Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 16:50
Rohit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Ja dat wil ik dus niet, moet gewoon een prima maatschappij zoals KLM/Delta ofzo zijn. Ja de hotel kosten zijn niet normaal idd maar goed. Had via skyscanner al een vlucht gevonden voor 813 (retour) met 1 stuks ingecheckte bagage.
Deze kwam vandaag nog in mijn mailbox voorbij via SAS:
https://www.flysas.com/en...?from=AMS&to=northamerica

Heb je waarschijnlijk wel een overstap in Stockholm of Copenhagen, maar 596 return is niet slecht naar JFK.
edit: voor 7 jul - 17 jul is het wel rond de 800. Maar daar kun je ook zien dat als je 2 dagen later kunt vertrek en 2 dagen later terug (9 jul - 19 jul) je zo'n 200 euro goedkoper uit bent.

[ Voor 14% gewijzigd door Meekoh op 18-06-2025 12:59 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 18:35
Rohit schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:22:
Iemand nog een goede esim tip?
https://www.verizon.com/plans/free-trial/
Vorig jaar in de USA gebruikt, werkte perfect!

Eventueel ff zoeken hoe je dit moet aanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door basmq op 18-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC_N.ick
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:17
Wij hebben nu allebei (mijn vriendin en ik) de proef periode van Verizon voor een maand gratis. Je moet de “MyVerizon” app downloaden om deze te kunnen activeren. Enige wat je nodig hebt is een bestaand Amerikaans nummer om op te geven (verificatie dat je de gratis periode niet al eens eerder hebt gebruikt). Wij hebben hiervoor de telefoonnummers van onze eerste 2 verblijven gebruikt. Werkte prima! Ze geven aan onbeperkt bellen (in Amerika) en 100GB data, daar zitten wij nog langer niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rohit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Ja dat wil ik dus niet, moet gewoon een prima maatschappij zoals KLM/Delta ofzo zijn. Ja de hotel kosten zijn niet normaal idd maar goed. Had via skyscanner al een vlucht gevonden voor 813 (retour) met 1 stuks ingecheckte bagage.
Overigens is JetBlue een prima maatschappij. In economy is het verschil tussen die maatschappijen over het algemeen maar beperkt en de vlucht is ook relatief kort naar NY voor een intercontinentale vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-07 05:07
HC_N.ick schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:11:
Wij hebben nu allebei (mijn vriendin en ik) de proef periode van Verizon voor een maand gratis. Je moet de “MyVerizon” app downloaden om deze te kunnen activeren. Enige wat je nodig hebt is een bestaand Amerikaans nummer om op te geven (verificatie dat je de gratis periode niet al eens eerder hebt gebruikt). Wij hebben hiervoor de telefoonnummers van onze eerste 2 verblijven gebruikt. Werkte prima! Ze geven aan onbeperkt bellen (in Amerika) en 100GB data, daar zitten wij nog langer niet aan.
Nice ook maar eens proberen dan, kan dat in nl al of moet ik dit in NY doen?

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HC_N.ick
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:17
Rohit schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 01:48:
[...]

Nice ook maar eens proberen dan, kan dat in nl al of moet ik dit in NY doen?
Ik moest de regio van mijn Apple account aanpassen (als je abonnementen hebt lopen via Apple moet je “even” een nieuw account aanmaken waarna je de regio op Amerika instelt). Android zal een stuk eenvoudiger zijn. Het koste mij even wat tijd voor de voorbereiding in NL maar zodra we goed bereik hadden op het vliegveld (lees: 5g of LTE band icm locale WiFi) werd tijdens het doorlopen van de stappen de vraag gesteld of ik de eSIM wou installeren. Installeer ook vooral Airalo of iets vooraf zodat je altijd nog een alternatief hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57

nrg

Ik had Nomad gedaan, werkt top en veel data voor de dollars. Echter was dat data-only en ik zag in Nomad geen optie met voice. Moest toch wat campgrounds bellen dus uiteindelijk ook Airalo toegevoegd. Werkt net zo makkelijk, de data is daar wel wat duurder.

Nomad zit bij mij op AT&T en Airalo op T-Mobile. Bereik en snelheid is vergelijkbaar (soms ene wel en andere niet, andere keer weer andersom… en soms helemaal niets).

Zou vooraf goed nadenken of je echt helemaal geen voice nodig hebt of dat het misschien toch wel handig is om een hotel/campground/restaurant te bellen.

Edit: your mileage may vary natuurlijk maar ik zit na een kleine 3 weken op 5,3 GB van de 50 GB gebruikt bij Nomad en 650 MB van de 3 GB gebruikt bij Airalo. Staar je niet blind op de GB’s dus want misschien heb je helemaal niet zoveel nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door nrg op 19-06-2025 07:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 23:52
Paar maanden terug aardig wat posts over geweest:
[Vakantie] USA

[ Voor 14% gewijzigd door matthijst op 19-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:32

Typhone

Who Dares Wins

En vergeet vooral niet Google Photos/Icloud backups uit te zetten :) anders gaat het hard met je data.

Overigens zijn alle genoemde eSim providers volgens mij wel ok. Ik had vorig jaar problemen met eentje en heb daarna MobiMatter gebruikt die perfect werkte. Ben even vergeten wat die andere was maar die post is in het topic hier wel terug te vinden als je onder mijn naam zoekt. N=1 dus ik kan pech gehad hebben.

Ik had mijn iPhone ingesteld met wat speciale fotografie settings en RAW formaat en dan gaat het uploaden wel serieus data mosten als je niet oppast. Aan de andere kant word ik er de laatste dagen mooi aan herinnerd (FB memories) hoe de trip was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPxCq1KIEZ0kA_T7V0P81pXUsGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMtCIZpkyjIagMNPtdNKd5X2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdbNOuaZEw3-8L2D1vOuBJV3iu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnQ8c5hH2XqVWEajZOR1rRnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI57YhTx2UBbTq8sHgi7UaPPXLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhgqSbMYDJ4VMfAOhzBHycrn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:51:
En vergeet vooral niet Google Photos/Icloud backups uit te zetten :) anders gaat het hard met je data.

Overigens zijn alle genoemde eSim providers volgens mij wel ok. Ik had vorig jaar problemen met eentje en heb daarna MobiMatter gebruikt die perfect werkte. Ben even vergeten wat die andere was maar die post is in het topic hier wel terug te vinden als je onder mijn naam zoekt. N=1 dus ik kan pech gehad hebben.
Uiteindelijk hangt het er heel erg vanaf waar je bent. Er zijn eigenlijk geen providers die overal in de VS goed bereik hebben, ze hebben allemaal wel blackspots (even nog buiten plekken in national parks en op het platteland waar sowieso geen of weinig bereik is). Op mijn laatste roadtrip had ik AT&T (eSim via Nomad dit keer) en Verizon (KPN roaming indien nodig) en mijn reisgenoot T-Mobile. Genoeg plekken gehad waar maar een of twee van de netwerken beschikbaar waren of wel/geen 5G etc.

iCloud staat standaard volgens mij mobile data uit of je kan het in ieder geval uitzetten.

Zoals ik al eerder gezegd als je roadtrips gaat doen op wat afgelegen plekken (en sowieso wel een aanrader) download maps van te voren (of als je op Wifi zit). Apple maps werkt in de VS naar mijn mening beter dan Google Maps maar kan beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• key
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 19:48

key

In Amerika heb ik destijds veel gebruik gemaakt van de offline kaarten van de app Here wego.
Werkte perfect.
Heeft ons nog gered toen de navigatie in de auto ons tijdens 1 rit in de steek liet door steeds de foute eindbestemming aan te geven en we geen bereik hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Top thanks weer voor de tips. Mijn vrouw en zoontje gaan via Brussel >Newark Liberty International Airport, dacht geld te besparen maar begrijp nu dat het toch wat verder ligt en een taxi/uber prijs bijna 200 dollar is naar NY City... Heb nu 2 retour tickets voor 682 euro + 1 ingecheckte koffer. KLM en andere kwam ik op rond de 900 (was vorig week nog 813). Dus dacht ff bijna 600 euro te sparen maar dat komt er weer bij aan taxi kosten. Ik vlieg zelf vanaf Amsterdam (was al geboekt) heen en dacht met me vrouw en zoon weer terug te vliegen maar een enkeltje met dezelfde vliegtuig kwam niet onder de 500, dus toen ff zitten zoeken kwam ik bij Icelandair enkeltje NY JFK > Amsterdam voor 254 met ingecheckte koffer. reisduur totaal iets minder dan 11 uur dus dat valt nog prima te doen en heb betaalde stoelen genomen met extra beenruimte voor 78 euro erbij.

Ze landen als het goed is na mij in de US, maar wil graag dat beide esims op hun iphones werken zodra ze geland zijn, zodat ik weet dat alles goed is gegaan. Dus ik denk dat ik dan toch maar even ga kijken naar Nomad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:29
@Rohit Er is ook een Airport Express (bus) die je van het vliegveld naar Manhattan brengt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Typhone schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:51:
Nou ja, niet uitzetten maar uitschakelen dat het mobiele data mag gebruiken. Aan de wifi vooral wel backuppen, voordat blijkt dat je vlak voor einde vakantie de telefoon in het water laat vallen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:08:
@Rohit Er is ook een Airport Express (bus) die je van het vliegveld naar Manhattan brengt.
Ah kijk dat zou ook top zijn! Ga ik even onderzoeken! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Rohit schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Ah kijk dat zou ook top zijn! Ga ik even onderzoeken! Thanks!
Volgens mij betaalde wij destijds ter plekke 20 dollar ofzo. Ik zie dat het ook op https://www.getyourguide....=TransferBus&mkt_cmp=true te koop is.

Edit: de rit duurde wel ff.

[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 19-06-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Volgens mij betaalde wij destijds ter plekke 20 dollar ofzo. Ik zie dat het ook op https://www.getyourguide....=TransferBus&mkt_cmp=true te koop is.

Edit: de rit duurde wel ff.
Klopt dat hij op Grand Central , Bryant Park en Port Authority Bus Terminal stopt of stopt hij vaker? Want ik las dat dit ook de opstap plaatsen zijn om weer naar de airport te gaan. Ga ze dan denk ik meteen via getyourguide bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Rohit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Klopt dat hij op Grand Central , Bryant Park en Port Authority Bus Terminal stopt of stopt hij vaker? Want ik las dat dit ook de opstap plaatsen zijn om weer naar de airport te gaan. Ga ze dan denk ik meteen via getyourguide bestellen.
Klopt, allemaal aan 42nd street. Je kan ze ook direct boeken: https://www.coachusa.com/airport-transportation.

Afhankelijk van waar je overnachting zit, kan je ook de Airtrain en trein van NJTransit nemen. Je eindigt dan op Penn Station: https://www.njtransit.com...atLong&destinationLatLong

Edit: in 2018 namen we de bus, vonden wij prima (duurde wel een uur). Daarna op Manhattan wat gegeten en gedronken, waarna we met de metro doorgingen naar Brooklyn.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 23-06-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Klopt, allemaal aan 42nd street. Je kan ze ook direct boeken: https://www.coachusa.com/airport-transportation.

Afhankelijk van waar je overnachting zit, kan je ook de Airtrain en trein van NJTransit nemen. Je eindigt dan op Penn Station: https://www.njtransit.com...atLong&destinationLatLong

Edit: in 2018 namen we de bus, vonden wij prima (duurde wel een uur). Daarna op Manhattan wat gegeten en gedronken, waarna we met de metro doorgingen naar Brooklyn.
Het hotel waar hun zitten is
Adres: 102 Greenwich St, New York, NY 10006. Ik zit 2min verderop in het Marriot Hotel, echt heel veel geluk dat we voor een mooi prijsje het andere hotel konden boeken! Maar het is dus vlakbij de Freedom Tower.

Volgens Google maps het beste bus naar Newark Penn station > Path naar WTC en dan 5min lopen. Denk makkelijk en waarschijnlijk goedkoper. Neem aan dat ze in de bus een kaartje kan kopen? op het station dan een Path kaartje naar WTC toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 06:15
Rohit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Volgens Google maps het beste bus naar Newark Penn station > Path naar WTC en dan 5min lopen. Denk makkelijk en waarschijnlijk goedkoper. Neem aan dat ze in de bus een kaartje kan kopen? op het station dan een Path kaartje naar WTC toe.
De MTA heeft een heel mooi overzicht van de manieren om vanaf EWR naar Manhattan te komen:
https://www.mta.info/guides/airports/newark-ewr.

De route bus -> PATH is inderdaad veruit het goedkoopst, o.a. omdat je geen $8.50 hoeft te betalen voor de AirTrain. Als jouw hotel dan ook bij het PATH-station zit, is dit ook nog een gemakkelijke optie.

Er staat ook hoe je betaalt:
Fare for the 62 bus is $1.80. You can buy a ticket at a vending machine in Newark Penn Station, or pay exact change onboard.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 23-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik pak altijd de trein van EWR naar Penn Station. Ideaal.
En de laatste keer dat we in NYC waren, zaten we in een hotel tegenover MSG en Penn Station.
Dus was nog geen 100m lopen naar het hotel.

Fairfield Inn & Suites by Marriott New York Midtown Manhattan/Penn Station

[ Voor 88% gewijzigd door Rivanov op 23-06-2025 14:18 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
marcop23 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:13:
[...]

De MTA heeft een heel mooi overzicht van de manieren om vanaf EWR naar Manhattan te komen:
https://www.mta.info/guides/airports/newark-ewr.

De route bus -> PATH is inderdaad veruit het goedkoopst, o.a. omdat je geen $8.50 hoeft te betalen voor de AirTrain. Als jouw hotel dan ook bij het PATH-station zit, is dit ook nog een gemakkelijke optie.

Er staat ook hoe je betaalt:

[...]
Nice! Ja op Penn station geloof ik wel dat ze eruit komen met een kaartje kopen etc. Maar gaat me meer om van het Airport naar Penn station toe. Maar dat zal ook niet zo moeilijk zijn neem ik aan. Trein van EWR naar Penn is als ik het goed begrijp dus de Airtrain? tja 8.5 p.p. dan maar liever eventjes in een bus zitten hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Rivanov schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:16:
Ik pak altijd de trein van EWR naar Penn Station. Ideaal.
En de laatste keer dat we in NYC waren, zaten we in een hotel tegenover MSG en Penn Station.
Dus was nog geen 100m lopen naar het hotel.

Fairfield Inn & Suites by Marriott New York Midtown Manhattan/Penn Station
Precies hetzelfde ook gedaan laatste keer. Trein, mooi makkelijk.
Zelfde hotel ook, mooie ligging tov trein en metro-lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
matthijst schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Precies hetzelfde ook gedaan laatste keer. Trein, mooi makkelijk.
Zelfde hotel ook, mooie ligging tov trein en metro-lijnen.
We boekten dat hotel ook n.a.v. jouw tip destijds. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 16:50
Rohit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Het hotel waar hun zitten is
Adres: 102 Greenwich St, New York, NY 10006. Ik zit 2min verderop in het Marriot Hotel, echt heel veel geluk dat we voor een mooi prijsje het andere hotel konden boeken! Maar het is dus vlakbij de Freedom Tower.

Ik zat vorig jaar in een hotel 1 blok dichterbij Ground Zero memorial, maar is echt prima uitvalsbasis. Alles zit er wel in de buurt qua OV. En persoonlijk, ik vond die OV fietsen in NY ook heerlijk, zo groot is Manhattan nou ook weer niet.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Ik zit dit jaar vlakbij Penn station en pak vanuit EWR de Airtrain en daarna de train.
Zou een eenvoudige en budgetvriendelijke optie moeten zijn.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Rohit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Nice! Ja op Penn station geloof ik wel dat ze eruit komen met een kaartje kopen etc. Maar gaat me meer om van het Airport naar Penn station toe. Maar dat zal ook niet zo moeilijk zijn neem ik aan. Trein van EWR naar Penn is als ik het goed begrijp dus de Airtrain? tja 8.5 p.p. dan maar liever eventjes in een bus zitten hahaha.
Nee, de AirTrain is de trainservice van de terminals naar het treinstation van Newark Liberty International Airport. Daar stap je dan over op de trein naar Penn Station.

Je zult dus eerst op het vliegveld de borden "AirTrain" moeten volgen, vervolgens de trein naar het treinstation moeten nemen en daar de juiste trein naar Penn Station. Daarna van Penn Station naar het hotel met Bus of Metro (dat geldt ook voor de shuttlebus).

De trein kost in totaal zo'n 17 dollar (inclusief de kosten voor de AirTrain).
Voor de shuttlebus betaal je 22,50 dollar enkele reis of 38,50 retour.

Het is een beetje pick your poison. Een (klein) voordeel van de bus is dat je een overstap minder hebt en niet ondergronds gaat, waardoor je dus voordat je de Lincoln tunnel ingaat al een mooi uitzicht hebt op de skyline (aan de kant van de buschauffeur gaan zitten). Nadeel is dat je er iets langer over doet.

[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 23-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Nee, de AirTrain is de trainservice van de terminals naar het treinstation van Newark Liberty International Airport. Daar stap je dan over op de trein naar Penn Station.

Je zult dus eerst op het vliegveld de borden "AirTrain" moeten volgen, vervolgens de trein naar het treinstation moeten nemen en daar de juiste trein naar Penn Station. Daarna van Penn Station naar het hotel met Bus of Metro (dat geldt ook voor de shuttlebus).

De trein kost in totaal zo'n 17 dollar (inclusief de kosten voor de AirTrain).
Voor de shuttlebus betaal je 22,50 dollar enkele reis of 38,50 retour.

Het is een beetje pick your poison. Een (klein) voordeel van de bus is dat je een overstap minder hebt en niet ondergronds gaat, waardoor je dus voordat je de Lincoln tunnel ingaat al een mooi uitzicht hebt op de skyline (aan de kant van de buschauffeur gaan zitten). Nadeel is dat je er iets langer over doet.
Thanks!

Ander vraagje omdat ik de 1e week in een ander hotel zit dan me vrouw en zoontje en pas de 11e bij hun aansluit (waarschijnlijk ook ander hotel weer) wat moet ik dan op de esta aanvraag invullen? Gewoon het 1e adres pakken waar ik verblijf?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
@Rohit Ja, dat is prima. Wij zijn altijd naar de VS gevlogen waarbij we op meerdere adressen verbleven. Altijd alleen het eerste adres ingevuld.

[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 24-06-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryanis
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-06 16:35
Klopt het dat de vliegticketprijzen naar de VS sterk zijn gedaald? Ik had het gelezen, maar het leek me te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 22:11
Aryanis schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:34:
Klopt het dat de vliegticketprijzen naar de VS sterk zijn gedaald? Ik had het gelezen, maar het leek me te mooi om waar te zijn.
Hmmm... op 28 april naar Pittsburgh gevlogen met Iceland Air en de donderdag daarop weer terug. Twee personen, ongeveer €2000 totaal. Geboekt half december vorig jaar.

Als ik nu kijk: zondag 13 juli heen, donderdag 17 juli terug, zelfde vluchten, kom ik op €2900 euro totaal. Maar goed, wellicht is 1 heel specifiek voorbeeld niet voldoende als vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
vanaalten schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Hmmm... op 28 april naar Pittsburgh gevlogen met Iceland Air en de donderdag daarop weer terug. Twee personen, ongeveer €2000 totaal. Geboekt half december vorig jaar.

Als ik nu kijk: zondag 13 juli heen, donderdag 17 juli terug, zelfde vluchten, kom ik op €2900 euro totaal. Maar goed, wellicht is 1 heel specifiek voorbeeld niet voldoende als vergelijk.
Waar kijk jij? Skyscanner is die met boven genoemde data 2077 totaal met een stop in Washington Dulles. Ijsland stoppen is 2679.
Ligt eraan wanneer je gaat en waar.. ik heb 2 retour van Brussel naar NY geboekt(rechtstreeks) 7-18 juli voor 682 p.p. met 1 koffer ingecheckt p.p. Vind ik niet duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Rohit schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:42:
[...]

Waar kijk jij? Skyscanner is die met boven genoemde data 2077 totaal met een stop in Washington Dulles. Ijsland stoppen is 2679.
Ik heb enkel op de site van IcelandAir zelf gekeken, voor exact dezelfde vluchten als die we in april/mei ook hadden. Leek mij de eerlijkste vergelijking. Zelfde tussenstops, zelfde begin/aankomsttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
iemand nog de gouden tip voor een prima hotel op een goede locatie in NY? Als het wat verder van NY City ligt moet er een makkelijke en niet te verre metro station hebben ofzo. We zijn met 3, zoontje is 12. van 11 tot 16 juli. We zijn ons rot aan het zoeken maar komen niet echt onder de 200 euro voor een fatsoenlijk hotel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Deze misschien. 1358 en in Manhattan. Ligt wel ok lijkt het. 2 metro's in de buurt:
https://www.booking.com/Share-M1R66iJ
Filteren op hoger dan 8 hou je idd niet veel over. NY is duur geworden na corona.
Zou wel liever in Manhattan dan erbuiten zitten.

Maar anders zoiets doen:
Holiday Inn Brooklyn Downtown voor 1048. https://www.booking.com/Share-UhzNhR
Met metro rechstreeks naar bv Macy's, Times Square. En op zich kan je vanaf daar wel leuk stukje fietsen ook richting Dumbo.
Brooklyn Bridge zul je ook wel over willen lopen dus daarvoor ook wel goed. Zelfde hoekje zitten nog een paar hotels in die prijs range. Moet je ff reviews lezen.

Ligt naast: De muziekvideo van Michael Jacksons nummer "Bad" is opgenomen in het metrostation Hoyt-Schermerhorn in Brooklyn, New York.

[ Voor 89% gewijzigd door matthijst op 25-06-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Wellicht, maar ik ben nog niet onder de indruk. Nu vlieg ik eigenlijk altijd Premium Economy (ik vind het de extra kosten voor de extra ruimte waard), maar heb niet de indruk dat het spotgoedkoop is, ook niet het duurste wat ik na corona gezien heb. Economy prijzen lijken er wel, zeker buiten hoogseizoen, vrij gunstige prijzen te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

PolarBear schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:42:
[...]

Wellicht, maar ik ben nog niet onder de indruk. Nu vlieg ik eigenlijk altijd Premium Economy (ik vind het de extra kosten voor de extra ruimte waard), maar heb niet de indruk dat het spotgoedkoop is, ook niet het duurste wat ik na corona gezien heb. Economy prijzen lijken er wel, zeker buiten hoogseizoen, vrij gunstige prijzen te zijn.
En die tweede koffer mee vol met mooie spullen uit de USA ;).

Overigens waarom wil iedereen zo graag in Manhattan zitten? Vanuit Brooklyn, Bronx de reis naar downtown maken is mooi hoor. Dan kom je door dat typische filmische New York gebied met een jaren ‘70, ‘80 vibe. Daar ‘s avonds iets te eten zoeken is ook prime natuurlijk want er zijn heeeel veel goede tentjes te vinden. Maar dat is gebaseerd op de 2x 10 dagen dat ik er was inmiddels al weer 10+ jaar geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE6BacY5Ye71z4w3VIE1WxrdlFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5puC6dKvkWPMmEYuYy2Bkpgm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Typhone op 25-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:19:
[...]

En die tweede koffer mee vol met mooie spullen uit de USA ;).

Overigens waarom wil iedereen zo graag in Manhattan zitten? Vanuit Brooklyn, Bronx de reis naar downtown maken is mooi hoor. Dan kom je door dat typische filmische New York gebied met een jaren ‘70, ‘80 vibe. Daar ‘s avonds iets te eten zoeken is ook prime natuurlijk want er zijn heeeel veel goede tentjes te vinden. Maar dat is gebaseerd op de 2x 10 dagen dat ik er was inmiddels al weer 10+ jaar geleden.

[Afbeelding]
Groten delen van Brooklyn zijn inmiddels ook al weer een heel stuk 'opgeknapt' (gentrificatie) en daarmee ook duurder geworden (of dat nu qua eten, hotels etc gaat). En New York is groot en het OV is heel erg gecentreerd op Manhattan. En daarmee kan je met een hotel op Manhattan een hoop reistijd besparen. Zeker als je de eerste keer naar New York gaat, de meeste top toeristische trekpleisters van One WTC tot Central Park is allemaal Manhattan. En voordat je in de buurten komt waar je een beetje goed hotel voor een redelijke prijs hebt zit je zo maar 45 min enkele reis van Manhattan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
matthijst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:09:
Deze misschien. 1358 en in Manhattan. Ligt wel ok lijkt het. 2 metro's in de buurt:
https://www.booking.com/Share-M1R66iJ
Filteren op hoger dan 8 hou je idd niet veel over. NY is duur geworden na corona.
Zou wel liever in Manhattan dan erbuiten zitten.

Maar anders zoiets doen:
Holiday Inn Brooklyn Downtown voor 1048. https://www.booking.com/Share-UhzNhR
Met metro rechstreeks naar bv Macy's, Times Square. En op zich kan je vanaf daar wel leuk stukje fietsen ook richting Dumbo.
Brooklyn Bridge zul je ook wel over willen lopen dus daarvoor ook wel goed. Zelfde hoekje zitten nog een paar hotels in die prijs range. Moet je ff reviews lezen.

Ligt naast: De muziekvideo van Michael Jacksons nummer "Bad" is opgenomen in het metrostation Hoyt-Schermerhorn in Brooklyn, New York.
het is toch gelukt om een fatsoenlijk hotel te vinden voor een mooi prijsje!

https://www.hilton.com/en...ong-island-city-new-york/
5 nachten voor 928 dollar. Met ongeveer 25 min ben ik dan op Time Square. Wel een prima uitvalsbasis zo denk ik.. Dan toch ook maar een 7daagse pas voor de Metro aanschaffen voor ons 3 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Even voor de zekerheid; de Nomad e-sim activeert pas bij contact Amerikaans mobiel netwerk toch?!

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000

TAA

Liever IRC

Dean Martin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:01:
Even voor de zekerheid; de Nomad e-sim activeert pas bij contact Amerikaans mobiel netwerk toch?!
2 weken geleden nog wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Even een vraagje nog:

mijn vrouw vliegt met mijn zoontje vanuit Brussel naar NY. Zij is niet zijn biologische moeder. Ik heb een toestemmingsformulier die ik invul + kopie van mijn paspoort etc. Haar achternaam staat ook op de achterkant van mijn paspoort als e/v. Ook heb ik uiteraard toestemming van mijn ex. Maar gelden deze regels ook voor België?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 10:27
Rohit schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:38:
Dan toch ook maar een 7daagse pas voor de Metro aanschaffen voor ons 3 denk ik.
Aantal weken geleden in NYC geweest met mijn zoon. Revolut op de telefoon gezet, en voor de metro altijd gewoon betaald via die "kaart". In NYC geldt dat als je in een periode van 7 dagen 12x betaald reist, je daarna gratis kan reizen.
Your first tap starts a new seven-day cap. If you spend $34 within seven days, you ride free for the rest of the cap period. If you spend less, you only pay for the rides you take.
En dat was ook zo, want na die 12e keer of zo is er niks meer afgeschreven, en de metro is toch wel een erg handige manier om te reizen in New York. Zo zijn we dus naar Staten Island, Brooklyn, Coney Island en heel Manhattan doorgecrossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:53
Heel erg handig inderdaad een 7 dagen metrocard New York. Wij zijn bijna door heel New York gegaan. Wat heeft het ons aan kosten bespaard dan steeds maar een Uber te moeten pakken. Het gaat daar ook allemaal snel met de metro.

Mocht ik ooit weer eens gaan zullen wij zeker gebruik maken van de 7-dagen metrocard. Ik heb de metrocard van ons bewaard :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Makaja schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Aantal weken geleden in NYC geweest met mijn zoon. Revolut op de telefoon gezet, en voor de metro altijd gewoon betaald via die "kaart". In NYC geldt dat als je in een periode van 7 dagen 12x betaald reist, je daarna gratis kan reizen.

[...]

En dat was ook zo, want na die 12e keer of zo is er niks meer afgeschreven, en de metro is toch wel een erg handige manier om te reizen in New York. Zo zijn we dus naar Staten Island, Brooklyn, Coney Island en heel Manhattan doorgecrossed.
Ah kijk ook handig! Maar 12 x 2,90 is ook iets meer dan 34 haha dus ook logisch dat je dan 7 dagen gratis reist.

Nog goeie tips voor NY? Ook wat er buiten Manhattan nog te doen is bijv? Coney Island stond ook op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Van der Berg schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:10:
Mocht ik ooit weer eens gaan zullen wij zeker gebruik maken van de 7-dagen metrocard. Ik heb de metrocard van ons bewaard :)
Ik heb alvast zo'n metro+attractions kaart voor een week aangeschaft. Bij 2 attracties per dag is dat al voordeliger volgens mij. En het gemak vind ik ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Pat911 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb alvast zo'n metro+attractions kaart voor een week aangeschaft. Bij 2 attracties per dag is dat al voordeliger volgens mij. En het gemak vind ik ook wel wat waard.
welke pas heb jij gekozen? Ben ook aan het oriënteren op zo een pas. En het ligt er natuurlijk aan hoeveel attracties je totaal wilt bezoeken, afhankelijk daarvan kan het voordeliger zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Coney Island wel geinig, toch beetje iconisch NY. Lang geleden geweest toen was er niks te doen, maar neem aan dat het nu wel open en drukker is.
Vond Flushing Meadows ookwel leuk (als je veel tijd hebt). Men in Black is daar een stukje opgenomen. En vroegah zat die wereldbol in hiphop videos (Craig Mck bv).
Bronx Zoo. Heel eind met de metro, vind ik zelf altijd wel leuk (metro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Mocht je een late vlucht terug hebben dan is Intrepid Museum wel mooi om de tijd te doden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makaja
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Ah kijk ook handig! Maar 12 x 2,90 is ook iets meer dan 34 haha dus ook logisch dat je dan 7 dagen gratis reist.

Nog goeie tips voor NY? Ook wat er buiten Manhattan nog te doen is bijv? Coney Island stond ook op mijn lijstje.
Njah, het was 12x uit mijn hoofd. Maar in elk geval een cap van $34. Daarna is het gratis. Taxi/Uber zijn relatief duur, dus de metro is goed te doen. Van JFK naar Manhattan hebben we met de Yellow Cab gedaan (fixed price) en terug met metro en Airtrain (ook erg goed te doen, overigens!).

We hebben allerlei hotspots in NYC gehad. Vantevoren ook aantal plekken die we zeker wilden zien. Even een paar persoonlijke hoogtepunten in Manhattan zelf:
- Joe's Pizza op Times Square (beetje TikTok hype, maar erg lekkere pizza-slices!)
- Hamburger America in Manhattan (tip: de double smashburger all the way!)
- One WTC (in 28 seconden naar 425 meter hoogte met 360 graden uitzicht (niet goedkoop, overigens...))
- Times Square in de avond/het donker. Niet normaal, zoveel beeldschermen!
- Een hotdog in Central Park eten

Buiten Manhattan:
- Coney Island (niet goedkoop, wel leuk om geweest te zijn); goed bereikbaar met de Metro, die ook nog bovengronds komt
- De ferry naar Staten Island (kom je langs het Vrijheidsbeeld én is gratis!)
- Brooklyn Bridge (blijft imposant en natuurlijk iconische plek...)

Al met al: NYC is echt niet goedkoop, sterker: het is een dure stad. Gelukkig werkt de Euro/Dollar koers nu mee, maar reken op stevige prijzen. Wel een blijvende herinnering voor ons beiden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:38:
Even een vraagje nog:

mijn vrouw vliegt met mijn zoontje vanuit Brussel naar NY. Zij is niet zijn biologische moeder. Ik heb een toestemmingsformulier die ik invul + kopie van mijn paspoort etc. Haar achternaam staat ook op de achterkant van mijn paspoort als e/v. Ook heb ik uiteraard toestemming van mijn ex. Maar gelden deze regels ook voor België?
Dit lijkt mij niet een USA-specifiek iets, dus denk dat je er beter een apart topic voor kan maken - dan bereik je ook de mensen die niet naar de USA gaan en er mogelijk verstand van hebben.

(al zou ik bij een los topic wel eerst nog wat meer zelf rondzoeken naar die regels en in het topic melden wat je zelf al gevonden hebt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Makaja schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:57:
[...]

[...]

Ik heb ook Revolut op mijn telefoon staan, virtuele VISA kaart, virtuele Mastercard en een virtuele Pro Mastercard. Moet ik verder nog iets doen? Zag ook ergens USD toevoegen aan primaire rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:58:
[...]

welke pas heb jij gekozen? Ben ook aan het oriënteren op zo een pas. En het ligt er natuurlijk aan hoeveel attracties je totaal wilt bezoeken, afhankelijk daarvan kan het voordeliger zijn inderdaad.
Als ik het goed heb onthouden de Go City pass + Metro card. Was alweer even geleden dat ik 'm kocht op de vakantiebeurs. Je hebt dan de keus om het aantal dagen te kiezen en het aantal attracties dat je wilt bezoeken. Volgens mij heb ik de onbeperkte, zodat je bijvoorbeeld een museum dat toch niet zo leuk is of waar je maar 1 ding wil zien even makkelijk in en uit kan.
Met de unlimited metrocard mag je ook de kabelbaan naar Roosevelt Island nemen voor een mooi uitzicht op Manhattan.En daar staat ook een verlaten hospitaal, wat de inspiratie was voor dat in gta4.

Ik moet nog een schema maken van alles wat ik wil zien, maar ik ga pas over een paar maanden. Wel alles zo afstemmen dat je niet van hot naar her moet reizen, maar per dag alles bij elkaar in de buurt. Ik verblijf op Times Square.

[ Voor 4% gewijzigd door Pat911 op 26-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohit
Pat911 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Als ik het goed heb onthouden de Go City pass + Metro card. Was alweer even geleden dat ik 'm kocht op de vakantiebeurs. Je hebt dan de keus om het aantal dagen te kiezen en het aantal attracties dat je wilt bezoeken. Volgens mij heb ik de onbeperkte, zodat je bijvoorbeeld een museum dat toch niet zo leuk is of waar je maar 1 ding wil zien even makkelijk in en uit kan.
Met de unlimited metrocard mag je ook de kabelbaan naar Roosevelt Island nemen voor een mooi uitzicht op Manhattan.En daar staat ook een verlaten hospitaal, wat de inspiratie was voor dat in gta4.

Ik moet nog een schema maken van alles wat ik wil zien, maar ik ga pas over een paar maanden. Wel alles zo afstemmen dat je niet van hot naar her moet reizen, maar per dag alles bij elkaar in de buurt. Ik verblijf op Times Square.
Thanks, ja ik moet ook een schema maken pff. Het word wel een vakantie waar je veel moet nadenken en voorbereiden haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
@Rohit Wij hebben bewust géén metrocard gekocht, omdat we niet zeker wisten of we tijdens ons verblijf aan de 34 dollar aan ritten zouden komen. Gezien je hetzelfde voordeel hebt met een creditcard, hebben wij daarvoor gekozen. Dan ben je nooit duurder maar mogelijk wel goedkoper uit. Als je de mogelijkheid hebt om het met cc's te organiseren, zou ik dat dus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:48:
@Rohit Wij hebben bewust géén metrocard gekocht, omdat we niet zeker wisten of we tijdens ons verblijf aan de 34 dollar aan ritten zouden komen. Gezien je hetzelfde voordeel hebt met een creditcard, hebben wij daarvoor gekozen. Dan ben je nooit duurder maar mogelijk wel goedkoper uit. Als je de mogelijkheid hebt om het met cc's te organiseren, zou ik dat dus doen.
maar we zijn met 3, per rit dus 3x betalen met CC. Dan zit je snel aan de 12x hoe werkt dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Zou denken dat je niet met 3p op 1cc kunt reizen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:54
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:52:
[...]

maar we zijn met 3, per rit dus 3x betalen met CC. Dan zit je snel aan de 12x hoe werkt dat dan.
Niet. Je hebt 3 verschillende kaarten nodig, per persoon 1. Of 1 fysieke kaart en 2 virtuele kaarten (bijv Google Pay, Apple Pay). In ieder geval: 3 losse betaalmethoden. Als je een nieuwe, recente NLD bankpas hebt van Visa of Mastercard (NIET Maestro), dan werkt het waarschijnlijk ook. Maestro heeft die blauwrode bolletjes op de kaart, een Mastercard variant heeft rood-oranje bolletjes.

Edit; net als in Rome, Lissabon, ..... ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 26-06-2025 15:23 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-07 17:20
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:38:
Even een vraagje nog:

Ik zou me er maar eens goed in gaan verdiepen en dingen echt regelen zoals ze eisen. Zo vereist de VS een gelegaliseerde verklaring van beide ouders, niet zomaar een getekend papiertje.

Totaal ongeloofwaardig verhaal ook als ze verder gaan vragen en jij zowel op een andere vlucht blijkt te zitten als in een ander hotel tijdens jullie verblijf. Veel meer rode vlaggen kun je niet bedenken.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 26-06-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41

kaanmijo

Picobello B.V.

Wij gaan deze zomer ook naar NYC en hebben gekozen voor de New York CityPASS. Bevat alles wat wij wilden doen en was goedkoper dan de andere opties die ik tegenkwam, waarbij je veel meer keuze hebt. Was voor ons niet nodig :) We slapen in Long Island City, 1 metrohalte (39 Ave of Queensboro Plaza) bij Manhattan vandaan. Prima dus en een stuk beter betaalbaarder dan op Manhattan.

[ Voor 6% gewijzigd door kaanmijo op 26-06-2025 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makaja
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb ook Revolut op mijn telefoon staan, virtuele VISA kaart, virtuele Mastercard en een virtuele Pro Mastercard. Moet ik verder nog iets doen? Zag ook ergens USD toevoegen aan primaire rekening?
Ja, je moet Revolut koppelen aan je gewone betaalrekening. Dan kun je euro's overmaken naar Revolut die dan in dollars beschikbaar zijn in de app. Een soort pre-paid credit card (beetje contradictio in terminus, maar je

Vervolgens kun je met Apple pay gewoon ermee contactloos betalen.
Werd ook overal gewoon geaccepteerd, en je krijgt direct ook digitaal overzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Ik zou NY buiten het absolute hoogseizoen/zomer bezoeken. In de zomer kan het er echt enorm heet worden en dan loop je soms van ellende van airco naar airco.

Qua vervoer, metro is prima maar vergeet ook niet dat er veel buslijnen zijn (ook op Manhattan) die soms best handig zijn en je ziet de stad ook anders. Ook zijn er een aantal commuter rails die handig kunnen zijn, bijvoorbeeld Metro North naar het Yankees stadion.

Daarnaast een fiets huren, of dat nu bij een fietsverhuurder is of een Citi Bike, is ook een goede manier om wat meters te maken. Manhattan is groot en soms wil je een stuk ook niet teruglopen.

Over lopen gesproken, High Line park is zeker een aanrader.

Persoonlijk vind ik een sportwedstrijd bezoeken altijd leuk, in de zomer is het vol op honkbalseizoen en is er met twee teams (Yankees en Mets) vaak wel een thuiswedstrijd. Mocht je het leuk vinden, er is ook een minor league team (Mets affiliate) in Brooklyn op Coney Island. Basketball en ijshockey geen ervaring mee in New York. American Football wel, New York Jets in het MetLife Stadium (WK finale stadion volgend jaar), het is nogal uit de stad ik ben er met de bus heen gegaan.

Qua uitzicht punten, ik zou zeker ook een keer 's avonds een gebouw opgaan. En ook overwegen om niet alleen naar one WTC of het Empire State Building te gaan maar ook in een minder iconisch gebouw naar een observatiedek te gaan. Het is namelijk best gaaf om die gebouwen vanaf een observatiedek te zien. Ik kan een helicopter vlucht ook aanraden, maar goed daar hangt wel een prijskaartje aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
@Rohit Je kan wel 3x tappen voor 3 ritten met 1 cc, alleen dan tellen de 2e en 3e tap niet mee voor het onbeperkt reizen. Zoals hierboven dus al is gesteld, moet je dan 3 betaalmiddelen hebben om met Omny te kunnen reizen. Dus dan zijn genoemde opties via revolut, Google Pay, Apple Pay en een debitcard mogelijkheden.

Als dat te veel gedoe is, is het kopen van een MetroCard met 7 dagen onbeperkt reizen altijd een optie. Zonder meer als je zeker weet dat je aan meer dan 34 dollar aan reizen komt.

Hierboven staat ook het fietsen als tip om de stad te verkennen. Misschien heb ik dan een andere ervaring maar ik vind New York geen fijne fietsstad. Het is toch echt auto en voetganger eerst. Zowel auto's en voetgangers (waaronder veel toeristen) houden niet zoveel rekening met fietsers en (zeker met kinderen op de fiets) vind ik het eerder onveilig dan veilig. Wel is het absoluut aan te raden om te fietsen in Central Park. Dat vonden wij echt een mooie ervaring en je ziet veel meer van het park dan lopend. Wij gingen met een gids, als onderdeel van tour die we met de New York Pass boekten.

Edit: tip van de High Line is een goede. Aan het begin of eind (afhankelijk van welke richting je loopt) is ook Chelsea Market leuk om te bezoeken. Helaas stuk toeristischer geworden.

Een sportwedstrijd bezoeken is (tenzij je helemaal niks met sport hebt) ook wel een ervaring. De sportbeleving is in de VS echt heel anders dan in Europa. Het is een kwestie van voorkeuren en smaak of dat positief is. Een ervaring is het zonder meer.

[ Voor 16% gewijzigd door bazzemans op 26-06-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:34:
Hierboven staat ook het fietsen als tip om de stad te verkennen. Misschien heb ik dan een andere ervaring maar ik vind New York geen fijne fietsstad. Het is toch echt auto en voetganger eerst. Zowel auto's en voetgangers (waaronder veel toeristen) houden niet zoveel rekening met fietsers en (zeker met kinderen op de fiets) vind ik het eerder onveilig dan veilig.
Er zijn best wel wat fietspaden/stroken in New York. Ja, je moet rekening houden met het feit dat automobilisten (en voetgangers) niet zoveel tot geen rekening houden met fietsers. Maar als je wel eens met een beetje comfort door het centrum van Amsterdam fietst met alle toeristen is New York echt niet zo bijzonder (idem met rijden trouwens). Het is druk en je moet opletten maar in mijn ervaring is het prima te doen. En overigens zijn er genoeg straten, ook in Manhattan, die helemaal niet zo druk zijn qua autoverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
@PolarBear Het zal per persoon verschillen. Mij gaat het er met name om dat automobilisten vaker niet dan wel rekening houden met fietsers. Dan kan je zelf misschien prima op de fiets door een drukke stad navigeren, je hebt geen invloed op het andere verkeer. In Amsterdam is het op sommige plekken (door toeristen als voetganger of op de fiets) soms ook levensgevaarlijk. Ik zou op vakantie het risico niet nemen om daarmee je vakantie te verpesten, zeker niet met kinderen die zelf ook onvoorspelbaar zijn op de fiets en onbekend met de lokale mobiliteitscultuur. Maar goed, ik zou ook nooit gaan bungeejumpen ofzo, dus wellicht ben ik meer aan de voorzichtigere kant ;).

Edit: volgens mij alleen maar goed dat we hier verschillende perspectieven plaatsen. Kan de lezer zelf bepalen wat bij hen past.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 26-06-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
@Rohit Je kan wel 3x tappen voor 3 ritten met 1 cc, alleen dan tellen de 2e en 3e tap niet mee voor het onbeperkt reizen.
Op de site van de NY metro staat dat dat kan, behalve de allereerste keer want dan moet je betaling gecheckt worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Hmmbob schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Op de site van de NY metro staat dat dat kan, behalve de allereerste keer want dan moet je betaling gecheckt worden
Op de officiële OMNY-site lees ik iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QiMHahwRrq0kSZj_ipsxt-bKuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m7nXKvBAtQABPT7EUN6dNma5.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://omny.info/faq/fare-cap (mogelijk alleen te benaderen met een VPN)

Edit: en dit is ook de ervaring die wij hadden november 2023.

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 26-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
TweakGP schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Ik zou me er maar eens goed in gaan verdiepen en dingen echt regelen zoals ze eisen. Zo vereist de VS een gelegaliseerde verklaring van beide ouders, niet zomaar een getekend papiertje.

Totaal ongeloofwaardig verhaal ook als ze verder gaan vragen en jij zowel op een andere vlucht blijkt te zitten als in een ander hotel tijdens jullie verblijf. Veel meer rode vlaggen kun je niet bedenken.
Het is niet dat ik expres niet bij hun in het hotel slaap, ik ben de 1e 5 dagen namelijk met Samsung voor Unpacked daar. Lijkt me sterk dat iedereen die met hun niet biologische kind naar de us reist eerst naar de notaris gaat om het officieel te maken. Ook heb ik dus het officiële toestemmingsformulier van rijksoverheid site ingevuld met kopie beide paspoorten samen met internationaal uitreksel van zijn geboorte. We gaan het zien of dit problemen gaat opleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
Rohit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:14:
[...]
Het is niet dat ik expres niet bij hun in het hotel slaap,
Dat is ook niet mijn punt.... het gaat er niet om wat jij of ik denken, je hebt met immigration in de VS te maken.

Daar komt dus een minderjarig kind binnen met een begeleider die NIET de ouder is. En als dan de vraag komt hoe dat zit dan komt er ook nog bij dat jij niet met ze reist maar in een ander hotel zit. Geen standaard verhaal, en toch wel een tikje vreemd zo niet erg ongeloofwaardig voor zo'n beambte.

Dat is waar je mee te maken hebt. Als je dan door alle vereiste hoepeltjes springt dan maak je het een stuk geloofwaardiger. Het is geen recht om de VS binnen te komen en bij twijfel aan het verhaal sturen ze je gewoon terug.

Maar het is jouw probleem, kans dat het goed gaat maar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@TweakGP en @Rohit en ook nog eens om eerst 5 dagen te werken en dus neem ik aan op een werk-visa? Dat werkt mogelijk ook als een red flag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:58:
@TweakGP en @Rohit en ook nog eens om eerst 5 dagen te werken en dus neem ik aan op een werk-visa? Dat werkt mogelijk ook als een red flag.
Ik werk niet die dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
Dat vraagt dan helemaal om uitleg, want je zelf met Samsung bij hun Unpacked event te zijn en dat zijn doorgaans geen events waar je als particulier naartoe gaat. Dus dat zou een red flag kunnen zijn voor werken op een toeristenvisa (in dit geval waarschijnlijk de ESTA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
Strak antwoord.... hopelijk heb je een beter bij de immigration.

Als je een ESTA hebt dan is het nu niet direct een probleem, als je bij aankomst maar aangeeft dat het zakelijk (en daarna toeristisch) is. Anders heb je gewoon een zakelijk visum nodig voor dit soort events.

Documentatie en duidelijke antwoorden zijn hier vereist, zeker als je net die wat kritischer beambte treft.

Immigration varieert van nul vragen tot een hele waslijst aan vragen en een hoop gedoe als je geen duidelijk verhaal hebt dat je kan onderbouwen met reserveringen en andere documentatie. Verkeerde of vage antwoorden zijn bijna altijd aanleiding voor gezeik.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakGP op 27-06-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:31:
Lees die laatste alinea nog een keer heel rustig en goed door.
ok, omdat je blijkbaar zelf wat moeite hebt met begrijpend lezen en dat op een ander probeert te projecteren, zal ik het uitspellen voor je. Is niet erg, ik help je graag:
@Rohit Je kan wel 3x tappen voor 3 ritten met 1 cc,
Kijk nu zelf even heel zorgvuldig naar je eigen plaatje (inderdaad de laatste alinea). Niet de eerste alinea, skip die, alleen de 2e alinea:
bazzemans schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:32:
Op de officiële OMNY-site lees ik iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QiMHahwRrq0kSZj_ipsxt-bKuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m7nXKvBAtQABPT7EUN6dNma5.png?f=fotoalbum_large
Daar lees je niets anders, daar staat precies wat ik zeg en wat precies in de eerste alinea van mijn plaatje staat:
Graag gedaan! :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
PolarBear schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:16:
Er zijn best wel wat fietspaden/stroken in New York. Ja, je moet rekening houden met het feit dat automobilisten (en voetgangers) niet zoveel tot geen rekening houden met fietsers. Maar als je wel eens met een beetje comfort door het centrum van Amsterdam fietst met alle toeristen is New York echt niet zo bijzonder (idem met rijden trouwens). Het is druk en je moet opletten maar in mijn ervaring is het prima te doen. En overigens zijn er genoeg straten, ook in Manhattan, die helemaal niet zo druk zijn qua autoverkeer.
Ik vond Manhattan echt niet vriendelijk voor fietsers. Heel (echt héél veel) auto's en dan ook echt grote auto's. Veel Denali's, Suburbans en grote SUV's. Ook continu files en getoeter. Tel daarbij op de vele ambulances en andere voertuigen met sirene. Nee, ik zou dat niet met de fiets willen doen. Te voet was echter prima. Zeker icm de metro en de bus (die we gebruikt hebben richting New Jersey, aangezien dat ook weer scheelde qua tol voor de tunnel).

Central Park was trouwens ook mooi. Groot! We zijn langs 'Billionaire's Row' gegaan; een serie wolkenkrabbers die best indrukwekkend zijn. Ook de Louis Vuitton winkel was een 'sight to be seen'. En uiteraard 5th Avenue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
TweakGP schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Als je een ESTA hebt dan is het nu niet direct een probleem, als je bij aankomst maar aangeeft dat het zakelijk (en daarna toeristisch) is. Anders heb je gewoon een zakelijk visum nodig voor dit soort events.

Documentatie en duidelijke antwoorden zijn hier vereist, zeker als je net die wat kritischer beambte treft.
2 jaar geleden met Unpacked in San Francisco ook nergens last van gehad, toen ook niks zakelijks aangegeven. Ik werk niet bij Samsung. En inderdaad wat je zegt je moet een beetje geluk hebben wie je treft, dat heb ik al vaker meegemaakt in de 4x dat ik in de states ben geweest nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Hmmbob schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:24:
[...]

ok, omdat je blijkbaar zelf wat moeite hebt met begrijpend lezen en dat op een ander probeert te projecteren, zal ik het uitspellen voor je. Is niet erg, ik help je graag:

[...]

[...]

Kijk nu zelf even heel zorgvuldig naar je eigen plaatje (inderdaad de laatste alinea). Niet de eerste alinea, skip die, alleen de 2e alinea:
[...]

Daar lees je niets anders, daar staat precies wat ik zeg en wat precies in de eerste alinea van mijn plaatje staat:

[...]

Graag gedaan! :>
Serieus? Dus je gaat mij selectief citeren, zodat jouw punt wel klopt. Ik help je even. Hieronder de volledige quote van mijn bericht (waar jij in eerste instantie op reageerde):
@Rohit Je kan wel 3x tappen voor 3 ritten met 1 cc, alleen dan tellen de 2e en 3e tap niet mee voor het onbeperkt reizen.
Het gedeelte waarin ik aangeef dat dan de 2e en de 3e tap niet meetellen voor het onbeperkt reizen, is nogal relevant voor de berichtenwisseling die wij hebben. Jouw reactie op precies deze quote was als volgt:
[...]
En zoals we inmiddels volgens mij wel kunnen concluderen, klopt daar geen reet van. Dus voordat je andere mensen gaat vertellen dat ze moeite hebben met begrijpend lezen, begin vooral bij jezelf. Selectief quoten om je eigen reacties recht te lullen. Tja, wat zullen we ervan zeggen? Ik denk dat we allemaal wel weten wat we daarvan vinden.

Oh ja.. Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:18:
Het gedeelte waarin ik aangeef dat dan de 2e en de 3e tap niet meetellen voor het onbeperkt reizen, is nogal relevant voor de berichtenwisseling die wij hebben. Jouw reactie op precies deze quote was als volgt:
Nee, die waren precies niet relevant, want daar ging het helemaal niet om. Het ging mij erom dat je de 1e keer je pas, volgens zowel de MTA en de site die jij gebruikt niet meteen 2,3,4 keer achter elkaar kan gebruiken, maar dat dat na die eerste betaling is goedgekeurd wel kan. Ik heb het helemaal niet over het vrij reizen gehad in die post.... Lees maar terug.
En zoals we inmiddels volgens mij wel kunnen concluderen, klopt daar geen reet van. Dus voordat je andere mensen gaat vertellen dat ze moeite hebben met begrijpend lezen, begin vooral bij jezelf. Selectief quoten om je eigen reacties recht te lullen. Tja, wat zullen we ervan zeggen? Ik denk dat we allemaal wel weten wat we daarvan vinden.
Ben je in het echt ook zo gezellig?
Ik spiegelde je eigen reactie, maar dat vind je blijkbaar vervelend. Doe er vooral iets mee in je reacties naar anderen (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
Rohit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:39:
[...]

2 jaar geleden met Unpacked in San Francisco ook nergens last van gehad, toen ook niks zakelijks aangegeven. Ik werk niet bij Samsung. En inderdaad wat je zegt je moet een beetje geluk hebben wie je treft, dat heb ik al vaker meegemaakt in de 4x dat ik in de states ben geweest nu.
Strak plan... liegen terwijl de waarheid je niets extras kost. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
[...]

Voor het bijwonen van een conferentie zullen ze niet moeilijk doen, en unpacked is ook voor particulieren (dacht ik).

Voor wat betreft je partner die jou achterna reist met jouw kind: https://www.usa.gov/travel-documents-children
Wat ik begrijp is dus niet dat je moet hebben wat leidend is in de US, maar wat leidend is in je eigen land.

Je kan natuurlijk altijd informatie inwinnen bij de marechaussee https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen (als je NL'er bent)
Maar als je partner reist via Brussel zou ik dat dan ook even specifiek vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

Freak187

geen

TweakGP schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Immigration varieert van nul vragen tot een hele waslijst aan vragen en een hoop gedoe als je geen duidelijk verhaal hebt dat je kan onderbouwen met reserveringen en andere documentatie. Verkeerde of vage antwoorden zijn bijna altijd aanleiding voor gezeik.
Tevens... als immigration vraagtekens bij je verhaal zet en vermoed dat je toch gaat werken, dan wordt toegang tot de VS geweigerd, je gaat linea recta terug en mag je daarna ook nooit meer met een ESTA het land in. Dan moet je een visum aanvragen en dat is vele malen lastiger.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Pat911 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Voor het bijwonen van een conferentie zullen ze niet moeilijk doen, en unpacked is ook voor particulieren (dacht ik).

Voor wat betreft je partner die jou achterna reist met jouw kind: https://www.usa.gov/travel-documents-children
Wat ik begrijp is dus niet dat je moet hebben wat leidend is in de US, maar wat leidend is in je eigen land.

Je kan natuurlijk altijd informatie inwinnen bij de marechaussee https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen (als je NL'er bent)
Maar als je partner reist via Brussel zou ik dat dan ook even specifiek vragen.
inderdaad! Alles wat je in NL nodig hebt, heb ik.
TweakGP schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Strak plan... liegen terwijl de waarheid je niets extras kost. 8)7
wie zegt dat ik lieg dan? Nogmaals ik ben niet aan het werk daar voor of met Samsung. Ik ben daar voor de lol omdat het kan. We doen leuke dingen niks met werk te maken maar goed.

trouwens op de site van de belgische overheid staat dit:
Er bestaan geen Belgische of internationale formulieren of procedures die de regels inzake ouderlijke toestemming voor reizen van minderjarigen vastleggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Rohit op 27-06-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Hmmbob schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Nee, die waren precies niet relevant, want daar ging het helemaal niet om. Het ging mij erom dat je de 1e keer je pas, volgens zowel de MTA en de site die jij gebruikt niet meteen 2,3,4 keer achter elkaar kan gebruiken, maar dat dat na die eerste betaling is goedgekeurd wel kan. Ik heb het helemaal niet over het vrij reizen gehad.... Lees maar terug.
Je reageert echt letterlijk op mijn bericht dat je met 1 cc niet de korting opbouwt voor de 2e en 3e tap. Dát was de inhoud van mijn post en dáár reageerde je op. Zie ook het screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95rJoSb23xf0j0jx4PMjewIFILw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B2zXyIdtW9cL8stTP1WqYpm2.png?f=fotoalbum_large

Dat jij, zoals je nu beweerd, bedoelde dat alleen de eerste keer je niet twee keer (of meer) kan tappen omdat de betaling eerst geverifieerd moet worden, wordt echt op die manier duidelijk uit je post. Dus óf jouw post laat aan duidelijkheid te wensen over óf je bedoelde iets anders en probeert nu recht te lullen wat krom is.

Maar goed, hierdoor wordt het alleen maar een vervelende conversatie en daar ben ik wel klaar mee. Als daadwerkelijk je intentie was om mijn post aan te vullen door aan te geven dat de eerste keer dat je incheckt het niet mogelijk is om vaker te tappen, hartstikke mooi.

Overigens is dat niet conform mijn ervaring in 2023, waar mijn vriendin en ik vanaf de eerste tap continu samen op één cc gereisd hebben (door dus dubbel te tappen). Maar goed, mogelijk is er iets veranderd in dat veiligheidsprotocol.
Ben je in het echt ook zo gezellig?
Ik spiegelde je eigen reactie, maar dat vind je blijkbaar vervelend. Doe er vooral iets mee in je reacties naar anderen (y)
offtopic:
Tuurlijk joh, jij spiegelde mijn reactie. Ik vroeg je alleen (nog altijd heel terecht wat mij betreft; zie hierboven) om je eigen post nog eens rustig en goed te lezen. Daar besloot jij 'vijandig' op te reageren. Voorzichtig advies om dus vooral op je eigen reacties te reflecteren, i.p.v. een ander daarop 'aan te vallen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
[...]

Behaalde resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Er is sinds dat Trump aan zijn tweede termijn is gestart e.e.a. veranderd. Daar waar de grenscontroles al stevig en streng waren, is dat nu nog verzoveelvoudigd. Dus ik zou niet te veel vasthouden aan het verleden.

Op je profielen is te lezen dat je 'Samsung mobile ambassador' bent. Ik kan natuurlijk niet in mijn glazen bol zien waarom je dat bent, maar doorgaans doet men dat niet voor noppes. De kans is dus zeer groot dat het werk is of in ieder geval zo (door de VS) zal worden gezien. Bovendien staat letterlijk op je LinkedIn-profiel onder 'werkervaring' Samsung als werkgever vermeld. Daarmee loop je dus een riscio. In combinatie met je andere verhaal over verschillende achternamen, niet in hetzelfde hotel verblijven etc. zijn allemaal signalen waar ze bij immigratie op gaan letten. Als optelsom kan het je dan weleens in de problemen brengen.

Vandaar hier berichten van meedenkende Tweakers die je daarvoor willen waarschuwen, zodat je goed voorbereid bij de grenscontrole staat en een waterdicht goed verhaal hebt. Als je dat namelijk niet hebt en je kan dat niet goed overbrengen, kan het er in resulteren dat je in het eerste de beste vliegtuig weer terug naar Nederland was. Dat was in ieder geval tot vóór Trump de praktijk. Inmiddels gaan er verhalen (geruchten?) de ronde dat er ook niet moeilijk gedaan wordt om een toerist of twee desnoods vast te zetten in een detentiecentrum. Ik zou er toch wel wat voor over hebben om zo'n situatie koste wat het kost te voorkomen als ik voor een leuke trip naar NYC ga.

Ten slotte heb ik, zoals hierboven al vermeld, je op google opgezocht. Je achternaam en uiterlijk doen Indisch aan. Dat werkt, helaas, ook niet in je voordeel ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Rohit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:44:
[...]

wie zegt dat ik lieg dan? Nogmaals ik ben niet aan het werk daar voor of met Samsung. Ik ben daar voor de lol omdat het kan. We doen leuke dingen niks met werk te maken maar goed.
Ter aanvulling op mijn vorige bericht. Het gaat er uiteindelijk om dat je immigration daar van kan overtuigen en hier reageren (bezorgde) Tweakers die je ervoor willen behoeden dat je weer teruggestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Behaalde resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Er is sinds dat Trump aan zijn tweede termijn is gestart e.e.a. veranderd. Daar waar de grenscontroles al stevig en streng waren, is dat nu nog verzoveelvoudigd. Dus ik zou niet te veel vasthouden aan het verleden.

Op je profielen is te lezen dat je 'Samsung mobile ambassador' bent. Ik kan natuurlijk niet in mijn glazen bol zien waarom je dat bent, maar doorgaans doet men dat niet voor noppes. De kans is dus zeer groot dat het werk is of in ieder geval zo (door de VS) zal worden gezien. Bovendien staat letterlijk op je LinkedIn-profiel onder 'werkervaring' Samsung als werkgever vermeld. Daarmee loop je dus een riscio. In combinatie met je andere verhaal over verschillende achternamen, niet in hetzelfde hotel verblijven etc. zijn allemaal signalen waar ze bij immigratie op gaan letten. Als optelsom kan het je dan weleens in de problemen brengen.

Vandaar hier berichten van meedenkende Tweakers die je daarvoor willen waarschuwen, zodat je goed voorbereid bij de grenscontrole staat en een waterdicht goed verhaal hebt. Als je dat namelijk niet hebt en je kan dat niet goed overbrengen, kan het er in resulteren dat je in het eerste de beste vliegtuig weer terug naar Nederland was. Dat was in ieder geval tot vóór Trump de praktijk. Inmiddels gaan er verhalen (geruchten?) de ronde dat er ook niet moeilijk gedaan wordt om een toerist of twee desnoods vast te zetten in een detentiecentrum. Ik zou er toch wel wat voor over hebben om zo'n situatie koste wat het kost te voorkomen als ik voor een leuke trip naar NYC ga.

Ten slotte heb ik, zoals hierboven al vermeld, je op google opgezocht. Je achternaam en uiterlijk doen Indisch aan. Dat werkt, helaas, ook niet in je voordeel ben ik bang.
allemaal op vrijwillige basis, nooit bij Samsung echt daadwerkelijk gewerkt. Help de community al 9 jaar vrijwillig. Weet niet of je dat kan aanpassen op Linkedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:50:
Je reageert echt letterlijk op mijn bericht dat je met 1 cc niet de korting opbouwt voor de 2e en 3e tap. Dát was de inhoud van mijn post en dáár reageerde je op. Zie ook het screenshot hieronder.

[Afbeelding]
Nee, ik schrijf letterlijk dat "dat KAN, maar niet de 1e keer". Dude, het staat er gewoon....
Dat jij, zoals je nu beweerd, bedoelde dat alleen de eerste keer je niet twee keer (of meer) kan tappen omdat de betaling eerst geverifieerd moet worden, wordt echt op die manier duidelijk uit je post. Dus óf jouw post laat aan duidelijkheid te wensen over óf je bedoelde iets anders en probeert nu recht te lullen wat krom is.
Die quote had selectiever kunnen zijn, maar al vanaf moment 1 ging het om het meerdere keren achter elkaar gebruiken van de kaart - zoals ik je ook aangetoond hebt. De reden hiervoor? In andere grote steden met een vergelijkbaar systeem (zoals het eerder door mij genoemde Rome, Lissabon) kan je je CC níet 2x achter elkaar gebruiken - vandaar de nuance dat dat hier in NY wél kan, maar pas na de 1e betaling goedgekeurd is. Dat is echt al vanaf het begin de boodschap.
Maar goed, hierdoor wordt het alleen maar een vervelende conversatie en daar ben ik wel klaar mee. Als daadwerkelijk je intentie was om mijn post aan te vullen door aan te geven dat de eerste keer dat je incheckt het niet mogelijk is om vaker te tappen, hartstikke mooi.
Dat heb ik nu al meerdere malen aangehaald..... En, de vervelende toon begon bij jezelf, zeg je zelf ook:
offtopic:
Tuurlijk joh, jij spiegelde mijn reactie. Ik vroeg je alleen (nog altijd heel terecht wat mij betreft; zie hierboven) om je eigen post nog eens rustig en goed te lezen. Daar besloot jij 'vijandig' op te reageren. Voorzichtig advies om dus vooral op je eigen reacties te reflecteren, i.p.v. een ander daarop 'aan te vallen'.
Lees je eigen berichten terug - je vroeg helemaal niet 'zomaar' om mijn eigen post terug te lezen, je vond dat ik je ongelijk bewees (blijkt uit deze hele discussie - nog steeds) en besloot dat op een arrogante manier over te brengen met een "lees je eigen post nog eens rustig en goed".

Lang verhaal kort, want aan dit ge-emmer heeft ook niemand wat:
  • Je kan meerdere keren met 1 creditcard inchecken in het NY public transport
  • MOGELIJK werkt dit de eerste keer niet goed omdat je gegevens eerst gecheckt moeten worden, aldus 2 verschillende NY public transport help pagina's
  • GoT gebruikers hebben gemerkt dat het vaak wel meteen werkt, maar YMMV
  • Je 'spaart' met de 2e, 3e, 4e checkins dan alleen niet mee voor de maximum cap op basis van aantal checkins

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Rohit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:17:
[...]

allemaal op vrijwillige basis, nooit bij Samsung echt daadwerkelijk gewerkt. Help de community al 9 jaar vrijwillig. Weet niet of je dat kan aanpassen op Linkedin.
Laat mij jou de tip geven dat je het woordje 'work' nooit in de mond neemt maar refereer aan de term business of 'enthusiast'. Anders ga je zoals hier aangegeven in het slechtste geval problemen krijgen. Ik heb die ooit gehad aan de grens in het verleden en die wil je overal hebben behalve in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Nee, @Hmmbob je reageert met "dat kan" op mijn post waarbij ik expliciet aangeef dat de 2e en 3e tap niet meetellen voor de limiet voor het 7 dagen dagen onbeperkt reizen. Als je alleen had willen reageren op het eerste deel, had je dat tweede stuk niet moeten quoten of dat in je post duidelijk moeten maken. Alleen dat deed je niet. Waardoor het er dus sterk op lijkt dat je nu iets recht probeert te lullen.

Verder helemaal eens met je laatste stuk in je post. Een goede samenvatting van deze verder inmiddels zinloze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04
[...]

Oei als je iemand treft bij immigratie die een slechte dag heeft word je verhaal wel heel tricky. “Sir, your LinkedIn profile says you were a Samsung employee. Yes or no?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
olafmol schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Oei als je iemand treft bij immigratie die een slechte dag heeft word je verhaal wel heel tricky. “Sir, your LinkedIn profile says you were a Samsung employee. Yes or no?”
Then i will remove it right now. :) One Problem minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
[...]

In aanvulling op de post van @Typhone.

Hoe zou je het zelf verwoorden? Als het geen werk of vrijwilligerswerk is (aparte categorie op LinkedIn), wat is het dan wel?

Houd er in ieder geval rekening mee dat mogelijk voor vrijwilligerswerk een Esta ook niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Rohit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Then i will remove it right now. :) One Problem minder.
Heb je jouw LinkedIn profiel opgegeven bij de ESTA-aanvraag (er even vanuit gaande dat je die gebruikt)?

Geen idee hoe ze werken in de VS, als je het hebt opgegeven is er altijd een kans dat ze het al hebben geregistreerd. Kans misschien niet heel groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Hoe zou je het zelf verwoorden? Als het geen werk of vrijwilligerswerk is (aparte categorie op LinkedIn), wat is het dan wel?

Houd er in ieder geval rekening mee dat mogelijk voor vrijwilligerswerk een Esta ook niet voldoende is.
ChatGPT kan er best goed mee helpen. Voor je ESTA kun je ofwel business ofwel tourism invullen, afhankelijk van wat het hoofddoel van je reis is. Zolang je geen betaald werk doet, binnen de 90 dagen blijft, en alle bewijzen en papieren bij je hebt die aantonen wat je gaat doen, moet het wel goedkomen.

Als je op uitnodiging van Samsung naar unpacked gaat moet je bv deze uitnodiging meenemen en geef je aan dat je als bezoeker het congres bezoekt op uitnodiging van, en dat je daarna nog een vakantie eraan vast plakt, en toon je je hotel reservering en vliegtickets ed als er naar gevraagd wordt. Belangrijkste is dat je transparant en duidelijk bent, geen warrig verhaal dat niet strookt met je bewijsmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Nogmaals ik ga daar niemand helpen of iets. Dus mijn trip naar NY is in mijn ogen een bedankje vanuit Samsung voor mijn vrijwillige hulp op de community. Wat ik hier in NL voor hun doe heeft toch niks te maken met de 2 weken dat ik daar ben op vakantie? Ik heb ook gewoon een vaste full time baan al 15 jaar, als ik werkloos was dan had ik me iets drukker gemaakt misschien.
Denk dat we het ook maar hierbij moeten laten, we gaan het zien als ik toegelaten word en ik zit in de taxi zijn jullie een van de 1e die het weten :*)
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Heb je jouw LinkedIn profiel opgegeven bij de ESTA-aanvraag (er even vanuit gaande dat je die gebruikt)?

Geen idee hoe ze werken in de VS, als je het hebt opgegeven is er altijd een kans dat ze het al hebben geregistreerd. Kans misschien niet heel groot.
Nee heb dit keer geen enkele social media linkjes ingevuld. Esta binnen een uur approved.

[ Voor 20% gewijzigd door Rohit op 27-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@olafmol goede aanvulling, thanks. Ik heb hier geen ervaring mee, omdat we altijd puur als toerist naar de VS gingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
Rohit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Nogmaals ik ga daar niemand helpen of iets. Dus mijn trip naar NY is in mijn ogen een bedankje vanuit Samsung voor mijn vrijwillige hulp op de community. Wat ik hier in NL voor hun doe heeft toch niks te maken met de 2 weken dat ik daar ben op vakantie? Ik heb ook gewoon een vaste full time baan al 15 jaar, als ik werkloos was dan had ik me iets drukker gemaakt misschien.
Denk dat we het ook maar hierbij moeten laten, we gaan het zien als ik toegelaten word en ik zit in de taxi zijn jullie een van de 1e die het weten :*)
Wij geloven je wel hoor. Hier probeert men je alleen te helpen door goed voorbereid aan de balie te staan met een coherent verhaal. Zou toch jammer zijn als je die taxi nooit haalt, terwijl je dat adhv goede adviezen had kunnen voorkomen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohit
bazzemans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Wij geloven je wel hoor. Hier probeert men je alleen te helpen door goed voorbereid aan de balie te staan met een coherent verhaal. Zou toch jammer zijn als je die taxi nooit haalt, terwijl je dat adhv goede adviezen had kunnen voorkomen ;).
Ik waardeer het ook allemaal hoor!

Pagina: 1 ... 82 ... 84 Laatste