Hier gaat een badkamer verbouwd worden.
Heel eenvoudig; een inloopdouche en wastafel.

(Wasmeubel is hier 80cm. breed; dit moet 100cm. zijn)
Badmeubel
Ze zijn al naar een zaak geweest, op zich was het niet zo verkeerd, maar het wasmeubel was veel te duur.
Dat was een zogenaamde
Square XXL (voorbeeldlink) maar i.p.v. dubbele kraan en ander wastafel met 1 kraan. Dit werd maatwerk en dus flink duurder.
Meubel was gekozen omdat deze ruimtebesparend sifon had en de lades dus stuk meer opbergruimte boden.
De Ikea GODMORGON serie heeft dit ook en nu lijkt het die te worden in 100cm. breedte met 1 kraan en de bijbehorende hoge kast in de donkere kleur (De Ikea website doet momenteel raar dus kan geen link geven). Zullen we dus ook nog een spiegel en kraan bij moeten uitzoeken (mogelijk van Ikea, mogelijk beter elders?)
Nu de rest nog; een doucheset, radiator, drain en (anti-slip)tegels. Daarvoor gaan ze komende week naar nog een (badkamer)zaak. Persoonlijk had ik dit gewoon zelf bij elkaar (uit)gezocht i.p.v. een badkamerzaak, maar dat ben ik.
(Overigens, installatie zullen we geheel zelf doen, op stucen/tegelen na)
Daarnaast komt er waarschijnlijk vloerverwarming in i.c.m. (lijkt me) RTL-ventiel.
Glazen douchewand <> muur
We zitten alleen met die douche. Dit is altijd een douchegordijn geweest, maar moet nu of een muur of glazen wand worden, of een combinatie.
Een muur is waarschijnlijk het meest praktisch; het is solide, je kunt er evt. een nisje voor de shampoo inmaken maar persoonlijk ben ik bang dat je veel verlies van daglicht gaat krijgen (al heeft men hier zoiets van; "
dan zet je toch gewoon het licht aan?") en ik ben bang dat de ruimte erg klein gaat lijken.
(Hoewel de nieuwe tegels lichter zullen worden dan wat er nu zit)
Een glazen wand kent die problemen niet maar heeft een ander probleem; de stabilisatiestang kan hier niet haaks op gemonteerd worden vanwege het raam. Al zijn er blijkbaar ook wanden met de stabilisatiestang parallel met de wand. En ik zie nu net ook een versie waarbij je een korte stang hebt naar het plafond.
Toegang tot douche
Maar grootste debatpunt (en wat eigenlijk met meest belangrijke vraag is); is de toegang tot de douche.
Stel dat er een muur/glaswand komt van ~ 80-90cm. breed (en de doorloop dus zo'n ~ 80-90cm.) werden wij van diverse kanten op geattendeerd dat de regendouchestraal als het ware "om" de douchewand heen kan gaan en het daar dus nat kan worden.
Een iemand heeft een vergelijkbare situatie; die heeft de badkamerdeur op de plaats van de radiator zitten en die deur heeft binnen een paar jaar al last van het water)
Eén verkoper begon al direct over dat garantie op de radiator vervalt in zo'n situatie.
Die kwam o.a om die reden al met schetsen waar er aan twee kanten een muurtje staat met daartussen een glazen (klap)deur; dus eigenlijk een afgesloten douche-deel.
Alleen het idee van een deur staat ons niet aan (inloopdouche is fijn), en zo'n maatwerk klapdeur is nog knap prijzig.
Als de wand breder wordt zou het effect kleiner zijn lijkt me, bijvoorbeeld een doorloop van ~70 cm. (en dus een wand van zo'n 100cm.) Persoonlijk vind ik 70cm. al vrij smal, maar het is te doen.
Maar als dat een dichte muur wordt, maakt het (naar mijn mening) wel een krappe en donkere indruk.
TLDR:
Ik heb hierboven een aantal vragen en afwegingen staan waar ik graag ook jullie mening over zou horen, maar belangrijkste is die toegang tot de douche en eventueel wateroverlast.
Hoe breed mag die doorloop jullie inziens maximaal worden en wat denken jullie over de glazen wand versus muur kwestie?