Ik heb afgelopen paasweekend mijn de
Xtrons PB88UNVP ontvangen, geïnstalleerd en inmiddels een aantal dagen gebruikt. Hieronder een korte beschrijving van mijn bevindingen:
Bestelling/Levering:
Ik heb de unit op dinsdag 27-03 besteld via de Xtrons Webwinkel van AliExpress. Hiervoor heb ik bewust gekozen i.v.m. de Birthday Promotion. Om vanuit een magazijn in Europa te laten verzenden moet je voor aanschaf contact opnemen met de verkoper. 3 dagen later op 30-03 is de bestelling bij mij thuis afgeleverd. Naast de headunit heb ik ook de
OBD02 Adapter en een extra externe Microfoon (
MIC002) bijbesteld. Uiteindelijk heb ik na wat onderhandelen en (paypal wisselkoers) voor de totale bestelling €298,55.-betaald
Het pakket was keurig en goed bescherm verpakt in een standaard doos van dik karton. Hierin zat een nette gebrandmerkte doos van Xtrons met daarin, onder een dikke laag tempex verscholen, de headunit en diversen. De unit en bijbehoren zijn van uitstekende bouwkwaliteit en lijken mij niet onder te doen voor een reguliere merkradio.
Overigens is het pakket vanuit (of via, maar dat betwijfel ik) Duitsland verzonden.
Installatie:
De installatie in mijn VW Polo 6R was een eitje (paasweekend

) het verwijderen van de oude radio en het plaatsten van de Xtrons headunit zal zo ongeveer 15 minuten in beslag genomen hebben. Dezelfde tijd ben ik ongeveer kwijt geweest voor het netjes wegwerken van de externe microfoon en de GPS antenne.
De GPS antenne heb ik buiten zicht linksvoor onder het dashboard bevestigd. De externe microfoon heb ik heel netjes kunnen wegwerken links naast de stuurkolom zodat deze niet opvalt maar toch dicht bij de bestuurder zit.
Mede omdat ik een Apple gebruiker ben en weinig tot geen ervaring had met Android ben ik met het installeren, uitzoeken en uitproberen van de software en diverse apps, zonder dat ik er erg in had, iets langer bezig geweest. Toen ik na een goeie 3 uur spelen met het apparaat maar eens een testritje wou maken, bleek dat de accu van de auto leeg was

. Nadat ik deze overgestart had was dat probleem ook weer verholpen.
Gebruik:
Ik ben erg te spreken over de snelheid en het gebruiksgemak van de unit. Ik kan zonder haperingen makkelijk meerdere apps laten draaien, het swipen tussen verschillende homescreens, het openen en sluiten van apps gaat allemaal erg snel en doet zeker niet onder voor mijn iphone 7 of ipad air.
Omdat ik zelf niet erg bekend was/ben met Android was het op het voor mij nog wel even uitzoeken hoe android werkt en waar de diverse instellingen te vinden zijn. Ik neem aan dat dit voor een doorgewinterde android gebruiken geen problemen oplevert.
De FM radio werkt uitstekend. Een goed signaal en het is makkelijk om zenders te vinden en op te slaan. Ook bewaard hij zendernamen. Wel had de RDS weergave van mij iets groter gemogen en ook vindt ik het uiterlijk van de app niet heel erg sexy. Maar omdat ik deze toch nooit op de voorgrond aan heb staan en de app in het homemenu er wel goed uitziet en ook van daaruit te bedienen is, is dit geen issue voor mij.
Verbinding via Wifi:
Wanneer ik mijn auto op het garagepad heb staan is deze niet meer dan 4 meter verwijderd van mijn router en zit er slechts 1 buitenmuur tussen de router en de unit. Toch is de downloadsnelheid niet meer dan 10Mbps. Tot een 15/20m afstand blijft deze verbinding wel stabiel. Dit is een prima snelheid om apps te downloaden, te updaten of om mijn spotify playlist te downloaden. Maar het downloaden van de offline maps van de navigatieapps duurde hierdoor wel erg lang. Echter wanneer ik mijn iphone verbonden heb met hetzelfde wifinetwerk,hiermee een hotspot maak en vervolgens met de unit verbinding maak met de hotspot, haal ik wel een respectabele downloadsnelheid van 70Mbps.
Apps:
Vooralsnog heb ik wat basic apps geïnstalleerd; flitsmeister, navigatie, Spotify, Foxsports, Ziggo Go, etc. Deze weken allemaal prima, snel en zonder problemen. Wel zou ik nog 1 app willen uitlichten; ondanks dat de helderheid van het scherm te dimmen is, vind ik op de laagste stand, in het donker echt nog te fel. Hiervoor heb ik de app:
Night screen gedownload. Met deze app kun je heel eenvoudig het scherm nog een flink stuk verder dimmen tot bijna zwart aan toe. Mocht er iemand nog tips hebben voor andere leuke en nuttige apps dan hoor ik het graag.
Navigatie:
Naast bovengenoemde apps heb ik afgelopen weekend ook een aantal navigatie apps uitgeprobeerd:
Google Maps:
Werkt uitstekend. Nadeel is dat ik wel telkens een hotspot moet maken wanneer ik niet thuis naast de router geparkeert sta. Een kleine handeling maar toch een nadeel ten opzichte van de apps met offline kaarten.
Here WeGo:
Vond deze app een van de minderen. Stem haperde vaak of sprak zinnen door elkaar en heb zelfs een keer gehad dat hij zo ineens alle route-instructies achter elkaar op ging lezen.
TomTom Go:
Prima, duidelijke kaarten en instructies, maar wel de duurste.
Syntic:
Zit er prima uit, duidelijke instructies, offline kaarten en slechts €15.- voor een Lifetime abonnement met
Europa + Traffic
Waze:
Niet mijn ding en ook hier geen offline maps.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de app van Syntic en het lifetime abonnement van €15.- afgesloten. Daarnaast heb google maps nog als alternatief laten staan.
OBD02 Adapter:
Naast de Headunit heb ik ook een OBD02 Adapter besteld. Voor een tientje leek het me wel leuk om dit eens uit te proberen. De installatie was eenvoudig: inpluggen, verbinden met Bluetooth en de Torque app openen. Echter voor mij als leek op het gebeid van autotechniek en mechanica had dit evengoed in het chinees kunnen zijn. Het enige wat vooralsnog interessant was dat hij bij het onderdeel foutencodes aangaf dat alles prima in orde was. Wellicht dat ik in de toekomst mij hier eens een keer in zal verdiepen of dat het van pas komt wanneer de auto wel problemen geeft.
Externe Microfoon:
De externe microfoon is wel een echte aanrader! Om het verschil te testen tussen het geluid met of zonder externe microfoon heb ik deze op de 2e dag maar eens losgekoppeld. Wanneer de auto stilstaat voldoet de interne microfoon prima. Ook tijdens het rijden ben je nog wel verstaanbaar maar moet je toch een flink stuk harder praten ook werkt de stembediening van het apparaat dan niet altijd even goed. Met de externe microfoon aangesloten werkt dit beter dan dat ik ooit eerder in een auto heb ervaren. Glashelder geluid, geen rijgeluiden of echo als de radio te hard aanstaat en op een normale toon praten werkt prima . En (ja, ik heb het echt geprobeerd) de spraakbediening werkt zelfs goed als ik fluister. Ook hiervan was de prijs zo ongeveer een tientje en is daarmee wat mij betreft een Nobrainer!
Nog doen/Uitzoeken:
Bij de headunit is een kabel met 3 USB uitgangen meegeleverd. Deze moet ik nog aansluiten. In mijn auto zitten standaard geen USB porten. Wel zijn er diverse mogelijkheden waar deze geplaatst kunnen worden. Overigens ben ik de USB-poorten enkel nodig voor het opladen van de telefoons, met Spotify, de FM radio, draadloze verbinding met iphone en de SD-ingangen heb ik voldoende mogelijkheden voor het afspelen van muziek en data. Ik ben van plan om een aansluiting als
deze te bestellen en te monteren. Hier zal ik mij binnenkort een keer in moeten verdiepen.
Zoeken en uitproberen van diverse leuke en nuttige apps.
Ook wil ik nog uitzoeken of ik bepaalde apps standaard kan opstarten. Bijvoorbeeld: navigatie op de voorgrond, FM radio of Spotify en Flitsmeister aan op de achtergrond.
Tot nu toe werkt de headunit van Xtronics werkelijk uitstekend en voldoet deze boven mijn verwachting.