Gister na lange tijd van ergernis en twijfel terug gegaan van Windows 10 Mobile naar Windows Phone 8.1, en om maar met de deur in huis te vallen, wat een verademing. Alles werkt weer, een kleine opsomming:
- Mail wordt weer goed gesynchroniseerd
- Mails openen gaat weer direct zonder laden
- Mails beantwoorden gaat zonder vertragingen door laden
- De interface werkt weer zonder vertragingen, apps openen sneller
- Als toestel om pincode vraagt is deze gelijk in te typen zonder hapering
- Agenda icoon wordt weer dagelijks geupdate
- Geen schijn notificaties meer waarbij het toestel trilt zonder aanleiding alsof er een bericht binnen komt
- Bij nieuwe berichten kloppen de notificaties weer, dus banner, geluid en trillen, bij 10 gebeurde het regelmatig dat notificatie alleen met geluid/trillen kwam, ondanks dat banner ook ingesteld was.
- Soms had ik een mail al gezien, en kwam er alsnog een geluid/tril notificatie
- Klikken op een banner om een mail te bekijken werkt weer, met 10 resulteerde dit in een melding "bericht downloaden" waar je dan eerst nog op moest klikken
- Bij het lezen van berichten direct via de betreffende app verdwijnt de notificatie in het actioncenter weer, bij 10 bleef deze staan, inclusief de berichtenvelop boven in beeld
- Lumia Camera app werkt veel sneller dan de 10 Camera app
- Wekker werkt weer normaal, meer beltonen en zonder vervormd geluid
- Weer de standaard FM-radio app en ook de Podcast app
- Here Drive+ is nog altijd beter dan de kaarten app
Resetten naar fabrieksinstellingen hielp voor sommige dingen, maar vaak na een (app)update waren de problemen weer terug. Outlook app voor 10 wordt zeer vaak geupdate, maar meestal maken ze weer wat kapot wat werkte of krijg je er een ander probleem voor terug. Waarom kan Windows Phone 8.1 prima werken en is dit zo moeilijk bij 10? Ook de traagheid bij Windows Mobile 10 was soms om gek van te worden. In 1e instantie was ik best tevreden over 10, maar zeker naar de jubileumupdate is het er niet beter op geworden. Waarom is de Skype app nog steeds een preview, en kan je de geschiedenis niet wissen? Ok, op 8.1 heb je helemaal geen werkende Skype app meer, iets wat overigens ook behoorlijk schandalig is.
Al met al behoorlijk ontevreden over 10, was altijd een groot Microsoft fan maar inmiddels ben ik goed klaar met deze troep. Dat er aan het begin wat problemen zijn heb ik begrip voor, maar dat meer dan een jaar na het uitkomen van het OS er nog zulke problemen zijn, en het er eigenlijk alleen maar meer worden gaat er bij mij niet in. Microsoft, fix eerst problemen in zowel het OS als Apps, voordat je aan nieuwe toevoegingen gaat beginnen!
[
Voor 11% gewijzigd door
Anoniem: 725495 op 15-02-2017 11:09
]