Ja, het klinkt misschien als gek of moeilijk doen. maar hé, het is gewoon mogelijk hoor.ShaquilleMoreno schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:58:
[...]
Misschien maak ik het te moeilijk voor mezelf.
Ik heb een Klikaanklikuit wandschakelaar met twee knoppen in de garage. Deze wordt nu gebruikt om twee aparte TL balken aan en uit te zetten. Liever laat ik dit zoals het is (ook voor de rest van de familie). Maar ook al zetten we deze aan dan is het best wel irritant dat de hanglamp dus steeds aan en uit gaat bij beweging.
Het liefst wil ik dus dat de hanglamp blijft werken met de bewegingssensor. Maar in sommige situaties wil ik dat je hem kan aanzetten met de AB en de sensor uit kan zetten en het licht dus bijvoorbeeld 1 uur aan blijft. Bij beweging wordt dat gewoon steeds met een uur verlengd. Bij inactiviteit van bijvoorbeeld dat uur wil ik weer dat de hanglamp weer in de sensorfunctie gaat.
Als ik zie wat er allemaal mogelijk is denk ik dat deze situatie ook wel gecreëerd kan worden. Maar wat ik zeg. Misschien maak ik het te moeilijk en zijn er veel makkelijkere oplossingen.
In ieder geval tot zover bedankt voor het meedenken.
1. Zorg dat je bewegingssensor zelf op de kortst mogelijke tijd staat.
2. Maak twee scenes in je ICS:
Scene 1 met naam: Hanglamp 10 minuten aan.
Acties:
- Zet lamp aan,
- vertraging 10 minuten,
- zet lamp uit.
Scene 2 met naam: Hanglamp 1 uur aan.
Acties:
- Zet lamp aan,
- vertraging 1 uur,
- zet lamp uit.
3. Maak twee regels:
Regel 1 met naam: Bewegingssensor hanglamp 10 minuten aan.
Trigger: Bewegingssensor meldt beweging.
Acties:
- Stop scene 'Hanglamp 10 minuten aan',
- Stop scene 'Hanglamp 1 uur aan',
- Start scene 'Hanglamp 10 minuten aan'.
Regel 2 met naam: Bewegingssensor hanglamp 1 uur aan.
Trigger: Bewegingssensor meldt beweging.
Acties:
- Stop scene 'Hanglamp 10 minuten aan',
- Stop scene 'Hanglamp 1 uur aan',
- Start scene 'Hanglamp 1 uur aan'.
4. Zet één van de twee regels uit.
5. Maak twee regels die triggeren op een afstandsbediening of de wandschakelaar.
Bijvoorbeeld:
Regel 1:
Trigger: wandschakelaar kanaal 1 AAN wordt ingedrukt óf wandschakelaar kanaal 2 AAN wordt ingedrukt.
Acties:
- Zet regel 'Bewegingssensor hanglamp 10 minuten aan' uit
- Zet regel 'Bewegingssensor hanglamp 1 uur' aan.
Regel 2:
Trigger: wandschakelaar kanaal 1 UIT wordt ingedrukt óf wandschakelaar kanaal 2 UIT wordt ingedrukt.
Acties:
- Zet regel 'Bewegingssensor hanglamp 10 minuten aan' aan
- Zet regel 'Bewegingssensor hanglamp 1 uur' uit.
Het is een hoop, maar dan werkt het wel. Je huisgenoten kunnen dan gewoon de TL-lampen aanzetten en daarmee gaat de bewegingssensor automatisch naar een vertraging van 1 uur.
Let er in ieder geval op dat je de scene's ook stopt vóórdat je ze start. Dit zorgt ervoor dat als er nog een scene loopt deze dus wordt geannuleerd. Aangezien de ICS-2000 meerdere keren dezelfde scene kan afspelen zorgt dat voor gekke situaties.
[ Voor 6% gewijzigd door xFeverr op 12-11-2020 13:40 ]