FSC1968 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Kamperen heb ik inderdaad ook al overwogen, m'n vriendin lijkt daar echter nog wat overtuiging voor nodig te hebben. In Yellowstone vrees ik dat het eind september/begin oktober ook flink koud kan zijn, dat vind ik niet zo'n prettig vooruitzicht. In het zuiden is het inderdaad wel een hele goeie optie. Naar aanleiding van de berichten hier denk ik dat ik de North Rim laat vallen voor deze keer en opteer voor meer tijd in Moab. Een volgende keer vlieg ik wel naar Salt Lake City o.i.d. en dan kan ik naar de North Rim gaan, daarnaast kan ik dan ook weer Bryce, Zion, enzovoorts bezoeken. Escalante kom ik dus helaas ook niet, het is voor ons simpelweg de verkeerde kant op.
Ik heb Waterhole Canyon opgezocht, en dat gaat inderdaad niet meer zonder gids. Het kost nu $81 per persoon, daar ga ik niet aan beginnen.
Edit, het geüpdate schema is nu als volgt:
1 nacht Spokane
2 nachten West Glacier
2 nachten East Glacier
5 nachten Yellowstone
2 nachten Grand Teton
1 nacht Salt Lake City
1 nacht Capitol Reef
2 nachten Moab (Arches & Canyonlands)
1 nacht Blanding
1 nacht Page (inclusief Antilope Canyon)
1 nacht Grand Canyon
2 nachten Sedona
1 nacht Phoenix
M'n vriendin en ik zijn inmiddels alweer twee weken terug uit de VS, en we hebben echt een fantastische tijd gehad. In drie weken tijd hebben we ruim 3200 mijl (±5200 kilometer) gereden via deze route:
:strip_exif()/f/image/kH9vLV7ja7Ocd51oiXkH3x50.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt heel veel, maar rijden in de VS is echt een genot en ontzettend ontspannen.
Qua steden hebben we weinig gezien, maar onze favoriet was Butte (Montana) wat een oud mijnstadje met bijbehorende gebouwen is. Desalniettemin hadden we ook dat na een uur of twee wel gezien. Wij kwamen echter naar de VS voor de natuur en hoewel alle nationale parken geweldig waren is onze absolute favoriet Yellowstone. Hier hebben we 4,5 dag verbleven en die heb je ook wel nodig. We kwamen Nederlanders tegen die 1,5 dag in Yellowstone waren en dat is doodzonde, als je er niet minimaal vier dagen voor uittrekt doe je jezelf tekort. Daarnaast stonden we iedere dag rond 6 uur op om de zonsopgang te zien, daglicht te maximaliseren, om in de vroege ochtend te genieten van de rust en niet in de rij te staan om te parkeren. Gekampeerd hebben we uiteindelijk niet, vooral omdat ik geen zin had huur voor kampeerspullen te betalen terwijl ik ze door de dreigende shutdown mogelijkerwijs niet zou kunnen gebruiken.
Tevens zou ik iedereen willen aanraden de adviezen van @
Typhone op z'n minst deels te volgen, want de door hem aangeraden Goblin State Park, Utah State Route 128 naar Moab, Utah State Route 261 (Moki Dugway & Valley of the Gods) waren allemaal zeer de moeite waard; nogmaals dank daarvoor! Een stevige auto is daarbij wel aan te raden, vooral als je nadien nog doorgaat naar Monument Valley, de weg daar doorheen is vooral op het begin verschrikkelijk en daardoor was van een Dodge Charger de carterpan gesneuveld. Gelukkig hadden wij van Avis een relatief nieuwe Mazda CX-50 met vierwielaandrijving meegekregen, hier op de foto gezet op de Moki Dugway:
Ik zal tzt nog een uitgebreider reisverslag proberen te schrijven, waar ik intussen wel al een overzicht van heb zijn de kosten. Aangezien ik zelf geen idee had wat te verwachten voordat ik boekte is dat wellicht handig voor anderen, dat kunnen ze een inschatting maken wat een dergelijke onderneming kost. We zijn vrijdag 22 september vertrokken en zondag 15 oktober weer thuisgekomen, en in totaal heeft deze reis ons €8870 euro gekost (€4435 per persoon). De bulk daarvan is accommodatie, daarvan heb ik met regelmatig herboeken en het gebruik van Airbnb de kosten nog redelijk beperkt kunnen houden tot €3068.
Andere kosten zijn:
- De vluchten: €1526,66 (alles inclusief, bagage + zitplaatsen)
- Huurauto €1364 (inclusief one-way rental + extra chauffeur, kosten ±€320)
- Benzine: €525 (±5200 kilometer gereden)
- Boodschappen: €560
- Restaurants, koffie, etc.: ±€1150 (geen precies getal, deels contant betaald)
- NP pass, souvenirs, entree, de rest: ±€675 (ook deels contant betaald).