal niet druk om hoeft te maken als het gedaan wordt voor je in de bouw.
Plaatsingskosten worden ook gewoon berekend bij de projectshowroom, zelfs voor een andere wc pot.
Ook ben je na oplevering dus nog weken bezig met zelf klussen en/of uberhaupt nog een klusser zien te vinden die het kan doen voor je. (Het is giga druk!)
Al die tijd heb je dus langer dubbele lasten en moet je zelf dus nog aan de gng met klussen en regelen.
Dat is inderdaad een overweging. Kost ons dan een keer misschien 700 euro meer. Dan kunnen we zelf zaken regelen, goedkoper uit zijn (ook voor bijvoorbeeld de vloer) en langzaamaan steeds een beetje verhuizen in plaats van dat alles in een keer over moet.Daarnaast moet de muurafwerking sowieso achteraf en worden de badmeubelen via het project ook pas ná oplevering gemonteerd. Wachttijden zijn hier gelukkig niet zo debiel dat je voor volgende jaar juni niemand meer kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 02-09-2019 22:47 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@JT gekke gang van zaken, plaatsingskosten voor een ander type pot is natuurlijk kolder, dat kan je hem rustig vertellen lijkt me tenzij je iets heel excentrieks uitzoekt. :+
En het is ook niet gangbaar dat het spul na oplevering geplaatst wordt, dat is nu juist 1 van de voordelen om het mee te laten nemen tijdens de bouw :s .

Hier vielen de prijzen mee ten opzichte van internet, wel duurder maar ik denk als ik alles bij elkaar optel dat we het over 1500-2000 euro hebben voor twee badkamers totaal.
Ik heb het echter dus wel bij oplevering helemaal af, gekit etc. incl. dus alle garanties vanuit de bouw. Daarnaast had ik wel haast met verhuizen en een maand extra dubbele lasten was hier €1000,- :) .

Maar voor iedereen wel een handige tip om gewoon even alles op een rijtje te zetten en niet alleen maar blind te staren op internet prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GeeMoney schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:52:
@JT gekke gang van zaken, plaatsingskosten voor een ander type pot is natuurlijk kolder, dat kan je hem rustig vertellen lijkt me tenzij je iets heel excentrieks uitzoekt :+ .
En het is ook niet gangbaar dat spul na oplevering geplaatst wordt, dat is nu juist 1 van de voordelen om het mee te laten nemen tijdens de bouw :s .
Tegels worden wel tijdens de bouw gedaan hoor, maar badmeubel enzo niet. Badmeubel monteren kost ook gewoon ruim 300 extra.
Hier vielen de prijzen mee ten opzichte van internet wel duurder maar ik denk als ik alles bij elkaar optel dat we het over 1500-2000 euro hebben voor twee badkamers.
Ik heb het echter dus wel bij oplevering helemaal af, gekit etc. incl. dus alle garanties vanuit de bouw. Daarnaast had ik wel haast met verhuizen en een maand extra dubbele lasten was hier €1000,- :) .
In jouw situatie had ik waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt! Ze mogen best wat verdienen aan het administratieve werk, ontwerp enzo, geen probleem. Alleen geen 33% meer dan wanneer ik het zelf zou doen en ook maar met een deel van de voordelen.
Maar voor iedereen wel een handige tip om gewoon even alles op een rijtje te zetten en niet alleen maar blind te staren op internet prijzen.
Het is voor ons ook een experiment. We hebben nog nooit een badkamer zelf uitgezocht en er is gewoon veel onduidelijkheid. Dus fak dat, we gaan het zelf regelen en zien wat we ervan leren. Ervaring deel ik terzijnertijd zeker hier!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
SavageBrother schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:57:
Wat betreft waardevermeerdering bij optie 2: mocht er een Brugman badkamer in gaan dan gaat de kwaliteit wel omhoog tov wat er nu in zit. Over 5 jaar is de huidige badkamer 10 jaar oud en een nieuwe natuurlijk pas 5, wellicht dat dat nog wat verschil maakt.
Nauwelijks. De meerwaarde van een badkamer is met name het eerste jaar. Over 5 jaar heb je gewoon een prima badkamer, punt.

Als de huidige badkamer echt gedateerd of anderszins aan vervanging toe is en je zet er een gloednieuwe in (t.w.v. 10K) dan heb je een meerwaarde van 3-4K te pakken. Overigens heb je diezelfde meerwaarde als je er een badkamer van 3K in zou zetten. Al het extra is puur voor jezelf.
Overigens is dit niet mijn voornaamste overweging.
(y)
Dat was mijn boodschap ook: die waardevermeerdering is nihil en staat zeker niet in verhouding tot wat je erin stopt.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 15:38
Sarrr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:47:
Hier een update van onze badkamer, inmiddels nog wat zwarte accessoires toegevoegd van Urban Tiger zoals een planchet in de douche, zeeppompje, toiletrolhouder etc.

[Afbeelding]

Ben heel blij met het eindresultaat en de kleuren, vooral het rookglas scherm maakt het helemaal af naar ons idee. We hebben dus de standaardbadkamer in de nieuwbouwwoning voor een zo laag mogelijk budget geprobeerd te upgraden naar een mooie moderne uitstraling en ik denk dat dit wel gelukt is. :)

De witte tegeltjes zaten in het standaardpakket en we hebben een muur en de vloer vervangen voor luxere tegels. Verder de standaard witte wastafel, het douchescherm en de radiator weggehaald en de leidingen laten afdoppen. Het toilet en de douchekop hebben we behouden zoals het was. Handdoekenradiator en het donkere douchescherm zelf toegevoegd en voor circa 1100 euro het setje badkamermeubels kunnen bestellen (dubbele wastafel met kranen, hoge kast, spiegel met verwarming en LED-verlichting).

Alleen nog één probleempje waarvoor graag advies: de druk in de douche is niet heel hoog. Het is acceptabel maar als je eronder staat heb je net het gevoel dat je hem harder wilt zetten om de straal wat harder en voller te krijgen.

We hebben ook een upgrade naar een CW5-klasse laten doen, dus het mag volgens mij niet liggen aan de hoeveelheid beschikbaar warm water (als alleen de douche aan staat). Ook heb ik gemerkt als de warme kraan aan gaat de douche echt per direct koud wordt, wat ik ook niet helemaal had verwacht van die CW5-klasse.

Vraag: waar kan dit aan liggen en hoe kan ik het oplossen? Zou het voldoende zijn om een andere douchekop te nemen (we hebben nu dus een simpel standaard ding van Grohe) en zo ja, waar moet ik dan op letten bij de aanschaf? Of zou er een ander probleem kunnen zijn waardoor de druk lager wordt?
Welk merk/type wastafel meubel is dit?

• rreginaldd
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-04 16:18
Ook ik ben bezig met een nieuwe badkamer.

Ik heb begrepen dat het toilet moeilijk verplaatsbaar is ivm afvoer en hierdoor is hij leidend geworden in het design.

Vooralsnog heb ik enkel de volgende ideeën:

Totale afmeting: 261*198

1. Inloopdouche - met deur. 1m*1M. Douchevloer: Geberit Setaplano

2. Inbouw Gerberit Up720 (8cm) + Met geurafzuiging. Ik ben nog aan het informeren bij fabrikanten welk toilet ik het beste kan nemen, gezien de Villeroy Subway 2.0 kennelijk een gorgelend geluid kan maken icm de geurafzuiging. Ze (gerberit) raden Sphinx aan, behalve dan de 300 serie.

3. Bad op pootjes 170cm

4. Een tafelblad (niet zoals op het plaatje) met 1 waskom en een spiegel dat doorloopt tot aan de muur (kan ik mooi de ipad op zetten als ik bijv in bad zit op spullen op kwijt)

5. Misschien een op maat gemaakte ruimte onder het blad met lades, zodat ik daar ook rotzooi in kan doen.

6. Ik twijfel nog om een extra ruimte te maken voor bijv. handdoeken aan de linkerkant van het blad (ivm de deur)

7. tegenover de douchedeur een radiator.

Verder:

Wanden van de douche beton ciré.
De overige wanden gewoon wit-stuc.
Voor de vloer heb ik designtegels gekocht: Popham Hex Arrow

Mijn vraag aan jullie is: Zien jullie verbeteringen of zouden jullie iets anders doen?

badkamer-1
badkamer-2

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

Reinier

\o/

Geberit bedoel je ;)

Klopt het dat de douchedeur richting het toilet opent? Of klopt de afbeelding niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Met ^^
Die deur is geen lang leven beschoren en je moet op dieet om in de douche te kunnen. Tevens ga je je enorm ergeren aan het bad bij de wastafel.

Hoe zeker is het dat de locatie van het toilet bepalend is? Wij hebben destijds 4 aannemers op bezoek gehad waarvan er 1 een serieus probleem zag in het verplaatsen van het toilet, 2 moeilijk keken maar dachten dat het wel ging lukken met desnoods wat creativiteit en degene die het uiteindelijk aangenomen heeft, noteerde het simpelweg en maakte er pas woorden aan vuil toen wij ernaar vroegen. En dat waren woorden in de richting van "Ja, da's even pielen maar heb ik vaker gedaan". Uiteindelijk geen centje pijn.

Gezien je beperkte ruimte zou ik trouwens bad en douche combineren. Je hebt ligbaden waar je aan 1 kan specifiek ruimte hebt voor een douche, bijvoorbeeld deze (eerste gevonden resultaat bij de winkel waar wij onze spullen vandaan hebben). Met aan 1 kant een bijpassend douchescherm heb je best of both worlds voor beperkte ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 11:45
kever678 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:17:
[...]

Welk merk/type wastafel meubel is dit?
De Bellanti Elena, gekocht bij Q1 Sanitair. Nog steeds blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_smiek
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-11-2020
Vraag over xxl tegels plaatsen. We hebben tegels van 120x120 op het oog. Nu zegt onze aannemer dat het plaatsen 3 keer zoveel gaat kosten als 60x60. Is dit een realistisch bedrag? Al met al 4500 tov 1500 euro 😱. Hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Met zo'n maat zullen ze het met minstens 2 man moeten leggen in plaats van 1. Het uitvlakken zal per m2 ook wel meer tijd kosten, ook doordat ze het niet vaak doen. Een factor 2,5 lijkt mij dus niet heel gek.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@rreginaldd

Ik denk dat je badkamer net te klein is voor al je wensen. Vooral voor zo'n vrijstaand bad op poten heb je meer vrije ruimte rondom nodig.

Mijn ouders hebben ook een badkamer van vergelijkbare omvang, maar dan met toilet en douche omgedraaid en een wand tussen douche en bad met nisjes aan weerszijde. Toendertijd nog een nieuwbouw rijtjeswoning. Je zult heel efficiënt met de beschikbare ruimte om moeten gaan, vooral als je nog kinderen hebt.

Overweeg ook om een andere maat douchebak te nemen. ipv 100 bij 100cm 90 bij 90cm of 80 bij 100cm of zoiets voor het ruimtelijke effect. Schuifdeuren werken ook ruimtebesparend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik heb tijdje terug een AWT Whirlpool GE108-2E 170x80 whirpool gekocht. Is dit een inbouw whirlpool kan namelijk nergens iets over vinden.Iemand hier ervaring mee?

Er zit een stalen draagstel onder maar lijkt niet te ondiep voor het plaatsen van tegels...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
In onze 2e badkamer heb ik vanuit de bouw geen douchewand afgenomen omdat ze niets met zwarte details konden leveren.
Nu heeft mijn vrouw de Sealskin SOHO gezien waar ze natuurlijk verliefd op is geworden.
Echter deze is niet in maatwerk verkrijgbaar. De zijwand moet 108cm zijn ipv 100cm.
Nu ben ik op zoek naar alternatieven, de Saniclear Nero is ook niet in maatwerk leverbaar.
Heeft iemand hier wellicht suggesties? Levertijd maakt mij niet uit en ik zoek dus een kloon van de SOHO.

Edit: BWS lijkt een redelijk alternatief te zijn en leverbaar in de maatvoering die ik nodig heb. lijkt op de foto’s aardig maar kwalitatief zeker niet gelijkwaardig.

Ook even wat plaatjes:
2e badkamer:
douche-2ebadk
kraan-2ebadk

1ste badkamer:
douche-1ebadk
kraan-1ebadk

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 09-09-2019 17:57 ]

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23

d0s

sssst

GeeMoney schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:45:
In onze 2e badkamer heb ik vanuit de bouw geen douchewand afgenomen omdat ze niets met zwarte details konden leveren.
Nu heeft mijn vrouw de Sealskin SOHO gezien waar ze natuurlijk verliefd op is geworden.
Echter deze is niet in maatwerk verkrijgbaar. De zijwand moet 108cm zijn ipv 100cm.
Nu ben ik op zoek naar alternatieven, de Saniclear Nero is ook niet in maatwerk leverbaar.
Heeft iemand hier wellicht suggesties? Levertijd maakt mij niet uit en ik zoek dus een kloon van de SOHO.

Edit: BWS lijkt een redelijk alternatief te zijn en leverbaar in de maatvoering die ik nodig heb. lijkt op de foto’s aardig maar kwalitatief zeker niet gelijkwaardig.

Ook even wat plaatjes:
2e badkamer:
[Afbeelding: douche-2ebadk]
[Afbeelding: kraan-2ebadk]

1ste badkamer:
[Afbeelding: douche-1ebadk]
[Afbeelding: kraan-1ebadk]
De Drench Deco is in maatwerk mogelijk voor schappelijke prijzen.

• GeeMoney
d0s schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:30:
[...]

De Drench Deco is in maatwerk mogelijk voor schappelijke prijzen.
Bedankt voor de tip, ik zoek echter een gesloten variant met draaideur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25
@GeeMoney Je zou eens kunnen kijken bij Van Rijn (https://www.vanrijnproducts.nl/) deze hebben douche wanden met draaideur in diverse combinaties en ook met zwarte randen. Volgens mij is maatwerk hier ook mogelijk, kon het zo niet op de website vinden maar stond wel in de PDF die ik heb ontvangen meen ik me te herinneren. Heb van dit merk ook mijn douche wand + deur besteld. In de showroom stond een ander model van en die voelde solide aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 07:14

Ook even wat plaatjes:
2e badkamer:

1ste badkamer:
Revital kan de FFF serie als maatwerk leveren. (Lijkt erg op de Soho)
Levertijd is wel lang, 6-8 weken.

Bijna 2025

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02

Pierre

Van nature lui!

Of ik deze vraag hier kan stellen geen idee, maar wat is het beste spul om een glazen douche wand waterafstotend te maken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• GeeMoney
Pierre schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:23:
Of ik deze vraag hier kan stellen geen idee, maar wat is het beste spul om een glazen douche wand waterafstotend te maken.
Geen idee of het echt werkt, maar je had glas met een speciale anti kalk laag wellicht kunnen bestellen.
Een aantal leveranciers heeft dat.
Verder werkte bij mij altijd erg goed om met een trekker de wand af te nemen na het douchen.
Dan duurt het echt weken langer voordat je kalk aanslag krijgt.

Bij ons staat nog op de planning een (automatische) water ontharder, in combinatie met droog trekken zou dat zo goed als onderhoud vrij moeten zijn verder.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:12
Sealskin sealclean 1-2-3 oid, chemisch spul wat je zelf op je wand kan smeren in 3 lagen. Je poetst het er wel langzaam weer af (maar fabrieksaf gebeurt dat ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij wonen nu ruim 3 maanden in onze woning en wij hebben een Aquacell waterontharder. We hebben nog geeen 1 keer de glazen douchewand met antikall oid moeten behandelen. Nou zat daar een door Glasconcept aangebrachte antikalk laag op, dus misschien komt het door beide. Feit is dat de wand nog steeds kalkloos is. Wel zoals @GeeMoney zegt even netjes droogtrekken na het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ook even wat plaatjes:
2e badkamer:

1ste badkamer:
Welk merk type tegels heb je op de foto’s?

• GeeMoney
T.E schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:22:
[...]

Goede vraag, op de offerte staat “Grijs Beton Mat V3”
Ik heb een artikelnummer en de leverancier voor je in een DM als je wilt?
Prijs is rond de €60,- per m2 excl. leggen.

• T.E

T.E

GeeMoney schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:04:
[...]

Goede vraag, op de offerte staat “Grijs Beton Mat V3”
Ik heb een artikelnummer en de leverancier voor je in een DM als je wilt?
Prijs is rond de €60,- per m2 excl. leggen.
Graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin92
  • Laatst online: 19-09-2024
Even een vraagje. Heb vandaag de offerte en tekening gekregen van de badkamer en 2 toiletruimtes. Iemand die hier een kritische blik op kan werpen en enig advies kan geven of dit een 'goede deal' kan zijn. Kan via DM een en ander doorsturen eventueel.

Vind dit persoonlijk heel moeilijk om de knoop door te hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Justin92 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:27:
Even een vraagje. Heb vandaag de offerte en tekening gekregen van de badkamer en 2 toiletruimtes. Iemand die hier een kritische blik op kan werpen en enig advies kan geven of dit een 'goede deal' kan zijn. Kan via DM een en ander doorsturen eventueel.

Vind dit persoonlijk heel moeilijk om de knoop door te hakken.
Je kan het ook in mo tags even posten, dan kunnen mede tweeakters er een blik op werpen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin92
GeeMoney schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:31:
[...]

Je kan het ook in mo tags even posten, dan kunnen mede tweeakters er een blik op werpen :) .
Oke ik ben een leek haha. Wat is Mo Tags? Een apart topic of een reactie functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
Justin92 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:43:
[...]

Oke ik ben een leek haha. Wat is Mo Tags? Een apart topic of een reactie functie?
De members only tag, alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Zie: Overzicht van UBB-codes #tag_membersonly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin92
Hierbij de offerte,graag jullie meningen en expertise hierover.

Thanks alvast!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Justin92 op 24-09-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
"Afrondingskorting" van zo'n 25% is voor mij een indicator van prijzen die onnodig hoog worden gehouden.

Verder zie ik dat ze 21% BTW rekenen over het totaalbedrag. Bij mijn weten vallen de manuren onder het lage BTW taief van 9% (tenzij je woning nieuwbouw of nieuwer dan 2 jaar is). Scheelt alweer een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:41
Klein douchedeurtje........ 100x2000.
Zijn jullie zo slank?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Teijgetje schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:08:
Klein douchedeurtje........ 100x2000.
Zijn jullie zo slank?
Of eeen heeeeeeeeele hoge ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin92
Tjolk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:29:
"Afrondingskorting" van zo'n 25% is voor mij een indicator van prijzen die onnodig hoog worden gehouden.

Verder zie ik dat ze 21% BTW rekenen over het totaalbedrag. Bij mijn weten vallen de manuren onder het lage BTW taief van 9% (tenzij je woning nieuwbouw of nieuwer dan 2 jaar is). Scheelt alweer een hoop.
Betreft inderdaad een nieuwbouwwoning. Rekenen ze dan met de juiste bedragen?

Gevalletje douchedeur was me al bekend, hebben ze de verkeerde maat neetgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Vind ik wel altijd luxe uitstralen, 20 meter hoge deuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
T.E schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:22:
[...]

Lijkt erg op deze: https://www.cercomceramiche.it/en/collections/gravity/

We hebben zelf de "Gravity Dark" in ons sanitair.

edit: plaatje erbij, work in progress (rechts ook nog tegels met een nisje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u3UH40cqgqCBHBuBODoMxRTX/medium.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Cartman! op 25-09-2019 11:46 ]

• Tjolk
Justin92 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:21:
[...]

Betreft inderdaad een nieuwbouwwoning. Rekenen ze dan met de juiste bedragen?
De BTW is juist, voor de rest onthoud ik me van commentaar. Badkamers van badkamerboeren hebben altijd andere prijzen dan elders zeg maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:05
GeeMoney schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:26:
[...]

Geen idee of het echt werkt, maar je had glas met een speciale anti kalk laag wellicht kunnen bestellen.
Een aantal leveranciers heeft dat.
Verder werkte bij mij altijd erg goed om met een trekker de wand af te nemen na het douchen.
Dan duurt het echt weken langer voordat je kalk aanslag krijgt.

Bij ons staat nog op de planning een (automatische) water ontharder, in combinatie met droog trekken zou dat zo goed als onderhoud vrij moeten zijn verder.
Wij hebben van sealskin de deur (Duka) met de procoating. Zolang je geen antikalk gebruikt blijft dit zitten en er zit daadwerkelijk geen kalk op na een 4 maanden nu in gebruik te hebben. Alleen achter het schuifrubber zit soms wat. Dat haal ik weg met een beetje azijn in een spuitfles en dan afspoelen.

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 06:39
bartus1989 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:36:
Vandaag onze pot, de Subway 2.0 randloos ceramic plus binnengekregen.
Helemaal strak is de pot niet. Vanuit een bepaalde hoek zie je voorop wat hele kleine blaasjes en het keramiek is niet overal even strak. Van binnen is de pot wel snaarstrak, ook blijft hij recht op de grond staan.

In hoeverre mag je verwachten dat een pot 100% strak en glad is?
Ik heb deze pot uiteindelijk teruggestuurd naar de webwinkel en heb afgelopen maandag een nieuwe gekregen. Vandaag pot 3 binnengekregen, maar ook deze heeft blaasjes en is niet helemaal strak.

Nu snap ik dat keramiek niet 100% strak kan zijn, maar blaasjes/putjes over de gehele pot en opvallende deuken moet toch niet kunnen zoals al reeds is aangegeven bij een Villeroy en Boch pot.

Ben ik te kritisch of sta ik in mijn recht om een goede pot te eisen?

Putjes.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48797664936_3118bb2b84_k.jpg

Nog meer putjes op de rand.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48797805782_92346005ef_k.jpg

Opvallende deuk onder aan de voorkant.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48797805892_02e34dbb6d_k.jpg

Hier bevind zich precies op de rand zelfs een donkere rand, alsof het glazuur niet geheel dekkend is.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48797805682_023e75dcbc_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:01
Op google kom ik ontzettend veel badkamer ontwerp planners tegen.
Maar wat is jullie ervaring met welk programma?
Ik heb wel eens de ikea badkamer planner gebruikt maar vond deze toch wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

barry86 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:40:
Op google kom ik ontzettend veel badkamer ontwerp planners tegen.
Maar wat is jullie ervaring met welk programma?
Ik heb wel eens de ikea badkamer planner gebruikt maar vond deze toch wat beperkt.
Villeroy & Boch heeft een redelijk goede op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Heb die van Baderie gebruikt maar de linkjes die ik ervan had werken niet meer, misschien zijn ze gestopt? Overigens is t aanbod van type/kleuren tegels en kranen etc vrij beperkt. Heb t vooral gebruikt om de ruimte in te delen, daarna de spullen enzo los uitgezocht.

Dit:
Badkamer Render 1
Badkamer Render 7
Badkamer Render 3
Badkamer Render 6

Poging gedaan om het te vinden maar ze lijken er dus mee gestopt te zijn :{

[ Voor 59% gewijzigd door Cartman! op 02-10-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:26
bartus1989 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:00:
[...]

Ik heb deze pot uiteindelijk teruggestuurd naar de webwinkel en heb afgelopen maandag een nieuwe gekregen. Vandaag pot 3 binnengekregen, maar ook deze heeft blaasjes en is niet helemaal strak.

Nu snap ik dat keramiek niet 100% strak kan zijn, maar blaasjes/putjes over de gehele pot en opvallende deuken moet toch niet kunnen zoals al reeds is aangegeven bij een Villeroy en Boch pot.

Ben ik te kritisch of sta ik in mijn recht om een goede pot te eisen?

Putjes.
[Afbeelding]

Nog meer putjes op de rand.
[Afbeelding]

Opvallende deuk onder aan de voorkant.
[Afbeelding]

Hier bevind zich precies op de rand zelfs een donkere rand, alsof het glazuur niet geheel dekkend is.
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde pot maar die is gewoon strak zonder blaasjes. Gewoon retour met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 06:39
Ook gedaan, hele order geannuleerd. Ze gaven aan er nog 100 te kunnen sturen, maar het er niet beter op gaat worden. Ik verdenk ze ervan restpartijen op te kopen oid. Namen mag ik hier zeker niet noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 10:39

charrel

Cortisol4life..

Ik heb er eentje staan voor in onze wc beneden, zal vanavond is even kijken of die wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Laatst online: 21:13
bartus1989 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:53:
Ook gedaan, hele order geannuleerd. Ze gaven aan er nog 100 te kunnen sturen, maar het er niet beter op gaat worden. Ik verdenk ze ervan restpartijen op te kopen oid. Namen mag ik hier zeker niet noemen?
Ik heb er ook 1 en die is strak, maatje van mij heeft er 2 en die zijn ook strak. In December bestel ik er 2 voor in het nieuwe huis en die moeten ook gewoon strak zijn. Ik heb een soort gelijk verhaal gehad ook met een webwinkel en Villeroy en Boch met een fonteintje. Telkens geleverd zonder logo boven het kraangat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutjekul
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-01-2022
Beste Tweakers,

Voor onze (eerste) nieuwbouwwoning zijn zojuist bij de sanitairboer geweest. De kosten die zij rekenen voor de kranen, meubel en douchedeur vinden wij (als leken) nogal buitensporig. Daarnaast komen er voor het plaatsen ook veel kosten overheen.

Kun je onderhandelen met de sanitairleverancier / aannemer over de prijzen die zij rekenen? Alleen al voor een hansgrohe douchekop rekenen ze 40% meer dan de eerste prijs die ik tegen kwam op Bol.cm

Mijn tweede vraag is: zit er veel verschil in de kwaliteit van grote merken in vergelijking met bijv een IKEA, of kwantum. Neem bijvoorbeeld een douche deur van Huppe, ruim 600€. Los van de plaatsing kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, er valt te onderhandelen, maar je krijgt nooit de beste internetprijzen.

Grohe en dat soort merken zijn echt wel wat beter dan de eigen merken. Het spul is allemaal wat zwaarder uitgevoerd.

Voor onze douchewand zijn wij goed geslaagd bij www.glasconcept.nl. Die kreeg ik via dit forum getipt. Als niet-Zeeuw kunnen ze wat knorrig en 'lomp' overkomen aan de telefoon, maar het is echt een prima bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Laatst online: 17-11-2023
Allen,

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn badkamer en probeer een goede indeling te vinden.
Op dit moment heb ik onderstaande bedacht.

Ik ben tevreden met de wastafel, douche en toilet, maar ik twijfel nog over de plaatsing van het bad.

In de ontwerpen heb ik gebruik gemaakt van een 'inbouw' bad, omdat een 'vrijstaand hoekbad' (als ik het zo mag noemen) niet beschikbaar was in de designer.
Ik twijfel echter over het gebruik hiervan. Er zal een klein stukje van het bad onder de schuine wand komen te staan. Kan dit of ziet het er niet uit?
Of moet ik bijv. een vrijstaand bad nemen welke ik een klein beetje gedraaid weg zet, zodat dit iets netter uit komt?

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pt9ZHkFggmQOJDUxmPGMsLQZ/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ip9iKiboTSlVpAfi7d9wemEh/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DMvUBlK0SRn5NjasgD5fe63g/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/My70BrcMLM1V3MY2wsf7UBjE/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat kleine stukje zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:48
Misschien echt een hele stomme vraag, maar.. Ik heb in de badkamer een dubbele ondiepe wasbak met twee kranen. Nu is het zo dat dit als een malle spettert :/

Komt dit door te hoog geplaatste kranen of de soort kraan?

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

sjufke schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:10:
Misschien echt een hele stomme vraag, maar.. Ik heb in de badkamer een dubbele ondiepe wasbak met twee kranen. Nu is het zo dat dit als een malle spettert :/

Je hebt een ondiepe bak......dat alleen al vinden wij vervelend, want dat spettert sneller. Diepere bak kopen helpt. Hoogte kraan en waterdruk speelt ook mee uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:59
Vraagje: wij willen voor het bad een "smart" kraan. Oftewel, een kraan die je d.m.v. een app kan bedienen, zodat het bad vol is zodra je boven komt. (nu bedenk ik me dat de afvoer dan ook automatisch dicht moet gaan, maar dat kan altijd van te voren nog met de hand)

Zijn er zulke kranen beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sjufke schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:10:

Door je kraan. Als daar met teveel kracht/druk water uitkomt dan spettert dit.
Op enkele kranen kun je de perlator vervangen zodat je meer lucht en minder water in de straal krijgt. Bij "waterval"-kranen komt het water ook met weinig druk er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32
Skeuomorf schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:42:
Allen,

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn badkamer en probeer een goede indeling te vinden.
Op dit moment heb ik onderstaande bedacht.

Ik ben tevreden met de wastafel, douche en toilet, maar ik twijfel nog over de plaatsing van het bad.

In de ontwerpen heb ik gebruik gemaakt van een 'inbouw' bad, omdat een 'vrijstaand hoekbad' (als ik het zo mag noemen) niet beschikbaar was in de designer.
Ik twijfel echter over het gebruik hiervan. Er zal een klein stukje van het bad onder de schuine wand komen te staan. Kan dit of ziet het er niet uit?
Of moet ik bijv. een vrijstaand bad nemen welke ik een klein beetje gedraaid weg zet, zodat dit iets netter uit komt?

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wou dat ik zoveel ruimte had... Loop te schipperen als een malle met 2,6x2,3 waarbij het toilet onhandig zit (hoi ingestort in breedplaatvloer), één kant glas is vanaf 1.2 meter hoogte en dus aan alle kanten mogelijkheden beperkt.

Liefst wil ik een bad erbij (vrijstaand huis), maar voor het 'spa' gevoel neemt ie eigenlijk teveel ruimte in. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen08
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 11:38
lutjekul schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:53:
Beste Tweakers,

Voor onze (eerste) nieuwbouwwoning zijn zojuist bij de sanitairboer geweest. De kosten die zij rekenen voor de kranen, meubel en douchedeur vinden wij (als leken) nogal buitensporig. Daarnaast komen er voor het plaatsen ook veel kosten overheen.

Kun je onderhandelen met de sanitairleverancier / aannemer over de prijzen die zij rekenen? Alleen al voor een hansgrohe douchekop rekenen ze 40% meer dan de eerste prijs die ik tegen kwam op Bol.cm

Mijn tweede vraag is: zit er veel verschil in de kwaliteit van grote merken in vergelijking met bijv een IKEA, of kwantum. Neem bijvoorbeeld een douche deur van Huppe, ruim 600€. Los van de plaatsing kosten?
Ditzelfde hebben wij nu ook..
De matriaalkosten in de offerte zijn vrijwel 40-50% duurder dan bij andere zaken.. winnen ze het in de offerteprijs op installatiekosten..die weer een pak lager zijn (en direct bij oplevering klaar..). Wij zitten derhalve ook een beetje in tweestrijd, het voelt gewoon niet goed om puur adviesprijzen te moeten betalen ipv marktprijzen. Als ze niet projectleverancier waren, hadden wij hier nooit besteld.

Xencupio @ Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
Jurjen08 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:54:
[...]

Ditzelfde hebben wij nu ook..
De matriaalkosten in de offerte zijn vrijwel 40-50% duurder dan bij andere zaken.. winnen ze het in de offerteprijs op installatiekosten..die weer een pak lager zijn (en direct bij oplevering klaar..). Wij zitten derhalve ook een beetje in tweestrijd, het voelt gewoon niet goed om puur adviesprijzen te moeten betalen ipv marktprijzen. Als ze niet projectleverancier waren, hadden wij hier nooit besteld.
Wij hadden dit twee jaar geleden ook: wij zijn ook nog naar twee andere zaken geweest los van het project. Die waren zeker niet goedkoper.
Het wordt ps echt goedkoper als je zelf alles bij elkaar shopt via de goedkoopste aanbieders en vervolgens zelf iemand regelt die alles erin zet: maar dan introduceer je voor jezelf het coordinatierisico en ben je extra tijd kwijt ten opzichte van voor oplevering de boel inbouwen.

In mijn geval heeft dit zich terugverdient: de ventilatie in de badkamer bleek niet goed te zijn, waardoor de spiegel binnen een jaar begon te bladderen. De badkamerleverancier wees elke claim direct af, want het ligt aan de ventilatie. Vervolgens ben ik naar de aannemer gelopen en dit verhaal voorgelegd: onderaan de streep gratis nieuwe spiegel (internetprijs circa 500 pop) en de ventilatie is opnieuw ingeregeld. Ook had ik nog een kleine lekkage in de aansluiting van het badkamerradiatortje: is de installateur ook nog een 3/4 dag mee bezig geweest om te fixen. Mijn conclusie was: ik ben blij dat ik het integraal heb uitbesteed aan de projectleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Sammy_tukker schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Wij hadden dit twee jaar geleden ook: wij zijn ook nog naar twee andere zaken geweest los van het project. Die waren zeker niet goedkoper.
Het wordt ps echt goedkoper als je zelf alles bij elkaar shopt via de goedkoopste aanbieders en vervolgens zelf iemand regelt die alles erin zet: maar dan introduceer je voor jezelf het coordinatierisico en ben je extra tijd kwijt ten opzichte van voor oplevering de boel inbouwen.

In mijn geval heeft dit zich terugverdient: de ventilatie in de badkamer bleek niet goed te zijn, waardoor de spiegel binnen een jaar begon te bladderen. De badkamerleverancier wees elke claim direct af, want het ligt aan de ventilatie. Vervolgens ben ik naar de aannemer gelopen en dit verhaal voorgelegd: onderaan de streep gratis nieuwe spiegel (internetprijs circa 500 pop) en de ventilatie is opnieuw ingeregeld. Ook had ik nog een kleine lekkage in de aansluiting van het badkamerradiatortje: is de installateur ook nog een 3/4 dag mee bezig geweest om te fixen. Mijn conclusie was: ik ben blij dat ik het integraal heb uitbesteed aan de projectleverancier.
Ik ben blij dat ik de badkamer casco heb laten opleveren en de installatie door een andere installteur heb laten uitvoeren. Bij de aannemer (Dura) kon vrij weinig in samenspraak met de projectleverancier (Plieger).

Tevens de belachelijke meerprijzen voor bijvoorbeeld "Montage toilet afwijkend van standaard" dit was een toeslag die berekend werd voor het ophangen van een toiletpot anders dan de standaard pot (verder niks afwijkends). En de aannemer wou de leidingen niet anders in de meer frezen voor een regendouche etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is voor de vuist weg een redelijke prijs voor het compleet strippen en opnieuw opbouwen van een badkamer van grofweg 100x150cm met:

- Handdoekenradiator
- Wastafel en meubel + mengkraan
- Douchecabine / douchebak met glijdeur + mengkraan / thermostaatkraan
- Ventilator met naloop

Waarbij het er wel modern en fris uit mag zien, maar materiaal prijsbewust mag zijn. (Ofwel, wel zinvolle A merken als Grohe maar niet per-sé hun topmodel en ook qua tegelwerk, etc, wel kwaliteit, maar prijsbewust.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

unezra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:42:
Wat is voor de vuist weg een redelijke prijs voor het compleet strippen en opnieuw opbouwen van een badkamer van grofweg 100x150cm met:

- Handdoekenradiator
- Wastafel en meubel + mengkraan
- Douchecabine / douchebak met glijdeur + mengkraan / thermostaatkraan
- Ventilator met naloop

Waarbij het er wel modern en fris uit mag zien, maar materiaal prijsbewust mag zijn. (Ofwel, wel zinvolle A merken als Grohe maar niet per-sé hun topmodel en ook qua tegelwerk, etc, wel kwaliteit, maar prijsbewust.)
100x150? Ons toilet is al 100 x 125...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

T.E schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:59:
[...]
100x150? Ons toilet is al 100 x 125...
Da's ongeveer het formaat.
Meer dan 2x een kleine douchecabine is het niet. Laat het 200x100 zijn.

Ik wil graag weten wat, ball-park-figure, een redelijke prijs is voor revisie van zo'n badkamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

unezra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Ik wil graag weten wat, ball-park-figure, een redelijke prijs is voor revisie van zo'n badkamer. :)
Een plattegrond/foto?
Hoeveel wil je zelf gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
DCNY schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:17:
Vraagje: wij willen voor het bad een "smart" kraan. Oftewel, een kraan die je d.m.v. een app kan bedienen, zodat het bad vol is zodra je boven komt. (nu bedenk ik me dat de afvoer dan ook automatisch dicht moet gaan, maar dat kan altijd van te voren nog met de hand)

Zijn er zulke kranen beschikbaar?
Villeroy & Boch heeft dit. Heb t zelf niet gedaan want t bad was al 4600 euro en deze optie erbij zou t nog een aardig stuk duurder maken, ging om nog weer een paar honderd euro extra als ik t me correct herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
Heb samen met vriendin een (nieuwbouw) huis gekocht, die reeds opgeleverd is. December krijgen we de sleutel, maar alles moet nog gedaan worden (o.a. al het sanitair dus).

Heeft er iemand nog ervaringen of bedrijven/aannemers die ze aanraden, regio net onder Amsterdam. Gaat om complete badkamer (toilet/bad/douche/meubel/tegelwerk/verplaatsen muur met leiding/elektra erin) evenals compleet toilet.

We hebben nogal wat werk te doen in de rest van de woning, dus onze voorkeur is 1 aanspreekpunt. Echter alles wat we vinden tot nu toe lijkt van DMG, staat nogal dubieus te boek rond kwaliteit of doet uberhaupt niet het installatie werk... en eigenlijk zijn er zoveel slechte partijen dat we door de bomen het bos niet meer zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 19-10-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32
unezra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Vraag een offerte... Wat heb je zelf al gevonden in dit topic?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:59
Cartman! schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:00:
[...]

Villeroy & Boch heeft dit. Heb t zelf niet gedaan want t bad was al 4600 euro en deze optie erbij zou t nog een aardig stuk duurder maken, ging om nog weer een paar honderd euro extra als ik t me correct herinner.
Thanks! Ga ik daarnaar eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Heb ik niet bij de hand.
Het is een minimale badkamer waar net een kleine douchecabine, enkele wastafel en radiator in kan.

Niet heel spannend dus.

Wel moet alles d'r uit en moeten d'r een paar leidingen verlegd worden.
Hoeveel wil je zelf gaan doen?
Niets. :)
Ook het sloopwerk niet.
Señor Sjon schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:57:
[...]

Vraag een offerte... Wat heb je zelf al gevonden in dit topic?
Ik heb een offerte. De reden dat ik het vraag is dat ik wil weten of het genoemde bedrag realistisch is, of dat het heftig overpriced is voor zo'n kleine ruimte. (Ik hoop het laatste.)

EDIT:
Wat ik vind is dat voor een basis badkamer, €5000 zou een redelijk bedrag moeten zijn inclusief alles.
De offerte die ik voor mijn neus heb is het dubbele.

Veel componenten zijn ook érg duur vergeleken met online prijzen, of gewoon behoorlijk dure spullen terwijl een prijsklasse of wat lager ook voldoet.

Alleen voordat ik het goede gesprek aan ga, wil ik graag even weten of €5000 of minder een redelijk bedrag is voor totale revisie van dit formaat badkamer, of dat het onredelijk is en ik het voor dat bedrag ook niet via een partner van Hornbach of andere partij kan laten doen.

[ Voor 27% gewijzigd door unezra op 20-10-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
unezra schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Heb ik niet bij de hand.
Het is een minimale badkamer waar net een kleine douchecabine, enkele wastafel en radiator in kan.

Niet heel spannend dus.

[...]

Ook het sloopwerk niet.

[...]

Ik heb een offerte. De reden dat ik het vraag is dat ik wil weten of het genoemde bedrag realistisch is, of dat het heftig overpriced is voor zo'n kleine ruimte. (Ik hoop het laatste.)

EDIT:
Wat ik vind is dat voor een basis badkamer, €5000 zou een redelijk bedrag moeten zijn inclusief alles.

Veel componenten zijn ook érg duur vergeleken met online prijzen, of gewoon behoorlijk dure spullen terwijl een prijsklasse of wat lager ook voldoet.

Alleen voordat ik het goede gesprek aan ga, wil ik graag even weten of €5000 of minder een redelijk bedrag is voor totale revisie van dit formaat badkamer, of dat het onredelijk is en ik het voor dat bedrag ook niet via een partner van Hornbach of andere partij kan laten doen.
Mij lijkt 5000 euro al rijkelijk veel voor een badkamer met zo'n minimale afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

DutchChelsea schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 00:50:
[...]
Mij lijkt 5000 euro al rijkelijk veel voor een badkamer met zo'n minimale afmetingen.
Ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggen, zeker omdat de opdracht was "een budgetbewuste verbouwing".
Sure, er zit sloopwerk bij, maar ik heb toiletten gezien die kleiner zijn. :)

In feite zijn het 2 ruime douchecabines naast elkaar, qua formaat. Meer is het niet. Ik hoef d'r ook geen luxe dure dingen in. Gewoon, goed simpel spul. Mag zeker A-merk, maar ook van Grohe heb je keuze tussen een douchecombinatie van €250 en van €1250, terwijl voor dit, die van €250 prima is.

Een week arbeid snap ik, maar daar zou ik zelf rond de €2500 aan loon voor verwachten. Zit je al op een uurtarief van €62,50 inclusief BTW. Da's ook wat je voor een automonteur en middelzware ICTer betaald.

Dan nog €2500 aan materiaal en klaar.

Als ik kijk op deze plekken lijkt €5000 ook al vrij riant:
https://www.homedeal.nl/v...adkamer-verbouwen-kosten/
https://www.homedeal.nl/b...adkamer-renoveren-kosten/

Genoemde basis afwerking is echt al prima en als er al wat leidingwerk verlegd moet worden, is dat minimaal. Wel moet er een nieuw (verlaagd) plafond in.

Ben van plan vandaag of morgen even terug te mailen / te bellen en te vragen waarom er in mijn beleving een flinke discrepantie zit tussen de toch wel heel duidelijke opdracht "budgetbewust" en een offerte van 10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@unezra budgetbewust noem ik geen duidelijke opdracht. Dan moet je gewoon een helder plan van eisen opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 224360 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:39:
@unezra budgetbewust noem ik geen duidelijke opdracht. Dan moet je gewoon een helder plan van eisen opstellen.
Ik heb duidelijk aangegeven dat prijs belangrijk is en dat er gekozen moet worden voor goede, maar betaalbare onderdelen.

Hier zit een badkamer meubel (wasbak, kastje) in van dik €900,- met een verwarmde spiegel van €350 en een mengkraan van €170,-. Als ik even kijk wat dergelijke spullen bij zeg de Hornbach of andere winkels kost, kan het ook voor minder dan de helft. Dat noem ik niet "betaalbaar".

Ook lijkt mij bijna €6000 aan werkzaamheden vrij fors, terwijl er een week werk (40 uur) voor 1 persoon mee gemoeid is. (Dat is dus exclusief materiaal, puur 6K arbeidsloon.)

Vandaar dat ik serieus twijfel aan de offerte en hoop dat hij het ook voor de helft kan. Anders word het op zoek naar een andere partij. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Mijzelf hier ook maar even melden. Ik heb dus ook een huis gekocht uit de jaren 60, nu nog een inpandige badkamer, of liever gezegd, badcel. Groot is het ook niet, maar ruimte kost ie wel, want door het inpandig zijn is de overloop ook bijna 2m² groter dan mij lief is omdat er 5 deuren op uit moeten komen. Nou heb ik het idee opgevat om de badkamer te verplaatsen naar een van de kleine kamers en de ruimte waar de badkamer nu zit op te verdelen over de 2 grotere kamers.

Aan de voorkant van het pand zou ik dan boven de meterkast en het toilet uit kunnen komen. Mij leek dit de meest logische plek. Een collega dacht echter aan de achterzijde, omdat je daar boven de keuken uit zou komen en je in de keuken ook een hoop leidingwerk moet stoppen. De voorzijde is de noordzijde van het huis, de achterzijde is zuid. Leidingwerk moet ik toch (laten) trekken, er zit nog geen CV in het pand en al het leidingwerk is nu 12mm. Alhoewel ik niet alles meteen kan laten doen, is de badkamer wel een van de dingen die ik vooraf wel wil doen.

De afmetingen van de badkamer kan ik nog niet geven, die weet ik niet. Er zat geen plattegrond bij de woning. Ik ga van de week nogmaals kijken en neem dan even een lasertje mee, meet ik hem even vlug in, platte grond is voor wel meer delen handig. Ik schat hem nu zo'n 2x2 tot 2,5x2,5.

Jaren 60, dus houten balken. Moet ik rekening mee houden. Nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden? Ben benieuwd naar de ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:49:
[...]

Ik heb duidelijk aangegeven dat prijs belangrijk is en dat er gekozen moet worden voor goede, maar betaalbare onderdelen.

Hier zit een badkamer meubel (wasbak, kastje) in van dik €900,- met een verwarmde spiegel van €350 en een mengkraan van €170,-. Als ik even kijk wat dergelijke spullen bij zeg de Hornbach of andere winkels kost, kan het ook voor minder dan de helft. Dat noem ik niet "betaalbaar".

Ook lijkt mij bijna €6000 aan werkzaamheden vrij fors, terwijl er een week werk (40 uur) voor 1 persoon mee gemoeid is. (Dat is dus exclusief materiaal, puur 6K arbeidsloon.)

Vandaar dat ik serieus twijfel aan de offerte en hoop dat hij het ook voor de helft kan. Anders word het op zoek naar een andere partij. Helaas.
Nou blijkbaar niet duidelijk genoeg of jullie hebben een compleet ander beeld van belang en prijs. Dit soort zaken kun je volledig open laten, maar dan krijg je ook offertes die totaal niet passen. Dat zou je moeten weten.

Deze man heeft je of verkeerd begrepen, of wil een slaatje slaan of heeft er totaal geen zin in. Als jij gewoon een budget noemt en een indicatie geeft van producten die je wilt (je kunt ze zelf prima vinden blijkt) dan krijg je ook offertes die passen. Of je krijg meermaals te horen dat het niet voor dat geld kan en dan weet je dat ook. Kleiner in de bouw is vaak relatief duurder, je sanitair moet er toch in en je bespaart hooguit op sloop en tegelwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

unezra schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Heb ik niet bij de hand.

Niet heel spannend dus.

[...]

Ook het sloopwerk niet.

[...]

EDIT:

Reken uit wat je online aan materiaal kwijt zal zijn.
Slopen van de badkamer duurt 1 dag/8 uur
Opbouwen met verleggen enz zal ongeveer 1 week duren, laten we zeggen 40 uur. Dat lijkt mij al vrij ruim, maar goed. Voor het gemak, 50 uur a 60 euro per uur is 3000 euro arbeid. Tel dan je kosten voor materiaal erbij en nog een klein bedrag aan kleinmateriaal en je weet wat zo'n badkamer mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
unezra schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:49:
1100 euro is BTW, maar een uurtarief van ruim 120 euro ex vind ik nog steeds redelijk royaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Len020 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:49:
[...]Ik ben blij dat ik de badkamer casco heb laten opleveren en de installatie door een andere installteur heb laten uitvoeren. Bij de aannemer (Dura) kon vrij weinig in samenspraak met de projectleverancier (Plieger).

Tevens de belachelijke meerprijzen voor bijvoorbeeld "Montage toilet afwijkend van standaard" dit was een toeslag die berekend werd voor het ophangen van een toiletpot anders dan de standaard pot (verder niks afwijkends). En de aannemer wou de leidingen niet anders in de meer frezen voor een regendouche etc etc.
Ik ben nu toch wel enorm benieuwd. Wij hebben in ons project ook Plieger als leverancier van de badkamer meubelen. We hebben wel een andere installateur/tegelboer. Opvallend vind ik vooral dat ik €500,- moet betalen als ik een adviesgesprek wil over veranderingen aan de badkamer (deze vervalt bij +€1000,- meerwerk, waar je snel aan zit met een muurtje, een andere douche en goot) maar de eerste indruk samen met de verhalen zijn wel erg negatief. Ik denk dat ik zelf op zoek ga naar een meubel en een douchewand en deze er later zelf inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Zingo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:16:
[...]

Ik ben nu toch wel enorm benieuwd. Wij hebben in ons project ook Plieger als leverancier van de badkamer meubelen. We hebben wel een andere installateur/tegelboer. Opvallend vind ik vooral dat ik €500,- moet betalen als ik een adviesgesprek wil over veranderingen aan de badkamer (deze vervalt bij +€1000,- meerwerk, waar je snel aan zit met een muurtje, een andere douche en goot) maar de eerste indruk samen met de verhalen zijn wel erg negatief. Ik denk dat ik zelf op zoek ga naar een meubel en een douchewand en deze er later zelf inzet.
Je moet betalen voor een verkoopgesprek ? ze hebben zeker de ervaring dat mensen 'gedwongen' worden bij hen te komen kijken en dan uiteindelijk afhaken.

Nog een paar voorbeelden (is inmiddels 2 jaar geleden):

- wand radiator kon niet komen te vervallen en vloer verwarming deden ze niet.
- gestukte wanden deden ze niet
leidingen in de buiten muur wilde ze niet frezen, moest via voorzetwand (standaard zitten de leiding ook al in diezelfde wand maar dan op andere locatie).
- meubels waren daar al gauw 3k
- VB subway 2.0 kosten daar ruim 800EU per stuk, ze hadden dan als 'alternatief een merkloos ding wat zogenaamd uit 'dezelfde fabriek kwam'

wat mij eigenlijk het meest verbaasde wat dat alles wat we vroegen besproken moest worden met de aannemer. terwijl ten opzichte van de standaard indeling we niks verplaatst hebben ; enkel een wand tussen de douche en toilet waar nu de inbouwkraan (hans Grohe) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 224360 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:07:
[...]
Nou blijkbaar niet duidelijk genoeg of jullie hebben een compleet ander beeld van belang en prijs. Dit soort zaken kun je volledig open laten, maar dan krijg je ook offertes die totaal niet passen. Dat zou je moeten weten.

Deze man heeft je of verkeerd begrepen, of wil een slaatje slaan of heeft er totaal geen zin in. Als jij gewoon een budget noemt en een indicatie geeft van producten die je wilt (je kunt ze zelf prima vinden blijkt) dan krijg je ook offertes die passen. Of je krijg meermaals te horen dat het niet voor dat geld kan en dan weet je dat ook. Kleiner in de bouw is vaak relatief duurder, je sanitair moet er toch in en je bespaart hooguit op sloop en tegelwerk.
Partij is een bekende (buurman van aangetrouwde familie) en de voortekenen waren zondermeer goed. Vanaf het eerste contact ben ik ook duidelijk geweest over de wensen dus dit verrast me.

Ik heb ze gemaild en aangegeven dat de offerte ver boven mijn budget zijn, ik zie wel waar ze mee terug komen. Komen ze rond de helft uit, gaan we verder praten, blijven ze op 10K, kijk ik verder. Voor 10K ga ik het iig niet doen.
Pizza_Boom schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:51:
[...]
1100 euro is BTW, maar een uurtarief van ruim 120 euro ex vind ik nog steeds redelijk royaal.
Vind ik ook. Daar krijg ik al wat zwaarere ICT'ers voor. De gemiddelde automonteur zit op €60 per uur en ik denk dat zo'n loon redelijk vergelijkbaar is met dat van een badkamer installateur / bouwvakker.

Don't get me wrong, het is belangrijk werk en ik kan het niet, maar als het een week werk is verwacht ik geen 6K aan arbeidsloon. Ook niet inclusief BTW. Eerder de helft. Dat zou een offerte van 10K al tot 7K reduceren. Dan nog wat passender materiaal en ik zit op de maximaal 5K die ik zou willen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Len020 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Je moet betalen voor een verkoopgesprek ? ze hebben zeker de ervaring dat mensen 'gedwongen' worden bij hen te komen kijken en dan uiteindelijk afhaken.
Ja, dat vermoed ik wel. Maarja, dat is het risico van het vak lijkt me. We hebben maar een paar wensen voor aanpassingen dus vandaar dat ik die €500,- best wel overkill vind.
Len020 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:14:
[...]
Nog een paar voorbeelden (is inmiddels 2 jaar geleden):

- wand radiator kon niet komen te vervallen en vloer verwarming deden ze niet.
- gestukte wanden deden ze niet
leidingen in de buiten muur wilde ze niet frezen, moest via voorzetwand (standaard zitten de leiding ook al in diezelfde wand maar dan op andere locatie).
- meubels waren daar al gauw 3k
- VB subway 2.0 kosten daar ruim 800EU per stuk, ze hadden dan als 'alternatief een merkloos ding wat zogenaamd uit 'dezelfde fabriek kwam'

wat mij eigenlijk het meest verbaasde wat dat alles wat we vroegen besproken moest worden met de aannemer. terwijl ten opzichte van de standaard indeling we niks verplaatst hebben ; enkel een wand tussen de douche en toilet waar nu de inbouwkraan (hans Grohe) zit.
Dat probleem hebben wij gelukkig niet aangezien we juist een muurtje erbij willen laten metselen om het een en ander in te verwerken. Wel zou ik graag de WC omdraaien met de douche, maar dat ligt volledig aan de kosten. Ik ben ook benieuwd naar de prijzen, want als de aansluitingen goed zitten kan ik zelf redelijk eenvoudig een badkamer meubel of spiegel plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@unezra
Maar je hebt dus geen budget aangegeven?
Waarom niet? Bang dat de offerte dan daar op uitkomt?
Ik denk dat dat beter is. Geef een budget aan en kijk wat je daar voor krijgt ipv een mooie luxe badkamer in kleur huppeldepup.
Of lever zelf het meubilair aan.
Verwachten dat hetzelfde plotseling voor de helft kan is onrealistisch. Dat komt inderdaad terug in goedkoop meubilair (grotere kans op productiefouten/retour) en mindere afwerking (bv voegen van 5-6 mm ipv 2,5)

Ik heb nog nooit een badkamer kunnen renoveren in een week, incl alles. Vaak worden droogtijden vergeten, materiaal halen/voorbereiden is ook zo iets.
En er zijn inderdaad zat kleine werkzaamheden die relatief weinig kosten, maar de levensduur van de badkamer verlengen, die soms overgeslagen kunnen worden om de prijs te drukken.

Gemiddeld kost een mooie badkamer 10k en duurt twee-drie weken.
Dus als je een offerte binnen budget wil dan geef je dat budget aan, dat is minder frustrerend voor beide partijen. Een offerte maken en alles uitzoeken kost ook tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Teijgetje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:02:
@unezra
Maar je hebt dus geen budget aangegeven?
Waarom niet? Bang dat de offerte dan daar op uitkomt?
Ik denk dat dat beter is. Geef een budget aan en kijk wat je daar voor krijgt ipv een mooie luxe badkamer in kleur huppeldepup.
Of lever zelf het meubilair aan.
Verwachten dat hetzelfde plotseling voor de helft kan is onrealistisch. Dat komt inderdaad terug in goedkoop meubilair (grotere kans op productiefouten/retour) en mindere afwerking (bv voegen van 5-6 mm ipv 2,5)
Zij hebben nooit gevraagd naar een specifiek budget. Eigenlijk ook goed, want ik had oorspronkelijk gehoopt dat het voor €1000, €1500 wel had gekund. Juist door zaterdag en het feit dat zij aangaven dat het een totale rebuild werd van een week, heb ik terplekke mijn verwachtingen bijgesteld.

Dat meubilair kan zéker voor de helft. Er zijn onderdelen (kranen) gebruikt die van hetzelfde merk maar net een ander type, voor 1/3e tot de helft in de reguliere partikuliere handel verkocht worden. Niets mis met een beetje marge, maar óf er zit een belachelijke marge op van meerdere honderden procenten, óf ze hebben een top-end model gepakt terwijl een low-end model ook prima had gekund.

Een Ikea badmeubel was ook prima geweest. Een badmeubel met wasbak van €900 vind ik vrij absurd.
Ik heb nog nooit een badkamer kunnen renoveren in een week, incl alles. Vaak worden droogtijden vergeten, materiaal halen/voorbereiden is ook zo iets.
En er zijn inderdaad zat kleine werkzaamheden die relatief weinig kosten, maar de levensduur van de badkamer verlengen, die soms overgeslagen kunnen worden om de prijs te drukken.
Droogtijd is irrelevant. Als het 2 dagen moet drogen, kun je 2 dagen aan een andere klus besteden. Je gaat niet zitten wachten tot de badkamer droog is en vervolgens die uren doorbelasten. Er is gesproken over een totale doorlooptijd van een week. Dan stel ik me voor dat er 5 mandagen werk in zit (het is een eenmansklus) en nog een droogtijd van 2 dagen.
Gemiddeld kost een mooie badkamer 10k en duurt twee-drie weken.
Dus als je een offerte binnen budget wil dan geef je dat budget aan, dat is minder frustrerend voor beide partijen. Een offerte maken en alles uitzoeken kost ook tijd.
Daar zijn ze misschien een half uur mee bezig geweest. Veel langer zal het niet zijn. Het is een kleine badkamer waarbij de layout niet veranderd hoeft te worden. Die kan niet anders dan 'ie nu is.

Op genoemde websites zie ik 5K max. staan en wat steekproeven op prijzen leren mij dat de prijzen van materiaal minimaal 2x zo hoog zijn als ik zelf zou betalen als ik het bij pak 'm beet de Hornbach zou kopen. Voor vergelijkbaar materiaal. (Dus ook gewoon Grohe kranen, maar niet het duurste model.)

Onze eigen badkamer haalde volgens mij de 15K, alleen is dat een compleet andere badkamer met bad, custom cabine, dubbele wasbak, verwarmde spiegel, etc. Ook is die 3x zo groot. (De exacte prijs is niet goed te bepalen omdat we bijvoorbeeld zowel in badkamer, toilet, washok en keuken dezelfde vloertegels hebben gebruikt en de wandtegels in toilet, badkamer en washok zijn gebruikt.) Ook hadden wij andere eisen qua afwerking en materiaal.

Dus los van een veel kleinere ruimte, is het gewenste afwerkingsniveau ook veel lager.

Daarom ben ik onprettig verrast door deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik zou toch een budget aangeven en kijken wat je daar voor krijgt.
En zonder stelposten, gewoon aangeven welke tegels en sanitair jij wilt bv. Badplaats.nl heeft leuke prijsjes.
Of vragen om een budgetbadkamer, wel alles wat jij wilt, netjes, maar zo goedkoop mogelijk.
Dat is gelijk makkelijker vergelijken met anderen, wat zij daar voor afleveren.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 21-10-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
@unezra : shop zelf je basis materiaal bij elkaar. Lokale tegelboer (is doorgaans echt beter dan bouwmarkt, maar hebben ook verschillende prijsklassen) en kranen/douchedeur/wastafel+meubel bij de bouwmarkt, IKEA of een club als X2O. Tegellijm, voegmiddel, leidingwerk kun je beter aan de vakman overlaten als je geen beeld hebt wat je exact nodig gaat hebben.

Ga qua tegels na wat je wil c.q. nodig is. Kan over de bestaande tegels heen getegeld worden, of moeten die eraf? En zijn die simpel gelijmd en dus gemakkelijk zonder schade weg te halen, of moet daarna de wand eerst glad gemaakt worden? Etc.

Vervolgens heb je dus gewoon uurloon en klein materiaal. Daar kun je een redelijke schatting maken van wat dat moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02

Pierre

Van nature lui!

Begin dit jaar naar Van Sundert in Etten-Leur geweest en daar een nieuwe badkamer inclusief 2 externe toiletten gekocht (20k).

Eerste 2 weken van september is alles verbouwd en al met al een prima resultaat en het ziet er geweldig uit.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tjolk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:41:
@unezra : shop zelf je basis materiaal bij elkaar. Lokale tegelboer (is doorgaans echt beter dan bouwmarkt, maar hebben ook verschillende prijsklassen) en kranen/douchedeur/wastafel+meubel bij de bouwmarkt, IKEA of een club als X2O. Tegellijm, voegmiddel, leidingwerk kun je beter aan de vakman overlaten als je geen beeld hebt wat je exact nodig gaat hebben.

Ga qua tegels na wat je wil c.q. nodig is. Kan over de bestaande tegels heen getegeld worden, of moeten die eraf? En zijn die simpel gelijmd en dus gemakkelijk zonder schade weg te halen, of moet daarna de wand eerst glad gemaakt worden? Etc.

Vervolgens heb je dus gewoon uurloon en klein materiaal. Daar kun je een redelijke schatting maken van wat dat moet kosten.
Is.

Alleen vind ik het prettig om ook hier een indicatie te krijgen van wat redelijk is en of misschien zelfs die €5000 die ik *wil* betalen, niet overdreven is.

Iedere €500 die ik daar niet hoef uit te geven, is €500 meer op mijn spaarrekening.

Er is een basisniveau nodig, het kan niet voor €0,- maar er is best veel ruimte tussen "strak, basis en kwalitatief prima" en "luxe, over-the-top badkamer".

Plus, de ruimte blijft klein.

Geen probleem om de spullen via de aannemer te bestellen, moeten het alleen wel redelijke prijzen zijn. Beetje winst is prima maar er gaat iets mis als ik volkomen bruikbare en kwalitatief vergelijkbare spullen voor een derde tot de helft bij voor mijn part Hornbach kan kopen.

Tegels moeten er af, ik schat dat als ik zelf het sloopwerk zou doen, me dat een lange dag kost. Iemand met ervaring moet dat in minder tijd kunnen. Er moeten 1 of 2 lagen tegels af, maar dat is het wel.
Teijgetje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:22:
Ik zou toch een budget aangeven en kijken wat je daar voor krijgt.
En zonder stelposten, gewoon aangeven welke tegels en sanitair jij wilt bv. Badplaats.nl heeft leuke prijsjes.
Of vragen om een budgetbadkamer, wel alles wat jij wilt, netjes, maar zo goedkoop mogelijk.
Dat is gelijk makkelijker vergelijken met anderen, wat zij daar voor afleveren.
Mja, ik ga er vanuit dat als zij een budget willen weten, ze dat communiceren. Ze hebben er niet naar gevraagd. Dan ga ik er vanuit dat ze voldoende hebben aan de omschrijving die ik heb gegeven. :)

Dat het, met de service van nul tot bouw, iets duurder is prima. Advies kost geld. Maar een half uurtje kijken en een half uurtje tekenen is €100, max. Dat zou de huidige prijs niet kunnen verklaren. (Er vanuit gaande dat dus advies en ontwerp uiteindelijk verdisconteerd worden in de eindprijs.)

[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 21-10-2019 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Grofweg geschat:
- Meubels/kranen/etc: 1000,-
- Tegels wand: 300,-
- Tegels vloer: 100,-
- Overig materiaal (lijmen/leiding/etc): 300,-

Kom je uit op 1700,-. Beetje meerpijs = 2000,-. Je hebt dan prima spul, maar geen absolute top.

Daarbij komt dan het werk. Slopen = 1 dag hobbyen met de Hilti. Afhankelijk van hoe het spul op de muur zat, moet je rekenen op een stukadoor die de wanden voorbereid voor tegelwerk. Die is een keer een uur kwijt aan de voorbereiding en een halve dag voor het echte werk. Dat moet dan een aantal dagen drogen.

Next up: loodgieter. Je hebt waarschijnlijk niet heel veel te verleggen, dus die is met een paar uurtjes klaar. Kan terwijl de boel droogt.

Dan een dag tegelen, uurtje of wat voegen.

Boel monteren is zo gepiept, max halve dag. Kitter om de boel af te werken, die is na een uur ook weer weg.

Directe arbeid zal daarom 30-40 uur zijn. Hele natte vinger natuurlijk. Uurtarief zit doorgaans richting 40 - 50 euro (ex BTW), dus kom je uit op 1200 tot 2000 euro.

Veeg dat alles bij elkaar, doe er BTW bij en dan kom je toch wel richting die 5K. Kan rustig 1K goedkoper overigens, maar heel veel minder moet je toch niet rekenen.

Denk eraan dat je met materiaal heel veel kunt winnen of verliezen. Je hebt radiatoren van een paar tientjes, maar ook van 700 euro. Dito met de tegels; die kun je voor een tientje de vierkante meter hebben, maar ook van > 100,- Die 2K die ik hier bovenaan noem is dus niets meer dan een hele natte vinger. Wij waren aan ons materiaal zo'n 6K kwijt, maar da's met bad en toilet erbij, luxe tegels en natuurlijk meer vierkante meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Laatst online: 21:13
Niet vergeten dat hij aangeeft niets te willen uitvoeren, dan neem ik aan dat er ook een container dient mee berekent te worden voor het afval. Dit kost gauw ook een paar honderd euro’s. Ik denk zelf dat het voor + ~€5000,00 haalbaar moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nicklazzz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:44:
Niet vergeten dat hij aangeeft niets te willen uitvoeren, dan neem ik aan dat er ook een container dient mee berekent te worden voor het afval. Dit kost gauw ook een paar honderd euro’s. Ik denk zelf dat het voor + ~€5000,00 haalbaar moet zijn.
Och nee, het is een tandemasser vol. Geen container vol. :)
(En ja, ik weet hoe veel troep er uit een sloopklus komt.)

Afvoer is berekend, €350 en da's acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:35
Na even een tijdje rondgekeken te hebben in dit topic, zijn wij inmiddels ook bij Raab Karcher (projectleverancier) geweest voor de badkamer en toiletruimte in onze nieuwbouwwoning.

Onze badkamer zal 3.280 (L) x 2.330 (B ) x 2.600 (H) worden.
Toiletruimte 1.320 (L) x 950 (B ) x 2.600 (H).

De offerte bestaat uit:
-Een wastafel enkele waskom met twee kraangaten (120 cm) en een onderbouwkast met 2 greeploze lades (2.1k EUR).
-HansGrohe S240 1jet Showerpipe met thermostaat (650 EUR)
-Erkalinea wastafelkraan x2 (720 EUR totaal), 1x fonteinkraan (200 EUR)
-Villeroy en Boch directflush x2 + Geberit sigma up320
-Elektrische radiator
-Erkalinea bad 175 x 85 back to wall (1810 EUR)

Circa 60 m2 tegels (formaat 60x60) - 2.700 EUR.
Aanbrengen vloertegels: 2750 EUR
Meerprijs vloertegels op de wand (732 EUR)
Meerprijs aanbrengen gerectificeerde tegels op de vloer (900 EUR)

Nog een aantal andere zaken betreft de montage. Met name monteren bad is duur; 730 euro.

Totaalprijs van de offerte is 15.500 EUR.

Nu heb ik al een beetje naar internetprijzen gekeken, en bijvoorbeeld alleen de Hans Grohe showerpipe staat op internet voor de helft van de prijs.. Daarnaast vroeg ik me af of voor het leggen van de tegels een prijs van 4.500 een reële prijs is..

Heb ik gewoon geen verstand van badkamers of is de offerte daadwerkelijk te hoog?

Het laten vervallen van het standaard sanitair lijkt bijna geen optie, omdat de badkamer dan casco (zonder dekvloer / met standaard aansluitingen (die wel op de goede plek zitten overigens)) wordt opgeleverd. Mochten we dat wel doen, krijgen we nog 2.500 EUR terug. Dan zou je buiten de deur dus kunnen shoppen voor een badkamer van 17.500 en alsnog goedkoper uit zijn... Of denk ik nu te makkelijk?

##Edit;
Impressie van de ruimte: https://www.mupload.nl/img/ih9vel1fuw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23
@Dylanp in de huidige markt lijkt me dit een reële prijs voor een complete badkamer. Maar vind toch een bad van €1800 en een wastafelmeubel van €2100 wel erg veel hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:22
Dylanp schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:54:
Na even een tijdje rondgekeken te hebben in dit topic, zijn wij inmiddels ook bij Raab Karcher (projectleverancier) geweest voor de badkamer en toiletruimte in onze nieuwbouwwoning.

Onze badkamer zal 3.280 (L) x 2.330 (B ) x 2.600 (H) worden.
Toiletruimte 1.320 (L) x 950 (B ) x 2.600 (H).

De offerte bestaat uit:
-Een wastafel enkele waskom met twee kraangaten (120 cm) en een onderbouwkast met 2 greeploze lades (2.1k EUR).
-HansGrohe S240 1jet Showerpipe met thermostaat (650 EUR)
-Erkalinea wastafelkraan x2 (720 EUR totaal), 1x fonteinkraan (200 EUR)
-Villeroy en Boch directflush x2 + Geberit sigma up320
-Elektrische radiator
-Erkalinea bad 175 x 85 back to wall (1810 EUR)

Circa 60 m2 tegels (formaat 60x60) - 2.700 EUR.
Aanbrengen vloertegels: 2750 EUR
Meerprijs vloertegels op de wand (732 EUR)
Meerprijs aanbrengen gerectificeerde tegels op de vloer (900 EUR)

Nog een aantal andere zaken betreft de montage. Met name monteren bad is duur; 730 euro.

Totaalprijs van de offerte is 15.500 EUR.

Nu heb ik al een beetje naar internetprijzen gekeken, en bijvoorbeeld alleen de Hans Grohe showerpipe staat op internet voor de helft van de prijs.. Daarnaast vroeg ik me af of voor het leggen van de tegels een prijs van 4.500 een reële prijs is..

Heb ik gewoon geen verstand van badkamers of is de offerte daadwerkelijk te hoog?

Het laten vervallen van het standaard sanitair lijkt bijna geen optie, omdat de badkamer dan casco (zonder dekvloer / met standaard aansluitingen (die wel op de goede plek zitten overigens)) wordt opgeleverd. Mochten we dat wel doen, krijgen we nog 2.500 EUR terug. Dan zou je buiten de deur dus kunnen shoppen voor een badkamer van 17.500 en alsnog goedkoper uit zijn... Of denk ik nu te makkelijk?

##Edit;
Impressie van de ruimte: https://www.mupload.nl/img/ih9vel1fuw.jpg
Tja, ik denk dat uitbesteden een stuk goedkoper is. Check maar wat de materialen online kosten.

Maar zoek maar eens een bedrijf dat direct bij oplevering van jouw huis aan de slag gaat.

Daar zou ik nu direct naar gaan zoeken.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Pagina: 1 ... 22 ... 123 Laatste