wat voor antenne gebruik je?anitar72 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:11:
Beste allemaal, ik heb de afgelopen jaren verschillende Android head units ingebouwd, werkte allemal prima. Echter, ikzelf gebruikte nooit dab+. Ik gebruikte internet radio icm een 3g dongle.
Nu heb ik een HU vervangen, de oude was kapot, en de vraag is of dab+ erop kan. Ja hoor, zegt de webshop, deze adapter. Affijn, die werkte amper. Maar een paar zenders, en eenmaal over de grens stopte het meeste. Ook werden er niet automatisch nieuwe zenders in de buurt gezocht.
Nu zit ik een beetje rond te kijken, adapters zat te koop. Maar zit daar uberhaubt verschil in? Ik zag bv een vierkant klein kastje van joying, en die zou bijvoorbeeld ook steeds nieuwe stations op zoeken. Anyway. Iemand ervaring met al wat wordt aangeboden?
Plakantennes zijn niet echt heel goed.
het beste is om een dak antenne te nemen (stokje of vin)
met een plak antenne ga je hooguit 30% van het bereik krijgen.
bij mij (westland) doet een plak antenne vrij weinig en is er echt een dak antenne nodig.
Juist. Dan ga ik daar naar kijken, thanks!Brentjuh2000 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Plakantennes zijn niet echt heel goed.
het beste is om een dak antenne te nemen (stokje of vin)
met een plak antenne ga je hooguit 30% van het bereik krijgen.
bij mij (westland) doet een plak antenne vrij weinig en is er echt een dak antenne nodig.
Alpine maakt een uitstekende versterkte DAB antenne.
Overigens, het wegvallen vlak over de grens is by design.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
dat is zeker niet bij Design,SkiFan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:09:
Alpine maakt een uitstekende versterkte DAB antenne.
als ik belgie in rijd heb ik tot minimaal Antwerpen nog bereik.
Duitsland hetzelfde zeker tot 30KM over de grens nog bereik
Plank antennes zijn een tussen oplossing maar zeker niet geweldig.
koop een goeie dak antenne. heb je veel meer plezier van.
Bij een cabrio kan dat niet. Dan heb je niks om die antenne op te zetten.Brentjuh2000 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:26:
[...]
dat is zeker niet bij Design,
als ik belgie in rijd heb ik tot minimaal Antwerpen nog bereik.
Duitsland hetzelfde zeker tot 30KM over de grens nog bereik
Plank antennes zijn een tussen oplossing maar zeker niet geweldig.
koop een goeie dak antenne. heb je veel meer plezier van.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Gisteren heb ik een 14,9" unit geïnstalleerd van Xtrons in mijn BMW 518d (F10, 2015). Het gaat om de unit met NBT, 8 cores en 128GB. Media input heb ik op AUX gezet en alles werkte goed, totdat ik mij afvroeg of de FM radio ook werkte. Dit getest en dat ging ook goed.
Daarna heb ik de media input van de auto teruggezet op AUX, maar zodra ik nu iets afspeel via Android Auto, dan hoor ik een halve seconde het verwachte geluid en daarna gaat hij weer naar de FM radio. Op internet zie ik wel opmerkingen over het instellen van de AUX mode, maar die kan ik nergens vinden. Weet iemand misschien nog een optie die ik over het hoofd zie?
Daarna heb ik de media input van de auto teruggezet op AUX, maar zodra ik nu iets afspeel via Android Auto, dan hoor ik een halve seconde het verwachte geluid en daarna gaat hij weer naar de FM radio. Op internet zie ik wel opmerkingen over het instellen van de AUX mode, maar die kan ik nergens vinden. Weet iemand misschien nog een optie die ik over het hoofd zie?
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Car Info app -> Factory Head Unit Parameter Setting -> Audio Switch en die moet op Manual.