Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Zanzibar-1337 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:41:
Heb een raar probleem, misschien dat iemand het herkent..
Krijg sinds een week of twee timeout error wanneer ik via de WiFi verbinding probeer te maken met de domoticz app. Ik krijg via de app geen verbinding via de WiFi in huis. Het rare is dat wanneer ik via 4g probeer of via het werk of iemand anders zijn Wifi het wel gewoon werkt.

Het lijkt haast alsof de verbinding vanaf mijn telefoon in combinatie met de WiFi (thuis) wordt geblokkeerd. Wanneer ik op de telefoon via de browser domoticz open werkt het wel gewoon... Heb al gekeken of er een block list ofzo is maar kan niets vinden... Iemand een idee?
Het is inmiddels opgelost. Het opnieuw opstarten van de modem was uiteindelijk de oplossing, niet de domoticz server zelf en ook niet de router, geen idee waar het mis is gegaan bij het modem.. Kan nu gewoon weer via de WiFi domoticz bereiken. 😊

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Vraagje, nu wil ik een buitenlamp laten aangaan als ik verbind met mijn wifi netwerk. (Dit heb ik al via IFTTT Location) maar deze lamp mag enkel aangaan als het donker is en liefst nog een andere parameter (bvb de thermostaat moet op Away staan). Kan ik hiervoor gemakkelijk een dummy switch maken? Met daarachter wat code of zijn er betere opties?
(Het liefst zou ik er nog een timer achter zetten dat als het later is dan 23h, de lamp na 10-15min terug uit gaat)

[ Voor 14% gewijzigd door Cr0kie op 02-10-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik zie dat er een DIY versie bestaat van de milight controller:

https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Heeft iemand dit succesvol gekoppeld aan Domoticz, en zoja, hoe bevalt dat? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:09
RobbertDs1 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:17:
Vraagje, nu wil ik een buitenlamp laten aangaan als ik verbind met mijn wifi netwerk. (Dit heb ik al via IFTTT Location) maar deze lamp mag enkel aangaan als het donker is en liefst nog een andere parameter (bvb de thermostaat moet op Away staan). Kan ik hiervoor gemakkelijk een dummy switch maken? Met daarachter wat code of zijn er betere opties?
(Het liefst zou ik er nog een timer achter zetten dat als het later is dan 23h, de lamp na 10-15min terug uit gaat)
in lua kan het met een dummy schakelaar donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Kan iemand me verder helpen met het streamen van Internetradio naar Chromecast audio via Domoticz?
Ik heb in elke kamer een Chromecast audio + setje speakers. Het zou handig zijn als elk setje eventueel z'n eigen stream kan krijgen.
Dus 's morgens klassieke muziek in de slaapkamer. In de namiddag popmuziek in de keuken. Etc.

[ Voor 19% gewijzigd door AWST6000 op 02-10-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
heeft iemand al ervaring met een jura koffie machine icm met een esp8266 en domoticz?
ik kwam op internet de volgende howto tegen voor homeassistant, en nu wil ik dit natuurlijk ook in domoticz :D

https://community.home-as...jura-coffee-machine/26604

ik krijg het alleen niet voor elkaar. de esp en de jura zijn goed met elkaar verbonden via de webinterface van de esp kan ik de jura aansturen
alleen als ik inlog via putty op mijn domoticz en het volgende comando ingeef "curl -d AN:01 1(ip van mijn jura esp)/api" krijg een response met bad request,

doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rroetenberg schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:55:
Hebben jullie problemen met de GeoFencing functie in de app op android? Als ik door het huis loop (en ik heb geen villa ;-)) dan springt schakelaar om. De straat staat op 500 meter.
Heb er ook een tijdje mee getest maar werkt niet betrouwbaar genoeg of je moet de straal dusdanig instellen dat de masten in de buurt daar allemaal binnen vallen. Maar dat mij te ver en schiet het doel voorbij.

Gebruikt nu een script die ook de telefoon controleert via de routertabel en deze werkt prima.

Nu al weekje aan het testen met iDetect en moet zeggen dat werkt erg goed. Instellen is een fluitje en in Domoticz worden de devices zelf aangemaakt en weer verwijderd, inclusief device voor Iemand Thuis en schakelaar om alles te overbruggen als je bv gasten hebt en je zelf niet thuis bent.

Snelle support bij vragen en bij fouten is het ook snel gefixt. Wel zorgen dat je min Python 3.5 gebruikt anders werkt het niet. Ik zat nog op Jessie en daar blijf je steken op versie 3.4 van Python. Via upgrade de boel omgezet naar Stretch en daarna werkt het zonder problemen.

Grappig is dat zowel het oude script als dit script in mij geval via ARP scannen maar iDectect houdt wel keurig de verbinding actief van de telefoon terwijl het oude regelmatig de mist in gaat.

https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=20467

Ik laat bv mijn lichten aangaan als ik thuis kom en systeem zet ook de buitenlamp aan als er niemand thuis is. Werkt erg goed met dit script. Je moet wel zorgen dat je dus al buiten een goede wifi hebt zodat je telefoon zich al aanmeld voor je bij de voordeur bent . Als het bv hard regent ben ik sneller dan het systeem >:) GeoFence is daarin dan beter maar die enkele keer dat dit gebeurt neem ik voor lief. Liever dit dan af en toe in het donker omdat het systeem weer denkt dat je niet thuis bent.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeOO op 03-10-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbertDs1 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:17:
Natuurlijk kan dat. Met Blocky, Lua of ander script check je op alle voorwaarde die jij wilt opnemen.
Als deze voldoen zet je de dummy schakelaar om of direct de buitenlamp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:28

hneel

denkt er het zijne van

MikeOO schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Updaten via de shell moet je voortaan ook even anders doen :)

Commando wat jij gebruikt is voor een nieuwe installatie.

Stabiele versie updaten
code:
1
2
cd /home/pi/domoticz
./updaterelease

Beta updaten
code:
1
2
cd /home/pi/domoticz
updatebeta
Maar de mnanier waarop ik het gedaan heb, dan krijg je toch wel een stable versie mag ik aannemen?

Ik vind het bijzonder slordig van de domoticz ontwikkelaars dat een update vanuit het programma zelf er toe kan leiden dat het programma niet meer opstart. Echt prutswerk. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hneel schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Maar de mnanier waarop ik het gedaan heb, dan krijg je toch wel een stable versie mag ik aannemen?

Ik vind het bijzonder slordig van de domoticz ontwikkelaars dat een update vanuit het programma zelf er toe kan leiden dat het programma niet meer opstart. Echt prutswerk. :(
Vindt je mening wel erg kortzichtig.
Dat het niet opstart kan vele oorzaken hebben en een van de grootste problemen is een SD kaart die problemen geeft. Dat staat los van het programma. Vele gebruikers die beginnen nemen een sd kaart die ze ergens hebben liggen en kijken niet verder.

Logfiles onderzoeken en zo kom meestal al een heel eind. Domoticz is een uitstekend product en juist zeer stabiel. Gebruik dit al lange tijd en update wekelijks de beta versie. De keren dit dit niet goed gaat is denk ik hooguit 3x gebeurt en snel opgelost door de makers. Dat is het risco als je met beta werkt dus mijn eigen risco.

Direct roepen dat het prutswerk is neem ik aan puur frustratie omdat het je niet lukt om het werkend te krijgen want het zijn zeker geen prutsers maar mensen die echt wel weten wat ze doen en het belangrijkste zij bouwen een GRATIS systeem wat je mag gebruiken en waar ze weekelijk updates voor uitbrengen en dat alles zonder 1 cent te vragen. Ik noem het liever vakmensen die een prachtproduct ontwikkelen.

Als je een systeem wilt die nooit problemen geeft dan zou ik kijken naar een product die je voor veel geld koopt en waar je 1x per jaar als je geluk hebt een update van krijgt.

Zou beginnen om eens te onderzoeken waar het probleem zit en verdiep je in het product. Daar leer je van en voor je het weet ga je zeker inzien dat het een prachtproduct is.

En de belangrijkste is dat je voor je iets veranderd aan een werkend systeem je altijd eerst zorgt voor backup's. Dan is de boel zo weer hersteld. Neem aan dat je deze vast wel hebt gemaakt en dan zet je die weer terug.

Heb je die niet dan is er genoeg info te vinden hoe je dit moet doen in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-09 12:56
Ik heb via https://www.domoticz.com/wiki/Linux de stappen gevolgd om Domoticz bij boot op te starten. Echter lijkt het niet te werken en heb ik geen idee wat het probleem is omdat ik erg onbekend ben met Linux (Ubuntu) omgeving.
Wat kan ik checken om te kijken wat er mis gaat? Het gaat trouwens om de Option 1: Init.d Method

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Wat is de output van:
code:
1
sudo /etc/init.d/domoticz.sh status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik ben op zoek naar een wifi-powerplug die ik eenvoudig in domoticz kan implementeren (met weinig linux skills) en die daarnaast geen vermogen kost. Een pre zou het zijn als ook vermogen gemeten kan worden.

Ik heb afgelopen zomer via Ali een tweetal Broadlink SP3s plugs besteld. Hoewel ik er hartstikke tevreden over ben in hun eigen appje, krijg ik het met mijn skills niet voor elkaar om ze in domoticz te krijgen. Dit ligt absoluut aan mij. Ik heb gewoon niet het kennisniveau om het werkend te krijgen blijkbaar en heb domoticz gisteren zelf dusdanig kapot gemaakt dat het nu offline is.

Ik zoek dus wel echt iets wat met een paar handelingen in domoticz zit. Ik heb bijvoorbeeld zelf al wel een mi-light box en een ESP8266 aan de praat gekregen, dus ik kan nog wel iets.... ;)
Ik kan alleen geen scripts en plugins maken/aanpassen om het werkend te krijgen.

De Broadlinks waren iets van €14 destijds. Ik zoek iets in dat gebied. €10- €20 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Heb nu als test 1 rolluik geautomatiseerd met een fibaro rollershutter 2 en deze zou dmv de pulsdrukker scenes moeten kunnen activeren.

Nu heb ik gisteren Domoticz werkend gekregen en hij ziet de Fibaro en ik kan de rolluiken bedienen echter hoe krijg ik die switch toegevoegd aan het netwerk.

Iets wat overigens ook zonder Domoticz zou moeten werken ik wil bv dat als ik 1x druk het aangesloten rolluik omlaag gaat maar wanneer ik 2x druk alle rolluiken omlaag gaan. Ik krijg dat echter nergens gevonden.

https://manuals.fibaro.com/document/fgr-scene-activation/

Ik heb dit wel gevonden maar dan.

[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-10-2018 09:43 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
MikeOO schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:09:
[...]

Vindt je mening wel erg kortzichtig.
Dat het niet opstart kan vele oorzaken hebben en een van de grootste problemen is een SD kaart die problemen geeft. Dat staat los van het programma. Vele gebruikers die beginnen nemen een sd kaart die ze ergens hebben liggen en kijken niet verder.

Logfiles onderzoeken en zo kom meestal al een heel eind. Domoticz is een uitstekend product en juist zeer stabiel. Gebruik dit al lange tijd en update wekelijks de beta versie. De keren dit dit niet goed gaat is denk ik hooguit 3x gebeurt en snel opgelost door de makers. Dat is het risco als je met beta werkt dus mijn eigen risco.

Direct roepen dat het prutswerk is neem ik aan puur frustratie omdat het je niet lukt om het werkend te krijgen want het zijn zeker geen prutsers maar mensen die echt wel weten wat ze doen en het belangrijkste zij bouwen een GRATIS systeem wat je mag gebruiken en waar ze weekelijk updates voor uitbrengen en dat alles zonder 1 cent te vragen. Ik noem het liever vakmensen die een prachtproduct ontwikkelen.

Als je een systeem wilt die nooit problemen geeft dan zou ik kijken naar een product die je voor veel geld koopt en waar je 1x per jaar als je geluk hebt een update van krijgt.

Zou beginnen om eens te onderzoeken waar het probleem zit en verdiep je in het product. Daar leer je van en voor je het weet ga je zeker inzien dat het een prachtproduct is.

En de belangrijkste is dat je voor je iets veranderd aan een werkend systeem je altijd eerst zorgt voor backup's. Dan is de boel zo weer hersteld. Neem aan dat je deze vast wel hebt gemaakt en dan zet je die weer terug.

Heb je die niet dan is er genoeg info te vinden hoe je dit moet doen in dit forum.
Ik ben het met je eens, moet ik wel zeggen dat erg veel verschil in sd kaartjes zit, met een class10 Sandisk kaart zal je nihil problemen krijgen :)

Tot de laatste stable versie van domoticz, was ik een stugge beta gebruiker, elke beta die uitkwam installeerde ik klakkeloos, tot de eerste beta die uitkwam na de stable versie van afgelopen maand. Toen kwamen de problemen bij mij: Logs/ status van RFX devices welke niet meer werkte en het grootste probleem: mijn tweede xiaomi gateway (en de daarbij behorende devices) werd niet meer herkend, dit heeft mij behoorlijk gefrustreerd. Er kwam een nieuwe beta versie welke ik ook heb geinstalleerd in de hoop die problemen op te lossen, dat hielp niets. Uiteindelijk alles opnieuw geinstalleerd met de stable versie, mijn database teruggezet van een maand geleden en van daaruit alles weer opgebouwd. Vanaf nu maak ik een backup van de database van elke kleine wijziging wat ik doe of device wat ik toevoeg. Liever een backup te veel, dan 1 te weinig 8)
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat op het domoticz forum niet op mijn problemen werd gereageerd, het lijkt hier wel meer te leven dan op het domoticz forum zelf heb ik het idee.
Voor mij alleen de stable versie voorlopig. Wellicht dat ik in de toekomst een test rpi maak om de betas te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
DizzyWeb schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:29:
Wat is de output van:
code:
1
sudo /etc/init.d/domoticz.sh status
Bedankt alvast voor de hulp. Als ik je code in Terminal invoer vraagt hij in eerste instantie naar wachtwoord en daarna staat de prompt er gewoon weer zonder melding.
Als ik nogmaals doe is ook alleen maar weer terug naar prompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Ik ben het met je eens, moet ik wel zeggen dat erg veel verschil in sd kaartjes zit, met een class10 Sandisk kaart zal je nihil problemen krijgen :)

Tot de laatste stable versie van domoticz, was ik een stugge beta gebruiker, elke beta die uitkwam installeerde ik klakkeloos, tot de eerste beta die uitkwam na de stable versie van afgelopen maand. Toen kwamen de problemen bij mij: Logs/ status van RFX devices welke niet meer werkte en het grootste probleem: mijn tweede xiaomi gateway (en de daarbij behorende devices) werd niet meer herkend, dit heeft mij behoorlijk gefrustreerd. Er kwam een nieuwe beta versie welke ik ook heb geinstalleerd in de hoop die problemen op te lossen, dat hielp niets. Uiteindelijk alles opnieuw geinstalleerd met de stable versie, mijn database teruggezet van een maand geleden en van daaruit alles weer opgebouwd. Vanaf nu maak ik een backup van de database van elke kleine wijziging wat ik doe of device wat ik toevoeg. Liever een backup te veel, dan 1 te weinig 8)
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat op het domoticz forum niet op mijn problemen werd gereageerd, het lijkt hier wel meer te leven dan op het domoticz forum zelf heb ik het idee.
Voor mij alleen de stable versie voorlopig. Wellicht dat ik in de toekomst een test rpi maak om de betas te testen.
Denk dat je gebruikte hardware onderling en de eventueel daarbij horende protocollen die aangezet worden in Domoticz ook sterk van invloed zijn op de werking. Er zijn een aantal protocollen die niet samen aangezet mogen worden bv.

Python plugins geven soms ook vreemde problemen. Zeker als je oudere versie van Python gebruik, spreek uit ervaring.

Zo zullen er meer zaken zijn dit er voor zorgen dat het soms niet goed gaat. Maar dat ligt meestal aan zaken die weer losstaan van Domoticz zelf en die wij als gebruiker willen gebruiken en dat is soms veel wat bij elkaar komt op 1 plek.

Ik update ook vaak en eigenlijk nooit problemen mee en er loopt best veel >:) Soms denk ik ook wel waarom update ik eigenlijk. Alles werkt goed en geen reden maar ja er is een update >:)

Goede SD kaart en backup's is inderdaad de belangrijkste eerste stap. Zolang je terug kunt is er niet veel aan de hand en update alleen als je de tijd hebt. Zelf gebruik ik het nu icm een harddisk en dat draait icm Berryboot super. Daar kun je een clone maken van je huidige systeem. Als het systeem faalt dan kwestie van herstarten en andere image uit het menu kiezen en alles werkt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
henk99 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:32:
Ik ben op zoek naar een wifi-powerplug die ik eenvoudig in domoticz kan implementeren (met weinig linux skills) en die daarnaast geen vermogen kost. Een pre zou het zijn als ook vermogen gemeten kan worden.

Ik heb afgelopen zomer via Ali een tweetal Broadlink SP3s plugs besteld. Hoewel ik er hartstikke tevreden over ben in hun eigen appje, krijg ik het met mijn skills niet voor elkaar om ze in domoticz te krijgen. Dit ligt absoluut aan mij. Ik heb gewoon niet het kennisniveau om het werkend te krijgen blijkbaar en heb domoticz gisteren zelf dusdanig kapot gemaakt dat het nu offline is.

Ik zoek dus wel echt iets wat met een paar handelingen in domoticz zit. Ik heb bijvoorbeeld zelf al wel een mi-light box en een ESP8266 aan de praat gekregen, dus ik kan nog wel iets.... ;)
Ik kan alleen geen scripts en plugins maken/aanpassen om het werkend te krijgen.

De Broadlinks waren iets van €14 destijds. Ik zoek iets in dat gebied. €10- €20 ongeveer.
Sonoff S20 met tasmota

https://nl.aliexpress.com...et-EU-US/32743818747.html

https://www.itead.cc/smart-socket.html

Als je stroomverbruik wil meten kan je zelf van een Sonoff POW(R2) een smartsocket maken, heb ik ook al gedaan:

https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-pow-r2.html

[ Voor 6% gewijzigd door wimmme op 03-10-2018 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Rushhour77 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:46:
[...]

Bedankt alvast voor de hulp. Als ik je code in Terminal invoer vraagt hij in eerste instantie naar wachtwoord en daarna staat de prompt er gewoon weer zonder melding.
Als ik nogmaals doe is ook alleen maar weer terug naar prompt.
Waar heb je domoticz geinstalleerd staan? Staan de rechten wel goed, start je domoticz met een gebruiker die wel rechten in die directory heeft? Laat die regels die je in domoticz.sh aangepast eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 12:25
Al een tijd ben ik op zoek naar goede luchtvochtigheidsensoren voor Domoticz via de Raspberri Pi.
Mijn houten tafel is in mijn nieuwbouwwoning gaan scheuren. Gelukkig krijg ik een nieuwe van de leverancier, maar nu wil ik het scheuren gaan voorkomen door in ieder geval eens te meten wat er gebeurd met de luchtvochtigheid.
Op welke manier meten en registreren jullie de luchtvochtigheid? Ik gebruik alleen Z-wave, liefst ben ik op zoek naar een module hiervoor, mocht er iets anders zijn dat ook werkt en betaalbaar is ( < €100) is dat zeker een optie. Idealiter zou ik de sensor onder te tafel plakken, draadloos zou dus fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
s.v.seters schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:42:
Al een tijd ben ik op zoek naar goede luchtvochtigheidsensoren voor Domoticz via de Raspberri Pi.
Mijn houten tafel is in mijn nieuwbouwwoning gaan scheuren. Gelukkig krijg ik een nieuwe van de leverancier, maar nu wil ik het scheuren gaan voorkomen door in ieder geval eens te meten wat er gebeurd met de luchtvochtigheid.
Op welke manier meten en registreren jullie de luchtvochtigheid? Ik gebruik alleen Z-wave, liefst ben ik op zoek naar een module hiervoor, mocht er iets anders zijn dat ook werkt en betaalbaar is ( < €100) is dat zeker een optie. Idealiter zou ik de sensor onder te tafel plakken, draadloos zou dus fijn zijn.
Xiaomi gateway plus een temp/humidity meter erbij is ongeveer 40 euro.
In mijn woonkamer heb ik zelfs een Mi humidifyer (120 euro) wat de humidity altijd rond de 60% houdt en nog eens lekker laat ruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door vwtune op 03-10-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
s.v.seters schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:42:[/b]
Geen Z-wave, maar 433MHz. Ik heb er hier een stuk of 10 van in huis. Zijn goedkoop en werken uitstekend.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dy6akyS

[ Voor 21% gewijzigd door henk99 op 03-10-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
wimmme schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Sonoff S20 met tasmota

https://nl.aliexpress.com...et-EU-US/32743818747.html

https://www.itead.cc/smart-socket.html

Als je stroomverbruik wil meten kan je zelf van een Sonoff POW(R2) een smartsocket maken, heb ik ook al gedaan:

https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-pow-r2.html
Zoals gezegd, geen wizz hiermee, maar ik begrijp dat je ze programmeert met iets anders (Tasmota)? Ik zie ook even niet hoe je van zo'n POW(R2) een smart socket maakt.

En implementatie in Domoticz is eenvoudig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 12-09 19:38
Rushhour77 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:16:
Ik heb op dit moment volgende opstelling:
-Domoticz op Ubuntu (via een Virtualbox op een Windows 7 pc)
-Homebridge op Ubuntu (nog niet echt actief)
-diverse klik aan klik uit (m.n. voor rolluiken)
-Enkele yeelights
-Xiaomi gateway, deursensors, beweginssensors, stopcontacten
-Belkin smart stopcontacten
-Domme plafond lampen die niet vervangen kunnen worden met yeelights wegens fitting

In bovenstaande kan ik dus de bestaande lampen niet echt simpel automatiseren en mis ik een schakel tussen domoticz en klik aan klik uit (RF).
Sonoffs schakelaars zijn mogelijk alleen moet ik deze flashen en een aparte kabel trekken, wat mij niet handig lijkt omdat ik niet handig ben wat dat betreft.
RF zou via een rf module kunnen alleen staat de pc op zolder waardoor ik niet zeker weet of bereik een issue zal zijn.

Nu zie ik op Ali meerdere licht schakelaars die RF gebaseerd zijn (bijv. Livolo) die geen extra kabel nodig hebben. Hiermee zou ik dus de bestaande plafond lampen kunnen aansturen en zal ik nog iets moeten vinden om dit te koppelen naar domoticz.

Ik kwam laatst de broadlink rm pro tegen op ali die zowel Wifi, IR als RF ondersteunt. Dit lijkt mij de missende schakel tussen al mijn verschillende apparaten! Weet iemand of dit apparaat echt de oplossing is voor mij of heeft iemand ervaring hiermee en kan mij dit aan- of afraden?

Thx!
Daar is nou dus RF Link voor. Standaard sluit je die met een usb kabel aan op je (virtuele) machine. Maar ik heb het nu al geruime tijd draaiende op deze arduino met wifi (ESP8266) waar ESP Easy op draait. Die maakt via de wifi / ethernet verbinding met de Domoticz server. Je zou dan die RF Link op elke plek kunnen plaatsen waar je wifi hebt.

RFLink kan je zelf bouwen, solderen of laten solderen. Deze kan je hier vinden.

Je heb er er dus alleen een Arduino MEGA 2560 voor nodig. Ik gebruik zelf deze Robotdyn MEGA ESP8266. Meer informatie vind je hier. En dit is de shop op aliexpress.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Henkie-Jan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Daar is nou dus RF Link voor. Standaard sluit je die met een usb kabel aan op je (virtuele) machine. Maar ik heb het nu al geruime tijd draaiende op deze arduino met wifi (ESP8266) waar ESP Easy op draait. Die maakt via de wifi / ethernet verbinding met de Domoticz server. Je zou dan die RF Link op elke plek kunnen plaatsen waar je wifi hebt.

RFLink kan je zelf bouwen, solderen of laten solderen. Deze kan je hier vinden.

Je heb er er dus alleen een Arduino MEGA 2560 voor nodig. Ik gebruik zelf deze Robotdyn MEGA ESP8266. Meer informatie vind je hier. En dit is de shop op aliexpress.
Werkt dat gewoon zo'n ESP-achtige? En hoe haakt die wifi-mogelijkheid weer in op RFLink die daar geen weet van heeft? Klinkt wel interessant. Ik heb het nu gewoon op een Arduino Mega van 5 euries.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Henkie-Jan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:15:
[...]
Thx, Ik begrijp dat je met die arduino meer kunt dan alleen hetgene dat is gevraagd, alleen ben ik niet zo handig met solderen enzo en zal waarschijnlijk ook redelijk wat geprogrammeerd moeten worden naast het werkend krijgen in Domoticz. Ik hoopte daarom met de Broadlink een gebruikersvriendelijkere oplossing te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 17:07
henk99 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

Geen Z-wave, maar 433MHz. Ik heb er hier een stuk of 10 van in huis. Zijn goedkoop en werken uitstekend.
Hoe krijg je hier er 10 van aan de praat? ik kan maar kiezen uit 3 channels dus houd het hier op na 3.
Moet wel zeggen dat die 3 erg goed zijn. houden het al ruim een jaar uit op batterij.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 12-09 19:38
MsG schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

Werkt dat gewoon zo'n ESP-achtige? En hoe haakt die wifi-mogelijkheid weer in op RFLink die daar geen weet van heeft? Klinkt wel interessant. Ik heb het nu gewoon op een Arduino Mega van 5 euries.
Ja, dat werkt dus. Je hebt in Domoticz de keuze om te kiezen voor een RFLink usb en een RFLink via een LAN gateway. Zou je dus moeten kiezen voor het laatste. Het werkt met ser2n tool wat ik begreep. Serial 2 network. Hier staat een instructie hoe je het werkend maakt. Het viel mij enorm mee!

Nu moet ik wel zeggenn dat ik op een 1 of andere manier nu ff niet kan schakelen met RFlink. Maar dat heeft altijd wel gewerkt. :)
soepah schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Hoe krijg je hier er 10 van aan de praat? ik kan maar kiezen uit 3 channels dus houd het hier op na 3.
Moet wel zeggen dat die 3 erg goed zijn. houden het al ruim een jaar uit op batterij.
Die weerstatios zenden nooit gelijk uit. Wel op het zelfde kanaal. Je hebt dus de kans dat er soms een minuut of twee minuten niks binnenkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door Henkie-Jan op 03-10-2018 14:40 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
[...]

Er zit een klein schakelaartje onder het batterijklepje, en die heb ik wel anders staan bij sommige, maar heb eerlijk gezegd nog geen issues gehad met niet herkende sensoren ofzo. Ze krijgen toch gewoon een uniek ID nummer? Zit er aan te denken om er nog een paar bij te bestellen. Verslavend al die data 8)7

En idd battery life is uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
henk99 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:11:
[...]

Zoals gezegd, geen wizz hiermee, maar ik begrijp dat je ze programmeert met iets anders (Tasmota)? Ik zie ook even niet hoe je van zo'n POW(R2) een smart socket maakt.

En implementatie in Domoticz is eenvoudig?
Je moet er idd andere software opzetten (Tasmota, ESPEasy) als je ze in Domoticz wil integreren. Eventjes zoeken, maar helemaal niet moeilijk.

Ik heb het gedaan met deze en deze

En info gehaald op dit forum, hier en hier . Ik heb het flashen wel gedaan met de Arduino software, lag me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Mijn rfxcom werkt opens niet meer in domoticz op de rpi. op de pc werkt ie perfect. ik krijg de volgende melding in het log : Error: Serial Port closed!... Error: End of file.

ik heb van alles geprobeerd. opnieuw installeren. andere usb poort. snap er niks meer van. iemand een idee?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:13:
Mijn rfxcom werkt opens niet meer in domoticz op de rpi. op de pc werkt ie perfect. ik krijg de volgende melding in het log : Error: Serial Port closed!... Error: End of file.

ik heb van alles geprobeerd. opnieuw installeren. andere usb poort. snap er niks meer van. iemand een idee?
Misschien heb je iets aan de laatste reactie in dit topic om je op weg te helpen
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/746

Met je PC werkt hij perfect maar heb je ook getest of de RFXcom daar ook ontvangt. Puur om uit te sluiten dat het probleem daar toch in zit. Met RFXmngr kun je dit testen.

Gebruik je de beta van Domoticz? Zou je kunnen kijken of er een nieuwe versie beschikbaar is die nog iets oplost.

Anders zou je als je een Rasp gebruikt het OS eens kunnen bijwerken

code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt-get autoclean;
sudo apt-get clean; # eerste de cache opruimen, scheelt ruimte
sudo apt-get update; # nieuwe lijst van packages
sudo apt-get upgrade; # de daadwerkelijke update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove; # opruimen packages die niet meer nodig zijn

Daarna je Firmware bijwerken van de Rasp. Eerst regel is alleen nodig als je rpi-update niet nooit hebt geïnstalleerd.

code:
1
2
3
sudo apt-get install rpi-update; # install als je hem nog niet hebt
sudo rpi-update; # werk kernel en boot-scripts etc bij
sudo sync; sudo reboot

Maak vooraf een backup van je SD zodat je altijd terug kunt naar de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Laatst online: 06-09 21:09
vwtune schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

Xiaomi gateway plus een temp/humidity meter erbij is ongeveer 40 euro.
In mijn woonkamer heb ik zelfs een Mi humidifyer (120 euro) wat de humidity altijd rond de 60% houdt en nog eens lekker laat ruiken.
Wat is de capaciteit van de Mi humidifyer (hoeveel m2 kan hij voorzien)?

edit: 240 g/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 17:27

bonzz.netninja

Niente baffi

s.v.seters schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:42:
Ik heb voor 3,50 euro een wemos mini gekocht (arduino met wifi kloon) + een dht22 sensor (3 euro). Dus voor ongeveer 6 euro was ik klaar.

Die pusht de data continu naar wat je maar wilt. Nu doet hij dat naar blynk (https://www.blynk.cc/) maar kan ook naar een broker en ook naar domoticz.

Mijn volgende versie wordt trouwens zo'n arduino bordje met ingebouwde accu

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 04-10-2018 08:02 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulussie66
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-12-2024
@Rgerr

Ik ben zelf ook een tijd een het knutselen geweest om dit aan de praat te krijgen.
Het is mij uiteindelijk gelukt met onderstaand script:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/sh

#set the date for mindergas.nl
fullDate=$(date +"%Y-%m-%d")

#get todays gasCounter from Domoticz.
gasCounter=`curl -s 'http://[b]<yourDomoticzIP>[/b]/json.htm?type=devices&rid=[b]<yourDeviceID>[/b]'| grep Data| awk '{print $3}'| tr -d '",'`

#send gasCounter to mindergas with the current date and token and store ReturnCode.
RC=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:[b]<yourToken>[/b]" -d '{"date":"'$fullDate'", "reading": "'$gasCounter'" }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings)

if [ "$RC" = "201" ]
then
  logger "Meterstand $gasCounter m3 doorgegeven aan mindergas.nl"
elif  [ "$RC" = "422" ]
then
  logger "ERROR: Meterstand vandaag reeds ingevoerd, HTTP-status: $RC "
  curl -s "https://api.telegram.org/[b]<yourTelegramCredentials>[/b]&text=MinderGas meterstand vandaag reeds ingevoerd."
else
  logger "ERROR: HTTP-code: $RC"
  curl -s "https://api.telegram.org/[b]<yourTelegramCredentials>[/b]&text=MinderGas upload foutmelding ${RC}"
fi

Alle vetgedrukte items even aanpassen naar je persoonlijke instellingen en dan zou het moeten werken.
Als je geen pushmelding wilt ontvangen bij fouten kun je het 'IF' blok er ook nog uit slopen natuurlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Paulussie66 op 04-10-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:58:
Probeer via het mindergas script in de Domoticz wiki (https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl#The_Python_way) mijn gasmeter standen door te geven, krijg alleen steeds een 402 Unauthorized melding, terwijl de auth token gewoon goed is. :')

Als ik het vervolgens handmatig probeer middels:
code:
1
curl -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:xxxxxxxxxxxxxxxx" -d '{ "date": "<2018-09-27", "reading": 1000 }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings

werkt het wel gewoon. Iemand die dit kan oplossen?
In je curl opdracht gebruik je HTTPS, in het Python-script staat HTTP.
Pas dat eens aan naar HTTPS, volgens mij is dat onlangs gewijzigd aan de kant van Mindergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

MikeOO schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:32:
[...]

Misschien heb je iets aan de laatste reactie in dit topic om je op weg te helpen
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/746

Met je PC werkt hij perfect maar heb je ook getest of de RFXcom daar ook ontvangt. Puur om uit te sluiten dat het probleem daar toch in zit. Met RFXmngr kun je dit testen.

Gebruik je de beta van Domoticz? Zou je kunnen kijken of er een nieuwe versie beschikbaar is die nog iets oplost.

Anders zou je als je een Rasp gebruikt het OS eens kunnen bijwerken

code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt-get autoclean;
sudo apt-get clean; # eerste de cache opruimen, scheelt ruimte
sudo apt-get update; # nieuwe lijst van packages
sudo apt-get upgrade; # de daadwerkelijke update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove; # opruimen packages die niet meer nodig zijn

Daarna je Firmware bijwerken van de Rasp. Eerst regel is alleen nodig als je rpi-update niet nooit hebt geïnstalleerd.

code:
1
2
3
sudo apt-get install rpi-update; # install als je hem nog niet hebt
sudo rpi-update; # werk kernel en boot-scripts etc bij
sudo sync; sudo reboot

Maak vooraf een backup van je SD zodat je altijd terug kunt naar de huidige situatie.
Op de pc pik ik al mijn sensoren op. heb de laatse stable van domoticz. rfxcom is bijgewerkt tot laatse versie. os is ook bijgewerkt. Backup had ik laats al gemaakt. helaas niet toen ik mijn weerstation had toegevoegd maar dat is overkoombaar.

ik vermoed dat het te maken heeft met de usb poort. ik heb op de ander poort een rs485 usb adapter. die heb ik op USB0 toegewezen. voor de RFXCOm kan ik alleen serial0, ttyAMA0, USB0 selecteren. USB1 zie ik niet meer. Ik heb de RS485 usb adapter eruit gehaald opnieuw opgestart en weer geprobeerd maar hij ziet m gewoon niet. Bij hardware zie je ook version 0 staan.

Ik las op domoticz iemand met hetzelfde probleem. Die heeft zijn pi terugestuurd naar sos solutions en heeft een nieuwe gekregen en alles werkte weer.

Ik heb hier nog een pi liggen. Had de SD kaart erin gedaan maar die startte niet op. dacht dat os alleen op sd kaart stond?

en ik heb mijn rfxcom via een usb extender aangesloten. werkte perfect. gister toen de problemen begonnen had ik de rfxcom verplaatse. een nieuwe utp kabel getrokken naar de trapkast en daar de usb extender op aangesloten. het eerste half uur deed ie het prima.en van het ene op andere moment niks meer. de extender werkt trouwens prima en ik heb de rfxcom ook direct op de pi aangesloten.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:05:
[...]

Op de pc pik ik al mijn sensoren op. heb de laatse stable van domoticz. rfxcom is bijgewerkt tot laatse versie. os is ook bijgewerkt. Backup had ik laats al gemaakt. helaas niet toen ik mijn weerstation had toegevoegd maar dat is overkoombaar.

ik vermoed dat het te maken heeft met de usb poort. ik heb op de ander poort een rs485 usb adapter. die heb ik op USB0 toegewezen. voor de RFXCOm kan ik alleen serial0, ttyAMA0, USB0 selecteren. USB1 zie ik niet meer. Ik heb de RS485 usb adapter eruit gehaald opnieuw opgestart en weer geprobeerd maar hij ziet m gewoon niet. Bij hardware zie je ook version 0 staan.

Ik las op domoticz iemand met hetzelfde probleem. Die heeft zijn pi terugestuurd naar sos solutions en heeft een nieuwe gekregen en alles werkte weer.

Ik heb hier nog een pi liggen. Had de SD kaart erin gedaan maar die startte niet op. dacht dat os alleen op sd kaart stond?

en ik heb mijn rfxcom via een usb extender aangesloten. werkte perfect. gister toen de problemen begonnen had ik de rfxcom verplaatse. een nieuwe utp kabel getrokken naar de trapkast en daar de usb extender op aangesloten. het eerste half uur deed ie het prima.en van het ene op andere moment niks meer. de extender werkt trouwens prima en ik heb de rfxcom ook direct op de pi aangesloten.
Zou het hier nog mee te maken kunnen hebben. PersistentUSBDevices
https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Met meerdere usb apparaten gaat het wel eens vaker mis en ook dit is geen garantie op succes maar zeker het proberen waard als je dat nog niet hebt gecontroleerd.

OS staat inderdaad alleen op SD maar als het een andere model rpi is en uitwisselen tussen rpi gaat soms goed en soms niet. Had zelf geen problemen van RPi2 naar RPi3 maar hangt mogelijk ook af welke hardware en firmware je erop hebt draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 04-10-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
wimmme schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:58:
[...]

Je moet er idd andere software opzetten (Tasmota, ESPEasy) als je ze in Domoticz wil integreren. Eventjes zoeken, maar helemaal niet moeilijk.

Ik heb het gedaan met deze en deze

En info gehaald op dit forum, hier en hier . Ik heb het flashen wel gedaan met de Arduino software, lag me beter.
Thanks voor je hulp. Ik ga het allemaal eens goed bekijken en eens kijken of ik het ga proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Is er een (redelijk eenvoudig voor elkaar te krijgen) script oid om in domoticz het regen/ weer voorspelling te integreren? Dus dat ik middels bijvoorbeeld een dummy switch iets kan laten schakelen wanneer er regen / harde wind op komst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Er zit een WeatherUnderground plugin in, maar daar heb je een api key voor nodig. Voorheen kon je gratis api keys bij WU krijgen, maar daar moet je tegenwoordig voor betalen. Dus ja, kan makkelijk, maar moet je tegenwoordig wel voor betalen.

Heb eigenlijk nog geen simpel alternatief gevonden (en vooralsnog niet nodig voor mij, want de oude gratis api keys werken nog wel gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
DizzyWeb schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:32:
Er zit een WeatherUnderground plugin in, maar daar heb je een api key voor nodig. Voorheen kon je gratis api keys bij WU krijgen, maar daar moet je tegenwoordig voor betalen. Dus ja, kan makkelijk, maar moet je tegenwoordig wel voor betalen.

Heb eigenlijk nog geen simpel alternatief gevonden (en vooralsnog niet nodig voor mij, want de oude gratis api keys werken nog wel gewoon).
Zijn daar geen alternatieven voor dan? Denk niet dat er veel tweakers zullen betalen voor dit soort dingen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Kon je niet gratis een key krijgen als je aangaf een developer te zijn?
zo heb ik het een half jaar geleden gedaan.

of is het écht een recente aanpassing?

hmmm recent dus:
To improve our services and enhance our relationship with our users, we will no longer provide free weather API keys as part of our program. If you have been directed to download our Weather Underground free API key by a third party provider, please contact your vendor for resolution.

[ Voor 18% gewijzigd door RoRoo op 04-10-2018 09:41 ]

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Paulussie66 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

@Rgerr

Ik ben zelf ook een tijd een het knutselen geweest om dit aan de praat te krijgen.
Het is mij uiteindelijk gelukt met onderstaand script:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/sh

#set the date for mindergas.nl
fullDate=$(date +"%Y-%m-%d")

#get todays gasCounter from Domoticz.
gasCounter=`curl -s 'http://~~[b]<yourDomoticzIP>~~[/b]/json.htm?type=devices&rid=~~[b]<yourDeviceID>~~[/b]'| grep Data| awk '{print $3}'| tr -d '",'`

#send gasCounter to mindergas with the current date and token and store ReturnCode.
RC=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:~~[b]<yourToken>~~[/b]" -d '{"date":"'$fullDate'", "reading": "'$gasCounter'" }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings)

if [ "$RC" = "201" ]
then
  logger "Meterstand $gasCounter m3 doorgegeven aan mindergas.nl"
elif  [ "$RC" = "422" ]
then
  logger "ERROR: Meterstand vandaag reeds ingevoerd, HTTP-status: $RC "
  curl -s "https://api.telegram.org/~~[b]<yourTelegramCredentials>~~[/b]&text=MinderGas meterstand vandaag reeds ingevoerd."
else
  logger "ERROR: HTTP-code: $RC"
  curl -s "https://api.telegram.org/~~[b]<yourTelegramCredentials>~~[/b]&text=MinderGas upload foutmelding ${RC}"
fi

Alle vetgedrukte items even aanpassen naar je persoonlijke instellingen en dan zou het moeten werken.
Als je geen pushmelding wilt ontvangen bij fouten kun je het 'IF' blok er ook nog uit slopen natuurlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Thanks, heb het via bash gedaan en nu werkt het wel. :) Maar voor future reference kan je script absoluut van pas komen. _/-\o_
ThinkPadd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:44:
[...]

In je curl opdracht gebruik je HTTPS, in het Python-script staat HTTP.
Pas dat eens aan naar HTTPS, volgens mij is dat onlangs gewijzigd aan de kant van Mindergas.
Zie hierboven, heb het werkend gekregen via bash. :) Maar bedankt voor je input/reactie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:45
vwtune schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:29:
Is er een (redelijk eenvoudig voor elkaar te krijgen) script oid om in domoticz het regen/ weer voorspelling te integreren? Dus dat ik middels bijvoorbeeld een dummy switch iets kan laten schakelen wanneer er regen / harde wind op komst is?
Voor regen kan je de data van buienradar gebruiken: Is it gonna rain.

Dat script haalt de data op van Buienrader dmv de gpsgadget link van buienradar:
https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext/?lat=52.0&lon=5.05
Waar je met lat en lon jouw locatie kan aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:28
snip, dit is aankoopadvies en hoort hier derhalve niet thuis

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 05-10-2018 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Opgelet weatherUnderground blijft nog maar enkele maanden werken.
https://apicommunity.wund...e-weather-underground-api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
henk99 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

enige nadeel is dat als je de batterijen eruit haalt omdat ze leeg zijn ze ook een nieuw id krijgen en je ze weer aan de andere / oude meter moet koppelen
[...]

heb er wel meer dan 10. Werkt prima omdat ze allemaal een ander id krijgen. Alleen ik ben die batterij modules eigenlijk wel zat aan het worden omdat ze niet op tijd aangeven dat ze aan vervanging toe zijn en dan dus eerst een tijdje niets zenden voor je er echt achter komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 22:03
SnowDude schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:17:
Even een hele simpele vraag maar hoe kan ik 2 of 3 RGB dimmers gelijk aansturen? Ik wil gewoon 1 dimmer instellen en dat dan de rest mee gaat.
@SnowDude
Ik dacht ook dat dit een simpele vraag met een simpele oplossing was. Helaas heeft het mij heel wat tijd gekost om hier een oplossing voor te vinden (ik heb er ook flink voor gegoogled). Ik ben blij met het functionele eindresultaat (het werkt prima), maar ik ben niet heel trots op de code... Ik hoop eigenlijk dat iemand op dit forum mij kan vertellen wat ik binnen de dzVents API heb gemist en hoe het eventueel simpeler kan (vooral zonder die lelijke callback). Voor meer informatie over de keuzes binnen de code: zie de commentaren in de code.

Hierbij mijn dzVents code, maar ik zal eerst uitleggen wat voor randvoorwaarden (dummy devices) ik heb gebruikt. Ik heb 2 functionaliteiten geïmplementeerd. De eerste is een 'RGBWWZ Color switch' (met Switch Type 'Dimmer') dummy voor het aansturen van de kleuren en de lichtsterkte (ik heb ledstrips met warm wit, dus het kan zijn dat jij de code moet aanpassen om het geschikt te maken voor enkel RGB). De tweede is een 'Selector Switch' dummy met vooringestelde kleuren. Hiermee kan ik in één keer een kleur kiezen zonder via de 'RGBWWZ Color switch' dummy een kleur te zoeken.

De color switch ziet er als volgt uit:
LevelLevel name
0Off
10Oranje
20Licht geel
30Groen
40Licht blauw
50Paars
60Licht Rood

Binnen het script ga ik er in regel 34 vanuit dat Domoticz lokaal bereikbaar is via 'http://127.0.0.1:8080'. Dit is (denk ik ook met die poort) bij een standaardinstallatie waarschijnlijk al het geval. Controleer bij "Setup -> Settings" dat onder "Remote Proxy IPs:" het adres '127.0.0.1' staat. Of pas eventueel hier de instellingen zo aan zodat het voor jouw configuratie binnen Domoticz klopt.

Bij het aanmaken van het script kies bij 'Event name' voor: "dzVents" en "Device".
Op regel 3 en 4 staan de dummy device namen, deze dien je aan te passen naar de namen zoals die in jouw Domoticz zijn.
Op regel 27 staan de device namen die je wilt aansturen (ik heb dus 3 verschillende RGBWW dimmers die ik tegelijk aanstuur), deze moet je dus uiteraard aanpassen naar jouw device namen (ik werk zelf altijd op basis van de namen en niet direct op basis van de idx).

Hopelijk heb jij (of iemand anders) er iets aan. Als er vragen zijn (of nog beter: verbeteringsvoorstellen voor de code) dan hoor ik het graag.

code: rgbw_devices_set
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
local afterSetColorCallback = 'afterSetColorCallback'

local Color_switch_name = "Color switch"
local rgbw_dummyDevice_name = 'rgbw_dummyDevice'

return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            rgbw_dummyDevice_name,
            Color_switch_name
        },
        httpResponses = {
            afterSetColorCallback
        }
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_ERROR, --domoticz.LOG_INFO,
        marker = "Set-rgbw_dummyDevice-rgbwwz_"
    },
    data = {
        lastLevel = { initial = 1 }
    },
    execute = function(domoticz, itemChanged)
        local rgbw_dummyDevice = domoticz.devices(rgbw_dummyDevice_name)

local rgbwDeviceNames = {
            'RGBW - 1',
            'RGBW - 2',
            'RGBW - 3'
        }
        local rgbwDevices = domoticz.devices().filter(rgbwDeviceNames)

local domoticz_base_url_1 = 'http://127.0.0.1:8080'
        local domoticz_base_url_2 = '/json.htm?'

function setLevel(levelToSet)
            domoticz.log('Level to set (in setLevel()): ' .. levelToSet, domoticz.LOG_INFO)

rgbwDevices.forEach(function(rgbwDevice)
                setLevelForDevice(rgbwDevice, levelToSet)
            end)

end

function setLevelForDevice(device, levelToSet)
            local device_url = 'type=command&param=switchlight&idx=' .. device.idx .. '&switchcmd=Set%20Level&level=' .. levelToSet
            domoticz.openURL({
                url = domoticz_base_url_1 .. domoticz_base_url_2 .. device_url,
                method = 'GET'
            })
        end

function setColor()
            local levelToSet = domoticz.data.lastLevel
            local colorToSet = rgbw_dummyDevice.color
            domoticz.log('Color to set: ' .. colorToSet, domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.log('Level to set (via domoticz.data.lastLevel) (in setColor()): ' .. levelToSet, domoticz.LOG_INFO)

setColorForDevice(rgbwDevice, colorToSet)
            end)
        end

function setColorForDevice(device, colorToSet)
            local device_url = 'type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=' .. device.idx .. '&brightness=' .. levelToSet .. '&color=' .. colorToSet

domoticz.openURL({
                url = domoticz_base_url_1 .. domoticz_base_url_2 .. device_url,
                method = 'GET'
            })
        end

if(itemChanged.isDevice) then

if(itemChanged.name == rgbw_dummyDevice_name) then

if(rgbw_dummyDevice.state == 'Set Color') then
                    -- A bit weird: I do not receive the new chosen color, but the previous color.
                    -- To be able to receive the new color I have to apply a state "On" change and then the new color is received.
                    -- After the state 'On' change I use a callback to handle the new color

domoticz.log('In statement for rgbw_dummyDevice.state == "Set Color": ', domoticz.LOG_DEBUG)
                    local dummyDevice_ON_url = 'type=command&param=switchlight&idx=' .. rgbw_dummyDevice.idx .. '&switchcmd=On&level='.. levelToSet ..'&passcode='
                    domoticz.openURL({
                        url = domoticz_base_url_1 .. domoticz_base_url_2 .. dummyDevice_ON_url,
                        method = 'GET',
                        callback = afterSetColorCallback,
                    })
                elseif (rgbw_dummyDevice.state == 'Set Level') then
                    -- rgbw_dummyDevice.state == 'Set Level' never seem to happen.. The change of level triggers a .state == 'On' This statement could therefore be removed
                    domoticz.log('In statement for rgbw_dummyDevice.state == "Set Level": ', domoticz.LOG_DEBUG)
                    domoticz.data.lastLevel = rgbw_dummyDevice.levelVal
                    setLevel(rgbw_dummyDevice.levelVal)
                elseif (rgbw_dummyDevice.state == 'On') then
                    domoticz.log('In statement for rgbw_dummyDevice.state == "On": millisecondsAgo: ' .. tostring(rgbw_dummyDevice.lastUpdate.millisecondsAgo), domoticz.LOG_DEBUG)
                    -- The millisecondsAgo of 1800 is a bit of a gamble, I have seen updates of 1400 while the "On" statement just ran (And in that case we want to execute the setLevel), so I have to be at least above 1400.
                    -- Did not have any interaction problems till now with 1800, if you change fast it is still not a real problem
                    if(rgbw_dummyDevice.lastUpdate.millisecondsAgo > 1800 or rgbw_dummyDevice.lastUpdate.millisecondsAgo < 200) then
                        -- Ignore the on state change if the lastUpdate was a short while ago. This because the 'Set Color' change activates the state On to apply the new color.
                        domoticz.log('In statement for rgbw_dummyDevice.lastUpdate.millisecondsAgo > 1800:', domoticz.LOG_DEBUG)
                        domoticz.data.lastLevel = rgbw_dummyDevice.levelVal
                        setLevel(rgbw_dummyDevice.levelVal)
                    end
                elseif  (rgbw_dummyDevice.state == 'Off') then
                    domoticz.log('In statement for rgbw_dummyDevice.state == "Off":', domoticz.LOG_DEBUG)

rgbwDevice.switchOff().checkFirst()
                    end)
                end
        elseif(itemChanged.name == Color_switch_name) then
            domoticz.log('In statement for itemChanged.name == Color_switch_name": ', domoticz.LOG_DEBUG)
            domoticz.data.lastLevel = 2 -- Always set level to 2 (in my case that is a nice value)
            local color = itemChanged.state
            local colorToSet = ''

if color == "Off" then
                colorToSet = '{"m":4,"t":3,"r":255,"g":248,"b":245,"cw":252,"ww":3}'
            elseif color == "Oranje" then
                colorToSet = '{"m":4,"t":255,"r":255,"g":89,"b":0,"cw":0,"ww":0}'
            elseif color == "Licht geel" then
              colorToSet = '{"m":4,"t":255,"r":255,"g":157,"b":43,"cw":0,"ww":213}'
            elseif color == "Groen" then
                colorToSet = '{"m":4,"t":11,"r":6,"g":21,"b":6,"cw":108,"ww":5}'
            elseif color == "Licht blauw" then
                colorToSet = '{"m":4,"t":255,"r":32,"g":255,"b":248,"cw":0,"ww":0}'
            elseif color == "Paars" then
                colorToSet = '{"m":4,"t":255,"r":255,"g":68,"b":213,"cw":0,"ww":0}'
            elseif color == "Licht Rood" then
                colorToSet = '{"m":4,"t":0,"r":7,"g":1,"b":1,"cw":16,"ww":0}'
            else
                colorToSet = '{"m":4,"t":255,"r":255,"g":102,"b":204,"cw":0,"ww":0}'
            end

setColorForDevice(rgbw_dummyDevice, colorToSet)
        end

elseif (itemChanged.isHTTPResponse and itemChanged.ok) then
            domoticz.log('In statement for itemChanged.isHTTPResponse - afterSetColorCallback": ', domoticz.LOG_DEBUG)
            setColor()
            -- Setting a color contains a property for the level. But for some weird reason the level is ignored and set to 100 (full, or something like it), that is why I set the level again...
            setLevel(domoticz.data.lastLevel)
        end

end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
alexswart schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:55:
heeft iemand al ervaring met een jura koffie machine icm met een esp8266 en domoticz?
ik kwam op internet de volgende howto tegen voor homeassistant, en nu wil ik dit natuurlijk ook in domoticz :D

https://community.home-as...jura-coffee-machine/26604

ik krijg het alleen niet voor elkaar. de esp en de jura zijn goed met elkaar verbonden via de webinterface van de esp kan ik de jura aansturen
alleen als ik inlog via putty op mijn domoticz en het volgende comando ingeef "curl -d AN:01 1(ip van mijn jura esp)/api" krijg een response met bad request,

doe ik iets verkeerd?
Even een kickje is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen. Dit lijkt mij namelijk erg vet om het uiteindelijk zelfs nog aan mn google home te kunnen linken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Even een noob vraag: zou je een Xiaomi Hub moeten kunnen vinden vanuit domoticz vanaf een windows PC via Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

niki_lauda schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Opgelet weatherUnderground blijft nog maar enkele maanden werken.
https://apicommunity.wund...e-weather-underground-api
Jeez, een mailtje naar de gebruikers kon er dus niet eens van af...

Hoop van harte dat er dan een alternatief komt in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:34
DizzyWeb schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:38:
[...]

Jeez, een mailtje naar de gebruikers kon er dus niet eens van af...

Hoop van harte dat er dan een alternatief komt in Domoticz.
Ik gebruik Openweathermap. Werkt ook prima (hoewel ik de features van Weather Underground niet ken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Stubby schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:53:
[...]

Ik gebruik Openweathermap. Werkt ook prima (hoewel ik de features van Weather Underground niet ken).
Heb nu een Buienradar plugin geinstalleerd. Voordeel van Weather Underground is dat je een lokaal persoonlijk weerstation kon kiezen. Woont hier schijnbaar iemand een paar honderd meter vandaan die een WU weerstation heeft, dus die was voor mij heel erg accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Als ik via deze link: https://github.com/ffes/domoticz-buienradar alle stappen volg, komt er in mijn hardware lijst helaas geen buienradar tevoorschijn (in mijn instellingen staat event system op aan). Iemand een idee waar dit aan ligt? Ik heb domoticz al paar keer opnieuw gestart en ook f5 gedrukt/ cache geleegd.

[ Voor 8% gewijzigd door vwtune op 05-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:55
Sinds een aantal dagen bezig om te IKEA Tradfri met Domoticz (Rpi3) te laten babbelen... Tot nog toe zonder succes...

Heb een aantal guides gevolgd:
- Bij deze ontbreekt de coap-library
- Deze vooral gebruikt
- Beetje afgekeken bij: Deze en deze
Ben redelijk noob op dit gebied, maar met command line en google kom ik er eigenlijk altijd wel B) nu nog niet helaas...

Ik blijf in Domoticz deze melding krijgen:
code:
1
2
 2018-10-05 13:47:36.848 (Tradfri) Failed to connect to IKEA tradfri COAP-adapter! Status: 111 Description: Connection refused
2018-10-05 13:47:36.849 (Tradfri) Device has disconnected

Als ik meekijk op de Pi meekijk via zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 Connected from IPv4Address(type='TCP', host='127.0.0.1', port=40072)
Data received: b'{"identity": "pi", "psk": "mj8m8gb5HGgimygw", "observe": "True", "action": "setConfig", "pollinterval": "30", "groups": "False", "gateway": "192.168.0.12"}'
Initializing gateway
Unhandled Error
Traceback (most recent call last):
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/python/log.py", line 103, in callWithLogger
    return callWithContext({"system": lp}, func, *args, **kw)
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/python/log.py", line 86, in callWithContext
    return context.call({ILogContext: newCtx}, func, *args, **kw)
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/python/context.py", line 122, in callWithContext
    return self.currentContext().callWithContext(ctx, func, *args, **kw)
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/python/context.py", line 85, in callWithContext
    return func(*args,**kw)
--- <exception caught here> ---
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/internet/posixbase.py", line 614, in _doReadOrWrite
    why = selectable.doRead()
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/internet/tcp.py", line 243, in doRead
    return self._dataReceived(data)
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/twisted/internet/tcp.py", line 249, in _dataReceived
    rval = self.protocol.dataReceived(data)
  File "tradfri.tac", line 76, in dataReceived
    self.factory.initGateway(self, command)
  File "tradfri.tac", line 275, in initGateway
    self.devices = self.api(self.api(self.gateway.get_devices()))
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/pytradfri/api/libcoap_api.py", line 96, in request
    return self._execute(api_commands, timeout=timeout)
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/pytradfri/api/libcoap_api.py", line 90, in _execute
    api_command.result = _process_output(return_value, parse_json)
  File "/home/pi/.local/lib/python3.5/site-packages/pytradfri/api/libcoap_api.py", line 182, in _process_output
    'Please compile coap-client without debug output. See '
pytradfri.error.RequestError: Please compile coap-client without debug output. See instructions at https://github.com/ggravlingen/pytradfri#installation

Hij lijkt dus wel verbinding te maken, maar op een of andere manier krijgt hij geen toegang. Iemand hier misschien een idee? Of een iets meer n00b-proof guide om te volgen? O-)

Edit:
Weer een stapje verder, twisted library bleek niet goed te zijn geinstalleerd. Krijg nu echter de volgende error, iemand een idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
 2018-10-05 15:44:07.803 (Tradfri) Connected successfully to: 192.168.0.12
2018-10-05 15:44:07.803 Error: (Tradfri) 'onMessage' failed 'AttributeError':''dict' object has no attribute 'decode''.
2018-10-05 15:44:07.804 Error: (Tradfri) ----> Line 280 in '/home/pi/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri/plugin.py', function onMessage
2018-10-05 15:44:07.804 Error: (Tradfri) ----> Line 190 in '/home/pi/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri/plugin.py', function onMessage
2018-10-05 15:44:18.227 Error: (Tradfri) 'onMessage' failed 'AttributeError':''dict' object has no attribute 'decode''.
2018-10-05 15:44:18.227 Error: (Tradfri) ----> Line 280 in '/home/pi/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri/plugin.py', function onMessage
2018-10-05 15:44:18.227 Error: (Tradfri) ----> Line 190 in '/home/pi/domoticz/plugins/IKEA-Tradfri/plugin.py', function onMessage

[ Voor 12% gewijzigd door SnakeDoc88 op 05-10-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ik hoop binnenkort mijn eerste electrische auto te kunnen aanschaffen en (want je bent tweaker of niet) wil dan ook mijn eigen laadstation bouwen m.b.v. openevse (openevse.com).

Die laadpaal wil ik kunnen aansturen vanuit Domoticz, gebaseerd op het totale verbruik van mijn woning teneinde de hoofdzekering niet te laten springen. Wat eerste experimenten tonen aan dat het signaal via P1 eigenlijk te traag is. Een verhoging van het verbruik leidt pas na 10 à 15 seconden tot het omzetten van een virtuele schakelaar. In grensgevallen kan dat te lang zijn, denk ik.

Zijn er nog andere manieren om het verbruik / amperage te meten en zonder vertraging in Domoticz te krijgen? Voor wat het waard is: De Pi waar Domoticz op draait staat in de meterkast en ik heb een z-wave netwerk.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Marc O. schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:40:
Ik hoop binnenkort mijn eerste electrische auto te kunnen aanschaffen en (want je bent tweaker of niet) wil dan ook mijn eigen laadstation bouwen m.b.v. openevse (openevse.com).

Die laadpaal wil ik kunnen aansturen vanuit Domoticz, gebaseerd op het totale verbruik van mijn woning teneinde de hoofdzekering niet te laten springen. Wat eerste experimenten tonen aan dat het signaal via P1 eigenlijk te traag is. Een verhoging van het verbruik leidt pas na 10 à 15 seconden tot het omzetten van een virtuele schakelaar. In grensgevallen kan dat te lang zijn, denk ik.

Zijn er nog andere manieren om het verbruik / amperage te meten en zonder vertraging in Domoticz te krijgen? Voor wat het waard is: De Pi waar Domoticz op draait staat in de meterkast en ik heb een z-wave netwerk.
Ligt aan de interval van je slimme meter, als je een kleinere interval wil hebben zal je je netbeheerder moeten contacten om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
alexswart schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:36:
[...]

Even een kickje is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen. Dit lijkt mij namelijk erg vet om het uiteindelijk zelfs nog aan mn google home te kunnen linken
Hij ziet een commando < 3 karakters (dus wat achter de -d staat).

Probeer eens: curl -d "AN:01" http://<ipadress>/api

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 05-10-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:23
Marc O. schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:40:

Tof dat je ook elektrisch wilt rijden! Zelf gebruik ik een Smart EVSE voor het laden van onze auto. Dit gaat buiten Domoticz om. CT klemmen zitten om de drie fase draden meteen na de hoofdschakelaar en zo weet de Smart EVSE wat de belasting is. Dit werkt al ruim een jaar probleemloos ook als er tijdens het laden een oven/kookplaat of wasmachine aan staat.

Als ik het goed begrepen heb, dan is die communicatie tussen de CT klemmen en de EVSE RS485, dus dan zou je eventueel mee kunnen luisteren en dit verbruik ook weer plotten met Domoticz. Zelf log ik alleen een kWh meter om inzicht te hebben in hoeveel stroom we gebruiken voor het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand een tip hoe ik kan zorgen dat mijn RPi3 / domoticz weer automatisch connect na een internet hick.
Nu telkens geen internetverbinding... na een hick.
Kan hem wel bereiken via putty.
Allen domoticz moet ik rebooten om na een hick weer verbinding te krijgen...?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:15:
Iemand een tip hoe ik kan zorgen dat mijn RPi3 / domoticz weer automatisch connect na een internet hick.
Nu telkens geen internetverbinding... na een hick.
Kan hem wel bereiken via putty.
Allen domoticz moet ik rebooten om na een hick weer verbinding te krijgen...?
heeft de pi wel een vast ip adres, want dan blijft het gewoon werken hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

commentator schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:19:
[...]

heeft de pi wel een vast ip adres, want dan blijft het gewoon werken hoor
Ja vast.
Heb een asus met open wrt merlin er op.
Alles krijg na een hick internet en dat zijn er wat tig sonoff en solarmeters enz enz
De RPi3 is wel te bereiken via putty.
maar domoticz werkt niet meer..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:21:
[...]

Ja vast.
Heb een asus met open wrt merlin er op.
Alles krijg na een hick internet en dat zijn er wat tig sonoff en solarmeters enz enz
De RPi3 is wel te bereiken via putty.
maar domoticz werkt niet meer..
hier geen enkel probleem hoor. Welke versie van Domoticz heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

commentator schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:22:
[...]

hier geen enkel probleem hoor. Welke versie van Domoticz heb je?
Heel lang laatste beta, deed hij dit ook niet.
Nu ff gestopt bij:V4.9962 beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
jobr schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:02:
[...]

Hij ziet een commando < 3 karakters (dus wat achter de -d staat).

Probeer eens: curl -d "AN:01" http://<ipadress>/api
Ik blijf helaas dezelde fout krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
tsjoender schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:45:
[...]

Tof dat je ook elektrisch wilt rijden! Zelf gebruik ik een Smart EVSE voor het laden van onze auto.
Heb ook naar smartevse gekeken maar die mist de online toegankelijkheid. Daarentegen inderdaad wel de mogelijkheid tot load balancing ingebouwd. Uiteindelijk toch de voorkeur voor openevse omdat ik hoop dat ik load balancing kan bewerkstelligen via Domoticz.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
alexswart schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:01:
[...]

Ik blijf helaas dezelde fout krijgen
Probeer eens: curl -d "plain=AN:01" http://<ipadress>/api

En anders print cmd eens naar je serial na deze regel:
cmd = webserver.arg("plain");

en kijk wat er tevoorschijn komt in je serial monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
jobr schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:25:
[...]

Probeer eens: curl -d "plain=AN:01" http://<ipadress>/api

En anders print cmd eens naar je serial na deze regel:
cmd = webserver.arg("plain");

en kijk wat er tevoorschijn komt in je serial monitor.
De 1e commando werkt! Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 18:30
Heeft iemand een goede tip voor een bewegingssensor voor buiten? Ik gebruik nu deze van KlikaanKlikuit, maar die reageert te traag en vreet z'n batterij veel te snel leeg. Dat moet toch beter kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
PhilipsFan schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:41:
Heeft iemand een goede tip voor een bewegingssensor voor buiten? Ik gebruik nu deze van KlikaanKlikuit, maar die reageert te traag en vreet z'n batterij veel te snel leeg. Dat moet toch beter kunnen...
De huidige sensor van Hue. Met een beetje kit de naadjes dichten en je kunt er tegenaan. Natuurlijk niet het volle weer hangen. :) Hue komt ook met een buitensensor, maar is een stuk duurder. Even voor googelen als je meer wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 18:30
Rgerr schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

De huidige sensor van Hue. Met een beetje kit de naadjes dichten en je kunt er tegenaan. Natuurlijk niet het volle weer hangen. :) Hue komt ook met een buitensensor, maar is een stuk duurder. Even voor googelen als je meer wil weten.
Dat is nog niet eens een heel gek idee. Ik heb er al 5 in huis, maar allemaal binnen. Ze kunnen onafhankelijk van de gevoeligheidsinstelling beweging detecteren, daar ging het me vooral om. Ik wil buiten een sensor hebben hangen die de buitenlamp bedient bij beweging, maar alleen als het donker genoeg is. Tegelijk wil ik bij beweging een foto maken met de beveiligingscamera, dat moet uiteraard ook gebeuren als het niet donker is. Of het donker is kan ik ook meten met die sensor, en als bonus zit er ook nog een temperatuursensor in.

Enige nadeel is dat de detectie dan via de Hue hub loopt, wat weer een extra afhankelijkheid is. Dat wil je het liefst zo weinig mogelijk bij een beveiligingssysteem. Weet iemand of het ook mogelijk is om die Hue sensor rechtstreeks aan een z-wave stick te koppelen? Ik heb op dit moment geen z-wave stick dus de beslissing om er eentje te kopen hangt daar vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
PhilipsFan schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:36:
[...]

Dat is nog niet eens een heel gek idee. Ik heb er al 5 in huis, maar allemaal binnen. Ze kunnen onafhankelijk van de gevoeligheidsinstelling beweging detecteren, daar ging het me vooral om. Ik wil buiten een sensor hebben hangen die de buitenlamp bedient bij beweging, maar alleen als het donker genoeg is. Tegelijk wil ik bij beweging een foto maken met de beveiligingscamera, dat moet uiteraard ook gebeuren als het niet donker is. Of het donker is kan ik ook meten met die sensor, en als bonus zit er ook nog een temperatuursensor in.

Enige nadeel is dat de detectie dan via de Hue hub loopt, wat weer een extra afhankelijkheid is. Dat wil je het liefst zo weinig mogelijk bij een beveiligingssysteem. Weet iemand of het ook mogelijk is om die Hue sensor rechtstreeks aan een z-wave stick te koppelen? Ik heb op dit moment geen z-wave stick dus de beslissing om er eentje te kopen hangt daar vanaf.
Dat gaat niet lukken, Hue werkt op Zigbee 2,4GHz, Z-wave werkt op 868MHz. Ben normaal geen fan van Zigbee, maar met Hue gaat het bij mij altijd goed. Gebruik overigens zelf ook Hue motion sensors voor diverse automatiseringen op lichtsterkte en beweging.

Edit: bedenk me net dat je hem ook in huishoudfolie kunt wikkelen. Beweging e.d. komen dan gewoon er door, en is waterdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 06-10-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik heb een vaag probleem waar ik vooralsnog niets voor kan vinden.

Ik heb diverse fibaro double relay switches in gebruik. Gisteren nog een geïnstalleerd in de tuin, op S1zit de tuinverlichting, op S2 een waterornament. Op S1 zitten 2 timers, een kwartier voor zonsondergang gaat het licht aan en om 23 uur weer uit. Werkt perfect. Diezelfde timers gebruik ik ook al jaren bij de buitenlamp bij de voordeur.

Maar op het waterornament heb ik ook een timer om 'm om 23 uur uit te schakelen, maar die werkt niet. Ook andere timers op die schakelaar werken niet. Waarom op S1 wel, maar S2 niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DizzyWeb schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:04:
Ik heb een vaag probleem waar ik vooralsnog niets voor kan vinden.

Ik heb diverse fibaro double relay switches in gebruik. Gisteren nog een geïnstalleerd in de tuin, op S1zit de tuinverlichting, op S2 een waterornament. Op S1 zitten 2 timers, een kwartier voor zonsondergang gaat het licht aan en om 23 uur weer uit. Werkt perfect. Diezelfde timers gebruik ik ook al jaren bij de buitenlamp bij de voordeur.

Maar op het waterornament heb ik ook een timer om 'm om 23 uur uit te schakelen, maar die werkt niet. Ook andere timers op die schakelaar werken niet. Waarom op S1 wel, maar S2 niet...
Je zult iets meer moeten posten om te kijken of je netwerk wel goed is.
En of je devices wel goed geleerd is..
Meestal.....
Zwave is voor pro's .. Dus doe wat je moet doen anders alleen maar ellende

Screendump van je meshnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PhilipsFan schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:41:
Koop een xiaomi setje
Soldeer de batterij los van de pir.
Met wat lijmpistool enz bouw je de xiaomi om in de kaku
2 pentlites erin gemaakt.. of een 3 volt houder erbij bestellen op ali..

Werkt perfect,,, hier al 1 jaar zonder batterijwissel

En missen eigenlijk nooit:-)

Edit:
Uhm en doe je een xiaomi like auria oid heb je meteen een lux sensor erbij:-)

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 06-10-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand een goede wifi cam die werkt in Domoitcz?
Of een lijstje met werkende cams?
Zoek eigenlijk klein fullhd geschikt voor buiten
WIFI
Te koop in china dus goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Heeft iemand de buienradar werkend in domoticz?
Als ik via deze link: https://github.com/ffes/domoticz-buienradar alle stappen volg, komt er in mijn hardware lijst helaas geen buienradar tevoorschijn (in mijn instellingen staat event system op aan). Iemand een idee waar dit aan ligt? Ik heb domoticz al paar keer opnieuw gestart en ook f5 gedrukt/ cache geleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Je zult iets meer moeten posten om te kijken of je netwerk wel goed is.
En of je devices wel goed geleerd is..
Meestal.....
Zwave is voor pro's .. Dus doe wat je moet doen anders alleen maar ellende

Screendump van je meshnetwerk?
Aangezien de ene schakelaar van de double switch wel gewoon werkt en de tweede schakelaar gewoon werkt als ik 'm handmatig toggle in Domoticz, ben ik er vrij zeker van dat het mesh netwerk het probleem niet is. De tweede schakelaar werkt alleen niet op timers.

Edit:
De schakeling van de timer staat al in het log. Maar hij blijft aan (ook in Domoticz).

[ Voor 48% gewijzigd door DizzyWeb op 06-10-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

vwtune schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:23:
Heeft iemand de buienradar werkend in domoticz?
Nieuwe hardware toestaan aan?
Reboot?
En log eens in met ftp. kijk of hij echt wel in plugin map staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DizzyWeb schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

Aangezien de ene schakelaar van de double switch wel gewoon werkt en de tweede schakelaar gewoon werkt als ik 'm handmatig toggle in Domoticz, ben ik er vrij zeker van dat het mesh netwerk het probleem niet is. De tweede schakelaar werkt alleen niet op timers.
En toch is dit heeel vaak het probleem.
Laat je mesh eens zien?
Als het grote druppels zijn ..:-(
En wat heb je nog meer voor zwave spul?
Hoe heb je hem geleerd?
Enz enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Mesh netwerk kan ik zo niet laten zien op het moment.
Heb 'm geleerd op de enige manier waarop ik weet hoe, include more en 3x op de b knop drukken, zoals ook in de manual staat.

Heb het maar opgelost met een simpele blockly, doet exact hetzelfde en schakelt 'm wel uit.

Viel me net wel op dat de controller niet in groep 1 zat, in tegenstelling tot alle andere schakelaars. Weird.

[ Voor 17% gewijzigd door DizzyWeb op 06-10-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:06:
[...]

Nieuwe hardware toestaan aan?
Reboot?
En log eens in met ftp. kijk of hij echt wel in plugin map staat?
Alles staat aan, heb hem ook al gereboot. Als ik met filezilla inlog en naar die map ga, staat het er netjes in |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
  • Laatst online: 14-09 18:08
Afgelopen nacht is er bij ons in de regio een stroomstoring geweest. Ik monitor mijn Pi met Monit, dus de Pi is nadat er weer stroom was keurig opnieuw opgestart. Alleen toen mijn vriendin vanochtend beneden kwam stonden alle Yeelights in de woonkamer aan....de lampen die zijn aangesloten op Sonoffs waren uit. Nou is dat opzich niet zo heel erg, maar ik wil toch graag weten hoe dit kan gebeuren en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen! Iemand een idee?

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Furiousz schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 07:52:
Afgelopen nacht is er bij ons in de regio een stroomstoring geweest. Ik monitor mijn Pi met Monit, dus de Pi is nadat er weer stroom was keurig opnieuw opgestart. Alleen toen mijn vriendin vanochtend beneden kwam stonden alle Yeelights in de woonkamer aan....de lampen die zijn aangesloten op Sonoffs waren uit. Nou is dat opzich niet zo heel erg, maar ik wil toch graag weten hoe dit kan gebeuren en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen! Iemand een idee?
De Yeelights via de Yeelight app updaten met de laatste firmware. Ik had dit ook altijd wanneer ik de RPI opnieuw startte dat de al die lampen aanspringen, tot ik de laatste firmware erop deed, daarna is het niet meer gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
Ik houd de Yeelights altijd up tot date, dus er is momenteel geen update beschikbaar.

Misschien past dit beter in het Yeelight topic, het is lijkt mij geen Domoticz issue.

[ Voor 34% gewijzigd door Furiousz op 07-10-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Maar de Yeelights gaan toch altijd aan als je de stekker er opnieuw in doet? Heeft niets met een update of Domoticz te maken. Is volgens mij niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb een Evohome thermostaat die ik op het Temperature tabblad gewoon kan instellen op een temperatuur, maar als favoriet op het dashboard is dit een read only device geworden. Is dit een bug of een feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Furiousz schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 07:52:
hebben ze een fixed ip? :-)
anders doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

MikeOO schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:12:
[...]

Zou het hier nog mee te maken kunnen hebben. PersistentUSBDevices
https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Met meerdere usb apparaten gaat het wel eens vaker mis en ook dit is geen garantie op succes maar zeker het proberen waard als je dat nog niet hebt gecontroleerd.

OS staat inderdaad alleen op SD maar als het een andere model rpi is en uitwisselen tussen rpi gaat soms goed en soms niet. Had zelf geen problemen van RPi2 naar RPi3 maar hangt mogelijk ook af welke hardware en firmware je erop hebt draaien.
Hij werkt inmiddels weer. eerst even de usb extender getest. die werkte prima. Vervolgens alle usb devices eruit gehaald. Persitant devices uitgezet. elke keer gereboot. usb stick in beid poorten gedaan en werd herkent en zichtbaar. daarna weer rfxcom erin, rs485usb erin en persistant usb devices weer aan gezet. Backup terug gezet en alles draait weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Hij werkt inmiddels weer. eerst even de usb extender getest. die werkte prima. Vervolgens alle usb devices eruit gehaald. Persitant devices uitgezet. elke keer gereboot. usb stick in beid poorten gedaan en werd herkent en zichtbaar. daarna weer rfxcom erin, rs485usb erin en persistant usb devices weer aan gezet. Backup terug gezet en alles draait weer als een zonnetje.
Mooi dat het weer werkt en dat de oplossing gevonden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
DizzyWeb schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:15:
Mesh netwerk kan ik zo niet laten zien op het moment.
Heb 'm geleerd op de enige manier waarop ik weet hoe, include more en 3x op de b knop drukken, zoals ook in de manual staat.

Heb het maar opgelost met een simpele blockly, doet exact hetzelfde en schakelt 'm wel uit.

Viel me net wel op dat de controller niet in groep 1 zat, in tegenstelling tot alle andere schakelaars. Weird.
maar her overzicht van het meshnetwerk staat toch los van hoe een device is aangeleerd?
Je kunt toch gewoon een overzicht van dat netwerk in Domoticz ophalen bij hardware, en dan setup bij je zwave controller en dan Nodemanagement , groups & network

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

Nicap

Tsssk....

Knielen schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:31:
Maar de Yeelights gaan toch altijd aan als je de stekker er opnieuw in doet? Heeft niets met een update of Domoticz te maken. Is volgens mij niet te voorkomen.
Je kunt het wel voorkomen door nooit de lampen op 100% te zetten. Daarna een blockly of script maken dat zodra de lampen 100% zijn deze uit te schakelen. :)

Dus als je dan een stroomstoring hebt gaan ze automatisch weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

commentator schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 07:48:
[...]

maar her overzicht van het meshnetwerk staat toch los van hoe een device is aangeleerd?
Je kunt toch gewoon een overzicht van dat netwerk in Domoticz ophalen bij hardware, en dan setup bij je zwave controller en dan Nodemanagement , groups & network
Ging het niet om, zat op m'n tablet en die wil het netwerk gewoon niet goed laten zien ;)

Probleem is overigens opgelost, was niet het netwerk maar de associaties. Om de een of andere reden had m'n switch geen enkele associatie. Toen ik de controller toevoegde op groep 1 werkten de timers opeens.

Kwam wel een ander probleem tegen vanmorgen... als ik met de pulsdrukker de schakelaar aanzette, zag Domoticz dit niet. Wat zoekwerk leverde me op dat in tegenstelling tot vrijwel alle z-wave devices die ik heb Fibaro Double Relay Switches de lifeline niet op groep 1 hebben, maar groep 3. Controller aan groep 3 toegevoegd en alles werkt. Weet niet zeker of ik de controller in groep 1 ook nodig heb, maar aanzien mijn andere double relay switches dit out of the box wel hebben, laat ik het maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens zelf multisensors (temp, hum, lichtniveau) op batterijen gemaakt met ESPeasy?

Ik wil eigenlijk in elke kamer zo'n sensor gaan maken. Benieuwd of iemand zoiets al gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
Dylantje2 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

hebben ze een fixed ip? :-)
anders doen!
Zekers, bijna alle apparaten hier hebben een vast ip!
Nicap schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:00:
[...]

Je kunt het wel voorkomen door nooit de lampen op 100% te zetten. Daarna een blockly of script maken dat zodra de lampen 100% zijn deze uit te schakelen. :)

Dus als je dan een stroomstoring hebt gaan ze automatisch weer uit.
Goeie tip. Zo heb ik het nu ingesteld, als álle Yeelights aan gaan na 22:00 dan worden ze na 5 seconden automatisch weer uit gezet. (ik heb nooit alles tegelijk aan hier, dus dat levert geen problemen op)

[ Voor 13% gewijzigd door Furiousz op 08-10-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

Duci schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:26:
Heeft iemand hier wel eens zelf multisensors (temp, hum, lichtniveau) op batterijen gemaakt met ESPeasy?

Ik wil eigenlijk in elke kamer zo'n sensor gaan maken. Benieuwd of iemand zoiets al gedaan heeft.
Waarom batterijen? Wifi gebruikt daar m.i. teveel energie voor dus je zult dan óf de batterijen heel vaak moeten vervangen, óf een sleepmode gebruiken en maar een paar keer per dag een meetwaarde doorgeven.

Zelf heb ik al mijn Wemos d1 en sonsofs + sensoren gewoon op netstroom aangesloten. Wel een uitdaging om dat overal een beetje netjes uit zicht te doen, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:59
Binnenkort ondersteund de Google Home nu ook Nederlands. Ik zit al een hele tijd te zoeken naar de best mogelijke oplossingen om Domoticz via spraak aan te sturen. Onderstaande conclusies/bedenkingen heb ik gemaakt via heel wat opzoekingswerk en nu vroeg ik mij af wie er nog goede ervaringen hebben met bepaalde systemen?
1. Google Home en Controlicz --> naast het feit dat dit geen gratis oplossing is (maar zeker niet duur), vind ik het vooral vervelend dat ik bepaalde poorten moet openzetten om domoticz van buitenaf te benaderen. (ik benader Domoticz via VPN)
2. Google Home en IFTTT --> wisselende ervaringen lees ik hier. Iemand ervaringen? Op mijn telefoon werkt het voor mij niet super, maar misschien is het met de Google Home beter?
3. Ik heb wel wat Hue lampen, maar onderstaande manier van werken zou het eventueel kunnen uitbreiden naar alle niet Hue switches/scenes die ik heb... Vooral omdat hue wel goed zou samenwerken met Google Home.
Chrisje1983 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 02:13:
[...]
Inmiddels kan ik ook apparaten zonder hue emulation aansturen met Alexa, hiervoor heb je wel een sonoff nodig met tasmota en een ongebruikte GPIO.
Op elke sonoff kan je zo 7 extra hue emulations maken die weer dummy switches aansturen in domoticz.
4. Iemand ervaring met het bedienen via spraak met een Andriod Wear smartwatch? Want ook dat staat op mijn verlanglijstje :)
Alle tips, ideeën of ervaring zijn meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 15:35
Hier bedien ik mijn schakelaars via google home en IFTTT (dmv webhooks)
Werkt perfect :) (Zit ongeveer een halve seconde ofzo tussen het commando en effectief uitvoeren.)

Wel beetje werk om telkens een applet aan te maken per schakelaar, maar je kan desnoods met scenes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

basa schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:46:
Binnenkort ondersteund de Google Home nu ook Nederlands. Ik zit al een hele tijd te zoeken naar de best mogelijke oplossingen om Domoticz via spraak aan te sturen. Onderstaande conclusies/bedenkingen heb ik gemaakt via heel wat opzoekingswerk en nu vroeg ik mij af wie er nog goede ervaringen hebben met bepaalde systemen?
1. Google Home en Controlicz --> naast het feit dat dit geen gratis oplossing is (maar zeker niet duur), vind ik het vooral vervelend dat ik bepaalde poorten moet openzetten om domoticz van buitenaf te benaderen. (ik benader Domoticz via VPN)
2. Google Home en IFTTT --> wisselende ervaringen lees ik hier. Iemand ervaringen? Op mijn telefoon werkt het voor mij niet super, maar misschien is het met de Google Home beter?
3. Ik heb wel wat Hue lampen, maar onderstaande manier van werken zou het eventueel kunnen uitbreiden naar alle niet Hue switches/scenes die ik heb... Vooral omdat hue wel goed zou samenwerken met Google Home.

[...]

4. Iemand ervaring met het bedienen via spraak met een Andriod Wear smartwatch? Want ook dat staat op mijn verlanglijstje :)
Alle tips, ideeën of ervaring zijn meer dan welkom!
Ook met IFTTT stuur je uiteindelijk gewoon een commando naar je publiekelijk beschikbare Domoticz-installatie. Daar ontkom je redelijkerwijs niet aan, de Google Home of IFTTT moeten immers kunnen communiceren met je domotica-apparatuur en dat gaat Google Home never nooit niet lokaal doen. En IFTTT als inherente cloud-oplossing natuurlijk ook niet.

Gratis mogelijkheden:

een script als dit: https://github.com/dswinton/domo-ifttt

Hierdoor hoef je alleen een losse apache-server publiekelijk open te zetten. Nadeel is wel dat het heel erg basic is en apparaten niet officieel verschijnen in je Google Home zoals wèl gebeurt bij bijv. Controlicz.

Je kan natuurlijk ook zelf iets maken wat praat met de Google Home-api, dus een gratis eigen Controlicz.

Een publiekelijk beschikbaar SSL-domein met certificaat + de domotica open voor de buitenwereld blijft dan wel een vereiste.

Overigens werkte IFTTT hier wel steevast, maar als je het script bekijkt heb je ook amper terugkoppeling, onder andere omdat IFTTT vreselijk beperkt is, vanwege de toegankelijkheid. En het is echt alleen voor schakelaars, geen climate control of iets dergelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 08-10-2018 11:41 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1 ... 113 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.