Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Zit nu in de VS met twee van die Sims. Werken prima. April in NYC ook gebruikt. 0 problemen.citomaster schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:51:
[...]
Ik heb de gok gewaagd en zo'n T-mobile sim besteld, maar ik kan 'm pas over enige tijd uitproberen als ik in de VS ben. In de verpakking zit een instructie hoe je de SIM kunt activeren. Daarvoor moet ik enkele gegevens (aankomstdatum, vertrekdatum, IMEI, etc.) in een webformulier invullen. Als ik de instructie goed begrijp zouden ze de SIM (handmatig) moeten activeren vlak vóór de aankomstdatum.
Die Chinese website kan je gewoon op engels zetten. Enige dat je daar doet is je kaart activeren.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik en mijn vriendin zijn voor begin volgend jaar aan het kijken voor een rondreis in west amerika. Vooral de natuur waarderen wij erg. Steden zijn wij van het snelle zien en weer door.
Nu heb ik al meerdere rondreizen hier gezien door het westen, maar ik zat voornamelijk met de volgende vragen:
1. We willen begin mei t/m eind mei. Ik las berichten dat in yosemite hoofdwegen dicht zijn. Is yosemite begaanbaar in mei en wordt dat aangeraden? We willen sowieso een aantal hikes doen.
2. We zitten te dubben tussen een hotels of een RV. Is een RV een beetje te doen als dit onze eerste keer in de VS is? Qua prijs maakt het volgens mij niet zoveel uit?
Start of eindpunt voor onze reis maakt niet zoveel uit, maar is er een algemeen goed startpunt?
Ik ben in Maart in Yosemite geweest en de vallei zelf en de wegen vanuit het westen en zuiden naar de vallei waren prima te doen. Wel waren (delen van) hikes afgesloten, maar er was voldoende open om een paar dagen mee vol te maken. Tioga pas zal wellicht nog dicht zijn, dus het wordt dan wel lastig als je naar of van de andere zijde van de Bergen komt.Artopaper schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:18:
Ha allemaal,
Ik en mijn vriendin zijn voor begin volgend jaar aan het kijken voor een rondreis in west amerika. Vooral de natuur waarderen wij erg. Steden zijn wij van het snelle zien en weer door.
Nu heb ik al meerdere rondreizen hier gezien door het westen, maar ik zat voornamelijk met de volgende vragen:
1. We willen begin mei t/m eind mei. Ik las berichten dat in yosemite hoofdwegen dicht zijn. Is yosemite begaanbaar in mei en wordt dat aangeraden? We willen sowieso een aantal hikes doen.
2. We zitten te dubben tussen een hotels of een RV. Is een RV een beetje te doen als dit onze eerste keer in de VS is? Qua prijs maakt het volgens mij niet zoveel uit?
Start of eindpunt voor onze reis maakt niet zoveel uit, maar is er een algemeen goed startpunt?
San Francisco of Los Angeles zijn wel de logische startpunten. Kan je rechtstreeks op vliegen met KLM
[ Voor 4% gewijzigd door PeaceNlove op 15-08-2022 19:30 ]
[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 15-08-2022 20:58 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Kan ik mij wel in vinden. Afgelopen mei in LA geweest als eindbestemming van onze rondreis. Blij dat ik toen al zoveel moois had gezien, anders had ik tranen in min ogen gehadbwerg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:57:
Ligt er ook aan waar je precies zit, "het westen" is nogal groot. Ik ben zelf van en naar Las Vegas gegaan. Dat was wel in Novermber, dus toen was Yosemite niet begaanbaar en hebben we alleen Nevada/Utah/Arizona gedaan (oke, strikt genomen ook nog een stukje Californië met death valley). Heel San Fransisco en Los Angeles niet gezien, en daar ben ik niet rouwig om. Las Vegas wel een dagje bekeken, ach ja, als je er toch bent.
Beverly Hills en Mulholland Drive zijn wel mooie stukken om doorheen te rijden als je er toch in de buurt bent. Verder is vooral het gebied rondom de Sunset en Hollywood Boulevard 1 groot broeinest van junks en zwervers. Kan mij voorstellen dat dit 10 jaar geleden hip en happening was, maar ik zou d'r nu niet dood gevonden willen worden.
Santa Monica Pier is leuk voor een uurtje, daarna heb je het ook wel weer gezien. Verder is er niet veel te beleven, tenzij je in de gelegenheid bent om naar een sportwedstrijd of Theme park te gaan.
San Fransisco vond ik daarnaast wel een leuke en verfrissende stad, maar ook hier zou ik niet weten wat je er langer dan 2 dagen zou moeten doen...
Kan ook. Heb je je gegevens in Amerika liggen. Weet niet wat erger is 😜Hmmbob schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:39:
Je kan ook ter plekke een sim kopen, toch? Scheelt je gegevens op een Chinese website ...
Moet je dan je gegevens achterlaten bij activeren van een fysieke simkaart als je die bijv. bij een Walmart of T-Mobile haalt? Ken de procedure niet maar lijkt mij een kwestie van simkaart erin doen en via de lokale wifi dat ding activeren.matthijst schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:08:
[...]
Kan ook. Heb je je gegevens in Amerika liggen. Weet niet wat erger is 😜
En anders een E-sim van Airalo halen. Heb hier 2 maanden zonder problemen gebruikt van gemaakt. Ok op sommige plekken is geen bereik, maar dat had je met een fysieke sim ook niet gehad. Daarnaast is 4G/5g niet wat we in Nederland gewend zijn. Heb nergens het idee gehad dat het echt snel was. Maar voor wat navigeren, whatsappen en browsen is GPRS / 3G achtige snelheden prima mee te leven.
[ Voor 34% gewijzigd door paul-s83 op 15-08-2022 21:14 ]
Nee, gewoon T-Mobile winkel binnenlopen, SIM prepaid kaart kopen ($60 voor een maand unlimited) en gaan. Deden wij altijd toen we hier op vakantie gingen. Gebruiken het zelfs nu nog.paul-s83 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Moet je dan je gegevens achterlaten bij activeren van een fysieke simkaart als je die bijv. bij een Walmart of T-Mobile haalt? Ken de procedure niet maar lijkt mij een kwestie van simkaart erin doen en via de lokale wifi dat ding activeren.
1. Afgelopen mei geweest. Alle hoofdwegen in Yosemite zelf waren geopend. Zeker in de Valley wordt alles keurig onderhouden. Toen wij er waren was het zelfs 20 graden daar, terwijl ze de week ervoor de sneeuw nog aan het wegscheppen warenArtopaper schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:18:
Ha allemaal,
Enige waar je op route er naarto rekenening mee moet houden is dat je vanuit Las Vegas niet direct vanuit het oosten de bergen door kan steken naar de ingang van Yosemite. Deze zogenaamde Tioga road is zelden voor eind mei geopend vanwege de sneeuw die er ligt. Je moet dus helemaal onderlangs via Bakersfield richting de westelijke ingang. Is een rit van 800 km waar onderweg eigenlijk niet veel interessants te doen is.
2. Ik zou voor de RV optie gaan. Zowieso sta je met een RV al direct op de mooiste plekken in de parken zelf (genieten!!) en daarnaast scheelt het vaak ook reistijd t.o.v. hotels die buiten de parken liggen. Je kan natuurlijk ook met een tentje op een Campground overnachten, maar in mei liggen de temperaturen s nachts op veel plekken rond de 0 graden. Niet echt aangenaam dus.
De driehoek die de meeste rijden is Las Vegas/San Fransisco/Los Angeles. Startpunt is een beetje afhankelijk hoe je de route rijdt. Met de klok mee zou ik in Las Vegas beginnen. Tegen de klok in (wat wij hebben gedaan) in SF of LA.
Als je Yosemite, KIngs Canyon en Sequoia wilt bezoeken dan wil je namelijk dat je daar zo laat mogelijk in mei aankomt. Begin mei is er nog grote kans op sneeuw en afgesloten wegen.
Dit is de route die wij hebben gereden (wel met 2 kids van 1 en 3, dus tempo lag lager dan nodig). Achteraf zou ik meer rust in bouwen om ook eens een aantal dagen echt helemaal niks te hoeven doen:
/f/image/hLhuXVNbzLYKOCZrP2ZtmcVJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door paul-s83 op 15-08-2022 21:43 ]
Tijd geleden inmiddels, want ik vond het irritant die zwetsmajoren in tmobile winkels die zeiden dat de travelsim niet meer bestond terwijl ze ermee adverteren op de website,paul-s83 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Moet je dan je gegevens achterlaten bij activeren van een fysieke simkaart als je die bijv. bij een Walmart of T-Mobile haalt? Ken de procedure niet maar lijkt mij een kwestie van simkaart erin doen en via de lokale wifi dat ding activeren.
Maar vast ongeveer hetzelfde als zo'n prepaid "Chinese" sim.
https://www.aerobile.com/eshop/sim_act.php?language=en#2
Een emailadres en contacttelefoonnummer. Poepoe. Kan beide nep opgeven als je paranoïde bent.
Voordeel van vooraf bestellen: de bende werkt al meteen als je geland bent en je hoeft er in de VS niet voor naar een winkel.
[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 15-08-2022 21:59 ]
Mulholland Drive was ook mooi om eens te doen. Met een uurtje heb je dat wel gereden (tot aan TreePeople's zijn we gegaan) en vervolgens mooi terug via het Hollywood Sign viewpoint.
@paul-s83 Mee eens, Santa Monica Pier was leuk om ff te zien omdat het zo iconisch is maar verder niet voor herhaling vatbaar.
Morgen gaan we nog wel naar de Walk of Fame, even Hollywood Boulevard af en een kijkje nemen bij Beverly Hills. Als we tijd/zin over hebben wellicht nog naar Venice Beach. Gewoon leuk om gezien te hebben. Maar het stikt van de ongure figuren ja..
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Bus pakken van Beverly Hills naar Venice Beach. Is ideaal en kost niks.TommyGun schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:59:
@D-e-n Nogmaals bedankt voor de tip, we hebben Universal overgeslagen en zijn naar Warner Bros Studios geweest - dat was erg gaaf!
Mulholland Drive was ook mooi om eens te doen. Met een uurtje heb je dat wel gereden (tot aan TreePeople's zijn we gegaan) en vervolgens mooi terug via het Hollywood Sign viewpoint.
@paul-s83 Mee eens, Santa Monica Pier was leuk om ff te zien omdat het zo iconisch is maar verder niet voor herhaling vatbaar.
Morgen gaan we nog wel naar de Walk of Fame, even Hollywood Boulevard af en een kijkje nemen bij Beverly Hills. Als we tijd/zin over hebben wellicht nog naar Venice Beach. Gewoon leuk om gezien te hebben. Maar het stikt van de ongure figuren ja..
Wij hadden toen in Hollywood geparkeerd onder het Dolby Theatre en vanaf daar met de bus door LA naar Santa Monica Pier en Venice Beach gegaan. En 's avonds met de tram/metro/highline terug vanaf Staples Centre naar Hollywood.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Welke tour heb je genomen bij Warner? Ik twijfel nog erg tussen Universal, Warner en Paramount. Lijkt ons vooral tof om gewoon wat bekende film sets te zien en 'dingen te herkennen'. Niet zozeer het pretpark-achtig idee met achtbanen etc, wat volgens mij Universal vooral is.TommyGun schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:59:
@D-e-n Nogmaals bedankt voor de tip, we hebben Universal overgeslagen en zijn naar Warner Bros Studios geweest - dat was erg gaaf!
Was dat de tour met de "Tom en Nicole doors"?TommyGun schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:59:
Wij zijn echte filmliefhebbers en hebben in 2018 zowel Warner als Paramount gedaan. Universal hebben we geskipt omdat dat echt meer een pretpark leek wat dan gelijk een dag kost. En als ik het goed is heb je daar ook niet echt een (gebruikte) filmset. Bij de andere tours krijg zie je ook echt hoe zo'n filmset er uit ziet en hoe je dus genept wordt als kijkerco2301 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:39:
[...]
Welke tour heb je genomen bij Warner? Ik twijfel nog erg tussen Universal, Warner en Paramount. Lijkt ons vooral tof om gewoon wat bekende film sets te zien en 'dingen te herkennen'. Niet zozeer het pretpark-achtig idee met achtbanen etc, wat volgens mij Universal vooral is.
Je had toen ook nog Sony maar die was ook meer gericht op talkshows en dat leek ons minder boeiend.
Ik weet, je vroeg het niet aan mijco2301 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:39:
[...]
Welke tour heb je genomen bij Warner? Ik twijfel nog erg tussen Universal, Warner en Paramount. Lijkt ons vooral tof om gewoon wat bekende film sets te zien en 'dingen te herkennen'. Niet zozeer het pretpark-achtig idee met achtbanen etc, wat volgens mij Universal vooral is.

Precies wat ik zoek dus, thanksGitarist schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Ik weet, je vroeg het niet aan mijmaar ik wilde toch even antwoorden. Wij vonden destijds de tour bij Warner het leukst, omdat ik daar het meest het idee had dat ik naar echte filmsets aan het kijken was. Bij andere tours was het inderdaad meer een mix met een soort pretpark. Wat natuurlijk ook leuk kan zijn, maar wij waren toen echt op zoek naar het "filmgedeelte"
@coinman63 simpelweg deze; https://www.wbstudiotour.com/tour/studio/
Venice beach > Beverly Hills wat mij betreft. Waren in het weekend in Venice beach en was een goede sfeer op straat toen. Veel mensen aan het sporten, de "grachten" om doorheen te lopen en een hippe straat op 5 minuten lopen vanaf het strand. Beverly Hills vonden we niks en is eigenlijk ook niks op de naam na.TommyGun schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:59:
Dat ging om twee deuren in het stukje New York op de filmset. De ene deur was wat lager dan de ander. En ze lieten volgens het verhaal Tom (Cruise) dan altijd uit de lagere deur komen dan tegenspeelster (en vrouw) Nicole Kidman om zijn ego niet te kwetsen.
Wellicht spelden niet alle tourguides je hetzelfde verhaal op de mouw
Er is geen "juist" startpunt, maar je kiest best je startpunt aan de hand van wat je wilt zien en hoeveel tijd je dus te besteden hebtArtopaper schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:18:
Ha allemaal,
Wij zijn in mei 2019 3 weken met de huurwagen naar het westen geweest. In grote lijnen was onze route als volgt:
Gevlogen op Las Vegas; vervolgens een rondje ten oosten van Vegas gedaan (Grand Canyon -> Page -> Bryce -> Zion) en terug naar Vegas gereden voor enkele dagen in de stad. Dan via Death Valley naar Sequoia National Park gereden (dit is omdat de Tioga Pass meestal pas later opent) (je kan daar ook geluk in hebben, maar ik had al mijn verblijven op voorhand geboekt, ik ging het echt niet riskeren)., van Seqouia naar naar Yosemite; en na Yosemite nog enkele dagen in San Francisco doorgebracht en vandaar teruggevlogen.
Zoals je ziet hebben wij dus Highway 1 + LA en omgeving niet gedaan. Sommige mensen pikken die ook nog mee, maar dan wordt het naar mijn gevoel wel héél erg druk. We hebben er bewust gekozen voor meer tijd in de nationale parken door te brengen, gezien dat de reden is dat we richting Amerika reisden.
Om op je vragen te antwoorden
1. Tenzij er een natuurramp is, is Yosemite gewoon perfect doenbaar in mei. Het park is open, enkel kan het zijn dat specifieke hikes of wegen niet beschikbaar zijn (zoals gezegd zal de Tioga Pass waarschijnlijk dicht zijn). Dat hangt puur af van de geplande werkzaamheden en hoe de winter/lente verlopen. Wij vonden Yosemite echt prachtig toen (de watervallen zijn op hun machtigst bv).
2. Hangt puur af van het type reiziger dat je bent. Wij (koppel van toen eind de 20) hebben ook even getwijfeld, maar omwille van praktische redenen hebben we voor de auto gekozen (mijn vriendin zag het niet echt zitten om met de RV te rijden (omwille van het formaat), en ik zag het niet zitten om echt alle kilometers zelf te rijden).
Had geen tijd om het in detail uit te schrijven, maar je mag altijd een bericht sturen als je vragen hebt.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Dat verschilt ook nogal per persoon. WIl je bij wijze van spreken vanaf de parkeerplaats foto's maken en weer door, dan geloof ik wel dat je de meeste NP's in één dag kan zien. Ik wil dan zelf altijd alle hoekjes en gaatjes verkennen. In Zion Angels landing op, observation point op, 's avonds nog even vanuit Springdale de watchman trail op. In Canyonlands zowel de Island in the sky als het needles district (en het maze district had ik ook wel gewild, maar is met het huurautootje een beetje lastig).Jebus4life schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:28:
Zoals je ziet hebben wij dus Highway 1 + LA en omgeving niet gedaan. Sommige mensen pikken die ook nog mee, maar dan wordt het naar mijn gevoel wel héél erg druk. We hebben er bewust gekozen voor meer tijd in de nationale parken door te brengen, gezien dat de reden is dat we richting Amerika reisden.
Dan mag je wel een paar dagen per NP uittrekken, en dan heb ik echt geen zin om duizenden kilometers te rijden. Dan is het al snel logisch om bijvoorbeeld LA en joshua tree te droppen - LA heb ik echt geen behoefte aan, en joshua tree lijkt me wel mooi maar er zijn zo 10 andere parken die beter in de route passen.
De wijzen komen uit het Oosten!
Dat heb ik al een paar keer gedaan. Dat werkt zonder problemen.Hmmbob schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:39:
Je kan ook ter plekke een sim kopen, toch? Scheelt je gegevens op een Chinese website ...
@basmq ligt eraan wat je voorkeur heeft. Grand Canyon met de auto kost je bijna de hele dag met op en neer rijden. Het is wel de moeite waard.
Shooting range, rijden in een mustang of Ferrari, shoppen, kaartje voor een voorstelling of sportwedstrijd kopen, gokken, enz.
[ Voor 34% gewijzigd door rvrbtcpt op 16-08-2022 18:54 ]
De echte national parks van de grand canyon zijn de north rim en south rim op 450km vanaf Las Vegas, dus dat lijkt me alleen te doen als je er ook een overnachting neemt. De faciliteiten van de north rim gaan midden oktober dicht dus moet je wel iets met een huurauto en van tevoren hotels/restaurants in de buurt zoeken (al is het park dan wel lekker rustig). Zuidkant is het hele jaar goed toegankelijk en vast ook met een tourbus o.i.d. te bereiken, en daar kun je uren langs de rand lopen. Maar dus wel een erg grote afstand vanaf Las Vegas, Death Vally NP en Zion NP zijn met 200-250km dichterbij en Bryce NP is net zo ver.basmq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:42:
Ik ga in oktober voor een congres naar Las Vegas, maar heb de zaterdag en de zondag om nog wat van Vegas en/of omgeving te zien. Is het de moeite waard om een excursie te boeken naar de Grand Canyon? Zijn er nog andere must-sees?
Dan heb je nog de west rim op 200km, dat is al wat makkelijker in een dag te prakken. Daar ben ik zelf niet geweest, het ziet eruit alsof je een stuk minder ver langs de rand kan lopen dan bij de echte national parks, dus misschien ben je er sneller op uitgekeken. Ook zijn de north en south rim beheerd door de overheid, dus relatief lage toegangsprijzen en alles heel netjes en mooi aangelegd, de west rim ligt in een indianenreservaat en dat betekent in de praktijk dat je tien keer zoveel betaalt. Betalen voor toegang, betalen voor parkeren, betalen voor de bus, betalen voor de skywalk, betalen voor een foto op de skywalk (aldus de recenties), en waarschijnlijk een grote winkel met kraaltjes en andere plastic troep ernaast. Al wil dat zeker niet zeggen dat het niet spectaculair is, dus misschien alsnog prima, maar goed om van tevoren te weten, en misschien wil je die hele skywalk overslaan.
Verder kun je ook makkelijk (en duur) doen en vanuit las vegas met een helicopter of vliegtuigje over de grand canyon vliegen. Scheelt wel reistijd.
Net wat minder spectaculair maar dichterbij zijn de woestijnen dichtbij last vegas, dan heb je een huurauto nodig. Normaal heel heet maar in oktober waarschijnlijk aangenaam. Bijvoorbeeld de valley of fire (zelf geweest, daar heb ik me wel een dag vermaakt met wat korte wandelingetjes en bezienswaardigheden) of de red rock scenic drive (zelf niet geweest).
En dan heb je nog de talloze andere excursies als bootjes, raften in de colorado, rondrijden in een quad, etc. Je kunt je lol niet op.
Mijn persoonlijke keuze: twee dagen nemen en dan Bryce en Zion, en eventueel valley of fire. Maar dan prop je het programma natuurlijk wel optimaal vol met natuur, moet je maar van houden. En welk park of welk tripje het leukste/mooiste is is nogal persoonlijk, de verschillende natuurgebieden zijn lastig te vergelijken.
[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 17-08-2022 09:18 ]
Toen ik in Vegas was met enkele vrienden hebben ze er een daguitstap van gemaakt met de huurwagen. s'morgens heel vroeg vertrokken, en best laat thuis. Maar ze wouden hem absoluut zien, ze vonden het alvast erg de moeite om de moeite te nemen (ik had hem al gezien enhad een migraineaanval, dus ik was in het hotel gebleven).basmq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:42:
Ik ga in oktober voor een congres naar Las Vegas, maar heb de zaterdag en de zondag om nog wat van Vegas en/of omgeving te zien. Is het de moeite waard om een excursie te boeken naar de Grand Canyon? Zijn er nog andere must-sees?
Tot ik in de late namiddag erdoor kwam met dank aan de pillen; toen toch nog enkele uren doorgebracht aan de craps tafel, mijn persoonlijk favoriete bezigheid in LV
[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 16-08-2022 23:21 ]
Een ritje naar Area51 zou ik doen. Moet je wel van houden dat soort dingen.basmq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:42:
Craps fascineert mij al een tijdje, nog nooit in verdiept. Dat staat ook op mijn lijstje om daar gedurende de week eens naar te kijken!Jebus4life schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:20:
[...]
Tot ik in de late namiddag erdoor kwam met dank aan de pillen; toen toch nog enkele uren doorgebracht aan de craps tafel, mijn persoonlijk favoriete bezigheid in LV![]()
Dank allemaal voor de uitgebreide reacties, ik ga de afweging maken tussen de National Parks of de West-Rim. Ik neig er naar om een georganiseerde excursie met een bus te doen, om niet zelf te hoeven rijden. Dan wordt het denk ik al snel de West-Rim.
Valley of fire. In oktober zijn sommige dingen daar juist weer open, omdat het minder warm is (gesloten juni - september).basmq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:42:
https://www.saharalasvegas.com/promotions/free-craps-lessonsbasmq schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Craps fascineert mij al een tijdje, nog nooit in verdiept. Dat staat ook op mijn lijstje om daar gedurende de week eens naar te kijken!
Dank allemaal voor de uitgebreide reacties, ik ga de afweging maken tussen de National Parks of de West-Rim. Ik neig er naar om een georganiseerde excursie met een bus te doen, om niet zelf te hoeven rijden. Dan wordt het denk ik al snel de West-Rim.
Schorpioenen luminisceren namelijk in UV licht, erg leuk. (mag niet IN het park (sunset close), maar wel bij camping (24 hour access)
Dagtrip met veel rijden: Zion
Dagtrip met extreem veel rijden: GC
Mocht je echt een hele dag hebben en bereid zijn vroeg op te staan, laat terug te zijn, dan is Zion het meest spectaculair mits je een leuke hike daar doet.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 17-08-2022 14:10 ]
GC > Zion, elke dag.
Wel mooi in Zion is de rit van de east entrance naar de south entrance. Duurt een half uurtje met wat hoogtemeters en haarspeldbochten, maar dan heb je wel wat mooie uitzichten (en kans op wat berggeiten).
Je brengt dit als een feit, waar dit natuurlijk je persoonlijke mening isTRD07 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:06:
Zion sowieso overslaan. Echt het minst boeiende park van heel west Amerika en zwaar overrated. De natuur en uitzichten zijn daar niet mooier dan pakweg Zwitserland/Oostenrijk of andere mooie parken in het westen van Amerika. Als je niet into hiking/wandelen bent kun je die helemaal snel overslaan.
GC > Zion, elke dag.
Wel mooi in Zion is de rit van de east entrance naar de south entrance. Duurt een half uurtje met wat hoogtemeters en haarspeldbochten, maar dan heb je wel wat mooie uitzichten (en kans op wat berggeiten).
Voor mij is Zion een van de mooiste parken van het westen. Hoogtepunt van een mijn reizen was de hike Angel's Landing. Narrows is natuurlijk ook geweldig en niet in Zwitserland of Oostenrijk te vinden.
Grand Canyon is ook mooi, maar naar mijn persoonlijke mening minder dan Zion.
(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel ik beide parken prachtig vind zou ik juist eerder voor Zion kiezen dan de Grand Canyon. En al helemaal als je maar een dag vanuit Las Vegas een park wilt bezoeken.TRD07 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:06:
Zion sowieso overslaan. Echt het minst boeiende park van heel west Amerika en zwaar overrated. De natuur en uitzichten zijn daar niet mooier dan pakweg Zwitserland/Oostenrijk of andere mooie parken in het westen van Amerika. Als je niet into hiking/wandelen bent kun je die helemaal snel overslaan.
GC > Zion, elke dag.
Grand Canyon is net zo uniek, maar de grootte van het park kan je pas echt goed waarderen als je naar beneden gaat Hiken of met de helikopter daar naar toe gaat. En dat zal ik toch minder snel doen als ik er maar een dag(deel) naar toe ga.
De Narrows is uniek en Angels Landing is een mooie uitdagende hike waar je zeker beloond wordt als je hem voltooid.
[ Voor 11% gewijzigd door grimethel op 17-08-2022 15:20 ]
Ik vond Zion dan weer het mooiste park van heel het westenTRD07 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:06:
GC > Zion, elke dag.
Zo zie je hoe smaken verschillen
Ieder zijn mening. De vergelijking met Zwitserland/oostenrijk is overigens beter te maken met Rocky Mountain NP. Zion is wat dat betreft wel een unieke combinatie van brede en nauwe kloof die niet zomaar ergens anders is. En als je het leuk wilt maken, er zijn ook nog wat slotcanyon hikes (iets meer aan east entrance). Verder het NP Zion East entrance uitrijdend heb je meer slotcanyons in de heuvels oost van Mt Carmel Junction.TRD07 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:06:
GC > Zion, elke dag.
Wat uniekheid betreft, sommige dingen vind je niet in europa, zoals de echte slot-canyons in een woestijn. Dat vond ik bijvoorbeeld een pareltje in Escalante. Weinig toeristisch, maar leuke slot-canyons op eigen initiatief. Bereid je er wel goed op voor, want er staan geen wandelpaden / bordjes aangegeven. Hooguit een bord bij de trailhead. Daar zijn bijv ook dinosaurus sporen te vinden (ook niet aangegeven, zelf zoeken
En op GC north-rim kun je het ook spannend maken: je kunt vrij / gratis kamperen net buiten het NP, maar wel tussen de Bizons en de Beren in de bossen. Ik had dus tentje mee, houtsprokkelen en gaan
Ik ben er twee keer geweest, 1x op een dag dat er geen tours waren (volgens de website is het nu dagelijks muv thanksgiving en kers) en 1x net nadat de travelrestrictions eraf waren. Maar nog geen tours. Echt jammer.PWM schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:29:
Als je de Hoover Dam doen, neem dan wel de tour. Ik was 2x geweest zonder, maar leerde de grootsheid pas echt waarderen na de tour aan de binnenkant.
Lake Mead staat overigens historisch laag (is altijd al laag, verwacht geen water tot ook maar in de buurt van de top van de dam). Is wel een issue aan het worden qua watervoorziening in het westen van de VS.
Ik zou niet zeggen beide. Ik heb zelf een helikoptervlucht gedaan boven de Canyon (vanaf Grand Canyon Village) en de zonsondergang gezien en daarna via Page doorgereden naar Zion (en Bryce). Allemaal parken die iets unieks hebben. Zou er geen een gemist willen hebben.grimethel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel ik beide parken prachtig vind zou ik juist eerder voor Zion kiezen dan de Grand Canyon. En al helemaal als je maar een dag vanuit Las Vegas een park wilt bezoeken.
Grand Canyon is net zo uniek, maar de grootte van het park kan je pas echt goed waarderen als je naar beneden gaat Hiken of met de helikopter daar naar toe gaat. En dat zal ik toch minder snel doen als ik er maar een dag(deel) naar toe ga.
De Narrows is uniek en Angels Landing is een mooie uitdagende hike waar je zeker beloond wordt als je hem voltooid.
Voor de volledigheid ik heb in die hoek van de VS inmiddels de volgende parken bezocht:
- Zion
- Bryce
- Death Valley
- Sequoia
- Yosemite
- Tonto National Forest (Apache Trail)
- Catalina Islands
Zeg maar gewoon: naar beneden hiken is geen ding als je er maar een dagdeel bent. Op zijn diepst is de kloof 1800m diep, heen en terug is zelfs voor een ervaren wandelaar niet op een enkele dag te doen. Zeker niet in oktober (zon gaat snel onder). Klein stukje erin lopen kan natuurlijk wel, dat heb ik zelf ook gedaan, maar als je van de 1800m hooguit een paarhonderd meter omlaag gaat zie je qua grootsheid nog steeds weinig verschil met boven.grimethel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:18:
Ik ben het er wel mee eens dat je niet goed doorhebt hoe groot het is, canyonlands voelde voor mij wat dat betreft misschien wel indrukwekkender. Maar dat is niet iets voor een dagtripje vanuit Las Vegas.
Ik heb met 2 collega's ergens een oude veteraan een zak geld gegeven, die vloog ons door de Canyon heen. Mooiste wat ik ooit heb gezien. En best illegaal gok ik op de manier hoe hij vloog
Feit is dat het mijn mening isMasch schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:11:
[...]
Je brengt dit als een feit, waar dit natuurlijk je persoonlijke mening is
Voor mij is Zion een van de mooiste parken van het westen. Hoogtepunt van een mijn reizen was de hike Angel's Landing. Narrows is natuurlijk ook geweldig en niet in Zwitserland of Oostenrijk te vinden.
Grand Canyon is ook mooi, maar naar mijn persoonlijke mening minder dan Zion.
Angels landing niet gedaan, wel een begin gemaakt aan de Narrows, maar halverwege omgekeerd. Was voor ons niet boeiend.
Grand Canyon was echt veel indrukwekkender IMO door de grootte.
Vanuit Las Vegas is GC wel een hoop rijden op een dag idd. Maar als ik mocht kiezen dan echt liever GC dan Zion. Kan wellicht ook te maken hebben met het feit dat er alleen modder te zien was toen wij in Zion waren. Het had een paar dagen daarvoor behoorlijk geregend, dus het zag er sowieso al minder mooi uit dan de plaatjes.grimethel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel ik beide parken prachtig vind zou ik juist eerder voor Zion kiezen dan de Grand Canyon. En al helemaal als je maar een dag vanuit Las Vegas een park wilt bezoeken.
Absoluut. Verbaas mij ook wel dat zoveel mensen dat zo mooi vinden. Ik was die ochtend met zonsopgang bij Bryce en dat vond ik toch een stuk mooier dan Zion.Jebus4life schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Ik vond Zion dan weer het mooiste park van heel het westen
Zo zie je hoe smaken verschillen
Nu je het zegt hebben wij dat half uurtje ook gereden, veel tunneltjes in de rotsen best grappig. En inderdaad mooie uitzichten (we hadden geen tijd voor een hike)TRD07 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:06:
GC > Zion, elke dag.
Dit was het begin van die weg:
Om even ontopic te blijven zou ik vanuit Vegas ook Valley of fire en Zion doen. En uiteraard een stukje GC je wil het toch gezien hebben ook al is het de andere kant. GC (south/north) heeft op ons toen ook echt een diepe indruk gemaakt. Je voelt je erg klein. Post ik ook bewust geen foto’s van dit moet je zelf ervaren.
@TommyGun
Tof dat je ons update met de trip. Al bij Cracker Barrel geweest toevallig
Het zal er wel weer warm zijn ik ben benieuwd wat jullie van Palm Springs vinden. Wij vonden het te warm (gortdroog) en waren blij dat we met de tram naar boven konden waar het 15-20? graden was in plaats van 40-45?, heerlijk.
Nog even een GTA V foto gemaakt daar, mooi uitzicht vanaf die hoogte.
[ Voor 99% gewijzigd door Alpina op 17-08-2022 16:11 ]
Naar beneden in een dag is nog wel te doen, maar dan nog naar boven zal je echt niet lukkenbwerg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Zeg maar gewoon: naar beneden hiken is geen ding als je er maar een dagdeel bent. Op zijn diepst is de kloof 1800m diep, heen en terug is zelfs voor een ervaren wandelaar niet op een enkele dag te doen. Zeker niet in oktober (zon gaat snel onder). Klein stukje erin lopen kan natuurlijk wel, dat heb ik zelf ook gedaan, maar als je van de 1800m hooguit een paarhonderd meter omlaag gaat zie je qua grootsheid nog steeds weinig verschil met boven.
Ik ben het er wel mee eens dat je niet goed doorhebt hoe groot het is, canyonlands voelde voor mij wat dat betreft misschien wel indrukwekkender. Maar dat is niet iets voor een dagtripje vanuit Las Vegas.
Dus niet doen; dan beter met de heli er over de Grand Canyon heen of lekker richting Zion of Valley of Fire voor een leuke wandeling.
We hebben alles met de auto gedaanRivanov schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:19:
[...]
Bus pakken van Beverly Hills naar Venice Beach. Is ideaal en kost niks.
Wij hadden toen in Hollywood geparkeerd onder het Dolby Theatre en vanaf daar met de bus door LA naar Santa Monica Pier en Venice Beach gegaan. En 's avonds met de tram/metro/highline terug vanaf Staples Centre naar Hollywood.
Het was wel heel erg mistig bij Venice Beach (zand in de lucht?), dat was wel jammer. Beverly Hills was leuk om ff gezien te hebben, fotootje maken bij het sign. De sterren tegels van Hollywood vonden we weinig aan, de hand/voetafdrukken daarentegen waren wel gaaf om te zien.
@Alpina Welk stukje weg is dat in Zion?
We gaan nu eerst naar San Diego, allereerst de Zoo.
Het Safari Park gaan we denk ik overslaan. Weinig zin om veel (onbeschut) te wandelen met deze hitte. Wellicht dat we nog even de grens met Mexico over hoppen maar dat is dan voor morgen.
Wel benieuwd naar die Aerial Tramway overigens
[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 17-08-2022 16:48 ]
In Februari/Maart met de Aerial tramway: beneden 30C, boven sneeuw.Alpina schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Tof dat je ons update met de trip. Al bij Cracker Barrel geweest toevallig![]()
Het zal er wel weer warm zijn ik ben benieuwd wat jullie van Palm Springs vinden. Wij vonden het te warm (gortdroog) en waren blij dat we met de tram naar boven konden waar het 15-20? graden was in plaats van 40-45?, heerlijk.
Nog even een GTA V foto gemaakt daar, mooi uitzicht vanaf die hoogte.
Als je het dan toch over spectaculaire contrasten hebt, dan is die in Palm Springs er wel eentje ja.
Ook bij het Griffith Observatory geweest? Heb je een mooi zicht op het Hollywood sign.TommyGun schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:44:
[...]
We hebben alles met de auto gedaan
Het was wel heel erg mistig bij Venice Beach (zand in de lucht?), dat was wel jammer. Beverly Hills was leuk om ff gezien te hebben, fotootje maken bij het sign. De sterren tegels van Hollywood vonden we weinig aan, de hand/voetafdrukken daarentegen waren wel gaaf om te zien.
Het Safari Park gaan we denk ik overslaan. Weinig zin om veel (onbeschut) te wandelen met deze hitte. Wellicht dat we nog even de grens met Mexico over hoppen maar dat is dan voor morgen.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Nee dat is niet meer gelukt.Rivanov schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Ook bij het Griffith Observatory geweest? Heb je een mooi zicht op het Hollywood sign.
Wij zijn hier geweest voor het Hollywood Sign;
Hollywood sign viewpoint
https://maps.app.goo.gl/fGaSbNQnUpzz7HDw8
Ik dacht deze maar weet het niet zeker meer, zijn ook maar 2 tunnels blijkbaar.TommyGun schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:44:
[...]
We hebben alles met de auto gedaan
/f/image/hjceGunTZH7EQGPa6wQme8FQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door Alpina op 17-08-2022 18:47 ]
Heb deze tunnel onderweg naar Zion met de RV gedaan. Wel lachen dat ze dan al het verkeer aan de andere kant tegenhouden. Het is echt noodzakelijk om in het midden vd weg te blijven rijden. Anders rijdt je zo je bovenkant aan gortAlpina schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Ik dacht deze maar weet het niet zeker meer, zijn ook maar 2 tunnels blijkbaar.
[Afbeelding]
Daarnaast vind ik het heel lastig om te bepalen welk park nu beter is dan de ander. Ze zijn allemaal zo verschillend dat het echt lastig is. Persoonlijk vind ik vanuit het rijtje wat eerder benoemd is Bryce echt adembenemend en de grote verrassing.
Vandaag hadden we eigenlijk het Safari Park gepland staan maar de afstanden tussen de verblijven schijnt flink te zijn met weinig beschutting dus daar hadden we niet zo'n zin in. Overwogen om de grens over te gaan naar Mexico op aanraden van iemand maar daar hadden we zo onze twijfels bij.
Wel nog even gezwommen bij het hotel en naar Little Italy geweest. De rest van de dag viel een beetje in het water ivm TommyGun in "[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland" maar goed, kan gebeuren. tl;dr, gedoe met mijn MiFi device, uiteindelijk een AT&T sim van 50GB voor 55USD in een van onze telefoons geprikt.
Morgen richting Palm Springs. Nog even de route bekijken aangezien ik via Santa Rosa and San Jacinto Mountains wil rijden. Ik ben er wel aan toe om wat rural gebied te zien, zeker na alle drukte van LA en ook hier is het verkeer behoorlijk hectisch.
Ik zag al wel dat het 40+ graden Celsius was in Palm springs en 15 op de berg
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 19-08-2022 07:01 ]
Ik snap wat je bedoelt met hectisch, richting en vanaf Palm Springs kan het heerlijke cruisen weer beginnen. Alleen bij Phoenix was het bij ons nog even giga druk we hadden een overnachting in Scottsdale, pensionada stadje.TommyGun schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 06:29:
Gisteren naar Balboa park geweest (prachtig!) en de San Diego Zoo, welke tot 21u open was dus we zijn na de grootste hitte (15u) gegaan. Totaal niet druk, en een erg mooie dierentuin. De mooiste ter wereld meen ik volgens velen? Vind ik zelf lastig te zeggen, we hebben ontzettend veel dierentuinen gezien en bijv Berlijn of Praag (of Burgers' :-)) vonden we ook erg mooi.
Vandaag hadden we eigenlijk het Safari Park gepland staan maar de afstanden tussen de verblijven schijnt flink te zijn met weinig beschutting dus daar hadden we niet zo'n zin in. Overwogen om de grens over te gaan naar Mexico op aanraden van iemand maar daar hadden we zo onze twijfels bij.
Wel nog even gezwommen bij het hotel en naar Little Italy geweest. De rest van de dag viel een beetje in het water ivm TommyGun in "[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland" maar goed, kan gebeuren. tl;dr, gedoe met mijn MiFi device, uiteindelijk een AT&T sim van 50GB voor 55USD in een van onze telefoons geprikt.
Morgen richting Palm Springs. Nog even de route bekijken aangezien ik via Santa Rosa and San Jacinto Mountains wil rijden. Ik ben er wel aan toe om wat rural gebied te zien, zeker na alle drukte van LA en ook hier is het verkeer behoorlijk hectisch.
Ik zag al wel dat het 40+ graden Celsius was in Palm springs en 15 op de berg
Vanaf daar weer genieten van stop tot stop. Alle parken helemaal tot aan Yosemite eigenlijk, was voor ons het mooiste stuk van de reis.
Ben daar voor mijn werk begin november met een aantal collega's en wil wat extra dagen nemen om de boel te verkennen.
Eerder al een rondje Seattle -> Mt Rainier -> Yakima -> Portland -> Ecola State Park / Astoria -> Port Angeles (Olympic NP) -> Seattle gedaan.
Is er nog wat anders boeiends te doen daar in de omgeving, voor pak 'm beet 2/3 dagen?
Jammer dat de EUR door het putje gaat, elke cent eraf maakt de vakantie ook weer iets duurder jammergenoeg.
Boeing factory tour in Everett?-Muncky- schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:57:
Heeft er iemand tips qua route/roadtrip rondom Seattle?
Ben daar voor mijn werk begin november met een aantal collega's en wil wat extra dagen nemen om de boel te verkennen.
Eerder al een rondje Seattle -> Mt Rainier -> Yakima -> Portland -> Ecola State Park / Astoria -> Port Angeles (Olympic NP) -> Seattle gedaan.
Is er nog wat anders boeiends te doen daar in de omgeving, voor pak 'm beet 2/3 dagen?
https://www.boeing.com/company/tours/
[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 19-08-2022 10:54 ]
Ik woon in Camas, WA, dus wel een beetje bekend. November begint minder te worden qua weer. Ik zou Yakima overslaan, tenzij er iets is wat je wilt zien. Mount St. Helens is mooi om te zien (Johnston Ridge Observatory), maar alleen op een heldere dag. Buiten Portland heb je een zwik watervallen aan een oude highway, vanuit Portland naar Vista House rijden, mooi uitzicht over de Columbia rivier en dan langs wat watervallen. Multnomah Falls is de bekendste/grootste/drukste, maar ik vind zelf Latourell Falls zeer de moeite waard om te zien.-Muncky- schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:57:
Heeft er iemand tips qua route/roadtrip rondom Seattle?
Anyway, da's mijn tip.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Zojuist aangekomen in Sedona, na een lange rit met als hoogtepunt Joshua Tree NP. Daarna was er vrij weinig te zien maar dat geeft niets. Lekker kunnen doorrijden en nabij het eind nog een behoorlijke onweersbui gehad. Zo veel bliksem heb ik nog nooit gezienAlpina schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:37:
[...]
Ik snap wat je bedoelt met hectisch, richting en vanaf Palm Springs kan het heerlijke cruisen weer beginnen. Alleen bij Phoenix was het bij ons nog even giga druk we hadden een overnachting in Scottsdale, pensionada stadje.
Vanaf daar weer genieten van stop tot stop. Alle parken helemaal tot aan Yosemite eigenlijk, was voor ons het mooiste stuk van de reis.
Palm Springs was leuk voor een keertje. Het heeft wat Florida vibes wat ik wel tof vond maar daarbuiten een kale bedoening. Het hotel was ook erg slecht dus dat hielp niet. Maar goed, af en toe slipt er toch een rotte appel tussen door ondanks zorgvuldig zoeken. Waar we nu zitten is het so far top, jammer dat we morgen weer verder gaan
De Aerial Tramway was wel cool uiteraard. Het temperatuurverschil viel me nog mee; beneden 43 en boven 19. Lekker hoor
Overigens valt het me op dat er behoorlijk hard gereden wordt op de interstates. Ik zet 'm doorgaans op de limit + 5 maar dan nog word ik volop voorbij gevlogen. En ja, de teller is behoorlijk accuraat aangezien de digitale bordjes die je her en der langs de weg ziet hetzelfde aangeven. Ook bij road works waar je bijv 55 mag rijden zelfs de vrachtwagens nog gewoon 65 of meer.
We hebben er nu zo'n 2000km op zitten en het aantal controles (of iig politieauto's aan de kant) is op 1 hand te tellen. Wat houden jullie meestal aan?
Je moet eigenlijk zorgen dat je niet de snelste bent, en niet slingerend door het verkeer gaat, dan val je niet zo op. Flitsen doen ze (nagenoeg) nergens.
[ Voor 105% gewijzigd door Dean Martin op 21-08-2022 08:14 ]
The best is yet to come
Plus het land nodigt gewoon uit om te cruisen and keep your lane. Dat ze dan links en rechts voorbij komen is dan maar zo.
In Yoshua en Death Valley wel iets harder gereden volgens mij op de echt afgelegen stukjes met leuke bochten.
Maat van mij is zo aangehouden bij Monument Valley door agent met lasergun, kwam er met een waarschuwing vanaf.
Is mij ook nergens opgevallen maar ze staan er soms wel dus
Zeker, ze staan er best regelmatig. Maar (vrijwel) nooit met een flitser. Je wordt altijd staande gehouden.Alpina schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:14:
Hou me ook altijd aan de snelheid in de US, vertrouw het niet echt met camera’s etc.
Plus het land nodigt gewoon uit om te cruisen and keep your lane. Dat ze dan links en rechts voorbij komen is dan maar zo.
In Yoshua en Death Valley wel iets harder gereden volgens mij op de echt afgelegen stukjes met leuke bochten.
Maat van mij is zo aangehouden bij Monument Valley door agent met lasergun, kwam er met een waarschuwing vanaf.
Is mij ook nergens opgevallen maar ze staan er soms wel dus
The best is yet to come
Dat was inderdaad voor 65 @ 55
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 21-08-2022 12:26 ]
Bizar dat je hier vrijwel nergens zonnepanelen en sporadisch een elektrische auto ziet.
Ik betaal 11 cent/kWh en de gemiddelde prijs van zonnepanelen is hier $2.50 per watt.matthijst schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:44:
Wel mooi hoe Amerikanen weer flink aan het huilen zijn om de benzineprijzen, met hun net geen euro per liter (in Florida).
Bizar dat je hier vrijwel nergens zonnepanelen en sporadisch een elektrische auto ziet.
Het gebied rondom Monumant Valley is "eigendom" van de Natives, die hebben hun eigen politiemacht en hebben er wel belang bij om meer dan normaal te controleren.Alpina schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:14:
Die "indianen" hebben een historie van drankmisbruik achter het stuur etc. En ze zijn gewoon dol op geld verdienen die Native Americans.
Oke wist ik niet, vroegen alleen waar hij vandaan kwam en of hij wat op de snelheid wou letten. Was ook niet veel te hard geloof ik. Echt zware boetes met eventueel aanhouding lijkt me echt geen pretje in de US, al zeker niet als toerist?Den_S85 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:10:
[...]
Het gebied rondom Monumant Valley is "eigendom" van de Natives, die hebben hun eigen politiemacht en hebben er wel belang bij om meer dan normaal te controleren.
Die "indianen" hebben een historie van drankmisbruik achter het stuur etc. En ze zijn gewoon dol op geld verdienen die Native Americans.
Hier zie je meer zonnepanelen en ev's. Het "huilen om benzineprijzen" moet je natuurlijk niet bekijken vanuit het oogpunt dat het elders duurder is, maar vanuit de relatieve prijsgroei. Het feit dat het in Nederland veel duurder is maakt geen zak uit voor iemand die z'n hele leven in Florida woont, voor diegene maakt het feit dat de prijs enorm omhoog gegaan is juist uit.matthijst schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:44:
Wel mooi hoe Amerikanen weer flink aan het huilen zijn om de benzineprijzen, met hun net geen euro per liter (in Florida).
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Duidelijk, thanks (ook @Alpina). Vmax +5 á +10 lijkt me prima.Dean Martin schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:07:
Ik rij normaal vmax +10 in de US. En dan wordt je inderdaad aan alle kanten ingehaald.
Je moet eigenlijk zorgen dat je niet de snelste bent, en niet slingerend door het verkeer gaat, dan val je niet zo op. Flitsen doen ze (nagenoeg) nergens.
Najah ik geloof dat ik in 2018 iets meer dan 2USD/gallon betaalde in Florida.matthijst schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:44:
In/rond LA heb ik recent bijna 6 betaald... (wel heel veel EV's daar overigens), in Arizona - van wat ik gisteren zag - zit het tegen de 5 aan.
Dat scheelt toch behoorlijk op een tankinhoud van 20.2 gallons
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 21-08-2022 17:06 ]
Klopt. Maar het blijft vermakelijk. Zelfde discussies had je 20 jaar geleden ook hier. "Maar in Nederland fietsen jullie naar je werk". Uhuh.Hillie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Hier zie je meer zonnepanelen en ev's. Het "huilen om benzineprijzen" moet je natuurlijk niet bekijken vanuit het oogpunt dat het elders duurder is, maar vanuit de relatieve prijsgroei. Het feit dat het in Nederland veel duurder is maakt geen zak uit voor iemand die z'n hele leven in Florida woont, voor diegene maakt het feit dat de prijs enorm omhoog gegaan is juist uit.
Ah. Sprak een gepensioneerde schoolmeester. Die deed het voorkomen alsof energiemaatschappijen er niet happig op waren.The Realone schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:05:
[...]
Ik betaal 11 cent/kWh en de gemiddelde prijs van zonnepanelen is hier $2.50 per watt.
let op met "crimineel" te hard rijden, je kan er zelfs de gevangenis voor in in de USAlpina schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:28:
[...]
Oke wist ik niet, vroegen alleen waar hij vandaan kwam en of hij wat op de snelheid wou letten. Was ook niet veel te hard geloof ik. Echt zware boetes met eventueel aanhouding lijkt me echt geen pretje in de US, al zeker niet als toerist?
Ah, hier nu rond de $3,50.TommyGun schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
Najah ik geloof dat ik in 2018 iets meer dan 2USD/gallon betaalde in Florida.
In/rond LA heb ik recent bijna 6 betaald... (wel heel veel EV's daar overigens), in Arizona - van wat ik gisteren zag - zit het tegen de 5 aan.
Dat scheelt toch behoorlijk op een tankinhoud van 20.2 gallons
Was schijnbaar vaker op een piek in Florida (2008, 2012, 2018), dacht dat $3,50 redelijk gangbaar was.
https://www.eia.gov/dnav/...EMM_EPM0U_PTE_SFL_DPG&f=W
[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 21-08-2022 19:24 ]
Kan je nagaan hoe ik mij voelde elke keer dat ik die RV moest volgooien afgelopen mei. Ding reed 1 op 4 (km's). Meerdere keren gehad dat ik hem in twee transacties vol moest gooien omdat ik tegen de limiet van $175 per tankbeurt aan liepTommyGun schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Duidelijk, thanks (ook @Alpina). Vmax +5 á +10 lijkt me prima.
[ Voor 16% gewijzigd door paul-s83 op 21-08-2022 19:59 ]
Brandstofkosten van 3 weken West Coast in 2017 was voor ons totaal € 229,- met Ford Mustang.matthijst schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:21:
[...]
Ah, hier nu rond de $3,50.
Was schijnbaar vaker op een piek in Florida (2008, 2012, 2018), dacht dat $3,50 redelijk gangbaar was.
https://www.eia.gov/dnav/...EMM_EPM0U_PTE_SFL_DPG&f=W
Ik heb er een jaartje gewoond en Vmax+10 is in de meeste staten prima, maar het voornaamste is dat je niet de snelste moet zijn. Zolang je niet opvalt tussen de rest zal er niets gebeuren. Daarnaast heb je ook een grote kans op een waarschuwing als je alleen maar te hard rijdt (ook uit eigen ervaring met te hard rijden bij een afdaling waarbij een tegemoetkomende trooper even zijn lampjes aanzette en een vingertje opstakTommyGun schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Duidelijk, thanks (ook @Alpina). Vmax +5 á +10 lijkt me prima.
[removed]
@redwing Dat komt wel goed dan, uiteraard gedraag ik me hier netter dan in NL
Vandaag van Sedona naar Bluff gereden via de Desert View Drive. Uiteraard even rond gelopen bij het Grand Canyon Visitor Center en regelmatig gestopt onderweg om van de vergezichten te genieten. Ook nog een stukje dirt road genomen naar Grandview Lookout Tower, daar was helemaal niemand haha - volgens mij ook geen officieel point. Het was sowieso vrij rustig, ook niet hoeven wachten bij de ingang van het park. Valt me alleszins mee.
De GC was uiteraard mooi maar ik was misschien nog wel meer onder de indruk van de rest van de route. Op een paar plaatsen gestopt om de Little Colorado River te bekijken, en verder simpelweg vergapen aan de ontzettend uitgestrekte gebieden waar je helemaal niets tegen kwam behalve wat gare Indianen huisjes. Heel indrukwekkend om uren te rijden zonder ook maar een restaurant of tankstation tegen te komen, laat staan een dorp/stad.
Wel tijdig tanken dus
Morgen Monument Valley
Wij kochten aan het begin van onze reis zo’n wegwerp coolbox van piepschuim. Voor elke trip gratis ijsblokjes erin (die hebben ze overal in US)TommyGun schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 05:20:
@paul-s83 Goede info, Arco werd ons door een local ook al aangeraden.
@redwing Dat komt wel goed dan, uiteraard gedraag ik me hier netter dan in NL
Vandaag van Sedona naar Bluff gereden via de Desert View Drive. Uiteraard even rond gelopen bij het Grand Canyon Visitor Center en regelmatig gestopt onderweg om van de vergezichten te genieten. Ook nog een stukje dirt road genomen naar Grandview Lookout Tower, daar was helemaal niemand haha - volgens mij ook geen officieel point. Het was sowieso vrij rustig, ook niet hoeven wachten bij de ingang van het park. Valt me alleszins mee.
De GC was uiteraard mooi maar ik was misschien nog wel meer onder de indruk van de rest van de route. Op een paar plaatsen gestopt om de Little Colorado River te bekijken, en verder simpelweg vergapen aan de ontzettend uitgestrekte gebieden waar je helemaal niets tegen kwam behalve wat gare Indianen huisjes. Heel indrukwekkend om uren te rijden zonder ook maar een restaurant of tankstation tegen te komen, laat staan een dorp/stad.
Wel tijdig tanken dus. Is een jerrycan nog aan te raden (gevuld uiteraard) voor als we DV in gaan? Een coolbox op 12v konden we nergens vinden... tig winkels afgeweest maar overal uit het assortiment (Walmart, BBB, ...)
Morgen Monument Valley
En hele dag koud drinken, geen overbodige luxe in DV. Lag bij ons gewoon op de achterbank.
Neuh, DV is niet zo spannend als het klinkt. Probeer vooral niet te tanken IN het park (als het weer open is), als je niet perse moet, namelijk prijs californie x 2.TommyGun schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 05:20:
Wel tijdig tanken dus. Is een jerrycan nog aan te raden (gevuld uiteraard) voor als we DV in gaan? Een coolbox op 12v konden we nergens vinden... tig winkels afgeweest maar overal uit het assortiment (Walmart, BBB, ...)
Morgen Monument Valley
Gewoon in 1 van de stadjes ten westen van Las Vegas even tanken (en voor zover ik me kan herinneren is het aan de Nevada kant van de grens goedkoper). Dus Beatty, Pahrump, Amargosa Valley, of aan de californische kant: Shoshone.
En als je erdoor bent, via de 190 (niet aan tanken, duur), dan weer ergens langs de 395 (nog duur, maar goedkoper), maar zoek wel even van te voren op, er is niet meteen wat de eerste miles.
En als je er fan van bent (Top Gun...) even langs Father Crowley Vista point langs de 190 (als die weer open is)
https://www.google.nl/map...117.5507336!14m1!1BCgIgAQ
Ik meen dat 1 van de tweakers hier in het topic er gevlogen/getrained heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 22-08-2022 11:14 ]
Geinig, daar ben ik in 2015 met mijn vrouw geweest en toen vloog er ineens een F18 "onder ons langs", aan het eind van de canyon vol rechtsaf de vlakte op en wegGet!em schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:10:
[...]
En als je er fan van bent (Top Gun...) even langs Father Crowley Vista point langs de 190 (als die weer open is)
Impressive that was!
Ook een koelbox aangeschaft aan het begin, maar achteraf gezien had het het niet gehoeven. Bij elk hotel bijna wel ijsblokjesautomaten. Daarnaast werd het in de auto toch nooit super warm, waardoor het water/het drinken ook niet heel warm werd.
Gasbuddy is idd echt super
Vergeet Forrest Gump hill niet
Kun je DV alweer door dan? Die hadden vorige week de wegen er nog uit liggen door de overstromingen.TommyGun schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 05:20:
Is een jerrycan nog aan te raden (gevuld uiteraard) voor als we DV in gaan?
kan zijn dat je mij bedoeld. Ik heb daar genoeg opnames gemaakt toen onze F-35s daar aan het trainen waren in 2015-2017. We zijn toen wel wat verder richting de valley gelopen door de rotsen, meer hier.Get!em schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:10:
Ik meen dat 1 van de tweakers hier in het topic er gevlogen/getrained heeft.
We hadden radiocontact met onze vliegers, en een van de vaste fotografen. Dat zorgde voor wat supergave beelden - vooral ook omdat we de Jedi-transition (=Star Wars canyon officiële naam) veelal "de andere kant op" lieten nemen, waardoor je Death Valley mooi op de achtergrond had.
Memories

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 22-08-2022 17:42 ]
👆 en https://www.google.com/se...6BAgGEAE&biw=1241&bih=920Hmmbob schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:33:
Vanaf de Father Crowley overlook heb je ook een mooi overzicht over Star Wars Canyon - een bekende laagvliegroute van nabij gelegen Edwards AFB richting DV. Dan krijg je dit soort plaatjes, if you're lucky:
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 22-08-2022 17:38 ]
Wow gaaf hoor! Unieke ervaring.Hmmbob schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Kun je DV alweer door dan? Die hadden vorige week de wegen er nog uit liggen door de overstromingen.
[...]
kan zijn dat je mij bedoeld. Ik heb daar genoeg opnames gemaakt toen onze F-35s daar aan het trainen waren in 2015-2017. We zijn toen wel wat verder richting de valley gelopen door de rotsen, meer hier.
We hadden radiocontact met onze vliegers, en een van de vaste fotografen. Dat zorgde voor wat supergave beelden - vooral ook omdat we de Jedi-transition (=Star Wars canyon officiële naam) veelal "de andere kant op" lieten nemen, waardoor je Death Valley mooi op de achtergrond had.
Memories
Ik heb in Mei wat plaatjes en filmpjes van de Lancaster geschoten hier in Nederland. Ging ‘iets’ trager maar de interesse is er wel mee begonnen 😎
Van 2 dagen terug. Rood is dicht, groen is open. Geel "maybe"Hmmbob schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Kun je DV alweer door dan? Die hadden vorige week de wegen er nog uit liggen door de overstromingen.
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3gC5jOmdkJwwJMthdHUEPURJ.jpg?f=user_large)
Beide gedaan, alsook even naar Goosenecks State Park geweest. Park is wel een groot woord overigens haha, maar indrukwekkend om te zien.TRD07 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
Vergeet Forrest Gump hill nieten uiteraard even met je auto door Monument valley rijden
Een mooie foto maken bij Forrest Gump viel nog niet mee. Rekening houden met andere mensen, geparkeerde auto's en aankomend verkeer
De scenic drive van Monument Valley was erg gaaf, meteen even de trails modus van de Explorer kunnen uitproberen
En wat ik al zei, qua drukte valt het echt heel erg mee overal. Wel veel Aziaten, gevolgd door Europeanen maar ik had het veel drukker verwacht.
Er doorheen vanuit Vegas kan je dus vergetenTommyGun schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:58:
[...]
Van 2 dagen terug. Rood is dicht, groen is open. Geel "maybe"[Afbeelding]
Dat stuk hebben we gepland voor 29 augustus dus we hebben nog even...Hmmbob schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:08:
[...]
Er doorheen vanuit Vegas kan je dus vergeten
https://www.nps.gov/deva/planyourvisit/conditions.htm in de gaten houden, en anders kom ik hier wel weer voor advies haha.
Waarom? 127 Shoshone, DV junction, en 190 Park Village / Stovepipe Wells is toch open volgens dat kaartje?Hmmbob schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:08:
[...]
Er doorheen vanuit Vegas kan je dus vergeten
En volgens dat kaartje moet je dan even terug zuid rijden voor Badwater, Devils Golf course en Artist Palette, die ook groen zijn (al lijkt Badwater basin zelf wel gesloten te zijn). Zelfs Dante's View lijkt open te zijn volgens dat kaartje.
overigens vond ik in de tweemaal dat ik er geweest ben, de 190 ter hoogte van Panamint, minstens zo indrukwekkend qua leegte en rechte weg...
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Voor het typische vakantieplaatje kun je dan nog even langs het sign
https://www.google.nl/map...13312!8i6656!9m2!1b1!2i36
[ Voor 40% gewijzigd door Get!em op 23-08-2022 09:27 ]
Als ik in Nederland probeer om deze app te installeren (IOS) krijg ik de foutmelding dat deze niet in mijn land beschikbaar is? Zal het straks in de US nog een keer proberen wellicht heb ik daar meer succes.paul-s83 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:57:
[...]
Kan je nagaan hoe ik mij voelde elke keer dat ik die RV moest volgooien afgelopen mei. Ding reed 1 op 4 (km's). Meerdere keren gehad dat ik hem in twee transacties vol moest gooien omdat ik tegen de limiet van $175 per tankbeurt aan liep. Lang leve Gasbuddy.com. Daarmee heb ik echt serieus geld kunnen besparen. Met name de Arco's en de 76's hadden redelijke prijzen t.o.v. een Shell, Chevron of Exxon.
Zodra deze zijn goedgekeurd kunnen de verdere plannen gemaakt worden voor ons bliksem bezoek van 5 dagen aan NYC, benieuwd hoe vlotjes die ESTA zal gaan.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
ESTA is meestal binnen een dag goedgekeurd.Salv schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:38:
Momenteel een weekend NYC aan het plannen en ben inmiddels bezig met de ESTA aanvragen voor mij en mijn vriendin. De waslijst aan vragen die er voorbij komen zijn er nog al wat, nu nog geen contactpersoon en hotel omdat wij uiteraard in afwachting zijn voor goedkeuring van de ESTA aanvragen.
Zodra deze zijn goedgekeurd kunnen de verdere plannen gemaakt worden voor ons bliksem bezoek van 5 dagen aan NYC, benieuwd hoe vlotjes die ESTA zal gaan.
App installeren lukt helaas niet, ook niet als je in de USA bent of je VPN om Amerika zet. Komt omdat je met een Nederlands account geen apps kan downloaden die alleen in de Amerikaanse App Store verkrijgbaar zijn.Hegeman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Als ik in Nederland probeer om deze app te installeren (IOS) krijg ik de foutmelding dat deze niet in mijn land beschikbaar is? Zal het straks in de US nog een keer proberen wellicht heb ik daar meer succes.
Maar via de website gasbuddy.com zelf kom je ook een heel eind.
Kan binnen 10 seconden goedgekeurd zijn...
Mijn ervaring.... 10 minuten voor boarding-close nog een ESTA volledig opnieuw ingevuld op mijn mobieltje, zodra mijn betaling met CC klaar was, ging de ping bij KLM boardingdesk af dat hij goedgekeurd was.
Dat was overigens flink stressen, want ze begonnen mijn bagage al weer uit te laden. Bovendien was mijn vrouw al wel geboard, dus die stond al aan de andere kant van het hekje en mocht niet meer naar mij toe.
Probleem lag erin, dat mijn paspoortnummer een 0 bevat die ik als O had opgevoerd. Dat gaat goed zolang het fysieke paspoort niet gecheckt wordt door een electronisch systeem, dus goedgekeurde ESTA en online inchecken en dergelijke gaat allemaal prima met een foutief paspoortnummer.
https://www.rijksoverheid...t-cijfer-0-of-de-letter-o