Giel1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:16:
Het idee is om vanaf midden juli zo'n 3 weken een roadtrip te maken door Zuidwest-Amerika, met als startpunt San Francisco. Net als eerdere Tweakers sloeg de schrik mij wel een beetje om het hart toen ik op onderzoek uit ging naar de kosten. Nu zijn de VS natuurlijk nooit goedkoop geweest, maar door coronacrisis e.d. en de huidige euro-dollarkoers heb ik het idee dat je als Europeaan wel echt de hoofdprijs betaald. Ben gaan schatten wat een aantal vaste zaken ongeveen gaat kosten en ben tot nu toe hierop uitgekomen:
-Vlucht Amsterdam-San Francisco voor 2 personen: 2350
-Autohuur 18 dagen Sunny Cars: 2300
-Hotelovernachtingen 21 á zo'n 140 euro per nacht: 3000
-Benzinekosten voor zo'n 4000 km: 280 euro
-Eten (schatting 100 euro per dag): 2200 euro
-Activiteiten, toegang NP's, overige kosten: 500 euro
Kom ik ongeveer op zo'n 11k uit. Denken jullie dat dit een realistische schatting is voor dit moment, of heb ik sommige zaken te hoog/te laag ingeschat? Het is echt een hele bak met geld haha, stukken duurder dan wat ik in eerdere jaren in dit topic voorbij heb zien komen.
Dit is overigens ongeveer het reisschema wat we nu in ons hoofd hebben:
[
Afbeelding]
Alvast bedankt voor de moeite voor het lezen, en eventueel reageren

.
Als je redelijk verzekerd wilt zijn van niet al te hoge temperaturen dan is mei natuurlijk een ideale periode. Verder kan ik daar geen advies op geven omdat ik nog niet in een andere periode daar ben geweest.
Bij deze mijn feedback:
-Vlucht Amsterdam-San Francisco voor 2 personen: 2350
750 euro p.p. moet met goed zoeken en wat flexibiliteit zeker haalbaar zijn.
-Autohuur 18 dagen Sunny Cars: 2300
Met een beetje mazzel en goed zoeken is 1000 euro voor 3 weken zeker mogelijk.
Spendeer eens wat tijd in dit sub-topic:
Vervoer in en naar Amerika (AllesAmerika forum)
Met de juiste trucjes kan je bij diverse verhuurmaatschappijen gratis een hogere status krijgen, waarmee je niet alleen goedkoper kan huren, maar vaak ook een gratis upgrade krijgt. Zo kan je dus een simpele goedkope sedan boeken, maar kiezen uit een bepaalde klasse waarbij je dus zomaar in een mooie SUV weg kan rijden.
-Hotelovernachtingen 21 á zo'n 140 euro per nacht: 3000
Geen ervaring mee, heb deze route met een camper gedaan.
-Benzinekosten voor zo'n 4000 km: 280 euro
Lijkt mij aan de krappe kant:
Een beetje SUV of dikke cabrio rijd 1 op 10. Je hebt dus 400 liter brandstof nodig voor 4000km. Met een gemiddelde prijs van 1,50 per liter in Californie (omgerekend) kom je uit op +-600 euro.
-Eten (schatting 100 euro per dag): 2200 euro
Moet te doen zijn imo. Gewoon elke dag goed ontbijten (tip, haal gewoon fruit, yoghurt etc. bij de Walmarkt) en elke avond een goed diner en dan moet dat lukken. Smiddags kan je dan wel overleven op een simpele sandwich e.g.
Daarnaast is het aanschaffen van een koelbox natuurlijk kostenbesparend. Hier kan je zelf je gekoelde dranken en andere etenswaren in bewaren.
-Activiteiten, toegang NP's, overige kosten: 500 euro
Koop bij het eerste NP een
"America the Beautiful Pass" voor 80 dollar. Daarmee kan jij zo'n beetje alle NP's in uit je road trip, en hoef je dus niet elke keer de losse Entrance fee af te tikken.
Daarnaast zijn er op je route nog een aantal leuke mogelijke uitstapjes (pretparken ga je niet redden met dit budget).
SF --> fietsen huren bij Blazing Saddles. $35 pp.
Monterey --> Whale watching $75 pp
LA --> Buiten pretparken kan ik hier niks betaalds bedenken
Grand Canyon --> helicopter flight. Kost je zo $200 pp dus zo te zien ook buiten budget.
Page --> Bezoek aan de Lower of Upper Canyons, $100 pp.
Las Vegas --> Hier kan je echt los gaan, maar gratis ook genoeg te doen en te zien.
Verder algemene tips en opmerkingen:
Indien je tijd tekort komt, sla alsjeblieft LA over. Walk of Fame/Holllywood/Santa Monica Beach mis je echt helemaal niks aan. Daarnaast is het ook geen stad om ff lekker rond te wandelen met al die junks en zwervers.
Een extra dag Zion is echt een must, maar dat had je geloof ik al begrepen.
Indien je je tijd moet verdelen tussen Yosemite, Sequoia en Kings, laat dan Sequoia schieten.
Het hebben van een budget is prima, maar ik zou echt adviseren om je hierdoor niet teveel te laten beïnvloeden in je keuzes. Die paar K extra kan je roadtrip zomaar 2 keer zo leuk maken
Registreer je bij het
AllesAmerika forum. Op Tweakers zitten best wat kenners, maar op dit forum vind je echt alle tips om zoveel mogelijk uit je vakantie voor je budget te halen.
Probeer een huurauto direct bij een Avis of Hertz te boeken en niet via een tussenpartij. Naast het feit dat je direct moet betalen bij die gasten ben je ook alle flexibiliteit kwijt. Indien je direct boekt hoef je pas te betalen na afhalen. Mocht je planning onverhoopt wijzigen dan kan je de reservering gratis cancellen.