Silvin schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Over de 28kWh vs 38kWh, lang verhaal kort; 28 heeft minder range maar laadt sneller, 38 heeft meer range én connectiviteit (app) maar laadt langzamer. Tot 200km geen verschil, tussen de 200-400km is de 38 vaak sneller, alles daarboven is de 28 sneller ivm sneller opladen. 38 is ook iets zwaarder wat straks met MRB ook wat verschil zal maken.
Nooit echt over nagedacht, maar het scheelt 107 kilo tussen het oude en nieuwe model.
Overigens zou ik altijd voor de 38kWh gaan. Ja, hij kan minder snel snelladen, maar dat heb ik in 26 maanden / 70.000 kilometer ook maar een paar keer hoeven doen (gemiddeld minder dan 1x per maand). Afgelopen weekend bij Tesla in Leiderdorp nog 4 kWh bijgeladen (had net even wat meer reserve nodig om thuis te komen) en dat gaat dan ook maar met 34kWh (accu was nog 30% dacht ik). Dat kostte me geloof ik 7 minuten, het Classic model had waarschij
nlijk 2 minuten minder nodig gehad. Ook bij het snelladen moet je je afvragen wat het doel is. Meestal is het snelladen voor mij nodig geweest om "thuis" te komen, dus vaak hoefde ik maar even een paar kWh te laden. Op een vakantierit waar je hem van 10% naar 80% moet krijgen is het weer anders uiteraard. De 38kWh versie heeft me vrij zeker ook veel snelladen bespaart omdat de range (net) afdoende was. Met een 28kWh had ik dan zéker moeten bijladen.
Uiteraard ligt het ook aan de afstanden die je rijdt, maar de 38kWh versie past voor mij perfect bij mijn afstanden en (zeker nu met mooi weer) haal ik makkelijk 220+ km (en dan rij ik ook vaak 115 wanneer je 100 mag, 135 wanneer je 130 mag).
En de 400km grens is wat ik zelf ook aanhoud

. 400km op 1 dag vind ik prima met de Ioniq, voor langere afstanden pak ik dan toch de benzineauto meestal.
[
Voor 4% gewijzigd door
fredkroket op 03-06-2024 10:42
]