Rohit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:39:
[...]
2 jaar geleden met Unpacked in San Francisco ook nergens last van gehad, toen ook niks zakelijks aangegeven. Ik werk niet bij Samsung. En inderdaad wat je zegt je moet een beetje geluk hebben wie je treft, dat heb ik al vaker meegemaakt in de 4x dat ik in de states ben geweest nu.
Waar je werkt maakt niets uit. Het ligt puur aan hoe je het brengt.
Ik werkte hiervoor voor het EU hoofdkantoor van een Amerikaans automobiel bedrijf. Op reizen die voor de zaak waren is het antwoord "I work for the EU HQ for <COMPANY X> and I am here for "BUSINESS MEETINGS", I will return home in three days" > Okay sir, have a good visit.
Voor prive bezoeken was het ook altijd komisch "I am here to visit my inlaws, I work for the EU HQ of COMPANY X." Dat gaf soms (1 op de 5 keer) extra vragen of ik van plan was te immigreren "Not yet sir, at this point in time we are happy living in NL, maybe in the future". En weer door.
In het geval van unpacked is het "I am here to visit a conference, and will return home on XYZ". Klaar. Ik heb dit nu tientallen keren gedaan. Altijd op een ESTA waver, nooit op business visa.
Het maakt echt geen reet uit zo lang je ze niet het idee geeft dat je werk gaat doen dat een Amerikaan kan doen. En dit is niet anders dan welk land op deze planeet, maar dat mag je niet zeggen, want volgens sommigen is dit alleen onder orange man bad schijnbaar het geval

nrg schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:17:
Ben oprecht benieuwd hoe je ervaring straks is @
Rohit. Wij gingen er met gezin heen voor vakantie dus vrij straight forward allemaal, en de grensovergang stelde niets voor. Van tevoren las ik allemaal horrorverhalen dus had er vooraf wel bovengemiddeld over nagedacht, zeker ivm Trump-administration.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben met iemand daar, maar een coherent verhaal zonder twijfels en vaagheid is waarschijnlijk het allerbelangrijkst.
Er komen elke dat honderdduizenden mensen over de grens in de US vanuit alle hoeken van de aarde. Ik ben redelijk in de loop op dit onderwerp en er zijn in de laatste paar maanden een klein aantal casussen in de media geweest van Europeanen dit geweigerd werden, vaak breed uitgemeten, en elke keer met een breed uitgemeten onzin verhaal in de media:
- ik wist niet waarom! > je ging betaald werkt doen
- er was geen reden! > het bleek dat je geen antwoord had en geen uitreis geregeld had
- omdat ik een JD vance meme had > het blijkt dat je een druggebruiker bent, dat heb je zelf toegegeven, en dat is al sinds minimaal 1970 een reden voor weigering
[
Voor 36% gewijzigd door
Hemingr op 28-06-2025 08:35
]