Typhone schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:00:
Belangrijke vragen:
- Welk formaat voor 2 personen? [ ... ]
- Campings/RV hookups vastleggen of niet? Of 100% op de bonnefooi?
- In nationale parken: hoe zit het met de mobiliteit als je hikes wil gaan doen? Kun je dan snel weg of ben je aangewezen op de shuttle systemen?
- Kits erbij boeken ja of nee? Zo ja welke? Nuttig/noodzakelijk?
- Hoe is de mobiliteit qua snelheid? Ik ben niet bang om grote stukken te pakken maar ik vond het met plannen lastig om in te schatten wat zo'n camper doet (gebaseerd op de hoeveelheid campers die ik inhaalde in parken, bergpassen en dergelijke).
In sept/okt 2013 hebben mijn vrouw en ik een rondje weskust gedaan, met een camper van Cruise America. Voor ons beiden was de Compact, de kleinste die ze daar toen hadden groot genoeg vonden we.
Dat is ook gebleken wat betreft de leefruimte, douche en toilet, zit- en eetruimte, alles voldeed goed voor ons. Het bed bovenin was overdag uit zicht zodat het niet hoefde te worden opgeruimd, maar was even wennen om 's avonds het laddertje op te klimmen. Een volgende keer zullen we waarschijnlijk het nieuwe model, nog kleiner, gaan nemen.
De reis zelf was uit de losse hand gepland, maar na vijf dagen zaten we opeens midden in de sluiting van de Nationale Parken en hebben we alles omgegooid. Op zo'n moment waren we blij dat we alleen de eerst drie dagen al hadden besproken. De camper hebben we gehuurd van 24 september tot en met 15 oktober, een ruime drie weken.
Na het afhalen van de camper hebben we de eerste stop gedaan bij een Walmart, voor dingen als vouwstoelen, kussens, deken, koelbox, ijs en alles wat ons handig leek tijdens een drie weekse reis in een camper, van toiletpapier tot zonnebrandcreme. Bij het terugbrengen de overblijvende zaken als vouwstoelen geschonken aan mensen die een camper net kwamen ophalen, waren zij weer blij mee.
Camper opgehaald bij Cruise America in Newark/Fremont, daarna over drie weken verspreid langs Wawona, Yosemite, Tioga pass, Mono Lake, Lone Pine, Death Valley, Las Vegas, Zion (hier begon de Shutdown, we mochten er een dag staan), Bryce, Capitol Reef, Monument Valley, via Cameron naar Sedona omdat Grand Canyon was gesloten, langs Kingman naar Needles, Barstow, Anaheim, Carpenteria, Morro Bay, Pinto Lake, en terug naar Cruise America.
Lekker nog twee dagen rondhangen in een hotel bij het vliegveld in San Francisco, dan naar huis.
Ik heb zelf (met ouderwets BE rijbewijs) alles gereden en vond dat heerlijk: hoog boven de weg, goed zicht, automaat, krachtige motor, goede stoel. Ofwel, ik vond het rijden, ook in het drukke Los Angeles, erg goed te doen. Ik heb mij overal aan de aangekondigde snelheden gehouden en op de "scenic routes" reed ik daar onder. Inderdaad, ik ben ingehaald door andere campers onderweg, maar vooral omdat ik liever mijn eigen tempo rijd en dan ook even aan de kant ga. Vind ik relaxter dan zo'n heen en weer gaand front in mijn spiegels te moeten zien omdat er net te weinig ruimte is om in te halen.
We hebben slecht enkele malen een full hookup gedaan, de andere stopplaatsen hebben we voornamelijk op eigen voorraad gedaan. Het gas (koken en koelkast) pas bij hoeven vullen op het eind van de reis, het verbruik viel erg mee. In Zion namen we een shuttle naar het hart van de canyon, de rest van de hikes deden we vanaf de RV plek. Bij Pinto Lake hebben we weer de bus genomen naar Santa Cruz voor een dagtocht naar de Wharf en lekker rondhangen daar.
Meestal komt het niet in je op, maar ook in Amerika hebben ze normale wegen, waar normale mensen in normale bussen, treinen en auto's onderweg zijn :-) Het is dus geen enkel probleem om de camper even op een RV plek te laten staan en een fiets te huren, een stuk te lopen of de bus te nemen. Verder zijn er onderweg meer supermarkten dan wegwijzers, wat je ook wilt hebben, het is er te koop. Dat maakt het reizen in een camper weer extra aangenaam, omdat je niet afhankelijk bent van kant-en-klaar eten - je kunt gewoon je eigen potje koken als je wilt.
Even de cijfers van toen weer ophalen:
$1 was toen € 0,74, een mile 1,6093km en een gallon 3,78541 liter.
code:
1
2
3
4
5
| 2491 miles = 4008 km
197 gallon = 748 liter
12,5 miles/gallon = 5.3 km/liter
7,9 gallon/100 miles = 18,6 liter/100 km
kosten: $782,45 = € 579,01 |