Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Investig8or schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:06:
Azerty heeft ze nu ook staan:

https://azerty.nl/compone...ting=0&limit=30&view=grid

Scheelt toch weer iets met Alternate. Ik sta ondertussen met 1 been in de hype train, mijn trouwe x4 955 gaat dan toch eindelijk vervangen worden lijkt het O+
scheelt €20 euro, heeft het zin om te wachten tot de meeste shops ze hebben?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gelunox schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:08:
[...]

scheelt €20 euro, heeft het zin om te wachten tot de meeste shops ze hebben?
Ik denk dat`t het meeste zin heeft om te wachten op de Intel prijsverlaging. Waarna de AMD prijsstelling nog weer een stap omlaag zal gaan. (ik denk aan een aankoop rond de tijd van de E3 ofzo)

Het gaan een paar spannende maanden worden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

kazzzdafke schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:47:
[...]

Verhaaltjes komen van in mijn studententijd en iets daarna, van mede studenten en kameraden (IT Bachelor).
Dat is al even geleden, en dus niet van de afgelopen 8 jaar.
Tot een jaar of 5 geleden waren er inderdaad driverproblemen (ik heb er ook wat last van gehad: 1 'level' in Need For Speed: The Run waarin het spel vaak crashte en je niets meer kon buiten een hardwarematige reset), dat is echt geen kwestie meer. Integendeel, de drivers functioneren prima, de performance verbetert geleidelijk en Nvidia heeft in 2016/2017 best veel steken laten vallen (instabiele drivers, crashes, slecht geoptimaliseerde drivers voor nieuwe spellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

enchion schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:12:
[...]

Ik denk dat`t het meeste zin heeft om te wachten op de Intel prijsverlaging. Waarna de AMD prijsstelling nog weer een stap omlaag zal gaan. (ik denk aan een aankoop rond de tijd van de E3 ofzo)

Het gaan een paar spannende maanden worden.
Dat duurt me te lang! ik zit me trouwens te bedenken dat je kan preorderen en afzeggen als het ergens goedkoper is, lijkt me prima oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 22:44
Ik ben benieuwd of er ook al direct/snel mITX moederbord komen voor Ryzen. Mocht dit zo zijn, en ik een AM4 bracket kan krijgen voor mn NZXT Kraken X41, dan ga ik mooi mijn i7 6700K vervangen door een Ryzen 1700X :)
Voor de mensen die een hekel hebben aan Facebook, de video staat ook op Youtube:

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Chosen One schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:52:
[...]

Deze is dus toevallig nieuw en probeert dus beetje mee te lopen op de Ryzen hype neem ik aan? Alle oude koelers passen toch ook nog op 370X?
Ben benieuwd hoe de koeling allemaal getest wordt met Ryzen, nieuwe moedeborden en XFR etc.
Wat ik heb begrepen van Noctua (op een website vermeld) is dat ze dit doen omdat het oppervlakte van de Ryzen-socket wat verschilt en dat ze daarom de koeler hebben aangepast. Ik kan me voorstellen dat het daarnaast ook wat handiger is om niet in elke doos montagespul voor tig platforms te hoeven stoppen maar ik weet niet hoe die kosten opwegen tegenover de kosten van een aparte serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 09:52

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:19:
[...]

Wat ik heb begrepen van Noctua (op een website vermeld) is dat ze dit doen omdat het oppervlakte van de Ryzen-socket wat verschilt en dat ze daarom de koeler hebben aangepast. Ik kan me voorstellen dat het daarnaast ook wat handiger is om niet in elke doos montagespul voor tig platforms te hoeven stoppen maar ik weet niet hoe die kosten opwegen tegenover de kosten van een aparte serie.
Het belangrijkste punt is dat je nu zeker weet dat je het socket AM4 montagemateriaal krijgt als je dit model bestelt. Daarmee is Noctua bij de launch de enige die de betere luchtkoelers gegarandeerd uitlevert met AM4-mounting. Als je een andere populaire koeler bestelt, heb je waarschijnlijk nog 'oude voorraad' en mag je een maand gaan wachten tot een upgradekit van de fabrikant aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TomasH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:22:
[...]

Het belangrijkste punt is dat je nu zeker weet dat je het socket AM4 montagemateriaal krijgt als je dit model bestelt. Daarmee is Noctua bij de launch de enige die de betere luchtkoelers gegarandeerd uitlevert met AM4-mounting. Als je een andere populaire koeler bestelt, heb je waarschijnlijk nog 'oude voorraad' en mag je een maand gaan wachten tot een upgradekit van de fabrikant aankomt.
Aangezien ik een stiltefreak ben die graag maximaal wil kunnen koelen met een luchtkoeler vind ik het prima. :)
Het enige wat ik me afvraag is of dat ik nog even een prijsdaling van AMD moet afwachten. Ik verwacht echter niet dat AMD binnen een korte termijn gaat reageren op Intel omdat Intel's prijsverlaging - als die er komt - niet sterk genoeg zal zijn om zo'n reactie uit te lokken. 100% speculatie en gebaseerd op mijn ervaring met hoe monopolisten (Intel had jarenlang een monopolie voor desktop- en laptop-CPU's vanaf een bepaalde klasse) zich gedragen als er een einde dreigt te komen aan een monopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:13

Investig8or

What goes up, could come down

Ik vrees dat prijsdalingen voorlopig speculaas blijven. Er zijn nu iig prijzen bekend in Nederland (ik vermoed dat de snelste 6-core dan op €275-€280 komt en het model daaronder rond de €250) dus er is ondertussen een afweging te maken welke cpu, mdb en ram het zal gaan worden. Persoonlijk zal het bij mij gaan om de 1600X of de 1700 met een B350 mdb en 16GB ram. Nou Vega nog, mijn HD7950 is ook aan vervanging toe :+

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jammer dat er geen Noctua-koelers met AM4 brackets bij Azerty beschikbaar zijn...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 13:58
Moi_in_actie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:16:
Ik ben benieuwd of er ook al direct/snel mITX moederbord komen voor Ryzen. Mocht dit zo zijn, en ik een AM4 bracket kan krijgen voor mn NZXT Kraken X41, dan ga ik mooi mijn i7 6700K vervangen door een Ryzen 1700X :)

[...]

Voor de mensen die een hekel hebben aan Facebook, de video staat ook op Youtube:

[video]
I F*****ng Hate FaceBook, thnx.

Maar effe serieus, ik vind de info of XFR te weinig voor zo een belangrijke feature. Heeft iemand al hier iets meer info over gevonden. Ik ben aan het zoeken maar nog niets zinnigs gevonden.

Edit: Neem een CPU met 3.6 base, 4.0 boot en 4.1 XFR. Als ik het goed begrijp is boost voor een enkele core. Maar je kan alle cores tegelijk naar 4.1 brengen als de koeling het toelaat, waarbij de 95W TPD niet meer geld?

[ Voor 12% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 22-02-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de toekomst en bij hexacore's en quadcore's zou XFR best wel eens verder kunnen gaan dan 100MHz, maar voor een R7 1800X octocore is 4,1GHz nogal wat. Zou ook best kunnen dan we over bijvoorbeeld een half jaar een R7 1810X gaan zien bijvoorbeeld waarbij de kloksnelheden weer wat hoger liggen. Dat doen AMD en Intel al jaren, nieuwe modellen uitbrengen met hogere kloksnelheid omdat het productieproces beter is geworden. Door dat betere productieproces zijn dan hogere kloksnelheden mogelijk zonder dat de spanning hoger hoeft en dus het verbruik exponentieel gaat stijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 17:47
Zojuist een pre-order geplaatst bij Azerty voor de R7 1700X. Ook AM4 moederborden hadden ze er al op staan, dat is de Asus Prime X370-Pro geworden. Die viel redelijk mee qua prijs. Gelukkig, want dit is met afstand de duurste CPU die ik ooit gekocht heb. Mijn laatste upgrade kostte mijn nog geen €400...

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:48:
Mooie actie die extra vrijgegeven info icm preorder mogelijkheid. Slim, alvast op de hype meeliften. Dripfeeden zijn ze wel goed in geworden bij AMD.

1700X lijkt me de sweetspot. Maar wel meer dan ik normaal meestal uitgeef aan een CPU.

Wel zit ik nog een beetje na te denken over de singlecore IPC.
Volgens HWI scoort in cinebench (@stock boost) een 7700k 193 en een 1800X 163. Dus Zen vs Kaby is toch 19% verschil in deze benchmark.
Dat is toch wat meer dan ik stiekem gehoopt had. En bij een 1700X komt je dan op een nog iets groter verschil.

sIPC blijft toch wel behoorlijk belangrijk voor gaming.
Het blijft de vraag hoe multicore supported een game is. Goede ondersteuning en dan moet je iets bijzonders hebben als de AMD het niet trekt. Zelfs als je gelimiteerd bent op vier cores dan zou met een AMD hexacore alsnog wat voordelen moeten halen omdat Windows draaien op een vijfde kan. Is de game waardeloos gecodeerd en zit je met een core dan zal menig intel het ook nog wel lastig krijgen denk ik zo als er toch wel wat CPU gerelateerde berekeningen plaatsvinden. Het pijnpunt zijn denk ik de zware games die maar twee cores gebruiken. Die zie ik alleen niet zo vaak. Het is of echt alle vier van mijn oude i5 750 of totale bagger en een.

Ja, ik ga denk ik mikken op een hexacore, een redelijk maar simpel B350 bordje en waarschijnlijk 16gb ram. Daar zou ik weer 8 jaar mee verder moeten kunnen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:44

The Chosen One

Zie signature!

DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:54:
[...]

Het blijft de vraag hoe multicore supported een game is. Goede ondersteuning en dan moet je iets bijzonders hebben als de AMD het niet trekt. Zelfs als je gelimiteerd bent op vier cores dan zou met een AMD hexacore alsnog wat voordelen moeten halen omdat Windows draaien op een vijfde kan. Is de game waardeloos gecodeerd en zit je met een core dan zal menig intel het ook nog wel lastig krijgen denk ik zo als er toch wel wat CPU gerelateerde berekeningen plaatsvinden. Het pijnpunt zijn denk ik de zware games die maar twee cores gebruiken. Die zie ik alleen niet zo vaak. Het is of echt alle vier van mijn oude i5 750 of totale bagger en een.

Ja, ik ga denk ik mikken op een hexacore, een redelijk maar simpel B350 bordje en waarschijnlijk 16gb ram. Daar zou ik weer 8 jaar mee verder moeten kunnen. :P
Hoeveel games zijn eigenlijk single/due core? Of X andere cores? Zijn daar cijfers van?

En als een game single core is hoe zwaar zijn die eigenlijk. Ik bedoel een game als Star Citizen/Witcher 3/GTA 5 op een single core komt niet echt voor lijkt me?
Ik denk dat ff als semi-leek aan veel indiegames die niet optimisen e.d. maar als een game niet superzwaar is dan moet een goede CPU die misschien in vergelijking minder single performance heeft toch in de meeste gevallen toch nog steeds prima werk doen?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben nog steeds benieuwd naar ECC moet ik zeggen, ASUS heeft in iedergeval de eerdere speclijst van de Prime X-370 Pro herzien zodat alleen nog non-ecc-ram genoemd wordt.

Maar goed, ik kan toch rustig afwachten, maar ik ga het allemaal wel met interesse gadeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gstoffers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-04 14:57
Er schijnt nogal wat onduidelijkheid te zijn over de x versie. De één schrijft de x staat voor xfr en de ander schrijft dat het niks met xfr te maken heeft en dat xfr ook gewoon in de 1700 actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
The Chosen One schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:57:
[...]
Hoeveel games zijn eigenlijk single/due core? Of X andere cores? Zijn daar cijfers van?
Cijfers zou ik ook wel willen zien maar ze bestaan wel. Ik ben met name een RTS speler geworden sinds BF4 mij zo zwaar teleurstelde dat ik binnen een maand van het topic hier op GoT maken naar gestopt ging. BF1 zag ik ook niet zitten. Als RTS speler leer je een leuke CPU en fatsoenlijke multicore support in de game wel waarderen.

Vorig jaar had je nog HOI4 met singlecore only en dus onspeelbaar. Wat ook niet helpt is dat de AI hersendood is in die game en alleen maar eindeloze hoeveelheden kleine divisies spamt. Zo rond 1941 word die game heel traag en tegen 1944 is het bijna onspeelbaar. Dat was ook niet het enige probleem maar wel een van de grootste. Ik zie ook niet hoe de AI minder hersendood gemaakt moet worden met een CPU core. Die game is dan ook grotendeels geflopt ben ik bang. Helaas de deluxe editie gekocht dus. :/

Daar speelt wel iets anders namelijk AI wat toch vooral op de CPU loopt maar ook de steeds geavanceerdere physics die ook CPU zijn.
En als een game single core is hoe zwaar zijn die eigenlijk. Ik bedoel een game als Star Citizen/Witcher 3/GTA 5 op een single core komt niet echt voor lijkt me?
Ik denk dat ff als semi-leek aan veel indiegames die niet optimisen e.d. maar als een game niet superzwaar is dan moet een goede CPU die misschien in vergelijking minder single performance heeft toch in de meeste gevallen toch nog steeds prima werk doen?
Een game zoals de Witcher met single core? Moet ik niet aan denken. :P
Die moet ik nog steeds een kopen maar de game ken ik zeker, en ook wat die game vraagt. Loopt voor geen meter. Op zich denk ik dat veel goede games tegenwoordig wel minimaal quadcoreondersteuning hebben maar voor oudere games of gare games is IPC wel fijn. Aan de andere kant zou het voor mij als RTS speler misschien juist beter zijn om een hexacore te hebben omdat je meerdere berekeningen parallel zou kunnen doen, mits de game het ondersteunt.

De eerste plankjes staan trouwens ook bij Azerty. Ook de eerste B350.
https://azerty.nl/categor...ting=0&limit=30&view=grid

Lijkt dus rond de €100 te worden. Redelijk genoeg. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2017 21:15 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

The Chosen One schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:57:
Veel indiegames hoeven ook helemaal niet te optimaliseren, want die hadden 10 of 15 jaar geleden al op een computer gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb een idee dat die multithreading wel eens een voordeel voor spellen kan zijn doordat het taken van het OS over de extra threads kan laten lopen zodat de cores meer vrijheid hebben om het spel te op tijd te renderen.

Maw betere fluiditeit door dus minder dips. (zoiets werd ook al tijdens de laatste presentatie gesuggereerd.)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Via Geizhals kun je voor de moederborden al wel wat meer aanbieders zien (vnl. in Duitsland). Nu nog wijs worden uit het oerwoud aan mogelijkheden.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 30-05 19:06

EaS

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oAGfM7M.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Pff iemand enig idee of er bij launch ITX bordjes beschikbaar gaan zijn? Het enige wat ik nodig heb is dat en een CPU, de rest hier al klaar :)

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASRock X870E Taichi | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Intel Optane 905p 280GB | Kingston Fury 1TB | Kingston Fury 4TB | Kingston Renegade Fury G5 4TB | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20
Nee, alleen (micro-) ATX. ITX komt later. Ik moet alles nog, RAM, CPU, MB, wat het wel een grote investering maakt.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gstoffers schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:02:
Er schijnt nogal wat onduidelijkheid te zijn over de x versie. De één schrijft de x staat voor xfr en de ander schrijft dat het niks met xfr te maken heeft en dat xfr ook gewoon in de 1700 actief is.
https://nl.hardware.info/...1700-opgedoken---geen-xfr

Klopt

Ik vermoed zelf dat de X gewoon een naamsaanduiding is, zoals de eXtreme van Intel destijds en dat het los staat van de XFR opzich. Maar ik denk wel dat de 1700 over XFR beschikt, anders zou het prijsverschil van 70 dollar best veel zijn denk ik en is de 1700x het interessants.

De 1700 draait op 3,0 ghz en boost tot 3,7
1700X base van 3,4 ghz en boost tot 3,8
vooral de base is een stuk hoger.

http://www.eurogamer.net/...ll-disrupt-the-cpu-market
allemaal speculatie, maar deze sheet lijkt het weer te ontkennen.
maar dit is ook weer onduidelijk.
Bedoelen ze dat alle moederborden standard overclocking ondersteunen.
zijn de core multipliers niet gelocked?
of heeft elke chip standard XFR. Of is het overclocken manueel op de 1700
The idea with XFR is that attaching a custom cooling solution gives the processor further auto-overclocking headroom, and that's intriguing, because AMD has confirmed that all Ryzen processors can be overclocked
http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-cpu-specs-confirmed/
frequency multiplier lijkt idd niet locked
The product description published by hardwareeschotte.de includes a couple of more details confirming some of Ryzen’s features that are sure to have AMD fans excited to bits.

• The Ryzen 7 1700 has an unlocked multiplier, exactly like AMD’s Black Edition Ryzen 7 1700X and 1800X processors.

• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling.
Dit staat dus los van XFR, wat nog eens boven op de standard turbo boost komt.
de 65 Watt TDP processoren lijken geen XFR te hebben, de 95 wel.
klinkt allemaal logisch

[ Voor 56% gewijzigd door Viper® op 22-02-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-world-record/
https://www.reddit.com/r/...z15_cas_ram_to_reviewers/

Voor degene die deze nog niet heeft gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 22-02-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 20:37
Hmm, erg veel overclock headroom is er dus niet, had ik ook niet echt verwacht van een 8-core.
Ik vraag me op dit moment vooral of de 1800x cherry picked zijn, anders is die niet interessant denk ik. Dan pak je de 1700 en heb je met een OC dezelfde performance...

[ Voor 13% gewijzigd door mdcobra op 22-02-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gstoffers schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:02:
https://translate.google....805500&edit-text=&act=url

[ Voor 39% gewijzigd door -The_Mask- op 22-02-2017 22:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 07:59
Geen idee of ik er slim aan heb gedaan om zo vroeg gewoon blind te bestellen maar zojuist een Ryzen 7 1800X met Asus Crosshair VI Hero besteld/pre-ordered bij Azerty. Ben benieuwd!

Is het ding straks schijt traag.. haha.
Hopelijk weer is een PC bouwen zoals ik hem graag zie en niet de uitgebalanceerde opties kiezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Freaky Maus op 22-02-2017 22:52 . Reden: pre-ordered ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
-The_Mask- schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:49:
[...]

De X is gewoon voor XFR (eXtended Frequency Range) en de Ryzen 7 1700 heeft dat dus niet. XFR is echter wat anders dan turbo frequentie, wat elke Ryzen CPU heeft.

[afbeelding]
Well it still doenst make any sense. Ik wacht wel till NDA embargo lift up. Misschien dat het dan duidelijk wordt.
Freaky Maus schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:51:
Geen idee of ik er slim aan heb gedaan om zo vroeg gewoon blind te bestellen maar zojuist een Ryzen 7 1800X met Asus Crosshair VI Hero besteld bij Azerty. Ben benieuwd!

Hopelijk weer is een PC bouwen zoals ik hem graag zie en niet de uitgebalanceerde opties kiezen.
Wat voor geheugen ga je erin zetten?

[ Voor 30% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 22-02-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
mdcobra schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:35:
Hmm, erg veel overclock headroom is er dus niet, had ik ook niet echt verwacht van een 8-core.
Ik vraag me op dit moment vooral of de 1800x cherry picked zijn, anders is die niet interessant denk ik. Dan pak je de 1700 en heb je met een OC dezelfde performance...
Waarschijnlijk niet, want anders was die 1700 ook als 1800x geselecteerd. Alleen als je geluk hebt en er in verhouding een overschot aan 1800x chips uit de wafer komen, is het mogelijk dat een bedrijf goede chips voor een lagere rating verkoopt. Het kopen van een 1800x betekent gegarandeerd hoge prestaties. Het kopen van een 1700 betekent een (kleine) kans op dezelfde hoge prestaties.
Op tweakers past de OC opmerking nog wel, maar in de praktijk wordt er door bijna niemand meer serieus ge-overclocked. Je merkt tegenwoordig weinig van een overclock, vooral omdat er meer cores gebruikt worden en cpu's/systemen al erg snel zijn. GTA V op gemiddeld 75 of 82 fps, maakt vrijwel niemand iets uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Geen idee of ik er slim aan heb gedaan om zo vroeg gewoon blind te bestellen maar zojuist een Ryzen 7 1800X met Asus Crosshair VI Hero besteld/pre-ordered bij Azerty. Ben benieuwd!

Nee. :+
Maar dit topic begint onderhand een excuus te worden om honderden euro's uit te geven aan computeronderdelen. Wat heerlijk is GoT toch. :+
(mijn echte excuus, afstuderen, is allang naar de achtergrond verdwenen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gstoffers
Ja dat had ik dus ook gelezen in het duits. Hij zegt ook dat je niet te hoge verwachtingen van het overklokken moet hebben.

edit: En hier het andere verhaal waar ze het over xfr hebben in de 1700 https://www.golem.de/news...erwartet-1702-126313.html

[ Voor 16% gewijzigd door gstoffers op 22-02-2017 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gstoffers schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:56:
[...]

Ja dat had ik dus ook gelezen in het duits. Hij zegt ook dat je niet te hoge verwachtingen van het overklokken moet hebben.
Zou ik ook niet zo veel van verwachten, 4,5GHz lijkt mij al vrij veel voor zo'n CPU. Global Foundries heeft hun 14nm schijnbaar nog lang niet op het niveau van Intel en Intel heeft al moeite met hoge kloksnelheden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 07:59
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:52:
[...]

Wat voor geheugen ga je erin zetten?
Dat wordt denk ik het G.Skill uit m'n wishlist:
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ

Maar heb de processor met mobo nu besteld/pre-ordered vanwege mogelijk ellenlange levertijden, sta ik in ieder geval niet achteraan in de lijst en die paar tientjes so be it.
@DaniëlWW2: ja sorry, maar het verlangen naar een nieuwe build was/is groot. Misschien teveel impuls-aankoop maargoed.. 8)7

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Freaky Maus schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:01:
[...]

Dat wordt denk ik het G.Skill uit m'n wishlist:
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ

Maar heb de processor met mobo nu besteld/pre-ordered vanwege mogelijk ellenlange levertijden, sta ik in ieder geval niet achteraan in de lijst en die paar tientjes so be it.
@DaniëlWW2: ja sorry, maar het verlangen naar een nieuwe build was/is groot. Misschien teveel impuls-aankoop maargoed.. 8)7
Als je dan toch impulsief doet. Niet de compabilitylijst vergeten voor je RAM. :)
https://www.asus.com/Moth...R-VI-HERO/specifications/

(Ja, ik heb al meerdere malen problemen gehad met RAM dus ik let erop. ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:41
Ziet er allemaal heel goed uit en wat ik zo hoor kloppen AMD's cijfers ook daadwerkelijk.

Ik denk dat ik binnenkort toch voor het eerst in 15 jaar weer een AMD processor ga bezitten als het zo door gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 17:14

ABD

Who Am I? schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:18:
[...]

De 1700X zonder koeler voor €459😱 Holy }:O
Voor een highend 8c/16t CPU @3,4-3,8GHz? Schijntje!
Gelunox schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:25:
[...]

Het ergste is nog dat ik serieus aan het overwegen ben dat geld ook er aan uit te geven.
Ik ook! >:)
Phntm schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:28:
Dat ding kost even veel als de i7-6800k. Nu mag die het verslaan in een benchmark maar wtf... vind de prijzen toch ver van het ideaal dat AMD had gewild. Ik snap natuurlijk dat BTW ook een rol speelt. Ik hoop maar dat het komt omdat alternate altijd hoge prijzen heeft.
Heeft minder cores, minder threads, lagere clocksnelheid, geen XFR, een veel hogere TDP, geen native USB3.1 en een duurder platform(x99). Zelfs als de releaseprijs zou blijven staan, wat het nooit doet, is de prijs zeer gunstig. Als je een echt koopje wil, moet je wachten op de 3 en 5 series, die nog meer bang for the buck hebben. Heeft ook als voordeel dat je later, als de yields beter zijn en de kloksnelheden hoger worden, je CPU kan upgraden zonder dat je honderden euros kwijt bent. Want de mobo's met AM4 zijn sowieso tot 2020 upgradebaar! Het enige wat je daarvoor moet doen is een biosupgrade.
kazzzdafke schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:47:
[...]

Verhaaltjes komen van in mijn studententijd en iets daarna, van mede studenten en kameraden (IT Bachelor).
Dat is al even geleden, en dus niet van de afgelopen 8 jaar.
Die verhaaltjes zijn allemaal kroegpraat. Juist als ze van 8 jaar geleden of langer komen, want tot dan toe is AMD altijd solid geweest met de grootste bang for the buck.

Als iemand een merk wilt trashen moet diegene met betrouwbare cijfers komen; de ervaringen van één persoon zijn niet zo interessant; je kan een (paar)keer pech hebben, geen verstand hebben van de materie, een slecht elektriciteitsnetwerk hebben(heb ik ooit gehad waardoor ik veel opgeblazen mobo's had in die periode), het kan zoveel redenen hebben dat iets niet naar behoren werkt. OCZ is zo'n beetje het enige techbedrijf waarbij er geen discussie mogelijk is dat ze troep geleverd hebben en de boel belazerd hebben. Is nu in handen van Toshiba, dus weer kosher.

Persoonlijk heb ik sinds 1997 geen intel CPU meer gekocht en ik ga dat de komende jaren ook niet doen, maar als jij bij intel wil blijven heb jij mijn zegen. Intel maakt over het algemeen prima processoren, ik ga intel niet afzeiken.

[ Voor 15% gewijzigd door ABD op 22-02-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb alleen de 1800X besteld O-) O-)

Voor het moederbord wacht ik nog wel even op reviews en eer ik de centjes opzij heb voor de volledige upgrade zijn er hopelijk al wat gebruikerservaringen :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
-The_Mask- schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:00:
[...]

Zou ik ook niet zo veel van verwachten, 4,5GHz lijkt mij al vrij veel voor zo'n CPU. Global Foundries heeft hun 14nm schijnbaar nog lang niet op het niveau van Intel en Intel heeft al moeite met hoge kloksnelheden.
Ik zie niet zogoed in waarom GF hier nu de boeman is. Het ontwerpen van CPU's is een complex proces. Het zou goed aan het ontwerp of de layout kunnen liggen dat Ryzen niet zo hard loopt. De meest kritische paden in een CPU worden er met "de hand ingelegd" (worden met de hand gepositioneerd in de wirwar van verbindingen) tegenover het overgrote deel dat gewoon geautomatiseerd wordt geroute/gelayout. Het kan best zijn dat dit, door welke oorzaak dan ook, niet super ideaal kon waardoor gelegd waardoor de maximale clocksnelheid niet heel hoog wordt. Een nieuwe stepping zou een dergelijk probleem kunnen oplossen.

Wat me verder nog opviel is het TDP van 95 W. De afgelopen jaren was het maximale stroomverbruik van CPUs 120-130 W (TDP). Ik vraag me af waarom Ryzen dat niet heeft. Je zou zeggen dat dit extra stukje power budget ook wat extra megahertzen met zich mee zou brengen. Het lijkt erop dat ze ervoor kiezen dit stukje power budget toch niet te gebruiken. Weet hier iemand waarom ze dit niet doen?
Ik heb er zelf ook even over nagedacht. Een mogelijkheid is de karakteristieken van het productieproces van GF teveel veranderen met hogere temperaturen ("PVT-spread"). Dit document van GF lijkt dit tegen te sperken (operation range van -40 tot 125 graden Celsius voor 14nmLPP). Volgens mij is een CPU met een TDP van 125 W makkelijk onder de 125 graden te houden. De enige andere optie die ik kon bedenken is dan toch weer die van hele kritische kritische paden. Misschien zitten er één of een aantal kritische paden in Ryzen die gewoon niet heel veel sneller gaan dan 4 GHz. Ook niet als je er meer spanning/power tegenaan gooit.
Er zijn natuurlijk nog een legio andere mogelijkheden te bedenken (bv dat het process van GF op 't moment gewoon nog niet heel veel sneller loopt, dat ze de voedingsspanning niet kunnen verhogen omdat ze al tegen de max van het process aanzitten enz enz), maar ik ben er wel heel erg door geïntrigeerd waarom AMD niet modellen met een hoger energievergruik heeft uitgebracht. Iemand een idee?

Anoniem: 58485

Ik schreef dit een poos terug al, maar ik verwacht dat de OC net zo telleurstellend zal zijn als de RX480 :P Die heeft een bepaalde sweetspot en alles erna houdt er vrij snel mee op.

Maakt ook niet uit, het is een high-end CPU en ik denk niet echt dat je die de komende tijd hoeft te oc'en. Het is een ontzettend staaltje engineering geweest daar bij AMD, om met 95W een beetje een high-end i7 eruit te moeten stoten qua rekenkracht. Knap werk d:)b

Ik ga de pre-order ook maar eens plaatsen. Gaat alleen om een CPU, plank, DDR4 geheugen en een AIO koeler. Mischien de kast er ook nog maar eens bij upgraden ook. En een SSD. En een fatsoenlijke headet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 10:39
Mosin schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:34:
[...]
Ik begrijp het wel, maar ik denk ook dat je het niet verwacht van AMD na die waardeloze Bulldozer core/cpu. Daar hebben ze geen vrienden mee gemaakt.

Juist mijn ervaringen zijn zeer positief, ieder voor zich natuurlijk, maar ik kan persoonlijk niet wachten. Een paar goede reviews door spitten kan daarbij zeker geen kwaad!
Gisteravond mijn gedachten nog eens over laten gaan. Tenzij ze ergens een bijzondere optimalisatie slag maken, vraag ik me serieus af of voor de gemiddelde consument, gamers dus, die Ryzen wel echt zo interessant is, daar grofweg de meeste games rauwe single thread performance vragen. En op dat vlak is de snelheid van Ryzen niet bijzonder of beter. We hebben nu de highend uitvoeringen van Ryzen gezien, de lagere varianten zullen toch niet opeens magisch veel meer Ghz hebben. Nu zal er vast iemand komen aanzeilen met de uitspraak "Maar games worden geoptimaliseerd", die uitspraak hoor ik al sinds de komst van de allereerste multicores, en dat is al heel lang geleden, maar het aantal games dat geoptimaliseerd is, is bijzonder mager.

Als we dat dan afzetten tegen de prijs, en dan pak ik de 1700 (niet X) als voorbeeld, vinden we toch ook geen financieel voordeel. De gemiddelde gamer gaat naar Ghzen kijken t.o.v. de prijs. Wat gaat die dan kiezen?

Dat Ryzen nu een geweldige concurrent heeft, nou ja zover daar nu dan nog sprake van is :+, van het X99 platform, is geweldig. Op het speelveld daaronder heb ik nog sterk mijn bedenkingen. Als blijkt dat Ryzen strakjes een geweldig highend enthousiast platform blijkt te zijn, maar zowel performance, prijs als consument beredenering op het lagere segment niet bijzonder zijn, zie ik AMD nog geen grote terreinwinst maken. Maar zoals ik zei, wellicht dat AMD nog een trick up their sleeve hebben om real world performance te optimaliseren. Afwachten op benchmarks dus.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenNietDoen op 23-02-2017 07:13 ]

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-04 14:35
Kaap schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:06:
[...]

Gisteravond mijn gedachten nog eens over laten gaan. Tenzij ze ergens een bijzondere optimalisatie slag maken, vraag ik me serieus af of voor de gemiddelde consument, gamers dus, die Ryzen wel echt zo interessant is, daar grofweg de meeste games rauwe single thread performance vragen. En op dat vlak is de snelheid van Ryzen niet bijzonder of beter. We hebben nu de highend uitvoeringen van Ryzen gezien, de lagere varianten zullen toch niet opeens magisch veel meer Ghz hebben. Nu zal er vast iemand komen aanzeilen met de uitspraak "Maar games worden geoptimaliseerd", die uitspraak hoor ik al sinds de komst van de allereerste multicores, en dat is al heel lang geleden, maar het aantal games dat geoptimaliseerd is, is bijzonder mager.

Als we dat dan afzetten tegen de prijs, en dan pak ik de 1700 (niet X) als voorbeeld, vinden we toch ook geen financieel voordeel. De gemiddelde gamer gaat naar Ghzen kijken t.o.v. de prijs. Wat gaat die dan kiezen?

Dat Ryzen nu een geweldige concurrent heeft, nou ja zover daar nu dan nog sprake van is :+, van het X99 platform, is geweldig. Op het speelveld daaronder heb ik nog sterk mijn bedenkingen. Als blijkt dat Ryzen strakjes een geweldig highend enthousiast platform blijkt te zijn, maar zowel performance, prijs als consument beredenering op het lagere segment niet bijzonder zijn, zie ik AMD nog geen grote terreinwinst maken. Maar zoals ik zei, wellicht dat AMD nog een trick up their sleeve hebben om real world performance te optimaliseren. Afwachten op benchmarks dus.
Ik ben ook erg benieuwd hoe populair Ryzen gaat worden onder gamers. Wel denk ik dat je gelijk hebt, ik hoor ook al jaren dat games geoptimaliseerd zullen worden maar merk hier tot dusver nog vrij weinig van.

Momenteel ben ik zelf ook in de markt voor een nieuw systeem (oa voor gaming). De 7700K staat op mijn wenslijst, maar ik wacht inderdaad toch de benchmarks voor Ryzen maar even af. Uiteindelijk wordt mijn aankoop toch een gok: zou de optimalisatie voor meerdere cores nu toch echt gaan beginnen? Of zet ik daar mijn geld nog niet op in en kies ik voor de 7700k.

Anoniem: 263284

Volgens techpowerup zijn dit alle prijzen van de Ryzen lineup:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/17-02-23/df5c790c1108.jpg

Bron:
https://www.techpowerup.c...amd-ryzen-lineup-revealed

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

waarschijnlijk heb ik het gemist maar ik kan me niet herinneren gelezen te hebben wat XFR precies inhoud? ik zie het nu overal staan.

[ Voor 11% gewijzigd door superwashandje op 23-02-2017 08:14 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 22:11
superwashandje schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:14:
waarschijnlijk heb ik het gemist maar ik kan me niet herinneren gelezen te hebben wat XFR precies inhoud? ik zie het nu overal staan.
eXtended Frequency Range

CPU kan zichzelf overklokken als de koeling voldoende is

[ Voor 9% gewijzigd door lays526 op 23-02-2017 08:16 ]

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

lays526 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:15:
[...]

eXtended Frequency Range

CPU kan zichzelf overklokken als de koeling voldoende is
ja, de afkorting had ik gevonden :P maar wat houd het precies in?

edit: haha ik zie je edit. Maar wat is het verschil precies met de turbo/boost dan?

[ Voor 12% gewijzigd door superwashandje op 23-02-2017 08:17 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lays526
turbo boost staat vast, XFR kan daar nog overheen
stel de cpu loopt op 3GHz, met een boost van 3,5GHz, dan kan het zijn als je een goede koeler hebt dat de XFR dat verhoogt tot 3,8

• Isniedood
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

Als ik het zo zie, dan moet ik de 1600X hebben. 6 cores, maar een frequency die dicht bij de 1700x ligt. Ik geloof dat ik die meerprijs van 150€ mij niet kan verantwoorden. Met gamen ga je het waarschijnlijk niet merken. Wellicht met fotobewerken?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• lays526
Geen idee, ik game nog op een 860K, nog steeds niet als bottleneck ervaren

• Isniedood
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

Ik doe veel VR. Die 90 frames halen is best belastend voor een CPU.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 22:37

Hoogie2004

Whohooooo

R5 in Q2, R3 in de 2e helft van het jaar volgens een slide in de presentatie van AMD

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/uizezu575khy.jpg

Dan toch maar een R7 halen :+

My iRacing profile | Strava

• Bavardia
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 09:52
de optimalisatie naar meerdere threads is wel degelijk gebeurd. Vrijwel alle noemenswaardige games nemen volledig gebruik van vier kernen nu. (dat is wel degelijk een evolutie) En in recentere games zien we dat daar nog hyperthreading aan toevoegen wel degelijk meer frames oplevert. (als de game tegen dan nog niet GPU gebottlenecked wordt)
In dx12 blijkt zelfs dat een fx8350 het plots opmerkelijk goed doet in verhouding met in dx11.
Nu let op, 8 cores doen de meeste games nog niet, maar er is zeker een evolutie.

grote probleem is dat de meeste reviews games met hoge settings testen waar de gpu de bottleneck is en niet de cpu...

I7-7700k - Radeon HD 7950 Crossfire - 16 GB Ram - 512 GB SSD - Antec Nine Hunderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:00:
Ben nog steeds benieuwd naar ECC moet ik zeggen, ASUS heeft in iedergeval de eerdere speclijst van de Prime X-370 Pro herzien zodat alleen nog non-ecc-ram genoemd wordt.

Maar goed, ik kan toch rustig afwachten, maar ik ga het allemaal wel met interesse gadeslaan.
Inderdaad, ik ga niet afstappen van ECC. Scheelt wel een onnodige impulsaankoop ;).

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Gelunox schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:48:
Was het niet ook zo dat de X versies een gesoldeerde IHS hadden terwijl de non-X versies het met koelpasta moesten doen? of iig een betere koeloplossing in de IHS
Ik zag deze reactie twee keer geplaatst, maar nog geen informatie hierover.

Ben zelf wel geïnteresseerd in dit aspect. Weet iemand hier meer over? Zou ook wel iets meer verklaren, als alle modellen XFR hebben.

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:49
Kaap schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:06:
[...]

Dat komt ook wel door de Bulldozer nog enigzins wat licht mee te geven. Die uitspraak is natuurlijk wel erg kort door de bocht, want verder lees ikzelf er ook niet veel van.
Als ik het goed begrijp bedoel je dus te zeggen, dat als het financieel toch wat lamzakkerig is, er niemand zal upgraden omdat bijv. het huidige platform ook nog wel voldoet? Of dat er eventueel voor Intel gekozen wordt?

Zover ik een beetje gelezen heb, moet AMD toch zijn single thread performance een flinke boost mee hebben gegeven. Ik denk dat AMD nu ook wel mensen zoals mij erg aanspreek, en hopelijk ook mensen vanuit Intel. In principe hoef ik ook geen upgrade uit te voeren met mijn 3930k, want die voldoet echt nog goed. Ik zit zelf gewoon weer op een heel mooi AMD processortje te wachten die hele goede performance uitkakt, haha :)

Ѫа$тёя чѳця аят

• Amazigh_N_Ariff
MrCharming schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:55:
[...]

Ik zag deze reactie twee keer geplaatst, maar nog geen informatie hierover.

Ben zelf wel geïnteresseerd in dit aspect. Weet iemand hier meer over? Zou ook wel iets meer verklaren, als alle modellen XFR hebben.
Meestal bepaald het TDP of een IHS gesoldeerd wordt of TIM krijgt. Het kan zijn dat een 65W CPU TIM krijgt en 95W CPU solder.

• MrCharming
  • Laatst online: 11-09-2024
Bedankt voor de informatie.

Ik ben overigens redelijk zuur dat de R5/R3 zo lang op zich laat wachten. Zit zelf in de markt voor een R5, maar Q2 vind ik toch wel erg vaag. Hopelijk horen we daar meer over op 2 maart. Ik weet niet of ik het ga volhouden tot eind juni als dat een late Q2 release wordt... Upgrade is heel hard nodig.

R3 pas in 2e helft van 2017 is toch bijna onverantwoord van AMD? Pentiums zitten nu die hele markt op te eten en AMD komt dan pas over een half jaar met een antwoord? Dat kan toch niet?

• lays526
MrCharming schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:02:

Ik ben overigens redelijk zuur dat de R5/R3 zo lang op zich laat wachten. Zit zelf in de markt voor een R5, maar Q2 vind ik toch wel erg vaag. Hopelijk horen we daar meer over op 2 maart. Ik weet niet of ik het ga volhouden tot eind juni als dat een late Q2 release wordt... Upgrade is heel hard nodig.

R3 pas in 2e helft van 2017 is toch bijna onverantwoord van AMD? Pentiums zitten nu die hele markt op te eten en AMD komt dan pas over een half jaar met een antwoord? Dat kan toch niet?
Q2 is van april tm juni ;)

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 22:37

Hoogie2004

Whohooooo

lays526 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:12:
[...]

Q2 is van april tm juni ;) te laat
FTFY :+

My iRacing profile | Strava

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SG schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:06:
[...]

Maar mooie is je kan het wel gebruiken. Als de dev het ook gaan gebruiken voor iets. Direct compute of OpenCL of C++AMP voor render ongerelateerde zaken. Daarnaast ook te gebruiken voor ondersteuning van de render task. voor de geavanceerde multi gPU mode.

in principe is SMP en GPGPU de totale som van FLOP wat zo een CPU kan leveren Bruto.
Jammer als het er Idle of uitgeschakeld bij hangt.
Op zich is dit artikeltje over exascale apus in dat kader best interessant, gputjes op de HBM-stack.

• Viper®
  • Niet online
MrCharming schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:02:

Volgens mij gaat het meestal zo met releases. Ze komen met de high end en top of the line, later komen de mid range en low end producten.

Zal wel een heel marketing verhaal achter zitten. Top range is natuurlijk het lastigste te ontwikkelen, je zit dan aan het plafond van je product. De rest zit eronder en dan is het principe van inschalen, wanneer lanceer je iets en voor hoeveel.

Als ik naar de R5 kijk en dan de 1500X, 1500 en 1400X dan zijn dit erg interessante CPU's voor veel mensen.
Als ze alles tegelijk beschikbaar maken is het aanbod ineens te groot en zakt de hype snel in oid.

Ik heb er geen verstand verder

Overigens ben ik heel benieuwd naar de mobile chip varianten voor notebooks straks.
De TDP is nu al vrij laag, zeker voor het aantal cores/threads.

Op notebooks wordt over het algemeen minder gegamed en meer andere zaken gedaan, veel applicaties zullen profiteren van meer cores, TDP zal helemaal laag zijn en ook de warmte zal denk ik wel meevallen.
Ook in de presentatie zag je dat bij gamen het verschil met Intel vrij laag was, vooral cinebench en andere multithreaded zaken hadden voordeel.

[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 23-02-2017 10:51 ]

• The.Sticky
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-07-2024
Waar ik met name nieuwsgierig naar ben is welke ik het beste kan aanschaffen voor gaming. Ik denk dat de 1800X wel wat overkill zal zijn in dat opzicht, maar dat de 1700X met het oog op de komende jaren wel de beste keuze is? Ik wil in de komende tijd een volledig nieuwe PC gaan samenstellen, dus vandaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:33

Phntm

Tlingelingeling

The.Sticky schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:53:
Waar ik met name nieuwsgierig naar ben is welke ik het beste kan aanschaffen voor gaming. Ik denk dat de 1800X wel wat overkill zal zijn in dat opzicht, maar dat de 1700X met het oog op de komende jaren wel de beste keuze is? Ik wil in de komende tijd een volledig nieuwe PC gaan samenstellen, dus vandaar :)
Je moet het zo zien: De 1800x=de 1700x alleen binned. In bekendere termen: Te vergelijken met cherry picked CPU's. Het is dus niet gek als je gelijke prestaties krijgt uit een 1700x als je die overklokt naar 1800x speeds. Bovendien is de 1800x meer voor de die-hard AMD fans en heeft AMD er gewoon verder profijt aan voor een hoger bedrag van 100 dollar. 1700x is the sweet spot op de high end voor overklokkers en gamers. En anders is er de 1700 voor de gamers die clockspeeds weinig boeien. Je mist wel XFR. Ik weet ook niet over multiplier standaard unlocked is op alle modellen of dat alleen het geval is voor de X versies. Want de X-versies ondersteunen namelijk XFR en ik geloof dat dat het verschil is.

En vergeet niet dit is AMD. Heus wel word het weer ergens een verhaal dat men 2 inactive cores in hun R5 unlocken om er een R7 van te maken. Maar dit zuig ik nu uit mijn duim, maar zou wel grappig zijn als zo iets weer voorkomt.

TL;DR: Neem gewoon de 1700x en overklok die naar de 1800x snelheden. Heb je gelijk zelfde prestaties. :+

• Viper®
  • Niet online
Lastig zo te zeggen op basis van een spreadsheet

Ik denk zelf dat de 1600X en 1500 al best interessant zijn, zeker gezien de lage prijs.

1800X lijkt mij overkill, de 1700X heeft een hogere basisklok dan de 1700, echter met turboboost scheelt het maar 100 mhz.

Denk dat de 1700 zelfs heel interessant is, er even vanuit gaan dat de turboboost werkt zoals de huidige Intel chips en dus ook single cores kan boosten. Waarschijnlijk heeft hij ook XFR, maar dat is onzeker.

eigenlijk valt er nog weinig te zeggen

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Viper® schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:58:
[...]

Lastig zo te zeggen op basis van een spreadsheet

Ik denk zelf dat de 1600X en 1500 al best interessant zijn, zeker gezien de lage prijs.

1800X lijkt mij overkill, de 1700X heeft een hogere basisklok dan de 1700, echter met turboboost scheelt het maar 100 mhz.

Denk dat de 1700 zelfs heel interessant is, er even vanuit gaan dat de turboboost werkt zoals de huidige Intel chips en dus ook single cores kan boosten. Waarschijnlijk heeft hij ook XFR, maar dat is onzeker.

eigenlijk valt er nog weinig te zeggen
AMD heeft de nadruk gelegd op de X-series processors. Die bezitten namelijk wel XFR technologie (Voor de nVidia kenners gevalletje GPU Boost 3.0 achtig uit recente nieuws).

• Viper®
  • Niet online
Phntm schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:57:
[...]
En anders is er de 1700 voor de gamers die clockspeeds weinig boeien. Je mist wel XFR. Ik weet ook niet over multiplier standaard unlocked is op alle modellen of dat alleen het geval is voor de X versies. Want de X-versies ondersteunen namelijk XFR en ik geloof dat dat het verschil is.
multiplier lijken unlocked voor alle Ryzen cpu's
The Ryzen 7 1700 has an unlocked multiplier, exactly like AMD’s Black Edition Ryzen 7 1700X and 1800X processors.
Phntm schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:59:
[...]

AMD heeft de nadruk gelegd op de X-series processors. Die bezitten namelijk wel XFR technologie (Voor de nVidia kenners gevalletje GPU Boost 3.0 achtig uit recente nieuws).
Nog steeds niet zeker, ik zag ergens een link met een opmerkinge dat de X lostaat van XFR

[ Voor 23% gewijzigd door Viper® op 23-02-2017 11:02 ]

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Viper® schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:02:
[...]

multiplier lijken unlocked voor alle Ryzen cpu's

[...]

[...]

Nog steeds niet zeker, ik zag ergens een link met een opmerkinge dat de X lostaat van XFR
X processors hebben XFR: XFR wordt op deze Ryzen 7 1700 niet ondersteund.

Voor de duidelijkheid: Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/ca4a6c7a6dc640d6b08ea463e6cd9a33.png

Maar mooi dat het nu wel duidelijk is dat mulitpliers unlocked zijn voor alle Ryzen 7 processors :)

[ Voor 8% gewijzigd door Phntm op 23-02-2017 11:13 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Kan niet wachten op x264 benches.
Op een 4790 (8 threads) gaan ze al redelijk, op een 16- thread lijkt het mij nog stukje harder te gaan :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het hangt er helemaal vanaf van wat je nu hebt. Als je nu op het niveau van Broadwel zit met een i5/i7 incl. een gpu op het niveau van GTX980Ti dan zal de performance gain minimaal zijn. Het argument dat er steeds meer games multitreathed gaan worden horen we al jaren maar nog steeds zijn vrijwel alle games afhankelijk van een goede single core performance. Huis en tuin computer gebruikers hebben nauwelijks iets aan meer dan 4 cores want er is vrijwel geen consumenten software dat daar mee werkt. Dat kan natuurlijk veranderen maar dan zijn we waarschijnlijk alweer een paar versies van RyZen en de Intels verder. Multicore/multithreated software gaat wel steeds vaker via de GPU omdat deze daar gewoon veel beter voor geschikt is.
Maar als je nu oud spul hebt dan zou ik voor het budget wat je hebt voor de hardware gaan die je de maximale performance zal gaan leveren. Staar je niet te blind op de cpu alleen want ook de gpu, geheugen, opslag en moederborde zijn een belangrijk onderdeel van de uiteindelijke beleving. Je koopt niet alleen een cpu maar in feite een geheel eco systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zelf hecht meer waarde aan Volker Rißka dan aan Koen Crijns. :P
Maar mooi dat het nu wel duidelijk is dat mulitpliers unlocked zijn voor alle Ryzen 7 processors :)
AMD had dat een tijd geleden al gezegd.

AMD Nieuwsdiscussie

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
Laat ik toch als eerste stellen dat ik blij, erg blij ben met wat AMD met Ryzen laat zien, daar mogen ze zeker trots op zijn. En ja ik mag mezelf rustig een AMD fanboy noemen ;).

Een nieuwe build ter vervanging van m'n Phenom x6 1055 stond vorig jaar op het programma maar wachtend op Ryzen heb ik dit uitgesteld en eerst vakantie geboekt. Daardoor zal ik m'n vakantiegeld voor een nieuwe build gebruiken dus is het nog even wachten helaas, want het begint wel erg te kriebelen ;)
Ik twijfel nog tussen de 1700X en de 1600X, ik wacht nog even op benchmarks / reviews voor ik een definitieve keuze maak.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Misschien een domme vraag maar welk DDR4 geheugen zal de Ryzen nu standaard vereisen ( zonder overclocken dus ) ? Ik las op enkele websites dat hij minstens tot DDR4 3600 ondersteunt , mits het correct moederbord , maar dan hebben ze het over overclocken neem ik aan ...

Mijn Specs

• Viper®
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:41:
[...]

Ik zelf hecht meer waarde aan Volker Rißka dan aan Koen Crijns. :P

[...]

AMD had dat een tijd geleden al gezegd.
me 2

echter geeft hij alleen maar aan dat de X losstaat van XFR, iets wat ik al verwacht had.
hij ontkent of be-aamt niet of de 1700 wel XFR ondersteunt zover ik kan zinsontleden
Viper® schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:51:
[...]

me 2

echter geeft hij alleen maar aan dat de X losstaat van XFR, iets wat ik al verwacht had.
hij ontkent of be-aamt niet of de 1700 wel XFR ondersteunt zover ik kan zinsontleden
https://www.computerbase....2&p=19806290#post19806290

Daar zegt hij dat de Ryzen 7 1700 wel XFR heeft, maar dat het in de praktijk weinig verschil zal maken, omdat het maar twee stapjes van 25MHz zijn en je dus maar een totaal van 50MHz meer krijgt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Ik heb zo het idee dat XFR voornamelijk marketing geneuzel is, want die 50 danwel 100 MHz extra ga je niet merken tijdens het gamen. Misschien dat je bij een render een paar seconden spaart op een job van een paar minuten.

• Viper®
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:01:
[...]

https://www.computerbase....2&p=19806290#post19806290

Daar zegt hij dat de Ryzen 7 1700 wel XFR heeft, maar dat het in de praktijk weinig verschil zal maken, omdat het maar twee stapjes van 25MHz zijn en je dus maar een totaal van 50MHz meer krijgt.
Ah ik zie het

had alleen een eerdere post gezien over de XFR en X in de naam.
Gelunox schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:13:
Ik heb zo het idee dat XFR voornamelijk marketing geneuzel is, want die 50 danwel 100 MHz extra ga je niet merken tijdens het gamen. Misschien dat je bij een render een paar seconden spaart op een job van een paar minuten.
Ik denk dat het in de toekomst en bij andere CPU's wel degelijk een groot verschil kan maken. Maar dat ze bij de huidige Ryzen 7's gewoon gekozen hebben voor zo'n hoog mogelijke kloksnelheid om altijd de beste prestaties te hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

TomasH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:22:
[...]

Er is nog 1 groot probleem met de Noctua-koelers die in Nederland nu vermeld staan op onze webshopjes: enkel de D15-SE is verkrijgbaar, niet de D15 voor AM4. De SE geeft aanzienlijk minder waarde voor het geld aangezien er een prijsverschil van ongeveer 5 euro is tussen 1 fan en 2 fans terwijl de fans los 20 euro kosten. Ik heb net even wat gezocht, het probleem ligt bij Noctua, ze leveren niet vanaf het begin de D15 versie (met 2 fans dus). Je kan erover discussiëren of dat de 2de fan toegevoegde waarde heeft qua dB/delta_t of hoe je het ook wil omschrijven maar voor 5 euro meer een tweede fan is zeker geen slechte deal, je kan het altijd nog gebruiken of verkopen aan iemand voor 10-15 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23-02-2017 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 26-05 09:35
Overklok tool ziet er op zich best eenvoudig uit. Ik heb trouwens een vermoeden dat het AMD overclock topic binnenkort weer van onder stof vandaan kan >:)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Ryzen-Master-Overclocking-Utility-1920x994.png

Begreep ik het correct dat XFR slechts 0,1 GHz overklokt? :?
Dat lijkt me niet heel erg nuttig. Al met al vond ik de presentatie van Su eergisteren best aardig. Een zwak momentje naar mijn mening op het moment dat ze opmerkte dat ze nog aan het wachten was op de Intel CPU om de Handbrake-taak te voltooien maar verder prima. Ze lijken bijgeleerd te hebben van de laatste presentaties. Het grootste minpunt vind ik dat we nog steeds niet weten hoe goed/slecht het overklokt en in welke mate er gebind is (1700 vs. 1700X en 1700X vs. 1800X). Twee cruciale vragen voor de consument om de best mogelijke aankoopbeslissing te maken.
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:58:
Overklok tool ziet er op zich best eenvoudig uit. Ik heb trouwens een vermoeden dat het AMD overclock topic binnenkort weer van onder stof vandaan kan >:)

[afbeelding]
Het ziet er voldoende eenvoudig uit, ik vraag me af of dat het ook volledig genoeg gaat zijn vanaf de start. AMD heeft uitstekend werk geleverd met Relive en ik heb er daarom vertrouwen in dat ze dit goed aanpakken maar direct bij de start alle features inbouwen is veel gevraagd. Met stip op 1 staat voor mij de feature dat je de spanning kan laten variëren (zoals je het aangeeft, gekoppeld aan de input van sensoren van Ryzen) tussen een lichte load en een zware load. Het is immers zonde om 'stroom' te verspillen aan een onnodig hoge spanning, het kan opportuun zijn om bij een lichte/middelzware load de spanning zelfs wat te verlagen (ook minder lawaai) en bij een hoge load te laten overklokken en dan juist de spanning wat te verhogen. Ik weet dat sommige moederborden voor Intel-CPU's die feature bieden. Op de voet gevolgd zou ik ook graag per programma willen kunnen aangeven of dat het wel of niet mag overklokken als de load bij dit programma hoog genoeg is. Hopelijk bieden de moederbordfabrikanten ook vanaf het begin een goede overklokondersteuning, dan kan je die gebruiken als AMD in het begin de software nog onvoldoende heeft afgewerkt.
In ieder geval kan je duidelijk meerdere profielen instellen via de overkloksoftware van AMD dus in het ergste geval moet je elke keer het programma openen en een profiel kiezen voordat je een spel start wat een goede overklok nodig heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23-02-2017 13:12 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
AM4 moederborden lijken wel uit pricewatch gehaald te zijn? AM4 filter weg. Post van iemand die linkte naar pricewatch plus filter ook onvindbaar.

Saturnus schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:12:
AM4 moederborden lijken wel uit pricewatch gehaald te zijn? AM4 filter weg. Post van iemand die linkte naar pricewatch plus filter ook onvindbaar.
Oh?
Toen ik gisteren keek stonden ze er nog/weer niet in, eergisteren stonden ze er ook niet in. Het begint wel erg vreemd te worden: de Ryzen-CPU's worden inmiddels vermeld en zijn te bestellen, de AM4-moederborden zijn nog 'topgeheim' (soort van). Echt belachelijk laat. Zou Tweakers ze hebben weggehaald omdat nog teveel specificaties ontbreken? Dat zou tenminste nog een valide reden zijn (t.o.v. de klanten, als Tweakers gebonden is aan een NDA is het een ander verhaal).
spNk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:32:
Schijnbaar hebben de 1700X & 1800X al even te koop gestaan op Amazon, inclusief AiO waterkoelset:
http://archive.is/2017.02....amazon.com/dp/B06X6N8QGB
http://archive.is/2017.02....amazon.com/dp/B06W5Q7B38
Ik weet niet of Amazon deze bundel heeft samengesteld of AMD. Er staat ook een optie voor CPU/mobo bundel bij.

Edit: als je onderaan kijkt lijkt het erop dat Amazon deze bundel heeft samengesteld.
En daarom hebben we in Nederland dringend meer concurrentie nodig, zoals Amazon. Helaas lijkt Amazon er weinig voor te voelen en is bestellen in Duitsland ook al geen optie voor veel Nederlanders (kan niet met internetbankieren, moet met een creditcard). Met zo'n packagedeal krijg je alleen al korting omdat de fabrikant genoegen neemt met een lagere winstmarge (de klant leert je product te kennen). Koop je het los dan mag je de volle prijs betalen.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23-02-2017 13:20 ]

Anoniem: 58485

Lambo LP670 SV schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:58:

[afbeelding]
Beetje de Wattman onder de CPU's. Het kon allang hoor, met AMD Overdrive. Sinds dat ze hun eigen chipsets maken bieden ze ook native support voor overklokken in Windows aan.

Maar ik prefereer toch liever via bios. Je kunt dataverlies krijgen als je realtime gaat oc'en.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Oh?
Toen ik gisteren keek stonden ze er nog/weer niet in, eergisteren stonden ze er ook niet in. Het begint wel erg vreemd te worden: de Ryzen-CPU's worden inmiddels vermeld en zijn te bestellen, de AM4-moederborden zijn nog 'topgeheim' (soort van). Echt belachelijk laat. Zou Tweakers ze hebben weggehaald omdat nog teveel specificaties ontbreken? Dat zou tenminste nog een valide reden zijn (t.o.v. de klanten, als Tweakers gebonden is aan een NDA is het een ander verhaal).
NDA's zouden kunnen. Missende specificaties lijkt mij geen probleem. No offense maar de pricewatch kan je sowieso niet op bouwen wat betreft correctheid. En ja easy om dan te zeggen dat 'wij productverbeteringen kunnen aandragen.'
Ook in mijn geschiedenis kan ik de AM4 pricewatchlink niet vinden. Misschien heb ik zitten dromen.

Edit:
Ik heb inderdaad zitten dromen. Het ging om de processors die door middel van socket gefilterd werden.

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 23-02-2017 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 26-05 09:35
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:18:
[...]

Beetje de Wattman onder de CPU's. Het kon allang hoor, met AMD Overdrive. Sinds dat ze hun eigen chipsets maken bieden ze ook native support voor overklokken in Windows aan.

Maar ik prefereer toch liever via bios. Je kunt dataverlies krijgen als je realtime gaat oc'en.
Het kon zeker al lang, maar naar mijn bescheiden mening was Overdrive toch niet geweldig. Problemen met temperatuur uitlezen (zeker van APU's) en weinig instelmogelijkheden.

Overigens hier enkele foto's van de nieuwe standaard coolers

Wraith Stealth (Intel design?)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Wraith-Stealth.jpg

Wraith Spire
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Wraith-Spire.jpg

Wraith Max
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Wraith-Max.jpg

Saturnus schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:24:
[...]

NDA's zouden kunnen. Missende specificaties lijkt mij geen probleem. No offense maar de pricewatch kan je sowieso niet op bouwen wat betreft correctheid.
Dat is een goed punt, vaak worden belangrijke details niet gemeld. Wat betreft missende specs denk ik bijvoorbeeld aan A en V voor de casefanheaders zodat je weet of dat je een extra fan (of twee) eraan kan koppelen. Of het vermogen wat van de CPU wat het moederbord aankan en de temperaturen die erbij horen (goed, dat laatste melden de fabrikanten helaas niet, kwalijk genoeg). Wel zo handig om te weten. Dat bepaalde connecties erop zitten is leuk en aardig maar we hebben toch echt meer informatie nodig als klanten om verantwoord te beslissen wat de beste aankoop voor ons is.
En ja easy om dan te zeggen dat 'wij productverbeteringen kunnen aandragen.'
Het wordt nu teveel offtopic maar toch een korte reactie hierop, alleen al het feit dat je weinig bewegingsvrijheid hierbij hebt (het een aanvinken of het ander, niet specs kunnen toevoegen die er niet in staan opgenomen...) ontmoedigt mij om dat te doen. Ik had er eens naar gekeken toen ik zag dat specs ontbraken. Feedback naar de redactie toe. ;)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:02
De LED-ring schijnt trouwens RGB te zijn, en kan dus ook in een andere kleur dan het eeuwige rood ingesteld worden (althans, zo lijkt het) :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gstoffers
Richh schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:30:
De LED-ring schijnt trouwens RGB te zijn, en kan dus ook in een andere kleur dan het eeuwige rood ingesteld worden (althans, zo lijkt het) :)
Ja heb hem al in groen gezien.
En paars

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/002823.jpg

Maar ook al hou je niet van RGB dan nog ziet de AMD koeler er natuurlijk stukken beter uit dan de stock koeler van Intel. Voor de looks hoef je de stock koeler dus niet meer te vervangen naar mijn mening.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:35:
En paars

[afbeelding]

Maar ook al hou je niet van RGB dan nog ziet de AMD koeler er natuurlijk stukken beter uit dan de stock koeler van Intel. Voor de looks hoef je de stock koeler dus niet meer te vervangen naar mijn mening.
is dat Jacques d'Ancona?

• Moi_in_actie
Kwam zojuist dit plaatje tegen op Reddit:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/rd570i21bihy.png

Geeft een leuk perspectief wat je met ongeveer 1000 dollar/euro kunt doen. Je kunt er een volledige Ryzen 7 game pc voor halen, met niet onaardige specs (zelfbouw zal waarschijnlijk nog wat goedkoper kunnen zijn), of je bent datzelfde bedrag al kwijt aan alleen een CPU.

Het wordt des te interessanter als de gewone R7 1700 ook volledig overclockbaar is. Dat XFR is leuk, maar met handmatig overclocken kan je ook bereiken dat 1 core bv. tot 5Ghz gaat en met 4 cores maar tot 4.6Ghz. Mocht dit zo zijn, dan vraag ik mij wel af wat de meerwaarde is van een R7 1700X en 1800X :?

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Moi_in_actie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:44:
Kwam zojuist dit plaatje tegen op Reddit:

[afbeelding]

Geeft een leuk perspectief wat je met ongeveer 1000 dollar/euro kunt doen. Je kunt er een volledige Ryzen 7 game pc voor halen, met niet onaardige specs (zelfbouw zal waarschijnlijk nog wat goedkoper kunnen zijn), of je bent datzelfde bedrag al kwijt aan alleen een CPU.

Het wordt des te interessanter als de gewone R7 1700 ook volledig overclockbaar is. Dat XFR is leuk, maar met handmatig overclocken kan je ook bereiken dat 1 core bv. tot 5Ghz gaat en met 4 cores maar tot 4.6Ghz. Mocht dit zo zijn, dan vraag ik mij wel af wat de meerwaarde is van een R7 1700X en 1800X :?
De 1700 kan ook overclocked worden. Als XFR het enige verschil is dan is er weinig meerwaarde aan de 1700X zelf lijkt mij. Ik ben hier niet zeker van. Heb aardig wat nieuwe informatie meegekregen uit deze thread. Misschien dat XFR op de X modellen anders werkt dan op de non-X modellen. XFR zit blijkbaar in elk model maar dan voor een kleine 2 traps boost van 25 Mhz, dus totaal 50 mhz. Althans dat is wat ik begreep van de post die The_Mask had gemaakt.

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 16:12
Hmmm de keuze tussen de 1700 en 1700x is niet makkelijk. Een verschil van 80€ is toch best veel en het verschil tussen de twee ga ik niet merken vermoed ik. Voor die keer dat ik ga streamen of mijn gopro video's ga editen gaat de 1700 ook supersnel zijn.

Echter single core performance weet niemand het verschil tussen de twee op dit moment of ik moet wat gemist hebben! Het verschil tussen 3.7Ghz boost vs 3.9Ghz boost+xfr gaat toch niet heel veel maken denk ik... Aan de ene kant denk ik ga voor de 1700 en die 80€ is weer een extraatje als Vega uit komt, en aan de andere denk ik achteraf misschien spijt te hebben dat ik toch niet voor de 1700x ben gegaan...

Nu de 1700x bestellen verplicht me wel ook nog eens tot de aankoop van een extra koeler want die zit er standaard niet bij zoals bij de 1700 en voor de Kraken X52 die ik er bij wil is voor zo ver ik weet nog geen nieuws over AM4 socket compatibiliteit.

• Moi_in_actie
Phntm schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:47:
[...]

De 1700 kan ook overclocked worden. Als XFR het enige verschil is dan is er weinig meerwaarde aan de 1700X zelf lijkt mij. Ik ben hier niet zeker van. Heb aardig wat nieuwe informatie meegekregen uit deze thread. Misschien dat XFR op de X modellen anders werkt dan op de non-X modellen. XFR zit blijkbaar in elk model maar dan voor een kleine 2 traps boost van 25 Mhz, dus totaal 50 mhz. Althans dat is wat ik begreep van de post die The_Mask had gemaakt.
Nee precies, dat had ik ook begrepen uit de comments hier. Voor een automatische 50Mhz boost ga ik echt geen 80 euro meer uitgeven, ik overclock de boel zelf wel. :)

Ja met een zonnebankkuur.
Moi_in_actie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:44:
Mocht dit zo zijn, dan vraag ik mij wel af wat de meerwaarde is van een R7 1700X en 1800X :?
Die twee zijn gegarandeerd sneller en een klein deel van de mensen overklokken maar. Kan ook best zijn dat een R7 1700 zelfs met overklokken niet zo maar op 4,1GHz kan draaien zonder dat dit een redelijke spanningsverhoging met zich mee brengt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat je ziet klopt (ijzersterke hyperthreaded en multicoreperformance, goed in transcoding en multitasking, relatief laag vermogen...), het gaat er altijd om wat je niet ziet. Er zijn aanwijzingen dat AVX minder goed functioneert bij Ryzen.
http://www.eurogamer.net/...ll-disrupt-the-cpu-market
Ga je daar iets van merken bij gaming, videotranscoding, multitasking of streaming terwijl je een flinke load hebt? Waarschijnlijk niet maar voor specifieke taken maakt het wel verschil en zal Ryzen mogelijk trager zijn. Het is duidelijk dat de single core performance van Ryzen een stuk lager ligt dan die van de Kaby Lake CPU's en we moeten afwachten of dat de single core performance van Skylake CPU's ((nagenoeg) dezelfde IPC maar een lagere klokfrequentie) wordt gehaald. Echter heeft Intel nog geen octacores voor deze architectuur en in vergelijking met Broadwell is de single core performance prima. Het valt echter te verwachten dat voor sommige spellen een 7700k beter zal presteren dan een 1800X, puur omdat de SCP hoger ligt voor de 7700k en omdat de programmeurs en de API (DX11/OpenGL) onvoldoende multithreading ondersteunen. Dit zal de komende jaren waarschijnlijk steeds minder een probleem worden en ik zou daarom de lagere SCP voor lief nemen maar bij sommige spellen lever je mogelijk X frames per seconde in. De benchmarks zullen het straks gaan uitwijzen.

Verder mijn geheel subjectieve inschatting dat het AMD van nu toch wel heel anders wordt geleid dan het AMD van X jaar geleden. Het is duidelijk dat Su een goede CEO is die een sterk team om zich heen heeft met o.a. Koduri voor de graphics afdeling. Ik stel vast dat ze sinds Polaris zo'n realistisch mogelijke verwachtingen hebben geschept, dat ze niets hebben overdreven (wel een paar slorigheidsfoutjes met het maximale vermogen van de RX 480 en de nalattigheid om de samplerate te melden voor de Blender demo) en dit pas doen op het moment dat ze het daadwerkelijk kunnen leveren. Qua marketing heeft AMD heel erg veel bijgeleerd.
/edit en je krijgt er blijkbaar nog een RGB stockkoeler bij om je nieuwe CPU te showen :F
Ik heb zelf geen behoefte aan die RGB - aangezien ik het toch niet kan zien in mijn dichte kast (de kasten met glas zijn nog onvoldoende aantrekkelijk qua prestaties en prijs) - maar ik denk dat dit een slimme zet is van AMD. Waarom? Marketingtechnisch werkt het goed. De mooie AMD-koeler vs. de saaie en lelijke Intel-koeler, het springt in het oog omdat het mooie beelden oplevert en het levert extra positieve aandacht voor Ryzen op. Je moet het belang niet overschatten maar al met al pakt het positief uit. Ik heb geen idee wat dit RGB grapje kost maar het zal waarschijnlijk niet meer dan een paar euro zijn.

• Moi_in_actie
-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:51:
[...]

Ja met een zonnebankkuur.

[...]

Die twee zijn gegarandeerd sneller en een klein deel van de mensen overklokken maar. Kan ook best zijn dat een R7 1700 zelfs met overklokken niet zo maar op 4,1GHz kan draaien zonder dat dit een redelijke spanningsverhoging met zich mee brengt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de 1700X en 1800X chipped binned zijn voor betere OC resultaten, dan is het wellicht de moeite waard om die te overwegen.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.