Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd94
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
adamvansanten schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:55:
[...]

Of de i3 krachtig genoeg is voor vijf apparaten streamen hangt er vooral vanaf of er transcoding moet worden gedaan. Als de streams transcoded moeten worden, denk ik dat 2-3 apparaten de max is (weet ik echter niet zeker). Als de apparaten zelf kunnen decoden, lijkt 5 streams tegelijk mij niet zo'n probleem (alleen data doorgeven). De overige taken lijken me al helemaal geen probleem.
Bedankt voor je reactie. Het zijn voornamelijk smartphones/samsung smart tv's waar naar toe wordt gestreamd en die hebben volgens mij geen probleem met h264.

Ik zit alleen nog te twijfelen of het niet verstandiger is om er nog een stickje ram bij te plaatsen of dat 8gb genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

sjoerd94 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:56:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het zijn voornamelijk smartphones/samsung smart tv's waar naar toe wordt gestreamd en die hebben volgens mij geen probleem met h264.

Ik zit alleen nog te twijfelen of het niet verstandiger is om er nog een stickje ram bij te plaatsen of dat 8gb genoeg zal zijn.
Ik denk dat 8GB zat zal zijn, maar je kan altijd beginnen met 1x 8GB en als het toch niet voldoende is nog een reepje bij plaatsen.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:52
Gisteren de NUC7i5BNK binnen gekregen.
Ik heb alleen een vreemd problem:

Via de receiver "Denon AVR-X4000" en rechtstreeks aan de tv "Samsung UE55HU7500L" geeft hij geen beeld.
Rechtstreeks aan mijn pc monitor doet hij het wel heb al verschillende HDMI kabels geprobeerd.
Ik heb de BIOS al geupdate, de HDMI 2.0 fix kan ik niet installeren.

Ik heb Windows 10 al geinstalleerd met de laatste chipset drivers maar nog geen success.

Iemand tips?

Edit: Gevonden ik heb de Intel IrisPlus 640 driver geïnstalleerd en nu werkt het.
Ik krijg allen de BOIOS niet te zien tijdens het opstarten.

[ Voor 13% gewijzigd door Harm-R op 05-05-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29
Harm-R schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:36:
Gisteren de NUC7i5BNK binnen gekregen.
Hoe ga jij hem gebruiken?
Puur als mediaplayer of?

Gaaf apparaatje he :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b.o.n.s
baba420 schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:33:
[...]

Klopt, via DxDiag zie ik dat ik ondanks het hebben van WDDM 2.1, gewoon HDR melding krijg op mijn LG E6.
Heb hier ook even mee 'gespeeld'.
En inderdaad via PowerDVD 17 kan ik HDR bestanden afspelen en springt mijn tv ook over naar HDR.
Wow! Echt heel nice.

Nu inderdaad hopen dat Kodi met een update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:52
b.o.n.s schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 09:19:
[...]

Hoe ga jij hem gebruiken?
Puur als mediaplayer of?

Gaaf apparaatje he :)
Als mediaplayer en met toetsenbord als volledige pc.
Handig in de woonkamer.

Ik heb de volgende config draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 408,-€ 408,-
1Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard Zwart Qwerty NL€ 34,95€ 34,95
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/16€ 137,46€ 137,46
1Samsung 960 EVO 500GB€ 237,90€ 237,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Otter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-12-2024
b.o.n.s schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 15:25:
[...]

Heb hier ook even mee 'gespeeld'.
En inderdaad via PowerDVD 17 kan ik HDR bestanden afspelen en springt mijn tv ook over naar HDR.
Wow! Echt heel nice.

Nu inderdaad hopen dat Kodi met een update komt.
Meen je niet?! Heb een maandje terug de nuc7 in huis gehad en kreeg geen hdr naar de lg b6v. Lukt dat alleen met powerdvd? Dus de nuc7 kan gewoon hdr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

W.Otter schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 00:19:
[...]
Meen je niet?! Heb een maandje terug de nuc7 in huis gehad en kreeg geen hdr naar de lg b6v. Lukt dat alleen met powerdvd? Dus de nuc7 kan gewoon hdr..
Dat laatste is je verteld, maar die reactie zal jij beslist over het hoofd gezien hebben verwacht ik?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

joker1977

Tweakert

Ik heb ook een NUC6CAYH binnen. Idee was om deze als HTPC te doen draaien als vervanging voor mijn oude NUC.

Heb een backup gemaakt van mijn oude NUC met LibreElec 8 erop, restore gedaan op de nieuwe NUC.

Daarna geprobeerd om op mijn Pioneer VSX-830 aan te sluiten: Geen beeld. Wel beeld rechtstreeks op mijn
LG 49UH610V.

Wat ik ook probeer, ik krijg geen beeld via mijn Pioneer-receiver. Ik weet dat 4K goed werkt via de Pioneer, want mijn PS4Pro werkt ook op die manier. Om één en ander uit te sluiten de NUC aangesloten op de kabel waarop de PS4Pro draait: Ook geen beeld. Het probleem zit dus in de NUC.

Na enig zoeken vind ik wel info over geen beeld op een Samsung TV en dat daarvoor een firmware-upgrade is die je enkel onder Windows 10 kan installeren... <zucht>. En het is maar de vraag of dat de oplossing is, misschien iemand anders hier die er meer vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Otter
ik lees alle reacties nu pas terug, bedankt daarvoor! Wel vreemd dat er gewoon HDR afgespeeld kan worden middels powerDVD maar dat de rest nog even op zich laat wachten.. Misschien iets te vroeg geweest in mijn bevindingen maar er was ook vrij weinig over te vinden. Ik zie nu ook op de intel site dat HDR ondersteund wordt echter zie ik dat nog niet terug in gebruikelijke software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Otter
hardware-lover schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:51:
Er zijn bij mijn weten nog steeds geen final WDDM 2.2 drivers beschikbaar voor de 7de generatie Kaby Lake iGP's. De Creators Update is ook nog maar nauwelijks uit. Je mist nu dus nog de mogelijkheid om HDR binnen de videokaart instellingen aan of uit te zetten. De hardware om het weer te kunnen geven (2.0a/b) schijnt toch wel aanwezig te zijn aangezien Asrock met zijn Beebox over dezelfde convertor beschikt en deze bij gebruik van niet officiële 2.2 drivers in staat is om de HDR popup op de tv tevoorschijn te toveren. Je bent volgens mij dus iets te vroeg met je bevindingen.

Aanvulling: Kodi zelf (17.x/18.x) gaat voorlopig nog geen HDR ondersteuning bevatten als ik dat goed heb begrepen, daarvoor zal je dan toch terug moeten vallen op de eigen Windows app voor Video (Films en TV) of een oplossing zoals hier eerder al beschreven.

Het type NUC wat je aanhaalt (Nuc7i3BNH) is volgens mij NIET passief gekoeld en voorzien van een actieve fan (het bios geeft dit ook aan). Dit voor het geval dat mogelijk geïnteresseerden denken dat dit wel het geval zal zijn. De fan is wel dusdanig in te stellen dat deze bij lage temperaturen stil valt, maar in de praktijk zal deze bij gebruik toch wel gaan draaien.
heb je ook enig idee hoe de roadmap van Intel is? wanneer volledige HDR ondersteuning gaat komen?

dat Kodi nog niet bezig is met HDR valt me een beetje tegen, dit is juist de mediaspeler naar keuze.

enige dat ik weet is dat ik de nuc helemaal niet heb gehoord, ook niet tijdens het spelen van UHD materiaal, ik heb de fan ook niet gezien bij het open schroeven, die is dan goed verstopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 13:08

HurrI

No fear... I is here

Vanavond even verder puzzelen, maar afgelopen weekend een NUC6CAYH binnen gekregen en van Windows 10 voorzien. Deze hangt aan een Marantz SR7011 en daar zit een Samsung UE46F7000 aan. Na het updaten van alle drivers + bios (dus ook die voor HDMI 2.0) krijg ik alleen een melding op mn TV van de Marantz: "This content cannot be displayed because your tv does not support hdcp 2.2" (ik zie dat de melding van de marantz komt vanwege de font en kleurstelling van de melding). Deze melding komt ook als er geen enkele applicatie draait. Ik zie enige tijd (minuten?) de desktop en ineens deze melding.

Direct de NUC in een HDMI van de TV plaatsen geeft deze melding niet.

Ik heb geen 4k tv, dus volgens mij is een oplossingsrichting de NUC / Windows op HDCP 1.4 gaan proberen te krijgen... maar ben er nog niet helemaal uit wat er nu precies mis gaat en wat de oplossing precies is. Tips zijn welkom, to be continued.

If it's just us, it seems like an awful waste of space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ja, het verschil is de behuizing. Ik heb de mijne net binnen maar dan de i3 variant in deze config.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Compute, 2TB€ 93,-€ 93,-
1Intel NUC NUC7i3BNH€ 283,35€ 283,35
1Corsair Vengeance CMSX8GX4M2A2666C18€ 53,81€ 53,81
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,11

Zeer mooi apparaat, kleiner dan verwacht ook. Installatie van onderdelen ging simpel maar nu ben ik nog aan het bedenken wat ik qua software wil gaan doen.
Het voornaamste doel van de NUC is om als media center en server dienst te doen in huis. Hij komt aan de tv en projector te hangen en binnen het netwerk aan gigabit utp. Voor mijn verhuizing gebruikte ik Kodi op mijn desktop icm een diy ambilight setup.

Het tweede doel is het streamen van games uit mijn desktop in de studeerkamer via Steam in-home streaming. Vervolgens zou ik mijn teamspeak server van een oude laptop met Ubuntu nog willen verhuizen naar de NUC.

Ik lees veel over Librelec en Openelec, is dit een betere optie dan een Windows installatie voor de NUC? Wat is aan te raden als ik in ieder geval Kodi en Steam wil kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Uiteindelijk gekozen voor Windows ook ivm gemak voor mijn vriendin om eventueel te kunnen troubleshooten. Ik heb regelmatig dat de IR ontvanger het na een reboot niet doet, hij verdwijnt dan ook uit apparaatbeheer. Na een reboot is het weer ok. Drivers zijn de laatste van de Intel site.

Iemand anders ook last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
Ja. Ik heb hier ook last van.
Ik gebruik alleen zelf een Logitech Harmony AB.
Het is een beetje hit en mis op het moment. Ene keer werkt de besturing prima, maar dan wil de AB het vaak ook niet doen na een herstart van de NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:17
Ondanks dat mijn "kleine" oude desktopbakkie (HP Elite8000 usdt) nog steeds zijn taken met verve voltooid heb ik na jaren de knoop doorgehakt en een 7i3bnk gekocht (250GB nvme SSD, 16GB werkgeheugen). Uiteraard niet de snelst mogelijke configuratie maar wel een flinke verbetering t.o.v. de oudgediende Core2Duo E8400. Morgen komt ie (hopelijk) binnen! Ga proberen de nuc te bedienen (aan en uit) via Alexa (+ Broadlink RM Pro). Zo te zien gaat dat niet altijd van een leien dakje, maar dat maakt niet uit. Verheug me nu al op de komst van deze nog kleinere rakker.

Welke remote (naast Logitech) werkt ook met de nuc in jullie ervaring?

[ Voor 9% gewijzigd door derhenno op 23-05-2017 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik gebruik zelf een Harmony Touch Ultimate, Mijn telefoon met Yatse voor Kodi of via de web interface op mijn laptop. Gaat allemaal super, ben ontzettend tevreden over de NUC afgezien van het ir probleem.

Ik ben nu genoodzaakt om een muis of toetsenbord bij mijn afstandbediening te hebben zodat ik hem opnieuw op kan starten als nodig.

Het plan is uiteindelijk om hem 24/7 aan te hebben staan als (media) server en center en ik hoop dat hij dan als ir het dan doet bij opstarten dat hij het blijft doen zolang ik hem niet opnieuw opstart.

Mijn i3 met nvme ssd en 2tb hdd gebruikt idle in Kodi zo'n 7 watt als ik mijn verbruiksmeter kan vertrouwen. Dat komt neer op zo'n €12,- per jaar aan stroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
pauldegroot schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:18:
Ik gebruik zelf een Harmony Touch Ultimate, Mijn telefoon met Yatse voor Kodi of via de web interface op mijn laptop. Gaat allemaal super, ben ontzettend tevreden over de NUC afgezien van het ir probleem.

Ik ben nu genoodzaakt om een muis of toetsenbord bij mijn afstandbediening te hebben zodat ik hem opnieuw op kan starten als nodig.

Het plan is uiteindelijk om hem 24/7 aan te hebben staan als (media) server en center en ik hoop dat hij dan als ir het dan doet bij opstarten dat hij het blijft doen zolang ik hem niet opnieuw opstart.

Mijn i3 met nvme ssd en 2tb hdd gebruikt idle in Kodi zo'n 7 watt als ik mijn verbruiksmeter kan vertrouwen. Dat komt neer op zo'n €12,- per jaar aan stroom!
Mijn verbruiksmeter geeft hetzelfde aan. Vergeleken met de ouwe bak scheelt het mij alleen al 60 euro aan stroom per jaar...geweldig he :).

Krijg mijn IR echter niet aan de gang: deze staat aangevinkt in de BIOS maar in apparaatbeheer staat dat installatie van het apparaat vereist is?!

IR

De Microsoft eHome-infraroodzendere/ontvanger is wel up and running (aldus apparaatbeheer).

Geen idee of mijn IR nou wel of niet zou moeten werken? Via Google nog geen oplossing kunnen vinden.
Bestaat er een programma waarmee je kunt zien of en wat voor signalen de IR-receiver ontvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:49
Ik gebruik ook een Harmony Ultimate voor de bediening van Kodi, alleen als ik deze uit zet gaat de Nuc in slaapstand en heb ik sporadisch het toetsenbord nodig om deze in te loggen. Misschien me toch maar eens verdiepen hoe ik dit kan omzetten, voor de rest werkt hij meer dan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexus64
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 21:27
Om de volgende koper van een NUC7i3BNH een teleurstelling te besparen even een tip :)

De netwerkdrivers op de intel website laten zich *niet* installeren op windows server 2016.

Ik wilde een ASP.NET webservertje in elkaar steken op basis van windows server 2016, SQL 2016 en Visual Sudio 2017, maar ben nu maar uitgeweken naar windows 10, want voor mijn toepassing werkt dat gelukkig ook.

[ Voor 4% gewijzigd door nexus64 op 26-05-2017 14:39 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:40
Devler schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:23:
Ik gebruik ook een Harmony Ultimate voor de bediening van Kodi, alleen als ik deze uit zet gaat de Nuc in slaapstand en heb ik sporadisch het toetsenbord nodig om deze in te loggen. Misschien me toch maar eens verdiepen hoe ik dit kan omzetten, voor de rest werkt hij meer dan perfect.
Dit probleem had ik eerst ook maar heb ik opgelost door onderstaand uit te voeren. De Harmony laat mijn NUC nu netjes afsluiten als ik alles uitzet.
Onderstaand heb ik ooit uit een forum overgenomen, weet niet meer welke dus heb het even uit mijn txt bestandje geplakt. Werkt ook voor Windows 10.

Replace Sleep with Shutdown tip for NUC Windows 7 Media Center Owners

Deze vraag is verondersteld beantwoord.

ASadani

ASadani 30-jan-2014 16:15

Since the new D54250WYK1 NUC has the built in IR, Here is a great tip that I found on the internet which changes the SLEEP to SHUTDOWN for windows 7 users. The typical power button on the nuc will put the PC to sleep. I like to shut down the unit to a closed state vs sleep.

Copy Paste from another site.

Hi, I've found a possible solution.

Problem:

Control Panel\All Control Panel Items\Power Options\Change when the computer sleeps\Change advanced power settings\Power buttons and lid\Sleep button action\Setting:

don't have the "Shut Down" option.

Possible solution:

Run: Regedit

Open: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Power\PowerSettings

Then, click on every folder until you find one folder that contains the "FriendlyName": @%SystemRoot%\system32\powrprof.dll,-251,Power buttons settings

mine is the folder: 4f971e89-eebd-4455-a8de-9e59040e7347

when you find it, open it and search for the forder that contais the "FriendlyName": @%SystemRoot%\system32\powrprof.dll,-255,sleep button action

mine is the folder: 96996bc0-ad50-47ec-923b-6f41874dd9eb

then, open the forlder: DefaultPowerSchemeValues

you will find 3 folders. For each folder you will have 3 "files". You need to change the value of the files (in every one of the 3 folders):

AcSettingIndex: to 3 (it is by default to 1)

DcSettingIndex: to 3 (it is by default to 1)

Then, you go back to the Control Panel:

Control Panel\All Control Panel Items\Power Options\Change when the computer sleeps\

and click on: Restore default settings for this plan

and its done!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik ben aan het kijken naar een NUC 6CAYH om te fungeren als Domotica server.

Ik heb nu als test een ouder beestje, een mini-itx-bord met i3-3225 (15W idle!) draaien, maar ik heb toch liever een NUC :9 Die doet denk ik niet eens de helft. Scheelt per jaar toch weer een wopping €16 _/-\o_

Deze NUC blijkt tov oudere NUCs (met Pentium N3700 of i3-3217) die je nog wel op Marktplaats of Tweakers tegenkomt een goede prijs te hebben en sneller of ongeveer net zo snel te zijn als deze 'oudere' en veel duurdere garde, althans als ik sites als CPUBoss mag geloven.

Er komt Ubuntu 16.04.x server op te draaien icm OpenHAB en nog wat spul als MQTT, Node-RED, etc.
Ik heb nog een ongebruikte Samsung 830 SSD van 256GB liggen, dus die komt er in. RAM gaat 8GB worden. Ik heb helaas geen DDR3L liggen, dus die moet ik (tweedehands) kopen.

Nu kan ik kiezen voor een enkel latje van 8GB of twee van 4GB. De NUC kan beide aan.

Volgens de spec is de bandbreedte max 14.9GB/sec. Dat klinkt als single channel of is deze CPU gewoon traag met memory tov de i3/i5 NUCs die 25GB/sec doen :?

Bij Nucblog is te zien dat dual channel overwegend helpt bij grafisch werk, maar dat het bij CPU taken slechts om procenten gaat of zelfs helemaal niks:Afbeeldingslocatie: http://nucblog.net/wp-content/uploads/2015/09/dual-channel_comparison.png

Dan de RAM snelheid: Bij legitreviews (een NUC5i5ryk) laat een review zien dat 1600Mhz vs 1866Mhz memory bijna altijd helpt, al gaat dit bij CPU taken ook maar om max. een 3-4%.

Mijn conclusie is: het verschil tussen een enkel latje 8GB 1600Mhz vs twee latjes van 4GB 1866Mhz max. 5% performance gaat opleveren voor server taken.

Het wordt dus de prijs van de latjes die bepaald of 1866Mhz nut gaat hebben 8)
Of heeft iemand hier andere ervaringen en advies om persé voor twee latjes te gaan?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09-2023
Goedenavond heren,

Ik heb een korte vraag waarop ik op Tweakers en andere fora niet het antwoord kan terugvinden.

Sinds enkele weken ben ik overgestapt van een Raspberry Pi naar een Intel NUC7i3BN waarop ik Windows 10 + Kodi heb geïnstalleerd aangezien ik de NUC ook voor enkele Windows taken wil gebruiken.

Nu ben ik bekend dat Kodi niet reageert op TV AB'n via CEC. Nu begrijp ik dat het installeren van de Pulse Eight NUC CEC adapter hiervoor een mooie oplossing biedt, maar ik zie ook meerdere mensen spreken over het gebruiken van een Logitech Harmony AB. Heb ik de Pulse Eight adapter ook nodig wanneer ik een Logitech Harmony AB zou aanschaffen?

Aangezien mijn vriendin gek wordt van alle AB'n in huis misschien een goed alternatief op de Pulse Eight CEC adapter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
wartus schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:43:
Heb ik de Pulse Eight adapter ook nodig wanneer ik een Logitech Harmony AB zou aanschaffen?
Ik heb zelf de logitech harmony 650 zonder adapter.
Die werkt inderdaad.

Wel zal je in je NUC wat zaken moeten wijzigen om de Harmony te kunnen gebruiken om hem uit te kunnen zetten.

Zie het bericht van Marsman

Marsman83 in "[Ervaringen] Intel Apollo Lake & Kaby Lake NUC's"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wartus
  • Laatst online: 26-09-2023
b.o.n.s schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Ik heb zelf de logitech harmony 650 zonder adapter.
Die werkt inderdaad.

Wel zal je in je NUC wat zaken moeten wijzigen om de Harmony te kunnen gebruiken om hem uit te kunnen zetten.

Zie het bericht van Marsman

Marsman83 in "[Ervaringen] Intel Apollo Lake & Kaby Lake NUC's"
Thanks voor het antwoord! Besteld en morgen uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 20:38
Hoi,
Ik ben van plan om de 7i7BNH te kopen, alleen vraag mij af hoeveel geluid de ventilator maakt. Ervaren jullie het als storend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derhenno
lucasvm schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:43:
Hoi,
Ik ben van plan om de 7i7BNH te kopen, alleen vraag mij af hoeveel geluid de ventilator maakt. Ervaren jullie het als storend?
Misschien dat dit helpt:
http://nucblog.net/2017/04/kaby-lake-i7-nuc-conclusions/
https://communities.intel.com/thread/114068
https://communities.intel.com/thread/114571

[ Voor 13% gewijzigd door derhenno op 04-06-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
Hey,

Zijn er hier mensen die problemen ervaren met de Lan poort van hun Intel NUC 6CAYH? Al bij de eerste install van Windows wou hij niet direct verbinding maken met internet via Lan. Na enkele keren herstarten werkte het plots wel. Na een tijd goed te werken doet de Lan poort het opnieuw niet meer. Heel frusterend! Is dit een bekend probleem? Zou toch gewoon moeten werken? Lichtjes branden niet ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Yargo op 06-06-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de lichtjes niet branden lijkt het me verstandig eerst uit te sluiten dat het de kabel is die de problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

Tijntje

Hello?!

nexus64 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:37:
Om de volgende koper van een NUC7i3BNH een teleurstelling te besparen even een tip :)

De netwerkdrivers op de intel website laten zich *niet* installeren op windows server 2016.

Ik wilde een ASP.NET webservertje in elkaar steken op basis van windows server 2016, SQL 2016 en Visual Sudio 2017, maar ben nu maar uitgeweken naar windows 10, want voor mijn toepassing werkt dat gelukkig ook.
Kan wel maar dan moet je zelf de driver aanpassen, heb zelf ook zoiets gehad.
Voorbeeld is hier te vinden:
http://scug.be/florent/20...-windows-server-2016-tp5/
https://foxdeploy.com/201...o-work-on-server-2012-r2/

[ Voor 6% gewijzigd door Tijntje op 07-06-2017 15:54 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Laatst online: 21:48
Iets wat wij volgens mij al wisten, maar voor het geval dat:Wat wel vreemd is is dat Skylake dezelfde grafische IP bevat als Apollo Lake, maar het op Skylake niet mogelijk is om Netflix in Ultra HD af te spelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Balance op 08-06-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
In het algemeen zie ik in dit topic vaak een feature voorbij komen dat gewenst is door HTPC gebruikers en dat niet (goed) werkt op Linux en andere (niet-Windows) OS-en. Dit wordt dan als problematisch ervaren.

Waarom niet gewoon Windows 10 erop vraag ik mij af, alles lijkt daarmee te werken als ik het zo lees? Hebben die andere OS-en v.w.b. een HTPC soms voordelen die ik nu over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
lucasvm schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:43:
Hoi,
Ik vind de ventilator van de 7i5BNH eigenlijk al aan de luide kant. Ik had de NUC als HTPC in de woonkamer staan, maar je blijft het geluid horen. Ook op de Silent instellingen.

Ik heb 'm toch maar in de meterkast gezet en met een extra lange HDMI-kabel aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-08 19:15
Oscar Whiskey schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:18:
In het algemeen zie ik in dit topic vaak een feature voorbij komen dat gewenst is door HTPC gebruikers en dat niet (goed) werkt op Linux en andere (niet-Windows) OS-en. Dit wordt dan als problematisch ervaren.

Waarom niet gewoon Windows 10 erop vraag ik mij af, alles lijkt daarmee te werken als ik het zo lees? Hebben die andere OS-en v.w.b. een HTPC soms voordelen die ik nu over het hoofd zie?
Ik moet zeggen dat ik ook de voors en voornamelijk de tegens van Windows 10 niet zo kan ontdekken. Ik heb zelf een tijdje alweer een Minix Neo Z64a omgetoverd tot een Windows 10 machine. Daar heb ik uit de Store Kodi op geïnstalleerd zodat ik mijn DVDs en BluRays geript vanaf mijn NAS op kan kijken, verder heb ik de Netflix app (dolby d+ en 1080p for the win) geïnstalleerd staan en nog wat dingen als Zappelin en ZiggoGo. Waar het onder Android een drama was op dat mini pctje, draait het nu allemaal als een zonnetje. Naja, behalve Netflix dan maar dat heeft meer met mijn Intel Atom te maken dan met de Netflix app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Heeft iemand ervaring met gewoon desktop gebruik van de NUC6CAYS? Dus die met de Celeron J3455

De prijs van de NUC6CAYS als een kant en klaar systeem, zelfs met windows licentie, vind ik namelijk wel aantrekkelijk. Maar is deze setup een beetje werkbaar? Kan je bijvoorbeeld 10 - 15 browser tabs open hebben en normaal een 4K (of full HD) youtube stream kijken met de standaard configuratie met 2 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
HammerT schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:17:
Heeft iemand ervaring met gewoon desktop gebruik van de NUC6CAYS? Dus die met de Celeron J3455

De prijs van de NUC6CAYS als een kant en klaar systeem, zelfs met windows licentie, vind ik namelijk wel aantrekkelijk. Maar is deze setup een beetje werkbaar? Kan je bijvoorbeeld 10 - 15 browser tabs open hebben en normaal een 4K (of full HD) youtube stream kijken met de standaard configuratie met 2 GB?
Dat wordt met 10-15 tabs en 2GB wel erg krap hoor. Ik denk dat je dan toch de nodige haperingen gaat meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Oscar Whiskey schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:18:

Omdat het een draak van een OS is voor sommigen en je voor Linux geen licentie hoef te kopen a € 130 en dan nog semi-illegaal bezig bent, want OEM licentie ;)

Ik heb op het moment een Intel Atom NUCje (de oude 2830FYKH) en die draait Windows 7 Pro + Kodi, maar die wil ik ergens anders voor gaan gebruiken en zit nu dus naar de nieuwe pricewatch: Intel NUC 6CAYH te kijken, echter lijkt deze nog niet helemaal te zijn wat die kan zijn als ik alle problemen hier lees :?

- HD geluid werkt niet lekker onder Linux.
- HDR ervaringen zijn zelfs in Windows niet "je van het".
- Infrarood poort die niet helemaal stabiel is.
- Hele HDMI output verhaal is eigenlijk net niet zoals het hoort.

De NUCjes vind ik namelijk vooral leuk vanwege de ingebouwde infrarood poort waarmee je ze aan/uit kan zetten : Heerlijk i.c.m. een Logitech Harmony Remote!
Maar als zelfs die niet goed werkt... :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mijn Zotac Zbox AD06 is overleden en die gebruikte ik als HTPC, voor: Kodi, BBC iPlayer en Steam Streaming op Windows 10 Pro.

Nu heb ik een 4k TV dus dan moeten we maar een beetje voorbereiden op de toekomst.
Ik dacht deze NUC te halen: NUC7i3BNH
(De i3 is ongeveer 20% langzamer dan de i5 en lijkt me meer dan voldoende. Zeker omdat ik van de E2-1800 van AMD kwam.)

Nu is mijn vraag je veel verschil merkt in 2x4GB of 1x8GB geheugen? 1x8GB is goedkoper en staat een upgrade in de toekomst ook nog toe.

De SSD van mn Zotac kan ik wel overzetten naar de NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
Heb zelf de NUC7i3BNK met 2x4GB en die is meer dan snel genoeg voor mijn toepassingen (no gaming).

Ben geen expert op dit gebied maar een quick google search geeft aan dat 2x4GB ietsje sneller is, geen wonderen dus. Qua upgrademogelijkheden en gezien de lagere prijs zou ik dan voor 1x8GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

derhenno schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:11:
Heb zelf de NUC7i3BNK met 2x4GB en die is meer dan snel genoeg voor mijn toepassingen (no gaming).

Ben geen expert op dit gebied maar een quick google search geeft aan dat 2x4GB ietsje sneller is, geen wonderen dus. Qua upgrademogelijkheden en gezien de lagere prijs zou ik dan voor 1x8GB gaan.
Dank je wel. (Steam streaming is feitelijk geen gaming, maar de PC die alles afhandelt en de video stream naar de NUC gaat sturen. Dat gaat werken.)
Het klinkt alsof de NUC7i3BNH (Ik moet de dikke variant hebben voor mijn 2.5" SSD) met 8GB gewoon een prima optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 11:10
Vandaag komt mijn Intel NUC met de Intel Celeron J3455 CPU binnen. Nu heb ik daar een 120GB SSD en 4GB DDR3 bij besteld, maar nu zit ik toch te twijfelen of 4GB wel genoeg is.

Er komt Windows 10 Pro op te draaien, samen met Kodi (en een aantal addons) voor films/series, Slam.tv via de webbrowser, en als er niks boeiends op Slam is, een YouTube livestream/radio welke dan op de achtergrond zal gaan draaien.

Zal 4GB RAM hiervoor genoeg zijn of is het beter dat ik er nog 4GB bij prik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik vind het een het leuk apparaatje, maar de Intel software echt 3x niets, terwijl ze qua drivers een goede naam hebben.
  • Problemen met HDMI, moet soms de computer opnieuw opstarten om weer beeld te krijgen.
  • Problemen met netwerkkaart, al zou dat met de max TCP/IP van Windows te maken gehad kunnen hebben, al waren veruit de meeste tcp verbindingen in tcpview.exe van de Intel Management Engine. Na een tijdje werken niet alle internetverbindingen meer en kun je wel verbinden met sommige sites en niet met anderen.
  • Energiebesparingsmodussen die roet in het eten gooien. Mijn NUC staat altijd aan, maar het updaten van energie bij configuratiescherm en PC-instellingen van Windows is niet genoeg. Intel Graphics en Intel Readyboost doen ook hun slimme energiebesparingen, bijvoorbeeld de HDMI uitzetten als de NUC even idle is, behalve werkt de monitor alleen niet meer na een paar uur terwijl ik er nog wel naartoe kan RDP'en.
  • Intel Driver Tool herkent ook totaal de verkeerde drivers. Kleine fout dat hij het N model ipv K-model herkent, maar hij download ook structureel verouderde drivers of identieke drivers.
Gelukkig is nu het meeste wel opgelost door Intel software te verwijderen.

Verder wel leuke hardware, erg klein, ziet er mooi uit, veel aansluitmogelijkheden, HDMI 2.0 (vloeiend 4k, 60hz) en redelijke processoren op erg laag TDP.

[ Voor 8% gewijzigd door chronoz op 30-06-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Momentje, moet weer even opnieuw opstarten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QJDzxmhm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 11:10
En toen had ik alles netjes binnen ,RAM erin, SSD erin en gaan.. Oh nee toch niet. Krijg ik een Density error dat m'n RAM 4Gb of 8Gb density moet hebben.

Heb ik wel weer.. Dat wordt terugsturen en het juiste RAM kopen. Jammer dat dit bijna nergens aangegeven wordt tenzij je er specifiek op zoekt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

BlazeMuis schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:46:
Vandaag komt mijn Intel NUC met de Intel Celeron J3455 CPU binnen. Nu heb ik daar een 120GB SSD en 4GB DDR3 bij besteld, maar nu zit ik toch te twijfelen of 4GB wel genoeg is.

Er komt Windows 10 Pro op te draaien, samen met Kodi (en een aantal addons) voor films/series, Slam.tv via de webbrowser, en als er niks boeiends op Slam is, een YouTube livestream/radio welke dan op de achtergrond zal gaan draaien.

Zal 4GB RAM hiervoor genoeg zijn of is het beter dat ik er nog 4GB bij prik?
Dit deed ik op mijn Zotac met 3GB zonder problemen! Geheugen over. Dat zal dus prima gaan op de NUC met 4GB. Geen probleem. De 4GB kun je er later altijd bij prikken indien het dan wel nodig zou zijn, maar dit gaat zonder problemen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

chronoz schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:03:
Problemen met HDMI, moet soms de computer opnieuw opstarten om weer beeld te krijgen.
Ligt aan je TV : Heb ik ook soms met een nVidia GT 630 en oude LG Plasma TV ;)
Intel Driver Tool herkent ook totaal de verkeerde drivers. Kleine fout dat hij het N model ipv K-model herkent, maar hij download ook structureel verouderde drivers of identieke drivers.
Moet je ook lekker zelf doen en niet door dat soort tooltjes. Ik gebruik ze nooit in ieder geval!
Gelukkig is nu het meeste wel opgelost door Intel software te verwijderen.
Alles wat je niet nodig hebt altijd in het BIOS uitschakelen en inderdaad in Windows uninstalleren indien van toepassing d:)b

Zo zijn er een aantal dingen zowel bij mijn grote HTPC (G1820+Z87 moederbord+GT 630) als bij mijn NUC keihard op DISABLED gezet in het BIOS :Y)
BlazeMuis schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:32:
En toen had ik alles netjes binnen ,RAM erin, SSD erin en gaan.. Oh nee toch niet. Krijg ik een Density error dat m'n RAM 4Gb of 8Gb density moet hebben.

Heb ik wel weer.. Dat wordt terugsturen en het juiste RAM kopen. Jammer dat dit bijna nergens aangegeven wordt tenzij je er specifiek op zoekt..
NOFI, maar is echt een kwestie van dit topic lezen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Dat van de HDMI is helaas wel een bekend probleem, dit heb ik ook. Dit is wel specifiek voor de NUC's.

Gelukkig op te lossen door maar geen screensaver in te stellen en de display nooit uit te laten gaan (zie Power settings).
Niet ideaal, maar als HTPC+server tenminste werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Je kunt het scherm altijd laten aan staan, echt nooit en nooit uit. Het beeldscherm brandt hard door als je hem niet uitzet, maar ik heb er meerdere computers op aangesloten en gebruik de NUC minder vaak dan mijn MacBook op dat beeldscherm.

Ik weet alleen dat ik nu inderdaad wel steeds handmatig de monitor moet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is een BIOS update (0040) voor NUC6CAYS en NUC6CAYH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Ik heb een nieuwe NUC7I5BNH met HyperX 16 GB DDR4-2400 1 sodimm en een samsung nvme 960 evo.

Nu heb ik het probleem dat als ik hem aanzet dat de aan/uitknop drie keer knippert en even uit is en dan weer drie keer knippert. Iemand ook dit probleem gehad? Weet iemand wat dit betekent?

Denk dat ofwel mijn geheugen te snel is 2400 mHz vs 2133 mhz ofdat de HDMI van mijn tv (philips lcd) geen goede handshake krijgt, de vraag is wat is het als het geheugen een probleem is dan moet ik het snel omruilen nu het nog kan (heb er 1 sodim in zitten niet twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RouterJockey schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:18:
Ik heb een nieuwe NUC7I5BNH met HyperX 16 GB DDR4-2400 1 sodimm en een samsung nvme 960 evo.

Nu heb ik het probleem dat als ik hem aanzet dat de aan/uitknop drie keer knippert en even uit is en dan weer drie keer knippert. Iemand ook dit probleem gehad? Weet iemand wat dit betekent?

[knip]
3 blinks (3 beeps)

On-off (1.0 second each) three times, then 2.5-second pause (off).
The pattern repeats until the computer is powered off.

Memory error

Make sure you are using the correct voltage memory for your Intel NUC.

Other tips:

Remove and reseat the memory.
Make sure the contacts on the memory and the socket are clean.
Check for a faulty memory module by trying the memory in a known good system.

If the Intel NUC has two memory slots:

Try using just one memory module at a time, swapping it between the upper and lower memory slots.
Try using memory modules from the same manufacturer with the same part number and speed.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
V.w.b. Gebruik van de Harmony AB's en het niet altijd werken. Ik heb hier ook 'last' van.

Heb deze week 'getest'. Na het kijken van media in Kodi en daarna netjes op stop drukken zodra je klaar bent en terug gaat naar het hoofdmenu lijkt te helpen.

Deze week heeft de AB het hier elke dag netjes gedaan en is de nuc ook altijd net opgestart en afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Maandag mag ik mijn NUC6CAYH + 8GB RAM en 250GB SSD ophalen! Zin om er mee bezig te gaan.

Denk dat ik er ook nog een Logitech K400 Plus bij neem.

Dit wordt mijn eerste HTPC dus ben heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Iemand hier wie succesvol een USB-C naar DVI adapter heeft gevonden? Ik wil graag mijn projector (DVI) naast mijn tv (HDMI) aansluiten. Ik heb een adapter van aliexpress gekocht maar deze detecteert de projector wel maar er komt geen beeld door. Op ten duur werkte het even wel maar toen was alles roze/paars.

Heb een NUC7I3BNK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een goede vriendin van mij overgehaald om ook een Intel NUC aan te schaffen als main desktop en wil nu eigenlijk voor de NUC7i3xxx serie gaan. Ik zit nu nog met 1 vraag. de NUC7i3BNH heeft een aansluiting voor zowel een M.2 als een 2.5 inch HDD. Kunnen ze beiden tegelijk gebruikt worden of is het kiezen tussen de 2 aansluitingen? Anders zou ik er een snelle M.2 als OS disk in kunnen zetten en een langzamere 2.5 als storage.

Als het 1 van de 2 is, ga ik voor de kleine versie + externe 2.5 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
Kunnen beide (tegelijk) gebruikt worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
De HyperX 16 GB DDR4-2400 pricewatch: Kingston HyperX Impact HX424S14IB/16 werkt dus niet goed i.c.m. een NUC7I5BNH. :(

Nadat ik het omgeruild had voor een crucial reepje met een ddr snelheid van 2133 Mhz werkte het systeem wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RouterJockey schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:50:
De HyperX 16 GB DDR4-2400 pricewatch: Kingston HyperX Impact HX424S14IB/16 werkt dus niet goed i.c.m. een NUC7I5BNH. :(

Nadat ik het omgeruild had voor een crucial reepje met een ddr snelheid van 2133 Mhz werkte het systeem wel goed
https://www.intel.com/con...l-nuc-kits/000023165.html

https://www.intel.com/con...l-nuc-kits/000023485.html

Er zitten wat eisen aan vast ja, maar het is echt allemaal in dit topic besproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
Ja alleen is die lijst wel heel beperkt, als je specifiek iets van die lijst moet nemen moet zoiets op dat moment wel leverbaar zijn en dat is niet altijd het geval. Dit soort lijstjes lopen altijd ver achter de feiten aan.

Anyway voorlopig doet het systeem het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
  • Laatst online: 10-09 11:59
HurrI schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:24:
Vanavond even verder puzzelen, maar afgelopen weekend een NUC6CAYH binnen gekregen en van Windows 10 voorzien. Deze hangt aan een Marantz SR7011 en daar zit een Samsung UE46F7000 aan. Na het updaten van alle drivers + bios (dus ook die voor HDMI 2.0) krijg ik alleen een melding op mn TV van de Marantz: "This content cannot be displayed because your tv does not support hdcp 2.2" (ik zie dat de melding van de marantz komt vanwege de font en kleurstelling van de melding). Deze melding komt ook als er geen enkele applicatie draait. Ik zie enige tijd (minuten?) de desktop en ineens deze melding.

Direct de NUC in een HDMI van de TV plaatsen geeft deze melding niet.

Ik heb geen 4k tv, dus volgens mij is een oplossingsrichting de NUC / Windows op HDCP 1.4 gaan proberen te krijgen... maar ben er nog niet helemaal uit wat er nu precies mis gaat en wat de oplossing precies is. Tips zijn welkom, to be continued.
In navolging van Hurrl zit ik met het volgende. Ik wil graag een redelijk toekomstbestendige HTPC en had daarbij de NUC6CAYH in gedachten. Nu ondersteunen mijn receiver (Denon AVR X3000) en mijn tv (Panasonic Viera TX-P50UT50) geen hdcp 2.2 . Kan iemand bevestigen dat de NUC6CAYH ook gewoon met FullHD equipment werkt om het maar zo te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Gaat gewoon. Hou er wel rekening mee dat de NUC6CAYH(S) waarschijnlijk geen HDR gaat krijgen. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
epias schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:47:
Gaat gewoon. Hou er wel rekening mee dat de NUC6CAYH(S) waarschijnlijk geen HDR gaat krijgen. Zie hier.
Bedankt voor je reactie. Ik lees tegenstrijdige dingen met betrekking tot de ondersteuning voor HDR. Biedt HDR zoveel meerwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ElArmaSecreta schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:17:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik lees tegenstrijdige dingen met betrekking tot de ondersteuning voor HDR. Biedt HDR zoveel meerwaarde?
Los van het feit of HDR wel of geen meerwaarde gaat bieden, er is ook een issue met het afspelen van MVC 3D middels de HDMI 2.x aansluiting. Daar is een ander topic op de Intel website voor aangemaakt. Veel schot zit er echter nog niet in en de reden daarvoor is vrij simpel. Intel Driver Development beschikte eenvoudigweg niet over een TV met HDMI 2.x poorten en die beide mogelijkheden bezat, HDR en 3D weergave, dus kon het niet door henzelf worden getest. Sinds ruim een maand is daar verandering in gekomen; https://communities.intel.com/message/477754#477754

Ik sta er van te kijken dat een bedrijf zoals Intel wel apparaten en CPU's in de markt zetten die theoretisch over diverse videomogelijkheden beschikken, maar het vervolgens nalaten om er fatsoenlijk drivers voor te schrijven om het er ook uit te kunnen halen? De Final WDDM 2.2 versie had er onderhand toch ook al mogen zijn? Ik schrijf bewust Final want er zwerven Insider builds rond die weliswaar WDDM 2.2 binnen DXinfo laten zien, maar verre van stabiel en compleet zijn, en dus eigenlijk niet werkelijk bruikbaar.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
hardware-lover schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:32:
[...]

Los van het feit of HDR wel of geen meerwaarde gaat bieden, er is ook een issue met het afspelen van MVC 3D middels de HDMI 2.x aansluiting. Daar is een ander topic op de Intel website voor aangemaakt. Veel schot zit er echter nog niet in en de reden daarvoor is vrij simpel. Intel Driver Development beschikte eenvoudigweg niet over een TV met HDMI 2.x poorten en die beide mogelijkheden bezat, HDR en 3D weergave, dus kon het niet door henzelf worden getest. Sinds ruim een maand is daar verandering in gekomen; https://communities.intel.com/message/477754#477754

Ik sta er van te kijken dat een bedrijf zoals Intel wel apparaten en CPU's in de markt zetten die theoretisch over diverse videomogelijkheden beschikken, maar het vervolgens nalaten om er fatsoenlijk drivers voor te schrijven om het er ook uit te kunnen halen? De Final WDDM 2.2 versie had er onderhand toch ook al mogen zijn? Ik schrijf bewust Final want er zwerven Insider builds rond die weliswaar WDDM 2.2 binnen DXinfo laten zien, maar verre van stabiel en compleet zijn, en dus eigenlijk niet werkelijk bruikbaar.
Ben het volledig met je eens dat alvorens een device wordt uitgebracht de drivers op orde moeten zijn. Echter lijkt dit tegenwoordig in deze markt meer regel dan uitzondering. 3D maak ik geen gebruik van hoewel ik die mogelijkheid wel heb. Ik word meestal hondsberoerd van 3D weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geweldig hoe Intel een NUC die ik als een geweldige HTPC optie zag zo verschrikkelijk kan verpesten :|
Voorlopig maar mijn 2830 Atom NUCje houden gewoon tot er iets fatsoenlijks langs komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Tja, tegen de tijd dat HDR etc. goed en wel is ingeburgerd, upgrade ik wel weer. Ik kan me voorstellen dat als je nu al een redelijk systeem hebt een upgrade naar Apollo of Kaby Lake (als HTPC) geen echte verbetering is.

Miscchien wachten op Gemini Lake, later dit jaar, met native HDMI 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
Meh, ik zit nu met een redelijk brakke PCH A-400. Denk dat een upgrade het wel waard is op zich. Het probleem is alleen dat er met elk device wel een probleem lijkt te zijn, zoals dit: https://nl.hardware.info/...m7680-review-puike-player
Het lijkt er op dat je maar moet kiezen voor een device waarbij je de minste compromissen hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb wat zitten zoeken en bladeren en ik denk dat ik wat meer informatie over de volgende twee ga zoeken :

- pricewatch: ASRock Beebox J3455
- pricewatch: ASRock Beebox J4205

Lijken me erg ideaal zo op het eerste gezicht, maar er wordt niet zoveel over de HDMI poorten vermeld, zoals de versie en HDR support en dergelijke dus maar effe wat ervaringen of reviews zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Allen,

Wat gebruiken jullie zoal als RAM voor de NUC7i3? En welke grootte voor HTPC gebruik, 2x4 of 2x8

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Whiskey op 07-07-2017 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Oscar Whiskey schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:43:
Wat gebruiken jullie zoal als RAM voor de NUC7i3? En welke grootte voor HTPC gebruik, 2x4 of 2x8
Ik heb in mijn oude Atom NUC 2x 4GB als het goed is. Dual Channel is over het algemeen beter voor iGPU's en aan 8GB moet je zeker wel genoeg hebben indien het Windows betreft. Anders is 2x 2GB ook wel goed genoeg voor een Linux based *Elec variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Zojuist overgestapt van een DN2820FYK naar een NUC7i5BNH. De voornaamste reden was de wens voor een dual monitor setup. Daarbij kom ik een wirwar van aansluitmogelijkheden tegen.

Ik heb twee dell u2412m, dat zijn schermen met alle aansluitingen DVI, display porten VGA. Geen HDMI.

Wat ik niet snap zijn de aansluitingen op de NUC: een HDMI- en een thunderbolt 3 aansluiting. Die HDMI aansluiting snap ik wel.

Die thunderbolt 3 aansluiting snap ik niet. Dat is ook een usb c aansluiting zoals ik heb gelezen. Ik zie dure aansluiting mogelijkheden vanuit de thunderbolt 3 naar twee displayports (+ € 100,--). Maar past op de thunderbolt 3 ook een mini display port connector?

Wat zou nou een voordelige manier zijn om beide monitoren op de hoogste resolutie aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Oscar Whiskey schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:43:
Allen,

1x8GB. Totaal niet nodig, 4GB was genoeg geweest, maar een beetje toekomstbestendig is altijd wel fijn. En nu kan ik altijd nog uitbreiden naar 2x8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Hmm, denk dat ik dan voor 2x4GB ga. Heb ik die IGP ook gelukkig gemaakt met 2 strepen RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Oscar Whiskey schreef op maandag 10 juli 2017 @ 00:23:
Hmm, denk dat ik dan voor 2x4GB ga. Heb ik die IGP ook gelukkig gemaakt met 2 strepen RAM.
Dat is een prima keuze. Hoewel de performance inderdaad beter is, hangt het zeer van je gebruik van de NUC af. Om media af te spelen is het weinig/niet relevant. Indien je ook games draait, zou het net het performanceverschil kunnen zijn.

Veel plezier er mee alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
ozeboos schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:18:
Zojuist overgestapt van een DN2820FYK naar een NUC7i5BNH. De voornaamste reden was de wens voor een dual monitor setup. Daarbij kom ik een wirwar van aansluitmogelijkheden tegen.

Ik heb twee dell u2412m, dat zijn schermen met alle aansluitingen DVI, display porten VGA. Geen HDMI.

Wat ik niet snap zijn de aansluitingen op de NUC: een HDMI- en een thunderbolt 3 aansluiting. Die HDMI aansluiting snap ik wel.

Die thunderbolt 3 aansluiting snap ik niet. Dat is ook een usb c aansluiting zoals ik heb gelezen. Ik zie dure aansluiting mogelijkheden vanuit de thunderbolt 3 naar twee displayports (+ € 100,--). Maar past op de thunderbolt 3 ook een mini display port connector?

Wat zou nou een voordelige manier zijn om beide monitoren op de hoogste resolutie aan te sluiten?
Inmiddels ben ik er met behulp van tweakers uit:

Je hebt thunderbolt 2 en thunderbolt 3. Deze nuc heeft een thunderbolt 3 aansluiting en deze is niet compatible met een minidisplayport. 8)7

Bij www.allekabels.nl heb ik twee kabels besteld, één van usb c naar displayport en één hdmi naar displayport. Alles bij elkaar € 35,-- en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 18:27
Ik stond op het punt de 7i5bnh te bestellen en te gebruiken als htpc/nas.
Kom er alleen net achter dat er geen passende hdd >2TB bestaan, jammer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unico
  • Laatst online: 30-07 15:11
MaZe schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:59:
https://www.intel.com/con...l-nuc-kits/000023164.html

er staat er in elk geval 1 tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De grootste is toch echt 2 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unico
  • Laatst online: 30-07 15:11
Vraagje: Ik kijk op amazone en het lijkt wel of er geheel zwarte nuc's zijn
https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
weet iemand of dit een zwarte is of is het gezichtsbedrog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
Unico schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:06:
Vraagje: Ik kijk op amazone en het lijkt wel of er geheel zwarte nuc's zijn
https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
weet iemand of dit een zwarte is of is het gezichtsbedrog
Lijkt gezichtsbedrog, dit is dezelfde volgens mij https://www.processorstor...Cb9VjCZ5-IdhoCfsYQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
MaZe schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:59:
Klopt, dat vind ik dus ook een minpuntje. Ze hadden die case beter een paar mm hoger/breder/langer kunnen maken, dan hadden ook de dikkere 2,5 inch schijven gepast. Ik had het zelf ook prima gevonden als ze een NUC zouden uitbrengen met een 3,5 inch slot. Dan heb je nog steeds een heel compact doosje gehad t.o.v. andere systemen, maar had je wel alles intern kunnen doen.

En nee, 4TB SSD's vind ik gezien de prijs geen redelijk alternatief...

[ Voor 9% gewijzigd door rodie83 op 21-07-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jammer inderdaad. Ditzelfde zie je bij een aantal superdunne Thin-mITX systemen (de passieve cases van Akasa bv), ook maar bays voor 9.5 of 12mm, terwijl de grote 2.5" schijven allemaal 15mm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozeboos
Inmiddels overgestapt van de DN2820FYK naar een NUC7i5BNH.

Ik gebruik 8Gb Ram een M.2 SSD van Samsung en mijn oude SSD. Wat een vooruitgang is dit zeg. Windows 10 staat er binnen enkele seconden en grafisch is het ook subliem. Twee schermen op full hd, geen probleem.

Geen spijt er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kastermaster
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-08 12:04
Vol verwachting klopt mijn hart; vanmiddag arriveert mijn NUC7i3BNH + reepje van 8 gig ram. Toch even een woordje van dank aan iedereen in dit topic, want ik weet nu precies wat ik kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Zo de volgende setup draait nu ook naar volle tevredenheid :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNH€ 268,95€ 268,95
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 72,90€ 72,90
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-

Verder heb ik een externe USB 3 1TB schijf ook nu in de NUC geplaatst en de NUC voorzien van Windows 10 Pro. Er wordt aangeraden om de RAM te verdelen over de twee slots ivm performance winst.

Systeem start heerlijk snel op en is erg stil.

[ Voor 13% gewijzigd door bitpixl op 29-07-2017 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 21:28
Goedemiddag,

Mijn privé laptop (5j oud) heeft deze week de geest gegeven. Ik heb ook een werklaptop maar wil voor mijn hobby fotografie iets nieuw persoonlijk aankopen.

Ik kan meenemen vanuit mijn kapotte dell een msata ssd van 32 gb. Een 750 GB SATA SSD. 2 x 4 GB DDR3 RAM (helaas op 1,5 V en dus niet compatibel met NUC celeron).

Waarom NUC? Ik wil iets dat soms transporteerbaar in rugzak/ trolley. Ik woon op 2 plaatsen en vind het zeer lastig 2 lightroom catalogussen te hebben, concreet had ik nu dus altijd 2 laptops bij: één voor op te werken en één voor fotografie. Wens voor beter dan Full HD resolutie op laptop is niet betaalbaar en ik vind een externe monitor voor werklaptop ook handig.

Ik plan me een mooie quad HD monitor bij de NUC aan te schaffen voor mijn voornaamste werkplek. Op de andere plaats koppel ik er wel een oud TFT paneeltje aan of bouw het paneel van kapotte laptop om tot één met HDMI aansluiting.

Ik heb de geekbench resultaten van de NUC’s opgezocht (resultaten van nucblog.net) en ter referentie mijn huidige laptops toegevoegd. Doel is ongeveer gelijkaardige snelheid als de kapotte 5j oude laptop te hebben.

Geekbench 3 SinglecoreGeekbench 3 MulticoreKostrijs
Intel NUC i741508847€440
Intel NUC i537177964€360
Intel NUC i328265833€270
Intel NUC celeron15375116€140
Dell 7520 (kapot)266810419
HP G850 2 (werklaptop)27795788

Wegens performance/kostprijs neig ik nu naar de i5. Lightroom/Photoshop schaalt niet goed multicore. Sd kaart lezer met UHS-1 is me ook een grote plus.

Vraagjes:

Is het de moeite om een 128 GB M2 SSD als bootschijf te kopen of merk ik toch maar zelden het verschil met de 750 gb sata ssd als boot? Bouw ik mijn msata van 32 gb in of heeft dat geen nut?

Eerder praktisch: lukt het om zo’n NUC op headless op te starten in windows 10 met hulp van een andere laptop of smartphone? Wanneer ik dan toch geen monitor in de buurt heb (op reis b.v.) en snel effe wat foto’s in men catalogus wil importeren en back-uppen naar amazon photos. Welke methode gebruiken jullie hiervoor?

Koop ik één latje van 8 GB met optie later 2de bij te kopen of is dat absolute no go en beter nu investeren in 2 x 8 GB?

Alvast bedankt voor opmerkingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kastermaster
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-08 12:04
klokslag schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:08:
Goedemiddag,

Mijn privé laptop (5j oud) heeft deze week de geest gegeven. Ik heb ook een werklaptop maar wil voor mijn hobby fotografie iets nieuw persoonlijk aankopen.

Ik kan meenemen vanuit mijn kapotte dell een msata ssd van 32 gb. Een 750 GB SATA SSD. 2 x 4 GB DDR3 RAM (helaas op 1,5 V en dus niet compatibel met NUC celeron).

Waarom NUC? Ik wil iets dat soms transporteerbaar in rugzak/ trolley. Ik woon op 2 plaatsen en vind het zeer lastig 2 lightroom catalogussen te hebben, concreet had ik nu dus altijd 2 laptops bij: één voor op te werken en één voor fotografie. Wens voor beter dan Full HD resolutie op laptop is niet betaalbaar en ik vind een externe monitor voor werklaptop ook handig.

Ik plan me een mooie quad HD monitor bij de NUC aan te schaffen voor mijn voornaamste werkplek. Op de andere plaats koppel ik er wel een oud TFT paneeltje aan of bouw het paneel van kapotte laptop om tot één met HDMI aansluiting.

Ik heb de geekbench resultaten van de NUC’s opgezocht (resultaten van nucblog.net) en ter referentie mijn huidige laptops toegevoegd. Doel is ongeveer gelijkaardige snelheid als de kapotte 5j oude laptop te hebben.

Geekbench 3 SinglecoreGeekbench 3 MulticoreKostrijs
Intel NUC i741508847€440
Intel NUC i537177964€360
Intel NUC i328265833€270
Intel NUC celeron15375116€140
Dell 7520 (kapot)266810419
HP G850 2 (werklaptop)27795788

Wegens performance/kostprijs neig ik nu naar de i5. Lightroom/Photoshop schaalt niet goed multicore. Sd kaart lezer met UHS-1 is me ook een grote plus.

Vraagjes:

Is het de moeite om een 128 GB M2 SSD als bootschijf te kopen of merk ik toch maar zelden het verschil met de 750 gb sata ssd als boot? Bouw ik mijn msata van 32 gb in of heeft dat geen nut?

Eerder praktisch: lukt het om zo’n NUC op headless op te starten in windows 10 met hulp van een andere laptop of smartphone? Wanneer ik dan toch geen monitor in de buurt heb (op reis b.v.) en snel effe wat foto’s in men catalogus wil importeren en back-uppen naar amazon photos. Welke methode gebruiken jullie hiervoor?

Koop ik één latje van 8 GB met optie later 2de bij te kopen of is dat absolute no go en beter nu investeren in 2 x 8 GB?

Alvast bedankt voor opmerkingen :)
Ik zou gaan voor één latje van 8 gig. Meer dan genoeg en ik geloof niet dat je het gemis aan dual channel geheugen met zo'n opstelling gaat merken.

Ik draai nu sinds één dag, naar volledige tevredenheid mijn NUC-setup met de 7i3BNH en één reepje Corsair Value Select ram van 8 gig. Een oude SSD van 60 gig erin gedouwd en een externe 4TB-schijf (USB 3) voor storage. Werkt als een zonnetje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sweex 7.1 External USB Sound Card€ 29,-€ 29,-
1Intel NUC NUC7i3BNH€ 266,18€ 266,18
1Corsair Value Select CMSO8GX4M1A2133C15€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,18

Eén klein probleempje: ik heb een wifi remote, maar die hapert zo nu en dan zonder duidelijke oorzaak. Dat deed hij op mijn oude systeem (een oude laptop die een tweede leven leidde als HTPC) nooit, ook al haperde dat systeem zelf veel vaker. Iemand ideeën?

Ik heb overigens op GIThub een leuk tooltje gevonden waarmee je de led's van de NUC kunt bedienen. https://github.com/jamesb...c-led-controller/releases Ben benieuwd wanneer Intel zelf met zo'n tool komt. Leuk voor op feestjes :+

[ Voor 17% gewijzigd door Kastermaster op 01-08-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Hier nog wat oudere info over single channel vs dual channel memory. Het gaat over oudere modellen, maar ik kan me niet voorstellen dat het met de huidige modellen anders is. Doe er mee wat je wilt :)

http://nucblog.net/2015/0...e-channel-does-it-matter/

https://youtu.be/Q9gM8jAOf_0?t=392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 21:28
bitshady schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:33:
Hier nog wat oudere info over single channel vs dual channel memory. Het gaat over oudere modellen, maar ik kan me niet voorstellen dat het met de huidige modellen anders is. Doe er mee wat je wilt :)

Hartelijk dank voor de info. Dit waren de facts and figures die ik zocht. Ondertussen heb ik op vraag & aanbod 2 x 8gb gekocht voor deftige prijs.

Headless denk ik te doen via windows remote desktop. (heb ik windows 10 pro voor nodig, ik zoek nog de goedkoopste manier voor licentie te verkijgen).

Moet ik nu alleen nog maar een monitor kiezen, 4K of quad hd moeilijk moeilijk...

Edit: weet iemand soms een toffe travel case in eu te kopen? Ik denk een beetje aan een EVA hermitshell

[ Voor 11% gewijzigd door klokslag op 30-07-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

bitshady schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:33:

Hoe het met de Intel NUC Kaby Lake serie zit weet ik niet, maar ik heb bij de Asrock tegenhanger gelezen dat dual channel noodzakelijk is voor 4k weergave.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen12333
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09-2022
Beste medeTweakers,

Hoe is het WiFi van de Intel NUC7 ? Ik bedoel vooral het bereik en stabiliteit van het 5GHz signaal.

Ik wil namelijk met een vlotte 5GHz Asus router powerline adapters bypassen, die bij mij toch niet helemaal stabiel blijken.. Ik kijk vooral naar de lage i3 versie, maar vermoed dat er geen verschil is qua wifi antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
WiFi gevoeligheid is ondermaats. Als je dicht op het Access Point zit werkt het prima, zit je wat verder dan is het gewoonweg niet meer werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Laatst online: 10-09 08:21
ik hoop dat iemand hier weet wat ik qua nuc het beste kan nemen.

op het moment ben ik met een jukebox project bezig (touchscreen + pc)
nu heb ik een karretje en alles klaar en daar zou de huidige oude pc in passen (grote mediacenter kast)

nu zou het natuurlijk mooier zijn om voor een NUC te gaan. (meer ruimte over / minder warmte ivm koelkast eronder)

de oude htpc heeft een hd4650 aan boord en een dual core van die tijd.
nu probeer ik uit te vinden waar ik dit qua grafisch vermogen mee kan vergelijken.

ik twijfel op het moment tussen de NUC7I3BNH en de NUC5CPYH
wat komt het beste in de buurt qua graphics van een hd4650?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
eehbiertje schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:59:
ik hoop dat iemand hier weet wat ik qua nuc het beste kan nemen.

op het moment ben ik met een jukebox project bezig (touchscreen + pc)
nu heb ik een karretje en alles klaar en daar zou de huidige oude pc in passen (grote mediacenter kast)

nu zou het natuurlijk mooier zijn om voor een NUC te gaan. (meer ruimte over / minder warmte ivm koelkast eronder)

de oude htpc heeft een hd4650 aan boord en een dual core van die tijd.
nu probeer ik uit te vinden waar ik dit qua grafisch vermogen mee kan vergelijken.

ik twijfel op het moment tussen de NUC7I3BNH en de NUC5CPYH
wat komt het beste in de buurt qua graphics van een hd4650?
De nieuwste generatie heeft een veel betere hardware ondersteuning voor h.265 codec weergave vergeleken met de vorige generatie, dus mijn advies, mocht je er ook films op willen kijken, ga zeker voor de laatste generatie.

hier een mooie link waar je het grote verschil kan zien qua h.265 performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Laatst online: 10-09 08:21
bitshady schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:34:
[...]

De nieuwste generatie heeft een veel betere hardware ondersteuning voor h.265 codec weergave vergeleken met de vorige generatie, dus mijn advies, mocht je er ook films op willen kijken, ga zeker voor de laatste generatie.

hier een mooie link waar je het grote verschil kan zien qua h.265 performance.
zover was ik ook gekomen. en mijn htpc's worden waarschijnlijk de komende jaren hierdoor vervangen :9

maar dit is eigenlijk echt bedoeld als jukebox pc dus muziek afspelen via een touchscreen / 3d weergave
YouTube: Zenpoint Digital Jukebox 17" Touchscreen V4.0

alleen het zou jammer zijn om de 5CPYH te bestellen en er dan achter te komen dat het toch niet werkt zoals het moet.. (of de duurdere te bestellen en overkill hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
Is er ondertussen al duidelijkheid over HDMI 2.0b?

Ik sta nl. voor de aankoop van een TV met 2.0b en een AV receiver met 2.0b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
T0mS schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:55:
Is er ondertussen al duidelijkheid over HDMI 2.0b?

Ik sta nl. voor de aankoop van een TV met 2.0b en een AV receiver met 2.0b.
Als het moet, dan moet het. Maar als je kan wachten, wacht even een half jaar op HDMI 2.1. Waar HDMI 2.0(b) niet genoeg bandbreedte biedt voor 3840 x 2160 pixels 10bit HDR Chroma 4:4:4, doet HDMI 2.1 dat wel. HDMI 2.1 is een behoorlijke major update. Bron: Wikipedia: HDMI. Je kan natuurlijk altijd wel wachten, maar deze is de moeite waard als je echt je TV, versterker en HTPC gaat vernieuwen.

Overigens ben ik zelf ernstig aan het twijfelen over een Intel NUC 6CAYH als tijdelijke HTPC oplossing om 3940 x 2160p content op 60 Hz te bekijken. Ik heb nog 2 x 4GB DDR3L 1600Mhz liggen en een SSD. Maar nu lees ik wat issues:

DTS HD en Dolby MA zouden niet goed werken (Linux drivers) onder OpenELEC/LibreELEC met Kodi.

Dan zou ik Windows 10 (Pro) installeren, maar gaat deze alle content (bijvoorbeeld X265 2160p 60Hz) op dit OS wel vlot trekken? Heeft iemand ervaring hier op dat gebied met de Intel NUC 6CAYH met Windows 10 als HTPC?

[ Voor 28% gewijzigd door Jumpman op 07-08-2017 12:39 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvn
  • Laatst online: 12-09 07:04
Ik heb een NUC gekocht met de volgende configuratie.

- Intel NUC NUC7i5BNK Barebones
- Crucial 16 GB SODIMM DDR4-2133 (2x8)
- Samsung 960 EVO 500GB

Nu ben ik gisteren bezig geweest om windows 10 te installeren. Maar helaas loopt de installatie na een paar minuten vast. Na het her creeren van de installatie Flahdrive op een andere computer, krijg ik nu de melding, dat een bepaald stuurprogramma ontbreekt. Ik ben er verder niet aan toe gekomen om de intel-drivers op de flashdrive te zetten. Maar ik vroeg mij af of dit normaal is en of iemand van jullie tegen het zelfde probleem is aangelopen? Heb dit zo nog niet meegemaakt misschien in het verre verre verleden met een exotische diskcontroller. Maar ik had verwacht dat een standaard installatie wel zou werken en dat je achteraf je drivers update.
Maar wellicht ligt het aan de flashdrive (16GB) en moet ik een nieuwe bestellen. Was daarom benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 15:27
danielvn schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:32:
Ik heb een NUC gekocht met de volgende configuratie.

- Crucial 16 GB SODIMM DDR4-2133 (2x8)
- Samsung 960 EVO 500GB

Nu ben ik gisteren bezig geweest om windows 10 te installeren. Maar helaas loopt de installatie na een paar minuten vast. Na het her creeren van de installatie Flahdrive op een andere computer, krijg ik nu de melding, dat een bepaald stuurprogramma ontbreekt. Ik ben er verder niet aan toe gekomen om de intel-drivers op de flashdrive te zetten. Maar ik vroeg mij af of dit normaal is en of iemand van jullie tegen het zelfde probleem is aangelopen? Heb dit zo nog niet meegemaakt misschien in het verre verre verleden met een exotische diskcontroller. Maar ik had verwacht dat een standaard installatie wel zou werken en dat je achteraf je drivers update.
Maar wellicht ligt het aan de flashdrive (16GB) en moet ik een nieuwe bestellen. Was daarom benieuwd naar jullie ervaringen.
Afgelopen weekend zelfde soort configuratie in elkaar gezet en windows 10 op geïnstalleerd
- Kingston ValueRAM KVR21S15S8/4 (2x 4 gb)
- Samsung 960 EVO 250GB

Ook met flashdrive windows 10 geïnstalleerd maar geen problemen gehad. Zou dus dus eerst met een andere flashdrive proberen.

Voor nu heb ik een oude Fantec externe harde schijf case eraan hangen waar dus de oude 3.5" harde schijf in kon van mijn oude htpc (alle series/films staan hierop). Merk wel dat dit niet super ideaal werkt. Vermoed dat deze schijf in een soort slaapstand gaat waardoor kodi weer vastloopt. Verder als deze harde schijf aan het werk is maakt hij redelijk wat geluid en het meubel waar hij in staat is dan een mooie klankkast..Toch maar snel een 2.5" schijf er bij in zetten.

voor de rest erg tevreden
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste