Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bamdaan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:38:
Hi allemaal, ik ga in november met mijn vriendin ruim 2 weken naar Florida (Naples & Miami).

Als we in Miami zijn hebben we voor een dagje een auto gehuurd. Graag zouden we van South Beach naar boven rijden... Bal Harbour Shops, Aventura Mall, Hollywood, Ft Lauderdale.

Thanks!
Wat ga je de andere 13 dagen zonder auto doen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Pat911 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

The old faithfull is niet zo faithfull als de naam doet vermoeden. Maar ik had geluk. Auto geparkeerd, naar de geyser gelopen waar het al heel druk was. Tussen parkeren en het schouwspel zat nog geen 5 minuten.
Elke 44 tot 120 minuten is toch best regelmatig voor een geiser?

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:18
De geiser vroeger bij mijn ouders was inderdaad onregelmatiger, die ging alleen aan als ik dat wilde, of mijn ouders :)

En als je 'm net gemist hebt, kun je je best vermaken daar tot de volgende uitbarsting.

[ Voor 3% gewijzigd door Pat911 op 22-08-2024 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Even een rondje door het hotel, old Faithfull inn, wat daar staat is ook een bezienswaardigheid an sich, bijzonder hoe dat gebouwd is helemaal van hout.

[ Voor 7% gewijzigd door ChiLLeR op 22-08-2024 10:30 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamdaan
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 09:17
PolarBear schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Wat ga je de andere 13 dagen zonder auto doen als ik vragen mag?
Hi, sorry, was misschien niet heel duidelijk.

De eerste 6 dagen zitten we in Naples, gewoon met een auto. Daarna leveren we de auto in als we terug naar Miami rijden en doen we alles verder in Miami met de Uber.

Dacht dat het wel leuk was om de kust een beetje af te rijden, tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:26
Uber is niet echt goedkoop. Ik heb voor heel even gekeken voor ons. Van JFK tot ons hotel ruim $200. Wij pakken gewoon het openbaar vervoer na de Air-train in Jamaica Queens. Vroeger toen ik eveneens in New York was, goed te doen met het openbaar vervoer. Ik neem meestal een Unlimited 7 dagen kaart voor $34 per persoon

Wat mij opvalt in Amerika dat veel hotels adviseren een Uber. Maar dan als je kijkt naar de bedragen en het openbaar vervoer. Ik heb een keer Uber gehad in Amerika en dat was omdat het zo vroeg in de ochtend was half 5.

Miami is eveneens goed te doen met het openbaar vervoer zag ik in Google Maps. Mogelijk gaan wij in April 2025 voor 1 week met vakantie naar Miami en dan vliegen wij door naar Orlando voor nog eens 1 week en vandaaruit de terugvlucht naar Schiphol

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 13:45 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Bamdaan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Hi, sorry, was misschien niet heel duidelijk.

De eerste 6 dagen zitten we in Naples, gewoon met een auto. Daarna leveren we de auto in als we terug naar Miami rijden en doen we alles verder in Miami met de Uber.

Dacht dat het wel leuk was om de kust een beetje af te rijden, tips?
Ik kan een trip naar Sanibel Island echt aanraden, ca. 1,5u rijden vanaf Naples maar heel mooie strand met fantastische schelpen. Leuker om er een nachtje te blijven, de omgeving is daar echt de moeite waard.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:38:
Uber is niet echt goedkoop. Ik heb voor heel even gekeken voor ons. Van JFK tot ons hotel ruim $200. Wij pakken gewoon het openbaar vervoer na de Air-train in Jamaica Queens. Vroeger toen ik eveneens in New York was, goed te doen met het openbaar vervoer. Ik neem meestal een Unlimited 7 dagen kaart voor $34 per persoon

Wat mij opvalt in Amerika dat veel hotels adviseren een Uber. Maar dan als je kijkt naar de bedragen en het openbaar vervoer. Ik heb een keer Uber gehad in Amerika en dat was omdat het zo vroeg in de ochtend was half 5.

Miami is eveneens goed te doen met het openbaar vervoer zag ik in Google Maps. Mogelijk gaan wij in April 2025 voor 1 week met vakantie naar Miami en dan vliegen wij door naar Orlando voor nog eens 1 week en vandaaruit de terugvlucht naar Schiphol
Waarom zou je vliegen van Miami naar Orlando en niet rijden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Omdat Pizzahut dat ook altijd deed, dat soort korte stukjes vliegen :+

Edit: meer serieus: sommige mensen willen, om voor mij onduidelijke redenen, in het buitenland niet rijden.

[ Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 22-08-2024 14:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Van der Berg
Homer-Simpson schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Waarom zou je vliegen van Miami naar Orlando en niet rijden?
Is dat niet te ver wegens de afstand? Je moet ook nog eens een aparte rijbewijs aanvragen, internationaal?

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 14:46 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Is dat niet te ver wegens de afstand? Je moet ook nog eens een aparte rijbewijs aanvragen, internationaal?
Google wellicht kapot? Centrum naar centrum is 3u30 rijden. Knappe jongen die dat sneller doet met het vliegtuig inclusief reis van en naar het vliegveld.
https://www.google.nl/map...d25.7616798!3e0?entry=ttu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Je moet ook nog eens een aparte rijbewijs aanvragen, internationaal?
Internationaal rijbewijs is nergens voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 22-08-2024 14:52 ]

• Van der Berg
Homer-Simpson schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Google wellicht kapot? Centrum naar centrum is 3u30 rijden. Knappe jongen die dat sneller doet met het vliegtuig inclusief reis van en naar het vliegveld.
https://www.google.nl/map...d25.7616798!3e0?entry=ttu
Ik zie het inderdaad bedankt. Leuk dat die optie erook is. Maar ik moet wel een Internationale rijbewijs aanvragen hiervoor

Ik wil wel eens een keer proberen om in Amerika de auto te pakken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Ik zie het inderdaad bedankt. Leuk dat die optie erook is. Maar ik moet wel een Internationale rijbewijs aanvragen hiervoor
Europese rijbewijzen zijn veelal gewoon geldig in de USA. Dat je een internationaal rijbewijs nodig zou hebben is vooral verzonnen om iets te kunnen verkopen.

• Van der Berg
Ik twijfel vaak of ik het zou kunnen om daar een auto te rijden met het onbekende gebied en regels. Het lijkt mij een leuke avontuur omdat een keer te doen. Het lijkt inderdaad makkelijker om een vliegtuig te pakken

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 15:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:52:
Maar ik moet wel een Internationale rijbewijs aanvragen hiervoor
Dit is geen ding. Het internationale rijbewijs is niets. Ja, slimme marketing en een verkooptrucje.

Je NL rijbewijs is gewoon geldig in Amerika.

spoiler:
ik weet het nu zeker.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55
Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:08:
Ik twijfel vaak of ik het zou kunnen om daar een auto te rijden met het onbekende gebied en regels. Het lijkt mij een leuke avontuur omdat een keer te doen. Het lijkt inderdaad makkelijker om een vliegtuig te pakken
Je hebt echt geen internationaal rijbewijs nodig. Mijn ouders reizen al +20 jaar naar de VS voor werk en ik ben er nu 5x geweest. Altijd gewoon rijbewijs gebruikt en is geen probleem.

In de steden kan het net zoals hier druk zijn, maar over het algemeen vind ik het rustiger rijden dan hier. Als je hier auto kan rijden dan kan je het daar ook. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
@Van der Berg Autorijden in de VS stelt echt niks voor, zelfs met 9m aan camper zonder overzicht. :) Gewoon wat anticiperender autorijden en een beetje met de meute mee. Alleen "turn on red" vind ik altijd spannend maar je wordt echt niet neergeschoten als je wel netjes voor het verkeerslicht wacht.

Lekker een Hertz auto oid pakken in Miami en dat stuk rijden, onderweg nog een paar stops, een lekker toer dagje van maken en in Orlando weer inleveren.

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

In de steden kan het net zoals hier druk zijn, maar over het algemeen vind ik het rustiger rijden dan hier. Als je hier auto kan rijden dan kan je het daar ook. ;)
In en rond de steden verschilt het verkeer voor de rest niet zoveel van Nederland in de zin dat het net zo sociaal of asociaal kan zijn. Het hangt natuurlijk ook een beetje van de stad af, LA zal je veel snelweg rijden in de file, hartje New York door de typische grid patroon straten etc.

Ik denk dat over het algemeen de basis rijvaardigheid van (jongere) bestuurders uit Nederland beter is dan die in de VS. Hoewel het per staat verschilt is de rijopleiding in Nederland in het algemeen strenger. Neemt niet weg dat je overal goede en slechte automobilist hebt. En vaak je eigen rijvaardigheid overschat :P.

Wat mij opvalt in de VS qua rijden zijn de volgende zaken:
  • In het buiten gebied (zeg provinciale wegen) heb ik toch vaak gehad dat ik achter iemand stond om naar links/rechts te gaan die wel heel veel marge nam om de weg op te draaien (bijkans als er aan de horizon een auto opdoemde dan werd er gewacht).
  • De bebording is anders, de VS is niet onderdeel van het Verdrag van Wenen inzake Verkeerstekens. Zijn het onbegrijpelijke borden, nee. Maar het is wel ff opletten dat een snelheidslimiet niet zo'n mooi rond bord met een rode rand is, vaak meer tekst op een bord etc. Je went er snel aan maar het is wel ff opletten de eerste keer.
  • Stoplichten hangen vrijwel altijd aan de overkant van de straat, vaak (maar niet altijd!) is rechts afslaan door rood als het kan toegestaan.
  • Vaak bij een gelijkwaardig kruispunt staan er stopborden voor alle vier de kanten.
  • Valet parking komt in de wat grotere steden bij hotels (en parkeergarages) in de stad vrij vaak voor. Ik vond dat de eerste keer ook wel ff spannend maar gaat tot nu toe altijd goed.
  • Echte dedicated rustplekken/tankstations langs de snelweg zoals we die in Nederland, Duitsland, Frankrijk etc kennen komen daar veel minder voor. Vaak zit er bij een afslag op de snelweg een of meerdere tankstations en fastfood restaurants. Maar ook niet altijd, in de wat meer afgelegen stukken in de VS kan je rustig 50-100 mijl moeten rijden voor het volgende tankstation. Ook bij national parks kan het verstandig zijn om van tevoren de tank nog ff vol te gooien, of er is geen tank gelegenheid (staat meestal wel aangegeven) of je betaalt de hoofdprijs.
  • Er ligt vaak ontzettend veel rotzooi op/langs de snelweg, roadkill of resten van klapbanden (naar ik aanneem van vrachtwagens).
  • Vrachtwagens rijden er net zo hard als auto's (snelweg).
  • Benzine is een stuk goedkoper dan in Nederland maar je rijdt al snel lange afstanden als je een roadtrip maakt (en je rijdt vaak in een net grotere auto met ditto verbruik) en er zijn heel veel tolwegen/bruggen in de VS. Kan toch een redelijke kostenpost zijn.
Ik heb het rijden in de VS nergens al echt lastig ervaren. In steden als New York, Chicago etc zou ik lekker OV gebruiken om de stad te verkennen, maar voor de rest zit je al snel vast aan een auto, Uber of vliegen. Uiteraard zijn er uitzonderingen, de trein kan tussen de steden op de corridor Washington DC-Boston een goede optie zijn. En een keer in een Amtrack sleeper train een lange reis maken lijkt mij ook nog heel gaaf.

Maar in het algemeen zou ik in de VS niet heel snel zonder auto willen zitten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:51

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Jonge loop nou niet de hele tijd zo te fucken en trollen hier. Tjezus mina.
Je weet dondersgoed hoe ver het is en je hebt diezelfde vlucht onder pseudoniem Pizzahut al min of meer gemaakt van San Diego naar Los Angeles.

Het begint een beetje saai te worden vind je ook niet?

[ Voor 24% gewijzigd door Typhone op 22-08-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik wil toch iedereen bedanken voor het meedenken en dit informatieve reacties. Het heeft mij enorm geholpen op goede weg geholpen en mijn zorgen zijn deels weggenomen. Ik wil dit een keer proberen om te huren. Bijvoorbeeld in Miami ophalen en inleveren in Orlando zoals iemand hier al schreef. Ik wil wel een kleine auto kiezen. Meestal zijn de auto's groot wat ik heb gezien die te huur staan. Lijkt mij ook een avontuur opzich

Aanstaande woensdag vliegen wij met KLM naar New York JFK. Met de Uber naar ons hotel $200. Ik heb ook gekeken naar huurauto's niet lager dan €100-120. Ik en mijn vrouw zagen allemaal grote familie auto's :) We hebben besloten om met de OV te reizen via Jamaica Queens na de Air-train.

Bedankt allemaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 17:22 ]

• Van der Berg
Ik heb even gekeken voor een huurauto en dit is wat wij waarschijnlijk van plan te zijn te huren. Op de dag van Miami naar Orlando. Inleveren op het vliegveld van Orlando.

Helaas nooit een Aygo gezien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csaffoCLE2TFSOM6qsL0gV2p-Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0g4rDh4QCV7NBh4HpcJIQ1q.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou een leuke avontuur opzich zijn. Met navigatie komt het goed onderweg. Goed geprijsd voor 1 dagje

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:04

kaanmijo

Picobello B.V.

Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:22:
Ik heb even gekeken voor een huurauto en dit is wat wij waarschijnlijk van plan te zijn te huren. Op de dag van Miami naar Orlando. Inleveren op het vliegveld van Orlando.

[Afbeelding]

Dit zou een leuke avontuur opzich zijn. Met navigatie komt het goed onderweg. Goed geprijsd voor 1 dagje
Maar, hoe ga je dan in Orlando rondkomen? Het enige wat daar een beetje normaal bereikbaar is met het OV zijn volgens mij de pretparken (?)

• Van der Berg
kaanmijo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Maar, hoe ga je dan in Orlando rondkomen? Het enige wat daar een beetje normaal bereikbaar is met het OV zijn volgens mij de pretparken (?)
Er is openbaar vervoer zag ik in Orlando als ik mij niet vergist. Maar inderdaad slechter dan in Miami. Je bracht me op idee om langer te huren en pas als wij terug vliegen naar Nederland de huurauto in te leveren bij Orlando Airport

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2024 23:40 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

PolarBear schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:08:
[...]
• Vrachtwagens rijden er net zo hard als auto's (snelweg).
[...]
Haha, vooral dat ja. Rijdt je ergens netjes 60 of 70 mph, wordt je gewoon door zo'n 18 wheeler ingehaald :+.

De tijdelijke beperkingen bij road works worden ook volop genegeerd.

Sowieso wordt er veel (te) hard gereden vond ik. Uiteindelijk ga je zelf ook gewoon 5 of 10 mph boven de limiet rijden. Op de interstates weliswaar, maar ook op de highways (niet te verwarren met de snelweg hier). Maar ook veel mensen die juist het gaspedaal niet weten te vinden. Gelukkig kun je veelal goed inhalen of zijn er regelmatig extra rijstroken daarvoor.

[ Voor 41% gewijzigd door TommyGun op 22-08-2024 23:29 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:59
Goeie tip dit, dat Verizon netwerk doet t ook in de Lake Lodge Cabins in Yellowstone *O*

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
matthijst schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 01:01:
[...]

Goeie tip dit, dat Verizon netwerk doet t ook in de Lake Lodge Cabins in Yellowstone *O*
Graag gedaan! Die cabins in Yellowstone hebben zeker nog steeds helemaal geen WiFi? Ik ben ooit op de bonnenfooi bij Old Faithful Inn blijven slapen. Ik had toen geen bereik met T-Mobile en ik had niet echt een andere keus dan meer dan veel per nacht te betalen, voor de enige kamer die ze nog beschikbaar hadden omdat ik zo'n vermoeden had dat het buiten het park ook duur zou zijn :+

Ik vermoed trouwens dat Verizon beter werkt met Europese iPhones dan T-Mobile. Vorige week was een vriendin van mij op bezoek en de Visible van Verizon haalt veel hogere snelheden dan T-Mobile, op haar Europese iPhone. Terwijl T-Mobile in mijn woonplaats juist marginaal hogere snelheden haalt. Ik vermoed dat Verizon betere frequenties gebruikt voor Europese iPhones.

Ik ben ook benieuwd of je na een paar maanden van inactiviteit gewoon dezelfde eSim opnieuw kunt activeren vanuit dezelfde app, met een Europese creditcard :) De trial zal dan wel niet meer mogelijk zijn, maar het basic unlimited plan is maar $25 per maand.

[ Voor 15% gewijzigd door ibmpc op 23-08-2024 01:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Nope, nog steeds geen wifi, alleen in de main lodge (en daar is het traag).
Zat net met een laptopje buiten een blogje te tikken en toen zei de Amerikaanse buurvrouw dat er echt geen internet bij de cabins was. Dus kan maar zo, dat van die frequenties (of ze had geen Verizon, kan ook)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:31

Grouchy

meep meep

Nog een beetje uit te houden in die hoek met de Fish creek bosbrand? Na vanmiddag hebben we ons lijstje voor het zuidoosten van Yellowstone np af kunnen vinken maar de luchtcondities & brandlucht waren vandaag af en toe behoorlijk penentrant daarzo.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Hoe lang heb je je rijbewijs al?
De regels komen grotendeels overeen met wat je elders in de wereld ook ziet. Hooguit sommige borden zijn anders, maar over het algemeen spreken verkeersborden voor zich.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Pat911 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

De regels komen grotendeels overeen met wat je elders in de wereld ook ziet. Hooguit sommige borden zijn anders, maar over het algemeen spreken verkeersborden voor zich.
De aanpassingen zijn even wennen maar met name de 4-way stop is belangrijk (wie het eerste komt, wie het eerste mag, dus even scherp zijn als je aan komt rijden). Voor rood licht rechtsaf is altijd toegestaan tenzij er een bord staan NO TURN ON RED. De wisselbaan in het midden met doorgetrokken streep (geel) mag je enkel gebruiken om linksaf te slaan naar de overkant. Ga er niet al 400m voor jouw afslag op rijden want dat is weer niet toegestaan :)

Dan heb even uit mijn hoofd de belangrijkste dingen zo'n beetje gehad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:48
vergeet de schoolbus niet,
staat de bus stil met de lampen aan en de stopborden uit, dan moet je stoppen (beide richtingen)
In sommige staten kan je er zelfs de gevangenis voor in.
https://www.aarpdriversafety.org/schoolbusfines/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4NavOGnxGQfha0j_pZ6c7x7K1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6gxt1SqAB2DPbRqn9FnOjBEx.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Bushie op 23-08-2024 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:22:
[...]
Sowieso wordt er veel (te) hard gereden vond ik.
Ik heb denk ik ergens rond de 30-35k km gereden in de VS in de afgelopen 15 jaar, en ik heb toch ook vaak snelheidscontroles gezien cq. mensen die aan de kant gezet worden. Dat is nog een dingetje, op de snelwegen is het gebruikelijk (of zelfs verplicht weet ik niet zeker) om naar een baantje naar rechts te gaan als er iemand (bijvoorbeeld politie) op de vluchtstrook staat.
Typhone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:25:
[...]
Voor rood licht rechtsaf is altijd toegestaan tenzij er een bord staan NO TURN ON RED.
Wel met een paar kleine opmerkingen, in New York (stad) mag het sowieso niet. In een aantal staten mag het ook als er een rood verkeerslicht is met een pijl naar rechts (wat dus ook betekend dat het in andere staten weer niet mag).

Er zijn nog wel wat obscure en minder obscure verschillen per staat. In New Jersey mag je namelijk niet zelf tanken, dat moet door een pompbediende gedaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

PolarBear schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:58:
Dat is nog een dingetje, op de snelwegen is het gebruikelijk (of zelfs verplicht weet ik niet zeker) om naar een baantje naar rechts te gaan als er iemand (bijvoorbeeld politie) op de vluchtstrook staat.
Baantje naar rechts, links vermoed ik?

Maar met gezond verstand i.c.m. normaal goed kijken en defensive driving kom je er wel zolang je in NL zonder ongelukken kan rijden. Even bijv. de ANWB-samenvatting van de lokale regels lezen, dat wel. Voor inderdaad iets als die schoolbus.

Althans, ik heb op vier continenten wat dat betreft nooit problemen gehad. Anders dan in Nederland waar ik waarschijnlijk wat minder oplet :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

PolarBear schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb denk ik ergens rond de 30-35k km gereden in de VS in de afgelopen 15 jaar, en ik heb toch ook vaak snelheidscontroles gezien cq. mensen die aan de kant gezet worden. Dat is nog een dingetje, op de snelwegen is het gebruikelijk (of zelfs verplicht weet ik niet zeker) om naar een baantje naar rechts te gaan als er iemand (bijvoorbeeld politie) op de vluchtstrook staat.

[...]

Wel met een paar kleine opmerkingen, in New York (stad) mag het sowieso niet. In een aantal staten mag het ook als er een rood verkeerslicht is met een pijl naar rechts (wat dus ook betekend dat het in andere staten weer niet mag).

Er zijn nog wel wat obscure en minder obscure verschillen per staat. In New Jersey mag je namelijk niet zelf tanken, dat moet door een pompbediende gedaan worden.
Ohja dat laatste was volgens mij (...) in Oregon ook het geval. Daar kwam de hele tijd iemand de auto volgooien als ik me niet vergis. Werkverschaffing zullen we maar zeggen.

@F_J_K hehe ik hanteer bij schoolbussen gewoon de regel mijden als de pest en niet inhalen tenzij op een highway/interstate. Maar tijdens de vakanties eigenlijk nooit last van gehad, in Cleveland destijds (maart t/m juni) was het een ander verhaal maar pas bij flashing lights was het oppassen geblazen.

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 23-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Yes baantje naar links ja duh |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

F_J_K schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Rijstrook mag ik hopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Typhone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Ohja dat laatste was volgens mij (...) in Oregon ook het geval. Daar kwam de hele tijd iemand de auto volgooien als ik me niet vergis. Werkverschaffing zullen we maar zeggen.
Heb het wel op meer plaatsen gezien, puur extra service denk ik. Ideaal wat mij betreft, ik haat tanken :P

(Zeker in NL waar je die fucking hendel ingedrukt moet blijven houden).

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 23-08-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:22
Van der Berg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:22:

[Afbeelding]

Zitten bij dit bedrag ook de verzekeringen bij in?

Ik heb zelf afgelopen 3,5 week een midsize SUV gehuurd bij Economy Car Rentals. Daar zaten voor 730 euro ook alle verzekeringen bij in, 0 euro eigen risico en verzekering voor glas, banden en onderstel.

Voor het eerst in alle jaren een huurauto auto ingeleverd met schade. Grote steen op de voorruit gehad en óf iemand heeft het kenteken proberen te jatten / óf er is iemand tegenaan gereden, want het kenteken was ook gebogen.

Bij het inleveren alleen de vraag: 'you got the insurance?'. Mijn antwoord 'Yes'. Reactie: 'Okay, then it is all fine'. Direct de bevestiging op de mail.

Volgens mij gekozen voor EconomyCarRentals op basis van dit forum. Normaliter koos ik altijd voor Worry-Free van EasyTerra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Grouchy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 04:39:
Nog een beetje uit te houden in die hoek met de Fish creek bosbrand? Na vanmiddag hebben we ons lijstje voor het zuidoosten van Yellowstone np af kunnen vinken maar de luchtcondities & brandlucht waren vandaag af en toe behoorlijk penentrant daarzo.
Gisteren stonk het aardig inderdaad. Vooral in de ochtend. Zag een mooie foto online:
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiaXOVND3FNoifo4vWEP5U_stRhupze6fYqvLCrWlxsMnoFYYo_4asKPEli5mN3ioFHjnyzXhJsmRn7Si1BcM9GGTRH7-73JWGHYIOEMgnjc-NQMJB_N0yviUrzgyZQoXYeJ4RLX_B6gPs3cWBVWa9s8AYUxt6JxhG_mB6NrTI6ohGy5TbOaKrfoeDPAkU/s320/brand.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
G33st schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Zitten bij dit bedrag ook de verzekeringen bij in?

Ik heb zelf afgelopen 3,5 week een midsize SUV gehuurd bij Economy Car Rentals. Daar zaten voor 730 euro ook alle verzekeringen bij in, 0 euro eigen risico en verzekering voor glas, banden en onderstel.

Voor het eerst in alle jaren een huurauto auto ingeleverd met schade. Grote steen op de voorruit gehad en óf iemand heeft het kenteken proberen te jatten / óf er is iemand tegenaan gereden, want het kenteken was ook gebogen.

Bij het inleveren alleen de vraag: 'you got the insurance?'. Mijn antwoord 'Yes'. Reactie: 'Okay, then it is all fine'. Direct de bevestiging op de mail.

Volgens mij gekozen voor EconomyCarRentals op basis van dit forum. Normaliter koos ik altijd voor Worry-Free van EasyTerra.
Goed dat jij dat meldt, ik zal daarnaar informeren. Geen idee of daar al een verzekering bij zit. Maar dat zal denk ik niet al te duur zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Pat911 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb mijn rijbewijs heel lang al sinds 2005. Maar ik ben heel onzeker als ik in onbekend gebied ga rijden. Ik ga de stap zetten en deze avontuur aan als we naar Miami en Orlando gaan. Alleen nog uitzoeken of die auto verzekering is inbegrepen in de huurprijs.

In Nederland, België en Duitsland rij ik met volle zekerheid.

Ik las hier in een reactie over verkeerslichten in Amerika ook heel onzekere situatie en als je als eerste aankomt mag je eerst

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclon80
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:13
Van der Berg schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb mijn rijbewijs heel lang al sinds 2005. Maar ik ben heel onzeker als ik in onbekend gebied ga rijden. Ik ga de stap zetten en deze avontuur aan als we naar Miami en Orlando gaan. Alleen nog uitzoeken of die auto verzekering is inbegrepen in de huurprijs.

Ik las hier in een reactie over verkeerslichten in Amerika ook heel onzekere situatie en als je als eerste aankomt mag je eerst
Deze video geeft samengevat de belangrijkste (afwijkende) verkeersregels aan,
YouTube: De verkeersregels in Amerika. Hoe werkt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Van der Berg schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Goed dat jij dat meldt, ik zal daarnaar informeren. Geen idee of daar al een verzekering bij zit. Maar dat zal denk ik niet al te duur zijn?
Dan boek je via een Europese broker dan zitten alle verzekeringen er in de regel altijd bij. Alleen aanvullend zoals roadside assistentie enzo zit er dan niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:09
Cyclon80 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Deze video geeft samengevat de belangrijkste (afwijkende) verkeersregels aan,
YouTube: De verkeersregels in Amerika. Hoe werkt het?
Hahaha. Ik dacht een keer dat zo'n flagger zich bedacht had en dat ik toch door moest rijden. Dat gebaar was echter tegen de vrachtwagen voor mij die dus ook daar aan het werk was...

Die flagger zwaaien, en toen had ik dus alsnog moeten stoppen uiteraard, maar brain freeze! Die vrachtwagen stopt daarna op de vluchtstrook en ik moest nog een heeeel eind tot het einde van de werkzaamheden. In de verte zag ik mensen al met de portofoon praten en zwaaien. Daar aangekomen stonden er een paar mensen te zwaaien dat ik moest stoppen. No way, dit gaat niet goed aflopen.

Had eigenlijk wel verwacht een paar kilometer verderop van de weg gehaald te worden maar dat gebeurde niet. Dat was een heel spannend avontuur.

Ik had gewoon moeten stoppen toen het duidelijk werd dat de vrachtwagen door mocht en niet ik ook. Maar ik gaf gas, voelde toen al gezeik aankomen denk.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:22
Typhone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Dan boek je via een Europese broker dan zitten alle verzekeringen er in de regel altijd bij. Alleen aanvullend zoals roadside assistentie enzo zit er dan niet bij.
Verzekeringen zijn vaak bij de verhuurder zelf ontzettend prijzig. Ik kreeg bij het afhalen van de auto het advies om aanvullend nog roadside assistance af te sluiten a 11,99 per dag. Dat was letterlijk 38% van het bedrag dat ik nu betaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Niets makkelijker dan in usa rijden, even de regel van gelijke kruispunten lezen en voor de rest keep your lane. Hele leuke ervaring om te rijden, maar als je er niet prettig bij voelt dan niet doen. NL rijbewijs is prima met een creditcard en you’r good to go.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22
@Van der Berg Goed dat je het rijden een kans gaat geven en verkiest boven het vliegen. Daar ga je echt geen spijt van krijgen. Er staan hier al een aantal goede tips en daarmee komt het helemaal goed. d:)b

Wel nog een klein dingetje over de auto die je huurt. Het is niet zeker dat je ook het daadwerkelijke merk + model huurt dat hij de boeking naar voren komt. Dat kan afwijken en dan krijg je een auto in dezelfde klasse. Ik heb er in de VS zelf geen ervaring mee. Wellicht andere Tweakers die daar meer over weten hoe dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelfde klasse of groter. Ga je met een gezin of heb je specifieke voorkeuren, dan zou ik direct de klasse huren die je wil. Ben je alleen of met zijn tweeën zonder speciale eisen, dan doe ik gewoon altijd de kleinste klasse. Vorig jaar een Yaris cross gekregen (en dat was echt nog met marge het kleinste wat ze er hadden staan), en dit jaar een Dodge Charger. (Die Yaris had mijn voorkeur overigens, maar andere zullen daar anders over denken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mja ik heb van alles meegmaakt met autohuur. Van eigen keuze, tot een auto die net afgeleverd was, tot twee keer toe ook een echte Mustang V8, tot net wat er nog was (vooral net na Corona was dat een issue). Ik pin mij er nooit zo op vast wat voor auto ik daadwerkelijk krijg, tenzij het echt te crappy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
bazzemans schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:13:
Wel nog een klein dingetje over de auto die je huurt. Het is niet zeker dat je ook het daadwerkelijke merk + model huurt dat hij de boeking naar voren komt. Dat kan afwijken en dan krijg je een auto in dezelfde klasse.
Dit - ik huurde een bepaalde klasse, en er werden wat auto's genoemd die daarin vielen. Vervolgens kreeg ik een compleet andere, maar vergelijkbaar qua klasse.
Sissors schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:18:
dan doe ik gewoon altijd de kleinste klasse.
Let wel op dat je dan mogelijk problemen hebt met je bagage.

Bij terugkomst in Nederland werden we opgehaald door dochterlief in haar Alto - en dat was wel even krap zitten. Maar alsnog veel handiger en gezelliger dan met de trein wat we zelf van plan waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
Tip voor Old Faithful.
Die parking is vaak helemaal vol, maar je kan ook gewoon bij die cabins parkeren.
Dan loop je zo om de lodge heen en sta je bij OF.
https://maps.app.goo.gl/U6ev4p7PLLDTwFm27

Oh ja, met de app PhotoPills kan je zien waar de Melkweg zit. Mooi als je in een van die donkere parken zit:
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjApq-TYNuHnJQpLiZiBcM_I7NP1Va9jzJ__0TMcEbLtGIA90bJ1NhPUlhIc-vRf3OYlLHPqyt6wiXF2_ww8sIHv7COh2m8C4H98wQ3JQtBxa9K-s28EmQvwc4dIOTYhn6hXMl30DcBmLKkyGzUXQhJRGD2rQd_C9SGXYnx-vhU3cK5f36KW1qfiqd9ykc/s4032/IMG_8629a.JPG

[ Voor 36% gewijzigd door matthijst op 28-08-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
In oktober staat onze camper-rondreis gepland van/naar San Francisco gepland. De campings in de nationale parken die we gaan bezoeken zijn gereserveerd. We hebben nog een aantal open eindes in onze planning, misschien kunnen mijn mede-tweakers hier mee helpen:

Wij gaan van de South Rim van de Grand Canyon richting Joshua Tree National Park. Alleen vinden we deze afstand te lang voor 1x rijden en willen we kijken of we een tussenstop kunnen toevoegen. Zelf hebben we het stadje Kingman gevonden, the heart of route 66 genoemd. Mijn vriendin lijkt het wel wat om eens een (oud) stadje toe te voegen tussen al het natuurgeweld. Nog mensen met andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:47:
Tip voor Old Faithful.
Die parking is vaak helemaal vol, maar je kan ook gewoon bij die cabins parkeren.
Dan loop je zo om de lodge heen en sta je bij OF.
https://maps.app.goo.gl/U6ev4p7PLLDTwFm27

Oh ja, met de app PhotoPills kan je zien waar de Melkweg zit. Mooi als je in een van die donkere parken zit:
[Afbeelding]
Als je zo'n foto wil maken ervan, dan heb je omstandigheden nodig waarbij je echt niet een app nodig hebt om te zien waar de melkweg zit :P . Hoewel hij er met het blote oog ook niet zo uit ziet, had ik vorig jaar in middle of nowhere Utah voor het eerst 'echt' de melkweg gezien, en daar hoefde je absoluut geen moeite voor te doen. Die zag je direct zonder enige twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:25:

[...]

Let wel op dat je dan mogelijk problemen hebt met je bagage.

Bij terugkomst in Nederland werden we opgehaald door dochterlief in haar Alto - en dat was wel even krap zitten. Maar alsnog veel handiger en gezelliger dan met de trein wat we zelf van plan waren.
Maar dan waren jullie met zijn drieën dus minstens in die auto? Bij meer dan twee zou ik wel wat voorzichtiger zijn met wat je nodig hebt ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Fikkie007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:41:
In oktober staat onze camper-rondreis gepland van/naar San Francisco gepland. De campings in de nationale parken die we gaan bezoeken zijn gereserveerd. We hebben nog een aantal open eindes in onze planning, misschien kunnen mijn mede-tweakers hier mee helpen:

Wij gaan van de South Rim van de Grand Canyon richting Joshua Tree National Park. Alleen vinden we deze afstand te lang voor 1x rijden en willen we kijken of we een tussenstop kunnen toevoegen. Zelf hebben we het stadje Kingman gevonden, the heart of route 66 genoemd. Mijn vriendin lijkt het wel wat om eens een (oud) stadje toe te voegen tussen al het natuurgeweld. Nog mensen met andere tips?
Wij zijn in Kingsman geweest als tankstop van La Quinta (dichtbij Palm Springs) naar Page. We hebben er dus niet overnacht. Mijn indruk ervan is niet dat overnachten daar een extra ervaring toevoegt. Het kwam op mij niet over als een plaats waar een overnachting een extra toevoeging is aan je beleving. We hebben er even gestopt en geluncht. Leuk voor op de route. Net als Seligman, waar naar verluidt de animatiefilm Cars op gebaseerd is. Als anderen er wel overnacht hebben kunnen ze wellicht aangeven of het de moeite is.

In de buurt is ook Lake Havasu (City). Daar zijn wij in 2023 geweest. Ook niet een plek om een paar dagen te verblijven. Ik vind persoonlijk een plek aan een meer/rivier altijd aantrekkelijker dan in een plaatsje. In Lake Havasu City vind je de London Bridge (ja, de echte) die steen-voor-steen verplaatst is vanuit London. Een kunstmatig meer en dito stad eromheen gebouwd. Ik vond het een mooi inkijkje in hoe steden in de VS (in sommige gevallen) ontstaan.

• matthijst
Sissors schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Als je zo'n foto wil maken ervan, dan heb je omstandigheden nodig waarbij je echt niet een app nodig hebt om te zien waar de melkweg zit :P . Hoewel hij er met het blote oog ook niet zo uit ziet, had ik vorig jaar in middle of nowhere Utah voor het eerst 'echt' de melkweg gezien, en daar hoefde je absoluut geen moeite voor te doen. Die zag je direct zonder enige twijfel.
Ja klopt, je kan hem zonder app ook prima zien :)
Voordeel van die app is dat je aan het begin van de dag al kunt kijken waar die Melkweg bijvoorbeeld om 22:00 's avonds loopt, mocht je een poging willen wagen om er een mooie achtergrond bij te krijgen.
En het is natuurlijk wel fijn als je, zoals ik, met zon ministatiefje liggend op de grond je iPhone omhoog richt, gewoon die PhotoPills app opent, plaatje van de melkweg ziet, telefoon precies draait zoals je 'm in beeld wilt hebben, naar je camera swiped en de foto kunt maken :)

En de juiste omstandigheden inderdaad. Hadden hier 5 nachten waarbij de zon onder was en de maan niet op (ook daar is die app handig voor, om dat alvast te plannen). Dan nog geluk hebben met heldere hemel op 1 van die 5 nachten en klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door matthijst op 29-08-2024 04:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
Van der Berg schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Alsjeblieft.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald door gewoon naar binnen te wandelen bij de DMV. Toen heb ik een kwartier vantevoren proefexamens gedaan en letterlijk dezelfde vragen in dezelfde volgorde werden op het examen gevraagd. Autorijden is hier niet zo moeilijk, dus zit iedereen op z'n telefoon te kijken en is het aantal kopstaartbotsingen extreem hoog.

• Pat911
Sissors schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Maar dan waren jullie met zijn drieën dus minstens in die auto? Bij meer dan twee zou ik wel wat voorzichtiger zijn met wat je nodig hebt ja.
Ja klopt, maar in Amerika waren we dus maar met z'n tweeën, maar ook dan hadden we uiteindelijk 2 grote koffers mee. Zou allemaal ook hebben gepast, maar een grotere auto is net wat makkelijker. Kun je ook je koffers uit het zicht houden bij een tussenstop, en reist simpelweg comfortabeler.

• Pat911
ibmpc schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 05:06:
Autorijden is hier niet zo moeilijk, dus zit iedereen op z'n telefoon te kijken en is het aantal kopstaartbotsingen extreem hoog.
Dus is autorijden blijkbaar te moeilijk voor veel mensen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:46
Fikkie007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:41:

mijn ervaring is het zelfde als Bazzemans, langs gereden voor een tankstop en wat eten, maar verder niet noemswaardig.
Wat misschien leuker is (maar wellicht wat teveel uit de route) is Sedona en Jerome voor wat meer western vibe. Hier los je dus niet het lange afstand rijden in 1x op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Sissors schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:18:
Zelfde klasse of groter. Ga je met een gezin of heb je specifieke voorkeuren, dan zou ik direct de klasse huren die je wil. Ben je alleen of met zijn tweeën zonder speciale eisen, dan doe ik gewoon altijd de kleinste klasse. Vorig jaar een Yaris cross gekregen (en dat was echt nog met marge het kleinste wat ze er hadden staan), en dit jaar een Dodge Charger. (Die Yaris had mijn voorkeur overigens, maar andere zullen daar anders over denken :P )
Ik snap dat nooit, net als al die Jappen met hun sedans in de US.

Als ik daar ben wil ik gewoon een dikke 7-zitter (minstens Explorer, liefst Expedition).

Die Dinky Toys in dit land zijn al erg zat :X

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 29-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

TommyGun schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Als ik daar ben wil ik gewoon een dikke 7-zitter (minstens Explorer, liefst Expedition).

Hahaha ja idd de Aziaten in die sedans. Wat is daar het idee achter eigenlijk?
Ik ben altijd zeer treurig wanneer ik een Aziatische auto krijg (als SUV). Geef mij maar een Amerikaans geplastificeerd model.

Er was ooit een website waarin je oudere auto's kon huren maar ik heb geen idee meer hoe die heette en of die nog bestond. Dat lijkt me ook wel wat hebben eigenlijk mits je in urban gebied blijft.

Voordeel van Amerikaanse auto's vind ik altijd dat als er iets aan de hand is je eigenlijk altijd overal terecht kunt bij een bodyshop en ze ook vrijwel altijd alles wel op voorraad hebben.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik altijd pech heb met auto's:

2011: Chevrolet Cruze, kapotte radiator, zelfde dag gefixed (toen woonde ik er)
2013: M-key beperkingen op een Ford Edge ingesteld. Nieuwe module erin in 5 min geregeld bij dealer
2019: Auto kapot (motor storing) geswapped (Ford Expedition werd een Chevrolet Tahoe)
2024: Lekke band op Nissan Armada

[ Voor 54% gewijzigd door Typhone op 29-08-2024 12:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Grand Teton, mooi park. Wel een beetje verrast door het aantal 'close encounters' met beren.
Waar in het verleden de bear spray tijdens eerdere bezoeken aan Nationale Parken gewoon aan het clippie bleef hangen, omdat de afstand veel groter was, heb ik dit bezoek voor het eerst 2x met bear spray in de aanslag gestaan.
De 1e keer zagen we uit onze ooghoek opeens iets 15 meter links van ons. Tot mijn absolute ontsteltenis bleek dat een 200+ pond beer te zijn die ons nogal indringend aan het bestuderen was.
Gelukkig was er waarschijnlijk nog voldoende natuurlijk voedsel voor ze, want even later ging ie vrolijk (verder? met) eten en bewoog langzaam weg van ons.

De 2e keer, de dag erna kwamen we net een 'blinde' bocht om toen een beer zo'n 15-20 meter voor ons het pad op kwam. Deze beer kon het verder weinig schelen en liep gelukkig al snel de juiste kant op.

Blij dat het niet mama beer en welpen was op die afstand...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDiJOEyKZRJ8NqfoMEVtB39A4OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0h2WGjvJ9SGm44SeP0zPOOXH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6spLyZNjV1o1omMc_Mf0SXZ-ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs2r2IjU46OvA75yNdrBu8Xg.jpg?f=fotoalbum_large

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Omdat ik gewoon comfortabel van A naar B wil. En zoals ik schreef, de Yaris Cross deed dat beter dan de Dodge Challenger al. Lekker makkelijk parkeren ook overal.
Grouchy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:40:
Grand Teton, mooi park. Wel een beetje verrast door het aantal 'close encounters' met beren.
Waar in het verleden de bear spray tijdens eerdere bezoeken aan Nationale Parken gewoon aan het clippie bleef hangen, omdat de afstand veel groter was, heb ik dit bezoek voor het eerst 2x met bear spray in de aanslag gestaan.
De 1e keer zagen we uit onze ooghoek opeens iets 15 meter links van ons. Tot mijn absolute ontsteltenis bleek dat een 200+ pond beer te zijn die ons nogal indringend aan het bestuderen was.
Gelukkig was er waarschijnlijk nog voldoende natuurlijk voedsel voor ze, want even later ging ie vrolijk (verder? met) eten en bewoog langzaam weg van ons.

De 2e keer, de dag erna kwamen we net een 'blinde' bocht om toen een beer zo'n 15-20 meter voor ons het pad op kwam. Deze beer kon het verder weinig schelen en liep gelukkig al snel de juiste kant op.

Blij dat het niet mama beer en welpen was op die afstand...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn, 11 maanden geleden daar geweest, en andere hadden een beer gezien, maar wij geen één. Wat wel zo veilig is, maar eigenlijk wilde je ook wel zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• matthijst
Grouchy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:40:
Wij hadden dit kleintje bij Jenny Lake (linksom gelopen, bootje terug), ook op een meter of 10-15, gelukkig geen grote moeder in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgTnf2LMe2nCVJJO2Vz3B4GshS8OJTlkCW7V-LvubPsn61uhMKYTxJ_DhhuZ826qH9KFcHvasGVSkOXwyDTwGYmqhyphenhyphenUDySa3bvjogeGmgrdhOQjKOWcFf19JTrqx1LzmoWgcEASZPqKpw90F793ds2Bot21pMJyQVSCz04dEiGpp1R2oRFtfm5vH6ghBNI/s2048/IMG_7136.jpg

En 's avonds, ook in Grand Teton van een afstand 4 beren op een berg:
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWA_P8JK5GllLf4opo5P65PGexguB3OmOCD7RERMm68nnumo3-pr5IB1nbAEQ-_xI8xQAyWpYjzzH5uZxqLRV9CDxgwpNiWIE5H0OYshX5H-zOMfXY6wf0tCxJJA1MDV0WVXtYu5plJawkjqtv-vAQ_FnnNqE6x1w1MoETVGnCoRCcCowJSYiOgS9iZbs/s2048/IMG_7283.JPG

In Yellowstone alleen op de laatste dag toen we het park uitreden een beer gezien, bovenaan een berg, waar een dikke file voor stond :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Ties Brants schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:43:

Compressor versies zijn waarschijnlijk wat duurder maar werken wel veel beter. En kunnen ook als vriezer werken als je dat zou willen. Als ik zoek op "compressor cooler' op Amazon (vanaf een Amerikaans Ip adres) vind ik er een hoop(vanaf 121 dollar plus btw). Maar weet verder niet hoe het met verzenden zit.
Nog bedankt voor de tip van die compressor versie. Had thuis al deze bij Walmart besteld (moest Walmart wel ff bellen want ze cancelden steeds na 10 minuten wegens verdachte transactie).

https://www.walmart.com/i...ome-Use-0-4-59/5702967994

Tijdje lopen zoeken en deze heeft standaard een auto en een stopcontactlader erbij. Temperatuur in celcius. Ook wel hendig.
Ding kan tot -18 als het moet.
Super handig onderweg en in GT & Yellowstone waar je nergens een koelkast hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij zijn nu met vakantie in New York. Nu het hierover dieren en natuur gaat, gisteren kwamen wij toevallig hele leuke dieren tegen onderweg naar het Vrijheidsbeeld (The Statue of Liberty):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItP-OThpgKsNMJOxwwiBvaFGgF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6XCCC1s89Gi7kL0m4mjgeYv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8BGoidDDXqIz3sK0VNoOWLTdbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43igst74ZKClOwk3bD3gii7R.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: Met mijn S24 Ultra camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sissors schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Omdat ik gewoon comfortabel van A naar B wil. En zoals ik schreef, de Yaris Cross deed dat beter dan de Dodge Challenger al. Lekker makkelijk parkeren ook overal.

[...]

Damn, 11 maanden geleden daar geweest, en andere hadden een beer gezien, maar wij geen één. Wat wel zo veilig is, maar eigenlijk wilde je ook wel zien.
Wij hebben het in Grand Teton ook gemist. Was naar verluidt een mama beer met welpen in de buurt gespot. Ook een dubbel gevoel. Enerzijds graag gezien, anderzijds blij dat we die encouter niet hadden. Overigens hadden we ook geen bearspray. Dat was volgens onze tourguide niet nodig, zolang je maar voldoende lawaai maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
@Van der Berg Die eekhoorn is dat bij Battery Park vanwaar de boor naar Governers Island vertrekt? Dat park zat er vol mee de keren dat wij er waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
bazzemans schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:15:
@Van der Berg Die eekhoorn is dat bij Battery Park vanwaar de boor naar Governers Island vertrekt? Dat park zat er vol mee de keren dat wij er waren.
Dit was inderdaad in de buurt van Battery waar de boot vertrok. Het was vrij lastig om een goede foto te maken, omdat hij heel snel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bazzemans schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Dat was volgens onze tourguide niet nodig, zolang je maar voldoende lawaai maakte.
In grand teton + yellowstone heb ik het liever wel vanwege de grizzlies. Ik ga het huren, ik heb al een busje gereserveerd bij de entree van yellowstone. Scheelt weer de helft ten opzichte van kopen. En ook minder verspillend.

In de sierra nevada ben ik er nog niet echt over uit. Geen grizzlies, en geen verhuur.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Ben je van plan ergens in de backcountry te gaan hiken?
Enige grizzly die ik gezien heb was door een scope. Wel meteen met een paar wolven erbij :)

Bear spray leek wel een modeaccessoire daar.
En een mooi handeltje. Verhuren voor de prijs dat je hem koopt, of voor $80 in het park.

There is an average of about one bear attack per year, so even though there are so many visitors and quite a few bears, the chances of being attacked are slim.

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 31-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

matthijst schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:13:
Ben je van plan ergens in de backcountry te gaan hiken?
Wat noem je "backcountry"? Maar ja, ik ga er wel hiken. Het is niet alsof die beer weet wat wel en geen backcountry is.
Bear spray leek wel een modeaccessoire daar.
En een mooi handeltje. Verhuren voor de prijs dat je hem koopt, of voor $80 in het park.
Dan heb je niet goed gezocht, zo uit mijn hoofd kun je voor $24 een hele maand een busje huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Prima. Scheelt het een paar dollar met kopen. Zelf niet gedaan. Voor 1 bear attack per jaar op 4 miljoen bezoekers leek het mij een verdienmodel.

Since 1979, more than 118 million people visited Yellowstone National Park. During this period, 44 people were injured by bears in the park, according to park numbers. You’re just as likely to be zapped by lightening or drown in a boiling-hot thermal pool.

Maar goed. De tip als je grizzlies wilt zien: rij voor zonsopkomst naar Lamar Valley en maak een praatje met die mannetjes met scopes dan mag je er vaak wel doorheen kijken.
Met een 10x50 verrekijker kon ik ze niet als beer herkennen zo ver weg .

[ Voor 71% gewijzigd door matthijst op 31-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Hetgeen @matthijst stelt was ook het argument voor onze guide (we gingen met Trek America) dat het overdreven was om te kopen. Tenzij je heel erg off trail zou gaan. Op de trails waarschuwden mensen wel over waar de beer zich bevond. Iedereen maakt daar dusdanig geluid waardoor de beren meestal daar juist weg van trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ga je een wandeling maken naar een highlight toe heb je echt geen bearspray nodig. Die verhuurde busjes heb ik wel eens getest maar die zijn vaak in erbarmelijke staat (2m). UDAP en Frontiersman ofzo (bij Bass Pro Shops) die knallen serieus leeg (afgelopen jaar getest, 2 stuks). Wij kopen er altijd twee voor $49 maar gaan dan ook wat vaker en serieuzer wandelen.

In de parken zie je van die lui bij Old Faithful met hun hand erop rondlopen moehaha. Laat de helft van de mensen nu eerst maar eens een gevaarlijke situatie herkennen alvorens ze dat spul gebruiken. Zonder te googlen, iemand een idee wanneer je het moet inzetten? :)

Ik sluit me aan bij @matthijst, er zit een verdienmodel achter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
Wij hadden net die kleine beer gezien. Kwam d'r zo'n club huisvrouwen achter ons lopen. Bearspray aan de broekband en een godvergeten bel. Pfff. Blijf dan thuis. Hele tijd dat domme gebel achter je (sprintje getrokken en gelost) :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hahaha ja dat belletje ja. Wat de meeste beren dus helemaal niet kennen en nieuwsgierig maakt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Typhone schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:13:
Zonder te googlen, iemand een idee wanneer je het moet inzetten? :)

Ik sluit me aan bij @matthijst, er zit een verdienmodel achter.
Bij de meeste verhuurbedrijven krijg je toch een instructie en/of video of op de verpakking in de winkel staat een link/QR code ;)

Och, better safe then sorry. Deze keer voor $28 per stuk bear spray opgehaald bij een kiosk in Yellowstone NP en bij vertrek de spray ingeleverd op Jackson Hole Airport. Dat kon trouwens 24/7 op verschillende locaties in/rond de parken.
5 beren gezien tijdens Yellowstone/Grand Teton waarvan twee rond de 15 meter, die 15 meter encounters waren beiden tijdens wandelingen o.a. tijdens de Lake Solitude via Cascade Canyon Trail wandeling (die was rond de 24km). Was blij dat ik de spray bij me had.

Die belletjes horen de beren in Yellowstone/Grand Teton ondertussen wel een paar keer per dag schat ik in.
We hoorden ze regelmatig op de terugweg van een hike bij het passeren van tegemoetkomende wandelaars. Om maar niet te spreken rondom Old Faithfull of de Fairy Falls trails van/naar de Grand Prismatic spring overview :)

[ Voor 32% gewijzigd door Grouchy op 31-08-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:28:
Wij hadden net die kleine beer gezien. Kwam d'r zo'n club huisvrouwen achter ons lopen. Bearspray aan de broekband en een godvergeten bel. Pfff. Blijf dan thuis. Hele tijd dat domme gebel achter je (sprintje getrokken en gelost) :(
Toch wordt dat wel aangeraden, en heb toch ook echt wel andere mensen dan een club huisvrouwen ermee zien lopen. Irritant wel, zelf ook niet gedaan, maar heel vreemd is het ook niet.
Typhone schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:13:
Zonder te googlen, iemand een idee wanneer je het moet inzetten? :)
Als een beer op je af komt, en specifiek als hij dichtbij is bedoel je? Vanaf meter of tien uit mijn hoofd werken die dingen. Vooral als hij agressief is, maar je wil ook geen niet agressieve beer hebben die wil komen knuffelen. (Uiteraard als hij 10 meter voor je het pad kruist geef je hem niet de volle laag).

En die specifieke had ik ook van iemand die daar meer local was gehoord: Enige keer dat ze bear spray had moeten gebruiken, beer leek gewoon te willen spelen, maar dat wil je niet. Die had alleen op de grond voor de beer het gebruikt, en dat was genoeg.
Grouchy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:32:
[...]
tijdens de Lake Solitude via Cascade Canyon Trail wandeling (die was rond de 24km).
Als je niet de ferry kan gebruiken nog langer :P . Met ruime marge mijn langste wandeling ooit, maar damn die was mooi. Vooral het laatste gedeelte naar Lake Solitude.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 31-08-2024 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
bazzemans schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Overigens hadden we ook geen bearspray. Dat was volgens onze tourguide niet nodig, zolang je maar voldoende lawaai maakte.
Ik heb aan een van mijn rugtassen een koebelletje hangen. Dat maakt voldoende lawaai. Zolang je je voedsel luchtdicht verpakt komt er echt geen beer op je af. Die beesten zijn hartstikke schuw en gaan het liefst weg. Maar één gaatje in je lunchdoosje en je kunt 's nachts een beer in je tent verwachten.

Ik neem dus ook nooit iets mee naar Nationaal Parken. Buiten de Nationaal Parken neem ik wel een handvuurwapen mee, maar geen rifle. Je kunt nog weleens coyotes of mountain lions tegenkomen. In de Nationaal Parken nog nooit een situatie meegemaakt waarin ik enige twijfel had of ik ooit zelfbescherming nodig had, daarbuiten wel. Een handvuurwapen houdt trouwens geen beer tegen maar is wel effectief tegen al het andere.

[ Voor 4% gewijzigd door ibmpc op 31-08-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat komt niet overeen met andere informatie. En hell, zie die plaatjes hierboven.

https://www.fs.usda.gov/v...lways%20avoid%20people%3F

Edit: Nog steeds een goed idee natuurlijk om je eten zo te verpakken dat een beer het zo min mogelijk kan ruiken, maar het is geen fool proof methode dat een beer nooit op je af zal komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Sissors op 31-08-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
Sissors schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:15:
Dat komt niet overeen met andere informatie. En hell, zie die plaatjes hierboven.

https://www.fs.usda.gov/v...lways%20avoid%20people%3F

Edit: Nog steeds een goed idee natuurlijk om je eten zo te verpakken dat een beer het zo min mogelijk kan ruiken, maar het is geen fool proof methode dat een beer nooit op je af zal komen.
Het komt ook wel degelijk voor en ze kunnen zo op je af komen omdat je meer voedselgeuren verspreidt dan je denkt. Maar ik ben er niet zo bang voor in een Nationaal Park. Er zijn zo veel mensen om je heen. Daarbuiten in de natuur wel maar ik heb ook geen zin om een heel militair arsenaal mee te nemen. Als we met vrienden gaan en iemand anders heeft iets mee, dan laat ik die van mij zelfs allemaal thuis :P
matthijst schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 01:01:
[...]

Als de trial is verlopen: Visible heeft nu een kortingscode BYEBYETMO en dan betaal je $15 in plaats van $25 per maand. Geen idee wat precies de voorwaarden zijn en of ze controleren of je van T-Mobile overstapt. Non-US creditcards worden geblokkeerd maar men zegt dat je de geoblokkade met PayPal kan omzeilen.

[ Voor 22% gewijzigd door ibmpc op 01-09-2024 05:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ibmpc schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:36:
Maar ik ben er niet zo bang voor in een Nationaal Park. Er zijn zo veel mensen om je heen. Daarbuiten in de natuur wel
Wist je dat er ook natuur is in de parken? :p van die Amerikaanse drukte bij de old faithful en yellowstone canyon is direct niks meer over als je aan een wandeling van 10+ km begint. Met eten in de tas, uiteraard. In een wandeling vanaf een drukke parkeerplaats jaren geleden hebben we letterlijk nul andere mensen gezien. In het hoogseizoen.

Overigens zijn bisons een groter risico dan beren. Ik heb al genoeg beren en bisons van dichtbij gezien in mijn vorige bezoek aan yellowstone. Gaat het alsnog goed zonder spray? Grote kans van wel. Dat gaat het ook vast wel zonder aansprakelijkheidsverzekering bij de huurauto, die ik mensen hier eerder heb zien aanraden. :p die ik ook blijk te hebben, dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Kleine reminder: de meeste hikes die wij gemaakt hebben zijn allemaal buiten de nationale parken geweest ;). Waar de Amerikaanse hikers veelal lopen zonder koebellen :). We zijn nog nooit niet-Amerikanen tegengekomen op de trails die wij gelopen hebben.

Die instructievideo‘s hebben wij in 2013 ook gekregen hehe, maar dat is wat anders dan direct live doen. Ook de bearspray binnen 1,5 seconde uit die holster krijgen en dat grijze safety klepje eraf. Hoeveel mensen kunnen dat? Want meestal staan ze ‘plots’ voor je neus en is dat het moment dat je de spray echt nodig gaat hebben.

Ik ageer er niet tegen maar ik denk dat het voor velen echt een stuk schijnveiligheid is. Ook als je de boeken leest over ‘death in ‘X’ waarbij de X een park is is het opvallend hoeveel mensen bearspray onaangetast hebben gelaten en totaal verrast zijn uiteindelijk. Die boeken zijn trouwens absoluut aanraders, ben even de schrijver uit mijn hoofd vergeten maar google op Death in Yellowstone (groene kaft) en je gaat er meerdere vinden in die reeks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Typhone schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:42:
Hahaha ja dat belletje ja. Wat de meeste beren dus helemaal niet kennen en nieuwsgierig maakt _O-
En dat is nu precies de bedoeling. Ze zijn er niet om beren weg te jagen. Ze zijn er om te voorkomen dat die beer door een groep mensen verrast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

downtime schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:23:
[...]

En dat is nu precies de bedoeling. Ze zijn er niet om beren weg te jagen. Ze zijn er om te voorkomen dat die beer door een groep mensen verrast wordt.
En onbedoeld doe je nu precies waar ik voor waarschuw maar het kan zijn dat ik jouw bericht uit de context haal. Er worden geen groepen mensen verrast door beren. Voor zover ik weet zijn er zelfs geen incidenten bekend van groepen groter dan >3 personen. Als in letterlijk 0. De enige incidenten voor zover bekend met grotere groepen zijn het verkeerd opslaan van voedsel of het uitdagen van beren.

Nu klinkt het hier alsof ik de grote antiheld ben natuurlijk maar het gaat mij meer om het gezonde boerenverstand. In Mammoth afgelopen juni was er ook een Nederlandse vader zijn tienerdochters aan het instrueren. Als er een zwarte beer komt ga je voor dood liggen en bij grizzlies gebruik je bearspray. Als je iets niet moet doen bij zwarte beren is het voor dood gaan liggen. Geen idee waar de beste man zijn informatie vandaan haalde maar ai ai ai bij een zwarte beer nooit dood spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Typhone schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:22:
[...]

En onbedoeld doe je nu precies waar ik voor waarschuw maar het kan zijn dat ik jouw bericht uit de context haal. Er worden geen groepen mensen verrast door beren. Voor zover ik weet zijn er zelfs geen incidenten bekend van groepen groter dan >3 personen. Als in letterlijk 0. De enige incidenten voor zover bekend met grotere groepen zijn het verkeerd opslaan van voedsel of het uitdagen van beren.
Ik zeg dat een bel kan helpen om te voorkomen dat de beer verrast wordt. Dat geeft de beer een kans om een vluchtweg te kiezen en eventuele cubs in veiligheid te brengen voordat hij zijn nieuwsgierigheid bevredigt.
Dat er (volgens jou) geen incidenten zijn met groepen van >3 personen is niet onlogisch. Een grotere groep zal luidruchtiger zijn dan een kleine groep en functioneert haast als levende bel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ah ja, beren. Kwam deze in 2015 tegen in SequioaNP. Denk niet meer dan 20 meter weg. Dit was overigens toen ik over een boardwalk rond een aantal Sequioa's. Dus geen lange hikes de wildernis is. Moest wel zeggen dat ik het gaaf vond maar ook zoiets had van waar is d emoeder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpxLsJ2aXhnw8Tk1saGpcDeTQpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTi4nvvq9Ke5yelKueKVt0SR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is er trouwens iemand recent yellowstone/grand teton/yosemite/sequoia geweest? Ik ben benieuwd hoe de luchtkwaliteit is, met alle bosbranden in de buurt. Op deze overheidswebsite lijkt het erop dat met name sequoia en grand teton de volle laag krijgen van grote branden (vink ook de rookpluimen aan op de kaart).

De luchtkwaliteit staat bijna overal op het niveau "geen buitenactiviteit voor mensen met luchtwegklachten", dus niet erg best maar nog niet zo erg dat je uberhaupt niet in die NP's wil zijn. Maar bij omhoog wandelen in grand teton krijg je wel wat meer binnen dan normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:16
Alweer een tijdje terug van Hawaii, Honolulu om wat meer specifiek te zijn.

Binnengekomen op SFO en die MPC app scheelde me echt een boel tijd.
Waar een heleboel mensen stonden te wachten op de Non US citizens rij kon ik lekker binnen 10 minuten doorlopen op de MPC lijn na alles ingevuld te hebben. Zeker een blijvertje voor een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Akaendra schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:42:

Waar een heleboel mensen stonden te wachten op de Non US citizens rij kon ik lekker binnen 10 minuten doorlopen op de MPC lijn na alles ingevuld te hebben. Zeker een blijvertje voor een volgende keer.
Dat is een goede tip, daar ga ik zeker ook even naar kijken voor mijn trip naar Portland in oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Akaendra schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:42:

Vraag mij af wat (buiten TSA precheck) nog het voordeel is van Global Entry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
bwerg schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:26:
Is er trouwens iemand recent yellowstone/grand teton/yosemite/sequoia geweest? Ik ben benieuwd hoe de luchtkwaliteit is, met alle bosbranden in de buurt. Op deze overheidswebsite lijkt het erop dat met name sequoia en grand teton de volle laag krijgen van grote branden (vink ook de rookpluimen aan op de kaart).

De luchtkwaliteit staat bijna overal op het niveau "geen buitenactiviteit voor mensen met luchtwegklachten", dus niet erg best maar nog niet zo erg dat je uberhaupt niet in die NP's wil zijn. Maar bij omhoog wandelen in grand teton krijg je wel wat meer binnen dan normaal.
Misschien moet je de AQI eens vergelijken met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Grand Teton/Yellowstone: Als de wind vanuit het ZO/O komt dan merk je de effecten van de 'Fish creek fire' wel. In de andere gevallen zie je de bosbrand wel maar heb je er verder weinig last van. US HWY 26/287 hebben ze wel een aantal dagen afgesloten tijdens ons verblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
bwerg schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:26:
Is er trouwens iemand recent yellowstone/grand teton/
Beide afgelopen twee weken. Yellowstone weinig last van rook. GT begon het een beetje toen we weg gingen. Afgelopen 3 dagen in Boise wel onder een deken van rook gezeten. Zelf geen last van. Het stinkt en je hebt belabberd uitzicht.
Kan me wel voorstellen dat je er met luchtwegklachten niet vrolijk van zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
jan390 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:
[...]

Misschien moet je de AQI eens vergelijken met Nederland.
Beetje onzinnig. In de VS zijn nu gewoon veel bosbranden waardoor je regelmatig de 200 aantikt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:04

kaanmijo

Picobello B.V.

Gisteren in SFO aangekomen. Dankzij de MPC app eigenlijk niet moeten wachten, terwijl er net 2 vliegtuigen leeg werden gedumpt. Even foto maken via de app, zonder wachtrij doorlopen naar de douane beambte, fototje maken, “waarom ben je hier” beantwoorden en door. Heeft denk ik maximaal 2 minuten gekost. We stonden al bij de band voor de eerste koffers naar boven kwamen.

Ken zelf deze stad alleen maar in de mist, dus het is nu wel leuk om ‘m eens een keer te zien met strak blauwe hemel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOOTcMjHs11BDk8RxNVU7X9XltI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiwdYZY6kSffvY5iiNyO5cM4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matthijst
Nu in Portland, mooie pauperstad.
Old Town rondom winkels valt nog mee, maar iets erbuiten staan de junks op straat. Gisteren een dude die zichzelf aan het injecteren was terwijl we langsliepen.
Nou doen die gasten verder niks, maar echt fris komt het niet over. Veel leegstaande panden ook.
Wat dit soort straatbeelden betreft is Amerika wel echt een strontland.

Pagina: 1 ... 71 ... 87 Laatste