CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 139 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 61.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:04:

Echter is het gat tussen een 1080 en XP maar 15% op 1080p, 20% op 1440p en 25% op 2160p. Dus die 1080 Ti moet wel heel dicht op de XP zitten qua specs om niet slecht tegenover de 1080 te staan.
Een snelle GTX 1080 is al 10% sneller dan een reference exemplaar, van een GTX Titan X heb je alleen maar een reference versie. Vergeleken met een snelle GTX 1080 is de Titan X dus nog maar iets van 15 hooguit 20% sneller en dit is zonder CPU bottleneck en dus op hoge resolutie.

Ik zou er dus sowieso vanuit gaan dat een GTX 1080 Ti sneller gaat zijn dan een Titan X, echter met minder videogeheugen. Sowieso de custom versies gaan waarschijnlijk sneller zijn en er bestaat ook een redelijke kans dat er alleen maar custom versies van deze kaart komen en geen reference exemplaar.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:07

flessuh

Set sail for fail!

Nou ja het feit dat AMD dat "poor volta" in zo'n filmpje laat zitten wil wel zeggen dat ze er flink vertrouwen in hebben. Het lijkt mij dat ze ook wel aardig zicht hebben op waar Nvidia op richt met Volta, en door zoiets in het filmpje te laten zeg je gewoon hardop dat je daar de concurrentie mee aan wil gaan.

Als AMD dat niet waar kan maken is het natuurlijk slechte PR voor ze, dus ik denk dat er nog veel verbeterd kan en gaat worden aan de samples die ze hebben laten zien voor het op de markt gegooid gaat worden.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Zoals ik het begrijp is target release Vega 17H1. Dan denk ik meer aan mei/juni dan feb/mrt/apr.

Als dat klopt heeft AMD blijkbaar nog wel wat tijd (nodig) om alles verder te polishen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Help!!!! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:02:
^
Zoals ik het begrijp is target release Vega 17H1. Dan denk ik meer aan mei/juni dan eerder feb/mrt/apr.

Als dat klopt heeft AMD blijkbaar nog wel wat tijd (nodig) om alles verder te polishen.
Dit inderdaad. Om die reden snap ik het filmpje van AdoredTV ook niet..
Hij zit het geheugen te bashen terwijl AMD juist heeft aangegeven dat daar veel te verbeteren viel, en ze dat gedaan hebben. :P
Daarnaast is het toch wel duidelijk dat engineering samples eigenlijk nooit een goed beeld geven van het eindproduct.

Ik hoop hem rond mei/juni, heeft m'n vakantiegeld een goed doel ;) (samen met Ryzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

AMD heeft gewoon over de toekomst nagedacht incl. memory (structuur) en hun visie is Vega. Vega moet de komende paar jaar de 4/5k vereisten incl VR en verwachtingen qua texture grootte etc. kunnen supporten.

Geheugenhoeveelheid is overrated, het hangt van de architectuur, compressive, game engine, drivers etc af. Als nvidia bij wijze van spreken 10GB (nodig) heeft, wil dat niet zeggen dat 8GB van AMD te weinig is. Of noodzakelijk is voor goede prestaties

Helaas is het wel een heel krachtige metafoor voor prestaties.

Het is zelfs voor redelijk geinformeerde mensen lastig om niet te denken: ‘beter mee verlegen dan om verlegen”. Zelf ben ik er ook vatbaar voor. Uiteindelijk zul je nooit memory bij kunnen plaatsen, dat is een zekerheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 11-01-2017 14:01 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20
Help!!!! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:54:
[...]
Gaat AMD de pricing van nvidia volgen of een eigen meer scherpere koers waardoor nvidia misschien gedwongen wordt meer ‘normalere’ prijzen te gaan rekenen in hun hele high end line up.

Laatst zou natuurlijk wel fijn zijn voor ons.
De huidige prijzen volgens zou sowieso dodend zijn, want er zijn mensen die dan een jaar hebben gewacht op lagere prijzen en om ze dan niet te krijgen... Maar dat doet AMD sowieso al jaren goed, dus daar zullen ze nu ook wel op inspelen. Met kaarten als de HD5870 zette ze in mijn ogen lager in dan nodig (daarom waren ze ook een half jaar lang niet aan te slepen en werden ze zelfs duurder na dat half jaar).

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 11-01-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Hmm, nu het gerucht dat de 1080 Ti bij Pax aangekondigd/uitgebracht zal worden.(uit de bekende vaak onbetrouwbare bron) Ben benieuwd of AMD zich dan ook "gedwongen" ziet meer informatie te geven.
Blijft toch steeds wat heen en weer gaan :P

[ Voor 10% gewijzigd door flessuh op 11-01-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Hopelijk komt Vega toch wel in het vroege voorjaar. Ik heb twee TitanX, maar sla Vega echt niet over. Ik denk dat Vega aardig gewaagd zal zijn aan de TitanX en sneller in dx12: (ik had een keer een bron gelezen over de certificering van Vega en de 1080Ti, waar Vega steeds de snelste was, kan het helaas niet meer terugvinden (via Rage3d). Maar zulke tech kan ik niet overslaan:

http://wccftech.com/amds-...s-usable-graphics-memory/

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41
edward2 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:51:
Hopelijk komt Vega toch wel in het vroege voorjaar. Ik heb twee TitanX, maar sla Vega echt niet over. Ik denk dat Vega aardig gewaagd zal zijn aan de TitanX en sneller in dx12: (ik had een keer een bron gelezen over de certificering van Vega en de 1080Ti, waar Vega steeds de snelste was, kan het helaas niet meer terugvinden (via Rage3d). Maar zulke tech kan ik niet overslaan:

Dat artikel en die video interview met Raja Koduri geeft aan waarom AdoredTV het met zijn geheugen opmerking gewoon fout heeft. AMD heeft overigens altijd al een beter geheugen gebruik management dan Nvidia (bandbreedte lijkt Nvidia beter te doen).

Sommige analyses die hij maakt zijn best goed, maar andere tjah :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Dat artikel en die video interview met Raja Koduri geeft aan waarom AdoredTV het met zijn geheugen opmerking gewoon fout heeft. AMD heeft overigens altijd al een beter geheugen gebruik management dan Nvidia (bandbreedte lijkt Nvidia beter te doen).

Sommige analyses die hij maakt zijn best goed, maar andere tjah :p.
Oh dat is ook lekker |:(

Ja, ik had wel eens een tot de max gemodde Skyrim (met Renthal foliage textures) vergeleken onder W10 (met enb shaders) en dan heb je maar 4 GB Ram met dx9 32 bits (enboost werkt niet meer) en de Fury was way efficiënter dan de TitanX en draaide het level als enige nog smooth.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:51:

Het ligt er denk ik aan met welke games. Zoals het nu is. Denk ik dat Vega tussen de 1080 en de 1080 Ti in komt. Maar zoals bij bv BF1 ziet kunnen de AMD kaarten veel meer. In die gevallen zou hij het de Titan X Pascal nog wel eens moeilijk kunnen maken.

We gaan het allemaal zien.... Ik kan in ieder geval niet wachten tot Ryzen en Vega uit zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:56:
[...]

Een snelle GTX 1080 is al 10% sneller dan een reference exemplaar, van een GTX Titan X heb je alleen maar een reference versie. Vergeleken met een snelle GTX 1080 is de Titan X dus nog maar iets van 15 hooguit 20% sneller en dit is zonder CPU bottleneck en dus op hoge resolutie.

Ik zou er dus sowieso vanuit gaan dat een GTX 1080 Ti sneller gaat zijn dan een Titan X, echter met minder videogeheugen. Sowieso de custom versies gaan waarschijnlijk sneller zijn en er bestaat ook een redelijke kans dat er alleen maar custom versies van deze kaart komen en geen reference exemplaar.
Ik weet het niet. Veel sneller dan Titan XP gaat ook niet zonder dat het stroom verbruik daarbij de spuigaten uit loopt. Nvidia bespaart niet zo heel veel stroom met uitgeschakelde clusters; zelfs een 970 zat maar wat, 15% onder de 980? 1070 ook ongeveer hetzelfde onder een 1080? En dan had die laatste ook nog eens meer uitgeschakeld in verhouding.

Het moet een van de volgende dingen worden als ze Titan XP minimaal bij willen houden qua performance:
- Meer uitgeschakeld op hogere kloksnelheid
- Hetzelfde aantal SP's op dezelfde snelheid
- Meer SP's op lagere snelheid

Dat laatste betwijfel ik ten zeerste. Dat zou wel heel gemeen zijn richting de Titan XP kopers; nu zie ik Nvidia daar wel toe in staat.

Tweede is ook twijfelachtig, maar waarschijnlijk het meest reëel want optie #1 komt qua verbruik even hoog als, zo niet hoger uit dan Titan XP en dat wil Nvidia niet lijkt me.

Ze hebben zo hard op hun stroomverbruik gehamerd dat ze dat nu niet ineens laten varen.

We zullen het wel zien, maar ik denk niet dat de 1080 Ti het schrikwekkende monster wordt dat sommigen verwachten. Dat hij komt twijfel ik niet aan, Volta is nog te ver weg en nog een refresh van Maxwell zie ik ook niet zitten. Nvidia durft het volgens mij ook niet aan om zoals AMD gewoon rustig aan te doen en niets te releasen gedurende anderhalf jaar.

Ze hebben vast wel een beter idee van wat Vega kan dan wij dus ik denk dat dat de doorslag geeft. Als Vega akelig dicht bij Titan XP komt dan zou een 1080 Ti inderdaad wel eens nog gemener kunnen worden dan de laatste paar Ti's. Als deze echter "slechts" iets boven de 1080 komt denk ik niet dat Nvidia hun eigen Titan XP meer dwars zit dan de vorige keren.

[ Voor 8% gewijzigd door Werelds op 11-01-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
En dan is de vraag: wat gaat de prijsstelling zijn. Ik krijg het gevoel dat er zomaar een prijsdaling van 25-30% moet komen voor Nvidia als Vega op het prijspunt van de 1070 zou gaan zitten met (ruim) 1080+ prestaties.

Dit heeft AMD al meerdere keren geflikt.

Dit wetende zou ik, als potentiële 1080(Ti) koper, (wat ik niet ben) toch wel erg terughoudend zijn om nu mijn geld uit te geven omdat de grote kans bestaat dat je 2-300 euro straks in je zak kunt houden.

Maar goed we moeten (on)geduldig afwachten.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Dat klopt. Maar het blijft koffiedik kijken. Hangt ook allemaal weer af van verkrijgbaarheid. Maar het zou mooi zijn als de highend prijzen weer een stap omlaag doen door Vega.

Ik had een 980ti die kapot ging en heb een zeer goed bedrag ontvangen en toen een 1070 gekocht vlak na launch. Wilde eigenlijk weer een stap qua prestaties maken maar vond een 1080 te weinig prestatiewinst bieden afgezet tegen de prijs. De Titan XP bied wel de gezochte winst maar is way to expensive imho.

De eerstvolgende interessante mogelijkheid wordt de 1080Ti en Vega. Ik hoop op de laatste.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 05:58:
Dit wetende zou ik, als potentiële 1080(Ti) koper, (wat ik niet ben) toch wel erg terughoudend zijn om nu mijn geld uit te geven omdat de grote kans bestaat dat je 2-300 euro straks in je zak kunt houden.
Vergeet niet dat veel van die potentiële kopers ook juist niet naar AMD zullen kijken omdat het AMD is. Ik hoop dan ook dat ze dat beseffen bij AMD en juist voor de doelgroep daaronder gaan, ongeacht of Vega met een 1080 Ti/Titan XP kan concurreren qua prestaties. Dat is de doelgroep die een beetje terughoudend is geweest en dus voor een 1070 is gegaan; of helemaal nergens voor zijn gegaan. Het grootste deel van die doelgroep zal ook eerder geneigd zijn voor AMD te gaan.

Dat is waar AMD hopelijk op in speelt - even er van uitgaande dat Vega gewoon presteert als een 1080+ met vergelijkbaar stroomverbruik. En als ze dat doen kan dat weer een fikse boost aan hun marketshare en vooral mindshare geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:34:
[...]

Ik weet het niet. Veel sneller dan Titan XP gaat ook niet zonder dat het stroom verbruik daarbij de spuigaten uit loopt. Nvidia bespaart niet zo heel veel stroom met uitgeschakelde clusters; zelfs een 970 zat maar wat, 15% onder de 980? 1070 ook ongeveer hetzelfde onder een 1080? En dan had die laatste ook nog eens meer uitgeschakeld in verhouding.
Ik verwacht iig 10GB GDDR5X gecombineerd met een 320 bit geheugenbus. 12GB voor een kaart die puur voor gaming is, is vrij nutteloos en als je de GTX 1080 Ti ook 12GB geeft is er ook geen voordeel meer voor een Titan X. 6GB met een 384 bit geheugenbus wordt hem sowieso niet aangezien dat minder is als AMD heeft met de RX 480 en nVidia met de GTX 1070 en GTX 1080, dus dat is onlogisch. 8GB is evenveel als die kaarten, dus dat is ook niet verwacht. Ook voor de noobs welke alleen naar geheugen hoeveelheid kijken om de prestaties van een kaart te bepalen, moet die immers sneller lijken. :p Dus dan kom je op 10GB uit als logische hoeveelheid. Om op 10GB te komen is het meest logische om twee 32 bit geheugencontrollers uit te schakelen, vandaar de 320 bit geheugenbus. Geen gekke dingen meer zoals de GTX 970 denk ik, ezel, steen enzo. ;) Door de kleinere geheugenbus heb je echter wel minder geheugenbandbreedte die is ook 1/6 minder geworden. Van de 480GB/s is daar dan nog maar 400GB/s van over gebleven. Maar dit is echter simpel op te lossen door in plaats van 1250MHz/10Gbit GDDR5X, 1500MHz/12Gbit GDDR5X te gebruiken, dan zit je weer gewoon op 480GB/s aan geheugen bandbreedte. Zou ook moeten kunnen want schijnbaar is dit gewoon al in productie. Overigens kan door 1750MHz 14Gbit GDDR5X te gebruiken maar liefst 560GB/s bereikt worden, al is het de vraag of dit al in productie is. Nodig is het iig niet lijkt mij voor een GTX 1080 Ti, 1500MHz/12Gbit met een 320bit geheugenbus klinkt mij vrij realistisch in de oren.

Daarmee moet nog steeds wel iets meer prestaties uit een GP102 te halen zijn. Hoe ze dat dan doen, geen idee. Kan door een volledige chip, kan door één met een vergelijkbaar aantal cuda core's, maar kan ook door één met minder cuda core's. Een iets hogere GPU frequentie moet naar mijn idee wel kunnen, want er lijkt nog wel wat rek in te zitten.

Als ik het verbruik van de GTX Titan X Pascal op TechPowerUp bekijk dan is het verschil tussen typical gaming en peak gaming bij de Titan X Pascal in verhouding groter dan bij de GTX 1080 en al helemaal bij de GTX 1070. Dat betekend dat er dus nog wat ruimte zit door het typical gaming verbruik omhoog te gooien, maar peak gaming dezelfde ~270W te houden, door een agressievere vorm van GPU Boost 3.0 die meer overeenkomt met de GTX 1080 en GTX 1070.
Het moet een van de volgende dingen worden als ze Titan XP minimaal bij willen houden qua performance:
- Meer uitgeschakeld op hogere kloksnelheid
- Hetzelfde aantal SP's op dezelfde snelheid
- Meer SP's op lagere snelheid

Dat laatste betwijfel ik ten zeerste. Dat zou wel heel gemeen zijn richting de Titan XP kopers; nu zie ik Nvidia daar wel toe in staat.
Ze hebben het al eens gedaan, zo had een GTX 780 Ti een hogere kloksnelheid en meer stream processors als een GTX Titan welke eerder was gelaunched tegen een hogere prijs, maar van dezelfde generatie was. Dit was nodig omdat de veel goedkopere R9 290X sneller was als GTX Titan. Als AMD dus weer zo'n goede kaart heeft, is nVidia ook weer genoodzaakt om hetzelfde te doen. Een GTX 1080 Ti uitbrengen welke sneller is als een GTX Titan X voor een veel lagere prijs.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
-The_Mask- schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Geen gekke dingen meer zoals de GTX 970 denk ik, ezel, steen enzo. ;)
Zou me niks verbazen als ze dat wel doen maar dan onder de noemer van (extra!) turbo cache geheugen :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Hier weten ze te melden dat Vega pas in mei komt... Gaat nVidia nu echt hun 3e kaart nog eerder uitbrengen dan AMD met Vega? Nou hoeft dat allemaal niet rampzalig te zijn, maar leuk is anders...

http://wccftech.com/amd-vega-gpu-radeon-graphics-may-launch/

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
edward2 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:27:
Hier weten ze te melden dat Vega pas in mei komt... Gaat nVidia nu echt hun 3e kaart nog eerder uitbrengen dan AMD met Vega? Nou hoeft dat allemaal niet rampzalig te zijn, maar leuk is anders...

Het zou misschien zelfs in het voordeel van AMD kunnen zijn wat betreft marketing als Nvidia eerst komt met hun kaart. Dat zou AMD de kans geven om de kaart een prijs naar keuze te geven in plaats van dat ze hemt e hoog plaatsen of als hij sneller blijkt dan de Ti te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

edward2 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:27:

Dat betwijfel ik sterk, de GTX 1080Ti zou maar met twee kaarten concurreren op dat moment en dat is de GTX 1080 en de GTX Titan X. Er is geen AMD kaart die in de buurt komt die niet al "beantwoord" is. Als Vega bijna materialiseert, zal de GTX 1080Ti droppen. Ondertussen doet Nvidia wel aan winstmaximalisering met hoge marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vega in mei lijkt me realistisch en in lijn met 17H1.

Had het ook liever eerder gezien maar denk dat het ook een voordeel kan zijn om Vega zo de juiste plek tov 1070/1080/1080ti te geven.

Belangrijk vind ik dat ze een echte hard launch doen met voldoende voorraad. In mei launchen en dan pas in juli/aug leveren gaat niet positief uitpakken.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:46:
[...]

Het zou misschien zelfs in het voordeel van AMD kunnen zijn wat betreft marketing als Nvidia eerst komt met hun kaart. Dat zou AMD de kans geven om de kaart een prijs naar keuze te geven in plaats van dat ze hemt e hoog plaatsen of als hij sneller blijkt dan de Ti te laag.
IK vraag mij af of ze dat al lang niet allemaal van elkaar weten.
Er lopen bv. informatielijntjes van AIB's kriskras door elkaar, maar goed, ik weet niet hoe integer dit wereldje is...

offtopic:
En als AMD met Vega echt een goed product heeft, kunnen ze uitgaan van hun eigen kracht ipv zich teveel te richten en wachten op wat nVidia gaat doen. Maar dat is, een ander scenario, als ze die keus hebben natuurlijk

[ Voor 16% gewijzigd door edward2 op 12-01-2017 20:01 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Reken maar dat ze van elkaar wel een stuk meer weten dan wij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Wel mooi vakantiegeld periode. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 21:16
Jullie gebeden zijn gehoord! Adored heeft een nieuwe video gemaakt met een uitleg over zijn negatieve filmpje van eerder deze week. Deze man is echt in nog geen twee weken tijd totaal veranderd van mindset omtrent Vega. En ik maar denken dat hij terug ging krabbelen over zijn eerdere pittige mening :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
TLDL(?):
"I really admire their technology, but sadly in this case it looks like they have given up on gamers and are going for the professional segment." :+

Oh en "refresh Pascal".

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 12-01-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 23:14:
TLDL(?):
"I really admire their technology, but sadly in this case it looks like they have given up on gamers and are going for the professional segment." :+
Zeker met de nieuwe Primitive shader vergeten ze gamers helemaal. :z
Oh en "refresh Pascal".
Juist, zoals ik gister dus al zei
-The_Mask- schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:09:
[...]

Wat wil je refreshen aan een GTX1070/1080 dan? Alles is al ingeschakeld bij de GTX 1080 en custom versies van beide kaarten gaan allemaal al richting de 2GHz, daar is de rek dus echt wel uit.
:+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Het is wel belangrijk dat je het met zijn accent leest, anders klopt het niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Het punt waar ik het wel mee eens ben wat veel "negatieve" vooruitzichten betreft is dat er wel gebruik gemaakt moet worden van de nieuwste snufjes die AMD inbouwt.
Memory management kan dan automatisch gaan, een aantal andere zaken zoals die primative shaders niet had ik begrepen. Dat betekent dat het toch ff duurt voor je de performance winst daarvan daadwerkelijk krijgt.

Maar als dat alles is...als ze op een beurs een dev-kaart met extra printplaat voor monitoring laten zien zegt al wel veel over dat je kunt verwachten dat er nog veel performance uit komt. Verbruik monitoren doe je in mijn ogen als ontwikkelaar van hardware om de veilige marges te bepalen, wat inderdaad de indruk wekt dat die Vega kaart langzamer zou kunnen draaien tegen crashen.

Hoofdpunt, ook met al die filmpjes van AdoredTV enzo is en blijft dat niemand het zeker weet, waarschijnlijk zelfs AMD nog niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Het begint toch te kriebelen in het groene kamp https://nl.hardware.info/...gtx-1080-ti-rond-10-maart

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:10:
Ze hebben het al eens gedaan, zo had een GTX 780 Ti een hogere kloksnelheid en meer stream processors als een GTX Titan welke eerder was gelaunched tegen een hogere prijs, maar van dezelfde generatie was. Dit was nodig omdat de veel goedkopere R9 290X sneller was als GTX Titan. Als AMD dus weer zo'n goede kaart heeft, is nVidia ook weer genoodzaakt om hetzelfde te doen. Een GTX 1080 Ti uitbrengen welke sneller is als een GTX Titan X voor een veel lagere prijs.
Het kan natuurlijk altijd, maar ik ben er nog niet van overtuigd. Een Titan XP is toch wel behoorlijk gecastreerd, dus als ze de volle shaders in zetten wordt het deze keer nog zuurder voor Titan XP eigenaren dan de 780 Ti was voor de eerste Titan eigenaren. Zit ik persoonlijk niet mee, hadden ze maar niet zo idioot veel geld aan een overduidelijk te duur product moeten uit geven, maar het zou deze keer wel een heel harde klap zijn.

We zullen het wel zien. AMD zal in elk geval inderdaad wel de drijfveer zijn, Nvidia weet inmiddels echt wel wat ze van Vega kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
Toch maar besloten om in de periode tot Vega uitkomt een Fury pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1020Mhz) aan te schaffen. Is er een reden te bedenken waarom dit dom zou zijn i.v.m. een 2e hands 1070 die al bij 400€ begint? Lijkt me dat de Fury al zover in prijs is gedaald sinds vorig jaar dat de restwaarde nog redelijk is als ik hem straks wil doorverkopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Lord_Dain op 13-01-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:39:
Toch maar besloten om in de periode tot Vega uitkomt een Fury pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1020Mhz) aan te schaffen. Is er een reden te bedenken waarom dit dom zou zijn i.v.m. een 2e hands 1070 die al bij 400€ begint? Lijkt me dat de Fury al zover in prijs is gedaald sinds vorig jaar dat de restwaarde nog redelijk is als ik hem straks wil doorverkopen.
Tja ligt er aan wat voor een kaart je nu hebt. een 2e hands 290/290X met andere cooler heb je 2e hands voor 170-200 is dan wellicht nog interessanter als tijdelijke kaart tot vega er is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Tja ligt er aan wat voor een kaart je nu hebt. een 2e hands 290/290X met andere cooler heb je 2e hands voor 170-200 is dan wellicht nog interessanter als tijdelijke kaart tot vega er is.
Voor 200 euro heb je bijna al een nieuwe RX 470, een tweedehands R9 290 of R9 290X met goede koeler is een stuk goedkoper. Heb mijn XFX R9 290 met Arctic Accelero Xtreme III koeler met R9 290X bios voor 130 euro gekocht in oktober vorig jaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomcatha schreef op zondag 8 januari 2017 @ 20:19:
ik ben persoonlijk vooral benieuwd naar de koel oplossingen. Bij mij persoonlijk gaat de voorkeur meer uit naar stilte dan naar lage temperaturen. Dit betekent voor vega wss dat ik een aantal maanden het beste kan wachten na release of er zelf een koeler opschroeven eventueel al heb ik dat laatste nog nooit gedaan.
Ik vrees dat wij inderdaad minstens 1-2 maanden gaan moeten wachten, ongetwijfeld gaat de referentiekaart weer zo'n crappy blowerkoeler hebben. Het lijkt er niet op dat Vega uitkomt voor april dus het zal wel minstens mei/juni worden. Dan nog eerst de price gouging van die hebberige retailers...
Hopelijk komen de bedrijven deze keer wel met fatsoenelijke passieve koeling. MSI, Gigabyte, Powercolor, Asus en Sapphire maakten hier een zooitje van voor de RX 480 met de niet overlappende hittepijpen. Als je het zelfs nog verprutst terwijl de GPU en het RAM-geheugen zo dicht bij elkaar liggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Astennu schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Ik heb nu een R9 280X Sapphire OC. Super tevreden mee hoor zeker voor gaming op 1080p. Belangrijkste achterliggende gedachte is dat ik de komende maanden een leuke 1440p monitor wil gaan scoren en dat trekt m'n 280X niet echt. Ik zie overigens wel dat de Fury heel schaars is en de levertijden oplopen..

Ik heb ook een 1070 overwogen maar ik weiger gewoon om 400€+ neer te tellen voor een 2e hands Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:04:
[...]

Ik heb nu een R9 280X Sapphire OC. Super tevreden mee hoor zeker voor gaming op 1080p. Belangrijkste achterliggende gedachte is dat ik de komende maanden een leuke 1440p monitor wil gaan scoren en dat trekt m'n 280X niet echt. Ik zie overigens wel dat de Fury heel schaars is en de levertijden oplopen..

Ik heb ook een 1070 overwogen maar ik weiger gewoon om 400€+ neer te tellen voor een 2e hands Nvidia.
Gewoon je monitor kopen een 280X kan daar ook prima op voor die paar maanden tot vega. Gewoon even uitzitten zonde om nu iets te kopen als vega zo dichtbij is.
-The_Mask- schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Voor 200 euro heb je bijna al een nieuwe RX 470, een tweedehands R9 290 of R9 290X met goede koeler is een stuk goedkoper. Heb mijn XFX R9 290 met Arctic Accelero Xtreme III koeler met R9 290X bios voor 130 euro gekocht in oktober vorig jaar.
In duitsland kan je ook een 4GB 480 krijgen voor 199. Maar dat is niet snel genoeg voor 1440. Het kan wel ik heb het nu ook maar je wilt eigenlijk net wat hogere FPS hebben zeker als je een 120Hz scherm hebt.

130 is een hele mooie prijs een 290 kun je op dit moment wel voor 150 krijgen. Maar veer goedkoper heb ik ze niet gezien. 290X voor 165+.

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 14-01-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Dain schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:04:
[...]

Er komen later in dit jaar leuke nieuwe modellen uit (gepresenteerd op CES) die op zichzelf interessant zijn (4k + hoge refresh rate + HDR met 3** sectors) en die de prijs kunnen drukken van monitors die al worden verkocht. Het is maar dat je het weet. Ik ga ook upgraden maar ik wacht om die reden nog even af wat er later in het jaar bij komt en wat dat met de prijzen doet. Ik heb zelf nu een kaart die niet geschikt is voor nieuwe spellen en ik hoop dat ik in de zomermaanden eindelijk eens TW3 en RotTR kan spelen maar ik ga niet nu nog een oude kaart kopen en daar 50 euro verlies op maken en een hoop gedoe hebben met die kaart weer te verkopen als er eindelijk eens een goede Vega-kaart uitkomt. Dan maar nog wat langer wachten en hopen dat AMD een beetje opschiet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:59:
Ook haalt hij aan dat de Vega kaart in bepaalde demonstraties "slechts" 8GB VRAM heeft. Serieus, gaan we nu al lopen miepen als een kaart "maar" 8GB heeft?
Qua capaciteit is 8 GB wellicht wat weinig voor 4k. Stel dat alles zou schalen dan zou dat vergelijkbaar zijn met 2 GB voor HD. Het schaalt gelukkig niet lineair maar voor HD hebben we graag minstens 4 GB en als het even kan 8 GB (toch wel aardige verschillen voor veel spellen tussen de RX 480 4GB en RX 480 8GB). Echter moet er wel rekening worden gehouden met de hogere snelheid van het geheugen en het breedte van de bus tussen het geheugen en de GPU, dat product (=vermenigvuldiging) is hoger dan dat van de beste Nvidia-kaarten. Echter was dit bij de Fury-kaarten ook het geval en daarbij vielen de prestaties helaas wat tegen in vergelijking met die 980 Ti voor veel spellen. Zeker is op dit moment dat de volle Vega10-kaart een stuk betere presteert dan de GTX 1080 en dat het slechts een engineering sample was die op verre van optimale drivers draaide. Volgens het laatste bekende gerucht zou de referentiekaart pas in mei debuteren en zou die engineeringsample op (getweakte?) Fury-drivers hebben gedraaid. De kloksnelheid is onbekend, wel is het bekend dat een klokfrequentie van 1500-1600 MHz wordt verwacht. Even rustig afwachten allemaal. :)
Ik verwacht echt niet dat Vega ineens zeg 30% sneller is dan een Titan XP, dat gaat gewoon niet gebeuren. En mocht het wel gebeuren, dan krijg je een kaart van 1500 euro.. nee bedankt. Geef mij dan maar liever een kaart die 10% sneller is dan een GTX 1080 voor rond de 600 euro.
Ik verwacht dat je meer dan dat gaat krijgen. Eerder een 1080 Ti-concurrent voor maximaal 650 euro, een 1080 of een kaart die er in de buurt komt voor ongeveer 400 euro en eind 2017 een RX 580 die in de buurt komt van de GTX 1070. We zijn dan immers weer 1,5 jaar verder sinds de release van Polaris en Pascal en dat is typisch ongeveer de periode tussen twee series en het is gebruikelijk om de kaart met ongeveer 1 tier te laten stijgen (480=390=...). Daarom zal AMD ook ervoor moeten zorgen dat de kaart waar je ongeveer 400/<=650 euro voor betaalt een tier of tegen een tier hoger presteert dan dat bij Pascal het geval was, het is moeilijk te verkopen aan mensen die 400 euro hebben betaald voor een kaart die nipt beter presteert dan de GTX 1070 als een half jaar later voor 200 euro ongeveer dezelfde kaart kan worden gekocht en wachten met de nieuwe serie geeft weer andere problemen. Stel dat AMD geen GTX 1080 Ti niveau zou halen met de volle Vega-10 dan zullen de prijzen en tiers evenredig moeten worden aangepast maar ik verwacht eerlijk gezegd dat AMD wel rond dat niveau uitkomt: sowieso beter voor Vulkan en goed geïmplementeerde DX12, misschien wat minder voor DX11 in eerste instantie.

Maar goed, aanhakende op jouw punt, 99% van de gamers betaalt niet meer dan 600-650 euro voor een grafische kaart. Nvidia mag wat mij betreft de eer hebben dat het de hoogste FPS haalt met een kaart die 1200 euro kost. :)
Ik vind het prima als AMD ook weer zo'n kaart verkoopt maar het is niet meer dan een prestigekwestie.
Paprika schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:23:
Wat ik me eerder afvraag is of nVidia niet makkelijk onder de prijs van Vega kan gaan zitten.
Van alles kan maar dat gaat Nvidia niet doen, net als dat Intel niet ineens de prijs van de 7600k en de 7700k met 50 euro gaat verlagen omdat Ryzen komt. Ze zouden erkennen dat ze klanten veel te veel hebben laten betalen, ze zouden klanten die te veel hebben betaald pissed maken en wellicht zijn ze ook te arrogant om zich aan te passen. Ongeveer hetzelfde als wat Nvidia in de weg zit om FreeSync te ondersteunen ondanks dat het technisch gezien erg gemakkelijk is?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 18:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Voor een MiniITX Build ben ik op zoek naar een videokaart die op 1080p (reso van mijn monitor) nog goed mee kan waarbij ik een lichte voorkeur voor het AMD kamp heb. Door de gekozen kast ben ik beperkt tot een kaart lengte van zo'n 22cm (langer kan maar dan wordt het prutsen met de USB3 poorten aan de voor/bovenkant)
Zie ik het nou goed dat er helemaal geen kaarten zijn met RX480 (of RX470) in die lengte?

Athena
Intel Core i7 4790S Boxed
ASRock Z97E-ITX/ac
Raijintek Metis Zwart
Noctua NH-U12S
Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU
Corsair SF450
Silverstone SST-PP08B

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hoezo heb je te veel betaald voor een product als er een jaar later een prijsverlaging aankomt? Ik had de mijne al lang afgeschreven maar dusver blijft dat moment uitgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Tomba schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:16:
Voor een MiniITX Build ben ik op zoek naar een videokaart die op 1080p (reso van mijn monitor) nog goed mee kan waarbij ik een lichte voorkeur voor het AMD kamp heb. Door de gekozen kast ben ik beperkt tot een kaart lengte van zo'n 22cm (langer kan maar dan wordt het prutsen met de USB3 poorten aan de voor/bovenkant)
Zie ik het nou goed dat er helemaal geen kaarten zijn met RX480 (of RX470) in die lengte?
Helaas is het wel een feit, echter is AMD wel nog steeds fan van SFF. Dat zei Raja Koduri toch op CES 2017. Maar het probleem is dat ze nu zelf geen reference designs hebben voorzien en de fabrikanten durven blijkbaar niet, ondanks dat het stroomverbruik het wel ruim toelaat.

Om deze reden heb ik een korte RX460 gehaald voor mijn mITX build, maar deze moet ook niet de laatste nieuwe games spelen. Echter mist die wel wat performance. Je kan eventueel kijken voor een Radeon R9 Nano, als je die ergens kan vinden, die presteren behoorlijk goed, zelfs beter dan een RX480 of R9 390, maar zijn moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:31:
Hoezo heb je te veel betaald voor een product als er een jaar later een prijsverlaging aankomt? Ik had de mijne al lang afgeschreven maar dusver blijft dat moment uitgesteld worden.
Een half jaar later in dit geval, hooguit. Je kan niet in mei/juni voor het eerst een kaart verkopen voor 400 euro en een half jaar later dezelfde kaart verkopen voor 200 euro.
Als jij (of ik maar ik zou dat nooit doen, ik koop enkel aan het begin van een cyclus hardware om zo weinig mogelijk geld te verspillen) er zelf voor kiest om aan het einde van een cyclus een kaart te kopen dan is het een ander verhaal, dat doe je dan jezelf aan. Doordat AMD 2/3de van de cyclus achterloopt zal het nu alles met ongeveer 1 tier moeten verhogen, zoals ik het zie. Stel dat de RX 580 minder performant is dan de GTX 1160 etc. , dat zou ook slecht zijn voor AMD. Het is aan AMD om te kiezen wat het doet, ik ga in ieder geval niet een jaar later nog 400 euro betalen voor GTX 1070 prestaties. Dan wacht ik maar nog wat langer.
In het geval van Nvidia speelt er volgens mij meer een rol, ze zouden best die kaart voor 300 euro kunnen verkopen maar ze gaan dat niet doen. Nvidia en Intel worden gehinderd door arrogant monopolistengedrag. No way dat die ineens hun prijs gaan verlagen of zo, hooguit proberen ze iets extra's te bieden zoals Intel nu doet met een unlocked (:')) hyperthreaded 2c. Misschien speelt status ook wel een rol. Mensen die weinig van technologie weten die denken iets beters te kopen omdat het duurder is of die graag pronken met het duurdere object om te laten zien dat ze het kunnen betalen. Nvidia verkoopt de duurdere modellen => die moeten wel beter zijn (niet mijn redenering natuurlijk maar ik geef je op een briefje dat er mensen zijn die zo denken).
Tomba schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:16:

Athena
Intel Core i7 4790S Boxed
ASRock Z97E-ITX/ac
Raijintek Metis Zwart
Noctua NH-U12S
Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU
Corsair SF450
Silverstone SST-PP08B
Je zou denken dat daar minikaarten van bestaan. :+
Een tweedehands Fury Nano is een optie maar die zijn helaas wel nog wat duurder en het is overkill tenzij jouw monitor een aanzienlijk hogere frequentie dan 60 Hz aankan. Je moet enorm veel geluk hebben om die te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:50:
[...]

Qua capaciteit is 8 GB wellicht wat weinig voor 4k. Stel dat alles zou schalen dan zou dat vergelijkbaar zijn met 2 GB voor HD. Het schaalt gelukkig niet lineair maar voor HD hebben we graag minstens 4 GB en als het even kan 8 GB (toch wel aardige verschillen voor veel spellen tussen de RX 480 4GB en RX 480 8GB).
Als je het over een "echt" 4k spel hebt dan misschien, maar hedendaagse spellen zijn gemaakt met 1080p in gedachten en hebben daarom ook low res textures om het maar een eerlijke naam te geven.
Een hoge resolutie neemt vrij weinig geheugen in beslag, een 4k scherm neemt wel 32MB in beslag. Met een aantal frames in een buffer kom je echt niet hoog uit :P.

Indien niet dan bewijst de video van Raja het tegendeel, die geeft aan dat we wel op 4k zitten met resolutie maar niet met textures, die blijven hopeloos achter. Klopt ook wel als je ziet hoe vaak er nog een ultra texture pack moet uitkomen (dat helemaal niet zo ultra is :|).
Het is dus onzin dat 8GB niet genoeg is, sowieso wordt maar de helft actief gebruikt, de rest staat gewoon te wachten en dient als een soort van cache. Daarnaast gaat AMD beter met geheugen om dan Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:53:
[...]

Een half jaar later in dit geval, hooguit. Je kan niet in mei/juni voor het eerst een kaart verkopen voor 400 euro en een half jaar later dezelfde kaart verkopen voor 200 euro.
Als jij (of ik maar ik zou dat nooit doen, ik koop enkel aan het begin van een cyclus hardware om zo weinig mogelijk geld te verspillen) er zelf voor kiest om aan het einde van een cyclus een kaart te kopen dan is het een ander verhaal, dat doe je dan jezelf aan. Doordat AMD 2/3de van de cyclus achterloopt zal het nu alles met ongeveer 1 tier moeten verhogen, zoals ik het zie. Stel dat de RX 580 minder performant is dan de GTX 1160 etc. , dat zou ook slecht zijn voor AMD. Het is aan AMD om te kiezen wat het doet, ik ga in ieder geval niet een jaar later nog 400 euro betalen voor GTX 1070 prestaties. Dan wacht ik maar nog wat langer.
In het geval van Nvidia speelt er volgens mij meer een rol, ze zouden best die kaart voor 300 euro kunnen verkopen maar ze gaan dat niet doen. Nvidia en Intel worden gehinderd door arrogant monopolistengedrag. No way dat die ineens hun prijs gaan verlagen of zo, hooguit proberen ze iets extra's te bieden zoals Intel nu doet met een unlocked (:')) hyperthreaded 2c. Misschien speelt status ook wel een rol. Mensen die weinig van technologie weten die denken iets beters te kopen omdat het duurder is of die graag pronken met het duurdere object om te laten zien dat ze het kunnen betalen. Nvidia verkoopt de duurdere modellen => die moeten wel beter zijn (niet mijn redenering natuurlijk maar ik geef je op een briefje dat er mensen zijn die zo denken.
Afgelopen jaar mei tot dit jaar maart-juni is toch gewoon een lange periode? Daarna zullen ze vast wel dalen mits hun analisten dat nodig achten. Ik heb er alle vertrouwen in dat de analisten van Intel en NVIDIA weten wat ze doen (en beter dan de meeste consumenten) en ik juich kapitalisme alleen maar toe.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K72tkS8.png
Een bedrijf dat niet voor de maximale winst gaat kan ik sowieso niet serieus nemen in de cultuur waarin we leven... Als consument hoop ik natuurlijk dat AMD iets leuks neer gaat zetten waardoor alles weer wat goedkoper gaat worden (en ik zal er dus ook een kopen mits er iets leuks uitkomt), maar highend kaarten zijn nou eenmaal een luxe product en zonder concurrentie zul je daar toch voor betalen. Nog altijd vele malen goedkoper dan de afschrijving van een leuke auto bijvoorbeeld.

En wat betreft de dag van aankoop, eerder de dag van release dan morgen voor mij overigens :+.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 17-01-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:06:
[...]

Als je het over een "echt" 4k spel hebt dan misschien, maar hedendaagse spellen zijn gemaakt met 1080p in gedachten en hebben daarom ook low res textures om het maar een eerlijke naam te geven.
Dat is een goed punt, helaas verzuimen veel developers nog om 4k textures op te nemen in het spel. We kunnen erover discussiëren wanneer die met welke FPS gerendered kunnen worden met welke kaart etc. maar voor elk spel zou het moeten gebeuren aangezien genoeg mensen jaren later nog eens het spel spelen met een aanzienlijk krachtigere grafische kaart.
Ik vond het trouwens een van de weinige minpunten bij GTA V (het online gebeuren buiten beschouwing gelaten ;)) dat ze ook enkel lowres (<HD) textures hadden opgenomen voor teksten in de open wereld (logo of zo). Dat gaf eventjes een WTF gevoel.
Het is dus onzin dat 8GB niet genoeg is, sowieso wordt maar de helft actief gebruikt, de rest staat gewoon te wachten en dient als een soort van cache. Daarnaast gaat AMD beter met geheugen om dan Nvidia.
Ik denk dat het geheugen geen probleem hoeft te zijn voor alle huidige spellen. Echter zou ik in verband met futureproofing wel graag wat meer geheugen op die kaart hebben. Maar ja, dat moet qua kosten te verantwoorden zijn en niemand van ons weet wat HBM2-geheugen kost.

Een vraagje, hoe kwam het dat de Fury-kaarten (X, Nano) toen der tijd minder sterk presteerden dan wat verwacht zou mogen worden op basis van alle specs? Het had de concurrent moeten worden van de 980 Ti maar dat lukte volgens mij toch niet helemaal. Ik hoorde laatst iemand opmerken dat het aan de drivers te wijten zou zijn. Wat is jullie gedachte hierover?
Het beperkte geheugen kreeg de schuld bij sommige mensen maar als je kijkt naar maximale throughput van het geheugen dan snijdt dat volgens mij weinig hout tenzij het geheugenmanagement van de programmeurs rampzalig slecht was.
Paprika schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:29:
[...]

Afgelopen jaar mei tot dit jaar maart-juni is toch gewoon een lange periode?
Reken voor Vega maar op eind, dus eind juni als je geen blowerkoeler wil. ;)
Tenzij de journalist die typte dat een insider het hem vertelde full of shit is, dat kan helaas niet worden uitgesloten.
Nog altijd vele malen goedkoper dan de afschrijving van een leuke auto bijvoorbeeld.
Ik denk dat minder duur een meer toepasselijke term is. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2017 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- sorry, even niet opgelet -

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2017 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 01:33:
[...]

Dat is een goed punt, helaas verzuimen veel developers nog om 4k textures op te nemen in het spel. We kunnen erover discussiëren wanneer die met welke FPS gerendered kunnen worden met welke kaart etc. maar voor elk spel zou het moeten gebeuren aangezien genoeg mensen jaren later nog eens het spel spelen met een aanzienlijk krachtigere grafische kaart.
Ik vond het trouwens een van de weinige minpunten bij GTA V (het online gebeuren buiten beschouwing gelaten ;)) dat ze ook enkel lowres (<HD) textures hadden opgenomen voor teksten in de open wereld (logo of zo). Dat gaf eventjes een WTF gevoel.

[...]

Ik denk dat het geheugen geen probleem hoeft te zijn voor alle huidige spellen. Echter zou ik in verband met futureproofing wel graag wat meer geheugen op die kaart hebben. Maar ja, dat moet qua kosten te verantwoorden zijn en niemand van ons weet wat HBM2-geheugen kost.

Een vraagje, hoe kwam het dat de Fury-kaarten (X, Nano) toen der tijd minder sterk presteerden dan wat verwacht zou mogen worden op basis van alle specs? Het had de concurrent moeten worden van de 980 Ti maar dat lukte volgens mij toch niet helemaal. Ik hoorde laatst iemand opmerken dat het aan de drivers te wijten zou zijn. Wat is jullie gedachte hierover?
Het beperkte geheugen kreeg de schuld bij sommige mensen maar als je kijkt naar maximale throughput van het geheugen dan snijdt dat volgens mij weinig hout tenzij het geheugenmanagement van de programmeurs rampzalig slecht was.

[...]

Tenzij de journalist die typte dat een insider het hem vertelde full of shit is, dat kan helaas niet worden uitgesloten.

[...]

Als ik het goed begrepen heb ( ik ben absoluut geen expert) heeft dat niet zozeer met de ruwe performance te maken. Vram was snel en qua hoeveelheid genoeg. Het probleem zat eerder in de scheduler en aansturend deel van de chip. Als je 4000 shaders hebt, maar je chip kan er maar 2000 a 3000 aansturen, dan loop je idd een stuk performance mis. In vulcan zie je dat de fury nog prima meekomt, dus ik vermoed dat het een samenspel van drivers en hardware is die samen de kaart bottlenecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
[...]
Ah kijk, die heb ik schijnbaar gemist. :F In dat geval zal het dus een jaar zijn in mijn geval. Dat is dus al een stuk langer dan waar ik op had gerekend ten tijden van de aanschaf van mijn Pascal kaart (verving dan ook twee 680s dus het werd tijd). Uiteraard zul je altijd mensen hebben die daar niet op hadden gerekend, maar mensen die zich niet inlezen voor 700 (of 800+ als je koppig alleen maar een ASUS wilde) :+.

Tevens hoop ik dat de meeste early adaptors hebben geleerd van de GTX 280 (nieuws: Nvidia verlaagt prijzen GTX 260 en GTX 280, maandag 14 juli 2008 terwijl die toen nog geen maand in de winkel lag _O-).

De HD5870 was op alle vlakken een toppert en had een erg lage prijs. Het feit dat je een exemplaar een half jaar later met winst kon verkopen (want ze waren niet aan te slepen) wijst er wel op dat AMD toen eigenlijk te laag heeft ingezet. Laten we hopen dat ook zij daarvan hebben geleerd. :p Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat 800 euro vragen voor een Vega de way to go is, maar 400-600 ergens voor de "big guy" (afhankelijk van performance en/of verbruik) lijkt mij wel gepast zeker gezien de die-size.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 18-01-2017 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Op zich mooi dat nvidia naar alle waarschijnlijkheid begin maart, en voor Vega, de Ti gaat introduceren.
Dat zet in ieder geval mooi de nieuwe performance en prijslevels neer die wat betreft nvidia reeel zijn.

Ik denk eigenlijk dat het mooiste is als kleine Vega rond 1070 a 1080 prestaties uitkomt en een prijs krijgt van E400 a E500
Grote vega mits tegen 1080 Ti niveau (wat ik niet uitsluit) kan dan bijv. voor E600 a E650.

Die prijslevels sluiten dan icm Polaris imo goed aan bij de doelstelling van AMD om vooral marktaandeel te winnen.

De massa zit denk ik tm E250 a 300 met daarboven een redelijke groep enthusiasts die tot 500 willen gaan met daarboven een kleine maar lucratieve groep die meer wil betalen.

Denk dat nvidia dat dan wel zal moeten volgen. E.e.a. hangt natuurlijk ook van beschikbaarheid af (echte harde launch met voldoende voorraad).

Alhoel ik graag meer performance wil denk ik niet dat ik in maart een Ti ga kopen voor E800 (denk dat wel de prijs wordt) voordat ik meer weet over performance en prijs Vega.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
[...]

[...]

[...]

[...]

GTA V heeft inderdaad geen hoge resolutie textures, ook best pittig met zo'n grote wereld.

De Fury X is op 4k vergelijkbaar in snelheid met de GTX980Ti, op lagere resoluties zie je dat hij meer last heeft van driver overhead. Ik weet niet precies waarom hij niet in alle gevallen sneller is, hij is volgens mij conservatiever gemaakt dan bijvoorbeeld een 390x. Daardoor heeft hij wellicht ergens een bottleneck.
De 390x en Fury non x zijn haast gelijk in performance wat toch best knap voor de 390x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil later een 600-850 euro vega kaart kopen, maar ik ga bij de release van ryzen sowieso alles upgraden behalve de gpu, en eigenlijk wil ik meteen een 4k freesync monitor kopen in verwachting van vega, maar een gtx760 gaat niet fantastisch werken op die resolutie!

Wat voor refresh rate kan ik verwachten op hoge settings met een goede overgeklokte AIB rx480?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

In ieder geval niet hoog genoeg voor een 60fps+ 4k scherm. Laat staan ~122 (voor je freesync scherm).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Je geeft niet eens aan welke games je speelt (of de specs wat betreft de rest van je pc). Ik kan genoeg spellen bedenken waarbij je op very high makkelijk op 4K kunt spelen zelfs met een GTX760, andersom ken ik er ook waar je blij mag zijn met een degelijke FPS op low met een RX480.

Verder zijn er zat reviews te vinden (bijvoorbeeld TPU) op het internet en kun je op een 4K scherm altijd nog spellen op 1080p spelen mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Paprika schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:48:
Je geeft niet eens aan welke games je speelt (of de specs wat betreft de rest van je pc). Ik kan genoeg spellen bedenken waarbij je op very high makkelijk op 4K kunt spelen zelfs met een GTX760, andersom ken ik er ook waar je blij mag zijn met een degelijke FPS op low met een RX480.

Verder zijn er zat reviews te vinden (bijvoorbeeld TPU) op het internet en kun je op een 4K scherm altijd nog spellen op 1080p spelen mocht het nodig zijn.
Ach dan kan je er toch wel van uit gaan dat het om dingen als Battlefield of Witcher 3 gaat? Als iemand Overcooked op 4K wil spelen zal dat niet zoveel eisen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van alles wat eigenlijk. 30fps minimum (99% van de tijd) op lage settings in alles van rollercoaster tycoon tot project cars of civilization VI zou fijn zijn. Zoals gezegd ga ik sowieso een vega kaart kopen (in ieder geval die doom ultra 4k 70fps+), die overigens flink wat jaartjes mee moet kunnen. Heb altijd te weinig om belastinggeld van af te trekken, dus kun ik dat best doen als ik een rx480 koop, en bij de verkoop verlies ik dan nauwelijks geld.

Uiteindelijk kost het me niet zoveel, maar dan moet hij wel die 30fps halen in 4k, want anders valt hij af en toe buiten het freesync bereik van de monitor die ik ga kopen, en dat geeft een heleboel vervelende effecten. Als een rx480 dat niet aankan, houd ik liever nog even mijn gtx760 en 1080p monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Waarom koop je een 4K scherm om vervolgens op lage settings te gaan gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:42:
Waarom koop je een 4K scherm om vervolgens op lage settings te gaan gamen?
Omdat 1080p echt te lage resolutie begint te worden voor mij op 27", niet omdat het niet goed genoeg, is voor gamen, maar omdat ik kleine tekst niet goed kan lezen enzo, wat voor alle andere toepassingen van een pc weleens irritant kan zijn, en daarom wil ik zsm upgraden naar een 4k monitor en goede pc.

Ook al komt ryzen vrij snel, wat de prestaties tov mijn oude amd 8-core ten goede zal komen, duurt het nog een tijdje tot vega er is. Op ryzen kan ik nog wel wachten, maar vega is me ietsjes te ver weg. Daarom wil ik tegelijk met een ryzen processor een rx480, of iets dergelijks kopen, zodat ik in ieder geval 30fps haal in games, niet te veel geld verlies bij de verkoop tov de aankoopprijs en freesync kan benutten. Dan heb ik in ieder geval een prima voorproefje op vega, toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
MrVegeta schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:05:
[...]
Ach dan kan je er toch wel van uit gaan dat het om dingen als Battlefield of Witcher 3 gaat? Als iemand Overcooked op 4K wil spelen zal dat niet zoveel eisen.
Nou? :+
[
\van rollercoaster tycoon tot project cars of civilization VI zou fijn zijn. Zoals gezegd ga ik sowieso een vega kaart kopen (in ieder geval die doom ultra 4k 70fps+), die overigens flink wat jaartjes mee moet kunnen. Heb altijd te weinig om belastinggeld van af te trekken, dus kun ik dat best doen als ik een rx480 koop, en bij de verkoop verlies ik dan nauwelijks geld.
https://nl.hardware.info/...ltaten-ultra-hd-3840x2160
https://nl.hardware.info/...hdn3840x2160-+-frametimes

Zo zwaar zijn die games dus helemaal niet @MrVergeta... Best een zinvolle vraag dus zo blijkt maar weer :+. Een RX480 kan gewoon Civilization VI draaien op 4K met 42 FPS op ultra (en meer dan 80 FPS op medium) en Project Cars moet dus ook gewoon kunnen (wel niet op Ultra met MSAA, maar low wordt het echt niet.
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:44:
[...]

Omdat 1080p echt te lage resolutie begint te worden voor mij op 27", niet omdat het niet goed genoeg, is voor gamen, maar omdat ik kleine tekst niet goed kan lezen enzo, wat voor alle andere toepassingen van een pc weleens irritant kan zijn, en daarom wil ik zsm upgraden naar een 4k monitor en goede pc.
Je begrijpt dat het op 4K alleen maar kleiner gaat worden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:58:
[...]

Nou? :+

[...]

https://nl.hardware.info/...ltaten-ultra-hd-3840x2160
https://nl.hardware.info/...hdn3840x2160-+-frametimes

Zo zwaar zijn die games dus helemaal niet @MrVergeta... Best een zinvolle vraag dus zo blijkt maar weer :+. Een RX480 kan gewoon Civilization VI draaien op 4K met 42 FPS op ultra (en meer dan 80 FPS op medium) en Project Cars moet dus ook gewoon kunnen (wel niet op Ultra met MSAA, maar low wordt het echt niet.

[...]

Je begrijpt dat het op 4K alleen maar kleiner gaat worden? :+
Hartelijk bedankt voor die feedback, en ja ik weet dat de tekst kleiner zal worden. Echter zit ik vaak best dicht op de monitor om dingen te doen in Word en dergelijke, en van die afstand kan ik best kleine tekst lezen, maar weer niet SUPER kleine tekst, omdat de resolutie te laag is, terwijl nog kleinere geprinte tekst op papier best te lezen is! Hogere resolutie betekent dat ik bijvoorbeeld meer tekst tegelijk op het scherm kan hebben, en ik dus sneller, en makkelijker kan werken!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Je kunt natuurlijk je windows scaling gebruiken maar niet alle programma's werken daar lekker mee.

Wat ik zelf veel gebruik is CTRL+Muiswheel om in en uit te zoomen. Vind het prettig werken. Anderen vinden het msischien weer niks.

PC Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Informatieve interview over Vega met Scott Wasson van AMD. Maakt weer een aantal dingen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Hartelijk bedankt voor die feedback, en ja ik weet dat de tekst kleiner zal worden. Echter zit ik vaak best dicht op de monitor om dingen te doen in Word en dergelijke, en van die afstand kan ik best kleine tekst lezen, maar weer niet SUPER kleine tekst, omdat de resolutie te laag is, terwijl nog kleinere geprinte tekst op papier best te lezen is! Hogere resolutie betekent dat ik bijvoorbeeld meer tekst tegelijk op het scherm kan hebben, en ik dus sneller, en makkelijker kan werken!
Mee eens, maar ik snap niet waarom je het belangrijk vind om je games ook op 4K te draaien. Ik heb zelf een 290X en vind dat 1440p + medium settings de beste compromis is. Op 27" is 1440p gewoon 'genoeg'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
sjettepetJR. schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Mee eens, maar ik snap niet waarom je het belangrijk vind om je games ook op 4K te draaien. Ik heb zelf een 290X en vind dat 1440p + medium settings de beste compromis is. Op 27" is 1440p gewoon 'genoeg'.
4K op 27" is nog steeds een betere ervaring dan 1440p, ik heb beide setups en 4k heeft toch echt mij voorkeur. Daarnaast is scaling x 1,5 of 2 in ubuntu en windows 10 gewoon prima i.c.m. een 4k scherm, vindt het een prettige ervaring.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
aminam schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:34:
[...]

4K op 27" is nog steeds een betere ervaring dan 1440p, ik heb beide setups en 4k heeft toch echt mij voorkeur. Daarnaast is scaling x 1,5 of 2 in ubuntu en windows 10 gewoon prima i.c.m. een 4k scherm, vindt het een prettige ervaring.
ik heb zelf een 28" 4K monitor, inderdaad is het met scaling erg prettig werken. erg frustrerend dat sommige games geen scaling hebben, waardoor tekst heel klein wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom zou ik in de toekomst een 5K scherm willen hebben voor een 27/28 inch scherm. Perfect voor 200% scaling en als het niet gaat zoals het hoort, gewoon terug schalen naar 2560x1440. Maar op dit moment is mijn pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart welke geen moeite heeft met 120Hz perfect.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:29:
Op zich mooi dat nvidia naar alle waarschijnlijkheid begin maart, en voor Vega, de Ti gaat introduceren.
Dat zet in ieder geval mooi de nieuwe performance en prijslevels neer die wat betreft nvidia reeel zijn.

Ik denk eigenlijk dat het mooiste is als kleine Vega rond 1070 a 1080 prestaties uitkomt en een prijs krijgt van E400 a E500
Te weinig en te duur; 400 euro en een performancewinst van 2/3de t.o.v. het gat tussen de GTX 1070 en de GTX 1080 aangezien de kaart op 2/3de tussen de vorige cyclus (Polaris/Pascal) en de volgende Nvidia-cyclus uitkomt. Het zou dus aanzienlijk dichter bij de GTX 1080 moeten zitten dan bij de GTX 1070. Echter vind ik dit het minimum, als beloning voor het wachten (een heel jaar lang lekkerbekkend kijken naar de mensen die een GTX 1070 hebben) mogen ze ook rustig de cut naar GTX 1080 niveau tillen, bovendien los je dan ook het probleem op dat je snel (na een half jaar of zo) moet uitkomen met een RX 580 die toch echt de concurrentie aan zal moeten gaan met een GTX 1160 etc.
Grote vega mits tegen 1080 Ti niveau (wat ik niet uitsluit) kan dan bijv. voor E600 a E650.
Zoiets zal het waarschijnlijk wel worden, ik hoop op 500-600 euro.
Die prijslevels sluiten dan icm Polaris imo goed aan bij de doelstelling van AMD om vooral marktaandeel te winnen.
Mensen kijken ook naar het gat in de tijd. Rond een half jaar na het debuut van Vega (1,5 jaar per generatie) komt waarschijnlijk de 1170 alweer uit voor rond dezelfde prijs als de 1070.
De massa zit denk ik tm E250 a 300 met daarboven een redelijke groep enthusiasts die tot 500 willen gaan met daarboven een kleine maar lucratieve groep die meer wil betalen.
Voor mijn gevoel ligt de bovengrens voor de tweede groep op 400-450.
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:54:
[...]

GTA V heeft inderdaad geen hoge resolutie textures, ook best pittig met zo'n grote wereld.
Dat klopt (onmogelijk voor de huidige kaarten) maar dit spel wordt waarschijnlijk over 5 jaar nog steeds gespeeld. Ook daar moet je rekening mee houden, vind ik. Vooral omdat de kans groot is dat ze met textures van een hogere resolutie begonnen en dit hebben ingekrompen. Als ze nu standaard textures in een hogere resolutie aanbieden als download via Steam en soortgelijke diensten (inclusief GOG) voor mensen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2017 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:22:
[...]

Te weinig en te duur; 400 euro en een performancewinst van 2/3de t.o.v. het gat tussen de GTX 1070 en de GTX 1080 aangezien de kaart op 2/3de tussen de vorige cyclus (Polaris/Pascal) en de volgende Nvidia-cyclus uitkomt. Het zou dus aanzienlijk dichter bij de GTX 1080 moeten zitten dan bij de GTX 1070. Echter vind ik dit het minimum, als beloning voor het wachten (een heel jaar lang lekkerbekkend kijken naar de mensen die een GTX 1070 hebben) mogen ze ook rustig de cut naar GTX 1080 niveau tillen, bovendien los je dan ook het probleem op dat je snel (na een half jaar of zo) moet uitkomen met een RX 580 die toch echt de concurrentie aan zal moeten gaan met een GTX 1160 etc.
Pas op met te zeer te kijken naar wat je wilt ipv. wat realistisch te verwachten valt. De Radeon R9 290X launchde ook aan € 550, de Fury X deed daar nog eens een schep bovenop. Sowieso de eerste batch zal duurder zijn, productie en/of opgeblazen winstmarges door winkels. Daarna zal de prijs mogelijk zakken, hoeveel is afhankelijk van Nvidia zijn reactie en het productiesucces. Zo gaat het al een paar jaren en ik zie het nu niet anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Laatst online: 13-09 09:19
Kort vraagje, niet echt een eigen topic waardig, wellicht kan hier iemand mij helpen.

Ik heb momenteel een 7970 (xfx double dis.), maar dat apparaat maakt zo'n ontiegelijk lawaai onder load (zelfs in mn Define R4 kast), dat ik er gek van wordt tijdens het gamen, hoor het zelfs door m'n headset heen..

ZIt te kijken om een RX480 te kopen (8GB van MSI), nu lees ik overal dat deze kaart ontzettend stil is zo'n 38DBa tijdens load, uit reviews blijkt dat de 7970 zo'n 42-44DBa doet onder load.

Nu lijkt het verschil tussen die 2 wel erg klein, kort samengevat, ga ik er op vooruit qua herrie als ik die 480 aanschaf? Qua performance zal ik er niet ontzettend op vooruit gaan, maar ik wil gewoon van die herrie af.

Game wordt voornamelijk gebruikt voor Overwatch/ H1Z1/ CS:Go, dat soort titels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Het verschil in herrie is veel meer dan de ruwweg 4 db dat het zou mogen zijn als ik dat zo lees. Ik denk eerder dat de koeler geen goed contact maakt met de chip bij de 7970

[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 23-01-2017 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• co2301
winwiz schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:48:
Het verschil in herrie is veel meer dan de ruwweg 4 db dat het zou mogen zijn als ik dat zo lees. Ik denk eerder dat de koeler geen goed contact maakt met de chip bij de 7970
Kaart blijft meestal zo'n ~72 graden na een tijd gamen, maar fans schieten wel binnen 10 minuten naar zo'n 60-70% fan speed.

Zou ik fysiek op de kaart iets kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Misschien staat er iets te resoneren.. Ik heb zelf een define R5 en een standaard 480. Die zouden flink herrie moeten maken, maar ik hoor eigenlijk niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
winwiz schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:00:
Misschien staat er iets te resoneren.. Ik heb zelf een define R5 en een standaard 480. Die zouden flink herrie moeten maken, maar ik hoor eigenlijk niets....
Hmm nee zijn volgens mij geen trillingen, de fans blazen gewoon erg hard, maar heb dit al vanaf ik de kaart heb.

Zal 'm vanavond even goed schoonmaken en nakijken, maar denk dat niet dat het verbetering brengt.

Dus de 480 met stock koeler (waarvan gezegd wordt dat deze ook flink luid is) is dus al redelijk stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
co2301 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Dus de 480 met stock koeler (waarvan gezegd wordt dat deze ook flink luid is) is dus al redelijk stil?
Ik heb niet een al te stille behuizing in principe, ik hoor de kaart niet over de rest van mijn systeem heen, tenzij ik handmatig de fanspeed op ga lopen schroeven.

Ik heb wel de XFX 480 XXX Edition, dus met die mooie backplate erop, geen idee of dat nog iets uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
co2301 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:38:
Kort vraagje, niet echt een eigen topic waardig, wellicht kan hier iemand mij helpen.

Ik heb momenteel een 7970 (xfx double dis.), maar dat apparaat maakt zo'n ontiegelijk lawaai onder load (zelfs in mn Define R4 kast), dat ik er gek van wordt tijdens het gamen, hoor het zelfs door m'n headset heen..

ZIt te kijken om een RX480 te kopen (8GB van MSI), nu lees ik overal dat deze kaart ontzettend stil is zo'n 38DBa tijdens load, uit reviews blijkt dat de 7970 zo'n 42-44DBa doet onder load.

Nu lijkt het verschil tussen die 2 wel erg klein, kort samengevat, ga ik er op vooruit qua herrie als ik die 480 aanschaf? Qua performance zal ik er niet ontzettend op vooruit gaan, maar ik wil gewoon van die herrie af.

Game wordt voornamelijk gebruikt voor Overwatch/ H1Z1/ CS:Go, dat soort titels.
Vriend van mij had 2 van die kaarten en had volgens mij het probleem dat het koelblok niet goed contact maakte met of de gpu of vrm. Je zou misschien kunnen kijken of dat bij jou het geval is.
Je kunt zulke reviews (wat betreft geluid) vaak niet goed vergelijken, als het dezelfde site is dan wel. Niet elke site hanteerd dezelfde testmethode, afstand vd kaart kan verschillen, spel en level kan verschillen etc. Overigens 4-6DBa is best enorm.
Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral verhoudingen van vermogens worden uitgedrukt in dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op maandag 23 januari 2017 @ 07:27: Sowieso de eerste batch zal duurder zijn, productie en/of opgeblazen winstmarges door winkels. Daarna zal de prijs mogelijk zakken, hoeveel is afhankelijk van Nvidia zijn reactie en het productiesucces.
Dat vind ik best wel lastig. Bij Polaris zag je de prijs niet echt zakken, misschien een heel klein beetje nadat in eerste instantie juist de prijs een beetje steeg. Je wil natuurlijk sowieso niet een half jaar lang wachten want dan krijg je ook weer aanzienlijk minder waarde voor het geld. Wat is wijsheid? Hoelang zou het duren voordat de prijs stabiliseert?
Hoe dan ook, dit is waarom ik teleurgesteld ben dat ze niet wat eerder komen. Juist in juli en augustus heb ik meer tijd om te gamen, juist in die periode wil ik o.a. TW3 en RotTR gaan spelen. Als ze pas in mei met de referentiekaart uitkomen dan komen er in juni pas kaarten uit met fatsoenlijke ventilators voor grotere midtowers en fulltowers. De keuze tussen minder waarde uit je kaarten halen en je laten afzetten door die retailzaakjes, omdat we hier geen gezonde concurrentie hebben en Amazon nog steeds geen vestiging in Nederland.

*snip*

[ Voor 60% gewijzigd door dion_b op 25-01-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Er staan nu toch wel een paar leuke Fury's in V&A. Maar ik ga toch geduldig zijn.. waar blijft dat nieuws over Vega :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Lord_Dain schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:28:
Er staan nu toch wel een paar leuke Fury's in V&A. Maar ik ga toch geduldig zijn.. waar blijft dat nieuws over Vega :P
Ik denk dat we moeten wachten tot het volgende evenement waar AMD staat.. geen idee wat dat is overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweebus
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-09 10:45
Lord_Dain schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:28:
Echter, de 480 lijkt ook in prijs te dalen. (In elk geval de MSI 480 8GB Gaming X.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Ik heb zojuist een volledig offtopic aankoopadviesvraag en reacties erop verwijderd. Hou het aub on-topic, en als een ander dat even vergeet, niet erop ingaan (ook niet met post dat het offtopic is...), maar gewoon topicreport aanmaken en verder zelf wel on-topic blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dweebus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:43:
[...]

Echter, de 480 lijkt ook in prijs te dalen. (In elk geval de MSI 480 8GB Gaming X.)
Laat ik die nou opeens in mijn PC hebben zitten.. :) Dat zal de pijn om te wachten op VEGA verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:00:
Het zou niet best zijn als je met de R5 zo'n midrange kaart nog al te goed zou horen. Heel het punt van die kast is om zo weinig mogelijk geluid door te laten zonder de luchtdoorstroom al te veel af te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:01:
[...]

Het zou niet best zijn als je met de R5 zo'n midrange kaart nog al te goed zou horen. Heel het punt van die kast is om zo weinig mogelijk geluid door te laten zonder de luchtdoorstroom al te veel af te knijpen.
Misschien moet je ook het bericht eens lezen waar ik op antwoordde. Een R4 is niet zo veel slechter dat je een videokaart over het geluid van een koptelefoon heen hoort. Dan is er echt iets aan de hand.

Het maakt niet uit of het een low, mid of toprange kaart is. Hij produceert zoveel dB aan geluid...

Mede daarom boeit het me ook niet wat voor soort koeler er op de kaart zit. Als hij goed koelt en liefst alles uit de kast blaast vind ik het prima. Omdat de kast goed dempt merk ik het verschil amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:08:
Een R4 is niet zo veel slechter dat je een videokaart over het geluid van een koptelefoon heen hoort. Dan is er echt iets aan de hand.
Dat is duidelijk! Ik denk dat iedereen dat in de gaten dat. :)
Het maakt niet uit of het een low, mid of toprange kaart is. Hij produceert zoveel dB aan geluid...
In zoverre wel dat je bij dezelfde architectuur bij een grotere diesize en zo een hoger vermogen hebt en er meer warmte afgevoerd moet worden. Het vermogen van Polaris mag dan aanzienlijk hoger zijn dan dat van Pascal bij dezelfde prestaties onder DX11 maar het is nu ook weer niet zo belachelijk hoog dat het niet past bij een midrangekaart in deze tijd, vandaar dat ik spreek over midrangekaart in plaats van over een kaart met een niet al te hoog vermogen. Ik had hierbij al de aanname gemaakt dat het ontwerp fatsoenlijk is (hittepijpen onder de componenten die warmte afgeven, voldoende grote ventilators, goede ventilatorbladen etc.) met "het zou niet best zijn als...".
Mede daarom boeit het me ook niet wat voor soort koeler er op de kaart zit. Als hij goed koelt en liefst alles uit de kast blaast vind ik het prima. Omdat de kast goed dempt merk ik het verschil amper.
Het probleem is dan wel dat zo'n kaart met een blowerkoeler doorgaans minder goed wordt gekoeld in een dergelijke kast, met de ontwerpen waar ze voor kiezen.
YouTube: Are Blower Fan Video Cards Actually Better in SFF Cases?
YouTube: Blower vs Open-Air - Which one should you buy? - GPU Cooling Comparison
We kunnen speculeren over hoe het zou zijn als ze meerdere grotere blowerkoelers op zo'n kaart zouden stoppen, de kaart dikker zou zijn en grotere openingen zou hebben die de lucht doorlaten etc. maar als die er niet zijn dan doet dat er weinig toe in deze context.
Dat je die lucht in de kast blaast is niet zo erg als de kastventilators die lucht naar buiten kunnen blazen en voor die kast kan je in het geval van een R5 meerdere grotere (14 cm.) ventilators gebruiken die dat prima aankunnen - zonder dat de temperaturen te hoog worden en de klokfrequentie daalt als reactie hierop - en met relatief weinig geluid. In een klein kastje kan een blowerkoeler een voordeel zijn omdat zo'n kastje een kleiner volume heeft en minder goed met aircoolers die warme lucht naar buiten kan werken, bij een R5 ben je meer gebaat bij meerdere grotere ventilators op de kaart die de lucht in de kast blazen dan bij 1 kleinere blowerkoeler die de lucht die de lucht direct naar buiten blaast. Tenzij je meer waarde hecht aan de lagere prijs voor de kaart die een blowerkoeler heeft.
tl;dr: een blowerkoeler kaart is geweldig voor een klein kastje als je niet wil investeren in dure waterkoeling, een open koeler is beter voor een grotere midtower of full tower die een fatsoenlijke luchtdoorstroom mogelijk maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Al produceert een kaart 1000 watt aan warmte en ik heb er 5 20 CM koelers op en die maken zoveel dB geluid t.o.v. een kaart die 15 watt aan warmte produceert met een piepkleine koeler die evenveel dB geluid maakt... Je hebt evenveel stilte of herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb nu een paar dagen de MSI RX480 8GB Gaming X in mijn rig zitten en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Fans staan gewoon stil in idle :P Dus ook geen last van geluid. Ik heb zelfs mijn WoW settings op ultra moeten zetten om ze uberhaupt aan het draaien te krijgen (grens ligt op 60graden celsius).

Overigens zit ik wel met het dilemma dat als ik vsync aanzet (heb een 60hz monitor op dit moment) de temps weer rond de 60graden schommelen en hierdoor continu tussen idle (60gr en lager) en 800rpm (60gr+) switched en ik dus fanthrottling krijg. Ik kan TwinFrozr volledig uitzetten en dan draaien de fans continu en is de temp rond de 50, maar dat is dan ook weer een beetje zonde.

[ Voor 38% gewijzigd door Lord_Dain op 30-01-2017 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.1.2 Highlights

Support For
  • Conan® Exiles Beta
  • Tom Clancy's Ghost Recon® Wildlands Beta
Fixed Issues
  • Changing memory clocks with Radeon WattMan with more than one display connected may cause memory clocks to intermittently become stuck at their minimum setting or switch between min and max ranges intermittently causing display flickering.
  • Diablo®III May experience smoke or lighting effects may appear corrupted when using DirectX®9 API.
  • Some applications may experience an intermittent or random runtime crash in atidxx64.dll.
  • FIFA®17 may experience a black screen on launch when using Hybrid Graphics or AMD PowerXpress system configurations.
  • Watch_Dogs®2 may experience an intermittent game crash after extended periods of play on some Radeon RX 300 series products.
  • Paragon™ may experience flickering in profile or store preview pages after changing graphics settings when using Multi GPU.
  • Forza Horizon 3 may experience a crash or application hang with the Blizzard Mountain DLC on some select Radeon GCN products.
http://support.amd.com/en...17.1.2-Release-Notes.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 30-01-2017 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

Nu de Fallout 4 patch de naam van Vega geleaked heeft, kunnen we van de RX490 spreken, of gaan we door met Vega of Vega/RX490? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Als heet hij 'beter dan GTX1080Ti' kan mij niet boeien. Laat hem eerst maar uitkomen en afwachten wat hij werkelijk gaat heten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Changing memory clocks with Radeon WattMan with more than one display connected may cause memory clocks to intermittently become stuck at their minimum setting or switch between min and max ranges intermittently causing display flickering.
Dat werd eerder eens aangegeven, ik ben benieuwd. Ga em dus maar nog eens downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
Lord_Dain schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:01:
Ik heb nu een paar dagen de MSI RX480 8GB Gaming X in mijn rig zitten en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Fans staan gewoon stil in idle :P Dus ook geen last van geluid. Ik heb zelfs mijn WoW settings op ultra moeten zetten om ze uberhaupt aan het draaien te krijgen (grens ligt op 60graden celsius).

Overigens zit ik wel met het dilemma dat als ik vsync aanzet (heb een 60hz monitor op dit moment) de temps weer rond de 60graden schommelen en hierdoor continu tussen idle (60gr en lager) en 800rpm (60gr+) switched en ik dus fanthrottling krijg. Ik kan TwinFrozr volledig uitzetten en dan draaien de fans continu en is de temp rond de 50, maar dat is dan ook weer een beetje zonde.
Kan je niet via speedfan de fans op 0 laten draaien tot de 65 graden? Ik heb zelf speedfan hier veel voor gebruikt. Met TwinFrozr heb ik zelf geen ervaring.

Met speedfan is het wel wat moeilijker in te stellen, maar ik kan je altijd helpen als t nodig is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

TNJ schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:02:
Nu de Fallout 4 patch de naam van Vega geleaked heeft, kunnen we van de RX490 spreken, of gaan we door met Vega of Vega/RX490? :P
Zelfs de RX 490X. Er missen nog wat X'en om echt gamer-approved te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GPU products based on the Vega architecture is expected to ship in Q2 2017
Pagina 8 http://docdro.id/ZKp3P5G

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 01-02-2017 00:09 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is dus van April tot Juli :r

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
Phuncz schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:44:
[...]

Zelfs de RX 490X. Er missen nog wat X'en om echt gamer-approved te zijn.
Dan haal je de XFX versie met kleine OC, krijg je iets als XFX RX490X XXX Edition :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat die niet in februari of maart zou komen was wel duidelijk toch? Misschien dat ik in juni, juli wel een compleet nieuwe systeem ga bouwen met ddr4 en rotsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Suicyder schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:01:
[...]

Dan haal je de XFX versie met kleine OC, krijg je iets als XFX RX490X XXX Edition :P
7 X'jes ?! Die moet wel héél hard gaan :9~
/s

Wat me opvalt is dat het RX490 lijkt te worden, terwijl de RX480 tegen dan een jaar uit is. Zijn ze van plan het nog een tijd te doen met de RX400 reeks ?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.