Ondanks dat ik in oktober nog schreef dat we de USA te duur vond tegenwoordig, lijkt het er toch op dat we naar daar gaan
Afgelopen jaren zijn er al enkele mooie rondreizen gepasseerd hier (USA, Andalusië, Zuid-Afrika, Japan), maar we raakten het niet eens over onze plannen in 2024. Ik wou graag richting Zuid-Amerika, daar was mevrouw Jebus4life het niet helemaal mee akkoord. Die wou dan weer naar Indonesië/Bali, waar ik dan niet zo'n fan van ben. Het leek dan Namibië/Botswana te gaan worden, maar dat kregen we dan weer geregeld zoals we wouden... Gezien we beiden toch wel "eens" terug richting USA wilden voor Yellowstone ben ik dus in die richting aan het kijken.
Gaat over een trip van 3 weken in de eerste weken van mei. Erg vroeg in het jaar dus voor die regio.
Eigenlijk kunnen we de reis makkelijk in 3 stukken opdelen:
Deel 1: Zuid-West:
Dag 1: Vlucht naar Denver (s'avonds arriveren en de wagen oppikken)
Dag 2: Rit naar Moab (overnachten in Moab)
Dag 3: Arches NP (overnachten in Moab)
Dag 4: Canyonlands NP (overnachten in Moab)
Dag 5: Canyonlands NP/Arches NP (als we daar nog meer van willen zien.) Anders rit naar Torrey en Capital Reef NP (overnachten in Torrey)
Dag 6: Capital Reef NP (overnachten in Torrey)
Dag 7: Rit naar Salt Lake City (overnachten in SLC)
Dag 8: Salt Lake City (overnachten in SLC)
Deel 2: Yellowstone
Dag 9: Rit naar Jackson (van plan de scenic route te nemen en daar waarschijnlijk wel een dag voor uit te trekken) (overnachten in Jackson)
Dag 10: Grand Teton NP (overnachten in Jackson)
Dag 11: Grand Teton NP (overnachten in Jackson)
Dag 12: Yellowstone (zuid) (overnachten in het park)
Dag 13: Yellowstone (zuid) (overnachten in het park)
Dag 14: Yellowstone (noord) (overnachten in het park)
Dag 15: Yellowstone (noord) (overnachten in het park)
Deel 3: South Dakota & Rocky Mountains
Dag 16: Reisdag naar Rapid City/Black Hills (overnachten in Rapid City of in Wall)
Dag 17: Badlands NP (overnachten in Rapid City of in Wall)
Dag 18: Custer State Park (overnachten in Rapid City of in de Black Hills)
Dag 19: Mount Rushmore/Custer State Park/Rapid City (overnachten in Rapid City of in de Black Hills)
Dag 20: Onderweg naar Denver (overnachten in Denver of Rocky Mountains NP)
Dag 21: Rocky Mountains National Park (overnachten in Denver of Rocky Mountains NP)
Dag 22: Denver (overnachten in Denver)
Dag 23: Wagen inleveren en naar huis vertrekken
Best wat kilometers, al heb ik ook niet het gevoel dat we echt te ambitieus zijn. Lijkt me dat ik weinig overhaast heb en we overal de tijd hebben. Indien nodig kan ik nog een dagje schuiven of iets laten vallen.
Voorlopig staat er nog niets vast, dus alle tips en opmerkingen zijn welkom. Ik ben de overnachtingen aan het bekijken om te zien of ik binnen budget kan blijven. Wagen is duur, maar betaalbaar (€1300, ik had graag nog wat goedkoper gezeten maar dat lijkt moeilijk te worden voor een mid-size SUV). Ook vluchten heb ik op het oog, maar eerst even vanavond en morgen de puzzel verder afwerken en zorgen dat we maandag/dinsdag bevestiging van het werk hebben ivm onze datums...
Opmerkingen (in reisvolgorde):
Dagen 2 tot en met 6:
Onze vorige reis in het zuid-westen (2019) heeft ons tot Zion/Bryce gebracht (en hebben we ook Monument Valley gedaan). Dit zou ervoor zorgen dat we dus ook de 3 andere parken van de Utah-5 kunnen afvinken.
Dagen 9-15:
Aantal dagen: Zes volledige dagen voor Grand Teton & Yellowstone voorzien. Op dit moment lijken we 2 dagen GT te doen en 4 dagen Yellowstone, het kan zijn dat we daar 1/5 van maken (ik hoor graag de input van de experts hier. Sowieso lijkt ons dat voldoende?)
Weer We gaan echt vroeg in het seizoen. Volgens deze planning arriveren we in Jackson op vrijdag 10 mei en doen we Grand Teton op 11 & 12 mei. Dat lijkt me geen issue. Yellowstone is een ander geval. Gezien we érg vroeg in het seizoen gaan zullen we wat "meeval" nodig hebben (of toch allesinds geen tegenslag): Als ik deze info mag geloven (
https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/parkroads.htm) zou de "South Entrance" openen op vrijdag 10 mei. Wij zouden het park willen inrijden vanaf de south entrance op maandag 13 mei. Verder zouden de primaire wegen open moeten zijn, behalve het stuk tussen Tower Fall & Canyon, dat weten we.
Het zal dus een kwestie zijn van de juiste kledij mee te hebben + ter plekke bekijken wat er al dan niet mogelijk is qua hikes. We beseffen dat we behoorlijk beperkt zullen/kunnen zijn.
Dagen 16-19: J
a, lange reisdag richting South Dakota (dag 16). Een beetje een verloren dag (al voorzien we wel Devil's Tower mee te pikken). Maar verder lijken 3 volledige dagen om wat rond te cruisen in Badlands/Custer SP me voldoende om de highlights mee te pikken.
Dagen 20-23:
Nog een dagje (of 2) in/rond Denver om af te sluiten, afhankelijk waar we zin in hebben kan dat in Rocky Mountains NP, Denver zelf of zelfs Colorado Springs.