Net terug uit de VS, ook Yellowstone bezocht (overnacht bij de Mamoth Springs (1) en Old Faithfull inn (2)), het is het mooiste National Park van de VS. Ik zou ook nog wel een keer terug willen in de winter bijvoorbeeld (maar dat is vrij begrotelijk). Kan overnachten in het park alleen maar aanraden, tegen de avond is het rustiger en het zijn vrij forse afstanden. En 's nachts Old Faithfull zien in het maanlicht onder de sterrenhemel is wel fantastisch. De accommodaties zijn ok, niet fantastisch maar in de periode dat ik er was (2-3 weken geleden) was het prima te doen. Met drie overnachtingen heb je ook de tijd om alle hoogtepunten rustig te zien, wat (korte) hikes naar overlooks te doen etc. Naar mijn idee is korter gaan zonde of je moet echt prioriteiten stellen.
Grand Teton is aansluiten (of voorafgaand) ook een aanrader, met name Jenny Lake, hoewel ik er verder niet veel tijd heb doorgebracht (in een dag doorheen gereden).
Overigens was bij Yellowstone (en later ook Craters of the Moon) de eerste keer in ieder geval de afgelopen jaren dat ik een America the Beautiful pass had dat ID ook daadwerkelijk gecheckt werd.
Verder ook in South Dakota geweest, Black Hills in het algemeen een aanrader, zeker ook de grotten (Windcave en Jewelcave bezoeken), de Badlands zijn ook de moeite waard als je toch in de buurt bent.
De rit van Grand Teton naar Seattle was lang maar onderweg nog wel Craters of the Moon gedaan, ERB1 (de eerste nucleaire reactor in de VS die elektriciteit opwekte) gedaan. Wilde rond Seattle ook eigenlijk nog Mount Rainier en/of Olympia National park doen maar ik was eerlijk gezegd wel een beetje klaar met natuur

(en ik wil sowieso nog een keer 101 tussen Seattle en San Fransico doen). Totaal zo'n ruime 6000 km gereden de vakantie (1l op 13km).
Buiten Yellowstone vielen mij de kosten van verblijf en eten/drinken (en benzine) tussen Denver en Seattle reuze mee. Seattle was echt de duurste plek.
-
Grensovergang ging supersoepel (Global Entry), je wordt al bijna voordat je stil kan staan herkend door de kiosk en de CBP agent riep direct mij voornaam dat ik door moest lopen. TSA precheck (perk bij Global Entry) maar domestic vliegen echt wel fijn, niet langer dan 10 minuten gedaan om airside te komen eigenlijk. Ook ingecheckte baggage lag eigenlijk al op de band terwijl we aankwamen lopen (2x, met Alaska en Frontier).
-
Ik heb verder geen mensen gesproken over de politiek, en bewust wat minder het nieuws gevolgd. Over het algemeen hoop vriendelijke mensen ontmoet en geen wanklank gehoord of gezien. Overigens waren zowel in Seattle en Denver er een hoop daklozen en/of drugsverslaafde op straat. Geen last van gehad maar echt prettig is het ook niet (niet om langs te lopen, maar zeker ook niet voor de mensen zelf).
-
Fooien begint wel uit de hand te lopen, in de grote steden lijkt 20-25-30% als standaard optie normaal. Daarbuiten het meer gebruikelijke 18-20-23 (of iets in die trant). Ook de in de grote steden meerdere keren gehad dat restaurant 20% service charge standaard al op de bon zetten (en soms wel soms niet nog meer verwachten).
/editje
De NPS app is heel handig voor National Park, zeker omdat je park informatie kan downloaden en internet of überhaupt mobiel bereik op veel plekken in Yellowstone niet of nauwelijks aanwezig is.
In diezelfde trant, ook onderweg nog behoorlijke stukken met matig tot geen bereik tegengekomen, ik had zelf zowel met Google Maps als Apple Maps maps offline gezet. Vond uiteindelijk de routebegeleiding en de offline functionaliteit van Apple Maps in de VS beter werken. Google Maps vooral gebruikt om zaken op te zoeken.
[
Voor 8% gewijzigd door
PolarBear op 13-06-2025 16:18
]