Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:13:
Revolut komt binnenkort ook met IBAN, zou deze dan beter zijn dan N26 wat betreft de voordelen (ze hebben intussen ook premium vo 7.99)
Dat moet je voor jezelf beoordelen. Revolut positioneert zichzelf als betaalmiddel, niet als bank. N26 ziet zichzelf wel als bank.

De merites van Revolut horen trouwens niet in dit topic thuis, maar in Ervaringen met creditcards :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:21:
[...]

Dat moet je voor jezelf beoordelen. Revolut positioneert zichzelf als betaalmiddel, niet als bank. N26 ziet zichzelf wel als bank.

De merites van Revolut horen trouwens niet in dit topic thuis, maar in Ervaringen met creditcards :)
Hahaha my bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Is het een probleem als je naam op de credit card niet overeenkomt met die van je paspoort? De telefoniche support heeft kennelijk mijn naam verkeerd opgeschreven en bij de paspoortcontrole is dat niet opgemerkt.

Ik krijg ws binnenkort mijn credit card met een spelfout in de naam. Maar heb geen zin om te laat te zijn met de aanbieding als ik weer door de mallemolen moet.

[ Voor 13% gewijzigd door bulle bas op 31-03-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:04:
[...]

Als je de app opent en naar "support center" gaat, zeg maar de grootste grap van de app want het is niets meer dan een First Use Guide, zie je dat Cards>Fees een beetje is geüpdate om duidelijker te maken dat:

1. Jij ("rest of Europe") 5x gratis bij ATMs mag opnemen in je eigen land en "abroad" dus ook buiten EU.
2. Daarna kost het €2.
3. Ze gebruiken MasterCard Conversion Rate.
4. Ze behouden het recht om daarnaast tot 1.7% kosten te heffen.

Dus er wordt helemaal niet standaard 1.7% aan kosten gerekend. Dit is slechts om hun in te dekken bij grote koersschommelingen op momenten dat de banksystemen een Christelijke "pauze" houden (dagelijks na 5u en weekends) terwijl de currency markt 24/7 doorschommelt.

Revolut is dus zo gek nog niet met hun realtime Interbank rates.

Overigens hebben wij elk eigen N26 account en gebruiken het voor alle betalingen (exclusief de vaste lasten, die gaan via ING of Bunq). Gister voor het eerst mee gemaakt dat een betaling van koffie werd "declined" (betaald met NFC), ook bij een 2e poging (met de chip). Uiteindelijk met de andere N26 account een poging gewaagd (NFC) ging goed.

Tot onze grote schrik waren die eerste 2 betalingen wel afgeschreven! Gelukkig zagen we het meteen en gelijk de bonnen gevraagd waarop declined stond. De verkoper moest ze uit de prullenbak vissen..

Tot onze 2e grote schrik is er dus geen Support in de app, nergens staat iets relevant hierover en ook geen contact mogelijkheden.
Het is dat ik eerder ooit hun support@n26.Com had gegokt, die bleek te werken. Dus we hebben ze gemaild.. nu afwachten.

Op mijn email-wisseling over app problemen heb ik 6 weken geleden voor het laatst een reactie gehad nadat ik 3 reminders had gestuurd. Ze hadden toen geen update...

Wat een wereld van verschil met Support van Bunq. Jammer dat je daar voor elke transactie met je pas betaald. Heb het 1 maand geprobeerd en was duurder uit dan ING Oranje.
Ik begrijp het toch anders als er staat 1,7% of withdrawal. Ik dacht dus idd standaard 1,7 % bij cash opname in buitenlandse valuta, maar had dus in praktijk 1x meegemaakt dat het gratis was. Maar misschien kijk ik op de verkeerde pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Volgens mij is de mastercard bij aanmelding voor nieuwe klanten nu nogsteeds gratis, of zie ik dat verkeerd? Ik zie staan dat het bedrag niet van toepassing is, maar geen datum meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:35
Er is inderdaad een nieuwe prijslijst:
- https://docs.n26.com/lega...ount-pricelist-latest.pdf

Verder is men gestart met Inviting Friends to N26:
- https://support.n26.com/read/000001297?locale=en
Ik kreeg er een e-mail over.

[ Voor 6% gewijzigd door U123456 op 01-04-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 10:45
Binnen één week de mastercard ontvangen. Ben erg benieuwd.

Moet alleen wel toegeven dat ik inloggen met een wachtwoord even wennen vind... Had eigenlijk gehoopt dat ik kon inloggen met een cijfercombinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Zr40 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:21:
[...]

Revolut is juist sinds kort een N26 concurrent geworden, ze zijn dus niet meer een betaalmiddel. Het is dus zeker interessant binnenkort om te vergelijken met N26.
xileS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:08:
[...]

Ik begrijp het toch anders als er staat 1,7% of withdrawal. Ik dacht dus idd standaard 1,7 % bij cash opname in buitenlandse valuta, maar had dus in praktijk 1x meegemaakt dat het gratis was. Maar misschien kijk ik op de verkeerde pagina.
In de app, waar ik naar verwijs, staat het wel duidelijk verwoord. Overigens is sinds ik N26 in de gaten houd, de tekst op de site altijd anders geweest dan de app! Beetje raar.

Overigens heb ik 3x gepind vorige maand buiten EU gebied en is er voor die laatste nu een nieuwe post zichtbaar, "N26". En er staat bij dat er 1.7% is gerekend is. Dit was in een weekend (kon niet anders), dus ik was niet verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:47:
[...]

Revolut is juist sinds kort een N26 concurrent geworden, ze zijn dus niet meer een betaalmiddel. Het is dus zeker interessant binnenkort om te vergelijken met N26.

[...]

In de app, waar ik naar verwijs, staat het wel duidelijk verwoord. Overigens is sinds ik N26 in de gaten houd, de tekst op de site altijd anders geweest dan de app! Beetje raar.

Overigens heb ik 3x gepind vorige maand buiten EU gebied en is er voor die laatste nu een nieuwe post zichtbaar, "N26". En er staat bij dat er 1.7% is gerekend is. Dit was in een weekend (kon niet anders), dus ik was niet verbaasd.
Vreemd, had gisteren ook in de app gekeken en daar zag ik precies hetzelfde tekst als in de link die ik stuurde. Misschien toch niet goed gekeken.

Maar nu zie ik dit:

"On top of the Mastercard conversion rate, we reserve the right to apply a 1.7 % surcharge on foreign currency ATM withdrawals for the standard N26 Mastercard."

En iets over ATM Operator fees abroad:
"In certain regions of the world, ATM providers routinely charge these additional fees for cash withdrawals."
"Our customers' experience shows that the overwhelming majority of ATMs don't charge additional fees, but some countries, especially in South East Asia and North America, apply these charges at every ATM."

Maar dat zijn volgens mij weer andere kosten (en dus niet de de 1.7 %).

Er wordt ook verwezen naar een prijslijst, maar daar zie ik ook niet echt duidelijkheid over staan wanneer wel 1.7 % wordt berekend en wanneer niet.

Misschien zit ik weer op de verkeerde plek te kijken, of er staat bij jouw iets anders in de app dan bij mij ;s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
xileS schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:18:
Maar nu zie ik dit:

"On top of the Mastercard conversion rate, we reserve the right to apply a 1.7 % surcharge on foreign currency ATM withdrawals for the standard N26 Mastercard."
Dit staat ook in de Duitse tekst (en die is juridisch leidend?):
Für Geldabhebungen an Automaten mit Fremdwährungen verwenden wir den Mastercard-Wechselkurs. Wir behalten uns vor, für durch N26 Bank ausgegebene Standard und Business Mastercards einen zusätzlichen Aufschlag von 1,7 % auf Fremdwährungsabhebungen am Geldautomaten zu erheben. Diese Gebühr wird nicht erhoben für von N26 Bank ausgegebene N26 Black Mastercards.
Link: https://support.n26.com/read/000001264?locale=de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:40
bulle bas schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:34:
Is het een probleem als je naam op de credit card niet overeenkomt met die van je paspoort? De telefoniche support heeft kennelijk mijn naam verkeerd opgeschreven en bij de paspoortcontrole is dat niet opgemerkt.

Ik krijg ws binnenkort mijn credit card met een spelfout in de naam. Maar heb geen zin om te laat te zijn met de aanbieding als ik weer door de mallemolen moet.
Lijkt mij wel handig. Soms, wordt er in het buitenland gecontroleerd als je wil betalen. Tevens denk ik dat men wel coulant is als je het laat aanpassen. :)
U123456 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:53:
Verder is men gestart met Inviting Friends to N26:
- https://support.n26.com/read/000001297?locale=en
Ik kreeg er een e-mail over.
Kreeg hier ook een mail over, maar eigenlijk is dit niet eens zo interessant. Nieuwe klanten moeten gewoon betalen, en waarom zou je je geld bij een onbekende Duitse bank stallen als er weinig tegenover staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Dat klopt toch niet? Volgnes mij is aanmedlign voor nieuwe klatnen nogsteeds gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
dicksterk schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:45:
Dat klopt toch niet? Volgnes mij is aanmedlign voor nieuwe klatnen nogsteeds gratis.
Je hebt gelijk, men heeft het weer aangepast. N26 is nu nog steeds gratis voor klanten buiten Duitsland. De actie is nu voor onbepaalde tijd geldig. :) Mijn verhaal gaat nu dan niet op, omdat het gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrackNitro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-09 23:37
Ik ben vrij nieuw, maar ik wil toch even een korte vraag stellen. Ik wil zelf N26 aanmaken met debet mastercard. En ik wil deze puur voor creditcard aankopen gebruiken zoals op Amazon, zodat ik niet steeds tegoedbonnen met vaste bedragen hoef aan te schaffen. Gebeurt dit verder altijd kosteloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 20:37
Dan lijkt me de N26 debit mastercard ideaal voor jou. De rekening en de kaart zijn gratis en Mastercard betalingen zijn ook nog eens gratis zonder koersopslagen. En juist met die koersopslagen proberen ze vaak geld te verdienen bij prepaid debit cards en goedkope creditcards. En dan heb je ook nog eens het voordeel dat de kaart extra veiligheid biedt, doordat je online betalingen aan en uit kan zetten in de app. Zet je het dus alleen aan op het moment dat je betaalt, dan ben je extra beschermd tegen misbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door jona op 05-04-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
TrackNitro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:43:
Ik ben vrij nieuw, maar ik wil toch even een korte vraag stellen. Ik wil zelf N26 aanmaken met debet mastercard. En ik wil deze puur voor creditcard aankopen gebruiken zoals op Amazon, zodat ik niet steeds tegoedbonnen met vaste bedragen hoef aan te schaffen. Gebeurt dit verder altijd kosteloos?
Wat jona hierboven zegt.

Echter kun je bij Amazon.de nu ook gebruik maken van automatische incasso via je bankrekening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrackNitro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-09 23:37
jona schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:59:
Dan lijkt me de N26 .... beschermd tegen misbruik.
Dat klinkt goed. Maar geld dat openingsactie van gratis debat mastercard eeuwig? Ik heb verder begrepen dat Revolut (nog) geen volwaardig optie is. Brengt Bunq dan wel kosten met zich mee?
oohh schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:05:
[...]

Wat jona hierboven zegt.

Echter kun je bij Amazon.de nu ook gebruik maken van automatische incasso via je bankrekening. ;)
Oh, dan weet ik dat ook alvast. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansenn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05-2018
Naar aanleiding van een artikel in de Consumentengids (April 2017).

Bank en pakketBetaling buiten EU-zone (betaalpas)Geldopname buiten EU-zone (betaalpas)
ABN Amro BetaalGemak Standaard€0,15 + 1,2%€2,25 + 1,2%
ABN Amro BetaalGemak Extra1,20%€2,25 + 1,2%
ABN Amro BetaalGemak Max1,20%€2,25 + 1,2%
ABN Amro Losse Rekening€0,15 + 1,2%€2,25 + 1,2%
ASN Bankrekening€ 0,15 € 2,25
Bunq€0,04 + 1,2%€2,25 + 1,2%
ING Oranjepakket1%€2,25 + 1%
ING BasisPakket1%€2,25 + 1%
ING Betaalpakket1%€2,25 + 1%
ING Royaalpakket1%€2,25 + 1%
Knab Plus0,50%0,50%
Rabobank DirectPakket1,1%€3,50 + 1,1%
Rabobank BasisPakket1,1%€1 + 1,1%
Rabobank TotaalPakket1,1%1,10%
Rabobank RiantPakket1,1%1,10%
RegioBank Plus betalen€ 0,15 € 2,25
SNS Betalen€ 0,15 € 2,25
Triodos Bank Internet Betaalrekening1%2,25 + 1%

In vergelijking met N26: Cashless payments Free "Conversion to real exchange rate without foreign currency surcharge", "On top of the Mastercard conversion rate, we reserve the right to apply a 1.7 % surcharge on foreign currency ATM withdrawals for the standard N26 MasterCard" (Bron).

Wat is de ervaring met de mensen die buiten de EU-zone cashless gepint hebben of vreemde valuta uit de muur getrokken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
Jansenn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:17:
Wat is de ervaring met de mensen die buiten de EU-zone cashless gepint hebben of vreemde valuta uit de muur getrokken hebben?
Dit was bij een hotel in Chicago. Het lijkt wel alsof er hier geen extra kosten in rekening zijn gebracht. Ik weet alleen niet wat de koers een week geleden was (toen ik daar zat) :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vhoLUIF.png

Ter vergelijking, mijn ING creditcard deed dit op de zelfde dag:
ING: 1 USD 0,9317381 USD → 1,00€
N26: 1 USD 0,9301000 USD → 1,00€

[ Voor 19% gewijzigd door oohh op 06-04-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist mijn eerste ervaring met N26 support.

In december heb ik een contactformulier gestuurd voor een kleine adresaanpassing. Nooit antwoord op gehad. Ik heb vorige week besloten mijn account stop te zetten. Formulier downloaden, printen, invullen, scannen en verzenden. Geen reactie na 5 werkdagen. Zojuist even gechat waar ik vriendelijk vroeg of het kan kloppen dat ik nog geen reactie heb ontvangen: "be patient". De medewerker heeft de chat ook afgesloten zonder verder een afsluiting.

Ik ben hier nogal gevoelig voor en heb in ieder geval geen spijt dat ik niet verder met ze in zee ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Waarom zou je je accoutn bij ene gratis bank opzeggen? voor geld overboekene ne pinnen heb je toch geen support nodig?
Het zou beter zijn als heel nederland bij n26 ging en massaal de bestaande rekeningen zouden opzeggen met als rede dat ze niet langer willen betalen voor een bankrekening. Dat is de enige maneir om de grote bankene te dwingen tot prijsconcurentie.
Ja support is slecht, mar het is gratis. Het feit dat Nederlanders niet meer per definitie voor gratis gaan maar voor bekend merk of vertrouwde winekl is de hoofdoorzaak voor de schrikbarende inflatie van de afgelopen tijd, mensen blijven altijd te duur kopen waardor de prijzen altijd zullen doorstijgen. Neem de goedkoopste energieleverancier, zelfs al zit je 3 dagen per maand zonder stroom. Neem de goedkoopste ank, ookal is er geen support. Dat si de engie manier om de prijzen mlaag te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dicksterk schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:43:
Waarom zou je je accoutn bij ene gratis bank opzeggen? voor geld overboekene ne pinnen heb je toch geen support nodig?
Het zou beter zijn als heel nederland bij n26 ging en massaal de bestaande rekeningen zouden opzeggen met als rede dat ze niet langer willen betalen voor een bankrekening. Dat is de enige maneir om de grote bankene te dwingen tot prijsconcurentie.
Ja support is slecht, mar het is gratis. Het feit dat Nederlanders niet meer per definitie voor gratis gaan maar voor bekend merk of vertrouwde winekl is de hoofdoorzaak voor de schrikbarende inflatie van de afgelopen tijd, mensen blijven altijd te duur kopen waardor de prijzen altijd zullen doorstijgen. Neem de goedkoopste energieleverancier, zelfs al zit je 3 dagen per maand zonder stroom. Neem de goedkoopste ank, ookal is er geen support. Dat si de engie manier om de prijzen mlaag te dwingen.
Er komt een moment dat je bij iedere instantie beroep moet doen op de klantenservice. Dit geeft geen vertrouwen. En wat het gratis aspect betreft; dat maakt mij niets uit. Ik bankier daarnaast bij Knab en daar betaal ik € 5 per maand. Wanneer het product en de service goed is heb ik geen enkel probleem om daarvoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
knab is precies zo'n voorbeeld: iedereen zou dat moeten boycotten, als andere banken doorkrijen dat zelfs 5 euro per maand geaccepteerd wordt wordt dat het basistarief. Mijn ideaalbeeld is dat iedereen op linux overstapt zodat bill gates als een oude bedelaar in lompen met windows dvdtjes langs de huizen gaat, dan zijn we op de goede weg. doordat mensen altijd maar slikken wordt alels duurder: telefonie, banken, verzekeringen, meubels, witgoed... als iedereen per definitie het goedkoopste zou nemen zelfs al viel het uit elkaar, dan zouden de gevestigde bedrijven wel moetne zakken. nu lachen ze om elke nieuwkomer, want klantne blijven toch wel en betalen elk jaar meer voor hun bekende naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
dicksterk schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:43:
Eh, normaalgesproken zou ik het hiermee eens zijn, maar in het geval van N26?
https://media.ccc.de/v/33c3-7969-shut_up_and_take_my_money
dicksterk schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:28:
knab is precies zo'n voorbeeld: iedereen zou dat moeten boycotten, als andere banken doorkrijen dat zelfs 5 euro per maand geaccepteerd wordt wordt dat het basistarief.
Dit vind ik een pertinent verkeerde insteek. Een bank draaiend houden is niet gratis. Als je verwacht dat alles gratis moet zijn, verwacht je dus dat zo'n partij op een andere manier zijn geld verdient. Dat betekent dat je ofwel je privacy te grabbel moet gooien, ofwel moet accepteren dat je bank een ongezond verdienmodel heeft op basis van speculaties.
Dit zelfde zie je met veel meer dingen. De hele journalistiek ligt op zijn gat omdat niemand nog wat wil betalen voor zijn media. Dit begint inmiddels gevaarlijke gevolgen te hebben. En ook de gemiddelde linux-distro wordt draaiende gehouden op advertentie-inkomsten van Google.

Nu maakt KNAB zich schuldig aan allebei die hoofdzondes, wat wat mij betreft ruimschoots voldoende reden is om KNAB inderdaad te boycotten. Maar dat je er voor moet betalen is wat mij betreft niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
mcDavid schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:02:
[...]

Eh, normaalgesproken zou ik het hiermee eens zijn, maar in het geval van N26?
https://media.ccc.de/v/33c3-7969-shut_up_and_take_my_money
[...]
Tsja, is van 2016, het speelde nog ruim voordat N26 in Nederland beschikbaar kwam.
De gaten zijn toen gedicht op aanwijzing van de groep rond Vincent Haupert:
https://support.n26.com/read/000001401?locale=en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
...En je denkt dat een partij die zo ongelooflijk veel zó basale fouten maakt, waterdicht is zodra dit topje van de ijsberg afgedekt is?

Ik heb iig niet de behoefte er achter te komen en vind het sowieso een goed argument om niet onnodig slapende rekeningen aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:18
dicksterk schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:28:
knab is precies zo'n voorbeeld: iedereen zou dat moeten boycotten, als andere banken doorkrijen dat zelfs 5 euro per maand geaccepteerd wordt wordt dat het basistarief. Mijn ideaalbeeld is dat iedereen op linux overstapt zodat bill gates als een oude bedelaar in lompen met windows dvdtjes langs de huizen gaat, dan zijn we op de goede weg. doordat mensen altijd maar slikken wordt alels duurder: telefonie, banken, verzekeringen, meubels, witgoed... als iedereen per definitie het goedkoopste zou nemen zelfs al viel het uit elkaar, dan zouden de gevestigde bedrijven wel moetne zakken. nu lachen ze om elke nieuwkomer, want klantne blijven toch wel en betalen elk jaar meer voor hun bekende naam.
Probleem is juist dat er op veel dingen te weinig marge zit waardoor de arbeidsomstandigheden voor het personeel steeds slechter worden.
Ondertussen wordt er geklaagd over slechte service van bijvooorbeeld een klantenservice maar de medewerkers die daar zitten krijgen slechte minimumloon en dus kan je zowel als organisatie als klant niet het beste verwachten.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
N26 is voor ons gratis. N26 is eerlijk waar ze hun "kosten" van betalen, namelijk je betalingsverkeer in de winkel/dienst.
Ik heb juist gekozen voor N26 omdat ze hier eerlijk in zijn. De Nederlandse banken zijn hier niet eerlijk in. Dit is voor hun gewoon extra inkomsten...

Verder heb ik de afgelopen 10tallen jaren de Nederlandse klantenservice van de banken (bijna) niet nodig gehad. De enkele keer dat ik ze wel nodig heb gehad ben ik bij de Nederlandse banken (2x bij de Rabo en 1x bij abnamro) zeer slecht geholpen. Lees niet geholpen. :( :( Een reden om juist voor een buitenlandse bank te gaan. Je weet wat je er aan hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dicksterk
We moeten ook van het idee af dat er een verdienmodel moet bestaan dat personeel aan het werk houdt. Ik las pas ergens dat bunq 60 medewerkers heeft, hoeveel n26 er heeft weet ik niet. Maar hetis totaal belachelijk dat een bank als bunq 60 mensen in dienst heeft. De kracht van een fintech zou juist moeten zijn dat enkle mensen een systeem ontwerpen dat alles zoveel mogelijk automatisch en zonder mankracht kan draaien. EEn bank zou dan bestaan uit een paar servers in een datacentrum en een stuk of 3 programmeurs die de bugfixes uitvoeren en nieuwe features toevoegen. Over een jaar of 20 kan ene groot dele van het werk dat mensen nu nog doen door robots worden gedaan. Maar er heerst een tendens om dat tegen te houden omdat de overheden er nog niet aan willen dat het systeem dat er in prinipe voor alle mensen werk zou moeten zijn waarmee zee geld verdienen om in hun levensonderhoud te voorzien verouderd is. Neem bijvoorbeeld de belastingdienst. In principe zou een correct ingevulde aangifte volledig door een computer moeten kunnen worden verwerkt: inclusief de berekening van de op te leggen aanslag en het digitaal versturen daarvan naar de belastingplichtige. Maar de darvoor ontwikkelde programma's komen nooit van de grond, het berichtensysteem mijn overheid werkt nogsteeds niet goed, en dsu zijn er honderden misschienw el duizenden banen aanwezig die in een computertijperk als dit allang verdwenen hadden moeten zijn. Het engie wat wij als consument kunnen doen om de wereld vooruit te dwingen is nooit genoegen nemen met iets dat duurder is als het goedkoopste, waardoor dure(bekende) spelers omvallen en bedrijven worden gedwongen alles zo goedkoop mogelijk te regelen. Ik vind het prima als mijn bank speculeert, 3 medewerkers heeft en af en toe een dagje storing heeft, zolagn het maar gratis is en heel nederland klant wordt zodat het signaal duidelijk wordt afgegeven dat we enkel nog genoegen nemen met het allergoedkoopst haalbare.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
@dicksterk not sure if trolling or just stupid... Anyway tegen zo'n verdraaid wereldbeeld kan ik niet op discussiëren denk ik. Een bank runnen met 3 man... _O-. Behalve dat je al verplicht bent een board of advisors te hebben groter dan dat, hoe zie je dat voor je? De app-ontwilkelaar doet ook de hardware inkopen en de advocaat doet het serveronderhoud?

Edit: als het zo makkelijk is, waarom richt je dan zelf niet ff een bank op? Ik beloof bij deze dat ik je eerste klant ben.

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 09-04-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Wat dicksterk bedoelt cq aanhaalt is wel waarom het draait. (Beetje overdreven). Nu betaal je voor 1001 managers die niks toevoegen. Fintech zoals N26 doet de basis.
+1 voor dicksterck.

Als het je niks lijkt, dan is N26 cq de fintech gedachte niks voor jou. Geeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Ik weet niet hoeveel medewerkers n26 heeft. Maar ik las dat bunq er 60 heeft en dat valt voor mij dan bijna al niet meer onder fintech, wnat de klanten zullen ook het loon voor die 60 medewerkers moeten opbrengen. Misschien is 3 medewerkers overdreven maar meer dan 10 zou toch niet hoeven. Als je bijvoorbeld kijkt naar betamax/dellmont(het bedrijf achter voipbuster en alle talloze clones die daaruit voorgekoomen zijn) tijdens een graaftoch naar meer informatie kwam ik erachter dat er toendertijd zo'n 8 of 9 mensen werkten. Daaronder vallen ook nog carier(pre)select deinsten zols 1601 en 1649 die al ruim 15 jaar draaien, ik betwijfel zelfs of er nog veel klanten voor zijn maar toch kunnen dei diensten blivjen draaien omdat alles zodanig geautomatiseerd werkt dat het in de lucht houden ervan nauwelijks kosten met zich meebrengt.
Overigens vind ik mijn wereldbeled zo vreemd niet. ik heb zelf een tijdje hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden verkocht, die importeerde ik zelf uit china. simpele sprekende horloges kostten 1,50(qua import en ik vroeg er 10 euro voor). duurdere sprekende horloges kostten 12 euro, daar vroeg ik 20 of 25 euro voor. De gevestigde verkopers van hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden kochten die duurdere sprekende horloges ook in, bij exact dezelfde fabriek als ik tegen dezelfde inkoopprijzen, maar die vroegen voor die horloges van 12 euro inkoop 129,50. Ik had wel wat klatnen maar het grootste deel koos voor de bekende shop en betaalde 129,50, "omdat de naam van dat bedrijf zo bekend was".
Kpn werd een paar jaar geleden bijan overgenomen door een mexicaans bedrijf, maar dat ketste af omdat er dan 5000 mensen zouden worden ontslagen en dat wilden de vakbonden niet. met andere woorden, kpn moest blijven zoals het was omdat er dan werkgelegenheid was voor de werknemers, terwijl het bedrijf met ene betere en strakkere organisatie blijkbaar prima zonder die mensen zou kunen functioneren. En wie betaald die 5000 salarissen? De klant.
Als er veel echte fintehcs bijkomen, zowle in de bankensecotr als ind e verzekeringssector, fintechts met het absolute minimum ana kosten en medewerkers, dan is het te hopeen dat mesne eindelijk durven keizen voor het goedkoopste. Doen ze dat neit, dan is over 10 jaar alles weer 20% duurdeer dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
dicksterk schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:25:
Ik weet niet hoeveel medewerkers n26 heeft. Maar ik las dat bunq er 60 heeft en dat valt voor mij dan bijna al niet meer onder fintech, wnat de klanten zullen ook het loon voor die 60 medewerkers moeten opbrengen.
Op https://n26.com/eu/press/ staat te lezen dat bij N26 op dit moment 200 mensen werken.

Een leuk weetje van deze pagina:
Where does our name come from?
Our name is related to the rubik’s cube – although it is incredibly complex, you can solve it in only a few step, if you have the right strategy. This is our inspiration for solving the complex banking system. But why 26? Well, the rubik's cube consists of 26 individual dice.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mcDavid
200 man is al behoorlijk lean. En 60 al helemaal. Bij de grootbanken werken al snel tienduizenden mensen.

Ik werk zelf bij een ICT bedrijf en 3 of 10 is echt gewoon idioot. Een app als die van bunq, daar kun je zo al 3 ontwikkelaars fulltime op zetten. En dan hebben ze 2 apps (iOS en Android) dus dat zijn er al 6. Doe nog maar zo'n handje vol voor de backend en API. Dan heb je waarschijnlijk nog ontwerpers en beheerders nodig. Kortom een mannetje of 15 puur op de techniek zit je al gauw aan.

Dan heb je natuurlijk als bank ook nog een legertje advocaten/legal advisors, financieel experts, en natuurlijk de eerder genoemde board of advisors nodig. Vergeet verder niet de marketeers en supporters, en natuurlijk de HR, facilities, etc. Echt, 60 man... Zou het héél knap vinden als ze het daarmee rond krijgen... En medelijden met de overuren.

Overigens zit ik ook júíst bij Bunq (en daarvoor bij Triodos) omdat ik niet wil betalen voor al die sjieke kantoorpanden vol met middle management die een "klassieke" bank onderhoudt. Daar ben ik het dus roerend mee eens. Alleen het idee dat je met 3 of zelfs 10 man een bank kunt runnen is gewoon alle realiteitszin ver voorbij. Evenals die vorige post dat alles in de wereld gratis zou moeten zijn. Zo werkt het leven niet. Sterker nog, die drang om alles maar gratis te willen is mijn inziens een grote bedreiging van onze privacy en vrijheid.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 09-04-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Heeft iemand hier weleens online met de Maestro kaart kunnen betalen? Heb het nu 2x geprobeerd maar steeds geweigerd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
@Brent Je bedoelt op een website met het issue-nummer van de Maestro-kaart? Dat heb ik ook wel eens geprobeerd maar is denk ik niet mogelijk. Gelukkig werkt het met de Mastercard (Debit) altijd wel. De Maestro-kaart is toch een soort extraatje omdat ze bij enkele fysieke winkels in Nederland geen Mastercard ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Via Maestro betalen is in opkomst in sommige andere landen, daarom heeft N26 die nummers er ook opgezet denk ik. Als je expliciet online via Maestro kunt betalen (dus niet invullen in een CC veldje) zou het dus moeten werken. Maar de twee keer dat ik het probeerde kreeg ik een melding dat de bank (N26) dwarslag. De instelling die hier vermeld wordt heb ik ook aan staan dus snap niet wat er mis gaat.
https://support.n26.com/read/000001266?locale=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Ik ben nu ook N26 gaan gebruiken - na goede ervaringen met de Mastercard in het buitenland (Kenia). Bij een tankstation dat "Visa" accepteerde, deed de (ICS) Visa-kaart van een reisgenoot het niet maar met de N26 Mastercard kon ik probleemloos betalen.
Dat er geen iDeal is is een beetje jammer, maar op dit moment zit ik vooral met het probleem dat mijn (niet zo techische) huisgenoten de internetkosten niet van ABN AMRO naar N26 kunnen overmaken omdat mijn IBAN-nummer daar geweigerd wordt. Heeft iemand hier ervaringen met overmaken van ABN AMRO naar N26? Ik heb geen idee wat er fout gaat, heb niet gezien wat voor melding ze krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door AlbertJP op 22-04-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 20:37
Ik maak maandelijks geld over van mijn ABN AMRO rekening naar mijn N26 rekening. En dit gaat altijd zonder problemen. Het enige dat ik zou kunnen verzinnen is dat ze tijdens de overboeking er niet voor kiezen dat het om een Duits nummer gaat. Maar zelfs dit kan bijna niet misgaan, aangezien de website herkent dat het een Duits nummer is en de instelling automatisch aanpast. Weet je zeker dat ze het nummer goed hebben overgenomen? De N26 nummers zijn wat langer dan we gewend zijn met Nederlandse IBANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
AlbertJP schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:55:
Heeft iemand hier ervaringen met overmaken van ABN AMRO naar N26? Ik heb geen idee wat er fout gaat, heb niet gezien wat voor melding ze krijgen.
Betaalprofiel staat niet goed?
Uw rekening moet geschikt zijn om een overboeking naar het buitenland te kunnen doen. Pas daarvoor eventueel uw betaalprofiel aan.
Bron: website ABNamro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:12
Net ook maar een account geopend vanwege de Mastercard, die zal ik toch alleen gebruiken om wat dingen op internet te betalen. Ik snap dat ze je ID gegevens nodig hebben, maar dat ze ook een foto van de achterkant van je ID met BSN nummer en zo nodig hebben zit me toch niet helemaal lekker, wat als dit op straat komt :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
Apart. Ik heb geen foto van mijn paspoort laten zien waar het BSN nummer staat. Aangezien je belastingplichtig bent in Nederland hebben ze wel je BSN nodig.

Zie: https://www.rijksoverheid...en-bankrekening-te-openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Crasheeee schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:15:
Apart. Ik heb geen foto van mijn paspoort laten zien waar het BSN nummer staat. Aangezien je belastingplichtig bent in Nederland hebben ze wel je BSN nodig.

Zie: https://www.rijksoverheid...en-bankrekening-te-openen
Hoe kan dat nou? Heb je niet je gechat met een medewerker, je paspoort laten zien en foto's laten maken? Of woon je niet in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
Ik heb het nummer wel doorgegeven hoor. Het was iets met 'tax number' als ik mij niet vergis.

Ze hebben alleen niet een foto gemaakt van het nummer. Misschien toeval ;-) Hadden ze wel mogen doen, want ik had het al doorgegeven.

Wat betreft je zorgen. Tsja, het is een kwestie van vertrouwen. Ik kan bevestigen dat andere banken ook kopieën maken. Hoe slaan zij die gevoelige data op? Geen idee en daar ga je ook geen inzicht in krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
Crasheeee schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:25:
.............

Wat betreft je zorgen. Tsja, het is een kwestie van vertrouwen. Ik kan bevestigen dat andere banken ook kopieën maken. Hoe slaan zij die gevoelige data op? Geen idee en daar ga je ook geen inzicht in krijgen.
Ja dat is zeker waar, heb alleen toch meer vertrouwen in de Rabobank of iets dergelijks omdat zij geen gebruik maken van een derde partij, in dit geval IDnow, om je legitimatiebewijs te verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Sirhc_95 schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:25:
Net ook maar een account geopend vanwege de Mastercard, die zal ik toch alleen gebruiken om wat dingen op internet te betalen. Ik snap dat ze je ID gegevens nodig hebben, maar dat ze ook een foto van de achterkant van je ID met BSN nummer en zo nodig hebben zit me toch niet helemaal lekker, wat als dit op straat komt :S
Banken zijn verplicht om dit te hebben, Rabobank maakt ook gewoon een niet afgeschermd kopie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
dicksterk schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:25:
Ik weet niet hoeveel medewerkers n26 heeft. Maar ik las dat bunq er 60 heeft en dat valt voor mij dan bijna al niet meer onder fintech, wnat de klanten zullen ook het loon voor die 60 medewerkers moeten opbrengen. Misschien is 3 medewerkers overdreven maar meer dan 10 zou toch niet hoeven. Als je bijvoorbeld kijkt naar betamax/dellmont(het bedrijf achter voipbuster en alle talloze clones die daaruit voorgekoomen zijn) tijdens een graaftoch naar meer informatie kwam ik erachter dat er toendertijd zo'n 8 of 9 mensen werkten. Daaronder vallen ook nog carier(pre)select deinsten zols 1601 en 1649 die al ruim 15 jaar draaien, ik betwijfel zelfs of er nog veel klanten voor zijn maar toch kunnen dei diensten blivjen draaien omdat alles zodanig geautomatiseerd werkt dat het in de lucht houden ervan nauwelijks kosten met zich meebrengt.
Overigens vind ik mijn wereldbeled zo vreemd niet. ik heb zelf een tijdje hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden verkocht, die importeerde ik zelf uit china. simpele sprekende horloges kostten 1,50(qua import en ik vroeg er 10 euro voor). duurdere sprekende horloges kostten 12 euro, daar vroeg ik 20 of 25 euro voor. De gevestigde verkopers van hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden kochten die duurdere sprekende horloges ook in, bij exact dezelfde fabriek als ik tegen dezelfde inkoopprijzen, maar die vroegen voor die horloges van 12 euro inkoop 129,50. Ik had wel wat klatnen maar het grootste deel koos voor de bekende shop en betaalde 129,50, "omdat de naam van dat bedrijf zo bekend was".
Kpn werd een paar jaar geleden bijan overgenomen door een mexicaans bedrijf, maar dat ketste af omdat er dan 5000 mensen zouden worden ontslagen en dat wilden de vakbonden niet. met andere woorden, kpn moest blijven zoals het was omdat er dan werkgelegenheid was voor de werknemers, terwijl het bedrijf met ene betere en strakkere organisatie blijkbaar prima zonder die mensen zou kunen functioneren. En wie betaald die 5000 salarissen? De klant.
Als er veel echte fintehcs bijkomen, zowle in de bankensecotr als ind e verzekeringssector, fintechts met het absolute minimum ana kosten en medewerkers, dan is het te hopeen dat mesne eindelijk durven keizen voor het goedkoopste. Doen ze dat neit, dan is over 10 jaar alles weer 20% duurdeer dan nu.
Tja in 2015 werkten er bij WhatsApp 50 engineers voor 900 miljoen gebruikers. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Bij het runnen van een bank komt heel wat meer kijken dan een andere app of dienst. Betamax/dellmont had dan wel tig verschillende diensten maar alles draaide op 1 backend en 1 dezelfde app (MobileVoip)

Bunq heeft alleen al live help waardoor je 2-3 mensen in ploegen moet hebben werken. Minstens 3 programmeurs per app, 3 testers, 3 designers, scrummaster, engineers voor de servers (met oncall 24/7, dus altijd minstens 4-5 mensen in dienst nodig), marketing, raad van toezicht ivm bank, legal, directie, hr, 2e/3e lijnssupport en dan vergeet ik vast nog een hoop

Dat iets een fintech startup is wil niet zeggen dat je geen normale platte bedrijfsstructuur of een normale bezetting kan hebben.

Als je ooit een mail naar support van Betamax hebt gestuurd dan weet je dat daar niet veel mensen op zitten met een reactie tijd van weeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet N26 het bij jullie?

"We’re undergoing routine maintenance

We're tinkering with our servers to bring you the best experience."

Krijg telkens deze melding

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:44:
Doet N26 het bij jullie?

"We’re undergoing routine maintenance

We're tinkering with our servers to bring you the best experience."

Krijg telkens deze melding
Nope, werkt hier ook niet. Maar er staat hier wel dat ze er om 17.00 weer zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57
Ervaring in Florida is dat gratis pinnen (die nemen geen extra pinkosten) Wawa benzinestation maar wel achteraf de 1.7% koersopslag van n26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:32
saharoen schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:28:
Ervaring in Florida is dat gratis pinnen (die nemen geen extra pinkosten) Wawa benzinestation maar wel achteraf de 1.7% koersopslag van n26.
Wat bedoel je? Kun je je zin iets anders formuleren?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57
Pinnen in Amerika kost bijna overal geld de pinautomaat uitbaters rekenen kosten van $3 tot $8 kosten per opname. Die zijn los van de kosten van je eigen bank/credit card maatschappij.
Met mijn revolut card heb ik wel $200 kostenloos kunnen pinnen bij de wawa benzine station kosteloos pinautomaat.

[ Voor 4% gewijzigd door saharoen op 27-04-2017 20:43 . Reden: Fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N26 gebruik is fijn, totdat er fraude word gepleegd met je kaart.
Meerdere afscheijvingen die ik niet herken. Kaart geblokkeerd etc, ben nu al bijna 2 maanden verder en blijf maar formulieren krijgen die ik moet invullen en terugsturen. Dit was bij Amex heel simpel, en bij ING vulde ik slechts 1formulier in en gingen ze aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
Wacht effe. Er wordt fraude gepleegd met de N26 kaart, maar de afhandeling daar van ken je ook van AMEX en ING? Ik denk dat je jezelf eens te raden moet gaan waar het mis gegaan zou kunnen zijn. Het lijkt me iets te vaak voor te komen bij je.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dat is best lastig na te gaan denk ik. Gebeurd naar mijn gevoel redelijk vaak. Er was met mijn Bijenkorf Mastercard ook ineens fraude gepleegd. Geen idee hoe de bandieten aan mijn pasnummer enzo zijn gekomen. Daarom doe ik nu mijn N26 voor betalingen ook standaard uit. Voor het geval als ik het nodig heb, zet ik het even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Napsju schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 07:49:
Wacht effe. Er wordt fraude gepleegd met de N26 kaart, maar de afhandeling daar van ken je ook van AMEX en ING? Ik denk dat je jezelf eens te raden moet gaan waar het mis gegaan zou kunnen zijn. Het lijkt me iets te vaak voor te komen bij je.
Dat kan maar kan me niet voorstellen hoe. (Dit is de derde keer in twee jaar) Alle transacties die ik online maak, gebeuren via een pc die goed beveiligd is door KPN. Ik laat me codes nergens rondslingeren. Het punt is dat hackers het keer op keer voor elkaar krijgen om de gegevens te vinden.

Hierbij moet ik zeggen dat N26 best slecht is qua beveiliging, mastercard securecode kent het niet(hij keurt betalig automatisch goed) bij online aankopen. En de CC is sws gevoelig voor fraude.

De procedures hieronder waar ik ervaring mee heb.

-American Express blokkeert meestal de kaart(tijdelijk of permanent) en belt je direct met de vraag was jy die transactie aan het uitvoeren of niet.
-ING, deed dit ook echter was er een transacte toch tussen door geglipt die zij niet op tijd zagen (pastte niet in mijn patroon)
-N26 heb geen idee momenteel ben ik alleen maar formulieren aan het invullen en ben bijna 2 maanden verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 15:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internet4me
Goed beveiligd door de KPN. Haha.
Ik zou dan toch eens een echte tweaker er naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:45:
Goed beveiligd door de KPN. Haha.
Ik zou dan toch eens een echte tweaker er naar laten kijken.
Hahaha is wel zi handig eigenlijk.

On Topic doordat het dispute zo lang duurt en ik waarschijnlijk me geld kwijt. Vandaar dat ik het niet echt safe vind om de mastercard ervan te gebruiken.
Me account word na het afwerken van de dispute ook gesloten.
De betalingsverwerkingen zijn erg snel, dat is wel een pluspunt en het gebruik is simpel.

Wel denk ik dat N26 een achterstand zal krijgen op de Benelux markt aangezien Revolut al een premium product heeft uitgebracht en N26 nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:49:
N26 gebruik is fijn, totdat er fraude word gepleegd met je kaart.
Meerdere afscheijvingen die ik niet herken. Kaart geblokkeerd etc, ben nu al bijna 2 maanden verder en blijf maar formulieren krijgen die ik moet invullen en terugsturen. Dit was bij Amex heel simpel, en bij ING vulde ik slechts 1formulier in en gingen ze aan de slag.
Ik krijg net ook een bericht van N26. Bij de Chipotle is er schijnbaar wat gebeurd!?
Hey oohh,

For security purposes, we have blocked your N26 Mastercard in order to protect you from fraudulent transactions. Mastercard informed us that your card details may be compromised due to a transaction at Chipotle. That’s why we recommend that you replace your card immediately by reporting it as stolen in the N26 app. We will automatically mail a new card to you then.

If you depend on using your N26 Mastercard, you can unblock it yourself in the Card Settings in the N26 app. But please note that you do so at your own risk: If you decide against reordering the card, or to unblock your card in the App, we cannot guarantee you protection against unauthorized transactions.

Please let us know if you have any questions.

Kind regards

Your N26 Team

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Huh, krijg je nou serieus de optie om zelf te unblocken op eigen risico?

Daar zouden ze toch echt zelf de regie moeten nemen en het sowieso op een nieuwe kaart moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
sambalbaj schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:02:
Huh, krijg je nou serieus de optie om zelf te unblocken op eigen risico?

Daar zouden ze toch echt zelf de regie moeten nemen en het sowieso op een nieuwe kaart moeten houden.
Ik begrijp er ook niet veel van, maar ik ben allang blij dat ze zo'n mail sturen. Ik heb nu maar een nieuwe kaart aangevraagd.

Ik ben wel benieuwd wat er aan de hand was, maar daar zal ik waarschijnlijk niet achter komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
Zou dit het probleem kunnen zijn?
Chipotle warns of data security breach, recommends monitoring card statements
Link: http://wtkr.com/2017/04/2...nitoring-card-statements/

[ Voor 41% gewijzigd door U123456 op 04-05-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Yep, ik denk dat dat het is. Bedankt voor het opzoeken, had ik nog niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 09:10
oohh schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:32:
[...]

Ik begrijp er ook niet veel van, maar ik ben allang blij dat ze zo'n mail sturen. Ik heb nu maar een nieuwe kaart aangevraagd.

Ik ben wel benieuwd wat er aan de hand was, maar daar zal ik waarschijnlijk niet achter komen :)
moet je ook betalen voor een nieuwe kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
SolarOrbiter schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:27:
[...]

moet je ook betalen voor een nieuwe kaart?
Nee, ik heb geen bedrag gezien. Ik ga er dus van uit dat de kaart kosteloos wordt vervangen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Even een update:
Na 2 maanden heeft mastercard eindelijk het geld gecrediteerd.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jansenn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05-2018
N26 Nieuws: N26 launches savings accounts with Raisin.

Vooralsnog alleen beschikbaar in Duitsland. Zijn er toevallig Tweakers met een Duits account die deze optie al hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Jansenn op 10-05-2017 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
Jansenn schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:50:
N26 Nieuws: N26 launches savings accounts with Raisin.

Vooralsnog alleen beschikbaar in Duitsland. Zijn er toevallig Tweakers met een Duits account die deze optie al hebben?
Ja de optie is sinds de laatste update beschikbaar in de app.

Gisteren de N26 MasterKarte gebruikt in een vliegtuig van Transavia. Dat gaat op zo'n klein zwart kastje van Adyen. MasterKarte wordt als Duitse debit kaart herkend (kastje gaf alle tekst aan in het Duits). Transactie is gelukt volgens het kastje van Adyen, in de app is nog niks zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
Apple Pay is in Italië nu ook officieel beschikbaar. En guess what? N26 staat ook op de website onder "coming soon." :)

https://www.apple.com/it/apple-pay/

[ Voor 14% gewijzigd door oohh op 17-05-2017 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ERl
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-03-2023
Is er ook al iemand toevallig die ervaring heeft met het 'N26 Business' account? Ik zie verder geen verschillen behalve de 0,1% Cashback. Daarnaast staat er bij de MasterCard: "Optional: €2,90 / month. WAIVED for customers who sign up now." Weet iemand of dit dan ook gratis blijft want ik kan dus nergens vinden voor hoelang deze actie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nss
  • Laatst online: 09-08 07:07

Nss

The Dude Abides

Ik lees het dat als je nu aanmeldt, de maandelijkse kosten kwijtgescholden worden - als promotie, permanent. Gelijk aan de particuliere, reguliere, rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ERl
Nss schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:39:
Ik lees het dat als je nu aanmeldt, de maandelijkse kosten kwijtgescholden worden - als promotie, permanent. Gelijk aan de particuliere, reguliere, rekening.
Dat haal ik ook uit de tekst inderdaad maar aangezien ze al een keer de prijzen zomaar veranderd hebben zonder ook maar 1 mailtje te sturen naar de klanten lijkt het een beetje te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
0,1% is minder dan de cashback met de Euroclix Mastercard. Bij betalingen in vreemde valuta is 0,1% cashback interessant met N26 ivm 0% wisselkoersopslag. Voor betalingen in € niet interessant dus.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nss
  • Laatst online: 09-08 07:07

Nss

The Dude Abides

J0ERl schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:07:
[...]

Dat haal ik ook uit de tekst inderdaad maar aangezien ze al een keer de prijzen zomaar veranderd hebben zonder ook maar 1 mailtje te sturen naar de klanten lijkt het een beetje te mooi om waar te zijn.
Toekomstige prijsveranderingen is lastig iets over te zeggen, maar de in de pricing lijst https://docs.n26.com/lega...ount-pricelist-latest.pdf, staat heel duidelijk dat Mastercard 2.90/maand is en als je nu aanmeldt die prijs niet geldt. Ik zou daar dus vanuit gaan. Je kan in de toekomst altijd nog opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Zojuist een nieuwe ervaring gehad - de Belastingdienst wilde voor het overmaken van toeslagen naar de N26 bewijs zien dat de rekening op mijn naam staat. Het bankafschrift was niet voldoende bewijs omdat men niet kon nagaan of het een echt bankdocument was. Na een telefoontje naar N26 kreeg ik even later een ondertekend document gemaild waar in staat dat ik de houder ben van de rekening waar het om gaat. Heb het vandaag op de post gedaan naar de Belastingdienst, ik ga nog zien wat hier uit komt. N26 heeft het in ieder geval goed opgelost naar mijn idee.

Wel moest ik in het keuzemenu van de telefonische helpdesk de 10-cijferige code van mijn kaart invullen, plus een "pound" teken waarvan ik gelukkig wist dat het het hekje is op de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
J0ERl schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:26:
Is er ook al iemand toevallig die ervaring heeft met het 'N26 Business' account? Ik zie verder geen verschillen behalve de 0,1% Cashback.
Tijdens het aanmelden word je gevraagd of je een account voor persoonlijk of bedrijfsmatig gebruik wilt. Ook melden ze dat je desgevraagd moet kunnen bewijzen dat je de kaart daadwerkelijk bedrijfsmatig gebruikt.

Mocht je dus denken die 0,1% cashback mee te pikken omdat het toch 'niets uitmaakt': dat lijkt niet heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0ERl
Thralas schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:54:
[...]

Tijdens het aanmelden word je gevraagd of je een account voor persoonlijk of bedrijfsmatig gebruik wilt. Ook melden ze dat je desgevraagd moet kunnen bewijzen dat je de kaart daadwerkelijk bedrijfsmatig gebruikt.

Mocht je dus denken die 0,1% cashback mee te pikken omdat het toch 'niets uitmaakt': dat lijkt niet heel handig.
Haha, nee zo bedoelde ik het ook niet hoor. De kaart zal ook echt alleen voor zakelijke aankopen gebruikt gaan worden. Maar aangezien de zakelijke N26 accounts pas net live zijn vroeg ik me af of er al iemand was die deze kaart heeft en of er nog extra voordelen waren naast de cashback of eventueel adders onder het gras, zoals die €2,90 voor de MasterCard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axersia
  • Laatst online: 06-12-2023
AlbertJP schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:12:
Zojuist een nieuwe ervaring gehad - de Belastingdienst wilde voor het overmaken van toeslagen naar de N26 bewijs zien dat de rekening op mijn naam staat. Het bankafschrift was niet voldoende bewijs omdat men niet kon nagaan of het een echt bankdocument was. Na een telefoontje naar N26 kreeg ik even later een ondertekend document gemaild waar in staat dat ik de houder ben van de rekening waar het om gaat. Heb het vandaag op de post gedaan naar de Belastingdienst, ik ga nog zien wat hier uit komt. N26 heeft het in ieder geval goed opgelost naar mijn idee.

Wel moest ik in het keuzemenu van de telefonische helpdesk de 10-cijferige code van mijn kaart invullen, plus een "pound" teken waarvan ik gelukkig wist dat het het hekje is op de telefoon.
Bij mij ging het wat makkelijker. Gewoon het formulier teruggestuurd met kopie van paspoort, print screen van internet bankieren, en nog een PDFje met account informatie dat je onder "Account" kunt downloaden (n26-statements-bank-identity.pdf). Duurde een paar dagen maar mijn nieuwe rekening nummer staat nu geregistreerd.

En dan nog te bedenken dat mijn voornaam en voorletter nergens te bekennen zijn op N26 omdat ik alleen onder mijn tweede naam sta geregistreerd. Ook had ik geen papier en inkt meer voor de printjes, dus moest ik even wat improviseren door ze op achterkant van gebruikte A4 enveloppen te printen in het monochroom blauw. Erg ghetto, maar dat hebben ze dus gewoon geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 19:48
Ik heb ondertussen zowel de Mastercard als de Maestro card op zak.
Geinig.
Woensdag ga ik paar dagen naar Berlijn en zou het dan wel grappig vinden om alles te betalen met deze duitse bank.

De vorige keer dat ik 100 piek overmaakte duurde dat echter 5 hele daagjes. Niet mals dus.
Ik wil eigenlijk gewoon 1000 overmaken vanaf mijn Rabo rekening, en dat er een dag later op hebben staan. Weet iemand of ik dat voor elkaar kan krijgen met een van die betaalopties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 08:57
johan1989 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 00:19:
Geinig.
Woensdag ga ik paar dagen naar Berlijn en zou het dan wel grappig vinden om alles te betalen met deze duitse bank.

De vorige keer dat ik 100 piek overmaakte duurde dat echter 5 hele daagjes. Niet mals dus.
Ik wil eigenlijk gewoon 1000 overmaken vanaf mijn Rabo rekening, en dat er een dag later op hebben staan. Weet iemand of ik dat voor elkaar kan krijgen met een van die betaalopties?
Ik heb ABN Amro, had toevallig gisteravond nog een bedrag overgeboekt rond 23:00. Stond er vanochtend om 10:20 op, dus het zou mogelijk moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
Geinig.

Ja, maar het hangt een beetje af van de (buitenlandse) feestdagen. De eerste keer had ik op maandagmiddag geld overgemaakt met gewoon een normale overboeking van een Raborekening en dinsdagochtend om 10:15 uur stond het er op. De keer daarna op vrijdagavond, de maandag daarna was het dag van de arbeid en daardoor was er geen internationaal betalingsverkeer. Het geld stond er toen dinsdagochtend om 11:40 uur op volgens de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
De vorige keer dat ik 100 piek overmaakte duurde dat echter 5 hele daagjes.
Je moet rekening houden met internationale feestdagen.
Zoals laatst 1 mei, dat is overal een feestdag behalve in NL maar dan zijn de banken wel dicht en duurt het weekend opeens 24 uur langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 19:48
Nog even gekeken, dat geld kwam 18 april binnen en is 13 april verstuurd.
Daar blijkt goede vrijdag en pasen tussen gezeten te hebben.

Nu geld storten zou er dus morgen op moeten staan?
Dan ga ik zo maar eens even een mooi bedrag storton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
De EU verplicht dat een transfer binnen 24 uur op werkdagen uitgevoerd moet zijn. In het weekend gebeurd er dus niets, en je moet met de feestdagen in NL en DE in dit geval rekening houden.

Vandaag storten kan dus betekenen dat er morgen niets aankomt maar vrijdag pas, want feestdag hier (DE weet ik niet, maar misschien ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:42:
De EU verplicht dat een transfer binnen 24 uur op werkdagen uitgevoerd moet zijn. In het weekend gebeurd er dus niets, en je moet met de feestdagen in NL en DE in dit geval rekening houden.

Vandaag storten kan dus betekenen dat er morgen niets aankomt maar vrijdag pas, want feestdag hier (DE weet ik niet, maar misschien ook).
Is feestdag vandaag maar geen bankfeestdag!
Geld word gewoon verwerkt en bijgeschreven.
Heb op gister geld geboekt is vandaag bij gekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:42:

Van je eerste statement kan ik geen bron vinden. Ik vind alleen in de SEPA-verordening dat er geen verschil mag zitten in de uitvoering (qua kosten en qua snelheid) van een binnenlandse overboeking en een overboeking naar om het even welke andere lidstaat van de EU.

Voor wat betreft je tweede statement is in 2000 al bepaald op welke data vanaf 2002 er geen betalingsverkeer mogelijk is, en dat zijn naast zaterdag en zondag:
  • Nieuwjaarsdag
  • Goede Vrijdag
  • Tweede Paasdag
  • Dag van de Arbeid (1 mei)
  • Eerste Kerstdag
  • Tweede Kerstdag
Op deze dagen is er geen interbancair betalingsverkeer, en dat geldt dus voor de hele Europese Unie. Alle financiële beurzen zijn op deze dagen ook gesloten. Alle andere nationale feestdagen hebben geen enkele invloed op de uitvoering van betalingen, hetzij binnen een lidstaat, hetzij tussen lidstaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu een week mijn nieuwe N26 account. Het werkt op zich best prettig en de gratis MasterCard is een uitkomst. Maar toch wel wat minpuntjes:

Bij bijna elke transactie met de Maestro kaart wordt ik gevraagd een taal te kiezen. Zelfs bij een contactloze betalingen. Je zou denken dat een taalvoorkeur op de kaart zelf opgeslagen kan worden.

De informatie die getoond wordt bij de transacties is bijzonder summier in vergelijking met mijn Nederlandse rekeningen. Geen idee of er internationaal minder gedeeld wordt of dat N26 dit niet wil weergeven.

Last but not least: ik had eigenlijk wel een chat of e-mail functie in de app verwacht. Nu moet je of bellen, of twitter ofzo installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:14:
De informatie die getoond wordt bij de transacties is bijzonder summier in vergelijking met mijn Nederlandse rekeningen. Geen idee of er internationaal minder gedeeld wordt of dat N26 dit niet wil weergeven.
Nu je het zegt, inderdaad is er minder informatie per transactie beschikbaar dan wij in NL gewend zijn.
Wat ik vooral mis is de vooraankondiging van een automatische incasso.
Dat is bij de NL-se banken toch beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:02
Zijn er hier ook mensen die hun dagelijkse betalingsverkeer hebben overgezet naar N26? Zoals incasso's en salarisbetaling? Ik zit er sterk aan te denken dit te doen, gezien ik N26 al gebruik voor alle pinbetalingen en de meeste online-betalingen.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ik dan geen iDEAL heb, maar ik zou daarvoor bunq kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het grootste deel van mijn incasso's overgezet. Tot dusver gaat dat goed. Tot nu toe slecht eenmaal meegemaakt dat ik geen Duitse IBAN kon invullen. Voor dergelijke uitzonderingen, en inderdaad voor iDEAL, zou ik een goedkope Nederlandse rekening aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:14:
Bij bijna elke transactie met de Maestro kaart wordt ik gevraagd een taal te kiezen. Zelfs bij een contactloze betalingen. Je zou denken dat een taalvoorkeur op de kaart zelf opgeslagen kan worden.
Inderdaad. Zelfs bij een contactloze betaling moet je nog de taal bevestigen voordat de betaling geprocessed wordt.

Ik denk dat ik weet waarom..

Als je de PSE uitleest, N26 (zowel Mastercard als Maestro):

code:
1
[i] Language Preference (id=5F2D,size=8)  : 36 45 36 43 36 35 36 45h

Terwijl mijn ING creditcard het volgende retourneert:

code:
1
[i] Language Preference (id=5F2D,size=4)  : 6E 6C 65 6Eh

EMV specs zeggen over 5F2D:
1-4 languages stored in order of preference, each represented by 2 alphabetical characters
according to ISO 639

Note: EMVCo strongly recommends that cards be personalised with data element '5F2D' coded in lowercase, but that terminals accept the data element whether it is coded in upper or lower case.
Volgens mij heeft een of andere koekenbakker de waarde ten onrechte hex encoded :+

code:
1
2
3
4
5
In [2]: '3645364336353645'.decode('hex')
Out[2]: '6E6C656E'

In [3]: '6E6C656E'.decode('hex')
Out[3]: 'nlen'

Beetje raar dat zoiets fout gaat. Gezien ze dat blijkbaar wel personaliseren naar het land van de kaarthouder vraag ik me af of het bij andere landen wél goedgaat.

Overigens is de Cardholder Name (5F20) ook raar geencodeerd, er staat 'VOORNAAM TUSSENVOEGSEL/ACHTERNAAM' terwijl dit 'TUSSENVOEGSEL ACHTERNAAM/VOORNAAM' is bij m'n ING-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik heb nooit een vraag hoeven beantwoorden over de taal met de Maestro of Mastercard kaarten. Gaat altijd naar Engels hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:39:
Ik heb nooit een vraag hoeven beantwoorden over de taal met de Maestro of Mastercard kaarten. Gaat altijd naar Engels hier.
Wellicht is het een fout bij recente passen? Die van mij zijn nog geen twee weken oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mijne stamt uit februari geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
Brent schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:39:
Vreemd, mijn pas is ook van februari en die heeft Nederlands als 1e taalvoorkeur (gecontroleerd door de NFC-chip uit te lezen). Nooit een keuzemenu gezien voor taalvoorkeur op een pinautomaat, wel in de geldautomaat geloof ik. Zouden ze zijn gewisseld naar een ander type passen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Pajaras schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:29:
Vreemd, mijn pas is ook van februari en die heeft Nederlands als 1e taalvoorkeur (gecontroleerd door de NFC-chip uit te lezen). Nooit een keuzemenu gezien voor taalvoorkeur op een pinautomaat, wel in de geldautomaat geloof ik. Zouden ze zijn gewisseld naar een ander type passen? :?
Hoe heb je 'm uitgelezen?

Lijkt in ieder geval dus een recent probleem. Mijn kaarten zijn net als die van glaasjejus vrij recent (week of 2 geleden).

Ik heb N26 support in ieder geval even aan hun mouw getrokken.

@Pajaras Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 05-06-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
Thralas schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:32:
[...]

Hoe heb je 'm uitgelezen?

Lijkt in ieder geval dus een recent probleem. Mijn kaarten zijn net als die van glaasjejus vrij recent (week of 2 geleden).

Ik heb N26 support in ieder geval even aan hun mouw getrokken.
Met deze app: Google Play: CardTest. Kan het nu helaas niet meer terughalen omdat m'n huidige telefoon geen NFC heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
Zijn er hier meer klanten die een mailtje hebben ontvangen over hun Tax ID? Ik heb maar mijn BSN opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

oohh schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:07:
Zijn er hier meer klanten die een mailtje hebben ontvangen over hun Tax ID? Ik heb maar mijn BSN opgegeven.
Ja ik ook, is het de bedoeling dat daar BSN ingevuld moet worden? Hebben we in NL nog iets anders dan BSN voor natuurlijke personen m.b.t. belastingdienst?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
True schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:16:
[...]

Ja ik ook, is het de bedoeling dat daar BSN ingevuld moet worden? Hebben we in NL nog iets anders dan BSN voor natuurlijke personen m.b.t. belastingdienst?
Je BSN is in Nederland je TAX ID als persoon, anders heb je als bedrijf uiteraard vaak een BTW nummer. :)

It's All In The "Mix"

Pagina: 1 ... 6 ... 51 Laatste