Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
@matthijst Inderdaad. Ik denk dat de MTA New York City Transit de nummer 1 plek ter wereld is om mensen te kijken. Op Instagram is er ook een prachtig profiel voor, zodat je ook terug in Nederland nog een beetje mee kan genieten: https://www.instagram.com/subwaycreatures

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:54:
Metro/trein vanaf 't vliegveld, werkt prima daar.
En vind het sowieso altijd leuk om in de metro te zitten, beetje mensen kijken :D
Ik kan uit ervaring vertellen hoe goed het openbaar vervoer in New York is. Ik ben overal geweest zonder al te moeite.

Ik had 7 daagse Unlimited metrocard + 7 daagse Unlimited kaart voor de Path train. Van en naar mijn hotel in New Yersey Newark van Harison station naar World Trade Center met de Path train

Ik heb alleen 1 keer Uber gebruikt en dat was vanaf mijn hotel om 05:00 in de ochtend. Al had ik $89 kunnen besparen naar LaGuardia Airport. Ik dacht makkelijk en had de rit al in Nederland geboekt. Op de terugweg van LaGuardia Airport naar mijn hotel in de avond. Ik wilde Uber maar zou me $140 hebben gekost en ik had een metrocard. Ik heb toen de bus gepakt vanaf LaGuardia Airport en zo aardige chauffeur onderweg waar hij mij afzetten voor de metro naar World Trade Center en daar heb ik de Path train gepakt naar Harison station in New Yersey. Ik was tegen middennacht in het hotel.

Mijn neef uit New York, was zo verbaast dat ik alles zelf heb gedaan en uitgevonden in zijn stad.

Ik gebruikte overal Google Maps en heeft mij enorm geholpen tijdens mijn vakantie in New York

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2024 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Al een aantal keer eerder gepost. Die MetroCard heb je dus in principe niet nodig. Je kan gebruik maken van OMNY via je creditcard. Je betaalt op je creditcard maximaal 34 dollar per 7 dagen. Zodra je dat limiet hebt bereikt, worden de vervolgtrips niet in rekening gebracht. Dat is gelijk aan de MetroCard qua kosten. Voordeel is dat als je onverhoopt minder gebruik maakt van de metro, je goedkoper uit bent. Daarnaast hoef je niet in de rij te staan voor de MetroCard. Zie: https://new.mta.info/fares/omny-fare-capping.

Nadeel is dat je eigenlijk voor iedere reisgenoot een creditcard of debitcard moet hebben. Dat is een kwestie van tijd, aangezien Maestro en VPay pinpassen vervangen worden door debitcards. Wellicht dus de moeite waard om te overwegen geen MetroCard aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Wij hebben nog nooit gebruik gemaakt van een taxi om van of naar het vliegveld te gaan. Altijd de metro gebruikt. Dat gaat echt prima. De taxi is in ieder geval nauwelijks sneller maar wel véél duurder. Zeker als je er rekening mee houdt dat je tóch gebruik zult gaan maken van het OV in NYC en dus ofwel een metrocard ofwel je creditcard gebruikt en op een zeker moment 7 dagen onbeperkt gebruik kan maken van het OV. Behalve de skytrain bij JFK of de shuttle naar Newark die je apart moet afrekenen. Wat mij betreft een no-brainer om gewoon het OV te gebruiken. Wel goed opletten dat je een route neemt waarbij je uitstapt en overstapt op metrostations met toegankelijkheid voor rolstoelers dan ga je je met de (grote) koffers daar redden (het aantal toegankelijke stations is groeiende). Je kan in Google Maps instellen dat je alleen toegankelijke stations wil gebruiken voor je transit. Toegegeven de liften kunnen vrij ranzig zijn. Als je echt in de spits moet reizen kan het qua drukte ook tegenvallen in de metro maar goed dan is de taxi ook geen pretje.
Natuurlijk is de metro een optie, een (soms) zelfs een prima optie. Maar ik vind het met grote koffers de moeite waard om een taxi te nemen. Het scheelt je minimaal 1 overstap (airtrain/metro) en wat je zelf zegt de meeste stations zijn niet toegankelijk (als in geen liften). Ik vind het dan fijner om een taxi te pakker, koffers in de achterbak, 30-45 min in de auto te zitten en voor het hotel gedropt te worden. Kost dat geld, ja, is dat het waard? Dat is zelf te beslissen, ik vind het ook duur maar het wel waard. Ik kies vaak ook voor business of premium economy vliegen terwijl je met economy vliegend er ook komt.

Overigens, naast de metro kan de Long Island RailRoad (LIRR) vanaf Jamaica Station ook een goede optie zijn als je in de buurt van Grand Central Station moet zijn. Is een stuk ruimer dan de metro.

Het OV is NY is prima, hoewel ik veel van de metrostations viezig vind en in de zomer de ondergrondse stations bizar warm (dank aan de airco's in de metro die alle warmte in de tunnels dumpt). Ik zou ook zeker de bussen niet vergeten, en soms zijn zoals de LIRR treinen ook een optie. Naar het Yankees Stadion kan je bijvoorbeeld ook een trein nemen vanaf Grand Central. Zelf ben ik, bij mooi weer, een fan van de Citi bikes. Lopend kom je een heel eind maar New York is groot en fietsen gaat prima daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Beide opties zijn er. Wij vonden de taxi echter overbodig om te nemen, juist omdat het OV gewoon (meer dan) goed is. Ik gaf ook niet aan dat er veel stations zijn die niet toegankelijk zijn maar juist dat het aantal daarvan rap groeiende is. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden, waardoor het wel kan zijn dat je net even wat verder moet lopen met je koffers op de stations of vanaf het eindstation. Qua reistijd viel mij op dat het reizen via louter toegankelijke stations in ieder geval nauwelijks uitmaakte.

Uiteraard blijft het een eigen afweging waar je voor kiest. Wat ons betreft wegen de kosten die je betaalt voor een taxi niet op tegen de luxe die je ervoor terug krijgt. Dat komt door het goede OV, de betaalbaarheid daarvan (zeker icm MetroCard of OMNY) en niet in de laatste plaats ook ivm de beleving van de metro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje: Toen voormalige president Donald Trump de president was. Mensen zoals ik met een dubbele nationaliteit mochten Amerika niet in en geen visum aanvragen. Stel als hij weer president wordt kan mijn 10 jarige visum ongeldig worden verklaard door hem?

Gaat hij dit weer terugdraaien denken jullie. Ik kreeg mijn visum B1/B2 vorige jaar na 1 jaar wachten en een interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
MarcoC schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:53:
[...]
Leuk dat jij pickup trucks zo geweldig vindt, maar objectief gezien is het niet praktisch voor toeristen. Huur gewoon een SUV.
Kun je dat ook onderbouwen?

Ik vind een truck namelijk het ideale reisvoertuig in de Verenigde Staten door de grote hoeveelheid ruimte binnen en buiten in combinatie met de koppelkrachtige motoren en de vele versnellingen. En wat niet goed tegen regen kan, zet je gewoon binnen als je geen tonneau hebt. Ruimte zat voor twee inzittenden en bijv. 8 koffers.

Een SUV heeft voor een tourist lang niet dezelfde funfactor als een truck en zijn veel duurder bij de verhuurders. Een fullsize truck heb je al voor de prijs van een sedan.

Eens dat in de sneeuw de aluminium beds wat minder optimaal zijn in combinatie met achterwielaandrijving als alle lading binnen is, ten opzichte van een SUV, maar dat is ook gewoon een kwestie van voertuigcontrole en goede banden.

[ Voor 7% gewijzigd door ibmpc op 12-02-2024 05:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:46:
Ik heb een vraagje: Toen voormalige president Donald Trump de president was. Mensen zoals ik met een dubbele nationaliteit mochten Amerika niet in en geen visum aanvragen. Stel als hij weer president wordt kan mijn 10 jarige visum ongeldig worden verklaard door hem?

Gaat hij dit weer terugdraaien denken jullie. Ik kreeg mijn visum B1/B2 vorige jaar na 1 jaar wachten en een interview.
Er is niemand hier die daar antwoord op kan geven. Het doodsimpele feit dat een president de macht heeft om beslissingen te “revoken” kán dus altijd aanwezig zijn maar de kans is dusdanig klein dat het mij niet iets lijkt om zorgen over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:46:

Niet heel waarschijnlijk maar niemand heeft een glazen bol….. en zolang in jouw andere nationaliteit maar genoeg mensen “dood aan amerika” blijven roepen en daar ook naar handelen loop jij dat risico altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
ibmpc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 05:28:
[...]

Kun je dat ook onderbouwen?

Ik vind een truck namelijk het ideale reisvoertuig in de Verenigde Staten door de grote hoeveelheid ruimte binnen en buiten in combinatie met de koppelkrachtige motoren en de vele versnellingen. En wat niet goed tegen regen kan, zet je gewoon binnen als je geen tonneau hebt. Ruimte zat voor twee inzittenden en bijv. 8 koffers.

Een SUV heeft voor een tourist lang niet dezelfde funfactor als een truck en zijn veel duurder bij de verhuurders. Een fullsize truck heb je al voor de prijs van een sedan.

Eens dat in de sneeuw de aluminium beds wat minder optimaal zijn in combinatie met achterwielaandrijving als alle lading binnen is, ten opzichte van een SUV, maar dat is ook gewoon een kwestie van voertuigcontrole en goede banden.
Dat kan ik zeker onderbouwen. Als je op vakantie gaat heb je een auto nodig waarin je je koffers afgesloten kunt bewaren. Dat is een minimale vereiste. Een pickup truck voldoet daar niet aan, een SUV wel. Daarnaast heb je doorgaans alleen veel bagage als je ook met een groot gezelschap reist. In dat geval is een pickup truck ook onhandig en is een SUV met 3 rijen (7 of 9 personen) ook wederom veel handiger.

Daarnaast wat betreft pickup trucks; ik weet niet eens wat een tonneau is, ik heb dat woord letterlijk nog nooit gehoord eerder gehoord in mijn leven. Als je een SUV huurt heb je een achterklep met voldoende opbergruimte waar iedereen bekend mee is. Het prijsverschil met een sedan is eveneens verwaarloosbaar. Zo had ik in januari in Amerika een Dodge Durango, een zeer comfortabele SUV waarin je met gemak een flinke hoeveelheid grote koffers kwijt kunt. En als ik bij een hotel aankom waar de kamers nog niet gereed zijn kan ik met 100% zekerheid de koffers gewoon in de auto laten liggen :) .

Maar ieder z'n ding natuurlijk, en natuurlijk kan een pickup truck heel leuk zijn om de redenen die jij aangeeft, alleen denk ik niet dat je per se iedereen het moet aanraden. De meeste mensen willen echt gewoon zo simpel en comfortabel mogelijk van A naar B komen.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 12-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
bazzemans schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:20:
Beide opties zijn er. Wij vonden de taxi echter overbodig om te nemen, juist omdat het OV gewoon (meer dan) goed is. Ik gaf ook niet aan dat er veel stations zijn die niet toegankelijk zijn maar juist dat het aantal daarvan rap groeiende is. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden, waardoor het wel kan zijn dat je net even wat verder moet lopen met je koffers op de stations of vanaf het eindstation. Qua reistijd viel mij op dat het reizen via louter toegankelijke stations in ieder geval nauwelijks uitmaakte.

Uiteraard blijft het een eigen afweging waar je voor kiest. Wat ons betreft wegen de kosten die je betaalt voor een taxi niet op tegen de luxe die je ervoor terug krijgt. Dat komt door het goede OV, de betaalbaarheid daarvan (zeker icm MetroCard of OMNY) en niet in de laatste plaats ook ivm de beleving van de metro.
Ik denk dat niemand problemen heeft met het OV in NYC, ik heb er wel vrijwel uitsluitend gebruik van gemaakt. Maar specifiek de route vliegveld > hotel of andersom is een taxi toch wel erg comfortabel. Zeker als je net lang gereisd hebt en in NYC aankomt is het wel fijn als je jezelf niet direct in de drukkte metro hoeft te begeven met al je bagage. En voor zover ik me het kan herinneren is JFK - Manhattan sneller met de taxi dan met de metro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Funfactor is voor mij eerder een Ford Mustang GT of zo. Een fullsize pickup truck is buiten de looks/formfactor 'gewoon' een auto tegenwoordig. Ik rij zelf liever een SUV dan, voor langere afstanden vind ik het fijner om wat hoger te zitten. Maar ieder zijn ding, als jij graag een pickup rijd prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik vind een truck namelijk het ideale reisvoertuig in de Verenigde Staten door de grote hoeveelheid ruimte binnen en buiten in combinatie met de koppelkrachtige motoren en de vele versnellingen.
Want in de VS komt een aygo met 65PK en vijf versnellingen niet vooruit of zo? :P

Als je flink wil offroaden kan ik me ook voorstellen dat auto A meer aan te raden is dan auto B, maar als je gewoon een beetje over de snelweg door Florida gaat rijden met zijn tweeën dan voldoet echt elke auto die je in de VS kan huren, zowel qua kofferruimte als qua vermogen. Ik klik doorgaans gewoon de kleinste en goedkoopste aan, met name in de VS krijg je dan vaak alsnog een sedan met flinke kofferbak (daar waar je in Europa soms nog een kleine hatchback krijgt).

En je koffers niet goed afgesloten laten op vakantie lijkt me in het algemeen echt geen goed advies. Weg verzekering, en laten we niet doen alsof er in populaire bestemmingen als SF/LA/NY geen junks rondlopen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
MarcoC schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Ik denk dat niemand problemen heeft met het OV in NYC, ik heb er wel vrijwel uitsluitend gebruik van gemaakt. Maar specifiek de route vliegveld > hotel of andersom is een taxi toch wel erg comfortabel. Zeker als je net lang gereisd hebt en in NYC aankomt is het wel fijn als je jezelf niet direct in de drukkte metro hoeft te begeven met al je bagage. En voor zover ik me het kan herinneren is JFK - Manhattan sneller met de taxi dan met de metro.
Natuurlijk is een taxi comfortabel. Of het sneller is hangt zéér af van het verkeer in NYC. Het kan sneller zijn maar is het dat niet per definitie.

Onder aan de streep is het een keuze tussen comfort en prijs. Dat is aan eenieder om voor zichzelf te bepalen. Bij ons bleek telkens het OV ongeveer gelijk qua tijd en vele malen goedkoper. Gezien wij de metro een prettig reismiddel vinden en ook vermakelijk, was de de keuze voor ons iedere keer weer simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
bwerg schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Want in de VS komt een aygo met 65PK en vijf versnellingen niet vooruit of zo? :P

Als je flink wil offroaden kan ik me ook voorstellen dat auto A meer aan te raden is dan auto B, maar als je gewoon een beetje over de snelweg door Florida gaat rijden met zijn tweeën dan voldoet echt elke auto die je in de VS kan huren, zowel qua kofferruimte als qua vermogen. Ik klik doorgaans gewoon de kleinste en goedkoopste aan, met name in de VS krijg je dan vaak alsnog een sedan met flinke kofferbak (daar waar je in Europa soms nog een kleine hatchback krijgt).

En je koffers niet goed afgesloten laten op vakantie lijkt me in het algemeen echt geen goed advies. Weg verzekering, en laten we niet doen alsof er in populaire bestemmingen als SF/LA/NY geen junks rondlopen.
Ik zou toch niet de kleinste auto nemen, een grotere auto is vaak maar een klein beetje duurder en qua comfort is dat het echt wel waard als je de auto voor een langere periode moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij verblijven in Las Vegas en daar hebben wij op donderdag 25 april 1 dagkaart met de Hop-on-hop-off-bustour per open-top bus 1 dag ticket

Iemand toevallig dit ook gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?

Ik overweeg om de Night tour bij te nemen

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 15:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:40
Lief dagboek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
MarcoC schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Dat kan ik zeker onderbouwen. Als je op vakantie gaat heb je een auto nodig waarin je je koffers afgesloten kunt bewaren. Dat is een minimale vereiste. Een pickup truck voldoet daar niet aan, een SUV wel. Daarnaast heb je doorgaans alleen veel bagage als je ook met een groot gezelschap reist. In dat geval is een pickup truck ook onhandig en is een SUV met 3 rijen (7 of 9 personen) ook wederom veel handiger.

Daarnaast wat betreft pickup trucks; ik weet niet eens wat een tonneau is, ik heb dat woord letterlijk nog nooit gehoord eerder gehoord in mijn leven. Als je een SUV huurt heb je een achterklep met voldoende opbergruimte waar iedereen bekend mee is. Het prijsverschil met een sedan is eveneens verwaarloosbaar. Zo had ik in januari in Amerika een Dodge Durango, een zeer comfortabele SUV waarin je met gemak een flinke hoeveelheid grote koffers kwijt kunt. En als ik bij een hotel aankom waar de kamers nog niet gereed zijn kan ik met 100% zekerheid de koffers gewoon in de auto laten liggen :) .

Maar ieder z'n ding natuurlijk, en natuurlijk kan een pickup truck heel leuk zijn om de redenen die jij aangeeft, alleen denk ik niet dat je per se iedereen het moet aanraden. De meeste mensen willen echt gewoon zo simpel en comfortabel mogelijk van A naar B komen.
Ik begrijp je redenering niet helemaal. Je doet alsof een truck niet op slot kan. De ramen van zowel een truck als een SUV komen uit het algemeen uit dezelfde fabrieken en het is niet zo dat die van SUV sterker zijn. Ook de sleutels zijn hetzelfde. Een SUV heeft niet een meer moderne beveiliging of betere certificaten in de sleutels ofzoiets.

Als wij twee mensen op bezoek krijgen dan gaan we gewoon met de truck op pad. Zelfs koffers kunnen dan gewoon nog mee. Bij grotere gezelschappen huren we een minivan. Ook onze truck kan op slot, net als een minivan :)

Andere vraag. Een vriend van mij gaat op de bonnefooi twee maanden door de Verenigde Staten reizen. In de laatste week komt bij op bezoek.
Hier in de VS krijg je altijd een paar extra lijnen gratis. Ik heb hem dus een van mijn T-Mobile lijnen opgestuurd (een fysieke simkaart) met de normale briefpost naar Nederland. Natuurlijk is die brief niet op tijd aangekomen.

Hij heeft wel data, maar de Europese providers zijn vrij gierig met roamingdata.

Kan ik die lijn wellicht met eSIM naar hem overzetten? Dus als ik een nieuwe eSIM voor die lijn aanvraag, maar hem die eSIM laat registeren op z'n telefoon door hem gewoon een QR code te sturen? Kan zoiets werken als hij in een andere staat is? Hoe kan ik dit het beste doen en heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10

Grouchy

meep meep

ibmpc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Kan ik die lijn wellicht met eSIM naar hem overzetten? Dus als ik een nieuwe eSIM voor die lijn aanvraag, maar hem die eSIM laat registeren op z'n telefoon door hem gewoon een QR code te sturen? Kan zoiets werken als hij in een andere staat is? Hoe kan ik dit het beste doen en heeft iemand hier ervaring mee?
Das zo'n beetje hoe de commerciële partijen het ook doen.
Je krijgt een QR code van ze, de bundel activeer je één dag voor/de dag van vertrek. Als je geland bent in de VS wissel je van eSIM en herstart je het toestel voor je nieuw VS nummer en je bent klaar.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
ibmpc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:58:
[...]
Ik begrijp je redenering niet helemaal. Je doet alsof een truck niet op slot kan. De ramen van zowel een truck als een SUV komen uit het algemeen uit dezelfde fabrieken en het is niet zo dat die van SUV sterker zijn. Ook de sleutels zijn hetzelfde. Een SUV heeft niet een meer moderne beveiliging of betere certificaten in de sleutels ofzoiets.

Als wij twee mensen op bezoek krijgen dan gaan we gewoon met de truck op pad. Zelfs koffers kunnen dan gewoon nog mee. Bij grotere gezelschappen huren we een minivan. Ook onze truck kan op slot, net als een minivan :)
Natuurlijk, maar de meeste Europeanen zijn niet bekend met trucks. Een SUV begrijpt iedereen en is ook super comfortabel. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Andere vraag. Een vriend van mij gaat op de bonnefooi twee maanden door de Verenigde Staten reizen. In de laatste week komt bij op bezoek.
Hier in de VS krijg je altijd een paar extra lijnen gratis. Ik heb hem dus een van mijn T-Mobile lijnen opgestuurd (een fysieke simkaart) met de normale briefpost naar Nederland. Natuurlijk is die brief niet op tijd aangekomen.

Hij heeft wel data, maar de Europese providers zijn vrij gierig met roamingdata.

Ik heb Airalo gebruikt en voor $11 een 10GB e-sim gekocht die 30 dagen meegaat. Makkelijker kan bijna niet. Overal prima snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Grouchy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:06:
[...]

Das zo'n beetje hoe de commerciële partijen het ook doen.
Je krijgt een QR code van ze, de bundel activeer je één dag voor/de dag van vertrek. Als je geland bent in de VS wissel je van eSIM en herstart je het toestel voor je nieuw VS nummer en je bent klaar.
Welke partij raad je aan?

Edit: plan A is om de unlimited trial van TMobile te proberen, maar ik heb graag een plan B bedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 18-02-2024 22:57 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
MarcoC schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:17:
[...]
Natuurlijk, maar de meeste Europeanen zijn niet bekend met trucks. Een SUV begrijpt iedereen en is ook super comfortabel. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Is een minivan ook zo onbekend in Europa? Ik heb behoorlijk wat Hollandse gierigheid en ik kies het liefst voor de goede koop. Trucks en minivans zijn veruit de goedkoopsten. SUVs zijn best wel wat duurder.
Ik heb Airalo gebruikt en voor $11 een 10GB e-sim gekocht die 30 dagen meegaat. Makkelijker kan bijna niet. Overal prima snelheden.
Net ontdekt dat de My Verizon app in de appstore ook een eSIM op je telefoon kan zetten. De trial van een maand is inclusief 100 GB aan data. Helemaal gratis. Net geprobeerd en ook doorgestuurd naar die vriend van mij. Ik heb geen idee hoe lang deze aanbieding geldig is.

[ Voor 7% gewijzigd door ibmpc op 18-02-2024 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Hmmbob schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Welke partij raad je aan?

Edit: plan A is om de unlimited trial van TMobile te proberen, maar ik heb graag een plan B bedacht.
Verizon trial als je een i-phone hebt.

Voor vakantiegangers Airalo; betrouwbaar en vaak sherp geprijsd. Hebben nu (tot eind FEB2024) een -50%off actie voor hun 10GB/20GB plannen & met wat codes erbij om het nog goedkoper te maken. Prima deals als je geen gebruik kunt maken van de Verizon of T-Mobile trials.
Je abonnement gaat pas in als hij voor het eerst verbinding maakt met een geschikt netwerk in de VS.

[ Voor 9% gewijzigd door Grouchy op 19-02-2024 00:11 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grouchy schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:02:
[...]

Verizon trial als je een i-phone hebt.

Voor vakantiegangers Airalo; betrouwbaar en vaak sherp geprijsd. Hebben nu (tot eind FEB2024) een -50%off actie voor hun 10GB/20GB plannen & met wat codes erbij om het nog goedkoper te maken. Prima deals als je geen gebruik kunt maken van de Verizon of T-Mobile trials.
Je abonnement gaat pas in als hij voor het eerst verbinding maakt met een geschikt netwerk in de VS.
via welke provider is dit, Airalo? Het is wel erg goed geprijsd inderdaad.

Ik had vorige jaar tijdens mijn verblijf in New York een grote fout gemaakt. Ik had bij aankomst T-Mobile plan gekocht en heel duur 2 keer genomen een keer 500MB €14,99 en een keer 1GB voor €24,99. Pas in de laatste week ben ik naar T-Mobile op Times Square geweest en daar heb ik voor 20 dollar een 5GB bundel gekocht en dit was zonder abonnement. De medewerker heeft alles geïnstalleerd en ik kon direct aan de slag. Minpunt was ik kon nooit zien hoeveel ik nog over had van de 5GB. Omdat mijn Play Store van Google Nederland was.

Ik had enorm spijt dat ik buiten mijn bundel om zoveel extra moest betalen. De reden, Wi-Fi op Amerikaanse luchthaven was betaald en ik had geen andere keuze.

In April 2024 ga ik dit anders aanpakken. Bij aankomst in Los Angeles ga ik direct naar T-Mobile om een simkaart te kopen voor de duur van 2 weken tijdens ons verblijf. Dit keer wil ik minimaal 20GB

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2024 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Dat doet mij herinneren in de tijd 32 jaar geleden toen we een Geo Metro, soort van Suzuki Swift, kregen. Foutje met 2 volwassenen en 2 kinderen en dan de koffers erbij. Dat was heel erg krap en niet vooruit te branden, toch maar de volgende dag terug en gevraagd voor 1 maat groter en dat werd een Towncar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ibmpc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:45:
Is een minivan ook zo onbekend in Europa? Ik heb behoorlijk wat Hollandse gierigheid en ik kies het liefst voor de goede koop. Trucks en minivans zijn veruit de goedkoopsten. SUVs zijn best wel wat duurder
Grappig, want ik heb juist een suv (full size) geboekt omdat die goedkoper was dan een minivan (welke de voorkeur van mevr had)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paul-s83
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:31:
[...]

Airalo werkt samen met de grote providers (AT&T, Verizon, T-Mobile). Dus afhankelijk van je locatie pakt Airalo automatisch diegene met de beste dekking.

Grote voordeel is dat je direct na landen de eSim activeert en direct online bent. En je kan simpel via de app je tegoed ophogen als je bijna door je databundel bent.

Weet niet hoe het met andere Tweakers zit, maar ik had geen zin om moeite te doen om eerst na landen naar de 1e de beste Walmart of Telecom shop te rijden om 2 tientjes te besparen op een betere aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wel jammer dat het alleen obv eSIM kan, die hebben de mini's en mevr niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:31:
[...]

In April 2024 ga ik dit anders aanpakken. Bij aankomst in Los Angeles ga ik direct naar T-Mobile om een simkaart te kopen voor de duur van 2 weken tijdens ons verblijf. Dit keer wil ik minimaal 20GB
Die 10/20GB data plannen van ze werken met T-Mobile & Verizon.
10GB voor 7,xxEur of 20GB voor 14,xxEUR met wat kortingscodes...dan gaan we verder net zoals paul-s83 niet meer moeilijk doen in de VS. Lekker online hier aanschaffen & installeren en tijdens het taxiën in de VS naar je gate heb je al verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kan dat ook al zo ver vooruit? Voor als je in de zomer gaat?

Blijft nog altijd dat ik eerst een eSIM telefoon moet hebben (die komt nog wel voor de vakantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:00:
Wel jammer dat het alleen obv eSIM kan, die hebben de mini's en mevr niet....
Weet niet of de mini's en de vrouw ook 24/7 online moeten zijn, maar je kan altijd nog jouw telefoon als Hotspot laten fungeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat was nu het plan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

[...]

[...]
Ondanks dat eigenlijk alles hierover al is gezegd wil ik ook graag my two cents delen.

Ik ben ooit met een vriend een dikke week in Texas geweest en daar hadden we de kleinste auto die er was gehuurd, een Chrysler Matiz.
Los van dat we die vakantie letterlijk maar één andere auto hebben gezien die ook zo klein was ( :+ ) heeft die auto ons zonder problemen helemaal van oost naar west-Texas gebracht en weer terug.

Maar, inderdaad zijn daar wel twee kanttekeningen bij te plaatsen.
  1. Het deel van Texas waar wij reden is grotendeels vlak dus hadden we nergens het gevoel niet vooruit te komen. In heel veel andere delen van de VS is het niet zo vlak en rij je al snel door heuvels/bergen en dan is het toch wel fijn om wat extra (al dan niet elektronische) PK's onder de motorkap te hebben.
  2. Het grootste nadeel van een kleine auto is -inderdaad- dat je al snel je bagage niet meer "onzichtbaar" in de kofferbak kan laten en je gebruik moet maken van de achterbank. Gelukkig is dat niet misgegaan bij ons, maar het gaf mij wel een onveilig(er) gevoel. Althans, bagage achterlaten in een auto is natuurlijk altijd een veiligheidsrisico, maar het risico op inbraak lijkt me wel kleiner zolang de bagage volledig in de kofferbak past en dus niet zichtbaar is van buiten.
Kortom: een kleine auto kán dus prima, maar je moet wel rekening houden met een aantal externe factoren.

Op een parkeerplaats bij een Walmart troffen wij dit tafereel aan na het winkelen. Everything's bigger in Texas... behalve onze auto 8) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEX4lsNPu_W2mon_OrJdgUbXUJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWGOaRv1WSUO8WxsgS13fE52.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Gitarist op 19-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Fikkie007 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:26:
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een rondreis door Zuidwest Amerika. Zoals het er nu uitziet, willen we vliegen op San Francisco en vanaf daar een camper pakken om de rondreis mee te houden. Precieze invulling hebben we nog niet verder, maar de verwachting is dat de route er zo ongeveer uitkomt te zien: SF -> LV -> (langs) LA -> SF. Doel is om Nationale Parken hiertussen te bezoeken.
Inmiddels zijn wij wat verder met het plannen van onze reis. Ik zou alleen even gebruik willen maken van de expertise van mijn mede-Tweakers. We hebben een aantal hiaten in onze reisplanning, misschien dat jullie ons hier mee kunnen helpen.

We vliegen op San Francisco, 29 dagen later vliegen we vanaf hier ook weer terug. Periode is oktober, wij gaan de route afleggen met een camper:

Dag 1 t/m 3 San Francisco
Dag 4 San Francisco -> Yosemite NP
Dag 5 Yosemite NP
Dag 6 Yosemite NP -> Sequoia NP
Dag 7 Sequoia NP
Dag 8 Sequoia NP -> Lake Isabella
Dag 9 Lake Isabella -> Death Valley
Dag 10 Death Valley -> Las Vegas
Dag 11 Las Vegas -> Zion NP
Dag 12 Zion NP
Dag 13 Zion NP -> Bryce Canyon
Dag 14 Bryce Canyon
Dag 15 Bryce Canyon -> Capitol Reef NP
Dag 16 Capitol Reef NP
Dag 17 Capitol Reef NP -> Arches NP
Dag 18 Arches NP -> Monument Valley
Dag 19 Monument Valley
Dag 20 Monument Valley -> Page
Dag 21 Page -> Grand Canyon NP
Dag 22 Grand Canyon NP -> Lake Havasu
Dag 23 Lake Havasu -> Joshua Tree NP
Dag 24 Joshua Tree NP -> Santa Barbara
Dag 25 Santa Barbara
Dag 26 Santa Barbara -> San Simeon
Dag 27 San Simeon -> Monterey
Dag 28 Monterey -> San Francisco
Dag 29 San Francisco, weer naar huis

Een aantal punten:
• Wij willen niet de hele dag in de camper zitten om te rijden, 4 uur lijkt ons de max. Daarom zitten we met dagnr. 22 (370km) en dagnr. 24 (365km) met een probleem en zouden we nog een extra tussenstop willen. Iemand een voorstel waar we tussen Grand Canyon en Lake Havasu nog kunnen stoppen, idem voor tussen Joshua Tree en Santa Barbara (LA trekt ons eigenlijk niet, slaan we het liefst over).
• Om extra dagen te krijgen voor deze tussenstops, denken we eraan om één dag eerder te vertrekken uit San Francisco. En om het Arches National Park te schrappen. Goed idee, Arches NP overslaan?
• Algemene ervaring van Tweakers: ben benieuwd naar mede-Tweakers die deze reis ook gemaakt hebben. Zou jij dingen schrappen, of juist toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3HWVD7kYzzRHU3CED2EDH-6eIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EJlD7jbBVdJD3SGsnD4MWP9G.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:54
Evt San Diego nog meepakken, vond dat wel een leuke stad.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Arches overslaan scheelt inderdaad heel wat kilometers. Daarnaast ligt wel ook Canyonlands NP (island in the sky district + dead horse point state park) en dat vond ik zeker ook een bezoek waard, al zou ik niet weten waar je die dag dan weer vandaan haalt. :P

Ik weet niet wat je precies wil gaan doen? Alle parkeerplaatsen en visitors centers afgaan, wat fotootjes maken en weer door? Of de hele dag wandelen/kajakken/offroaden/andere activiteiten? Want dat maakt nogal uit. Bij sommige parken ben je met de auto/camper namelijk vrij snel klaar als je er verder niks gaat doen. Bijvoorbeeld Capitol Reef en misschien ook wel Bryce. Zeker mooi hoor, maar de verharde weg is gewoon vrij kort. Wil je er iets spannends gaan doen dan is die hele dag daarentegen zeker wel nodig. In andere parken ben je juist sowieso wel de hele dag bezig omdat het gewoon groot is (death valley) of omdat slingerende bergwegen gewoon niet doorrijden (Yosemite / Sequoia) of omdat je bijvoorbeeld met een bus moet (Zion).

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 19-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:03
Wij hebben een soortgelijke route gedaan maar dan in omgekeerde volgorde. Wij zijn 2 nachten in arches geweest en 1 in monument valley. Daar ben ik achteraf wel blij om, wij vonden Arches zeker wel de moeite waard. Ik zou denk ik eerder een dag extra in arches blijven en 1 minder in Monument valley. Voor de rest ziet het er fantastisch uit. Zou zo weer terug gaan. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik zou zelf er denk ik eerder voor kiezen om een paar locaties over te slaan (voor deze trip) en ook ergens een paar keer een rustdag (rustige dag) inbouwen. Daar zou ik dan bijvoorbeeld Lake Havasu en Joshua Tree (beide geweest) overslaan en dan toch een keer een langere rit maken. Arches, Canyonland en Capitol Reef (hoewel allemaal verschillend) zijn m.i. ten dele een vergelijkbare ervaring. Er zijn heel veel parken waar je ook goed meerdere dagen kan zijn en verschillende mooie wandelingen kan maken. Als dat is wat is van plan bent, zou ik ervoor kiezen om minder te reizen en meer op een plek te blijven.

Iemand zei ooit tegen mij dat je rond moet reizen, niet rond moet racen.

Edit: een groot deel van wat je in één vakantie stopt hebben wij in 3 vakanties gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 19-02-2024 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:52
Ik zou idd even in iets meer detail gaan bepalen wat je precies wil gaan doen aan dagbesteding op alle locaties. Zonde om overal doorheen te racen en uiteindelijk niets gezien te hebben, dan kun je beter de reis wat inkorten en ook wat rustiger aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Nu online
Fikkie007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Inmiddels zijn wij wat verder met het plannen van onze reis. Ik zou alleen even gebruik willen maken van de expertise van mijn mede-Tweakers. We hebben een aantal hiaten in onze reisplanning, misschien dat jullie ons hier mee kunnen helpen.

We vliegen op San Francisco, 29 dagen later vliegen we vanaf hier ook weer terug. Periode is oktober, wij gaan de route afleggen met een camper:

Dag 1 t/m 3 San Francisco
Dag 4 San Francisco -> Yosemite NP
Dag 5 Yosemite NP
Dag 6 Yosemite NP -> Sequoia NP
Dag 7 Sequoia NP
Dag 8 Sequoia NP -> Lake Isabella
Dag 9 Lake Isabella -> Death Valley
Dag 10 Death Valley -> Las Vegas
Dag 11 Las Vegas -> Zion NP
Dag 12 Zion NP
Dag 13 Zion NP -> Bryce Canyon
Dag 14 Bryce Canyon
Dag 15 Bryce Canyon -> Capitol Reef NP
Dag 16 Capitol Reef NP
Dag 17 Capitol Reef NP -> Arches NP
Dag 18 Arches NP -> Monument Valley
Dag 19 Monument Valley
Dag 20 Monument Valley -> Page
Dag 21 Page -> Grand Canyon NP
Dag 22 Grand Canyon NP -> Lake Havasu
Dag 23 Lake Havasu -> Joshua Tree NP
Dag 24 Joshua Tree NP -> Santa Barbara
Dag 25 Santa Barbara
Dag 26 Santa Barbara -> San Simeon
Dag 27 San Simeon -> Monterey
Dag 28 Monterey -> San Francisco
Dag 29 San Francisco, weer naar huis

Een aantal punten:
• Wij willen niet de hele dag in de camper zitten om te rijden, 4 uur lijkt ons de max. Daarom zitten we met dagnr. 22 (370km) en dagnr. 24 (365km) met een probleem en zouden we nog een extra tussenstop willen. Iemand een voorstel waar we tussen Grand Canyon en Lake Havasu nog kunnen stoppen, idem voor tussen Joshua Tree en Santa Barbara (LA trekt ons eigenlijk niet, slaan we het liefst over).
• Om extra dagen te krijgen voor deze tussenstops, denken we eraan om één dag eerder te vertrekken uit San Francisco. En om het Arches National Park te schrappen. Goed idee, Arches NP overslaan?
• Algemene ervaring van Tweakers: ben benieuwd naar mede-Tweakers die deze reis ook gemaakt hebben. Zou jij dingen schrappen, of juist toevoegen?

[Afbeelding]
Leuke route, wij hebben 2 jaar geleden eenzelfde rondje gedaan maar dan tegenovergestelde richting.

Ik vond Arches zeker de moeite waard om te bezoeken, dus mijn tip zou zijn om dit echt proberen in de planning op te nemen.

Tip: Overnacht met je RV in Moab. Ik vond het heerlijk om na al die tijd in de Nationale parken ff de RV te laten staan en s avonds een leuk amerikaans dorpje in te lopen om een hapje te eten en wat rond te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Hmmbob schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:20:
Kan dat ook al zo ver vooruit? Voor als je in de zomer gaat?

Blijft nog altijd dat ik eerst een eSIM telefoon moet hebben (die komt nog wel voor de vakantie)
Dit zeiden ze eerder er zelf over:
Hi there, thank you for your comment. Our eSIMs do not expire. What expires is the data package that you purchase for your eSIM (since our data packages come with specific validity periods). If you have used up your data, you can still keep the eSIM and use it another time by buying a top-up data package for it.

If you still need assistance, our Support Team is available 24/7 to resolve any questions you may have about our data packages. You may reach us via chat (Airalo app or website) or email at support@airalo.com. Happy travels!

The eSIM data package expiration date depends on the eSIM validity or data consumption.

Your eSIM data package will last for the presented validity period, as long as you do not consume all data before then.

The validity period starts when the eSIM activates. Most eSIMs will activate when the installed eSIM connects to the supported network at the destination.

Depending on the eSIM, it can also activate at the time of the installation, regardless of your location.

You can check this information prior to purchase by going to Additional Information> Activation

[ Voor 23% gewijzigd door Grouchy op 19-02-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:10
paul-s83 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Airalo werkt samen met de grote providers (AT&T, Verizon, T-Mobile). Dus afhankelijk van je locatie pakt Airalo automatisch diegene met de beste dekking.

Grote voordeel is dat je direct na landen de eSim activeert en direct online bent. En je kan simpel via de app je tegoed ophogen als je bijna door je databundel bent.

Weet niet hoe het met andere Tweakers zit, maar ik had geen zin om moeite te doen om eerst na landen naar de 1e de beste Walmart of Telecom shop te rijden om 2 tientjes te besparen op een betere aanbieding.
In oktober ook airalo gebruikt in de US, werkt perfect en is betaalbaar. Je bent meteen online want je kunt vooraf de E-sim activeren vanuit huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:57
Bedankt voor de tips over Airalo! Ik zie dat ze nu t/m 28 februari een aanbiedingsprijs (50% korting) op 10GB en 20GB hebben. Ik en m'n vriendin willen in mei naar NYC gaan (aankomend weekend reisbureau bezoek), dus wel top dat je 't nu al kan kopen en het metertje pas gaat lopen zodra je geland bent. :)

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

En anders wellicht een (portable) travel router (met SIM slot).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Gitarist schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Op een parkeerplaats bij een Walmart troffen wij dit tafereel aan na het winkelen. Everything's bigger in Texas... behalve onze auto 8) :+
[Afbeelding]
Grappig, wij willen eigenlijk naast onze F-150 een Smart ForFour, alleen die is in de Verenigde Staten nooit verkocht. De Smart ForTwo zou wellicht in de truckbed passen :*)
Maar deze rode auto is serieus een van onze overwegingen als woon-werk auto. In de Nederland krijg je een leaseauto bij je werk, in de Verenigde Staten krijg je geen leaseauto maar een zorgverzekering bij je werk. Vandaar dat kleinere auto's in (o.a. regio Texas) enorm populair zijn voor woon-/werkverkeer. En bovendien zou een auto van het formaat rood nog in onze garage passen, naast de F-150.

Het voordeel van Smart (en sommige Jeep) modellen is dat je ze mag slepen. Bij Jeep kun je de versnellingsbak loskoppelen van de weg waardoor de automaat niet overhit raakt. Smart heeft volgens mij een soort afwijkende automaat waarbij het smeersysteem ook werkt tijdens het slepen. Andere automerken mag je niet slepen, hoe klein ze ook zijn.

De gratis Verizon trial werkt overigens prima:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3RqqRQFW/20240220-011450099-i-OS.png

Er vindt geen adrescontrole plaats. Je kunt een random adres opgeven en een random telefoonnummer. Alleen ik zou om juridische reden niet een 06-11 of 911 adres invullen. Dus Wi-Fi Calling kun je niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
@ibmpc Je hebt wel een interessant beeld van Nederland dat je denkt je hier standaard bij je werk een lease auto krijgt.

Ik heb even Copilot gebruikt om tot een antwoord te komen:
In Nederland bestaat het **zakenautopark** uit **1.550.100 personenauto's**. Dit omvat auto's op naam van bedrijven, zakelijke leaseauto's en privé-auto's die voor meer dan de helft zakelijk worden ingezet. Dit komt neer op **18,3%** van het totale Nederlandse personenautopark. Bijna de helft van het aantal zakenauto's is een **leaseauto** (757.000) ¹. 🚗🇳🇱

Bron: Gesprek met Bing, 20-2-2024
(1) Autoleasemarkt in cijfers 2021 - vna-lease.nl. https://www.vna-lease.nl/...easemarkt-in-cijfers-2021.
(2) Autoleasemarkt in cijfers 2020 - vna-lease.nl. https://www.vna-lease.nl/...easemarkt-in-cijfers-2020.
Komt er dus op neer dat zo'n 9% van de auto's in Nederland zakelijk wordt geleased. Nederland telt 9,8 miljoen werkenden. Daarvoor worden dus 757.000 auto's geleased. Circa 7,7% van de werkenden heeft daarmee een zakelijk leaseauto. Zo gebruikelijk is dat dus niet.

(Disclaimer: bovenstaande is een rekensom van het niveau "op de achterkant van een sigaar doosje".)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb unlimited bij Odido, dus heb ik gebeld met Odido om te vragen of ik van Unlimited standaard €25 naar Unlimited Plus kan voor 1 maand in April voor Amerika betaal ik €5 extra en heb ik 50GB in heel Amerika.

Ik dacht eerst wat makkelijk 1 maand omhoog en dan weer omlaag.

Wat blijkt nu, ik heb nog steeds de voorwaarden van T-Mobile lopende. Ik mag pas vanaf 17 mei verlengen en dat gaat in september in. Ik krijg wel dagelijks de 20GB dagbundel.

Het had gekund als ik Odido voorwaarden had in mijn contract.

Ik ga waarschijnlijk de e-sim kopen met 20GB van hier in een reactie. Voordeel vanaf landing dus verbinding

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fikkie007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Een dagje minder in SF kan wel maar Arches schrappen zou zonde zijn. Ik zou juist Dead Horse Point en Canyonlands toevoegen als je daar toch bent.

Maar ik zie in jouw kaart het probleem wat ik indertijd probeerde te vermijden: Dat je langs allerlei steden in Arizona en Zuid Californie moet alleen om te vermijden dat je twee keer dezelfde wegen in tegenstelde richting moet volgen.

Overweeg eens om je vakantie in Denver of Salt Lake City te starten en in SF of LA te eindigen. Voor de kosten van de vliegtickets maakt dat in mijn ervaring niet veel uit. Wat het voor de kosten van de RV doet om die op een andere plek weer in te leveren weet ik niet. Ik heb de route met een huurauto gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
bazzemans schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:19:
@ibmpc Je hebt wel een interessant beeld van Nederland dat je denkt je hier standaard bij je werk een lease auto krijgt.

Ik heb even Copilot gebruikt om tot een antwoord te komen:

[...]

Komt er dus op neer dat zo'n 9% van de auto's in Nederland zakelijk wordt geleased. Nederland telt 9,8 miljoen werkenden. Daarvoor worden dus 757.000 auto's geleased. Circa 7,7% van de werkenden heeft daarmee een zakelijk leaseauto. Zo gebruikelijk is dat dus niet.

(Disclaimer: bovenstaande is een rekensom van het niveau "op de achterkant van een sigaar doosje".)
Volgens Copilot is het aandeel inderdaad niet gelijk tussen Nederland en de VS. 50% van de werkenden heeft employer-based healthcare coverage. Ik weet eigenlijk niet anders dat toen ik in Nederland werkte, dat iedereen een leaseauto kreeg en voor mijn gevoel had de helft van de gezinnen met werkenden wel een auto van het werk.

Verizon plan is gelukt bij die vriend. Hij zei dat hij wel een extra Apple ID moest aanmaken omdat appstores regiogebonden zijn. Na een maand haalt hij gewoon een T-Mobile of AT&T sim bij de Target ofzoiets. De Verizon trial is een beter aanbod, T-Mobile heeft weliswaar prepaid unlimited, maar na 32 GB word je in een lagere QoS gezet, dus bij congestie kunnen je snelheden lager zijn. In de praktijk merk je daar niet zo veel van in rural gebieden.

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

downtime schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Een dagje minder in SF kan wel maar Arches schrappen zou zonde zijn. Ik zou juist Dead Horse Point en Canyonlands toevoegen als je daar toch bent.

Maar ik zie in jouw kaart het probleem wat ik indertijd probeerde te vermijden: Dat je langs allerlei steden in Arizona en Zuid Californie moet alleen om te vermijden dat je twee keer dezelfde wegen in tegenstelde richting moet volgen.

Overweeg eens om je vakantie in Denver of Salt Lake City te starten en in SF of LA te eindigen. Voor de kosten van de vliegtickets maakt dat in mijn ervaring niet veel uit. Wat het voor de kosten van de RV doet om die op een andere plek weer in te leveren weet ik niet. Ik heb de route met een huurauto gedaan.
Die overweging heb ik gemaakt voor juni a.s. en Denver is qua vliegen en autohuur een klap duurder dan SF helaas. Maar qua route wel mooier te bouwen idd dan het standaard rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 12:08

JK

Ik ben bijna 5 jaar niet meer in de USA geweest, onlangs in m'n eentje een weekje gegaan en recentelijk weer terug in NL.
Florida was de keus, want goed weer (viel tegen ten opzichte van voorgaande keren in februari). Echter, enorm veel last tegenwoordig in het donker van verblindende verlichting. Echt extreem. Van voor en achter tegelijk, honderden zo niet duizenden auto's op een avond die je verblinden. Zeer vermoeiend en best gevaarlijk.

De nieuwe LED-koplampen zijn veel te fel en staan soms ook verkeerd afgesteld. Of halogeen vervangen door LED in een behuizing die er niet voor is geschikt. Of simpelweg met grootlicht rijden en schijt hebben aan de situatie. Hoe dan ook, het was één grote bende op de weg t.o.v. de 17x dat ik eerder in de USA was.

Hoe ervaren anderen dat? Ik reed een midsize sedan en dus vrij lage auto. Ik denk dat je bijna verplicht bent om een SUV of soortgelijk te rijden om er zo min mogelijk last van te hebben. Florida is een staat zonder jaarlijkse car inspection, dus het probleem is een blijvertje. Ik denk dat ik de volgende keer toch maar voor een SUV ga, want tegenwoordig in het donker rijden is gewoon niet meer te doen. Er zijn best wat Amerikanen die al in het donker niet meer willen rijden en dat zoveel mogelijk vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

@JK
Zonder gein dit:

Nachtrijbril

Rij ik al jaren mee in Duitsland met name als het regent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Typhone schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:40:
@JK
Zonder gein dit:

Nachtrijbril

Rij ik al jaren mee in Duitsland met name als het regent :).
Helpt dat tegen dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ULaZyvt8IqdZops-XKUYiurdac=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/jDvSzlAHROyUx1W5SPUm5LIB.webp?f=fotoalbum_large

en dit (via achterzijde, maar dat komt via 3 spiegels je gezicht in)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSv6j-ahFklff_5zhIEJ_pLYQZ4=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/RoRMCbujA0XXyMH0JO2h8myV.webp?f=fotoalbum_large

Duitsland is niet te vergelijken met Amerika. Echt niet.

Overigens zijn de foto's niet van mijzelf maar van Reddit; https://www.reddit.com/r/fuckyourheadlights/
Het komt wel overeen met wat ik onderweg tegenkwam.

Ik ben 18x in de USA geweest sinds 2008, de helft van de staten ongeveer gezien, maar na 2019 dus niet meer geweest tot nu toe en dit probleem was er nog niet. Ik denk dat een gele bril weinig gaat helpen tegen licht wat vol in je gezicht wordt geschenen.

Het enige wat ik me kan bedenken wat helpt, is hoger zitten, omdat de meest overlastgevende auto's SUV's en pickups zijn. Als je dan zelf ook hoog zit, zal het minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Dat komt door de combinatie van standaard hogere auto's en een voorliefde voor de meest krankzinnige mods zoals lifted trucks. Uiteraard niet geremd door enige vorm van regulering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
JK schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:52:
Het enige wat ik me kan bedenken wat helpt, is hoger zitten, omdat de meest overlastgevende auto's SUV's en pickups zijn. Als je dan zelf ook hoog zit, zal het minder zijn.
Dit zal helpen denk ik?
Zelf nooit last gehad, maar rij altijd (midsize) SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Het zijn standaard idd veel hoge auto's op de weg en idd geen regulering in veel staten.
Ik zal de volgende keer een SUV huren, anders is het in het donker niet te doen. Althans, in Florida is het echt verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
JK schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:34:
Hoe ervaren anderen dat? Ik reed een midsize sedan en dus vrij lage auto. Ik denk dat je bijna verplicht bent om een SUV of soortgelijk te rijden om er zo min mogelijk last van te hebben.
Koplampen zijn hier anders afgesteld dan in Europa. Een auto die je naar Europa migreert moet je dan ook voorzien van andere koplampen. Een auto van hier die tijdelijk in Nederland is hoef je niet aan te passen en verblinden dus iedereen "legaal". Dus zelfs met regulering zou dat probleem niet worden opgelost.
Ik denk dat ik de volgende keer toch maar voor een SUV ga, want tegenwoordig in het donker rijden is gewoon niet meer te doen. Er zijn best wat Amerikanen die al in het donker niet meer willen rijden en dat zoveel mogelijk vermijden.
Alles gaat om kijktechniek. Kijk langs je tegenligger en je hebt er vrijwel geen last meer van. En kies een vlucht uit die 's middags aan komt, zodat je in de auto stapt als het nog licht is en je nog heel eventjes hebt om te acclimatiseren. Dat het dan onderweg donker wordt, is dan minder impactvol. Een pickup gaat je voor dit probleem niet helpen. Ten eerste omdat een sedan je nog steeds verblindt, maar ten tweede omdat er altijd pickups zijn die meer lifted zijn dan die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ibmpc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:02:
Alles gaat om kijktechniek. Kijk langs je tegenligger en je hebt er vrijwel geen last meer van.
Die snap ik even niet... Als je twee graden verder naar links kijkt lost dat het probleem niet op, en als je gewoon complete richtingen niet meer opkijkt ben je gewoon aan het rijden zonder te kijken. Idem voor je spiegels, je kijkt erin of je kijkt er niet in, veel meer opties heb je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
bwerg schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Die snap ik even niet... Als je twee graden verder naar links kijkt lost dat het probleem niet op, en als je gewoon complete richtingen niet meer opkijkt ben je gewoon aan het rijden zonder te kijken. Idem voor je spiegels, je kijkt erin of je kijkt er niet in, veel meer opties heb je niet.
Je moet kijken waar je heen wilt. Dat is langs je tegenligger. Het is enorm verleidelijk om naar je tegenligger te kijken omdat die het meeste opvalt, maar dat verblindt enorm. Kijk er langs. Daar wil je heen en dan zijn koplampen ineens veel minder hinderlijk. De binnenspiegel dimt vanzelf, dus daar hoef je vrij weinig mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Altijd recht voor je uitstaren dus? :S Lekker veilig. Nog los van dat in elke bocht "waar ik heen wil" toch echt gewoon richting de tegenligger (op dat moment) is. En los van dat een fel licht schuin voor me toch echt nog steeds hinderlijk is, ook al kijk ik er niet recht in.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 26-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Maargoed, conclusie is dus dat je er in de VS meer last van kunt hebben om uiteenlopende redenen, en als je daar echt gevoelig voor bent huur je een hogere auto en/of zorg je voor een bril.
Ik heb 2 jaar in een sedan rond gereden en hoewel ik het soms vond storen, was het ook niet meer dan dat. Nu rij ik in een iets hogere SUV en is het minder, maar nog steeds gebeurt het een stuk vaker dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Airalo 20GB pakket besteld voor tijdens mijn vakantie in Amerika 15 April tot 28 April. Ik heb de bevestiging binnen in mijn E-mail. Ik moet dus pas activeren op de dag dat ik ga vliegen? Dat is op maandag de 15e April.

Met e-sim

Ik herinner mij vorig jaar April in New York Time Square T-Mobile 20 dollar voor 5GB bij T-Mobile.

Met korting van Promotional Price -US$21.00

Package purchased: Change 20 GB - 30 Days

Sub total: US$42.00

Promotional Price -US$21.00

Order total: US$21.00 (€19,82)

Doe ik dat het beste op Schiphol of als ik ben aangekomen in Los Angeles?

Ik heb de app gedownload en geïnstalleerd. Kan ik via die app mijn verbruik bijhouden?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Zelf heb ik de eSims altijd ter plekke geactiveerd. Geen idee of het ook al op Schiphol kan. Je hebt in ieder geval een stabiele internetverbinding nodig, bij voorkeur wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:11:
Zelf heb ik de eSims altijd ter plekke geactiveerd. Geen idee of het ook al op Schiphol kan. Je hebt in ieder geval een stabiele internetverbinding nodig, bij voorkeur wifi.
Moet ik iets printen, want bij Odido scannen ze een briefpapier de QR-code om e-sim te activeren.

Erg goed geprijsd. Hopelijk snel internet. Ik dacht goed geprijsd als ik denk aan vorige jaar. De hotels heb ik gewoon Wi-Fi

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2024 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Meerdere opties. Kijk op deze pagina voor uitleg, inclusief een filmpje: https://www.airalo.com/he...-an-esim-on-my-ios-device

Er wordt ook gesproken over een geprinte QR-code maar je kan het ook scannen vanaf de telefoon van je reisgenoot als je de QR-code daar naartoe doorstuurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paul-s83
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:51:
Ik heb Airalo 20GB pakket besteld voor tijdens mijn vakantie in Amerika 15 April tot 28 April. Ik heb de bevestiging binnen in mijn E-mail. Ik moet dus pas activeren op de dag dat ik ga vliegen? Dat is op maandag de 15e April.

Met e-sim

Ik herinner mij vorig jaar April in New York Time Square T-Mobile 20 dollar voor 5GB bij T-Mobile.

Met korting van Promotional Price -US$21.00

Package purchased: Change 20 GB - 30 Days

Sub total: US$42.00

Promotional Price -US$21.00

Order total: US$21.00 (€19,82)

Doe ik dat het beste op Schiphol of als ik ben aangekomen in Los Angeles?

Ik heb de app gedownload en geïnstalleerd. Kan ik via die app mijn verbruik bijhouden?
Gewoon de eSim activeren vlak voor vertrek op Schiphol. Zodra je landt in de USA zoekt de eSim verbinding met 1 van de beschikbare netwerken via Airalo. Vanaf dat moment gaat ook je limiet van 30 dagen pas in.

En ja, je kan ook je dataverbruik inzien via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
bwerg schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:24:
Altijd recht voor je uitstaren dus? :S Lekker veilig. Nog los van dat in elke bocht "waar ik heen wil" toch echt gewoon richting de tegenligger (op dat moment) is. En los van dat een fel licht schuin voor me toch echt nog steeds hinderlijk is, ook al kijk ik er niet recht in.
Waarom recht voor je uit staren?
Tegenlicht is altijd hinderlijk, maar je kunt de hinder met een paar simpele truukjes beperken. Een hoge auto werkt in Nederland prima vanwege de lichtafstelling, een hoge auto werkt in de VS wat minder dus moet je de focus wat meer op je kijktechniek leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

ibmpc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Je moet kijken waar je heen wilt. Dat is langs je tegenligger. Het is enorm verleidelijk om naar je tegenligger te kijken omdat die het meeste opvalt, maar dat verblindt enorm. Kijk er langs. Daar wil je heen en dan zijn koplampen ineens veel minder hinderlijk. De binnenspiegel dimt vanzelf, dus daar hoef je vrij weinig mee te doen.
Ik kijk er ook wel langs, maar het blijft gewoon irritant omdat je ze van voor en achter hebt, regelmatig tegelijkertijd. Ik kom sinds 2008 1-2x in Amerika en dan in 2019 voor het laatst, omdat de grenzen in 2020 dicht gingen (er stond nog een grote roadtrip gepland en reeds betaald) en we twee kinderen kregen en ik zonder prikkies niet naar binnen mocht. Dat van de verlichting is echt iets recents.

Overigens dimt niet elke binnenspiegel (in mijn rental niet) en dan krijg je nog steeds de volle laag via de zijspiegels en moet je naar voren zitten om weer in het donker te zitten. Het zal ook per staat verschillen. In Florida heb je genoeg idioten rondrijden die niet weten hoe een huurauto werkt. Eentje verblinde me op het parkeerterrein van de Walmart en toen ben ik uitgestapt en eens wezen vragen hoe dat met zijn lichten zat. De vriendelijke Canadees met Russische roots zei dat het en rental was en dat mogelijk zijn kinderen aan de knoppen hadden gezeten. Dat klopte dus in dit geval. Maar dan nog: Zie je dat blauwe licht op je dashboard niet? Leuk gesprek met 'm verder gehad over andere dingen, maar mensen letten vaak ook niet op het dashboard. Rijden er ook zat rond zonder verlichting of alleen dagrijverlichting aan en dus aan de achterzijde compleet donker. Als mijn lichten verkeerd zijn afgesteld, zie ik dat tijdens het rijden. Maar goed, niet iedereen ziet dat.

Anyway, het is een probleem wat gewoon iets is van de laatste jaren, daarvoor echt nooit problemen mee gehad. Het viel mij op en ik vond het strontirritant om in het donker te rijden, ondanks dat ik ook wel langs de lichten kijk. Van achter ga je in elk geval niet zien als je een baantje opzij wil, of er iemand aan komt. Dan heb je echt die dodehoeksensor nodig.

Verder wel weer genoten hoor, van Amerika. Ik was op deze specifieke plek ook alweer 13x geweest, dus het was als thuiskomen. Leek net of die bijna 5 jaar er niet tussen zaten. Helaas bij thuiskomst in NL voelde het ook alsof ik niet was weggeweest :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
JK schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Ik kijk er ook wel langs, maar het blijft gewoon irritant omdat je ze van voor en achter hebt, regelmatig tegelijkertijd. Ik kom sinds 2008 1-2x in Amerika en dan in 2019 voor het laatst, omdat de grenzen in 2020 dicht gingen (er stond nog een grote roadtrip gepland en reeds betaald) en we twee kinderen kregen en ik zonder prikkies niet naar binnen mocht. Dat van de verlichting is echt iets recents.
Ik heb mijn rijbewijs hier gehaald :P
Ik ben naar binnengelopen en ik heb tien minuten voor het examen even een oefenexamen gedaan op de DOT van onze staat. Het examen was zelfs in dezelfde volgorde als het oefenexamen. Dat geeft dus aan wat het niveau van een beginnend bestuurder is. Vragen over verlichting kreeg ik niet. Hier moet je het doen van ervaring.

Wat Nederlanders hier trouwens goed doen is links plakken, terwijl dat hetgeen is waar men in Nederland het meeste over klaagt. Strontvervelend die Nederlanders :+
Overigens dimt niet elke binnenspiegel (in mijn rental niet) en dan krijg je nog steeds de volle laag via de zijspiegels en moet je naar voren zitten om weer in het donker te zitten.
Een tip: Zet die buitenspiegels wat verder naar buiten zodat je geen dodehoek meer hebt. Het klopt dat je dan niet meer met je zijspiegels naar achteren kunt kijken, maar daar is de binnenspiegel voor. Als je een doorlopend beeld hebt van links naar midden naar rechts, zonder overlap, dan kun je met je linker en rechter buitenspiegel niet naar achteren kijken. Wil je dan wel een keer je zijspiegels gebruiken om naar achteren te kijken dan verplaats je je hoofd 5 cm naar links of naar rechts, bijvoorbeeld bij het inparkeren. De geen-overlap spiegelinstelling geeft 's nachts enorm veel rust, zelfs al dimt je binnenspiegel niet en straalt iemand vol je binnenspiegel in.
Het zal ook per staat verschillen. In Florida heb je genoeg idioten rondrijden die niet weten hoe een huurauto werkt. Eentje verblinde me op het parkeerterrein van de Walmart en toen ben ik uitgestapt en eens wezen vragen hoe dat met zijn lichten zat. De vriendelijke Canadees met Russische roots zei dat het en rental was en dat mogelijk zijn kinderen aan de knoppen hadden gezeten. Dat klopte dus in dit geval. Maar dan nog: Zie je dat blauwe licht op je dashboard niet? Leuk gesprek met 'm verder gehad over andere dingen, maar mensen letten vaak ook niet op het dashboard. Rijden er ook zat rond zonder verlichting of alleen dagrijverlichting aan en dus aan de achterzijde compleet donker. Als mijn lichten verkeerd zijn afgesteld, zie ik dat tijdens het rijden. Maar goed, niet iedereen ziet dat.
Florida staat nu niet echt bekend om de staat waar de kwaliteit van de bestuurders hoog is ten opzichte van de rest van de Verenigde Staten.
Anyway, het is een probleem wat gewoon iets is van de laatste jaren, daarvoor echt nooit problemen mee gehad. Het viel mij op en ik vond het strontirritant om in het donker te rijden, ondanks dat ik ook wel langs de lichten kijk. Van achter ga je in elk geval niet zien als je een baantje opzij wil, of er iemand aan komt. Dan heb je echt die dodehoeksensor nodig.

Verder wel weer genoten hoor, van Amerika. Ik was op deze specifieke plek ook alweer 13x geweest, dus het was als thuiskomen. Leek net of die bijna 5 jaar er niet tussen zaten. Helaas bij thuiskomst in NL voelde het ook alsof ik niet was weggeweest :o
Het grootste probleem in de VS is het mobieletelefoongebruik. Een paar gradaties verder inderdaad de verlichting. Dat is niet iets van de laatste jaren, dat is altijd al zo geweest. Maar het is vervelender sinds de mega heldere koplampen. De dodehoeksensor vind ik vrij nutteloos. Het zorgt ervoor dat mensen geen situationele bekendheid hebben, want de sensor doet het toch wel voor je. Bovendien houdt een dodehoeksensor geen rekening met snelheidsverschillen. Een binnenspiegel wel.

Wat men hier goed doet is niet begrijpen dat een helder dashboard betekent dat alleen je voorste verlichting ingeschakeld is, en je achterverlichting uit staat. Dat zou wat mij betreft een theorievraag moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ibmpc op 27-02-2024 01:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Interessant, zo'n verblinding discussie in een Amerika topic.

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Zo om het maar even om te gooien, het definitieve lijstje voor dit jaar staat gereed. Voor wie van alternatieve schema's houdt even meekijken ;). Wij doen het anders dit jaar en op enkele hotspots na vooral de gebieden waar we mooi kunnen gaan hiken: 15-25km hikes.

Dag 1: Amsterdam - Denver
Dag 2: Denver - Custer (SD)
Dag 3: Custer (SD)
Dag 4: Custer (SD)
Dag 5: Custer (SD) - Ten Sleep (WY)
Dag 6: Ten Sleep (WY) - Billings (MT)
Dag 7: Billings (MT) - Yellowstone (WY)
Dag 8: Yellowstone
Dag 9: Yellowstone
Dag 10: Yellowstone - Dubois (WY)
Dag 11: Dubois - Pinedale (WY)
Dag 12: Pinedale - Moab (UT)
Dag 13: Moab
Dag 14: Moab
Dag 15: Moab
Dag 16: Moab - Mexican Hat (UT)
Dag 17: Mexican Hat - Ouray (CO)
Dag 18: Ouray - Crested Butte (CO)
Dag 19: Crested Butte
Dag 20: Crested Butte
Dag 21: Crested Butte - Denver (CO)

4x een hotel tussendoor om e.e.a. op te laden, voor de rest campgrounds geboekt.
Wordt de eerste keer (zelf) kamperen dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

ibmpc schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 01:45:
[...]
Ik heb mijn rijbewijs hier gehaald :P
Ik ben naar binnengelopen en ik heb tien minuten voor het examen even een oefenexamen gedaan op de DOT van onze staat. Het examen was zelfs in dezelfde volgorde als het oefenexamen. Dat geeft dus aan wat het niveau van een beginnend bestuurder is. Vragen over verlichting kreeg ik niet. Hier moet je het doen van ervaring.

Wat Nederlanders hier trouwens goed doen is links plakken, terwijl dat hetgeen is waar men in Nederland het meeste over klaagt. Strontvervelend die Nederlanders :+
In welke staat woon je? Woon je al lang in Amerika? Rijlessen daar gaan inderdaad compleet anders dan hier. Wat betreft linksplakken; hoe weet je dat het Nederlanders zijn? Ik pak meestal een strookje links van de rechterstrook om gewoon door te kunnen rijden, of helemaal links, maar dan ben ik ook wel de snelste en heb ik niemand achter me. Mind you; ik ben ook een motorrijder, dus ik let meer wat er om mij heen gebeurt dan de gemiddelde automobilist. Ik weet ook wat er achter me zit en of ik aan de kant moet. Ook weet ik ten alle tijde wat er om mij heen zit en mis ik een voertuig in mijn blikveld die ik eerder wel opmerkte, dan moet deze in mijn dode hoek zitten.
[...]
Een tip: Zet die buitenspiegels wat verder naar buiten zodat je geen dodehoek meer hebt. Het klopt dat je dan niet meer met je zijspiegels naar achteren kunt kijken, maar daar is de binnenspiegel voor. Als je een doorlopend beeld hebt van links naar midden naar rechts, zonder overlap, dan kun je met je linker en rechter buitenspiegel niet naar achteren kijken. Wil je dan wel een keer je zijspiegels gebruiken om naar achteren te kijken dan verplaats je je hoofd 5 cm naar links of naar rechts, bijvoorbeeld bij het inparkeren. De geen-overlap spiegelinstelling geeft 's nachts enorm veel rust, zelfs al dimt je binnenspiegel niet en straalt iemand vol je binnenspiegel in.
Ik gebruik de buitenspiegels ook om te zien wat er achter mijn achterligger zit. Kan alles wel gaan verdraaien, maar feit blijft dat de verlichting sinds enige tijd gewoon een probleem is in de USA.
Ook moet ik wel een deel van de auto in beeld hebben om een herkenningspunt te hebben om bepaalde zaken in te schatten die ik in de spiegel zie.
[...]
Florida staat nu niet echt bekend om de staat waar de kwaliteit van de bestuurders hoog is ten opzichte van de rest van de Verenigde Staten.
[...]
Het probleem met Florida is dat er heel veel toeristen zijn, je kan dus niet helemaal alles afschuiven op de gemiddelde Floridiaan. Je hebt ook toeristen die niet weten dat je door rood mag rijden als er geen borden staan en wat daarbij dan wel de regels zijn. Of dat ze een baan opzij moeten als er hulpdiensten op de vluchtstrook staan of wat te doen als ze écht niet opzij kunnen. Weten ze vaak niet.
Het grootste probleem in de VS is het mobieletelefoongebruik. Een paar gradaties verder inderdaad de verlichting. Dat is niet iets van de laatste jaren, dat is altijd al zo geweest. Maar het is vervelender sinds de mega heldere koplampen. De dodehoeksensor vind ik vrij nutteloos. Het zorgt ervoor dat mensen geen situationele bekendheid hebben, want de sensor doet het toch wel voor je. Bovendien houdt een dodehoeksensor geen rekening met snelheidsverschillen. Een binnenspiegel wel.

Wat men hier goed doet is niet begrijpen dat een helder dashboard betekent dat alleen je voorste verlichting ingeschakeld is, en je achterverlichting uit staat. Dat zou wat mij betreft een theorievraag moeten zijn.
Mobieltelefoongebruik is hier ook nog steeds een issue. Dodehoeksensor is ook nutteloos, dat ding gaat vaak ook onnodig af, ook als je de bocht neemt en je knipper aan hebt en het twee stroken zijn. Ik kijk nog altijd netjes over de schouder heen als ik een baantje wissel, naast gebruik van de zijspiegels. Over de schouder kijken is iets wat ook in Nederland vaak niet gebeurt. Maar goed, wat ik al zei, ik ben een motorrijder, dus ik zit wel anders in de auto dan de gemiddelde automobilist.

Dat jij zegt dat de verlichting altijd al een probleem is geweest, daar kan ik mij niet in vinden. Ik heb tussen 2008-2019 behoorlijk veel kilometers gereden en ongeveer de helft van de staten gezien. Nooit was dit een probleem en toen reed ik ook midsize en fullsize auto's, geen hoge auto's.

Dashboard aflezen blijft blijkbaar lastig. Die blauwe lamp op het dashboard... wat zou dat zijn? En idd dagrijverlichting aan zorgt er nog niet voor dat de achterkant aan staat. Maar goed, dat zijn waarschijnlijk toeristen die de auto niet kennen en daar heb je er jaarlijks vele miljoenen van in alleen al Florida. Elke avond reden ze dus wel rond met alleen de dagrijverlichting. En waarschijnlijk klagen dat ze zo weinig zagen op donkere wegen. :o

Anyway, het is me in elk geval duidelijk dat er een probleem is in de USA mbt verlichting. Hopelijk gaan ze het oplossen, maar dat gaat laaaaang duren.Tot die tijd ga ik dan maar denk SUV's rijden daar, om er het minst last van te hebben.
Dean Martin schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:07:
Interessant, zo'n verblinding discussie in een Amerika topic.
Waar denk je dat ik het probleem heb? Niet in Nederland. Ik ben 18x in Amerika geweest, 17x geen last, deze laatste keer wel. Daarom was het de vraag of ik de enige ben in AMERIKA. Maar getuige de subreddit 'Fuckyourheadlights' en topics op diverse social media hierover, ben ik dus niet de enige die dit opmerkt. Niets off-topics aan, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Typhone schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:59:
Zo om het maar even om te gooien, het definitieve lijstje voor dit jaar staat gereed. Voor wie van alternatieve schema's houdt even meekijken ;). Wij doen het anders dit jaar en op enkele hotspots na vooral de gebieden waar we mooi kunnen gaan hiken: 15-25km hikes.

4x een hotel tussendoor om e.e.a. op te laden, voor de rest campgrounds geboekt.
Je neemt tussen Billings en Yellowstone de Beartooth Highway? Het heet 1 van de mooiste ritten in de VS te zijn. Geen idee of dat klopt maar mooi is het wel. Wel voltanken voor je eraan begint. Neem ook een extra jas mee als je daar wil hiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007

Waar sta je in Moab? Ik zou absoluut canyonlands - Needle district toevoegen. Geweldige rit er naar toe, brilliante locatie voor het kamperen en mooie zonsopgang/ondergang van bovenop de rotsen bij de camping en geweldige wandelingen (o.a. Chesler loop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

downtime schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Je neemt tussen Billings en Yellowstone de Beartooth Highway? Het heet 1 van de mooiste ritten in de VS te zijn. Geen idee of dat klopt maar mooi is het wel. Wel voltanken voor je eraan begint. Neem ook een extra jas mee als je daar wil hiken.
Jazeker! Ben er in 2016 al eens over heen gekomen en dat was zo mooi dat ik hem nu weer op het lijstje gezet heb. Hebben nog wel wat meer mooie scenic routes gevonden die we erbij pakken.

Tegelijkertijd is vandaag het idee gekomen om volgend jaar ook weer te gaan plannen maar dan vroeger. Half april- begin mei (meer richting het zuiden). Wel de warmte, niet de mensen. Ik denk dat ik ouder word (38, red >:) ) maar hoe minder mensen hoe beter. Dat typische massa gekloot begint steeds irritant tegen te vallen en via Alltrails en Youtube kom je prachtige hikes tegen waar je geen toerist ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
JK schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:08:
[...]

In welke staat woon je? Woon je al lang in Amerika? Rijlessen daar gaan inderdaad compleet anders dan hier. Wat betreft linksplakken; hoe weet je dat het Nederlanders zijn? Ik pak meestal een strookje links van de rechterstrook om gewoon door te kunnen rijden, of helemaal links, maar dan ben ik ook wel de snelste en heb ik niemand achter me. Mind you; ik ben ook een motorrijder, dus ik let meer wat er om mij heen gebeurt dan de gemiddelde automobilist. Ik weet ook wat er achter me zit en of ik aan de kant moet. Ook weet ik ten alle tijde wat er om mij heen zit en mis ik een voertuig in mijn blikveld die ik eerder wel opmerkte, dan moet deze in mijn dode hoek zitten.
Het was een grapje over de Nederlanders :+
Maar... het zijn wel altijd typische auto's van de autoverhuurders die links plakken.
Ben je er zo eentje die zonder helm rijdt? ;) (wat in veel staten is toegestaan als je volwassen bent)
Ik gebruik de buitenspiegels ook om te zien wat er achter mijn achterligger zit. Kan alles wel gaan verdraaien, maar feit blijft dat de verlichting sinds enige tijd gewoon een probleem is in de USA.
Ook moet ik wel een deel van de auto in beeld hebben om een herkenningspunt te hebben om bepaalde zaken in te schatten die ik in de spiegel zie.
Ik heb een keer een lokale politie rijtraining gehad en daar hebben ze mij geleerd dat je de spiegels niet moet laten overlappen. Gevolg is dat je met je buitenspiegels niet meer je auto ziet en ook niet meer naar achteren kunt kijken, maar dus ook niet extra word verblind door achterliggers via de zijspiegels en je hebt geen dode hoek meer. Kan alleen in de auto, niet met de motor. En het is geen betere of minder goede methode, maar een andere spiegelmethode.
Het probleem met Florida is dat er heel veel toeristen zijn, je kan dus niet helemaal alles afschuiven op de gemiddelde Floridiaan. Je hebt ook toeristen die niet weten dat je door rood mag rijden als er geen borden staan en wat daarbij dan wel de regels zijn. Of dat ze een baan opzij moeten als er hulpdiensten op de vluchtstrook staan of wat te doen als ze écht niet opzij kunnen. Weten ze vaak niet.
In veel staten mag je ook vertragen in plaats van opschuiven. Hangt er een beetje vanaf wat er op de borden staat langs de weg. Bij ons zien we niet zo veel Europese toeristen, die gaan allemaal naar California of Florida.

Het enige wat volgens mij uniform voor heel de VS is, is dat je bij een haboob langs de weg moet parkeren met de verlichting uit. Het ingeschakeld laten van de verlichting schijnt er voor te zorgen dat het nog rijdende verkeer je gaat volgen, maar vervolgens bovenop je klapt omdat jij stilstaat. Ik zie een overeenkomst met de kijktechniek bij tegenliggers. Langs je tegenligger kijken, want daar wil je heen :+
Mobieltelefoongebruik is hier ook nog steeds een issue. Dodehoeksensor is ook nutteloos, dat ding gaat vaak ook onnodig af, ook als je de bocht neemt en je knipper aan hebt en het twee stroken zijn. Ik kijk nog altijd netjes over de schouder heen als ik een baantje wissel, naast gebruik van de zijspiegels. Over de schouder kijken is iets wat ook in Nederland vaak niet gebeurt. Maar goed, wat ik al zei, ik ben een motorrijder, dus ik zit wel anders in de auto dan de gemiddelde automobilist.

Dat jij zegt dat de verlichting altijd al een probleem is geweest, daar kan ik mij niet in vinden. Ik heb tussen 2008-2019 behoorlijk veel kilometers gereden en ongeveer de helft van de staten gezien. Nooit was dit een probleem en toen reed ik ook midsize en fullsize auto's, geen hoge auto's.
Ik heb een auto die zo'n goed uitzicht heeft, dat je de zijspiegels er in principe af kunt slopen. De binnenspiegel overlapt met het over de schouder kijken en de hoeveelheid glas maakt het kijken makkelijker. Voor mijn gevoel is het verlichtingsprobleem er al zeker 10 jaar, maar vroeger was grootlicht simpelweg niet zo helder. Dus ja, in die zin is het probleem wel groter geworden.
Dashboard aflezen blijft blijkbaar lastig. Die blauwe lamp op het dashboard... wat zou dat zijn? En idd dagrijverlichting aan zorgt er nog niet voor dat de achterkant aan staat. Maar goed, dat zijn waarschijnlijk toeristen die de auto niet kennen en daar heb je er jaarlijks vele miljoenen van in alleen al Florida. Elke avond reden ze dus wel rond met alleen de dagrijverlichting. En waarschijnlijk klagen dat ze zo weinig zagen op donkere wegen. :o

Anyway, het is me in elk geval duidelijk dat er een probleem is in de USA mbt verlichting. Hopelijk gaan ze het oplossen, maar dat gaat laaaaang duren.Tot die tijd ga ik dan maar denk SUV's rijden daar, om er het minst last van te hebben.
Tip: Pickup :P
Klap de achterbank op en je kunt vele koffers kwijt in de cabine.

Dagrijverlichting geeft overigens behoorlijk veel licht (bijna voldoende), maar het is een ander lichtbeeld dus het valt direct op dat je de verkeerde verlichting aan hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• matthijst
Tip: gebruik lekker de DM knop voor dit soort discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritsvdb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 17:57
Hoi, mijn vrouw en ik gaan 7 weken rondreizen in West-Amerika. Echter, elk autoverhuurbedrijf geeft aan dat de termijn niet langer dan 30dagen mag zijn en dat we halverwege de auto moeten inleveren.

Ik heb nu een reservering bij Sixt staan; Mustang cabrio voor 46 dagen. Maar ik vraag me af of we überhaupt een Mustang krijgen, en of we 'm voor deze periode meekrijgen.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Vaag, bij Hertz online kan ik zo boeken, van 16-8 tot 30-9 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mauritsvdb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:47:
Ik heb nu een reservering bij Sixt staan; Mustang cabrio voor 46 dagen. Maar ik vraag me af of we überhaupt een Mustang krijgen, en of we 'm voor deze periode meekrijgen.
Ga eerst even na of je hem echt in moet leveren of dat het volstaat om je gezicht even bij een verhuurlocatie te laten zien?

Verder garanderen ze nooit dat je een bepaald merk of type mee krijgt. Hypothetisch kan het altijd gebeuren dat een huurder de laatste Mustang op die locatie de dag ervoor in de prak rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Autoeurope kan ik ook gewoon 2 maanden boeken. Geen probleem, ook bij doorklikken niet.
Relatief goedkoop is dat ook nog eens goddamn!

[ Voor 21% gewijzigd door Typhone op 28-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Mauritsvdb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:47:
Hoi, mijn vrouw en ik gaan 7 weken rondreizen in West-Amerika. Echter, elk autoverhuurbedrijf geeft aan dat de termijn niet langer dan 30dagen mag zijn en dat we halverwege de auto moeten inleveren.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Hangt van het type auto af. Sommige auto's (sports, pickup, luxury) mag je niet altijd op een andere locatie inleveren of te lang huren, verschilt ook per locatie. Wat ik weleens heb gedaan is gewoon 30 dagen huren, dan na een paar dagen bellen dat je de huur wilt verlengen. In het verleden ook weleens te laat ingeleverd. Meestal nemen ze dan contact met je op om te vragen of je de huur wilt verlengen, en dan doe je dat ter plekke. Als je een actietarief had, moet je vragen of ze dat op je verlenging kunnen toepassen. Soms kan dat.

Afhankelijk van de verhuurder en locatie krijg je een auto toegewezen of mag je er zelf eentje uitkiezen van de parkeerplaats. Alamo op veel grotere vliegvelden mag je bijv. wel je eigen auto uitkiezen, Alamo op de kleinere vliegvelden bijv. niet. Mustangs zijn overigens bijna altijd wel Mustang, en niet "gelijkwaardig". Sixt weet ik eigenlijk niet. Bel ze eens (de Amerikaanse Sixt, niet de Nederlandse).

Toevoeging: Ik besef dat Sixt een van de maatschappijen hier is die aan shortlease doet. Shortlease is een variant van long term lease, maar dan korter. Dus je kunt met Sixt zeker langer dan 30 dagen huren, maar dan val je waarschijnlijk in een andere afdeling: https://www.sixt.com/long-term-car-rental/

[ Voor 15% gewijzigd door ibmpc op 28-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

matthijst schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:58:
Tip: gebruik lekker de DM knop voor dit soort discussies.
Done.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:03

Tussen Pinedale en Moab kom je zo goed als door het plaatsje Helper. De doorgaande weg is niet niet spannend, maar als je even stopt in het plaatsje is er een straat met allerlei winkeltjes zoals in de jaren 50. Ook staan er veel oude auto's en dergelijke. Zeker niet het meest spannende pauzeplekje, maar wel leuk om te bekijken.

Moab is geweldig leuk met kans op bandjes die op straat spelen. Eten kopen bij een foodtruck en genieten van muziek.
Hoe ga je dat doen met een camper als je de parken in wil trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Niet ;). We hebben een Suburban en een tent hehe. Geen camper. Helper zet ik even op de shortlist, thanks voor de tip! 👍

Vanaf 16:00 vanmiddag zijn reserveringen voor Arches NP mogelijk trouwens (t/m 30 juni, Timed Entry Slots).

[ Voor 31% gewijzigd door Typhone op 01-03-2024 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al aan het kijken voor mijn volgende vakantie volgende jaar April 2025. Ik wil dan een kijkje nemen in Seattle Amerika (Mijn collega is er geweest vorige jaar en zegt een zeer leuke stad)

Als dat doorgaat met dit jaar al gezien:

April 2023:
• New York
• Washington DC

April 2024:
• Los Angeles
• San Diego
• San Francisco
• Las Vegas

April 2025:
• Seattle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:53:
Ik ben al aan het kijken voor mijn volgende vakantie volgende jaar April 2025. Ik wil dan een kijkje nemen in Seattle Amerika (Mijn collega is er geweest vorige jaar en zegt een zeer leuke stad)

Als dat doorgaat met dit jaar al gezien:

April 2023:
• New York
• Washington DC

April 2024:
• Los Angeles
• San Diego
• San Francisco
• Las Vegas

April 2025:
• Seattle
Seattle is wat mij betreft zéker een aanrader, maar ik zou adviseren om dan ook meteen Portland en Bend (OR) en Olympic National Park aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gitarist schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Seattle is wat mij betreft zéker een aanrader, maar ik zou adviseren om dan ook meteen Portland en Bend (OR) en Olympic National Park aan te doen.
Dit is inderdaad heel interessant.

Ik heb waarschijnlijk de volgende op de planning:

•,Amsterdam ----> Vancouver
KLM Vluchtduur 9 uur 35 minuten
Verblijf in Vancouver 5 dagen

• Vancouver -----> Seattle
Air Canada Vluchtduur 1 uur 1 minuten
Seattle 5 dagen

• Seattle ------> Portland
Met Alaska Airlines Vluchtduur 52 minuten
Portland 5 dagen

• Portland ----> Amsterdam Schiphol met de KLM
KLM Vluchtduur 9 uur 55 minuten

Ik maak geen fouten meer om 1 dag te doen en iedere stad 5 dagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Dit is inderdaad heel interessant.

Ik heb waarschijnlijk de volgende op de planning:

•,Amsterdam ----> Vancouver
KLM Vluchtduur 9 uur 35 minuten
Verblijf in Vancouver 5 dagen

• Vancouver -----> Seattle
Air Canada Vluchtduur 1 uur 1 minuten
Seattle 5 dagen

• Seattle ------> Portland
Met Alaska Airlines Vluchtduur 52 minuten
Portland 5 dagen

• Portland ----> Amsterdam Schiphol met de KLM
KLM Vluchtduur 9 uur 55 minuten

Ik maak geen fouten meer om 1 dag te doen en iedere stad 5 dagen.
Ga je echt 5 dagen aan elke stad spenderen? Ik vraag me af of die steden zoveel tijd waard zijn. Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik er was (2012?) maar ik herinner me Portland en Seattle niet als steden waar je vijf dagen wilt spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Ga je echt 5 dagen aan elke stad spenderen? Ik vraag me af of die steden zoveel tijd waard zijn. Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik er was (2012?) maar ik herinner me Portland en Seattle niet als steden waar je vijf dagen wilt spenderen.
Hoeveel dagen zouden jullie doen per stad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Realone
downtime schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:53:
[...]

De meeste grotere steden kun je prima 5 dagen of meer in rond brengen, maar je moet er wel van houden natuurlijk. Vaak zijn bezoekjes aan steden niet bepaald "relaxvakanties", maar juist door er een langere tijd te spenderen kun je dat er wel van maken. Plus dat je dan een stad en zijn omgeving echt leert kennen, ipv enkel de hotspots af te vinken.

Maar dan spreek ik voor mezelf, ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Hoeveel dagen zouden jullie doen per stad?
Ik misschien 2 dagen in Portland en hooguit 3 in Seattle. Tenzij je die steden gaat gebruiken als uitvalsbasis om wat meer van die regio te zien. Oregon en Washington hebben genoeg te bieden maar dan moet je wel een auto huren. Over Vancouver kan ik geen mening geven aangezien ik daar (nog) niet ben geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Da's veel beton met 15 dagen in middelmatige steden.
Seattle, het is dat ik er moet zijn voor je werk of vanwege de nabijheid van de Olympic National Park, Mount Rainier National Park, North Cascades National Park.
Hooguit 2 dagen als je er nog nooit geweest bent dan zo snel mogelijk door naar één van die parken of gaan whale watching ofzo.
Alleen niet echt in april. Veel kans op regen/bewolking daarzo tussen oktober en mei & echt veel daklozen & verslaafden en elk jaar worden het er meer, misdaad, verkeer, openbaar vervoer 'ontbreekt'.

Portland zelfde probleem met de daklozen en potentieel met het weer. Hooguit 1 dag. Gelukkig is Mt Hood, Columbia River Gorge en Silver state park in de buurt. Wat verder zuid Crater lake National Park.

Verder de short hops schrappen en een auto huren -> geeft je meer opties en wint er veel tijd mee.
Plus zover ik weet vliegt alleen Delta van/naar Schiphol vanaf Portland en niet KLM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul-s83
  • Nu online
@Grouchy Autorijden in de USA is een 100% no-go voor Pizzahut 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:47
paul-s83 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:53:
@Grouchy Autorijden in de USA is een 100% no-go voor Pizzahut 😉
Je zou zeggen dat je dan een land wat gebouwd is voor auto’s gaat vermijden als de pest. Meneer wil ieder jaar gaan, zonder auto. Smh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:56
lekker beetje sneeuw, Yosemite kan je wel even skippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Vorige jaar ruim een maand de westcoast bezocht met de family, dit keer naar het oosten. We vliegen op NY en willen daar een weekje doorbrengen. Eerste keer daar.
Vandaar naar DC 3 dagen(?) en vervolgens met een huurauto via Niagara falls naar Boston. En van daaruit via de kust terug naar NY. We zijn er in totaal 3 weken. Ik twijfel over de omweg via Niagara en over de hele week NY.

We kunnen het ook omdraaien namelijk; eerst via de kustlijn naar Boston etc. Wat is wijsheid?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Zou eindigen in NYC. Leuke afsluiting van een rondje. Evt vliegen op Boston en daar beginnen. Je kan ook een stuk canada meepakken. Wij hebben 'm ooit zo gedaan.

Boston
Trenton (random stop. Whale watching)
Quebec
Montreal
Ottawa
Toronto
Niagara Falls
Gettysburg
Lancaster (Amish)
Washington
Philadelphia
Atlantic City
New York

Als je die Canadese steden eruit laat heb je wel een leuk, rustiger rondje.
Een week in NYC kan je je op zich best vermaken. Zou er zelf 4-5 nachten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:41
The Realone schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:09:
[...]

De meeste grotere steden kun je prima 5 dagen of meer in rond brengen, maar je moet er wel van houden natuurlijk. Vaak zijn bezoekjes aan steden niet bepaald "relaxvakanties", maar juist door er een langere tijd te spenderen kun je dat er wel van maken. Plus dat je dan een stad en zijn omgeving echt leert kennen, ipv enkel de hotspots af te vinken.

Maar dan spreek ik voor mezelf, ieder zijn ding natuurlijk.
Zo denk ik er ook over maar de "stadsmensen" zijn waarschijnlijk niet in de meerderheid, hier niet in elk geval. Ik snap de schoonheid maar moet er juist niet aan denken van park naar park te rijden of om dagenlang in zo'n park te zitten.

Wel is het zo dat het verschilt per stad. In New York (of Londen) kan ik me waarschijnlijk een jaar vermaken maar er zullen ook steden zijn die niet interessant genoeg zijn om je een week in onder te dompelen.

Maar als ik @Verwijderd was zou ik me eerst richten op de aankomende vakantie. De voorpret van dingen uitzoeken wil je toch niet bederven :)
Pagina: 1 ... 62 ... 87 Laatste