Acties:
  • 0 Henk 'm!
commentator schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:05:
[...]

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de kaku wel degelijk regelmatig bij schakelen mist terwijl de zwave op exact dezelfde afstand het gewoon doet (en voor beide gewoon zicht heeft).
Als kaku een schakeling mist dan komt dat door.

1. Afstand te groot tussen zender/ontvangen
2. Signaal wordt verstoord.
3. Een 433Mhz apparaat met zwakke batterij kan gaan roepen dat hij bijna leeg is. Dat geeft veel storing en grote kans dat signalen niet meer aankomen.

Gebruik als ruim 1,5 jaar Domoticz en daarbij schakel ik de lichten ook met Kaku (zowel oud als nieuwe type totaal 8 stuks) en mis vrijwel nooit een schakeling.

De keer dat het wel gebeurde (misschien 2x per jaar) was er bv net een deursensor of temp sensor ook aan het zenden waardoor het signaal van een andere unit niet aankwam.

Nu ik de deursensoren en temp sensoren heb vervangen door de Mii Home Gateway is het een stuk rustiger geworden op 433Mhz en mis ik helemaal niets meer en gaat alles netjes aan/uit als dat moet.

Er is dus altijd wel een reden waarom een schakeling mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:29
Dan zal ik wel veel last van storing hebben, want de apparaten zijn allemaal powered devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
commentator schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:02:
Dan zal ik wel veel last van storing hebben, want de apparaten zijn allemaal powered devices.
Dat ze powered zijn zeg verder niets. Ze zenden uit op 433Mhz en alles wat op de kanaal werkt zend uit. Een lichtschakelaar alleen met aan/uit maar een deur/raam sensor, brandmelder, temp sensor etc zenden ook daarop uit. Er kan maar 1 signaal tegelijk binnenkomen en komt niet later nog eens aan.

Kan natuurlijk ook zijn dat buren ook apparaten gebruiken op 433Mhz en dat de storing daardoor komt. Je kan bv bij Devices eens kijken hoeveel ongebruikte apparaten er in de lijst staan. Dan zie je al vrij snel wat er in je omgeving allemaal gebeurt. Let bv ook eens op de tijd als een lamp niet aangaat en check de log of je daar mogelijk iets in kunt terugvinden wat een reden kan zijn.

Probeer bv eens de antenne van je zender wat te verplaatsen. Ik heb deze bv op de 1ste etage staan, nog geen tijd gehad om dit eens in de meterkast te zetten, en als de antenne soms iets verplaatst is merk je al verschil in zenden.

Als het regelmatig gebeurt dan zou je ook in je Blocky/Lua script de schakeling dubbel kunnen uitvoeren. Je stuur dan bv na een paar seconden nogmaals de commando's.
De kans dat het 2x gemist wordt is al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
MikeOO schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:17:
[...]
Als het regelmatig gebeurt dan zou je ook in je Blocky/Lua script de schakeling dubbel kunnen uitvoeren. Je stuur dan bv na een paar seconden nogmaals de commando's.
De kans dat het 2x gemist wordt is al een stuk kleiner.
Ben het helemaal eens met je eerste stuk... Als je iets mist is meestal de oorzaak dat een ander device ook aan het zenden is. Maar door twee maal een commando te versturen maak je de kans dat er dingen tegelijkertijd zenden juist 2x zo groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 22:33
ik gebruik ook al een aantal jaren 433mhz met een RFlink
dit werkt bij mij perfect en mis eigelijk nooit iets.
wel heb ik een poosje geexperimenteerd met verschillende antennes dit maakte wel veel verschil
mijn rflink staat voor in de woning in de meterkast en schakelt zonder missers mijn verlichting achter in het tuinhuisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:55:
[...]

Ben het helemaal eens met je eerste stuk... Als je iets mist is meestal de oorzaak dat een ander device ook aan het zenden is. Maar door twee maal een commando te versturen maak je de kans dat er dingen tegelijkertijd zenden juist 2x zo groot....
Heb je helemaal gelijk in. Maar soms moet je kiezen tussen 2 kwade. Als je steeds iets mist en je krijgt het niet opgelost dan kun je het in ieder geval als noodoplossing gebruiken.

Maar oplossen is natuurlijk veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:25

MsG

Forumzwerver

alexswart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:10:
ik gebruik ook al een aantal jaren 433mhz met een RFlink
dit werkt bij mij perfect en mis eigelijk nooit iets.
wel heb ik een poosje geexperimenteerd met verschillende antennes dit maakte wel veel verschil
mijn rflink staat voor in de woning in de meterkast en schakelt zonder missers mijn verlichting achter in het tuinhuisje
Kan je wat ingaan op de verschillende antennes? Welke raad je aan? Ik heb nu de losse 433 Mhz-printjes op de Mega aangesloten op deze antennes:

Afbeeldingslocatie: https://img.banggood.com/thumb/water/upload/2014/06/SKU131778/bg/SKU131778e.jpg

In een flat is dat trouwens wel leuk, je vindt heel veel apparaten :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H143
MsG schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:32:
[...]

Kan je wat ingaan op de verschillende antennes? Welke raad je aan? Ik heb nu de losse 433 Mhz-printjes op de Mega aangesloten op deze antennes:

[afbeelding]

In een flat is dat trouwens wel leuk, je vindt heel veel apparaten :-P.
deze antenne gebruik ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://www.baaqii.com/promanage/productimage/2013go/MA/MA688-1.jpg

http://www.ebay.com/itm/4...92185?hash=item211472dab9

ik heb onder andere een koperdraad, dipole en een antenne op een voetje geprobeerd maar deze was het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
alexswart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:56:
[...]

[afbeelding]

ik heb onder andere een koperdraad, dipole en een antenne op een voetje geprobeerd maar deze was het beste
Ik heb deze ook en kan ook concluderen dat ie het beste is *O* d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:52

Ethirty

Who...me?

Witlof schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:46:
Wellicht, maar dan wordt het een time script ipv device denk ik. En time scripts, die iedere minuut lopen, probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
Even nog voor de volledigheid, omdat ik gisteren de code-snippet niet bij de hand had. Of wellicht hebben anderen er wat aan.

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-- script_time_sunset-45.lua
commandArray = {}
    -- get current time
    timenow = os.date("*t")
    minutesnow = timenow.min + timenow.hour * 60
    -- test for sunset - 45
    if (minutesnow == timeofday['SunsetinMinutes'] - 45) then
        -- do something
    end
return commandArray

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

renedis schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:16:
Ik heb 6x Coolcam Powerplugs (incl Kwh reading) waar ik niet heel erg tevreden over ben.
Vier van de zes stuks werken goed maar mijn KaKu vind ik betrouwbaarder.
Zodra ik het ook maar iets te ver plaats (lees: +- 10 meter met 1 gipsmuur) is het bereik weg.

Mijn Aeon MultiSensor 6 en Fibaro bewegingssensor doen het wel goed op een langere afstand. Dus aan het bereik en plaats van de ZWave USB stick zal het niet liggen.

Misschien verwacht ik er te veel van maar ik denk dat je krijgt waar voor je betaald.
Ik begrijp van Z Wave dat er een mesh netwerk opgebouwd wordt waardoor je bereik juist groter zou moeten worden. misschien werken de chinese producten niet prettig samen met de "echte" ZWave producten.....
Puntje van aandacht om mee te nemen in de besluitvorming.
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:39:
Ik vind het wel betrouwbaar, ik merk geen verschil tussen bv. Fibaro en Coolcam. Soms heeft een Coolcam minder functies (bijvoorbeeld geen valdetectie), maar als dat niet nodig is is het een prima alternatief.

Tot je buren ook KaKu kopen of als je aan de max van je bereik zit. En dan vergeet ik voor het gemak even het feit dat je geen terugkoppeling van je apparatuur krijgt.
KaKu is voor mijn situatie mogelijk al ruim voldoende en de willekeur van connectie zou afdoende moeten zijn om het buur probleem op te lossen.

Zit toch te dubben voor een duo constructie om beide te kunnen, maar vind het zo lelijk om 2 USB devices aan te moeten sluiten. O-)

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:05
RoRoo schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:40:
[...]

Ik begrijp van Z Wave dat er een mesh netwerk opgebouwd wordt waardoor je bereik juist groter zou moeten worden. misschien werken de chinese producten niet prettig samen met de "echte" ZWave producten.....
Puntje van aandacht om mee te nemen in de besluitvorming.
er bestaan deen "echte" Z-wave producten.
De Zwave chip wordt namelijk maar geleverd door 1 fabrikant, waardoor ze altijd compatible met elkaar moeten zijn.

wat ik me wel kan voorstellen is dat de software erom heen brak is.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

maomanna schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:

er bestaan deen "echte" Z-wave producten.
Poteeto, Potaato :+
maomanna schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:
wat ik me wel kan voorstellen is dat de software erom heen brak is.
Dit bedoelde ik ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Heeft iemand hier toevallig een iPad of Android Tablet (of dedicated bordje+scherm) aan de muur hangen waar b.v. Domotix (iOS) of Domoticz (Android) op draait?

Dus een 7~10 inch dedicated scherm voor centrale data/weergave/beheer?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:13
Darkfreak schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:00:
Heeft iemand hier toevallig een iPad of Android Tablet (of dedicated bordje+scherm) aan de muur hangen waar b.v. Domotix (iOS) of Domoticz (Android) op draait?

Ik (nog) niet, maar ben al wel aan het rondkijken voor zoiets. Zie ook: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07
alexswart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:56:
[...]

[afbeelding]

renedis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:17:
[...]

Ik heb deze ook en kan ook concluderen dat ie het beste is *O* d:)b
Heeft een van jullie deze op een rfxcom zitten?
Heb mijn settup lokatie laatst verhuist en nu toch wel aardig wat bereikproblemen.
dus wil mijn rfxcom ff gaan tweaken.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
nee ik heb hem op een rflink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier toevallig LIFX lampen in combinatie met Domoticz? Werkt dat goed?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
luigi87 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:09:
[...]

[...]

Heeft een van jullie deze op een rfxcom zitten?
Heb mijn settup lokatie laatst verhuist en nu toch wel aardig wat bereikproblemen.
dus wil mijn rfxcom ff gaan tweaken.
Jup, zit op mijn RFXCom. Verwacht geen wonderen maar het is wel beter.

[ Voor 6% gewijzigd door renedis op 15-06-2017 13:47 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis

Zie hier:

Domoticz dashboard

Achterkant verwijderd door een mes er tussen te zetten en vervolgens de achterkant aan de muur geschroefd. Daarna de tablet weer in de achterkant geklikt. Gaatje er naast geboord voor USB kabel (stroomtoevoer). USB kabel doorgeknipt en aan de andere kant van de muur weer verbonden.

- Op basis van Android en Domoticz app (betaald)
- Tool geïnstalleerd om bovenste en onderste Android balk te verwijderen
- Instelling in Domoticz app aangezet dan scherm altijd aan staat (maar wel local dimming bij inactiviteit)

Opmerkingen:
- Scherm refreshed niet automatisch jammer genoeg. Via een webpagina dashboard kan dat wel (nog niet verder in verdiept)
- Automatische bewegingsdetectie op basis van frontcamera werkt niet (nog geen aandacht aan besteed)
- Tablet is een Teclast P80H. Destijds besteld in de aanbieding met Germany shipping voor 40,- euro (ex power/USB kabel etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Dat is inderdaad wat ik bedoelde!
Ziet er top uit :D.

Ben dus niet de enige die hier een mogelijke meerwaarde in ziet (al is het maar het show-off en gadget-gehalte dat eraan zit als die mooi afgewerkt op een centraal plekje hangt :P)

Al valt me de default dashboard/stijl van de UI wel tegen.
ImperiHome ziet dan een stuk gelikter uit:

Google Play: ImperiHome

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:25

MsG

Forumzwerver

Ja op de een of andere manier worden dit soort techneutenpakketten nog niet echt verenigd met UX-designers en grafici. De nieuwe skin van Domoticz is al iets beter, maar nog steeds is het vaak volgens enorm achterhaalde design-standaarden. Het is nu al tijden het tijdperk van platgeslagen design en eenvoud, maar de interfaces van dit soort software (óók de commerciële pakketten, zelfde bij boordcomputers van auto's) staan bol van de gradiënten uit 2006 en de 3D-iconen die hip waren ten tijde van Vista.

Op termijn ga ik me ook maar eens met skins bezighouden, en wellicht wat bijdragen. Zo'n tabletje aan de muur maakt het wel fancy namelijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Darkfreak schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:49:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde!
Ziet er top uit :D.

Ben dus niet de enige die hier een mogelijke meerwaarde in ziet (al is het maar het show-off en gadget-gehalte dat eraan zit als die mooi afgewerkt op een centraal plekje hangt :P)

Al valt me de default dashboard/stijl van de UI wel tegen.
ImperiHome ziet dan een stuk gelikter uit:

Google Play: ImperiHome
Eens. Dat en het niet auto-refreshen zijn mijn hekelpunten. Een HomeAssistant heeft dat bijvoorbeeld beter voor elkaar.

Ik ben aan het stoeien met OsiDark als webpagina/dashboard view. Het is een responsive theme.

OsiDark

Het jammere is dat Domoticz nooit is ontwikkeld met als doel om een frontpage/dashboard te hebben. De gedachtegang is altijd geweest dat het een "automatisering" tool is en dat je alleen hoeft te configureren. Daarna zou alles automagisch moeten zijn. Praktijk wijst eerlijk gezegd anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

MsG schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:55:
Op termijn ga ik me ook maar eens met skins bezighouden, en wellicht wat bijdragen. Zo'n tabletje aan de muur maakt het wel fancy namelijk.
Voegt ook toe aan het hele 'slimme huis' idee.
Beetje als het gezicht/hoofd/brein van je smarthome (ook al is het echte 'brein' bij de meesten een raspberry in de meterkast bv xD), je snapt wat ik bedoel :P.
Zeker zodra je Home assistants zoals Siri, Alexa of G.Home erbij gaat gooien.
renedis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:57:
[...]
Het jammere is dat Domoticz nooit is ontwikkeld met als doel om een frontpage/dashboard te hebben. De gedachtegang is altijd geweest dat het een "automatisering" tool is en dat je alleen hoeft te configureren. Daarna zou alles automagisch moeten zijn. Praktijk wijst eerlijk gezegd anders uit.
Het "Vingers aan de knoppen" gevoel is iets wat veel mensen gewoon graag hebben, zelfs al wordt het uiteindelijk niet heel veel gebruikt.

Hopen dat ergens een slimme designer, of team, hier ook aan de domoticz gaat en besluit er even goed voor te gaan zitten om het keerpunt in skins te maken ^^

En anders alternatieven voor het 'front-end' zoeken (ImperiHome lijkt een dergelijk alternatief, al weet ik niet of het rechtstreeks met domoticz en wat de exacte mogelijkheden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
DennusB schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:12:
Heeft iemand hier toevallig LIFX lampen in combinatie met Domoticz? Werkt dat goed?
ik heb er twee, maar gebruik Domoticz niet met de lifx.

de bashscripts zijn te instabiel om fatsoenlijk te werken.

wellicht goede reden om eens naar die setup te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
renedis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:42:
[...]

Zie hier:

[afbeelding]

Achterkant verwijderd door een mes er tussen te zetten en vervolgens de achterkant aan de muur geschroefd. Daarna de tablet weer in de achterkant geklikt. Gaatje er naast geboord voor USB kabel (stroomtoevoer). USB kabel doorgeknipt en aan de andere kant van de muur weer verbonden.

- Op basis van Android en Domoticz app (betaald)
- Tool geïnstalleerd om bovenste en onderste Android balk te verwijderen
- Instelling in Domoticz app aangezet dan scherm altijd aan staat (maar wel local dimming bij inactiviteit)

Opmerkingen:
- Scherm refreshed niet automatisch jammer genoeg. Via een webpagina dashboard kan dat wel (nog niet verder in verdiept)
- Automatische bewegingsdetectie op basis van frontcamera werkt niet (nog geen aandacht aan besteed)
- Tablet is een Teclast P80H. Destijds besteld in de aanbieding met Germany shipping voor 40,- euro (ex power/USB kabel etc)
Hoe schroef je de achterkant dan tegen de muur? Of bedoel je de back-cover tegen de muur schroeven?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
DennusB schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:05:
[...]

Hoe schroef je de achterkant dan tegen de muur? Of bedoel je de back-cover tegen de muur schroeven?
Ik denk inderdaad dat hij bedoeld dat de achterzijde van de behuizing losgehaald is en deze bevestigd tegen de muur. Dan weer de rest er op klikken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Witlof schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Ik denk inderdaad dat hij bedoeld dat de achterzijde van de behuizing losgehaald is en deze bevestigd tegen de muur. Dan weer de rest er op klikken en klaar.
Toen ik dat stukje las dacht ik ook bij mezelf:
|:( doh!! zo simpel..
*klikt zoekopdracht naar wallmount tablet houder weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Witlof schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:08:
[...]

https://www.bison.nl/nl/product.179

Klaar XD

Alleen niet zo handig als je het ooit wilt verplaatsen of los moet halen haha XD :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
Darkfreak schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:10:
[...]

https://www.bison.nl/nl/product.179

Klaar XD

Alleen niet zo handig als je het ooit wilt verplaatsen of los moet halen haha XD :+
Dan denk ik dat je nog beter dit kan gebruiken: http://www.tesa.nl/consument/monteren-hangen/montagetapes

Maar dit heeft niets met Domoticz te maken :X

[ Voor 6% gewijzigd door Witlof op 15-06-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Inderdaad gewoon de achterkant van de behuizing losgehaald. Is een gewoon een gipswandje er achter en het gaatje voor de USB kabel moest ik toch al boren.

Tablet is daardoor niet meer verkoopbaar. Maar goed, die 40,- euro is geen ramp geweest. Avondje stappen kost meer.

Ik stel voor dat alle webdesigners zich melden in dit topic :+ . Zo kan er een mooi (simpel te configureren!) dashboard worden gecreëerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
renedis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:23:
Inderdaad gewoon de achterkant van de behuizing losgehaald. Is een gewoon een gipswandje er achter en het gaatje voor de USB kabel moest ik toch al boren.

Tablet is daardoor niet meer verkoopbaar. Maar goed, die 40,- euro is geen ramp geweest. Avondje stappen kost meer.

Ik stel voor dat alle webdesigners zich melden in dit topic :+ . Zo kan er een mooi (simpel te configureren!) dashboard worden gecreëerd!
Er zijn initiatieven genoeg, dat is het punt niet. Bijvoorbeeld deze:
https://domoticz.com/foru...pic.php?f=8&t=4698#p29756
of deze:
https://github.com/gerard33/frontpage/blob/master/README.md
en deze is ook heel mooi:
https://www.domoticz.com/forum/viewforum.php?f=66

Ik wil dat zelf echter het liefst combineren met een bestaande Samsung Tablet. Het lukt me echter niet om de touch-en-ga-aan te regelen (zonder de knop te gebruiken).
Kioskmode kan wel erg handig zijn hierbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:39
Dashticz is een mooi alternatief!!! (https://www.domoticz.com/wiki/Dashticz_V2

Afbeeldingslocatie: https://www.domoticz.com/wiki/images/5/51/Dashticzv2.jpg

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Laatst online: 17:38
TerrorSource schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:54:
Ik heb Pilot op 2 iphones draaien om de locatie doorgeven aan Domoticz aan de desbetreffende Dummy switches. Dat gaat goed.

Alleen:
IF [SomeoneHome = Off] AND [[Phone1 = On] OR [Phone2 = On]]
DO SET [SomeoneHome = On]
ELSE IF [SomeoneHome = On] AND [[Phone1 = Off] AND [Phone2 = Off]]
DO SET [SomeoneHome = Off]

Zorgt voor heel veel logs.
2017-06-14 22:52:40 On
2017-06-14 22:52:40 Off
2017-06-14 22:52:39 On
2017-06-14 22:52:39 Off
2017-06-14 22:52:38 On
2017-06-14 22:52:38 Off
2017-06-14 22:52:37 On
2017-06-14 22:52:37 Off
2017-06-14 22:52:37 On

Heeft er iemand een idee hoe ik dat kan fixen?

Volgende vraag, hoe kan ik het beste een blocky maken om een berichtje te krijgen wanneer 1 van de 4 motion sensors beweging ziet terwijl we niet thuis zijn? :9
Iemand hier een oplossing voor toevallig?
Blocky komt van de Domoticz wiki af. Kan op het forum ook niet vinden waarom hij zoveel logs maakt...

EDIT: Opgelost!
Plaatst van de SomeoneHome switch naar na de PhoneSwitches verplaatst en de vele logs zijn weg. Puur nu alleen nog de logs wanneer de switch schakelt.

IF [[Phone1 = On] OR [Phone2 = On]/ AND [SomeoneHome = Off]/]/
DO SET [SomeoneHome = On]
ELSE IF [SomeoneHome = On] AND [[Phone1 = Off] AND [Phone2 = Off]/]/
DO SET [SomeoneHome = Off]

[ Voor 12% gewijzigd door makooy op 16-06-2017 06:04 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Er zijn zeker mooie alternatieven. Ik zelf ben ook erg gecharmeerd van Domoboard.
Het is jammer genoeg alleen wéér configureren (and I'm getting lazy :O :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:54
Zelf ben ik heel fan van frontpage.html:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4698

Of de fratz variant:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8017

Beide makkelijk te runnen op een pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de domoticz interface enkel en alleen om devices toe te voegen.
Al de rest doe ik via m'n floorplan:
Afbeeldingslocatie: https://egregius.be/wp-content/2016/12/Schermafbeelding-2016-12-06-om-06.22.42.png

Alle belangrijke info op 1 scherm, de rest achter het + knopje. Daarnaast heb ik nog een aantal pagina's gemaakt zoals grafieken per thermometer, of alle thermometers op 1 grafiek, verbruik gemeten door Smappee, batterij levels, kodi besturing, Denon besturing, film database etc.
Eens je vertrokken bent met php allemaal best te doen. 2 jaar terug kende ik er zo goed als niks van, nu hoef ik maar iets te bedenken en 5 minuten later steekt het erin.
Belangrijkste voordeel van er zelf mee aan de slag te gaan is dat je absolute vrijheid hebt in hoe je het inricht en niet afhankelijk bent van hoe iemand denkt dat het er uit moet zien.
In combinatie met pass2php zijn er dan nog enkele voordelen:
- zeer snelle reactietijden, pagina laad op 2 msec.
- eigen logging wie wat geschakeld heeft
- eigen floorplan per gebruiker mogelijk
- custom refreshrate. Domoticz UI refreshed standaard elke 10 sec. Ik refresh elke 4 sec als ik op intern netwerk verbonden ben, extern heb ik dat verhoogd naar 15 sec.
- CSS per gebruikt device (computer, iphone, ipad,...)

Maar het allerbelangrijkste vind ik nog steeds het zicht op de hele installatie in 1 oogslag. De domoticz ui is met ca 100 devices in gebruik zo goed als onbruikbaar, zeker op mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:03
En feedback de andere kant op over de status van de schakelaar? Dit lijkt me fire & forget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparksr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12-2020
Goedemorgen,

Ik ben vrij nieuw met Domoticz. Maar ik vind het interessant om van alles te automatiseren.
Ik heb geprobeerd om de pomp en de zonneverwarming van mijn zwembad te automatiseren. Maar dan met de volgende voorwaarden:

- Ik wil de pomp om het kwartier aan laten gaan. Dit ivm het opwarmen van het water in mijn
zonneverwarming (zwarte slangen op plat dak).
- Dit moet hij doen in de periode 4u na zonsopgang tot 2u voor zonsondergang. Dan schijnt de zon om mijn verwarming en heeft het dus effect.

Voor de laatste voorwaarde heb ik een dummy switch aangemaakt die start 4u na zonsopgang en stopt 2u voor zonsondergang.
Ik krijg het helaas niet voor elkaar om dat kwartier aan, kwartier uit in te regelen.
Ik wil dit eigenlijk via Blocky doen omdat ik programeer technisch niet onderlegd ben om dit met LUA te doen.

Ik heb op verschillende fora en hier gezocht maar kreeg niks gevonden hierover.

Wellicht kan iemand hier mij helpen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Sparksr schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:56:
Goedemorgen,

Ik ben vrij nieuw met Domoticz. Maar ik vind het interessant om van alles te automatiseren.
Ik heb geprobeerd om de pomp en de zonneverwarming van mijn zwembad te automatiseren. Maar dan met de volgende voorwaarden:

- Ik wil de pomp om het kwartier aan laten gaan. Dit ivm het opwarmen van het water in mijn
- Dit moet hij doen in de periode 4u na zonsopgang tot 2u voor zonsondergang. Dan schijnt de zon om mijn verwarming en heeft het dus effect.

Voor de laatste voorwaarde heb ik een dummy switch aangemaakt die start 4u na zonsopgang en stopt 2u voor zonsondergang.
Ik krijg het helaas niet voor elkaar om dat kwartier aan, kwartier uit in te regelen.
Ik wil dit eigenlijk via Blocky doen omdat ik programeer technisch niet onderlegd ben om dit met LUA te doen.

Alvast bedankt
Niet nuttiger om een thermostaat op je pomp te zetten, pomp aan als de temperatuurvoeler (halverwege de zwarte slangen) boven de 25°C voelt? Dan zit je niet vast aan het kwartier.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparksr
naftebakje schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:59:
[...]
Niet nuttiger om een thermostaat op je pomp te zetten, pomp aan als de temperatuurvoeler (halverwege de zwarte slangen) boven de 25°C voelt? Dan zit je niet vast aan het kwartier.
Dank je voor reactie. Een thermostaat ertussen is zeker een optie. Maar niet eentje die ik wil kiezen. Dit omdat ik het zonde vind om er een aan te schaffen voor een periode van 3 maanden per jaar.

Op zich is de optie goed. Maar in mijn geval zou ik dan de temperatuur hoger in stellen dan 25gr. Anders duurt het nog vrij lang voordat een zwembad van 7m3 25gr is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sparksr schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:56:
Goedemorgen,

Alvast bedankt
Ik zou niet echt rekening houden met zons- op/ondergang maar bv vaste uren gebruiken van 10 tot 18. Voor 10u geeft de zon toch nauwelijks warmte.
In pass2php zijn al zo'n dingen vrij eenvoudig in te richten:
PHP:
1
2
3
4
5
if(time>=strtotime('10:00')&&time<=strtotime('18:00')){
    $tpomp=time-apcu_fetch('tpomp');
    if($tpomp>900)sw('pomp');
}
if(time>strtotime('18:00')&&apcu_fetch('spomp')='On')sw('pomp','Off');

Tussen 10 en 18 uur wordt gekeken hoe lang het laatste schakelcommando geleden is. Is dat meer dan 900 seconden geleden wordt de pomp geschakeld. Als bij de sw(itch) functie geen on/off meegegeven wordt wordt een toggle gedaan.
Na 18u wordt dan gekeken om de pomp ook zeker uitgeschakeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Ik kreeg onlangs meldingen in Domoticz van een Fibaro rookmelder dat de batterij bijna leeg was. Vreemd is sowieso dat het device wat de temperatuur weergeeft 5% aangeeft en de Heat en Smoke sensor 15% weergeven. Maar goed, dat ter zijde. Ik heb de batterij vervangen en helaas veranderde dat niets aan de waarde. Deze zijn nu dus nog steeds 5% en 15% 7(8)7 Iemand enig idee hoe ik die geforceerd kan updaten? Volgens de 'last seen' zijn ze nog wel online geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparksr
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:35:
[...]

Ik zou niet echt rekening houden met zons- op/ondergang maar bv vaste uren gebruiken van 10 tot 18. Voor 10u geeft de zon toch nauwelijks warmte.
In pass2php zijn al zo'n dingen vrij eenvoudig in te richten:
PHP:
1
2
3
4
5
if(time>=strtotime('10:00')&&time<=strtotime('18:00')){
    $tpomp=time-apcu_fetch('tpomp');
    if($tpomp>900)sw('pomp');
}
if(time>strtotime('18:00')&&apcu_fetch('spomp')='On')sw('pomp','Off');

Tussen 10 en 18 uur wordt gekeken hoe lang het laatste schakelcommando geleden is. Is dat meer dan 900 seconden geleden wordt de pomp geschakeld. Als bij de sw(itch) functie geen on/off meegegeven wordt wordt een toggle gedaan.
Na 18u wordt dan gekeken om de pomp ook zeker uitgeschakeld te hebben.
Thnx voor je reactie. Wellicht is het beter om op tijd te schakelen ipv een zonsopgang/zonsondergang.
Ik heb een z-wave stekker-plug waar de stekker van de pomp in zit. Deze heb ik als een light switch geconfigureerd in Domoticz. de naam van deze switch zou ik moeten invullen bij ('pomp')? Dat klopt toch? Kan ik deze dan invullen bij LUA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sparksr schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:51:
[...]

Thnx voor je reactie. Wellicht is het beter om op tijd te schakelen ipv een zonsopgang/zonsondergang.
Ik heb een z-wave stekker-plug waar de stekker van de pomp in zit. Deze heb ik als een light switch geconfigureerd in Domoticz. de naam van deze switch zou ik moeten invullen bij ('pomp')? Dat klopt toch? Kan ik deze dan invullen bij LUA?
Ja, die naam moet je aanpassen. Dit is wel geen lua maar php...

Eigenlijk moet je het nog eenvoudiger kunnen: regel een reeks timers op die switch in domoticz:
10:00 On
10:15 Off
10:30 On
10:45 Off
etc

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2017 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

renedis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:42:
[...]

Opmerkingen:
Is Dashticz dan niks voor je scherm?

https://www.domoticz.com/wiki/Dashticz_V2Afbeeldingslocatie: https://www.domoticz.com/wiki/images/5/51/Dashticzv2.jpg

Deze refreshed namelijk wel en heeft behoorlijk wat aan boord om standaard te tonen.

Verder heb ik een Nexus 9 van HTC aan de muur hangen met deze mount:
https://www.dockem.com/Koala-iPad-Wall-Mount-p/ko-adh.htm
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/tuetw.xbexr/v/vspfiles/photos/KO-ADH-2T.jpg?1449007055

EDIT
Was al gezegd zie ik

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Sparksr schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:10:
[...]Dank je voor reactie. Een thermostaat ertussen is zeker een optie. Maar niet eentje die ik wil kiezen. Dit omdat ik het zonde vind om er een aan te schaffen voor een periode van 3 maanden per jaar.

Op zich is de optie goed. Maar in mijn geval zou ik dan de temperatuur hoger in stellen dan 25gr. Anders duurt het nog vrij lang voordat een zwembad van 7m3 25gr is.
Ik bedenk me net: met een ESP8266 en 2 waterdichte temperatuursensoren (een in zwembad en een op je zwarte slangen) heb je voor een 10-tal € de data binnen in domotics om een intelligente thermostaat te maken (die schakelt op verschiltemperatuur tussen zwembadwater en "zonneboiler", en ook kan aftoppen als je zwembad te warm dreigt te worden).
In je rules kan je dan nog voorzien dat je niet te kort je pomp laat draaien, om overmatige slijtage te voorkomen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Laatst online: 14-07 12:51
stuffer schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:18:
[...]

https://www.domoticz.com/wiki/Dashticz_V2[afbeelding]

Deze refreshed namelijk wel en heeft behoorlijk wat aan boord om standaard te tonen.

[afbeelding]

EDIT
Was al gezegd zie ik
Dashticz is inderdaad ook een leuk alternatief.
Die wall-mount is handig zeg. Heb je ook een oplossing voor het aanzetten van de tablet? Dus zonder de knop in te drukken? Of druk je gewoon de knop in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
naftebakje schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:06:
[...]
Ik bedenk me net: met een ESP8266 en 2 waterdichte temperatuursensoren (een in zwembad en een op je zwarte slangen) heb je voor een 10-tal € de data binnen in domotics om een intelligente thermostaat te maken (die schakelt op verschiltemperatuur tussen zwembadwater en "zonneboiler", en ook kan aftoppen als je zwembad te warm dreigt te worden).
In je rules kan je dan nog voorzien dat je niet te kort je pomp laat draaien, om overmatige slijtage te voorkomen.
Is zoiets ook mogelijk voor een buizen-frame zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-01 14:43
stuffer schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:18:
[...]

https://www.domoticz.com/wiki/Dashticz_V2[afbeelding]

[afbeelding]

EDIT
Was al gezegd zie ik
Hoe doe je dat met opladen eigenlijk? Had het er met een maatje van me over en die wees me er op dat als je de tablet constant onder stroom hebt staan er op een gegeven moment het punt komt dat mogelijk de accu plof doet.

Of schakel je de wall plug waarin de adapter zit om de zoveel x tijd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baja, een plug ertussen en met een script battery level uitlezen.

If batterylevel < 50 power on
elseif battylevel > 80 power off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

RoJan schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:42:
[...]

Die wall-mount is handig zeg. Heb je ook een oplossing voor het aanzetten van de tablet? Dus zonder de knop in te drukken? Of druk je gewoon de knop in?
Moet eerlijk zijn dat ie altijd aanstaat. Dashticz heeft ook een screensavermode waardoor scherm zwart wordt met custom knoppen.
H0ppie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:27:
[...]

Hoe doe je dat met opladen eigenlijk? Had het er met een maatje van me over en die wees me er op dat als je de tablet constant onder stroom hebt staan er op een gegeven moment het punt komt dat mogelijk de accu plof doet.

Dat ploffen zal wel mee vallen maar er zit een kakuschakelaar op die hem uitschakeld bij afwezigheid of in de nacht. Tabletbatterij wordt daardoor wel regelmatig (bijna elke dag en gehele nacht) belast.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

H0ppie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:27:
[...]

Ik wil niet zeggen "wat een onzin", maar ik zeg het toch. Misschien met een China-tablet van een paar dollar, maar een degelijk Android-tablet of een iPad doet echt niet zo maar plof.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
TerrorSource schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:45:
[...]Is zoiets ook mogelijk voor een buizen-frame zwembad?
Natuurlijk, al is het wellicht iets meer uitkijken hoe je kabels veilig wegwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
stuffer schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:00:
Dat ploffen zal wel mee vallen maar er zit een kakuschakelaar op die hem uitschakeld bij afwezigheid of in de nacht. Tabletbatterij wordt daardoor wel regelmatig (bijna elke dag en gehele nacht) belast.
Is de kakuschakelaar toch er tussen gezet voor hetgeen waar ik mijn vraag over stelde? Al is het natuurlijk minder drastisch/hectisch zoals ik het omschreef (als ik mijn reactie zo teruglees).

-------------------
Ethirty schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:04:
[...]

Ik wil niet zeggen "wat een onzin", maar ik zeg het toch. Misschien met een China-tablet van een paar dollar, maar een degelijk Android-tablet of een iPad doet echt niet zo maar plof.
Het voorbeeld dat ie gaf was dat bij hem op kantoor er al bij verschillende tablets (ik gok niet de goedkope Chinese varianten) het scherm eraf kwam omdat de accu opblies. Die lagen constant aan het stroom, weet niet wat de belasting van het apparaat verder was en of dat mogelijk nog invloed zou kunnen hebben. Zelf leg ik ook altijd mijn telefoon elke nacht aan de lader (zo'n 7-9 uur). Daarnaast weet ik ook niet hoe lang het duurde voordat ze uiteindelijk plofte.

Thnx voor je input :)

[ Voor 25% gewijzigd door H0ppie op 16-06-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42

ik heb een tablet in de muur gehakt, en bij de locale ijzerboer een plaat van rvs laten freezen/laser snijden.

tablet gaat aan dmv een bewegingsensor en elektromagneet aan de achterkant.

https://postimg.org/image/3w2n8pkkd/

ik heb verder ook geen schakelaars meer in de woonkamer, alleen de tablet.. al gaat het licht en de gordijnen automatisch.... gebruik hem eigenlijk alleen voor scenes, en de zonwering..

[ Voor 17% gewijzigd door jacquesmulders op 16-06-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

H0ppie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:31:
[...]

Is de kakuschakelaar toch er tussen gezet voor hetgeen waar ik mijn vraag over stelde? Al is het natuurlijk minder drastisch/hectisch zoals ik het omschreef (als ik mijn reactie zo teruglees).
Niet initieel, eerder met het "gevoel" dat het constant aan de lader niet ten goede komt van de batterij en ik het onzin vind om s'nacht en als er niemand thuis is toch van alles aan te hebben staan.

Zal die tablet niet veel verbruiken maar toch.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01-2024
Technoturk schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:54:
[...]

ik draai het op windows 10.
en het node is niet dood,
Er staat een groene vinkje bij status
iemand anders nog ideeen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 20:47

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

jsiegmund schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:47:
[...]

En feedback de andere kant op over de status van de schakelaar? Dit lijkt me fire & forget?
Ik heb er ESPEasy op geflashed. Die meld elke paar seconden de status aan Domoticz. Dus niet fire & forget.
https://www.letscontrolit....php/ESPEasy#Introduction

Als je wilt weten hoe je Sonoff firmware kunt vervangen door ESPEasy:
https://captain-slow.dk/2...he-itead-sonoff-firmware/
en
https://www.letscontrolit...e5466c97fc0cbff578c530646
en
http://tech.scargill.net/itead-slampher-and-sonoff/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:13:
[...]

Ik heb er ESPEasy op geflashed. Die meld elke paar seconden de status aan Domoticz. Dus niet fire & forget.
Wat heb je precies gedaan zodat de status wordt doorgegeven aan Domoticz? Los van het feit dat ik tot op heden een 100% score heb met schakelen, zou ik dat wel interessant vinden om de status terug te krijgen van de Sonoff's.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
Vraagje over raam/deur sensoren (KAKU AMST-606 op het oog):
Hoe gevoelig zijn die dingen? Want wil er een op mijn voordeur plaatsen, maar die heeft een beetje speling (gaat om mm's, mogelijk het slot ofzo). De daadwerkelijke vraag is of ie dusdanig gevoelig is dat ie bij een geringe beweging al afgaat.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Hoe kan ik het beste meerdere OR's in een blocky gebruiken?
Wil 4 motion sensors in 1 blocky zetten en wanneer er 1 triggerd dan een berichtje sturen.

Moet zoiets als dit hebben denk ik, alleen hoe krijg ik dat netjes in een blocky.

IF (Motion1 = ON) OR (Motion2 = ON) OR (Motion3 = ON) OR (Motion4 = ON)
DO SendNotification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
TerrorSource schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:06:
Wil 4 motion sensors in 1 blocky zetten en wanneer er 1 triggerd dan een berichtje sturen.

Moet zoiets als dit hebben denk ik, alleen hoe krijg ik dat netjes in een blocky.

DO SendNotification
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3rCkd0L

Ik zou het zo oplossen, weet niet of dit werkt. Zoveel werk ik ook niet blocky... :X

EDIT:
Mocht iemand een beter idee hebben, laat het aub weten! Ik ben namelijk dan ook wel benieuwd of het efficiënter kan :D

[ Voor 11% gewijzigd door H0ppie op 16-06-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
H0ppie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:37:
[...]

[afbeelding]

Ik zou het zo oplossen, weet niet of dit werkt. Zoveel werk ik ook niet blocky... :X

EDIT:
Mocht iemand een beter idee hebben, laat het aub weten! Ik ben namelijk dan ook wel benieuwd of het efficiënter kan :D
Is wel heel erg dirty eigenlijk...
Probleem is dat ik ook nog 2 andere switches ervoor moet uitlezen eigenlijk
IF (SomeoneHome=On) AND (MotionTimer=On) AND [ Motion1=On OR Motion2=On OR Motion3=On OR Motion4=On ]
DO SendNotification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:20:
[...]

Wat heb je precies gedaan zodat de status wordt doorgegeven aan Domoticz? Los van het feit dat ik tot op heden een 100% score heb met schakelen, zou ik dat wel interessant vinden om de status terug te krijgen van de Sonoff's.
Niks. Dat is een eigenschap van ESPEasy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 12:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

H0ppie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:49:
Hoe gevoelig zijn die dingen? Want wil er een op mijn voordeur plaatsen, maar die heeft een beetje speling (gaat om mm's, mogelijk het slot ofzo). De daadwerkelijke vraag is of ie dusdanig gevoelig is dat ie bij een geringe beweging al afgaat.

Bij voorbaat dank!
De speling is bij mijn sensoren tussen de 0,5 cm en 1 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TerrorSource schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:06:

DO SendNotification
Meerdere or's nesten: (A or B ) or (C or D)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ethirty schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:59:
[...]

Dat was inderdaad de oplossing!

Dit is hem nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1k4WM8P4GtwaAYaofXk5LCb4/thumb.png

De MotionTimer kan ik gebruiken om een rooster te maken wanneer hij moet checken, dus niet alleen wanneer iemand niet thuis is maar bijv ook tijdens de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoJan schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:42:
[...]

Als het een Android tablet betreft met front camera dan zou je dit ook kunnen proberen
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4933

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:28
H0ppie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:49:

Bij voorbaat dank!
Kijk eens naar Xiaomi, is zigbee (dus twee weg), goedkoop, klein en betrouwbaar!!
oa op Aliexpress

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:20:
[...]

Daar heb je dus MQTT voor nodig. Of @B@rt_d@_M@n moet een andere manier hebben gevonden om hetzelfde te bereiken. Ik stuur ze aan en lees ze uit via MQTT en dan heb je ook een actieve terugmelding. Als ik op het knopje van de Sonoff duw schakelt hij aan/uit en dat zie ik direct terug in Domoticz (geen polling dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
Ethirty schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:59:
[...]

Dat ziet er inderdaad wat netter uit, thnx! Is het alleen esthetisch mooier of werkt dit ook efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor zover ik je afbeelding kon lezen gaat jouw optie niet eens werken, dus ja. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
renedis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:31:
[...]

Jup, zit op mijn RFXCom. Verwacht geen wonderen maar het is wel beter.
Wonderen voor 3 dollar kan ook niet. Maar voor 3 dollar is het wel te proberen of ik minder missers krijg.
Heb nog maar weinig op 433mhz omdat het altijd een beetje buggy was. Meer buren heeft spullen op 433mhz. Voornamelijk van die weerstationetjes.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
bing69 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:18:
[...]

Kijk eens naar Xiaomi, is zigbee (dus twee weg), goedkoop, klein en betrouwbaar!!
oa op Aliexpress
Hoe heb jij die zigbee apparaten met domoticz laten communiseren? Dus via een zigbee antenne ofzo?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:44
luigi87 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Hoe heb jij die zigbee apparaten met domoticz laten communiseren? Dus via een zigbee antenne ofzo?
Ik heb dit spul ook. Het werkt met een eigen Gateway van Xiaomi.
Meer info: https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:28
freakshock88 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Ik heb dit spul ook. Het werkt met een eigen Gateway van Xiaomi.
Meer info: https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)
Kreeg toevallig vandaag een stekker module binnen met 1 verloopstekker die bovendien de verkeerde was, zonder randaarde!
Maar totaal moet er twee op en dat is toch wel veel. Maar de rest werkt uit de kunst!! :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AliExpress was snel, 2 deursensoren en een tussen stekker kwamen vandaag met de post. Tussen stekker was voorraad, maar de deur sensoren zitten nu op de voor en achterdeur.

Blockly aangepast zodat als het donker is en de deur gaat open er wat nachtverlichting aangaat in de woonkamer. Ook gebeurd dit op basis van beweging (werkte al). Licht blijft 5 minuten aan na de laatste beweging in de woonkamer (dit kan nog langer moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 12:09
Sinds een paar dagen krijg ik de volgende foutmelding :
code:
1
2017-06-17 19:45:10.351 Error: Error opening url: http://xxx:xxx@192.168.1.15:8182/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=67&nvalue=4&svalue=Geen Voeding

Deze melding hoort bij dit lua script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SD = string
commandArray = {}
if devicechanged['Voeding'] then
    if otherdevices['Voeding'] == 'Closed' then
    SD='http://xxx:xxx@192.168.1.15:8182/json.htm?type=command&param=udevice&idx=67&nvalue=1&svalue=Voeding%20OK'
    commandArray['OpenURL'] = SD
    print('Voeding script:Voeding OK')
    else
        if  otherdevices['Voeding'] == 'Open' then
        SD='http://xxx:xxx@192.168.1.15:8182/json.htm?type=command&param=udevice&idx=67&nvalue=4&svalue=Voeding%20fout'
        print('Voeding:Voeding fout')
        end
    end
end
return commandArray

Ik heb verder niets toegevoegd of verwijderd.
Wat kan ik hier aan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door 19roland70 op 17-06-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:26:
[...]

Niks. Dat is een eigenschap van ESPEasy.
Who says ?

Ik weet dat je een 100% score hebt bij schakelen, maar voor zover ik weet wordt niet de status gepolled. Als jij me kunt vertellen hoe dat toch wél gedaan wordt, ben ik zeer geïnteresseerd ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vandaag met een P1 kabel de slimme meter verbonden aan domoticz. Nu heb ik één device die verschillende waardes doorgeeft zoals actueel verbruik en stand van T1 en T2 meter. Nu wil ik deze waardes uitsplitsen, zodat ik bijv. ook direct mijn meterstanden kan zien voor het hoog- en daltarief.

Vermoedelijk valt dit te realiseren met een lua script, maar na lang zoeken niks kunnen vinden. Iemand die al zoiets heeft ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 12:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

19roland70 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:49:
Sinds een paar dagen krijg ik de volgende foutmelding :
code:
1
2017-06-17 19:45:10.351 Error: Error opening url: http://xxx:xxx@192.168.1.15:8182/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=67&nvalue=4&svalue=Geen Voeding

Deze melding hoort bij dit lua script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SD = string
commandArray = {}
if devicechanged['Voeding'] then
    if otherdevices['Voeding'] == 'Closed' then
    SD='http://xxx:xxx@192.168.1.15:8182/json.htm?type=command&param=udevice&idx=67&nvalue=1&svalue=Voeding%20OK'
    print('Voeding script:Voeding OK')
    else
        if  otherdevices['Voeding'] == 'Open' then
        SD='http://xxx:xxx@192.168.1.15:8182/json.htm?type=command&param=udevice&idx=67&nvalue=4&svalue=Voeding%20fout'
        print('Voeding:Voeding fout')
        end
    end
end
return commandArray

Ik heb verder niets toegevoegd of verwijderd.
Wat kan ik hier aan doen?
Komt die foutmelding wel uit dit script?
Foutmelding svalue=Geen Voeding.
Script bevat svalue=Voeding%20OK of svalue=Voeding%20fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

BertusG schreef op zondag 18 juni 2017 @ 01:14:
Vandaag met een P1 kabel de slimme meter verbonden aan domoticz. Nu heb ik één device die verschillende waardes doorgeeft zoals actueel verbruik en stand van T1 en T2 meter. Nu wil ik deze waardes uitsplitsen, zodat ik bijv. ook direct mijn meterstanden kan zien voor het hoog- en daltarief.

Vermoedelijk valt dit te realiseren met een lua script, maar na lang zoeken niks kunnen vinden. Iemand die al zoiets heeft ingeregeld?
Dat doet Domoticz zelf toch al, of bedoel je dat niet?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Heeft er iemand SBFspot (voor SMA omvormers) aan Domoticz hangen?
Ik zou graag een berichtje willen hebben als "DailyCounter" 20.000 kwh is.

Heb de Utility insteld als "Return".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 12:09
niki_lauda schreef op zondag 18 juni 2017 @ 07:08:
[...]

Komt die foutmelding wel uit dit script?
Foutmelding svalue=Geen Voeding.
Script bevat svalue=Voeding%20OK of svalue=Voeding%20fout
Ja dit is inderdaad raar.
Ik gebruik een gpio met de naam Voeding , als deze van status veranderd Word er een 'alarm-dummy' aangestuurd met de tekst erbij :Voeding Ok of Voeding fout.
Het rare is dat het IDX nummer wel hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 21:46
Sorry dubbelpost.

[ Voor 94% gewijzigd door Fleshi op 18-06-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

M.v.Veelen schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:14:
[...]

Who says ?

Ik weet dat je een 100% score hebt bij schakelen, maar voor zover ik weet wordt niet de status gepolled. Als jij me kunt vertellen hoe dat toch wél gedaan wordt, ben ik zeer geïnteresseerd ;)
I say.
Kijk hier maar eens:
https://vimeo.com/222085845

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het enige wat hier gebeurt is dat de Sonoff en Domoticz beide de status bijwerken. Dat is iets anders dan 2 weg communicatie. Schakelaar om - unit meld terug of het licht wel/niet is uitgegaan.

Een eenvoudige klikaanklikuit doet precies hetzelfde zoals in het filmpje. Maar als het signaal onderweg wordt verstoord als je op de schakelaar klikt dan komt deze niet aan bij Domoticz en zal de status niet worden bijgewerkt in Domoticz en krijg je een verschil in status.

Een zwave of zigbee communiceert bv ook terug dat de actie echt is uitgevoerd.
Of Sonoff dat ook echt doet lijkt mij niet maar zou mooi zijn.

Wel leuk als je het filmpje bekijkt. Kijk naar de naam van de schakelaar in het filmpje en dan naar de tweakersnaam waarmee je de vorige reactie kreeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
MikeOO schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:41:
[...]

Een eenvoudige klikaanklikuit doet precies hetzelfde zoals in het filmpje. Maar als het signaal onderweg wordt verstoord als je op de schakelaar klikt dan komt deze niet aan bij Domoticz en zal de status niet worden bijgewerkt in Domoticz en krijg je een verschil in status.

Een zwave of zigbee communiceert bv ook terug dat de actie echt is uitgevoerd.
Of Sonoff dat ook echt doet lijkt mij niet maar zou mooi zijn.
Dat is toch precies wat er te zien is? Hij schakelt op het device zelf en het device stuurt die status terug naar Domoticz. Dat het even duurt voordat je dat op scherm ziet komt door de refresh van de UI (over de UI is wel genoeg gezegd...).

Het werkt de andere kant op ook; vanuit Domoticz naar de schakelaar, dus dan is er toch verkeer in twee richtingen? Dat het geen terugmelding / bevestiging van een commando is ben ik met je eens, maar dat betekent niet dat er geen twee richtingsverkeer is imho.

Ik heb 't dus op basis van MQTT en dat geeft hetzelfde resultaat als in dit filmpje. Als ik het zo hoor is deze setup echter eenvoudiger, dus misschien maar eens proberen voor mn volgende setje schakelaars :) Geeft MQTT wel feedback / confirmation op een actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
TerrorSource schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:07:
[...]

Dat was inderdaad de oplossing!

Dit is hem nu:
[afbeelding]

De MotionTimer kan ik gebruiken om een rooster te maken wanneer hij moet checken, dus niet alleen wanneer iemand niet thuis is maar bijv ook tijdens de nacht.
Wil je niet weten welke van de motions getriggerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Test M.v.Veelen _/-\o_

Dit had ik ook wel gezien (en ook icm reguliere wandschakelaars, maar die combi durf ik zelf niet aan), maar ik dacht juist dat dit kwam door de "rule" in ESPEasy, die ervoor zorgt dat dit in Domoticz dan wordt geregistreerd. Maar daar zal ik dan wel naast zitten.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
maomanna schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:59:
[...]

Wil je niet weten welke van de motions getriggerd wordt?
Dat is op zich wel een goede ja.
Dan kan ik toch beter losse scripts voor elke motion sensor maken?

Zit alleen nog met het probleem dat hij moet triggeren wanneer MotionTrigger OR NiemandThuis aan staat alleen ging dat gisteren niet helemaal goed. Kreeg 300+ push berichtjes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij lukt dat ook nog niet helemaal, de deursensor zit er nog niet goed in. Ik denk dat ik naar de verkeerde sensor kijk, als ik het juist heb is er een sensor om status te bepalen (open of dicht) en 1 die even afgaat bij veranderende status (bij open of dichtgaan). Dus dat wordt nog even puzzelen.

Wel valt me op dat we nu die AND/OR voorwaardes naast elkaar hebben staan. Ik heb ook Blockly voorbeelden gezien waar ze onder elkaar stonden, iemand een idee hoe je dat moet doen?

En ook valt het op dat je 2 IF/THEN opties hebt in Blockly. De tweede kan je uitbreiden met ELSE, wat handig is. Maar als je die ELSE's weghaalt en dus een pure IF/THEN overhoudt, dan werkt het niet. Dan MOET je de eerste variant gebruiken. Heel onvriendelijk, maar gewoon optie 2 de standaard en laat die altijd werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Weet iemand of je ook een iskra AM550 slimme meter kan uitlezen met Domoticz?
op mijn oude meter deed de p1 kabel het nl goed, maar nu doet hij niks meer.
zit aangesloten op een rpi, usb poort is al vastgelegd voor de P1. ook zie ik het rode ledje in de usb kant van de kabel oplichten, dus het lijkt of hij wel data stuurt, maar of domoticz hier niks mee doet.
wie weet dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

M.v.Veelen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:07:
[...]

Test M.v.Veelen _/-\o_

Dit had ik ook wel gezien (en ook icm reguliere wandschakelaars, maar die combi durf ik zelf niet aan), maar ik dacht juist dat dit kwam door de "rule" in ESPEasy, die ervoor zorgt dat dit in Domoticz dan wordt geregistreerd. Maar daar zal ik dan wel naast zitten.
Ja, de naam van de schakelaar was een klein grapje ;)

Maar nee, geen rules.
Je moet een Switch toevoegen die de status van het ingebouwde relais weergeeft (gpio 12) en in het IDX veld je IDX nummer invullen van je dummy schakelaar in Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://s25.postimg.org/4hggq3yff/Schermafbeelding_2017-06-19_om_20.09.16.png

De handbediening op de Sonoff zelf werkt wel via rules. Het 1e blok handelt de drukknop af, het 2e blok handelt de opdrachten uit Domoticz af.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
on button#state do
if [button#state]=0
gpio,12,1
gpio,13,0
else
gpio,12,0
gpio,13,1
endif
endon

On TurnOn do
gpio,12,1
gpio,13,0
EndOn
On TurnOff do
gpio,12,0
gpio,13,1
EndOn

Tenslotte nog een afbeelding van de schakelaar in Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://s25.postimg.org/b96vsynez/Schermafbeelding_2017-06-19_om_20.17.46.png

Mbt reguliere wandschakelaars die je niet aandurft, zie http://www.superhouse.tv/21-six-sonoff-secrets/. Het filmpje is sowieso heel interessant, maar met name vanaf 22:16 gaat het over het veilig(!) aansluiten van wandschakelaars.

Oh ja, en credits naar deze tutorial _/-\o_ , anders zou ik bovenstaand ook allemaal nooit geweten hebben:
https://www.rutg3r.nl/sonoff/

Trouwens, nu ik erover nadenk, om de zoveel tijd de status pollen zou m.i. trouwens ook wel moeten kunnen. Dan zou je bij Rules nog een scriptje moeten verzinnen met een timer die om de zoveel tijd de status van gpio 12 doorgeeft aan Domoticz.
Zie https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Tutorial_Rules hoofdstukken Timer en SendToHTTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
TerrorSource schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:30:
[...]

Dat is op zich wel een goede ja.
Dan kan ik toch beter losse scripts voor elke motion sensor maken?

Zit alleen nog met het probleem dat hij moet triggeren wanneer MotionTrigger OR NiemandThuis aan staat alleen ging dat gisteren niet helemaal goed. Kreeg 300+ push berichtjes |:(
zo heb ik het:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qH7gcUw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 10:28

PnD

like in Pinda ^_^

Wie o wie helpt me uit de brand. Ik krijg met geen mogelijkheid mijn Somfy RTS blinds erin gezet.
Procedure gehanteerd uit eerdere topics, zonder succes.

De procedure is:
Selecteer een willekeurige ID,
- zet de motor op inleren,
- druk de Program knop op de Somfy remote in,
- selecteer een willekeurige ID en unit code in het Domoticz configuratie schermpje,
- klik de Test knop. Dit verstuurt een program commando met de RFXtrx433E. Er wordt dan een RF Program commando verstuurd en de code wordt in de RFXtrx433E opgeslagen.

Ik heb een Somfy 74300 afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Wat doet dat .sh bestandje dan?
Kan ik zoiets ook maken met "IemandThuis=OFF" OR "MotionTriggerTimer=ON" ?
Dat hij dus een melding stuurt dat de IemandThuis=OFF or wanneer de MotionTriggerTimer=ON is? Hoe ik het nu hebt blijft hij me continue push berichten sturen bij elke beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 10:28

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:44:
Wie o wie helpt me uit de brand. Ik krijg met geen mogelijkheid mijn Somfy RTS blinds erin gezet.
Procedure gehanteerd uit eerdere topics, zonder succes.

De procedure is:
Selecteer een willekeurige ID,
- zet de motor op inleren,
- druk de Program knop op de Somfy remote in,
- selecteer een willekeurige ID en unit code in het Domoticz configuratie schermpje,
- klik de Test knop. Dit verstuurt een program commando met de RFXtrx433E. Er wordt dan een RF Program commando verstuurd en de code wordt in de RFXtrx433E opgeslagen.

Ik heb een Somfy 74300 afstandsbediening.
Pff...al 3 dagen aan het rommelen en dan post je een vraag en los je het zelf op.
Ik moest dus alleen de reset knop achter op de afstandsbediening even indrukken. En vervolgens handmatig aanmaken en testen toen pakte die hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al zijn raspberry naar Debian Stretch gezet?
Pagina: 1 ... 34 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.