Sometimes you need to plan for coincidence
Ik laat het Googlen even aan jou over maar hier even wat tips vanuit mij:Donstil schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:28:
[...]
Aah lekkere tips! Ik ga alle plaatsen die je aangeeft even goed uitzoeken! Thanks!
Ik zat er nu aan te denken om een paar dagen in El Paso te blijven, misschien dat we daar een huis met Zwembad kunnen huren en dan vanuit daar naar White Sands en Guadalupe Mountains.
- Hueco Tanks State Park
- Carlsbad Caverns
- White Sand
- White Sands Missile Range (in de woestijn daar is een live-fire gebied voor diverse raketafweersystemen) Mijn pa heeft daar zijn opleiding gehad, dientengevolge heb ik ruim 2 jaar in El Paso gewoond
- Alamogordo (daar heeft de Trinity Test met de atoombom plaatsgevonden)
- Santa Fe (mooi stadje in typische Tex-Mex style, zorg dat je de klok luidt dan kom je er ooit nog terug zo gaat het gezegde
- Mocht je links van El Paso nog wat aanraders willen hebben: Tucson is interessant. Sonora Desert Museum kan ik daar aanraden en volgens mij liggen daar ook nog de filmsets van de old Western movies wat interessant is om te bezoeken)
- Ciudad Juarez zou ik links laten liggen (zusterstad in Mexico van El Paso). Dat was destijds in 1997 en 2007 al niet veel soeps en ik verwacht niet dat het verbeterd is
- Fort Bliss, als je geïnteresseerd bent in militaire geschiedenis. Er staat volgens mij een garrison M1A2 kolonie (1500 stuks?) tanks en verder diverse mooie musea. Ik weet niet zeker of je er als burger in komt, online zie ik van wel maar heb geen uitgebreid onderzoek gedaan nu.
Let erop dat alles zuidelijk van de I10 absoluut rural Texas is met grote afstanden 'niets'. Er bestaan genoeg stadjes en dorpen maar er zullen er genoeg zijn die ook compleet leeg staan dus zorg ervoor dat je voorraden altijd aangevuld zijn in die hoek
Pro-tip: ga voor het Tex-Mex eten in die hoek en laat het Amerikaanse eten links liggen. Alle sauzen met Guajillo pepers zijn aan te raden (wel specifieke smaak) maar niet per definitie heet ofzo. Laat de sauzen met serrano en habanero's links liggen dat is vaak too much voor de Europese insteek. Die Mexicanen weten hoe je eten kunt maken trust me.
[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 07-02-2025 09:25 ]
De voorgaande keren een huisje via VRBO gehuurd met prive zwembad en dat bevalt toch altijd opperbest.
Via attractions direct Ierland dan kaarten kopen voor Disney World / Universal en we kunnen weer los.
Vliegtickets voor een gunstige prijs is altijd de grootste uitdaging. De vorige keer vlogen wij via Edinburgh en eens bij Virgin de stoute schoenen aangetrokken en gevraag voor een upgrade aangezien wij allemaal wat langer zijn voor extra beenruimte. En uiteindelijk met hele goede hulp van de Virgin crew ook een mooie aanbieding gekregen. Dus ik ga eens kijken of deze keer ook wat te regelen is.
Aah lekkere tips! Ik ga hier zeker wat mee doen, thanks!Typhone schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:21:
[...]
Ik laat het Googlen even aan jou over maar hier even wat tips vanuit mij:
- Hueco Tanks State Park
- Carlsbad Caverns
- White Sand
- White Sands Missile Range (in de woestijn daar is een live-fire gebied voor diverse raketafweersystemen) Mijn pa heeft daar zijn opleiding gehad, dientengevolge heb ik ruim 2 jaar in El Paso gewoond
- Alamogordo (daar heeft de Trinity Test met de atoombom plaatsgevonden)
- Santa Fe (mooi stadje in typische Tex-Mex style, zorg dat je de klok luidt dan kom je er ooit nog terug zo gaat het gezegde)
- Mocht je links van El Paso nog wat aanraders willen hebben: Tucson is interessant. Sonora Desert Museum kan ik daar aanraden en volgens mij liggen daar ook nog de filmsets van de old Western movies wat interessant is om te bezoeken)
- Ciudad Juarez zou ik links laten liggen (zusterstad in Mexico van El Paso). Dat was destijds in 1997 en 2007 al niet veel soeps en ik verwacht niet dat het verbeterd is.
- Fort Bliss, als je geïnteresseerd bent in militaire geschiedenis. Er staat volgens mij een garrison M1A2 kolonie (1500 stuks?) tanks en verder diverse mooie musea. Ik weet niet zeker of je er als burger in komt, online zie ik van wel maar heb geen uitgebreid onderzoek gedaan nu.
Let erop dat alles zuidelijk van de I10 absoluut rural Texas is met grote afstanden 'niets'. Er bestaan genoeg stadjes en dorpen maar er zullen er genoeg zijn die ook compleet leeg staan dus zorg ervoor dat je voorraden altijd aangevuld zijn in die hoek.
Pro-tip: ga voor het Tex-Mex eten in die hoek en laat het Amerikaanse eten links liggen. Alle sauzen met Guajillo pepers zijn aan te raden (wel specifieke smaak) maar niet per definitie heet ofzo. Laat de sauzen met serrano en habanero's links liggen dat is vaak too much voor de Europese insteek. Die Mexicanen weten hoe je eten kunt maken trust me.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Roswell is weinig. Je moet wel even het museum bezoeken, uiteraard gebaseerd op de vermeende UFO crash. Het is zo kneuterig dat je een paar keer hardop kan lachen.Donstil schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:28:
[...]
Verder eens met Roswell, dat is er toch eentje voor de foto en “daar ben ik geweest”, dat we er dan willen stoppen is meer omdat de kleine dan even uitgelaten kan worden in een zwembad, niet direct omdat ik er iets groots verwacht.
Kia Niro-EV 2024
Vliegen met KLM. Slapen in een airbnb in Harlem. Pakken iniedergeval op maandagavond een NBA wedstrijdje mee (Brooklyn Nets v.s. LA Lakers). Hebben ook de Gocity pass gekocht, 5 attracties dus dat komt goed. Planning om iniedergeval mee te pakken:
- Empire State Building
- 9/11 memorial and museum
- Brooklyn Bridge Bike Rental
- Harlem Gospel Concert
- Top of the Rock Observatory
Hier nog toptips voor b.v. transfer Vliegveld - Airbnb en andere dingen?
Ik pak altijd gewoon een Uber voor zulke zaken, zit je meestal wel goed.Fiorano schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:57:
Op de luchthavens zelf wordt ook van alles aangeboden maar daar heb ik 1x een vervelende ervaring mee gehad dus dat probeer ik niet eens meer
Leuke verhaal en een leuke schema. Erg interessante stad en daar ben ik al een meerdere keren geweest. Allemaal leuk en heel veel plezier daar. Wij waren er 12-14 dagen steeds. Wij waren in hotel.Fiorano schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:57:
Van 9-3 tot 14-3 maken we een citytripje NY. Voor mijn vrouw de 1e keer, voor mij de 2e keer maar dat is wel 20 jaar geleden....
Vliegen met KLM. Slapen in een airbnb in Harlem. Pakken iniedergeval op maandagavond een NBA wedstrijdje mee (Brooklyn Nets v.s. LA Lakers). Hebben ook de Gocity pass gekocht, 5 attracties dus dat komt goed. Planning om iniedergeval mee te pakken:
- Empire State Building
- Harlem Gospel Concert
Ik heb bijna alle activiteiten gedaan die jij opnoemt. De tweede keer toen wij daar naar toe gingen hebben we geen Empire State meer gedaan
Wij hebben de transfer zo goedkoop mogelijk gedaan vanaf het vliegveld, en het openbaar vervoer gepakt en dat is makkelijk te doen in New York. Wij hadden een 7-dagen kaartje met onbeperkt reizen door New York.
Uber kan heel duur zijn, wij hebben dat vermeden. Naar ons hotel al een paar honderd dollar, terwijl met het OV een paar dollar per persoon. Als je dagelijks een Uber nodig heb tikt dat flink aan
[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 11-02-2025 00:26 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Taxi vanaf vliegveld naar manhattan is met de yellow taxi in ieder geval fixed fee, ca $70 ex tip. De goCity pass is inderdaad goed als je de attracties doet die je hebt gekozen. Ik vind het bezoek aan statue of liberty ook altijd wel iets toevoegen, de view naar manhattan is het waard. Wellicht het museum op ellis island is ook de moeite waard, geeft wel perspectief op USA als land van immigranten in ieder geval, zeker in deze tijdFiorano schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:57:
Van 9-3 tot 14-3 maken we een citytripje NY. Voor mijn vrouw de 1e keer, voor mij de 2e keer maar dat is wel 20 jaar geleden....
- Empire State Building
- Harlem Gospel Concert
Ook leuk, union square farmers market, chelsea market. Banana pudding eten bij Magnolia Bakery op Bleecker street (leuke wijk ook).
>> Signature?
https://intrepidmuseum.org/
Neem voor de "view" van Manhattan de Staten Island Ferry, die is gratis en geeft hetzelfde uitzicht over Manhattan als de boten die naar Liberty Island gaan.
Edit: Ik ben overigens eens in de kroon van het Statue of Liberty geweest, weet niet of ze dat nu nog aanbieden maar dat vond ik ook wel een leuke ervaring.
[ Voor 27% gewijzigd door Donstil op 11-02-2025 11:13 ]
Ik begreep dat je wel moet reserveren voor de Statue of Liberty, maar daar wil ik zeker heen (niet zozeer in die kroon, maar als dat kan zou het wel mooi zijn).Donstil schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:11:
En een bekende Tip, maar toch het vermelden waard:
Neem voor de "view" van Manhattan de Staten Island Ferry, die is gratis en geeft hetzelfde uitzicht over Manhattan als de boten die naar Liberty Island gaan.
Edit: Ik ben overigens eens in de kroon van het Statue of Liberty geweest, weet niet of ze dat nu nog aanbieden maar dat vond ik ook wel een leuke ervaring.
Onze dochter heeft voor haar studie een aantal maanden in NY gezeten en vrienden van haar wonen daar ook ergens. Mijn vriendin en ik gaan nu gewoon naar een hotel in de buurt van Central Park, dus dat wordt voornamelijk Manhattan bekijken. Nog wel de Brooklyn Bridge oversteken en dan teruglopen schijnt ook mooi te zijn.
Nou ken ik wel de Brooker Bridge, vaak overheen gereden, maar dan wil ik ook de echte brug eens zien.
Wij in oktober ook in de kroon geweest, moet je wel echt paar maanden van te voren reserveren want het raak snel vol. Het was zeker een leuke ervaring om eens mee te maken.Pat911 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Ik begreep dat je wel moet reserveren voor de Statue of Liberty, maar daar wil ik zeker heen (niet zozeer in die kroon, maar als dat kan zou het wel mooi zijn).
Onze dochter heeft voor haar studie een aantal maanden in NY gezeten en vrienden van haar wonen daar ook ergens. Mijn vriendin en ik gaan nu gewoon naar een hotel in de buurt van Central Park, dus dat wordt voornamelijk Manhattan bekijken. Nog wel de Brooklyn Bridge oversteken en dan teruglopen schijnt ook mooi te zijn.
Nou ken ik wel de Brooker Bridge, vaak overheen gereden, maar dan wil ik ook de echte brug eens zien.
>> Signature?
Moet je dat speciaal reserveren en betalen? We hebben al zo'n 5-dagen-pas voor alle attracties, waaronder het vrijheidsbeeld.ChiLLeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Wij in oktober ook in de kroon geweest, moet je wel echt paar maanden van te voren reserveren want het raak snel vol. Het was zeker een leuke ervaring om eens mee te maken.
Ja het zit niet in die pas voor zover ik weet.Pat911 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:11:
[...]
Moet je dat speciaal reserveren en betalen? We hebben al zo'n 5-dagen-pas voor alle attracties, waaronder het vrijheidsbeeld.
Ik vond persoonlijk het eiland zelf en "het beeld van beneden bekijken" niet de moeite waard. Het is iets waar je dan even geweest moet zijn maar daar hield het voor mij wel op.
In het beeld en daarmee ook de kroon vond ik dan interessanter, mini museum en de beleving van de trap etc.
zie: https://www.cityexperienc...e/new-york-crown-reserve/Pat911 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:11:
[...]
Moet je dat speciaal reserveren en betalen? We hebben al zo'n 5-dagen-pas voor alle attracties, waaronder het vrijheidsbeeld.
>> Signature?
Boek een sunset cruise via Circle Lines. Met zonsondergang over het water heb je echt een fantastisch uitzicht op de skyline van Manhattan en je vaart langs het Statue of Liberty.Fiorano schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:57:
- Empire State Building
- Harlem Gospel Concert
Vorig jaar met collega's gedaan, een van de directeuren zat eerst met een chagrijnig gezicht op die boot in de wind, totdat van het een op het andere moment de zon zakt en het adembenemend mooi wordt.
Je moet alleen geen claustrofobie hebben kan ik me zo voorstellen. Het wordt best smal en steil op een gegeven moment. Maar inderdaad, leuke ervaring.Donstil schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:15:
[...]
Ja het zit niet in die pas voor zover ik weet.
Ik vond persoonlijk het eiland zelf en "het beeld van beneden bekijken" niet de moeite waard. Het is iets waar je dan even geweest moet zijn maar daar hield het voor mij wel op.
In het beeld en daarmee ook de kroon vond ik dan interessanter, mini museum en de beleving van de trap etc.
The best is yet to come
Staten Island Ferry is ook wel leuk, maar toch een stuk verder er vanaf, al vond ik SI vroegah wel lachen, toen d'r nog zo'n Wu-Tang winkel zat
Circle Line Cruise half circle vind ik ook wel mooi, dan kom je dichtbij vrijheidsbeeld en onder de bruggen door. Als zon crown visit niet mogelijk is of t je niet trekt, zou ik deze Circle Line Cruise doen.
Wij zitten meestal rond 32/33 en 7th/8th. Vanaf Newark is dat met de trein goed te doen vanaf het vliegveld. Vanaf JFK kan je met de Airtrain naar Jamaica, Queens. En dan de metro (ik ben nogal metrofan, dus ik vind het prachtig).
Random tips:
Central Park met elektrische stepjes vond ik leuk om te doen.
Basketball, zoals iemand al zei: ga naar Brooklyn
Baseball kan ook, 1x een poging gedaan, zou om 19:05 beginnen, regende het, begon uiteindelijk om 23:00 ofzo (niet gegaan, wisten t gelukkig vooraf). Dus daar zou ik pas kaarten voor halen als je ziet dat t droog is.
Fietsen in Brooklyn is mooi, maar over de brug fietsen is niks meer aan, nu ze de bikelane hebben verplaatst. Dus beter lopen naar Manhattan.
[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 11-02-2025 19:31 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Vlucht
Van Amsterdam naar Salt Lake City, directe vlucht, incl. ruimbagage en stoelkeuze kom ik voor 2 personen retour uit op € 2.800,-
Autohuur
Sunnycars SUV twee weken € 1.100,-
Hotel
Hotels willen we niet in de parken maar er net buiten en op diverse plekken, dicht bij de verschillende ingangen. Voor zover ik kan zijn is de gemiddelde hotel prijs in september best hoog zo'n € 300,- per nacht, voor 14 nachten € 4.200,-
Restaurants e.d.
Iedere dag ontbijt, lunch en diner en diverse toegangskaarten e.d. hoe ik € 150,- voor ons tweeën aan 14 dagen is € 2.100
Totaal
Kom ik dan op € 10.200,- uit wat toch wel meer is dan wat ik had verwacht.
Mijn referentiekader is voorgaande reizen door het westen en oosten van de VS, al was dat zo'n 10 jaar geleden en alles wordt natuurlijk duurder.
Als ik geen rechtstreekse vlucht zou nemen kan ik al aardig besparen. Maar het zijn vooral de hotels die vrij duur zijn in die regio rond die tijd en de prijs opdrijven.
Is bovenstaande budget realistisch of reken ik teveel of te weinig?
Denk dat dit nog wel realistisch is hoor.Skidmarks schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:33:
Hotel
Hotels willen we niet in de parken maar er net buiten en op diverse plekken, dicht bij de verschillende ingangen. Voor zover ik kan zijn is de gemiddelde hotel prijs in september best hoog zo'n € 300,- per nacht, voor 14 nachten € 4.200,-
Restaurants e.d.
Iedere dag ontbijt, lunch en diner en diverse toegangskaarten e.d. hoe ik € 150,- voor ons tweeën aan 14 dagen is € 2.100
Wij doen €450,- per nacht voor hotel en eten en daar redden we het wel mee, ondanks dat alles veel duurder is geworden. Edit: Ook altijd Augustus en september.
Ene keer zitten we dan voor 150,- een nachtje en andere keer weer 350,-
Nationale parken pas kan je gewoon van marktplaats halen. Dus die rekenen we niet echt mee, kost meestal maar drie tientjes.
Edit: Overigens leggen wij de hotels vaak alvast vast een maandje of 5 van te voren, via booking zonder vooruitbetaling. Dan ga ik 2 maandjes van te voren alle hotels nog eens langs en kijk ik wat de prijzen zijn op de eigen website en die van boeking. Scheelt soms ook nog aanzienlijk, zeker op een hele reis.
[ Voor 18% gewijzigd door Donstil op 23-02-2025 20:25 ]
Budget lijkt te kloppen. Als je wat wilt bezuinigen, dan zouden mijn eerste suggesties zijn:Skidmarks schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:33:
Wat is een realistisch budget voor een vakantie van twee weken in het Grand Teton en Yellowstone national park in september?
Vlucht
Van Amsterdam naar Salt Lake City, directe vlucht, incl. ruimbagage en stoelkeuze kom ik voor 2 personen retour uit op € 2.800,-
Autohuur
Sunnycars SUV twee weken € 1.100,-
Hotel
Restaurants e.d.
Totaal
Kom ik dan op € 10.200,- uit wat toch wel meer is dan wat ik had verwacht.
Mijn referentiekader is voorgaande reizen door het westen en oosten van de VS, al was dat zo'n 10 jaar geleden en alles wordt natuurlijk duurder.
Als ik geen rechtstreekse vlucht zou nemen kan ik al aardig besparen. Maar het zijn vooral de hotels die vrij duur zijn in die regio rond die tijd en de prijs opdrijven.
Is bovenstaande budget realistisch of reken ik teveel of te weinig?
- goedkopere hotels. Aankomende mei betaal ik 170 €/nacht voor een gezin (wijzelf + twee kinderen (5 en 3 jaar oud)). Is wel elders in de VS.
- ontbijt: kun je bij het hotel scoren, niet altijd lekker maar wel goedkoop
- lunch: scoor ergens een broodje of maaltijd to-go, dat is goedkoper dan ergens gaan zitten
- vliegen met een tussenstop of vanaf een ander vliegveld. Voorbeeld: retourtje FRA - SFO - SLC voor twee personen in september is 1300. BRU - ORD - SLC is 1500.
Denk ook aan: benzine, entree voor parken, fooien, shoppen (kleding of souvenirs) en de hoge kosten van alcohol (als je dat drinkt).
Ik ben best van de ontbijtbuffets als goede basis om daarna een dag flink actief te kunnen zijn, dat kan in Europa ook prima (English breakfast, Duits buffet met zwaar brood, etc.) maar in de VS was al het suiker na een paar uurtjes wel verbrand.
Misschien hadden we pech, want in 2019 hebben we ook een rondje Utah gedaan en daar was het zo nu en dan best aardig. Of het is in die 5 jaar slechter geworden wegens krimpflatie, zeg het maar.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Vluchten heb ik niet in detail bekeken, dat is zo persoonlijk dat ik die even wegzet maar de autohuur vind ik al voor €400 minder (Ford Explorer of similar).
Overnachten in de parken is extreem duur dus daar zou je kunnen besparen. Qua hotels is het ook een beetje afhankelijk van smaak. Mijn ervaring is dat hoe goedkoper je gaat hoe meer rennende en joelende kinderen met fastfood over de gang rennen maar van binnen vind ik het allemaal één pot nat.
De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos, maar we willen graag gebergtes (zoals de Rockies) en wat nationale parken bezoeken, zoals Bryce, Zion, de Grand Canyon, Sequoia en Yosemite. Ons plan is om een grote auto (geen camper) te huren, een deel van onze backpackspullen mee te nemen (wat prima in ruimbagage past), en een roadtrip te combineren met kamperen. De voorkeur gaat uit naar mooie campings, maar we staan ook open voor wildkamperen in de natuur, of zelfs slapen in de auto of in een rooftop tent (op de auto). Af en toe een hotel, motel of lodge is ook geen probleem.
Context: Ik ben zelf al meerdere keren in de VS geweest en redelijk bekend met e.e.a. Wij zijn echte natuurliefhebbers en ervaren tentkampeerders. In Europa doen we vaak aan backpacken (tru-hiking). Dit keer willen we echter niet echt gaan backpacken in de VS, omdat we met een auto op stap willen, maar lichte kampeerspullen hebben we in ruime mate.
Nu ben ik op zoek naar advies/ruggespraak. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen? Wat zijn de echte 'con's' en 'pro's' van dit plan? Goede tentkampeerhotspots? Wat moet je echt van tevoren regelen? Alvast heel erg bedankt voor de tips!
Ik heb ook meerdere reizen in de VS gemaakt waarbij ik veel wildgekampeerd heb. Op heel veel plaatsen kan dat echt prima (en is het ook toegestaan), en heb daarbij ook prachtige plaatsen gekampeerd. Op 'public land' (bijv. National Forest) is het in principe toegestaan tenzij er een plaatselijk verbod is.Justinn1988 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:48:
Advies gevraagd. Mijn vrouw en ik gaan eind september/begin oktober bijna 4 weken naar de VS. We beginnen met een week bij familie en vliegen daarna met een binnenlandse vlucht naar Denver. Van daaruit maken we een roadtrip richting San Francisco, en daar willen we ongeveer 2,5 week voor uittrekken.![]()
De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos, maar we willen graag gebergtes (zoals de Rockies) en wat nationale parken bezoeken, zoals Bryce, Zion, de Grand Canyon, Sequoia en Yosemite. Ons plan is om een grote auto (geen camper) te huren, een deel van onze backpackspullen mee te nemen (wat prima in ruimbagage past), en een roadtrip te combineren met kamperen. De voorkeur gaat uit naar mooie campings, maar we staan ook open voor wildkamperen in de natuur, of zelfs slapen in de auto of in een rooftop tent (op de auto). Af en toe een hotel, motel of lodge is ook geen probleem.
Context: Ik ben zelf al meerdere keren in de VS geweest en redelijk bekend met e.e.a. Wij zijn echte natuurliefhebbers en ervaren tentkampeerders. In Europa doen we vaak aan backpacken (tru-hiking). Dit keer willen we echter niet echt gaan backpacken in de VS, omdat we met een auto op stap willen, maar lichte kampeerspullen hebben we in ruime mate.
Nu ben ik op zoek naar advies/ruggespraak. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen? Wat zijn de echte 'con's' en 'pro's' van dit plan? Goede tentkampeerhotspots? Wat moet je echt van tevoren regelen? Alvast heel erg bedankt voor de tips!
In de Nationale Parken kun je wel alleen op campsites terecht, als je dat wil zou ik ver vooraf reserveren. Die zitten nl. vaak heel snel volgeboekt.
Bij het zoeken naar campings wel even oppassen, die zijn soms helemaal ingericht op campers. Daar wil je met je tentje niet tussen staan.
[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 24-02-2025 21:45 ]
Bedankt! Ja, in Nederland 'storen' we ons ook wel eens aan de 'witte' campings en tussen de RV's staan in de VS doen we inderdaad liever niet. We zullen erop letten.Arrne schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:41:
[...]
Ik heb ook meerdere reizen in de VS gemaakt waarbij ik veel wildgekampeerd heb. Op heel veel plaatsen kan dat echt prima (en is het ook toegestaan), en heb daarbij ook prachtige plaatsen gekampeerd. Op 'public land' (bijv. National Forest) is het in principe toegestaan tenzij er een plaatselijk verbod is.
In de Nationale Parken kun je wel alleen op campsites terecht, als je dat wil zou ik ver vooraf reserveren. Die zitten nl. vaak heel snel volgeboekt.
Bij het zoeken naar campings wel even oppassen, die zijn soms helemaal ingericht op campers. Daar wil je met je tentje niet tussen staan.
Ja, het reserveren is in de nationale parken wel een dingetje. Volgens mij moet je zelfs voor toegang tot sommige parken tegenwoordig een reservering doen. Dat wordt dan toch iets meer plannen dan we hadden gehoopt, maar dat geeft niet.
Bedankt voor het delen van deze sites. Klinkt goed!bazzemans schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:41:
@Justinn1988 Op de site Campspace.com Hipcamp.com kan je zoeken naar campings met tentplekken. Dat helpt mogelijk voor het vinden van een plek waar je niet kan/wil wildkamperen.
Dat opent wat meer mogelijkheden om te kamperen, weg van de RVs. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar zo te zien is het alsnog wel aan te raden om je hiervoor voor te bereiden.
Ook in bijvoorbeeld Capitol Reef zijn voor zover ik weet veel mogelijkheden voor kamperen in het achterland, waar je wel weer een "permit" voor moet hebben.
Helaas is het rijden op onverharde wegen bij veel huurauto's niet verzekerd. Toch heeft bijvoorbeeld Alamo wel AWD Jeeps in het assortiment, en volgens mij is laten veel mensen zich er niet door tegenhouden. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.
[ Voor 39% gewijzigd door marcop23 op 25-02-2025 11:22 ]
Is voor een aantal parken inderdaad het geval in de druktste periodes, maar ik denk niet dat je daar in oktober nog last van gaat hebben.Justinn1988 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:58:
[...]
Volgens mij moet je zelfs voor toegang tot sommige parken tegenwoordig een reservering doen. Dat wordt dan toch iets meer plannen dan we hadden gehoopt, maar dat geeft niet.
Yosemite hebben wij de laatste keer 2 uur voor in de rij gestaan en Zion was zelfs zo vol dat ze mensen wegstuurde en rond het visitor center iedereen dubbel geparkeerd stond etc.
Tien jaar geleden was je soms bijna alleen in dezelfde periode.
Ook buiten de vakantie wil er nog wel eens een verschil zijn tussen weekdagen en weekenddagen, en het is ook oppassen met feestdagen die je als Europeaan niet kent. Dan hebben ze ineens veterans day of thanksgiving zonder dat je het bij het plannen doorhebt.Arrne schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:02:
[...]
Is voor een aantal parken inderdaad het geval in de druktste periodes, maar ik denk niet dat je daar in oktober nog last van gaat hebben.
Bij de drukste parken, zoals Yosemite, zijn de weekenddagen nog ver buiten de zomer druk.
Danielson schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:36:
[...]
Ik ben daar op 21 April, fingers crossed dat ik nog een lancering mee kan pakken!
:strip_exif()/f/image/LZAFYvQATvnxejQ3baCGIesv.png?f=user_large)
Hell Yeah!
Aah dit wil ik echt niet zien, een paar vakanties geleden zat ik er vlakbij op launchday maar lag ik in een zwembad. Toen ik langs een TV liep met nieuws erop zag ik dat hij een uur daarvoor was afgeschoten

Wordt ik nog steeds boos van (op mijzelf) dat ik dat niet gecontroleerd heb.
Dat weet ik, maar het ging over reserveringen om het park uberhaupt in te mogen. En dat is na de zomer meestal wel voorbij.bwerg schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:25:
[...]
Ook buiten de vakantie wil er nog wel eens een verschil zijn tussen weekdagen en weekenddagen, en het is ook oppassen met feestdagen die je als Europeaan niet kent. Dan hebben ze ineens veterans day of thanksgiving zonder dat je het bij het plannen doorhebt.
Bij de drukste parken, zoals Yosemite, zijn de weekenddagen nog ver buiten de zomer druk.
Daar ging het mij ook om, en dat is in Yosemite na de zomer dus niet voorbij.Arrne schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:47:
[...]
Dat weet ik, maar het ging over reserveringen om het park uberhaupt in te mogen. En dat is na de zomer meestal wel voorbij.
Glacier Point lijkt me schitterend, ik hoop dat het open is. We rijden/spenderen de 18e in Sequoia national park, dus ik weet niet hoe interessant de bomen bij Mariposa Grove dan nog zijn.bwerg schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:07:
Mariposa is niet slecht. Ik zat er afgelopen september ook, je zit wel lekker dicht bij de sequoia's om daar 's ochtends de eerste bus te hebben. Je zit ook dichtbij glacier point, als het een beetje meezit is die dan net open.
Ik weet nog toen ik voor het eerst in Sequoia NP was. Eerst dacht ik ok, zijn wel grote bomen maar is dit alles, maar dat waren de 'gewone' grote bomen. De Sequoia's zijn echt serieus groot.bwerg schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:42:
Sequoia NP is inderdaad wel wat indrukwekkender dan Mariposa Grove. De concentratie aan bomen is in sequoia NP een stuk hoger, vooral bij de big trees trail en congress trail, waar je vanaf de parkeerplaats zo naartoe loopt.
Ik vond de weg erheen via Kings Canyon mooier dan de sequoia's haha. Maar dat had ik in Redwood net zo. Ik heb ze toen ik jonger was (1997 en 2011) ook reeds gezien dus wellicht neemt dat wat van de charme weg.PolarBear schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Ik weet nog toen ik voor het eerst in Sequoia NP was. Eerst dacht ik ok, zijn wel grote bomen maar is dit alles, maar dat waren de 'gewone' grote bomen. De Sequoia's zijn echt serieus groot.
Ik ben wel 10+ jaar geleden in een aantal national parks geweest, maar kan me niet herinneren dat ik iets bij die visitors centers heb gedaan. Heeft het (inmiddels) een rede dat het dáár juist zo druk is of speelt zich daar nou eenmaal 'alles' af? Of heeft het meer te maken dat het gros van de national parks vaak maar 1 toegangsweg heeft en daaraan ook de visitors centers liggenDonstil schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:12:
Ik ga al jaren in september maar vond het de laatste twee jaar eigenlijk niet leuk meer in de nationale parken. Zo onwijs druk dat het overal was.
Yosemite hebben wij de laatste keer 2 uur voor in de rij gestaan en Zion was zelfs zo vol dat ze mensen wegstuurde en rond het visitor center iedereen dubbel geparkeerd stond etc.
Tien jaar geleden was je soms bijna alleen in dezelfde periode.
?
Als het er druk is is dat gewoon omdat het in het hele park druk is.
In dit specifieke voorbeeld kom je sowieso langs het visitor center omdat het daadwerkelijke park maar zeer beperkt te bezoeken is met de auto.Justinn1988 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik ben wel 10+ jaar geleden in een aantal national parks geweest, maar kan me niet herinneren dat ik iets bij die visitors centers heb gedaan. Heeft het (inmiddels) een rede dat het dáár juist zo druk is of speelt zich daar nou eenmaal 'alles' af? Of heeft het meer te maken dat het gros van de national parks vaak maar 1 toegangsweg heeft en daaraan ook de visitors centers liggen
?
Maar los daarvan vind ik het altijd wel even (kort) leuk, kinderen halen er een ranger diploma, je kunt er even kort kijken of er bijzonderheden zijn, mijn vrouw vind het leuk om even een prulletje te kopen, enz.
Dat is ook zo inderdaad, was afgelopen jaar in wat kleinere parken geweest.paul-s83 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:24:
@PolarBear De meeste grote parken hebben bij de weg ernaar toe al poortjes waar je of je pas moet laten zien, of waar je entree moet betalen. Vandaar ook de lange rijen aldaar voordat je uberhaupt de auto kan parkeren op drukke dagen.
Ik heb twee jaar terug hetzelfde gedaan, Mariposa is mij toen echt prima bevallen! Ik kan Charles Street Diner House enorm aanbevelen, dat beviel zo goed dat we bij het afrekenen meteen voor de volgende dag een reservering hebben gemaakt.camillus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:31:
Ik ben van 18 tot 21 mei in Yosemite, hopelijk niet té druk. Verblijf in Mariposa omdat dichterbij/ in het park echt heel erg duur was voor ons.
[ Voor 21% gewijzigd door Twee Dee op 03-03-2025 08:36 ]
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Wat een verhaal. Ik lees op haar gofund me pagina:Twee Dee schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:35:
Letten jullie wel op allemaal: German tourist held indefinitely in San Diego area immigrant detention facility
Je mag toch hopen dat er eerder iets gedaan moet kunnen worden. 9 dagen eenzame opsluiting lijkt mij ook voor ICE/CBP niet legaal.Tragically, due to a significant judicial backlog, no case file has been created for her, leaving her without legal representation or an advocate for her release.
Al is er natuurlijk nu veel in beweging qua rechtsstaat en instituties - oh en qua grenscontroles /immigratie.
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Heel fijn om te horen. Ik ga die diner gelijk maar taggen op Maps!Zingo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Ik heb twee jaar terug hetzelfde gedaan, Mariposa is mij toen echt prima bevallen! Ik kan Charles Street Diner House enorm aanbevelen, dat beviel zo goed dat we bij het afrekenen meteen voor de volgende dag een reservering hebben gemaakt.
Stukje verder heb je 1850 Restaurant and Brewery, ook een toplocatie; wel een reservering maken want het zit vaak vol..camillus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Heel fijn om te horen. Ik ga die diner gelijk maar taggen op Maps!
"Don't let your dreams be memes"
kaanmijo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:29:
Mocht er iemand binnenkort nog richting Bryce Canyon gaan heb ik nog een aanrader voor een restaurant; The Pizza Place in Tropic. Het ligt 10 minuutjes rijden bij Ruby's Inn vandaan. We zijn er bij toeval terecht gekomen omdat we i.v.m. allergieën niet konden eten in Bryce Canyon City en ik denk dat dit de allerbeste pizza en pasta is die ik die hele vakantie gegeten heb. We zijn er dan ook meerdere keren geweest
Daarover gesproken, minuutje verder dan The Pizza Place zit "Showdowns", erg leuke locale tent met live muziek en prima eten. Lekker lokaal bier ookWootlock schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Stukje verder heb je 1850 Restaurant and Brewery, ook een toplocatie; wel een reservering maken want het zit vaak vol..
Haha mooi wel ja!Typhone schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:35:
Dit is toch wel uitermate vermakelijk: in een dorpje met 468 inwoners worden de restaurantjes gerate
Hier vind ik dat altijd part of the fun, aan het einde van de dag, bij het zwembad, even kijken “wat de locals eten”. Soms kom je echt op pareltjes.
Vervolgens rijden we door naar New York, waar in een hotel in New Jersey waardoor we in 20 minuten in central park zitten met het OV.
Na ongeveer een dag of 6 rijden we door naar Ithaca NY om daar wat rond te huppelen bij de fingerlakes. Hierna, via de Niagara falls, door naar familie in Guelph (canada) met uiteraard een dagje Toronto om de laatste dagen te slijten in Brockville (weer bij familie) om ons te vergapen aan de 1000 islands en daarna de auto weer in te leveren in Montreal
We wilden eerst dit rondje doen maar dan starten vanuit New York, maar dat gaf een hoop gezeur met grensovergang naar Canada en weer terug. Uiteindelijk er achter gekomen dat de Canadezen hier een stuk minder moeilijk over doen, nu maar hopen dat we als europeaan geen gezeur krijgen om US in te komen
Het hele canada stuk heb ik al meerdere keren gezien, maar ben blij dat ik de rest van m'n gezin nu ook kennis kan laten maken met m'n familie in Canada.
Heb grote delen van het topic al doorgenomen, maar mocht je nog tips/trucs hebben rondom bovenstaande plaatsen dan hou ik me aanbevolen. Ook benieuwd naar speciale brouwerijen langs de route
PH-MRK request startup
Ik begon bij Avis met een RAV4 klasse auto op 905 euro, en na een aantal keer herboeken zit ik nu op 725 euro.. Dat voor 19 dagen. Ik heb nog een XC60 klasse bij Hertz staan maar die kost 1300,- dus dat laat ik maar denk ik. Mijn vader heeft een XC60 dus als ik daar zo graag in wil rijden kan dat altijd wel
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik zou nooit een Europese auto reserveren in vergelijking met die Amerikaanse of specifieke Aziatische modellen voor de Amerikaanse markt.
We kregen ooit een BMW X5 (privé had ik toen een X3) maar dat viel wel tegen in vergelijking met een Expedition die stukken goedkoper was. De upgrade binnen een dag ongedaan gemaakt (4 volwassenen met spullen voor 3 weken). Ook qua voorzieningen in de auto (cupholders!) was er veel meer aanwezig in de Expedition. Om over alle opslagruimtes nog maar niet te spreken.
[ Voor 6% gewijzigd door ChiLLeR op 07-03-2025 11:33 ]
>> Signature?
Ik vind persoonlijk dat Amerikaanse auto’s (bijna altijd) heel slecht rijden, en met dat in gedachten kan het een groot voordeel zijn om voor een Europees model te kiezen.
Wij huren om die reden bij Sixt altijd een BMW (X7 in ons geval), de kans dat je bij Sixt dan alsnog een Amerikaans model krijgt is onwijs klein.
(Ik ben een Sixt Platinum member, dus als de geboekte auto er toch niet is, wat nog nooit is voor gekomen, krijg ik een upgrade ipv een Amerikaans model 😋)
[ Voor 17% gewijzigd door Donstil op 07-03-2025 11:40 ]
>> Signature?
Ja wij zijn met zijn drieën dus ruimte zat in die X7 maar ik wordt echt kriegelig van al die goedkope materialen in die Amerikaanse boten 😆ChiLLeR schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:40:
Dat is zeker waar, een europese auto rijd heel anders. Ik rijd in NL al BMW (X5) en vind het altijd leuk om in USA auto's te rijden die we niet kennen in Europa. En lekker groot is echt ideaal met het gezin. Heb nu een Full Size SUV geboekt voor in oktober, dat zal een expedition of Tahoe worden.
Eens, en Amerikaanse auto's zijn ook vaak heel erg (goedkoop) plastic aan de binnenkant. Ik heb prima ervaringen met Europese auto's in de VS huren. En vergeet Aziatische ook niet, de laatste keer een Genesis gv70 gereden, meer dan prima auto voor 2/4 personen.Donstil schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:37:
Nah, misschien als je puur naar ruimte kijkt, maar naar mijn mening zijn er veel meer aspecten van een auto belangrijk.
Ik vind persoonlijk dat Amerikaanse auto’s (bijna altijd) heel slecht rijden, en met dat in gedachten kan het een groot voordeel zijn om voor een Europees model te kiezen.
Wij huren om die reden bij Sixt altijd een BMW (X7 in ons geval), de kans dat je bij Sixt dan alsnog een Amerikaans model krijgt is onwijs klein.
Zelfs in de VS kan een full size SUV nog wel eens onhandig zijn, want die dingen zijn gewoon echt heel groot (en het zuipt nog erger dan een SUV al doet). Ik zou het zelf niet doen als je de ruimte niet nodig hebt.
Vorig jaar was het erg heet in onze vakantie. Dan zie je de andere op de parkeerplaatsen rommelen met handdoekjes en open ramen en de onze bleef gewoon lekker op temperatuur door de stand “kachel”. Voelt toch luxe
Ik zie het hetzelfde als een luxe hotel boeken of in een Motel 8 gaan zitten.
[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 07-03-2025 11:49 ]
>> Signature?
Zijn goed te boeken hoor. Wel iets duurder uiteraard maar valt mee. Je moet even het juiste moment afwachten, kan zo 1500 schelen.ChiLLeR schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:51:
Dat is ook zeker waar, maar X7 klasse is ook wel echt een flink stuk duurder maar helemaal eens, dat is zelfde als kiezen tussen een motel 8 of een JW Marriott. Ik kies dan een plastic Chevy en slaap in JW
Ik heb hem er nu instaan voor 1800 voor 25 dagen maar kan nog wel wat goedkoper dus ik check het af en toe.
Ik heb privé veel (snelle) BMW’s gehad en moest altijd lachen om hoe die Amerikaanse auto’s reden. Net alsof je een boot bestuurde soms. Maar aan de andere kant: American Muscle baby. Het is niet dat ik ooit op enig moment het idee heb gehad: nu moet ik knallen.ChiLLeR schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:51:
Dat is ook zeker waar, maar X7 klasse is ook wel echt een flink stuk duurder maar helemaal eens, dat is zelfde als kiezen tussen een motel 8 of een JW Marriott. Ik kies dan een plastic Chevy en slaap in JW
Alles gaat rechtuit, op cruise control soms wat bochten in de bergen waar ik mij thuisauto het liefste wel erbij had maar aan de andere kant was ik meer bezig met het uitzicht dan met het sportief rijden.
Afgelopen vakantie hadden wij een Nissan Armada (jammer want Aziatisch) maar ook die voldeed prima en had alles wat wij wilden.
Komend jaar even kijken wat we dan weer gaan nemen maar vooral ook even kijken waarheen. Zijn voorzichtig bezig met een route in het zuiden of in de regio Seattle.
Dat auto gevoel is puur persoonlijk. Toen ik in Cleveland woonde kreeg ik van het werk een Chevrolet Cruze (sedan) in 2011. Vond die meer dan voortreffelijk rijden maar dat was vooral in het oostelijke deel van de VS. Alleen hoeveel daarvan nostalgisch terugkijken is vs hoe het in het echt was dat durf ik niet te zeggen
[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 09-03-2025 08:07 ]
Eind mei/begin juni gaan wij 3 weken met onze 2 dochters (2 en 4 jaar) met camper naar de westkust van de USA. Ik ben daar zelf meermaals geweest (waarvan 2x met camper) en heb er hele goede herinneringen aan. Heel veel zin in dus!
1. Zien jullie issues mbt de huidige administration daar? Ik lees van alles op Reddit over de NPS en het korten in personeel daar, maar kan onvoldoende inschatten wat ik ervan zou kunnen gaan merken.
2. Wij eindigen in LA; leveren daar de camper in en slapen dan 3 nachten in een hotel. We hebben nu een hotel vlakbij Venice maar ik heb a) wat twijfels bij dit specifieke hotel (icm kinderen) en b) vraag me nog een beetje af wat leuke uitjes in LA zijn. Hebben jullie tips qua hotel(locatie) en attracties met jonge kinderen?
Daar valt helemaal niets over te zeggen, wie vandaag wordt ontslagen kan morgen weer aangenomen worden. De huidige regering is wispelturig. Als de gemiddelde kiezer gaat klagen dat de national parks dicht zijn (oid) kan het zo weer omdraaien.nrg schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:01:
1. Zien jullie issues mbt de huidige administration daar? Ik lees van alles op Reddit over de NPS en het korten in personeel daar, maar kan onvoldoende inschatten wat ik ervan zou kunnen gaan merken.
[ Voor 32% gewijzigd door PolarBear op 09-03-2025 18:43 ]
Ik schat, dat ze 2 en 4 zijnPolarBear schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Wat is jong? 2/3 jaar oud? 5/6 jaar oud? 9/10 jaar oud? Niet dat ik dan alsnog tips heb, maar kan mij wel voorstellen dat er per leeftijdscategorie nog wel wat verschil is.
100% California Science Center (al is een beetje ouder daarvoor nog beter). Goede website, kijk daar vooral ook even op & weet dat de Space Shuttle aldaar tijdelijk niet te bezoeken is (nrg schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:01:
2. Wij eindigen in LA; leveren daar de camper in en slapen dan 3 nachten in een hotel. We hebben nu een hotel vlakbij Venice maar ik heb a) wat twijfels bij dit specifieke hotel (icm kinderen) en b) vraag me nog een beetje af wat leuke uitjes in LA zijn. Hebben jullie tips qua hotel(locatie) en attracties met jonge kinderen?
Ook het Natural History Museum (zit er om de hoek) is eentje in de categorie can highly recommend. Daarnaast is met die jonge leeftijd ook de LA Zoo een aanrader, evenals Aquarium of the Pacific in Long Beach. De kinderen zijn met een schoolreisje naar de La Brea tarpits geweest. Weet niet of ik daarvoor zou omrijden, maar misschien is het iets voor je. Griffith Observatory is misschien meer voor de volwassenen, maar zou ik zelf niet overslaan. De kinderen kunnen ook mee van t uitzicht genieten, maar t is niet echt een kinder-uitstapje.
Disneyland zou ik met deze leeftijd niet doen, de jongste gaat zich daar niets van herinneren, en de oudste minimaal (onze ervaring) en het is tyfusduur, dus dat zou t voor ons niet waard zijn. Wij hebben het toen bewaard tot vlak voordat we weer terug verhuisden, waren ze 5 en 8, dat was beter.
Heb weinig ervaring met hotels in LA & kinderen: ons huis was ons hotel
Elders hebben we enkel in 'reputable hotels' geslapen (geen motel6 ofzo dus) (toen vaak van de HIlton group vanwege de loyalty punten) en wij hebben werkelijk waar nergens iets anders meegemaakt dan dat het personeel super lief was voor onze welopgevoede kindjes.
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 09-03-2025 20:38 ]
Kom ik op de volgende website uit https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/reservations.htm, nog niet mogelijk dus, early 2025 komen ze met een update.
iemand nog tips aangaande Yosemite?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Hoe reis je door Californie? Indien je een overnachting kan bemachtigen op 1 van de campgrounds dan heb ke automatisch toegang tot Yosemite national Park.
Wordt wel een uitdaging want normaliter zijn alle plekken al maanden van tevoren uitverkocht.
Wij gaan half mei van Miami naar LA met een camper. Ik heb wel onze ESTA vast geregeld, je weet het nooit met de wispelturigheid.nrg schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:01:
ik verwacht dat er mogelijk een langere rij voor de toegangshuisjes bij Nationale Parken zal staan (dus vroeg erheen). Ik las aanbevelingen, omdat er mogelijk minder personeel is, dat je zorgt dat je je eigen rommel opruimt, je goed voorbereid zodat er minder gevraagd hoeft te worden aan het personeel en de NPS app installeert en gebruikt. Voor mij zijn dat allemaal vanzelfsprekende dingen, maar bij veel Amerikanen heb ik dat wel anders ervaren...
Leuk! Ik heb 3 jaar geleden ook een rondje weskust gedaan in een RV. Onze 2 dochters waren toen net geen 2 en net geen 4, dus vergelijkbaar met jouw situatie. Mocht je vragen hebben hoe je je bepaalde praktische zaken kan aanpakken dan zie ik de DM wel tegemoet.nrg schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:01:
Hi all, ik ontdek net dit topic en hoop dat ik 2 dingen mag vragen
Eind mei/begin juni gaan wij 3 weken met onze 2 dochters (2 en 4 jaar) met camper naar de westkust van de USA. Ik ben daar zelf meermaals geweest (waarvan 2x met camper) en heb er hele goede herinneringen aan. Heel veel zin in dus!
Wat betreft je vraag omtrent LA. Wij eindigden daar na 5 weken rondtrekken in een RV en achteraf was ik daar enorm blij om! Daar de RV ingeleverd en 2 dagen auto gehuurd. Deze stad was echt het dieptepunt van onze trip, je bent alleen maar aan het rijden, staat veel in de file en er zijn echt weinige leuke attracties voor kleine kids.
Santa Monica is op zicht wel geinig maar dat heb je ook wel in 3 uurtjes gezien.
ik zie dat Hmmbob die meer ervaring heeft met LA al een uitgebreid antwoord heeft gegeven. Maar mijn advies is echt om je tijd beter te besteden in al het moois dat de USA te bieden heeft
ps, wat wel echt fantastisch was is overnachten op het Malibu RV park, uitkijkend over Malibu Beach en Highway 1:
:strip_exif()/f/image/9dC3X6A1SLChDiNnhPrI00Rb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door paul-s83 op 11-03-2025 22:07 ]
- Santa monica pier --> leuk om een rondje te doen over de pier
- Venice Beach --> ouwe meuk, vol met zwervers. je gaat daar niet voor je plezier over straat
- Mulholland Drive
- Rodeo Drive
- Beverly Hills
- griffith observatory
2e dag ff over de Sunset Boulevard gelopen omdat daar ons hotel zat. Voelde me niet onveilig maar prettig was anders met al die junks. Overr de Walk of Fame maar te zwijgen. Dat was compleet uitgestorven, liep geen toerist rond...
Daarnaast is de grote vraag, zijn alle wegen weer volledig toegankelijk na alle recente bosbranden, of is de helft vd stad afgsloten?
@paul-s83 Ben wel benieuwd hoe jullie het met kinderstoelen in taxi’s en RV hebben gedaan. Wij hebben een inklapbare maxicosi hier in NL gekocht voor de jongste, maar ik moet nog iets verzinnen voor de dochter van bijna 5. Denk dat ze formeel (volgens EU-richtlijnen iig) nog niet op alleen een verhoger mag. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Onze kleine (net 6) moet ook nog op een verhoger, wij kopen die altijd op dag 1 bij de Target. Kost net zoveel als 2 dagen hurennrg schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:45:
@paul-s83 Ben wel benieuwd hoe jullie het met kinderstoelen in taxi’s en RV hebben gedaan. Wij hebben een inklapbare maxicosi hier in NL gekocht voor de jongste, maar ik moet nog iets verzinnen voor de dochter van bijna 5. Denk dat ze formeel (volgens EU-richtlijnen iig) nog niet op alleen een verhoger mag. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Wij hebben haar toen ze 4 en 5 was ook al op een verhoger gezet, maar ze is relatief lang dus dat was niet onveilig. We parkeerde eens naast een Agent halverwege de trip en hij gaf aan dat een kind daar vanaf 4 jaar al op een Boaster Seat mag.
Edit: Wij hebben die verhoger ook al weer twee keer mee naar Nederland genomen, bij het inchecken terug als special cargo aangeleverd en mocht steeds gratis mee. Toch grappig om te zien dat er op Schiphol dan een Amerikaanse Stoelverhoger op de band komt met een label eraan

[ Voor 14% gewijzigd door Donstil op 11-03-2025 23:01 ]
Ik heb voorafgaand aan onze trip via Marktplaats 2 maal een Cosco Kids Scenera NEXT gescoord en deze mee het vliegtuig in genomen.nrg schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:45:
Dank voor alle reacties! Ik ga er even doorheen lopen met m’n vriendin.
Destijds hebben wij eerst een trip aan de oostkust met de auto gedaan, dus bij aankomst bij de autoverhuurder was het een kwestie van stoelen monteren en gaan. Met taxi dus geen ervaring omdat we die bewust niet gebruikt hebben.
De stoeltjes passen ook perfect in de RV in de dining area. Officieel moeten kinderen <2 jaar achterstevoren vervoerd worden in Californië, maar dat is niet te doen in een RV en hebben we dus ook geen gehoor aan gegeven
Copy paste van mijn post op het https://forum.allesamerik...3a182926314f199a#p1313004 met meer details:
Ik heb vorig jaar een C28 bij Roadbear gehuurd en daar kon ik ook 2 autostoeltjes kwijt voor onze kids. Dus Cruise America is niet de enige waarbij je 2 stoeltjes veilig kwijt kan. Als ik het mij goed herinner had deze RV tweemaal een LATCH aansluiting om deze Amerikaanse autostoeltjes vast te maken, naast de reguliere heupgordel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G693RdUiZgKNG3KSYsdHtJ6k.jpg?f=user_large)
Onze oudste dochter was toen ook bijna 4 en die zat prima in een Cosco Scenera Next. Dit is echt een topstoel:
Ik zou dus Marktplaats in de gaten houden, daar worden ze regelmatig aangeboden. Dit is echt een stuk beter dan je eigen Nederlandse stoeltjes mee te nemen...
https://www.walmart.com/i...ne/534841958?athbdg=L1102
- lichtgewicht (weegt 5 kg ofzo)
- te bevestigen middels heupgordel en driepuntsgordel
- TSA approved, dus ik kon de stoeltjes mee het vliegtuig nemen en in de stoel monteren zodat de kids perfect tijdens de vlucht konden zitten en slapen:

In dat advies stond ook niets over die 'hotspots' (of eigenlijk: cold-spots) die @Donstil noemt, helemaal mee eens dat je daar niet zoveel te zoeken hebt met kinderen. Al kan je bij Santa Monica prima op t strand spelen met ze en een rondje over de pier - net alsof je dat op Scheveningen zou doen.paul-s83 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:58:
ik zie dat Hmmbob die meer ervaring heeft met LA al een uitgebreid antwoord heeft gegeven. Maar mijn advies is echt om je tijd beter te besteden in al het moois dat de USA te bieden heeft
De aanbevelingen die ik heb gedaan zijn prima geschikt voor kleine kinderen. Verder dan die aanbevelingen kwamen wij hier thuis ook niet.... Het zijn leuke uitstapjes in een stad die voor kleintjes wat minder leuk is. Maar goed, voor die kleintjes is het vaak al snel goed: een leuke dag met papa en mama tijdens een uitstapje (en n hamburger toe) en ze zijn tevreden - het zijn vaak de volwassenen die de lat heel erg hoog leggen qua "we moeten dit, dat, zus, zo"
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 12-03-2025 08:31 ]
Welk hotel heeft het beste zwembad? Tot nu toe vind ik de zwembaden waar ik kom tegenvallen. Venetian, Bellagio, Aria, allemaal meh. Ik zoek een mooi groot zwembad en een plek om te relaxen.
Ik zit nu te kijken naar Mandalay Bay of Conrad.
Ik ga komende zomer naar de VS voor bijna 4 weken. Nu Trump het woord "recessie" in de mond heeft genomen, is de dollar ingezakt. Nu dollars kopen via Revolut? Of gaat 'ie nog verder zakken?
Ga je $20.000 + uitgeven? Anders is het allemaal gerommel in de marge. Als er een komeet inslaat 5 weken van tevoren dan heb je te veel betaald. Koffiedik kijken dus.marcop23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:15:
Is er hier iemand met een glazen bol?
Ik ga komende zomer naar de VS voor bijna 4 weken. Nu Trump het woord "recessie" in de mond heeft genomen, is de dollar ingezakt. Nu dollars kopen via Revolut? Of gaat 'ie nog verder zakken?
Wij verbleven in de zomer van 23 in MB en waren onder de indruk van het zwembad. Groot golfslagbad, zo’n trage glijbaan en een zandstrand. Via vegaspuntcom zaten we er uiteindelijk voor een paar tientjes per nacht.PWM schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:23:
Ik ben eind deze maand even 2 dagen in Vegas met mijn vrouw. Ik ken de stad (te) goed, dus hoef er niet op uit. Het is enkel een tussenstop.
Welk hotel heeft het beste zwembad? Tot nu toe vind ik de zwembaden waar ik kom tegenvallen. Venetian, Bellagio, Aria, allemaal meh. Ik zoek een mooi groot zwembad en een plek om te relaxen.
Ik zit nu te kijken naar Mandalay Bay of Conrad.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Dag | Datum | Bestemming |
1 | 28-04 vertrek | Aankomst San Fransisco |
2 | 29-04 | San Fransisco |
3 | 30-04 | San Fransisco |
4 | 01-05 | San Fransisco reizen naar Paso Robles |
5 | 02-05 | Paso Robles reizen naar Los Angeles |
6 | 03-05 | Los Angeles |
7 | 04-05 | Los Angeles reizen naar Joshua Tree |
8 | 05-05 | Joshua Tree |
9 | 06-05 | Joshua Tree reizen naar Grand Canyon |
10 | 07-05 | Grand Canyon (zuid) |
11 | 08-05 | Grand Canyon reizen naar Page |
12 | 09-05 | Page reizen naar Bryce |
13 | 10-05 | Bryce |
14 | 11-05 | Bryce reizen naar Zion |
15 | 12-05 | Zion |
16 | 13-05 | Zion |
17 | 14-05 | Zion reizen via valley of fire naar Las Vegas |
18 | 15-05 | Las Vegas |
19 | 16-05 | Las Vegas via Death Valley reizen naar Lone Pine |
20 | 17-05 | Lone Pine reizen naar Seqoia |
21 | 18-05 | Seqoia reizen naar Yosemite |
22 | 19-05 | Yosemite |
23 | 20-05 | Yosemite |
24 | 21-05 | Yosemite reizen naar San Fransisco |
We zijn vooral van de natuur, zoals misschien wel te zien is. Reeds geboekte excursies zijn tot nu toe naar Alcatraz en de Antelope Canyon in Page. Als jullie nog meer tips hebben voor zaken die van te voren gereserveerd moeten worden, horen we het graag!
[ Voor 5% gewijzigd door camillus op 20-03-2025 13:36 ]
Bekend maar zeer lekker rondje!camillus schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:29:
Nog iets meer dan een maand, en dan is het zover. Enorm veel zin in. Als ik het schema zo zie dan zal er niet veel rust zijn, en een hoop kilometers, maar het komt vast goed. Ik hoop dat we tussen San Fransisco en Paso Robles over de Highway 1 kunnen rijden, maar ik ben bang van niet.
Dag Datum Bestemming 1 28-04 vertrek Aankomst San Fransisco 2 29-04 San Fransisco 3 30-04 San Fransisco 4 01-05 San Fransisco reizen naar Paso Robles 5 02-05 Paso Robles reizen naar Los Angeles 6 03-05 Los Angeles 7 04-05 Los Angeles reizen naar Joshua Tree 8 05-05 Joshua Tree 9 06-05 Joshua Tree reizen naar Grand Canyon 10 07-05 Grand Canyon (zuid) 11 08-05 Grand Canyon reizen naar Page 12 09-05 Page reizen naar Bryce 13 10-05 Bryce 14 11-05 Bryce reizen naar Zion 15 12-05 Zion 16 13-05 Zion 17 14-05 Zion reizen via valley of fire naar Las Vegas 18 15-05 Las Vegas 19 16-05 Las Vegas via Death Valley reizen naar Lone Pine 20 17-05 Lone Pine reizen naar Seqoia 21 18-05 Seqoia reizen naar Yosemite 22 19-05 Yosemite 23 20-05 Yosemite 24 21-05 Yosemite reizen naar San Fransisco
Vergeet vooral ook niet om even net iets boven SF bij de kustlijn te kijken.
Daar heb je mooie vergezichten die maar op 20 minuten van de Golden Gate bridge liggen en vaak vergeten worden in dit soort rondjes.
De Highway 1 noord zeg maar:
/f/image/LHAL05ZgEq2YmZSGYlLdw7YM.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Dit soort spul
(Random smartphone foto’s)
:strip_exif()/f/image/nJJQbj6tqQlkB5jBedtGrpqz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bUQxQ6hWfeY7a7zCNOQVUVs3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GLFSZT5tnqbrKwofZirleFUb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 20-03-2025 13:41 ]
Inderdaad, dit was overigens nog dichterbij, Muir beachDonstil schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:38:
[...]
Bekend maar zeer lekker rondje!
Vergeet vooral ook niet om even net iets boven SF bij de kustlijn te kijken.
Daar heb je mooie vergezichten die maar op 20 minuten van de Golden Gate bridge liggen en vaak vergeten worden in dit soort rondjes.
De Highway 1 noord zeg maar:
[Afbeelding]
Edit: Dit soort spul
(Random smartphone foto’s)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/x4AT15UtiSmB3d2ZZv9wzbhe.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DiEumV2jVxGwzlh5drxdyvM3.png?f=user_large)
En sowieso het uitzicht vanaf de kust naar de Golden Gate
:strip_exif()/f/image/uusKJFjy53HiQoNC8cWkINia.png?f=user_large)
https://camper.nl/zoeken#...=2025-06-07&dd=2025-06-27
Nu de dollar wat lager is is het aantrekkelijk en ook een mooie periode. Nu nog wel tickets regelen, hopelijk zijn die ook goed geprijsd. Iemand tips waar goedkope tickets taangeboden worden?
Ja echt iets wat je snel "mist" omdat in veel van bovenstaande rondjes SF de bovenkant is.PolarBear schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:44:
[...]
Inderdaad, dit was overigens nog dichterbij, Muir beach
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En sowieso het uitzicht vanaf de kust naar de Golden Gate
[Afbeelding]
Wij hebben het onze eerste keer ook niet aangedaan en waren daarom juist erg te spreken over de rust daar.
Nu ik door de foto's aan het gaan ben. Pier9 is ook nog wel een leuk shot zo met de piramide erop.
Of de parking Links (naar het noorden gezien) van de Golden Gate, i.p.v. Rechts.
:strip_exif()/f/image/lQ9Sl3nfQjJdeKzQGsddQ329.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohGssnE9fRjAS5PAOVvx8O6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed opletten op auto/camper inbraak ook, laat je er maar iets in wissel dan af met je reisgezelschap en laat de auto niet alleen achter.
[ Voor 21% gewijzigd door Donstil op 20-03-2025 14:30 ]
Pun intended?
Mooie prijzen voor de Cruise America's RV's. Weet niet hoe je reisgezelschap eruit ziet, maar die CA RV's hebben geen Slide-outs zo te zien. Ik zou niet meer zonder kunnen als ik weer eens zo'n bakbeest zou mogen hurencontinue12345 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:56:
Amerika is wel goedkoop nu wilde kijken wat een camper huren kost vanuit Las Vegas in juni:
https://camper.nl/zoeken#...=2025-06-07&dd=2025-06-27
Nu de dollar wat lager is is het aantrekkelijk en ook een mooie periode. Nu nog wel tickets regelen, hopelijk zijn die ook goed geprijsd. Iemand tips waar goedkope tickets taangeboden worden?